KANTONGERECHT TERNEUZEN Provinciaal nieuws KOLONEL HYDE Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Woensdag S januari 1964 TERNEUZÈN De visserij staking AARDENBURG SLUISKIL Overstroming in Algerië Zitting van 7 januari 1964. Bovenleiding van lichtnet P.Z.E.M. beschadigd. Waren, de vrachtauto's, die de chauffeurs F. P. te St. Jansteen en S. C. de R. te Zaamslag be stuurden. te hoog geladen, waar door deze lading de bovenlei ding van het elektrisch net raak te en de draden afknapten? Deze vraag werd gistermorgen voor het kantongerecht uitvoerig uit de doeken gedaan. In beide gevallen trad een vrouwelijke getuige op, die van het gebeurde een minutieus verslag gaf en voor de betrokken chauffeurs dan ook „la femme fatale" be tekende. De vrachtrijder P. reed met zijn met vlas beladen wagen in augustus van het vorig jaar over de Zaamslagsedijk. De 27-jarige mej. E. de P. zat met haar ouders aan tafel, toen de wagen voorbijreed. Wonder lijk is het, dat in zo'n geval meestal het speurdersinstinct in de vrouw ontwaakt, althans zij verklaarde ter zitting, dat zij naar buiten gegaan was, toen de auto gepasseerd was. De kabels hingen toen als de tak ken van een treurwilg naar be neden. Mej. De P. zeide voorts te weten, dat de kabelhoogte 4.70 meter was en last not least voltooide zij haar onderzoek, door de schakelaar van het elek trisch licht over te halen en con stateerde toen, dat de stroom verbroken was! Haar vader, de 53-jarige M. de P. zag, toen hij thuis kwam, ook dat de draden afgeknapt waren. Er was een arbeider van de P.Z.E.M. ter plaatse, deze was „kittelig" omdat hij 's zaterdags middags moest werken en zou, volgens De P„ tot deze hebben gezegd: „Spoor eens op, wie dit gedaan heeft?" Even later attendeerde zijn dochter hem erop, dat dezelfde auto weer voorbijreed. De P. stapte eveneens in zijn auto en zag dat de wagen een eind verder bij het bedrijf van de heer De M. met vlas geladen werd. Of dit P.'s wagen was, wist hij niet. De landarbeider D. B. ten slotte, had nog het minste ge zien: hij had alleen een rode auto die met vlas geladen was, voorbij zien rijden. De hoofdingenieur van de P.Z.E.M. stelde namens deze een vordering in van ƒ40. De officier van Justitie, mr. Th. Lebret was van mening, dat bewezen was dat P. het verkeer in gevaar had gebracht en eiste hiervoor 10 boete; voor het verbreken van de kabellijn ƒ40 en toewijzing van de vordering van de P.Z.E.M. Hoewel P. ten stelligste bleef ontkennen, dat zijn wagen te hoog geladen was, veroordeelde de waarnemend kantonrechter, mr. A. Berkhout, hem conform de eis. „Dank wel-!" De R. was kennelijk zeer ver ontwaardigd over het hem ten laste gelegde. Nabij het oude gedeelde van de rijksweg te Sluiskil zou hij de draden van de elektrische leiding naar beneden hebben gehaald. Ook hier weer was er een dame in het spel, mevr. J. R. te Axel, die in dit geval bij het hekje van haar huis had staan kijken. Zij had het kenteken van de wagen niet opgenomen, doch een eind verder gezien, dat De R. de wagen aan het laden was. De verbalisant, wachtmeester "Verhoeven, had de hoogte van de draden opgemeten nadat deze hersteld waren. Deze bedroeg toen 4.48 meter. Een getuige a décharge, de vlashandelaar A. P. F. S., die iedere keer als De R. vlas bij hem laadt, achter diens wagen rijdt om samen de formaliteiten bij de weegbrug te vervullen, zeide niets te hebben gezien van beschadiging van de kabels door De R. Voortdurend rijden echter wa gens voorbij dit punt en vaak knappen de draden af. De R. betoogde met klem zijn onschuld, hij heeft een maatstaf op de cabine. „Als ik de draden geraakt heb, dan hangen ze te laag!" zeide hij. De boete bedroeg evenwel als in het vorige geval. De civiele vordering was ƒ32,19. „Ik ben niet bekeurd op het moment dat ik met mijn wagen reed," zei de gedaagde, die nog maals betoogde zijn wagen niet te hoog te hebben geladen. ..Hebt U nog wat nieuws te zeggen?", vroeg mr. Berkhout hem. „Nee", zei De R. .en met een diepe buiging naar mevr. R.: „Dank U wel!", waarop hij de rechtszaal verliet. Noodlottig ongeval. Op 5 augustus vond in de Zandstraat te Sas van Gent een noodlottig ongeval plaats, waar bij een zesjarig jongetje het leven verloor. Op die dag reed de ter zitting niet verschenen tandarts J. C. S. uit St. Niklaas met een vaart van ongeveer 70 km door de Zandstraat. Het jongetje stak plotseling de rijbaan over met bovengenoemd tragisch gevolg. Verband tussen overtreding van de maximum snelheid en dit ongeluk, wilde de waarnemend kantonrechter mr. A. Berkhout de tandarts niet ten laste leggen. Deze werd vertegenwoordigd door mr. Van Katwijk, die zeide te hopen, dat de officier van Justitie zich niet zou laten ver leiden, het ongeval bij de wijze van rijden van S, te betrekken, Mr. Th. Lebret begon zijn requisitoir met het uitspreken van zijn- deelneming aan net adres van de hier niet aanwezige ouders van het jonge slachtoffer. Los van de aanrijding eiste hij voor overtreding van de maxi mum snelheid een boete van ƒ50. Mr. Van Katwijk gaf namens zijn cliënt de overtreding toe en sloot zich aan bij de woorden van de officier. „Toch kan ik het ongeval niet helemaal los zien van het harde rijden van verdachte", betoogde mr. Berkhout. Er zijn hier veel vragen, als: zou het jongetje ook op dat moment ter plaatse zijn geweest als S. vijftig kilo meter zou hebben gereden? Wat zouden dan de gevolgen zijn ge- yveest? In ieder geval was hier toch alleen sprake vap een ge wone overtreding en werd de boete conform de eis bepaald. „Het zaakje". F. X. E. W„ caféhouder-schil der te Graauw, had zich voor een niet alledaagse overtreding te verantwoorden. Hij had name lijk verzuimd zijn baby binnen drie dagen na de geboorte aan te geven Toch was hier niet helemaal van louter nalatigheid sprake. „Ik ging. (in Graauw) naar de secretarie en gaf „het zaakje" af", zei W. „Welk zaakje"? vroeg mr. Berhout. „Mijn trouwboekje en het geboortebewijs", was het antwoord. Enkele dagen later werd W. gesommeerd opnieuw aangifte te Hulst te doen. aangezien het kind daar was geboren. „Als men in Graauw niet weet, dat ik in Hulst moet zijn, weet ik het. ook niet. Waren het olie bollen geweest, dan had ik het kunnen ruiken, zei W. „Nu ech ter kwam ik te laat in Hulst". In liet gemeentehuis te Hulst echter was er de bewuste zater dag wel degelijk gelegenheid ge weest. geboorteaangifte te doen, doch W. kwam te laat. 15 boete was de eis. Mv. Berk hout verklaarde W. schuldig, zonder strafoplegging. Haastige spoed is zelden goed De Belgische loods G. J. C. te St. Amandsberg, bleek erg veel haast te hebben om bij het doua nekantoor te komen toen hij in augustus in Sas van Gent. nadat hij met zijn auto een andere auto had ingehaald, naar rechts zwenkte en toen stupte. Getuige E. G. de K„ wacht meester der marechaussee, kwam vertellen, dat de „lelijke eend" ongeveer 25 meter van de doua nekantoor verwijderd was, toen C. er langs schoot en plotseling stopte. Mr. Lebret eiste tegen de niet verschenen verdachte 75 boete. Gemachtigde mr. H. G. Q. Tichelman zeide, dat er in het verbaal sprake was van een af stand van vijftig meter en noem de dit een groot verschil. De aangeredene was niet in het be zit van een geldig rijbewijs en beschikte, volgens mr. Tichel man, niet over de gewenste rij ervaring. Naast hem zaten twee kinderen en hij was kennelijk al aan het remmen, toen C. hem voorbijreed. Van snijden was in dit geval geen sprake* want De V. de bestuurder van de in gehaalde wagen werd van achter vol aangereden. Dit zou volledig vermeden zijn. indien deze over de gewenste rijerva ring had beschikt. Mr. Tichelman verzocht dan ook vrijspraak voor zijn cliënt. Mr. Berkhout was het met deze zienswijze niet eens, hier had een onverwachte manoeuvre plaats, waarin het begrip „snij den" wel degelijk verdiscon teerd was. Hij vonniste de loods conform de eis. Was verdachte een wegpiraat? Beslist onaangenaam stonden de 28-jarige chauffeur I. van W. te Waarde en P. T. L„ rijschool houder te Clinge, tegenover el kaar. Eerstgenoemde was ten laste gelegd, bij het inhalen van een lesauto waarin een dame naast L. achter het stuur zat in de Gentsestraat te Clinge, te veel aan de rechterkant van de weg te zijn gebleven. Hierdoor ontstond een kleine beschadiging aan de wagen die eigendom was van L. Van W. ontkende dit. Volgens hem had de dame schuld, dat de uitlaat van zijn auto met het spatbord van de lesauto in aan raking was gekomen, zij schrok en de instructeur gooide toen het stuur om. Van W. zeide beslist niet te hebben gesneden. Later belde zijn baas L. op, doch deze zeide met zo'n wegpiraat niets meer te maken te willen hebben. L. daarentegen, vroeg de ver dachte, wat er zou gebeurd zijn, indien hij geen ruk aan het stuur zou hebben gegeven. Aan vankelijk scheen Van W. de hele zaak sportief te hebben opgevat, doch na het telefoongesprek met de baas ging het mis. Mr. Lebret zeide te kunnen be grijpen, dat Van W. misschien door oververmoeidheid hij kwam uit Frankrijk te weinig uitgeweken was. Hij eiste een boete van ƒ35 en toewijzing van de civiele vordering van ƒ98. De uitspraak was conform. Een ruiterlijke, prestatie Een sportief persoon toonde zich de 33-jarige Belg H. R. F. J. te Boekhoute, die in septem ber te paard van Boekhoute naar Axel reed. Bij de Sassing had hij even pech: nabij de brug gedroeg het ros zich enigszins onwillig •en liet de doorgang niet vrij voor een bromfietsberijder, die hier door tegen het paard aanreed. De kantonrechter noemde het wel een ongewoon ongeval en de officier van Justitie zeide respect te hebben voor de onderneming, de reis van Antwerpen naar Zeeuws-Vlaanderen te paard af te leggen. De vraag hoeveel dagen de on fortuinlijke ruiter hierover ge daan had, wilde hij in het midden laten, doch een boete van ƒ15 achtte hij op zijn plaats. De kantonrechter sloot zich bij deze eis aan. Nog een „ruiterlijke" gedaagde. De 25-jarige timmerman L. J. van K. te St. Jansteen kwam in augustus op de Parallelweg te Terneuzen met zijn motorrijwiel in de richting Sluiskil rijdende, op de linkerweghelft in botsing met een hem tegemoetkomende auto. Gedaagde gaf de overtreding ruiterlijk toe en zeide, dat in de scherpe bocht het achterwiel op de scherpe steentjes slipte. Mr. Lebret hield rekening met de omstandigheid en eiste 30 boete. mr. Berkhout noemde de bocht ter plaatse inderdaad heel merkwaardig en reduceerde de boete tot ƒ20. Hij ging in hoger beroep. De 27-jarige landbouwer H. J. D. te Zaamslag werd naar zijn gevoelen ten onrechte veroor deeld, omdat hij in december van het vorig jaar op de provinciale weg te Hoek na zonsondergang met een tweescharige wentel- ploeg met uitstekende scherpe delen had gereden. „Ik was nor maal verlicht", zei deze gedaag de, met welk gezegde hij waar schijnlijk op de verlichting van zijn voertuig duidde. „Dat kan wel", repliceerde mr. Berkhout, „doch u mocht niet met uitstekende scherpe delen rijden". D. voerde aan, dat het hem niet bekend was, dat het verbo den was met een tractor op de openbare weg te komen» Met de waarschuwingsboete van 15 die mr. T. Lebret tegen hem eiste, kon hij zi<tfi niet verenigen. „Het was voor hem duidelijk een prin cipekwestie". Ik weet niet hoeveel boeren er in ons land zijn en ook niet met hoeveel ploegen deze over de weg rijden, doch in het wegen verkeersreglement voor de land bouw staat niets van een verbod. De kantonrechter betoogde, dat niet in het reglement voorkomt, dat bij nacht wél is toegestaan met een dergelijk gevaarte op de weg te komen. Hii wilde reke ning houden met alle omstandig heden en vonniste D. tot een tientje boete. D. zeide in hoger beroep te zullen gaan. Geen grapjes met brom fietsen. De 19-jarige J. L. L. 'te Vogel waarde was in juli met zijn bromfiets, waarop zicli een duo passagier bevond, op het rijwiel pad zó dicht langs enige rijwie len gereden, dat er een kleine botsing plaatsvond tussen een wielrijdster en de duopassagier. L. betoogde, dat de fiets van het meisje dwars over het pad stond, er was geen opzet in het spel ge weest, zei hij op een desbetref fende vraag van mr. Berkhout. Mr. Lebret was van mening, dat er wel een beetje baldadig heid bij was geweest. „We moe ten bij het begin van het nieuwe jaar de bromfietsers maar eens duidelijk zien te maken, geen grapjes uit te halen", en eiste een boete van ƒ60. „Ik vind het erg veel", zei ge daagde. „Dat is het ook", beaamde de kantonrechter, doch uw manier van rijden was ook niet zo best". De uitspraak bepaalde mr. Berkhout op 50 boete. De eis bleel' gehandhaafd. C. H. H. te Mariakerke in Bel gië was in Sas van Gent over de Oostdam achteruit gereden tegen een stilstaande auto. De gemachtigde, mr. Van Oort, gaf dit feit toe, doch noemde de situatie voor H. ongunstig. Deze moest met zijn wagen, toen hij zich op de brug bevond, terug voor een tegenligger en reed daardoor tegen de andere auto. Mr. Van Oort vroeg naar aan leiding van de eis van 25 de verdachte schuldig te willen ver klaren zonder strafoplegging. „Dat gaat me net iets te ver", zeide mr. Berkhout hierop en veroordeelde H. tot 25 boete. Geen rijwielpad blokkeren. D. van D. te Hoek, was in de cember van het vorig jaar met ziin personenauto op de Schepen- dijk gestopt op het rijwielpad vlak in de nabijheid van de aldaar staande vitrine met reddings materiaal. Hij had dit gedaan uit veiligheidsoverwegingen, omdat het nevelig was. „Op dat moment was het beter'in de nabijheid van een zwemgordel, dan met een veiligheidsgordel om in de auto", zei hij Er viel wat voor te zeggen, maar het rijwielpad was nu een maal geblokkeerd en de vitrine voor enkele ogenblikken aan het gezicht onttrokken geweest. Uitspraak conform de eis was een tientje boete. Voetpad beschadigd. Een Franse chauffeur J. J. J. had in augustus 1963 met een vrachtauto het voetpad op de Industrieweg beschadigd. De heer W. v. d. W stelde na mens de gemeente een vorde ring in van ƒ37,50. Deze werd toegewezen, waarbij de Frans man bij verstek nog werd ver oordeeld tot 25 boete. Onvoorzichtig van richting veranderd. W. S. B. uit Terneuzen was met zijn bromfiets op onvoorzich tige wijze vanaf de Oostkade te Sluiskil, de Zwaluwstraat ingere den. Een auto, welke achter hem reed kwam hierdoor met hem in botsing. 'Eis en uitspraak 40. KANAAL VAN TERNEUZEN NAAR GENT Scheepvaartbeweging op het kanaal van Terneuzen naar Gent over de maand december. ZEEVAART Aantal Gesehut opvaart: 317 Geschut afvaart328 B.R.T. 313.157 232.927 Gelost of geladen te: Terneuzen69 59.689 Terneuzen Rede: 12 135.371 Sluiskil: 18 15.613 Sas van Gent: 7 10.201 BINNENVAART Opvaart: Aantal Ton Vrachtschepen 1464 851.972 Sleepboten enz.: 320 12.403 Afvaart: Vrachtschepen 1503 819.363 Sleepboten enz.: 319 12.771 Gelost of geladen te: Terneuzen 200 101.049 Terneuzen Rede: 80 83.566 Sluiskil: 214 151.566 Axel Sassing: 19 5.132 Sas van Gent: 134 45.617 Aanvaring in de haven. Maandagavond heeft in de Oosthaven een vrij ernstige aan varing plaats gehad Aan de middensteiger lag ,het 980 ton metende motorschip „Merwezo- nen" (kapitein W. A. Leemans uit Sliedrecht), geladen met zwa vel, bestemd voor Gent. Om ongeveer half elf kwam het 800 ton metende Belgische motorschip „Daniël" (kapitein F. B. E. Maldrie uit Gent) binnen gevaren, geladen met petroleum- cokes, eveneens voor Gent be stemd. Plotseling voer de „Daniël" met vrij gi'ote snelheid op de „Merwezonen" af. Naar kapitein Maldrie later verklaarde begon het schip bakboord uit te lopen en weigerde de stuurinrichting. Hij trachtte een aanvaring te voorkomen door het anker uit te gooien, maai' dit bleef buiten de kluis hangen. Het anker van de „Daniël" drong midscheeps in de stuur boordzijde van de „Merwezonen", dat bijna direct water begon te maken. Met 5 sleepboten van de sleep boot rederij Muller uit Terneu zen werd getracht het zinkende schip op de slikken te zetten. Daarin slaagde men echter maar gedeeltelijk. Een kraan van „Ovet" is dins dagmorgen om vier uur begon nen met de lading over te s^an, waardoor het zinkingsgevaar aanmerkelijk verminderde. Toen het schip dinsdagmiddag om vier uur gelost was. bestond daarvoor geen gevaar meer. De „Daniël" had bij de aanva ring schade aan de boeg opgelo pen, waardoor de voorpiek vol water was komen te staan. De kapitein, zijn echtgenote en een knecht van de „Merwezonen" hebben evenmin als de kapitein en zijn vrouw van de „Daniël" letsel opgelopen. Reactietest Veilig Verkeer. Hedenmiddag van ongeveer 1 uur tot 5 uur zal op het terrein van de graanbeurs in de Nieuw- straat een z.g. Reaetietestwagen van het Verbond voor Veilig Ver keer aanwezig zijn, waarin een ieder de gelegenheid zal worden geboden om zich te laten testen op gezichtvermogen en reactie snelheid. Hieraan zijn geen kosten ver bonden. Aan de lopende band. Te kwart vóór één had gister middag op hei kruispunt West-, kolkstraatDijkstraat een aan rijding plaats tussen twee per sonenauto's. De heer J. G. V. uit Middel burg wilde vanaf de brug over de Middensluis de Dijkstraat in rijden, toen een voor hem van rechts uit de Grenulaan komen de auto. bestuurd door de heer C. van H. uit Veenendaal in dc richting van de Westkolkstraat dit kruispunt naderde. Bij de daarop volgende botsing werden beide auto's beschadigd. Tien minuten over één had een aanrijding plaats op de Markt, toen de heer H. J. Z. uit Den Haag met zijn auto en de heer A. J. S. uit Zaamslag op zijn brommer in de richting van de Do Jongestraat reden. De heer Z. wilde op het Markt terrein zijn auto parkeren. Bij het naar rechts uitwijken trachtte de bromfietsberijder de auto aan de rechterzijde voorbij te rijden. De bromfiets reed de auto in de rechterflank aan, waardoor zowel auto als bromfiets mate riële schade opliepen. De volgende aanrijding had om 10 vóór 6 in de vóóravond, even eens op de Markt, plaats. Tengevolge van een staking van de vissers is de Scheveningse vloot het afgelopen weekeinde en maandagochtend binnenge bleven. De bijgaande foto geeft 'n beeld van de haven: ongewone drukte op het water door alle schepen; ongewone stilte op de kade. mm UCOT-LAND TARD 44) „Ik geloof werkelijk, dat je daartoe in staat zou zijn!" Er sprak meer verbazing dan vrees uit deze woorden, omdat Hyde nooit verwgcht had, dat Stevens deze houding zou aannemen. Van een of twee van de anderen wel, maar niet van hem. „Twijfel nooit aan m'n woorden, kolonel". En met een andere normalere uitdrukking op z'n gezicht. „Wat wilde u me zeggen over die ex plosies?" Hyde ging erop in. „De plaats, waar we onze slag gaan slaan, heeft twee alarminstallaties, bei de aangesloten op het elektrici teitsnet", legde hij uit. „Er zijn zeker wel een stuk of twaalf alarmknoppen verspreid in het gebouw en als één ervan aan geraakt wordt, sluiten stalen deuren alle uitgangen van de bank automatisch af. Tegelijkertijd beginnen twee alarmschellen te rinkelen die zitten aan de buitenkant van het gebouw dicht bij het dak. Als dit gebeurt is 3e informatie al doorgegeven aan het dichtstbij zijnde politiebureau en aan het kantoor der verzekeringsmaat schappij in de buurt. Dit gebeurt door middel van 'n signaal. Dan hebben ze nog 'n vorm van verde diging in de telefoon van het kantoor van de onderdirecteur. Dit is gelegen aan de achterkant van de gebouwen en er is altijd iemand aanwezig. Het zou dus gemakkelijk zijn van daaruit 888 te draaien vóór de een of andere overvaller dit zou kunnen voor komen". „Een leuke opgave". Stevens zat er helemaal in. „En heeft u al een oplossing?" „Ja". „Hopelijk is het de juiste". „Dat is het". De kolonel grin nikte. „Al wat er aan alarm ge geven kan worden gaan we van buiten af onmogelijk maken en dat zal jouw werk worden. Kijk. zo doen we het. De bank is afhankelijk van twee dingen telefoon en elektriciteit. Als deze allebei ontbreken is de bank volkomen geïsoleerd". „O, ik zie al waar u naar toe wilt". „Waar ik naar toe wil of liever, jij naar toe gaat m'n waarde, dat zijn twee putten. Voor de telefoon is er een aan het begin van de straat en op de volgende hoek is een derge lijk ding voor de elektriciteit." „En de telefoondraden en de elektriciteit komen daar samen". „Juist". „Gesnapt. Onder in die putten moet ik dus een lading plaatsen en zo de installaties vernielen?" „Dat is het. Goed hè?" Stevens krabde eens over z'n kale schedel. „Ik weet nog niet. Hoe zit het dan met de waar schuwing aan het politiebureau? Als je de lijn naar de bank verbreekt, zou het alarmsein evengoed op het politiebureau gegeven worden alsof iemand in het gebouw op de bel gedrukt had". „O ja, dat signaal zal overgaan er. nog vijftig andere ook. Je moet ook nog minstens zoveel andere lijnen opblazen. Je zult waarschijnlijk wel duizend lijnen buiten wërking stellen." De parkiet vloog weer door de kamer en kwam op Stevens' schouder zitten, tot vlak bij diens oor wippend. „Hallo Wimpie, je bent een dwaas," vertrouwde Stevens toe. Stevens duwde hem zachtjes met z'n vinger weg, waarop de vogel weer naar z'n kooi vloog. „Ga weg, kleine duvel!" Stevens wendde zich weer tot Hyde. „Bent u zeker van uw zaak?" „Absoluut!" De kale zat stil voor zich uit te lachen je zag z'n borst op en neer gaan. Ziet u, die vind ik nou eens echt goed werkelijk rijk". Hij wreef met z'n hand over z'n oogleden. „Dit is werkelijk verdraaid eigenaardigEen paar weken terug misschien zijn het wel een paar maanden in ieder geval een poosje geleden, las ik in een krant iets, wat door een gepensioneerde hoge piet van Scotland Yard gezegd was. Weet u wat dat wasDat er in de toekomst steeds meer bankover vallen zouden plaats vinden, om dat maar vijfentwintig procent van de banken in dit land be stand waren tegen geligniet. Dat is een feit. Maar vijfen twintig procent. Daarom was hij er zeker van, dat er in de toe komst meer zware jongens op 't pad zouden gaan". Hij keek Hyde aan. „Ik houd u niet voor de gek dat zei die vent. Ik zou u het knipsel kunnen laten zien, als die juffrouw hier beneden niet Vreemd is dat toch met som mige mensen, dat je nooit precies achter hun begrip van eerlijkheid komt. Neéfri nu juffrouw Wright bijvoorbeeld. Ze zal me voor geen halve cent beduvelen, maar ik zou hier niets kunnen laten lig gen of ze leest het. Zodra ik 's morgens wegga, wed ik, dat ze boven komt om alles na te snuffelen. Er is niets of ze maakt het open. Ik heb het gecontroleerd en weet het zeker". (Wordt vervolgd.) De heer A. P. F. K. uit Sas van Gent, die zijn auto op de Markt had geparkeerd, startte zijn wa gen om in de richting van de (Burgemeester Geilktraat huis waarts te rijden. Op dat moment kwam de heer A. C. H„ eveneens uit Sas van Gent:, vanuit de Burgemeester Geillstraat in de richting van de De Jongestraat gereden. Daar ontwijken voor geen van beiden meer mogelijk was, volg de een botsing. Behalve de materiële schade aan brommer en auto, liep de heer K, door de schok tengevolge van het krachtig remmen, een inwen dige kneuzing aan de rechter schouder op. Nadat hem geneeskundige hulp was verleend, kon hij huiswaarts keren om zich verder onder ge neeskundige behandeling te stel len. Gemeenteraad De burgemeester van Aarden- burg kon in zijn nieuwjaarsrede de verheugende mededeling doen dat de bevolking in het afge lopen jaar was gegroeid, dit in tegenstelling met de vooraf gaande jaren, n.l. van 3797 tot 3801. Er kwamen in 1963 een 3-tal bejaardenwoningen en 3 woning wetwoningen gereed. EJ- werden 6 noodwoningen afgebroken en er staan er nog 5 op de nomina tie. Verheugend is de ontwikke ling van het toerisme, hetgeen blijkt uit het grote bezoek aan Sint Bavo, sportpark en museum. Ook de tuinbouw heeft gunstige perspectieven. Er kwamen vijf nieuwe warenhuiskassen gereed. Met de verlichting in de wijk Draaibrug zal een aanvang wor den gemaakt. Bij de aanleg van wegen en straten zal in 1964 prioriteit verleend worden aan de toegangswegen naar de wijk Sint Kruis. Een verzoek van -J. Belleghem en een twintigtal anderen tot bestrating van de Markt, werd met 63 stemmen afgewezen. Het college was van oordeel dat het finai.cieel onverantwoord is. De heren Buyck, Bonte en Ryckaert voelden voor inwilli ging. Bij de aanvang van de verga dering werden de geloofsbrieven van het nieuwe raadslid L. J. de Clerck gecontroleerd en in orde bevonden. Bevorderd Wachtmeester C. J. de Koning te Aardenburg is met ingang van deze maand bevorderd tot wachtmeester le klasse der Rijkspolitie te Aardenburg. Lichte aanrijding. Gistervoormiddag omstreeks kwart vóór elf had op het kruis punt Lelybrug—Kanaalweg—Bo- venweg een aanrijding plaats waarbij betrokken waren een auto, bestuurd door de heer B. C. uit Sas van Gent, en een auto, bestuurd door de heer C. S. uit Terneuzen. De heer C. kwam vanaf de Bo. venweg gereden ên sloeg op de Kanaalweg gekomen rechtsaf in de richting Sas van Gent. terwijl de heer S. vanaf de brug linksaf uitweek om eveneens in de rich ting Sas van Gent verder te rij den. Bij de daarop volgende botsing liepen beide auto's materiële schade op. De Algerijnse regering heeft om hulp gevraagd voor de slacht offers van overstromingen die zich met Kerstmis in het zuiden van het land hebben voorgedaan. Bijna 3000 woningen zijn wegge spoeld. Er zijn geen meldingen van slachtoffers binnengekomen. Het zwaarst getroffen gebied ligt tussen Ouargla en Bisk'ra. 4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 2