Om 3 uur moeten we draaien
Binnenlands nieuws
Betoging in Djakarta
Pagina 8
Kost wat het kost, maar het
moet klaar zijnwant
Vrijaag 27 decern!** 1968
kerstcadeau
voor de politie
De burgerij van Bloemendaal
heeft bij de nadering van Kerst
mis op daadwerkelijke maar ano-
hieme wijze het goede contact
met de plaatselijke politie tot
uidrukking willen brengen. Bij
op particulier initiatief geplaat
ste Kerstbomen bij de vierspron
gen in Aerdenhout en Overveen,
de toegangswegen naar Zand-
voort, zijn dinsdag honderden
pakjes neergelegd met de meest
uiteenlopende zaken, zoals rook
waren, versnaperingen, dranken
en levensmiddelen, soms van
briefjes vergezeld.
Dinsdagavond zijn de geschen
ken onder het 35 man sterke
politiepersoneel verdeeld. Ieder
een was zeer gelukkig met het
spontane gebaar. De gewoonte
cadeaus te geven aan de politie
komt ook voor in Engeland en
Oostenrijk.
AUTO TEGEN BOOM.
Dode en gewonde
Op de rijksweg E 9 te Echt (L.)
is woensdagmiddag de 16-jarige
Barbara Leijs uit Oudenboscb
om het leven gekomen, toen de
door haar vader bestuurde auto
tegen een boom botste. De heer
Leijs wilde een overstekende
fietser ontwijken. Hij is gewond
opgenomen in een ziekenhuis te
Roermond.
De auto werd vernield.
OVERLEDEN NA HET
DRINKEN VAN PARATHION
Door een noodlottige vergis
sing, aldus heeft de rijkspolitie
te Zundert dinsdag meegedeeld,
is vrijdagavond de 90-jarige we
duwe P. de BakkerArnouts uit
Zundert in haar woning aan de
Diepstraat gestorven aan para-
thionvergiftiging.
De vrouw, die met haar 66-
jarige tweelingzoons een tuin
derij heeft, wilde één van haar
zoons en haarzelf een glas rode
wijn inschenken, maar greep de
verkeerde fles, die naast de wijn
op tafel stond. Zij had twee gla
zen ingeschonken, proefde zelf
eerst en merkte toen direct dat
er iets mis was. Zij kon haar zoon
nog weerhouden van het drinken
van het glas vergif en stierf kort
daarop.
De rijkspolitie verklaarde dat
de aanwezigheid van parathion
in het huis van De Bakker nor
maal moet worden geacht, om
dat het daar regelmatig .werd ge
bruikt voor de bespuiting van
gewassen.
DRIE DODEN DOOR KOLEN
DAMPVERGIFTIGING.
De Utrechtse recherche heeft
maandagmiddag omstreeks half
vier een ^chippersgezin man,
vróuw en kind, levenloos in hun
schip de „Élna", die gemeerd, lag
aan de Keulse Kade in Utrecht
aangetroffen. Uit een voorlopig
onderzoek blijkt, dat zij in de
nacht van zaterdag op zondag
aan kolendampvergiftiging zijn
overleden. Het zijn de 34-jarige
Amsterdamse schipper W. J. Ver
woerd, zijn 40-jarige vrouw P.
Verwoerdvan Deutekom, en
hun tweejarig zoontje Wilhelmus.
Schipper Verwoerd zou zater
dagmiddag pakken geperst oud
ijzer laden, bij de' firma Van
Seumeren aan de Keulse Kade
in Utecht. Hij voer evenwel te
laat binnen en besloten werd dat
hij het weekeinde zou overblij
ven om maandagochten 1 met het
laden te beginnen. Toen perso
neel van de firma Van Seume-
Ten, maandagochtend aan boord
kwam, vond men alles op slot.
Men keerde onverrichterzake te
rug, maar maandagmiddag be
sloot men het nog eens te pro
beren. Toen ook toen bleek, dat
de deur nog op slot was, opende
men de luiken en begon men het
schroot te laden.
Één der personeelsleden ver
trouwde de situatie echter niet
en belde de politie.
Deze vond een sleutel en ver
schafte zich toegang tot het voor
onder. Daar vond men voor de
kachel het stoffelijk overschot
van mevrouw Verwoerd, haar
man en zoontje werden later
levenloos in bed aangetroffen.
rotterdam heeft zijn
zesentwintïgduizendste
schip
Rotterdam heeft binnen het
jaar het 26.000ste zeeschip in zijn
haven ontvangen. Een trots re
cord dat de Maasstad met vreug
de vervult, vooral omdat het een
duidelijk bewijs is van de nog
voortdurende groei van de haven,
die aanspraak maakt op de titel
„de grootste haven ter wereld".
26.000 schepen zijn er nog
nooit in de Rotterdamse haven
geweest. Vorig jaar, ook een re
cord jaar, werd dit aantal niet
gehaald. Op 29 december voer de
ertstanker „Tostero" uit Stock
holm als 25.000ste zeeschip het
Rotterdamse havengebied in en
kon kapitein Stig Erlander veel
geschenken in ontvangst nemen,
maar het lukte niet in de reste
rende dagen nog eens 1000 sche
pen binnen te loodsen. Dit jaar
kwam het 25.000ste schip al op
12 december in Rotterdam aan en
was er dus meer ruimte en zo
kon het dat op Eerste Kerstdag
om 17.30 uur het 26.000ste schip
voor Rotterdam tussen de pieren
van Hoek van Holland doorvoer
en in Rotterdam kon worden ge
registreerd.
Een leuk kerstgeschenk voor
de Rotterdamse havenautoritei
ten. Het 26.000ste schip is de Ne
derlandse kustvaarder „Albion',
groot 281 brt en eigendom van
de kapitein P. Hilgenga, carga
doors in Rotterdam zijn James
Smiths, het schip vaart voor-de
z.g. Thames Line. Het schip
komt uit Londen en is geladen
met stukgoederen.
dodelijke aanrijding
De 37-jarige automobilist J. H.
van D. uit Den Haag heeft dins
dagnacht de 58-jarige bromfiet
ser G. J. van Dissel uit' Den Haag
op de Toelstrakade aldaar aan
gereden en ongeveer 25 meter
met zijn auto meegesleept. De
heer Van Dissel is op weg naar
het ziekenhuis aan zijn verwon
dingen overleden. De automobi
list is aangehouden, omdat hij
alcohol bleek te hebben gebruikt.
rangeerder omgekomen
Op het spoorwegemplacement
te Leeuwarden viel de 50-jarige
rangeerder J. Jillings dinsdag
morgen om elf uur met zijn
hoofd op een rail, doordat hij uit
gleed op de sneeuw. Het slacht
offer werd met een schedelbasis-
fractuur naar het stadszieken
huis vervoerd, maar bleek bij
aankomst aldaar reeds te zijn
overleden.
op kerstdag binnenschip
gelicht
Een ploeg bergingsspecialisten
van een Delfzijlse rederij heeft de
rust van de Kernstnacht opgeof
ferd om een dinsdag bij de „Bon
te Brug' in Groningen gezonken
binnenschip, dat de scheepvaart
belemmerde, te lichten. Het was
de Sint Josef, een binnenschip
van het type „Belgische spits"
(eigenaar G. Zweep in Gronin
gen), dat daar gerst lag te laden.
Lekkage trad op in de motorka
mer en het schip kwam geheel
onder water aan de grond te lig
gen. De eigenaar was voorne
mens het op te leggen en als
drijvend pakhuis te gaan gebrui
ken.
Nadat dinsdag de Groningse
brandweer had getracht het schip
leeg te pompen maar daarin niet
slaagde, werd een beroep gedaan
op de Delfzijlse rederij N.V. Wa
genborg, die de sleepboot Water
geus met een ploeg bergingsspe
cialisten o.l.v. de heer E. Vuur
steen dinsdagnacht naar Gronin
gen zond. Woensdagmorgen om
half zes 'slaagde de ploeg erin
het schip weer drijvend te krij
gen.
jongen gewond
bij voortijdig vuurwerk
in haags flatgebouw
Een ontploffing in een flatge
bouw aan de Heliotrooplaan in
Den Haag heeft omstreeks het
middaguur het Kerstfeest van de
bewoners op wrede wijze ver
stoord. Vermoedelijk als gevolg
van een scheikundig experiment
van de 20-jarige H. B. S.'er Evert
de Vries, die zich alleen in huis
bevond, veranderde een op de
zevende verdieping liggende flat
in één klap in een geweldige ra
vage. De jongeman werd gewond
en is overgebracht naar het zie
kenhuis Zuidwal. Hij kon nog
niet worden verhoord.
De keuken en twee kamers
werden door de ontploffing ge
heel overhoop gegooid, deuren en
ruiten werden vernield. Een
muur, die de afscheiding vorm
de tussen de kamer van de jon
gen en een ander vertrek, werd
geheel weggeblazen.
Er ontstond geen brand; de
brandweer kon zich dan ook be
perken tot het dichttimmeren
van de ruiten om de vrieskou
enigszins buiten te houden.
De ouders van de scholier, die
bij familie in Heemstede op
Kerstbezoek waren, zijn verze
kerd.
brand aan boord van
duik-werksloep
van de marine
Woensdagavond om ongeveer
kwart over elf is aan boord van
de duik-werksloep „Argus" in de
Buitenhaven te Den Helder brand
ontstaan, vermoedelijk als gevolg
van kortsluiting.
De kernbemanning van het
naast de „Argus" gelegen duik-
werkschip „Cerberus" zette het
blussingswerk onmiddellijk in,
daarbij weldra bijgestaan door
de marinebrandweer van Den
Helder.
Door de felle brand en het
springen van een waterstofcylin-
der aan boord van de „Argus",
werd deze duik-werksloep even
wel zeer ernstig beschadigd, ter
wijl ook de „Cerberus" door
overslaande vlammen enige
brandschade opliep. Persoonlijke
ongelukken deden zich niet voor.
De „Argus" heeft 'n lengte van
32 m., een breedte van 4,6 m en
een diepgang van 1,8 m. Stan-
daardwaterverplaatsing 50 ton.
voor kerkrestauratie:
ƒ250 per gezin
Tweehonderd Hervormde ge
zinnen in Bredevoort hebben
samen 50.000 bijeengebracht
voor de restauratie van de Ne
derlandse Hervormde Kerk
daar. Dit is gemiddeld ƒ250 per
gezin. De Hervormde Gemeente
van Bredevoort, tussen Aalten en
Winterswijk, telt ongeveer 1000
lidmaten. Er moeten nog 40 ge
zinnen worden bezocht, bij wie
men nog 10.000 hoopt te ont
vangen. Reeds eerder heeft de
gemeente voor de restauratie
van de toren ƒ40.000 bijeenge
bracht.
dodelijk ongeluk
In de nacht van Eerste op
Tweede Kerstdag omstreeks
middernacht is de 34-jarige
tandarts L. Boonen uit Weert op
de Kesselse weg in Helden met
zijn auto tegen een boom gere
den. De weg, die door bossen
loopt, had juist op dat gedeelte
een paar honderd meter glad
wegdek. De bestuurder overleed
ter plaatse. Zijn echtgenote werd
zwaar gewond naar een zieken
huis in Venlo vervoerd. Haar
broer kwam er met lichte ver
wondingen af.
(Adv.
bootje overvaren
Dinsdagmorgen om half 11 is
in de vaargeul van de Waalhaven
in Rotterdam een werkbootje
van de N.V. Scheepswerf en Ma
chinefabriek te Rottendam over
varen door het Rijnmotorschip
„Prinses Beatrix". De beman
ning van de sleepboot „Hoeno V"
slaagde er in twee opvarenden
te redden. Een van hen, de 58-
jarige F. L. Bergwerf had een
hoofdwond. Hij en de 36-jarige
J. N. de Groot zijn naar het Dijk-
zigt-ziekenhuis overgebracht. De
4Ö-jarige Lloydexpert J. K. Hoo-
gesleger uit Zwijndrecht, die
eveneens aan boord was, wondt
vermist en is waarschijnlijk ver
dronken.
dood door kolendamp?
Op Eerste Kerstdag, 's-mor-
gens om acht uur, vond de heer
J. Schobbe zijn zoontje van tien
maanden dood in zijn bedje in de
kinderkamer van zijn woning
aan de Roemerstraat te Maas
tricht. Na een onderzoek door
twee doktoren werd als vermoe- j
delijke doodsoorzaak koolmono-
xydevergiftiging opgegeven. De
politie zal nog een nader tech
nisch onderzoek instellen.
Ongeveer vijfhonderd jonge
Indonesiërs die dinsdagochtend
voor de Amerikaanse ambassade
in Djakarta wilden betogen tegen
de voorgenomen verplaatsing
van schepen van de Amerikaan
se zevende vloot naar de Indi
sche Oceaan, zijn door de politie
verspreid.
De jongelui, die tot twee link
se groeperingen van het natio
nale front behoorden, trachtten
de ambassade binnen te gaan
om een schriftelijk protest te
overhandigen. Bij het gebouw
van de Amerikaanse voorlich
tingsdienst, dat naast de ambas
sade staat, werd een groot slag
schip, vervaardigd van papier
maché, neergezet. Boven op het
schip was een afbeelding opge
hangen van de Maleise premier,
Toenkoe Abdoel Rachman.
De politiebewakers hun
aantal was maandag verdubbeld
toen bekend werd dat een beto
ging zou worden gehouden
hielden de toegang tot de ambas
sade afgesloten toen de menigte
opdrong. Vóórdat de demonstra
tie goed op gang was gekomen
arriveerden twee bataljons orde
troepen. Er brak hier en daar 'n
vechtpartijtje uit toen de 1200
gewapende politiemannen de me
nigte begonnen te verspreiden
en er werden verscheidene scho
ten in de lucht afgevuurd. Toen
de betogers zich terugtrokken
sloot de politie de nabijliggende
straten af.
Maarschalk Juin ernstig ziek
De 75-jarige maarschalk Al-
phonse Juin, de enige nog leven
de Franse maarschalk, is dins
dag j.l. in een militair hospitaal
in Parijs opgenomen. Zijn toe
stand zou, naar uit betrouwbare
bron is vernomen, ernstig zijn.
WANDELING
IN DE SNEEUW
Prinses Desiree van Zweden ge
niet met haar verloofde baron
Nicias Silfverschioeld van een
wandeling in het besneeuwde bos
in de omgeving van Stockholm.
43 doden en 36 gewonden
bij treinbotsing in
Hongarije
Naar het Hongaarse persbu
reau HTI woensdag meldde, zijn
bij een treinramp, die zich dins
dag nabij Szolnok heeft voorge
daan, 43 mensen gedood en 36
gewond, van wie 17 ernstig.
Dicht bij Szolnok reed een per
sonentrein in op een stilstaande
goederentrein. Als gevolg van de
mist had de bestuurder van de
personentrein het rode licht van
het onveilig-sein niet opgemerkt.
De bestuurder is gearresteerd.
C. J. VAN MASTR1GT
TREEDT AF ALS
VOORZITTER VAN HET
C. N. V.
De heer C. J. van Mastrigt
heeft de wens te kennen gege
ven af te treden ais voorzitter
van het Christelijk Nationaal
Vakverbond. Zijn gezondheids
toestand, zo deelt het C.N.V.
mee, belet hem deze functie, die
uiteraard grotere inspanningen
vraagt dan die van een gewoon
bestuurslid, langer te vervullen.
De bestuursorganen van het C.
N.V. zullen zich op korte ter
mijn over de bezetting van de
voorzitterszetel beraden.
De heer Van Mastrigt werd op
25 september 1909 in Klundert
geboren. Zijn vader was land
arbeider en kon hem niet lan
ger dan twee jaar naar de MULO
sturen. De heer Van Mastrigt is
van zijn veertiende tot zijn zes
tiende jaar typograaf geweest,
daarna werd hij ook landarbei
der.
In 1931 wei a mj bestuurslid
van de afdeling Zevenbergen
van de toenmalige Nederlandse
Christelijke Landarbeidersbond.
In 1939 werd hij opgenomen in
het hoofdbestuur en in 1947 volg
de hij de heer M. Ruppert op als
voorzitter van de N.C.L.B..
Toen de heer Ruppert op 30
december 1959 het C.N.V. ver
liet werd zijn plaats opnieuw in
genomen door de heer Van Mas
trigt, die door de algemene le
denvergadering op 21 september
van dat jaar tot voorzitter was
gekozen. De heer Van Mastrigt
blijft wel deel uitmaken van het
C.N.V.-bestuur.
Inval van Toetsistam
in Roeanda
Ongeveer 500 leden van de
Toetsistam uit Boeroendi zijn
dezer dagen diep in Roeanda
doorgedrongen en hebben een
aanval gedaan op het garnizoen
van Gako. Vijf-en-twintig tot
dertig personen werden gedood,
wapens en voertuigen werden
ontvreemd.
Het leger van Roeanda nam
200 aanvallers gevangen en dreef
de anderen terug over de grens.
DB MANNEN TAN HET N.T.S. - JOURN£MJ
lYECHTEN .VOOR MINUTEN EN SECONDE»
Wanneer de klok 8 slaat, gaat het programma met do grootste
kijkdichtheid, het dagelijks journaal, de lucht in. En iedereen die
televisie kijkt, vindt dit de meest normale zaak van de wereld,
de klok wijst acht en precies op de seconde klinkt de gong en daar
gaat het gebeuren De meesten hebben echter geen flauw ver
moeden wat er voor komt kijken om het actuele nieuws van deze
dag, soms nog van zeer recent, van enkele uren geleden, keurig
in beeld en geluid te kunnen presenteren- Liefst in films en foto's,
maar als 't niet anders kan en er geen visueel materiaal voor
handen is, gewoon voorgelezen van het blad.
Wanneer u er even over nadenkt, dan wordt het wel duidelijk,
dat hier een perfecte organisatie achter moet staan en dat al het
werk van deze dienst tot in seconden moet zijn „gepland". Maar
wanneer we daarbij bedenken, dat de joumaaldienst zo actueel
mogelijk wil zijn en als het even kan ook die berichten op de
buis wil brengen die in de namiddag of vooravond hebben plaats
gevonden, dan begrijpen we, dat het in veel gevallen in het laatste
uur, zo tussen zeven en acht, echt wel jagen en jachten moet zijn
om die fatale gongslag te halen.
Zij <fie iets meer van filmen en foto
graferen weten, begrijpen wel waar
de moeilijkheden voor een groot deel
schuilen. Het opgenomen materiaal
moet niet alleen met de grootst mo
gelijke spoed naar Hilversum wor
den gebracht, waar de ontwikkel
centrales zijn van Ciné-Centrum,
maar dan moet dit materiaal nog de
lange, tijdrovende weg gaan van
ontwikkelen, stoppen, fixeren, dro
gen, snijden en monteren.
Dat laatste is een factor, waarmee
men vooraf weet rekening te hou
den. Iedere redacteur weet hoeveel
tijd hiermee is gemoeid en daarom
hebben de cameraploegen ook de
opdracht om er voor te zorgen, dat
het belichte materiaal uiterlijk om
zes uur 's middags binnen is. Wordt
het door een of andere onverwachte
omstandigheid later en dat kan
uiteraard wel eens voorkomen
dan begint de ware race met da tijd 1
in de keuken
Wij zijn eens een kijkje gaan nemen
bij Ciné-Centrum in Hilversum,
waar dit werk wordt gedaan en
waar we kennis maakten met de
heer K. Das, die als ervaren came
raman van Polygoon, de leiding
heeft over de cameraploegen.
Het bleek ons al spoedig, dat Ciné-
Centrum niet alleen voor het jour
naal werkt, maar alle televisie-film
werk doet. Dat betekent, dat ar ook
wordt gewerkt aan programma's als
„sport in beeld", gefilmde onderde
len van documentaire en ontspan
ningsprogramma's, kinderseries en
zovoort. Dat houdt in, dat het jour
naal als zodanig eigenlijk maar een
onderdeel uitmaakt van het totale
werkprogramma.
Voor al dit filmwerk beschikt het
centrum over bijna dertig camera
ploegen, die bestaan uit twee of
drie man. te weten een cameraman
met zijn filmtoestellen, een geluids
technicus met zijn opneemappara-
tuur en eventueel een belichtings
technicus met zijn materiaal.
Dit lidie schema is vooratf door de
leiding georganiseerd, er is opge
beld er zijn afspraken gemaakt, er
zijn tijden berekend.
Moeilijk rekenen
De heer Das vertelt ons, wat hier
voor komt kijken. Men moet alles
kunnen voorzien. Men moet uitre
kenen hoe vroeg er moet worden
vertrokken om tijdig ter plaatse aan
wezig te zijn, waarbij speling moet
worden gehouden met pech, met het
opstellen van de apparatuur, de late
re aanvang van het gebeuren, de
tijd dat een plechtigheid uitloopt en
dan de afvoer van mensen en mate
riaal en de extra vertraging die dit
zal vergen. Indien de tijd gaat klem
men, moet er worden gezorgd, dat
reeds een deel tussentijds door
iemand wordt opgehaald. Een zee
van organisatiewerkzaamheden zit
er aan vast, alvorens de mannen op
stap kunnen gaan. Er kunnen een
heleboel onverwachte dingen ge
beuren, waardoor het tijdschema in
de war kan lopen. In de winter be
hoeven we maar te denken aan de
In de ontwikkelmachine gaat alles vol-automatisch.
Ontwikkelen, stoppen, fixeren, spoelen en drogen.
De film komt er kant en klaar uit.
Het snijden en monteren is een routinewerkje.
Elke ploeg beschikt over een auto,
dat kan variëren van een gewone
personenwagen, via combi-wagen,
tot volkswagenbusjes, een en ander
afhankelijk van de hoeveelheid
hulpmiddelen die zij dienen mee te
nemen.
De redactie van het W.T.S.-Journaal
overlegt reeds dagen van te voren
met Ciné-Centrum welke aangekon
digde gebeurtenissen er zullen wor
den opgenomen en zo ontstaat er een
schema, waarop een groot deel van
de ploegen al worden ingedeeld.
Aangezien men echter niet alles van
te voren kan weten, wordt er een
ruime marge gehouden voor het on
verwacht nieuws. Tot op de laatste
dag wordt het opgestelde program
ma aangevuld, of desnoods gewij
zigd en pas op de dag zelf, ja op
het uur van vertrek, weten de ploe
gen eigenlijk precies wat ze gaan
doen. Elke ploeg ontvangt een op
drachtbriefje, waarop tot in alle
details de werkzaamheden staan
vermeld, zoals adressen, de naam
van de persoon met wie men zich in
verbinding moet stellen, tijden, ver
bindingen, eventuele koeriers die
reeds tussentijds materiaal mee zul
len nemen naar Hilversum enzo
voort.
mogelijkheid van plotseling opko
mende mi6t en gladheid van de weg,
die de tijd „gepland" voor de terug
weg in de war kunnen schoppen,
het uitvallen van verbindingen en
zo meer.
Wij zijn een dagje met een camera
ploeg op stap gegaan en we troffen
maar een heel „tam" onderwerp.
Een debat van de minister met de
Tweede Kamer in Den Haag.
Ons ploegje bestond uit drie man
de cameraman, een geluidstechni
cus, een belichtingsman en tenslotte
uw verslaggever als vierde en waar
nemer van het gebeuren.
Nadat het opdrachtbriefje was be
studeerd, togen de heren naar het
magazijn, waar ieder het materiaal
haalde dat hij voor die dag nodig
meende te hebben. Alles werd keu-
Een rustig ritje naar Den Haag bood
geen enkele moeilijkheid. Op het
Binnenhof aangekomen, bleek dat
men al op onze komst had gerekend
en aangezien men hier wel meer be
zoek krijgt van de N.T.S. wist ieder
een hoe het ging en liep alles op rol
letjes.
De verrassing
Die ochtend deden de mannen van
de ploeg gewoon routinewerk. Het
debat was zeer interessant en van
algemeen belang, dus echt de moei
te waard. Maar tegen twaalven
bleek, dat de zitting 's middags zou
worden voortgezet. En daar begon
nen de moeilijkheden, want hierme
de had men vooraf geen rekening
kunnen houden. Dadelijk werd er
met Hilversum getelefoneerd. „Blij
ven en doorwerken. Belicht mate
riaal gereed leggen, want dat wordt
dadelijk opgehaald en alvast naar
Hilversum gebracht. Onderwerp
van vanmiddag vervalt".
Inmiddels benutten wij de tijd om
iets te gaan eten. Voor half 2 ver
scheen er een auto, die het filmma
teriaal dat wij 's morgens hadden op
genomen, meenam. Zo dat was ten
minste al weg. Nu de rest nog
's Middags begon het debat en wij
hadden al uitgerekend, dat we het
nog keurig op tijd konden halen,
wanneer we nu maar vóór half vijf
klaar waren.
"7/
Ook met het geluid moet zo worden gespeeld,
dat het synchroom loopt met het beeld.
Maar het debat rekte zich. Vol span
ning keken we nu en dan cp onze
horloges. Zou het toch nog lukken
Het werd later en later l Tenslotte
werd het vijf uur en toen moesten
we gaan inpakken. Snel werd er
nog even met Hilversum gebeld
„Het wordt wat later. Wé zullen ons
uiterste best doen om zo snel mo
gelijk te komen. Zorg maar dat alle?
klaar staat
Terwijl er één telefoneerde waren:
de anderen .al druk bezig alles in
het busje te laden en toen begon
een ware wedloop met de tijd. Zo
snel mogelijk moesten we nu uit het
tijdens het spitsuur zo drukke Den
Haag zien te komen. Eindeloos trai-*
'neerden de files. De spanning steegs
Eindelijk de grote weg en nu hei?
gas op de plank
Zou het lukken
Toen we bij het speciale laborato-]
rium arriveerden, waar het jour
naal wordt behandeld, stond iederJ
een al klaar. De film werd dadelijk]
doorgegeven en onmiddellijk kwamfl
alles in actie. Het belichte materiaal
verdween in een ontwikkelmachinej
een ingenieus apparaat waarin de
vloeistoffen automatisch op egn con
stante temperatuur en chemische
kracht worden gehouden en waarin
het materiaal via vele slingeringen,
het gehele proces van ontwikkelen,
stoppen, fixeren, spoelen en drogen
doorloopt. Aan de buitenkant van
de machine windt een spoel lang
zaam maar zeker het gereedgeko
men materiaal op. Inmiddels hield
de redactie angstvallig de tijd in de
gaten.
Telefoon „Komt Binnenhof nog op
tijd klaar?" „Ja, we zijn op tijd".
Eindelijk was het zover. De spoel
ging in ijltempo naar de afdeling
waar een dame het materiaal sneed
om het tenslotte in het geheel van
opnamen van die dag te monteren.
Hier ontdekten we dat dit laatste
werkelijk een routinewerkje is, dat
razend snel en feilloos wordt uitge
voerd. Ook met het geluid wordt
geëxperimenteerd, want dit moest
in het geheel worden ondergebracht
en wel zo, dat de woorden van d©
minister en de parlementariërs keu
rig synchroom liepen met het beejd.
Al met al een duivels werkje.
Maar de mannen en vrouwen van
het Ciné-Centrum spelen het klaar..
Weliswaar op het nippertje vertrok
een snelle wagen met het filmma
teriaal naar Bussum, om het bij de
studio af te leveren. Ook deze dag
lukte het. Het komt wel regelmatig
voor, dat door improvisatie en snel
werken nog juist die fatale gongslag
van acht uur kan worden gehaakM
i (Nadruk verboden^.
4