Benrsoverzicht VI-EXTRA IN DE BLAUWE BUS sneller schoon enfris, fris, fris Een mijnenveger voor de jeugd BINNENLANDS NIEUWS EES EERSTE PRIISWINNAAR IS VOETBALPOOL ZO HELDER, DAT IEDEREEN HET ZIET! (ïeen cllftllllllis? Wat enthousiasme en werklust ver mogen, werd bij de Tokakwita getoond" Slechts één deelnemer aan de voetbalpool van het vorige week einde is tot een geheel goede voorspelling gekomen. Hij ont vangt een netto-bedrag van 50.000 «uiden. Aangezien voor de eerste prijs 165.247,50 gulden beschik baar was werd aan de tweede prijs 106.423.97 gulden toege voegd. waardoor de 62 ersonen die tot 12 goed voorspelde uitsla gen kwamen in totaal 196.558.97 gulden mogen verdelen. Zij ont vangen per kolom bruto 3170 gulden. Het prijzengeld voor de prijs van de gelijke spelen bedraagt 45.067.50 gulden. De 31 deelne mers die vijf gelijke spelen juist raadden krijgen een bruto-be- drag van 1454 gulden uitbetaald. In totaal was een bedrag van 910.453,— gulden ingelegd. INTERNATIONALS GEMAKKELIJKER De stemming voor de interna tionale waarden is woensdagmid dag bij de opening gemakkelijker geweest ten opzichte van het vo rige slotniveau. Het Damrak moest min of meer op eigen kom pa-. varen, omdat Wall Street dinsdag, wegens de verkiezingen aldaar, gesloten bleef. Met grote belangstelling werden in Amster dam de uitslagen van genoemde verkiezingen gevolgd. Toen het vrijwel vaststond dat de demon- craten de overwinning zouden be halen. was men op de Europese beurzen wat gereserveerd. Men vreest namelijk regeringsmaat regelen ten nadele van de maat schappijen. Een feit was dat Phi lips op 131,90, circa 1,20 be neden de vorige slotkoers open de om daarna verder terug te vallen tot 131.50. 's Morgens werd als hoogste prijs voor de clektro-aandelen nog 133,50 be taald. Unilever, waarvan nabeurs het interim-dividend 1962 werd bekendgemaakt (v. j. 1,60 plus j 2,60 als slot-dividend) hield zich vrij goed op 126,60, min dertig cent. De beurs hield reeds reke ning met een onveranderd inte rim-dividend. Kon. Olie een hal ve gulden lager op 142,20, na 141.90. Hoogovens min vier punten op 487, terwijl AKU prak tisch onveranderd bleef op 347' v. Volkomen in overeenstemming met de verwachtingen was de handel in alle hoeken van de hooldtondsen zeer klein. Gedu rende de verdere beursduur kwa men geen koersfluctuaties van enige betekenis meer voor. In de scheepvaartsector ging bitter weinig om. Aandelen Ko ninklijke Boot een puntje lager op 130 '2, de overige scheep vaartwaarden rond het vorige slotniveau. De leidende cultures gaven een lichte koersafbrokke- ling te zien met weinig zaken. In de Staatsfondsenhoek werden de 4'i procent leningen kenne lijk gesteund in verband met de inschrijving van woensdag op I 65 min 411 procent obligaties K.L.M.. tegen 99 !s procent met de regerings-garantie. Nietegen- staande dat de belangstelling voor genoemde lening matig was, is de beurs van mening dat de lening er wel in zal gaan. In de lokale afdelingen waren dc orders zeer dun gezaaid. Aan delen Blaauwhoed kregen 'n iets hogere advieskoers op de gun stige gang van zaken. Het is vrij wel zeker dat deze maatschappij in 1963 een beroep op de kapi taalmarkt zal doen. Genoemde aandelen werden dinsdag reeds veertien punten hoger op 290 uit de markt genomen. De inkom sten van dit concern zijn, aldus de directie, over 1962 voldoende voor een dividend-verhoging tot tien procent (9 pet.). Op de in courante markt werden aande len Levensverzekeringsmaat schappij Nillmij op 1300 a 1350 (1250) geadviseerd op het uit keren van een bonus in agio- aandelen. In genoemde stukken werd gister geen notering opge maakt. BEURSINDICES Intern, conc. Industrie Scheepvaart Banken Handel enz. Algemeen 5/11 6/11 7/11 420.1 421.9 421.5 305.3 306.7 306.1 134.6 134.6 134.8 229.6 231.0 229.6 136.2 136.0 136.1 317.6 318.8 318.4 XABEURSKOERSEN AKU: 348—349 Kon. Olie: 141.50—143.80 gl (142.20) Philips: 131.30—134.00 gl. (132.30) Unilever: 126.00—129.80 Hoogovens: 488—500 gl. Stemming vast. (3467s) (127.20) (492 Mi) Kom binnen in Uw eigen ual. U heeft zélf schoongemaakt. Wat valt U op? De frisheid. Een frisheid die U welkom heet, zodra U binnenstapt. U glimlacht, want: U ruikt 't, U weet 't, U deed 't met Vim-Extra uit de blauwe bus. Waarom staat er „EXTRA" achter deze VIM? Omdat deze Vim méér is, méér doet! Hoe dat komt? Door het bleekmiddel dat erin zit. Een actief maar mild bleekmiddel, dat zuivert en ook desinfecteert. Daardoor maakt U alles nog sneller nog frisser schoon, - zélfs die moeilijke gaatjes en naadjes waar U anders haast niet bij kunt. Dat is hygiënisch. Daarom staat er „EXTRA" achter deze VIM. Hoeft U de nieuwe geur al geroken? Ruikt U eens... merkt U wel? Een zuivere dennen-frisheid, 't Is de nieuwe geur van VIM EXTRA. Verrukkelijk, 't Is een frisheid die U ruiken kunt! ADVIESKOERSEN BUITENLANDS BANKPAPIER De advieskoerscn voor buiten lands bankpapier geldend in Am sterdam op heden luiden: Engels pond 10.06—10 16 Amerikaanse dollar 3.583.62 Canadese dollar 3.313.36 Franse frank (100) 73.20—73.70 Belgische frank (100) 7.217.26 Duitse Mark (100) 89.60—90.10 Zweedse kroon (100) 69.35—70.35 Zwitserse frank (100) 83.3083.80 Hal. lire (10.000) 57.00—59.00 Deense kroon (100) 51.40—52.40 Noorse kroon (10) 49.70—50.70 Oostenrijkse Schilling (100) 13.921 14.021 Portugese escudo (100) 12.47' 2—12.62!» Spaanse peseta (100 gr. coup.) Spaanse peseta (100 gr. coup. DRIJVENDE KRAAN GEZONKEN. In de nacht van dinsdag op woensdag is de drijvende kraan S.H.V. no. 1 van de Transport en Handelmaatschappij Steen kolen Utrecht N.V., die langs het terrein van de P.A.M. voor de Wilhelminakade in Rotterdam gemeerd lag, aangevaren door het Duitse kustvaartuig „Stadt Brake" en kort daarop gezonken. De „Stadt Brake" kwam uit zee en voer in de richting van de Spoorweghaven. Bij het insteken van deze haven liep de coaster door een ongelukkige manoeuvre met de steven tegen het kraan ponton. Het ponton kreeg een groot gat onder de waterlijn waardoor het snel zonk. Door de zich voortplantende schok van de botsing kreeg het victualiënvaar- tuig Vekoma 14, dat tussen het kraanponton en de kade gemeerd lag, enige roerschade. Bij deze aanvaring liep alleen de schipper van de Vekoma 14 enige lichte verwondingen op. Het gezonken kraanponton levert geen gevaar op voor ae scheepvaart. NA BEDRIJFSONGEVAL OVERLEDEN Op het houtbedrijf van de fir ma Sneck te Den lip is dinsdag middag een ongeval gebeurd waarbij de 62-jarige S. Rep uit Den lip zodanig werd gewond, dat hij enige uren na opname in het stadsziekenhuis tc Purme- rend is overleden. Het slachtoffer was ongehuwd. Woensdagmorgen heeft de ar beidsinspectie vastgesteld dat de man getroffen is door een giek van een hijskraan. De arbeids inspectie onderzoekt thans hoe de giek van de hijskraan is ge broken. DODELIJKE VERKEERSONGEVALLEN De 14-jarige Kees Binnenwij- zend, leerling van de lagere tech nische school te Hoorn en woon achtig in dc gemeente Warder, is dinsdagavond ten gevolge van een verkeersongeval om 't ieven gekomen. Op weg naar huis reed hij onder Berkhout op een fiets achter een bestelauto, die plotse ling vaart moest minderen. Bij het uitwijken naar links heeft de jongen waarschijnlijk de macht over het stuur verloren. Hij viel en kwam onder de achterwielen van een zware vrachtauto te recht. Dinsdagavond is de 14-jarige jongen W. de Vries te Boijl in dc Friese gemeente Wcststellinger- werl bij een verkeersongeval om gekomen. De jongen reed met enige andere kinderen mee op 'n boerenwagen. Deze werd door een personenwagen aangereden. De bestuurder van de boerenwa gen. de 20-jarige J. de V.. liep een hersenschudding en een kaak- fractuur op. Hij werd naar het ziekenhuis te Heerenveen ver voerd. De bestuurster van de personenauto, de kleuteronder wijzeres. mevr. Van der H.U„ kreeg een shock. DODELIJK ONGELUK Bij een verkeersongeluk in Rotterdam is woensdagmiddag omstreeks één uur de 13-jarige Johanna van Baardewijk veron gelukt. Het slachtoffer reed met twee vriendinnen van 15 en 16 jaar op de Pleinweg. Eén van de meisjes viel juist op het moment dat een vrachtwagen met opleg ger passeerde en sleurde haar (wee vriendinnen in de val mee. Het slachoffer sloeg met het hoofd tegen de oplegger en moest met ernstige verwondingen naar het Zuiderziekenhuis worden overgebracht waar zij kort na aankomst is overleden. De twee andere meisjes liepen geen ernstige verwondingen op. INBREKER VERSLIEP ZICH De politie van het bureau Charlois in Rotterdam kreeg woensdagmorgen in alle vroegte een telefoontje van een nerveuze filiaalhouder, die met gedempte stem zijn ongerustheid uitsprak over het feit dat hij een slapende man achter zijn toonbank had aangetroffen. ..Of de politie hem wakker wilde maken". Twee re chercheurs speelden „wekker" en namen de dromer mee naar het bureau, waar hij met slaperige stem bekende te hebben inge broken. De buit was maar ma gertjes geweest. „Voor 30 cent kan je je slaap niet missen", dacht de man en hij had zich na het nuttigen van een glaasje bier achter de toonbank te rusten ge legd. Op het bureau gaf hij toe ver der nog schuldig te zijn geweest aan een tweetal inbraken: één bij een banketbakker op Katen- drecht en één in het Zwaanhals. In beide gevallen had hij tachtig gulden buit gemaakt. Bij de ban ketbakker stal hij in de nacht van 27 op 28 oktober uit de por tefeuille behalve het geld ook nog een rijbewijs. Dat vond hij, achteraf, wel wat sneu voor de bakker en daarom stopte hij het rijbewijs maar in een brieven bus, met de aantekening „wil voortaan beter op je spullen let ten. Bedankt voor het geld. Had het hard nodig". De verdachte, de 18-jarige C. S. uit Rotterdam, werd in bewaring gesteld. Utrecht (P P) - „Tuuuu-tu-tii", knerpt een schril fluitje. Het is de letter D van het morse-alfabet die geblazen wordt en dadelijk snelt een jongeman, keurig gekleed in het attractieve uniform van zeeverkenner naar zijn schipper toe. Hy meldt zich „Hier de bootsman van dienst, schipper„Wil jij de troep even klaar zetten, dan kannen we beginnen vraagt de leider. „Zeker schip per De bootsman van dienst holt naar dc jongens, grijpt zijn fluit en blaast „Tu-tu-tu-tuuuu Drie punten en één streep, de code in het morsealfabet voor de V van verzamelen. Dadelijk stplt de troep zich op en dc bootsman van dienst meldt „Schipper, de troep staat klaar V' GEBRUIK VAN MARIHUANA SCHAADT VOLKSGEZONDHEID De autoriteiten die voor de volksgezondheid in ons land ver antwoordelijk zijn achten het ge wenst dat het sluipend en po tentieel gevaar dat in het ge bruik van marihuana en de sluikhandel daarin is gelegen met alle middelen wordt gekeerd, al dus het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Dit standpunt wordt ook inge nomen, zo zegt een woordvoer der van dit ministerie, door het technische comité van deskundi gen over verslavingsvergiften van de wereldgezondheidsorga nisatie. Het roken van marihua na kwam hier te lande vroeger nauwelijks voor. De indruk be staat dat het gebruik van mari huana in ons land toeneemt. Ofschoon er een groot verschil is in individuele gevoeligheid en sociale reacties waardoor mari huana soms als een onschuldig genotmiddel wordt beschouwd, kan het gebruik ervan tot ver slaving leiden en hoogst onge wenste gevolgen voor de volks gezondheid en in sociaal opzicht hebben. In Azië, Afrika en La tijns Amerika heeft het gebruik van marihuana en van andere preparaten van dezelfde plant (een subtropische variëteit van hennep) reeds eeuwen op uitge breide schaal plaats, waardoor in sdnmige landen een hoge mate van verslaving is ontstaan met alle sociaal nadelige gevolgen vandien. De troepmiddag begint met gebed waarna de vlag wordt gehesen. De kwartiermeester leest de verkenners wet voor enhet spel der zee verkenners kan beginnen. Deze mid dag wordt het zeiltheorie. Aan de hand van een prachtig model van een zeiiboot met alles er op en er aan, krijgen de jongens les en inmiddels hebben wij even gelegenheid om een praatje te maken met de opperschip- per, de heer Frans Schooleman, die de motor en ziel is van de „Tekakwi- tagroep". Gezellig, onder het genot van een kopje koffie, babbelen we wat in „de roef". De heer Schooleman is een bij uitstek geschikt figuur als jeugd leider. Hij is vlot, dynamisch, een man vol ideeën en heeft alles voor zijn jongens over. Hij is wat trots op het troephuis dat hij zijn groep heeft kunnen bezorgen in de vorm van een oude mijnenveger van de Koninklijke Marine en het duurt niet lang, of we krijgen het hele ver haal, een geschiedenis vol van strijd, opofferingen* voor- en tegenspoed te horen. Ze kregen een mijnenveger Aanvankelijk zat de Tekakwita-zee- verkennersgroep, zoals zovele andere padvindersgroepen, in een geïmpro viseerd troephuis, namelijk een kel der aan een van Utrechts grachten. Dit verblijf was allerminst ideaal te noemen, het was vochtig en in wezen zeker niet geschikt voor zeeverken ners, al zaten de jongens dan wel aan een gracht. Toen de mogelijkheid zich voordeed, dat er niet minder dan vijf oude mij nenvegers door de Koninklijke Mari ne beschikbaar werden gesteld voor de gezamenlijke Nederlandse zeever kenners, was opperschipper Schoole man er dadelijk bij om te trachten zo'n schip voor zijn troep te bemach tigen. Het is hem gelukt en momen teel beschikken de zeeverkenners in Utrecht, Terneuzen, Rotterdam, Am sterdam en Sneek over «een oude mijnenveger als troephuis. Utrecht kreeg de M.863, de ..Marken", toege wezen. Een schip met een lengte van 36.5 meter, grootste breedte 7,2 me ter, diepgang 2.9 meter en een standaard waterverplaatsing van 220 ton, voorwaar een pracht van een schip dat ideale mogelijkheden bood om er een troephuis voor de zeever kenners van te maken. De Tekakwitagroep onder leiding van de heer Schooleman heeft dat ondervonden. In oktober 1957 kwam het schip naar Utrecht en nam lig plaats vlak bij de sluizen in het Merwedekanaal. Maar hiermee was men er niet, want het gehele schip moest verbouwd en opgeknapt wor den en daar zijn duizenden guldens mee gemoeid. Niets was hen tc veel Om te beginnen moester? de machi nes er uit worden gehaald en dat was geen werkje, dat de jongens zelf konden opknappen. De schepen ble ven eigendom van de marine en de machines dus ook. Alvorens die ma chines er uit waren, ging er heel wat tijd overheen. Maar toen kon men eerst goed beginnen met het op knappen en geschikt maken van het nieuwe tehuis. Er werd een grote revue op stapel gezet, er werden allerlei acties on dernomen om aan geld te komen, De jongens hebben niet alleen daad werkelijk geholpen om hun schip op te knappen, door timmeren, schil deren en wat al niet meer, zij hebben gezamenlijk ook hard gewerkt om het benodigde geld bijeen te krijgen. Niets was hun teveel De malste karweitjes werden geaccepteerd en opgeknapt als er maar iets mee te verdienen was. In dit alles ging de leiding hen voor, want schipper Schooleman meent en zeker niet ten onrechte -r- dat de verkennerij een belangrijk element kan zijn als hulp bij de opvoeding en karakter vorming van de jeugd. „Laat ze maar hard werken voor hun geld ic zijn mening. „Op die ma nier ondervinden ze, dat men niets voor niets krijgt in het leven, dat er hard voor moet worden gewerkt en ze leren de waarde van geld zien De zeeverkenners van ae Tekakwita groep hebben dat in die periode ook wel geleerd nemen we aan. Steeds was de leiding er op uit om dingen te verzinnen waarmee geld verdiend kon worden. Weken lang is er gewerkt om kerststukjes te ma ken, die tegen Kerstmis verkocht worden. Verlotingen zijn er gehou den, feestavonden gegeven en hon derden andere klusjes opgeknapt, waarmee geld in de pot kwam, waar door men in staat was de noodzake lijke en gewenste dingen aan het nieuwe tehuis te doen. „De Tekakwita", ex-mijncn- veger Hr. Ms. „Marken", f nu troephuis voor de 'v zeeverkenners te Utrecht. Een juweel van een tehuis met 1001 mogelijkheden. Baldadige jeugd en brand Tegenslagen zijn de verkenners .van Tekakwita niet bespaard gebleven. In het voorjaar van 1959 kreeg de boot bezoek van een aantal baldadi ge en vandalistische jongelui, die in korte tijd kans zagen voor duizenden guldens zinloos te vernielen. Daar bleef hét niet bij. In begin oktober 1960 trof een anderé ramp de groep. Wegspringende von ken van snijbranders, waarmee men een stalen schoorsteen van het schip wilde verwijderen, veroorzaakten een behoorlijke brand, waaraan de brandweer nog heel wat werk had. Bij deze gelegenheid ging de pas ge legde houten vloer in de grote zaal verloren, uiteraard een behoorlijke schadepost. Toch hebben de verkenners cn hun leiding zich niet laten ontmoedigen. Er is verder hard gewerkt, nieuw geld werd verzameld en de schade hersteld. Een jaar later en wel op 21 oktober 1961 werd het nieuwe troephuis of ficieel en natuurlijk met een feeste lijke plechtigheid in gebruik geno men. Troephuis op alle manieren benutten Zo biedt dit prachtige tot troephuis omgebouwde schip momenteel een tehuis aan zo'n honderd zeeverken ners en hun leiders. We hebben sa men met schipper Schooleman het schip eens bekeken en we kunnen niet anders zeggen, dan dat er van gemaakt is wat er van te maken was. Voor een groot deel is dit succes te danken aan het feit, dat de heer Schooleman van beroep binnenhuis architect is, zodat de verbouwing en inrichting van het troephuis vakkun dig is geschied. Voor- en achterdek van het schip zijn vrij voor spel en diverse oefe ningen. Benedendeks is in de steven van de boot een leuk verblijf inge richt alsook de zogenaamde roef, achterin het schip vinden wij een keuken en een soort „bar". Niet dat die bestemd is voor de verkenners, maar schipper Schooleman heeft verder gedacht. De grote zaal, die de grote ruimte vormt benedendeks, wordt namelijk wel verhuurd voor festiviteiten en dan is zo'n bar uiter aard van veel nutEnkele oudere verkenners treden dan tevens op als bedienend personeel cn zo wordt er weer wat extra's verdiend voor de kas van de troep. Ook is het schip gedurende de perio de van 15 juli tot 31 augustus be schikbaar gesteld als jeugdherberg. Men boekte dit jaar niet minder dan 550 overnachtingen. Onder de gasten bevonden zich Fransen, Noren, Duit sers en Engelsen. Op die manier wordt door de leiding' geprobeerd het troephuis rendabel te maken om de kosten die verbouwing en ver nieuwing met zich brachten te dek ken en de kas van de troep in zijn geheel te spekken, want laten, we niet vergeten dat er nog heel wat meef komt kijken. Meer boten nodig: Zeeverkenners hebben boten nodig om hun spel van verkennen te water te kunnen uitvoeren. De Tekakwita groep beschikt buiten het troephuis over een schouw en 8 zeil- en roei- vletten, alle van staal, waardoor het onderhoud e.d. veel gemakkelijker is, terwijl de levensduur van dergelijke boten ook groter is. Het troephuis van deze groep mag echter een unicum genoemd worden, want ook al zijn er in nog vier plaatsen in ons land dergelijke oude mijnenvegers in bruikleen, het schip van de Tekakwitagroep in Utrecht is zonder twijfel het mooiste van de vijf. Wanneer we de inrichting eens grondig bekijken, dan zien we een uitstekende verlichting van TL-bui- zen, in de grote zaal brede banken langs de wanden, die echter met een enkele handbeweging om te toveren zijn in bedden, alles zit goed in de verf, kortom de jongens hebben er een waar paradijsje van gemaakt dat onze diepe bewondering heeft. Het voorbeeld van de Tekakwita zal ongetwijfeld ook in de andere'plaat sen worden nagevolgd. Hier hebben een aantal verkenners met hun lei ders laten zien wat er mogelijk is, wanneer men de zaken enthousiast aanpakt. Zo leren de verkenners nog iets extra's, iets dat ze naast de vele andere belangrijke zaken die hun in de verkennerij worden bijgebracht in hun toekomstig leven als volwas sene in onze maatschappij zeker goed zullen kunnen gebruiken en wel dat men met enthousiasme en werk lust geweldige resultaten kan beha len. (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 7