Wat kun je doen met f 100,-? Rechtszaken RADIO EN TELEVISIE jonqleuRS met óe blaaspijp DINSDAG 23 JULI 1963 pagina 5. Het geheim van een goedkope vakantie De „Indonesische Oceaan .WOENSDAG 24 JULI DE VRIJE ZEEUW Velen worstelen nog met het probleem hoe zij hun vakantie moeten bekostigen. En bij het ^bespreken van de plannen klinkt dan dikwijls ook nog de verzuch ting: wat doe je nu nog met hon derd gulden? Toen valt er, voor wie een gro te dosis enthousiasme en een goed humeur mee van huis neemt, nog veel wetenswaardigs te beleven. Met een bescheiden bedrag aan contanten in onze zak valt het mee wat je in eigen land nog allemaal kunt doen. Buiten ae „geijkte" mogelijkhe den voor de vakantieganger, waar de verschillende vouwoia- den vol van staan, kun je immers ook eens buiten de atgesieten pa den rijden en zelfstandig op avontuur uitgaan. Dan kun je tot de ontdekking komen, dat ons kleine landje toch nog groter is dan menigeen denkt. Maak eens een heerlijke wan deling (.met wandelkaart) in een natuurreservaat. Mocht het ge luk met u zijn dan treft u op een wandeling in het bos wel een jachtopziener .aan. Zolang u zelf binnen de paden blijft zijn jacht opzieners u gewoonlijk goed ge zind. Een gesprek over net weer is gauw aangeknoopt en allicht loopt dat op een boeiend verhaal over avonturen met stropers uit. En wie zal zeggen of hij u al pra tend meevoert, diep het bos in, naar de vaste voederplaatsen van zwijn of hert? Zo'n toevallige ontmoetting leidt so% tot bele venissen, waar de „doorsnee-toe- rist" geen weet van heeft. U moet de kans durven wagen, als het u „meezit" geeft de ontmoe ting met een koppel wilde zwij nen meer voldoening dan een kermis of buitenlandse reis u zou kunnen bieden. Voor een dubbeltje op de eerste rang Natuurlijk behoeft u de geijk te bezienswaardigheden niet over te slaan. De iolders van de V.V.V.'s sommen in geuren en kleuren alle mogelijkheden op en bieden volop gelegenheid om allerlei interessante ervaringen op te doen a raison van enkele dubbeltjes entreeprijs en een paar kwartjes voor de bus. Wie met een lunchpakket op stap gaat, heeft verder nog maar wei nig beslist onvermijdelijke kos ten. Het zijn dan eigenlijk hoofd- i zakelijk nog de verteringen en de prentbriefkaarten die het 'm doen. Er zijn nog meer prettige din gen die men kan doen. Rustig thuisblijven bijvoorbeeld, een hele dag lang met een spannend boek in een gemakkelijke stoel, waar het natje en droogje door char mante, dienstvaardige geesten steeds onder handbereik worden opgeschept. Geleidelijk groeit u dan naar een staat van behaag lijke gemoedsrust, die het grote NEGEN MAANDEN GEËIST VOOR BEROVING ONDER GEWELDPLEGIN G. De officier van Justitie bij de rechtbank te Amsterdam heeft maandagochtend tegen de 34- jarige monteur J. F. van E. uit Amsterdam en tegen de 20-jarige geen vaste woon- of verblijf plaats hebbende zeeman L. D., beiden gedetineerd, wegens be roving met geweldpleging negen maanden gevangenisstraf met af trek geëist. Bovendien vorderde de officier ten opzichte van D. de tenuitvoerlegging van een op gelegde voorwaardelijke .gevan genisstraf van drie maanden. De twee mannen hadden op 28 maart van dit jaar 's avonds om 11 uur op het Spui in Amster dam een Engelsman beroofd van dertig gulden. Zij stonden voor een bar in de Voetboogstraat toen de Engelsman hen passeer de. Volgens de verklaring van de Engelsman had D. deze "om een biertje gevraagd, hetgeen hij had geweigerd. ÏDs mannen, waren hem gevolgd en op het Spui was hij van achter gegrepen en met zijn rug tegen een muur gedrukt. De mannen hadden hem geslagen en gestompt en zijn geld geëist. De Engelsman had zijn porte feuille aan D. gegeven, waaruit deze de dertig gulden haalde. Daarna hadden de mannen zich luid lachend verwijderd. Latei- werden zij door de politie gear- resteerd. Van E. zeide de Engelsman niet te hebben geslagen. Hij was D. gevolgd uit sensatiezucht. Van de buit had hij volgens zijn zeg gen tien gulden ontvangen. De mannen verklaarden zich van het gebeurde niet veel meer te kun nen herinneren. Beiden hadden die dag veel gedronken en 's avonds waren zij al „ver heen". D. gaf toe dat hij de beroving had gepleegd. Of Van E. hem had geholpen wist hij niet meer. Om het geld kon hij het niet hebben gedaan, want hij had genoeg geld bij zich, evenals Van E. De officier van Justitie vond het, ondanks dat het gestolen be drag niet groot was, een heel kwalijke zaak wanneer een vreemdeling om 11 uur 's avonds op het Spui, dus niet eens in een lugubere buurt, op een dergelijke manier wordt overvallen, gesla gen en gestompt en beroofd van een portefeuille. De verdediger van Van E. vroeg vrijspraak of ontslag van rechts vervolging ten opzichte van de ten laste gelegde beroving en een zo licht mogelijke straf ten op zichte van de ten laste gelegde heling. De advocaat van D. verzocht de rechtbank te willen overwe- wegen zijn cliënt een voorwaar delijke straf op te leggen. De rechtbank zal 31 juli uit spraak doen. ANDERHALFJAAR GEËIST TEGEN ALGERIJNS VINGERVLUG PAAR De officier van Justitie bij; de rechtbank te Amsterdam, mr. G. R. Nube, heeft maandagochtend tegen twee Algerijnse jongelieden een jaar en zes maanden gevan genisstraf geëist wegens diefstal van een tweetal kostbare ringen ten nadele van een Amsterdamse juwelier en voor vele gevallen van de met succes toegepaste wisseltruc in tal van steden van ons land. De verdachten zijn de 20-jarige Mustafa M. en een jonge vrouw, Silvana M„ beiden laatst woonachtig te Amiens, die aanvankelijk bij de politie had opgegeven dat zij achttien jaar is maar ter zitting van de recht bank verklaarde pas zestien te zijn. Dit is niet het enige raadsel rond dit tweetal. Want terwijl door de rechtbank werd aange nomen, dat zij; broer en zuster zijn verklaarde de verdediger van de jongeman, mr. J. de Jong, dat ziji tartstochtelijk verliefd op el kaar zijn en er verder in het ge heel geen familieband bestaat. Het tweetal is op 23 april in Rotterdam aangehouden toen het zonder succes had getracht de wisseltruc toe te passen. Maar de man en de jonge vrouw werden al gezocht door de politie in Am sterdam, Utrecht, 's-Hertogen- bosch, Alkmaar en Eindhoven. Zij opereerden steeds tezamen en pasten ook voortdurend de zelfde methode toe: zij stapten een winkel binnen om een biljet van honderd gulden te wisselen en omdat zij zich niet voldoende verstaanbaar konden maken hielp de man letterlijk een hand je om zijn bedoelingen te verdui delijken. Hij pakte bankpapier uit de cassa of geldkist en maakte tellende bewegingen. Als het bankje was gewisseld en het paar was verdwenen werd steeds geld vermist. Voor de rechtbank nam de jonge vrouw echter alle schuld op zich. Zij had de ringen bij de Amsterdamse juwelier gestolen, zij ook had steeds het geld bij de wisseltrucs weggenomen. Musta fa had van niets geweten, had achteraf ook geen geld aange pakt: „We aten samen en dan betaalde zij alles", zo zei hij. Maar de getuigen, slachtoffers van de wisseltruc, verklaarden anders: Mustafa had steeds het woord gevoerd en had ook altijd de greep in de kassa of de geld kist gedaan. Mr. Nube achtte de diefstal van de ringen alleen ten aanzien van de jonge vrouw bewezen. Mustafa werd door hem heling toegeschreven. De overige drie gevallen met de wisseltruc achtte de officier bewezen voor beiden. Hij noemde het paar „grenzen loze gauwdieven met de snelheid van eksters. Zij zijn veel te lui om te werken. Stelen zit hun in het bloed." Mr. Nube vond de houding van de mannelijke ver dachte „onsmakelijk onridder lijk" en eiste tegen elk een jaar en zes maanden „om ze duidelijk te maken, dat zij het uit hun hoofd moeten stellen om nog eens naar Nederland te komen". De verdediger van Silvana M., mr. H. P. van Duiken, zei dat de grote schuldige niet terecht staat. Dit zou volgens hem een zekere Ali Abdallah zijn, een man, die bij Interpol als een in ternationaal misdadiger bekend zou staan. Mr. Van Duiken zei de indruk te hebben, dat de twee jonge mensen onder druk van Abdallah hebben gewerkt. Omdat hij het niet eens was met de ten lastelegging vroeg de verdediger ten aanzien van de diefstal van de ringen voor zijn cliënte vrij spraak en voor de andere punten een aanzienlijk lagere straf. Mr. J. de Jong, sprekend voor Mustafa M., vertelde, dat de fa milie van hét tweetal het meisje geheel heeft laten vallen. „Men heeft mij uit Frankrijk gevraagd of invrijheidstelling van de jon geman tegen borgtocht mogelijk is. Er is daar blijkbaar dus geld. Misschien kan hij veroordeeld worden tot een gecombineerde straf met een forse geldboete". De rechtbank zal in deze zaken op 31 juli uitspraak doen. geheim van de ervaren pension gast schijnt te zijn. En dat is dan ontbetwist de allergoedkoopste mogelijkheid... Luisteren kost niets! Maar wilt u er, in een royale bui, een paar kwartjes meer tegenaan gooien, dan kunt u uw geluk eens wagen achter een kop koffie in het dorpscafé. Als de kastelein zijn vak verstaat, dan zal hij u de weg kunnen wijzen naar de vertellers van de streek; naar de mensen, die de sagen en legenden uit de mouw schudden en u uren lang aangenaam bezig kunnen houden met gruwelijke verhalen over heksen, die hun sabat vierden op de Hunnen schans of over het klooster dat met al zijn verdorven inwoners verzonk in het Sonnese Gat..Rijk is de schat aan verhalen, maar het gilde der ware vertellers sterft uit. Zo kan aan het eind van de vakantie zelfs nog zoveel over blijken te zijn, dat een avondje gezellig uitgaan nog wel kan lij den. Of men moet bijvoorbeeld in één of ander museum zó door de cultuur gegrepen zijn, dat het saldo al' eerder aan een paar re- produkties is gespendeerd. Maar hoe het ook zij, voor wie het avontuur mint en de mensen om zich heen met ongeveinsde belangstelling tegemoet treedt is er overal avontuur te vinden. Zelfs in kleine, liefelijke dorpjes waar men in de eerste p'aats kan genieten van wat de natuur er nog aan schoons te bieden heeft. (Nadruk verboden) Het officiële Indonesische persbureau „Antara" meldt dat bij de Indonesische marine, zulks in opdracht van president Soe- kamo, in het vervolg over de „Indonesische Oceaan", inplaats van over de Indische Oceaan zal worden gesproken. DE EERSTE MINISTER EN DE STUDENT De Franse premier Pompidou is voor een officieel bezoek naar Turkije vertrokken. De wiskun- destudent Yves Rehbi schreef de eerste minister of hg mee mocht in het vliegtuig voor een studie reis. De heer Pompidou stemde toe. Op de foto Yves Rehbi naast de premier in het vliegtuig. HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Dagopening; 7.20 Populaire klassieke muziek (gr.); 7.45 Ra diokrant; 8.00 Nws; 8.15 Koor zang (gr.); 8.30 Lichte gram.; 8.45 Muziek uit Tirol (gr.); 9.00 Voor de zieken; 9.35 Waterstan den; 9.40 Voor de huisvrouw; 10.10 Gram.; 10.15 Morgendienst, 10.45 Geestelijke liederen; 11.10 Klass. muz.; 12.05 Lichte gram.; 12.30 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.33 Lichte orkestmuziek en zangsoliste; 12.53 Gram. en actualiteiten; 13.00 Nws; 13.15 Licht instrumentaal ensemble; 13.35 Klass. muz.; 14.30 Populai re klass. muz. (gr.); 14.50 Klass. en moderne kamermuz.; 15.20 Moderne muziek; 15.50 Bijbel vertelling voor de jeugd; 16.00 Vakantieprogramma v. d. jeugd; 17.00 Lichte orkestmuziek (gr.); 17.20 Jazzmuziek; 17.40 Beurs berichten; 17.45 Musette-ensem- be en zangsolisten; 18.10 Koor zang, sopraan en orgel; 18.30 Lezingen; 18.45 Filmmelodieën (gr.); 19.00 Nws en weerber.; 19.10 Muziek van het Leger des Heils; 19.30 Radiokrant; 19.50 Dansmuziek (gr.); 20.00 Wiener Festwochen 1963; 22.00 Liedjes van de Britse eilanden; 22.30 Nws; 22.40 Avondoverdenking; 23.00 Koorzang; 23.10 Klank beeld"; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgymn.7.20 Social, strijdlied; 7.23 Lichte gram. en reportages; 8.00 Nws en social, strijdlied; 8.18 VARA's boot tocht 1963; 8.25 Lichte gram.; 8.55 Kookpraatje; 9.00 Ochtend gymn. voor de vrouw; 9.10 Can tate (gr.); 9.40 Geluidsjagers; 10.00 Kijken naar kunst; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Lichte gr.; 10.35 Cabaret; 11.00 Weense melodieën (gr.); 11.30 Klassieke en moderne muziek; 12.00 Lich te gram.; 12.30 Med. t.b.v. land en tuinbouw; 12.33 Voor het platteland; 12.38 Lichte muziek; 13.00 Nws; 13.15 Italiaans en semble met zangsolist; 13.50 Lichte gram.; 14.00 Klassieke muziek; 15.00 Politiek vraagge sprek; 15.10 Voor de jeugd; 16.30 Tango-Rumba-orkest en zangsolisten; 17.00 Tips voor vakantie en snipperdagen; 17.50 Regeringsuitz.; 18.00 Nieuws en comment.; 18.20 Actualiteiten; 18.30 Melodieën-Expres; 19.00 Voor de kinderen; 19.10 Licht instrumentaal trio; 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nws; 20.05 VA RA's boottocht 1963; 20.45 Kaf en koren: wekelijkse notities; 20.55 De Fuif, hoorspel (herha ling van 15 nov. 1962); 22.10 Lichte gram.; 22.20 Sport hal verwege; 22.30 Nws; 22.40 Jazz- magazine; 23.25 Danzi-kwintet; 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL (VI.): 12.00 Nws; 12.03 Noordzeefestival; 12.30 Weerber.; 12.35 Lichte muziek; 12.50 Beursber.; 13.00 Nws; 13.15 Kamermuziek; 14.00 Nws; 14.03 Gevar. muz.; 14.30 Jeugdkoor zang; 15.00 Symfonische muz.; 16.00 Nws; 16.03 Beursber.; 16.09 Gevar. muz.; 17.00 Nws; 17.15 Kamermuziek; 17.55 Pianomuz.; 18.00 Nws; 18.03 Gitaarmuziek; 18.10 Lekenmoraal en filosofie; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nws; 19.40 Gram.; 19.50 Noord- zee-Festival; 20.00 Populaire muziek; 21.00 Lichte muziek; 21.20 Populaire muziek; 22.00 Nws; 22.15 Dansmuziek; 23.00 Nws; 23.05 Jazzmuz.; 23.55 Nws; 24.000.45 Voor de zeelieden. Televisieprogramma's. NED. T.V.: 17.00 De Verrekij ker, jeugdjournaal; 17.1017.45 Voor de kinderen; 19.30 Arche ologische vondsten (III); 20.00 Journaal en weeroverz.; 20.20 Een mannenhuishouding, feuil leton; 21.05 Ziek zijn beter worden, medische rubriek; 21.30 De aardappeleters, cabaretpro gramma; 22.00 Sport met een kleine s, documentair program ma; 22.30 Journaal en weer- overzicht; 22.40-23.45 Openings kerkdienst t.g.v. de 11e Deut- scher Evangelische Kirchentag in Dortmund. BELGIë (VI.): 19.00 Voor de jeugd; 19.30 Ripcord: Losgeld voor Laurie, T.V.-feuilleton; 19.55 De weerman; 20.00 Nws; 20.20 De man met de revolver, psychologische western; 21.45 Reportage van de Royal Inter national Horse Show te Londen; 22.25 Nws. Leerdam (P P) - De glinstering van het Lingewater is als een feestelijk voorspel. Zoals dat water stroomt en er de kleuren van het landschap en de blauwe lucht met de witte wolken laat ver vloeien, zoals daar overheen de zon de vonken spettert van een alles verwarmend vuur, zo is dat ook in de werkruimten van de fabriek. De zon is er een batterij van ovens geworden. Vele ovens. Daarin rust, doorgloeid van hitte, het vloeibare kristal en glas. Zand, soda en kalk of zilverzand, menie en potas, wanneer het gaat om het mengsel waaruit kristal ontstaat - vormen er de pro zaïsche grondstoffen waaruit met een elegant instrument als een blaaspijp en verder nog wat hulpgereedscliappen een doorschij nend stuk poëzie ontstaat. Zilverig als het helderste water. De be- proces van een glazen voorwerp zich voltrekt. Voor Copier werd daarmee het glasblazen een bijzonder avon tuur. Dat avontuur bepaalde mee zijn verdere leven. Want zoals de schilder zijn verven, de beeldhou wer zijn steensoorten beheerst, zo vond hij in de groeiende in dustrie zijn instrument. En daar mee vormden zich de series, de drinkglazen en de kandelaars, de asbakken en de karaffen, de serviezen en de vazen waarmee hij in tienduizenden exemplaren in tal van landen de naam Leer dam tot een begrip maakt. En aldus doende ook die van ons boeiend schouwspel vormen als het spel met de voetbal in een tot de nok toe gevuld stadion. En dat alles om zo'n simpel glaasje Vier man in een team Zij vor men samen een industriële esta fette, die onophoudelijk van start gaat wanneer de glasblazer zijn ijzeren blaaspijp in de gloeiende massa steekt om daaraan een klompje glas te vangen. Precisie-acrobaat DAT KLOMPJE is een begin en de voorvorm - de paraison zoals dat in de vaktaal heet - moet daaruit rollen en enig bla- Avontuur m Glas weging ervan verstilt in zijn doorschijnende begrenzing. Zo is het glas dat behalve serieprodukt met een uitermate nuttig doel in de handen van de vakman-kunstenaar vanuit die simpele be standdelen zand, soda en kalk kan groeien tot een artistiek pro- dukt, zo helder en tegelijk zo broos dat het in geen ander mate riaal zijn gelijke vindt. Reeds de oude Egyptenaren kenden het recept, dat vijftig eeuwen heeft overleefd. Eeuwen van chemische en technische vooruitgang, waarin de wereldrijken van Rome en Venetië en Bohemen, het oude Perzië en het moderne Frankrijk Byzantium de erfenis van de pyramidenbouwers verder droegen, en de laatste tientallen jaren ook Nederland schreven in deze erfe nis hun eigen karakteristieke paragraaf. Voor Nederland gebeur de dat door Andries Dirk Copier. Wie is Copier COPIERS NAAM was ons al be kend van allerlei tentoonstellingen en musea jarenlang voor wij hem voor de eerste maal ontmoetten. We zaten toen te midden van de ontelbare probeersels en afgewerk te stukken die overal in zijn werk kamer verspreid staan, maar wij spraken over ons beider liefde voor de Hoge Vel".we. Zo'n gesprek, zo'n keus voor zijn onderwerp, schijnt ons kenmer kend voor Copier. Met zijn tweeënzestig jaren - hij werd op 11 jam ari 1901 in de glasstad Leerdam geboren - al een half mensenleven lang een der zeer groten onder de gro ten, blijft hij de gevoelige mens die aan de eigen heldendaden bij voorkeur met een speels gebaar voorbij glipt. Samen met 't Hollandse landschap heeft 't glas Copiers ontwikkeling als kunstenaar bepaald. In Leer dam (vijfduizend inwoners bij de eeuwwisseling thans met 12.500 inwoners meer dan verdubbeld) speelt de glasfabriek van die naam met zijn ongeveer vijftienhonderd werknemers een alles overheer sende rol In die wereld is Andries Dirk Copier groot geworden, zijn va der was er al ontwerper aan de glasfabriek. Wat zou het anders zijn, dan dat hij al jong in het door familietraditie getekende voetspoor stapte? Op zijn dertiende had hij de mulo al achter de rug, in Utrecht ging hij op zijn zestiende jaar naar de grafische school. Ook nu nog spreekt hij daarvan als over een plezierige ondergrond voor zijn verdere ontwikkeling, al leerde hij daar meer versieren dan vormen. Dat laatste kwam pas daarna, toen hij in Rotterdam de avond lessen ging volgen aan de acade mie en er overdag zijn vrije uren volmaakte met dwalen in het oude museum van Boymans. Perzisch voorbeeld WAT HIJ ER ZOCHT - en vond - was vooral de sprookjesachtige schoonheid van 't oude Perzische glas dat daar verzameld was. Veertig jaar later, toen hij er zelf zijn eigen tentoonstelling kreeg, was zijn naam voor de minnaars van de glaskunst niet minder een begrip geworden dan die van land, dat in het produkt van zijn glasindustrie al vroeg het bewijs leverde dat ook 'n schepping van de industrie in de eenvoud van zijn vorm werkelijk' mooi kan zijn. Artiesten in de fabriek Achter het simpelste drink glas, achter elke bescheiden asbak staat het werk van eèn hele stoet mensen. De ontwerper, de man nen van de in- en vérkoop, de af werking en het vervoer de ver tegenwoordigers en de admini stratie. Maar in hun midden - voor de terloopse fabrieksbezoeker het meest opvallend - beweegt zich een bijzonder spectaculair kwar tet. Vier vakmensen, die ieder voor zich een steentje aandragen om het produkt dot zij samen maken zijn uiteindelijke vorm te geven. Bij unica zijn het er zelfs vijf zen, zodat er een rood ver hit "glaszakje" ontstaat, pasklaar worden gemaakt, om in de eigen lijke vorm te worden gebracht. Zo'n vorm is tegenwoordig van ijzer en daarin wordt nog steeds door rollen en blazen, het wijn glas gevormd, dat wij als voor beeld hebben gekozen om duide lijk te maken wat zich in zo'n glasblazersteam allemaal afspeelt. De glasmaker is daarin de twee de man, en naar ons lekebegrip zouden wij hem het liefst willen omschrijven als een precisie- acrobaat. Wij hebben die term in de glas fabriek Leerdam nooit horen ge bruiken, maar de keus ervan zal ieder duidelijk zijn als wij ver tellen dat hij het is, die de pijp met daaraan de kelk van het glas van de blazer overneemt.. Zijn eerste wachten is daarbij op de keier (een vernederlanding van het Franse werkwoord ceuillir, Unicum van Copier het oude Perzië. Om die te leren beheersen verdiepte hij zich niet alleen in de geest, maar even zeer in de materie. 's Nachts wanneer alles stil was in de fabriek, ging hij er binnen. Meesterblazers van de oude stem pel leerden hem daar de knepen van het vak, dat hij gaandeweg ging beheersen als iedere andere goedgeschoolde arbeider. Niet uitsluitend aan de tekentafel, maar rechtstreeks op het platform bij de oven, waar het wordings of zes, al naar gelang de eisen die het ontwerp ervan stelt Teamwerk dus, nog afgezien van wat er daarvoor (bij het mengen van de grondstoffen bij een hit te van vijftienhonderd graden celcius vloeibaar worden gemaakt) en daarna (bij het koelen en de nabewerking) door anderen ge beurt. Teamwerk, waarbij de aan ruim een meter lange blaaspijpen als enorme vuurvliegen door de lucht zwevende glasklompjes 'n even dat "plukken" betekent), die op zijn beurt een dunne staaf met materiaal voor de steel en de voet uit de oven heeft "geplukt." Precies als een jongleur, in een voortdurend draaiende beweging - om uitzakken van het nog weke glas te voorkomen - vormt hij met een tang en houten schijf de steel en de voet, die van nu af aan een geheel vormen met de kelk. Pas daarna wordt het glas met een soort mes van de blaaspijp verwijderd om tenslot- De glasblazer aan het werk. te door de indrager (nummer vier van de werkgroep) naar de koeloven te worden gebracht. Gering verschil ALS WE het opschrijven, staat het er allemaal zo simpel. En ei genlijk moet men vele keren tel kens opnieuw in bewondering hebben gestaan om het tot op de milimeter nauwkeurig afknippen van de overtollige glasmassa of het precies plaatsen van een ranke steel, om duidelijk aan te voelen' hoeveel vakmanschap er in zo'n werkgroep gebundeld is om al de ze handelingen zo nru -keurig te laten verlopen dat de leek de ui terst geringe verschillen niet opmerkt, die er tussen elk van die duizenden glazen bestaan. Wat er verder gebeurt is meer belangrijk dan schilderachtig. De langzame gang door de enorme tunnel waarin alle voorwerpen zo geleidelijk worden gekoeld, dat alle temperatuursónderscheid in de verschillende glaslagen wordt weggenomen. Pas' daarna volgt de nabewer king De glazen worden gesorteerd en vervolgens komen zij in de springkamer om met behulp van een diamant en een reeks felle steekvlammetjes van de kop ont daan te worden. Handwerk blijft SLIJPSTERS maken de randen glad, die daarna door verhitting worden rondgesmolten. Wil men zich beperken tot de zuivere vorm zonder versiering, dan is hiermee het glas gereed. Voor het versie ren bestaan verschillende metho den. Slijpen, graveren, etsen, beschil deren en bewerking met een zand straal, spelen daarbij een rol. Al lemaal handwkerk, dat wel in le vensgrote tegenstelling staat tot de machines voor het goedkope glas, die in de laatste veertig jaren zo'n grote verandering in de glastech niek hebben gebracht, in de fles- senindustrie bijvoorbeeld is men daardoor zover gevorderd, dat het mogelijk is om het glas geheel automatisch, zoryier één hand bewerking te fabriceren. Nog nauwkeuriger dan de glasblazers het kunnen doen. Toch zal de kunst vrn het blazen met de mond en het verwerken met de hand steeds een belangrij. ke plaats innemen tegen alie overmacht van de machine in. (Nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 5