Benrsoverzicht
VI-EXTRA IN DE BLAUWE BUS
sneller schoon enfris, fris, fris
Een mijnenveger voor de jeugd
BINNENLANDS NIEUWS
EES EERSTE
PRIISWINNAAR IS
VOETBALPOOL
ZO HELDER, DAT IEDEREEN HET ZIET!
(ïeen
cllftllllllis?
Wat enthousiasme en werklust ver
mogen, werd bij de Tokakwita getoond"
Slechts één deelnemer aan de
voetbalpool van het vorige week
einde is tot een geheel goede
voorspelling gekomen. Hij ont
vangt een netto-bedrag van 50.000
«uiden. Aangezien voor de eerste
prijs 165.247,50 gulden beschik
baar was werd aan de tweede
prijs
106.423.97 gulden toege
voegd. waardoor de 62 ersonen
die tot 12 goed voorspelde uitsla
gen kwamen in totaal 196.558.97
gulden mogen verdelen. Zij ont
vangen per kolom bruto 3170
gulden.
Het prijzengeld voor de prijs
van de gelijke spelen bedraagt
45.067.50 gulden. De 31 deelne
mers die vijf gelijke spelen juist
raadden krijgen een bruto-be-
drag van 1454 gulden uitbetaald.
In totaal was een bedrag van
910.453,— gulden ingelegd.
INTERNATIONALS
GEMAKKELIJKER
De stemming voor de interna
tionale waarden is woensdagmid
dag bij de opening gemakkelijker
geweest ten opzichte van het vo
rige slotniveau. Het Damrak
moest min of meer op eigen kom
pa-. varen, omdat Wall Street
dinsdag, wegens de verkiezingen
aldaar, gesloten bleef. Met grote
belangstelling werden in Amster
dam de uitslagen van genoemde
verkiezingen gevolgd. Toen het
vrijwel vaststond dat de demon-
craten de overwinning zouden be
halen. was men op de Europese
beurzen wat gereserveerd. Men
vreest namelijk regeringsmaat
regelen ten nadele van de maat
schappijen. Een feit was dat Phi
lips op 131,90, circa 1,20 be
neden de vorige slotkoers open
de om daarna verder terug te
vallen tot 131.50. 's Morgens
werd als hoogste prijs voor de
clektro-aandelen nog 133,50 be
taald. Unilever, waarvan nabeurs
het interim-dividend 1962 werd
bekendgemaakt (v. j. 1,60 plus
j 2,60 als slot-dividend) hield zich
vrij goed op 126,60, min dertig
cent. De beurs hield reeds reke
ning met een onveranderd inte
rim-dividend. Kon. Olie een hal
ve gulden lager op 142,20, na
141.90. Hoogovens min vier
punten op 487, terwijl AKU prak
tisch onveranderd bleef op 347' v.
Volkomen in overeenstemming
met de verwachtingen was de
handel in alle hoeken van de
hooldtondsen zeer klein. Gedu
rende de verdere beursduur kwa
men geen koersfluctuaties van
enige betekenis meer voor.
In de scheepvaartsector ging
bitter weinig om. Aandelen Ko
ninklijke Boot een puntje lager
op 130 '2, de overige scheep
vaartwaarden rond het vorige
slotniveau. De leidende cultures
gaven een lichte koersafbrokke-
ling te zien met weinig zaken.
In de Staatsfondsenhoek werden
de 4'i procent leningen kenne
lijk gesteund in verband met de
inschrijving van woensdag op
I 65 min 411 procent obligaties
K.L.M.. tegen 99 !s procent met
de regerings-garantie. Nietegen-
staande dat de belangstelling
voor genoemde lening matig was,
is de beurs van mening dat de
lening er wel in zal gaan.
In de lokale afdelingen waren
dc orders zeer dun gezaaid. Aan
delen Blaauwhoed kregen 'n iets
hogere advieskoers op de gun
stige gang van zaken. Het is vrij
wel zeker dat deze maatschappij
in 1963 een beroep op de kapi
taalmarkt zal doen. Genoemde
aandelen werden dinsdag reeds
veertien punten hoger op 290 uit
de markt genomen. De inkom
sten van dit concern zijn, aldus
de directie, over 1962 voldoende
voor een dividend-verhoging tot
tien procent (9 pet.). Op de in
courante markt werden aande
len Levensverzekeringsmaat
schappij Nillmij op 1300 a 1350
(1250) geadviseerd op het uit
keren van een bonus in agio-
aandelen. In genoemde stukken
werd gister geen notering opge
maakt.
BEURSINDICES
Intern, conc.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel enz.
Algemeen
5/11 6/11 7/11
420.1 421.9 421.5
305.3 306.7 306.1
134.6 134.6 134.8
229.6 231.0 229.6
136.2 136.0 136.1
317.6 318.8 318.4
XABEURSKOERSEN
AKU: 348—349
Kon. Olie: 141.50—143.80 gl
(142.20)
Philips: 131.30—134.00 gl. (132.30)
Unilever: 126.00—129.80
Hoogovens: 488—500 gl.
Stemming vast.
(3467s)
(127.20)
(492 Mi)
Kom binnen in Uw eigen ual. U heeft
zélf schoongemaakt. Wat valt U op?
De frisheid. Een frisheid die U welkom
heet, zodra U binnenstapt. U glimlacht,
want: U ruikt 't, U weet 't, U deed 't met
Vim-Extra uit de blauwe bus.
Waarom staat er „EXTRA" achter deze VIM? Omdat deze Vim méér is,
méér doet! Hoe dat komt? Door het bleekmiddel dat erin zit. Een actief
maar mild bleekmiddel, dat zuivert en ook desinfecteert. Daardoor maakt
U alles nog sneller nog frisser schoon, - zélfs die moeilijke gaatjes en
naadjes waar U anders haast niet bij kunt. Dat is hygiënisch. Daarom staat
er „EXTRA" achter deze VIM.
Hoeft U de nieuwe
geur al geroken?
Ruikt U eens... merkt U wel?
Een zuivere dennen-frisheid,
't Is de nieuwe geur van VIM
EXTRA. Verrukkelijk, 't Is een
frisheid die U ruiken kunt!
ADVIESKOERSEN
BUITENLANDS BANKPAPIER
De advieskoerscn voor buiten
lands bankpapier geldend in Am
sterdam op heden luiden:
Engels pond 10.06—10 16
Amerikaanse dollar 3.583.62
Canadese dollar 3.313.36
Franse frank (100) 73.20—73.70
Belgische frank (100) 7.217.26
Duitse Mark (100) 89.60—90.10
Zweedse kroon (100) 69.35—70.35
Zwitserse frank (100) 83.3083.80
Hal. lire (10.000) 57.00—59.00
Deense kroon (100) 51.40—52.40
Noorse kroon (10) 49.70—50.70
Oostenrijkse Schilling (100)
13.921 14.021
Portugese escudo (100)
12.47' 2—12.62!»
Spaanse peseta (100 gr. coup.)
Spaanse peseta (100 gr. coup.
DRIJVENDE KRAAN
GEZONKEN.
In de nacht van dinsdag op
woensdag is de drijvende kraan
S.H.V. no. 1 van de Transport
en Handelmaatschappij Steen
kolen Utrecht N.V., die langs het
terrein van de P.A.M. voor de
Wilhelminakade in Rotterdam
gemeerd lag, aangevaren door
het Duitse kustvaartuig „Stadt
Brake" en kort daarop gezonken.
De „Stadt Brake" kwam uit zee
en voer in de richting van de
Spoorweghaven. Bij het insteken
van deze haven liep de coaster
door een ongelukkige manoeuvre
met de steven tegen het kraan
ponton. Het ponton kreeg een
groot gat onder de waterlijn
waardoor het snel zonk. Door de
zich voortplantende schok van de
botsing kreeg het victualiënvaar-
tuig Vekoma 14, dat tussen het
kraanponton en de kade gemeerd
lag, enige roerschade. Bij deze
aanvaring liep alleen de schipper
van de Vekoma 14 enige lichte
verwondingen op.
Het gezonken kraanponton
levert geen gevaar op voor ae
scheepvaart.
NA BEDRIJFSONGEVAL
OVERLEDEN
Op het houtbedrijf van de fir
ma Sneck te Den lip is dinsdag
middag een ongeval gebeurd
waarbij de 62-jarige S. Rep uit
Den lip zodanig werd gewond,
dat hij enige uren na opname in
het stadsziekenhuis tc Purme-
rend is overleden.
Het slachtoffer was ongehuwd.
Woensdagmorgen heeft de ar
beidsinspectie vastgesteld dat de
man getroffen is door een giek
van een hijskraan. De arbeids
inspectie onderzoekt thans hoe
de giek van de hijskraan is ge
broken.
DODELIJKE
VERKEERSONGEVALLEN
De 14-jarige Kees Binnenwij-
zend, leerling van de lagere tech
nische school te Hoorn en woon
achtig in dc gemeente Warder, is
dinsdagavond ten gevolge van
een verkeersongeval om 't ieven
gekomen. Op weg naar huis reed
hij onder Berkhout op een fiets
achter een bestelauto, die plotse
ling vaart moest minderen. Bij
het uitwijken naar links heeft de
jongen waarschijnlijk de macht
over het stuur verloren. Hij viel
en kwam onder de achterwielen
van een zware vrachtauto te
recht.
Dinsdagavond is de 14-jarige
jongen W. de Vries te Boijl in dc
Friese gemeente Wcststellinger-
werl bij een verkeersongeval om
gekomen. De jongen reed met
enige andere kinderen mee op
'n boerenwagen. Deze werd door
een personenwagen aangereden.
De bestuurder van de boerenwa
gen. de 20-jarige J. de V.. liep een
hersenschudding en een kaak-
fractuur op. Hij werd naar het
ziekenhuis te Heerenveen ver
voerd. De bestuurster van de
personenauto, de kleuteronder
wijzeres. mevr. Van der H.U„
kreeg een shock.
DODELIJK ONGELUK
Bij een verkeersongeluk in
Rotterdam is woensdagmiddag
omstreeks één uur de 13-jarige
Johanna van Baardewijk veron
gelukt. Het slachtoffer reed met
twee vriendinnen van 15 en 16
jaar op de Pleinweg. Eén van de
meisjes viel juist op het moment
dat een vrachtwagen met opleg
ger passeerde en sleurde haar
(wee vriendinnen in de val mee.
Het slachoffer sloeg met het
hoofd tegen de oplegger en moest
met ernstige verwondingen naar
het Zuiderziekenhuis worden
overgebracht waar zij kort na
aankomst is overleden.
De twee andere meisjes liepen
geen ernstige verwondingen op.
INBREKER VERSLIEP ZICH
De politie van het bureau
Charlois in Rotterdam kreeg
woensdagmorgen in alle vroegte
een telefoontje van een nerveuze
filiaalhouder, die met gedempte
stem zijn ongerustheid uitsprak
over het feit dat hij een slapende
man achter zijn toonbank had
aangetroffen. ..Of de politie hem
wakker wilde maken". Twee re
chercheurs speelden „wekker" en
namen de dromer mee naar het
bureau, waar hij met slaperige
stem bekende te hebben inge
broken. De buit was maar ma
gertjes geweest. „Voor 30 cent
kan je je slaap niet missen",
dacht de man en hij had zich na
het nuttigen van een glaasje bier
achter de toonbank te rusten ge
legd.
Op het bureau gaf hij toe ver
der nog schuldig te zijn geweest
aan een tweetal inbraken: één
bij een banketbakker op Katen-
drecht en één in het Zwaanhals.
In beide gevallen had hij tachtig
gulden buit gemaakt. Bij de ban
ketbakker stal hij in de nacht
van 27 op 28 oktober uit de por
tefeuille behalve het geld ook
nog een rijbewijs. Dat vond hij,
achteraf, wel wat sneu voor de
bakker en daarom stopte hij het
rijbewijs maar in een brieven
bus, met de aantekening „wil
voortaan beter op je spullen let
ten. Bedankt voor het geld. Had
het hard nodig".
De verdachte, de 18-jarige C. S.
uit Rotterdam, werd in bewaring
gesteld.
Utrecht (P P) - „Tuuuu-tu-tii", knerpt een schril fluitje. Het
is de letter D van het morse-alfabet die geblazen wordt en dadelijk
snelt een jongeman, keurig gekleed in het attractieve uniform van
zeeverkenner naar zijn schipper toe. Hy meldt zich „Hier de
bootsman van dienst, schipper„Wil jij de troep even klaar
zetten, dan kannen we beginnen vraagt de leider. „Zeker schip
per
De bootsman van dienst holt naar dc jongens, grijpt zijn fluit en
blaast „Tu-tu-tu-tuuuu Drie punten en één streep, de code in
het morsealfabet voor de V van verzamelen. Dadelijk stplt de troep
zich op en dc bootsman van dienst meldt „Schipper, de troep
staat klaar V'
GEBRUIK VAN
MARIHUANA SCHAADT
VOLKSGEZONDHEID
De autoriteiten die voor de
volksgezondheid in ons land ver
antwoordelijk zijn achten het ge
wenst dat het sluipend en po
tentieel gevaar dat in het ge
bruik van marihuana en de
sluikhandel daarin is gelegen met
alle middelen wordt gekeerd, al
dus het ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid.
Dit standpunt wordt ook inge
nomen, zo zegt een woordvoer
der van dit ministerie, door het
technische comité van deskundi
gen over verslavingsvergiften
van de wereldgezondheidsorga
nisatie. Het roken van marihua
na kwam hier te lande vroeger
nauwelijks voor. De indruk be
staat dat het gebruik van mari
huana in ons land toeneemt.
Ofschoon er een groot verschil
is in individuele gevoeligheid en
sociale reacties waardoor mari
huana soms als een onschuldig
genotmiddel wordt beschouwd,
kan het gebruik ervan tot ver
slaving leiden en hoogst onge
wenste gevolgen voor de volks
gezondheid en in sociaal opzicht
hebben. In Azië, Afrika en La
tijns Amerika heeft het gebruik
van marihuana en van andere
preparaten van dezelfde plant
(een subtropische variëteit van
hennep) reeds eeuwen op uitge
breide schaal plaats, waardoor in
sdnmige landen een hoge mate
van verslaving is ontstaan met
alle sociaal nadelige gevolgen
vandien.
De troepmiddag begint met gebed
waarna de vlag wordt gehesen. De
kwartiermeester leest de verkenners
wet voor enhet spel der zee
verkenners kan beginnen. Deze mid
dag wordt het zeiltheorie. Aan de
hand van een prachtig model van een
zeiiboot met alles er op en er aan,
krijgen de jongens les en inmiddels
hebben wij even gelegenheid om een
praatje te maken met de opperschip-
per, de heer Frans Schooleman, die
de motor en ziel is van de „Tekakwi-
tagroep".
Gezellig, onder het genot van een
kopje koffie, babbelen we wat in „de
roef". De heer Schooleman is een
bij uitstek geschikt figuur als jeugd
leider. Hij is vlot, dynamisch, een
man vol ideeën en heeft alles voor
zijn jongens over. Hij is wat trots
op het troephuis dat hij zijn groep
heeft kunnen bezorgen in de vorm
van een oude mijnenveger van de
Koninklijke Marine en het duurt niet
lang, of we krijgen het hele ver
haal, een geschiedenis vol van strijd,
opofferingen* voor- en tegenspoed te
horen.
Ze kregen een
mijnenveger
Aanvankelijk zat de Tekakwita-zee-
verkennersgroep, zoals zovele andere
padvindersgroepen, in een geïmpro
viseerd troephuis, namelijk een kel
der aan een van Utrechts grachten.
Dit verblijf was allerminst ideaal te
noemen, het was vochtig en in wezen
zeker niet geschikt voor zeeverken
ners, al zaten de jongens dan wel
aan een gracht.
Toen de mogelijkheid zich voordeed,
dat er niet minder dan vijf oude mij
nenvegers door de Koninklijke Mari
ne beschikbaar werden gesteld voor
de gezamenlijke Nederlandse zeever
kenners, was opperschipper Schoole
man er dadelijk bij om te trachten
zo'n schip voor zijn troep te bemach
tigen. Het is hem gelukt en momen
teel beschikken de zeeverkenners in
Utrecht, Terneuzen, Rotterdam, Am
sterdam en Sneek over «een oude
mijnenveger als troephuis. Utrecht
kreeg de M.863, de ..Marken", toege
wezen. Een schip met een lengte van
36.5 meter, grootste breedte 7,2 me
ter, diepgang 2.9 meter en een
standaard waterverplaatsing van 220
ton, voorwaar een pracht van een
schip dat ideale mogelijkheden bood
om er een troephuis voor de zeever
kenners van te maken.
De Tekakwitagroep onder leiding
van de heer Schooleman heeft dat
ondervonden. In oktober 1957 kwam
het schip naar Utrecht en nam lig
plaats vlak bij de sluizen in het
Merwedekanaal. Maar hiermee was
men er niet, want het gehele schip
moest verbouwd en opgeknapt wor
den en daar zijn duizenden guldens
mee gemoeid.
Niets was hen
tc veel
Om te beginnen moester? de machi
nes er uit worden gehaald en dat
was geen werkje, dat de jongens zelf
konden opknappen. De schepen ble
ven eigendom van de marine en de
machines dus ook. Alvorens die ma
chines er uit waren, ging er heel
wat tijd overheen. Maar toen kon
men eerst goed beginnen met het op
knappen en geschikt maken van het
nieuwe tehuis.
Er werd een grote revue op stapel
gezet, er werden allerlei acties on
dernomen om aan geld te komen,
De jongens hebben niet alleen daad
werkelijk geholpen om hun schip
op te knappen, door timmeren, schil
deren en wat al niet meer, zij hebben
gezamenlijk ook hard gewerkt om
het benodigde geld bijeen te krijgen.
Niets was hun teveel De malste
karweitjes werden geaccepteerd en
opgeknapt als er maar iets mee te
verdienen was. In dit alles ging de
leiding hen voor, want schipper
Schooleman meent en zeker niet
ten onrechte -r- dat de verkennerij
een belangrijk element kan zijn als
hulp bij de opvoeding en karakter
vorming van de jeugd.
„Laat ze maar hard werken voor hun
geld ic zijn mening. „Op die ma
nier ondervinden ze, dat men niets
voor niets krijgt in het leven, dat er
hard voor moet worden gewerkt en
ze leren de waarde van geld zien
De zeeverkenners van ae Tekakwita
groep hebben dat in die periode
ook wel geleerd nemen we aan.
Steeds was de leiding er op uit om
dingen te verzinnen waarmee geld
verdiend kon worden. Weken lang is
er gewerkt om kerststukjes te ma
ken, die tegen Kerstmis verkocht
worden. Verlotingen zijn er gehou
den, feestavonden gegeven en hon
derden andere klusjes opgeknapt,
waarmee geld in de pot kwam, waar
door men in staat was de noodzake
lijke en gewenste dingen aan het
nieuwe tehuis te doen.
„De Tekakwita", ex-mijncn-
veger Hr. Ms. „Marken",
f nu troephuis voor de
'v zeeverkenners te Utrecht.
Een juweel van een tehuis met
1001 mogelijkheden.
Baldadige jeugd
en brand
Tegenslagen zijn de verkenners .van
Tekakwita niet bespaard gebleven.
In het voorjaar van 1959 kreeg de
boot bezoek van een aantal baldadi
ge en vandalistische jongelui, die in
korte tijd kans zagen voor duizenden
guldens zinloos te vernielen. Daar
bleef hét niet bij.
In begin oktober 1960 trof een anderé
ramp de groep. Wegspringende von
ken van snijbranders, waarmee men
een stalen schoorsteen van het schip
wilde verwijderen, veroorzaakten
een behoorlijke brand, waaraan de
brandweer nog heel wat werk had.
Bij deze gelegenheid ging de pas ge
legde houten vloer in de grote zaal
verloren, uiteraard een behoorlijke
schadepost.
Toch hebben de verkenners cn hun
leiding zich niet laten ontmoedigen.
Er is verder hard gewerkt, nieuw
geld werd verzameld en de schade
hersteld.
Een jaar later en wel op 21 oktober
1961 werd het nieuwe troephuis of
ficieel en natuurlijk met een feeste
lijke plechtigheid in gebruik geno
men.
Troephuis
op alle manieren benutten
Zo biedt dit prachtige tot troephuis
omgebouwde schip momenteel een
tehuis aan zo'n honderd zeeverken
ners en hun leiders. We hebben sa
men met schipper Schooleman het
schip eens bekeken en we kunnen
niet anders zeggen, dan dat er van
gemaakt is wat er van te maken was.
Voor een groot deel is dit succes te
danken aan het feit, dat de heer
Schooleman van beroep binnenhuis
architect is, zodat de verbouwing en
inrichting van het troephuis vakkun
dig is geschied.
Voor- en achterdek van het schip
zijn vrij voor spel en diverse oefe
ningen. Benedendeks is in de steven
van de boot een leuk verblijf inge
richt alsook de zogenaamde roef,
achterin het schip vinden wij een
keuken en een soort „bar". Niet dat
die bestemd is voor de verkenners,
maar schipper Schooleman heeft
verder gedacht. De grote zaal, die de
grote ruimte vormt benedendeks,
wordt namelijk wel verhuurd voor
festiviteiten en dan is zo'n bar uiter
aard van veel nutEnkele oudere
verkenners treden dan tevens op als
bedienend personeel cn zo wordt er
weer wat extra's verdiend voor de
kas van de troep.
Ook is het schip gedurende de perio
de van 15 juli tot 31 augustus be
schikbaar gesteld als jeugdherberg.
Men boekte dit jaar niet minder dan
550 overnachtingen. Onder de gasten
bevonden zich Fransen, Noren, Duit
sers en Engelsen. Op die manier
wordt door de leiding' geprobeerd
het troephuis rendabel te maken om
de kosten die verbouwing en ver
nieuwing met zich brachten te dek
ken en de kas van de troep
in zijn geheel te spekken, want laten,
we niet vergeten dat er nog heel
wat meef komt kijken.
Meer boten nodig:
Zeeverkenners hebben boten nodig
om hun spel van verkennen te water
te kunnen uitvoeren. De Tekakwita
groep beschikt buiten het troephuis
over een schouw en 8 zeil- en roei-
vletten, alle van staal, waardoor het
onderhoud e.d. veel gemakkelijker is,
terwijl de levensduur van dergelijke
boten ook groter is.
Het troephuis van deze groep mag
echter een unicum genoemd worden,
want ook al zijn er in nog vier
plaatsen in ons land dergelijke oude
mijnenvegers in bruikleen, het schip
van de Tekakwitagroep in Utrecht is
zonder twijfel het mooiste van de
vijf. Wanneer we de inrichting eens
grondig bekijken, dan zien we een
uitstekende verlichting van TL-bui-
zen, in de grote zaal brede banken
langs de wanden, die echter met een
enkele handbeweging om te toveren
zijn in bedden, alles zit goed in de
verf, kortom de jongens hebben er
een waar paradijsje van gemaakt dat
onze diepe bewondering heeft.
Het voorbeeld van de Tekakwita zal
ongetwijfeld ook in de andere'plaat
sen worden nagevolgd. Hier hebben
een aantal verkenners met hun lei
ders laten zien wat er mogelijk is,
wanneer men de zaken enthousiast
aanpakt. Zo leren de verkenners nog
iets extra's, iets dat ze naast de vele
andere belangrijke zaken die hun in
de verkennerij worden bijgebracht
in hun toekomstig leven als volwas
sene in onze maatschappij zeker goed
zullen kunnen gebruiken en wel
dat men met enthousiasme en werk
lust geweldige resultaten kan beha
len.
(Nadruk verboden).