Scheepsramp
in het Nauw van Bath
Eisen in proces Petit Clamart
LAATSTE NIEUWS
HET WEE
WEERBERICHT
HOOGWAFER
en MAANSTANDEN
2 doden 4 vermisten
DE AARDBEVING
IN L1R1E
Oneindig: groot is het leed dat is
aangericht in de Libische stad
Barce, welke door een zware
aardbeving is getroffen'. Foto:
Een dakloos geworden vrouw
trekt met haar kind en enige
geredde eigendommen door de
ruïnes, op zoek naar een nieuw
tijdelijk onderkomen. De hulp
verlening is inmiddels goed op
gang gekomen.
TÉ KOOP
zelfrijdende
kampeerauto
merk DAF
5 pers. slaapplaats, com
pleet met zonnetent.
Te bevragen:
Fa J. G. MEIJER ZONEN
Noordstraat 25-27 - Axel
Tel. 01155—795
f -
OOSTZEE
AFGESLOTEN
DOOR IJSBARRIERE
De toegang tot de Oostzee is
door een ijsöarrière van 50 tot 80
cm dik geheel afgesloten, waar.
door ongeveer 70 schepen van
verschillende nationaliteiten niet
kunnen varen. Uit Zweedse, Rus
sische en Finse havens zijn ijs-
brekers op weg naar het Katte
gat om een vaargeul in het ijs
veld te maken.
Door d.e westenwind stapelen
aan de Zweedse Westkust de
schotsen zich op.
r<er «Wl Tfi Ct; mlnfmUW! PCt
advertentie f2.40
Pntirtek* Kinine AdwrtenMpq f—AAn hftftdefg.
#dv«»rt/">»«es)s reee's f 1.10 Iedere re-»e? meer
22 ct Kleine Advertenties bii vooruitbetaling.
Vermelding- Rrfnven onder nnrnmer. of: Adres
Bureau van dit Rtad 20 cent meer
Inzending advertenties te s namiddags 2 uur.
Voor hef maandagnummer: 7aferdr~s 10 muf".
Fïankerias b$ abonnement: lerneusea
Directeur-Hoofdredacteur van de Sande
Redactie adres- Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon «1150 - 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ6,— eer kwartaal: per
tnaand f2.--: Pet week 48 et T.naae nra 0 et.
DINSDAG 26 FEBRUARI 1963
19e Jaargang JSfr 5847
Versebiint flaeelitks Uitgeefster N. V. v/h Firma P J van de Rande te Terneuzcm
De aanslag op De Gaulle
In het proces tegen de groep
activisten die op 22 augustus j.I.
in Petit Clamart een mislukte
aanslag pleegde op president De
Gaulle, is maandag tegen zeven
van de vijftien beklaagden de
doodstraf geëist.
De openoare aanklager, gene
raal Gerthoffer, eiste de hoogste
straf tegen de leider van het
complot, de 36-jarige luitenant-
kolcinel bij de luchtmacht Jean-
Marie Bastien-Thiry, het hoofd
van het overvalcommando, de
37-jarige gedeserteerde luitenant
Alain Bougrenet de la Tocnaye,
de 36-jarige voormalige légio-
nair Gerard Buisines en de nog
voortvluchtige 39-jarige Georges
vVatin, die beiden de auto van de
president zouden hebben bescho
ten, alsmede tegen Serge Bei-
nier Lajos Marton en Gyula
Sari, die niet in de rechtzaal aan
wezig waren.
Voorts werd levenslange ge
vangenisstraf gerequideerd tegen
Jacques Prevost, Louis de Conde
en Jean-Pierre Naudin, van wie
de laatste twee niet aanwezjg
waren. Tegen Pascal Bertin,
Pierre Magade en Lazlo Varga
werd 20 jaar geëist, terwijl tegen
Alphonse Constantin en Etienue
Ducasse de eisen vijf en drie
jaar gevangenisstraf waren.
De openbare aanklager betoog
de, dat het verweér van de be
klaagden dat zij president' De
Gauiie slechts hadden willen ont
voer n om hem „terecht te laten
staan wegens schendingen van
de grórMwm'". %eén steek lüeM.
Hij achtte het onmogelijk dat de
samenzweerders een dergelijk
plan zouden hebben kunnen uit
voeren. Piet grote wapenarsenaal
waarover zij beschikten, duidde
zijns inziens ook op andere be
doelingen. Daarom concludeerde
hij dat het duidelijk gedaan was
om een moordaanslag.
Vvat de beweegredenen betreft
die de beklaagden hadden aange
voerd protest tegen het ver
raden en in de steek laten van de
bevolkingsgroepen in Algerië d.e
de band van dit land met Frank
rijk wilden handhaven ver
klaarde generaal Gerthoffer, dat
er juridisch en moreel gezien
geen sprake is geweest van ver
raad of in de steek laten. Hij her
innerde er aan, dat generaal
Lyautey het al een historische
waarheid had genoemd, dat het
zich ontwikkelende Noord-Afrika
zich van het Franse moederland
zou losmaken. Voorts merkte hij
op, dat in de Franse grondwet
staat, dat hét „de missie van
Frankrijk is de volkeren er voor
ABADESA HEEFT GEEN
MENSEN VAN HET
RAMPSCHIP AAN
BOORD GENOMEN
Negentien opvarenden
van de „Abadesa" zijn na
middernacht in Vlissingen
aangekomen, waar zij in 3
hotels zijn ondergebracht.
Opvarenden van de Aba
desa verklaarden met na
druk dat de Abadesa geen
opvarenden van het ramp-
schip aan boord heeft ge
nomen.
DE RASSENKWESTIE
IN DE VER STATEN
Het Amerikaanse opperste ge
rechtshof te Washington heeft
maandag beschuldigingen we
gens vredebreuk tegén 187 ne
gers, die voor rassengelijkheid
op het terrein van het kapitaal
van de staat Zuid-Carolina had
den gedemonstreerd, terzijde ge
legd.-Het hof was van oordeel,
dat de autoriteiten van Zuid-
Carolina door de 187 betrokkene
middelbare scholieren en stu
denten „te arresteren, schul
dig te bevinden en te straffen
onder omstandigheden, zoals
leze in de processtukken zijn
vermeld, inbreuk hebben ge
maakt op de in de grondwet be
schermde rechten op vrije me
ningsuiting, vergadering en op
vrijheid om grieven in petities
kenbaar te maken."
De demonstratie vond plaats te
Columbia in maart 1961.
De echtgenote van de kapi
tein is gistermorgen aan boord
van het schip gekomen, zo
deelde de vertegenwoordiger
van de rederij in Vlissingen, ir
Verstrate, mede. Hij heeft haar
gistermorgen met de loodsboot
aan boord van de Fanamees ge
bracht. Zij zou een reis met
haar man aan boord van de tan
ker meemaken.
DE „AAGTEDITK" HAD
AANVARING MET.
ZWEEDS VRACHTSCHIP
Ter hoogte van Brurisbütteikoog
is maantinmrdddng het 7.6.46 brt
grote Nederlandse vrachtschip
„Aagtedök" aangevaren door het
3.S77 brt metende Zweedse
vrachtschip „Citos". Beide sche
pen liepen averij op. Geen van de
onvarenden werd gewond. Beide
schepen worden naar Hamburg
gesleept.
Van de „Aagtedijk" werd de
scheepswand aan stuurboordzijde
opengescheurd. Het schip kreeg
ook aan bakboordzijde e-an gat.
De machinekamer liep vol water.
Van de „Citos" werd een bouw
sel op het voordek weggedrukt
en spleet het voorschip tot aan
het ruim Volgens het bergings
bedrijf Wulff is er nog geen aan
leiding de bemanning van de
twee schepen te halen.
Op de „Aagtedijk" kunnen elk
moment de reddingboten worden
neergelaten. De bemanning heeft
de zwemvesten aangetrokken. Er
wordt rekening gehouden met
de mogelijkheid, dat de schotten
bezwijken. Ook bij de „Citos" zijn
het de waterdichte schotten, die
het ruim droog houden.
op te leiden, dat zij zichzelf kun-
nen besturen." Tenslotte be
toogde de openbare aanklager,
dat men geen onderscheid mag
maken tussen Frankrijk en zijn
staatshoofd. Tot de vijf leden
van het hof en hun plaatsver»
vangers zei hij: „De mannen die
u moet oordelen hebben de hand
aan Frankrijk zelf geslagen."
De negen beklaagden die in de
rechtzaal aanwezig waren, ver»
toonden geen tekenen van emo
tie. bij het voorlezen van het re
quisitoir.
Vamorgen komt de verdedi-
ging aan het woord. Er zijn 14
advocaten bij de zaak betrokken.
Georges Wat in te gen wie bij
verstek de doodstraf werd geëist,
wordt ook gezocht in verband
met het op 15 februari ontdekte
komplot om president De Gaulla
bij een bezoek aan de Parijse
krijgsschool te vermoorden.
Plaatselijk meer bewolking
Boven het noorden van ons
land bevindt zich het centrum
van een hogedrukgebied met een
luchtdruk van 1033 mb. Als ge
volg hiervan is de wind zwak en
treedt in de nacht een sterke
temperatuurdaling op, waarbij
plaatselijk mist ontstaat. Achter
een front dat zich uitstrekt van
Zuid-Zweden stroomt vergezeld
van sneeuwval koude lucht uit
Scandinavië Nood-Oost-Europa
binnen. Dit front wordt vooraf
gegaan door een gebied met veel
bewolking dat zich langzaam in
westelijke richting beweegt en
vandaag het noordoosten van
het land kan bereiken. Elders is
het overwegend zonnig met mid-
dagtemperaturen rond het vries
punt.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig tot hedenavond.
Plaatselijk meer bewolking
In de ochtend plaatselijk mist.
Later, voornamelijk in het noord
oosten van het land toenemende
bewolking ea lichte vorst; elders
overwegend zonnig en tempera
turen oplopend tot om het vries
punt.
DINSDAG 26 FEBRUARI
Breskens
v.m.
3.15
n.m.
3.44
Terneuzen
3.50
4.19
Hansweert
4.30
4.59
Walsoorden
4.40
5.09
WOENSDAG
27 FEBRUARI
v.m.
n.m.
Breskens
5.56
4.23
Terneuzen
4.31
4.58
Hansweert
5.11
5.38
Walsoorden
5.21
5.48
ZON MAAN
op onder op onder
""ebr.
26 7.35 18.12 9.03 21.30
27 7.33 18.14 9.27 22.53
28 7.31 18.16 9.52
(Van .een speciale A. N .P.-verslaggever.)
Laat in de avond nog joegen in de maanloze duister
nis over de Westerschelde de vlammen huizenhoog uit
het wrak van de Panamese tanker Miraflores. die gister
middag op slechts enkele honderden meters uit de kust
van Zuid Beveland, volbeladen met 30.000 ton ruwe olie,
midscheeps en met vernietigende kracht werd geramd
door de Britse Abadesa, eveneens een olieschip, dat
kort na het middaguur met 19.000 ton stookolie uit
Antwerpen was vertrokken.
Het inferno markeerde de plaats waar zich om kwart
over vier een van de ergste scheepsrampen van de laat
ste jaren in de Zeeuwse wateren heeft afgespeeld. Het
ongeluk gebeurde in de smalle vaargeul nabij de Belgi
sche grens, het beruchte Nauw van Bath, dat de trieste
faam heeft gekregen van schepenkerkhof van de Wes
terschelde.
met elkaar verstrengeld lagen en
bovendien de Griekse supertan
ker „Livanos" in een geslaag
de poging om de brandende sche
pen te ontwijken dicht daarbij
was vastgelopen op de plaat van
Saaftinge.
Ook voor de „Abadesa" dreigde
een catastrofe, want direct 11a de
botsing sloegen ds vlammen over
pp haar voorschip. Men slaagde
er gelukkig in het vuur daar té
localiseren. Later op do middag
kwam de „Abadesa" los van de
Panamese tanker. De gezagvoer
der, die al 19 man naaf do wal
had laten brengen, probeerde zijn
schip op een bank te zetten.
Voor de „Miraflores" was die
uitweg er niet meer. Terwiil men
oq de Britse tanker nog verbijs
terd begon aan de blussing, lagen
de meeste opvarenden van het
Panamese schip al in het water
en probeerden zij vertwijfeld weg
te komen van de vlammen, die
zich over een steeds groter opper
vlak uitstrekten. Het werd voor
hen een wanhopig gevecht teger
De brandende tanker
VAART OP ZEEUWSE
WATEREN LEVERT
WEER MEER
MOEILIJKHEDEN OP
Ijsmassa's weer
toegenomen
Overzicht van de ijstoestand op
25 februari, medegedeeld door de
Nederlandse IJsberichtendienst
van de Rijkswaterstaat te Den
Haag.
Het toenemen van het ijs
levert vooral voor de vaart
door de Zeeuwse wateren
weer meer moeilijkheden op.
Er wordt in verband hier
mede op gewezen dat op dit
traject bij bepaalde getijfase,
de ijstoestand zodanig zwaar
is dat hier slechts vaart mo
gelijk is voor schepen met een
machinevermogen boven 300
pk.
Door het kanaal door Zuid-
Beveland is ook alleen maar
vaart mogelijk voor schepen
met een vermogen boven 300
pk.
In de gehele Westerschelde
bevindt zich rgeds weer veel
drijfijs.
De Oude Maas is ijsvrij.
Hierdoor is in het Spui Oud-
Beijerland bereikbaar.
I11 de haven van Maasbracht
is het ijs ook sterk toegenomen.
De gevolgen waren zó ver
schrikkelijk, dat ook nu nog de
bewoners van Bath er slechts
huiverend over durven te spre
ken.
Vreselijk gezicht
„Ik hoorde een harde klap",
zei iemand die op de dijk liep,
„en direct spoot de brandende
olie zwartgeblakerd omhoog over
het schip uit. Mensen gilden, een
paar sprongen al in het wateer
om te ontkomen aan het vuur,
dat zich snel over de golven ver
spreidde. Het was een verschrik
kelijk geztent".
In Krabbendijke 10 km ver
der dacht men even aan een
zonsverduistering, toen de wind
enkele minuten later de roet
zwarte wolken over het land
dreef. Daar ook liepen de mensen
uit de huizen om te zien wat er
aan de hand was.
krijgen, maar er was geen hou
den aan. De „Abadesa" ramde
ons midscheeps en vrijwel direct
sloegen de vlammen uit de tank.
Tn tien minuten stond de „Mira
flores" vanaf de brug tot het
achterschip in lichte laaie.
Van een gecoördineerde red
dingsactie was geen sprake
meer-. Enkele mannen hebben
de vlammen en de uitputting.
Maar 't bergingsvaavtuig „Ary"
kwam gelukkig voor hen op tijd.
Bemanning van boord
De toestand op de „Abadesa",
waarvan het voorschip in bran 1
stond, werd zó kritiek, dat de
bemanning van boord ging. Zij
fAdv.)
Reumatiek
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL
TQGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
TOGAL
HELPT
HELPT
HELPT
HELFT
HELPT
HELPT
HELPT
Twee doden vier ver
misten
Aan boord bevonden zich, vol
gens verklai'ingen van over
levenden, 39 personen: 37 Ita
lianen, onder wie de echtgeno
ten van de kapitein en van de
eerste machinist, de Belgische
roerganger Kose Gareel (3/1)
uit Gent en de Belgische loods
Van der Torre.
Gareel,' de beide vrouwen en 25
bemanningsleden werden door en
door nat en verkleumd in Bath
aan wal gebracht door Van der
Akker's bergingsvaartuig „Arie".
De loods werd met een van de
opvarenden, die overleed, door de
Groningse kustvaarder „Panda"
afgeleverd in Hansweert. Vier of
vijf man zijn vermoedelijk opge
pikt door de „Abadesa". Vast
staat dat de derde machinist van-
het Panamese schip in de machi
nekamer in de vlammen is omge
komen.
Vier man worden nog vermist.
Onder hen zijn de kapitein Giaco-
mo Verolda (59) uit Genua en
zijn eerste stuurman.
Uit zijn roer
Roerganger Rose Careel is
een van de weinigen geweest, die
het ongeluk heeft zien aanko
men. „Bij Bath liep het schip uit
zijn roer", vertelde hij gister
avond in het Dorpshuis van Ril
land, waar de drenkelingen wer
den verzorgd. „De tanker kwam
dwars over de geul te liggen. We
hebben nog van alles gedaan om
haar wees in de goede koers te
,-iog geprobeerde een sloep te
strijken, maar de bcot s.ond on
wrikbaar vast aan het dek. On
der de bemanning brak 'n paniek
uit, vertelde Careel. Tien a vijf
tien man sprongen vóór mij
overboord, Enkele probeerden
nog de vlammen te blussen, maai
de hitte was zó enorm, dat zij de
vlammen zelfs niet konden bena
deren. De kapitein gaf ons op
dracht het schip te verlaten. Ik
deed een reddingsgordel aan en
sprong in het water waarop de
vlammen zich al uitstrekten".
Careel heeft een half uur voor
zijn leven moeten zwemmen. „De
vlammen kwamen langzaam
dichter en dichter bij me. Op een
gegeven ogenblik dacht ik dat
het gedaan was met me, want
door de kou kon ik nauwelijks
meer een meter zwemmen". Hij
werd op het nippertje gered door
de ,;Ary". Het schip haalde hem
als eerste van de drenkelingen
Mit het water toen de vlammen
nog maar twintig meter van hem
af waren.
Scheepvaartverkeer
werd gestaakt
Het scheepvaartverkeer werd
lirect gestaakt, omdat de „Mira
flores", die al korte tijd later over
haar gehele lengte een onheil
spellende loeiende fakkel was en
de „Abadesa" in de vaarroute
Jog een beeld van de scheeps- ram
werd in Hansweert aan wal ge
bracht. Deze beslissing werd om
streeks kwart over negen ge
nomen.
Kort voor deze beslissing werd
genomen deelde kapitein Ri
chards telefonisch via de mar
conist van het schip mee, dat hij
het bericht, dat de brand zich
had uitgebreid, kon bevestigen
noch ontkennen. Gevraagd of het
schip zijn weg vervolgde en of
alles goed aan boord was, ant
woordde de radio-telegrafist:
„Wij varen helemaal niet. Wij
zijn voor anker gegaan. Wij aan
boord maken het allen goed. Er
zijn geen ongelukken gebeurd.
In het geheel geen ongelukken".
Negentien opvarenden van de
„Abadesa" zijn door het douane
vaartuig „Alk" naar Hansweert
gebracht. Uit Vlissingen vertrok
een autobus, die deze mensen
zou ophalen. Zij zullen in Vlis
singen in hotels worden onder
gebracht.
Brand geblust
De brand op de „Miraflores" is
gisteravond omstreeks 10 uur ge -
blust. In de machinekamer ver
richtten mannen van de sleep
boot „Holland" de nablussings-
werkzaamlieden.
De sleepboot „Holland" van
Sleepdienst Muller uit Terneu-
zen beeft een groot aandeel ge
had in de blussingswerkzaam-
heden bij de brand op de „Mira
flores". De bemanning van deze
sleper is het vuur te lijf gegaan
met snelblusapparatiiur. De
„Holland" had 3500 kg soliuim
aan boord.
De „Abadesa" stoomde gister
avond met een rampbenv-nnteg
op eigen kracht terug naar Ant
werpen, waar het in de loop van
de nacht werd verwacht.
(Zie verder pagina 2)
NIEUW AMERIKAANS
RUIMTESCHIP
De Verenigde Staten hebben
een nieuw type ruimteschip ont
wikkeld, dat eer, astronaut na
een ruimtevlucht ongeveer zes
tienhonderd kilometer door de
atmosfeer kan sturen en waar
mee hij een geleidelijke en ho
rizontale land'ng kan uitvoeren.
Het toestel, M-2 geheten, is
vleugelloos, halfkegelvormig en
iweft een stomne neus. Er zijn
uitgebreide proeven mee ge
nomen in een w'ndtunnel en de
eerste proefvlucht wordt waar
schijnlijk in het vroege voorjaar
gemaakt.