Bewogen zitting Gemeenteraad van van de Zaamslag Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 10 juli 1963 fel protest tegen het herindelingsplan van Gedeputeerde Staten betreffende de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen i Naar aanleiding van de brief van het college van Gedeputeerde Staten, d.d. 19 april 1963 inzake de herindeling van de gemeenten in Zee uwsch-Vlaanderen heeft het dagelijks bestuur der gemeente Zaamslag een uitgebreid verweerschrift samengesteld, dat tijdens de gister avond gehouden vergadering van de gemeente raad op verzoek van de voorzitter, de heer F. de Koeijer, loco-burgemeester, door de gemeentesecretaris, de heer J. W. Kusee, werd voor. gelezen. Dit verweerschrift luidt als volgt: VERWEERSCHRIFT naar aanleiding' van de brief van het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland d.d. 19 april 1963, no. 13354/27 Kabinet, 2e afd., inzake HERIN DELING VAN DE GEMEENTEN IN ZEEüWSCH-VLAANDEREN. „De eerste reactie naar aanleiding van het voor de gemeente zo plotseling opgekomen verzoek om ons oordeel in verband met de rigoureuze plannen tot opdeling van onze gemeente over twee andere gemeenten is, daarop met een kort maar even krachtig NEEN te reageren. Bij nadere en rustige beschouwing is dit van zelfsprekend niet houdbaar en dan dringen zich allei-eerst. de vragen op: waar komt dit zo plotseling vandaan (Tussen haakjes moeten wij er onze bevreem ding over uitspreken dat in de pers reeds' geruime tijd over de plannen tot herindeling van de gemeenten is gesproken (zie o.m. De Vrije Zeeuw van 18 maart en 3 april 1963), terwijl er bij de betrokken gemeenten officieel niets bekend was) wat zijn de redenen voor dit voorstel Het valt dan wel direct op dat die redenen voor een zo ingrijpend plan ten aanzien van onze gemeente summier zijn. Hebben de beide gemeenten: Terneuzen en Axel (het kleine stukje dat aan de oostzijde bij de combinatie Vogelwaarde/Hontenisse/Graauw en Langendam zou komen, laten wij hierbij bui ten beschouwing), die in het bezit van onze ge meente zouden komen, nu ook inderdaad een dringende behoefte aan uitbreiding van hun grondgebied, zodat een andere gemeente daaraan moet worden opgeofferd Wij vermogen dit met geen mogelijkheid te zien. Terneuzen moge zich dan gedurende de na oorlogse jaren flink hebben uitgebreid, het is toch niet zó, dat deze gemeente met haar grond gebied in de knel komt en er voor woningbouw enz. geen grond meer beschikbaar is op eigen ge bied. De huidige bouw is tot nu toe niet gevor derd tot de buurtschap Driewegen. Verderop ligt er dan- in oostelijke richting nog een belangrijk grondareaal tot de grens met de gemeente Ter neuzen. nabij de Kraagbrug, afgezien van overig grondgebeid ten zuiden van de weg Zaamslag— Terneuzen en ten westen van het kanaal Ter neuzenGent. Eenvoudigweg wordt gesteld, dat bij verdere groei van Terneuzen het, om stedebouwkundige redenen gewenst zal zijn het „waterfront" van Terneuzen te verbreden en de uitbreiding in oostelijke en niet veel verder in zuidelijke rich ting te projecteren en dat daarbij een dankbaar gebruik kan> worden gemaakt van de Otheense kreek. Wij verschillen hierin geheel van mening. Af gezien nog van de grootte van het bij Terneuzen te voegen gebied, lijkt ons stedebouwkundig de vorm van de „nieuwe" gemeente Terneuzen vreemd door de lange uitloper, die er naar het oosten zal zijn. Het komt ons voor dat, stede bouwkundig gezien, de gemeente Terneuzen om uitbreiding naar het zuiden vraagt. Wanneer de bebouwing in oostelijke richting zou gaan, wordt dit een „lintbebouwing in ruime zin", terwijl toch juist steeds gewaakt wordt tegen lintbe bouwing in steden en dorpen. De grensvorming ten oosten van het noordelijk deel van de Drie weg (ten oosten van Gebrs. Mol) dwars door het land is vreemd. Wij hebben de indruk, dat deze grens zo is gelegd om de corridor, die zou ont staan tussen de Reuzenhoeksedijk en de Schelde- dijk. indien de grens over de volle lengte van de Drieweg was geprojecteerd, te smal zou wor den en de „uitloper" van Terneuzen nog meer geaccentueerd zou worden. Onder punt 5 wordt gezegd: „zoals hierboven is uiteengezet heeft de gemeente Terneuzen be hoefte aan uitbreiding van haar territoir met een en oosten van de Otheense kreek, in de ge meente Zaamslag gelegen gebied." Deze uiteen zetting bestaat dus uit de zin: „Bij een verdere groei van de stad enz. (onder 4)." Met deze uit eenzetting kunnen wij in geen enkel opzicht mee gaan. Wanneer de bebouwing in oostelijke richting moet voortgaan waarvan wij dus niet over tuigd zijn is het onzes inziens ook mogelijk, dat de gemeente Zaamslag op haar eigen grond gebied de nodige voorzieningen treft, b.v. door -een aansluitend uitbreidingsplan. Het is toch ten enenmale niet noodzakelijk dat de werkgemeente ook de woongemeente is. Het voorstel gaat er blijkbaar van uit dat de men sen in het van Zaamslag af te nemen gedeelte moeten worden ondergebracht, maar dat dit alleen kan als het Terneuzens grondgebied is. Ten aanzien van de gemeente Hoek wordt (zie onder 6, blz. 8) gesteld: „dat de expansie van het Braakmangebied een toenemende druk zal uitoefenen tot versterking van de hier aanwezige kernen, met name ook van de gemeente Hoek. Gedacht wordt aan de nabijheid van het ont worpen industrieterrein in de Nieuw-Neuzenpol- der en de voorgenomen vestiging van een petro chemisch bedrijf ter plaatse. Het zal de taak van de gemeentelijke overheid zijn deze ontwikkeling in streekverband (vette letter van B en W) in goede banen te leiden." Waarom zou Zaamslag dan ook niet kunnen dienen als woongemeente en kan de ontwikke ling daarvan ook niet door de gemeentelijke overheid in streekverband in goede banen worden geleid In de toelichting op het wetsontwerp inzake de gemeentelijke herindeling van Walcheren heeft de Minister van Binnenlandse Zaken uit drukkelijk gesteld dat de omstandigheid, dat de gemeente Souburg de gelegenheid zal hebben, de woonfunctie die het nu al heeft, nog in sterkere mate aan betekenis te doen winnen, al zou dit in het nadeel zijn van Vlissingen, niet als een voldoende motief voor de opheffing van de zelf standigheid van Souburg kan worden aange merkt. Wij vragen ons ook af wat van de ontwikke ling van Terneuzen wordt verwacht. Er is een ontwikkeling en deze zal ongetwijfeld voortgaan. Van de gemeente Zaamslag wordt ruwweg ge- j»men 1500 a 1600 ha grondgebied aan Terneu- ma toegevoegd. Wanneer wij voor woningbouw Uitgaan van 20 woningen per ha (geen hoog bouw), dan betekent dit een mogelijkheid om 20 X i5oo 30.000 woningen te bouwen. Met een gemiddelde van 3 personen per woning is dit voor 30.000 X 3 90.OOO personen woongelegen heid. In alle bescheidenheid menen wij te mogen stellen dat een zo stormachtige ontwikkeling met het grootst mogelijke optimisme niet verwacht kan worden. Axel heeft zeker ook voor uitbreiding geen grondgebied van Zaamslag nodig. Deze gemeente beschikt praktisch naar alle kanten over vol doende grondgebied en heeft toch zeker wel in het minst in de richting van Zaamslag behoefte aan uitbreiding. Wij hebben hiervoor gesteld dat de gemeente Terneuzen geen grondgebied van Zaamslag no dig heeft. Wij zijn het dan ook zeker niet eens met hetgeen onder 5, 2e alinea wordt gezegd: „Dit heeft tot gevolg, dat in het kader van de algehele herziening van de gemeentelijke indeling van Zeeuwsch-Vlaanderen, de gemeente Zaam slag met een verkleind inwonertal als zelfstan dige gemeente bezwaarlijk zal kunnen worden gehandhaafd." Ridien Zaamslag in de gelegenheid gesteld wordt, in samenwerking met Terneuzen, zo nodig woongelegenheid te .scheppen, dan verkleind het inwonertal niet en kan Zaamslag zelfstandig blijven. Het kan toch niet de bedoeling zijn Zaamslag op te offeren omdat Axel voor de industrialisatie grondgebied aan Terneuzen moet afstaan. Wan néér door Axel inderdaad grondgebied aan de gemeente Terneuzen zou moeten afstaan, blijven er voor Axel nog voldoende inwoners over om zelfstandig te kunnen blijven en zou het inwo nertal blijven boven de aantallen van b.v. de combinaties Koewacht/Overslag/Zuiddorpe en Sas van Gent/Westdorpe of van de zelfstandig te handhaven gemeenten Aardenburg en Sluis. Meerdere malen komt in het schrijven van Gedeputeerde Staten voor dat bepaalde dingen „in het kader van dit plan" niet mogelijk zijn (zie b.v. hierboven ten aanzien van de handha ving van de zelfstandigheid van Zaamslag) Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat het op zichzelf genomen wél zou kunnen. Nu menen wij, dat voor een zo belangrijke zaak als de opheffing van een gemeente andere argu menten aangevoerd moeten worden. De wetgever zelf heeft de procedure nauwkeurig omschreven, zodat de belangen van de erbij betrokkenen wor den gewaai-borgd en vast dient te staan dat de publieke zaak er inderdaad ook mee gediend is. Wij menen dan ook dat met argumenten als: er is een goede verbindingsweg tussen Zaam slag en Axel; de bevolking is in Axel en Zaamslag over wegend protestant; Terneuzen moet naar het oosten uitbreiden niet volstaan kan worden en dat grondiger de absolute noodzakelijkheid van samenvoeging zal moeten worden aangetoond, daarbij lettend op de historische ontwikkeling van het „eigen" grondgebied, de aard van de bevolking, de posi tie van de eigen gemeente, de mogelijkheden tot samenwerking enz. Wij willen in verband hiermede gaarne op enkele van deze zaken nader ingaan. Is Zaamslag dan een zo kleine gemeente Geheel ten achter ten opzichte van de leef baarheid Financieel zo in moeilijkheden, dat in zelf standig blijven geen heil meer wordt gezien Onvoldoende bestuurskracht Grootte cn ligging. Laten wij enkele cijfers mogen noemen: Zaam slag is plm. 4200 ha groot; een zuivere landbouw gemeente, met op 1 januari 1963 een inwonertal van 3138 en met als centraal punt de kom der gemeente met gemeentehuis, kerken enz. In deze kom woont ongeveer de helft van het aantal in woners. De rest woont in de buurtschappen Othene, Veer, Reuzenhoek, Val, Griete, Hoek van de Dijk, Kwakkel, Poonhaven, Spui en Steen ovens (deze laatste twee gedeeltelijk ook Axel) en in de verspreide boerderijen en huizen in de diverse polders. Het inwonertal is de laatste jaren gedaald, hoe wel er een tendens is dat het aantal zich thans enigszins heeft gestabiliseerd. De reden van deze daling is gedeeltelijk toe te schrijven aan een verdere mechanisering van de landbouw, waardoor deze minder arbeidskrach ten vraagt. De arbeidskrachten worden door de industrieën in de omgeving aangetrokken. Leefbaarheid. Onze gemeente ligt op een knooppunt voor de verschillende busverbindingen, waarvan de dienstregelingen goed zijn en die, naar wij ver nomen hebben, in de toekomst nog zullen ver beteren door de instelling van een uurdienst van Terneuzen en Axel naar Zaamslag, met daarop vanuit Zaamslag aansluitend een uurdienst naar Perkpolder-haven. Ook de verbindingswegen voor hen die niet per openbare middelen van vervoer reizen en die zich dus per fiets, brommer of auto verplaatsen, zijn goed (misschien dan met uitzondering van de in de gemeente Terneuzen liggende Blikstraat en Koedijk Enkele bedrijven hebben eigen ver voer. zodat het verplaatsen van werknemers en scholieren geen probleem oplevert. Reeds in 1951/1952 heeft het gemeentebestuur een meerjarenplan opgemaakt voor verbetering van wegen, straten, rioleringen enz. en gezegd mag worden dat dit plan praktisch gerealiseerd is, zodat de gemeente thans een goed rioolstelsel heeft en slechte wegen of straten niet meer voor komen. Dit alles kon gebeuren dank zij de in stelling van een Fonds voor kapitaalswerken, waarbij de geïvesteerde bedragen in termijnen van globaal 20 jaren, door middel van bijdragen ten laste van de gewone dienst van de gemeente begroting weer worden hersteld. Hieronder volgt een overzicht van de op die wijze tot stand gebrachte werken, met vermei ding van de daarbij geïnvesteerde bedragen: f 6.499,29 34.292,55 5.573,— Riolering Weststraat Verbetering weg naar Reuzenhoek Verbetering Puntstraat Verbetering Riemensstraat/ Weststraat/v. d. Baanstraat21.097,97 Verbetering Polderstraat 70.293,79 Verbetering straten enz. Othene 30.515.88 Verbetering Kleine Huissenspolder- straat 22.595, Verbetering Pouckepoldersedijk 11.100,40 Vernieuwing Plein (oost- en zuidzijde) en Kiezelstraat 43.753,58 Verbetering Traverse 'Zaamslag 50.114,45 Bouw aula begraafplaats 1) 20.000,- Aanleg voetpad sportveld- Ternewzensestraat 2) 4.000,- Aanleg' verbindingsstraat Axelsestraat Weststraat 3) 40.000,- neuzen begerige blikken slaat op de buurtschap Othene en mogelijk nog meer op de kreek bij Othene. Tot nu toe is het altijd zo geweest dat Zaamslag de verzorging van Othene ten volle op zich heeft genomen, iets wat ook niet anders verwacht zou mogen worden. Een uitbreidings plan werd opgemaakt, de straten en rioleringen werden geheel vernieuwd en de openbare ver lichting werd gemoderniseerd. Tegenover dit alles heeft de (bestuurskrachtige) gemeente Terneuzen gesteld dat zij nimmer iets heeft gedaan om de verbinding TerneuzenZaamslag (via Othene), ook maar enigszins te verbeteren (ook niet toen nog geen uitbreidingsplannen in de richting Othe ne bestonden). Een slechtere weg dan deze verbindingsweg is wellicht in geheel Oost Zeeuwsch-Vlaanderen niet te vinden. In het voorstel van Ged. Staten wordt gesteld, dat er voor de samenvoeging van een gedeele van Zaamslag met Axel geen be zwaar bestaat omdat er een goede wegsverbin ding is. Wij vragen ons af of dit van geen belang is voor de inwoners die bij de gemeente Terneu zen gevoegd zouden worden. Hier pleiten juist de slechte verbindingsweg naar Terneuzen en de goede verbindingswegen naar Zaamslag vóór handhaving van de zelf standigheid van onze gemeente. Praktisch zijn de ingezetenen van Othene voor scholen enz. mogelijk wel op Terneuzen georiën teerd, maar zij voelen zich gemeentelijk zeker niet tot die gemeente aangetrokken. Het is onzes inziens dan ook geen enkel bezwaar dat deze buurtschap tegen Terneuzen aanleunt; dit komt in ons land zeker meer voor en het zal wel zó zijn dat Terneuzen daarvan profijt trekt (mid denstand enz.). Onze gemeente heeft zich altijd mogen verheu gen in een goede belangstelling van de zijde van de ingezetenen voor alles wat zich in de gemeen te afspeelt en wederkering heeft het gemeente bestuur steeds de volle aandacht geschonken aan pariculiere initiatieven die zich in de gemeente ontwikkelen. HeP verenigingsleven heeft zich goed weten te handhaven. Wij mogen hierbij met name noemen 387.577,25 19 Behalve deze werken uit het Fonds voor kapi- taalswerke.i werden in de laatste 1015 jaren o.a. de volgende werken uitgevoerd/aanschaffin- gen gedaan: wijzigingen straatverlichting 40.892,72 bouw badinrichting26.500, verbetering Grote- en Kleine- Huissenspolderstraat 20.804,35 verbetering Axelsestraat 42.155,55 verbetering straten Nieuw Zaam slag en Achterstraat „118.303,39 aanschaffing uniforme vuilnisvaten 6.781,25 verlichting torenuurwerk 2.029,58 aanleg vijver en fontein 3.181,35 oppervlaktebehandeling wegen 14.473,92 verbetering weg in de Inlage 2.062,04 kosten uitbreidingsplan kom 40.073,92 bouw postkantoor en woning33.900, bouw nieuwe openbare lagere school 86.997,02 uitgaven art. 72 Lager Onderwijs wet 1920 99.135,63 uitgaven art. 50 Kleuteronderwijs wet (w.o. grond bouw nieuwe kleuterschool) 20.429,10 aankoop/aanleg sportterrein- 9.678,43 bouw kleedlokaal sportterrein 5.260,63 bouw muziektent 9.426,04 renteloos voorschot Muziekvereni ging „De Volharding" 4.000,— 586.084,92 Het is gelukkig nog steeds zo dat de platte landsbevolking van onze gemeente, of nu ge werkt wordt in de landbouw of in de industrie, het leven op het platteland in het algemeen pre fereert boven het leven in een min of meer gro tere plaats in de omgeving en dat is zeker ook nog wel het geval bij de jonge mensen. De laatste jaren is het echter door de conti- gentering van de woningen onmogelijk gebleken aan jonge gezinnen dié huisvesting aan te bie den die zij redelijkerwijs verlangen en ook kun nen bekostigen. Steeds maar weer is er op aan gedrongen méér woningen toegewezen te krijgen, temeer ook omdat vele van de oudere woningen buiten de kom niet meer als blijvende woonge legenheid gezocht worden en naar de daarvoor geldende normen als krot aangemerkt zouden kunnen worden. Bij al die verzoeken om méér woningen is steeds weer aangevoerd dat het de gemeente er niet om te doen is groot te worden (zeker niet ten koste van een ander). Wat is mooier en beter dan de mensen daar te kunnen laten wonen waar ze graag willen wonen, zoals hier in een rustige, landelijke omgeving waar het goed is, na een dag van arbeid, te mo gen leven en zich te wijden aan liefhebberijen (b.v. de volkstuin, het duivenhouden enz.). Maar dan moeten deze mensen ook de kansen gegeven worden dit te doen en moeten ze niet als het ware gedwongen worden zich in de grote massa te laten opgaan, met alle nare gevolgen van dien. Wij hebben het altijd zo willen zien, dat onze gemeente geen industrie gemeente behoeft te worden (al willen we graag aan de 2 bestaande kleine industrieën: een landbouwwerktuigen werkplaats met plm. 20 werknemers en een tim- merfabriekje met plm. 10 werknemers onze mede werking verlenen), maar zeer geschikt is als woongemeente. Het streven van de gemeente is er dan ook steeds op gericht geweest de leefbaarheid in de gemeente zoveel mogelijk te bevorderen en de gemeente daartoe zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het verkeer met de omliggende plaatsen, waar in hoofdzaak gewerkt wordt of onderwijs wordt genoten is goed te noemen. Zonder enig bezwaar kon de 'gemeente voorts haar medewerking verlenen aan het zgn. 100 plan van de N.V. Waterleiding Maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen en het plan van de N.V. Provinciale Zeeuwsche Elektriciteits Maatschap pij voor de aansluiting van de onrendabele per celen. De jaarlijkse uitgaven hiervoor zijn resp f 6000,en 5000,(gedurende 30 jaren). In al die jaren werd slechts voor 99.500 aan geldleningen gesloten; de rest kon met eigen middelen worden gefinancierd. Al deze werken hebben er aan meegewerkt de gemeente aantrekkelijk te maken, zonder aan het zuivere plattelandskarakter ook maar iets te kort te doen. Bij de uitgevoerde werken is niet alleen aan dacht geschonken aan de kom der gemeente, maar de buitenwijken zijn daarbij eveneens be trokken en waar het maar enigszins mogelijk was zijn door de bewoners zeer geapprecieerde verbeteringen tot stand gekomen (vgl. in boven staande opsommingen werken te Othene, Reu zenhoek, Inlage enz.). Het in 1951/1952 opgemaakte plan kon, zoals reeds gezegd, praktisch geheel verwezenlijkt worden en daarom werd door de raad dezer ge meente op 7 november 1960, op voorstel van Burgemeester en wethouders, weer een nieuwe lijst opgemaakt van uit te voeren kapitaalswerken van de leefbaarheid in de gemeente. Op deze lijst komen o.a. voor: 1. uitbreiding sportgelegenheid en openlucht recreatie, waarbij in de eerste plaats gedacht wordt aan een behoorlijke bad- en zwem- gelegenheid. 2. a. verbouwing oud schoolgebouw Veerstraat tot gymnastiekgebouw voor de scholen, zaalsport enz. of: b. een geheel nieuw gymnastieklokaal, waar bij het oude schoolgebouw een andere be stemming- moet krijgen. 3. stichting van een gebouw voor gemeente werken. 4. definitieve realisering van het uitbreidings plan. 5. rioolwaterzuiveringsinstallatie. 6. doorgaande verbouwing inwendige gemeen tehuis. 7. verbetering wegen en rioleringen buurtschap pen. 8. aanleg brandvijvers. 9. sanering zgn. Brouwerij. 10. aanleg fietspad Axelsestraat/Axelseweg. Dank zij de gunstige financiële positie van de gemeente, (waarop wij nader terugkomen), kon den de verschillende kapitaalswerken steeds zon der enige moeite tot stand gebracht worden en het zou wel uitermate te betreuren zijn dat nu de belangen van de inwoners van deze welvarende gemeente zouden moeten worden opgeofferd. Het moet voor de nieuwe gemeentebesturen onmogelijk zijn in de nieuwe combinaties diezelf de zorg te besteden aan de dan tot „buurtschap pen" van de nieuwe gemeente gedegradeerd zijnde delen van Zaamslag. We moeten daarin eerlijk zijn: hoe groter de gemeente, hoe minder zorg aan de „buurtschappen" kan worden besteed (men moet b.v. maar eens op de openbare ver lichting en de bestrating vergelijken van Othene en Driewegen (gemeente Terneuzen). Voor de kom dezer gemeente is er een mooi uitbreidingsplan waarin een speelweide is opge nomen. Voor deze speelweide is reeds voor een bedrag van 2500,aan speelwerktuigen aan gekocht. De eerste besprekingen zijn gevoerd om in de naaste toekomst dit uitbreidingsplan te vergroten en daarbij de mogelijkheid te scheppen tot meer gevarieerde bebouwing. Wij kunnen het begrijpen dat de gemeente Ter- li rijksgoedkeuring aangevraagd. 2) in uitvoering. 3) bestedingsklaar. 1 de Vereniging „Het Groene Kruis"; de afd. Zaamslag van het Ned. Roode Kruis; de Winkeliersvereniging ZAVO; de Muziekvereniging „De Volharding"; de Oranjevereniging; de vjouwen-, mannen- en jeugdverenigingen van de verschillende kerkgenootschappen; de afd. Zaamslag van de Alg. Bond van bejaar den; de verschillende kiesverenigingen van de poli tieke partijen; de sportverenigingen (voetbal, tafeltennis, wan delsport, duivenhouden, paardensport). De verenigingen ontvangen van de gemeente de nodige medewerking, hetgeen voor een aan tal van de hierboven genoemde verenigingen betekent dat zij een subsidie ontvangen of b.v. voor de voetbalvereniging dat zij op zeer gunstige voorwaarden de beschikking heeft over een mooi sportterrein met een kleedlokaal; dat de be jaarden voor hun ontspanningsmiddagen de huur vergoed krijgen voor hun lokaliteit en dat de Oranjevereniging een compleet filmtoestel heeft gekregen voor gebruik in scholen en ten dienste van allerlei verenigingen. Het lager onderwijs in de gemeente is in hoofd zaak bijzonder onderwijs. De openbare lagere school, die in 1961 in een nieuw gebouw werd gehuisvest, heeft momenteel 18 leerlingen. Het bijzonder onderwijs wordt verzorgd door schoolverenigingen de Vereniging tot bevordering van Gereformeerd Lager schoolonderwijs, die de scholen: Rie mensstraat (4 leerkracht) en Reuzenhoek (2 leerkracht) exploiteert; de Vereniging voor Christelijk Volksonderwijs, die de school: Polderstraat (3 leerkrachten) ex ploiteert. Laatstgenoemde school werd in 1961/1962 met medewerking van de gemeente op grond van art. 72 van de Lager Onderwijswet 1920 geheel ge moderniseerd en uitgebreid. De vergoeding per leerling werd voor 1963 be paald op ƒ60,een vergoeding waarmee de schoolbesturen behoorlijk in staat zijn de exploi tatie te verzorgen. Voor de school Polderstraat wordt medewer king verleend aan de verzorging van het vervoer van schoolkinderen van de Griete enz., waarvoor aan het schoolbestuur een jaarlijkse vergoeding van 1500,wordt uitbetaald. Een bijzondere kleuterschool wordt geëxploi teerd door de Stichting Chr. Kleuterschool, een Stichting die uitgaat van de beide hierboven genoemde schoolverenigingen. Deze Stichting heeft op het ogenblik de bouw onderhanden van een nieuwe 2-klassige kleuterschool aan de Mo- lenstraat/Axelsestraat. De gemeente is voor het overgrote deel pro testant en de inwoners behoren, volgens de ge gevens van de volkstelling 1960 tot de volgende kerkgenootschappen Rooms-Katholiek 2,37 Nederlands-Hervormd 51,37 Gereformeerde Kerken 21,25 Geref. Kerk (vrijgemaakt) 11,93 Chr. Gereformeerd 7,58% Geref. Gemeenten Oud-Gereformeerd Andere kerkelijke gezindten Geen kerkelijke gezindte 2,22 1.25% 0,28 1,75% De Ned. Herv. Kerk, de Geref. Kerk, de Geref. Kerk (vrijgemaakt) en de Chr. Geref. Kerk heb ben ieder een eigen kerkgebouw met een eigen predikant (Chr. Geref. Kerk momenteel vacant) terwijl de Ned. Herv. Gemeente een overeenkomst ■heeft met de Ned. Herv. Gemeente te Klooster- zande (gemeenet Hontenisse) voor bijstand in het pastoraat. Te Othene wordt door de Ned. Herv. Gemeente tevens eenmaal in de maand een kerkdienst gehouden in het Evangelisatiegebouw aldaar. De Diaconie der Ned, Herv. Gemeente exploi teert een bejaardentehuis in de Molenstraat. In 1962 werd dit tehuis uitgebreid met 4 kamers en bied nu plaats aan 30 personen. De Diaconie van de Geref. Kerk heeft een be jaardentehuis in de Terneuzensestraat dat plaats biedt aan 20 personen. Beide tehuizen zijn geheel bezet. De Ned. Herv. Kerk en de Geref. Kerk hebben ieder een eigen Verenigings- of Jeugdgebouw, resp. het Verenigingsgebouw „Op Hoop" in de Zaagstraat, met plm. 175 zitplaatsen en het Jeugd gebouw „De Poort", in de Terneuzensestraat met plm. 200 zitplaatsen. Beide gebouwen zijn niet alleen ten dienste van het eigen kerkelijk werk, maar ze zijn ook be schikbaar voor andere doeleinden: vergaderingen van allerlei verenigingen, filmvoorstellingen, ex posities, repetitielokaal, muziek, bejaardensocië teit, bruiloften enz. Met medewerking van het gemeentebestuur kon van deze gebouwen de inrichting belangrijk ver beterd worden waardoor thans, naast een boven zaal van een café, voldoende vergaderruimte aanwezig is. Opgemerkt kan nog worden dat te Zaamslag- Veer een zaalje is (zondagsschool, bruiloften enz.) en te Othene een evangelisatiegebouw (kerkdien sten, vergaderingen vrouwenvereniging enz.) en een verenigingsgebouw van de Agrarische Be- drijfsbond van het NVT. De accomodatie van eerst- en laatstgenoemde gebouw werd ook met medewerking van het gemeentebestuur belang rijk verbeterd. na de sluiting van de dienst 1962 wordt dit i 139.891,67. Financiën. Zoals reeds gezegd is de financiële positie vari de gemeente gunstig. De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn tot de inwerkingtreding van de nieuwe wet op da financiële verhouding tussen het rijk en de ge meenten altijd laag geweest en mede daardoor is de nieuwe regeling voor deze gemeente gunstig uitgevallen. Onze gemeente is limietgemeente met een limietbedrag van plm. f 79.000,Van 1 januari 1964 af werkt deze nieuwe regeling volledig. De gemeente-begroting 1963 kon zonder moeite sluitend gemaakt worden. De post onvoorziene uitgaven bedraagt na de 2e wijziging, waarin enkele nieuwe kapitaalswerken (verbouwing wo ning Plein 28 tot woning en bureau Postcomman- dant rijkspolitie en aanleg riolering bij de Val) werden geraamd, nog 12.437,03. De storting ten laste van de gewone dienst voor het Fonds kapi taalswerken bedraagt 19.775, Aan reserves is per 1 januari 1963 (behalve de woningbouwreserves) geraamd: voor onderhoud Traverse Zaamslag 806,78 idem tertiaire weg Axelsestraat 483,50 idem postkantoor en woning 846,56 Fonds kapitaalswerken 1) „31.108,02 onderhoudswerken haven 18.214.84 gemeentefonds 1948/1950 38.323,80 saldireserves eigen kapitaal 73.160,( 3.651.,28 waarborgsommen 36.000,— Bij de behandeling van de gemeente-begroting 1963 is in de raadsvergadering gevraagd naar de mogelijkheid van belastingverlaging. Deze aangelegenheid was reeds in het College van Burgemeester en wethouders besproken, maar voor een gezond en voorzichtig financieel beheer werd het beter geacht met eventuele voor stellen dienaangaande te wachten tot bij de be handeling van de gemeente-begroting 1964, mede in verband met _het feit dat per 1 januari 1964 de nieuwe financiële verhoudingsregeling vol ledig zal gaan werken. Op het ogenblik worden hier de maximale aan tallen opcenten op de personele belasting en de grondbelasting geheven. De hondenbelasting bedraagt 5,en 20,— De heffing voor de vuilnisophaaldienst be draagt 7,50 per jaar voor de eerste door de ge meente beschikbaar gestelde vuilnisemmer en 2,50 meer voor iedere volgende emmer. De zgn. wegenbelasting bedraagt 6 van de belastbare opbrengst volgens het kadaster van de gebouwde eigendommen en 3 van de onge bouwde eigendommen. De rioolbelasting varieert van 5,tot f 32,50 per jaar, per perceel, afhankelijk van de belast bare opbrengst volgens het kadaster. De begrafenisrechten bedragen f 1,255, voor uitsluitend recht tot begraven in een be paald graf le klasse f 100,2e klasse f 50. de afkoopsommen voor onderhoud variëren van 30,tot 100,Voor de 3e klasse kan graf ruimte gereserveerd worden naast de overleden echtgenote/echtgenoot; hiervoor is 10,ver schuldigd. Voorts wordt haven-, kaai- en plaatsgeld ge heven voor de haven bij de Griete. Vermakkelijkheidsbelasting .wordt niet gehe ven. Wij menen te mogen stellen dat al deze hef fingen voor de ingezetenen zeer redelijk zijn en dat opheffing van de gemeente, bij welke ge meente zij ook mogen komen, zeker belangrijke financieel nadelige gevolgen zal hebben. Alleen al op grond van deze gunstige financi ële omstandigheden moet het ten zeerste worden afgekeurd dat een dergelijke gemeente, die best voor zich zelf kan zorgen en toch zeker niet tot de kleinste in inwonertal of oppervlakte behoort, zou worden opgedeeld tussen twee gemeenten, wier financiën, om welke redenen daft .pok, nu niet direct rooskleurig genoemd kunnen worden. Hiervan kunnen de ingezetenen vap, .Zaamslag, die daarom niet gevraagd hebben, alleen maai de dupe worden. Bestuurskracht. Het ligt niet op onze weg te treden in de be oordeling van het feit of onze gemeente vol doende bestuurskracht heeft, maar wij menen wel te mogen opmerken, dat de verhoudingen tussen de gemeenteraad, het college van Burge meester en wethouders en de burgemeester altijd prima zijn en nimmer aanleiding gaven tot enig conflict van diepgaande aard. De gemeenteraad (met de samenstelling: 4 CHU (waarvan 1 wethouder); 3 ARP (waarvan 1 wet houder); 2 PvdA; 1 SGP en 1 GPV (tijdelijk wet houder), is steeds bereid de ontwikkelingen op allerlei gebied te volgen en daarnaar, waar no dig en mogelijk, te handelen. Voorop staat altijd: de gemeente vooruit te helpen en aantrekkelijk te houden, met behoud van het karakter dezer gemeente. De aard en het karakter van de bevolking van Terneuzen en Axel zijn in wezen ook wel zó verschillend van die van onze gemeente, dat van een vruchtbaar samengaan en een goede samen werking in de toekomst geen sprake zal zijn, het geen gemakkelijk tot conflicten en onaangenaam heden aanleiding zal kunnen geven (vgl. rivali teit Boschkapelle/Stoppeldijk in de gemeente Vo gelwaard). Het is niet te verwachten dat de de len van Zaamslag met Terneuzen/Axel tot har monische eenheden zullen uitgroeien. De ingezetenen zullen zich daarin niet thuis kunnen gevoelen en de afstand tussen bestuur en bestuurden zal daardoor zeker weer vergro ten. Wij zijn van mening dat voor het welzijn, zowel van de gemeente als van de ingezetenen het be stuur „kort bij de ingezetenen" moet zijn en dat onderling zoveel mogelijk contacten moeten wor den onderhouden. Nu de gemeente in de voorstellen is verdeeld over twee gemeenten, zal dit nog grotere moei lijkheden met zich meebrengen, daar een gedeel te van de ingezetenen zich zou moeten richten op Terneuzen en een ander gedeelte op Axel, terwijl het in wezen één geheel „Zaamslag" zal blijven. Dit is historisch zo gegroeid en zal zeker niet zomaar door samenvoeging of verdelingiver- anderd kunnen worden. Ook organisatorisch zal de verdeling over-twee gemeenten tot allerlei moeilijkheden aanleiding geven. Wij denken hierbij voornamelijk aan die in stellingen, organen of lichamen, die ongetwijfeld zullen blijven bestaan, en die een band met de gemeente hebben, zoals b.v. de onderwijsinstel lingen, die leerlingen hebben in de gehele ge meente Zaamslag (b.v. de schoolbus: meeste leer lingen uit „Terneuzen" school in „Axel"); de verenigingen, die subsidie of steun in andere vorm ontvangen en die dan leden zullen hebben die verspreid zullen zijn over verschillende ge meenten, b.v. „Het Groene Kruis", het Rode Kruis, de Oranjevereniging, de voetbalvereniging, de Bejaardenbond enz. Ook voor andere lichamen, b.v. kerken, die wel geen directe band met de gemeente hebben, zal het verspreid wonen van hun leden over ver schillende gemeenten op bezwaren stuiten (denk b.v. aan het overleg door diaconiën met instel lingen van sociale of maatschappelijke zorg; dan in die gemeente, dan weer in een andere ge meente). Zijn wij dus in het algemeen van mening dat wij in alle opzichten in staat zijn onze bestaan de gemeente naar behoren te besturen en daar aan leiding te geven, al naar de omstandigheden dit van ons vragen, dat wil nog niet zeggen, dat wij te allen tijde alles zelfstandig zullen kunnen of ook maar zouden willen doen. Dat is in het verleden al meerdere malen ge bleken, maar door overleg en samenwerking kon

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 2