Provinciaal nieuws STEEDS MÉÉR MANNEN ROKEN HALF ZWAAR-HEEL LEKKER! AVE EVA AGENDA DA Pagina 2 DE VRIJE ZEEtTW MAANDAG 1 APRIL 1963 TERNEUZEN AXEL KÜNST De Matthaus-Passion te Aardenburg BIERVLIET BRESKENS Kwartier goed voetbal bracht Nederland gelijkspel Pieters Graafland speelde de wedstrijd van zijn leven 1 Spit,Spierpijn Goed afgelopen. Zaterdagmiddag te half drie reed de heer L. P. J. D„ wonende alhier, op zijn brommer, komen de uit de richting Baandijk, in de Dokweg. Bij de kruising met de Rozenstraat sloeg D. linksaf om deze straat in te rijden. Hij verleende hierbij echter geen voorrang aan het tienjarig zoon tje van de familie W„ wonende in de Irenestraat, die op zijn rijwiel, vanuit de Rozenstraat eveneens dit kruispunt was ge naderd. Het knaapje dat door de bot sing kwam te vallen, bleef vrijwel ongedeerd, maar moet op dokters advies enige dagen het bed hou den. Gouden Bruiloft. Woensdag 3 april a.s. zal het 50 jaar geleden zijn, dat onze stadgenoot Jan Dieleman, nadat hij in de contreien van Driewe gen zijn meisje Maria Scheele had leren kennen, haar uitnodig de voor een stap voor de Ter- neuzense ambtenaar van burger lijke stand om zich te samen in de echt te verbinden. En daar Marie hem al een aardige jongen vond, stemde zij toe om samen de verdere reis door het leven te ondernemen. Dit was dus 3 april .1913. De cokesfabriek te Sluiskil was sedert kort als een der eerste industriële ondernemingen in de Kanaalzone begonnen te produceren. Daar heeft Jan voor zijn jong gezin do eerste boter hammen verdiend. De eerste wereldoorlog in 1914 maakte hier een eind aan en toen heeft hij enkele jaren in de landbouw emplooi gevonden. In 1921 begon de Cokesfahriek weer arbeidskrachten aan te trekken en Jan kon als oud gediende direct weer aan de slag. slag. Dit dienstverband heeft ge duurd tot 1932. Toen werden, tengevolge van een (voor de tijd) ver doorgevoerde rationalisatie een aantal arbeiders ontslagen. Toen brak er een tijd aan, welke voor het gezin Dieleman vele zwarte bladzijden in hun boek heeft gevuld. Los werkman werkloos werkverschaffing met alle ar- De uitvoering van Bach's Mat- thaus-passion, zoals deze gister middag in de Sint Baafskerk te Aarden burg plaats vond, was een opmerkelijke uitvoering, zoals ook de negen eraan voorafgaan de jaarlijkse uitvoeringen opzien barende evenementen bleken. Ter gelegenheid van de Aar- denburgse uitvoering van het vo rige jaar heb ik in deze kolom men reeds uiteen kunnen zetten, hoe dirigent Piet van Egmond een zo dramatisch mogelijke op vatting van het Lijdensverhaal verkiest, met als mogelijke con sequentie, dat de vertolking be roerd raakt door huiten-muzikale invloeden. Jammer genoeg heeft van Egmond, ondanks zijn onbe twiste bekwaamheid als dirigent van een zo groot uitvoei'end appa. raat als voor de Matthaus-pas- sion vereist wordt, het optreden van buiten-muzikale invloeden niet kunnen voorkomen. Sterker gezegd, hij heeft, om maar een zo groot mogelijke expressie te ver krijgen, bewust deze invloeden gehanteerd. Van Egmond heeft namelijk allerlei technieken toe- gepast, die niet gebruikt plachten te worden in de tijd, waarin Johann Sebastian Bach leefde. Als Barok-compositie bij uit nemendheid doet het op het eerste gehoor toch wel zeer on echt aan, als van Egmond in ieder van de koralen een onafge broken crescendo en decrescendo toepast. Dit gebruiken van opval, lende dynamische schakeringen hoort eerst thuis in de tijd van de Romantiek, ruim een eeuw later dus; volgens de moderne opvatting trouwens is ook deze uitvoeringstechniek al weer vol komen verouderd. Gesteld mag dan ook worden, dat onder de Matthaus-passionvertolkingcn in Nederland, voor zover zij ten minste een nationale faam bezit ten. die onder leiding van van Egmond een aparte plaats in neemt. Een benijdenswaardige plaats, als men constateert, hoe volkomen uitgebalanceerd de klankverhoudingen van de koren zijn. Als voorbeeld wil ik slechts vermelden het koraal „O Lamm Gottes unschuldig", dat tijdens het Openingskoor door het Jon genskoor van de Vredesscholen uit Amsterdam in ripieno gezon gen werd. Alleen door het streng beperken van de klanksterkte van het hoofdkoor was het mo gelijk zoveel reliëf aan deze zo fraaie cantus-firmus te geven. Een minder benijdenswaardige plaats, als blijkt, dat ieder vocaal aandeel in de partituur van het werk voorzien wordt van kleine en minder kleine aanwijzingen ten aanzien van dynamiek en agogiek. Het voortdurend werken met nieuwe climaxen en diepte punten dreigt zo aan het geheel van de uitvoering een vermoei end karakter te geven. Dat deze tweede lustrum-uit voering toch voor veel van de toehoorders, die de kerk tot in de uithoeken vulden, onvergetelijk zal blijken, zal dan ook voorna melijk te danken zijn aan het hoge niveau van techniek en schoonheid van de stemmiddelen waarover beschikt kon worden. Het bijzonder gedisciplineerd zin- gende Amsterdamse Oratorium. DRUM moede, die er maar te bedenken pauze ook de drumband nog en koor heeft reeds lang afgerekend met alle problemen van de koor techniek. Zelfs de meest veel eisende aanwijzingen van de diri gent worden met een verbluffend gemak opgevolgd. De klank is van een zuiverheid, die bij een amateur-koor nauwelijks voor mogelijk gehouden kan worden. Helmut Krebs zong de rol van Evangelist. Hij gaf een technisch goede vertolking, met een niet grote, doch zuivere toon, duide lijk en opvallend beheerst. Hij zong zijn partij nuchter, zonder overmatig veel uitdrukkings kracht. Hij bleef te midden van de door de effecten van Piet van Egmond tot een uiterste drama tiek opgezweepte uitvoerenden, de sobere verteller en zorgde op deze wijze voor een opmerkelijk contrast. De Christuspartij werd gezon gen door Bruce Boyce. Zijn be wogen voordracht was indruk, wekkend en volmaakt aangepast aan de intensies van de dirigent. De sopraan-aria's door Corry Bijster maakten ditmaal niet de diepe indruk, die zij na vorige uitvoeringen achterlieten. De alt-aria's werden gezongen door Wilhelmine Matthès. Zij zong een prachtige „Erbarme dicii" waarin de verzorgd dóch voorzichtig voorgedragen viool soio zeer opviel. Reinier Schweppe vertolkte de tenor-aria's. Helaas leed de schoonheid van de aria „Ich will bei meinem Jesu wachen" (met koor) belangrijk door herhaalde lijke ongelijkheden met koor en orkest. Zijn toon is niet bijzonder groot, bovendien leek zich aan het einde van deze aria enig ademtekort voor te doen. Veel beter geslaagd, vooral ook wat concentratie betreft, was zijn „Geduld'-. Zeer fraai werd hij in deze aria begeleid door o.m. de viola da gamba. Peter de Vos liet geen wens on vervuld. Hij zong de z.g. „kleine partijen" en de bas-aria's op sobe. re wijze Het instrumentaal koor be stond ditmaal uit het Kunst- maandorkest. De begeleidingen waren bij dit ensemble in toege wijde handen. Ik kan my voor stellen, dat het aanpassen aan de wensen van Piet van Egmond ook voor het orkest geen gemak kelijke taak is geweest. Vooral in het begin bleken de begeleidingen nog wel wat erg beheerst Het continuo, met Leny van der Lee aan het clavecymbel. begeleidde accuraat. In de uitvoeringen te Aarden burg wordt een nogal belangrijke taak aan 'net orgel toegekend. Prachtig klonken de ondersteu ningen, een enkele maal wat meer op de voorgrond tredend, zoals in de begeleiding van de koren „Lass ihn kreuzigen en „Der du den Tempel Gottes zer- brichst;" Rest mij nog te vermelden, dat een integrale uitvoering zonder coupures, zoals deze te Aarden burg werd gegeven, de mogelijk heid bood kennis te nemen van de lammer genoeg meestal over geslagen aria's ..Können Tranen meiner Wangen" voor alt en „Komm, süsses Kreuz" voor bas. J. VAN DER BRUGGE. viel, waarbij nog kwam veel ziektegevallen in het gezin, waaronder het jaren gebukt is gegaan, In 1950 deed de Cokesfabriek weer een beroep op Jan en tot 1960 heeft hij daar gewerkt. Thans is de gepensioneerde nog steeds aktief en is hij tot voile tevredenheid van directie en de vele lezers van ons blad werkzaam als plaatselijk bezor ger. „Dit werk doe ik graag", zegt Jan. „Ik blijf er lenig bij en het draagt mooi bij tot behoud van ons levenspeil". Jan en zijn echtgenote zien samen terug op de tijd die ach ter hen ligt en leven tevreden en blij in hun duplexwoning aan de Byiocquestraat. Het zal hier woensdag a.s. druk zijn. Want het gezin Diele manScheèle heeft elf kinderen (waarvan één overleden) en 17 kleinkinderen. Bij de felicitaties die zij onge twijfeld zullen ontvangen voegen directie en administratie van „De Vrije Zeeuw" de hunne en zij hopen, dat de band hog vele jaren mag voortduren. Uitvoering „Hosanna". Vrijdagavond hield voor een tot de laatste plaats toe bezette zaal van „Het Centrum" de Chr. Fanfare „Hosanna" haar jaar lijkse uitvoering voor haar do nateurs. Vóórdat het programma een aanvang nam werd gezongen Psalm 98 1 en 3 De voorzitter, de heer Le Fe- ber las hierna een gedeelte uit het evangelie van Lucas, waar na hij het openingsgebed uit sprak. Onder leiding van haar direc teur, de heer P. C. Brakman werd het programma van „Ho sanna" aangevangen met de Ja gersmars van M. H. Foster, ge volgd door Suite Boismortier van A. den Arend; The Cavalier, van E. Sutton (solist Jaap Bak ker) Frühlingsblumen van F. Schori (concertwals) en Mar ching thro' Georgia van G. Mil ler. Alle nummers werden subliem uitgevoerd en oogstten een wel verdiend applaus. Na oen korte pauze werd het woord gevoerd door da heer Le Febcr, die oen kort overzicht gaf over „Hosanna". Het bleek dat het nog steeds worstelen is om het aantal muzikanten op peil te houden. De voorzitter wees er verder op, dat vele begunstigers nog steeds een zelfde bedrag als steun geven als vele jaren terug, maar dat door waardevermindering van het geld dit voor „Hosanna" tot begrijpelijke financiële moei lijkheden leidt. Hij deelde mede dat vóór de kele marsen zou slaan, al was hij er van overtuigd dat dit soort muziek niet .geschikt is om ten gehore te brengen in een zaai, maar de drumband wilde zich wel even laten zien en horen.! Toen de drumband zijn mar sen ten gehore gaf, bleek dat de voorzitter het bij het rechte eind heeft gehad. Het was een lawaai van jewelste binnen de muren van „Het Centrum". In de pauze werd een verloting gehouden met een groot aantal mooie prijzen. Hierna trad op het bekende toneelgezelschap van Ko Bakker, dat het toneelspel in drie bedrij ven; „Wij weten niet alles" van Koos Beswina. op keurige wijze vertolkte. Na enkele woorden van dank aan het adres van de toneelgroep en verder aan allen die hadden meegewerkt om deze avond tot een succes te maken, sloot de voorzitter deze avond met dank gebed. Jeugdige boogschutter. Aan de schieting op de liggen de wip in het café „Willem Beu- kelszoon" namen 21 schutters deel. De hoofdvogel werd afge schoten door A. Provoost; de eerste zij vogel door E. Buijsse en de tweede zijvogel door de 13- jarige Freddy Doens. allen wo nende alhier. Benoeming. De heer J. A. den Hamer, adj. directeur der C. A. V. is met in gang van 1 mei a.s. benoemd tot directeur van de Coöp. Aankoop vereniging alhier, zulks ter voor ziening van de vacature ontstaan door het vertrek van de heer M. de Boer, die benoemd is tot di recteur der Aankoopcentrale te Groningen. Gevonden voorwerpen. Diverse handschoenen en wan ten; cylinderslot met sleutel; 1 paar bruine kinderschoenen; por- temonnaie met inhoud; duim stok; zwarte regenbroek; dou blé armband van horloge; sleu telbos met drie sleutels; blauwe muts en een zilverbon. Inlichtingen hierover verstrekt de Rijkspolitie alhier. Paulette Godard moest op stroomlevering wachten De Amerikaanse filmster Pau lette Godard koestert geen vrien. delijke gedachten voor de staken de elektriciteitsbeambten in Parijs. Ze zat namelijk net bij haar Parijse kapper onder de droogkap toen de stroom uitviel als gevolg van de staking. Pau lette had geen andere keus dan te wachten tot de stroomlevering werd hervat, hetgeen gelukkig voor haar geen dagen duurde. Het scheen, ondanks de geest driftige aanmoedigingen van de Zwitserse toeschouwers, 'n wed strijd tussen de Nederlandse aanval en de Zwitserse defensie te gaan worden. Volkomen vol gens de krachtsverhoudingen in het veld kon Nederland al na 6 minuten de leiding nemen. Een prachtige aanval, waaraan Mou- lijn, Kruiver en Groot meewerk ten, vormde er de inleiding van. De blonde Nederlandse aanvals leider tikte de bal naar Henk Groot, die onmiddellijk Moulijn in het spel betrok. Verrassend kopte de Rotterdammer de bal terug op Kruiver; ontstellend hard was het schot dat volgde. Linkshalf Tacchella veranderde de bal nog iets van richting, maar zelfs als dat niet gebeurd was, had de Zwitserse doelman Elsener geen schijn van kans gehad (01). Het bleef gevaarlijk voor het Zwitserse doel. Kruiver en Swart stelden direct na die-eer ste treffer Elsener alweer voor een ander probleem. Zelfs de meest verstokte Zwitserse sup porter voelde het; tegen dit Ne derlandse elftal zouden de Hel veten geen kans krijgen. Steeds minder klonk het „Hop Schweiz, Hop Schweiz", steeds schaarser werden de keren, dat de grote koeiebellen in actie kwamen. Goed, de Nederlandse vleugel spelers mochten dan na een rede lijk begin als snel wat terugval len, verontrustend was dat be slist niet. Voor het eerst sinds zeven jaar zou de nationale for matie het Zwitserse team op eigen bodem gaan verslaan. Zeventien minuten kregen en kele honderden Nederlanders de gelegenheid om die mooie droom te dromen. En grandioze fout van Tonny Pronk bracht dat kleine legioen w door OLAF J. DE 1 ANDELL 27) S Hij zocht haar hand. Eva trok die niet snel genoeg terug. „Die ring is scherp van boven," murmelde hij. Ze passeerden een hittewagen tje met drie kleine jongens er op. Derk wuifde. Eva ook. Het had uitbundig succes. De hit, die liep te slenteren, schoot ervan in een haastige stap. Eva wachtte op antwoord en keek lekker uit naar de huisjes langs de straat. Hier en daar bloeide een donkerpaarse sering. De geschoren linden voor de gevels hadden allo stramheid verbroken met feestelijke sprie ten en spruiten. In een weilandje liep een geweldige zeug met een rits kleine varkentjes achter zich, als een rozekrans. Ze waren in volle ernst op stap, de wereld in. „Nou eh kijk es... Eva... 't zit zo... hm, hm..." Ze had Derk tot spreken ge bracht. Maar hij maakte geen ogenblik de indruk verlegen te zijn. „Mia weet, dat ik die nacht niet thuis was. Ze weet ook, dat ik niet wens bekend te maken, waar ik wèl was... Kun je me volgen, Eva?" „Als je dit tempo van vertellen volhoudt, zal 't wel gaan," ant woordde ze bloemzoet. Hij grinnikte intens genoege- lijk en klopte op haar iiand. „Hoe kon Mia dat te weten komen?" vroeg z.e. „Die hoort alles uit gewone gesprekken," zei Derk lijzig. „Opmerkelijk." ,Ja...a" „En waarom wil ze jou heb ben?" „Nou, kun je dat niet raden?" „Ze lijkt mé zelf rijk genoeg," zei Eva harteloos niet-begrij- pend. Derk grinnikte weer. „Ik kwam haar dinsdagavond tegen," begon hij toen opeens. „En ze vertelde me met glanzen de ogen zo lief heb jij nog niet naar me gekeken, Eva." „Ik kijk precies zo naar een zekere ehèque," stelde ze hem gerust. En ze vertelde me, dat ze 's morgens héél vroeg iemand door het laantje achter onze aan grenzende tuinen had zien slui pen, die sprekend op mij leek. Ze vroeg of ik het was geweest. Ik zei natuurlijk nee." „Waarom?" „Ik kon toch niet „ja" zeggen op zulke nonsens!" „Hm." „En toen vroeg ze, of ik die nacht thuis was geweest. Ik zei weer nee. Naar waarheid, hoor Eefje!" FINALE SCHOOLVERKEERS- COMPETITIE. In Hilversum is zaterdag de finale van een door het Verbond voor Veilig Verkeer, georgani seerde schoolverkeerscompetitie voor leerlingen van het voortge zet onderwijs gehouden. De Gooise U.T.S. te Hilversum won de landelijke finale met 390 pun ten (max. 450 punten). Tweede werd de R.K. U.L.O. te Haaks bergen met 375 punten. De der de plaats moet worden gedeeld door de V. G. L. O.-school St. An gela te Bergen op Zoom en de Openbare U. L. O. te Rhenen, al lebei met 369 punten. De hoogst geklasseerde deel nemers (sters) in de leeftijds klasse van 12 tot en met 14 jaar zullen Nederland vertegenwoor digen bij de „Coupe Scolaire In ternationale", welke op 18 en 19 april onder auspiciën van de overkoepelende wereldorganisa tie voor veilig verkeer „La pre vention routière internationale", te Parijs wordt gehouden. De overige landen welke hieraan deelnemen zijn; België, Duits land, Italië, Frankrijk, Oosten rijk en Zwitserland. Naar Parijs zullen behou dens goedkeuring van de ouders worden uitgezonden: Truus Vossebeld, 14 jaar uit Haaksber gen; Eddy Schuiten, 14 jaar. uit Pijnacker; Jeannie Jacobs, 14 jaar, uit Heerlen en Tineke Speerstra, 14 jaar, uit Gorredljk. „Zeg," onderbrak Eva hem. „Zei je daar iets van aangren zende tuinen?" „Ja Eefje." „En hoe lang rijden we al?" Ze waren een heel stuk van huis, het dorp lag achter de bomen te schemeren in eén rood gouden waas van de zinkende zon. Zelfs het felste groen was goud. „Er ontgaat jou niets," bewon derde Derk. „Heerlijk is dat. Ge staald door strenge bazen, uit- verkoopjes en te weinig vertier. Lieverd, we maken een avondrit- je. Je zag er zo allerliefst uit, Eva Dat was ook een pluim. „En hoe verliep jullie ge sprek?" informeerde ze steen hard. „Nou, ze vroeg, waar ik dan wèl geweest was. Eerst lachend, en toen ernstig, en toen nog ern stiger, en toen zuur. „Denk je, dat ik zo bezorgd over je zou zijn, als je me niet kon vertrouwen?" vroeg ze. Eva." „En jij dacht „ja", vulde Eva aan, terwijl haar hart op hol sloeg. „Juist, Eva." „Dank je, Derk." „En zo kwam het een van het ander." ,.En jij acht haar in staat, om zichzelf in praatjes met, jou te betrekken en vol te houden." „Pertinent." „Is dat niet lichtelijk inge beeld?" Ze moest zich toch een béétje wreken. Maar Derk, die de laatste ogen blikken zwaar gespurt had. liet die vraag keurig in 't midden: „Kijk, schat," zei hij kwelend, en nam zijn hand weg, „we zijn er!" Zij was niets dan een alibi en zou nooit iets weten. Ze draaiden een rustiek hek in en suisden recht op een aardig huis af, of ze er dwars doorheen moesten. Mia, in lichtgroene tule, vond HEDEN rERNEUZEN: Luxor-Theater, 3 uur: „De overval". AXEL: Het Centrum, 8 uur, „De overval". DINSDAG 2 APRIL. TERNEUZENLuxor-Theater, 8 uur: „De Overval". Hotel „Rotterdam", 3 uur: Algemene vergadering van aandeelhouders N.V. Handel-, Industrie- en Scheepvaart Mij. „De Hoop". Lokaal „Bethel", 7.30 uur: Evangelisatie-samenkomst. AXEL: Het Centrum, S uur „De Overval". WOENSDAG 3 APRIL. TERNEUZENLuxor-Theater, 8 uur: „De Overval". Hotel „Roterdam", 2 uur Vergadreing van aandeelhou ders N.V. Transport Mij. „Ter- neuzen". AXEL: Het Centrum, 8 uur „De Overval". imp en reumatische pijnen wrijft IT eveneens weg met het schattig dat Derk en Eva ge komen waren. Ze kwam tussen hen in en gaf ieder een arm. Eva's kleren en juwelen waren toen al getaxeerd. Het was een heel klein fuifje: tien jonge mensen. Een glanzend-grijze bar met moe Germsen er in, waaraan alle overige lichaamsdelen met de handen meemixten, zag eruit als een koek-en-zopie in avondtoilet. Het gezelschap viel niet al te zwaar mee. Er waren drie meis jes en vier jongens, en Eva kon ze eerst niet uit elkaar houden. Toen Derk en zij binnenkwamen, praatte men over zulke onbenul lige dingen, dat Eva zonder veel pedanterie meende te mogen aan. nemen hen in een ander discours verrast te hebben. In de hoek stond een fikse elektrische grammofoon en een dienstmeisje met een wit gezicht en vertranspireerde ponny liep af en aan naar moe Germsen, die in haar bar zat gevangen als een overrijp kind in een al te mooie kinderstoel. Er werden sigaretten gepre senteerd. Het geheel leek Eva nogal gewild. „Nee," zei ze, „ik rook niet, want 't werkt op mijn maag." Was het heus geestig? Tot haar verbazing had ze de lachers op haar hand. Zelfs moe Germ sen liet haar vrolijkheid de vrije loop in haar meubel. Eva moest met geweld besef fen, dat ze de elegante, knappe verloofde was van Derk Reyder van Hellenduyn. De naam Eva Blombergh richtte zich op en werd een klinkende zelfstandig heid, Een kastanjekleurig meisje informeerde of ze familie was van Jack Blombergh, die onge looflijk rijke vent uit Den Haag? Dat scheen heel belangrijk te zijn. (Wordt vervolgd.)! op slag in de werkelijkheid terug. Nadat de Ajacied een duel met aanvalsleider Kuhn had gewon nen, plaatste hij de bal precies voor de voeten van rechtsbinnen Wüthrich, die Heuri meteen de kans van zijn leven bood. Vier meter vóóc Éddy Pieters Graaf land, stond de Zwitserse links binnen vrij. Hard en laag schoot hij in, maar de nationale doel man verrichtte de redding van zijn leven. Een veflex van het linkerbeen maakte, dat de Zwit sers niet verder kwamen dan de eerste hoekschop. De rust was echter uit de ploeg en het Nederlandse kwar tiertje was op datzelfde moment teneinde. Geen snelle combina ties meer, geen passes, prachtig langs de grond. Wanhoops- on paniekvoetbal wisselden elkaar af. Het zelfvertrouwen was ver dwenen uit de elf van Elek Schwartz. Even zag het er nog naar uit, dat de ploeg zich zou herstellen, namelijk rond de 30e minuut, maar luider werden de Zwitserse aanmoedigingen. Karl Rappan, de door zorgen gekwelde coach van de Helveten, veerde al op van zijn bankje: rechtsbuiten Brizzi kwam vrij voor doelman Pieters Graafland. Nu zou het gebeuren. Helaas, Rappan wist toen nog niet dat de Feijenoor- der de wedstrijd van zijn leven ging spelen. Het schot van Brizzi stootte af op het lichaam van de uitlopende goalie, weliswaar juist voor de voeten van aanvals leider Kuhn, maar deze was tè onbeheerst om de kans te kun nen benutten. Nog geen minuut later schoot Wüthrich uit een vrije trap laag in. Pieters Graafland lachte er bijna om. In de 32e minuut had het kunnen gebeuraiv.^e Ne derlandse doelman timede ver keerd, liep uit en voor hy zijn fout goed kon maken had Schneiter al gevuurd. Guus Haak stond, bij die enige fout van de Nederlandse doelman, echter op de juiste plaats en redde met de knie. Het was om wanhopig te wor den, Pieters Graafland stond elk Zwitsers succes in de weg. Dat was ook in de 44e minuut van de eerste helft, toen Schneiter, opnieuw naai' voren gekomen, de doelverdediger met een ge richte kopbal op de proef stelde. De TWEEDE EELFT In de derde minuut na de rust scheen redding echter uitgeslo ten. Na een vrije trap van We ber sprong de bal van de paal terug in het veld. Brizzi stond op de juiste plaats en wachtte niet. Opnieuw was het Guus Haak, die de illusie wreed verstoorde. Tegenover die Zwitserse aan valsdrift stak het povere spel van de twee- of driemans Neder landse voorhoede triest af. Al leen door het tempo te verlagen en de bal achterwaarts te spe len kregen de oranjemannen de kans om met vier of vijf man aan te vallen. De Zwitserse binnenspelers kregen daardoor steeds voldoen de tijd om terug te komen, waardoor elke actie vrijwel met een zinloos werd. Daarbij kwam dan nog, dat Coen Moulijn vol komen verloren over het veld rondliep, zodat de aanvalskraeht ais men in dit verband nog van kracht mag spreken op nieuw verkleinde. Eindelijk gebeurde het dan toch. Een koude regenbui had het geheel nog triester gemaakt dan het al was, toen Alleman na na 31 minuten een juweel van 'n doelpunt scoortle. Bij de rand van het strafschopgebied wacht te hij ongedektde voorzet van de naar rechts afge zwenkte Kuhn af. Zonder zich maar de tijd te gunnen de bal, die op kniehoogte werd aange speeld, te stoppen, kogelde hij in. Dit schot was zelfs Pieters Graafland te machtig (11), zo dat de Zwitserse supporters ein delijk konden juichen. Helemaal van harte ging het echter niet, want het resterende kwartier, dat was wel duidelijk, zouden de Nederlanders stellig geen twee doelpunten meer toe staan. De wedstrijd kon moge lijk nog gered worden, maar een plaats in de tweede ronde van de Europa Cup beslist niet meer. Toch werd het nog erg be nauwd voor het oranjeteam. Steeds groter werd de panische angst door de snelle, beweeglijke Zwitsers. Met de rug tegen de muur kwam het einde. Het gelij ke spel was behouden. Toch ver lieten de onvermoeibare Zwit sers, langdurig toegejuicht door de tienduizenden toeschouwers, als de morele overwinnaars hst veld.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 2