BEURSOVERZICHT schoolwedstrmden, pocket en postzegels Internationals in herstel 't helpt en 't is lekker donderdag 30 januari 1964 DE VRIfE ZEEUW Pagina 7 ür -x De N'étfêWahSse SjS8S?«S§&n Ffc¥®éft«te *»5 fm s-p^nwegweiske®?:. m Medértattd. het begon met 1 locomotief GEORGE STEPHENSON WAS NIET DE UITVINDER VAN DE LOCOMOTIEF, MAAR INTRODUCEERDE IN 1814 EEN GEHEEL NIEUWE VORM VAN VERVOER VOOR DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN zal het gehele jaar 1964 In het teken staan van 125 jaar spoorwegvervoer in Nederland, waar van het hoogtepunt in het najaar zal vallen en wel op zaterdag 19 september a.s.. Wij hebben eens een praatje gemaakt met de heer Drs. h. Wissink, hoofd van de afdeling voorlichting van de Nederlandse Spoorwegen, die gaarne bereid was, ons hierover een en ander te vertellen. "Het gehele jaar zijn er activi teiten die met deze herdenking in verband staan" vertelt hij ons. "Heeds in november 1963 werd aan alle zesde klassen van de la gere scholen in Nederland aller lei documententatiemateriaal over de spoorwegen verstrekten tot fe bruari hebben de kinderen de gelegenheid iets creatiefs te ver vaardigen. Dat mag een opstel zijn, een gedicht, een maquette of iets anders, dat komt er niet zo op aan. De werkstukken worden in fe bruari beoordeeld door een jury- die is samengesteld uit instruc teurs van het lager onderwijs en waaraan enige N.S.-specialisten als adviseurs zijn toegevoegd. Bij de prijzen zijn twee schitte rende beloningen. De eerste prijs betekent voor de winnaar of win nares een week vakantie naar het buitenland met de hele klas en hetzelfde geldt voor de twee de prijs. Zo hebben ook de ande re leerlingen belang bij het win nen van een van deze prijzen dooreen klasgenoot". Voorts komt in de loop v-an het jaar nog een prachtige fotopocket uit. waarin ook kleurenfoto's zuilen voorkomen. Dit boek zal trachten een beeld te geven van 125 jaar Nederlandse Spoorwegen. Feestavonden en speciaal door P.T.T. uitgegeven postzegels zul len de herdenking nog onderstre pen. De heer Wissink kijkt eens uit het raam. "Ja het was een groot evenement toen op 20 september 1839 de eerste spoorlijn werd ge opend in ons land. Het was de verbinding tussen Amsterdam en Haarlem,'' zo vervolgt hij. "Volgens moderne begrippen was Nederland toch wél laat, want die eerste spoorlijn in ons land volg de pas 14 jaar na de eerste spoor lijn ter wereld, namelijk die in Engeland tussen Stockton en Darlington, die op 27 september 1825 werd geopend. Dat alles was weer het gevolg van het werk van de grote man van de spoorwegen, George Stephenson." De „Blüeher" HET JAAR 1814, nu honderdvijf tig jaar geleden, zal in de anna len van het verkeer geboekstaafd worden als een bijzonder belang rijk jaar. Het was vlak voor de val van Napoleon, dat de Engels man George Stephenson, door een rijke, ondernemende lord daar financieel toe in staat gesteld, zijn eerste locomotief voltooide, welke hij den aam „Blüeher" gaf. En zowaar, hét ding kwam zelfs in beweging en presteerde het acht wagens van 30 ton met een snelheid van Ti- kilometer per uur voort te trekken, hetgeen een omwenteling in de stoom- tractie betekende. Er waren echter ook nog moei lijkheden met de locomotief, al mag het startsysteem voor die tijd uniek worden genoemd met 't nieuwe principe van de koppel staven voor de wielen. De „Blü eher" ging telkens stilstaan om weer op adem te komen, want het stoomverlies bleek nog zo groot. Ook hier werd een eenvou dige oplossing gevonden, die zelfs •in de modernste stoomlocomo tieven nog toepassing vindt. Men voerde voortaan de afdamp- stoom van de cilinders naar de schoorsteen, waardoor de lucht toevoer in de haard werd ver gemakkelijkt. Naast dit alles werd het vlampijpsysteem van de Franse ingenieur Séguin overge nomen. Hierdoor werd de stoom- produktic nog meer opgevoerd. Het beginsel van de locomotief komt van James Watt. maar in 1804 had Richard Trevithick ook al een complete locomotief op rails gebouwd, doch deze voldeed niet. Nadien had menig oortstructeur zijn krachten aangewend om het ergerniswekkende ding te verbe teren. Zo is Stephenson niet de uitvin der van de locomotief, maar wel de eerste die een bruikbare ma chine wist te bouwen en hiermee het verkeer een nieuwe vorm gaf, die een groot succes werd. Hij slaagde hierin door alle goede vindingen toe te passen en te vervolmaken. En werd de grond legger van het moderne spoor wegverkeer. De experimentele nieuwe tec van de Meateehe Biindesbatw raast voorbij een overwr ite. Wfe w*s t»*SW§te IN HET BEGIN van de negen tiende eeuw stond Engeland op de drempel van de industriële revolutie. In deze periode zien wij overal het produktielempo met verrassende snelheid opge voerd. Is het wonder, dat er in die dagen ook ijverig gezocht weid naar een snel verkeersmid del, dat de in grote hoeveelheden vervaardigde goederen in korte tijd naar andere streken kon o- verbrengen? De man, die de sleu tel vond om het verkeersvraag- stuk van de 19e eeuw op te los sen was een eenvoudige mijnwer- kerszoon, zonder academische op leiding, maar met een ongekende wil en volharding en een zeer goed verstand. George Stephenson werd gebo ren in de groezelige arbeiders hut, die het grootste deel van de arbeiders der vorige eeuw tot woonplaats diende, als zoveel ste zoon in een groot gezin, waar van de kostwinnaar stoker was in een kolenmijn George werd met zorgvuldige gezichten op de wereld verwel komd en hij zou al heel jong moe ten meehelpen het brood te ver dienen. Als kind was hij vee houder in de buurt van New castle. In zijn vijftiende le vensjaar kwam er echter 'n plaats vrij in de mijn, waar ook zijn vader werkte en omdat het baan tje beter betaalde, stapte George zonder blikken of blozen over van de landbouw naar de mijnindus trie en werd hulpstoker. Dag in dag uit liep do jonge Ste phenson achter de b'inde mijn- paarden, die kolen aanvoerden voor de stoommachine. Hij deed zijn wrek niet mechanisch, maar dacht er voortdurend over hoe hij datdart kolenvervoer over de hou ten balken kon verbeteren, terr- wijl daarnaast zijn belangstelling wered gewekt door de slechte pompen en mijnverlichting, die beide in miserabele toestand ver keerden. De waterafvoer uit de mijn was zeer onvoldoende en de verlich ting bestond uit grauvuren, die bij de gasontwikkeling een groot gevaar opleverden voor de mijn werkers. Eerst de pompen MET DE POMPEN boekte hij het eerste succes. Hij bracht hier een geniale verbetering op aan, die werd opgemerkt door een in genieur. Deze zorgde er voor, dat George tot opzichter werd' be noemd, waardoor hij meer gele genheid kreeg zich te ontwikkelen en ook de avondschool te bezoe ken. Wéldra begon men respect voor Stephenson te krijgen en aan zijn oordeel enig gewicht te hech ten. Om de nodige boeken in be zit te krijgen, deed hij allerlei boodschappen en karweitjes na zijn lange werkdag. Men moet zich afvragen, waar hij nog de tijd vandaan haalde om te stude ren. Zijn ongekende leergierig heid en werkkracht begonnen ech ter vruchten af te werpen. Hij ontwierp een mijnlamp die zeer goed voldeed, doch tegelij kertijd kwam er ook een uitste kende lamp van Sir Humphry Davy en doordat deze laatste over een grotere financiële draag kracht beschikte dan Stephenson toonde de industrie meer belang stelling voor deze laatste lamp. De eerste spoorlijn HOE teleurstellend dit ook was voor Stephenson, 't bleek al spoe dig dat hij méér in zijn mars had, want door de steun va., een rijke ondernemende lord kon hij be ginnen met de bouw va'n zijn locomotief. Nadat zijn "Blucher" succesvol had gereden, werd er zowaar een (eerste) spoorwegmaatschappij Vroeger ging het wat rustiger toe. AI was <lc sneiheitl in onze ogen gering, toch nam men ook toen veiligheidsmaat regelen en plaatste een man met rode vlag bij de overweg. opgericht,.,de Stockton en Darling ton-Railway", die hem graag in dienst nam, zodat hij nu alle tijd kon besteden aan de verbetering en toepassing van zijn troetelkind, de locomotief. In 1825 had hij een zeer goede machine geconstrueerd, die nu voor praktische doeleinden zou worden aangewend. Op 27 septem ber van dat jaar opende men een lijn van Stockton naar Darlington met een. goederentrein. Tussen deze twee plaatsen werd de eerste spoorbaan ter wereld gelegd. Haar doel was niet het vervoer van reizigers, maar' een efficiënt kolenvervoer, dat in ver band met de zich snel uitbrei dende industrie zeer gewenst was. De snelheid van de locomotief was inmiddels reeds opgevoerd tot ongeveer 15 kilometer per uur. Menigeen vond de grote vaart van het vurig menster verontrustend en noemde het een duivelse vin ding! Vijf jaar later, toen Stephenson zijn nieuwste ma-chine, de Vuur pijl, liet proefdraaien, haalde de ze een topsnelheid van niet min der dan 40 kilometer per uur. Enkele ingenieurs maakten er een tochtje mee en verklaarden naderhand, dat deze gevaarlijke snelheid niet mocht worden o- verschreden, daar zij de verstik kingsdood tengevolge zou kunnen hebben! Spoorwegen- blijven Spoedig na zijn eerste succes werd aan de grote constructeur Stephenson - hij was inmiddels beroemd geworden - de bouw van de spoorlijn tussen Liverpool en Manchester opgedragen. Op dit traject had voor het eerst perso nenvervoer op grote schaal plaats en sindsdien heeft de locomo tief de wereld verovei-d. In ons land werd de eerste spoorlijn in 1839. nu 125 jaar- geleden, ge opend. Wie even die spoorweggeschiede nis nagaat, ziet, dat de ontwikke ling van de stoomlocomotief met werkelijke sneltreinvaar', is inge zet. Steeds kwamen er betere, zwaardere en snellere locs, de mo gelijkheden van de spoorwegen werden daardoor vergroot en het spoorwegverkeer nam een enorme vlucht oyer de gehele .vjereld. Door de onherbergzaamste streken werden spoorlijnen aangelegd. We behoeven hierbij maar te denken aan de lijnen dwars door de Ver enigde Staten van kust tot kust en de spoorlijnen door Siberië. Maar tenslotte is Stephenson's schepping toch op deed spoor gekGmen. aangezien de diesel en elektrische tractie het wonnen van de stbomtractie. De laatsten beden grotere mogelijkheden en aangezien de spoorwegen ook steeds verder dienden te ontwik kelen, stapte men op een. andere tractie over. Reeds 200 km per uur DAT HIERMEDE enorme mo gelijkheden zijn te bereiken, blijkt wel uit de jongste berich ten, In West-Duitsland raast nu dagelijks een geheimzinnige trein met enorme snelheid, zo om streeks de 200 km per uur, over een speciaal traject tussen Bam berg en Forcbheim. De locomotief die hier voorbij raast mag slechts vain buiten worden gefotografeerd, aangezien zijn binnenste een ge heim is, dat de Bundesbahnen niet wensen prijs te geven. In tegenstelling tot vele soortge lijke experimenten in andere lan den is het testgebeuren van de Duitse spoorwegen voor het rei zigersverkeer geen toekomst droom. Op zijn laatst in 1965 zal deze locomotief met een topsnelheid van 200 km per uur de sneltrei nen noord-zuid op het geëlektri ficeerde baanvak van Hamburg naar München trekken. De reden voor deze behoefte aan grotere snelheden: de spoorwegen vechten verbeten tegen de con currentie van het steeds goedko per wordende binnenlandse vlieg verkeer. Hun voordelen zijn ge rieflijkheid en de centrale ligging van de stations. Bij een grotere snelheid zal de reiziger in d- toe komst overwegen, of de tijdsbe sparing van de vliegreis nog lo nend is. 200 kilometer per awr e>n men vond 46 kilometer per uur ai zo gevaarlijk)! De tiecfaraiscfee OMtwiikkehng schrijdt voort. We zien het v-er- •setóil nu aa-l'S .-jaüf- Op de lagere koersen voor de internationale waarden geduren de de twee voorgaande beurs- dagen heeft het Damrak woens dagmiddag een goed koersherstel te zien gegeven. Dit gold speciaal voor aandelen Kon. Olie, Philips en die van Unilever. AKU open de lager evenals Hoogovens. De handel in de hoofdfondsen kwam hoofdzakelijk door kooporders van het publiek. Philips, dinsdag gevraagd in Wall Street, lag be gin beurs 70 cent hoger op 156. Aanhoudende vraag deed de prijs voor de electro-aandclen later op de middag uitlopen tot ƒ156,50. Unilevers verbeterden een gul den op 144.80 'waarna nog 145.30 voor de stukken werd betaald. Later werd weer op 145 gulden gehandeld. Voor Kon. Olie bestond ruime vraag met als ge volg dat de koers opliep van 187,70 tot 188,40. De slotkoers van dinsdag was 186.80. Toch is de beurs van mening dat de koers van aandelen Kon. Olie bij die van de Amerikaanse olie maatschappijen op de Newyork- se beurs de laatste tijd sterk ten achter is gebleven. AKU lag iets verlaten in de markt op 542 (543%). American Enka. waarin AKU een groot belang heeft, noteerde dinsdag in Wall Street twee dol lar lager. Dit op het intrekken van deze maatschappij van de reeds aangekondigde prijsverho ging op rayonvezels. Dit had in Amsterdam een koersdrukkend effect voor de AKU-aandelen. Hoogovens lagen aanvankelijk twee punten lager in de markt op 610 om daarna op te lopen tot 613. Dinsdag was dc koers na beurs ingezakt op 600. Verge leken bij deze koers gaf dit fonds woensdagmiddag dus een zeer krachtig herstel te zien. Hoog ovens moet alsnog de navorde ring schrootgeld betalen ad 8,7 min. Dit is een heel oude kwestie. Het concern heeft genoemd be drag reeds veel eerder gereser veerd, zodat dit niet ten laste van de resultaten over het lopen de boekjaar komt, aldus de di rectie. Het publiek heeft ver trouwen in de Hoogovenwaarden. Dit bleek reeds eerder deze week toen 626 voor de stukken werd betaald gedurende de niet-offi- ciële handel. Het Damrak kreeg woensdag middag lichte steun van Wall Street alwaar de slotkoersen dinsdag hoger waren. Het Dow Jones-eemiddelde voor de indus trie-aandelen kwam er op een nieuw hoogtepunt van 787,78. plus 2,44. De Westduitse beurzen waren woensdag aan de vaste kant. In de scheepvaartsector was het zeer rustig. De koersen gaven weinig, veraftdering te zien ten opzichte van het vorige slotni- veau. De stemming voor de lei dende cultures was licht ver deeld. HVA ontmoette goede lo kale vraag. De koersdaling in cer tificaten Deli van de laatste tijd acht de beurs niet in overeen stemming met de stemming van de overige leidende cultuuraan delen. De Staatsfondsen onder gingen praktisch geen wijzigin gen. In de lokale afdelingen wer den aandelen Bensdorp hoger gewaardeerd op het gepubliceer de gunstige dividendvoorstel als mede de goede gang van zaken. Beursindices 27/1 28/1 29/1 Intern, conc. 580.0 576.5 578.8 Industrie 350.2 348.8 347.8 Scheepvaart 157.1 157.2 157.0 Banken 243.3 242.0 242.0 Handel enz. 168.3 168.1 168.1 Algemeen 410.6 408.4 409.3 Nabeurskoersen AKU: 541 g.b. (541%) Hoogovens: (613%) Kon. Olie: 187.50—188.10 (188.00) Philips: 155.10 g.b.—156.00 (156.20) Unilever: 143.60g.b.144.10 144.70) Stemming prijshoudend. Advieskoersen Buitenlands Bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpapier geldend in Am sterdam op heden luiden: Engelse pond 10.0610.16 Amerikaanse dollar 3.583.62% Canadese dollar 3.313.36% Franse frank (100) 73.4073.90 Belgische fr. (100) 7.14%7.19% Duitse mark (100) 90.4590.95 Zweedse kroon (100) 68.8569.85 Deense kroon (100) 51.7052.70 Noorse kroon (100) 49.7550.75 Zwitserse frank (100) 83.4083.90 Ital. lire (10.000) 57.00—59.00 Oostenrijkse schilling (100) 13.94—14.94 Portugese esc. (100) 12.5012.65 Spaanse peseta (100 gr. coup.) 5.92%—6.07% (Adv.) RED 8AND - ROOSENDAAL ZWARTE BEERTJES Boekhandel VAN DE SAN DE COÖP. VRUCHTEN VEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN (Veiling van 29 jan. 1964) GROENTEN: Per stuk: Knolselderij 9—27 et. Per bos: Selderij 20 et. Per kg: Andijvie II 6871 ct; Rode kool 1519 ct; Sav. kool 23 45 ct; Witte kool 1617 ct; Boerekool 1928 ct; Breekpeen 1116 ct; Waspeen 2329 ct; Prei A II 20—39 ct, B II 12—29 ct; Knolselderij 2—4 ct; Spruiten geschoond 122 ct, ongesehoond 35—62 ct; Uien I 1014 ct, II"8 ct; Witlof A 60—64 ct, A II 42 —61 ct, B 57—60 ct, B II 53—58 ct, afw. 3451 ct; Veldsla II 73 ct. FRUIT: - v Per kg: Appelen: Golden Deli cious I 75 5769 ct.' 70 5670 ct. 65 48—56 ct, 60 29—35 ct, II 70 54—62 ct, 65 30—49 ct, 60 27 —34 ct, II D 15—16 ct; Goud- reinette I 75 4345 ct, 70 42 43 ct, 65 36 ct H 70 41 ct, 65 35—37 ct, II D 27—29 ct, III fijn 25 ct; Jonathan I 75 3840 et 70 41—45 ct, 65 32—39 ct, 60 24 -30 ct, II 80 25—27 ct, 75 29 et. 70 26—32 ct, 65 21—28 ct, III grof 16—20 ct; Winston I 75 63 —65 ct, 70 65—67 ct, 65.55 ct, 60 3135 ct, 55 1720 ct, II 75 55 —57 ct, 70 57—59 ct, 65 48—50 ct, 60 19—25 ct, 55 15—17 cc, III grof 2434 ct; Lombars Calville I 70 34—36 ct, 60 30 cl. III grof 19—20 ct; Glorie van Holland IT 80 21 ct, 75 22—24 ct, 70 22 ct, III grof 15 ct; Zoete appelen II D 32—34 ct, III fijn 34—36 ct. Peren: 45 ct. St. Remy III grof 43 VROUW IN BRAND GEKAAKT De in Rotterdam alleen wo nende 60-jarige vrouw A. J. II. P. is woensdagmorgen met brand wonden door buren in haar wo ning aangetroffen. Zij is in levensgevaarlijke toestand naar het Zuiderziekenhuis gebracht. Het onderzoek van de politie heeft: uitgewezen dat de vrouw haar man is opgenomen in een rusthuis, zodat zij alleen thuis is zich in de woonkamer voor de brandende haard wilde was sen. Zij is daarbij te dicht bij het vuur gekomen, zodat haar kle ren in brand geraakten. Zij slaag de er niet in het vuur te doven en kroop, brandende als een fak kel naar de keuken. Hier is zij in elkaar gezakt. Pas een uur later roken buren brandlucht. Zij drongen de woning van de vrouw binnen en vonden haar overdekt met brandwonden. Haar kleding was totaal verbrand. Later is zij in het begin van de middag in het Zuiderzieken huis overleden. r

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 7