Brandaris
Voor mij zware
Lekkere
pittige
zware shag
Kantongerecht Terneuzen
Beursoverzicht
BtoncliiSeffen
LET OP! Deze
week in Uw
brievenbus!
558ste STAATSLOTERIJ -
DE VRIJE ZÈEUW
Pagina 5
HET BLAD MET DE VÉLE BELANGRIJKE PRIJSKORTINGEN
Altijd soepel en vers
tot de laatste draad!
2e lijst
Toertocht van duizenden auto's
op het IJselmeer
WOENSDAG 20 FEBRUARI 1963
f
N^NO 1753
HOGE PRIJZEN
14038 051
2036 124
852 891
«006 093
455 542
4133 152
5107 208
119
654 771
7028 165
8136 351
9019 168
10127 154
680 755
11152 337
■12008 194
PRIJZEN VAN ƒ80.—
165 353
151 299
935 962
135 148
667 906
197 434
803 876
126 200
930 996
272 447
535 542
610 615
177 382
769 916
360 404
357 614
478 499 696
495 526 620
726 832
660 840 844
178 183 242 279 326 420
934
6ti9 6S4 804 932
240 402 426 486 494 633
566 637 69S
604 868 907
640 701 761
448 485 508
960 991
901
567 570 604
419 553 751 S64 893 960
654 788 976
13021
822
14053
15033
775
160S0
645
92S
17027
667
18219
19002
30031
534
21148
089 155 '245 310 372 481 543 7S3 811
861
353 383 397 419 643 651 745 770 842
Sn? SS 355 403 444 471 559 578 «53
791 808
160 198 308 369 450 536 591 624 642
660 67» 686 690 725 745 750 848 898
044 073 156 231 306 517 528 531 637
840 934
229 316 352 627 657 833 S61 936 955
050 223 366 374 538 682 735 774 876
558 649 TO9 110 232 301 406 466 502
234 448 518 671 760 829 830
NIETEN
1003 035 133 168 173 175 201 205 242 247
j 269 272 283 313 325 340 346 351 367 372
1 403 411 432 434 474 490 504 551 575 580
594 617 644 657 669 6S6 747 780 896 918
929 931
2015 077 091 093 115 138 164 173 215 263
270 305 325 334 335 343 357 398 411 413
420 434 435 451 467 490 493 507 554 555
571 661 684 690 798 807 820 987 994
1022 035 044 07S 085 107 137 143 149 155
184 200 249 262 374 377 393 413 466 495
527 531 547 574 622 629 663 684 689
717 843 S44 887 S93 939 945 947
4004 033 051 056 073 077 097 106 144 154
.184 222 241 245 263 281 311 312 320 321
323 333 384 454 468 495 539 551 590 597
603 610 644 702 726 728 747 769 790 S87
392 934 955 972
SS0S1 082 122 172 178 209 226 276 2S4 291
315 338 346 368 396 407 418 437 443 458
507 522 554 565 584 622 628 636 709 712
719 737 738 793 805 833 845 858 899 921
930 98S 990
«025 028 054 068 090 092 100 111 112 137
180 198 199 213 218 245 259 277 290 321
398 415 420 454 485 559 567 587 689 691
733 744 745 769 770 785 783 869 955
7015 027 054 055 078 079 124 129 174 197
213 270 282 286 291 311 340 381 523 575
592 618 639 640 646 663 669 695 716 730
747 759 787 790 794 807 836 918 951 976
«025 035 069 098 108 18S 207 230 250 254
255 256 337 396 411 419 447 449 458 470
508 530 615 628 739 758 781 784 822 824
827 849 875 891 935 946 977 978
#008 021 041 075 086 098 100 153 180 209
234 237 238 265 351 362 432 437 441 457
496 521 537 539 546 622 628 629 636 672
697 702 708 830 833 845 920 928 935 943
953 960 982
10002 008 122 150 173 ISO 184 215 239 262
274 327 333 353 358 368 410 412 438 464
468 495 503 505 528 544 572 583 588 606
617 625 644 654 671 673 684 693 741 763
822 845 886 906 913
11097 113 214 220 223 256 273 307 312 343
34» 3»S 3S1 393 453 466 496 506 509 532
550 611 694 702 704 719 722 749 767 777
830 S51 S77 886 902 932
13019 09S 125 147 184 215 254 275 293 314
401 405 442 46S 494 521 629 665 67S 713
736 749 764 780 804 839 S75 883 889 894
91d
13003 117 147 188 193 215 268 274 323 326
335 3o0 355 390 412 447 458 494 515 532
570 595 618 641 655 671 722 827 831 833
862 867 868 882 900 905 939 944 966 995
996 f
14009 017 032 048 049 068 078 11S 159 210
220 243 291 299 385 386 399 476 53S 547
629 680 684 686 706 740 806 818 832 843
870 886 S94 951 15000
13004 013 052 060 104 194 202 203 213 222
240 278 279 301 424 480 485 502 SOS 524
ISS S2 S42 ®?4 672 6S3 685 734 738 780
S26 827 S43 851 S60 878 915 939 953 970
1«04' 108 122 162 210 217 231 26S 300 303
304 354 358 370 413 448 494 511 544 56S
593 620 645 701 705 711 718 75S S2S 851
060 955
17007 038 057 085 155 157 210 234 267 271
279 339 344 417 489 524 536 538 546 571
584 590 614 623 630 636 643 703 760 767
777 783 814 843 897 914 951
18061 062 063 107 119 146 153 194 20S
268 270 293 306 329 332 345 354 372 3S2
405 458 487 515 530 535 579 607 659 661
707 743 744 747 757 759 773 780 792 801
816.827 858 887 913 95S
19048 049 068 085 154 131 19S 209 211 261
268 270 295 324 329 343 34S 354 391 421
499 51» 524 547 580 618 651 667 696
975 984 985 775 S43 SM 902 941 956
SOOdO 054 093 106 109 135 149 181 217 281
294 313 314 318 395 456 475 479 484
490 517 528 540 561 604 635 667 703 710
789 796 813 S68 911 919 942 969
319?2 9S °74 090 I® 106 120 127 132 167
169 172 180 196 227 229 273 312 317 330
382 446 459 476 496 608 610 630 703 723
731 757 796 851 885 921 946
Toevoegen aan de lijst van 18 februari nieten: de nummers 21606 21626 21672 21677
Zitting; van 10 februari
Bij de aanvang der zitting
maakte de kantonrechter, mi'. H.
v. d. Belt, het schriftelijk vonnis
bekend tegen de Terneuzense
monteur M. M. A., die in vorige
zitting terechtstond, omdat hem
ten laste was gelegd op 9 mei
van het vorige jaar als bestuur
der van een personenauto te St.
Jansteen op de Absdaalseweg
niet rechts te hebben gehouden.
De uitspraak luidde: 50 boete of
10 dagen hechtenis.
Omzien met nare gevolgen.
Het was geen „Omzien in
wrok", naar de titel van een be
kend toneelstuk, dat de 20-jarige
E. R. J., kamermeisje in „Sonne-
vanck", woonachtig te Middel
burg, toen zij op 2 juli van het
vorig jaar met een behoorlijke
vaart 'met haar bromfiets over
de Scheldekade te Terneuzen
reed, het hoofd deed wenden.
Ook niet omdat zij, zoals de kan
tonrechter vroeg, zo'n grote be
langstelling had voor de jachten
in de haven, ,,'t Is raar om te
zeggen, maar mejuffrouw W„ die
bij mij op de duo zat, had een
paar jongens gezien en daar
keek ik toen ook naar"" zei
mej. R.
„Er waren dus jongens in het
spel", zei de kantonrechter, „doch
hoe dan ook, 't is een akelige ge
schiedenis."
Het omkijken van mej. R. had
n.l. tot gevolg gehad, dat zij de
71-jarige wielrijder P. P. te Ter
neuzen aangereden had, die hier
van de nare lichamelijke gevol
gen nog niet te boven is. Hij
moest in het ziekenhuis worden
opgenomen, evenals mej. R. zelf
trouwens, die er ook vier weken
moest verblijven.
De bromfiets was van zekere
v. d. B.
„Uw verloofde?" vroeg mr. v.
de Belt.
„Niet meer", was het ant
woord, waarop de kantonrechter
zeide: „Goed, we zullen hier niet
verder op ingaan; het gaat hier
alleen om uw merkwaardige
manier van rijden. De duo-passa
gier mej. W. had nog gewaar
schuwd, doch vergeefs.
Ook de officier van Justitie,
mr. Th. Lebret, vond het een
nare zaak, ook voor de verdach
te, voor wie hij geen al te grote
bijkomende gevolgen wilde eisen.
Hij hield hierbij rekening met
het feit, dat mej. R. de onkosten
aan de fiets van P. direct wilde
voldoen. De eis luidde: ƒ20,
boete.
De uitspraak was conform.
Ook voor H. P. M. te .Ter
neuzen bleven de gevolgen
van roekeloos rijden op een
bromfiets niet bespaard. Op een
verlate zaterdagavond in septem
ber kwam hij met zijn bromfiets
van de Parallelweg te Westdor-
pe de Rijksweg naar Terneuzen
opgereden en verleende hierbij
geen voorrang aan een personen
auto. Bijna frontaal kwam hij
hiermee in botsing. Zeven weken
moest hij voor de gevolgen van
deze aanrijding in het ziekenhuis
verpleegd worden en daar hij
niet verzekerd was de schade,
die meer dan ƒ600 beliep, zelf
betalen.
„U had wat gedronken, hè? U
staat hiervoor niet terecht, maar
toch wil ik u erop attent maken,
dat dit voor u een slechte noot
is," voegde mr. v. d. Belt M. toe.
„Dat u hier nog staat, is inder
daad een wonder!"
Ook de officier wees er op, dat
verdachte na de aanrijding sterk
naar alcohol rook en was even
eens van mening, dat alles nog
bijzonder goed afgelopen was.
Hij eiste een boete van dertig
gulden.
De kantonrechter vonniste
overeenkomstig en voegde hier
aan toe, te hopen, dat M. van dit
ongeluk iets had geleerd.
De 62-jarige groentehandelaar
P. S. L. te Terneuzen was op 1
september 1962 met zijn driewie-
lige motorcarrier vanaf de Axel-
sestraat de Tuinstraat ingereden.
Hoewel L. ter zitting zeide, ter
dege gekeken te hebben of het
rijwielpad vrij was, kwam zijn
motorrijwiel toch in botsing met
de bromfiets van v. C. Diens 14-
jarig zoontje liep hierbij een
beenbreuk op; v. C. zelf kon in
drie weken niet werken.
L. gaf volmondig toe schuldig
te zijn, doch laakte tevens het
harde rijden van v. C.
Eis en uitspraak: 30 boete.
De 64-jarige J. J. H. te Clinge,
van beroep eveneens groentehan
delaar, was op 19 september met
zijn met een paard bespannen
wagen tegen een in de Wilhelmi-
nastraat te St. Jansteen rechts
van de weg staande bestelauto
gereden.
Op de vraag vair de rechter
naar de oorzaak hiervan, zeide H.
dat het paard waarschijnlijk ge
schrokken was. „Waarvan?"
vroeg de kantonrechter.
„Dat weet ik niet, wat paard
denkt, weet ik niet", antwoordde
H.
„O, die zijn over het algemeen
erg verstandig, het paard zal de
verkeersregels wel hebben ge
kend en hebben gedacht: mijn
baas was mis", zei mr. v. d. Belt.
„Ja," zei H., „maar de baas
weet er ook wel iets van."
In ieder geval moest de baas,
overeenkomstig de eis van de of
ficier 15 boete betalen. Wat zal
het paard van de baas hiervan
hebben gedacht?
•„U staat onder ede, leugenaar'."
voegde D. L. L., 54 jaar, ver
tegenwoordiger te Goes, in op
perste verontwaardiging de even
eens 54-jarige vertegenwoordiger
F. H. W. te Terneuzen toe.
L. was ten laste gelegd, dat hij
met zijn auto, nadat deze eerst
op de hoek van de Westkolk-
straat: geparkeerd had gestaan,
weggereden was in de richting
van de boot en daarbij een aan
rijding had veroorzaakt met de
wagen, die uit de richting van
de Grenulaan kwam en bestuurd
werd door W.
L. ontkende dit ten stelligste.
Hij was weggereden en was toen
gestopt om een bus te laten pas
seren; in grote vaart reed W.
hem toen vanachter tegemoet,
waarbij een kleine botsing met
W.'s wagen ontstond.
W., die eerst ontkende L. te
hebben gezien, zeide even later
voor de wagen van L. te hebben
geremd, omdat L. doorreed, wat
L. bovengenoemde verontwaar
digde zin ontlokte.
De officier vond de getuigen
verklaring bijzonder twijfelachtig
en requireerde vrijspraak, waar
de kantonrechter, zich bij aan
sloot.
Op de gang was het, nadat de
verdachte en de getuige zich had
den verwijderd, nogal luidruch
tig.
Nadat de parketwachter zich
even had laten zien, keerde de
rust weer.
J. H„ 70 jaar, vlascommissio
nair te Axel, was op 7 november
over de Axelsestraat met zijn
auto gereden, waarvan de ver
lichting uiet in orde was. H. wist
dit en had zich naar een nabijge
legen garage begeven om het
euvel te verhelpen, doch was in
tussen geverbaliseerd.
De officier eiste voor het niet
funktioneren van het voor- en
achterlicht twee boeten van ƒ15
en ƒ10.
J. H„ te Axel, was op 7 nov.
hij.
De kantonrechter hield reke
ning met verschillende omstan
digheden eti vonniste tweemaal
ƒ7,50.
'"t Valt tegen", zei H., „maar
ik moet het slikken; ik had op
een tientje gerekend en nu is het
vijftien gulden."
„Volgende zaak", zei de kan
tonrechter.
E. O. te Hontenisse, had voor
zijn woning een sloot lopen,
waarin hij voortdurend afval
heeft laten uitlozen. Dit veroor
zaakte voor de omwnenden een
enorme stank. De heer L. J. Ver-
eecken, dijkgraaf te Lamswaar-
de, had K. reeds enige malen ge-
A'aarschuwd, dat hij buizen moest
laten leggen in de sloot voor af
watering. K. deed dit niet, doch
betaalt wel steeds de kosten die
voor hem voortvloeien uit het
onderhoud dat de polder aan de
sloot verricht. Dit heeft hem al
meer gekost dan het leggen van
de riolering.
Getuige Vereeeken bevestigde
op een desbetreffende vraag van
de kantonrechter, dat K. een
moeilijk karakter heeft en dat hij
als argument voor zijn weige
ring aanvoert, dat de bestaande
toestand altijd zo is geweest.
Het maatschappelijk welzijn
van de omwonenden is er vol
gens de kantonrechter niet mee
gebaat, dat de toestand zo blijft.
Eis en uitspraak: 20 boete.
Wegens het niet behoorlijk uit
wijken voor een andere auto,
waardoor een aanrijding ont
stond, werd de 67-jarige J. C. S„
aannemer te Westdorpe, overeen
komstig de eis veroordeeld tot
ƒ25 boete.
Voor eenzelfde feit kreeg de
21-jarige J. A. B., monteur te
Axel, 40 boete; de eis was hier
50.
De 37-jarige J. B., monteur te
Hontenisse had op de Absdaalse-
straat bij het voorbijrijden van
een andere auto, een met paard
bespannen strowagen geraakt.
Hij had deze wagen niet gezien,
zei hij.
Eis,- ƒ20 boete; uitspraak ƒ15.
L. E. H. H„ chauffeur te Sint
Jansteen, was met een vlasauto
met aanhangwagen tegen een
verkeerslicht op de Vismarkt te
Hulst gereden. Bovendien was de
aanhangwagen te breed geladen.
Eis en uitspraak voor het eer
ste feit15 boete, met toewij
zing van de vordering van de ge
meente Hulst tot een bedrag van
ƒ80,40; voor het tweede feit:
ƒ25 boete. De eis was 30.
Voor de tweede maal diende de
zaak tegen A. de R. te Bier
vliet. Hij had met zijn wa
gen in één der parkeervak
ken op de Markt te Terneu
zen gestaan en had bij het weg
rijden het hem tegemoet komend
verkeer gehinderd.
De R. ontkende dit.
Getuige L. A. Neve hield ech
ter vol, dat het wél zo was Hij
had bij het passeren van De R.
geprobeerd tussen diens vracht
wagen en een bus door te rijden
en was hierna op een andere
vrachtwagen gereden.
Getuige C. A. Schoolmeester,
die naast De R. in de vrachtwa
gen zat, ontkende eveneens dat
GARDES
GEARRESTEERD
De Franse ex-kolonel Gar
des, die een belangrijke rol
heeft gespeeld in de O. A. S„ is
in Madrid gearresteerd, zo is
vrijdag uit welingelichte bron
vernomen. Men weet momenteel
nog niet, of de Spaanse autori
teiten hem zullen uitwijzen.
Gardes zou een van de weinige
O. A. S.-leiders zijn die nog in
Spanje bevinden. Ortiz en La-
cheroy ,die geruime tijd op de
Balearen hebben vertoefd, zou
den zich nu in Portugal geves
tigd hebben. Andere als Argoud,
Gardy en Godard moeten zich
ergens in Europa bevinden.
Lagaillarde, de voormalige
parachutistenofficier die de bar-
ricadenopstand in Algiers leid
de, zou volgens welingelichte
Spaanse kringen, met de acti
visten hebben gebroken. De
Spaanse autoriteiten zouden
geen bezwaar hebben tegen zijn
verblijf in Spanje, zolang hij
zich maar onthoudt van elke
activiteit die de goede betrek-
'kingen tussen Parijs en Madrid
zou kunnen schaden. Zoals be
kend, heeft de Franse minister
van Binnenlandse Zaken, Frey,
kortgeleden tijdens een bezoek
aan Spanje met de autoriteiten
aldaar over de kwestie van het
verblijf van voormalige O. A. S.-
leiders in dat land gesproken.
Bevoorrading van
Schiermonnikoog weer
mislukt
Ook gisteren is men er niet in
geslaagd Schiermonnikoog met
kolen en gas te bevoorraden.
Gistermorgen zijn vanuit Oost-
Mahorn de rijksveerboot „Brak
mand" en de barkas „Ameland"
achter een sleepboot de Wad
denzee opgestaan, om te probe
ren het eiland te bereiken. Om
streeks half twaalf raakte het
stuur van de sleepboot op onge
veer 400 meter van de aanleg-
stijger onklaar. Toen lag de
„Brakzand" nog 800 meter van
de wal. De schepen moesten
door dit mankement weer naar
Oost-Mahorn terugkeren.
Vorige week woensdag is
Schiermonnikoog voor het laatst
met veel moeite bevoorraad. Er
zou echter nog geen kritieke
l situatie zijn ontstaan hoewel er
aan sommige artikelen gebrek
bestaat.
De R. een verkeersfout had be
gaan.
Mr. Tichelman Jr. was raads
man van De R.
De officier noemde het aan het
handig manoeuvreeren van N.
te danken, dat er geen ongeluk
ken waren gebeurd. Eis 40
boete en toewijzing der civiele
vordering. Uitspraak: ƒ30 met
toewijzing van de vordering.
De 41-jarige L. M. N. te Moer-
beke (B.) had als bestuurder van
een auto geen voorrang verleend
bij een uitrit te Axel.
Eis en uitspraak: ƒ50 boete.
M. L. J. G. te Koewacht had
een landbouwmachine bereden
zonder achterlicht.
Eis: 30 boete; uitspraak: ƒ20.
W. A. W. te Terneuzen werd
wegens het niet bir de door
B. W. gestelde termijn een af
scheiding te maken veroordeeld
tot een boete van ƒ10. De eis
was 25.
INTERNATIONALS
NAUWELIJKS
PRIJSHOUDEND,
SCHEEPVAARTEN VAST
De internationale waarden
hebben gistermiddag een nau
welijks prijshoudende tendentie
te zien gegeven. De handel was
kalm. AKU opende 2 punten la
ger op 452. Van Hoogovens ging
4 punten af op 531. Deze aan
delen staan nog steeds onder
nadelige invloed van de gang
van zaken bij de Dortmund
Hörder. De vooruitzichten bij
dit Duitse concern worden door
de directie minder gunstig be
oordeeld. Er gaat in deze hoek
zeer weinig om, doch het ont
breekt er vrijwel dagelijks aan
voldoende vraag om aan de ver
koopdrukte het hoofd te kun
nen bieden. De koers voor aan
delen Hoogovens brokkelt steeds
verder af. Philips, Unilever als
mede de aandelen Kon. Olie,
handhaafden zich op respectie
velijk 153,70, 143,50 en 165,50
op het voorgaande slotniveau.
Ook gisteren ontbrak het de
beurs aan stimulerend bedrijfs
nieuws voor de hoofdfondsen.
Wall Street zag maandag in
het laatste beursuur de eerder
op de dag behaalde koerswin
sten voor een groot gedeelte
weer verloren gaan. De Neder
landse hoofdfondsen konden
zich op de Newyorkse beurs vrij
goed handhaven. De Westduitse
beurzen waren gisteren iets ge
makkelijker.
In de scheepvaarthoek was de
handel tamelijk actief. De stuk
ken werden tegen oplopende
koersen uit de markt genomen.
Aandelen Koninklijke Boot wa
ren aan de vaste kant op het
gepubliceerde jaarverslag. De
trampvrachten zijn in januari,
als gevolg van de koude, sterk,
gestegen. Dit was van invloed
op de overige scheepvaartaan
delen. De leidende cultures la
gen verwaarloosd in de markt.
In de staatsfondsenhoek ston
den de 4% procent leningen een
weinig onder druk als gevolg
van de inschrijving gisteren op
de ƒ300 min 4% procent staats
lening 1963, tegen 99 procent.
De belangstelling voor deze
lening was zeer groot. Verwacht
wordt dat de toewijzing gering
zal zijn. Het ziet er naar uit,
aldus de beurs, dat meer obli
gatie-leningen spoedig zullen
worden aangekondigd.
In de lokale afdelingen wer
den aandelen „Metaalbuizen Fa
briek Excelsior" 15 punten hoger
geadviseerd. Dit op de onder
handelingen van dit concern
met de Amerikaanse maatschap
pij „Republic Steel" over sa
menwerking voor de produktie
van met plastic beklede buizen.
Aandelen Van Vlissingen Ka
toen werden wat lager geadvi
seerd. De beurs verwacht dat de
DUEL?
Het proces tegen de daders
van de aanslag op generaal De
Gauile vorig jaar te Petit-Cla-
mart, dreigt een onverwacht ge
volg te krijgen. Een der verdedi
gers, Richard Dupuy, die zich
tijdens het proces door de plaats
vervangende openbare aankla
ger, kolonel Floch, beledigd acht,
heeft genoegdoening door een
duel geëist. De secondanten van
Dupuy zijn de advocaten Tixier-
Vignancour en Engrand, Het
tweegevecht, als het tenminste
plaatsvindt, zal op cavalerie-sabel
worden geleverd.
'winst van dit concern over het
afgelopen boekjaar lager zal
zijn vergeleken met het vorige
boekjaar. Claims Ned. Bank
instelling noteerden voor de
laatste verhandeldag ƒ365.
Beursindices
15/2 18/2 19/2
Int. conc. 491.6 488.8 488.2
Industrie 342.2 342.0 341.8
Scheepvaart 148.1 148.7 149.8
Banken 254.9 252.1 250.9
Handel, enz. 153.6 153.5 154.7
Algemeen 365.4 363.8 363.6
Nabeurskoersen
AKU: 450 g'l (451%)
Hoogovens: 526 532V2)
Kon. Olie: 164.70—165.50 (165.60)
Philips: 152 80—153.00 (153.60)
Unilever: 143.00 (143.70)
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier, vandaag gel
dend in Amsterdam, luiden:
Engelse pond 10.05—10.15, Ca
nadese dollar 3.303.35, Ameri
kaanse dollar 3.58—3.62, Franse
frank (100) 73.30—73.80, Belgi
sche frank (100) 7.18—7.23, Ita
liaanse lire (10.000) 57.00—59.00,
Duitse mark (100) 89.70—90.20,
Zweedse kroon (100) 68.90—
69.90, Zwitserse frank (100)
83.2083.70, Deense kroon (100)
51.6052.60, Noorse kroon (100)
50.0051.00, Oostenrijkse schil
ling (100) 13.92Vi14.02Va, Por
tugese escudo (100) 12.45—12.60,
Spaanse peseta (100, gr. coup.)
5.90—6.05.
o«stdrank in tabletvorm.95ct
Nederlandse journalist
maakte pers-reis door
Indonesië
De Nederlandse journalist, H.
Martinot, die op initiatief van
„De Gelderlander Pers", het
Eindhovcnse dagblad en de Lim-
burgia-pers een reis naar Indo
nesië maakt, heeft daar na een
verblijf van 1% maand een tour-
née beëindigd waarbij hij cna.'
Bali, Flores, Soerabaja en Ban
dung bezocht. Bij zijn vertrek
heeft de Indonesische minister
van Voorlichting, dl'. Roeslan
Abdulgani, de heer Martinot ver
zocht aldus meldt „Antara"
bij zijn terugkeer in Nederland
aan zijn landgenoten mede te
delen, dat het Indonesische volk
zijn strijd tegen het kolonialisme
zal voortzetten en dat de Indone
sische bevolking bevriend wil
zijn met de Westelijke landen,
ook met Nederland. Het is, aldus
Abdulgani, juist dat Indonesië
thans te kampen beeft met eco
nomische moeilijkheden, doch dit
mag geen aanleiding zijn voor
ongefundeerde speculaties, zoals
b.v. een komende reorganisatie
van de Indonesische regering.'
Ket Indonesische volk, is samen.''
met zijn regering onder president
Soekarno, in staat, zijn moeilijk
heden te boven te komen, ver
zekerde Roeslan Abdulgani aan
de heer Martinot.
De voorgenomen aanslag
op De Gaulle
In kringen van de Parijse po
litie werd zondagavond ver
nomen, dat mevrouw De Liffiac,
lerares-Engels; aan de militaire
academie in Parijs, heeft verteld
dat men van plan was geweest,
president De Gaulle op 2 of 15
februari te vermoorden. De
plannen daartoe waren in de
tweede helft van januari be
sproken, toen de activist Watin
in Frankrijk was. Watin was
14 januari teruggekeerd uit
Spanje, waar hij beraadslaagd
had met O.A.S.-leiders.
Tachtig mannen van de rijks
politie te water met zes auto's en
motoren, een vliegtuig van de
rijkspolitie en wegenwachters
van de A.N.W.B. met vier auto's
zullen vandaag in actie zijn om
regelend en helpend op te treden
voor het welslagen van een mon-
stertoer van naar verwachting
circa 2CC0 personenauto's, keine
bestelauto's en autobusjes langs
een aantal plaatsen aan twee zij
den van het IJsselmeer.
Deze toertocht, die georgani
seerd wordt door de ijsverenigin-
gen van een aantal IJsselmeer-
plaatsen, zal de eerste in haar
soort zijn, die ooit is gehouden.
Aan de ene zijde van het IJssel
meer voert zij langs o.a. Stave
ren, Hindelopen en Workum, aan
de andere zijde langs o.a. Oude
zeug, Medemblik, Wervershof en
Andijk. Van Andijk loopt de
route dwars over het IJsselmeer
naar Staveren, bij Workum wordt
overgestoken naar Oudezeug.
Tussen tien en twee uur kan
in Workum, Wervershoof, Stave-
ten en Hindelopen worden ge
start voor deze tocht, die hon
derd kilometer lang zal zijn. Het
ijs heeft volgens de politie wel
overal de vereiste dikte, maar
zij heeft uitdrukkelijk gesteld,
dat iedereen op eigen verant
woording deelneemt. Om de toe
stand van het ijs niet te verslech
teren, zal er op de toerdag niet
op het IJsselmeer worden ge
spuid. Bij eventuele sneeuwval
of mist zullen de vuurtorenlich
ten gaan branden om de deelne
mers ter oriëntering te dienen.
Om eventuele verkeersopstoppin
gen te regelen is de rijkspolitie
met een vliegtuig boven de route
De snelheid, waarmee men mag
rijden, is maximaal 4o kilometer.
Overstromingen
in Andalusië
In de Spaanse provincie Arr-
dalusië, waar de Guadalquivir
en haar zijtakken, met name de
Genil, buiten hun oevers zijn
getreden, heerst een alarmeren
de situatie. In Cordoba moesten
tweeduizend mensen worden ge
ëvacueerd. In dorpen langs de
Genil zijn vele aardverschuivin-
zen zijn ingestort. Vele brug
gen zijn verwoest. Te Puentt:
bruggen is verwoest. Te Puente
Genil staat in de laagst gelegen
wijken één meter water.
In de driehoek die gevormd
wordt door Cadiz, Cordoba en
Granada zijn bijna alle wegen
afgesneden en ondervindt het
treinverkeer grote hinder. De
sneltrein Madrid-Malaga ftoh
hij Mantilla niet verder.