Verdrag Frans-Duitse samenwerking getekend Het weer Kolenvervoer wordt bespoedigd Trein greep autobusje: Welvaartsvast pensioen voor het overheidspersoneel Zweedse kustvaarder vermist Kritiek op Stevenson herhaald WOENSDAG 23 JANUARI 1963 19e Jaargang Nr 5818 WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN OVERSTROMINGEN IN BRITS NOORD-BORNEO Radio De Koek Zonodig inschakeling van militaire trucks Nederlandse vrachtauto- chauffeur wilde motor voorverwarmen in Brussel Om de motor van zijn vracht auto voor te verwarmen sto i te een chauffeur uit Arnhem maan dag bij het Noordstation in Brussel een vuurtje. Uit een lek in de leiding druipende olie vatte vlam en de vrachtauto vloog in brand. Ondanks de ak» tiviteit van de Brusselse brand weer ging voor 100.000 B. fr. aan aardewerk verloren. 5 doden WERKGEVERS VERBONDEN DOEN DRINGEND BEROEP OP DE REGERING CHROESJTSJOV VER WEST-BERLIJN Dierenbeschermers bepleiten handhaving coupeerverbod Wrak gevonden? DE NEW YORKSE TYPOGRAFENSTAKING DE AANBOUW VAN SCHEEPSRUIMTE IN DE WERELD Aardverschuivingen in Griekenland Frankerlng W abonnement: Terneuzen ^reetenr-Hoofdredaetenr I. van Be Sande Redactie, adresNoordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswat t Telefoon 01150 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ6,— per kwartaal? per maand f 2,per week 48 et T,o<«p nrs 9 et. DE VRUE ZEEUW Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V, v/h Firma P. 3. van de Sande te Terneuzen Adverfentteorfte per mm 16 ct: minimum per advertentie 2,40. Rubriek: Kleinp AdvertpnHpR <>£én handels, advertenties)5 regels fl,10 Tedere revel meer: 22 et. Kleine Advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres' Bureau van dit Blad, 20 cent meer. Inzending advertenties te 's namiddags 2 uur,; Voor het maandagnummpr: zaterdags 10 uur.' President De Gaulle en bonds kanselier Adenauer hebben dins dagmiddag op een plechtige bij eenkomst in het Elysée-paleis in de Franse hoofdstad een Duis- Frans verdrag ondertekend dat een totale verandering zal bren gen in de verhouding tussen beide buurstaten en de verzoe ning tussen beide landen moet bezegelen. Na de ondertekening van het verdrag werd een gemeenschap pelijke verklaring uitgegeven waarvan de letterlijke tekst luidt: In het verdrag verklaren bei de volkeren zich zowel met het oog op hun veiligheid als hun economische en culturele ont wikkeling solidair. De jeugd van West-Duitsland eir Frankrijk wordt een hoofdrol bij de tot standbrenging van de Duits- Franse vriendschap toegekend. In de preambule van het verdrag verklaren De Gaulle en Ade nauer plechtig, dat de verster king van de Duits-Franse sa menwerking een noodzakelijke stap is op de weg naar een ver enigd Europa. „Dr Adenauer, de bondskan selier van de bondsrepubliek Duitsland, en de president van de Franse republiek, generaal De Gauile, hebben zich tot be sluit van de conferentie van 21 en 22 januari 1963 in Parijs, waaraan van Duitse zijde de bondsminister van Buitenlandse Zaken, de bondsminister van Defensie en de bondsminister voor gezins- en jeugdzaken, van Franse zijde de eerste-minister, de minister van Buitenlandse Zaken, de minister van Defensie en de minister voor opvoeding en onderwijs hebben deelgeno men. In de overtuiging, dat de ver zoening tussen het Duitse en het Franse volk, die een einde maakt aan een eeuwenoude ri valiteit, een historische gebeur tenis betekent, die de verhou ding der beide volkeren tot elkaar op een totaal nieuwe leest schoeit, in het besef, dat een nauwe solidariteit de beide volkeren zowel wat betreft hun veilig heid als ook wat betreft hun economische en culturele ont wikkeling met elkaar verbindt, met inachtneming van het feit, dat in het bijzonder de jeugd zich bewust is geworden van deze solidariteit en dat haar een beslissende rol bij de totstandbrenging van de Duits- Franse vriendschap toevalt, in het besef, dat de verster king van de samenwerking tus sen de beide landen een nood zakelijke stap op de weg naar het verenigde Europa betekent, wat het doel van beide volkeren is, met de organisatie en de grondbeginselen van de samen werking tussen de beide staten, zoals die in het heden onder tekende verdrag zijn neergelegd, akkoord verklaard". Deze verklaring was onder tekend door bondskanselier Adenauer en president De Gauile. Het verdrag inzake politieke, militaire en culturele samen werking werd op een plechtige bijeenkomst in het Elysée-paleis om 17.42 uur ondertekend door De Gaulle en Adenauer, be nevens de Franse premier en minister van Buitenlandse Za ken en de Westduitse minister van Buitenlandse Zaken. Het verdrag is in drie gedeelten ge splitst: een betreffende de or ganisatie van de samenwerking, een inzake het programma, en een waarin de slotbepalingen zijn opgenomen. Wat de organisatie betreft wordt bepaald dat de staats- en regeringshoofden van beide lan den in principe minstens twee maal per jaar samenkomen om eventueel wijzigingen in of aan vullingen op het verdrag aan te brengen. De ministers van Bui tenlandse Zaken zijn verant woordelijk voor de uitvoering van het programma in zijn ge heel. Zij komen minstens om de drie maanden bijeen. De West duitse en de Franse minister van Defensie komen minstens éénmaal in de drie maanden bijeen. Wat het tweede gedeelte van het ver-slag betreft, het pro gramma zelf: daarin is vastge legd dat de regeringen van beide landen elkaar zullen raad plegen vóórdat zij een beslis sing nemen ten aanzien van be langrijke kwesties van Buiten landse politiek, en met name in kwesties van gemeenschappelijk belang, om zoveel mogelijk tot een gelijkgericht optreden te komen. Wat de defensie betreft wil len West-Duitsland en Frank rijk komen tot gelijke opvattin gen op het gebied van strategie WEINIG WIND Het hogedrukgebied dat ge ruime tijd ten noorden van ons land heeft gelegen, heeft zich nu in zuidelijke richting naar En geland verplaatst. Daardoor is de wind bij ons naar noorde lijke richtingen gedraaid en stroomde wat minder koude medegedeeld door het K. N. M. I., geldig tot hedenavond. Plaatselijk mist. Plaatselijk mist of bewolking, maar geen neerslag van beteke nis. Zwakke tot matige wind uit noordelijke richtingen. In de och tend matige tot lichte vorst, in de middag lichte vorst tot tempera tuur om het vriespunt. WOENSDAG 23 JANUARI Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 0.09 0.44 1.24 1.34 n.m 12.25 1.00 1.40 1.50 DONDERDAG 24 JANUARI v.m. n.m. Breskens 0.53 1.11 Terneuzen 1-28 1.46 Hansweert 2.08 2.26 Walsoord en. 2.18 2.36 ZON MAAN op onder op ondei Jan. 15.06 23 8.34 17.10 6.47 24 8.33 17.12 7.43 16.04 25 8.32 17.14 8.32 17.12 26 8.30 17.15 9.11 18.27 27 8.29 17.17 9.44 19.46 28 8.28 17.19 10.12 21.07 29 8.26 17.21 10.37 22.28 30 S.25 17.22 11.01 23.48 31 8.23 17.24 11,24 lucht van de Noordzee het noor den van het land binnen. De temperatuur steeg daar tijdelijk tot 0 graden. In de genoemde luchtstro ming komen echter flinke op klaringen voor zodat dinsdag avond de temperatuur weer daalde. Deze ontwikkelingen hebben tot gevolg dat de vorst vandaag in het algemeen overdag licht zal zijn en dat plaatselijk de temperatuur tot om het vries punt zal stijgen. De wind blijft overwegend zwak, waardoor zich plaatselijk mist zal voor doen. Plaatselijk zullen wolken velden voorkomen, maar neer slag van betekenis wordt niet verwacht. In Brits Noord-Borneo hebben 25.000 mensen hun woningen moeten verlaten wegens over stromingen. De schade aan de oogst, het vee en andere bezit tingen is groot. Het plaatselijk bestuur en Britse militairen voorzien de daklozen door mid del van boten, helikopters en vliegtuigen van voedsel en kleding. en taktiek. Er zullen dienaan gaande Duits-Franse instituten worden opgericht. De uitwisse ling van personeel tussen de strijdmachten wordt versterkt. In het derde en laatste ge deelte van het verdrag, de slot bepalingen, is onder meer vast gelegd, dat de beide landen de regeringen van de andere E. E. G.-landen geregeld op de hoogte zullen houden van de ontwikke ling der Frans-Duitse samen werking. Voorts wordt daarin gezegd, dat het verdrag met uit zondering van de voorzieningen inzake defensie-aangelegen- heden ook voor West-Berlijn geldt, als de Westduitse regering tenminste niet binnen 3 maan den na het in werking treden van het verdrag de Franse re gering te kennen geeft, dat dit niet het geval is. Het verdrag wordt van kracht zodra West- Duitsland en Frankrijk elkaar hebben meegedeeld, dat aan de vereiste binnenlandse voorwaar den is voldaan. Noordstraat 103 Telefoon 3128 Terneuzen Op de spoorwegovergang aan de Oud-Biemerlaan in Dienien hebben dinsdagmiddag om 12.05 uur vijf wegarbeiders (le dood ge vonden, toen een Volkswagenbus je, waarin zij naar Diemen reden, door de trein GroningenAmster. dam gegrepen. Drie arbeiders werden zwaar gewond opgeno men in ziekenhuizen te Amster. dam. De negende inzittende liep slechts lichte verwondingen op. De slachtoffers waren allen in dienst van het aannemingsbedrijf van de fa. N. Gortemulder in Uit hoorn. Nadat zij de gehele och tend sneeuwruimwerkzaamheden hadden verricht langs de spoor liin AmsterdamAmersfoort, re den zij tegen twaalf uur in hun busje over de berm langs de spoorlijn terug naar Diemen om daar hun boterham te gaan nut tigen. Juist toen het busje vanaf de berm binnendoor de reeds ge sloten overweg wilde opdraaien raasde de groene diesel elektri sche trein uit Groningen met een snelheid van 120 km per uur langs de overweg. Het busje werd volgens ooggetuigen enkele tien tallen meters meegesleurd, vloog daarna de lucht in en kwam ten slotte in honderden stukken in het witbesneeuwde weiland langs de spoorbaan terecht. Vijf arbeiders: G. Romeyn uit Nieuwveen, die aan het stuur van het busje zat, W. Wolrak uit Nieuwveen, H. van de Jagt uit De Kwakel en F. Voorn en J. de Groot, beiden uit Zevenhoven, werden op slag gedood. Hun col lega's F. Rijneke en P. F. Steyn, ook allebei uit Zevenhoven, wer den zwaar gewond opgenomen in het Onze Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam. In de Alexander van Leeuwenkliniek werd J. F. Stoop uit Uithoorn opgenomen. Hij werd ernstig gewond. De man die naast de chauffeur heeft ge zeten, J. Plasmeijer uit Uithoorn, liep slechts lichte verwondingen op en kon gistermiddag reeds naar huis terugkeren. De trein, die bij het ongeluk slechts licht beschadigd werd, kwam na ongeveer honderd meter tot stilstand. De bestuur der en de conducteurs verleenden, bracht het ebeurde uiter samen met boeren die spoedig «ard |rote verslaglnheid teweeg, na het ongeluk met dekens kwa men aandragen, voorzover moge lijk eerste hulp. Na twintig minu ten verschenen de eerste zieken wagens op de plaats van het on geluk. Nadat de gewonden naar Amsterdam overgebracht waren, werden de gedode wegarbeiders voorlopig overgebracht naar de algemene begraafplaats „Rust oord" in Diemen. Het eerste uur na het ongeluk passeerden de treinen uit Amster dam de onheilsplek slechts met zeer beperkte snelheid. Om onge veer half twee kwam het trein verkeer in beide richtingen even wel weer normaal op gang. De wrakstukken van het busje, die over een lengte van honderd me ter langs de spoorlijn verspreid lagen, werden vanuit de lucht door de rijkspolitie gefotogra feerd. Enkeie autoriteiten van de Nederlandse Spoorwegen, o.w. de chef-exploitatie Noord-Holland hoofdingenieur G. E. Leertouwer, de chef van de spoorwegrecher che in het district Amsterdam, de heer J. van Klinken en de dis trictsinspecteur lijndienst, mr. W. J. Ulenbeck, waren spoedig na het gebeurde ter plaatse. De sneeuwruimwerkzaamhedei aan de spoorlijn werden door per sooneel van de fa. Gortemulder uitgevoerd in opdracht van de N. S. De arbeiders hadden de ge hele ochtend gewerkt aan het wisselstelsel van de spoorlijn Am sterdamAmersfoort in de buurt van het viaduct, waarover de spoorlijn AmsterdamUtrecht loopt. Vele ooggetuigen wierpen na het ongeluk de vraag op, hoe het mogelijk geweest is, dat de inzit tenden niet gemerkt hebben dat achter hen een trein kwam aan razen. Toen liet busje de met hal ve bomen bewaakte overgang naar links opreed, bevond de bus, die van de berm af kwam, zich tussen de neergelaten bomen. Reeds de eerste zwenking van het busje was evenwel fataal: op hetzelfde moment dat de wagen de rails op reed, werd hij dooi' de trein met een heiige klap gegre pen. Het onderzoek naar de ramp werd terstond ter hand genomen door de rijkspolitie te Diemen, in samenwerking met de spoorweg recherche. Men heeft o.a. de be stuurder van de trein een verhoor afgenomen. Hij had het ongeluk op het laatste moment zien aan komen, maar kon de vaart van zijn trein onmogelijk nog vermin deren. Toen om half drie dinsdagmid dag de vele treinen die de Oud- Diemerlaan kruisen, weer met volle snelheid de overweg pas seerden, waren alleen nog ver wrongen stukken staal, afgeruk te kleren en in stukken uiteenge reten gereedschappen in het sneeuwlandschap stille getuigen van de ramp. In Uithoorn en om De ministeries van Economi sche Zaken en van Verkeer en Waterstaat zijn met de Neder landse Spoorwegen en de Lim burgse mijnen als resultaat van gehouden besprekingen doende de levering van kolen aan de handel zoveel mogelijk te be spoedigen, zo heeft het ministerie van Economische Zaken dinsdag avond bekend gemaakt. Naar aanleiding van de re cente verklaringen van president De Gauile, waardoor naar de mening van de vier werkgevers verbonden, die samenwerken in de Raad van Nederlandsche Werkgeversverbonden, de Euro pese integratie ernstig wordt be dreigd, heeft deze raad een dringend beroep op de Neder landse regering gedaan om in overleg met de vier andere E. E. G.-partners met alle daar toe geëigende middelen Frank rijk van het belang van een on belemmerde en verdere voort gang van de Europese integra tie te overtuigen en zijn nega tieve en onverantwoordelijke houding te herzien. De vier werkgeversverbonden het Verbond van Nederland sche Werkgevers, het Centraal- Sociaal Werkgeversverbond, het Nederlands Katholiek Werk geversverbond en het Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers in Nederland heb ben hun standpunt ten aanzien van deze kwestie reeds in een mondeling gesprek aan de re gering kenbaar gemaakt en thans neergelegd in een verkla ring. Premier Chroesjtsjov heeft blijkens een bericht in het Oost- berlijnse blad „Neue Zeit" in een gesprek met het hoofd van de Evangelische academie in West- Berlijn, dr. Müller-Gangloff, ge zegd dat de Sowjet-Unie er geen belang in stelt, West-Berlijn in het communistische kamp te brengen. Volgens Chroesjtsjov heeft Berlijn geen grote econo mische betekenis. Om West- Berlijn een oorlog gaan voeren is wei het onverstandigste wat men doen kan, zo zei hij voorts. Daartoe zullen naast het ma ximale aantal beschikbare spoor wagons voor de afvoer van de produktie van de mijnen tevens spoorwagons worden ingescha keld die normaal dienst doen voor afvoer van kolen uit de havens. In overleg met de im- porthandel, de betrokken bur gerlijke vervoerders er. met mi litaire autoriteiten zullen rege- ingen worden getroffen om de in de havens aanwezige Kolen met vrachtauto's en zonodig met militaire trucks af te voe ren. De instanties die hij de produktie, invoer, vervoer en aflevering van kolen zijn be trokken, onderhouden voortdu rend nauw contact, opdat een zo snel mogelijke doorstroming van de kolen naar handel en verbruiker plaatsv'.ndt, zo ver klaart het ministerie. Het ministerie van Economi sche Zaken zette het A.N P. gisteravond uiteen, dat de huis- brandkolensituatie zich de laat ste tijd als volgt heeft ontwik keld: door het koude voorjaar in 1962 waren in dat jaar de voorraden huisbrandkolen be langrijk verminderd. Dankzij evenwel vergroting van de in voer met circa 30 procent ten opzichte van die van 1961 kon den de voorraden weer goed op peil worden gebracht. Boven dien is de afzet van huisbrand kolen door de Limburgse mij nen op de binnenlandse markt gestegen. Begin januari 1963 waren niettegenstaande de kou de november- en decemberda gen de voorraden in het alge meen op een normaal peil. Daarna evenwel is door de felle en doorzettende koude het ver bruik in januari ten opzichte van het normae verbruik ver dubbeld terwijl het vervoersap- paraat onder meer door bevrie zing van kolen voor steeds gro tere problemen is komen te staan. Bovendien is door het dichtvriezen van de Rijn sinds verleden week de kolenaanvoer vanuit Duitsland belemmerd. Besprekingen hebben het reeds mogelijk gemaakt de aanvoer van huisbrandkolen uit Duits land weer op het gewone peil te brengen, dit door railvervoei' zowel als door het inschakelen van particuliere vrachtauto's. De Nederlandse Vereniging; tot Bescherming van Dieren heeft er bij de Tweede Kamer,, op aangedrongen de motie te verwerpen waarin de regering is* uitgenodigd uit het ontwerp van wet op de dierenbescherming het z.g. coupeerverbod te ver wijderen. De Vereniging tot Be scherming van Dieren is het niet eens met het betoog van de indieners der motie, dat het coupeerverbod toch zou worden ontdoken. Wanneer de goedkeuring van de Staten-Generaal wordt ver kregen, zullen de ambtenaren- pensioenen welvaartsvast wor den. De vóór 1 januari 1957 vast gestelde pensioenen worden ver hoogd met een toeslag van onge veer 32 welke percentage kleiner wordt naarmate men later is gepensioneerd en voorts zullen in de toekomst de pensioe nen de algemene salarisbewegin gen van het overheidspersoneel volgen. Hierover is overeenstemming bereikt in een gistermiddag ge houden vergadering van de Cen trale commissie voor georgani seerd overdleg in ambtenaren zaken. In deze vergadering, die in aanwezigheid van de minister van Binnenlandse Zaken, mr. E. De ..New York Newspaper Guild" heeft een hypotheek ge nomen op haar hoofdgebouw om aan een extra 150.000 dollar te komen voor uitkeringen aan haar leden-journalisten, die dooi de reeds 46 dagen durende sta king der Newijorkse typografen werkloos zijn. De leden van de genoemde vakvereniging hebben er in een motie bij de typogra fen en krantendirecteuren op aangedrongen de staking zo spoedig mogelijk te doen eindi gen. Kr heeft zich in het afgelopen ,:ekeinde in de ijskoude storm end, die toen woei, onder de Nederlandse kust vermoedelijk Stewart Alsop heeft maandag in een artikel in de „Saturday Evening Post" herhaald, dat Ad- lai Stevenson bereid was geweest „concessies" op het gebied van de bases in het buitenland te over wegen tijdens het hoogtepunt van de crisis om Cuba. Met name zou hij er voor hebben gevoeld, de vlootbasis Guantanamo op Cuba af te staan en over de opheffing van andere bases in het buiten land te spreken in verband met het ontwapeningsvraagstuk. Met dit standpunt had Stevenson, vol gens Alsop, de meerderheid van de overige leden van de Ameri kaanse nationale veiligheidsraad tegenover zich gehad. Ter verdediging van een eerder artikel over deze zaak schreef Alsop, dat men pas tot publikatie was overgegaan, nadat het stuk driemaal uitvoerig was bespro ken met Clayton Fritchley, een van de voornaamste persvertegen, woordigers van Stevenson. In dit omstreden artikel was gezegd, dat Stevenson die hoofd is van een Amerikaanse delegatie bij de V. N. „de voorkeur had gege ven aan politieke onderhandelin gen boven het alternatief van een militaire actie". In dit verband werd een niet met name genoemde amiraal aan gehaald, die gezegd zou hebben dat „Adlai een München wenste". „Hij wilde de Turkse, Italiaanse en Britse ï'aketbases ruilen voor de bases op Cuba". - Stevenson liet indertijd weten, dat in het artikel in grove mate zijn opvattingen verkeerd werden voorgesteld. Eind december van het vorige jaar waren er in de wex'eld in totaal 1.423 stoom- en motor schepen met een inhoud van 9.165.259 bruto ton in aanbouw, wat in vergelijking' met het eind van het derde kwartaal een ver mindering van 42.366 ton bete kent. Dit blijkt uit gegevens over de wereldscheepsbouw die van daag door Lloyd's Register of Shipping zijn gepubliceerd en waarbij wordt opgemerkt, dat er over communistisch China, Oost- Duitsland en de Sowjet-Unie geen cijfers beschikbaar zijn. Het aantal in aanbouw zijnde olietankschepen in de wereld be droeg 181 stuks van in totaal 3.503.152 bruto ton (67 stoom schepen van 2.235.015 ton en 114 motorschepen van 1.268.137 ton), wat 85.621 ton minder was dan in het derde kwaratal. In Nederland was op 31 de cember j.l. 546.633 ton in aan bouw, een stijging met 21.227 ton vergeleken met de stand op 30 september. Ons land nam hiermede op de wereldranglijst de zevende plaats in, na Groot- Brittannië, Japan, West-Duits land, Zweden, Italië en Frank rijk. een scheepsdrama afgespeeld waarvan tot heden niemand heeft afgeweten. Dinsdagmiddag is op ongeveer 80 mijl ten westen van IJmuiden een omgeslagen wrak aangetrof fen, dat naar men in scheepvaart kringen aanneemt de „Thuntank 7" is, een Ziyeeds olietankschip, dat zaterdagmiddag 19 januari uit Delfzijl vertrok naar Rotterdam, waar het nog steeds niet in aan gekomen. Het vaartuig was reeds als vermist opgegeven en de reder, Erik Thun uit Lidkoping- had via Scheveningen-radio de scheepvaart verzocht naar zijn schip uit te zien. Een vliegtuig van Hr. Ms. vlieg- dekschip „Karei Doorman" had gisteren in de Noordzee een wrak zien drijven en men veronderstel de aanvankelijk, dat men hier te doen had met het wrak van een Belgische kotter, de „Carina" waarop de vorige week de Kat- wijkse hektreiler K.W. 43 is lek gestoten. Het Britse betonningsvaartuig „Mermaid", dat in de nabijheid van het wrak was, meldde latei' echter, dat het omgeslagen schip niet het wrak van de „Carina' is. Het omgeslagen schip heeft namelijk een lengte van ruim 55 meter en moet een kustvaarder of een klein tankschip zijn. Men gelooft daarom, dat men de ver miste Zweedse kustvaarder „Thuntank 7" heeft gevonden. Met een motorsloep van de „Mermaid" is men dicht bij het wrak geweest. Op klopsignalen heeft men geen antwoord gekre gen. H. Toxopeus, wérd gehouden, is men het, naar het ANP door het ministerie van Binnenlandse Za ken is medegedeeld, eens gewor den over het door de minister voorgestelde nieuwe systeem van integratie van de ambtenaren- pensioenen met de algemene pensioenvoorzieningen, met in begrip van de welvaartsvastheid der ambtelijke pensioenen. „Deze integratie houdt in aldus de bekendmaking dat de overheid de premie A.O.W. voor haar rekening neemt met dien verstande dat de premie compensatie A. O. W. tot een be drag van 5,6 komt te verval len. Het A.O.P. en het A.W.P. zal volledig worden geïntegreerd in de ambtelijke pensioenvoorzie ning tot een maximum van 80 bij 40 dienstjaren. Voor de pensioengrondslagen tot ƒ7500 zal over een bedrag van 3750 een pensioen van 2 per dienstjaar worden vergolden. Voor het overige blijft dit per centage 1,75 per dienstjaar. Deze beide bedragen zijn welvaarts vast. Voor de enkele gevallen dat de pensioenuitkomsten in het nieuwe systeem lager mochten zijn dan onder de oude regeling zal voor de reeds gepensioneer den een garantieregeling gelden. Deze garantie zal niet worden ingelopen en zal dus gelden naast het overigens welvaarts vast pensioen. De vóór 1 januari 1957 vast gestelde pensioenen worden ver hoogd met een toeslag van onge veer 32 welk percentage klei ner wordt naarmate men later is gepensioneerd. In de toekomst zullen de pen sioenen de algemene salarisbe wegingen van het overheidsper soneel volgen. Het pensioenbijdragenverhaal zal in verband met bovenge noemde maatregelen met lVa worden verhoogd. In verband met dreigende aardverschuivingen is de bevol king van het dorpje Driskos, in het noorden van Griekenland, naar een ander dorp geëvacueerd. Negen woonhuizen in het dorpje werden reeds vernield door van de heuvels omlaagrollende ber gen aarde en steen en ook de overige tachtig woningen lopen thans gevaar. Ook het dorp Minro werd kort geleden door een aardverschui ving getroffen, waardoor het moest worden ontruimd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 1