Verdrag Frans-Duitse samenwerking
getekend
Het
weer
Kolenvervoer wordt bespoedigd
Trein greep autobusje:
Welvaartsvast pensioen
voor het
overheidspersoneel
Zweedse kustvaarder
vermist
Kritiek op Stevenson herhaald
WOENSDAG 23 JANUARI 1963
19e Jaargang Nr 5818
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
OVERSTROMINGEN
IN BRITS
NOORD-BORNEO
Radio De Koek
Zonodig inschakeling van
militaire trucks
Nederlandse vrachtauto-
chauffeur wilde motor
voorverwarmen in Brussel
Om de motor van zijn vracht
auto voor te verwarmen sto i te
een chauffeur uit Arnhem maan
dag bij het Noordstation in
Brussel een vuurtje. Uit een lek
in de leiding druipende olie
vatte vlam en de vrachtauto
vloog in brand. Ondanks de ak»
tiviteit van de Brusselse brand
weer ging voor 100.000 B. fr. aan
aardewerk verloren.
5 doden
WERKGEVERS
VERBONDEN DOEN
DRINGEND BEROEP
OP DE REGERING
CHROESJTSJOV
VER WEST-BERLIJN
Dierenbeschermers
bepleiten handhaving
coupeerverbod
Wrak gevonden?
DE NEW YORKSE
TYPOGRAFENSTAKING
DE AANBOUW VAN
SCHEEPSRUIMTE
IN DE WERELD
Aardverschuivingen
in Griekenland
Frankerlng W abonnement: Terneuzen
^reetenr-Hoofdredaetenr I. van Be Sande
Redactie, adresNoordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswat
t Telefoon 01150 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ6,— per kwartaal? per
maand f 2,per week 48 et T,o<«p nrs 9 et.
DE VRUE ZEEUW
Verschijnt dagelijks
Uitgeefster N. V, v/h Firma P. 3. van de Sande te Terneuzen
Adverfentteorfte per mm 16 ct: minimum per
advertentie 2,40.
Rubriek: Kleinp AdvertpnHpR <>£én handels,
advertenties)5 regels fl,10 Tedere revel meer:
22 et. Kleine Advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres'
Bureau van dit Blad, 20 cent meer.
Inzending advertenties te 's namiddags 2 uur,;
Voor het maandagnummpr: zaterdags 10 uur.'
President De Gaulle en bonds
kanselier Adenauer hebben dins
dagmiddag op een plechtige bij
eenkomst in het Elysée-paleis in
de Franse hoofdstad een Duis-
Frans verdrag ondertekend dat
een totale verandering zal bren
gen in de verhouding tussen
beide buurstaten en de verzoe
ning tussen beide landen moet
bezegelen.
Na de ondertekening van het
verdrag werd een gemeenschap
pelijke verklaring uitgegeven
waarvan de letterlijke tekst luidt:
In het verdrag verklaren bei
de volkeren zich zowel met het
oog op hun veiligheid als hun
economische en culturele ont
wikkeling solidair. De jeugd van
West-Duitsland eir Frankrijk
wordt een hoofdrol bij de tot
standbrenging van de Duits-
Franse vriendschap toegekend.
In de preambule van het verdrag
verklaren De Gaulle en Ade
nauer plechtig, dat de verster
king van de Duits-Franse sa
menwerking een noodzakelijke
stap is op de weg naar een ver
enigd Europa.
„Dr Adenauer, de bondskan
selier van de bondsrepubliek
Duitsland, en de president van
de Franse republiek, generaal
De Gauile, hebben zich tot be
sluit van de conferentie van 21
en 22 januari 1963 in Parijs,
waaraan van Duitse zijde de
bondsminister van Buitenlandse
Zaken, de bondsminister van
Defensie en de bondsminister
voor gezins- en jeugdzaken, van
Franse zijde de eerste-minister,
de minister van Buitenlandse
Zaken, de minister van Defensie
en de minister voor opvoeding
en onderwijs hebben deelgeno
men.
In de overtuiging, dat de ver
zoening tussen het Duitse en het
Franse volk, die een einde
maakt aan een eeuwenoude ri
valiteit, een historische gebeur
tenis betekent, die de verhou
ding der beide volkeren tot
elkaar op een totaal nieuwe
leest schoeit,
in het besef, dat een nauwe
solidariteit de beide volkeren
zowel wat betreft hun veilig
heid als ook wat betreft hun
economische en culturele ont
wikkeling met elkaar verbindt,
met inachtneming van het
feit, dat in het bijzonder de
jeugd zich bewust is geworden
van deze solidariteit en dat
haar een beslissende rol bij de
totstandbrenging van de Duits-
Franse vriendschap toevalt,
in het besef, dat de verster
king van de samenwerking tus
sen de beide landen een nood
zakelijke stap op de weg naar
het verenigde Europa betekent,
wat het doel van beide volkeren
is,
met de organisatie en de
grondbeginselen van de samen
werking tussen de beide staten,
zoals die in het heden onder
tekende verdrag zijn neergelegd,
akkoord verklaard".
Deze verklaring was onder
tekend door bondskanselier
Adenauer en president De
Gauile.
Het verdrag inzake politieke,
militaire en culturele samen
werking werd op een plechtige
bijeenkomst in het Elysée-paleis
om 17.42 uur ondertekend door
De Gaulle en Adenauer, be
nevens de Franse premier en
minister van Buitenlandse Za
ken en de Westduitse minister
van Buitenlandse Zaken. Het
verdrag is in drie gedeelten ge
splitst: een betreffende de or
ganisatie van de samenwerking,
een inzake het programma, en
een waarin de slotbepalingen
zijn opgenomen.
Wat de organisatie betreft
wordt bepaald dat de staats- en
regeringshoofden van beide lan
den in principe minstens twee
maal per jaar samenkomen om
eventueel wijzigingen in of aan
vullingen op het verdrag aan te
brengen. De ministers van Bui
tenlandse Zaken zijn verant
woordelijk voor de uitvoering
van het programma in zijn ge
heel. Zij komen minstens om de
drie maanden bijeen. De West
duitse en de Franse minister
van Defensie komen minstens
éénmaal in de drie maanden
bijeen.
Wat het tweede gedeelte van
het ver-slag betreft, het pro
gramma zelf: daarin is vastge
legd dat de regeringen van
beide landen elkaar zullen raad
plegen vóórdat zij een beslis
sing nemen ten aanzien van be
langrijke kwesties van Buiten
landse politiek, en met name in
kwesties van gemeenschappelijk
belang, om zoveel mogelijk tot
een gelijkgericht optreden te
komen.
Wat de defensie betreft wil
len West-Duitsland en Frank
rijk komen tot gelijke opvattin
gen op het gebied van strategie
WEINIG WIND
Het hogedrukgebied dat ge
ruime tijd ten noorden van ons
land heeft gelegen, heeft zich nu
in zuidelijke richting naar En
geland verplaatst. Daardoor is
de wind bij ons naar noorde
lijke richtingen gedraaid en
stroomde wat minder koude
medegedeeld door het K. N. M. I.,
geldig tot hedenavond.
Plaatselijk mist.
Plaatselijk mist of bewolking,
maar geen neerslag van beteke
nis. Zwakke tot matige wind uit
noordelijke richtingen. In de och
tend matige tot lichte vorst, in de
middag lichte vorst tot tempera
tuur om het vriespunt.
WOENSDAG 23 JANUARI
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
0.09
0.44
1.24
1.34
n.m
12.25
1.00
1.40
1.50
DONDERDAG 24 JANUARI
v.m. n.m.
Breskens 0.53 1.11
Terneuzen 1-28 1.46
Hansweert 2.08 2.26
Walsoord en. 2.18 2.36
ZON
MAAN
op
onder
op
ondei
Jan.
15.06
23
8.34
17.10
6.47
24
8.33
17.12
7.43
16.04
25
8.32
17.14
8.32
17.12
26
8.30
17.15
9.11
18.27
27
8.29
17.17
9.44
19.46
28
8.28
17.19
10.12
21.07
29
8.26
17.21
10.37
22.28
30
S.25
17.22
11.01
23.48
31
8.23
17.24
11,24
lucht van de Noordzee het noor
den van het land binnen. De
temperatuur steeg daar tijdelijk
tot 0 graden.
In de genoemde luchtstro
ming komen echter flinke op
klaringen voor zodat dinsdag
avond de temperatuur weer
daalde.
Deze ontwikkelingen hebben
tot gevolg dat de vorst vandaag
in het algemeen overdag licht
zal zijn en dat plaatselijk de
temperatuur tot om het vries
punt zal stijgen. De wind blijft
overwegend zwak, waardoor
zich plaatselijk mist zal voor
doen. Plaatselijk zullen wolken
velden voorkomen, maar neer
slag van betekenis wordt niet
verwacht.
In Brits Noord-Borneo hebben
25.000 mensen hun woningen
moeten verlaten wegens over
stromingen. De schade aan de
oogst, het vee en andere bezit
tingen is groot. Het plaatselijk
bestuur en Britse militairen
voorzien de daklozen door mid
del van boten, helikopters en
vliegtuigen van voedsel en
kleding.
en taktiek. Er zullen dienaan
gaande Duits-Franse instituten
worden opgericht. De uitwisse
ling van personeel tussen de
strijdmachten wordt versterkt.
In het derde en laatste ge
deelte van het verdrag, de slot
bepalingen, is onder meer vast
gelegd, dat de beide landen de
regeringen van de andere E. E.
G.-landen geregeld op de hoogte
zullen houden van de ontwikke
ling der Frans-Duitse samen
werking. Voorts wordt daarin
gezegd, dat het verdrag met uit
zondering van de voorzieningen
inzake defensie-aangelegen-
heden ook voor West-Berlijn
geldt, als de Westduitse regering
tenminste niet binnen 3 maan
den na het in werking treden
van het verdrag de Franse re
gering te kennen geeft, dat dit
niet het geval is. Het verdrag
wordt van kracht zodra West-
Duitsland en Frankrijk elkaar
hebben meegedeeld, dat aan de
vereiste binnenlandse voorwaar
den is voldaan.
Noordstraat 103 Telefoon 3128
Terneuzen
Op de spoorwegovergang aan
de Oud-Biemerlaan in Dienien
hebben dinsdagmiddag om 12.05
uur vijf wegarbeiders (le dood ge
vonden, toen een Volkswagenbus
je, waarin zij naar Diemen reden,
door de trein GroningenAmster.
dam gegrepen. Drie arbeiders
werden zwaar gewond opgeno
men in ziekenhuizen te Amster.
dam. De negende inzittende liep
slechts lichte verwondingen op.
De slachtoffers waren allen in
dienst van het aannemingsbedrijf
van de fa. N. Gortemulder in Uit
hoorn. Nadat zij de gehele och
tend sneeuwruimwerkzaamheden
hadden verricht langs de spoor
liin AmsterdamAmersfoort, re
den zij tegen twaalf uur in hun
busje over de berm langs de
spoorlijn terug naar Diemen om
daar hun boterham te gaan nut
tigen. Juist toen het busje vanaf
de berm binnendoor de reeds ge
sloten overweg wilde opdraaien
raasde de groene diesel elektri
sche trein uit Groningen met een
snelheid van 120 km per uur
langs de overweg. Het busje werd
volgens ooggetuigen enkele tien
tallen meters meegesleurd, vloog
daarna de lucht in en kwam ten
slotte in honderden stukken in
het witbesneeuwde weiland langs
de spoorbaan terecht.
Vijf arbeiders: G. Romeyn uit
Nieuwveen, die aan het stuur van
het busje zat, W. Wolrak uit
Nieuwveen, H. van de Jagt uit De
Kwakel en F. Voorn en J. de
Groot, beiden uit Zevenhoven,
werden op slag gedood. Hun col
lega's F. Rijneke en P. F. Steyn,
ook allebei uit Zevenhoven, wer
den zwaar gewond opgenomen in
het Onze Lieve Vrouwegasthuis
te Amsterdam. In de Alexander
van Leeuwenkliniek werd J. F.
Stoop uit Uithoorn opgenomen.
Hij werd ernstig gewond. De man
die naast de chauffeur heeft ge
zeten, J. Plasmeijer uit Uithoorn,
liep slechts lichte verwondingen
op en kon gistermiddag reeds
naar huis terugkeren.
De trein, die bij het ongeluk
slechts licht beschadigd werd,
kwam na ongeveer honderd
meter tot stilstand. De bestuur
der en de conducteurs verleenden, bracht het ebeurde uiter
samen met boeren die spoedig «ard |rote verslaglnheid teweeg,
na het ongeluk met dekens kwa
men aandragen, voorzover moge
lijk eerste hulp. Na twintig minu
ten verschenen de eerste zieken
wagens op de plaats van het on
geluk. Nadat de gewonden naar
Amsterdam overgebracht waren,
werden de gedode wegarbeiders
voorlopig overgebracht naar de
algemene begraafplaats „Rust
oord" in Diemen.
Het eerste uur na het ongeluk
passeerden de treinen uit Amster
dam de onheilsplek slechts met
zeer beperkte snelheid. Om onge
veer half twee kwam het trein
verkeer in beide richtingen even
wel weer normaal op gang. De
wrakstukken van het busje, die
over een lengte van honderd me
ter langs de spoorlijn verspreid
lagen, werden vanuit de lucht
door de rijkspolitie gefotogra
feerd. Enkeie autoriteiten van de
Nederlandse Spoorwegen, o.w. de
chef-exploitatie Noord-Holland
hoofdingenieur G. E. Leertouwer,
de chef van de spoorwegrecher
che in het district Amsterdam, de
heer J. van Klinken en de dis
trictsinspecteur lijndienst, mr. W.
J. Ulenbeck, waren spoedig na
het gebeurde ter plaatse.
De sneeuwruimwerkzaamhedei
aan de spoorlijn werden door per
sooneel van de fa. Gortemulder
uitgevoerd in opdracht van de
N. S. De arbeiders hadden de ge
hele ochtend gewerkt aan het
wisselstelsel van de spoorlijn Am
sterdamAmersfoort in de buurt
van het viaduct, waarover de
spoorlijn AmsterdamUtrecht
loopt.
Vele ooggetuigen wierpen na
het ongeluk de vraag op, hoe het
mogelijk geweest is, dat de inzit
tenden niet gemerkt hebben dat
achter hen een trein kwam aan
razen. Toen liet busje de met hal
ve bomen bewaakte overgang
naar links opreed, bevond de bus,
die van de berm af kwam, zich
tussen de neergelaten bomen.
Reeds de eerste zwenking van
het busje was evenwel fataal: op
hetzelfde moment dat de wagen
de rails op reed, werd hij dooi' de
trein met een heiige klap gegre
pen. Het onderzoek naar de ramp
werd terstond ter hand genomen
door de rijkspolitie te Diemen, in
samenwerking met de spoorweg
recherche. Men heeft o.a. de be
stuurder van de trein een verhoor
afgenomen. Hij had het ongeluk
op het laatste moment zien aan
komen, maar kon de vaart van
zijn trein onmogelijk nog vermin
deren.
Toen om half drie dinsdagmid
dag de vele treinen die de Oud-
Diemerlaan kruisen, weer met
volle snelheid de overweg pas
seerden, waren alleen nog ver
wrongen stukken staal, afgeruk
te kleren en in stukken uiteenge
reten gereedschappen in het
sneeuwlandschap stille getuigen
van de ramp. In Uithoorn en om
De ministeries van Economi
sche Zaken en van Verkeer en
Waterstaat zijn met de Neder
landse Spoorwegen en de Lim
burgse mijnen als resultaat van
gehouden besprekingen doende
de levering van kolen aan de
handel zoveel mogelijk te be
spoedigen, zo heeft het ministerie
van Economische Zaken dinsdag
avond bekend gemaakt.
Naar aanleiding van de re
cente verklaringen van president
De Gauile, waardoor naar de
mening van de vier werkgevers
verbonden, die samenwerken in
de Raad van Nederlandsche
Werkgeversverbonden, de Euro
pese integratie ernstig wordt be
dreigd, heeft deze raad een
dringend beroep op de Neder
landse regering gedaan om in
overleg met de vier andere
E. E. G.-partners met alle daar
toe geëigende middelen Frank
rijk van het belang van een on
belemmerde en verdere voort
gang van de Europese integra
tie te overtuigen en zijn nega
tieve en onverantwoordelijke
houding te herzien.
De vier werkgeversverbonden
het Verbond van Nederland
sche Werkgevers, het Centraal-
Sociaal Werkgeversverbond, het
Nederlands Katholiek Werk
geversverbond en het Verbond
van Protestants-Christelijke
Werkgevers in Nederland heb
ben hun standpunt ten aanzien
van deze kwestie reeds in een
mondeling gesprek aan de re
gering kenbaar gemaakt en
thans neergelegd in een verkla
ring.
Premier Chroesjtsjov heeft
blijkens een bericht in het Oost-
berlijnse blad „Neue Zeit" in een
gesprek met het hoofd van de
Evangelische academie in West-
Berlijn, dr. Müller-Gangloff, ge
zegd dat de Sowjet-Unie er geen
belang in stelt, West-Berlijn in
het communistische kamp te
brengen. Volgens Chroesjtsjov
heeft Berlijn geen grote econo
mische betekenis. Om West-
Berlijn een oorlog gaan voeren
is wei het onverstandigste wat
men doen kan, zo zei hij voorts.
Daartoe zullen naast het ma
ximale aantal beschikbare spoor
wagons voor de afvoer van de
produktie van de mijnen tevens
spoorwagons worden ingescha
keld die normaal dienst doen
voor afvoer van kolen uit de
havens. In overleg met de im-
porthandel, de betrokken bur
gerlijke vervoerders er. met mi
litaire autoriteiten zullen rege-
ingen worden getroffen om de
in de havens aanwezige Kolen
met vrachtauto's en zonodig
met militaire trucks af te voe
ren. De instanties die hij de
produktie, invoer, vervoer en
aflevering van kolen zijn be
trokken, onderhouden voortdu
rend nauw contact, opdat een
zo snel mogelijke doorstroming
van de kolen naar handel en
verbruiker plaatsv'.ndt, zo ver
klaart het ministerie.
Het ministerie van Economi
sche Zaken zette het A.N P.
gisteravond uiteen, dat de huis-
brandkolensituatie zich de laat
ste tijd als volgt heeft ontwik
keld: door het koude voorjaar
in 1962 waren in dat jaar de
voorraden huisbrandkolen be
langrijk verminderd. Dankzij
evenwel vergroting van de in
voer met circa 30 procent ten
opzichte van die van 1961 kon
den de voorraden weer goed op
peil worden gebracht. Boven
dien is de afzet van huisbrand
kolen door de Limburgse mij
nen op de binnenlandse markt
gestegen. Begin januari 1963
waren niettegenstaande de kou
de november- en decemberda
gen de voorraden in het alge
meen op een normaal peil.
Daarna evenwel is door de felle
en doorzettende koude het ver
bruik in januari ten opzichte
van het normae verbruik ver
dubbeld terwijl het vervoersap-
paraat onder meer door bevrie
zing van kolen voor steeds gro
tere problemen is komen te
staan. Bovendien is door het
dichtvriezen van de Rijn sinds
verleden week de kolenaanvoer
vanuit Duitsland belemmerd.
Besprekingen hebben het reeds
mogelijk gemaakt de aanvoer
van huisbrandkolen uit Duits
land weer op het gewone peil te
brengen, dit door railvervoei'
zowel als door het inschakelen
van particuliere vrachtauto's.
De Nederlandse Vereniging;
tot Bescherming van Dieren
heeft er bij de Tweede Kamer,,
op aangedrongen de motie te
verwerpen waarin de regering is*
uitgenodigd uit het ontwerp van
wet op de dierenbescherming
het z.g. coupeerverbod te ver
wijderen. De Vereniging tot Be
scherming van Dieren is het
niet eens met het betoog van de
indieners der motie, dat het
coupeerverbod toch zou worden
ontdoken.
Wanneer de goedkeuring van
de Staten-Generaal wordt ver
kregen, zullen de ambtenaren-
pensioenen welvaartsvast wor
den. De vóór 1 januari 1957 vast
gestelde pensioenen worden ver
hoogd met een toeslag van onge
veer 32 welke percentage
kleiner wordt naarmate men
later is gepensioneerd en voorts
zullen in de toekomst de pensioe
nen de algemene salarisbewegin
gen van het overheidspersoneel
volgen.
Hierover is overeenstemming
bereikt in een gistermiddag ge
houden vergadering van de Cen
trale commissie voor georgani
seerd overdleg in ambtenaren
zaken. In deze vergadering, die
in aanwezigheid van de minister
van Binnenlandse Zaken, mr. E.
De ..New York Newspaper
Guild" heeft een hypotheek ge
nomen op haar hoofdgebouw
om aan een extra 150.000 dollar
te komen voor uitkeringen aan
haar leden-journalisten, die dooi
de reeds 46 dagen durende sta
king der Newijorkse typografen
werkloos zijn. De leden van de
genoemde vakvereniging hebben
er in een motie bij de typogra
fen en krantendirecteuren op
aangedrongen de staking zo
spoedig mogelijk te doen eindi
gen.
Kr heeft zich in het afgelopen
,:ekeinde in de ijskoude storm
end, die toen woei, onder de
Nederlandse kust vermoedelijk
Stewart Alsop heeft maandag
in een artikel in de „Saturday
Evening Post" herhaald, dat Ad-
lai Stevenson bereid was geweest
„concessies" op het gebied van de
bases in het buitenland te over
wegen tijdens het hoogtepunt van
de crisis om Cuba. Met name zou
hij er voor hebben gevoeld, de
vlootbasis Guantanamo op Cuba
af te staan en over de opheffing
van andere bases in het buiten
land te spreken in verband met
het ontwapeningsvraagstuk. Met
dit standpunt had Stevenson, vol
gens Alsop, de meerderheid van
de overige leden van de Ameri
kaanse nationale veiligheidsraad
tegenover zich gehad.
Ter verdediging van een eerder
artikel over deze zaak schreef
Alsop, dat men pas tot publikatie
was overgegaan, nadat het stuk
driemaal uitvoerig was bespro
ken met Clayton Fritchley, een
van de voornaamste persvertegen,
woordigers van Stevenson. In dit
omstreden artikel was gezegd,
dat Stevenson die hoofd is van
een Amerikaanse delegatie bij de
V. N. „de voorkeur had gege
ven aan politieke onderhandelin
gen boven het alternatief van een
militaire actie".
In dit verband werd een niet
met name genoemde amiraal aan
gehaald, die gezegd zou hebben
dat „Adlai een München wenste".
„Hij wilde de Turkse, Italiaanse
en Britse ï'aketbases ruilen voor
de bases op Cuba".
- Stevenson liet indertijd weten,
dat in het artikel in grove mate
zijn opvattingen verkeerd werden
voorgesteld.
Eind december van het vorige
jaar waren er in de wex'eld in
totaal 1.423 stoom- en motor
schepen met een inhoud van
9.165.259 bruto ton in aanbouw,
wat in vergelijking' met het eind
van het derde kwartaal een ver
mindering van 42.366 ton bete
kent. Dit blijkt uit gegevens over
de wereldscheepsbouw die van
daag door Lloyd's Register of
Shipping zijn gepubliceerd en
waarbij wordt opgemerkt, dat er
over communistisch China, Oost-
Duitsland en de Sowjet-Unie
geen cijfers beschikbaar zijn.
Het aantal in aanbouw zijnde
olietankschepen in de wereld be
droeg 181 stuks van in totaal
3.503.152 bruto ton (67 stoom
schepen van 2.235.015 ton en 114
motorschepen van 1.268.137 ton),
wat 85.621 ton minder was dan
in het derde kwaratal.
In Nederland was op 31 de
cember j.l. 546.633 ton in aan
bouw, een stijging met 21.227
ton vergeleken met de stand op
30 september. Ons land nam
hiermede op de wereldranglijst
de zevende plaats in, na Groot-
Brittannië, Japan, West-Duits
land, Zweden, Italië en Frank
rijk.
een scheepsdrama afgespeeld
waarvan tot heden niemand heeft
afgeweten.
Dinsdagmiddag is op ongeveer
80 mijl ten westen van IJmuiden
een omgeslagen wrak aangetrof
fen, dat naar men in scheepvaart
kringen aanneemt de „Thuntank
7" is, een Ziyeeds olietankschip,
dat zaterdagmiddag 19 januari uit
Delfzijl vertrok naar Rotterdam,
waar het nog steeds niet in aan
gekomen. Het vaartuig was reeds
als vermist opgegeven en de
reder, Erik Thun uit Lidkoping-
had via Scheveningen-radio de
scheepvaart verzocht naar zijn
schip uit te zien.
Een vliegtuig van Hr. Ms. vlieg-
dekschip „Karei Doorman" had
gisteren in de Noordzee een wrak
zien drijven en men veronderstel
de aanvankelijk, dat men hier te
doen had met het wrak van een
Belgische kotter, de „Carina"
waarop de vorige week de Kat-
wijkse hektreiler K.W. 43 is lek
gestoten.
Het Britse betonningsvaartuig
„Mermaid", dat in de nabijheid
van het wrak was, meldde latei'
echter, dat het omgeslagen schip
niet het wrak van de „Carina'
is. Het omgeslagen schip heeft
namelijk een lengte van ruim 55
meter en moet een kustvaarder
of een klein tankschip zijn. Men
gelooft daarom, dat men de ver
miste Zweedse kustvaarder
„Thuntank 7" heeft gevonden.
Met een motorsloep van de
„Mermaid" is men dicht bij het
wrak geweest. Op klopsignalen
heeft men geen antwoord gekre
gen.
H. Toxopeus, wérd gehouden, is
men het, naar het ANP door het
ministerie van Binnenlandse Za
ken is medegedeeld, eens gewor
den over het door de minister
voorgestelde nieuwe systeem van
integratie van de ambtenaren-
pensioenen met de algemene
pensioenvoorzieningen, met in
begrip van de welvaartsvastheid
der ambtelijke pensioenen.
„Deze integratie houdt in
aldus de bekendmaking dat
de overheid de premie A.O.W.
voor haar rekening neemt met
dien verstande dat de premie
compensatie A. O. W. tot een be
drag van 5,6 komt te verval
len.
Het A.O.P. en het A.W.P. zal
volledig worden geïntegreerd in
de ambtelijke pensioenvoorzie
ning tot een maximum van 80
bij 40 dienstjaren.
Voor de pensioengrondslagen
tot ƒ7500 zal over een bedrag
van 3750 een pensioen van 2
per dienstjaar worden vergolden.
Voor het overige blijft dit per
centage 1,75 per dienstjaar. Deze
beide bedragen zijn welvaarts
vast.
Voor de enkele gevallen dat
de pensioenuitkomsten in het
nieuwe systeem lager mochten
zijn dan onder de oude regeling
zal voor de reeds gepensioneer
den een garantieregeling gelden.
Deze garantie zal niet worden
ingelopen en zal dus gelden
naast het overigens welvaarts
vast pensioen.
De vóór 1 januari 1957 vast
gestelde pensioenen worden ver
hoogd met een toeslag van onge
veer 32 welk percentage klei
ner wordt naarmate men later
is gepensioneerd.
In de toekomst zullen de pen
sioenen de algemene salarisbe
wegingen van het overheidsper
soneel volgen.
Het pensioenbijdragenverhaal
zal in verband met bovenge
noemde maatregelen met lVa
worden verhoogd.
In verband met dreigende
aardverschuivingen is de bevol
king van het dorpje Driskos, in
het noorden van Griekenland,
naar een ander dorp geëvacueerd.
Negen woonhuizen in het dorpje
werden reeds vernield door van
de heuvels omlaagrollende ber
gen aarde en steen en ook de
overige tachtig woningen lopen
thans gevaar.
Ook het dorp Minro werd kort
geleden door een aardverschui
ving getroffen, waardoor het
moest worden ontruimd.