Provinciaal nieuws DE VERMETELE DOKTER Stapelloop veerboot Prinses Margriet" Fagïaa 3 Dis VRIJfi ZEEUW Donderdag 17 oktober 196-3 N.C.A.B. ZEGT MINISTER BOGAERS ALLE STEUN TOE Bescherm u tegen DE DOMINICAANSE REPUBLIEK De burgemeesters- verkiezing in Albany HEUGELIJKE DAG VOOR NEDERLANDSE SPORTWERELD K.R.O. over commerciële T.V. vanuit Noordzee W TERNEUZEN HULST RETRANCHEMENT ZOUTELANDE BOTERPRIJS OMHOOG OF OMLAAG? DE VER. STATEN EN HET KERNSTOPAKKOORD 99 Waggelend als een vette gans, op de drempel buigend met een „knik" zoals men in Krimpen nog niet eerder heeft gezien is gistermiddag de toekomstige veerboot „Prinses Margriet" bestemd voor de dienst tussen Vlissingen en Breskens haar element tegemoet gegaan. De tewaterlating had plaats op de werf van Van der Giessen de Noord in Krimpen aan de IJssel, die de bouwopdracht van de Provinciale Stoombootdien sten in Zeeland had verkregen bij een onderhandse inschrijving onder vijf werven. Mevrouw S. M. M. van DongenBonte, echt genote van het lid van Gedepu teerde Staten J. M. A. C. van Dongen, verrichtte de doop. Dat gebeurde in aanwezigheid van vele leden van het provinciaal bestuur, onder wie de Commissa ris der Koningin jhr. mr. A. F. C. de Casembroot wegens ambts werkzaamheden ontbrak. Ook Prinses Margriet, die voor de plechtigheid was uitgenodigd, was verhinderd de stapelloop bij te wonen. De tewaterlating was door de bijzondere vorm van het. schip een spectaculaire karwei voor de werfingenieurs en de spanning was dan ook van hun gezicht af te lezen toen de klink werd los gemaakt en de „Prinses Mar griet" langzaam maar onherroe pelijk naar het water gleed. Vier gelaste stellages, aan weerszijden bevestigd, hielden het schip evenwel goed in balans en zon der moeilijkheden belandde de veerboot in de Hollandsche IJs sel, waar zij heel eigenwijs bleef nadeinen vóór de sleepboten haar aan hun trossen namen. De „Prinses Margriet" is het eerste schip, dat de nieuwe com binatie Van der Giessen-De Noord na de fusie als bouwop dracht kreeg. De afbouw zal ge schieden bij de oude werf „De Noord" in Alblasserdam en als alles goed gaat niemand twij felt daar aan kan de veerboot al eind-februari de eerste proef vaart maken. Dat is dan elf maanden na de kiellegging. De waarnemend Commissaris der Koningin in Zeeland, mr. dr. A. J, J. M. Mes, was vooral daar over zeer te spreken. „De snel heid van afbouw is bewonderens waardig", zei hij tegen de werf- directeur P. J. van der Giessen, „trouwens: wij zijn ook in ande re opzichten buitengewoon vol daan over dit schip' De „Prinses Margriet" wordt vrijwel een zusterschip van de „Prinses Beatrix" en de „Prin ses Irene", die nu met een grote frequentie' tussen Vlissingen en Breskens varen. Iets meer tech nische snufjes zijn toegepast, maar voor de rest is het princi pe gevolgd van de beide andere schepen, waarmee men goede ervaringen heeft opgedaan. Merkwaardig daarbij is, dat het trio op verschillende werven werd gebouwd: de „Prinses Bea trix" bij J. en K. Smit in Kin derdijk, de „Prinses Irene" bij De Schelde in Vlissingen en nu de „Prinses Margriet" in Krimpen aan den IJssel. De veerboot zal met haar capa- De Nederlandse Christelijke Aannemers- en Bouwpatroons- bond (N.C.A.B.) heeft bij monde van zijn voorzitter, de heer D. Versloot, de minister van Volks huisvesting en Bouwnijverheid, drs. P. C. W. M. Bogaers, alle steun toegezegd voor de realise ring van zijn bouwnota. De heer Versloot deed deze toezegging in een radiocauserie onder de titel „Aan de weg timmeren". De kracht van de ministeriële nota is zijns inziens, dat hij de oplos sing zoekt in een totale inspan ning van iedereen. De heer Versloot zei onder, meer, dat de beoogde resultaten alleen bereikt kunnen worden wanneer de ondernemers alles doen om het werkenzo efficient mogelijk te maken, de werkne mers een maximum aan prestatie leveren, de overheidsinstanties hun bevoegdheden gebruiken overeenkomstig de eisen en mo gelijkheden van de praktijk, het bedrijfsleven in zijn totaliteit voldoende ruimte laat voor maat regelen, die het werken in het bouwbedrijf- aantrekkelijk maken en de bouwvakarbeiders aan Nederland en aan hun bedrijfstak binden en het gehele volk bereid is zich beperkingen op te leggen om de voorrang voor de bouw- produktie te verwezenlijken. De voorzitter van de N.C.A.B. meent, dat het middelgrote en kleinere bouwbedrijf meer moge lijkheden heeft dan uit de nota blijkt. Hij pleitte In dit verband voor het vrijgeven van de klei nere woningbouwprojecten. De wijze waarop alle betrokken overheidsinstanties zich soepel naar het nieuwe beleid zullen weten te voegen is volgens de heer Versloot een essentiële fac tor voor het welslagen. Hij is ook van oordeel, dat indien de bouw vakarbeiders een aantal vrije zaterdagen moeten opofferen, de overheidsinstanties niet mogen achterblijven, zodat niet de bouw vakarbeiders het gevoel krijgen dat zij alleen de offers moeten brengen. citeit voor 1500 personen en 70 voertuigen een belangrijke bij drage betekenen in de dienst op de Westerschelde. Ook in het Zeeuwse gebied immers neemt het verkeer voortdurend toe, mede als gevolg van de sterke industrialisatie. Die uitbreiding maakt op den duur een vaste verbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk, zoals mr. dr. Mes gistermiddag vol overtuiging zei, maar ook dan nog zal de veerdienst nood zakelijk blijven. De werfdirectie nam daar met genoegen kennis van De „Prinses Margriet" is een zgn. kopklepper; voor- en ach terschip zijn dan ook volkomen identiek. Het grote rijdek voor motorvoertuigen heeft een opper vlakte van 1300 vierkante meter en bestaat uit een breed midden gedeelte en twee zijgangen. Voor de passagiers komt er een ruim promenadedek met vier salons, waarin zelfbedieningsbuffetten zullen worden geplaatst. De lengte is 102 meter, de breedte 18 meter, de holte 6,40 meter en de maximale diepgang 4,75 me ter. Vier M.A.N.-dieselmotoren van 1165 pk elk zorgen voor een diesel-electrische voortstuwing, welke resulteert in een dienst- snelheid van 14,5 mijl per uur. Deze motoren zijn in licentie ge bouwd door J. en K. Smit's Ma chinefabrieken! Voor het schip is een uitgebreid brandblussys- teem ontworpen, dat elke brand snel loealiseert en blust. Extra reden tot vreugde kreeg gistermiddag liet provinciaal be stuur toen de hoofdingenieur- directeur van Rijkswaterstaat, ir. J. van de Kerk, volkomen onver wacht bekend maakte dat juist die dag besloten was toestem ming te verlenen tot verbouwing van de veerboot „Koningin Ju liana", die thans in reserve is voor de diensten Vlissingen Breskens en KruiningenPerk- polder in het oostelijk deel van de Westerschelde. De mededeling kwam als een complete verrassing, omdat men er in Zeeland al min of meer rekening mee had gehouden dat de plannen zouden worden opge schort in verband met de (over- heidsl bestedingsbeperking. „Als dat zou zijn gebeurd", zei een der leden van Gedeputeerde Staten, „zouden de wachttijden bij de 'dienst KruiningenPerk- polder catastrofaal zijn géwor den". Er ging dan ook een luid applaus op na de woorden van ir. Van de Kerk. De verbouwing geschiedt bij de werf „De Schelde" in Vlissingen: kosten: ongeveer twee miljoen gulden. Zij duurt ongeveer vijf maanden, in mei 1964 komt de „Koningin Juliana" weer in de vaart. De belangrijkste veranderin gen aan de veerboot worden een verlenging met ruim 13 meter en een vervanging van de op bouw. waardoor het schip ge schikt wordt voor het vervoer van alle typen vrachtwagens. Tot dusverre moest de „Koningin Juliana" de hoog geladen vracht wagens in Kruiningen of Perk- polder achterlaten. Men be groot dat de capaciteit door de verbolwing met 45 procent toe neemt. Een soortgelijke scheeps bouwkundige operatie is vorig jaar toegepast op de veerboot „Prins Bernhard". Het provinciaal bestuur van Zeeland heeft overigens al plan nen voor een nieuw schip in de dienst tussen Kruiningen en Perkpolder; het ontwerp met Vele overeenkomsten met de „Prinses Margriet" staat al op papier. (Adv.) Het in de Dominicaanse repu bliek aan het bewind zijnde drie manschap heeft dinsdag een Ame- rikaans voorstel van de hand ge wezen om de macht in handen te leggen van dr. Juan Casasno- vas, voormalig voorzitter van de Senaat. Beide Kamers van het parlement werden na de omver werping van het bewind van president Juan Bosch op 25 sep tember ontbonden. Dr. Casasno- vas werd daarop op een gehei me bijeenkomst van een „natio nale vergadering" gekozen tot voorlopig president van de repu bliek. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken verwierp dinsdag een beschuldiging van de Dominicaanse machthebbers, vol gens welke de Verenigde Staten zich mengen in de binnenlandse aangelegenheden van de Domi nicaanse republiek. Slater King, de eerste neger die ooit kandidaat heeft gestaan voor het burgemeestersambt te Albany in de Amerikaanse staat Georgia, heeft het niet gehaald. De blanke advocaat James Davis won met 7220 stemmen. Slater kreeg er 2547. De blanke architect Edward King sloot de rij met 1879 stem men. EEN PERPETUUM MOBILE VOOR VIJF EN VEERTIG GULDEN Een man of twintig, in hoofd zaak journslisten, was woens dagmorgen bijeen in een loods van de dienst der domeinen aan de Waaldijk in Rotterdam aanwezig om getuige te zijn of mee te bieden in de executoriale verkoop van een perpetuum- mobile door de fiscus. De uitvin der van dit wonderlijke appa raat, de heer Nico van Jole, had belastingschuld en was derhalve verplicht zijn uitvinding ter be schikking van de staat te stel len. Maar noch de minister van Defensie, noch de minister van Economische Zak^n bleken be langstelling te hebben voor deze eeuwigdurende energiebron. En zo werd na enig loven en bieden een Rotterdamse zakenman voor 45,eigenaar van het appa raat, compleet met beschrijving, niet gemonteerde onderdelen en constructiegeheimen. „Tk zet hem in mijn étalage, tenzij de uitvinder er erg vee! verdriet van heeft, dan krijgt hij hem weer van me cadeau", was het commentaar van de nieuwe eigenaar. Voor belangstellenden zij ver meld dat het apparaat door de heer Van Jole een perpetuum mobile van de tweede orde wordt genoemd. Hij heeft er een van de eerste orde in portefeuille. Of met die ƒ45.— de belas tingschuld. is gedelgd weigerde de deurwaarder te zeggen. 6 november: Op 6 november a.s. viert de Nederlandse sportwereld een heuglijke dag. Dan namelijk zal de penningmeester van de Neder landse Sportfederatie, drs. S. C. Bakkenist, aan burgemeester Chr. G. Matser van Arnhem een chè- cjuc overhandigen van ƒ1.215.750 en daarmee de overdracht beze gelen van 't terrein waarop bin nen niet al te lange tijd het na tionale sportcentrum zal verrij zen. Dat de ondertekening van de overdracht met enige feestelijk heid gepaard zal gaan, is duide lijk. Na een korte toespraak van o.a. burgemeester Chr. G. Matser zal een rood-wit-biauwe vlag door een estafetteploeg, bestaan de uit sportbeoefenaren van diverse takken van sport, naar een open gedeelte van het 86 ha grote, in hel uitbreidingsplan Papendal liggende gebied bren gen. Daar zal de vlag door mr. A. Feith aan de mast worden ge hesen. waarna de sportjeugd in een symbolisch gebaar sport- attributen a'an de voet van de mast zal neerleggen. De Katholieke Radio Omroep is uitermate benieuwd te verne men of de nieuwe regering nu met spoed maatregelen zal tref fen, die de goede uitoefening van het concessierecht van de om roepen garanderen en waarvoor zij zich bij internationale af spraak heeft uitgesproken. De K. R. O. heeft dit meege deeld naar aanleiding van de be richten over plannen voor com merciële televisie-uitzendingen vanuit de Noordzee. De K. R. O, merkt op, dat an dere landen de internationale af spraak reeds hebben gehonoreerd. Deze omroep acht wettelijke maatregelen des te meer gebo den. omdat anders met medewer king van Nederlander^ op zee een „exterritoriale" chaos ontstaat, die in een geordende samenleving ondenkbaar zou moeten zijn. \'$4 f' Coaster „Aska" gestrand in Oosterschelde In de nacht van maandag op dinsdag is het 500 ton metende Noorse kustvaartuig „Aska" met negen man aan boord, ter hoogte van Burghsluis op Schouwen, op de Neeltje-Jan-Roggeplaat in de monding van de Oosterschelde vastgelopen. Het schip, dat af komstig was uit Travesuend, was ongeladen op weg van Rot terdam naar Antwerpen. De foto toont de „Aska" hoog en droog op de plaat. KABILIË Het dorp Jakouren in Kabilië is volgens de laatste berichten nog in handen van de opstan delingen in Kabilië en aanhan gers van het „front van socialis tische krachten". Het dorp heeft 1000 tot 1500 zielen en ligt tus sen Azazga en Bougie. Voorts verluidt, dat dinsdag in de bergen om Michelet en Fort National geschoten is. (Adv.) ■W aoor MILLY GANZ 9 103) HOOFDSTUK XXXIV HET GROTE VRAAGTEKEN Nu waren er al heel wat jaren verstreken sedert de jonge dok ter, Joost Christen, in Sonnwil een praktijk had geopend. Langzaam, maar voordurend, veranderden de mensen en de dingen om hem heen. Daaraan alleen kon de onvermoeibare man bemerken hoe snel de tijd voor bij ging- Hij zag onder zijn ogen mensen grijs en óud worden hij zag kinderen opgroeien tot mannen en vrouwen. Er was een tijd geweest, dat zijn eigen sprui ten altijd in te korte broekjes en rokjes rondliepen, omdat zij te snel opschoten. Zelfs de weer haan op het dak van de schuur bleef niet voor een verandering gespaard. Ieder jaar knarste en piepte hij duidelijker, omdat de roest hem ondermijnde. Op een stormachtige nacht werd hij door een windstoot meegesleurd en de volgende morgen stak alleen nog maar de ijzeren stang in de lucht. De dokter miste hem in zijn sla peloze nachten. Ook de pomp bij de wasschuur was anders geworden. Maar zij veranderde op een andere manier dan de mensen: terwijl deze Iaat- sten in hun jeugd „groen" zijn en later grijs worden, was de zandsteen van de pomp eens grijs geweest en werd nu met het jaar groener, omdat het mos haar barmhartig in een fluwelen be kleding hulde. De dokter zelf veranderde wel het minst van allen: hij bleef ijverig, plichtsbewust en beschei den én was al naar de omstan digheden als een stuivende storm wind of .als een zachte meilucht. Sedert enige tijd droeg Mila haar haren opgestoken, hoe hij daar ook over mopperde. Zij zei: „Als men kinderen heeft die ai over geleerde folianten gebogen zitten en de jongste je een water kan uit de hand neemt, omdat je er zelf geen kracht meer toe hebt, is het belachelijk als moe der nog met krullen om haar sla pen loopt, hoe aardig vader die ook vinden mag! Bovendien kijk eens hier, Joost: de eerste grijze haren! Die heb je zeker nog niét opgemerkt?" Ontroerd keek Christen naar het glanzende haar van zijn vrouw. Werkelijk, Mila werd ook al ouder met de zwarte krul len zou het nu wel niet lang meer duren! Zijn eigen grijze haren hadden nooit veel indruk op hem gemaakt, maar bij Mila was dat wat anders. Haar kon hij zich haast niet voorstellen, als oudere dame! Maar hij moest zich nu maar vertrouwd maken met de gedachte, dat ook zijn geliefde niet bedacht zou worden met eeuwige jeugd! En als hij nu af en toe tersluiks naar het nog altijd als zijde glanzende haar van zijn vrouw keek, drongen zich onaangename gedachten aan hem op. die hem op een onbe schaamde wijze kwelden. Het waren net spoken, die nooit rust vonden, zijn vrije avonden ver galden en hem 's nachts, als hij niet kon slapen en dat gebeur de nog al eens, als hij door te veel werk oververmoeid was onprettige dingen toefluisterden. Telkens kwam het op hetzelfde neer: als hij er nu eenmaal is, de ouderdom, heb je er dan aan gedacht tijdig je schuren te vul len? En het antwoord? Kort en bondig: neen! Hij bezat geen vermogen, hij beschikte alleen over een alleszins behoorlijk in komen. Maar hij had teveel men sen ontmoet wier ogen zonder ge luk hij niet zien kon en wier hongerige magen hij zelfs in zijn slaap hoorde knorren. Hij had een vreselijke afkeer van honger sinds men hem in zijn kinder jaren, omwille van kleine ver grijpen, soms dagen lang zonder eten had gelaten. Hij had daarom rust nog duur gevonden vóórdat hij in die ogen van anderen een glans van geluk had opgeroepen en hun lege magen had gevuld met de krachtige soepen van Ur sula. Hoe hadden zijn medestu denten hem ook al weer ge noemd? Een nar! Juist. Hij kon niet ontkennen, dat z.'i hem daarmee geen on recht aangedaan hadden! Alleen een nar kon niet weten waar zijn groot inkomen gebleven was, hoewel in zijn slaapkamer nog altijd gewone dennehouten bed den stonden en er geen enkele bijzondere hartstocht was, die hem öoit iets gekost had. met uitzondering dan van zulke dwaasheden als de etensmanden, de kerstbroden en de kinderen van vreemde mensen. Maar en fin, hij was nog gezond en tot het ogenblik, dat de kinderen zich zelf een plaats in het leven zouden kunnen veroveren, kon hij nog flink werken! En stierf hij, dan kreeg Mila de levens verzekering uitbetaald, die haai en de kinderen een zorgeloos be staan verzekerde. Maar als hij eens langere tijd ziek mocht worden en niet in staat zou zijn om te werken? Dat was het reusachtige vraagteken, waar de spookbeelden telkens honend naar wezen. En daar wist hij geen antwoord op. Overvielen hem die gedachten 's nachts, dan stond hij op en ging in zijn spreekkamer zitten om door de mikroskoop hersens en rugge- mergsdeeltjes te bestuderen. Voor zijn wetenschappelijk werk trok ken de hardnekkige kwelduivel- tjes zich terug. Maar kwam het grote vraagteken in de loop van de dag opdoemen, als hij na een dag van hard werken in de hoek van de sofa zat, dan was er een beproefd middel om het te ver drijven. Hij ging dan plotseling in de deur van de keuken staan, waar Ursula rustig bezig was en verordende op de beroemde toon, die geen tegenspraak dulde: „Nu is me toch die steenhouwer Machtold" of de schoenmaker Weber of wie hem ook maar toe vallig inviel „weer zieker ge worden. Zorg er voor, dat hij van morgen af een flinke eet- mand krijgt!" En dan verdween hij, een vrolijk liedje fluitend, in zijn spreekkamer. (Wordt vervolgd.) AAN DE GROND GELOPEN KUSTVAARDER WEER VLOT De Noorse kustvaarder „Aska" (500 b.r.t.) die dinsdagnacht in de monding van de Oosterschel de aan de grond was gelopen, is in de nacht van dinsdag op woensdag door drie sleepboten „Willem" en „Holland" van Mul- ler's Sleepbedrijf uit Terneuzen en de in Vlissingen gestationeer de Belgische sleepboot „Scaldis" viotgetrokken. Het schip heeft de reis naar Antwerpen voortgezet. Les-aiito moest liet tegen •betonmixer afleggen Gistermorgen te ongeveer half tien reed mevr. Van L. onder toezicht van haar instructeur, beiden uit Sas van Gent, op do rijksweg tussen de west- en mid- densluis in de richting van de stad, en wilde een vóór haar rij dende betonmixer voorbijrijden Daar er ter plaatse een inhaal- vèrbod is, greep de instructeur in, remde sterk af en nam het stuur over. Op dat moment reed de les auto reeds naast de betonmixer en kwam met de rechter voor zijde in botsing met de linker achterzijde van de mixer. De auto was hiertegen niet be stand en liep vrij grote materiele schade op. De mixer kon zó'n duwtje niet deren. Caltex anti-roest bij Man- naerl. Voor enkele genodigden en in aanwezigheid van een kleine Caltex-vertegenwoordiging gaf de heer D. P. Mannaert gister namiddag in zijn zaak aan de Axelscstraat een demonstratie met Caltex anti-roest undercoa ting van auto's). Aan dit nieuwe procédé is een jarenlange zeer zorgvuldige re search van Caltex voorafgegaan. Het resultaat is evenwel nave nant. Hierdoor kan een effectief en direktwerkend roestbescher- mend middel „Caltex Rustproof compound" genaamd in de han del worden gebracht. Er zijn aan deze methode bij- zondore voordelen verbonden De onderkant moet niet speciaal worden vóórbehandeld. Door de kracht (150160 atm.), waarmee het produkt wordt aangebracht, wordt water, vuil, vet of olie verwijderd en de carrosserie voorzien van een beschermde filmlaag. Deze laag blijft elastisch en sluit het krakend geluid uit, ter wijl de filmlaag zich herstelt wanneer deze door opspringende stenen zou onderbroken worden. De laag behoeft slechts zeer dun te worden aangebracht en vergt ten hoogste een half uur voor de behandeling van de wa gen. De autobezitter kan er van overtuigd zijn dat zijn wagen voor ongeveer een jaar volledig beschermd is tegen roestaantas ting. Over het algemeen kan wor den aangenomen dat de motor en andere mechanische delen van een auto een langere levensduur hebben dan de carrosserie, het geen een gevolg is van vochtige weersgesteldheid, de inwerking van chemicaliën, pekel en orga nische zuren. Gezien de lage kosten en de korte tijdsduur die deze behan deling vergt, kan dit met het barre jaargetijde voor de deur, voor vele autobezitters een uit komst zijn. Zeeuwse Collecte. De Zeeuwse Collecte bracht alhier 168 op. Dodelijk verkeersongeval. De 50-jarige heer A. Lievense is woensdagmiddag toen hij op zijn bromfiets de weg voor Zijn woning te Zoutelande wilde over_ steken door een auto aangereden. Kort daarna is hij in het zieken huis „Bethesda" te Vlissingen overleden. Zal de boterprijs gauw weer omhoog gaan of is er eerder een kansje op een daling? De vraag kwam woensdagmorgen bij de rondvraag in de bestuursverga dering van het Produktschap voor Zuivel ter sprake. De heer Van der Ploeg (A.N.A.B.) vreesde een verhoging, maar bleef met zijn angsten op eenzame hoogte. De voorzitter en zijn medebe stuursleden waren door zijn mededelingen verrast en een be stuurslid achtte zelfs een prijs verlaging waarschijnlijker. De heer Van der Ploeg meen de dat grote boterproducenten en -handelaren, zowel aaiii coöpera tieve als aan particuliere zijde, een prijsverhoging van. -1-0 ta„.12 cent per kilo overwegen. Toen hem werd gevraagd op welke gronden hij dit meende, deelde hij het resultaat mee van een be rekening, die hij voor zichzelf heeft gemaakt. Er wordt op hot ogenblik zeer verschillend ge dacht over de hoeveelheid boter die Nederland naar 't buitenland kan uitvoeren, zo vertelde hij. En volgens zijn berekening be staat er nu kans dat er door de afzet naar Duitsland in het bin nenland een tekort van tweedui zend ton zal ontstaan. Dat tekort zou kunnen worden weggewerkt door een daling van de binnen landse consumptie, die het ge volg zou kunnen zijn van de door hem genoemde prijsverhoging. Dc. heer Van der Ploeg was voor zo'n prijsverhoging allerminst geporteerd en merkte op dat de binnenlandse consumptie sinds de vorige prijsverhoging al met tien procent is gedaald. De heer Ritzema van Ikema van de Bond van coöperatieve zuivelverkoopverenigingen ant woordde dat de berekeningen van de heer Van der Ploeg de handel nog niet hebben bereikt, zodat de handel er nog niet op kan reageren. Hij bestreed dat er verschillend zou worden ge dacht over de hoeveelheid boter die naar Duitsland kan worden uitgevoerd. De botercommissie van het produktschap heëft de mogelijkheid geschapen voor een uitvoer van 4000 ton naar dat land. of er nu 3 of 4000 ton kan worden geleverd hangt niet van de Nederlanders, maar van de Duitsers af. Volgens de heer Rit zema zijn er in de botercommis sie stemmen opgegaan die eerder op een daling dan op een stijging van de boterprijs wijzen. De heer Van der Ploeg zei in de loop van de discussie dat hij „er wel meer van wist, maar niet meer kwijt wilde". Circus Boltini Na haar tournee door België, kwam het circus Boltini in de nacht van dinsdag op woensdag de grens over en koos Hulst als eerste standplaats voor haar win- tertournee door Nederland. Woensdagmiddag en -avond wa ren beide voorstellingen uitver kocht. Voor de avondvoorstelling was de belangstelling zó groot, dat naar schatting pl.m. 2000 per sonen teleurgesteld moesten wor den. Na deze avondvoorstelling be gon het personeel met het afbrei ken van liet tentenkamp en trok de lange karavaan nog in het nachtelijk duister in de richting van de veerboot om in de mor genuren de tenten te Goes op te kunnen slaan. President Kennedy heeft j.l. woensdag gevraagd de be groting van de commissie voor kernenergie met zes miljoen dol lar te verhogen teneinde voor bedacht te zijn op een eventuele schending van het verdrag voor een gedeeltelijke staking van de kernproeven. Het extra-geld zal worden gebruikt voor het bou wen van nieuwe installaties in de drie wapenlaboratoria op hel oefenterrein van Nevada. Hier voor was al 12 miljoen dollar uitgetrokken. Het doel van de verhoging is, gereed te blijven om zo spoedig mogelijk de kernproeven in de atmosfeer te kunnen hervatten, als andere landen liet verdrag zouden schenden. Ook is het geld bedoeld om „een krachtig pro gram voor ondergrondse kern proeven" tc steunen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 2