Provinciaal nieuws
DE
VERMETELE
DOKTER
Stapelloop veerboot
Prinses Margriet"
Fagïaa 3
Dis VRIJfi ZEEUW
Donderdag 17 oktober 196-3
N.C.A.B. ZEGT
MINISTER BOGAERS
ALLE STEUN TOE
Bescherm u tegen
DE DOMINICAANSE
REPUBLIEK
De burgemeesters-
verkiezing in Albany
HEUGELIJKE DAG
VOOR NEDERLANDSE
SPORTWERELD
K.R.O. over commerciële
T.V. vanuit Noordzee
W
TERNEUZEN
HULST
RETRANCHEMENT
ZOUTELANDE
BOTERPRIJS OMHOOG
OF OMLAAG?
DE VER. STATEN
EN HET
KERNSTOPAKKOORD
99
Waggelend als een vette gans,
op de drempel buigend met een
„knik" zoals men in Krimpen
nog niet eerder heeft gezien is
gistermiddag de toekomstige
veerboot „Prinses Margriet"
bestemd voor de dienst tussen
Vlissingen en Breskens haar
element tegemoet gegaan.
De tewaterlating had plaats op
de werf van Van der Giessen
de Noord in Krimpen aan de
IJssel, die de bouwopdracht van
de Provinciale Stoombootdien
sten in Zeeland had verkregen
bij een onderhandse inschrijving
onder vijf werven. Mevrouw S.
M. M. van DongenBonte, echt
genote van het lid van Gedepu
teerde Staten J. M. A. C. van
Dongen, verrichtte de doop. Dat
gebeurde in aanwezigheid van
vele leden van het provinciaal
bestuur, onder wie de Commissa
ris der Koningin jhr. mr. A. F.
C. de Casembroot wegens ambts
werkzaamheden ontbrak. Ook
Prinses Margriet, die voor de
plechtigheid was uitgenodigd,
was verhinderd de stapelloop bij
te wonen.
De tewaterlating was door de
bijzondere vorm van het. schip
een spectaculaire karwei voor de
werfingenieurs en de spanning
was dan ook van hun gezicht af
te lezen toen de klink werd los
gemaakt en de „Prinses Mar
griet" langzaam maar onherroe
pelijk naar het water gleed. Vier
gelaste stellages, aan weerszijden
bevestigd, hielden het schip
evenwel goed in balans en zon
der moeilijkheden belandde de
veerboot in de Hollandsche IJs
sel, waar zij heel eigenwijs bleef
nadeinen vóór de sleepboten
haar aan hun trossen namen.
De „Prinses Margriet" is het
eerste schip, dat de nieuwe com
binatie Van der Giessen-De
Noord na de fusie als bouwop
dracht kreeg. De afbouw zal ge
schieden bij de oude werf „De
Noord" in Alblasserdam en als
alles goed gaat niemand twij
felt daar aan kan de veerboot
al eind-februari de eerste proef
vaart maken. Dat is dan elf
maanden na de kiellegging. De
waarnemend Commissaris der
Koningin in Zeeland, mr. dr. A.
J, J. M. Mes, was vooral daar
over zeer te spreken. „De snel
heid van afbouw is bewonderens
waardig", zei hij tegen de werf-
directeur P. J. van der Giessen,
„trouwens: wij zijn ook in ande
re opzichten buitengewoon vol
daan over dit schip'
De „Prinses Margriet" wordt
vrijwel een zusterschip van de
„Prinses Beatrix" en de „Prin
ses Irene", die nu met een grote
frequentie' tussen Vlissingen en
Breskens varen. Iets meer tech
nische snufjes zijn toegepast,
maar voor de rest is het princi
pe gevolgd van de beide andere
schepen, waarmee men goede
ervaringen heeft opgedaan.
Merkwaardig daarbij is, dat het
trio op verschillende werven
werd gebouwd: de „Prinses Bea
trix" bij J. en K. Smit in Kin
derdijk, de „Prinses Irene" bij De
Schelde in Vlissingen en nu de
„Prinses Margriet" in Krimpen
aan den IJssel.
De veerboot zal met haar capa-
De Nederlandse Christelijke
Aannemers- en Bouwpatroons-
bond (N.C.A.B.) heeft bij monde
van zijn voorzitter, de heer D.
Versloot, de minister van Volks
huisvesting en Bouwnijverheid,
drs. P. C. W. M. Bogaers, alle
steun toegezegd voor de realise
ring van zijn bouwnota. De heer
Versloot deed deze toezegging in
een radiocauserie onder de titel
„Aan de weg timmeren". De
kracht van de ministeriële nota
is zijns inziens, dat hij de oplos
sing zoekt in een totale inspan
ning van iedereen.
De heer Versloot zei onder,
meer, dat de beoogde resultaten
alleen bereikt kunnen worden
wanneer de ondernemers alles
doen om het werkenzo efficient
mogelijk te maken, de werkne
mers een maximum aan prestatie
leveren, de overheidsinstanties
hun bevoegdheden gebruiken
overeenkomstig de eisen en mo
gelijkheden van de praktijk, het
bedrijfsleven in zijn totaliteit
voldoende ruimte laat voor maat
regelen, die het werken in het
bouwbedrijf- aantrekkelijk maken
en de bouwvakarbeiders aan
Nederland en aan hun bedrijfstak
binden en het gehele volk bereid
is zich beperkingen op te leggen
om de voorrang voor de bouw-
produktie te verwezenlijken.
De voorzitter van de N.C.A.B.
meent, dat het middelgrote en
kleinere bouwbedrijf meer moge
lijkheden heeft dan uit de nota
blijkt. Hij pleitte In dit verband
voor het vrijgeven van de klei
nere woningbouwprojecten. De
wijze waarop alle betrokken
overheidsinstanties zich soepel
naar het nieuwe beleid zullen
weten te voegen is volgens de
heer Versloot een essentiële fac
tor voor het welslagen. Hij is ook
van oordeel, dat indien de bouw
vakarbeiders een aantal vrije
zaterdagen moeten opofferen, de
overheidsinstanties niet mogen
achterblijven, zodat niet de bouw
vakarbeiders het gevoel krijgen
dat zij alleen de offers moeten
brengen.
citeit voor 1500 personen en 70
voertuigen een belangrijke bij
drage betekenen in de dienst op
de Westerschelde. Ook in het
Zeeuwse gebied immers neemt
het verkeer voortdurend toe,
mede als gevolg van de sterke
industrialisatie. Die uitbreiding
maakt op den duur een vaste
verbinding tussen Walcheren en
Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk,
zoals mr. dr. Mes gistermiddag
vol overtuiging zei, maar ook
dan nog zal de veerdienst nood
zakelijk blijven.
De werfdirectie nam daar met
genoegen kennis van
De „Prinses Margriet" is een
zgn. kopklepper; voor- en ach
terschip zijn dan ook volkomen
identiek. Het grote rijdek voor
motorvoertuigen heeft een opper
vlakte van 1300 vierkante meter
en bestaat uit een breed midden
gedeelte en twee zijgangen. Voor
de passagiers komt er een ruim
promenadedek met vier salons,
waarin zelfbedieningsbuffetten
zullen worden geplaatst. De
lengte is 102 meter, de breedte
18 meter, de holte 6,40 meter en
de maximale diepgang 4,75 me
ter. Vier M.A.N.-dieselmotoren
van 1165 pk elk zorgen voor een
diesel-electrische voortstuwing,
welke resulteert in een dienst-
snelheid van 14,5 mijl per uur.
Deze motoren zijn in licentie ge
bouwd door J. en K. Smit's Ma
chinefabrieken! Voor het schip
is een uitgebreid brandblussys-
teem ontworpen, dat elke brand
snel loealiseert en blust.
Extra reden tot vreugde kreeg
gistermiddag liet provinciaal be
stuur toen de hoofdingenieur-
directeur van Rijkswaterstaat, ir.
J. van de Kerk, volkomen onver
wacht bekend maakte dat juist
die dag besloten was toestem
ming te verlenen tot verbouwing
van de veerboot „Koningin Ju
liana", die thans in reserve is
voor de diensten Vlissingen
Breskens en KruiningenPerk-
polder in het oostelijk deel van
de Westerschelde.
De mededeling kwam als een
complete verrassing, omdat men
er in Zeeland al min of meer
rekening mee had gehouden dat
de plannen zouden worden opge
schort in verband met de (over-
heidsl bestedingsbeperking.
„Als dat zou zijn gebeurd", zei
een der leden van Gedeputeerde
Staten, „zouden de wachttijden
bij de 'dienst KruiningenPerk-
polder catastrofaal zijn géwor
den". Er ging dan ook een luid
applaus op na de woorden van
ir. Van de Kerk.
De verbouwing geschiedt bij de
werf „De Schelde" in Vlissingen:
kosten: ongeveer twee miljoen
gulden. Zij duurt ongeveer vijf
maanden, in mei 1964 komt de
„Koningin Juliana" weer in de
vaart.
De belangrijkste veranderin
gen aan de veerboot worden een
verlenging met ruim 13 meter
en een vervanging van de op
bouw. waardoor het schip ge
schikt wordt voor het vervoer
van alle typen vrachtwagens. Tot
dusverre moest de „Koningin
Juliana" de hoog geladen vracht
wagens in Kruiningen of Perk-
polder achterlaten. Men be
groot dat de capaciteit door de
verbolwing met 45 procent toe
neemt. Een soortgelijke scheeps
bouwkundige operatie is vorig
jaar toegepast op de veerboot
„Prins Bernhard".
Het provinciaal bestuur van
Zeeland heeft overigens al plan
nen voor een nieuw schip in de
dienst tussen Kruiningen en
Perkpolder; het ontwerp met
Vele overeenkomsten met de
„Prinses Margriet" staat al op
papier.
(Adv.)
Het in de Dominicaanse repu
bliek aan het bewind zijnde drie
manschap heeft dinsdag een Ame-
rikaans voorstel van de hand ge
wezen om de macht in handen
te leggen van dr. Juan Casasno-
vas, voormalig voorzitter van de
Senaat. Beide Kamers van het
parlement werden na de omver
werping van het bewind van
president Juan Bosch op 25 sep
tember ontbonden. Dr. Casasno-
vas werd daarop op een gehei
me bijeenkomst van een „natio
nale vergadering" gekozen tot
voorlopig president van de repu
bliek.
Het Amerikaanse ministerie
van Buitenlandse Zaken verwierp
dinsdag een beschuldiging van de
Dominicaanse machthebbers, vol
gens welke de Verenigde Staten
zich mengen in de binnenlandse
aangelegenheden van de Domi
nicaanse republiek.
Slater King, de eerste neger die
ooit kandidaat heeft gestaan voor
het burgemeestersambt te Albany
in de Amerikaanse staat Georgia,
heeft het niet gehaald. De blanke
advocaat James Davis won met
7220 stemmen. Slater kreeg er
2547. De blanke architect Edward
King sloot de rij met 1879 stem
men.
EEN PERPETUUM MOBILE
VOOR VIJF EN VEERTIG
GULDEN
Een man of twintig, in hoofd
zaak journslisten, was woens
dagmorgen bijeen in een loods
van de dienst der domeinen
aan de Waaldijk in Rotterdam
aanwezig om getuige te zijn of
mee te bieden in de executoriale
verkoop van een perpetuum-
mobile door de fiscus. De uitvin
der van dit wonderlijke appa
raat, de heer Nico van Jole, had
belastingschuld en was derhalve
verplicht zijn uitvinding ter be
schikking van de staat te stel
len. Maar noch de minister van
Defensie, noch de minister van
Economische Zak^n bleken be
langstelling te hebben voor deze
eeuwigdurende energiebron. En
zo werd na enig loven en bieden
een Rotterdamse zakenman voor
45,eigenaar van het appa
raat, compleet met beschrijving,
niet gemonteerde onderdelen en
constructiegeheimen. „Tk zet
hem in mijn étalage, tenzij de
uitvinder er erg vee! verdriet
van heeft, dan krijgt hij hem
weer van me cadeau", was het
commentaar van de nieuwe
eigenaar.
Voor belangstellenden zij ver
meld dat het apparaat door de
heer Van Jole een perpetuum
mobile van de tweede orde wordt
genoemd. Hij heeft er een van
de eerste orde in portefeuille.
Of met die ƒ45.— de belas
tingschuld. is gedelgd weigerde
de deurwaarder te zeggen.
6 november:
Op 6 november a.s. viert de
Nederlandse sportwereld een
heuglijke dag. Dan namelijk zal
de penningmeester van de Neder
landse Sportfederatie, drs. S. C.
Bakkenist, aan burgemeester Chr.
G. Matser van Arnhem een chè-
cjuc overhandigen van ƒ1.215.750
en daarmee de overdracht beze
gelen van 't terrein waarop bin
nen niet al te lange tijd het na
tionale sportcentrum zal verrij
zen.
Dat de ondertekening van de
overdracht met enige feestelijk
heid gepaard zal gaan, is duide
lijk. Na een korte toespraak van
o.a. burgemeester Chr. G. Matser
zal een rood-wit-biauwe vlag
door een estafetteploeg, bestaan
de uit sportbeoefenaren van
diverse takken van sport, naar
een open gedeelte van het 86 ha
grote, in hel uitbreidingsplan
Papendal liggende gebied bren
gen. Daar zal de vlag door mr.
A. Feith aan de mast worden ge
hesen. waarna de sportjeugd in
een symbolisch gebaar sport-
attributen a'an de voet van de
mast zal neerleggen.
De Katholieke Radio Omroep
is uitermate benieuwd te verne
men of de nieuwe regering nu
met spoed maatregelen zal tref
fen, die de goede uitoefening van
het concessierecht van de om
roepen garanderen en waarvoor
zij zich bij internationale af
spraak heeft uitgesproken.
De K. R. O. heeft dit meege
deeld naar aanleiding van de be
richten over plannen voor com
merciële televisie-uitzendingen
vanuit de Noordzee.
De K. R. O, merkt op, dat an
dere landen de internationale af
spraak reeds hebben gehonoreerd.
Deze omroep acht wettelijke
maatregelen des te meer gebo
den. omdat anders met medewer
king van Nederlander^ op zee een
„exterritoriale" chaos ontstaat,
die in een geordende samenleving
ondenkbaar zou moeten zijn.
\'$4 f'
Coaster „Aska" gestrand
in Oosterschelde
In de nacht van maandag op
dinsdag is het 500 ton metende
Noorse kustvaartuig „Aska" met
negen man aan boord, ter hoogte
van Burghsluis op Schouwen, op
de Neeltje-Jan-Roggeplaat in de
monding van de Oosterschelde
vastgelopen. Het schip, dat af
komstig was uit Travesuend,
was ongeladen op weg van Rot
terdam naar Antwerpen.
De foto toont de „Aska" hoog
en droog op de plaat.
KABILIË
Het dorp Jakouren in Kabilië
is volgens de laatste berichten
nog in handen van de opstan
delingen in Kabilië en aanhan
gers van het „front van socialis
tische krachten". Het dorp heeft
1000 tot 1500 zielen en ligt tus
sen Azazga en Bougie.
Voorts verluidt, dat dinsdag
in de bergen om Michelet en
Fort National geschoten is.
(Adv.)
■W
aoor
MILLY
GANZ
9
103)
HOOFDSTUK XXXIV
HET GROTE VRAAGTEKEN
Nu waren er al heel wat jaren
verstreken sedert de jonge dok
ter, Joost Christen, in Sonnwil
een praktijk had geopend.
Langzaam, maar voordurend,
veranderden de mensen en de
dingen om hem heen. Daaraan
alleen kon de onvermoeibare man
bemerken hoe snel de tijd voor
bij ging- Hij zag onder zijn ogen
mensen grijs en óud worden
hij zag kinderen opgroeien tot
mannen en vrouwen. Er was een
tijd geweest, dat zijn eigen sprui
ten altijd in te korte broekjes en
rokjes rondliepen, omdat zij te
snel opschoten. Zelfs de weer
haan op het dak van de schuur
bleef niet voor een verandering
gespaard. Ieder jaar knarste en
piepte hij duidelijker, omdat de
roest hem ondermijnde. Op een
stormachtige nacht werd hij door
een windstoot meegesleurd en de
volgende morgen stak alleen nog
maar de ijzeren stang in de lucht.
De dokter miste hem in zijn sla
peloze nachten.
Ook de pomp bij de wasschuur
was anders geworden. Maar zij
veranderde op een andere manier
dan de mensen: terwijl deze Iaat-
sten in hun jeugd „groen" zijn
en later grijs worden, was de
zandsteen van de pomp eens grijs
geweest en werd nu met het jaar
groener, omdat het mos haar
barmhartig in een fluwelen be
kleding hulde.
De dokter zelf veranderde wel
het minst van allen: hij bleef
ijverig, plichtsbewust en beschei
den én was al naar de omstan
digheden als een stuivende storm
wind of .als een zachte meilucht.
Sedert enige tijd droeg Mila
haar haren opgestoken, hoe hij
daar ook over mopperde. Zij zei:
„Als men kinderen heeft die ai
over geleerde folianten gebogen
zitten en de jongste je een water
kan uit de hand neemt, omdat je
er zelf geen kracht meer toe
hebt, is het belachelijk als moe
der nog met krullen om haar sla
pen loopt, hoe aardig vader die
ook vinden mag! Bovendien
kijk eens hier, Joost: de eerste
grijze haren! Die heb je zeker
nog niét opgemerkt?"
Ontroerd keek Christen naar
het glanzende haar van zijn
vrouw. Werkelijk, Mila werd ook
al ouder met de zwarte krul
len zou het nu wel niet lang
meer duren! Zijn eigen grijze
haren hadden nooit veel indruk
op hem gemaakt, maar bij Mila
was dat wat anders. Haar kon
hij zich haast niet voorstellen, als
oudere dame! Maar hij moest
zich nu maar vertrouwd maken
met de gedachte, dat ook zijn
geliefde niet bedacht zou worden
met eeuwige jeugd! En als hij nu
af en toe tersluiks naar het nog
altijd als zijde glanzende haar
van zijn vrouw keek, drongen
zich onaangename gedachten aan
hem op. die hem op een onbe
schaamde wijze kwelden. Het
waren net spoken, die nooit rust
vonden, zijn vrije avonden ver
galden en hem 's nachts, als hij
niet kon slapen en dat gebeur
de nog al eens, als hij door te
veel werk oververmoeid was
onprettige dingen toefluisterden.
Telkens kwam het op hetzelfde
neer: als hij er nu eenmaal is,
de ouderdom, heb je er dan aan
gedacht tijdig je schuren te vul
len?
En het antwoord? Kort en
bondig: neen! Hij bezat geen
vermogen, hij beschikte alleen
over een alleszins behoorlijk in
komen. Maar hij had teveel men
sen ontmoet wier ogen zonder ge
luk hij niet zien kon en wier
hongerige magen hij zelfs in zijn
slaap hoorde knorren. Hij had
een vreselijke afkeer van honger
sinds men hem in zijn kinder
jaren, omwille van kleine ver
grijpen, soms dagen lang zonder
eten had gelaten. Hij had daarom
rust nog duur gevonden vóórdat
hij in die ogen van anderen een
glans van geluk had opgeroepen
en hun lege magen had gevuld
met de krachtige soepen van Ur
sula. Hoe hadden zijn medestu
denten hem ook al weer ge
noemd? Een nar!
Juist. Hij kon niet ontkennen,
dat z.'i hem daarmee geen on
recht aangedaan hadden! Alleen
een nar kon niet weten waar zijn
groot inkomen gebleven was,
hoewel in zijn slaapkamer nog
altijd gewone dennehouten bed
den stonden en er geen enkele
bijzondere hartstocht was, die
hem öoit iets gekost had. met
uitzondering dan van zulke
dwaasheden als de etensmanden,
de kerstbroden en de kinderen
van vreemde mensen. Maar en
fin, hij was nog gezond en tot
het ogenblik, dat de kinderen
zich zelf een plaats in het leven
zouden kunnen veroveren, kon
hij nog flink werken! En stierf
hij, dan kreeg Mila de levens
verzekering uitbetaald, die haai
en de kinderen een zorgeloos be
staan verzekerde.
Maar als hij eens langere tijd
ziek mocht worden en niet in
staat zou zijn om te werken? Dat
was het reusachtige vraagteken,
waar de spookbeelden telkens
honend naar wezen. En daar wist
hij geen antwoord op. Overvielen
hem die gedachten 's nachts, dan
stond hij op en ging in zijn
spreekkamer zitten om door de
mikroskoop hersens en rugge-
mergsdeeltjes te bestuderen. Voor
zijn wetenschappelijk werk trok
ken de hardnekkige kwelduivel-
tjes zich terug. Maar kwam het
grote vraagteken in de loop van
de dag opdoemen, als hij na een
dag van hard werken in de hoek
van de sofa zat, dan was er een
beproefd middel om het te ver
drijven. Hij ging dan plotseling
in de deur van de keuken staan,
waar Ursula rustig bezig was en
verordende op de beroemde toon,
die geen tegenspraak dulde: „Nu
is me toch die steenhouwer
Machtold" of de schoenmaker
Weber of wie hem ook maar toe
vallig inviel „weer zieker ge
worden. Zorg er voor, dat hij
van morgen af een flinke eet-
mand krijgt!" En dan verdween
hij, een vrolijk liedje fluitend, in
zijn spreekkamer.
(Wordt vervolgd.)
AAN DE GROND GELOPEN
KUSTVAARDER WEER VLOT
De Noorse kustvaarder „Aska"
(500 b.r.t.) die dinsdagnacht in
de monding van de Oosterschel
de aan de grond was gelopen, is
in de nacht van dinsdag op
woensdag door drie sleepboten
„Willem" en „Holland" van Mul-
ler's Sleepbedrijf uit Terneuzen
en de in Vlissingen gestationeer
de Belgische sleepboot „Scaldis"
viotgetrokken.
Het schip heeft de reis naar
Antwerpen voortgezet.
Les-aiito moest liet tegen
•betonmixer afleggen
Gistermorgen te ongeveer half
tien reed mevr. Van L. onder
toezicht van haar instructeur,
beiden uit Sas van Gent, op do
rijksweg tussen de west- en mid-
densluis in de richting van de
stad, en wilde een vóór haar rij
dende betonmixer voorbijrijden
Daar er ter plaatse een inhaal-
vèrbod is, greep de instructeur
in, remde sterk af en nam het
stuur over.
Op dat moment reed de les
auto reeds naast de betonmixer
en kwam met de rechter voor
zijde in botsing met de linker
achterzijde van de mixer.
De auto was hiertegen niet be
stand en liep vrij grote materiele
schade op. De mixer kon zó'n
duwtje niet deren.
Caltex anti-roest bij Man-
naerl.
Voor enkele genodigden en in
aanwezigheid van een kleine
Caltex-vertegenwoordiging gaf
de heer D. P. Mannaert gister
namiddag in zijn zaak aan de
Axelscstraat een demonstratie
met Caltex anti-roest undercoa
ting van auto's).
Aan dit nieuwe procédé is een
jarenlange zeer zorgvuldige re
search van Caltex voorafgegaan.
Het resultaat is evenwel nave
nant. Hierdoor kan een effectief
en direktwerkend roestbescher-
mend middel „Caltex Rustproof
compound" genaamd in de han
del worden gebracht.
Er zijn aan deze methode bij-
zondore voordelen verbonden
De onderkant moet niet speciaal
worden vóórbehandeld. Door de
kracht (150160 atm.), waarmee
het produkt wordt aangebracht,
wordt water, vuil, vet of olie
verwijderd en de carrosserie
voorzien van een beschermde
filmlaag.
Deze laag blijft elastisch en
sluit het krakend geluid uit, ter
wijl de filmlaag zich herstelt
wanneer deze door opspringende
stenen zou onderbroken worden.
De laag behoeft slechts zeer
dun te worden aangebracht en
vergt ten hoogste een half uur
voor de behandeling van de wa
gen. De autobezitter kan er van
overtuigd zijn dat zijn wagen
voor ongeveer een jaar volledig
beschermd is tegen roestaantas
ting.
Over het algemeen kan wor
den aangenomen dat de motor
en andere mechanische delen van
een auto een langere levensduur
hebben dan de carrosserie, het
geen een gevolg is van vochtige
weersgesteldheid, de inwerking
van chemicaliën, pekel en orga
nische zuren.
Gezien de lage kosten en de
korte tijdsduur die deze behan
deling vergt, kan dit met het
barre jaargetijde voor de deur,
voor vele autobezitters een uit
komst zijn.
Zeeuwse Collecte.
De Zeeuwse Collecte bracht
alhier 168 op.
Dodelijk verkeersongeval.
De 50-jarige heer A. Lievense
is woensdagmiddag toen hij op
zijn bromfiets de weg voor Zijn
woning te Zoutelande wilde over_
steken door een auto aangereden.
Kort daarna is hij in het zieken
huis „Bethesda" te Vlissingen
overleden.
Zal de boterprijs gauw weer
omhoog gaan of is er eerder een
kansje op een daling? De vraag
kwam woensdagmorgen bij de
rondvraag in de bestuursverga
dering van het Produktschap
voor Zuivel ter sprake. De heer
Van der Ploeg (A.N.A.B.) vreesde
een verhoging, maar bleef met
zijn angsten op eenzame hoogte.
De voorzitter en zijn medebe
stuursleden waren door zijn
mededelingen verrast en een be
stuurslid achtte zelfs een prijs
verlaging waarschijnlijker.
De heer Van der Ploeg meen
de dat grote boterproducenten en
-handelaren, zowel aaiii coöpera
tieve als aan particuliere zijde,
een prijsverhoging van. -1-0 ta„.12
cent per kilo overwegen. Toen
hem werd gevraagd op welke
gronden hij dit meende, deelde
hij het resultaat mee van een be
rekening, die hij voor zichzelf
heeft gemaakt. Er wordt op hot
ogenblik zeer verschillend ge
dacht over de hoeveelheid boter
die Nederland naar 't buitenland
kan uitvoeren, zo vertelde hij.
En volgens zijn berekening be
staat er nu kans dat er door de
afzet naar Duitsland in het bin
nenland een tekort van tweedui
zend ton zal ontstaan. Dat tekort
zou kunnen worden weggewerkt
door een daling van de binnen
landse consumptie, die het ge
volg zou kunnen zijn van de door
hem genoemde prijsverhoging. Dc.
heer Van der Ploeg was voor
zo'n prijsverhoging allerminst
geporteerd en merkte op dat de
binnenlandse consumptie sinds
de vorige prijsverhoging al met
tien procent is gedaald.
De heer Ritzema van Ikema
van de Bond van coöperatieve
zuivelverkoopverenigingen ant
woordde dat de berekeningen
van de heer Van der Ploeg de
handel nog niet hebben bereikt,
zodat de handel er nog niet op
kan reageren. Hij bestreed dat
er verschillend zou worden ge
dacht over de hoeveelheid boter
die naar Duitsland kan worden
uitgevoerd. De botercommissie
van het produktschap heëft de
mogelijkheid geschapen voor een
uitvoer van 4000 ton naar dat
land. of er nu 3 of 4000 ton kan
worden geleverd hangt niet van
de Nederlanders, maar van de
Duitsers af. Volgens de heer Rit
zema zijn er in de botercommis
sie stemmen opgegaan die eerder
op een daling dan op een stijging
van de boterprijs wijzen.
De heer Van der Ploeg zei in
de loop van de discussie dat hij
„er wel meer van wist, maar niet
meer kwijt wilde".
Circus Boltini
Na haar tournee door België,
kwam het circus Boltini in de
nacht van dinsdag op woensdag
de grens over en koos Hulst als
eerste standplaats voor haar win-
tertournee door Nederland.
Woensdagmiddag en -avond wa
ren beide voorstellingen uitver
kocht. Voor de avondvoorstelling
was de belangstelling zó groot,
dat naar schatting pl.m. 2000 per
sonen teleurgesteld moesten wor
den.
Na deze avondvoorstelling be
gon het personeel met het afbrei
ken van liet tentenkamp en trok
de lange karavaan nog in het
nachtelijk duister in de richting
van de veerboot om in de mor
genuren de tenten te Goes op te
kunnen slaan.
President Kennedy heeft
j.l. woensdag gevraagd de be
groting van de commissie voor
kernenergie met zes miljoen dol
lar te verhogen teneinde voor
bedacht te zijn op een eventuele
schending van het verdrag voor
een gedeeltelijke staking van de
kernproeven. Het extra-geld zal
worden gebruikt voor het bou
wen van nieuwe installaties in
de drie wapenlaboratoria op hel
oefenterrein van Nevada. Hier
voor was al 12 miljoen dollar
uitgetrokken.
Het doel van de verhoging is,
gereed te blijven om zo spoedig
mogelijk de kernproeven in de
atmosfeer te kunnen hervatten,
als andere landen liet verdrag
zouden schenden. Ook is het geld
bedoeld om „een krachtig pro
gram voor ondergrondse kern
proeven" tc steunen.