De Sint als schijn SPAANS TESTBEELD Met Sint en Pieten door de Biesbos DE VRIJE ZEEUW Pagina 5 Van gezellig avondje tot caricatuur MEDISCHE EN PSYCHOLOGISCHE KANTTEKENINGEN VOOR DE HUISKAMER WATER, MODDER, RIET EN WIER, WADEN, VAREN EN HELE EINDEN LOPEN Saterdag I december 1962 De boom wordt hoe langer hoe dikker. Veel van onze groot ouders en ouders vonden vroeger na 5 december een geschenk in hun Sinterklaasklomp, nadat ze de avond tevoren dit nu uit gerangeerde schoeisel hadden gevuld met hooi en wortels. De Sinterklaasverrassing kon dus verpakt worden in een klomp. Bij de moderne viering van het feest van de cadeauheilige ont ruimen we praktisch de huiskamer om alles te kunnen uitstallen. Niet alleen de kinderen stellen steeds meer hoge eisen aan ge schenken, de ouders blijven daarbij niet achter. Wij zingen van de Sint die iets in onze schoen moet doen, maar de meesten van ons zouden raar staan te kijken wanneer we werkelijk maar iets in onze schoen vonden. Mogelijk dat onze verloofden en vrouwen nog verheerlijkt opzien, wanneer ze er briljanten of gouden sie raden in vinden, maar daarmee houdt het dan ook op. OP de moderne daken is de huppelgeschiedenis van Sints paard een moeilijk aanvaard bare zaak geworden Het paard raakt uit de tijd, het aantal schoorstenen groeit evenmin evenredig met het aantal ge zinnen en de zak van Zwarte Piet is als dreigende beloning van bedreven kwaad ook al uit de mode. De evolutie van de moderne kindervriend voltrekt zich op een vreemde wijze. Dit blijkt uit een aantal bijzondere ver schijnselen. In de eerste plaats is het aantal aktieve Sinter klaasbelijders sterk afgeno men. Het geloof in een goed heiligman past niet meer in onze tijd. Het js schadelijk voor de juiste geestelijke ontwikke ling van een kind, wanneer wij trachten het geloof in vol komen onbaatzuchtige heilig heid en goedheid lang te pro- long#ren. Deze tijd past ken nelijk niet bij heiligheid noch bij goedheid. Spanje heeft als ver wegge- legen afschrikwekkend oord voor kinderen afgedaan. Drei gen met meenemen naar Span je is een goede aanmoediging van de ondeugd. NAAR DIS SCHIJN HEILIGHEID. ER. zijn meer van die Sint- ontluisterende factoren op te noemen. In de moderne op voeding kennen wij geen af stand meer tussen kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders en doodgewone stervelingen. Het echte Sinterklaasfeest is door een schijnvertoning vervangen. Hier is in de werkelijke zin van het woord sprake van schijn heiligheid. Richten wij thans de blik op de geschenken. Het zijn beslist geen tekenen meer van goed heid of genegenheid. Als uiting van goedheid of genegenheid doet men iets buitengewoons. Welnu, een geschenk is niets bijzonders meer. Kinderen aan vaarden nieuwe fitesen. zoals wij een sigaret aanpakken uit buurmans pakje. Geven wij moeder een Volkswagen om boodschappen te doen, dan trekt ze een gezicht alsof ze een Mercedes had verwacht en zo kunnen wij doorgaan. Het cadeau is een vanzelfsprekend onderdeel geworden van ons welvaartspatroon. Dit was voorheen anders in het tijdperk van alle dagen bruine bonen en 's zondags erwtensoep. Wanneer er dan een luxe voorwerp werd gelegd temidden van alle soberheid, dan waren onze voorouders be reid daarvoor urenlang versjes te zingen. Waarom zouden wij dit nu nog doen? In de eerste plaats zegt ons een geschenk niets meer en vervolgens kun nen wij het versjes-zingen overlaten aan de radio of grammofoon. SUPERMARKT EN RECLAME. ALS gezinsfeest heeft Sin terklaas zijn exclusiviteit ver loren. De kinderen vieren het eerst op school, de vaders op zaak of kantoor, want dat hoort tot een modern peroneelsbe- leid, en de moeders op de vrou wenverenigingen. Vervolgens eisen de supermarkets en wa renhuizen hun tol op. Bij elke aankoop van een half pond borstplaat grijnst ons een in watten gehulde A.O.W.-figuur aan, die als extra-reclame een zakje pepernoten aanbiedt. Wanneer ook het clubhuis, de klaverjasbond en de Bescher ming Bevolking hun dure Sin terklaasplicht hebben vervuld, gaan wij tenslotte thuis alles nog eens overdoen. Waar is het opwindende gebleven, het uit zonderlijke en het geestdriftige dat dit familiefeest moet ken merken? Wij zullen ook dit jaar langs de winkels zeulen en er door het zakenleven van overtuigd worden dat wij ten minste een televisietoestel moe ien kopen of een nieuw ameu blement. Kunnen wij niet nog een maand na 5 december aan tonen dat het interieur van ons huis door de goede Sint is om getoverd in een moderne uit stalkast, dan komt een aantal kennissen uit protest ons niet meer bezoeken. Misschien zijn wij dan nog beste mensen, maar wij kunnen niet meer mee met onze tijd. VERDRINKEND IN DE WELVAART. Het Sinterklaasfeest moet in de eerste plaats voor de kinde ren blijven. De viering hoort boven alles in het gezin waar een enkele oude bisschop de plaats inneemt van al die bij- 9 Zorg ook voor chronische zieken. Probeer vooral de chronische zieken in de Sin terklaasviering te betrekken. Ook al zeggen zij geen be langstelling voor enigerlei festiviteit te hebben, tracht hen desondanks duidelijk te maken dat zij er ook bij ho ren. Laat het feest niet onop gemerkt aan hen voorbij gaan, het zal bijdragen tot hun genezing. ling van lang riet. Daar staan de woningen dikwijls vlak aan het water en kan er netjes aan een steiger worden aangelegd. In zulke gevallen ziet men dui delijk dat de bisschop over er onder: Soms liggen de wonin gen vlak hij het water. Dan legt de vlet model aan. Maar dat kan niet altijd Boven: Daar glijdt de boot over de Nieuwe Merwede. Rappe handen aan de rtemen en een vaardige hand aan het roer. varen zeepieten beschikt. Na een laatste ruk aan de riemen, glijdt de boot naar de steiger. De riemen gaan keurig omhoog en een kleine Piet op de steven zorgt voor het vastleggen van de boot. DE VERMOEIENDSTE DAG We geloven echter graag wat de Sint ons vertelt: „Hier heb ik voor veertig gezinnen een hele dag werk, samen met zeven van mijn Pieten. Wilt u geloven, dat het wel de ver moeiendste dag van mijn ver blijf hier in Nederland is? Tk rijd liever een nachtje over de daken, dat mat niet zo af 1" Toch hebben we diep respect voor de plichtsbetrachting van dc goedheiligman. die in weer wil van zijn bijzondere verge vorderde leeftijd, dergelijke ver- moeiende tochten onderneemt, alleen om de 'kinderen in dit meest woeste gebied van Ne derland niet te vergeten. (Nadruk verboden.1 Voor onze puzzleliefhe'obers hebben we hier een speciale Sint-Nicolaaspuzzel. Ook de goede Sint gaat met zijn tijd mee en hij heeft zich een modern televisie-apparaat aangeschaft. Op een avond zette de Goedheiligman zijn toestel aan enhij kreeg op het scherm een wel bijzonder merkwaar dig „testbeeld". Vol verbazing keken Sint en Piet naar de beeldbuis, waar zij een testbeeld in kruis woordpuzzelvorm zagen staan. Wie helpt de Sint mee. deze puzzel op te lossen? Hieronder volgt de omschrijving. Veel succes! Onder de goede oplossers van deze puzzle worden 3 boeken verloot. De oplossingen moeten uiterlijk DINSDAGAVOND in ons bezit zijn en geadresseerd aan: Puzzleredactie De Vrije Zeeuw, Terneuzen. 10. terreinauto 13. Europeaan 16. make-up aanbrengen IS. dringend verlegen om 21. jongensnaam 23. stad der oudheid 24. zahgnoot 23. leesteken 27. waterhoen 30. vagevuur 33. deel van het gelaat 35. selenium (afk.l 36. in memoriam fafk. i 38. rustig 40. zangstuk 42. aanw. voornaamwoord 43. karakter 45. min 47. boom 49. ik (Lat.) 52. bijwoord 55. ambtshalve (Lat. afk.) Horizontaal: 41. adelijk heer 1. modern communicatiemiddel 44. op de wijze van 6. vogel 46. wintervoertuig 10. Indonesisch eiland 47. Engels telwoord 11. soort deurslot 48. groet 12. teken 50. reeds 14. landbouwwerktuig 51. bodem van een bo- 15. strafwerktuig 53. niet licht 17. voorzetsel 54. gewicht 19. en omgekeerd lafk.i 56. behoeftigheid 20. eikenschors 57. niet nat 22. knutselen 25. omroepvereniging Verticaal 26. led-maat 1. woede 2S. koor 2. als volgt (afk.) 29. ofschoon 'Eng. verkorting) 3. mannetjesbij 31. pronk, sier 4. kleurstof 32. taalkundige opgave 5. Goedheiligman 34. ieder 6. officieel stuk 33. sportartikel 7. Europeaan 37. alpenweide 8. deel v. e. Franse ontkennin 39. vis 9. beest 9 Niet bang maken. Grijp het Sinterklaasfeest niet aan om uw kleuters bang te maken. We moeten uit die wereld zien te komen van de angst. Met de overal rondwarende haat, afgunst en wantrou wen leidt dat tot nieuwe oor logen, nieuwe onderdrukking, nieuwe wreedheden. Sinter klaas is alleen maar aardig en Zwarte Piet ook. 9 Verpakte lekkernijen. Als er dan toch gesnoept moet wor den verdienen verpakte lek kernijen de voorkeur. Dat geldt al helemaal wanneer het verrassingen voor bed legerige patiënten betreft, want bij hen moeten we de hygiëne nog meer dan bij gezonden hooghouden. Dus geen losse chocoladelet ters of aardigheidjes van marsepein, die open en bloot stof vergaren op de nacht kastjes. 9 Te grote cadeaus. Laat U bij de keuze van de Sinterklaas cadeautjes voor uw kinderen niet leiden door de zoge naamde apeliefde. Beter is het zich te richten op het wer kelijke belang van het kind. De houding tot uw kroost dient voort te spruiten uit in nigheid, samengaand met verstandig inzicht. Dr. AIFREDA BRIEDÉ. OVER ONDIEPTEN Op deze tocht hebben we kunnen zien dat Sint Nicolaas de man van eeuwige jeugd, ge zondheid en vitaliteit mag worden genoemd. Uiteraard heeft hij met zijn veeljarige ervaring geen moeilijkheden met het navigeren in dit waar labyrinth van watertjes, kreek jes en wat al niet meer. Met zijn vlet, een boot met weinig diepgang, kan hij vrijwel over al komen. Het is eb geworden en het water valt snel. „Deze kunnen we nog wel namen!" bromt de bisschop voor zich heen en hij moedigt zijn knechten aan, nog even snelheid te maken. Do Pie ten hangen aan de riemen, dan ...even een zachte schok, het schuren van zand langs de bodem van de boot en keurig glijdt de vlet over een ondiepte heen. Keurig en goed getraind houden de Pieten op het juiste moment met roeien op en lich ten zij de riemen boven water. Nauwelijks is de vlet over de ondiepte, of op het commando van de Sint glijden de riemen weer in het water en wordt er weer aan getrokken. Dat de Sint tot fantastische prestaties in staat is hebben we duidelijk kunnen zien. Honderdduizenden schoentjes stonden in de looj> der eeuwen klaar om de Sint-Nicolaasgaven in ontvangst te nemen. verdienende A.O.W.-trekkers. Daar moeten wij de sfeer blij ven scheppen van geheimzin nigheid, die uitmondt in het bewijzen van kleine attenties, zo nu en dan afgewisseld door een mooi geschenk als uitzon dering. Als wij spotten met de Sinterklaasviering zal deze on dergaan in een welvaartsroes. Reeds zijn de eerste tekenen zichtbaar in de St. Nicolaas- reclames. Daar wordt als mo dern gezien het werken met symbolen. Men plaatst ai'ee" nog een staf in de étalage of een bijgewerkte mijter in de advertentie. Afbeeldingen van Sint en Piet zijn aftands en de schimmel is een voorwereldlijk dier geworden. Langzaam dalen wij af naar een toestand van geschenken kopen en uitdelen zonder meer. Weten wij nog wel waarom wij het doen? De welvaarts- Sint. is tot een caricatuur ver worden. Drs. MIERLO. „SINTERKLAAS Kapoen tje, gooi wat in mijn schoen tje. gooi wat in mijn laarsje, dank u Sinterklaasje!" Hoeveel kinderen zingen dit zeer oude Sint-Nicolaasbedel- versje in deze tijd, wanneer zij hun schoentjes bij de haard plaatsen? Duizenden en nog eens duizenden van onze kleinen, doen dit omstreeks eind november, begin decem- bei en met een hart vol ver wachting zingen zij hun lied je. Dan gaan ze naar bed endaar staan ze. de schoentjes Zo ging het door de eeuwen heen. Jaar in jaar uit ston den ze daar: de schoentjes bij de haard, schoentjes vol verwachting, schoentjes, die hopelijk de volgende morgen gevuld zouden worden weer gevonden, gevuld met zoete gaven, waarmee de goedhei- iigman in deze tijd van het jaai zo gul is. WANNEER wij zo kijken naai de schoentjes van onze jonge spruiten, die daar zo verwacn- tingsvol bij do haard zijn ge plaatst, dan glijden onze gedach ten ver weg, want we weten, dat ook onze ouders dit deden in hun tijd, en onze grootouders in de vorige eeuw en zo zouden we nog enige honderden jaren terug kunnen gaan en we zien ze in onze verbeelding, schoentjes uit die vervlogen tijden, staande bij de haard, de kachel, de schouw, het open vuur, kortom schoen tjes van die tijden in hun pas send miljeu. En wanneer we dan eens ver der kijken, dan zien we. dat er in diepste wezen een zeer grote gelijkernis is met het heden. Et- zijn slechts wat betrekkelijk on belangrijke uiterlijke verschil len, zowel wat de schoentjes als de haarden betreft. Want vanaf het moment, dat de mens tot het inzicht kwam dat het lopen (Van onze speciale medewerker.) Een koude, gure wind blaast over het water van de Ainer, wan neer wij het dorpje Drimmelen, aan de rand van de Biesbos, ver laten. Het is wat heiig en langzaam glijdt de roeiboot (vlet), be mand met Sint Nicolaas en zeven van zijn Pieten, in dit geval zogenaamde zeepieten, over het water. In deze tijd van het jaar is het 'hier stil, heel stil. We horen niets anders dan liet kabbelen van de golven tegen de boot en het gepiep van de riemen in de dollen. Als ervaren waterrotten trekken de Pieten aan de riemen, terwijl de Sint het roer houdt. Het is merkwaardig, maar in dit verlaten oergebied. met zijn verraderlijke ondiepten, een water vlakte zonder betonning, weet de goedheiligman, zo uit Spanje gekomen, heel goed de weg. Vanaf de Amer gaan we de Nieuwe Merwede op, om vandaar door te dringen in de jungle, het oerwoud van de Biesbos, waar zo'n veertig gezinnen wonen, veelal ver van de buitenwereld, ge ïsoleerd en verlaten. Maar hier wonen ook kinderen en dat vindt ue Sint zo belangijk. Hoe moeilijk en tijdrovend het werken hier ook mag zijn, de Sint weet wat er van hem wordt verwacht. Ook hier moet hij komen rond zijn verjaardag om vreugde te brengen in de kinderharten. OP EEN EILAND Er zijn enkele gezinnen die niet aan het water wonen, doch midden op een eiland. Daar legt de Sint aan. Een Piet op de steven gooit het anker uit, omdat de boot door de lage waterstand niet aan de wal kan komen. Sint rijst in al zijn waardigheid overeind, grijpt een paar lieslaarzen en trekt die aan. Twee Pieten volgen zijn voorbeeld. Zij nemen samen de zak en volgen de Sint, die onvervaard overboord springt. Wadend door water en modder bereiken ze de oever. Daar wor stelen ze zich door het riet en maken dan nog een fikse wan deling van een kwartier, om op de boerderij de geschenken te kunnen overhandigen. Voor het gemak dragen de Pieten om beurt de zware zak. Op andere plaatsen vaart de boot met de Sint door nauwe ondiepe kreken vol wier, als het ware onder een overkoepe- op de blote voet zekere nadelen inhield en dat men er verstan diger aan deed die kwetsbare voetzool op de een of andere manier te beschermen, werd de schoen geboren, die in diepste wezen bescherming van de voet steeds gelijk bleef. HET BEGIN VAN DE SCHOENENMODE OH ZEKER, dc mode heeft door de eeuwen heen het uiter lijk van de schoen sterk be-- invloed. Wanneer de schoen het stadium van de sandaal is ont groeid, begint de mode. In do vroege middeleeuwen had men schoenen of laarzen uit verschillende materialen, die zich bij de vorm van de voet ge heel aansloten. In de loop van de 13de eeuw werden de vormen iets puntiger, om in de 14e eeuw nog toe te nemen. We zien dan puntige schoenen van over het algemeen zeer soepel materiaal, dat zich naar de voet vormt, waarbij de schoen uit niet meer bestaat dan een zool, met een verhoogd hakstuk en waarvan het voorste puntige deel een lange lip over de wreef voert, welke lip via banden met het hakstuk is verbonden zie schoen van 1250). DE EERSTE VERSIERING AAN het begin van de 17de eeuw ontstaat er als het ware een soort revolutie in de schoe nenmode. We zien weer een meer sierlijke schoenvorm en daarboven meer versiering. De schoen van 1600 toont dit duide lijk. We gaan het tijdperk bin nen van het décoratieve, sierlijke en sterk modieuze. De schoen van 1600 geeft hiervan een voor beeld, doch dit is toch nog een schoen die in een zeker opzicht aan de oude vorm vasthoudt wantdeze heeft nog geen hak Dc hak zien we zich ontwik kelen in de 17e eeuw. terwijl de versiering in onze ogen soms overdreven vormen aanneemt. Schoenen met strikken, fraai gestyleerde lippen en rozetten zijn schering en inslag in die tijd evenals trouwens in de volgende eeuw. Het spel met de hak is in die tijd begonnen en gaat nog steeds voort, ook in onze tijd. We be hoeven daarbij maar te denken aan de vrij snelle wijzigingen in hakvormen alleen al in onze eeuw, vooral waar het gaat om damesschoenen. HET SPORTIEVE MODEL DE heren- en jongensschoe nen hebben veel van hun vroe gere opschik verloren. Sinds de vorige eeuw worden deze schoe nen eenvoudiger en milder op vallend, om tenslotte zeker wat de jongensschoenen betreft in onze tijd uit te monden in soliede, sportieve modellen, waar bij die met z.g. rubber profiel zolen momenteel bij de jeugd zeer in trek zijn. (Nadruk verboden,)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 9