EEN BASIS IN ROME? AMERIKA CONSERVEERT ZIJN 18de EEUWSE HISTORIE GEEN WIJZIGING ONGEHUWDENTARIEF Door P. G. VAN DEN BOSSE, Secretaris der Gemeente Axel DE VRIJE ZEEUW iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiaiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiMHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiM DE voornamelijk op de christen-democraten steunende regerin gen hebben >in Italië minder dan gehoopt en aangekondigd werd, waar kunnen maken van de opening naar links, van een speciaal vooruitstrevender beleid. Een goede reden daarvoor was, dat de steun in het parlement voor een dergelijk programma steeds wat aan de krappe en weifelende kant bleef. Die steun moest komen van de linkervleugel van de christen-democraten, van de soci aal-democraten en voor het overige moest men dan maar hopen op de niet in de regering vertegenwoordigde socialistische partij van Nenni. Deze partij nu heeft een congres gehouden dat al historisch werd genoemd toen het aan de gang was. Die betiteling is terecht, zij het dan dat men nog moet afwachten in welke zin het historie maakt. De hoop van Nenni is hij heeft dat in een grote rede kenbaar gemaakt dat dit congres het keerpunt zal zijn dat een vooruit strevend beleid op wat steviger basis mogelijk maakt. In principe gaat de P. S. I. zijn langdurige en steeds onvruchtbaar gebleven oppositie opgeven: de onafhankelijke socialist wil nu zelf deel nemen aan een regering en dat wil dus ook zeggen mee richting geven aan het beleid dat naar links moet openen. 40% VOOR VOLKSFRONT voorlaatste kabinet. En dan mag Nenni wel bogen op 59 van de 101 afgevaardigden in het cen traal comité van de partij, vijf tien daarvan zijn aanhangers van Lombardo die weliswaar tot Nenni's zienswijze bekeerd heet te zijn, maar toch nog altijd niet vrij is van scepsis ten aanzien van bepaalde concessies die Nen ni deed. Zo bijvoorbeeld zijn aanvaarden van de N.A.V.O. Binnenkort kunnen de onder handelingen beginnen voor een nieuwe regering die het huidige overgangsbewind moet aflossen. De P. S. I. stelt daarbij als voor waarde dat ze niet langer mee doet als voorstellen van de re gering alleen maar door het par lement komen als de uiterst rechtse oppositiegroepen of de communisten voorstemmen, dus wanneer een deel der coalitie genoten tegen stemt. MET OPEN DEUR vraagd de christen-democraten hebben van oudsher te kampen met allerlei vleugels en vleugel tjes en ook zijn eigen groep is niet zo'n homogeen geheel. Maar al kan men nog wel zo zijn twijfels hebben: dit is in ieder geval al een historisch feit, dat er eindelijk een goede kans bestaat dat een Italiaanse rege ring kan gaan steunen op een parlementaire basis waarin de scheuren niet al te zeer in het oog lopen. Zoiets is lang geleden. (Nadruk verboden.) (Adv.) NENNI heeft na lang manoe- vreren zijn partij daar inderdaad voor meegekregen. Maar niet van ganser harte. Er is een gro te groep van een veertig pro cent, geleid door Vecchietti, die Nenni's streven verfoeit. Die wil de oude solidariteit van het volksfront met de communisten handhaven; waarschijnlijk deels uit oudsocialistisch principe, deels uit overweging dat het de uiterst linksen goed ging: de communisten wonnen bij de ver kiezingen, Nenni's P. S. I. ver loor, wellicht doordat zij zich zo inschikkelijk toonde jegens het DE P. S. I. houdt zich op die manier een weg open om altijd weer uit de coalitie te kunnen treden. Maar het voornaamste argument is, dat het vooruitstre vende beleid alleen kan slagen als het kan rekenen op voldoen de steun. Een krachtig beleid is niet mogelijk, aldus de redene ring die niet van logica is ge speend, als de indiener van een wetsontwerp maar moet hopen dat de oppositie vriendelijk ge noeg zal zijn er zijn goedkeu ring aan te hechten. Nenni vraagt op die manier een garantie dat alle regerings partijen zich eensgezind en met kracht achter de vooruitstre vendheid van het kabinet zal scharen.. Het lijkt wat veel ge- De regering heeft ten aanzien van de verhouding tussen ge huwden en ongehuwden in de loon- en inkomstenbelasting geen voornemens, welke gericht zyn op een wijziging. Bedacht moet worden dat het ongehuwden- tarief nog in het recente verleden is verlaagd. Wat er van de vraag of de verhouding van de tarieven voor beide groepen in alle op zichten juist is, in ieder geval staat een verdere verlaging van het ongehuwdentarief in priori teit achter bij een afzwakking van de steile progressie en een verhoging van de belastingvrije vo'et, zowel voor gehuwden als voor ongehuwden. Aldus deelt minister Wittevecn in de memorie van antwoord op de algemene financiële beschou wingen mee. „Levende musea" scheppen de illusie het verleden zelf te beleven. (van onze correspondente) New-York (P. P.) - Met de auto vijf uur van New-York en een uur van Boston verwijderd ligt iets terzijde van de grote weg en slechts over een voetpad en een brug bereikbaar het dorpje Old-Sturbridge. Het telt ongeveer honderd inwoners en bestaat uit een kerk, dertig huizen, een raadhuis en een molen. Maar de duizenden, die het dagelijks met film- en fototoestellen bezoeken, komen in een zeldzaam oord: sinds het jaar 1799 schijnt hier de tijd te hebben stilgestaan. De bezoekers, die hun auto's op een reusachtig parkeerterrein in de nabijheid hebben moeten ach terlaten, verzamelen zich op het dorpsplein, waar onder een linde een gebaarde jongeman voor een meisje zonder make-up oude lief desliederen zingt; de shorts en sporthemden volgen deze flirt tussen wambuis en crinoline aan dachtig. Wie daarna een wandeling maakt langs de oude huizen, waarvan de deuren alle openstaan, ziet hier iemand weven, daar een smid de voorhamer zwaaien en nog iets verder een oud vrouwtje was kaarsen vervaardigen. En men koopt het plaatselijke krantje, di rect uit de hand van de redacteur, die het geheel alleen schrijft, zet en op een voorhistorische pers drukt. Het heet „Massachussets Spy" (de „Spion van Massachus sets") en het verscheen reeds in 1799. Schoenen uit in bed Op de herberg prijken nog steeds de oude opschriften, „Het is ver boden met de schoenen aan naar bed te gaan". Maar de prijs van een overnachting, indertijd slechts twintig cents, is inmiddels geste gen tot veertig gulden Daarvoor leeft men dan in een dorpsge meenschap, die precies zo gekleed is en werkt als de mensen in de achttiende eeuw. Het is moeilijk te geloven, maar tien jaar geleden graasden op deze plek nog de koeien. Het „oude dorp" is in werkelijkheid pas twaalf en een half jaar oud. Twee rijke lieden uit de omgeving koch ten in 1951 de grond, lieten oude woningen in de wijde omgeving afbreken en in Old-Sturbridge weer opbouwen en richtten deze in met meubelen en andere voor werpen uit hun particuliere kunst verzamelingen. Daarna trok men de meesters van vrijwel uitgestor ven ambachten aan. Zo ontstond een werkzame dorps gemeenschap, die leeft van de verkoop van de produkten van hun arbeid aan de bezoekers toeristen, die een uitstapje in het verleden maken. Grappige bij komstigheid is, dat velen van de ze Amerikaanse toeristen denken, dat dit hun verleden is, maar van het grootste deel van deze bezoe kers leefden de voorvaderen in 1799 nog in Europa. Méér levende musea. In het gehele land stuit men te genwoordig op dergelijke „leven de" musea. En daar zij steeds de historisch belangrijkste tijden van hun landstreek vertegenwoordi gen, kan men er bijna het gehele verleden van Amerika in ont moeten. Uit de Noordamerikaanse „oud heid" - dus de periode, waarin het land nog een kolonie was - werd in Virginia gedurende de laatste jaren de meer dan 400 huizen om vattende, tot de laatste deurknop historisch ingerichte stad Wil liamsburg samengesteld en met het leven van 1760 gevuld. In het noorden van de staat Vermont vindt men het bergdorpje Weston en aan de kust van Coonecticut, de zeehaven Mystic, beelden uit de jaren kort na de stichting van de republiek - die men de Ame rikaanse middeleeuwen zou kun nen noemen. De tijd van de heldensagen komt voor Amerika pas na de middel eeuwen en deze speelt zich af in het westen, waar de pioniers, boeren en woudlopers het wereld deel ontsloten. Daar is, als lag het nog steeds aan de rand van het oerwoud, het dorp New-Salem ge bouwd en zijn bewoners leven precies zo als Cooper, Aymard en Karl May het hebben beschre ven - alleen de vijandige India nen ontbreken. Nog verder naar het westen hadden goudzoekers, avonturiers en gokkers eens de stad Virginia City gesticht en - nadat de goudzegen teneinde was - verlaten; nu heeft een New- yorkse zakenman, die de kaviaar- potten van de grote stad zat was, het verlaten dorp gerestaureerd. Men kan er, indien er het geld voor wordt betaald, 24 uur per dag het oude wilde westen bele ven. Ford vooraan. In het Brandywine-dag tussen Pennsylvania en Delaware roken sinds 1958 de schoorstenen van een dozijn oude fabrieken uit het begin der negentiende eeuw, die, nadat zij lang hadden leeg ge staan, naar hier werden overge bracht, om volgens de toen hoogst- moderne methoden katoen, staal en glas te gaan vervaardigen. En de bezoekers bewonderen dit ouderwetse fabrieksstadje als Ne derlandse toeristen het slot Loe- vestein. „Geschiedenis is onzin", meende eens Henry Ford en zijn uitlating werd een gevleugeld woord. Maar juist uit Fords nalatenschap is 1 enige jaren geleden het in de na- Hoe merkwaardig het in onze ogen ook mag lijken, maar dit is een beeld waarom Amerika ons benijdt. Een oude ruïne uit de lang vervlogen middeleeuwen. Rijke Ameri kanen schromen niet om zo'n kasteel in Europa te kopen, steen voor steen te laten afbreken en op een mooie plaats in de V.S. weer te laten opbouwen. bijheid van Detroit gelegen mu seumterrein Greenfield gefinan cierd. Daar ziet men onder meer het laboratorium, waarin Thomas Edison zijn eerste gloeilamp con strueerde, het gerechtsgebouw, waarin de jonge Abraham Lincoln als advocaat optrad, en het fiet- senfabriekie, waarin de gebroe ders Wright hun eerste vliegtuig bouwden. Enige jaren geleden heeft Ameri- ka's oudste herberg, de in de om geving van Boston gelegen „Old Wayside Inn", die in 1680 werd gebouwd en in 1955 door brand werd vernield, zijn poorten weer geopend; de kosten van de her bouw, niet minder dan 2 miljoen gulden, werden door de Ford- Foundation betaald. Het verleden leert voor morgen. Hoe komt de Yankee er zo plot seling toe, het verleden weer le vend te maken? Het geschiedt beslist niet, zo kan men vaststel len, uit een verlangen naar de „goede oude tijd". Veeleer moet men het verschijnsel zien als een poging om te demonstreren wat Amerika sinds de dagen van zijn stichting heeft bereikt. Steeds weer worden de restauraties als „educational" - de opvoeding die nende - aangeprezen. Niet uit sentimentaliteit blaast men het verleden weer leven in, maar met het doel om er de les sen voor morgen uit te kunnen trekken. (Nadruk verboden) VLUCHT NAAR TEHERAN Een Convair van de Sabena met vluchtnummer 663 rijdt langzaam naar liet uiteinde van de startbaan van het vliegveld van Zaventem. Het vliegtuig heeft een vertraging van 25 minuten. Niemand weet waarom. Als de motoren worden losgelaten, is Brussel snel uit het gezicht verdwenen. De hoogte is 3500 meter en de snelheid ruim 400 km per uur. Vriendelijke ste wardessen serveren de lunch. De boord- luidsprekers verschaffen zo nu en dan enige gegevens. Luxemburg blijft on zichtbaar, doch Straatsburg laat een glimpje los. Na 1% uur komt Zürich in het vizier. Deze stad baadt in het zon licht. Om 12.20 uur heeft de Convair haar plicht gedaan. De ruim 30 passa giers gaan ieder hun weegs. Voor de genen die verder moeten biedt het res taurant van de Swissair een welkome afwisseling. Er is daar van alles te krij gen. Iedereen wisselt geld, om het daar na weer uit te geven voor rookgerei, dranken, tijdschriften, surprises, enz. Om 13.30 uur begint vluchtnummer 374. Het is een imposante Caravelle van de Swissair. De meer dan 100 zit plaatsen zijn rijkelijk voldoende voor de ruim 60 passagiers. Het vliegtuig heeft 4 straalmotoren. Ook dit vliegtuig gaat langzaam naar het begin van de start baan. Eenmaal daar aangekomen, staat het even stil. Plotseling beginnen de motoren te loeien. Een orkaan van hels lawaai perst uit hun monden en met duivels geweld schiet de Caravelle om hoog. Na enkele seconden verdwijnt de vertrouwde aarde onder de vleugels van dit technisch wonder. Wat een verschil met die propellerende Convair! De riemen zijn vastgemaakt en nie mand mag roken. Als de verlichte waarschuwingen „Fasten Seat Belt" en „No smoking" weer uitgaan, komen er andere instruc ties. „In geval van nood bevinden de zwemvesten zich onder uw zetels. Lees de handleiding. Krachtens internationale voorschriften bent U er aan gehouden hiervan kennis te nemen." De „nieuwelingen" pakken gehoor zaam de boekjes en gaan studeren. De „veteranen" reageren niet. Een dame uit Yemen, die kennelijk onder de eer ste categorie valt, reageert evenmin. Zij spreekt alleen haar moedertaal en staat geheel buiten het onderwerp dat nu zo actueel is. Trouwens, zij heeft heel wat anders te doen. Ze verslindt haar vierde pakje kauwgom met het doel haar trommelvliezen weer in een normale staat te krijgen. Ook andere passagiers kampen met het trommelvlieseuvel, dat zich openbaart bij luchtdrukverschillen. Om 14.15 uur maakt de Caravelle een tussenlanding in Genève. De gebruike lijke pauze is snel om en te 14.45 uur begint het vliegtuig aan de-lange route naar Beiroeth in Libanon. De Mont- Blanc laat haar mooiste gezicht zien. De Caravelle stijgt tot bijna 12.000 meter. De luchtdruk wordt nu kunst matig op peil gehouden. Mocht er een technisch defect ontstaan, dan kunnen de passagiers onmiddellijk grijpen naar een zuurstofmasker, dat boven de zit plaatsen achter een luik is aangebracht. De snelheid bedraagt nu 960 km per uur. Italië, de Adriatische Zee en Grieken land gaan vrijwel onzichtbaar voorbij. De bedieningswagen rolt door de loop gang. Het eten is goed, appetijtelijk en uitgebreid. De hoofdstad van het oude Attica, Athene, blijft in nevelen gehuld, maar de steward wordt onvoorwaardelijk ge loofd als hij mededeelt, dat de naamge note van de godin der wijsheid in de grauwe diepte ter linkerzijde van het vliegtuig ligt. Het is 17.00 uur. De aarde lijkt ver weg. Een oceaan an wolken bedekt de planeet. De sche mering begint. Het kleurenspel is fas- j cinerend. Duizende zonnestralen doen een vertwijfelde poging licht te bren gen in de aanstormende duisternis. De Caravelle stoort zich aan niets, ook niet als ze kletterende regenbuien doorklieft. Op een gegeven moment wordt het vliegtuig onrustig en trilt. Het duurt maar enkele minuten, maar later her haalt zich dit steeds. Het weertype is voor de zoveelste keer gewijzigd. Boven het oostelijk deel van de Mid dellandse Zee ten zuiden van Turkije zoekt de Caravelle haar weg naar het vliegveld van Beiroeth. Een kwartier lang duurt de daling. Eindelijk land in zicht. Intelbare lichtpuntjes liggen daar in de diepte. Als een bliksemstraal schiet de Caravelle op de landingsbaan af. Als ze stil staat, gaan alle passa giers er uit. Het vliegtuig wordt inwen dig geheel schoon gemaakt. De tanks worden opnieuw gevuld. Het is 18.25 uur, doch de plaatselijke tijd is reeds één uur later. De refreshment-room is vol. Koop lieden proberen hun waren aan de man te brengen. Er zijn veel' soldaten. De taalverwarring is compleet. Maar ieder een behelpt zich en alles komt terecht. Een Libanese dame in uniform regelt de lopende zaken in het restaurant. Vier keer wordt het vertreksein gegeven, doch steeds loos alarm. Een stortvloed van woorden daalt neer op het arme kind, doch dit heeft geen enkele zin. Vier keer op en neer in een overvolle lift. Om 19.31 uur vangt de laatste ronde aan. In de duisternis. In de regen. Nog éénmaal het imponerende startschot. De Caravelle stijgt nog sneller dan in Genève. De wetten van de zwaarte kracht bewijzen hun bestaan. Het li chaam wordt zwaar. Het is eenvoudig onmogelijk in de paden te lopen. Trou wens, het mag niet, iedereen zit vast- geriemd, ook het personeel. Buiten heerst een temperatuur van 16 graden beneden het vriespunt, doch in de Cara velle is het behagelijk warm. De gehele bemanning is gewisseld, ook de stewardessen. Nieuwe verver singen worden aangeboden. Er zijn nu minder passagiers aan boord, doch de Yemenitische dame op leeftijd zit nog altijd trouw in haar hoekje. Zij is nog steeds druk bezig haar kauwprogramma af te werken. Ze vraagt hoe laat het is. Ze is slim, want ze wijst naar een hor loge van een medereiziger. Iedereen probeert haar duidelijk te maken hoe laat het wel is, maar ze begrijpt er niets van. Ze kan ook de klok niet lezen. Dan maakt een nog slimmere passagier een beweging met de hand onder zijn hoofd en laat de ogen een slaapbeweging ma ken. Nu is de Yeminitische tevreden: ze begrijpt dat de nacht aanstaande is. Om 21.15 uur maakt de stewardes be kend, dat de daling een aanvang neemt. Syrië en Irak zijn. al lang gepasseerd. De daling gaat vlugger dan in Beiroeth. Hier, in Iran, zijn er bergen, die een ge leidelijke daling onmogelijk maken. De stemmen vervagen. De snelle lucht drukveranderingen veroorzaken een bij zondere sensatie. Daar komt een stad in het zicht. Van uit de diepte groeten ontelbare licht- stipjes de daverende Caravelle. Riemen vast. Daar is Mehrabad, het vliegveld van de hoofdstad van Iran. Om 21.20 uur maken de wielen opnieuw contact met moeder aarde. Nog één keer gieren de motoren voor het afremmen. Trap en bus staan gereed. De regen heeft opge houden. In het douanegebouw vinden de con troles plaats. Om 22.00 uur is alles ge beurd. Nu de horloges gelijk zetten. Het is 23 oktober 1963, plaatselijke tijd 0.30 uur middernacht. Teheran, de miljoe nenstad van het Midden-Oosten is nu vlakbij. A A A A A AA A A A A A A AA A A A A A A AA A A A A A A A iiiii[iiii!iiniiinniiiiiiiiiiinffl!iiu!miiiiiiii[iiiiiaiiiiiNiiiiiniijniii!iiiii!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimirin<int!mraiimira)ii>B«fflHMiiiiiiiiiiitaiiiL]!iiwiMMiiimiii!iii[iiiiHMi(iifliiniiii!iiiiiamitHMgB ■t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 13