KANTONGERECHT TERNEUZEN
Provinciaal nieuws
KOLONEL
HYDE
Pagina 2
DE VRIJE ZEEUW
Woensdag S januari 1964
TERNEUZÈN
De visserij staking
AARDENBURG
SLUISKIL
Overstroming in Algerië
Zitting van 7 januari 1964.
Bovenleiding van lichtnet
P.Z.E.M. beschadigd.
Waren, de vrachtauto's, die de
chauffeurs F. P. te St. Jansteen
en S. C. de R. te Zaamslag be
stuurden. te hoog geladen, waar
door deze lading de bovenlei
ding van het elektrisch net raak
te en de draden afknapten?
Deze vraag werd gistermorgen
voor het kantongerecht uitvoerig
uit de doeken gedaan. In beide
gevallen trad een vrouwelijke
getuige op, die van het gebeurde
een minutieus verslag gaf en
voor de betrokken chauffeurs
dan ook „la femme fatale" be
tekende.
De vrachtrijder P. reed met
zijn met vlas beladen wagen in
augustus van het vorig jaar over
de Zaamslagsedijk.
De 27-jarige mej. E. de P. zat
met haar ouders aan tafel, toen
de wagen voorbijreed. Wonder
lijk is het, dat in zo'n geval
meestal het speurdersinstinct
in de vrouw ontwaakt, althans
zij verklaarde ter zitting, dat zij
naar buiten gegaan was, toen
de auto gepasseerd was. De
kabels hingen toen als de tak
ken van een treurwilg naar be
neden. Mej. De P. zeide voorts
te weten, dat de kabelhoogte
4.70 meter was en last not least
voltooide zij haar onderzoek,
door de schakelaar van het elek
trisch licht over te halen en con
stateerde toen, dat de stroom
verbroken was!
Haar vader, de 53-jarige M. de
P. zag, toen hij thuis kwam, ook
dat de draden afgeknapt waren.
Er was een arbeider van de
P.Z.E.M. ter plaatse, deze was
„kittelig" omdat hij 's zaterdags
middags moest werken en zou,
volgens De P„ tot deze hebben
gezegd: „Spoor eens op, wie dit
gedaan heeft?"
Even later attendeerde zijn
dochter hem erop, dat dezelfde
auto weer voorbijreed.
De P. stapte eveneens in zijn
auto en zag dat de wagen een
eind verder bij het bedrijf van
de heer De M. met vlas geladen
werd. Of dit P.'s wagen was, wist
hij niet.
De landarbeider D. B. ten
slotte, had nog het minste ge
zien: hij had alleen een rode
auto die met vlas geladen was,
voorbij zien rijden.
De hoofdingenieur van de
P.Z.E.M. stelde namens deze een
vordering in van ƒ40.
De officier van Justitie, mr.
Th. Lebret was van mening, dat
bewezen was dat P. het verkeer
in gevaar had gebracht en eiste
hiervoor 10 boete; voor het
verbreken van de kabellijn ƒ40
en toewijzing van de vordering
van de P.Z.E.M.
Hoewel P. ten stelligste bleef
ontkennen, dat zijn wagen te
hoog geladen was, veroordeelde
de waarnemend kantonrechter,
mr. A. Berkhout, hem conform
de eis.
„Dank wel-!"
De R. was kennelijk zeer ver
ontwaardigd over het hem ten
laste gelegde. Nabij het oude
gedeelde van de rijksweg te
Sluiskil zou hij de draden van
de elektrische leiding naar
beneden hebben gehaald. Ook
hier weer was er een dame in
het spel, mevr. J. R. te Axel, die
in dit geval bij het hekje van
haar huis had staan kijken. Zij
had het kenteken van de wagen
niet opgenomen, doch een eind
verder gezien, dat De R. de
wagen aan het laden was.
De verbalisant, wachtmeester
"Verhoeven, had de hoogte van
de draden opgemeten nadat deze
hersteld waren. Deze bedroeg
toen 4.48 meter.
Een getuige a décharge, de
vlashandelaar A. P. F. S., die
iedere keer als De R. vlas bij
hem laadt, achter diens wagen
rijdt om samen de formaliteiten
bij de weegbrug te vervullen,
zeide niets te hebben gezien van
beschadiging van de kabels door
De R.
Voortdurend rijden echter wa
gens voorbij dit punt en vaak
knappen de draden af.
De R. betoogde met klem zijn
onschuld, hij heeft een maatstaf
op de cabine. „Als ik de draden
geraakt heb, dan hangen ze te
laag!" zeide hij.
De boete bedroeg evenwel als
in het vorige geval. De civiele
vordering was ƒ32,19.
„Ik ben niet bekeurd op het
moment dat ik met mijn wagen
reed," zei de gedaagde, die nog
maals betoogde zijn wagen niet
te hoog te hebben geladen.
..Hebt U nog wat nieuws te
zeggen?", vroeg mr. Berkhout
hem.
„Nee", zei De R. .en met een
diepe buiging naar mevr. R.:
„Dank U wel!", waarop hij de
rechtszaal verliet.
Noodlottig ongeval.
Op 5 augustus vond in de
Zandstraat te Sas van Gent een
noodlottig ongeval plaats, waar
bij een zesjarig jongetje het
leven verloor.
Op die dag reed de ter zitting
niet verschenen tandarts J. C. S.
uit St. Niklaas met een vaart
van ongeveer 70 km door de
Zandstraat. Het jongetje stak
plotseling de rijbaan over met
bovengenoemd tragisch gevolg.
Verband tussen overtreding
van de maximum snelheid en dit
ongeluk, wilde de waarnemend
kantonrechter mr. A. Berkhout
de tandarts niet ten laste leggen.
Deze werd vertegenwoordigd
door mr. Van Katwijk, die zeide
te hopen, dat de officier van
Justitie zich niet zou laten ver
leiden, het ongeval bij de wijze
van rijden van S, te betrekken,
Mr. Th. Lebret begon zijn
requisitoir met het uitspreken
van zijn- deelneming aan net
adres van de hier niet aanwezige
ouders van het jonge slachtoffer.
Los van de aanrijding eiste hij
voor overtreding van de maxi
mum snelheid een boete van
ƒ50.
Mr. Van Katwijk gaf namens
zijn cliënt de overtreding toe en
sloot zich aan bij de woorden
van de officier.
„Toch kan ik het ongeval niet
helemaal los zien van het harde
rijden van verdachte", betoogde
mr. Berkhout. Er zijn hier veel
vragen, als: zou het jongetje
ook op dat moment ter plaatse
zijn geweest als S. vijftig kilo
meter zou hebben gereden? Wat
zouden dan de gevolgen zijn ge-
yveest? In ieder geval was hier
toch alleen sprake vap een ge
wone overtreding en werd de
boete conform de eis bepaald.
„Het zaakje".
F. X. E. W„ caféhouder-schil
der te Graauw, had zich voor
een niet alledaagse overtreding
te verantwoorden. Hij had name
lijk verzuimd zijn baby binnen
drie dagen na de geboorte aan
te geven
Toch was hier niet helemaal
van louter nalatigheid sprake.
„Ik ging. (in Graauw) naar de
secretarie en gaf „het zaakje"
af", zei W.
„Welk zaakje"? vroeg mr.
Berhout. „Mijn trouwboekje en
het geboortebewijs", was het
antwoord.
Enkele dagen later werd W.
gesommeerd opnieuw aangifte
te Hulst te doen. aangezien het
kind daar was geboren.
„Als men in Graauw niet weet,
dat ik in Hulst moet zijn, weet
ik het. ook niet. Waren het olie
bollen geweest, dan had ik het
kunnen ruiken, zei W. „Nu ech
ter kwam ik te laat in Hulst".
In liet gemeentehuis te Hulst
echter was er de bewuste zater
dag wel degelijk gelegenheid ge
weest. geboorteaangifte te doen,
doch W. kwam te laat.
15 boete was de eis. Mv. Berk
hout verklaarde W. schuldig,
zonder strafoplegging.
Haastige spoed is zelden
goed
De Belgische loods G. J. C. te
St. Amandsberg, bleek erg veel
haast te hebben om bij het doua
nekantoor te komen toen hij in
augustus in Sas van Gent. nadat
hij met zijn auto een andere auto
had ingehaald, naar rechts
zwenkte en toen stupte.
Getuige E. G. de K„ wacht
meester der marechaussee, kwam
vertellen, dat de „lelijke eend"
ongeveer 25 meter van de doua
nekantoor verwijderd was, toen
C. er langs schoot en plotseling
stopte.
Mr. Lebret eiste tegen de niet
verschenen verdachte 75 boete.
Gemachtigde mr. H. G. Q.
Tichelman zeide, dat er in het
verbaal sprake was van een af
stand van vijftig meter en noem
de dit een groot verschil. De
aangeredene was niet in het be
zit van een geldig rijbewijs en
beschikte, volgens mr. Tichel
man, niet over de gewenste rij
ervaring. Naast hem zaten twee
kinderen en hij was kennelijk al
aan het remmen, toen C. hem
voorbijreed. Van snijden was in
dit geval geen sprake* want De
V. de bestuurder van de in
gehaalde wagen werd van
achter vol aangereden. Dit zou
volledig vermeden zijn. indien
deze over de gewenste rijerva
ring had beschikt.
Mr. Tichelman verzocht dan
ook vrijspraak voor zijn cliënt.
Mr. Berkhout was het met
deze zienswijze niet eens, hier
had een onverwachte manoeuvre
plaats, waarin het begrip „snij
den" wel degelijk verdiscon
teerd was. Hij vonniste de loods
conform de eis.
Was verdachte een
wegpiraat?
Beslist onaangenaam stonden
de 28-jarige chauffeur I. van W.
te Waarde en P. T. L„ rijschool
houder te Clinge, tegenover el
kaar. Eerstgenoemde was ten
laste gelegd, bij het inhalen van
een lesauto waarin een dame
naast L. achter het stuur zat in
de Gentsestraat te Clinge, te veel
aan de rechterkant van de weg te
zijn gebleven. Hierdoor ontstond
een kleine beschadiging aan de
wagen die eigendom was van L.
Van W. ontkende dit. Volgens
hem had de dame schuld, dat de
uitlaat van zijn auto met het
spatbord van de lesauto in aan
raking was gekomen, zij schrok
en de instructeur gooide toen het
stuur om. Van W. zeide beslist
niet te hebben gesneden. Later
belde zijn baas L. op, doch deze
zeide met zo'n wegpiraat niets
meer te maken te willen hebben.
L. daarentegen, vroeg de ver
dachte, wat er zou gebeurd zijn,
indien hij geen ruk aan het
stuur zou hebben gegeven. Aan
vankelijk scheen Van W. de hele
zaak sportief te hebben opgevat,
doch na het telefoongesprek met
de baas ging het mis.
Mr. Lebret zeide te kunnen be
grijpen, dat Van W. misschien
door oververmoeidheid hij
kwam uit Frankrijk te weinig
uitgeweken was. Hij eiste een
boete van ƒ35 en toewijzing van
de civiele vordering van ƒ98.
De uitspraak was conform.
Een ruiterlijke, prestatie
Een sportief persoon toonde
zich de 33-jarige Belg H. R. F.
J. te Boekhoute, die in septem
ber te paard van Boekhoute naar
Axel reed. Bij de Sassing had hij
even pech: nabij de brug gedroeg
het ros zich enigszins onwillig
•en liet de doorgang niet vrij voor
een bromfietsberijder, die hier
door tegen het paard aanreed.
De kantonrechter noemde het
wel een ongewoon ongeval en de
officier van Justitie zeide respect
te hebben voor de onderneming,
de reis van Antwerpen naar
Zeeuws-Vlaanderen te paard af
te leggen.
De vraag hoeveel dagen de on
fortuinlijke ruiter hierover ge
daan had, wilde hij in het midden
laten, doch een boete van ƒ15
achtte hij op zijn plaats.
De kantonrechter sloot zich bij
deze eis aan.
Nog een „ruiterlijke"
gedaagde.
De 25-jarige timmerman L. J.
van K. te St. Jansteen kwam in
augustus op de Parallelweg te
Terneuzen met zijn motorrijwiel
in de richting Sluiskil rijdende,
op de linkerweghelft in botsing
met een hem tegemoetkomende
auto.
Gedaagde gaf de overtreding
ruiterlijk toe en zeide, dat in de
scherpe bocht het achterwiel op
de scherpe steentjes slipte.
Mr. Lebret hield rekening met
de omstandigheid en eiste 30
boete. mr. Berkhout noemde de
bocht ter plaatse inderdaad heel
merkwaardig en reduceerde de
boete tot ƒ20.
Hij ging in hoger beroep.
De 27-jarige landbouwer H. J.
D. te Zaamslag werd naar zijn
gevoelen ten onrechte veroor
deeld, omdat hij in december van
het vorig jaar op de provinciale
weg te Hoek na zonsondergang
met een tweescharige wentel-
ploeg met uitstekende scherpe
delen had gereden. „Ik was nor
maal verlicht", zei deze gedaag
de, met welk gezegde hij waar
schijnlijk op de verlichting van
zijn voertuig duidde.
„Dat kan wel", repliceerde mr.
Berkhout, „doch u mocht niet
met uitstekende scherpe delen
rijden".
D. voerde aan, dat het hem
niet bekend was, dat het verbo
den was met een tractor op de
openbare weg te komen» Met de
waarschuwingsboete van 15 die
mr. T. Lebret tegen hem eiste,
kon hij zi<tfi niet verenigen. „Het
was voor hem duidelijk een prin
cipekwestie".
Ik weet niet hoeveel boeren er
in ons land zijn en ook niet met
hoeveel ploegen deze over de
weg rijden, doch in het wegen
verkeersreglement voor de land
bouw staat niets van een verbod.
De kantonrechter betoogde, dat
niet in het reglement voorkomt,
dat bij nacht wél is toegestaan
met een dergelijk gevaarte op de
weg te komen. Hii wilde reke
ning houden met alle omstandig
heden en vonniste D. tot een
tientje boete.
D. zeide in hoger beroep te
zullen gaan.
Geen grapjes met brom
fietsen.
De 19-jarige J. L. L. 'te Vogel
waarde was in juli met zijn
bromfiets, waarop zicli een duo
passagier bevond, op het rijwiel
pad zó dicht langs enige rijwie
len gereden, dat er een kleine
botsing plaatsvond tussen een
wielrijdster en de duopassagier.
L. betoogde, dat de fiets van het
meisje dwars over het pad stond,
er was geen opzet in het spel ge
weest, zei hij op een desbetref
fende vraag van mr. Berkhout.
Mr. Lebret was van mening,
dat er wel een beetje baldadig
heid bij was geweest. „We moe
ten bij het begin van het nieuwe
jaar de bromfietsers maar eens
duidelijk zien te maken, geen
grapjes uit te halen", en eiste
een boete van ƒ60.
„Ik vind het erg veel", zei ge
daagde.
„Dat is het ook", beaamde de
kantonrechter, doch uw manier
van rijden was ook niet zo best".
De uitspraak bepaalde mr.
Berkhout op 50 boete.
De eis bleel' gehandhaafd.
C. H. H. te Mariakerke in Bel
gië was in Sas van Gent over de
Oostdam achteruit gereden tegen
een stilstaande auto.
De gemachtigde, mr. Van Oort,
gaf dit feit toe, doch noemde de
situatie voor H. ongunstig. Deze
moest met zijn wagen, toen hij
zich op de brug bevond, terug
voor een tegenligger en reed
daardoor tegen de andere auto.
Mr. Van Oort vroeg naar aan
leiding van de eis van 25 de
verdachte schuldig te willen ver
klaren zonder strafoplegging.
„Dat gaat me net iets te ver",
zeide mr. Berkhout hierop en
veroordeelde H. tot 25 boete.
Geen rijwielpad blokkeren.
D. van D. te Hoek, was in de
cember van het vorig jaar met
ziin personenauto op de Schepen-
dijk gestopt op het rijwielpad
vlak in de nabijheid van de aldaar
staande vitrine met reddings
materiaal. Hij had dit gedaan uit
veiligheidsoverwegingen, omdat
het nevelig was. „Op dat moment
was het beter'in de nabijheid van
een zwemgordel, dan met een
veiligheidsgordel om in de auto",
zei hij
Er viel wat voor te zeggen,
maar het rijwielpad was nu een
maal geblokkeerd en de vitrine
voor enkele ogenblikken aan het
gezicht onttrokken geweest.
Uitspraak conform de eis was
een tientje boete.
Voetpad beschadigd.
Een Franse chauffeur J. J. J.
had in augustus 1963 met een
vrachtauto het voetpad op de
Industrieweg beschadigd.
De heer W. v. d. W stelde na
mens de gemeente een vorde
ring in van ƒ37,50. Deze werd
toegewezen, waarbij de Frans
man bij verstek nog werd ver
oordeeld tot 25 boete.
Onvoorzichtig van richting
veranderd.
W. S. B. uit Terneuzen was
met zijn bromfiets op onvoorzich
tige wijze vanaf de Oostkade te
Sluiskil, de Zwaluwstraat ingere
den. Een auto, welke achter hem
reed kwam hierdoor met hem in
botsing.
'Eis en uitspraak 40.
KANAAL VAN TERNEUZEN
NAAR GENT
Scheepvaartbeweging op het
kanaal van Terneuzen naar Gent
over de maand december.
ZEEVAART
Aantal
Gesehut opvaart: 317
Geschut afvaart328
B.R.T.
313.157
232.927
Gelost of geladen te:
Terneuzen69 59.689
Terneuzen Rede: 12 135.371
Sluiskil: 18 15.613
Sas van Gent: 7 10.201
BINNENVAART
Opvaart:
Aantal Ton
Vrachtschepen
1464
851.972
Sleepboten enz.:
320
12.403
Afvaart:
Vrachtschepen
1503
819.363
Sleepboten enz.:
319
12.771
Gelost of geladen
te:
Terneuzen
200
101.049
Terneuzen Rede:
80
83.566
Sluiskil:
214
151.566
Axel Sassing:
19
5.132
Sas van Gent:
134
45.617
Aanvaring in de haven.
Maandagavond heeft in de
Oosthaven een vrij ernstige aan
varing plaats gehad Aan de
middensteiger lag ,het 980 ton
metende motorschip „Merwezo-
nen" (kapitein W. A. Leemans
uit Sliedrecht), geladen met zwa
vel, bestemd voor Gent.
Om ongeveer half elf kwam
het 800 ton metende Belgische
motorschip „Daniël" (kapitein F.
B. E. Maldrie uit Gent) binnen
gevaren, geladen met petroleum-
cokes, eveneens voor Gent be
stemd.
Plotseling voer de „Daniël"
met vrij gi'ote snelheid op de
„Merwezonen" af. Naar kapitein
Maldrie later verklaarde begon
het schip bakboord uit te lopen
en weigerde de stuurinrichting.
Hij trachtte een aanvaring te
voorkomen door het anker uit te
gooien, maai' dit bleef buiten de
kluis hangen.
Het anker van de „Daniël"
drong midscheeps in de stuur
boordzijde van de „Merwezonen",
dat bijna direct water begon te
maken.
Met 5 sleepboten van de sleep
boot rederij Muller uit Terneu
zen werd getracht het zinkende
schip op de slikken te zetten.
Daarin slaagde men echter maar
gedeeltelijk.
Een kraan van „Ovet" is dins
dagmorgen om vier uur begon
nen met de lading over te s^an,
waardoor het zinkingsgevaar
aanmerkelijk verminderde.
Toen het schip dinsdagmiddag
om vier uur gelost was. bestond
daarvoor geen gevaar meer.
De „Daniël" had bij de aanva
ring schade aan de boeg opgelo
pen, waardoor de voorpiek vol
water was komen te staan.
De kapitein, zijn echtgenote en
een knecht van de „Merwezonen"
hebben evenmin als de kapitein
en zijn vrouw van de „Daniël"
letsel opgelopen.
Reactietest Veilig Verkeer.
Hedenmiddag van ongeveer 1
uur tot 5 uur zal op het terrein
van de graanbeurs in de Nieuw-
straat een z.g. Reaetietestwagen
van het Verbond voor Veilig Ver
keer aanwezig zijn, waarin een
ieder de gelegenheid zal worden
geboden om zich te laten testen
op gezichtvermogen en reactie
snelheid.
Hieraan zijn geen kosten ver
bonden.
Aan de lopende band.
Te kwart vóór één had gister
middag op hei kruispunt West-,
kolkstraatDijkstraat een aan
rijding plaats tussen twee per
sonenauto's.
De heer J. G. V. uit Middel
burg wilde vanaf de brug over
de Middensluis de Dijkstraat in
rijden, toen een voor hem van
rechts uit de Grenulaan komen
de auto. bestuurd door de heer
C. van H. uit Veenendaal in dc
richting van de Westkolkstraat
dit kruispunt naderde.
Bij de daarop volgende botsing
werden beide auto's beschadigd.
Tien minuten over één had een
aanrijding plaats op de Markt,
toen de heer H. J. Z. uit Den
Haag met zijn auto en de heer
A. J. S. uit Zaamslag op zijn
brommer in de richting van de
Do Jongestraat reden.
De heer Z. wilde op het Markt
terrein zijn auto parkeren. Bij het
naar rechts uitwijken trachtte de
bromfietsberijder de auto aan de
rechterzijde voorbij te rijden.
De bromfiets reed de auto in
de rechterflank aan, waardoor
zowel auto als bromfiets mate
riële schade opliepen.
De volgende aanrijding had om
10 vóór 6 in de vóóravond, even
eens op de Markt, plaats.
Tengevolge van een staking van
de vissers is de Scheveningse
vloot het afgelopen weekeinde
en maandagochtend binnenge
bleven.
De bijgaande foto geeft 'n beeld
van de haven: ongewone drukte
op het water door alle schepen;
ongewone stilte op de kade.
mm
UCOT-LAND TARD
44)
„Ik geloof werkelijk, dat je
daartoe in staat zou zijn!" Er
sprak meer verbazing dan vrees
uit deze woorden, omdat Hyde
nooit verwgcht had, dat Stevens
deze houding zou aannemen. Van
een of twee van de anderen wel,
maar niet van hem. „Twijfel
nooit aan m'n woorden, kolonel".
En met een andere normalere
uitdrukking op z'n gezicht. „Wat
wilde u me zeggen over die ex
plosies?"
Hyde ging erop in. „De plaats,
waar we onze slag gaan slaan,
heeft twee alarminstallaties, bei
de aangesloten op het elektrici
teitsnet", legde hij uit. „Er zijn
zeker wel een stuk of twaalf
alarmknoppen verspreid in het
gebouw en als één ervan aan
geraakt wordt, sluiten stalen
deuren alle uitgangen van de
bank automatisch af.
Tegelijkertijd beginnen twee
alarmschellen te rinkelen die
zitten aan de buitenkant van het
gebouw dicht bij het dak. Als
dit gebeurt is 3e informatie al
doorgegeven aan het dichtstbij
zijnde politiebureau en aan het
kantoor der verzekeringsmaat
schappij in de buurt. Dit gebeurt
door middel van 'n signaal. Dan
hebben ze nog 'n vorm van verde
diging in de telefoon van het
kantoor van de onderdirecteur.
Dit is gelegen aan de achterkant
van de gebouwen en er is altijd
iemand aanwezig. Het zou dus
gemakkelijk zijn van daaruit 888
te draaien vóór de een of andere
overvaller dit zou kunnen voor
komen".
„Een leuke opgave". Stevens
zat er helemaal in. „En heeft u
al een oplossing?"
„Ja".
„Hopelijk is het de juiste".
„Dat is het". De kolonel grin
nikte. „Al wat er aan alarm ge
geven kan worden gaan we van
buiten af onmogelijk maken
en dat zal jouw werk worden.
Kijk. zo doen we het. De bank
is afhankelijk van twee dingen
telefoon en elektriciteit. Als deze
allebei ontbreken is de bank
volkomen geïsoleerd".
„O, ik zie al waar u naar toe
wilt".
„Waar ik naar toe wil of
liever, jij naar toe gaat m'n
waarde, dat zijn twee putten.
Voor de telefoon is er een aan
het begin van de straat en op
de volgende hoek is een derge
lijk ding voor de elektriciteit."
„En de telefoondraden en de
elektriciteit komen daar samen".
„Juist".
„Gesnapt. Onder in die putten
moet ik dus een lading plaatsen
en zo de installaties vernielen?"
„Dat is het. Goed hè?"
Stevens krabde eens over z'n
kale schedel. „Ik weet nog niet.
Hoe zit het dan met de waar
schuwing aan het politiebureau?
Als je de lijn naar de bank
verbreekt, zou het alarmsein
evengoed op het politiebureau
gegeven worden alsof iemand in
het gebouw op de bel gedrukt
had".
„O ja, dat signaal zal overgaan
er. nog vijftig andere ook. Je
moet ook nog minstens zoveel
andere lijnen opblazen. Je zult
waarschijnlijk wel duizend lijnen
buiten wërking stellen."
De parkiet vloog weer door de
kamer en kwam op Stevens'
schouder zitten, tot vlak bij diens
oor wippend. „Hallo Wimpie, je
bent een dwaas," vertrouwde
Stevens toe.
Stevens duwde hem zachtjes
met z'n vinger weg, waarop de
vogel weer naar z'n kooi vloog.
„Ga weg, kleine duvel!" Stevens
wendde zich weer tot Hyde.
„Bent u zeker van uw zaak?"
„Absoluut!"
De kale zat stil voor zich uit
te lachen je zag z'n borst op
en neer gaan.
Ziet u, die vind ik nou eens
echt goed werkelijk rijk".
Hij wreef met z'n hand over
z'n oogleden.
„Dit is werkelijk verdraaid
eigenaardigEen paar weken
terug misschien zijn het wel
een paar maanden in ieder
geval een poosje geleden, las ik
in een krant iets, wat door een
gepensioneerde hoge piet van
Scotland Yard gezegd was. Weet
u wat dat wasDat er in de
toekomst steeds meer bankover
vallen zouden plaats vinden, om
dat maar vijfentwintig procent
van de banken in dit land be
stand waren tegen geligniet.
Dat is een feit. Maar vijfen
twintig procent. Daarom was hij
er zeker van, dat er in de toe
komst meer zware jongens op 't
pad zouden gaan". Hij keek Hyde
aan.
„Ik houd u niet voor de gek
dat zei die vent. Ik zou u het
knipsel kunnen laten zien, als die
juffrouw hier beneden niet
Vreemd is dat toch met som
mige mensen, dat je nooit precies
achter hun begrip van eerlijkheid
komt. Neéfri nu juffrouw Wright
bijvoorbeeld. Ze zal me voor geen
halve cent beduvelen, maar ik
zou hier niets kunnen laten lig
gen of ze leest het.
Zodra ik 's morgens wegga,
wed ik, dat ze boven komt om
alles na te snuffelen. Er is niets
of ze maakt het open. Ik heb
het gecontroleerd en weet het
zeker".
(Wordt vervolgd.)
De heer A. P. F. K. uit Sas van
Gent, die zijn auto op de Markt
had geparkeerd, startte zijn wa
gen om in de richting van de
(Burgemeester Geilktraat huis
waarts te rijden.
Op dat moment kwam de heer
A. C. H„ eveneens uit Sas van
Gent:, vanuit de Burgemeester
Geillstraat in de richting van de
De Jongestraat gereden.
Daar ontwijken voor geen van
beiden meer mogelijk was, volg
de een botsing.
Behalve de materiële schade aan
brommer en auto, liep de heer
K, door de schok tengevolge van
het krachtig remmen, een inwen
dige kneuzing aan de rechter
schouder op.
Nadat hem geneeskundige hulp
was verleend, kon hij huiswaarts
keren om zich verder onder ge
neeskundige behandeling te stel
len.
Gemeenteraad
De burgemeester van Aarden-
burg kon in zijn nieuwjaarsrede
de verheugende mededeling doen
dat de bevolking in het afge
lopen jaar was gegroeid, dit in
tegenstelling met de vooraf
gaande jaren, n.l. van 3797 tot
3801.
Er kwamen in 1963 een 3-tal
bejaardenwoningen en 3 woning
wetwoningen gereed. EJ- werden
6 noodwoningen afgebroken en
er staan er nog 5 op de nomina
tie.
Verheugend is de ontwikke
ling van het toerisme, hetgeen
blijkt uit het grote bezoek aan
Sint Bavo, sportpark en museum.
Ook de tuinbouw heeft gunstige
perspectieven. Er kwamen vijf
nieuwe warenhuiskassen gereed.
Met de verlichting in de wijk
Draaibrug zal een aanvang wor
den gemaakt. Bij de aanleg van
wegen en straten zal in 1964
prioriteit verleend worden aan
de toegangswegen naar de wijk
Sint Kruis.
Een verzoek van -J. Belleghem
en een twintigtal anderen tot
bestrating van de Markt, werd
met 63 stemmen afgewezen.
Het college was van oordeel dat
het finai.cieel onverantwoord
is. De heren Buyck, Bonte en
Ryckaert voelden voor inwilli
ging.
Bij de aanvang van de verga
dering werden de geloofsbrieven
van het nieuwe raadslid L. J. de
Clerck gecontroleerd en in orde
bevonden.
Bevorderd
Wachtmeester C. J. de Koning
te Aardenburg is met ingang
van deze maand bevorderd tot
wachtmeester le klasse der
Rijkspolitie te Aardenburg.
Lichte aanrijding.
Gistervoormiddag omstreeks
kwart vóór elf had op het kruis
punt Lelybrug—Kanaalweg—Bo-
venweg een aanrijding plaats
waarbij betrokken waren een
auto, bestuurd door de heer B. C.
uit Sas van Gent, en een auto,
bestuurd door de heer C. S. uit
Terneuzen.
De heer C. kwam vanaf de Bo.
venweg gereden ên sloeg op de
Kanaalweg gekomen rechtsaf in
de richting Sas van Gent. terwijl
de heer S. vanaf de brug linksaf
uitweek om eveneens in de rich
ting Sas van Gent verder te rij
den.
Bij de daarop volgende botsing
liepen beide auto's materiële
schade op.
De Algerijnse regering heeft
om hulp gevraagd voor de slacht
offers van overstromingen die
zich met Kerstmis in het zuiden
van het land hebben voorgedaan.
Bijna 3000 woningen zijn wegge
spoeld. Er zijn geen meldingen
van slachtoffers binnengekomen.
Het zwaarst getroffen gebied ligt
tussen Ouargla en Bisk'ra.
4