Provinciaal nieuws SKODA RECHTBANK OP ONDERZOEK IN AMSTERDAMSE HAVEN RAI De verkeersomvang van een Kanaaltunnel of -brug Faglna 2 DE VRITE ZEEUW Vrijdag 7 februari 1964 TERNEUZEN AARDENBURG AXEL BRESKENS SAS VAN GENT WESTDÖRPE Oud-minister Visser leider Nederlandse inzending op wereldtentoonstelling LANDBOUWSCHAP WIL LIEVER WOONPLAATSBELASTING DAN BELASTING OP ONROEREND GOED prins-heerlijk carnavalsbier komt uit De Westduitse reservisten een veilige heuse Stand nr. 3t f 5395.- BESCHERMING VOOR AMERIKAANSE CONSUMENTEN VIJFTIG MAN BIJ „ISOVERBEL" ONTSLAG AANGEZEGD SUCCESSIERECHTEN Bedrijfsautotentoonstellmg De prifzenbeschikking frisdranken 1964 Diefstal van cacaobonen ter waarde van ƒ100.000 HERVORMDE KERK TE DREISCHOR. De watersnood van 1953 lieeft het noodzakelijk gemaakt enkele kerken, die lange tijd in het water hebben gestaan, te restau reren. Een der fraaiste van deze is de kerk van Dreischor op Schouwen-Duiveland, waarvan de restauratie bijna gereed is. Deze kerk behoort tot de late gotiek en bezit een rijkere detail lering en meer toepassing van natuursteen dan de geheel in baksteen opgetrokken kerken elders in Zeeland. Een dergelijk kerkgebouw werd meestal ont worpen door een vooraanstaand bouwmeester uit een stad in de omgeving, zodat hier een voor beeld is van zeer goede archi tectuur, hetgeen te meer van be lang is, omdat in Zeeland Veel belangrijke stadskerken verdwe nen zjjn. Het gebouw is een tweebeukige hallekerk met een rijke kooraanleg. Vooral het in wendige, dat door zijn aanleg een bijzonder boeiende ruimte vormt, bezit vele fraaie details, zoals mooie kapitelen en een goed verzorgd houten tongewelf. Waar vele Zeeuwse dorpsker ken in later tijd hun koorpartij verloren hebben, is de restaura tie van de complete kerk van Dreischor, die onder leiding staat van de architect M. J. J. van Beveren te Middelburg, een zaak van gewicht. Ook de situa tie van het gebouw, dat in een kerkring is gelegen, is bijzonder fraai. Vroeger bezat Dreischor ook een middeleeuws kasteel, het huis Windenburg, dat dank zij achttiende-eeuwse afbeeldingen zeer goed bekend is. Het behoud van de kerk vergoedt enigermate het verlies van de middeleeuwse burcht. Verdronken. Te ongeveer 12 uur werd gis termiddag door het personeel van het in de middenbuitenhaven nabij de steiger van de jacht haven liggend bergingsvaartuig van de N.V. van den Akker te Vlissingen kennis gegeven dat door haar bij het dreggen naar een vermiste opvarende is opge haald het stoffelijk overschot van de gehuwde 22-jarige ma troos D. v. d. W. uit Schoondijke Vermoed wordt dat deze woens dagavond bij het aan boord ko men te water is geraakt en ver dronken. Het stoffelijk overschot is dooi de gemeentepolitie geborgen. Verkeersongeval. Gisternamiddag te half zes kwam de heer C. M. H. uit Ter- neuzen met zijn auto uit de rich ting Zaamslag gereden. Bij het nemen van de bocht op het kruispunt, met de -provinciale weg TernéuzenAxel begon de auto te slippen, maakte een om mezwaai en reed daarna rechts achtei'uit. op het aldaar liggende rijwielpad. Op hetzelfde moment kwam de heer H. de B. uit Zaamslag over dit rijwielpad met zijn bromfiets uit de richting Terneuzen gere den. Na de daarop volgende botsing tussen auto en brommer, kwam de auto van de heer H. in, de grasberm tot stilstand. Persoonlijke ongelukken had den niet plaats, doch beide voer tuigen werden vrij zwaar be schadigd. Kamer van Koophandel. Op dinsdag 11 februari a.s. wordt een algemene vergadering "ehcuden van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaanderen in de verga derzaal van de Kamer, Burg. Gei'lstraat te Terneuzen. De agenda vermeldt o.m. de jaarrede van de voorzitter en de behandeling van de begroting voor 1964. Mutatie rijksbelastingdienst. ingaande 1 maart a.s, is bevor derd tot commies en met gelijke datum verplaatst naar Bergen op Zoom (ontvangkantoor), de heer C. A. Rammelco, thans adj. com mies A ter inspectie der belas tingen alhier. Gemeentelijke badinrichting. De gemeentelijke badinrich ting te Terneuzen en Sluiskil werden in de maand januari 1964 als volgt bezocht: Terneuzen 1«20 Sluiskil 1093 De maand daarvóór bedroegen deze aantallen resp. 1559 en 1020. Bevordering. De heer P. A. Brakman te Aar denburg, technisch ambtenaar bij het waterschap „Het Vrije van gtais" is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari j.I. bevor derd tot technisch hoofdambte naar. Gevonden vow werpen. Aim het bureau van de rijks politie zijn de volgende gevon den voorwerpen aangegeven, welke terug te bekomen zijn aan de daarachter vermelde adres sen: Linker handschoen (grijs), R cspolitie; huissleutel (no. 8), B itrixstr. 41; zilveren kinder- n getje en groen-grijze rijwiel- tfs, Walstr. 62; grijze wollen k iderwant (rechter), Bylocque- s'r. 45; bankbiljet, Beatrixstr. 13; klnderschaats, Julianastr. 15; zwarte lederen handschoen en paar rode kinderwanten, Rijks politie; wollen shawl en dames- Dortemonnaie, Pr. Hendrikstr. 3: beige dameshandschoen (linker), Pr. Hendrikstr. 40; blauw kinder jasje, Noordstr. 17 bruin heren- costuum, Rijkspolitie; witte kin- derportemonnaie met inh., Oos- terstr. 6; grijze kunstlederen handschoen en beige glacé kin derhandschoen, Rijkspolitie; bruin-lederen motorwant, Sta- tionsstr. 43; rose parapluie, Noordstr. 20. Opbrengst kollekte. De alhier gehouden huis-aan- huis lijstkollekte ten bate van het jeugdhuis „De Uitkomst" heeft het mooie bedrag van 1800 opgebracht. Vergadering Sasse fotokring Deze week is de Sasse foto kring bijeen gekomen voor een vergadering in „Royal". Het was tie eerste werkvergadering na de oprichting. Het bestuur bestaat uit de heren M. Aertse, voorzitter en H. Uyterhoeven, secretaris. P. Bockstael, K. Voer man en J. P. Wijne. Op deze vergadering werden at foto's getoond en onderling gediscussieerd over de getoonde foto's. Verder werd het contribu- tiegeld vastgesteld. Nieuwe leden zijn welkom. Vergadering gemeenteraad. Op voorstel van B. en W. be sloot de gemeenteraad van West- dorpe 96 ratiowoningen te bou wen in eigen beheer. Een en an der behoort tot het ratiobouw- plan, waaraan dertien gemeen ten in Oost Zeeuws-Vlaanderen deel hebben. Naar de burge meester mededeelde, zal de wo ningprijs eerst later bekend wor den gemaakt. De verkeersregeling in de kom zal in de volgende vergadering aan de orde komen. Ten behoeve van de leden der vrijwillige brandweer werd be sloten tot aankoop van nieuwe uitrukkleding. De heer De Hul- sters die tevens brandweercom mandant is, noemde een prijs van ƒ43,75 voor een jekker en 29 voor een broek. In hst brandspuithuis zullen enigei noodzakelijke veranderin gen worden aangebracht. De oud-minister van Defensie, ir. S. H. Visser, zal waarschijn lijk de leiding op zich nemen van de Nederlandse inzending op de wereldtentoonstelling die in 1967 in Montreal in Canada wordt gehouden. Van de zijde van het ministerie van Alge mene Zaken werd ons bevestigd dat de regering met de heer Visser hierover contact heeft gehad. De heer Visser zelf zei dat een en ander zich nog in een voorlopig stadium bevindt. Reeds eerder (op 1 februari) meldde A.N.P. dat de vroegere minister benoemd is tót voor zitter van de raad inzake lucht verontreiniging. Daarmee neemt hij de plaats in van mr. dr. Ch. J. M. A. van Rooy, die is be noemd tot Commissaris der Ko ningin in de provincie Limburg. Het Landbouwschap wil verruiming van het gemeentelijk belas tinggebied liever zoeken in de richting van een woonplaatsbelasting dan in de richting van een belasting op onroerend goed, zoals de regering voorstaat. Het geeft van deze opvatting blijk in een adres aan de Tweede Kamer over het wetsontwerp „voorlopige voor ziening inzake verruiming van het gemeentelijk belastinggebied". Naast de woonplaatsbelasting, zo meent het Landbouwschap, mag er ook ruimte blijven voor andeie belastingen, die evenals de woonplaatsbelasting de recht- (Adv.) vaardiging van hun bestaan vinden in het feit dat door toe doen van de gemeente het maat schappelijk verkeer bevorderd wordt. Op deze grondslag zou overwogen kunnen worden, de belastingplichtigheid uit te brei den tot ondernemingen. Als maatstaf voor de heffing zou de aanslag in de vennootschapsbe lasting kunnen dienen. Het Landbouwschap ziet de voorgestelde belasting op onroe rend goed als een voortzetting van de oude grondbelasting, voor welker afschaffing het al enige malen heeft gepleit. Het vindt dat het bedrag, waarmee de grondbelasting op de belas tingplichtige drukt, omgekeerd evenredig is aan diens draag kracht uit zijn inkomen, dit ter wijl het rechtsbewustzijn zich heden ten dage uitspreekt voor een belasting naar draagkracht. Als dc.„pachter de belas ting gaat betalen als gebrui ker van grond, bedrijfsgebouw en woning, terwijl hij tot dus ver alleen personele belas ting naar de huurwaarde van de woning betaalt, dan is het duidelijk dat dit, hoe de ver deling van lasten tussen eige naren en gebruikers ook mag uitvallen, een ingreep be tekent in liet pachtprijsbe- leid, dat op zijn beurt een onderdeel vormt van het ge voelige samenstel van maat regelen dat landbouwpolitiek heet. Naar het Westduitse minis terie van Defensie donderdag mededeelde, zal het leger der Bondsrepubliek tegen 1970 over 1,8 miljoen reservisten beschik ken meer dan het drievou dige van thans. Op het ogenblik bedraagt het aantal reservisten 520.000 man, onder wie 25.000 officieren en 49.500 onderofficieren. (Adv.) 5 modellen Combi - Bestel - Pick up - vanaf geheel compleet H. ENG.LEBERT N.V. VOORSCHOTEN TEL. (01717-2010) DEALER: Garage CM. G. CAPPENDIJK, Axelsestraaf 174, Terneuzen, tel. 2030 President Johnson heeft een reeks wetsvoorstellen ingediend die beogen de consumenten een grotere bescherming te geven. Zo wil de president dat er een strengere controle komt op alle voedinggsmiddelen en schoonheidsmiddelen, voor zij op de markt worden gebracht. Een dergelijke controle bestaat al. voor farmaceutische produkten. Voorts stelt de president voor, dat op verbruiksgoederen bij zonderheden worden aangegeven omtrent samenstelling, kwaliteit en hoeveelheid. Tenslotte wil hij dat bij het kopen op afbetaling de kopers precies weten waar zij aan toe zijn. De voorgestelde maatregelen zijn een versterking van de voor stellen welke president Kennedy in juli 1962 bij het congres in diende ter bescherming van de consumenten. (Adv.) Tegen half februari is een vijftigtal arbeiders van de Et- tense industrie „Isoverbel" te Etten-Leur ontslag aangezegd. Gistermiddag deelde de heer De Boer van deze industrie namens de directie mee, dat de markt voor glasgarens zich niet in dezelfde mate heeft ontwikkeld als bij „Isoverbel" werd ver wacht. Men is er van overtuigd hier met een tijdelijk minder gunstige marktsituatie te maken te hebben. „Isoverbel", een fabriek die behalve glasgarens ook isolatieglasvezel produceert, heeft besloten de produktie van glasgarens bij - tijdelijke maat regelen voor ongeveer een jaar stop te zetten. De produktie-in- stallaties blijven in stand. De directie van „Isoverbel" heeft bij het gewestelijk arbeids bureau ontslagvergunning aan gevraagd, na met de vakorgani saties der betrokken arbeiders overleg te hebben gepleegd. In verhouding tot de volledige pro duktie is de afdeling glasgarens betrekkelijk klein, zo werd ons meegedeeld. Van de 68 man die er werken, zullen er zo'n twin tig naai- andere afdelingen van „Isoverbel" overgaan. Vermoe delijk, aldus de heer De Boer, zal „Isoverbel" spoedig weer arbeidskrachten gaan werven, omdat de vraag naar isolatie vezels in de nabije toekomst een produktieverhoging van zeven tig procent noodzakelijk maakt. Desgevraagd is gistermiddag tevens namens de directie mee gedeeld, dat de jongste loonstij gingen zijdelings verband hou- don nint nwtslaemaatreeel. Twee organisaties voor weg vervoer, de Union Routière de France en de Engelse Road Hau lage Association, hebben aan de regeringen van Engeland en Frankrijk een memorandum doen toekomen, waarin de ramingen van verkeer en pro- duktiviteit van de voorgenomen kanaalverbinding een tunnel of een brug van een officiële werkgroep betwijfeld worden. Volgens de organisaties heeft deze werkgroep het verkeers- potentieel van de voorgenomen vaste kanaalverbinding sterk onderschat. De Engelse organisatie schrijft in het jongste nummer van haar tijdschrift, dat tegenover het cijfer van 1.080.000 voertuigen, die volgens de werkgroep in 1969 vermoedelijk van de kanaal verbinding gebruik zullen ma ken, haar eigen totaal staat van 2.943.000 voertuigen. Deze cijfers worden ook in het memoran dum genoemd. Zij zijn gebaseerd op in april 1962 voorbereide ramingen van de Société d'Eco- nomie et de Mathématiques, be cijferd volgens „zuiver weten schappelijke methodes" en be vestigd door de werkelijke ver- keerscijfers in de daarop vol gende 16 maanden. De Franse en Engelse orga nisaties hebben de regeringen verzocht de voorstellen voor een weg- en spoorlijnverbinding nog eens te overwegen. Zij menen, dat een gecombineerde weg- spoorwegtunnel in de verkeers- behoeften zou kunnen voorzien en tevens de bezwaren van ge bruikers van motorvoertuigen tegen een spoorwegtunnel en die van de scheepvaartorganisa ties tegen een brug zou kunnen overwinnen. Volgens het rapport van de Engels-Franse werkgroep zou een spoorwegtunnel slechts de helft van een brug kosten en een te prefereren oplossing zijn voor het voortdurend gebruik en de ontwikkeling van een er kend vervoermiddel. De Franse en Engelse rege ringen hebben zich uitgesproken ten gunste van een plan voor een spoorwegtunnel onder het Kanaal, zo is in een communi qué van het Franse ministerie van openbare werken bekend gemaakt. De Engelse minister van Ver voer, Ernest Marples, heeft naar uit Londen werd gemeld in het Lagerhuis bevestigd, dat de regeringen van Frankrijk en Engeland besloten hebben de bouw van een spoorwegtunnel onder het Kanaal ter hand te nemen. De Franse minister zegt in zijn communiqué, dat „als ge volg van gemeenschappelijk uit gevoerde onderzoekingen de Franse en Britse regeringen van mening zjjn, dat de aanleg van een spoorwegtunnel onder het Kanaal uit technisch oogpunt te verwezenlijken is, en dat dit project in economisch opzicht een voor beide landen nuttige investering is". Daaraan wordt nog toegevoegd, dat „de beide regeringen zich daarom ten gun ste van dit project uitspreken en besloten hebben van nu af aan gemeenschappelijk de vraag stukken van zuiver juridische en financiële aard te onderzoe ken, die de verwezenlijking van het plan met zich zal brengen. In het huidige stadium van de besprekingen hebben de beide regeringen nog geen beslissing genomen over deelneming van particuliere belangen aan het maatschappelijke kapitaal van de onderneming. De tunnel zal 52,45 km lang worden, waarvan 36,4 km onder zee. De totale lengte van station tot station zal 69.45 km worden, waarvan 17 km in de open lucht. Er komen twee evenwijdige tunnelkanalen, een voor elke verkeersrichting, die 30 meter van elkander verwijderd zul len liggen. Daarnaast komt een dienstgang van 3,30 meter door snee. Aan de Franse kant zullen de twee tunnelkanalen op een kilometer onderlinge afstand ten westen van Calais aan de opper vlakte komen en aan de Engel se kant zal de tuimel in de open lucht komen achter Folkestone. De tunnel zal uitsluitend voor spoorwegverkeer dienen. De auto's, die met hun passagiers op platte wagons van twee ver diepingen vervoerd worden, zul len in ongeveer drie kwartier van het ene station naar het an dere worden vervoerd. De over steek ParijsLonden zal per spoor 4 uur 20 minuten worden in plaats van thans 7 uur 20 mi nuten per trein of 3 uur 50 mi nuten per vliegtuig (in dit laat ste geval moet natuurlijk de tijd om zich naar het vliegveld te begeven hier nog worden bijge teld). Het beoogde vervoer in 1980 bedraagt 1300 voertuigen per uur in elke richting. Het tarief zou 80 frank per voer tuig' met chauffeur worden en 19 frank per passagier. Een groot aantal leden van de Eerste Kamer, zo wordt mee gedeeld in het voorlopig" verslag over de begroting van Financiën, dringt er niet kracht bij de rege ring op aan om op korte termijn de indiening te bevorderen van een wetsontwerp tot wijziging van de successiewet, dat tot strekking heeft de contante waarde van particuliere wedu wen- en wezenpensioenen vrij te stellen van successierechten, althans tot het bedrag, dat de contante waaide zou zijn van het" maximum weduwen- en wezenpension voor ambtenaren. Een overzicht van de bedrijfs autotentoonstelling in 't nieu we RAI-gebouw in Amster dam, welke gisteren door de minister van Verkeer en Wa terstaat is geopend. Het bestuur van het Bedrijf schap voor de industrie van en de groothandel in koolzuurhou dende alcoholvrije dranken en de groothandel in bier heeft in een openbare vergadering in Den Haag besloten de minister van Economische Zaken een brief te sturen over de prij zen beschikking frisdranken 1964. In deze brief zal het bestuur de minister mededelen dat het bedrijfschap geen bezwaar koes tert tegen het prijsbeleid in het algemeen, maar dat het de wijze waarop het overleg tussen het schap en de minister over de prijzen van frisdranken is ge voerd niet juist acht. In feite is er van een wezenlijk overleg geen sprake geweest, zo meent het bestuur. Het betreurt dit, omdat een mogelijkheid tot een voor beide partijen bevredigend resultaat heeft bestaan. In de brief zal het schap voorts wijzen op het feit dat een frisdrank, welke in twee jaar tijds, en ook in december j.I. niet in prijs is verhoogd, toch tengevolge van de prijsmaatregel van de minis ter in prijs moest worden gep laagd. De strafkamer van de Amsterdamse rechtbank gaat. ow 28 februari een schouw houden in de Amsterdamse, haven om een aantal taken en verantwoordelijkheden te Ieren kennen. Met name wil de rechtbank nagaan wat er gebeurt met spil (gemorste lading)] en veegsel (een mengsel van lading en vuil) van cacaobonen. Kort geleden heeft de reeherchegroep van de waterpoiitie ontdekt dat sinds 1961 56 ton cacaobonen (waarde ƒ100.000) uit een opslag plaats is gestolen. Het was spil en veegsel, waarin enkele contro leurs en schuitevoerders een levendige handel opbouwden. politie ziet met belangstelling het rechterlijke oordeel tege moet. De commandant van de „We willen de wortel van het kwaad zoeken en willen het daarom ook wel eens van de praktische kant bekijken", zei rechtbankpresident mr. Romke de Waard na een urenlange on dervraging van twee van dief stal, verduistering of heling van cacaobonen verdachte schuit voerders. Eén had sinds 1961 op zijn zolderschuit ruim 3300 kg cacaobonen bij elkaar geveegd of ontvangen van collega's. De partijtjes brachten 3400 op. De ander was betrapt toen hij uit de lading cacaobonen in het het ruim veegde. Beiden waren zich van geen kwaad bewust, omdat het veegsel naar hun mening bestemd is om te wor den weggegooid. „Niemand wil het hebben", verklaarde een van de verdachten. Overboord gooien mag niet van de waterpoiitie en het contrólebedrijf, dat de voor de fabrieken bestemde cacao bonen bij het uitladen namens de ontvanger controleert, heeft ook geen belangstelling voor het spil of veegsel (kost teveel tijd en ze hebben zelfs geen bezem)". De ene schuitevoerder was daar om zelf een handeltje begonnen. De rechtbank wil nu weten hoe de vork juridisch aan de jutezakken aangevoerde cacao- steel zit, want als niemand zich voor het spil of veegsel interes seert, de stuwadoor niet en de ontvanger evenmin, dan kan er ook geen sprake van verduiste ring zjjn. Dan zouden de op de zolderschuit gevonden cacao bonen dus inderdaad eigendom van de schuitevoerders zijn. Een chef van de bewakings dienst van een der grote haven bedrijven onthulde dat zijn be drijf, dat 60 van alle in Am sterdam ontvangen cacao ver scheept, wél belangstelling heeft voor spil en veegsel. „Het gaat om tonnen", ont hulde een andere getuige. De belangstelling voor deze affaire is niet alleen in haven kringen groot, maar ook de rijks. rijkspolitie schreef onlangs in een circulaire aan de havenbe drijven, dat een vrijspraak het „bemonsteren" bevordert. Daar mee had hij het oog op het nemen van monsters uit de in bonen. Dat is normaal, maar wanneer men het met de ge wichten niet zo nauw neemt, omdat men vaak alleen het aan tal balen telt, dan vreest men dat er opzettelijk gaten worden gemaakt in balen cacaobonen om de hoeveelheid spil te kun nen vermeerderen De chef van de bewakings dienst van een ander Amster dams havenbedrijf gelooft even wel dat de schuitevoerders niet „prikken". Hij denkt aan een andere schakel. De hoofdfiguur in deze affaire, de gedetineerde 57-jarige con troleur N. W. S„ getuigde dat het spil van niemand is. Hij heeft de afgelopen jaren bij het uitladen van balen cacaobonen van zolderschuiten wel spil in ontvangst genomen. Omdat een lading cacaobonen altijd over wicht heeft, kreeg de fabriek naar zijn zeggen altijd de be stelde hoeveelheid. Het verschil spaarde hij op, verkocht het en stak de opbrengst in zijn zak en die van enkele vrienden, waarmee hij samenwerkte. Deze „hoofdfiguren" moeten nog terechtstaan. Eierafzet in Roermond teas gisteren normaal De omzet op de eierveiling „Vece" ti Roermond was giste ren weer normaal. Dinsdag was hij, volgens mededelingen van deze veiling, enorm en woens dag nog zeer groot. De prijzen lagen tussen 8% en 9)4 cent. De exporteurs zetten pog alles op alles om eieren over de grens li krijgen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 2