Om 3 uur moeten we draaien Binnenlands nieuws Betoging in Djakarta Pagina 8 Kost wat het kost, maar het moet klaar zijnwant Vrijaag 27 decern!** 1968 kerstcadeau voor de politie De burgerij van Bloemendaal heeft bij de nadering van Kerst mis op daadwerkelijke maar ano- hieme wijze het goede contact met de plaatselijke politie tot uidrukking willen brengen. Bij op particulier initiatief geplaat ste Kerstbomen bij de vierspron gen in Aerdenhout en Overveen, de toegangswegen naar Zand- voort, zijn dinsdag honderden pakjes neergelegd met de meest uiteenlopende zaken, zoals rook waren, versnaperingen, dranken en levensmiddelen, soms van briefjes vergezeld. Dinsdagavond zijn de geschen ken onder het 35 man sterke politiepersoneel verdeeld. Ieder een was zeer gelukkig met het spontane gebaar. De gewoonte cadeaus te geven aan de politie komt ook voor in Engeland en Oostenrijk. AUTO TEGEN BOOM. Dode en gewonde Op de rijksweg E 9 te Echt (L.) is woensdagmiddag de 16-jarige Barbara Leijs uit Oudenboscb om het leven gekomen, toen de door haar vader bestuurde auto tegen een boom botste. De heer Leijs wilde een overstekende fietser ontwijken. Hij is gewond opgenomen in een ziekenhuis te Roermond. De auto werd vernield. OVERLEDEN NA HET DRINKEN VAN PARATHION Door een noodlottige vergis sing, aldus heeft de rijkspolitie te Zundert dinsdag meegedeeld, is vrijdagavond de 90-jarige we duwe P. de BakkerArnouts uit Zundert in haar woning aan de Diepstraat gestorven aan para- thionvergiftiging. De vrouw, die met haar 66- jarige tweelingzoons een tuin derij heeft, wilde één van haar zoons en haarzelf een glas rode wijn inschenken, maar greep de verkeerde fles, die naast de wijn op tafel stond. Zij had twee gla zen ingeschonken, proefde zelf eerst en merkte toen direct dat er iets mis was. Zij kon haar zoon nog weerhouden van het drinken van het glas vergif en stierf kort daarop. De rijkspolitie verklaarde dat de aanwezigheid van parathion in het huis van De Bakker nor maal moet worden geacht, om dat het daar regelmatig .werd ge bruikt voor de bespuiting van gewassen. DRIE DODEN DOOR KOLEN DAMPVERGIFTIGING. De Utrechtse recherche heeft maandagmiddag omstreeks half vier een ^chippersgezin man, vróuw en kind, levenloos in hun schip de „Élna", die gemeerd, lag aan de Keulse Kade in Utrecht aangetroffen. Uit een voorlopig onderzoek blijkt, dat zij in de nacht van zaterdag op zondag aan kolendampvergiftiging zijn overleden. Het zijn de 34-jarige Amsterdamse schipper W. J. Ver woerd, zijn 40-jarige vrouw P. Verwoerdvan Deutekom, en hun tweejarig zoontje Wilhelmus. Schipper Verwoerd zou zater dagmiddag pakken geperst oud ijzer laden, bij de' firma Van Seumeren aan de Keulse Kade in Utecht. Hij voer evenwel te laat binnen en besloten werd dat hij het weekeinde zou overblij ven om maandagochten 1 met het laden te beginnen. Toen perso neel van de firma Van Seume- Ten, maandagochtend aan boord kwam, vond men alles op slot. Men keerde onverrichterzake te rug, maar maandagmiddag be sloot men het nog eens te pro beren. Toen ook toen bleek, dat de deur nog op slot was, opende men de luiken en begon men het schroot te laden. Één der personeelsleden ver trouwde de situatie echter niet en belde de politie. Deze vond een sleutel en ver schafte zich toegang tot het voor onder. Daar vond men voor de kachel het stoffelijk overschot van mevrouw Verwoerd, haar man en zoontje werden later levenloos in bed aangetroffen. rotterdam heeft zijn zesentwintïgduizendste schip Rotterdam heeft binnen het jaar het 26.000ste zeeschip in zijn haven ontvangen. Een trots re cord dat de Maasstad met vreug de vervult, vooral omdat het een duidelijk bewijs is van de nog voortdurende groei van de haven, die aanspraak maakt op de titel „de grootste haven ter wereld". 26.000 schepen zijn er nog nooit in de Rotterdamse haven geweest. Vorig jaar, ook een re cord jaar, werd dit aantal niet gehaald. Op 29 december voer de ertstanker „Tostero" uit Stock holm als 25.000ste zeeschip het Rotterdamse havengebied in en kon kapitein Stig Erlander veel geschenken in ontvangst nemen, maar het lukte niet in de reste rende dagen nog eens 1000 sche pen binnen te loodsen. Dit jaar kwam het 25.000ste schip al op 12 december in Rotterdam aan en was er dus meer ruimte en zo kon het dat op Eerste Kerstdag om 17.30 uur het 26.000ste schip voor Rotterdam tussen de pieren van Hoek van Holland doorvoer en in Rotterdam kon worden ge registreerd. Een leuk kerstgeschenk voor de Rotterdamse havenautoritei ten. Het 26.000ste schip is de Ne derlandse kustvaarder „Albion', groot 281 brt en eigendom van de kapitein P. Hilgenga, carga doors in Rotterdam zijn James Smiths, het schip vaart voor-de z.g. Thames Line. Het schip komt uit Londen en is geladen met stukgoederen. dodelijke aanrijding De 37-jarige automobilist J. H. van D. uit Den Haag heeft dins dagnacht de 58-jarige bromfiet ser G. J. van Dissel uit' Den Haag op de Toelstrakade aldaar aan gereden en ongeveer 25 meter met zijn auto meegesleept. De heer Van Dissel is op weg naar het ziekenhuis aan zijn verwon dingen overleden. De automobi list is aangehouden, omdat hij alcohol bleek te hebben gebruikt. rangeerder omgekomen Op het spoorwegemplacement te Leeuwarden viel de 50-jarige rangeerder J. Jillings dinsdag morgen om elf uur met zijn hoofd op een rail, doordat hij uit gleed op de sneeuw. Het slacht offer werd met een schedelbasis- fractuur naar het stadszieken huis vervoerd, maar bleek bij aankomst aldaar reeds te zijn overleden. op kerstdag binnenschip gelicht Een ploeg bergingsspecialisten van een Delfzijlse rederij heeft de rust van de Kernstnacht opgeof ferd om een dinsdag bij de „Bon te Brug' in Groningen gezonken binnenschip, dat de scheepvaart belemmerde, te lichten. Het was de Sint Josef, een binnenschip van het type „Belgische spits" (eigenaar G. Zweep in Gronin gen), dat daar gerst lag te laden. Lekkage trad op in de motorka mer en het schip kwam geheel onder water aan de grond te lig gen. De eigenaar was voorne mens het op te leggen en als drijvend pakhuis te gaan gebrui ken. Nadat dinsdag de Groningse brandweer had getracht het schip leeg te pompen maar daarin niet slaagde, werd een beroep gedaan op de Delfzijlse rederij N.V. Wa genborg, die de sleepboot Water geus met een ploeg bergingsspe cialisten o.l.v. de heer E. Vuur steen dinsdagnacht naar Gronin gen zond. Woensdagmorgen om half zes 'slaagde de ploeg erin het schip weer drijvend te krij gen. jongen gewond bij voortijdig vuurwerk in haags flatgebouw Een ontploffing in een flatge bouw aan de Heliotrooplaan in Den Haag heeft omstreeks het middaguur het Kerstfeest van de bewoners op wrede wijze ver stoord. Vermoedelijk als gevolg van een scheikundig experiment van de 20-jarige H. B. S.'er Evert de Vries, die zich alleen in huis bevond, veranderde een op de zevende verdieping liggende flat in één klap in een geweldige ra vage. De jongeman werd gewond en is overgebracht naar het zie kenhuis Zuidwal. Hij kon nog niet worden verhoord. De keuken en twee kamers werden door de ontploffing ge heel overhoop gegooid, deuren en ruiten werden vernield. Een muur, die de afscheiding vorm de tussen de kamer van de jon gen en een ander vertrek, werd geheel weggeblazen. Er ontstond geen brand; de brandweer kon zich dan ook be perken tot het dichttimmeren van de ruiten om de vrieskou enigszins buiten te houden. De ouders van de scholier, die bij familie in Heemstede op Kerstbezoek waren, zijn verze kerd. brand aan boord van duik-werksloep van de marine Woensdagavond om ongeveer kwart over elf is aan boord van de duik-werksloep „Argus" in de Buitenhaven te Den Helder brand ontstaan, vermoedelijk als gevolg van kortsluiting. De kernbemanning van het naast de „Argus" gelegen duik- werkschip „Cerberus" zette het blussingswerk onmiddellijk in, daarbij weldra bijgestaan door de marinebrandweer van Den Helder. Door de felle brand en het springen van een waterstofcylin- der aan boord van de „Argus", werd deze duik-werksloep even wel zeer ernstig beschadigd, ter wijl ook de „Cerberus" door overslaande vlammen enige brandschade opliep. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De „Argus" heeft 'n lengte van 32 m., een breedte van 4,6 m en een diepgang van 1,8 m. Stan- daardwaterverplaatsing 50 ton. voor kerkrestauratie: ƒ250 per gezin Tweehonderd Hervormde ge zinnen in Bredevoort hebben samen 50.000 bijeengebracht voor de restauratie van de Ne derlandse Hervormde Kerk daar. Dit is gemiddeld ƒ250 per gezin. De Hervormde Gemeente van Bredevoort, tussen Aalten en Winterswijk, telt ongeveer 1000 lidmaten. Er moeten nog 40 ge zinnen worden bezocht, bij wie men nog 10.000 hoopt te ont vangen. Reeds eerder heeft de gemeente voor de restauratie van de toren ƒ40.000 bijeenge bracht. dodelijk ongeluk In de nacht van Eerste op Tweede Kerstdag omstreeks middernacht is de 34-jarige tandarts L. Boonen uit Weert op de Kesselse weg in Helden met zijn auto tegen een boom gere den. De weg, die door bossen loopt, had juist op dat gedeelte een paar honderd meter glad wegdek. De bestuurder overleed ter plaatse. Zijn echtgenote werd zwaar gewond naar een zieken huis in Venlo vervoerd. Haar broer kwam er met lichte ver wondingen af. (Adv. bootje overvaren Dinsdagmorgen om half 11 is in de vaargeul van de Waalhaven in Rotterdam een werkbootje van de N.V. Scheepswerf en Ma chinefabriek te Rottendam over varen door het Rijnmotorschip „Prinses Beatrix". De beman ning van de sleepboot „Hoeno V" slaagde er in twee opvarenden te redden. Een van hen, de 58- jarige F. L. Bergwerf had een hoofdwond. Hij en de 36-jarige J. N. de Groot zijn naar het Dijk- zigt-ziekenhuis overgebracht. De 4Ö-jarige Lloydexpert J. K. Hoo- gesleger uit Zwijndrecht, die eveneens aan boord was, wondt vermist en is waarschijnlijk ver dronken. dood door kolendamp? Op Eerste Kerstdag, 's-mor- gens om acht uur, vond de heer J. Schobbe zijn zoontje van tien maanden dood in zijn bedje in de kinderkamer van zijn woning aan de Roemerstraat te Maas tricht. Na een onderzoek door twee doktoren werd als vermoe- j delijke doodsoorzaak koolmono- xydevergiftiging opgegeven. De politie zal nog een nader tech nisch onderzoek instellen. Ongeveer vijfhonderd jonge Indonesiërs die dinsdagochtend voor de Amerikaanse ambassade in Djakarta wilden betogen tegen de voorgenomen verplaatsing van schepen van de Amerikaan se zevende vloot naar de Indi sche Oceaan, zijn door de politie verspreid. De jongelui, die tot twee link se groeperingen van het natio nale front behoorden, trachtten de ambassade binnen te gaan om een schriftelijk protest te overhandigen. Bij het gebouw van de Amerikaanse voorlich tingsdienst, dat naast de ambas sade staat, werd een groot slag schip, vervaardigd van papier maché, neergezet. Boven op het schip was een afbeelding opge hangen van de Maleise premier, Toenkoe Abdoel Rachman. De politiebewakers hun aantal was maandag verdubbeld toen bekend werd dat een beto ging zou worden gehouden hielden de toegang tot de ambas sade afgesloten toen de menigte opdrong. Vóórdat de demonstra tie goed op gang was gekomen arriveerden twee bataljons orde troepen. Er brak hier en daar 'n vechtpartijtje uit toen de 1200 gewapende politiemannen de me nigte begonnen te verspreiden en er werden verscheidene scho ten in de lucht afgevuurd. Toen de betogers zich terugtrokken sloot de politie de nabijliggende straten af. Maarschalk Juin ernstig ziek De 75-jarige maarschalk Al- phonse Juin, de enige nog leven de Franse maarschalk, is dins dag j.l. in een militair hospitaal in Parijs opgenomen. Zijn toe stand zou, naar uit betrouwbare bron is vernomen, ernstig zijn. WANDELING IN DE SNEEUW Prinses Desiree van Zweden ge niet met haar verloofde baron Nicias Silfverschioeld van een wandeling in het besneeuwde bos in de omgeving van Stockholm. 43 doden en 36 gewonden bij treinbotsing in Hongarije Naar het Hongaarse persbu reau HTI woensdag meldde, zijn bij een treinramp, die zich dins dag nabij Szolnok heeft voorge daan, 43 mensen gedood en 36 gewond, van wie 17 ernstig. Dicht bij Szolnok reed een per sonentrein in op een stilstaande goederentrein. Als gevolg van de mist had de bestuurder van de personentrein het rode licht van het onveilig-sein niet opgemerkt. De bestuurder is gearresteerd. C. J. VAN MASTR1GT TREEDT AF ALS VOORZITTER VAN HET C. N. V. De heer C. J. van Mastrigt heeft de wens te kennen gege ven af te treden ais voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakverbond. Zijn gezondheids toestand, zo deelt het C.N.V. mee, belet hem deze functie, die uiteraard grotere inspanningen vraagt dan die van een gewoon bestuurslid, langer te vervullen. De bestuursorganen van het C. N.V. zullen zich op korte ter mijn over de bezetting van de voorzitterszetel beraden. De heer Van Mastrigt werd op 25 september 1909 in Klundert geboren. Zijn vader was land arbeider en kon hem niet lan ger dan twee jaar naar de MULO sturen. De heer Van Mastrigt is van zijn veertiende tot zijn zes tiende jaar typograaf geweest, daarna werd hij ook landarbei der. In 1931 wei a mj bestuurslid van de afdeling Zevenbergen van de toenmalige Nederlandse Christelijke Landarbeidersbond. In 1939 werd hij opgenomen in het hoofdbestuur en in 1947 volg de hij de heer M. Ruppert op als voorzitter van de N.C.L.B.. Toen de heer Ruppert op 30 december 1959 het C.N.V. ver liet werd zijn plaats opnieuw in genomen door de heer Van Mas trigt, die door de algemene le denvergadering op 21 september van dat jaar tot voorzitter was gekozen. De heer Van Mastrigt blijft wel deel uitmaken van het C.N.V.-bestuur. Inval van Toetsistam in Roeanda Ongeveer 500 leden van de Toetsistam uit Boeroendi zijn dezer dagen diep in Roeanda doorgedrongen en hebben een aanval gedaan op het garnizoen van Gako. Vijf-en-twintig tot dertig personen werden gedood, wapens en voertuigen werden ontvreemd. Het leger van Roeanda nam 200 aanvallers gevangen en dreef de anderen terug over de grens. DB MANNEN TAN HET N.T.S. - JOURN£MJ lYECHTEN .VOOR MINUTEN EN SECONDE» Wanneer de klok 8 slaat, gaat het programma met do grootste kijkdichtheid, het dagelijks journaal, de lucht in. En iedereen die televisie kijkt, vindt dit de meest normale zaak van de wereld, de klok wijst acht en precies op de seconde klinkt de gong en daar gaat het gebeuren De meesten hebben echter geen flauw ver moeden wat er voor komt kijken om het actuele nieuws van deze dag, soms nog van zeer recent, van enkele uren geleden, keurig in beeld en geluid te kunnen presenteren- Liefst in films en foto's, maar als 't niet anders kan en er geen visueel materiaal voor handen is, gewoon voorgelezen van het blad. Wanneer u er even over nadenkt, dan wordt het wel duidelijk, dat hier een perfecte organisatie achter moet staan en dat al het werk van deze dienst tot in seconden moet zijn „gepland". Maar wanneer we daarbij bedenken, dat de joumaaldienst zo actueel mogelijk wil zijn en als het even kan ook die berichten op de buis wil brengen die in de namiddag of vooravond hebben plaats gevonden, dan begrijpen we, dat het in veel gevallen in het laatste uur, zo tussen zeven en acht, echt wel jagen en jachten moet zijn om die fatale gongslag te halen. Zij <fie iets meer van filmen en foto graferen weten, begrijpen wel waar de moeilijkheden voor een groot deel schuilen. Het opgenomen materiaal moet niet alleen met de grootst mo gelijke spoed naar Hilversum wor den gebracht, waar de ontwikkel centrales zijn van Ciné-Centrum, maar dan moet dit materiaal nog de lange, tijdrovende weg gaan van ontwikkelen, stoppen, fixeren, dro gen, snijden en monteren. Dat laatste is een factor, waarmee men vooraf weet rekening te hou den. Iedere redacteur weet hoeveel tijd hiermee is gemoeid en daarom hebben de cameraploegen ook de opdracht om er voor te zorgen, dat het belichte materiaal uiterlijk om zes uur 's middags binnen is. Wordt het door een of andere onverwachte omstandigheid later en dat kan uiteraard wel eens voorkomen dan begint de ware race met da tijd 1 in de keuken Wij zijn eens een kijkje gaan nemen bij Ciné-Centrum in Hilversum, waar dit werk wordt gedaan en waar we kennis maakten met de heer K. Das, die als ervaren came raman van Polygoon, de leiding heeft over de cameraploegen. Het bleek ons al spoedig, dat Ciné- Centrum niet alleen voor het jour naal werkt, maar alle televisie-film werk doet. Dat betekent, dat ar ook wordt gewerkt aan programma's als „sport in beeld", gefilmde onderde len van documentaire en ontspan ningsprogramma's, kinderseries en zovoort. Dat houdt in, dat het jour naal als zodanig eigenlijk maar een onderdeel uitmaakt van het totale werkprogramma. Voor al dit filmwerk beschikt het centrum over bijna dertig camera ploegen, die bestaan uit twee of drie man. te weten een cameraman met zijn filmtoestellen, een geluids technicus met zijn opneemappara- tuur en eventueel een belichtings technicus met zijn materiaal. Dit lidie schema is vooratf door de leiding georganiseerd, er is opge beld er zijn afspraken gemaakt, er zijn tijden berekend. Moeilijk rekenen De heer Das vertelt ons, wat hier voor komt kijken. Men moet alles kunnen voorzien. Men moet uitre kenen hoe vroeg er moet worden vertrokken om tijdig ter plaatse aan wezig te zijn, waarbij speling moet worden gehouden met pech, met het opstellen van de apparatuur, de late re aanvang van het gebeuren, de tijd dat een plechtigheid uitloopt en dan de afvoer van mensen en mate riaal en de extra vertraging die dit zal vergen. Indien de tijd gaat klem men, moet er worden gezorgd, dat reeds een deel tussentijds door iemand wordt opgehaald. Een zee van organisatiewerkzaamheden zit er aan vast, alvorens de mannen op stap kunnen gaan. Er kunnen een heleboel onverwachte dingen ge beuren, waardoor het tijdschema in de war kan lopen. In de winter be hoeven we maar te denken aan de In de ontwikkelmachine gaat alles vol-automatisch. Ontwikkelen, stoppen, fixeren, spoelen en drogen. De film komt er kant en klaar uit. Het snijden en monteren is een routinewerkje. Elke ploeg beschikt over een auto, dat kan variëren van een gewone personenwagen, via combi-wagen, tot volkswagenbusjes, een en ander afhankelijk van de hoeveelheid hulpmiddelen die zij dienen mee te nemen. De redactie van het W.T.S.-Journaal overlegt reeds dagen van te voren met Ciné-Centrum welke aangekon digde gebeurtenissen er zullen wor den opgenomen en zo ontstaat er een schema, waarop een groot deel van de ploegen al worden ingedeeld. Aangezien men echter niet alles van te voren kan weten, wordt er een ruime marge gehouden voor het on verwacht nieuws. Tot op de laatste dag wordt het opgestelde program ma aangevuld, of desnoods gewij zigd en pas op de dag zelf, ja op het uur van vertrek, weten de ploe gen eigenlijk precies wat ze gaan doen. Elke ploeg ontvangt een op drachtbriefje, waarop tot in alle details de werkzaamheden staan vermeld, zoals adressen, de naam van de persoon met wie men zich in verbinding moet stellen, tijden, ver bindingen, eventuele koeriers die reeds tussentijds materiaal mee zul len nemen naar Hilversum enzo voort. mogelijkheid van plotseling opko mende mi6t en gladheid van de weg, die de tijd „gepland" voor de terug weg in de war kunnen schoppen, het uitvallen van verbindingen en zo meer. Wij zijn een dagje met een camera ploeg op stap gegaan en we troffen maar een heel „tam" onderwerp. Een debat van de minister met de Tweede Kamer in Den Haag. Ons ploegje bestond uit drie man de cameraman, een geluidstechni cus, een belichtingsman en tenslotte uw verslaggever als vierde en waar nemer van het gebeuren. Nadat het opdrachtbriefje was be studeerd, togen de heren naar het magazijn, waar ieder het materiaal haalde dat hij voor die dag nodig meende te hebben. Alles werd keu- Een rustig ritje naar Den Haag bood geen enkele moeilijkheid. Op het Binnenhof aangekomen, bleek dat men al op onze komst had gerekend en aangezien men hier wel meer be zoek krijgt van de N.T.S. wist ieder een hoe het ging en liep alles op rol letjes. De verrassing Die ochtend deden de mannen van de ploeg gewoon routinewerk. Het debat was zeer interessant en van algemeen belang, dus echt de moei te waard. Maar tegen twaalven bleek, dat de zitting 's middags zou worden voortgezet. En daar begon nen de moeilijkheden, want hierme de had men vooraf geen rekening kunnen houden. Dadelijk werd er met Hilversum getelefoneerd. „Blij ven en doorwerken. Belicht mate riaal gereed leggen, want dat wordt dadelijk opgehaald en alvast naar Hilversum gebracht. Onderwerp van vanmiddag vervalt". Inmiddels benutten wij de tijd om iets te gaan eten. Voor half 2 ver scheen er een auto, die het filmma teriaal dat wij 's morgens hadden op genomen, meenam. Zo dat was ten minste al weg. Nu de rest nog 's Middags begon het debat en wij hadden al uitgerekend, dat we het nog keurig op tijd konden halen, wanneer we nu maar vóór half vijf klaar waren. "7/ Ook met het geluid moet zo worden gespeeld, dat het synchroom loopt met het beeld. Maar het debat rekte zich. Vol span ning keken we nu en dan cp onze horloges. Zou het toch nog lukken Het werd later en later l Tenslotte werd het vijf uur en toen moesten we gaan inpakken. Snel werd er nog even met Hilversum gebeld „Het wordt wat later. Wé zullen ons uiterste best doen om zo snel mo gelijk te komen. Zorg maar dat alle? klaar staat Terwijl er één telefoneerde waren: de anderen .al druk bezig alles in het busje te laden en toen begon een ware wedloop met de tijd. Zo snel mogelijk moesten we nu uit het tijdens het spitsuur zo drukke Den Haag zien te komen. Eindeloos trai-* 'neerden de files. De spanning steegs Eindelijk de grote weg en nu hei? gas op de plank Zou het lukken Toen we bij het speciale laborato-] rium arriveerden, waar het jour naal wordt behandeld, stond iederJ een al klaar. De film werd dadelijk] doorgegeven en onmiddellijk kwamfl alles in actie. Het belichte materiaal verdween in een ontwikkelmachinej een ingenieus apparaat waarin de vloeistoffen automatisch op egn con stante temperatuur en chemische kracht worden gehouden en waarin het materiaal via vele slingeringen, het gehele proces van ontwikkelen, stoppen, fixeren, spoelen en drogen doorloopt. Aan de buitenkant van de machine windt een spoel lang zaam maar zeker het gereedgeko men materiaal op. Inmiddels hield de redactie angstvallig de tijd in de gaten. Telefoon „Komt Binnenhof nog op tijd klaar?" „Ja, we zijn op tijd". Eindelijk was het zover. De spoel ging in ijltempo naar de afdeling waar een dame het materiaal sneed om het tenslotte in het geheel van opnamen van die dag te monteren. Hier ontdekten we dat dit laatste werkelijk een routinewerkje is, dat razend snel en feilloos wordt uitge voerd. Ook met het geluid wordt geëxperimenteerd, want dit moest in het geheel worden ondergebracht en wel zo, dat de woorden van d© minister en de parlementariërs keu rig synchroom liepen met het beejd. Al met al een duivels werkje. Maar de mannen en vrouwen van het Ciné-Centrum spelen het klaar.. Weliswaar op het nippertje vertrok een snelle wagen met het filmma teriaal naar Bussum, om het bij de studio af te leveren. Ook deze dag lukte het. Het komt wel regelmatig voor, dat door improvisatie en snel werken nog juist die fatale gongslag van acht uur kan worden gehaakM i (Nadruk verboden^. 4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 3