Met 150-jarige
onafhankelijkheidsfeest
Massale start van de Elfstedentocht
Beursoverzicht
Vorst bezorgt oester- en
mosselkweekers zware
schade
Chloorcalcium
plaats van zout
in
Eric de Noorman - Het Wolvenjong
IS januari i§63
DE VRTTE ZEEUW
Pagina 8
A G F N D A
Nederlandse opschriften
in Hollandia weer leesbaar
KOMENDE
WEEKEINDE OPNIEUW
GEEN VELDSPORTEN
BRAND OP
NEDERLANDSE
KUSTVAARDER
FRIESE ELFSTEDEN-
VERENIGING
DOOR RIJDERS
OVERROMPELD
Gesloten inschrijving
moest weer opengesteld
worden
HET WEER IN EUROPA
Met succes toegepast in
Eindhoven voor
gladheidsbestrij din g
DE ELFSTEDENTOCHT
De aankomst van de elfstedenrij-
ders in Leeuwarden: op weg naar
de inschrijving in de Beurs.
VRIJDAG 18 JANUARI
TERNEUZEN: Concertgebouw,
8 u.: Toneelvoorstelling „Pot-
asch en Perlemoer met vakan
tie" (A.N.G.B.)
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „Helden sterven jong".
ZATERDAG 19 JANUARI
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „Helden sterven jong".
Concertgebouw, 8 uur:
„Toryok, furie der barbaren".
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: „Macisteoverwin
naar."
HOEK: Gemeentelkijke Ge
hoorzaal) 7 uur: Ontspannings
avond P.J.G. en Z.P.M.
De viering van de 150-jarige
Nederlandse onafhankelijkheid,
door Koningin Juliana aange
kondigd in de troonrede, ver
keert in een ver gevorderd sta
dium van voorbereiding. Een
voorlopig comité, geleid door
prof. P. J. Bouman uit Groningen
en prof. dr. L. J. M. Beel werkt
onder patronaat van Prinses
Beatrix, aan plannen voor een
grote nationale manifestatie die
waarschijnlijk van maandag 26
augustus tot en met zaterdag 31
augustus in Nijmegen wordt ge
houden. De uitvoering van deze
plannen is in handen gelegd van
Carel Briels.
De bedoeling is een culturele
manifestatie te houden die aan
sluiting zal vinden bij de ge
schiedenis van het koninkrijk.
Hiertoe wordt onder het motto
„Van jachthoorn tot kampvuur"
een groot kampement ingericht.
Dank zij medewerking van de
In Hollandia is men donder
dag begonnen met het verwij
deren van de bruine verf die
onbekenden hadden gesmeerd
op Nederlandse straatnaambor
den en aanduidingen. Onschrif-
ten als Julianaweg en Kleuter
huis zijn nu weer leesbaar.
Federatie van landelijke rijver-
enigingen kunnen in dit kampe
ment een groot aantal paarden
worden samengebracht. Er zijn
tevens mogelijkheden om in dit
kampement vele vormen van het
oude ambacht te doen herleven.
Dit idee is inmiddels belangrijk
uitgegroeid. Besloten is om rn.st
inschakeling van alle beschik
bare paarden nabij het kampe
ment de slag bij Waterloo te doen
herteven. Van militaire zijde is
hiervoor medewerking toegezegd.
Toch is het niet de bedoeling de
befaamde veldslag zo realistisch
Ook het komende weekeinde
zullen de sportliefhebbers van
competitie-voetbal, -hockey en
-korfbal verstoken blijven.
De K. N. V. B. heeft alle wed
strijden vastgesteld voor zater
dag 19 en zondag 20 januari
betaald voetbal, amateurs en de
afdelingen afgelast. Het ge
hele programma is verschoven
naar 26 en 27 januari a.s.
Ook de Koninklijke Neder
landse Korfbalbond heeft alle
wedstrijden die het komende
weekeinde zouden worden ge
speeld in verband met de ge
steldheid van 'de terreinen uitge
steld.
De wedstrijden van de Konink
lijke Nederlandse Hockeybond
gaan zaterdag en zondag a.s.
evenmin door.
Op het achterschip van de 197
brt metende Nederlandse kust
vaarder Marie W", eigendom
van de rederij Weber te Rotter
dam, dat met een lading butagas
en uien op de rede van Great
Yarmouth, aan de Engelse oost
kust, lag, heeft donderdagmor
gen enkele uren een brand ge
woed. Van de vijf opvarenden
zijn twee Portugezen overgegaan
op een andere Nederlandse kust
vaarder, de „Superior Trader".
De drie officieren ziin aan boord
gebleven. Een Brits marine-
vaartuig en twee reddingboten
hebben eveneens assistentie ver
leend. Een sleepboot zal de
„Maria W" de haven binnensle
pen.
Ondanks de slechte berichten
over de toestand van het ijs, dat
zich -na cle schoonmaakbeurt
door de Friese bevolking als
een lang glinsterend, soms
slechts twee meter breed lint
door Friesland slingert, is de
inscnrijving voor deelneming aan
de twaalfde elfstedentocht een
een kop koffie de ervaringen uit
het verleden uit te wisselen. De
uitroepen van oude bekenden
vlogen over en weer bij het weer-
zien. De nieuwelingen zagen bij
al dat geroezemoes schuchter
toe. De „routiniers" zoals Sjoerd
Paulstra (48) uit Bolsward, een
knoestige Fries die zes keer de
tocht in 1940, 1941, 1942, 1947,
1954 en 1956 uitreed en het nu
met drie zoons gaat proberen, de
„oude vos" Bart de Vries uit St.
Nicolaasga, onder de rook van
Joure, die al zeven maal het elf-
stedenkruis veroverde, allen heb
ben dezelfde mening: de tocht
van 1963 zal als één van de
zwaarste de geschiedenis der elf
steden ingaan.
Wanneer men vraagt waarom
zij weer deelnemen dan fronsen
zij de wenkbrauwen, kijken ver
baasd naar die „Hollander" en
enorm succes. Want al zijn de dan volgt meestal; „Man, wat
voorspellingen van de „oude rot
ten" in het vak voor wat betreft
het percentage van de rijders dat
de finish haalt aan de sombere
kant, donderdagmorgen om zes
uur stonden er reeds een hon-
denk je, de elfstedentocht niet
meemaken en het via de radio of
televisie volgen? Ik zou gek wor
den."
Iedere keer schrijven zij in en
na iedere tocht zeggen ze bijna
derdtal gegadigden, trappelend allemaal „dat nooit meer", maar
van de kou, voor de deuren van als ze een nachtje geslapen heb-
het Beursgebouw. Gekleed in; ben is alles weer vergeten en als
wollen truien, de ijsmuts op het
hoofd en de voeten gestoken in
klompen bestormden om acht
uur precies de eersten de trappen
van het gebouw om zich bij een
van de twaalf loketten te vervoe
gen. In een uur tijd werden er
ruim 1700 deelnemers geregis
treerd.
Want wie het eerst is, start
vrijdagmorgen ook het vroegst
en dat is met de extra zware
tocht voor de boeg van bijzonder
belang.
De tientjes werden gestort en
met verheugde gezichten was de
eerste stap daarna naar de res
tauratie om onder het genot van
De stemming voor de inter
nationale waarden is gistermid-
dag bij de opening zeker niet
uit te beelden, dat het Rode tegengevallen. Philips en Unile-
K rmc /a-I" oor» Q VX-SC moot rnmn»x 0 A
STEMMING VIEL MEE haven- Scheepvaart-Unies lagen
goed gedisponeerd in de markt.
Evenals in 1947 lijden de
oester, em mosselkwekers van
Yerseke zware schade tengevolge
van de langdurige vorstperiode.
De Oosterschelde wordt groten
deels door drijfijs bedekt. Het is
dus nog niet mogelijk geweest
de schade nauwkeurig te bepa
len, doch men houdt er rekening
mee dat het voorlopige verlies
minstens één a twee miljoen
gulden zal bedragen. Dit zei ons
de heer Ossewaarde, bedrijfs
leider van de Oestercultuurmaat
schappij voorheen P. Vlaming en
Zonen te Yerseke.
Op de percelen voor de kust
werd 70.000 ton mosselen neer
gelegd. Deze mosselen hebben
een inkoopwaarde van ruim een
miljoen gulden. Gevreesd moet
worden, aldus de heer Osse
waarde, dat een zeer groot ge
deelte van deze mosselen bevro-
Na de sneeuw van woensdag
en de vorst van gisternacht is
de toestand van de wegen in
Zuid-Engeland weer bijzonder
slecht geworden. Donderdag was
het in Engeland weer bijzonder
koud. Sinds 23 december is de
temperatuur in Londen niet
boven de drie graden Celsius
boven nul uitgekomen.
In diverse Deense steden heeft
het woensdagavond rond 14 gra
den gevroren. De scheepvaart in
de Deense wateren heeft veel
overlast van ijs. Slechts met
moeite kan men de hoofdroutes
ijsvrij houden.
In Zuid- en Midden-Zweden
blijft het koud. In het noorden
is het iets zachter. In het wes
ten ondervindt het verkeer
moeilijkheden door de sneeuw.
De Poolse regering gaat maat
regelen nemen tegen de kolen-
schaarste. De export wordt ver
minderd. Voorts zal bezuinigd
worden op straat- en winkel
verlichting.
Vele wegen in de buurt van
Antwerpen zijn onbegaanbaar
door de sneeuw en de stormen,
die in het noorden van België
hebben gewoed. Op de weg naar
Nederland zijn „sneeuwdam-
men" ontstaan, die soms wel
een halve meter hoog zijn. De
gemeenten Lillo, Aandvliet en
Berendrecht zijn, evenals op
Nieuwjaarsdag, van de buiten
wereld afgesloten.
ren is en dus als verloren moet
worden beschouwd. In 1947 tij
dens de strenge vorst is even
eens 40 tot 50 pet van de schaal
dieren in de Oosterschelde ten
gevolge van de vorst verloren
gegaan. De handel in mosselen
ligt bovendien reeds van voor de
Kerstdagen stil.
Wat de oesters betreft, ook
hier is de schade zeer aanzien
lijk. Alle oesters op droogkomen-
de gronden zijn door de vorst ge
dood. Op de banken waar bij eb
nog een paar voet water staat,
moet eveneens rekening worden
gehouden met grote sterfte. Het
transport van oesters naar het
buitenland o.a. Frankrijk, kan
vrijwel niet meer plaatshebben,
omdat de oesters tijdens het
transport bevriezen. Oester
transport heeft alleen nog in be
perkte mate plaats naar België.
500 man die anders in de
oester- en mosselcultuur in
Yerseke werkzaam waren zijn op
wachtgeld gesteld. Zij hebben
een zogenaamd onderbrekings
ontslag gekregen van de bedrij
ven waarin zij werkzaam zijn-
Kruis er aan te pas moet komen.
Het streven is er op gericht da
romantiek, het ceremonieel en
de aankleding van die tijd te
doen herleven. Zo zal ook het
doe herleven. Zo zal ook het ba-
gres oonieuw kunnen worden
uitgebeeld.
Hoewel nog geen definitief be
sluit is genomen over de ge
meente waar dit onafhankeb'ik-
heidsfeest wordt gevierd, zou het
vrijwel zeker zijn dat het ,-,Gof-
fert"-stadion in Nijmegen wordt
gebruikt. Men verwacht, dat
zeker 160.000 belangstellenden
de feestelijkheden zullen bijwo
nen. Het vorstenhuis krijgt een
zeer speciale uitnodiging: deze
wordt gebracht met een vier
span-postkoets uit Nijmegen.
Naar aanleiding van het be
richt uit Nijmegen over een daar
voorgenomen manifestatie in
augustus ter herdenking van het
feit dat Nederland 150 jaar ge
leden zijn onafhankelijkheid ver
kreeg, vestigt het voorlonig comi
té ter voorbereiding der natio
nale herdenking er de aandacht
op, dat het met belangstelling
heeft kennis genomen van de
plannen, die in Nijmegen be
staan.
In verschillende provincies en
steden echter bestaan er plannen
voor een herdenking op een of
andere wijze. Deze kunnen uiter
aard slechts een onderdeel uit
maken van de totale herdenking,
maar mogen niet worden gezien
als de grote nationale manifesta
tie.
Zoals bekend is de nationale
herdenkingsdag vastgesteld op
zaterdag 30 november.
vers lagen op dat moment op
respectievelijk ƒ144,80 en ƒ142
zelfs twintig cent boven het vo
rige slotniveau. Hoogovens
moesten drie punten prijsgeven
op 542. AKU praktisch onveran
derd op 422. Kon. Olies hadden
wat aanbod te verwerken waar
door dit fonds op 157,80 circa
1,50 lager noteerde. Evenals
woensdag was ook gisteren de
omvang van de handel mini
maal. Hoewel ondermeer de
gang van zaken bij het AKU
concern in het afgelopen boek
jaar reeds eerder deze maand
door de president-directeur van
het concern is bekendgemaakt,
maakten de gisteren gepubli
ceerde jaarcijfers van AKU ter
beurze een goede indruk. Deze
aandelen hebben de voorgaande
veertien dagen steeds vast in de
markt gelegen. Hierop volgde
deze week een technische "koers-
reactie. Er kwamen op genoem
de gepubliceerde cijfers kopers
in de markt waardoor de koers T
van de rayon-aandelen steeg tot T„ri\,ct^io m
426. De stukken verlieten de
markt op circa 424. Gezegd
moet echter worden dat de
koersstijging niet gepaard ging
met een ruimere handel, inte
gendeel, de markt bleef klein.
Philips had bij de opening blijk
baar wat te hoog gegrepen. De
koers daalde tot ƒ144,30. Daar
entegen liepen Unilevers op tot
142,70. Beide fondsen noteer
den boven pariteit New York.
Gedurende de verdere beurs-
duur konden Hoogovens het ge
leden verlies geheel inhalen op
545.
Wall Street deed woensdag
na de twee voorgaande kwak-
keldagen, positief een stapje te
rug als gevolg van aanhoudende
winstnemingen. Voor deze
winstnemingen waren op de
New Yorkse beurs geen aan
wijsbare redenen aanwezig. Ook
de Nederlandse hoofdfondsen
lagen er wederom zwak in de
markt. Dat dit geen stimulans
voor het Damrak was laat zich
gemakkelijk begrijpen. De ove
rige internationale beurzen wa
ren licht verdeeld. Hiermede
rekening houdend viel de ten
dentie gistermiddag op het
Damrak voor de hoofdfondsen
beslist mee.
De stemming voor de leidende
cultures was prijshoudend tot
eerder iets luier. In de staats-
fondsenhoek kwamen geen ver
anderingen van enige betekenis
voor. Op de inschrijvingen
woensdag op de 4 Va procent
lening Bank voor Nederlandse
Gemeenten groot 100 min, a
pari, zal een zeer belangrijke re
ductie moeten worden toegepast.
In de lokale afdelingen was
weinig te doen. Aandelen „Kip
Kampeerwagens" werden iets
lager geadviseerd. De resultaten
van dit concern over het afge
lopen boekjaar zijn, blijkens het
eerste verslag na de introductie
van deze vennootschap ter beur
ze, bij de verwachtingen ten
achter gebleven. Dit was voor de
beurs een tegenvaller. „Holland-
Beton Maatschappij" werd op
415 geadviseerd, tegen een laatst
gedane notering op 396, in ver
band met het plan van de
„Landbank" tot het doen bou
wen van een wolkenkrabber in
Den Haag.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel enz.
Algemeen
Beursindices
15/1 16/1 17/1
477.2 473.4 472.8
325.8 327.5 327.6
139.2 138.3 138.3
259.2 260.2 258.9
152.3 152.7 152.9
354.1 352.8 352.5
N abeurskoersen
AKU:
427—434
Kon. Olie
159.00—161.00 gl
Philips
145.90—147.30
Unilever:
143.00—144.70 gl
Hoogovens
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier heden geldend
in Amsterdam luiden:
Engels pond 10.0610.16
Amer. dollar 3.57 Va3.61 Va
Canadese dollar 3.303.35
Franse frank (100) 73.2073.70
Belg. frank (100) 7.19—7.24
Duitse mark (100) 89.6590.15
Zweedse kroon (100) 68.80—69.80
Zwits frank (100) 83.05—83.55
Ital. lire (10.000) 57.00—59.00
Deense kroon (100) 51.5052.50
Noorse kroon (100) 49.9050.90
Oostenrijkse schilling (100)
13.92 Va—14.02 Va
(425
(157.70)
(144.30)
142.50)
(545)
In de scheepvaartsector kon- Port. escudo (100) 12.45—12.60
den de slotkoersen van woens- Spaanse peseta (100 gr. coup.)
dag zich zeer gemakkelijk hand- 1 5.906.05
er een nieuwe tocht voor de deur
staat zijn zij de eersten die zich
aanmelden. Ja, de elfstedentocht
is een evenement waarbij de
klank van het woord als het ware
een koorts teweeg brengt. Opti
mistisch en enthousiast zouden
zij direct de ijzers willen onder
binden. De toertocht is immers
niet alleen het behalen van het
begeerde elfstedenkruis, sterker
is de voldoening en de weten
schap te beschikken over wils
kracht, uithoudingsvermogen en
sphaatscapaciteiten.
INSCHRIJVING WEDSTRIJD.
RIJDERS KOMT OP GANG
In „De Groene Weide", waar
de wedstrijdrijders zich kunnen
laten inschrijven, was het heel
wat minder druk dan in „De
Beurs". In de vroege morgenuren
zag men vooral weinig promi
nenten en de 45 rijders, die zich
om 10 uur hadden opgegeven wa
ren veelal „naamlozen". Een uit
zondering vormde Wierd Wynia,
een man die op het gebied van
elfstedentochten zijn sporen
reeds heeft verdiend. De 37-jarige
Wynia was in het algemeen niet
optimistisch wat de tocht van
vandaag betreft en hij meende
zelfs d.at niet meer dan 20 pro
cent van de deelnemers de finish
zou halen.
Over zijn persoonlijke kansen
waren de verwachtingen van de
rijder uit Kornwerd hoger ge
spannen. Hij heeft weliswaar
door drukke werkzaamheden dit
seizoen weinig getraind, maar de
slechte kwaliteit van het ijs acht
hij zeer gunstig voor zichzelf.
Wynia is het type „vechter" dat
het waarschijnlijk gemakkelijker
zal hebben dan de meer „gepo
lijste" rijders als bijvoorbeeld
Jeen van cTen Berg en Anton
Verhoeven. Ook over gebrek aan
ervaring heeft Wynia bepaald
niet te klagen. Zijn zesde plaats
in de wedstrijd van 1947 en zijn
zevende in die van 1954 spreken
in dit verband boekdelen.
De eerste inschrijver voor de
wedstrijd was ditmaal Tjerk
Kaastra uit Leeuwarden, die zich
klokslag acht uur in „De Groene
Weide" meldde. Zijn kansen?
„Ach, je kunt wat schaatsen,
maar daarom ben je nog geen
uitblinker", was de bescheiden
mening van Tjerk.
TREKKER DOOR IIET IJS
VLAK BIJ FINISH
Tot het laatste moment komen
de organisatoren van de elfste
dentocht voor verrassingen te
staan. Gistermiddag gebeurde er
iets heel onaangenaams. Op de
Oudkerkervaart, een paar kilo
meter voor de finish op de Grote
Wielen, zakte plotseling een trek
ker, waarmee men het ijs aan het
bewerken was, door de ijsvloer.
Men heeft de trekker gisteren
nog opgetakeld en het gat met
ijsschorsen opgevuld, waarbij
verwacht mag worden, dat door
de strenge vorst vandaag toch
nog weer een betrouwbaar vlak
zal zijn ontstaan.
SNEEUWBLAZER VAN
VLIEGBASIS LEEUWARDEN
ZAKTE DUUR HET IJS
Ook in de buurt van Vrouw,
buurstermoien is donderdagmid
dag nog een groot wak in de
route van de eustedentoeoht ont
staan toen een sneeuwblazer van
de vliegoasis Leeuwarden, die ter
plaatse werd gebruikt om de
route te verbreden, door het ijs
zakte. Op de sneeuwbiazer zat
behalve de militaire chauffeur
ook de heer D. E. Kooi uit Vrouw-
buurstermolen. De laatste kwam
onder het kantelende voertuig in
het ijskoude water teieciit maar
zat gelukkig niet beklemd zodat
hij vrij spoedig op het droge ge
bracht kon worden. Zijn toestand
is thans goed.
De sneeuwblazer is later door
een kraanwagen van de vliegba
sis weggesleept. Het wak heeft
men afgebakend en het zal waar
schijnlijk niet nodig zijn dat op
deze plek moet worden „ge
kluund" want er is naast het gat
nog een, zij het nauwe, doorgang'
overgebleven.
RECORD AANTAL
DEELNEMERS VOOR
ELFSTEDENTOCHT 1983
De elfstedentocht zal een record
aantal deelnemers tellen. Dit
stond donderdagavond tegen half
zeven al vast toen zich reeds
meer dan 7500 liefhebbers voor
de toertocht en bijna 500 wed
strijdrijders hadden gemeld.
Het oude record wat betreft
het aantal inschrijvers voor de
wedstrijdiocht stond in 1940 aan
de start, namelijk 688, maar toen
bestond niet de tijdslimiet van
twee uur na de winnaar, waar
binnen de rijders in Leeuwarden
moeten zijn aangekomen om het
elfstedenkruis te krijgen. Het
ziet er echter naar uit, dat wel
licht ook dit aantal van 1940 nog
zal worden overtroffen. De bij
zonder grote belangstelling heeft
de organisatie voor moeilijkheden
gesteld. Er waren namelijk
„slechts" 500 rugnummers in
voorraad, zodat men ijlings eeh
firma heeft moeten inschakelen
om een nieuwe serie rugnum
mers te schilderen.
INSCHRIJVING MOEST
WEER OPENGESTELD
WORDEN
Het besluit van het bestuur vaft
de Friese Elfstedenvereniging cm
de inschrijving voor de wedstrijd
af te sluiten, werd later op de
avond ingetrokken.
Bestuurslid J: de Jong ver
klaarde toen op een bijeenkomst
met de rijders, die door het be
sluit ernstig waren gedupeerd,
dat zij zich alsnog als deelnemer
aan konden melden. De heei De
Jong zei, dat de vereniging niet
op zo'n groot aantal deelnemers
had gerekend en door de enorme
toeloop was overrompeld. „Wij
hebben begrip '.oor uw klachten
en zullen ervoor zorgen, dat u
morgen mee kunt doen. Wij ver
zoeken u alleen geduld te oefe
nen en de noodmaatregel te aan
vaarden, dat wij u hedenavond
slechts uw deelnemerskaart kun
nen uitreiken. Uw rugnummei
krijgt u morgenochtend bij de
start", aldus de heer De Jong.
daarna begon de „run" op het
kantoortje, waar men zich moei
laten inschrijven, opnieuw.
De dienst van gemeentewer
ken te Eindhoven heeft gunstige
resultaten bereikt met chloor-
calcium bij de gladheidbestrij
ding.
Chloorcalcium is vier keer zo
kostbaar als wegenzout, dat
echter slechts effectief is tot een
temperatuur van maximaal 5
graden onder nul. Bij proefne
mingen is echter gebleken dat
bij gebruik van chloorcalcium
met een ongeveer 4 tot 6 maal
geringere concentratie kan wor
den volstaan. Chloorcalcium is
dus in het gebruik zeker niet
duurder.
Een belangrijk voordeel is dat
chloorcalcium niet schadelijk is
voor het wegdek. Met een meng
sel van zand en chloorcalcium
kan een aanzienlijk grotere
vriespuntverlaging worden be
reikt, terwijl ook de nawerking
langer is dan die van wegen-
zout, aldus de ervaringen van de
dienst van gemeentewerken in
Eindhoven, die nu bij de glad-
heidsbestrijding definitief is
overgegaan op chloorcalcium.
112. Er begint al beweging in
de schepen te komen, als een regen
van pijlen op de piraten neerdaalt.
Een aantal der kerels zakt gewond
ineen, waaronder de roerganger
van het voorste schip en inmiddels
lataraMD 4* Noem krijgers brul
lend naderbij. Een tweede wolk
van pijlen stort op hen toe. Maar
dat wachten de schurken niet meer
af. Hun gewonde makkers aan hun
lot overlatende, springen zij par
does over boord en zonder slag o£
stoot, vallen de bootjes Eric en
zijn vriendjes in handen.
Snel en vakkundig worden de
schepen nu verdei- zeilklaar ge
maakt, terwijl de gewonde boeven
zonder meer aan land worden ge
zet.
De Noorman kijkt tevreden naai
de bedrijvigheid van zijn mannen
als eensklaps Egil stilletjes naast
hem opduikt. tben. Ik heb uen mijn vader
„Zo knaap," glimlacht de Noor- zeker veel verdriet gedaan
man, „je hebt je toch dapper ge-1 maar nu heb ik genoeg van alles,
dragen en daarmee is veel goed j Ik wil naar mijn vader terugkeren
gemaakt van wat je in het begin en een oppassend zoon worden,
verknoeid hebt".
„Dank, heer koning, ik weet nu
hoe dom en eigenwijs ik geweest