Grondwets-wijzigingen kiesrecht Het arbeidsverbod voor 14-jarige jongens Eric de Noorman - Het raadsel EgU VRTJDAG 25 JANUARI 1965 DE VRIJE ZEEUW Pag. S TROONOPVOLGING GRONDWETS WIJZIGING BEROEPSGOEDEREN- VERVOER DE OPLOSSING BIJ HET SNEEUWRUIMEN? „KOUDETOESLAG" OP UITKERINGEN In het ijs vastgeraakte veerboten bij Ooltgensplaat weer losgekomen Tijdens laatste dienst DE BERGING VAN DE „THUNTANK VII" NOG WEINIG VAART IN DE DUWVAART Kortsluiting in een 50.000 volts-kabel zet Amsterdam-N. in het donker ARRESTATIE VAN NEDERLANDER IN SPANJE KAMERLID STELT VRAGEN OVER HET ROTTERDAMSE LEIDINGWATER Moeder en drie Dochtertjes door brand omgekomen TEKORT BIJ DE NED. SPOORWEGEN DIT JAAR: 25 a 30 MILJOEN TWEEDE KAMER Het wetsontwerp tot wijziging van de Grondwet tot verlaging van de leeftijd voor het actief kiesrecht van 23 jaar tot 21 jaar werd zonder hoofdelijke stem ming aanvaard. Bij de artikeisgewijze behande ling van het wetsontwerp tot verlaging van de leeftijd voor het passief kiesrecht (het recht om gekozen te worden) diende de heer Vondeling (Arb.) een amendement in. Hierin wordt voorgesteld de leeftijd voor het lidmaatschap van de Tweede Kamer te stellen op 23 jaar. In het wetsontwerp wordt een verlaging van de „leeftijdsdrem pel" van 30 jaar op 25 jaar in overweging gegeven. De minister van Binnenlandse Zaken bestreed het neergelegde voorstel en zei o.m.: „Laten we het bij een verlaging tot 25 jaar houden, want anders zal het wetsontwerp wellicht de eind streep niet halen". Het amendement-Vondeling werd, na hoofdelijke stemming, met 37 stemmen voor (P.v.d.A,, P.S.P. en C.P.N) en 68 tegen verworpen. Het ontwerp van wet werd daarna z.h.s. aanvaard. Het wetsontwerp tot handha ving van de leeftijdsgrens van 30 jaar voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer kwam daarna in stemming. De heer Vondeling zeide tegen te zullen stemmen. Zijn inziens kan de leeftiidsgrens voor de leden van beide Kamers gelijk Zijn. Het wetsontwerp werd bij zit ten en opstaan aanvaard. Ook het ontwerp van wet tot wijzi ging van de grondwetsartikelen, betrekking hebbende op Neder lands Nieuw-Guinea, werd aan genomen. De door mr. Kranen burg terzake ingediende amen dementen werden ingetrokken. De Tweede Kamer aanvaardde gistermiddag unaniem een ont werp van riikswet tot wijziging van de Grondwet m°t betrekking tot de troonopvolging. Ofschoon de minister van Bin nenlandse Zaken, de heer Toxo- peus, een amendement van de commissie van voorbereiding in zake gelijke behandeling van mannelijke en vrouwelijke vor sten of pretendenten bii een hu welijk zonder wettelijke toe stemming, ontried, werd dit door de Kamer aanvaard. Artikel 17 van de Grondwet zal volgens dit Kamerbeslüit moeten luiden: „Van de erföb- volging, zowel voor zichzelf als voor hun nakomelingen, ziin uit gesloten alle kinderen geboren uit een huwelijk, aangegaan door een buiten gemeen overleg met de Staten-Generaal. of door een man of vrouw, die de kroon van de referentie vorst kan be ërven, binten de wet verleende toestemming. Het aangaan van een zodanig huwelük heeft ten onziehte van het bezit van en de opvolging tot de kroon hetzelfde gevolg als overlijden." De voorzitter van de commis sie, de heer Oud. verklaarde, dat dit „fictieve overlijden" naar Nu een groot aantal gemeen- 1 n in Nederland, gedwongen door de ijzige en langdurige winter, overweegt grote 'r.ves- teringen te doen voor de aan schaf van speciaal materieel om van de enorme sneeuwmassa's in hun straten verlost te wor den, heeft de N. O. B.-wegtrans- port als organisatie, waarin het merendeel van de Nederlandse transportondernemers is ver enigd, zich tot de colleges van burgemeester en wethouders van deze gemeenten gewend met de mededeling, dat deze vaak bijzonder grote inves teringen in het algemeen niet Todig zullen zijn, indien men van het huidige bestaande ver- voerapparaat gebruik zou ma ken. Door de vorst en de sneeuw is immers veel gespecialiseerd materieel, zoals kipauto's, me chanische graaf- en schepwerk- tuigen e.d., die normaliter in de bouw worden gebruikt, vrijge komen, aldus de N. O. B. Behalve dat er grote inves teringen worden voorkomen, zou hiermee tevens worden bereikt, dat, indien men deze gespeciali seerde vervoerbedrijven inscha kelt, automatisch vakkundig personeel ter beschikking komt, hetgeen de afvoer van sneeuw en ijs zeer zou versnellen, zo meent de N. O. B. unaniem oordeer de beste oplos sing van het vraagstuk is, waar bij de positie van mannen en vrouwen gelijk is. Zoals bekend zal na de Kamer ontbinding dit ontwerp van rijks wet door de nieuwe Tweede Ka mer opnieuw moeten worden „oedgekeurd. In de vergadering van de Twee de Kamer heeft de heer Seheps (Arb.) gistermiddag de staats secretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid en de ministers van Binnenlandse Zaken en van Maatschappelijk Werk vragen gesteld over het geven van een tijdelijke toeslag op de sociale uitkeringen in verband met de huidige weersomstandigheden. „Het feit, dat de gemeentelijk te geven uitkeringen voor 20 voor gemeentelijke rekening ko men, kan leiden tot het niet toe staan van uitkeringen of tot een geheel uiteenlopende behandeling van de door de langdurige hevige koude getroffenen", aldus de heer Scheps. Hij vroeg de bewindslieden of zij alsnog bereid zijn tot een vol ledige terugbetaling aan de ge meenten van de uit te keren extra bedragen. De staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer Roolvink, deelde, in ant woord op deze vragen, mee, dat de regering de bezorgdheid over de consequenties van de langdu rige koude deelt. Hij zeide er van overtuigd te zijn, dat de gemeen ten in het algemeen zich van de wettelijke plicht tot het doen van extra-uitkeringen bewust zijn. Mocht aan deze plicht onvoldoen de uitvoering worden gegeven dan hebben de gemeenteraden in de allereerste plaats een taak. De regering is tnans niet genegen tot het toekennen van een „kou- detoeslag", aldus de staatssecre taris. Deze extra-maatregel zou het vrijdag terzake met de Stich ting van de Arbeid te voeren overleg frusteren. De minister van Binnenlandse Zaken, mr. Toxopeus, merkte op dat een verhoging van de alge mene uitkering uit het gemeente fonds niet mogelijk is. Op een later tijdstip, bij de behandeling van de begroting van het ge meentefonds, zou de eventuele vergoeding door het Rijk aan de gemeenten voor hun extra-koude- toeslagen aan de orde kunnen worden gesteld. De veerboten „Gorincliem 5" en „Prinses Beatrix", die in de nacht van woensdag op donder dag in de Eluishaven onder Ooit gensplaat in het ijs zijn vastge raakt, zijn losgekomen' en aan de pontons in de SluisJiaven af gemeerd. De sleepboot „Constantine", die de veerboten te hulp was gesneld maar in een ijsveld terechtkwam en op een zandplaat voer, is in middels ook viotgekomen, zodat alle in moeilijkheden verkeren de schepen thans veilig in de Sluishaven zijn. Tijdens de laatste dienst tus sen Dintelsas en Ooltgensplaat is woensdagavond de veerboot „Go- rinchem 5" door een ijsschots de Sluishaven onder Oolgensplaat ingedrukt, waardoor het schip dwars in de haven kwam te lig gen en niet aan de ponton kon aanleggen. De sleepboot „Constantine" uit Dordrecht heeft nog getracht het schip recht te trekken, wat niet gelukte. Ook enkele vrachtwagens heb ben van de wal af zonder succes gepoogd de veerboot recht te trekken. De mensen konden via de wal het schip verlaten. Daar op het traject Dintelsas—Ooltgensplaat thans twee veerboten in de vaart zijn, kon het andere schip de „Prinses Beatrix" die even later uit Dintelsas was vertrokken, de haven niet binnenlopen. De sleepboot „De Broedertrouw 6" die dit schip begeleidde, kreeg een defect aan de keerkoppeling en was niet in staat hulp te ver lenen. De schipper, de heer Den Boer, kon echter de Sluishaven bereiken en wist daar de koppe lingen te repareren. De „Prinses Beatrix" moest zodoende op de rivier blijven liggen en door de sterke ebstroom en de grote ijs velden dreef het schip steeds meer af naar de omgeving van de Steenbergsevliet. De sleep boot „Constantine" ging de „Prinses Beatrix" achterna. Met fluitsignalen hield men contact Later zag de kapitein van de „Prinses Beatrix", de heer P. Vos, toch nog kans om in het duister en door het zware ijs de Sluishaven weer te bereiken. Om ongeveer tien uur kon hij het schip met behulp van de sleep boot „Broedertrouw 6" naast de „Gorinchem 5" ligplaats laten kiezen. Er waren in totaal twaalf pasagiers op de „Prinses Bea trix". Aan boord was het rustig gebleven, zo vertelde de kapitein. Er was wel enige spanning aan de wal geweest. De passagiers en de chauffeurs waren vol lof over de bemanning die alles heeft gedaan om het schip weer in de goede koers te krijgen en die tevens de passa giers geruststelde. Gistermiddag rond 14.00 uur meerde de „Gele Zee" met achter zich de 500 bruto ton metende Zweedse kusttanker „Thuntank VII", met naar alle waarschijn lijkheid nog een groot deel van de elf verdronken opvarenden aan boord, af aan de Oude Sleep boothaven in Europoort. Twee bergingsvaartuigen, de „Bruin- visch" en de „Walrus", zijn on middellijk begonnen met de voorbereidende bergingswerk zaamheden. Men heeft thans de „Thuntank VII" stevig verankerd met kabels en stroppen. Vandaag komt de drijvende bok „Simson" in aktie om te proberen het vaar tuigje te kantelen. Men mag inderdaad met aan zekerheid grenzende waarschijn lijkheid aannemen, dat geen van de opvarenden van de Zweedse kusttanker er het leven heeft af gebracht. Volgens deskundigen is de „Thuntank VII" in een vlie gende storm volledig omgesla gen. Als men de trieste stoet ziet, mag men zonder enige overdrij ving aannemen, dat geen van de opvarenden er het leven heeft afgebracht. Slechts een klein ge deelte van de kiel steekt boven het wateroppervlak uit. Als een rode „potvis" wordt zo het ramp scheepje binnengesleept. WEER GEEN VELDSPORTEN DIT WEEKEINDE Voor de vijfde achtereenvol gende maal zijn de velden der mate onbespeelbaar gebleken, dat het bestuur van de K. N. V. B. besloten heeft het volledige pro gramma zowel amateur als semi-prof voor zaterdag en zondag af te gelasten. Het pro gramma is wederom een week /erschoven. Ook alle voor dit weekeinde /astgestel de hockey- en korfbal wedstrijden gaan niet door. Er bestaan plannen voor duw- vaart op de Maasroute, maar deze zal zich moeten aanpassen aan de karakteristieken van deze vaarweg. Er wordt in ons land op het ogenblik niet ge dacht aan aanvullingen van het waterwegennet in verband met de duwvaart. Duwvaart ontwikkelt zich in ons land nog slechts in hoofd zaak op de Rijn. Deze en andere mededelingen over de duwvaart vindt men in het eindverslag op de Begroting van Verkeer en Waterstaat, welk verslag is uitgebracht door de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer. In het algemeen wordt aangenomen, zo blijkt uit het verslag, dat duwvaart voorlopig alleen van betekenis zal kunnen zijn in pendelverkeer op een vast traject. Mits daar ook nog de zekerheid van een omvangrijk en regelmatig aanbod van mas sagoederen zich voordoet. Om onze beide grote zeeha vens voor duwvaart bereikbaar te doen zijn, is verbetering van enkele waterwegen nodig. Wel iswaar zijn de' havenbekkens in Rotterdam zelf reeds bereikbaar voor deze vaart, doch aan te leggen verbindingen van het Europoort- en Botlekcomplex via Hartelkanaal en Hellevoet- sluis zal speciaal met het oog op Rijnduwvaart gedimensioneerd worden. Verder wordt overwo gen om ten behoeve van de duwvaart de spoorbrug over de oude Maas in Dordrecht van een brede en hoge doorvaart- opening te voorzien. Om Amsterdam bereikbaar te maken voor Rijnduwvaart is een verruiming van het Amsterdam- Rijnkanaal nodig. Dat is een kostbaar en omvangrijk werk dat zeer lange tijd zal vorderen. Door een schakelfout in de centrale Noord, waardoor kort sluiting ontstond in een 50.000 voltskabel, heeft een groot deel van Amsterdam-Noord het in de nacht van woensdag op donder dag drie uur lang zonder elek triciteit moeten stellen. Een Waarom volstaan met een voorwaardelijk arbeidsverbod voor veertienjarige jongens? Waarom geen absoluut verbod met daaraan gepaard een verlen ging van de leerplicht? Komen er nog nadere mededelingen over het beleid dat de regering bij de leerplichtverlenging voornemens is te voeren? Dat zijn enkele vragen die bij leden van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Volksge zondheid uit de Tweede Kamer zijn gerezen en die ze hebben neergelegd in het voorlopig ver slag dat is uitgebracht op het wetsontwerp „voorwaardelijk ar beidsverbod voor 14-jarige jon gens" De commissie-leden hebben nog meer vragen. Enkele ervan zijn: wordt er beschikt over ge gevens betreffende het soort ar beid welke 14-jarige jongens thans verrichten: hoeveel meis jes van 14 verrichten huishoude lijke arbeid, is de tijd niet geko men om ook die huishoudelijke arbeid van 14-jarige meisjes aan beperkingen te onderwerpen? Enkele opmerkingen die in het verslag nog worden gemaakt zijn, dat de strekking van het onderhavige wetsontwerp ernstig teleurstelt en dat het ontwerp onmogelijk zal kunnen worden behandeld zonder daarin de vra gen van leerplichtverlenging en partiële vormingsplicht te be trekken. Vragen aan de minister „Is het waar, dat begin decem ber een Nederlands burger, B. N., met vakantie op het eiland Ibiza (Spanje) is gearresteerd, vermoedelijk door de Spaanse autoriteiten verdacht van mis drijf, en vervolgens in de gevan genis van Ibiza is ingesloten, al waar aan de gevangenen geen eten zou worden verstrekt," zo heeft het lid van de Tweede Kamer jhr. mr. M. van der Goes van Naters (P.v.d.A.) schriftelijk gevraagd aan de minister van Buitenlandse Zaken, mr. J. M. A. H. Luns. Hij wil weten, of het waar is, dat noch de Nederlandse consul te Palma de Mallorca (waaron der Ibiza ressorteert), noch de vice-consul te Ibiza, hoewel zij van de bovengenoemde feiten kennis hebben gedragen, ooit contact met gemelde Nederlan der hebben opgenomen of voor voedsel en bijstand hebben ge zorgd. Wil de minister in dezen de vereiste maatregelen nemen en zijn oordeel over de gesignaleer de gegevens meedelen? zo vraagt jhr. Van der Goes van Naters tenslotte. Het lid der Tweede Kamer ir. S. A. Posthumus, heeft aan de minister van Verkeer en Wa terstaat, van Buitenlandse Za ken en van Sociale Zaken en Volksgezondheid schriftelijke vragen gesteld over de kwaliteit van het Rotterdamse leidingwa ter. Hij vraagt of het de ministers bekend is, dat dit water „on drinkbaar en ten dele zelfs on bruikbaar" is geworden en of zij bereid zijn in een korte nota aan de Kamer mee te delen "'elke maatregelen zijn en wor den genomen om „dit ernstige euvel" te voorkomen of te ver helpen. De heer Posthumus stelt verder de vraag of de ministers bereid zijn deze nota op korte termijn aan de Kamer te doen toekomen zodat deze een grond slag kan zijn voor de aanstaan de discussies over de begroting van Verkeer en Waterstaat. schakelwachter in de centrale liep door een steekvlam lichte verwondingen op. Even na elf uur 's avonds gin gen alle lichten in de gehele stad uit. Enkele tientallen seconden later brandden ze weer in het grootste deel van de stad. In het deel van Amsterdam-Noord en ten oosten van het Noordhol lands kanaal en in het landelijk gebied van Schellingwoude, Ransdorp en Durgerdam bleef het echter donker. Pas om twee uur 's nachts had het van huis gehaalde technische personeel van het gemeentelijk energiebe drijf de schade zover hersteld, dat weer spanning kon worden gegeven. Het meest getroffen door de storing waren de continu-bedrij- ven in dit stadsdeel, zoals de Amsterdamsche Droogdokmaat schappij, de Draad- en Kabel- fabriek „Draka" en de Konink- i;ike Zwavelzuurfabrieken voor heen Ketjen. Bij de A. D. M. werd de nachtploeg, toen men hoorde dat de duisternis wel enkele uren zou aanhouden, naar huis ge stuurd. Zowel bij de Draka als bij de zwavelzuurfabriek bleven de nachtploegen in de fabriek om, na de stroomloze periode, de installaties weer op gang te kun- len brengen. SIBERIë IN SIBERIë Siberië is de naam van een ge hucht by Hoogeveen. Er staan vyftien boerderijen en het aantal inwoners bedraagt nog geen honderd. Siberië doet zijn naam in deze tijd alle eer aan, met alia consequenties van dien. By de foto: Ondanks de sneeuwbergen wordt getracht da melk naar de fabriek te krUgen. De bruine menie van melk (slee)-rijder S. Otten zakte tij dens een van de barre tochten tot aan de buik in de sneeuw. De heer Otten torende toen hoog boven zijn trouwe vriendin uit, Een klein drama in dat barre Siberië. LAWINE In de stad Katsoejama, ia Midden-Japan, zijn donderdag ongeveer twintig mensen levend begraven, toen een lawine drie woonhuizen en vier andere ge bouwen bedolf. Familiedrama in Versoix De avond was al gevallen, toen de zevenjarige Gerard zoon van een Nederlander, wonend in de Geneefse voorstad Versoix bij de buren kwam binnenrennen en snikkend vertelde dat zijn moeder hem bij zijn thuiskomst uit school geslagen had en het huis in brand wilde steken. De geschrokken buren gingen naar buiten en zagen de vlam men al op de eerste verdieping naar buiten slaan. De ijlings ge waarschuwde brandweer wist de brand te blussen. Zij vond in een kamer het lijkje van het zes jarige dochtertje van de Hollan der, vastgebonden aan de radia tor van de centrale verwarming. Op een andere plaats trof zij de reeds half-verkoolde lijken van de moeder en nog twee dochter tjes van resp. vier en één jaar aan. Vader was niet thuis. Hij was nog op zijn kantoor. Men vermoedt dat de moeder in een vlaag van waanzin gehan deld heeft. Zij was zeer emotio neel en heeft naar het schijnt het nieuws van het overlijden van een familielid van haar man ia Nederland niet kunnen verwer ken. 4. In minder dan geen tijd is Eric overeind. Hij haast zich met Svein naar voren. „Een snel schip, zo te zien," mompelt Eric fron send, „maar het hangt een beetje scheef. Hé, wat is dat?" Eensklaps krijgen zij een klein roeibootje in het oog dat met trage riemslagen hun richting uitkomt. „Die wilde zeker stiekem de boel eens opnemen," gromt Svein, „maar dat is ze niet gelukt, hèhè." „Ahee, zeevaarders, ahee," roept een der mannen op dat ogenblik. „Ben ik terecht bij goed volk?" „Zeker," antwoordt de Noorman hem. „Van ons hebt ge niets te vrezen." Eerder omgekeerd, denkt hg, wanneer het tweetal dichter bij komt, maar we zullen afwach ten. Lenig als een kat klautert een van hen aan boord. Meer en meer van Erics krijgers komen, gewekt door het harde gepraat, van onder het dekzeil vandaan, maar de vreemdeling stoort zich niet aan al die nieuwsgierige blikken. „Ik zie, dat ik bij nette lieden geraakt ben," knikt hij, terwijl zijn zware oogleden, die hem een beetje sloom uiterlijk geven, iets omhoog gaan, „en dat komt goed van pas. Ons schip is In het nood weer nogal toegetakeld. Wilt ge ons wat van uw manschappen ga ven om te helpen ons bootje op de wal te slepen?" Het is een onschuldige vraag, maar iets waarschuwt de Noor man op zt)n hoede te zijn voor deze vreemdeling. De Nederlandse Spoorwegen verwachten voor dit jaar een te kort van 25 a 30 miljoen gulden te hebben. De oorzaken van de kostenstijgingen bij de N. S. zijn niet van voorbijgaande aard en in dit opzicht is er dus sprake van een structurele ontwikke ling. Dit is een op vragen gegeven antwoord van de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zo als het is neergelegd in het eind verslag van de vaste commissie uit de Tweede Kamer dat die commissie heeft uitgebracht op de begroting van dit departe ment. De staatssecretaris kan niet antwoorden op de vraag of de exploitatiekosten bij de N. S. in sterkere mate zijn gestegen dan i andere vervoerstakken. Da indruk bestaat niet dat het spoorwegbedrijf in het alge meen in betekenende mate meer of minder loonintensief is dan de overige vervoerstakken. In 1961 bedroegen de personeels kosten bij de N. 3. ongeveer 42 van de totale kosten. Bij de auto. busbedrijven ligt dat cijfer ge middeld op 45 LEERLINGEN WILLEN SCHOOL KOPEN De leerlingen van een particu liere school in de Zweedse plaats Koeping hebben het schoolhoofd aangeboden de school van hem te kopen. De studenten hadden eerst gedreigd te zullen staken totdat het schoolhoofd zou zijn afgetreden, daar zij het niet eens waren met de manier waarop de admini stratie werd gevoerd en omdat zij het salaris van het hoofd en andere uitbetalingen te hoog vonden. Het hoofd sloeg eerst het koopaanbod zonder meer af maar ging er later toch op in. De meeste studenten komen uit Noorwegen waar gebrek aan technische scholen is.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 3