Beloofde belastingverlaging op de lange baan KEURIGE mmm KLEDING KEURIGE KLEDING BOERBOOMS N.V. Stakingen in Amsterdamse haven Europese vrijhandelsassociatie en Europese Gemeenschap Bevredigende economische expansie verwacht in E. E. G. in 1964 MS Pagina 5 r Vrijdag 20 september 1963 DE VRIJE ZEEUW DE NIEUWE MILJOENENNOTA SLOKT OOK DE VERVROEGDE AFSCHRIJVING OP (Van onze sociaal-economische medewerker) Meer dan eens is de dadenreeks van een minister in lijnrechte tegenspraak gebleken met verkiezingsbeloften van hem of zijn partij. Menig liberaal denkend onder nemer zal dit thans ook aan prof. Witteveen verwijten nu een van zijn eerste daden als minister meer lijkt op belastingverzwaring dan op verlichting van fiscale las ten. De minister van Financiën heeft immers een eind gemaakt aan de mogelijkheid om op gebouwde eigen dommen, die na 28 augustus 1963 zijn verworven, ver beterd, besteld of aanbesteed, vervroegd af te schrijven. Blijkens de miljoenennota heeft het rijk het daaruit voortvloeiend voordeel bitter nodig. WAAROM VERVROEGDE AFSCHRIJVING? De betekenis van de vervroeg de afschrijving voor het bedrijfs leven ligt in een likwiditeits- of breder gezien in een financie ringsvoordeel. Op lange termijn gezien kan dit voordeel zelfs in een nadeel omslaan, omdat bij verhoogde afschrijving in een vroegei' stadium in latere jaren veel minder kan worden afge schreven. Bij een snel expanderend be drijf zal dit nadeel echter nau welijks worden gevoeld omdat de investeringen elkaar voortdu rend blijven opvolgen, zodat ver minderde afschrijvingsmogelijk - heden van vroéger aangeschafte produktiemiddelen worden ge compenseerd door nieuwe ver vroegde en dus hoge afschrijvin gen op investeringen van meer recente datum. In dit licht ge zien betekent de thans afgeschaf te vervroegde afschrijving op ge bouwen een nadeel voor vele on dernemingen. Wij kunnen daar nog een ander nadeel aan toevoegen. Nog steeds blijft de geldontwaarding voort duren. In een dergelijke toestand is het gewenst dat in goederen omgezet geld weer zo spoedig mogelijk in de vorm van likwide middelen terugkeert omdat in dit geval het nadeel van .inmid dels opgetreden geldontwaarding niet wordt gevoeld. Wij achten dit nadeel voor gebouwde eigen dommen jiiet zo groot, omdat het van gebouwde eigendommen door middel van leningen of hypotheken kan wor den gefinancierd, zodat de infla tie-schade op anderen kan wor den afgewenteld. AANMOEDIGING NIET MEER NODIG De mogelijkheid van vervroeg de afschrijving, die voor gebou wen sinds 1960 niet meer clan 6 per jaar van de aanschaf - fings- of voortbrengingskosten mocht bedragen, is geschapen om investeringsplannen van onder nemers aan te moedigen. Voor de economische versterking van ons land is het immers van het grootste belang dat ons produk- tie-apparaat zo snel mogelijk wordt uitgebreid en/of ver nieuwd. 'Deze noodzaak is nu evengoed blijven bestaan, ook in de bouwsector. De minister ziet het echter nu zo, dat er in de eerste plaats reeds een aanzienlijke achter stand bestaat in de uitvoering van bedrijfsbouw. De vervroegde afschrijving is niet nodig om bij hét voortgeschreden economisch herstel van ons iand een onder nemer aan te moedigen een ge bouw te laten zetten of te ver nieuwen. Daar komt nog bij dat ondernemers met bouwplannen zich door het al of niet bestaan van vervroegde afschrijving be slist niet zullen laten afschrik ken. Voorts is evengoed de mo gelijkheid blijven bestaan om voor na 28 augustus verkregen, bestelde of aanbestede panden de investeringsaftrek te verkrij gen. Deze investeringsaftrek be draagt 2 x 5 van de bouwprijs met ondergrond en betekent evengoed nog een aanzienlijke fiscale verlichting. van de factor arbeid te vergro ten. Het kabinet hoeft nu een voor betrokkenen nadelige fiscale maatregel genomen om een bij drage te leveren tot leniging van de woningnood. Wij hopen dat er ook eens fiscaal-voordelige maat regelen komen die dé woning bouw kunnen stimuleren. Zal de komende woningnota op dit punt opheldering geven? MEER VERZWARING VOLGT Het bedrijfsleven zal de af schaffing of opschorting van de vervroegde afschrijving op ge bouwde eigendommen zien als een lastenverzwaring. Wij jui chen deze maatregel niettemin toe omdat er in het algemeen geen fiscale concessies moeten worden verleend wanneer daar voor geen reden is of wanneer de oorzaak daarvoor vervallen is. Niettemin plukt het rijk hier voordelen. Is het erg gewaagd wanneer wij voorstellen dat er nog meer maatregelen zullen volgen, die een lastenverzwaring betekenen? Het is bekend dat minister Wit teveen en zijn partij reeds enkele jaren een campagne voeren voor een ferme verlaging van de loon- en inkomstenbelasting. Hij zal stellig toch naar middelen zoeken om zijn verlangen in daden om te zetten. De miljoenennota wijst, zwak in deze richting. Het is nu zeker dat de schat kist een gevoelige aderlating op dit punt niet kan ondergaan zon der daarvoor elders compensatie te vinden. Krijgen wij soms eerst een aantal compensatie-maat regelen opgedist als voorberei ding voor de geringere rijksin komsten? In dit verband is belangrijk of de aangekondigde belastingver laging in de Verenigde Staten doorgang zal vinden. Ook Ne derland kan fiscaal gezien niet tegen de stroom blijven oproeien. Zowel de eerste concrete belas tingmaatregel van minister Wit teveen als zijn uitlatingen in de miljoenennota schijnen er op te wijzen dat de reeds jaren toege zegde fiscale verlichting weer voor tenminste een jaar is opge schoven. Een onvermijdelijke konsekwentie van inflatiewel vaart? Drs, HERMES. (Nadruk verboden) Trekpleister.voor mannen: op damesbeurs te Rotterdam De grootste trekpleister voor mannen op de daviesbeurs JPemina", ivelke vandaag door mevr. Van Walsum in de Ahoy- hal te Rotterdam zal worden geopend, is een gigantisch mo del-spoorweg-emplacement, dat op het ogenblik met vereende krachten wordt opgebouwd. De enorme baan, welke be staat uit 25 stukken zoals er op de foto twee zp'n te zien, komt van een spoorweg-amateur-club in het Duitse Oberkochen/Würt- temberg. Zestien man van tus sen de 20 en 40 jaar hebben er niet minder dan een kleine tien duizend man-uren aan gespen deerd. Het geheel, waarop der tig treintjes vol-automatisch heen en weer snorren, is voor het eerst tentoongesteld in Es sen (1960) en in 1961 in Berlijn. Rotterdam is de eerste „buiten landse lialte". TITO IN BRAZILë President Tito van Zuid-Sla- vjë is woensdag in Brasilia aan gekomen voor een verblijf van vijf dagen in Brazilië. Militairen bewaakten het militaire vlieg veld waarop het vliegtuig van de Zuidslavische president land de, maar er was weinig publieke belangstelling. Tito inspecteerde een erewacht en reed vervolgens met de Braziliaanse president, Joao Goulart, naar het presiden tiële paleis. Het gezelschap van Tito be staat uit 108 personen, onder wie vier artsen. De Zuidslavische president wordt verder verge zeld door zijn Vrouw, Jovanka, en de Zuidslavische Minister van Buitenlandse Zaken, Koca Popo- vic. Na zijn bezoek aan Brazilië reist Tito naar Chili, Bolivië en Mexico. Op 17 oktober heeft hij in Washington een samenkomst met president Kennedy. Een Ierse politicus, Dillen, heeft donderdag vergeefs gepro beerd de afgevaardigden van de raadgevende vergadering van de raad van Europa op te wekken tot een strijdvaardige en princi piële houding. In een felle rede eiste hij, zonder dat men, hem echter volgde, dat protest zou worden aangetekend tegen het feit, dat het ideaal der Verenig de Staten van Europa stervende is, tussen de zich stabiliserende blokken van zes (Europese Ge meenschap) en zeven (Europese Vrijhandels-Associatie). „Ik ben niet naar Straatsburg gekomen om obligate resoluties over co pieuze jaarverslagen goed te keuren", zo zei hij. EEN COMPENSATIE Moet dan deze investeringsaf trek wel blijven bestaan? Bij rigoureus ingrijpen zou ook deze aftrek misschien afgeschaft zijn. Vermoedelijk ziet minister Witte veen de investeringsaftrek als een soort compensatie voor de onmogelijkheid van de onderne mers om af te schrijven op basis van de vervangingswaarde en in dit licht gezien, is het wijs om de investeringsaftrek te handhaven. Er is ook veel voor te zeggen om in het kader van de strijd tegen de woningnood de bouw voor bedrijfsdoeleinden af te remmen ten voordele van de wo ningbouw. De arbeidsmarkt in de bouwsector is overspannen en het is dus zaak dat de beschik bare krachten zoveel mogelijk voor de huizenbouw worden in gezet. Ook het bedrijfsleven vindt er baat. bij wanneer zo spoedig mogelijk de huizenmarkt wordt verruimd. Van die markt is im mers de mobiliteit van werkne mers ten dele afhankelijk en een goede verplaatsingsmogelijkheid van het personeel is van het grootste belang om de efficiency Dillen kwam tot deze uitbars ting bij een routine-behandeling van jaarverslagen der E.V.A., E.E.G., E.G.K.S. en Euratom dooi de raadgevende vergadering, waarbij alleen het E.V.A.-verslag aanleiding tot enig debat gaf. Het was te danken aan de aan wezigheid van de Zweedse mi nister Gunnar Lange, als voor zitter van de E.V.A.-ministerraad en de secretaris-generaal van de organisatie van de zeven, Figgu- res. Lange heeft bij het beantwoor den van vragen moeten toegeven, dat de grote vorderingen van de Europese vrijhandelsassociatie (de douane-tarieven zijn in drie jaar tijd met vijftig procent vermin derd) geen aanwijsbaar profijt hebben opgeleverd voor de con sumenten in de lidstaten. In de E.V.A. kan. evenmin als in de E.E.G. een bevredigend antwoord worden gegeven op vragen over directe voordelen der Europese samenwerking voor de gewone man, zo zei hij wat hulpeloos. Het enige, dat hij kon doen was toezeggen, dat men een studie van dit verschijnsel zal maken. De raadgevende vergadering heeft in een resolutie aan het einde" van het debat een beroep op de E.V.A.-landen gedaan, om hun politiek zoveel mogelijk af te stemmen op een uiteindelijk samengaan .met het Europa van de zes. Alle mogelijkheden van de Raad van Europa, de O.E.S.O. (Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling) en andere organisaties, dienden daarvoor te worden benut. Lange zegde toe, dat de E.V.A. zeker niet zal worden uitgebouwd tot een rivaal van de Europese Gemeenschap. We moeten natuur lijk eigen oplossingen voor onze eigen problemen treffen, zo zei hij, maar we zoeken zeker niet opzettelijk "regelingen, die de kloof in West-Europa verder zul len verdiepen. Hij was niet pes simistisch t-a.v. een uiteindelijk samengaan van „zes" en „zeven", ook al waren de vooruitzichten voor de naaste toekomst niet rooskleurig. De lahpurafgevaardigde, John son, bleek wat optimistischer te zijn, doch hij sprak zich niet duidelijk uit. Ik heb het gevoel, zo zei hij, dat er politieke wijzi gingen in de lucht hangen, die nieuwe mogelijkheden wel eens eerder actueel kunnen maken dan men nu veelal nog denkt. 'Hij waarschuwde daarom tegen „een naar binnen gerichte blik" in de E.V.A. en een neiging om die groep organisatorich zwaarder te maken. Lange verklaarde desgevraagd, dat er geen overleg wordt ge voerd over benoeming van offi ciële vertegenwoordigers der E.V.A., bij de E.E.G. en anders om. De E.V.A.-landen zouden wel bereid zijn een eventueel. E.E.G.- initiatief hiertoe in overweging te nemen. Ook verklaarde hij, dat hij in zijn hoedanigheid van voorzitter der E.V.A. in dit punt niet van plan was te proberen permanent contact te leggen met de E.E.G.- ministerraad. De E.V.A.-landen met speciale behoeften aan con tact hadden immers reeds eigen regelingen getroffen: Engeland in de W.E.U., Oostenrijk en Dene marken direct met de E.E.G-- commissie in Brussel. Secretaris-generaal Figgures betreurde onder meer dat men nog niet tot een direct ocntact is gekomen ter bepaling van een Europees standpunt bij de ko mende Kennedy-onderhandelin- gen, in het kader van Gatt. De jaarverslagen van de Euro pese gemeenschappen hebben de raadgevende vergadering ge bracht tot het formuleren van de hoop dat E. G. K. S. en Eura tom hun nog bestaande contac ten met Engeland zoveel moge lijk zullen uitbreiden. Wat do Kolen- en Staal-Gemeenschap betreft, werd opgemerkt dat het tekort aan goede soorten kolen voor huisbrand (een tekort dal niet tot de E. G. K. S.-landen is beperkt) niets afdoet aan het feit dat een aanzienlijk deel van de huidige kolenproduktie der Westeuropese landen niet vrij concurreren met ingevoerde ko len en andere energievormen. Daarom werd nog eens gepleit voor een spoedig akkoord over een gemeenschappelijke Euro pese energiepolitiek. Terwijl do arbeidsrust bij ver schillende metaalbedrijven in Amsterdam gisterochtend enigs zins begon terug te keren, zijn nu in de hoofstedelijke haven enige wilde stakingen uitgebroken. O.a. bij de N.V. Stoomvaartmaatschap pij Nederland, het Amsterdams Havenbedrijf N.V. en bij het car- gadoorsbedrijf van de Fa Scheuer in de Houthaven. De staking is niet algemeen, slechts in verschillende gedeelten van de haven hebben de arbei ders het werk stilgelegd. Van de zijde van de Scheep vaartvereniging-Noord, het over koepelend orgaan van de werk gevers in de Amsterdamse haven, wordt vernomen dat het aantal havenarbeiders dat donderdag ochtend in Amsterdam het werk heeft neergelegd ongeveer 400 be droeg. In de Houthaven werd helemaal niet meer gewerkt, in verschillende andere havens zijn slechts enkele arbeiders wegge lopen. De aanleiding om het werk stil te leggen vormde een pamflet, dat donderdagochtend in de Am sterdamse haven is verspreid door het Onafhankelijk Verbond van Bedrijfsorganisatie (O.V.B.), een kleine werknemersorganisa tie die in Amsterdam niet veel leden heeft. In dit pamflet werden de ha- venarbeidrs opgeroepen donder dagochtend het werk neer te leg gen en zich naar een vergadering in „Bellevue" te begeven. In de Houthaven was het woens. dagavond reeds bijzonder onrus tig. De erkende vakorganisaties hebben zich geheel van de actie gedistantieerd. Andere bedrijven, waarin ge deeltelijk gestaakt werd, waren: de Kon. Hollandse Lloyd, 't Ver enigd Cargadoorskantoor en de firma Muller en Co. Er heeft zich een actiecomité gevormd, waarin verschillende havenarbeiders zit ting hebben genomen, die ook vorige wilde stakingen in Am sterdam hebben geleid. De actievergadering in „Belle vue", die onder leiding stond van de ervaren stakingsorganisator N. Heyt, werd bijgewoond door on geveer 60o havenarbeiders. Na uitvoerige discussies besliste het actiecomité, dat de staking in de Amsterdamse haven 24 uur zal duren. De eisen, die de arbeiders zelf tijdens de af en toe verhitte debatten hadden gesteld, varieer, den van een weekloon van 120 „Het jaar 196-4 zal bij een ade quate economische politiek vermoedelijk door een bevredi gende en meer evenwichtige ex pansie worden gekenmerkt". Dit is de conclusie van het co mité voor de conjunctuurpoli- tiek van de Europese Economi sche Gemeenschap, na de be spreking van de voorlopige na tionale begrotingen van de zes landen van de E.E.G. Het comité voorziet een even sterke stijging van het bruto produkt. in de gemeenschap als in 1963 van 4 tot 4,5 procent. Voor een teruggang van de eco nomische bedrijvigheid hoeft in ieder geval niet te worden ge vreesd, aldus wordt gezegd in een rapport aan de ministerraad van de E.E.G. De werkgelegenheid zal waar schijnlijk weer toenemen, zij het wellicht in mindere mate dan in 1962 en 1963. De mogelijkheid bestaat, dat de spanningen op de arbeidsmarkt enigszins zullen afnemen. Het groeipercentage van de produktieve investerin gen in de gemeenschap als ge heel zal naar alle waarschijn lijkheid vrijwel onveranderd blijven. Het comité ziet voorts de mogelijkheid van een neiging tot beperking van prijsstijgin gen, terwijl de ontwikkeling van de lopende rekening van de be talingsbalans geen bijzondere problemen za[ oproepen. Hoewel de vooruitzichten voor de econo mische groei in de meeste lid staten over het algemeen gun stig lijken, blijft met name in Frankrijk en Italië het gevaar van een aanhoudende inflatoire ontwikkeling bestaan. Het comité is voorts van oor deel, dat zich mogelijkheden blij ven voordoen tot vergroting van het aanbod op de interne mark ten van de gemeenschap door een liberale houding bij de ta- riefonderhandellngen met derde landen, een versnelde verlaging van douanerechten binnen de gemeenschap en intensivering van de scholing en herscho ling van arbeidskrachten. In de bouwsector beveelt het comité aan de rationalisering van de produktie en verbetering van de procedure bij de afgifte van bouwvergunningen en van de verdeling van de projecten over een bepaalde tijdsduur. Volledige publicatie rapport-Denniug Het bureau van premier Mac- Millan heeft medegedeeld, dat het door lord Denning over de Profumo-affaire uitgebrachte rapport de volgende week als officieel regeringsdocument vol ledig zal, worden gepubliceerd. Ze kan er weer tegen in zo'n heerlijk wollen coat op ruit gevoerd. Hij staat fantastisch Leeftijd 6 t/m 12 jaar. maat 5 4050 8 jaar NAJAARSMODE VOOR MEISJES Een zuiver wollen kleuter- of jongens polopull met kleurige ingebreide strepen. Helanca pantalons in alle kleuren en maten. maat 3 175 lengte 55 NAJAARSMODE VOOR JONGENS KERSSTRAAT 7—!) TBRNEUZEN TELEFOON 3201 gulden netto tot een weekloon van 220 gulden- Voorts zeiden verschillende sprekers duurtetoe- slagen te willen ontvangen. Over de stakingsactie zelf wa ren de meningen eveneens ver deeld sommigen wilden de komende weken dagelijks stakin gen van een uur; anderen eisten nu langdurige stakingen. Het ac tiecomité bleef echter bij haar beslissing: 24 uur staken. Het was evenwel duidelijk, dat een aantal stakers het werk donder dagmiddag alweer wilde hervat ten. Het aantal havenarbeiders dat in Amsterdam het werk neerleg de Steeg inmiddels tot ongeveer 700. Bij nagenoeg alle bedrijven verlieten groepen werknemers de werven om de protestvergadering in „Bellevue" bij te wonen. De stakingsbijeenkomst in „Bel levue" eindigde om twee uur donderdagmiddag. De meeste ar beiders begaven zich toen weer naar hun bedrijven. Besloten was toen, dat men de eisen aan de directies zou voorleggen. De eis die de arbeiders hebben gesteld is: een uitkering ineens van honderd gulden, ter doorbre king van de huidige C.A.O. Voorts hebben zij hun wensen voor de nieuwe loononderhande lingen kenbaar gemaakt: een loonsverhoging van 10 procent, verlenging van de vakantie tot drie weken, verhoging van de vakantietoeslag tot zes procent, verkorting van de werkweek tot veertig uur en verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd tot 55 jaar. Voorts hebben verschillende stakingsleiders kenbaar gemaakt, dat in de komende weken be- drijfsgewijze overal korte acties gehouden zullen worden, zoals in de afgelopen dagen ook in de metaal-sector is gebeurd. De vergadering heeft voorts een telegram naar de regering gezonden, waarin een onmiddel lijke algehele prijsstop wordt geëist. Nadat verschillende delegaties van de stakende havenarbeiders in Amsterdam donderdagmiddag tevergeefs getracht hadden hun eisen aan de directies kenbaar te maken, heeft een groot aantal stakers het werk weer hervat. De arbeiders die in vaste dienst zijn bij de Scheepvaart- en Car- gadoovsmaatschappijen begonnen tegen drie uur weer te werken, de werknemers van de samen werkende havenbedrijven, die regelmatig aan de verschillende maatschappijen worden uitge leend, hadden besloten vandaag weer aan het werk te gaan. Rust in Amsterdamse haven weergekeerd. In de Amsterdamse haven Heb ben de arbeiders van de avond ploegen donderdagmiddag hun werk normaal ter hand genomen. Slechts hier en naar trachtten arbeiders, die gisteren de gehele dag of een gedeelte daarvan héb ben gestaakt, hun collega's van de avondploegen ook over te halen tot acties. Hun devies daar bij was: „Wij hebben de spits af gebeten, het zou eerlijk zijn als jullie nu ook enige uren staak ten." De animo daartoe bleek even wel nagenoeg nihil. Slechts bij enkele bedrijven aarzelden enige arbeiders, maar omstreeks zes uur werd overal weer normaal gewerkt. In havenkringen in de hoofd stad verwacht men dat de wilde actie, waardoor donderdagmor gen ongeveer 700 arbeiders het werk neerlegden, verlopen is. Wel houdt men er rekening mee, dat de arbeiders in de komendf dagen hier en daar korte stakin gen van een of twee uur zullen houden. Het actiecomité, dat de staking van donderdag heeft ge organiseerd, had dergelijke ac ties ..bedrijfsgewijze" aanbevo len. Geen goedkope Franse benzine meer voor toeristen De Franse minister van Finan ciën, Valery Giscard d'Estaing, heeft meegedeeld, dat de ben zinecoupons tegen gereduceerde prijs voor buitenlandse automo bilisten met ingang van 1 no vember a.s. zullen worden afge schaft.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 5