1953 DE RAMP 1963 10 JAAR GELEDEN Het is vandaag, 1 februari, 10 jaren geleden dat een grote watersnood ons land teisterde. Gedurende lieel zijn bestaan heeft Nederland met het water moeten strij den dat voortdurend onze kusten en dijken belaagt en bij de geringste ver zwakking toeslaat om het door ons gewonnen land te heroveren. Onder de talrijke overstromingen zijn die van 1421 de grote Elizabethsvloed, in 1916 de vloedgolven waaronder voor al het eiland Marken en de gebieden rond de Zuiderzee te lijden hadden en op 1 februari 1963 de grote spring vloed waardoor bijna de helft van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, de Biesbosch en grote delen van Noord-Brabant en het ZuidhoHandse vaste land onder het water bedolven werden. Deze laatste süringvloed waardoor Nederland in het centrum der inter nationale belangstelling kwam te „De trapjes" in de Nieuwstraat TERNEUZEN Noordhoek BEESKENS HOOFDPLAAT In het totaal werden 175.000 hectare, 5 van de totale Neder landse oppervlakte, overstroomd. Hiervan was ongeveer bouw land, dat verloren ging. Vooral een droevig feit was dat men in Walcheren juist bezig was het herstel van de in 1944 beschadig de gronden te gaan vieren. De economische schade liep in de miljarden. Er werden 3810 hui zen geheel vernield, waaronder 450 boerderijen, 24.980 huizen en boerderijen werden ernstig of licht beschadigd. Waarlijk een droeve balans voor Nederland waar de woningbouw toch al een moeilijk onderwerp is. Alsof dit nog niet genoeg was, moest de schade aan huisraad, grond, kunstwerken, voorraden en uitrusting van agrarische en industriële bedrijven e.d. geschat worden op 955 miljoen gulden. Later bleek dit heel wat meer te zijn. Vooral deze aspecten wa ren voor ons land en speciaal het rampgebied van bijzondere bete kenis zo kort na de oorlog waar in wij zoveel verloren en wij nau welijks de tijd hadden weer een beetje op de been te komen. Zeeuws-Vlaanderen Vergeleken bij Overflakkee, Schouwen-Dulveland, Tholen, Noord-Beveland en oostelijk Zuid-Beveland bracht Zeeuws» N1EUWVLIET Vlaanderen het er naar verhou ding nog het best af. De ramp beperkte zich in ons gewest (al was het heus al erg genoeg 1 tot enkele dijkdoorbraken bij Hoofdplaat, bij Walsoorden, bij Ossenisse, en in de Nieuw-Neu- zenpolder, terwijl het lage ge deelte van de Terneuzense bin nenstad onder water liep. Uiterst kritiek was de toestand nabij Othene, waar met man en macht is gewerkt om de situatie meester te worden, waarin men gelukkig ook is geslaagd. Na tien jaar zijn de herinneringen nog helder alsof alles pas gisteren is gebeurd. De Nieuw-Neuzenpolder, zo schreven wij in ons blad van maandag 2 februari 1953, was één zee, evenals de Serlippens- polder, waarbij Othene aan de rand van een overstroming stond. Toen het water het hoogste peil bereikte, wees de peilschaal die hierop niet was berekend, 5 m water, hetgeen betekende dat dit 73 cm hoger was dan de hoogste stand die ooit in Terneu- zen werd gemeten. Aan de oostbeer gutste het water op drie plaatsen over de dijk. Van de hoogte nabij het post kantoor kolkte het water Ter- neuzen binnen, alles vernielend wat het op zijn weg ontmoette. In de Nieuwediepstraat en de Dijkstraat stond het water op sommige plaatsen andertr'e meter hoog. Men vindt daar 'n het oude gedeelte van Terneu i woningen die na tien jaar nr~; niet aan de funeste invloed van het zoute water zijn ontkomen. Speciaal het behang heeft er nog altijd van te lijden. In de Nieuwstraat by de wo ning, waar toen dokter Nijsten woonde, werd een gat geslagen van tien meter lengte en ruim anderhalve meter diepte. Op zondagmiddag na de ramp stond by de bomvrije kazerne nog meer dan 60 cm water. In de Molenpolder, gem. Hon- tenisse, vielen acht slachtoffers, o.a. een echtpaar dat juist zyn veertigjarig huwelijk zou herden ken, met hun 30-jarige zoon en een 21-jarige dochter. Meerdere staaltjes van durf en doortastend aanpakken staan ons nog voor de geest Wy denken bijiv. aan de „bootmannen" bij de Westsluis, die er onmiddellijl- met een sloep op uit trokken om de bewoners van de huizen bij het z.g. „Piermansdiekje" de nodige hulp te verlenen. Vaak tot hun middel in het water staand hebben ze in die omgeving uren geploeterd tot ze er letterlijk by neervielen. Hela** viel daar een slacht-1 A aiding en hulp Tot onze vreugde mochten wij echter bespeuren dat wy niet alleen stonden en dat het buiten land direct na de eerste informa ties te hulp kwam. Eerst kwamen de Britten en de Belgen die zelf getroffen waren aan hun Noord zeekusten, en de Fransen. Hulp materiaal in de vorm van red dingboten, verlichting, helicop ters e.d. en verder een grote stroom van dekens en ander ma teriaal om de eerste menselijke nood te lenigen werd aangevoerd. De meest indrukwekkende hulp boden de Amerikanen die een geheel bataljon genie met hon derden vrachtauto's, boten, bruggen, pompen en ander ma teriaal aanvoerden. Zij voerden rotsblokken per vliegtuig uit Duitsland aan die tezamen met tonnen klei en zand en masse in de gaten werden gestort. Verder namen al deze mensen op be wonderenswaardige wijze deel aan het reddingswerk voor de tallozen die geïsoleerd op de da ken van hun huizen zaten of el ders waren ingesloten door de vloed. Het onmiddeliyk na de ramp ingeschakelde rampenfonds or ganiseerde de financiële huln aan de slachtoffers. Behalve uit Nederland kwamen grote bedra gen biVen uit het buitenland zo dat ieder die getroffen was be langrijke bedragen kon ontvan gen ter leniging der geleden schade. In Nederland werd vrij willig een bedrag van 93,3 mil joen bijeengebracht terwyi uit het buitenland nog eens 39.158.000 werd bygedragen. Verbeterde waarschuwing Uit deze gebeurtenissen heeft men de conclusies getrokken en een les geleerd. In de eerste plaats is gebleken dat het waar- schuwings- en hulpverlenings systeem zo dat al bestond, vol komen ondeugdelijk is gebleken by rampen van deze omvang. Direct na de vloed is men be gonnen een nieuw systeem op te bouwen dat ons land een zo groot mogelijke veiligheid moet waarborgen. Het K. N. M. I. te De Bilt speelt hierin de hoofdrol daar dit alleen te verwachten stormen en hoogwaterstanden kan voor spellen. Deze dienst onderhoudt contact met de radiodiensten die regelmatig elke dag de weerbe richten en hoogwaterstanden omroepen zodat ieder gewaar schuwd is ais er iets kan gaan gebeuren. Daarnevens staan vele rijks-, gemeente- en provinciale instanties met hen in verbinding die op hun beurt weer het leger, het Nederlands Roode Kruis en B. B. kunnen te hulp roepen als dit nodig is. Verder zijn er maat regelen getroffen dat op alle dij ken de posten versterkt zijn met materiaal en radio zodat een zo efficiënt mogelijk waarschu- wings- en hulpsysteem is ont staan. (Wij hopen dat het nim mer zijn deugdelijkheid zal be hoeven te bewijzen). Nu moest er ook weer direct worden aangepakt om de geleden schade aan de dijken en lande rijen te herstellen. Dit was voor al van belang daar men voor de herfst 1953 klaar moest zijn om dat dan de normale herfststor- TERNEUZEN VlooüwykstrwU men te verwachten waren en de dyken dan in staat moesten zyn deze te weerstaan. Het herstel Dit is waarlijk een groots werk geworden. De schade was enorm. Van de 1080 km dijk in het gebied was rond 480 km be schadigd. Van de ongeveer 500 gaten waren 67 stroomgaten waarvan de bodem beneden het normale waterpeil lag. Dit be tekent dat er met eb en vloed water in en uit stroomde dat de gaten steeds dieper maakte en het werk enorm bemoeilijkte. Door de geweldige militaire hulp vooral van de Amerikanen is het mogelijk geweest de schade te beperken. Vele gaten werden door hen provisorisch gedicht zodat de stroming niet te veel kon wegvreten. Hier kwam ech ter bij dat deze opvullingen meestal weer verwijderd moesten worden om de eigenlijke dijk te kunnen maken, daar de voorlo pige dichtingen zeer onoordeel kundig gemaakt werden gedu rende de nood van het eerste ogenblik. Het herstel werd zeer voort varend aangepakt en op 11 april van dat jaar waren reeds 128.000 ha van de buitenwateren afge sloten. De grote stroomgaten baarden de meeste zorgen, doch met behulp van grote betonnen caissons die men in de gaten liet zinken, werden de meeste ge sloten. Vele van deze caissons kwamen uit Engeland alwaar men er nog enige over had van de Normandische invasie. Gedu rende de gehele zomer werkte men door en op 6 november 1953 werd het laatste gat gesloten en was het gehele rampgebied weer veilig. Tien {aar na de ramp Wanneer wy de balans opma ken van alles wat er gebeurd is tijdens en na de ramp, dan kan dit ons volk tot tevredenheid stemmen, al zullen er zeker indi viduele gevallen zijn waar, door omstandigheden, ontevredenheid heerst. Nadat het land weer was drooggevallen en ontzout, wat geruime tijd heeft geduurd, is de landbouw weer op gang geko men. Vele boerderijen en huizen zijn weer opgebouwd. De meeste bewoners znn teruggekeerd naar hun haardsteden en het leven heeft voorzover mogelijk weer zyn oud* gang hernomen. Deze stormramp heeft echter voor Nederland ook goede gevolgen. Het Deltaplan, niet na deze vloed maar al-jaren eerder ontworpen, is hierdoor wel versneld tot uit voering gebracht. In 1916 na de toenmalige stormvloed werd een stormvloedcommissie voor de Nieuwe Waterweg benoemd. Deze commissie had tot taak het bestuderen van mogeiykheden om eventuele volgende overstro mingen te voorkomen. In 1940 werden verschillende plannen ingediend om rampen te voorkomen doch pas na deze oor log kwam het tot uitvoering. In 1950 werd een eerste werk in het kader van het Deltaplan gereali seerd, namelijk de afsluiting van de Brielse Maas. In 1951 werd de Schielandse Hoogdijk opge hoogd en dan in 1S52 gaf de mi nister van Verkeer en Waterstaat opdracht het afsluiten van de zeegaten in studie te nemen. In hetzelfde jaar werd de Braakman afgesloten. Na de storm Onmiddellijk na de grote ramp van 1953 werd de Deltacommis sie geïnstalleerd 'en reeds in 1954 is er begonnen aan de stormvloedkering in de Holland se IJssel. De Deltacommissie be studeerde alle mogel'ikheden en diende in de jaren '53'55 vijf interimrapporten in met plannen en aanbevelingen om zo spoedig moge!"k te beginnen. Zoals ie-'er weet, is er inder daad een begin ge-naakt net de afsluiting van de zeegaten en als alles gaat zoals men zich had gedacht, dan is het zuidwestelijk deel van Nederland goed op weg, niet alleen een' veilig doch tevens een veel belanTüker deel van ons land te worden. Door alle nieuw te maken dij ken immers worden de verbin dingen ongeloof1 "k verbeterd. Binnen de Zuidhollandse en Zeeuwse wateren zullen grote zoetwatermeren ontstaan waar langs men grote recreatiegebie den kan vestigen. Door de ver betering van de wegen zal het gebied vele mensen in vakantie en weekend gaan trekken en misschien zullen er op den duur belangrijke industrieën gevestigd worden. Dit gebied tussen Rotterdam en Antwerpen zal in betekenis toenemen en voor velen die er nimmer kwamen, worden ontslo ten en aan belangrykheld gaan winnen. staan, bleek het gevolg van een onge lukkige samenloop van omstandig heden zoals die slechts zeer zelden voorkomt. Er ontstond een spring vloed door de weinig voorkomende stand van de aarde, die precies tussen de zon en de maan in stond- Dit had tot gevolg dat de normale verdeling van 't water op aarde uit 't evenwicht geraakte en er in de Atlantische Oceaan een vloedgolf ontstond, die zich met grote kracht door het Nauw van Calais perste, de Noordzee in. Tengevolge van een zware en zeer landurige noordwester storm kreeg het water niet de gelegenheid geleide lijk afgevoerd te worden en ontstond er een springvloed waarbij bet over tollige water het land trachtte binnen te dringen. Het is begrijpelijk dat onze dijken, die toch heel wat mans waren, tegen deze dubbele bedreiging niet waren opgewassen. offertje te betreuren. Een baby van de familie S. had de ver drinkingsdood gevonden. 's Zondags legde men aan de middenhaven tussen de vroegere kommiezenwacht en de Sehelde- kade een stevige dam om verdere vernielingen te voorkomen. Ge lukkig behoefde die dam zijn kracht niet te bewijzen, daar het peil van het hoogwater belangrijk lager bleef dan 's nachts in de bange uren het geval was ge weest. De rijkswaterstaat heeft in de afgelopen jaren bergen werk verzet. Onder invloed van het Deltaplan heeft Zeeland een ge heel ander aanzien gekregen. Er wordt naar gestreefd een herha ling van zo'n overstromingsramp te voorkomen. Overal zijn of worden de dijken op Deltahoogte gebracht, hetgeen de mensen de veilige zekerheid geeft dat er voor hun belangen wordt ge waakt. Tien jaren zijn voorbijgegaan. De herinnering bleef. Moge het een herinnering zyn aan een boze droom die nimmer weerkeert DE SCHADE Devschade die deze ramp met zLh meebracht, was tiifëftg&woon groot. Ondanks het snel ingezette red dingswerk verloren 1835 mensen het leven, waarvan 1813 in het zgn. rampgebied en 22 in overige plaatsen j in Nederland. Grote hoeveelheden mensen moesten j worden geëvacueerd. Zij vonden voor kortere of langere tijd ondeidak bij de bevolking van druoggebleven om ringende gebieden. De dijk bij het vissershaventje bleek ie laag om het water te keren. tie Grénulaan, de Westkolk- straat, de Nieuwstraat, boden een troosteloze aanblik. De Dijk straat, de Thoiensstraat, Donze- v isserstraat en Nieuwediepstraat stonden blank. Dat men daar met roeiboten door de straten voer, zal wel een tragisch unicum in de geschiedenis van Terneuzer biyven. OTHENE

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 3