Brandaris Voor mij zware Lekkere pittige zware shag Kantongerecht Terneuzen Beursoverzicht BtoncliiSeffen LET OP! Deze week in Uw brievenbus! 558ste STAATSLOTERIJ - DE VRIJE ZÈEUW Pagina 5 HET BLAD MET DE VÉLE BELANGRIJKE PRIJSKORTINGEN Altijd soepel en vers tot de laatste draad! 2e lijst Toertocht van duizenden auto's op het IJselmeer WOENSDAG 20 FEBRUARI 1963 f N^NO 1753 HOGE PRIJZEN 14038 051 2036 124 852 891 «006 093 455 542 4133 152 5107 208 119 654 771 7028 165 8136 351 9019 168 10127 154 680 755 11152 337 ■12008 194 PRIJZEN VAN ƒ80.— 165 353 151 299 935 962 135 148 667 906 197 434 803 876 126 200 930 996 272 447 535 542 610 615 177 382 769 916 360 404 357 614 478 499 696 495 526 620 726 832 660 840 844 178 183 242 279 326 420 934 6ti9 6S4 804 932 240 402 426 486 494 633 566 637 69S 604 868 907 640 701 761 448 485 508 960 991 901 567 570 604 419 553 751 S64 893 960 654 788 976 13021 822 14053 15033 775 160S0 645 92S 17027 667 18219 19002 30031 534 21148 089 155 '245 310 372 481 543 7S3 811 861 353 383 397 419 643 651 745 770 842 Sn? SS 355 403 444 471 559 578 «53 791 808 160 198 308 369 450 536 591 624 642 660 67» 686 690 725 745 750 848 898 044 073 156 231 306 517 528 531 637 840 934 229 316 352 627 657 833 S61 936 955 050 223 366 374 538 682 735 774 876 558 649 TO9 110 232 301 406 466 502 234 448 518 671 760 829 830 NIETEN 1003 035 133 168 173 175 201 205 242 247 j 269 272 283 313 325 340 346 351 367 372 1 403 411 432 434 474 490 504 551 575 580 594 617 644 657 669 6S6 747 780 896 918 929 931 2015 077 091 093 115 138 164 173 215 263 270 305 325 334 335 343 357 398 411 413 420 434 435 451 467 490 493 507 554 555 571 661 684 690 798 807 820 987 994 1022 035 044 07S 085 107 137 143 149 155 184 200 249 262 374 377 393 413 466 495 527 531 547 574 622 629 663 684 689 717 843 S44 887 S93 939 945 947 4004 033 051 056 073 077 097 106 144 154 .184 222 241 245 263 281 311 312 320 321 323 333 384 454 468 495 539 551 590 597 603 610 644 702 726 728 747 769 790 S87 392 934 955 972 SS0S1 082 122 172 178 209 226 276 2S4 291 315 338 346 368 396 407 418 437 443 458 507 522 554 565 584 622 628 636 709 712 719 737 738 793 805 833 845 858 899 921 930 98S 990 «025 028 054 068 090 092 100 111 112 137 180 198 199 213 218 245 259 277 290 321 398 415 420 454 485 559 567 587 689 691 733 744 745 769 770 785 783 869 955 7015 027 054 055 078 079 124 129 174 197 213 270 282 286 291 311 340 381 523 575 592 618 639 640 646 663 669 695 716 730 747 759 787 790 794 807 836 918 951 976 «025 035 069 098 108 18S 207 230 250 254 255 256 337 396 411 419 447 449 458 470 508 530 615 628 739 758 781 784 822 824 827 849 875 891 935 946 977 978 #008 021 041 075 086 098 100 153 180 209 234 237 238 265 351 362 432 437 441 457 496 521 537 539 546 622 628 629 636 672 697 702 708 830 833 845 920 928 935 943 953 960 982 10002 008 122 150 173 ISO 184 215 239 262 274 327 333 353 358 368 410 412 438 464 468 495 503 505 528 544 572 583 588 606 617 625 644 654 671 673 684 693 741 763 822 845 886 906 913 11097 113 214 220 223 256 273 307 312 343 34» 3»S 3S1 393 453 466 496 506 509 532 550 611 694 702 704 719 722 749 767 777 830 S51 S77 886 902 932 13019 09S 125 147 184 215 254 275 293 314 401 405 442 46S 494 521 629 665 67S 713 736 749 764 780 804 839 S75 883 889 894 91d 13003 117 147 188 193 215 268 274 323 326 335 3o0 355 390 412 447 458 494 515 532 570 595 618 641 655 671 722 827 831 833 862 867 868 882 900 905 939 944 966 995 996 f 14009 017 032 048 049 068 078 11S 159 210 220 243 291 299 385 386 399 476 53S 547 629 680 684 686 706 740 806 818 832 843 870 886 S94 951 15000 13004 013 052 060 104 194 202 203 213 222 240 278 279 301 424 480 485 502 SOS 524 ISS S2 S42 ®?4 672 6S3 685 734 738 780 S26 827 S43 851 S60 878 915 939 953 970 1«04' 108 122 162 210 217 231 26S 300 303 304 354 358 370 413 448 494 511 544 56S 593 620 645 701 705 711 718 75S S2S 851 060 955 17007 038 057 085 155 157 210 234 267 271 279 339 344 417 489 524 536 538 546 571 584 590 614 623 630 636 643 703 760 767 777 783 814 843 897 914 951 18061 062 063 107 119 146 153 194 20S 268 270 293 306 329 332 345 354 372 3S2 405 458 487 515 530 535 579 607 659 661 707 743 744 747 757 759 773 780 792 801 816.827 858 887 913 95S 19048 049 068 085 154 131 19S 209 211 261 268 270 295 324 329 343 34S 354 391 421 499 51» 524 547 580 618 651 667 696 975 984 985 775 S43 SM 902 941 956 SOOdO 054 093 106 109 135 149 181 217 281 294 313 314 318 395 456 475 479 484 490 517 528 540 561 604 635 667 703 710 789 796 813 S68 911 919 942 969 319?2 9S °74 090 I® 106 120 127 132 167 169 172 180 196 227 229 273 312 317 330 382 446 459 476 496 608 610 630 703 723 731 757 796 851 885 921 946 Toevoegen aan de lijst van 18 februari nieten: de nummers 21606 21626 21672 21677 Zitting; van 10 februari Bij de aanvang der zitting maakte de kantonrechter, mi'. H. v. d. Belt, het schriftelijk vonnis bekend tegen de Terneuzense monteur M. M. A., die in vorige zitting terechtstond, omdat hem ten laste was gelegd op 9 mei van het vorige jaar als bestuur der van een personenauto te St. Jansteen op de Absdaalseweg niet rechts te hebben gehouden. De uitspraak luidde: 50 boete of 10 dagen hechtenis. Omzien met nare gevolgen. Het was geen „Omzien in wrok", naar de titel van een be kend toneelstuk, dat de 20-jarige E. R. J., kamermeisje in „Sonne- vanck", woonachtig te Middel burg, toen zij op 2 juli van het vorig jaar met een behoorlijke vaart 'met haar bromfiets over de Scheldekade te Terneuzen reed, het hoofd deed wenden. Ook niet omdat zij, zoals de kan tonrechter vroeg, zo'n grote be langstelling had voor de jachten in de haven, ,,'t Is raar om te zeggen, maar mejuffrouw W„ die bij mij op de duo zat, had een paar jongens gezien en daar keek ik toen ook naar"" zei mej. R. „Er waren dus jongens in het spel", zei de kantonrechter, „doch hoe dan ook, 't is een akelige ge schiedenis." Het omkijken van mej. R. had n.l. tot gevolg gehad, dat zij de 71-jarige wielrijder P. P. te Ter neuzen aangereden had, die hier van de nare lichamelijke gevol gen nog niet te boven is. Hij moest in het ziekenhuis worden opgenomen, evenals mej. R. zelf trouwens, die er ook vier weken moest verblijven. De bromfiets was van zekere v. d. B. „Uw verloofde?" vroeg mr. v. de Belt. „Niet meer", was het ant woord, waarop de kantonrechter zeide: „Goed, we zullen hier niet verder op ingaan; het gaat hier alleen om uw merkwaardige manier van rijden. De duo-passa gier mej. W. had nog gewaar schuwd, doch vergeefs. Ook de officier van Justitie, mr. Th. Lebret, vond het een nare zaak, ook voor de verdach te, voor wie hij geen al te grote bijkomende gevolgen wilde eisen. Hij hield hierbij rekening met het feit, dat mej. R. de onkosten aan de fiets van P. direct wilde voldoen. De eis luidde: ƒ20, boete. De uitspraak was conform. Ook voor H. P. M. te .Ter neuzen bleven de gevolgen van roekeloos rijden op een bromfiets niet bespaard. Op een verlate zaterdagavond in septem ber kwam hij met zijn bromfiets van de Parallelweg te Westdor- pe de Rijksweg naar Terneuzen opgereden en verleende hierbij geen voorrang aan een personen auto. Bijna frontaal kwam hij hiermee in botsing. Zeven weken moest hij voor de gevolgen van deze aanrijding in het ziekenhuis verpleegd worden en daar hij niet verzekerd was de schade, die meer dan ƒ600 beliep, zelf betalen. „U had wat gedronken, hè? U staat hiervoor niet terecht, maar toch wil ik u erop attent maken, dat dit voor u een slechte noot is," voegde mr. v. d. Belt M. toe. „Dat u hier nog staat, is inder daad een wonder!" Ook de officier wees er op, dat verdachte na de aanrijding sterk naar alcohol rook en was even eens van mening, dat alles nog bijzonder goed afgelopen was. Hij eiste een boete van dertig gulden. De kantonrechter vonniste overeenkomstig en voegde hier aan toe, te hopen, dat M. van dit ongeluk iets had geleerd. De 62-jarige groentehandelaar P. S. L. te Terneuzen was op 1 september 1962 met zijn driewie- lige motorcarrier vanaf de Axel- sestraat de Tuinstraat ingereden. Hoewel L. ter zitting zeide, ter dege gekeken te hebben of het rijwielpad vrij was, kwam zijn motorrijwiel toch in botsing met de bromfiets van v. C. Diens 14- jarig zoontje liep hierbij een beenbreuk op; v. C. zelf kon in drie weken niet werken. L. gaf volmondig toe schuldig te zijn, doch laakte tevens het harde rijden van v. C. Eis en uitspraak: 30 boete. De 64-jarige J. J. H. te Clinge, van beroep eveneens groentehan delaar, was op 19 september met zijn met een paard bespannen wagen tegen een in de Wilhelmi- nastraat te St. Jansteen rechts van de weg staande bestelauto gereden. Op de vraag vair de rechter naar de oorzaak hiervan, zeide H. dat het paard waarschijnlijk ge schrokken was. „Waarvan?" vroeg de kantonrechter. „Dat weet ik niet, wat paard denkt, weet ik niet", antwoordde H. „O, die zijn over het algemeen erg verstandig, het paard zal de verkeersregels wel hebben ge kend en hebben gedacht: mijn baas was mis", zei mr. v. d. Belt. „Ja," zei H., „maar de baas weet er ook wel iets van." In ieder geval moest de baas, overeenkomstig de eis van de of ficier 15 boete betalen. Wat zal het paard van de baas hiervan hebben gedacht? •„U staat onder ede, leugenaar'." voegde D. L. L., 54 jaar, ver tegenwoordiger te Goes, in op perste verontwaardiging de even eens 54-jarige vertegenwoordiger F. H. W. te Terneuzen toe. L. was ten laste gelegd, dat hij met zijn auto, nadat deze eerst op de hoek van de Westkolk- straat: geparkeerd had gestaan, weggereden was in de richting van de boot en daarbij een aan rijding had veroorzaakt met de wagen, die uit de richting van de Grenulaan kwam en bestuurd werd door W. L. ontkende dit ten stelligste. Hij was weggereden en was toen gestopt om een bus te laten pas seren; in grote vaart reed W. hem toen vanachter tegemoet, waarbij een kleine botsing met W.'s wagen ontstond. W., die eerst ontkende L. te hebben gezien, zeide even later voor de wagen van L. te hebben geremd, omdat L. doorreed, wat L. bovengenoemde verontwaar digde zin ontlokte. De officier vond de getuigen verklaring bijzonder twijfelachtig en requireerde vrijspraak, waar de kantonrechter, zich bij aan sloot. Op de gang was het, nadat de verdachte en de getuige zich had den verwijderd, nogal luidruch tig. Nadat de parketwachter zich even had laten zien, keerde de rust weer. J. H„ 70 jaar, vlascommissio nair te Axel, was op 7 november over de Axelsestraat met zijn auto gereden, waarvan de ver lichting uiet in orde was. H. wist dit en had zich naar een nabijge legen garage begeven om het euvel te verhelpen, doch was in tussen geverbaliseerd. De officier eiste voor het niet funktioneren van het voor- en achterlicht twee boeten van ƒ15 en ƒ10. J. H„ te Axel, was op 7 nov. hij. De kantonrechter hield reke ning met verschillende omstan digheden eti vonniste tweemaal ƒ7,50. '"t Valt tegen", zei H., „maar ik moet het slikken; ik had op een tientje gerekend en nu is het vijftien gulden." „Volgende zaak", zei de kan tonrechter. E. O. te Hontenisse, had voor zijn woning een sloot lopen, waarin hij voortdurend afval heeft laten uitlozen. Dit veroor zaakte voor de omwnenden een enorme stank. De heer L. J. Ver- eecken, dijkgraaf te Lamswaar- de, had K. reeds enige malen ge- A'aarschuwd, dat hij buizen moest laten leggen in de sloot voor af watering. K. deed dit niet, doch betaalt wel steeds de kosten die voor hem voortvloeien uit het onderhoud dat de polder aan de sloot verricht. Dit heeft hem al meer gekost dan het leggen van de riolering. Getuige Vereeeken bevestigde op een desbetreffende vraag van de kantonrechter, dat K. een moeilijk karakter heeft en dat hij als argument voor zijn weige ring aanvoert, dat de bestaande toestand altijd zo is geweest. Het maatschappelijk welzijn van de omwonenden is er vol gens de kantonrechter niet mee gebaat, dat de toestand zo blijft. Eis en uitspraak: 20 boete. Wegens het niet behoorlijk uit wijken voor een andere auto, waardoor een aanrijding ont stond, werd de 67-jarige J. C. S„ aannemer te Westdorpe, overeen komstig de eis veroordeeld tot ƒ25 boete. Voor eenzelfde feit kreeg de 21-jarige J. A. B., monteur te Axel, 40 boete; de eis was hier 50. De 37-jarige J. B., monteur te Hontenisse had op de Absdaalse- straat bij het voorbijrijden van een andere auto, een met paard bespannen strowagen geraakt. Hij had deze wagen niet gezien, zei hij. Eis,- ƒ20 boete; uitspraak ƒ15. L. E. H. H„ chauffeur te Sint Jansteen, was met een vlasauto met aanhangwagen tegen een verkeerslicht op de Vismarkt te Hulst gereden. Bovendien was de aanhangwagen te breed geladen. Eis en uitspraak voor het eer ste feit15 boete, met toewij zing van de vordering van de ge meente Hulst tot een bedrag van ƒ80,40; voor het tweede feit: ƒ25 boete. De eis was 30. Voor de tweede maal diende de zaak tegen A. de R. te Bier vliet. Hij had met zijn wa gen in één der parkeervak ken op de Markt te Terneu zen gestaan en had bij het weg rijden het hem tegemoet komend verkeer gehinderd. De R. ontkende dit. Getuige L. A. Neve hield ech ter vol, dat het wél zo was Hij had bij het passeren van De R. geprobeerd tussen diens vracht wagen en een bus door te rijden en was hierna op een andere vrachtwagen gereden. Getuige C. A. Schoolmeester, die naast De R. in de vrachtwa gen zat, ontkende eveneens dat GARDES GEARRESTEERD De Franse ex-kolonel Gar des, die een belangrijke rol heeft gespeeld in de O. A. S„ is in Madrid gearresteerd, zo is vrijdag uit welingelichte bron vernomen. Men weet momenteel nog niet, of de Spaanse autori teiten hem zullen uitwijzen. Gardes zou een van de weinige O. A. S.-leiders zijn die nog in Spanje bevinden. Ortiz en La- cheroy ,die geruime tijd op de Balearen hebben vertoefd, zou den zich nu in Portugal geves tigd hebben. Andere als Argoud, Gardy en Godard moeten zich ergens in Europa bevinden. Lagaillarde, de voormalige parachutistenofficier die de bar- ricadenopstand in Algiers leid de, zou volgens welingelichte Spaanse kringen, met de acti visten hebben gebroken. De Spaanse autoriteiten zouden geen bezwaar hebben tegen zijn verblijf in Spanje, zolang hij zich maar onthoudt van elke activiteit die de goede betrek- 'kingen tussen Parijs en Madrid zou kunnen schaden. Zoals be kend, heeft de Franse minister van Binnenlandse Zaken, Frey, kortgeleden tijdens een bezoek aan Spanje met de autoriteiten aldaar over de kwestie van het verblijf van voormalige O. A. S.- leiders in dat land gesproken. Bevoorrading van Schiermonnikoog weer mislukt Ook gisteren is men er niet in geslaagd Schiermonnikoog met kolen en gas te bevoorraden. Gistermorgen zijn vanuit Oost- Mahorn de rijksveerboot „Brak mand" en de barkas „Ameland" achter een sleepboot de Wad denzee opgestaan, om te probe ren het eiland te bereiken. Om streeks half twaalf raakte het stuur van de sleepboot op onge veer 400 meter van de aanleg- stijger onklaar. Toen lag de „Brakzand" nog 800 meter van de wal. De schepen moesten door dit mankement weer naar Oost-Mahorn terugkeren. Vorige week woensdag is Schiermonnikoog voor het laatst met veel moeite bevoorraad. Er zou echter nog geen kritieke l situatie zijn ontstaan hoewel er aan sommige artikelen gebrek bestaat. De R. een verkeersfout had be gaan. Mr. Tichelman Jr. was raads man van De R. De officier noemde het aan het handig manoeuvreeren van N. te danken, dat er geen ongeluk ken waren gebeurd. Eis 40 boete en toewijzing der civiele vordering. Uitspraak: ƒ30 met toewijzing van de vordering. De 41-jarige L. M. N. te Moer- beke (B.) had als bestuurder van een auto geen voorrang verleend bij een uitrit te Axel. Eis en uitspraak: ƒ50 boete. M. L. J. G. te Koewacht had een landbouwmachine bereden zonder achterlicht. Eis: 30 boete; uitspraak: ƒ20. W. A. W. te Terneuzen werd wegens het niet bir de door B. W. gestelde termijn een af scheiding te maken veroordeeld tot een boete van ƒ10. De eis was 25. INTERNATIONALS NAUWELIJKS PRIJSHOUDEND, SCHEEPVAARTEN VAST De internationale waarden hebben gistermiddag een nau welijks prijshoudende tendentie te zien gegeven. De handel was kalm. AKU opende 2 punten la ger op 452. Van Hoogovens ging 4 punten af op 531. Deze aan delen staan nog steeds onder nadelige invloed van de gang van zaken bij de Dortmund Hörder. De vooruitzichten bij dit Duitse concern worden door de directie minder gunstig be oordeeld. Er gaat in deze hoek zeer weinig om, doch het ont breekt er vrijwel dagelijks aan voldoende vraag om aan de ver koopdrukte het hoofd te kun nen bieden. De koers voor aan delen Hoogovens brokkelt steeds verder af. Philips, Unilever als mede de aandelen Kon. Olie, handhaafden zich op respectie velijk 153,70, 143,50 en 165,50 op het voorgaande slotniveau. Ook gisteren ontbrak het de beurs aan stimulerend bedrijfs nieuws voor de hoofdfondsen. Wall Street zag maandag in het laatste beursuur de eerder op de dag behaalde koerswin sten voor een groot gedeelte weer verloren gaan. De Neder landse hoofdfondsen konden zich op de Newyorkse beurs vrij goed handhaven. De Westduitse beurzen waren gisteren iets ge makkelijker. In de scheepvaarthoek was de handel tamelijk actief. De stuk ken werden tegen oplopende koersen uit de markt genomen. Aandelen Koninklijke Boot wa ren aan de vaste kant op het gepubliceerde jaarverslag. De trampvrachten zijn in januari, als gevolg van de koude, sterk, gestegen. Dit was van invloed op de overige scheepvaartaan delen. De leidende cultures la gen verwaarloosd in de markt. In de staatsfondsenhoek ston den de 4% procent leningen een weinig onder druk als gevolg van de inschrijving gisteren op de ƒ300 min 4% procent staats lening 1963, tegen 99 procent. De belangstelling voor deze lening was zeer groot. Verwacht wordt dat de toewijzing gering zal zijn. Het ziet er naar uit, aldus de beurs, dat meer obli gatie-leningen spoedig zullen worden aangekondigd. In de lokale afdelingen wer den aandelen „Metaalbuizen Fa briek Excelsior" 15 punten hoger geadviseerd. Dit op de onder handelingen van dit concern met de Amerikaanse maatschap pij „Republic Steel" over sa menwerking voor de produktie van met plastic beklede buizen. Aandelen Van Vlissingen Ka toen werden wat lager geadvi seerd. De beurs verwacht dat de DUEL? Het proces tegen de daders van de aanslag op generaal De Gauile vorig jaar te Petit-Cla- mart, dreigt een onverwacht ge volg te krijgen. Een der verdedi gers, Richard Dupuy, die zich tijdens het proces door de plaats vervangende openbare aankla ger, kolonel Floch, beledigd acht, heeft genoegdoening door een duel geëist. De secondanten van Dupuy zijn de advocaten Tixier- Vignancour en Engrand, Het tweegevecht, als het tenminste plaatsvindt, zal op cavalerie-sabel worden geleverd. 'winst van dit concern over het afgelopen boekjaar lager zal zijn vergeleken met het vorige boekjaar. Claims Ned. Bank instelling noteerden voor de laatste verhandeldag ƒ365. Beursindices 15/2 18/2 19/2 Int. conc. 491.6 488.8 488.2 Industrie 342.2 342.0 341.8 Scheepvaart 148.1 148.7 149.8 Banken 254.9 252.1 250.9 Handel, enz. 153.6 153.5 154.7 Algemeen 365.4 363.8 363.6 Nabeurskoersen AKU: 450 g'l (451%) Hoogovens: 526 532V2) Kon. Olie: 164.70—165.50 (165.60) Philips: 152 80—153.00 (153.60) Unilever: 143.00 (143.70) Advieskoersen buitenlands bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpapier, vandaag gel dend in Amsterdam, luiden: Engelse pond 10.05—10.15, Ca nadese dollar 3.303.35, Ameri kaanse dollar 3.58—3.62, Franse frank (100) 73.30—73.80, Belgi sche frank (100) 7.18—7.23, Ita liaanse lire (10.000) 57.00—59.00, Duitse mark (100) 89.70—90.20, Zweedse kroon (100) 68.90— 69.90, Zwitserse frank (100) 83.2083.70, Deense kroon (100) 51.6052.60, Noorse kroon (100) 50.0051.00, Oostenrijkse schil ling (100) 13.92Vi14.02Va, Por tugese escudo (100) 12.45—12.60, Spaanse peseta (100, gr. coup.) 5.90—6.05. o«stdrank in tabletvorm.95ct Nederlandse journalist maakte pers-reis door Indonesië De Nederlandse journalist, H. Martinot, die op initiatief van „De Gelderlander Pers", het Eindhovcnse dagblad en de Lim- burgia-pers een reis naar Indo nesië maakt, heeft daar na een verblijf van 1% maand een tour- née beëindigd waarbij hij cna.' Bali, Flores, Soerabaja en Ban dung bezocht. Bij zijn vertrek heeft de Indonesische minister van Voorlichting, dl'. Roeslan Abdulgani, de heer Martinot ver zocht aldus meldt „Antara" bij zijn terugkeer in Nederland aan zijn landgenoten mede te delen, dat het Indonesische volk zijn strijd tegen het kolonialisme zal voortzetten en dat de Indone sische bevolking bevriend wil zijn met de Westelijke landen, ook met Nederland. Het is, aldus Abdulgani, juist dat Indonesië thans te kampen beeft met eco nomische moeilijkheden, doch dit mag geen aanleiding zijn voor ongefundeerde speculaties, zoals b.v. een komende reorganisatie van de Indonesische regering.' Ket Indonesische volk, is samen.'' met zijn regering onder president Soekarno, in staat, zijn moeilijk heden te boven te komen, ver zekerde Roeslan Abdulgani aan de heer Martinot. De voorgenomen aanslag op De Gaulle In kringen van de Parijse po litie werd zondagavond ver nomen, dat mevrouw De Liffiac, lerares-Engels; aan de militaire academie in Parijs, heeft verteld dat men van plan was geweest, president De Gaulle op 2 of 15 februari te vermoorden. De plannen daartoe waren in de tweede helft van januari be sproken, toen de activist Watin in Frankrijk was. Watin was 14 januari teruggekeerd uit Spanje, waar hij beraadslaagd had met O.A.S.-leiders. Tachtig mannen van de rijks politie te water met zes auto's en motoren, een vliegtuig van de rijkspolitie en wegenwachters van de A.N.W.B. met vier auto's zullen vandaag in actie zijn om regelend en helpend op te treden voor het welslagen van een mon- stertoer van naar verwachting circa 2CC0 personenauto's, keine bestelauto's en autobusjes langs een aantal plaatsen aan twee zij den van het IJsselmeer. Deze toertocht, die georgani seerd wordt door de ijsverenigin- gen van een aantal IJsselmeer- plaatsen, zal de eerste in haar soort zijn, die ooit is gehouden. Aan de ene zijde van het IJssel meer voert zij langs o.a. Stave ren, Hindelopen en Workum, aan de andere zijde langs o.a. Oude zeug, Medemblik, Wervershof en Andijk. Van Andijk loopt de route dwars over het IJsselmeer naar Staveren, bij Workum wordt overgestoken naar Oudezeug. Tussen tien en twee uur kan in Workum, Wervershoof, Stave- ten en Hindelopen worden ge start voor deze tocht, die hon derd kilometer lang zal zijn. Het ijs heeft volgens de politie wel overal de vereiste dikte, maar zij heeft uitdrukkelijk gesteld, dat iedereen op eigen verant woording deelneemt. Om de toe stand van het ijs niet te verslech teren, zal er op de toerdag niet op het IJsselmeer worden ge spuid. Bij eventuele sneeuwval of mist zullen de vuurtorenlich ten gaan branden om de deelne mers ter oriëntering te dienen. Om eventuele verkeersopstoppin gen te regelen is de rijkspolitie met een vliegtuig boven de route De snelheid, waarmee men mag rijden, is maximaal 4o kilometer. Overstromingen in Andalusië In de Spaanse provincie Arr- dalusië, waar de Guadalquivir en haar zijtakken, met name de Genil, buiten hun oevers zijn getreden, heerst een alarmeren de situatie. In Cordoba moesten tweeduizend mensen worden ge ëvacueerd. In dorpen langs de Genil zijn vele aardverschuivin- zen zijn ingestort. Vele brug gen zijn verwoest. Te Puentt: bruggen is verwoest. Te Puente Genil staat in de laagst gelegen wijken één meter water. In de driehoek die gevormd wordt door Cadiz, Cordoba en Granada zijn bijna alle wegen afgesneden en ondervindt het treinverkeer grote hinder. De sneltrein Madrid-Malaga ftoh hij Mantilla niet verder.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 5