Oliehaarden
Ijzerhandel TAZELAAR
igor
sikorsky
SPORTNIEUWS
Radio en Televisie
Fobrux Stereo met gloeistaven f 498,
Interno Sirius met gleelstaveri f 480,-
VOETBAL
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 7
In verschillende kleurencombinaties
uit voorraad leverbaar
560sfe STAATSLOTERIJ 4e kies He lijst
over zt|n heSkepfers
NUNINGA IN
NEDERLANDS ELFTAL
Wedstrijd tegen Zweden
gaat door
DE SPORTTOTO
CHINESE HULP
VOOR SOMALIë
Amerikaanse patrouille
met stenen bekogeld
Vrijdag 6 september
Televisieprogramma's.
Donderdag 6 September
NOORDSTRAAT 19
TELEFOON 2151
HOGE PRIJZEN
lïtiï f 1500 3772 1000 4375 '5276 11732 11S12 12732 20S73 21677 f -tod 10314
yiA3^0^1,5,88,?,™6963 20983 21744 f 200 1102 1337 5055 5179 6024 6147 6199 62S7 7301
V-rOQn29^^6?^^8?^??7!^?314 12439 14213 14320 14828 15531 13978 13163
16229 16304 17382 17726 1788D 19636 20032 21051 21477 21832
PRIJZEN VAN 80.—
1052 072 132 299 308 363 423 572 661 683
715 744 839 884 946
3013 028 144 188 200 212 234 301 317 499
621 740 831 853 856
3004 222 299 325 468 746 828 900
4174 237 325 520 939
5208 271 288 367 435 524 651 661 742 862
947 988
«096 144 170 216 268 797 965
7026 02S 060 191 248 281 310 371 439 654
658 695 798 881 918
3054 169 181 235 359 383 411 639 672 948
962
9060 170 176 179 232 283 469 498 798 S30
■17 S5S
10559 680 831
11169 366 386 473 480 497 518 571 672 678
837 859 97S
13152 187 300 362 734 771 776 SS0 S98
13017 127 150 209 312 319 539 606 611 65°
689 726 741 750 S7Ü 880 907 976 979 989
14335 366 491 540 588 625 650 833 883 917
992
35013 014 196 413 471 623 844
16270 316 324 616 631 698 726 770 902
17030 129 232 265 310 426 550 656 705 824
■882 959
18020 049 083 096 130 194 254 298 354 395
600 644 702 720 726^745 'S2'S 393
19062 135 137 367 414 416 537 600 635 6S5
698 883 900 949 993
20061 138 184 195 311 371 526 562 632 634
6S6 775 S29 S79 921 975
21056 057 272 607 703 806
NIETEN
1036 057 069 135 136 165 180 196 220 242
353 360 396 437 464 482 4S9 531 532 547
555 584 589 623 627 664 668 711 749 761
803 S44 867 978
2018 030 042 045 049 050 095 113 126 15S
171 177 179 187 214 220 229 285 313 345
367 405 415 416 449 479 490 495 526 531
540 560 567 576 613 630 647 649 666 696
701 716 771 786 846 859 934 943 944 950
989 997
3050 0S6 088 110 130 151 155 211 241 244
218 250 25S 297 409 448 458 497 518 542
581 5SS 676.680 697 734 761 784 796 S21
Sol 852 S96 957
4014 033 036 083 097 110 133 142 149 158
164 195 196 232 268 319 328 JÜ51 402 412
536 546 560 593 661 708 718 727 746 790
830 S92 918 946 951
f>S')2 007 048 069 081 096 164 181 1SS 193
246 274 287 325 331 360 380 406 471 472
■177 479 480 512 546 599 622 628 707 718
758 762 769 772 857 888 943 944
«"01 027 069 135 155 163 187 223 265 282
305 312 338 383 415 470 488 549 60S 666
<>79 680 695 700 836 855 858 866 869 877
895 924 930 954 96S 976 9S1 997
7041 016 0S1 1.13 122 171 181 205 235 305
332 418 436 507 509 517 528 585 587 600
675 681 68S 694 72S 729 731 767 776 S41
857 904 917 919 977 9S2 997
047 162 191 200 203 208 237 287 301
354 358 39S 416 41S 422 442 450 466 501
515 559 569 591 602 65S 670 679 683 732
V2 774 778 797 S01 811 815 855 r** 859
865 S77 878 S84 S89 S90 935 971 999
«>076 098 136 161 246 259 l-o 499
527 531 540 550 615 62S 649 6S2 719 751
7s3 S17 S18 854 903 909 975 973
101S2 089 109 159 167 214 283 294 374 449
469 477 480 531 568 595 618 651 666 700
727 752 755 S10 814 819 833 855 S58 S7S
887 904 911 914 939 963 976 995
11002 010 022 099 138 141 1S2 185 259 263
271 318 328 332 356 363 375 389 390 400
442 445 447 4Ö5 498 554 596 612 635 658
675 692
984
13017 022
295 299
442 455
650 692
13028 047
175 222
464 503
753 S29
931
14027 029
194 232
590 598
804 861
15010 035
1S7 205
447 476
673 687
S64 904
10015 018
160 191
427 449
627 667
842 S55
17006 054
243 247
599 640
1807S 097
384 390
510 529
■828 873
19037 075
281 327
533 5-40
792 797
946 960
30102 125
362 414
793 823
31002 0S1
227 2S0
492 508
787 815
69S 782 7S5 S66 876 932 945 983
024 075 120 138 140 153 171 201
308 327 336 350 357 366 3SS 407
497 504 509 536 537 569 601 642
798 812 820 S69 975
048 064 065 071 092 123 141 158
237 274 275 304 310 320 406 V><»
506 526 538 574 58S 6.82 687 752
S45 860 873 S89 S91 S93 906 913
037
293
599
S76
052
233
540
719
908
040
256
460
674
862
072
377
709
100
392
632
876
080
340
579
541
967
141
424
853
085
376
512
821
042
382
655
896
0S7
247
563
723
926
051
297
4S1
677
873
075
403
711
112
408
668
915
««86
343
597
853
978
208
439
863
110
394
55S
S5S
085 094
414 51.2
667 670
908 923
097 104
243 260
577 621
727 747
962
054 0SS
325 372
483 486
6S1 736
921 942
103 133
423 433
762 77S
126 189
415 437
673 682
987 981
096 118
376 383
60S 627
87S S85
095 158
523 553
734 749
976 9S3
.133 15.5
280 305
630 632
750 797
102 103
379 381-
170
48'
76"
983
145
505 555
801 870
215 217
447 462
6S4 705-
99'5
21,9 223
42S -181
650 6S0
905 906
161 174
582 571
797 SOO
986 998
160 363
35S 449
665 669
799 830
117 .146
415 424
57S 593
793 833
204 226
536 5--()
S75 915
289 347
475 477
730 761
229 262
•196 517
6S6 733
922 943
223 279 292 324 325 340
609 610 615 Ö9S 701 739
894 985
123 170 172 212 216 224
404 414 437 174 4>6 49J
611 624 645 671 730 747
861 902 920 936- 97S
mmiifttniK'to'. amiióte.heacoptei stijgt «oor ons op uit feet water.
Igor Sikorsky, de helicopterpionier, vertelt aas zijn bureau
van zijn luchtreuzen.
vanaf het water, is in gebruik
bij de U.S. Navy onder de aan
duiding SH-3A Sea Dragon (Sea
King).
Deze wordt in Amerika gebruikt
en is op dit moment de grootste
voor de onderzeebootbestrijddng
amfibie-helicopter ter wereld. Drie
zijn er door de marine uitge
leend aan de Amerikaanse lucht
macht voor het transport van
personeel en voorraden naar de
radartorens in deAtlantische Oce
aan. Ook de Japanse marine heeft
het toestel gekocht. Tal van re
cords zijn met de SH-3A geves
tigd. De maximum snelheid van
het toestel bedraagt meer dan 300
km per uur, hetgeen voor een
helicopter héél veel is.
Een kleiner toestel voor het lucht
verkeer is de S-62A die elf passa
giers meeneemt en een poosje
voor de Sabena heeft gevlogen,
o.a. naar de helihaven Eindhoven.
Het toestel heeft één turbinemo-
tor van 1050 pk en vliegt bij de
U.S. Coast Guard als "r HH-52A.
De eerste vloog op 14 mei 1958."
teree -
„DE VLIEGENDE
HIJSKRAAN"
"EN WAT presteert uw nieuw
ste ontwerp?"
"De nieuwste is de S-64 Skycra-
ne, een zogenaamde Vliegende
Kraan, die een lading van maar
liefst 9417 kg kan meenemen.
Hij is voorzien van twee gastur
bine-motoren, die 4050 pk elk le
veren. Onder de romp; kunnen
complete Vrachtwagens worden
meegenomen. Een voorloper was
de S-60 die met auto's onder de
romp gevlogen heeft. Er zijn twee
van die S-6ï's aan Duitsland ge
leverd en een daarvan was on
langs op de Parijse Luchtva'art-
lentoonst'elling, te. zien.. Als het
moet kunnèn 60 soldaten worden
meegevoerd in een speciale "bak"
die onder de romp wordt beves
tigd. De eerste S-64 vloog op 9
mei 1962."
Een verdere ontwikkeling voor de
Amerikaanse mariniers wordt de
CH-53A, die' een amfibische romp
krijgt voor: het vervoer van 30
mariniers. Intussen heeft Sikor
sky nog tal van projecten op pa
pier. o.a. van een vliegende
kraan met vier turbines die een
tienbladige(l) rotor krijgt en. die
niet minder dan 36 ton zal kun
nen meevoeren
We hebben in vogelvlucht de be
langrijkste ;he!icopters van Igor
Sikorsky bekeken. Eind 1961 bad
Sikorsky in totaal al 3657 heli
copters gebouwd, waarvan 1281
S-55's.
Thans zullen al meer dan 400Q
helicopters de Sikórsky-fabriek
hebben verlaten. Een groot man
in de helicopterwereld is die I-
gor Sikorsky geworden. Hoewel
hij zelf met pensioen is en niet
meer zelf zijn de helicopters ont
werpt, zullen we in de komende
jaren nog menige helicopter in
Amerika zien verschijnen die zijn
naam zal voeren. Igor Sikorsky
zal in de geschiedenis van de
luchtvaart altijd genoemd worden
als de grote pionier van het
hefschroefvliegtuig.
(Nadruk verboden)
BRIDGEPORT (PSisP) dóór HUGO HOOFTMAN
Het is vandaag een interessante dag, want ik zit tegenover nie-
mand minder dan de grootste helicopterpionier van onze tijd, di
recteur van een groot concern, Igor Sikorsky. Hij zit tegenover mij
■aan zijn bureau, terwijl rondom ons de vele vliegtuigtypen die
!lug ontwierp, op ons neerzien viermotorige vliegboten, amfibies
en helicopters. Duidelijk is aan deze modellen te zien, dat Sikorsky
*et zocht en nog steeds zoekt in typen die afwijken van het nor-
maal gangbare soort vliegtuig.
Zoals zjjn naam al doet vermoeden is onae gastheer een Rus van
■geboorte. Zijn eerste helicopter ontwierp hij in Rusland. In 1919,
tjjdens de revolutie, verliet hg zijn vaderland en kwam naar
"Amerika, waar hij zich vestigde. En daar in de Verenigde Staten
werd hij de grote vliegtuigpionier, de man wiens naam nu over
■de gehele wereld grote bekendheid heeft en die zeer speciaal ver
houden is aan het vliegtuigtype, dat men helicopter noemt..
Tijdens het gesprek ontpopt hij
zich als een vriendelijke oude
man. een beeitje kaal en zeer be
minnelijk. Hij spreekt nog altijd
het Engels met een typisch ac
eent, waaruit men duidelijk
hoort, dat hij geen Amerikaan
van geboorte is.
Onze gastheer vertelt mij dat er
niet minder dan 4000 mensenwer
ken in zijn fabriek in Bridgeport
en nog eens 4000 in zijn nieuwe
fabriek in Strafford.
"Hoe denkt u dat de helicop
ter van de toekomst er zal uit
zien?" vraag ik hem. "Ik ben
van mening, dat de helicopter
ajtijd één rotor zal hebben, hoe
groot het toestel ook zal worden.
Zóals bij de vaete-vleugel vlieg
tuigen de eendekker heeft gewon
nen van de tweedekker, zo zal
bij de helicopters de machine
niet één rotor het winnen van die
met. twee of aeifs meer rotors."
ïVen moet ik glimlachen, want
hiermee snijdt Sikorsky een voor
hem heel belangrijk punt aan.
Hij vervaardigt immers toestel-
kerk^met één rotor, terwijl zijn
concurrent,. Vgrtol ma-
Tb- chines, met twee rwtxw®--» tandem
fabriceert.
Sabena, toen die in Rotterdam
neerstreek en ik heb de Rotter
damse helihaven persoonlijk offi
cieel geopend". glimlacht hij
trots.
DE EERSTE SCHREDEN
MET PLEZIER vertelt mijn gast
heer over zijn carrière en hoe
het allemaal is gegaan in de loop
dér jaren.
"De eerste helicopter waarmee
ik in Amerika experimenteerde,
«vas de VS-300, een echt experi
menteel toestel, dat ik zelf vloog.
Dat gebeurde in de herfst van
1939, dus kort voor het uitbreken
van de tweede wereldoorlog. De
VS-300 had een open cockpit, een
75 pk motor en een driebladige
rotor. In november 1939 kon ik
in mijn VS-300 "wel een minuut
of twee m de lucht blijven. Dat
lijkt thans belachelijk, nu mijn
nehcopterlo zelfs over de Atlanti
sche Oceaan gevlogen zijn, maar
voor die tijd was het al heel wat.
Zomer 1940 bleef de VS-300 al
15 minuten lang in de lucht en,
wat belangrijker was, de machine
bleek uitstekend bestuurbaar."
Op 1'5 april 1941 behaalde Igor
Sikorsky 'n Amerikaans helicop-
terrecord door iets langer dan
een uur in de lucht te blijven en
op 6 mei 1941 vestigde hij met
de VS-300 zelfs het officiële we-
rekl-duurrecord voor helicopters
met een vlucht van één uur, 32
rnamken en 26 seconden.
DANK ZtJ KOREA
"Hoe begon uw succes?"
"De eerste helicopter die daad
werkelijk bij de Amerikaanse
A>1 babbelend komt mijn land,
Nederland ter sprake en mijn
gastheer laat duidelijk uitkomen
dat hij het lage landje bij de zee
ként. "Albert Plesman, Neder
lands grote luchtvaartpionier, was
een persoonlijke vriend van mij.
Ik respecteer hem enorm!" zegt
Sikorsky. "Ook zat ik vóór ifi de
cockpit -van de eerste S-55 van
Na de oorlog maakten mijn toe
stellen hun debuut op de luchtlij
nen als passagiersmachine en de
Belgische Sabena verrichtte zoals
u weet op dit gebied pioniers
werk.
Zij kocht eerst S-55's, die later
door de grotere S-58's werden
vervangen."
Op onze drie helicopter-havens
in R'dam, Eindhoven en Maas
tricht zijn deze Sabenabelicopters
bekende verschijningen geworden.
Nog altijd zijn de S-58's van Sa-
benahelicopters bekende verschij
ningen geworden.
Nog altijd zijn de S-58's van Sa
bena hier regelmatig te zien.
De allereerste helicopter, die
Nederland na de oorlog kocht,
was een S-51, de PH-HAA, die
later als "Jezebel" nog jaren
lang gevlogen heeft bij de Mari
ne Luchtvaart Dienst, die nu S-
58's heeft voor onderzeeboot
maar de kans is groot, dat Ne-
Sikorsky helicopters plaatst.
DE REUZEN
"WAT IS uw grootste machine?"
"Een grote tweemotorige heli-
copter is de S-56, die bij de U.S.
Army, de U.S. Navy en bij de
U.S. Marines vliegt onder de aan
duiding Ch-37 Mojave. Deze heli
heeft een stompe rompneus, ge
vormd door twee deuren, die kun
nen worden opengeslagen, waar
na jeeps, stukken geschut etc.
zo het laadruim kunnen in- en
uitrijden.
Deze machine is zo groot als een
Douglas Dakota, een nieuw be
wijs hoe enorm de helicopter zich
na de oorlog heeft ontwikkeld.
Er kunnen 24 gewonden op bran
cards vervoerd worden. De bei
de motoren leveren 2100 pk elk en
bevinden zich op korte vleugel-
stompjes ter weerszijden van de
romp. De Mojave is nu niet meer
in produktie. Er zijn er 154 van
gebouwd en de laatste verliet in
mei 1960 de fabriek. De nieuwe
commerciële aanwinst is de S-61
die o.a. op geregelde routes vliegt
van de Los Angelos Airways.
Het toestel kan 25-28 passagiers
meenemen en ie voorzien van
twee turbinemotoren van 1250 pk
national Airlines er drie gekocht
elk. Zopas heeft Pakistan Inter-
voor gebruik in Pakistan en de
Britsh European Airways kocht
er drie voor verbindingen met
de Scilly Islands vanuit Londen.
Een amfibische détvoering, met
■waterdichte romp voor gebruik
strijdmacht in gebruik ging, was
de R-4 die o.a. dienst deed bij de
U.S. Coast Guard, de kustwacht.
Vooral dank zij de oorlog werd
de ontwikkeling van de helicop
ter sterk versnleld en ik deed er
te sterk versneld en ik deed er
pas tijdens de Koreaanse oorlog
ziin dat de helicopter op werke-
grote schaal gebruikt werd
en zijn waarde dubbel en dwars
bewijzen kon. Tienduizenden sol
daten hadden toen hun leven aan
de heli te danken. Want de hef-
pikten de gewonden
midden uit de frontlinies op en
brachten ze naar de achter het
front gelegen hospitalen.
De GVAV'er Klaas Nuninga is
verrassend gekozen voor het
Nederlands elftal, dat woensdag
11 september a.s. te Amsterdam
tegen Luxemburg uitkomt in
zijn eerste ontmoeting voor de
achtste finales van het toernooi
om de Europese beker voor lan
denteams. Nuninga, die pas zon
dag j.l. aan de selectiegroep van
Elek Schwartz werd toegevoegd,
zal de middenvoorplaats bezet
ten. Hij is de enige debutant in
het team.
Bondscoach Schwartz gaf aan
de GVAV'er de voorkeur boven
Rinus Bennaars van Feijenoord,
omdat de conditie van eerstge
noemde volgens hem momen
teel duidelijk beter is. Tonny
van der Linden, de andere kan
didaat voor de middenvoor
plaats, zal met Coen Moulijn de
linkervleugel vormen. Schwartz,
die niet kon beschikken over de
geblesseerde Ajacieden Muller
en Petersen, stelde het elftal als
volgt samen:
Doel: Pjeters Graafland (Feije
noord);
Achter: Haak (Feijenoord) en
Ouderland CAjax);
Midden: Van Wissen (P.S.V.),
Pronk (Ajax) en Klaassens
(Feijenoord);
Voor: Swart (Ajax), H. Groot
(Feijenoord), Nuninga (GV
AV), Van der Linden (DOS)
en Moulijn (Feijenoord).
Reserves zijn: Lagarde (SC
Enschedé), Veldhoen (Feije
noord), Schrijvers (DWS), Ben-
naars (Feijenoord) en Bergholtz
(Feijenoord).
De wedstrijd NederlandZwe
den, die mogelijk evenals de
ontmoetingen met de nationale
voetbalteams van Tsjecho-Slo-
wakije en Schotland door de K.
N. V. B. in verband met het
overladen programma zou wor
den geannuleerd, zal woensdag
6 mei doorgaan. Het staat nog
niet vast in welk Nederlands
stadion deze wedstrijd zal wor
den gespeeld.
Het programma van 't Neder
landse A-team ziet er voor dit
seizoen als volgt uit:
Woensdag 11 september: Am
sterdam: LuxemburgNeder
land (eerste wedstrijd 8ste fi
nales toernooi Europese beker
voor landenteams).
Zondag 20 oktober: Amsterdam:
NederlandBelgië.
Woensdag 30 oktober: Rotter
dam: NederlandLuxemburg
(tweede wedstrijd 8ste finales
toernooi Europese beker voor
landenteams).
Zondag 22 maart: Antwerpen:
BelgiëNederland.
Woensdag 6 mei: Nederland
Zweden.
Voorts, bij winst op Luxem
burg, nog twee wedstrijden voor
de kwartfinales voor het toer
nooi om de Europese beker.
Voor de sporttoto van het
afgelopen weekeinde hebben
539.474 deelnemers een bedrag
van 641.812 ingelegd, waardoor
voor de eerste prijs 116.490,
beschikbaar was. Er hebben zich
26 kandidaten voor deze prijs
aangemeld die allen 4.480,
zullen ontvangen.
Maar liefst 536 deelnemers
hadden twaalf van de dertien
uitslagen goed. Vijf van hen
hadden twee kolommen met
twaalf juiste voorspellingen,
twee zelfs vier. De tweede prijs
was 63.540,- groot, zodat per
kolom een bedrag van rond 116
gulden zal worden uitgekeerd.
De Chinese volksrepubliek
heeft de republiek Somalië een
lening ten bedrage van meer dan
zeventig miljoen gulden en een
gift van meer dan lien miljoen
gulden beloofd. Dit heeft de pre
mier van Somalië, dr. Adbi
Rashid Shermarke, dinsdag na
terugkeer van bezoeken aan
China, India, Pakistan en Italië
in Mogadisjoe meegedeeld. Dooi
de genoemde bedragen zou liet
begrotingstekort worden gedekt.
China had voorts technische
bijstand en „andere hulp, waar
over ik mij op het ogenblik niet
kan uitlaten", aangeboden, aldus
de premier.
Een Amerikaanse patrouille
is dinsdagavond in Berlijn door
Oostduitse grensbewakers met
stenen bekogeld. Een militair
werd aan de schouder getroffen.
De Oostduitsers lieten tevens
enkele rookbommen ontploffen.
De militairen patrouilleerden
langs een smalle weg die de ver
binding vormt tussen West-Ber-
lijn en het tot de Amerikaanse
sector behorende dorpje Stein-
stücken. De Amerikanen be
ëindigden hun patrouille kort
na het incident.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Ochtendgymn.; 7.20 Social,
strijdljed; 7.23 Lichte gram, rep.,
meded. en comm.; 8.00 Nws en
social, strijdl.; 8.18 Lichte gram.;
9.00 Gymn. voor de vrouw; 9.10
Moderne gram.; 9.35 Waterstan
den; 9.40 Morgenwijding; 9.55
Boekbespr.; 10.00 Lichte orkest
muziek (gr.); 10.20 V. d. vrouw;
11.00 Voor de kleuters; 11.15
Moderne muziek; 11.40 Electro-
nisch orgel- en pianospel; 12.00
Licht instrumentaal sextet; 12.20
Regeringsuitz.; 12.30 Med. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.33 Sport
en recreatie; 13.00 Nieuws; 13.15
Meded.; 13.25 Beursber.; 13.30
Amus. muz.; 14.00 Mannenkoor;
14.25 Literair progr.; 14.40 Gas-
tcnavond; 16.00 Moderne gram.;
17.00 Voor de zieken; 17.30 Mu
sette-ensemble; 17.50 Actualitei
ten; 18.00 Nws; 18.15 Operamuz.
(gr.); 18.25 Licht, instrumentaal
kwintet; 18.50 Draaiorgelklan
ken (gr.); 19.00 Paulus, de bos
kabouter; 19.10 Kinderkoor;
19.30 Moderne orkestwerken;
19.50 Reportage; 20.00 Nieuws;
20.05 Lezing; 20.20 Oude muziek
(gr.); 20.30 Kerkdienst; 21.35
Moderne muz. (gr.); 22.00 Frag
menten uit de musical Oklaho
ma (gr.); 22.30 Nws; 22.40 Lich
te muziek; 23.00 Social, nws in
Esperanto; 23.10 Muziek-revue;
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Dagopening; 7.20 Klassieke
gram.; 7.45 Radiokrant; 8.00
Nieuws; 8.15 Lichte gram.; 9.00
Voor de zieken; 9.35 Deense
volksdansen (gr.); 9.40 Voor de
huisvrouw; 10.10 Oude muziek
(gr.); 10.15 Morgendienst; 10.45
Klassieke aria's; 11.05 Gewijde
muziek (gr.); 11.15 Programma
voor oudere luisteraars; 12.00
Lichte gram.; 12.30 Meded. t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.33 Licht
instrumentaal ensemble; 12.53
Gram.; 13.00 Nws; 13.15 Licht
instrument, kwintet; 13.35 Lich
te gr.; 14.05 Schoolradio; 14.25
Jeugdensemble met pianobege
leiding; 14.45 Klass. en moderne
muz.; 15.25 Lichte gram.; 15.55
Meisjeskantoor en licht instru
mentaal kwintet; 16.15 Wenken
voor de tuin; 16.30 Oude muz.;
16.45 Klass. gram.; 17.00 Voor
dracht; 17.20 Klass. en moderne
liederen; 17.40 Beursber.; 17.45
Lichte gr.; 18.00 Fanfare-orkest;
18.20 Een programma dat schom
melt; 18.50 Regeringsuitz.; 19.00
Nws en weerpraatje; 19.10 Nieu
we Nederlandse liedjes; 19.30
Radiokrant; 19.50 Gaspel Songs
(gr.); 20.00 Koninklijke Militai
re Kapel: 20.30 Moderne muz.;
21.30 Lezing; 21.45 Musette-en
semble en zangsolisten; 22.05
Geestelijke liederen; 22.30 Nws;
22.40 Lezing; 23.00 Klass. muz.;
23.40 Lichte gram.; 23.55—24.00
Nieuws.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Nws;
12.03 Lichte muz.; 12.30 Weer
bericht: 12.35 P.iano- en orkest
muziek: 12.50 Beursber.; 13.00
Nws; 13.15 Gevar. progr.; 14.00
Nws; 14.03 Kamermuziek; 15 20
Operettemuz.: 16.00 Nws; 16 03
Beursber.; 16.09 Lichte muziek;
17.00 Nws; 17.15 Lichte orkest
muziek; 18.00 Nws; 18.03 Gevar
muziek; 18.20 Voor de soldaten;
18.50 Radiokroniek; 19.00 Nws;
19.40 Zang en dansmuziek; 20.00
Operaconcert; 21.05 Koor en or
kest; 21.45 Volkskunde; 22.00
Nws; 22.15 Gevar. muz.; 22.35
Dansmuziek; 23.00 Nws; 23.05
Gevar. muz.; 23.55—24.00 Nws
NED. T.V.: i9.30 V. d. jeugd;
20.00 Journaal en weeroverz.;
20.20 Jazz-ensemble; 20.35 Rip-
cord, T.V.-film; 21.00 Amus.
progr.; 21.30 In AVRO's Televi-
zier; 21.45 Even voorstellen?
Mijn naam is Cox, detectivespel
(deel 1 en 2); 22.25—22.30 Jour
naal.
BELGIë (Vlaams): 19.30 T.V.-
rally; 19.55 Weerpraatje; 20.08
Journaal; 20.20 T.V.-Mozartfes-
tival (om 21.40 Filmnieuws en
fragmenten uit nieuwe films)!
23.15 Journaal.