Vorstperiode voor Nederlandse
bedrijven bijzonder nadelig
Oplossing nog mogelijk
HET WEER
m MAANSTANDEN
VRIJDAG 18 JANUARI 1963
19e Jaargang Nr 5814
NORMALE
PRODUKTIEN1VEAU
WORDT BIJ LANGE NA
NIET BEREIKT
Vervoersbedrijven
worden overbelast
Onderzoek naar
mogelijkheid doorwerken
in het bouwbedrijf
in de winter
Enorme hinder en
groot aanbod
goederenvervoer
Internationaal wegvervoer
Werkgroep:
Rouwen bij vorst
In Amsterdam
Meer vergunningen voor
verbouwingen gevraagd
UITBETALING
INVALIDITEITS-
RENTEN
FELLE BRAND
IN LONDEN EIST
MENSENLEVENS
GEHEIME
AMERIKAANSE
LANCERING
Prinses Margriet 20 jaar
Minister Luns
MA f SON
DSS/REG
WEERBERICHT
TSJOMBE WEER
IN ELISABETHSTAD
Frankering bfl abonnement: Temeuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie. adres; Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon 01150 - 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: f 0,oer kwartaal: per
maand t 2,j per week 4R ut Lossp nrs 9 ct.
Verschijnt dadelijks
Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande te Temeuzen
Advertentfenrits ner mm 16 et; minimum per
advertentie f2.40.
Rubriek: Kleine Advertenties (eëën handels,
advertenties): 5 reeels f 1.10 Tedere re"el meer
22 et. Kleine Advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad, 20 cent meer.
Inzending advertenties te 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 tmr.
Blijkens informaties bij in
dustriële organisaties is er in
de industrie als gevolg van de
weersomstandigheden aanzien
lijk meer verzuim dan normaal.
De industriële produktie onder
vindt bovendien de nadelige in
vloed van het laat komen van
de werknemers. In de stedelijke
industrieconcentraties heeft men
hiervan minder te lijden dan cp
het platteland, afgezien dan van
de hinder, die het vervoer der
pendelaars ondervindt.
Bijzonder nadelige gevolgen
heeft de strenge winter voor de
industriële bedrijven, waar veel
buitenwerk wordt verricht, zo
als de scheepswerven. Dergelijke
bedrijven zijn voor wat hun
weersgevoeligheid betreft te ver
gelijken met het bouwbedrijf.
Voorzover in dergelijke bedrij
ven kan worden doorgewerkt,
andervindt het werk dikwijls de
invloed van de uitwerking van de
vorst op de menselijke factor:
de mannen lopen dikwijls naar
binnen om zich te warmen enz.,
wat de continuïteit van het werk
uiteraard niet ten goede komt.
Het is nog bij lange na niet mo
gelijk te becijferen, wat de in
vloed van de grimmige winter op
onze industriële produktie zal
zijn. Wat de gevolgen van de
winter voor de scheepswerven
betreft, hoort men de schatting
noemen, dat dq Nederlandse
werfindustrie nog slechts op on
geveer 60 van het normale
produktieniveau werkt.
Een enorme druk is op het
wegvervoer ontstaan door het
grote aanbod van goederen. De
sneeuwval heeft aanzienlijke
vertragingen veroorzaakt en
soms zelfs stagnaties. Van de
chauffeurs wordt veel ge
vraagd. De vorstperiode met
moeiüjkberijdbare secundaire
en tertiaire wegen kost de
vervoerders handen vol geld
door de vele overuren, die
moeten worden gemaakt en
door de vele schade, die aan
het materiaal ontstaat door
de gladheid van de wegen.
Deze situatie werd geken
schetst door de secretaris van
de Nationale Organisatie voor
het Beroepsgoederenvervoer
wegtransport (N. O. B.), de heer
C. van Yperen. De schade voor
de vervoersondernemingen kan
op geen stukken na goed wor
den gemaakt door de toeslag, die
in rekening mag worden ge
bracht: tien procent voor het
plaatselijke en 25 procent voor
het interlokale vervoer. Nauwe
lijks een druppel op een gloeien
de plaat, noemde de heer Van
Yperen de toeslag.
De ongeveer 6000 leden van de
N. O. B. brengen dagelijks een
kleine twintig duizend vracht
en bestelwagens op de weg. De
chauffeurs ondervinden op de
hoofdwegen wel enige hinder
van de sneeuw en of de gladheid,
maar klagen over de slechte toe
stand van de andere wegen.
De grotere vraag naar vervoer
komt vooral tot uiting in het on
geregelde (interlokale) vervoer.
In mindere mate spreekt de toe
neming van het aanbod van goe
deren voor het geregelde ver
voer (bode- en lijndiensten),
waar men evenwel kampt met
bijzondere moeilijkheden bij het
bezorgen en afhalen van goede
ren.
Eenzelfde situatie schilderde
de adjunct-secretaris van de Al
gemene Verladers en eigen Ver
voersorganisatie (E. V. O.), de
heer Van Schaik. Hii sprak van
omvangrijke verschuivingen van
de scheepvaart naar het rail- en
wegvervoer, vooral voor het
bulkvervoer. De 33.000 leden van
de E. V. O. zijn dagelijks met on
geveer 90.000 voertuigen op de
weg. Klachten bereikten de E.
V. O. van industrieën en vesti
gingen, waaronder van zuivel-
i
fabrieken in de kleinere gemeen
ten. Het knelpunt voor deze be
drijven is, dat de wegen nog
verre van goed berijdbaar zijn,
doordat aan gladheidbestrijding
en sneeuwruimen nog weinig of
niets is gedaan.
Het internationale wegvervoer
ondervindt in geheel West-
Europa grote moeilijkheden. Het
komt herhaaldelijk voor, dat pas
sen zijn afgesloten, wegen door
sneeuwval zijn gestremd of goe
derenvervoer is verboden we
gens opdooi. Voor het interna
tionale vervoer mag, zo deelde de
Nationale Organisatie voor het
Beroepsgoederenvervoer weg
transport mee, geen toeslag be
rekend worden voor bijzondere
omstandigheden.
De N. O. B. heeft het initiatief
genomen om de mogelijkheid van
toeslag zoals die in Nederland
mag worden geheven bij glad
heid, sneeuwval e.d. in te pas
sen in internationaal geldende
tarieven. Daartoe wordt deze
kwestie besproken bij de onder
handelingen, die in het kader
van de E. E. G.-vervoerspolitiek
momenteel worden gevoerd.
Zijn verwarming en afdekking
van bouwprojecten mogelijk
heden om door te werken? Dit is
de kernvraag, waarmee zich een
speciale werkgroep bezig gaat
houden. Het onderzoek, dat ver
richt zal worden door mensen
van het ministerie van Volks
huisvesting en Bouwnijverheid,
van de werkgevers- en werk
nemersorganisaties in de bouw
wereld, is een pogen om de na
delen van het stilleggen van
bouwwerken door vorst zo klein
mogelijk te houden of geheel te
voorkomen.
VERKEERSCHAOS
IN DE STAD
Amsterdam heeft woensdagavond
een verkeerschaos beleefd, zoals
nog maar zelden is voorgekomen.
De halteplaatsen voor tram en
bus waren bezet met lange rijen
wachtende mensen. De auto's
stonden bumper aan bumper zon
der vooruit te komen.
Mies Bouwman en
dr Klapwijk kregen
een mars opgedragen
De Haagse componist Eddy KV a
heeft een mars gecomponeerd
getiteld „Ons Dom". Hij heeft
deze mars, waarvoor Guus de
Groodt 'de woorden schreef en
Karei Better de tekstomslag
maakte, opgedragen aan Mies
Bouwman en aan dr. A. Klap
wijk. De opbrengst die de ver
koop van deze mars oplevert, zal
in zijn geheel ten goede komen
aan „Het Dorp",
De werkgroep is ontstaan uit
het overleg, dat tussen de bouw-
'vakwereld en het ministerie
plaats heeft. De groep zal zich
beraden over de mogelijkheden
en kan na bestudering van de
materie eventueel met voorstel
len komen, die in breder ver
band, op het niveau van het
overleg, zullen worden bekeken.
Het is niet de eerste keer, dat
pogingen worden ondernomen
om te komen tot doorwerken in
de winter. Voor het bouwbedrijf
werden reeds incidentele proeven
genomen. Deze werden niet ge
volgd door toepassingen. Er is bij
de bouwvakmensen een aarzeling
te bespeuren om tot verstrek
kende maatregelen over te gaan,
omdat men in Nederland er eco
nomisch niet op ingesteld is. Bij
een strenge winter als deze komt
evenwel de behoefte weer naar
voren om de hele zaak nog eens
terdege onder de loep te nemen.
Uit vorige onderzoekingen en
studies is bij overleg al het een
en ander tot stand gekomen.
Richtlijnen voor het zo lang mo
gelijk doorwerken werden op
gesteld, en de telefonische weer-
berichtgeving voor de bouw
nijverheid werd ingevoerd.
Zoals de elfstedentoehtrijders
verlangd hebben naar een lang
durige vorstperiode, zo verlangt
het hele Amsterdamse bedrijfs
leven naar het einde van wat
men „de misère" is gaan noe
men. En dat niet alleen opdat de
tienduizenden werknemers weer
eens normaal op tijd zullen ver
schijnen, maar vooral omdat de
schade die de winter vele bedrij
ven berokkent thans ernstige
vormen gaat aannemen.
In de hoofdstedelijke haven
lopen de zeeschepen normaal
binnen dank zij het feit dat drie
ijsbrekers het Noordzeekanaal
voortdurend open houden. Maar
ZWITSERLAND
EEN UUR IN HET
DONKER
Donderdagmorgen in alle
vroegte bezorgde een storing in
hat landelijke electriciteitsnet de
Zwitsers een onaangename ver
rassing. In alle Zwitserse steden
kwamen de trams plotseling tot
stilstand en stopten liften tussen
verdiepingen terwijl in het ge
hele land het treinverkeer stil
kwam te liggen.
Toen Zwitserland zo eens
klaps in duisternis werd gehuld
werd het verkeer een chaos. Al
leen elektrische installaties die
door eigen generators worden
gevoed, zoals die in ziekenhui
zen, bleven werken. In restau
rants en huizen werden kaarsen
aangestoken. In Zurich kwam
de voltallige brandweer in actie
om mensen te bevrijden die in
liften waren opgesloten. De eer
ste edities van ochtendbladen
verschenen pas veel later dan
gewoonlijk. Na ruim een uur
was öe storing opgeheven. -
vele van de aangevoerde goede
ren moeten doorgevoerd worden
naar het achterland en dat blijkt
vaak totaal onmogelijk. Af en
toe vertrokken de afgelopen da
gen nog wel eens convooien Rijn
schepen, voorafgegaan door de
ijsbreker „Walvis" maar de
meeste binnenvaartschepen lig
gen vastgevroren in de vlucht-
havens. Aan bederf onderhevige
goederen worden zo mogelijk per
trein of auto verder getranspor
teerd, maar dit heeft niet kunnen
verhinderen dat er in de Am
sterdamse haven een enorme
hoeveelheid goederen ligt opge
slagen. En de vraag naar opslag
ruimte blijft aanhouden.
De aanvoer van groenten naar
„markthallen" verloopt vrij vlot,
aangezien de leveranciers allen
binnen een straal van twintig
km rond Amsterdam gevestigd
zijn. Groenten van het open veld
als spruitjes en boerenkool wor
den niet meer aangevoerd en
volgens een mededeling van het
ministerie van Landbouw moet
het nog niet geoogste gewas in
de gehele provincie Noord-Hol
land als verloren worden be
schouwd. De afnemers op de
groentenveiling hebben nu de
keuze tussen witlof en sla, waar
van de prijzen „vrij normaal"
genoemd worden. De huisvrou
wen hebben kennelijk vrij veel
peulvruchten ingeslagen, alhoe
wel niet van „hamsteren" ge
sproken kan worden. De prijzen
van deze peulvruchten zijn de
laatste tijd hier en daar flink
de hoogte in gegaan.
Uiteraard ligt de bouw in
Amsterdam, zoals ook overal
elders, reeds enige weken geheel
stil. Een flinke schadepost niet
alleen voor de aannemers en uit
voerders, maar ook voor de velen
die hun nieuwe huis nu veel later
kunnen betreden dan ze gedacht
hadden.
Een periode van hausse be
leven uiteraard de brandstof-
fenhandelaren die de vele be
stellingen niet kunnen bijhouden.
Vele leveranciers hebben hun
klanten op rantsoen gesteld, aan
gezien de voorraden kolen hier
en daar ernstig slinken door de
vertraagde aanvoer.
De Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Eindhoven en
Omstreken heeft gesuggereerd
vlotter en meer bouwvergunnin
gen af te geven voor het verbou
wen van interieurs zowel van
winkels, kantoren als woningen.
Hierbij heeft men op het oog de
bouwvakmensen zoveel mogelijk,
ook bij vorst, te laten doorwer
ken. Succes heeft de suggestie
nog niet gehad. Overigens is de
Eindhovense Kamer van oordeel,
dat er reeds een aanzienlijke
achterstand in de bouw is ont
staan door de langdurige vorst
periode en dat deze achterstand
funest gaat worden.
(Zie verder pag. 2.)
De totstandkoming van enkele
uitvoeringsbesluiten op grond
van de Interimwet Invaliditeits-
rentetrekkers zal voor het over
grote deel der rentetrekkers niet
van invloed zijn op de uitkering,
zo deelde woensdagavond het
ministerie van Sociale Zaken en
Volksgezondheid mede.
Niet alle rentetrekkers hebben
in januari de juiste uitkering
ontvangen. De oorzaak hiervan is
dat door betrokken diensten een
groot aantal gevallen van uiteen
lopende aard tegelijk moesten
worden behandeld. Iedere inva
lide rentetrekker zal de volle
uitkering waarop hij sinds 1
januari recht heeft grondig met
terugwerkende kracht krijgen,
aldus het ministerie.
Zes kinderen uit drie gezin
nen uit Jamaica en een 26-jari
ge gekleurde vrouw zijn don
derdag bij een felle brand in een
oud huis van drie verdiepingen
in Croydon, zuidwest-Londen,
om het leven gekomen. Ge
vreesd wordt dat het aantal do
den tot dertien zal stijgen. Een
26-jarige man viel uit de derde
verdieping en moest in ernstige
toestand in het ziekenhuis wor
den opgenomen.
De Amerikaanse luchtmacht
heeft woensdag j.l. vanaf de mi
litaire luchtbasis Vandenberg,
in Californië, een kunstmatige
aardsatelliet gelanceerd. Als
enige bijzonderheid werd door
een woordvoerder van de basis
medegedeeld dat de lancering is
geschied met behulp van een
„Tho_i'-Agena"-raket.
De ministers van de zes E.E.G.-
landen hebben donderdagavond
nog geen overeenstemming be
reikt over de vraag, of de onder
handelingen met Engeland over
het Britse lidmaatschap van de
gemeenschap zullen worden voort
gezet. Maar de Nederlandse mi
nister van Buitenlandse Zaken,
rar. Luns, verklaarde na een
uiterst geheime vergadering van
v'er uur, toen hij omringd door
tientallen journalisten het verga
dergebouw verliet: een oplossing
is nog mogelijk.
Minister Luns verklaarde, dat
tegenover de wens van de Franse
regering om het overleg met
Engeland te schorsen de wens
van de vijf andere E.E.G.-landen
staat het gesprek voort te zetten.
„De vijf zijn vastbesloten niet
toe te geven", zo voegde hij hier
aan toe.
„Over deze kwestie is nog
geen beslissing", zei mr, Luns.
Hij legde deze verklaring af
even over half acht, nadat de
E. E. G.-ministers bijna vier uur
in een atmosfeer van toenemen
de spanning hadden vergaderd.
Tot dit gesprek was geen enkele
adviseur van de ministers toe
gelaten. Er werden geen notulen
gemaakt en de enigen, die be
halve de ministers in de zaal
aanwezig waren, waren enkele
tolken.
Ongeveer half acht werd tot
een onderbreking van het ge
sprek besloten om de Franse
minister van Buitenlandse Za
ken. Couve de Murville, in staat
te stellen overleg te plegen met
zijn regering in Parijs. De voor
zitter van de conferentie, de
Belgische vice-minister van
Buitenlandse Zaken Fayat, werd
gemachtigd een voorlopig rap
port uit te brengen aan de lei
der van de Britse delegatie, mi
nister Heath, die zelf in de loop
van de dag in zijn hotel bespre
kingen voerde met de ambassa
deurs in Brussel van de Britse
gemenebestlanden,
Geen enkele officiële mede
deling werd over het eerste ge
sprek van de E. E. G.-ministers
medegedeeld. Naar verluidt zou
op het voorstel van minister
Couve de Murville om de on
derhandelingen met Engeland af
te breken een tegenvoorstel van
de „vijf" (Duitsland, Italië en
de Benelux-landen) zijn gevolgd
om te trachten alsnog een uit
weg uit de crisis te vinden.
Volgens dit plan zou de Itali
aanse minister Colombo worden
belast met de leiding van een
commissie, die een balans zou
moeten opmaken van hetgeen
tot dusverre in de besprekingen
met Engeland is bereikt en wel
ke concessies daarbij reeds door
beide partijen zijn gedaan, Dit
rapport zou dan op' een volgen
de ministeriële vergadering met
Engeland kunnen worden be
sproken.
Minister Couve de Murville
was echter volgens deze inlich
tingen niet in staat op dit te
genvoorstel te antwoorden, al
vorens overleg met Parijs te
hebben gepleegd. Hetgeen tus
sen half acht en half negen te
lefonisch zou gebeuren.
De Franse minister was trou
wens niet de enige, die rugge
spraak met zijn regering moest
houden. Met name de Italiaanse
en Duitse ministers stonden in
nauw contact met hun rege
ringsleiders.
Donderdagavond om half ne
gen zouden de beslissende be
sprekingen worden voortgezet.
Uit het feit, dat de Engelstalige
olken het gebouw niet mochten
verlaten wordt afgeleid, dat een
ontmoeting in de loop van de
avond of nacht met minister
"eath niet is uitgesloten.
Tijdens de geheime vergadering
zou de Franse minister ook nog
de suggestie van president De
Gaulle voor een associatieverdrag
van Engeland met de E.E.G. ter
iprake hebben gebracht.
Voor
dames en heren
kunt U
nu
profiteren
in
Dames- en
Herenkonfektie
Noordstraat 51-53
Terneuzen
Een recente opname van H. K. H.
Prinses Margriet, die morgen
haar 20e verjaardag hoopt te
vieren,
FOTO MAX KOOT
RUSTIG WEER
Gisteren verplaatste een ho-
gedrukgebied zich van Noorwe
gen naar Schotland. Tegelijker
tijd bewoog een zwakke storing
zich langs Stockholm in de rich
ting van het zuidelijk deel van
de Oostzee.
Verwacht mag worden dat
deze storing zich verder in zuid
westelijke richting zal verplaat
sen, waardoor de winden in ons
land tijdelijk zwak en verander
lijk zuilen zijn. Plaatselijk zul»
len wolkenvelden voorkomen
maar er zal waarschijnlijk geen
sneeuw van betekenis vallen.
De vorsttoestand duurt daar*
bij voort, maar wel zullen da
temperaturen in hoofdzaak in
het noorden van het land, waar
de winden gedurende enige tijd
van zee zullen waaien, wat min*
der laag zijn.
Gisteravond kwamen tijdens
windstilte en opklaringen in de
noordelijke provincies plaatselijk
zeer lage temperaturen voor,
waarbij zich ook mistgebiederi
voordeden. Zowel uit Friesland
als uit Groningen werden tem
peraturen van min 18 graden
gemeld.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig tot hedenavond.
Vorst houdt aan
Plaatselijk wolkenvelden, maai'
waarschijnlijk geen sneeuw van
betekenis. Zwakke tot matige
wind, in het noorden van het land
tijdelijk waaiend van zee. Over
het algemeen iets minder lage
middagtemperaturen.
,u
President Tsjombe van Katan
ga is donderdag uit Kolwezi in
Elisabethstad aangekomen.
Tsjombe is na zijn aankomst
besprekingen begonnen met het
hoofd van de Ver. Naties in Kon
go over regelingen voor de V. N.-
troepen opdat deze zich naar Kol
wezi, het laatste bolwerk van de
troepen van .Tsjombe, kunnen be
geven.
linra i
VRIJDAG 18 JANUARI
v.m. n.m.
Breskens 7.32 8.08
Terneuzen 8.07 S.43
Hansweert S.47 9.23
Walsoorden 8.57 9.33
ZATERDAG 19 JANUARI
v.m. n.m.
Breskens 8.31 9.Ö9
Terneuzen 9.06 9.44
Hansweert 9.46 10.24
Walsoorden 9.56 10.34
ZON
op
onder
op
ondei
Jan.
12.46
19
8.39
17.03
2.27
20
8.38
17.05
3.33
13.11
21
8.37
17.06
4.40
13.41
22
&36
1.7,08
5,45
141»