Beloofde belastingverlaging
op de lange baan
KEURIGE
mmm
KLEDING
KEURIGE
KLEDING
BOERBOOMS N.V.
Stakingen in Amsterdamse haven
Europese vrijhandelsassociatie en
Europese Gemeenschap
Bevredigende economische expansie
verwacht in E. E. G. in 1964
MS
Pagina 5
r
Vrijdag 20 september 1963
DE VRIJE ZEEUW
DE NIEUWE MILJOENENNOTA SLOKT OOK DE
VERVROEGDE AFSCHRIJVING OP
(Van onze sociaal-economische medewerker)
Meer dan eens is de dadenreeks van een minister in
lijnrechte tegenspraak gebleken met verkiezingsbeloften
van hem of zijn partij. Menig liberaal denkend onder
nemer zal dit thans ook aan prof. Witteveen verwijten
nu een van zijn eerste daden als minister meer lijkt op
belastingverzwaring dan op verlichting van fiscale las
ten. De minister van Financiën heeft immers een eind
gemaakt aan de mogelijkheid om op gebouwde eigen
dommen, die na 28 augustus 1963 zijn verworven, ver
beterd, besteld of aanbesteed, vervroegd af te schrijven.
Blijkens de miljoenennota heeft het rijk het daaruit
voortvloeiend voordeel bitter nodig.
WAAROM VERVROEGDE AFSCHRIJVING?
De betekenis van de vervroeg
de afschrijving voor het bedrijfs
leven ligt in een likwiditeits- of
breder gezien in een financie
ringsvoordeel. Op lange termijn
gezien kan dit voordeel zelfs in
een nadeel omslaan, omdat bij
verhoogde afschrijving in een
vroegei' stadium in latere jaren
veel minder kan worden afge
schreven.
Bij een snel expanderend be
drijf zal dit nadeel echter nau
welijks worden gevoeld omdat de
investeringen elkaar voortdu
rend blijven opvolgen, zodat ver
minderde afschrijvingsmogelijk -
heden van vroéger aangeschafte
produktiemiddelen worden ge
compenseerd door nieuwe ver
vroegde en dus hoge afschrijvin
gen op investeringen van meer
recente datum. In dit licht ge
zien betekent de thans afgeschaf
te vervroegde afschrijving op ge
bouwen een nadeel voor vele on
dernemingen.
Wij kunnen daar nog een ander
nadeel aan toevoegen. Nog steeds
blijft de geldontwaarding voort
duren. In een dergelijke toestand
is het gewenst dat in goederen
omgezet geld weer zo spoedig
mogelijk in de vorm van likwide
middelen terugkeert omdat in
dit geval het nadeel van .inmid
dels opgetreden geldontwaarding
niet wordt gevoeld. Wij achten
dit nadeel voor gebouwde eigen
dommen jiiet zo groot, omdat het
van gebouwde
eigendommen door middel van
leningen of hypotheken kan wor
den gefinancierd, zodat de infla
tie-schade op anderen kan wor
den afgewenteld.
AANMOEDIGING
NIET MEER NODIG
De mogelijkheid van vervroeg
de afschrijving, die voor gebou
wen sinds 1960 niet meer clan
6 per jaar van de aanschaf -
fings- of voortbrengingskosten
mocht bedragen, is geschapen om
investeringsplannen van onder
nemers aan te moedigen. Voor
de economische versterking van
ons land is het immers van het
grootste belang dat ons produk-
tie-apparaat zo snel mogelijk
wordt uitgebreid en/of ver
nieuwd. 'Deze noodzaak is nu
evengoed blijven bestaan, ook in
de bouwsector.
De minister ziet het echter nu
zo, dat er in de eerste plaats
reeds een aanzienlijke achter
stand bestaat in de uitvoering
van bedrijfsbouw. De vervroegde
afschrijving is niet nodig om bij
hét voortgeschreden economisch
herstel van ons iand een onder
nemer aan te moedigen een ge
bouw te laten zetten of te ver
nieuwen. Daar komt nog bij dat
ondernemers met bouwplannen
zich door het al of niet bestaan
van vervroegde afschrijving be
slist niet zullen laten afschrik
ken. Voorts is evengoed de mo
gelijkheid blijven bestaan om
voor na 28 augustus verkregen,
bestelde of aanbestede panden
de investeringsaftrek te verkrij
gen. Deze investeringsaftrek be
draagt 2 x 5 van de bouwprijs
met ondergrond en betekent
evengoed nog een aanzienlijke
fiscale verlichting.
van de factor arbeid te vergro
ten.
Het kabinet hoeft nu een voor
betrokkenen nadelige fiscale
maatregel genomen om een bij
drage te leveren tot leniging van
de woningnood. Wij hopen dat er
ook eens fiscaal-voordelige maat
regelen komen die dé woning
bouw kunnen stimuleren. Zal de
komende woningnota op dit punt
opheldering geven?
MEER VERZWARING
VOLGT
Het bedrijfsleven zal de af
schaffing of opschorting van de
vervroegde afschrijving op ge
bouwde eigendommen zien als
een lastenverzwaring. Wij jui
chen deze maatregel niettemin
toe omdat er in het algemeen
geen fiscale concessies moeten
worden verleend wanneer daar
voor geen reden is of wanneer
de oorzaak daarvoor vervallen is.
Niettemin plukt het rijk hier
voordelen.
Is het erg gewaagd wanneer
wij voorstellen dat er nog meer
maatregelen zullen volgen, die
een lastenverzwaring betekenen?
Het is bekend dat minister Wit
teveen en zijn partij reeds enkele
jaren een campagne voeren voor
een ferme verlaging van de loon-
en inkomstenbelasting. Hij zal
stellig toch naar middelen zoeken
om zijn verlangen in daden om
te zetten. De miljoenennota wijst,
zwak in deze richting.
Het is nu zeker dat de schat
kist een gevoelige aderlating op
dit punt niet kan ondergaan zon
der daarvoor elders compensatie
te vinden. Krijgen wij soms eerst
een aantal compensatie-maat
regelen opgedist als voorberei
ding voor de geringere rijksin
komsten?
In dit verband is belangrijk of
de aangekondigde belastingver
laging in de Verenigde Staten
doorgang zal vinden. Ook Ne
derland kan fiscaal gezien niet
tegen de stroom blijven oproeien.
Zowel de eerste concrete belas
tingmaatregel van minister Wit
teveen als zijn uitlatingen in de
miljoenennota schijnen er op te
wijzen dat de reeds jaren toege
zegde fiscale verlichting weer
voor tenminste een jaar is opge
schoven. Een onvermijdelijke
konsekwentie van inflatiewel
vaart?
Drs, HERMES.
(Nadruk verboden)
Trekpleister.voor
mannen: op damesbeurs te
Rotterdam
De grootste trekpleister voor
mannen op de daviesbeurs
JPemina", ivelke vandaag door
mevr. Van Walsum in de Ahoy-
hal te Rotterdam zal worden
geopend, is een gigantisch mo
del-spoorweg-emplacement, dat
op het ogenblik met vereende
krachten wordt opgebouwd.
De enorme baan, welke be
staat uit 25 stukken zoals er op
de foto twee zp'n te zien, komt
van een spoorweg-amateur-club
in het Duitse Oberkochen/Würt-
temberg. Zestien man van tus
sen de 20 en 40 jaar hebben er
niet minder dan een kleine tien
duizend man-uren aan gespen
deerd. Het geheel, waarop der
tig treintjes vol-automatisch
heen en weer snorren, is voor
het eerst tentoongesteld in Es
sen (1960) en in 1961 in Berlijn.
Rotterdam is de eerste „buiten
landse lialte".
TITO IN BRAZILë
President Tito van Zuid-Sla-
vjë is woensdag in Brasilia aan
gekomen voor een verblijf van
vijf dagen in Brazilië. Militairen
bewaakten het militaire vlieg
veld waarop het vliegtuig van
de Zuidslavische president land
de, maar er was weinig publieke
belangstelling. Tito inspecteerde
een erewacht en reed vervolgens
met de Braziliaanse president,
Joao Goulart, naar het presiden
tiële paleis.
Het gezelschap van Tito be
staat uit 108 personen, onder
wie vier artsen. De Zuidslavische
president wordt verder verge
zeld door zijn Vrouw, Jovanka,
en de Zuidslavische Minister van
Buitenlandse Zaken, Koca Popo-
vic.
Na zijn bezoek aan Brazilië
reist Tito naar Chili, Bolivië en
Mexico. Op 17 oktober heeft hij
in Washington een samenkomst
met president Kennedy.
Een Ierse politicus, Dillen,
heeft donderdag vergeefs gepro
beerd de afgevaardigden van de
raadgevende vergadering van de
raad van Europa op te wekken
tot een strijdvaardige en princi
piële houding. In een felle rede
eiste hij, zonder dat men, hem
echter volgde, dat protest zou
worden aangetekend tegen het
feit, dat het ideaal der Verenig
de Staten van Europa stervende
is, tussen de zich stabiliserende
blokken van zes (Europese Ge
meenschap) en zeven (Europese
Vrijhandels-Associatie). „Ik ben
niet naar Straatsburg gekomen
om obligate resoluties over co
pieuze jaarverslagen goed te
keuren", zo zei hij.
EEN COMPENSATIE
Moet dan deze investeringsaf
trek wel blijven bestaan? Bij
rigoureus ingrijpen zou ook deze
aftrek misschien afgeschaft zijn.
Vermoedelijk ziet minister Witte
veen de investeringsaftrek als
een soort compensatie voor de
onmogelijkheid van de onderne
mers om af te schrijven op basis
van de vervangingswaarde en in
dit licht gezien, is het wijs om de
investeringsaftrek te handhaven.
Er is ook veel voor te zeggen
om in het kader van de strijd
tegen de woningnood de bouw
voor bedrijfsdoeleinden af te
remmen ten voordele van de wo
ningbouw. De arbeidsmarkt in
de bouwsector is overspannen en
het is dus zaak dat de beschik
bare krachten zoveel mogelijk
voor de huizenbouw worden in
gezet. Ook het bedrijfsleven vindt
er baat. bij wanneer zo spoedig
mogelijk de huizenmarkt wordt
verruimd. Van die markt is im
mers de mobiliteit van werkne
mers ten dele afhankelijk en een
goede verplaatsingsmogelijkheid
van het personeel is van het
grootste belang om de efficiency
Dillen kwam tot deze uitbars
ting bij een routine-behandeling
van jaarverslagen der E.V.A.,
E.E.G., E.G.K.S. en Euratom dooi
de raadgevende vergadering,
waarbij alleen het E.V.A.-verslag
aanleiding tot enig debat gaf.
Het was te danken aan de aan
wezigheid van de Zweedse mi
nister Gunnar Lange, als voor
zitter van de E.V.A.-ministerraad
en de secretaris-generaal van de
organisatie van de zeven, Figgu-
res.
Lange heeft bij het beantwoor
den van vragen moeten toegeven,
dat de grote vorderingen van de
Europese vrijhandelsassociatie (de
douane-tarieven zijn in drie jaar
tijd met vijftig procent vermin
derd) geen aanwijsbaar profijt
hebben opgeleverd voor de con
sumenten in de lidstaten. In de
E.V.A. kan. evenmin als in de
E.E.G. een bevredigend antwoord
worden gegeven op vragen over
directe voordelen der Europese
samenwerking voor de gewone
man, zo zei hij wat hulpeloos.
Het enige, dat hij kon doen was
toezeggen, dat men een studie
van dit verschijnsel zal maken.
De raadgevende vergadering
heeft in een resolutie aan het
einde" van het debat een beroep
op de E.V.A.-landen gedaan, om
hun politiek zoveel mogelijk af
te stemmen op een uiteindelijk
samengaan .met het Europa van
de zes. Alle mogelijkheden van
de Raad van Europa, de O.E.S.O.
(Organisatie voor economische
samenwerking en ontwikkeling)
en andere organisaties, dienden
daarvoor te worden benut.
Lange zegde toe, dat de E.V.A.
zeker niet zal worden uitgebouwd
tot een rivaal van de Europese
Gemeenschap. We moeten natuur
lijk eigen oplossingen voor onze
eigen problemen treffen, zo zei
hij, maar we zoeken zeker niet
opzettelijk "regelingen, die de
kloof in West-Europa verder zul
len verdiepen. Hij was niet pes
simistisch t-a.v. een uiteindelijk
samengaan van „zes" en „zeven",
ook al waren de vooruitzichten
voor de naaste toekomst niet
rooskleurig.
De lahpurafgevaardigde, John
son, bleek wat optimistischer te
zijn, doch hij sprak zich niet
duidelijk uit. Ik heb het gevoel,
zo zei hij, dat er politieke wijzi
gingen in de lucht hangen, die
nieuwe mogelijkheden wel eens
eerder actueel kunnen maken
dan men nu veelal nog denkt. 'Hij
waarschuwde daarom tegen „een
naar binnen gerichte blik" in de
E.V.A. en een neiging om die
groep organisatorich zwaarder te
maken.
Lange verklaarde desgevraagd,
dat er geen overleg wordt ge
voerd over benoeming van offi
ciële vertegenwoordigers der
E.V.A., bij de E.E.G. en anders
om. De E.V.A.-landen zouden wel
bereid zijn een eventueel. E.E.G.-
initiatief hiertoe in overweging
te nemen.
Ook verklaarde hij, dat hij in
zijn hoedanigheid van voorzitter
der E.V.A. in dit punt niet van
plan was te proberen permanent
contact te leggen met de E.E.G.-
ministerraad. De E.V.A.-landen
met speciale behoeften aan con
tact hadden immers reeds eigen
regelingen getroffen: Engeland
in de W.E.U., Oostenrijk en Dene
marken direct met de E.E.G--
commissie in Brussel.
Secretaris-generaal Figgures
betreurde onder meer dat men
nog niet tot een direct ocntact is
gekomen ter bepaling van een
Europees standpunt bij de ko
mende Kennedy-onderhandelin-
gen, in het kader van Gatt.
De jaarverslagen van de Euro
pese gemeenschappen hebben de
raadgevende vergadering ge
bracht tot het formuleren van
de hoop dat E. G. K. S. en Eura
tom hun nog bestaande contac
ten met Engeland zoveel moge
lijk zullen uitbreiden. Wat do
Kolen- en Staal-Gemeenschap
betreft, werd opgemerkt dat het
tekort aan goede soorten kolen
voor huisbrand (een tekort dal
niet tot de E. G. K. S.-landen is
beperkt) niets afdoet aan het
feit dat een aanzienlijk deel van
de huidige kolenproduktie der
Westeuropese landen niet vrij
concurreren met ingevoerde ko
len en andere energievormen.
Daarom werd nog eens gepleit
voor een spoedig akkoord over
een gemeenschappelijke Euro
pese energiepolitiek.
Terwijl do arbeidsrust bij ver
schillende metaalbedrijven in
Amsterdam gisterochtend enigs
zins begon terug te keren, zijn nu
in de hoofstedelijke haven enige
wilde stakingen uitgebroken. O.a.
bij de N.V. Stoomvaartmaatschap
pij Nederland, het Amsterdams
Havenbedrijf N.V. en bij het car-
gadoorsbedrijf van de Fa Scheuer
in de Houthaven.
De staking is niet algemeen,
slechts in verschillende gedeelten
van de haven hebben de arbei
ders het werk stilgelegd.
Van de zijde van de Scheep
vaartvereniging-Noord, het over
koepelend orgaan van de werk
gevers in de Amsterdamse haven,
wordt vernomen dat het aantal
havenarbeiders dat donderdag
ochtend in Amsterdam het werk
heeft neergelegd ongeveer 400 be
droeg. In de Houthaven werd
helemaal niet meer gewerkt, in
verschillende andere havens zijn
slechts enkele arbeiders wegge
lopen.
De aanleiding om het werk stil
te leggen vormde een pamflet,
dat donderdagochtend in de Am
sterdamse haven is verspreid
door het Onafhankelijk Verbond
van Bedrijfsorganisatie (O.V.B.),
een kleine werknemersorganisa
tie die in Amsterdam niet veel
leden heeft.
In dit pamflet werden de ha-
venarbeidrs opgeroepen donder
dagochtend het werk neer te leg
gen en zich naar een vergadering
in „Bellevue" te begeven.
In de Houthaven was het woens.
dagavond reeds bijzonder onrus
tig. De erkende vakorganisaties
hebben zich geheel van de actie
gedistantieerd.
Andere bedrijven, waarin ge
deeltelijk gestaakt werd, waren:
de Kon. Hollandse Lloyd, 't Ver
enigd Cargadoorskantoor en de
firma Muller en Co. Er heeft zich
een actiecomité gevormd, waarin
verschillende havenarbeiders zit
ting hebben genomen, die ook
vorige wilde stakingen in Am
sterdam hebben geleid.
De actievergadering in „Belle
vue", die onder leiding stond van
de ervaren stakingsorganisator N.
Heyt, werd bijgewoond door on
geveer 60o havenarbeiders. Na
uitvoerige discussies besliste het
actiecomité, dat de staking in de
Amsterdamse haven 24 uur zal
duren.
De eisen, die de arbeiders zelf
tijdens de af en toe verhitte
debatten hadden gesteld, varieer,
den van een weekloon van 120
„Het jaar 196-4 zal bij een ade
quate economische politiek
vermoedelijk door een bevredi
gende en meer evenwichtige ex
pansie worden gekenmerkt".
Dit is de conclusie van het co
mité voor de conjunctuurpoli-
tiek van de Europese Economi
sche Gemeenschap, na de be
spreking van de voorlopige na
tionale begrotingen van de zes
landen van de E.E.G.
Het comité voorziet een even
sterke stijging van het bruto
produkt. in de gemeenschap als
in 1963 van 4 tot 4,5 procent.
Voor een teruggang van de eco
nomische bedrijvigheid hoeft in
ieder geval niet te worden ge
vreesd, aldus wordt gezegd in
een rapport aan de ministerraad
van de E.E.G.
De werkgelegenheid zal waar
schijnlijk weer toenemen, zij het
wellicht in mindere mate dan in
1962 en 1963. De mogelijkheid
bestaat, dat de spanningen op de
arbeidsmarkt enigszins zullen
afnemen. Het groeipercentage
van de produktieve investerin
gen in de gemeenschap als ge
heel zal naar alle waarschijn
lijkheid vrijwel onveranderd
blijven. Het comité ziet voorts
de mogelijkheid van een neiging
tot beperking van prijsstijgin
gen, terwijl de ontwikkeling van
de lopende rekening van de be
talingsbalans geen bijzondere
problemen za[ oproepen. Hoewel
de vooruitzichten voor de econo
mische groei in de meeste lid
staten over het algemeen gun
stig lijken, blijft met name in
Frankrijk en Italië het gevaar
van een aanhoudende inflatoire
ontwikkeling bestaan.
Het comité is voorts van oor
deel, dat zich mogelijkheden blij
ven voordoen tot vergroting van
het aanbod op de interne mark
ten van de gemeenschap door
een liberale houding bij de ta-
riefonderhandellngen met derde
landen, een versnelde verlaging
van douanerechten binnen de
gemeenschap en intensivering
van de scholing en herscho
ling van arbeidskrachten.
In de bouwsector beveelt het
comité aan de rationalisering
van de produktie en verbetering
van de procedure bij de afgifte
van bouwvergunningen en van
de verdeling van de projecten
over een bepaalde tijdsduur.
Volledige publicatie
rapport-Denniug
Het bureau van premier Mac-
Millan heeft medegedeeld, dat
het door lord Denning over de
Profumo-affaire uitgebrachte
rapport de volgende week als
officieel regeringsdocument vol
ledig zal, worden gepubliceerd.
Ze kan er weer tegen in
zo'n heerlijk wollen coat
op ruit gevoerd. Hij staat
fantastisch
Leeftijd 6 t/m 12 jaar.
maat 5 4050
8 jaar
NAJAARSMODE
VOOR MEISJES
Een zuiver wollen kleuter-
of jongens polopull met
kleurige ingebreide strepen.
Helanca pantalons in alle
kleuren en maten.
maat 3
175
lengte 55
NAJAARSMODE
VOOR JONGENS
KERSSTRAAT 7—!)
TBRNEUZEN
TELEFOON 3201
gulden netto tot een weekloon
van 220 gulden- Voorts zeiden
verschillende sprekers duurtetoe-
slagen te willen ontvangen.
Over de stakingsactie zelf wa
ren de meningen eveneens ver
deeld sommigen wilden de
komende weken dagelijks stakin
gen van een uur; anderen eisten
nu langdurige stakingen. Het ac
tiecomité bleef echter bij haar
beslissing: 24 uur staken. Het
was evenwel duidelijk, dat een
aantal stakers het werk donder
dagmiddag alweer wilde hervat
ten.
Het aantal havenarbeiders dat
in Amsterdam het werk neerleg
de Steeg inmiddels tot ongeveer
700. Bij nagenoeg alle bedrijven
verlieten groepen werknemers de
werven om de protestvergadering
in „Bellevue" bij te wonen.
De stakingsbijeenkomst in „Bel
levue" eindigde om twee uur
donderdagmiddag. De meeste ar
beiders begaven zich toen weer
naar hun bedrijven. Besloten was
toen, dat men de eisen aan de
directies zou voorleggen.
De eis die de arbeiders hebben
gesteld is: een uitkering ineens
van honderd gulden, ter doorbre
king van de huidige C.A.O.
Voorts hebben zij hun wensen
voor de nieuwe loononderhande
lingen kenbaar gemaakt: een
loonsverhoging van 10 procent,
verlenging van de vakantie tot
drie weken, verhoging van de
vakantietoeslag tot zes procent,
verkorting van de werkweek tot
veertig uur en verlaging van de
pensioengerechtigde leeftijd tot
55 jaar.
Voorts hebben verschillende
stakingsleiders kenbaar gemaakt,
dat in de komende weken be-
drijfsgewijze overal korte acties
gehouden zullen worden, zoals
in de afgelopen dagen ook in de
metaal-sector is gebeurd.
De vergadering heeft voorts
een telegram naar de regering
gezonden, waarin een onmiddel
lijke algehele prijsstop wordt
geëist.
Nadat verschillende delegaties
van de stakende havenarbeiders
in Amsterdam donderdagmiddag
tevergeefs getracht hadden hun
eisen aan de directies kenbaar te
maken, heeft een groot aantal
stakers het werk weer hervat.
De arbeiders die in vaste dienst
zijn bij de Scheepvaart- en Car-
gadoovsmaatschappijen begonnen
tegen drie uur weer te werken,
de werknemers van de samen
werkende havenbedrijven, die
regelmatig aan de verschillende
maatschappijen worden uitge
leend, hadden besloten vandaag
weer aan het werk te gaan.
Rust in Amsterdamse haven
weergekeerd.
In de Amsterdamse haven Heb
ben de arbeiders van de avond
ploegen donderdagmiddag hun
werk normaal ter hand genomen.
Slechts hier en naar trachtten
arbeiders, die gisteren de gehele
dag of een gedeelte daarvan héb
ben gestaakt, hun collega's van
de avondploegen ook over te
halen tot acties. Hun devies daar
bij was: „Wij hebben de spits af
gebeten, het zou eerlijk zijn als
jullie nu ook enige uren staak
ten."
De animo daartoe bleek even
wel nagenoeg nihil. Slechts bij
enkele bedrijven aarzelden enige
arbeiders, maar omstreeks zes
uur werd overal weer normaal
gewerkt.
In havenkringen in de hoofd
stad verwacht men dat de wilde
actie, waardoor donderdagmor
gen ongeveer 700 arbeiders het
werk neerlegden, verlopen is.
Wel houdt men er rekening mee,
dat de arbeiders in de komendf
dagen hier en daar korte stakin
gen van een of twee uur zullen
houden. Het actiecomité, dat de
staking van donderdag heeft ge
organiseerd, had dergelijke ac
ties ..bedrijfsgewijze" aanbevo
len.
Geen goedkope Franse
benzine meer voor toeristen
De Franse minister van Finan
ciën, Valery Giscard d'Estaing,
heeft meegedeeld, dat de ben
zinecoupons tegen gereduceerde
prijs voor buitenlandse automo
bilisten met ingang van 1 no
vember a.s. zullen worden afge
schaft.