HERINDELING GEMEENTEN IN ZEEUWSCH-VLAANDEREN - VOORSTEL VAN GED. STATEN TOT Tijdens een woensdag in Middelburg gehouden persconferentie heeft het provinciaal bestuur, onder voorzitter schap van de wnd. Commissaris der Koningin in Zeeland, mr dr A. J. J. M. Mes, zijn visie gegeven op het thans aan de gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen toegezonden plan tot her- De gemeenteraden hebben drie maanden tijd 0111 hun zienswijze over dit plan van Ged. Staten kenbaar te niaken, waarna Ged. Staten al dan niet met een gewijzigd ontwerp van wet zullen komen, waarna er „hea rings" zullen worden gehouden. Daarna volgt indiening bij de Twee de Kamer. Wanneer alle partijen medewerken kan de herindeling van Zeeuwsch- Vlaanderen binnen drie jaar haar be slag krijgen, zoals dit ook het geval was bij de herindeling van Schouwen- Duiveland. Dat het ook anders kan, bewijst de voorgenomen herindeling van Walcheren, dat feitelijk al tijdens de oorlogsjaren begon door een noodzakelijk geachte vergroting van de grenzen van Vlissingen telken male in de ijskast ging en nu, na vele hearings en besprekingen, na twintig £~aar nog haar beslag niet heeft gekre gen. De plannen van Ged. Staten tot her indeling van Zeeuwsch-Vlaanderen zijn, zoals de wnd. Commissaris toe gaf, vrij ingrijpend. Het aantal ge meenten zou moeten worden terug gebracht van 30 naar 11. (Voor Wal cheren van 19 naar 10.) Bij de her indeling van Zeeuwsch-Vlaanderen hebben Ged. Staten zich laten leiden door drie dwingende problemen: de toenemende betekenis van de Ka naalzone en de daarmee gepaard gaande zich steeds uitbreidende taak van de betrokken gemeenten, de noodzakelijke „versterking" van de centrumgemeente Hulst en de nood zakelijke „versterking" van de cen trumgemeente Oostburg. In verband met een bij de behan deling in de Tweede Kamer der Staten-Generaal van het ontwerp van wet tot wijziging van de grens tussen de gemeente Hulst en de omliggende gemeenten welk ontwerp heeft ge leid tot de totstandkoming van de wet van 30 juni 1961, Stbl. no. 220 van vele zijden geuite wens, deed de Mi- nistér van Binnenlandse Zaken de toezegging de totstandkoming van een plan tot herindeling van de ge meenten in geheel Oost Zeeuwsch- Vlaanderen te zullen bevorderen. Voorts heeft de minister van Volks huisvesting en Bouwnijverheid in de memorie van antwoord op de rijks begroting voor 1962, voor wat de Kanaalzone in Oost Zeeuwsch-Vlaan deren betreft, medegedeeld, dat voor zieningen dienen te worden getrof fen teneinde de bes^iurlijke indeling van dit gebied te doen aanpassen bij de verwachte ontwikkelingen in deze zone. Tenslotte heeft de Minister van Binnenlandse Zaken reeds bij schrij ven van 29 juni 1960, in verband met het voorstel van Gedeputeerde Staten tot wijziging van de grenzen van de gemeenten Breskens en Groede, op een plan tot herindeling van de ge meenten in West Zeeuwsch-Vlaande ren aangedrongen. Het bovenstaande heeft aanleiding gegeven een plan tot herindeling van het gemeentelijke gebied zowel voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen als voor West Zeeuwsch-Vlaanderen voor welk gebied reeds eerder een plan tot herziening van de gemeentegren zen werd opgemaakt te ontwerpen en dit aan de raden van de betrokken gemeenten te doen toekomen. 1. HulstClingeSt. Jansteen. Blijkens het voorlopig verslag van de vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken met betrekking tot het in de aanhef genoem de ontwerp van wet tot wijziging van de grenzen van Hulst en omgeving, wenste de minderheid dier commissie, die grenswijzi ging in een plan tot een algehele herindeling van het gemeentelijke gebied van het ooste lijke deel van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen te bezien, terwijl het ook voor de meerderheid der commissie welke het wetsontwerp overigens in grote trekken aanvaardbaar achtte vast stond, dat een zodanig her indelingsplan zo spoedig mogelijk diende te worden ontworpen. In dit verband wordt door Gedeputeerde Staten verwezen naar een schrijven van 19 mei 1950, aan de raden van de gemeenten Hulst, Graauw en Langendam, Clinge, St. Jansteen, Hontenisse, Vogelwaarde, Koe wacht, Zuiddorpe en Overslag een voorstel tot wijziging van de grenzen dier gemeenten werd gedaan. In verband met het door G. S. met de raden dier gemeenten gepleegde overleg en mede gelet op het door de Minister van Binnen landse Zaken kenbaar gemaakte standpunt ter zake, besloten G. S., gizien de urgentie van de grenswijziging van de gemeente Hulst, de voorstellen tot herziening te be perken tot die, welke voor de verruiming van het grondgebied van die gemeente nood zakelijk waren. Bij dit intussen wet geworden voorstel werd de oppervlakte van de gemeente Hulst groot 189 ha waardoor zij tot één van de kleinste gemeenten van ons land behoorde uitgebreid tot 665 ha. Met haar graan- en vlashandel, haar week markten, de Coöp. Handelsvereniging van de N.C.B. en haar talrijke onderwijsinrich tingen, waaronder het R. K. Lyceum voor Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en het seminarie der paters Maristen, is Hulst het culturele- en sociaal-economische centrum van het oostelijke deel van geheel Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen. Hulst is voorts het knooppunt van de ver keersverbindingen met de overige delen van Oost Zeeuwsch-Vlaanderen en via de rijks weg naar Perkpolder met overig Zeeland en de overige provincies. Het grote aantal winkels wijst mede op de belangrijke commerciële functie van Hulst. Vergelijking van de cijfers van Hulst met die voor geheel Oost Zeeuwsch-Vlaande ren, Axel en Middelburg stelt de belangrijke distributieve functie van Hulst in een scherp licht. De functie van centrum-gemeente voor dit gebied stelt voor wat onderwijs, culturele manifestaties, ontspanning, monumenten zorg (kerk, stadhuis, wallen en grachten) toegangswegen, straten, pleinen en riolering betreft, echter bijzondere eisen aan Hulst. Deze centrale functie vraagt van deze ge meente, in verhouding tot haar inwonertal met haar ook "na de recente grenswijziging, nog geringe oppervlakte, grote financiële offers, waardoor een vergroting van het draagvlak dezer gemeente dan ook zeer wen selijk moet worden geacht. In het grotere geheel van Oost Zeeuwsch- Vlaanderen, met als verreweg het belang rijkste economisch zwaartepunt, de Kanaal zone, hebben de regionale centra een eigen functie te vervullen. In dit verband wordt er op gewezen, dat dit gedeelte van oostelijk Oost Zeeuwsch- Vlaanderen uiteenvalt in twee sociaal-econo misch verschillend gestructureerde gebieds delen namelijk het zandgebied langs de Bel gische grens en het kleigebied ten noorden van Hulst. Globaal kan men spreken van het zuide lijke industriegebied en het noordelijke zui ver agrarisch gebied. Tot het zuidelijke industriegebied behoren dan de gemeenten: Hulst,'Clinge en St. Jan steen. Deze gemeenten zijn belangrijke indu strie-gemeenten (textielnijverheid en vlas industrie). Hulst heeft daarenboven een commerciële, en culturele functie, terwijl Clinge en St. Jansteen industrieel-agrarische gemeenten vormen. Zo was in Hulst 39,7 van de beroepsbe volking werkzaam in de nijverheid, terwijl dit percentage in Clinge en St. Jansteen zelfs 50 bedroeg. De in deze gemeenten aanwezige bedrij ven betreffen: vlasserijen en spinnerijen, wolweverijen, spinnerijen en ververijen, tricotagefabrieken, breierijen en tapijt fabrie ken. Het vorenstaande heeft tot het voorstel ge leid de gemeenten Hulst, Clinge en St. Jan- Steen samen te voegen. Deze nieuwe ge meente, met een homogeen R. K. bevolking, zal een inwonertal hebben van 11 a 12.000 inwoners. Weliswaar komt daarmede ook een agra risch gebied binnen de nieuwe gemeente, doch indien slechts de Jcerp van Clinge zou worden opgenomen, zoif hét resterende ge bied dier gemeente op zich zelf te klein wor den voor een zelfstandige gemeente, terwijl samenvoeging van dit restant met Graauw en Langendam met welke gemeente dit gebied vrijwel geen relatie heeft ook niet kan leiden tot een levenskrachtige gemeen te. Voorts past het dorp Nieuw-Namen met zijn textielnijverheid beter bij de industriële agglomeratie Hulst c.a., dan bij het agrari sche Graauw en Langendam. Wel zouden G. S. het aan de Wester- schelde grenzende, tot de gemeente Clinge behorende gebied bij Graauw en Langendam willen voegen. 2. Graauw en LangendamHontenisse Vogelwaarde. Deze drie gemeenten vormen tezamen het zg. agrarische land van Hulst. Met name de beide eerstgenoemde ge meenten vormen een gebied, dat qua struc tuur praktisch als homogeen kan worden beschouwd. De onderlinge verbindingen tussen de drie gemeenten zijn redelijk en zullen in het kader van de tot uitvoering gekomen ruil verkaveling-Stoppeldijk welke een groot deel van deze beide gemeenten en een ge deelte van de gemeente Graauw en Langen dam omvat nog worden verbeterd. De bevolking van Graauw c.a. is voorts voor 98 R. K., die van Hontenisse voor 95 en die van Vogelwaarde voor 96,4 Alle drie gemeenten gaven in het tijdvak 1950/1960 een daling van het inwonertal te zien, te weten Graauw c.a. met 14,8 Hon tenisse met 3,4 en Vogelwaarde met 11,4 Inzonderheid de gemeente Graauw c.a. vertoont een relatief sterke achteruit gang van het inwonertal, zodat de vraag kan worden gesteld of deze gemeente reeds hierom niet te klein moet worden geacht om in het kader van het herindelingsplan zelf standig. te blijven. Tenslotte wordt voorgesteld het ten noor den van Hulst gelegen „Schuddebeurs" en de omgeving van het „Groot Eiland", aan Hulst c.a. toe te voegen. De nieuw te vormen gemeente, welke ca. 10.000 inwoners zal tellen zal een groot aan tal afzonderlijke kerkdorpen bevatten. Dit ontmoet naar de mening van G. S. geen bezwaar, aangezien de voorgenomen samenvoeging aan het sociaal-culturele leven in deze afzonderlijke dorpen geen af breuk behoeft te doen. 3. KoewachtOverslagZuiddorpe. Deze drie gemeenten hebben een agrarisch karakter, waarbij in het bijzonder in Koe wacht de vlasserij van grote betekenis is. Overslag en Zuiddorpe zijn 3 km van el kaar verwijderd en zijn door een verbeterde tertiaire weg met elkander verbonden. Overslag behoort voorts met haar 289 in woners tot één van de kleinste gemeenten van ons land. Samenvoeging van de gemeenten Zuid dorpe en Overslag (resp. met 783 en 289 in woners), met een homogene R. K. bevolking en met gelijke agrarische structuur, verdient naar de mening van G. S., aanbeveling. Te zamen tellen deze beide gemeenten evenwel slechts ca. 1100 inwoners. Teneinde een gemeente met een redelijk inwonertal en een groter draagvlak te creëren wordt wenselijk geacht ook de ge meente Koewacht welker financiële toe stand aanmerkelijk gunstiger is dan die van Zuiddorpe en Overslag alsmede een klein gedeelte van de gemeente Westdorpe, in deze tyeuwe combinatie op te nemen. Hoewel de bevolking van Zuiddorpe „meer op zich zelf staat" en zich van die van Koe wacht enigszins onderscheidt, lijkt samen voeging van deze gemeenten met een agra risch- en godsdienstig parallel lopend karak ter, naar de mening van G. S., aangewezen. De omstandigheid, dat de afstand tussen Overslag en Koewacht ongeveer 9 km be draagt, behoeft geen bezwaar op te leveren, aangezien tussen beide gemeenten een goede wegsverbinding aanwezig is. Overigens is ook thans reeds de burgemeester van Koe wacht, die tevens burgemeester van Over slag is, te Koewacht woonachtig en houdt deze zitdagen te Overslag. De nieuw te vormen gemeente zal ca. 4700 inwoners tellen. Weliswaar werd aanvankelijk overwogen bij deze nieuw te vormen gemeente nog te voegen de gemeenten Sas van Gent en West dorpe, doch gezien het verschil in mentali teit van de bevolking en het industriële ka rakter van deze gemeenten, menen G. S. vooralsnog deze beide gemeenten niet bij de evenbedoelde combinatie van gemeenten met een agrarisch karakter te moeten voe gen. 4. Kanaalzone. De ingevolge het tractaat van Brussel van juni 1961 thans in uitvoering zijnde verrui mingswerkzaamheden c.a. op het Nederland se gedeelte van het kanaal GentTerneuzen openen voor de thans reeds in belangrijke mate geïndustrialiseerde Kanaalzone in eco nomisch opzicht ruime perspectieven. Een studiecommissie „Havenschap Ter- neuzen-Kanaalzóne" heeft thans de vraag stukken, verband houdende met het beheer en de exploitatie van de havens en de indus trieterreinen c.a. in dit gebied, in onderzoek. Hiermede dient, naar G. S. menen, een adequate bestuurlijke (her-)indeling van de Kanaalzone gepaard te gaan. Uitgangspunt hierbij kan de gemeente Terneuzen vormen, die als kerngemeente in het kader van de infra-structuur reeds zeer belangrijke werken heeft uitgevoerd. Vor ming van één gemeente in de Kanaalzone zou met het oog op het internationale ka rakter van het kanaal GentTerneuzen en het gemeenschappelijke belang met het Bel gische achterland (Gent c.a,), alsmede met het oog op een éénvormig beleid en beheer ten aanzien van de Kanaalwerken mogelijk voordelen bieden. G. S. menen evenwel aan de vorming van twee gemeenten in dit gebied de voorkeur te moeten geven en wel op grond van het feit, dat het karakter van de bevolking in de zuidelijke gemeenten van de Kanaalzone in verschillende opzichten afwijkt van dat van de bevolking in de noordelijk gelegen gemeenten; zo is de bevolking van de noor delijke gemeenten overwegend Protestant en die van de zuidelijke gemeenten overwe gend R. K. Voorts is ter versterking van de gemeente Terneuzen nog ernstig overwogen de ge meenten Hoek en Philippine bij de nieuwe gemeente Terneuzen te voegen. De gemeen te Philippine heeft n.l. een bevolking, welke voor 39 in de sector van de nijverheid werkzaam is. Vooralsnog achten G. S. het echter meer aangewezen Hoek en Philippine, in verband met hun belangrijke recreatieve functie in (Zie verder pagina 3.).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 2