Vorstperiode voor Nederlandse bedrijven bijzonder nadelig Oplossing nog mogelijk HET WEER m MAANSTANDEN VRIJDAG 18 JANUARI 1963 19e Jaargang Nr 5814 NORMALE PRODUKTIEN1VEAU WORDT BIJ LANGE NA NIET BEREIKT Vervoersbedrijven worden overbelast Onderzoek naar mogelijkheid doorwerken in het bouwbedrijf in de winter Enorme hinder en groot aanbod goederenvervoer Internationaal wegvervoer Werkgroep: Rouwen bij vorst In Amsterdam Meer vergunningen voor verbouwingen gevraagd UITBETALING INVALIDITEITS- RENTEN FELLE BRAND IN LONDEN EIST MENSENLEVENS GEHEIME AMERIKAANSE LANCERING Prinses Margriet 20 jaar Minister Luns MA f SON DSS/REG WEERBERICHT TSJOMBE WEER IN ELISABETHSTAD Frankering bfl abonnement: Temeuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie. adres; Noordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswal Telefoon 01150 - 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: f 0,oer kwartaal: per maand t 2,j per week 4R ut Lossp nrs 9 ct. Verschijnt dadelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande te Temeuzen Advertentfenrits ner mm 16 et; minimum per advertentie f2.40. Rubriek: Kleine Advertenties (eëën handels, advertenties): 5 reeels f 1.10 Tedere re"el meer 22 et. Kleine Advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad, 20 cent meer. Inzending advertenties te 's namiddags 2 uur. Voor het maandagnummer: zaterdags 10 tmr. Blijkens informaties bij in dustriële organisaties is er in de industrie als gevolg van de weersomstandigheden aanzien lijk meer verzuim dan normaal. De industriële produktie onder vindt bovendien de nadelige in vloed van het laat komen van de werknemers. In de stedelijke industrieconcentraties heeft men hiervan minder te lijden dan cp het platteland, afgezien dan van de hinder, die het vervoer der pendelaars ondervindt. Bijzonder nadelige gevolgen heeft de strenge winter voor de industriële bedrijven, waar veel buitenwerk wordt verricht, zo als de scheepswerven. Dergelijke bedrijven zijn voor wat hun weersgevoeligheid betreft te ver gelijken met het bouwbedrijf. Voorzover in dergelijke bedrij ven kan worden doorgewerkt, andervindt het werk dikwijls de invloed van de uitwerking van de vorst op de menselijke factor: de mannen lopen dikwijls naar binnen om zich te warmen enz., wat de continuïteit van het werk uiteraard niet ten goede komt. Het is nog bij lange na niet mo gelijk te becijferen, wat de in vloed van de grimmige winter op onze industriële produktie zal zijn. Wat de gevolgen van de winter voor de scheepswerven betreft, hoort men de schatting noemen, dat dq Nederlandse werfindustrie nog slechts op on geveer 60 van het normale produktieniveau werkt. Een enorme druk is op het wegvervoer ontstaan door het grote aanbod van goederen. De sneeuwval heeft aanzienlijke vertragingen veroorzaakt en soms zelfs stagnaties. Van de chauffeurs wordt veel ge vraagd. De vorstperiode met moeiüjkberijdbare secundaire en tertiaire wegen kost de vervoerders handen vol geld door de vele overuren, die moeten worden gemaakt en door de vele schade, die aan het materiaal ontstaat door de gladheid van de wegen. Deze situatie werd geken schetst door de secretaris van de Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederenvervoer wegtransport (N. O. B.), de heer C. van Yperen. De schade voor de vervoersondernemingen kan op geen stukken na goed wor den gemaakt door de toeslag, die in rekening mag worden ge bracht: tien procent voor het plaatselijke en 25 procent voor het interlokale vervoer. Nauwe lijks een druppel op een gloeien de plaat, noemde de heer Van Yperen de toeslag. De ongeveer 6000 leden van de N. O. B. brengen dagelijks een kleine twintig duizend vracht en bestelwagens op de weg. De chauffeurs ondervinden op de hoofdwegen wel enige hinder van de sneeuw en of de gladheid, maar klagen over de slechte toe stand van de andere wegen. De grotere vraag naar vervoer komt vooral tot uiting in het on geregelde (interlokale) vervoer. In mindere mate spreekt de toe neming van het aanbod van goe deren voor het geregelde ver voer (bode- en lijndiensten), waar men evenwel kampt met bijzondere moeilijkheden bij het bezorgen en afhalen van goede ren. Eenzelfde situatie schilderde de adjunct-secretaris van de Al gemene Verladers en eigen Ver voersorganisatie (E. V. O.), de heer Van Schaik. Hii sprak van omvangrijke verschuivingen van de scheepvaart naar het rail- en wegvervoer, vooral voor het bulkvervoer. De 33.000 leden van de E. V. O. zijn dagelijks met on geveer 90.000 voertuigen op de weg. Klachten bereikten de E. V. O. van industrieën en vesti gingen, waaronder van zuivel- i fabrieken in de kleinere gemeen ten. Het knelpunt voor deze be drijven is, dat de wegen nog verre van goed berijdbaar zijn, doordat aan gladheidbestrijding en sneeuwruimen nog weinig of niets is gedaan. Het internationale wegvervoer ondervindt in geheel West- Europa grote moeilijkheden. Het komt herhaaldelijk voor, dat pas sen zijn afgesloten, wegen door sneeuwval zijn gestremd of goe derenvervoer is verboden we gens opdooi. Voor het interna tionale vervoer mag, zo deelde de Nationale Organisatie voor het Beroepsgoederenvervoer weg transport mee, geen toeslag be rekend worden voor bijzondere omstandigheden. De N. O. B. heeft het initiatief genomen om de mogelijkheid van toeslag zoals die in Nederland mag worden geheven bij glad heid, sneeuwval e.d. in te pas sen in internationaal geldende tarieven. Daartoe wordt deze kwestie besproken bij de onder handelingen, die in het kader van de E. E. G.-vervoerspolitiek momenteel worden gevoerd. Zijn verwarming en afdekking van bouwprojecten mogelijk heden om door te werken? Dit is de kernvraag, waarmee zich een speciale werkgroep bezig gaat houden. Het onderzoek, dat ver richt zal worden door mensen van het ministerie van Volks huisvesting en Bouwnijverheid, van de werkgevers- en werk nemersorganisaties in de bouw wereld, is een pogen om de na delen van het stilleggen van bouwwerken door vorst zo klein mogelijk te houden of geheel te voorkomen. VERKEERSCHAOS IN DE STAD Amsterdam heeft woensdagavond een verkeerschaos beleefd, zoals nog maar zelden is voorgekomen. De halteplaatsen voor tram en bus waren bezet met lange rijen wachtende mensen. De auto's stonden bumper aan bumper zon der vooruit te komen. Mies Bouwman en dr Klapwijk kregen een mars opgedragen De Haagse componist Eddy KV a heeft een mars gecomponeerd getiteld „Ons Dom". Hij heeft deze mars, waarvoor Guus de Groodt 'de woorden schreef en Karei Better de tekstomslag maakte, opgedragen aan Mies Bouwman en aan dr. A. Klap wijk. De opbrengst die de ver koop van deze mars oplevert, zal in zijn geheel ten goede komen aan „Het Dorp", De werkgroep is ontstaan uit het overleg, dat tussen de bouw- 'vakwereld en het ministerie plaats heeft. De groep zal zich beraden over de mogelijkheden en kan na bestudering van de materie eventueel met voorstel len komen, die in breder ver band, op het niveau van het overleg, zullen worden bekeken. Het is niet de eerste keer, dat pogingen worden ondernomen om te komen tot doorwerken in de winter. Voor het bouwbedrijf werden reeds incidentele proeven genomen. Deze werden niet ge volgd door toepassingen. Er is bij de bouwvakmensen een aarzeling te bespeuren om tot verstrek kende maatregelen over te gaan, omdat men in Nederland er eco nomisch niet op ingesteld is. Bij een strenge winter als deze komt evenwel de behoefte weer naar voren om de hele zaak nog eens terdege onder de loep te nemen. Uit vorige onderzoekingen en studies is bij overleg al het een en ander tot stand gekomen. Richtlijnen voor het zo lang mo gelijk doorwerken werden op gesteld, en de telefonische weer- berichtgeving voor de bouw nijverheid werd ingevoerd. Zoals de elfstedentoehtrijders verlangd hebben naar een lang durige vorstperiode, zo verlangt het hele Amsterdamse bedrijfs leven naar het einde van wat men „de misère" is gaan noe men. En dat niet alleen opdat de tienduizenden werknemers weer eens normaal op tijd zullen ver schijnen, maar vooral omdat de schade die de winter vele bedrij ven berokkent thans ernstige vormen gaat aannemen. In de hoofdstedelijke haven lopen de zeeschepen normaal binnen dank zij het feit dat drie ijsbrekers het Noordzeekanaal voortdurend open houden. Maar ZWITSERLAND EEN UUR IN HET DONKER Donderdagmorgen in alle vroegte bezorgde een storing in hat landelijke electriciteitsnet de Zwitsers een onaangename ver rassing. In alle Zwitserse steden kwamen de trams plotseling tot stilstand en stopten liften tussen verdiepingen terwijl in het ge hele land het treinverkeer stil kwam te liggen. Toen Zwitserland zo eens klaps in duisternis werd gehuld werd het verkeer een chaos. Al leen elektrische installaties die door eigen generators worden gevoed, zoals die in ziekenhui zen, bleven werken. In restau rants en huizen werden kaarsen aangestoken. In Zurich kwam de voltallige brandweer in actie om mensen te bevrijden die in liften waren opgesloten. De eer ste edities van ochtendbladen verschenen pas veel later dan gewoonlijk. Na ruim een uur was öe storing opgeheven. - vele van de aangevoerde goede ren moeten doorgevoerd worden naar het achterland en dat blijkt vaak totaal onmogelijk. Af en toe vertrokken de afgelopen da gen nog wel eens convooien Rijn schepen, voorafgegaan door de ijsbreker „Walvis" maar de meeste binnenvaartschepen lig gen vastgevroren in de vlucht- havens. Aan bederf onderhevige goederen worden zo mogelijk per trein of auto verder getranspor teerd, maar dit heeft niet kunnen verhinderen dat er in de Am sterdamse haven een enorme hoeveelheid goederen ligt opge slagen. En de vraag naar opslag ruimte blijft aanhouden. De aanvoer van groenten naar „markthallen" verloopt vrij vlot, aangezien de leveranciers allen binnen een straal van twintig km rond Amsterdam gevestigd zijn. Groenten van het open veld als spruitjes en boerenkool wor den niet meer aangevoerd en volgens een mededeling van het ministerie van Landbouw moet het nog niet geoogste gewas in de gehele provincie Noord-Hol land als verloren worden be schouwd. De afnemers op de groentenveiling hebben nu de keuze tussen witlof en sla, waar van de prijzen „vrij normaal" genoemd worden. De huisvrou wen hebben kennelijk vrij veel peulvruchten ingeslagen, alhoe wel niet van „hamsteren" ge sproken kan worden. De prijzen van deze peulvruchten zijn de laatste tijd hier en daar flink de hoogte in gegaan. Uiteraard ligt de bouw in Amsterdam, zoals ook overal elders, reeds enige weken geheel stil. Een flinke schadepost niet alleen voor de aannemers en uit voerders, maar ook voor de velen die hun nieuwe huis nu veel later kunnen betreden dan ze gedacht hadden. Een periode van hausse be leven uiteraard de brandstof- fenhandelaren die de vele be stellingen niet kunnen bijhouden. Vele leveranciers hebben hun klanten op rantsoen gesteld, aan gezien de voorraden kolen hier en daar ernstig slinken door de vertraagde aanvoer. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Eindhoven en Omstreken heeft gesuggereerd vlotter en meer bouwvergunnin gen af te geven voor het verbou wen van interieurs zowel van winkels, kantoren als woningen. Hierbij heeft men op het oog de bouwvakmensen zoveel mogelijk, ook bij vorst, te laten doorwer ken. Succes heeft de suggestie nog niet gehad. Overigens is de Eindhovense Kamer van oordeel, dat er reeds een aanzienlijke achterstand in de bouw is ont staan door de langdurige vorst periode en dat deze achterstand funest gaat worden. (Zie verder pag. 2.) De totstandkoming van enkele uitvoeringsbesluiten op grond van de Interimwet Invaliditeits- rentetrekkers zal voor het over grote deel der rentetrekkers niet van invloed zijn op de uitkering, zo deelde woensdagavond het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid mede. Niet alle rentetrekkers hebben in januari de juiste uitkering ontvangen. De oorzaak hiervan is dat door betrokken diensten een groot aantal gevallen van uiteen lopende aard tegelijk moesten worden behandeld. Iedere inva lide rentetrekker zal de volle uitkering waarop hij sinds 1 januari recht heeft grondig met terugwerkende kracht krijgen, aldus het ministerie. Zes kinderen uit drie gezin nen uit Jamaica en een 26-jari ge gekleurde vrouw zijn don derdag bij een felle brand in een oud huis van drie verdiepingen in Croydon, zuidwest-Londen, om het leven gekomen. Ge vreesd wordt dat het aantal do den tot dertien zal stijgen. Een 26-jarige man viel uit de derde verdieping en moest in ernstige toestand in het ziekenhuis wor den opgenomen. De Amerikaanse luchtmacht heeft woensdag j.l. vanaf de mi litaire luchtbasis Vandenberg, in Californië, een kunstmatige aardsatelliet gelanceerd. Als enige bijzonderheid werd door een woordvoerder van de basis medegedeeld dat de lancering is geschied met behulp van een „Tho_i'-Agena"-raket. De ministers van de zes E.E.G.- landen hebben donderdagavond nog geen overeenstemming be reikt over de vraag, of de onder handelingen met Engeland over het Britse lidmaatschap van de gemeenschap zullen worden voort gezet. Maar de Nederlandse mi nister van Buitenlandse Zaken, rar. Luns, verklaarde na een uiterst geheime vergadering van v'er uur, toen hij omringd door tientallen journalisten het verga dergebouw verliet: een oplossing is nog mogelijk. Minister Luns verklaarde, dat tegenover de wens van de Franse regering om het overleg met Engeland te schorsen de wens van de vijf andere E.E.G.-landen staat het gesprek voort te zetten. „De vijf zijn vastbesloten niet toe te geven", zo voegde hij hier aan toe. „Over deze kwestie is nog geen beslissing", zei mr, Luns. Hij legde deze verklaring af even over half acht, nadat de E. E. G.-ministers bijna vier uur in een atmosfeer van toenemen de spanning hadden vergaderd. Tot dit gesprek was geen enkele adviseur van de ministers toe gelaten. Er werden geen notulen gemaakt en de enigen, die be halve de ministers in de zaal aanwezig waren, waren enkele tolken. Ongeveer half acht werd tot een onderbreking van het ge sprek besloten om de Franse minister van Buitenlandse Za ken. Couve de Murville, in staat te stellen overleg te plegen met zijn regering in Parijs. De voor zitter van de conferentie, de Belgische vice-minister van Buitenlandse Zaken Fayat, werd gemachtigd een voorlopig rap port uit te brengen aan de lei der van de Britse delegatie, mi nister Heath, die zelf in de loop van de dag in zijn hotel bespre kingen voerde met de ambassa deurs in Brussel van de Britse gemenebestlanden, Geen enkele officiële mede deling werd over het eerste ge sprek van de E. E. G.-ministers medegedeeld. Naar verluidt zou op het voorstel van minister Couve de Murville om de on derhandelingen met Engeland af te breken een tegenvoorstel van de „vijf" (Duitsland, Italië en de Benelux-landen) zijn gevolgd om te trachten alsnog een uit weg uit de crisis te vinden. Volgens dit plan zou de Itali aanse minister Colombo worden belast met de leiding van een commissie, die een balans zou moeten opmaken van hetgeen tot dusverre in de besprekingen met Engeland is bereikt en wel ke concessies daarbij reeds door beide partijen zijn gedaan, Dit rapport zou dan op' een volgen de ministeriële vergadering met Engeland kunnen worden be sproken. Minister Couve de Murville was echter volgens deze inlich tingen niet in staat op dit te genvoorstel te antwoorden, al vorens overleg met Parijs te hebben gepleegd. Hetgeen tus sen half acht en half negen te lefonisch zou gebeuren. De Franse minister was trou wens niet de enige, die rugge spraak met zijn regering moest houden. Met name de Italiaanse en Duitse ministers stonden in nauw contact met hun rege ringsleiders. Donderdagavond om half ne gen zouden de beslissende be sprekingen worden voortgezet. Uit het feit, dat de Engelstalige olken het gebouw niet mochten verlaten wordt afgeleid, dat een ontmoeting in de loop van de avond of nacht met minister "eath niet is uitgesloten. Tijdens de geheime vergadering zou de Franse minister ook nog de suggestie van president De Gaulle voor een associatieverdrag van Engeland met de E.E.G. ter iprake hebben gebracht. Voor dames en heren kunt U nu profiteren in Dames- en Herenkonfektie Noordstraat 51-53 Terneuzen Een recente opname van H. K. H. Prinses Margriet, die morgen haar 20e verjaardag hoopt te vieren, FOTO MAX KOOT RUSTIG WEER Gisteren verplaatste een ho- gedrukgebied zich van Noorwe gen naar Schotland. Tegelijker tijd bewoog een zwakke storing zich langs Stockholm in de rich ting van het zuidelijk deel van de Oostzee. Verwacht mag worden dat deze storing zich verder in zuid westelijke richting zal verplaat sen, waardoor de winden in ons land tijdelijk zwak en verander lijk zuilen zijn. Plaatselijk zul» len wolkenvelden voorkomen maar er zal waarschijnlijk geen sneeuw van betekenis vallen. De vorsttoestand duurt daar* bij voort, maar wel zullen da temperaturen in hoofdzaak in het noorden van het land, waar de winden gedurende enige tijd van zee zullen waaien, wat min* der laag zijn. Gisteravond kwamen tijdens windstilte en opklaringen in de noordelijke provincies plaatselijk zeer lage temperaturen voor, waarbij zich ook mistgebiederi voordeden. Zowel uit Friesland als uit Groningen werden tem peraturen van min 18 graden gemeld. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig tot hedenavond. Vorst houdt aan Plaatselijk wolkenvelden, maai' waarschijnlijk geen sneeuw van betekenis. Zwakke tot matige wind, in het noorden van het land tijdelijk waaiend van zee. Over het algemeen iets minder lage middagtemperaturen. ,u President Tsjombe van Katan ga is donderdag uit Kolwezi in Elisabethstad aangekomen. Tsjombe is na zijn aankomst besprekingen begonnen met het hoofd van de Ver. Naties in Kon go over regelingen voor de V. N.- troepen opdat deze zich naar Kol wezi, het laatste bolwerk van de troepen van .Tsjombe, kunnen be geven. linra i VRIJDAG 18 JANUARI v.m. n.m. Breskens 7.32 8.08 Terneuzen 8.07 S.43 Hansweert S.47 9.23 Walsoorden 8.57 9.33 ZATERDAG 19 JANUARI v.m. n.m. Breskens 8.31 9.Ö9 Terneuzen 9.06 9.44 Hansweert 9.46 10.24 Walsoorden 9.56 10.34 ZON op onder op ondei Jan. 12.46 19 8.39 17.03 2.27 20 8.38 17.05 3.33 13.11 21 8.37 17.06 4.40 13.41 22 &36 1.7,08 5,45 141»

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1963 | | pagina 1