Textiel de strij 4 DE V K 11 E ZEEU W óensdag 26 septênïb'rr'lfcj 4e vacature: uitgebracht worden 16 stemmen, waarvan 13 op de heer F. J. M. van der Stam en .3 blanco. De heer Van der Stam ie benoemd. 5. Idem tot het verlenen van eervol ontslag met ingang san 1 september 1963 aan mevr. W. A. den DeckerZijlstra als tijdelijk lerares aan het Petrus Honilius Lyceum. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 6. Idem tot aankoop van het perceel Dekker straat 19 alhier. Zonder besproking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 7. Idem tot intrekking van het heslujt van 29 februari 1962 tot onteigening Van1 gronden gelegen in de Nieuw -Neuzenpolder. De Voorzitter: Ik kan U tot mijn vreugde nog mededelen, dat hedenmorgen de akte tot grond- verkoop aan de Dow verleden is. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 8. Idem tot verkoop van percelen bouwgrond, gelegen ten noorden van de Koedijk, aan: a. J. F. Rouw, alhier: b. N.V. Handel Mij Terneuzen; c. H. M. L. Geeleii, alhier. De heer Bleyenherg: Ik heb een formele vraag. Er staat in het besluit„te verkopen -aan J. F. Rouw, voornoemd, of zijn lasthebbers, enz." Moet dit niet zijn „lastgevers"? De Voorzitter: Neen, het is goed zoSjïs het in het besluit staat. Zonder hoofdelijke stemming wordÜcSiform de voorstellen besloten. 9. Idem tot verkoop van percelen bouwgrond, respectievelijk gelegen aan de Guido Gezelle- straat en Vincent van Goghstraal, aan: a. J. F. Rouw, alhier; b. H, de Jonge, Hoek. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform de voorstellen besloten. IV. Idem tot het onderhands aanbesteden van de uitbreiding van de Meterfahrick alhier. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. II. Idem inzake het plan voor de aanleg van sportvelden en uitbreiden van de algemene begraafplaats te Sluiskil. De heer Bleijenberg: Ik ben blij, dat dit voor. stel hier vanavond voor ons ligt. Ik zou gaarne van Burgemeester en Wethouders vernemen, wel ke tijd gemoeid is met het bestek en de uitvuering van het plan zelf. De heer De Vos: Ik geloof, dal het bijzonder 'moeilijk is om dat te zeggen en ik wil niet het optimisme wekken, dat deze zaak in de komende maanden in orde komt. Het maken van plannen •hoeft niet zo lang te duren, maar de uitvoering is van verschillende factoren afhankelijk. Vooral als het werk in D. A. C. W.-verband. tegenwoordig noemt men dat A. W.-verband, moet worden uit gevoerd, is men gebonden aan de goedkeuring van hogerhand. Ik kan U echter wel toezeggen, dat wij niets zullen nalaten zo spoedig mogelijk met de uitvoering te beginnen. Het duurt meestal enige tijd vóór het subsidie verleend wordt. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 13. Idem inzake het verlenen van voorschotten ten behoeve ran «Ie Woningbouwvereniging „Werkmanshelang" alhier voor verbetering van een zestal complexen woningwetwonin gen. t De heer Huijbrecht: Meneer de Voorzitter, dit besluit is dermate belangrijk, dat het niet zo maar als een hamerstuk dient te worden behandeld. Het is niet zo gemakkelijk om woningwetwoningen-ver. beteringen geregeld te krijgen met de diverse in stanties in Den Haag. Het Java, zoals deze buurt door de bevolking genoemd wordt, werd echt een buurt waar mensen met een minder dikke beurs woonden. Dit plan houdt in. dat deze woningen, hoewel niet helemaal modern, toch up-to-date zullen wor- .den. Ik meen, dat er nieuwe deuren ingezet wor den, nieuwe waterclosets, douchecellen, enz. Ik ,.vind, dat het bestuur van de Woningbouwvereni ging „Werkmansbelang" een woord van lof toe komt, want het is een enorm karwei om een en ander aanvaardbaar te maken. Een woord van waardering is hier zeker op zijn plaats. De Voorzitter: Daar willen wij ons, als college van Burgemeester en Wethouders, gaarne bij aan sluiten. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. De heer Huijbrecht: Ik wil maar overgaan tot het stellen van vragen. Ik heb gelezen, dat de Zuidelijke Kanaalhaven verlengd zal worden en hoofdzakelijk zal gaan dienen als industriehaven. Ik vraag mij af of deze haven zonder meer ook geschikt is om te gebruiken als handelshaven. Ook al omdat er niet meer omliggend terrein beschik baar zal zijn.. Verder wordt deze haven 95 meter breed. Wanneer langs beide kanten schepen lig gen kan men er met een behoorlijk Rijnschip bijna niet meer uit. Zou het daarom niet mogelijk zijn aan het meest oostelijke eind een zwaatkom te maken? De heer Van Langevelde: De navolgende vragen zullen misschien beter in de besloten vergadering beantwoord kunnen worden, waarmede ik akkoord Sa. Ten eerste: is het definitief dat het Rijk deze havens overdoet aan de gemeente en ten tweede; is het mogelijk dat de gronden van Keracem in eigendom van de gemeente komen door koop of onteigening? De heer Bleijenberg: Ik heb deze plannen eens bestudeerd en ik heb niet precies een inzicht kun nen krijgen hoe de aansluiting wordt op de locale wegen, die op de kaart zijn aangegeven. Ik zou daar graag een nadere toelichting op hebben. De heer De Feijter: Welke industriën denkt men aan te kunnen trekken en voor welke over slagbedrijven zou aan deze havens plaats zijn. Ik bedoel welke soort bedrijven dus. De heer Hol: Op bladzijde 18, in de laatste alinea, zegt de rapporteur: „De 75 meter breedte van de huidige haven kan juist voldoende worden geacht enz." Op cle tekening staat echter 95 meter. De voorzitter: Het Hjkt mij gewenst, dat de twee vragen van de heer Van Langevelde in de besloten zitting beantwoord worden. Mag ik dan de heer Snijders vragen eerst een algemene toelichting te geven, hetgeen ook wel interessant is voor de mensen op de tribune, en daarna in te gaan op de gestelde vragen. De heer Snijders: De opgave was dus om voor het haven, en industriegebied van Terneuzen langs het kanaal een ontwikkelingsplan op te stellen teneinde deze grond op zo effecient mogelijke wijze tc gebruiken. Zoals in het rapport vermeld staat is dit natuur lijk vrij eenvoudig te doen, als men beschikt over terrein waar nog niets is. Ik moest hier echter rekening houden met een aantal bestaande havens en met bepaalde industrieën, die er al zijn. Voorts bestaan er al weg- en spooraansluitingen. Het meest ideale plan dat zou kunnen worden ontwor pen, moet dus aangepast worden aan de moge lijkheden die de bestaande toestand biedt. Ik heb mij moeten beperken tot de oostelijke kanaal oever. die het meest voor de hand ligt. Aan de westelijke kanaaloever liggen in feite, uit industrie, en handelsoogpunt gezien, dezelfde mogelijkheden. Het gaat er natuurlijk in de eer ste plaats om. wat wij hier kunnen verwachten en wat die verwachting bepaalt. Dit gehele gebied wordt zeer sterk beïnvloed door de kanaalwerken. Hoe belangrijk die voor de havens zijn blijkt wel uit de Belgische deelneming daarin ten behoeve van de haven van Gent. Het is dus dringend nood zakelijk om de havens van Terneuzen te ontwik kelen, juist door de ligging van Terneuzen aan het begin van dit kanaal. Het kanaal wordt ge schikt voor schepen van 50.000 ton. Men gaat zich dan afvragen, waar kunnen wij schepen van 50.000 ton ontvangen, wat voor bedrijven zijn daarvoor nodig? De gestelde vraag van de heer De Feitter, wat voor soort bedrijven die schepen nodig heb ben, kan ik moeilijk beantwoorden. Vroeger waren 'dit alleen maar oliemaatschappijen. De onlwikke- Voorlopig kan worden aangesloten op de be staande spoorlijn en naar mate het plan wordt ge realiseerd kan de omgelegde spoorlijn worden in geschakeld. De heer De Feijter vroeg; welke industrieën en welke overslagbedrijven kunnen wij daar verwach. ten? Dit is een moeilijk Ie beantwoorden vraag. Aan de Zuidelijke Kanaalhaven hebben wij ge dacht aan kleinindustrie, dat zijn bedrijven waarin twintig tot honderd man personeel werkzaam is. Deze hebben goedgelegen vaarwater nodig. De terreinen zijn daar vrij schaars. Als soort bedrij- De heer Van Langevelde: In deze raad is al heel veel gesproken over de haven en deze is al dik wijls aan de orde geweest. Zo ver als w(j nu zijn, zijn wij echter nog nooit geweest. "Wij hopen dat het plan spoedig gerealiseerd kan worden. Ik weet dat het voor Terneuzen zeer belangrijk zal zyn, ook voor de werkgelegenheid. Ik hoop dat spoedig zal kunnen worden begonnen. Ik ben zeer dankbaar dat het plan er ligt. De heer De Feijter: Onze fractie kan ook in 18. De Voorzitter: Mevrouw, Mijne Heren, Leden van de Raad. Alvorens de laatste vergadering van de gemeen, teraad in de huidige samenstelling met de gebrui kelijke hamerslag te sluiten, zij het mij vergund met een enkel woord van uw college afscheid la nemen. Het lijkt mij niet nodig en voor U niet interes sant dat ik in oit afscheidswoord een gedctailleexa overzicht geef van de verschillende besluiten uil stemmen met het voorstel. Wy danken ook voor de afgelopen periode Slechts enkele der belang- fnrti* en SpdsM waaruil blokt dat deze de uitvoerige toelichting en voor die van Ir. Snij ven noem ik b.v. metaalindustrie, ten chemische \yjj krijgen binnenkort een nieuwe-zeesluis industrie, een plastic industrie, kortom industneen, en jjeze plannen passen geheel in de werken die die aan vaarwater moeten liggen. De overslagbedrijven is een moeilijk punt. Voor kolen en erts e.d. is er een overcapaciteit in Nederland. U hebt thans langs dit kanaal nog een aantal belangrijke fabrieken liggen. Als de ontwikkeling met deze schepen doorgaat, moet U zorgen, dat ze zo kort mogelijk bij een haven komen te liggen. Dat stelt zijn eisen aan de los- apparatuur. Dat betekent dat deze losapparatuur zeer kostbaar wordt. Wanneer deze niet meer kan worden benut dan kan ze rendabel worden ge maakt door een bepaald bedrijf. In Europa zijn er daarom al verschillende grote fabrieken die alles door aparte bedrijven laten doen. Bundeling van dergelijke bedrijven is noodzakelijk. De heer Huijbrecht: Het blijkt dus wel dat de Zuiderkanaalhaven hoofdzakelijk bestemd zal wor. den voor industriële doeleinden. Terneuzen heeft zich echter nog altijd geschaard in de rij van han delshavens. Ik wil U wel zeggen dat ik het jam mer vind dat dit deel van de scheepvaart hier ver waarloosd zou worden. De mogelijkheden zijn er, Terneuzen ligt daarvoor uniek. Ik verwacht hier niet direct repliek op, maar ik zou graag weten hoe men hierover denkt. De heer Snijders: Ik kan alleen maai zeggen dat ik het eens ben met uw mening, dat Terneu zen qua ligging unieke mogelijkheden heeft. Maar ik zeg ook niet dat U niet moet kijken naar uit breiding van de handelshaven. In de Zuiderhaven zult U wel coasters en andere schepen kunnen ontvangen, maar deze kunt U in de Zevenaarhaven niets aanbieden. Ik heb uitdrukkelijk niet gesteld dat Terneuzen op dat gebied geen mogelijkheden heeft. Eerst als de gemeente beheerder is van de havens, kunnen die mogelijkheden bekeken wor den. De heer Huijbrecht: Ik zie hier alleen van komen dat het handelsdeel achterblijft. De heer Snijders: Niet als U de mogelijkheid openlaat. U kunt zelf het beste beoordelen wat U moet doen. Er zijn verschillende dingen mogelijk. De Zevenaarhaven biedt ook mogelijkheden. Dit moet U voorzichtig opbouwen. De heer De Meijer: Ik heb een idee dat de heer Huijbrecht ook de noordzijde van de Zevenaar haven op het oog heeft. Ook de terreinen die in bruine kleur zijn aangegeven zijn bestemd voor de industrie. De in oranjekleur aangegeven terreinen zijn echter niet per se voor de industrie bestemd. Als ik het persoonlijk zo bekijk, geloof ik dat de smal uitlopende spie ook met de verlenging, bui ten de reeds bestaande opslagterreinen, toch alles zins plaats is voor handelsbedrijven. Ik weet niet of de heer Snijders het ook zo ziet. De heer Snijders: Ik moet alleen de hoofdlijnen aangeven. De handel kan zich daar zeker gaan ontwikkelen. De heer De Meijer: U hebt de zuidzijde van de Zevenaarhaven wit gelaten, omdat daar al bedrij ven zijn, doch U zou dit met evenveel recht aan de noordzijde kunnen doen, want ook daar zijn al enige bedrijven gevestigd. ling van de laatste jaren is zodanig, dat allerhan- j de soorten bedrijven zoals voor kolen, erts, zwa-j De heer Snijders: Dat ben ik wel met U eens. vel, graan, kortom alles wat in grote hoeveelheden De heer Huijbrecht: Het gaat mij om de planolo- Aangezien de heer Ir. N. Snijders, directeur van de Havens- en Handelsinrichtingen te Amsterdam, inmiddels gearriveerd is, komt deze ter vergade. ring, vergezeld van de heren W. Blok en C. Roe- ■lands. 3. Idem inzake „Ontwikkelingsplan Haven- en Industrieterreinen Gemeente Terneuzen". De Voorzitter verzoekt de heer Blok om de heer Snijders aan de raadsleden voor te stellen. De Voorzitter: Ik mag dan Ir. Snijders wel har telijk welkom heten. Wij waarderen zijn komst naar Terneuzen zeer. De vraagstukken, waarvoor wü in onze gemeente geplaatst worden, zijn wel van andere allure dan U, heer Snijders, in Am sterdam meemaakt. Wij hebben U gevraagd bier te komen, om bij de mogelijke vragen, die gesteld worden, te assisteren. Wjj hebben steeds op een bijzonder prettige wijze met U samengewerkt. Ik stel U voor, dat wij in eerste instantie in de open bare zitting vragen stellen. Daarna kunnen meer moeilijke problemen aan de orde worden gesteld in een besloten zitting, in verband met de breed heid van die problemen. De heer Fijn van Draat: Meneer de Voorzitter, de voor onze gemeente zo belangrijk te nemen beslissingen volgen elkaar op met de regelmaat van een klok. Mocht de Raad in haar laatste vergadering, haar fiat geven aan het voorstel van uw college tot aankoop van een zeer groot terrein voor de vestiging van een fabriek van een wereldconcern, thans weer wordt ons oordeel gevraagd voor de uitbreiding van onze havens. Wanneer wij terugblikken in het verleden, meneer de Voorzitter, ik kijk dan terug ongeveer vijftig jaren, dan zien wij onze haven in grootte en belangrijkheid geklasseerd als ongeveer de derde van ons land. Door allerlei omstandigheden zijn wij wel wat gezakt op die lijst. De redenen hiervan laat ik buiten beschouwing. Zij zijn ons allen bekend. Het verheugt onze fractie, dat w%e door een forse aanpak van uw college, nu waar. schijnlijk op een keerpunt staan van de geschie denis van onze haven. Ik wil van deze gelegen heid gebruik maken, uw adviseur, Ir. Snijders, hartelijk te danken voor de overzichtelijke wijze, waarop hij in zijn rapport, de plannen heeft voor gelegd. Het verheugt ons, dat hij met groot opti misme de mogelijkheden van de haven van Ter neuzen heeft uiteengezet. Dat de realisatie van de plannen niet op korte tijd zal zijn te verwezen lijken, spreekt vanzelf. Maar de toelichting van uw college, geven ons de zekerheid, dat voorshands mei een gedeeltelijke uitvoering van dit plan reke ning kan worden gehouden. Moeilijkheden van allerlei aard zullen door ons opgelost dienen te worden. Onze fractie zal gaar ne hieraan medewerken, opdat de belangrijkheid van ons havengebied zoals vroeger in een stijgen- ■de lijn zal gaan. U zult begrepen hebben, meneer de Voorzitter, dat er onzerzijds geen bedenkingen zijn tegen dit punt van de agenda. De Voorzitter: Ik dank U zeer voor de waar derende woorden, vervoerd moet worden, beginnen gebruik te ma ken van grote schepen. Door de mogelijkheden die deze schepen hebben geschapen en door de moge lijkheden die de Europese Economische Gemeen schap heeft geopend voor een centraal afzetge bied. gaat men er meer en meer toe over om van uit. één plaats te distribueren. De vervoerders van massa-goedei en moeten gaan zoeken naar cen trale opslagplaatsen. Het is niet mogelijk om de Noordelijke Kanaalhaven voor grote schépen te gebruiken, omdat deze haven daarvoor te smal en te ondiep is. De bestaande Zevenaarhaven met een breedte van 125 meter is te beperkt voor grote schepen. De kademuren van de Zevenaar haven zijn op 8.75 meter gebouwd. Men kan deze hoogstens tot 9.50 meter verdiepen, hetgeen tech nisch mogelijk is, doch het treffen van voorzienin gen aan bestaande kademuren is bijzonder kost baar. Voor de grote schepen moet een haven ech ter 12.50 meter diep zijn. Het Is mogelijk om in deze haven een geul met die diepte maken. Als het slechts om één schip ging zou het maken van een geul inderdaad wel gaan, doch dit is veel te be perkt. De enige mogelijkheid is dus een haven tussen gische opzet. Het is óf handelshaven óf industrie- haven. Men kan het niet voor beide bestemmen. Bij de realisering zou ik liever zien dat het zo werd ingedeeld, dal de noordelijke kant van de Zevenaarhaven bestemd is voor handelsdoelein den en de zuidelijke kant voor industrie. De Voorzitter: Dit zal afhangen van de bestem ming die de stedebouwkundige eraan geeft. De heer Bleijenberg: Zou het niet juister zijn de bestemming om te draaien, de zuidelijke kant voor handels- en de noordelijke kant voor indu striële doeleinden? De heer Snijders: De noordelijke kant is minder diep. U heeft hier een goede mogelijkheid voor de handel. De handel heeft ook minder terrein nodig. De heer Huijbrecht: Als men nu bijvoorbeeld kolenvervoer heeft van de Zevenaarhaven naar Sluiskil. De heer Snijders: Dan is de noordzijde beter. De heer Hol: Als de Zevenaarhaven handels haven moet worden dan moet er een geul worden gegraven. Is dat dan niet bezwaarlijk? Ik ben daar op het eerste gezicht een beetje huiverig van. de Noordelijke en de Zevenaarhaven. Daarvan is Aan de zuiderkant zijn drie hoofden. Zou daar bij dit plan uitgegaan. Daaromheen zijn mogelijk heden gegroepeerd die een dergelijk havengebied schept. In een groot havenbekken dient in korte tijd veel ontscheept te worden. Daarom moeten de op slagterreinen ook zo groot mogelijk zijn en zoveel mogelijk worden benut. De eisen die de scheep vaart stelt bepalen de breedte. Ik meen dat daar voor een goede oplossing is gevonden. Het is de bedoeling van het plan om haven- en opslagbedrij- ven van stukgoederen langs dit havenbassin te groeperen. Het is duidelijk, dat de Noorder Kanaalliaven hiervoor niet in aanmerking komt. Ten aanzien van de Zuider Kanaalhaven is door de heer Huij brecht gevraagd of, als deze tot industriehaven wordt bestemd, deze haven dan ook nog geschikt is voor handelsdoeleinden. U heeft gelijk, meneer Huijbrecht, dat door deze breedte van vijfennegen tig meter, het niet mogelijk is te draaien indien aan beide kanten schepen aan de kade liggen. Aan dit probleem is uiteraard wel gedacht. Tegen het achteruitvaren hoeft U echter niet te zwaar aan te kijken. Dal is zeer goed mogelijk en het komt ook wel voor. Als de bedrijvigheid daar toeneemt kan men inderdaad beter een zwaaikom laten maken. Dit is een plan dat verder ontwikkeld zal moeten worden als deze haven gegraven wordt en als zich hier bedrijven gaan vestigen. Een handels haven geeft in het algemeen een veel grotere be drijvigheid dan een industriehaven. Langs deze haven liggen thans reeds bepaalde bedrijven. Een verdere uitbreiding van de handelshavenactivitei- ten is wellicht nog mogelijk. Toch zou ik uw Raad willen adviseren als dat een zekere omvang aan neemt dit te combineren met het grote haven bekken. U kunt aan dit plan vasthouden. De Zeve naarhaven, die door zijn afmetingen aan de mond niet bijster geschikt is voor zeer druk handelsver keer, zal wel geschikt zijn om door verlenging een industriële bestemming te krijgen. Dergelijke in dustrieën ontvangen ook niet elke week een 50.000 tons schip. Er bestaan industrieën van behoorlijke omvang die b.v. vier keer per jaar een groot schip ontvangen. Gedacht is met name aan overslag bedrijven. Uitgaande van de hoofdspoorlijn kun nen al deze haventerreinen van spooraansluitingen worden voorzien en zjjn bestaande terreinen aan deze lijn aangesloten. Het wegenstelsel is op de kaart alleen in hoofdlijnen aangegeven. De gele wegen moeten worden aangesloten. In meer uit gewerkte plannen dienen deze aansluitingen pre cies te worden geprojecteerd. Een aantal aftak kingen zijn aangegeven. Bij de verkavelingen kunt U deze aftakkingen iels anders groeperen. De locale wegaansluitingen, waarnaar de heer Bleijenberg gevraagd heeft, zijn alleen geprojec teerd. Die zullen moeten aangepast worden b(j de niet iets anders te maken zijn? De heer Snijders: Deze geul is nodig voor grote schepen van 50.000 ton. Ik geloof dat het scheep vaart technisch mogelijk is dit te realiseren. De heer Vrieling: De raming van de werkge legenheid is die op ervaringen gebaseerd, en zo ja. welke? De heer Snijders: Deze zijn gebaseerd op ge gevens, die men ook bij het Nationale Plan ge bruikt. De Voorzitter: Mag ik U voorstellen eventuele andere vragen in een besloten zitting aan de orde te stellen? Overgegaan wordt tot een besloten zitting. De Voorzitter heropent de openbare vergade. ring. De heer Bleijenberg: Mijnheer de Voorzitter, het thans voor ons liggende plan is naar het ge voelen van onze fractie een plan van Europees formaat. Immers het dient primair te worden ge zien in het kader van de gunstige ligging van onze gemeente ten opzichte van vooral België en Noord Frankrijk, dus niet alleen in streek of na tionaal verband maar vooral in Europees verband. Daarom een plan van Europees formaat. Het is voortgekomen uil dc noodzaak de mogelijkheden die de nieuwe sluizen en de kanaalverbreding in houden doelmatig uit te bouwen en het is gericht op de reële verwachtingen van de verdere ontwik keling van de Kanaalzone. Het getuigt van durf en visie en bevat naast voorzieningen op korte termijn ook al enkele voor zieningen op wat langere termijn. Het is ruim opgezet en past uitstekend in het complex van maatregelen welke door onze ge meente worden genomen, voor een ontwikkeling welke onder de leiding van uw college van Burge meester en Wethouders naar omvang en dyna misch steeds geweldiger wordt. Wij vertrouwen dat de realisatie van het aange. boden plan niet zal worden geremd door financie- rings- of dergelijke moeilijkheden, doch direct daarnaast zij onze overtuiging vermeld dat ook deze eventuele moeilijkheden door uw college langs de daartoe geëigende wegen overwonnen zullen worden. Niet alleen, maar toch ook, omdat dit plan voortvloeit uit het zeer positief gerichte beleid van uw college geven wij er gaarne onze steun aan. Rest nog een woord van dank aan onze advi seur de heer Snijders voor zijn van brede visie ge tuigend ontwikkelingsplan. De Voorzitter: Ik dank U zeer voor uw waarde rende woorden. De heer Huijbrecht: Wij zijn het natuurlijk met de vorige spreker eens en wij zijn verheugd dat wij ontwikkeling van dit terrein en dit moet langza-jnaast de industriële activiteiten een plan van een merhand gaan. Een deel van de bestaande rijks- :<lergeljjk formaat te beoordelen krijgen op het ge- weg is benut. Om U een voorbeeld te geven hoe [bied van de havens. Terneuzen is van oudsher een U langzamerhand toch kunt aansluiten op dit plan havenplaats geweest. Met de realisering van dit noem ik de spoorlijn. Er is een spoorlijn die de plan hopen wjj dat liet niet lange tijd op zich zal uit.breidingsmogeiykheld van de havens afsluit, laten wachten dat Terneuzen zich weer schaart nisch bezien."Öe inspecteur" hTefr*hiei aiTvakma'n Deze spoorlijn is nu anders geprojecteerd 'in de rij van havenplaatsen die er zijn mogen, 'zijn mening gegeven. Dat is uiteraard zijn vrijheid. thans worden uitgevoerd. De plannen zjjn op papier gereed en wij hopen dat ze te zijner tijd worden uitgevoerd. De Voorzitter: Ik dank de heer Snijders voor zijn helder rapport en voor de daarop nog gege ven toelichting. De heer Snijders verlaat met de heer Blok en de heer Roelands dc vex-gadering. 13. Idem tot wijziging van de beheersverordening van het gemeentelijk woningbedrijf. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 14. Idem inzake het aangaan van een vaste geld. lening en van kasgeldleningen. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 15. Voorlopige vaststelling van de gemeente rekening dienstjaar 1960. Zonder bespi-eking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 16. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot wijziging van de begroting dienstjaar 1963. Zonder bespreking of hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 17. Rondvraag: De heer Hamelink: Op 15 september a.s. wordt weer het fruitcorso te Goes gehouden.. Zoals U weet bestaat hier altijd grote belangstelling voor. Mijn vraag is of het mogelijk is dat een extra boot of een grotere boot ingelegd wordtvorig jaar bleek dat de belangstelling zo groot was dat vele men sen uren moesten wachten en er zelfs verschillen de teleurgesteld moesten worden. De Voorzitter: Wij zullen gaarne een poging in die lichting doen. De heer Hamelink: Meneer de Voorzitter, op de weg langs de Cokesfabriek hebben de voorbijgan gers, met name de fietsex-s, veel last van het scherpe cokesstof. Zou het mogelijk zijn om dit te vermijden en te dien einde eens overleg wordt gepleegd met de directie. Ik herinner mij dat er al eens eerder in een raadsvergadering over ge sproken is. Het wordt echter met de dag erger en de voorbijgangers hebben er veel hinder van. De Voorzitter: Wij zullen dit bekijken. De heer Hol: Wij hebben in deze vergadering erg veel gesproken over haven, en kanaalwerken. Zou het niet mogelijk zijn eens een excursie te houden met de raadsleden? De Voorzitter: De heer De Vlieger van de Rijkswaterstaat heeft ons ook al eens iaten weten dat hij dit graag zou verzorgen. Zou de raad er wel voor voelen om dit op een middag te doen? De heer Weterings: Ik kan dit voorstel onder steunen. Ik zou het zelfs uit willen breiden. Er zjjn meer grotere plannen in uitvoering waar men af en toe maar eens komt. Ik zou willen voor stellen om deze ook in deze excursie op te nemen De Voorzitter: Men voelt dus wel voor een ex cursie op een middag? Dan zullen wjj het zo orga niseren. Ik zou daarvoor dan ook de raadsleden die deze ontwikkeling hebben meegemaakt en als- dan geen zitting meer hebben in de raad, willen uitnodigen. De heer Weterings: De heer Hamelink had het juist over de bootdiensl. Ik heb een vraag over <le lyn HoedekenskerkeTerneuzen in het algemeen Heel de zomer zijn de boten van deze dienst over vol en diverse wagens moeten blijven wachten of terugkeren, hetgeen niet bevoi'dei'lijk is voor het bezoek aan Terneuzen. Dit geldt in het bijzonder voor toeristen in het zomerseizoen. Ik moet con- statexen dat het gebruikmaken van deze boot on doenlijk gaat worden. Zou het mogelijk zijn hier eens contact over op te nemen met het provin ciaal bestuur, zodat er een grotere boot gaat varen, die meer personenwagens en kleine vracht' wagens kan vervoeren? Verder wil ik wijzen op de hopeloze verkeers situatie in Perkpolder. Daar wordt de hele dag met drie boten af en aan gevaren en men let niet meer op de tijd. Men kan het echter toch niet af. Provinciale Staten hebben gezegd: Wij zullen alles doen om het verkeer te bevoi'deren, maar als dit alleen plaats vindt voor het veer Vlissingen Breskens vind ik het toch wel zeer beperkt. Ik zou daarom willen dat ook voor het veer Kruinin- genPerkpolder maatregelen worden genomen zodat de vervoerscapaciteit groter wordt. Er zijn plannen, maar men hoort er niet van. Men heeft er geen idee van wat daar moet wachten en wat dat allemaal kost. De Voorzitter: Wij zullen dit ter kennis bren gen van het provinciaal bestuur. Ik ben er echter van overtuigd dat men alles beproeft wat maar mogelijk is en zeer veel aandacht schenkt aan de veerdienst bij Perkpolder. De heer De Vos: Men is volop bezig met de plannen voor uitbreiding van het veer Perkpolder Kruiyingen. Het provinciaal bestuur doet al het mogelijke om dit zo spoedig mogelijk te realise ren. Ik bedoel maar dat hier inderdaad wel aan dacht aan wordt besteed. Maar wy kunnen wel eens informeren hoe het nu met deze plannen staat. Dan horen wij officieel eens wanneer men denkt dat de nieuwe boot klaar zal zijn. De bouw van een grote boot eist uiteraard ëen vry lange bouwtijd en daarnaast is een verandering van de aanlegsteiger en uitbreiding van de havens nodig. De heer Weterings: Men is nog niet bezig. Het is nu wel zó dat men op het ogenblik drie boten heeft ingelegd, die men dooilopend laat varen maar dit eist nog uren wachten. ijkste facta en decises, waaruit blykl dat deze periode van grote betekenis is geweest en cigtn kenmerken draagt mogen hier vermeld worden. In de eeiste plaats enkele feiten van persoon-' llJke aard. Op 31 maart 1960 zag mijn ambtsvoor. ganger, Mr. Tellegen, zich wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd genoodzaakt ais voorzitter van uw college heen te gaan. Op grootse wijze werd door U en de bevolking al- scheid van hem genomen. De samenstelling van de raad onderging een tweetal wijzigingen doordat Dr. Camps op 22 december 1960 als lid van de gemeenteraad moest bedanken wegens vertrek naar het buitenland, terwijl de heer Henry in verband met de eervolle benoeming tot burgemeester der gemeenten Numansdorp en Klaaswaal ons per 10 mei 1962 verliet. De ontwikkeling van de gemeente maakte het noodzakelijk, dat in de afgelopen jaren zeer be langrijke planologische voorzieningen moesten worden getroffen. Verwezen zij in dit verband naar de besluiten betreffende hel vaststellen van de uitbx'eidingsplannen Zuid, Serlippenspolder, Zuid-West, Oostelijke Kanaaloever, Nieuw Neu- zenpolder en het nieuwe plan voor Sluiskil. Dit tot onze gemeente behorende belangrijke dorp zal in de komende jaren aanzienlijke veranderingen ondergaan, voornamelijk tengevolge van de werk zaamheden met betrekking tot het nieuwe kanaal van Terneuzen naar Gent, waarover tussen de Ne derlandse en Belgische regering in 1960 overeen stemming werd bereikt. De verwachting bestaat, dat na het gereed komen der nieuwe sluizen en na het voltooien der thans aan de gang zijnde kanaalwerken een periode van verdere ontwikkeling voor de ge meente zal intreden, waartoe het voorspel zich reeds thans aftekent. Door de aanwijzing van Terneuzen als indu striekern kwam de zo lang verbeide industrialisa tie op gang. Zeer belangrijke besluiten in verband met de vestiging van een bedrijf van de Meter- fabriek te Dordrecht, van de N. V. Philips te Eind hoven en van de Dow Chemical International te Midland bevestigde, dat uw college niets onbe proefd wil laten om de ontwikkeling der gemeente in deze richting te stimuleren. Dat hierbij grote steun van Rijks- en Provinciale overheid werd ondervonden stemt tot diepe erkentelijkheid. Het is verheugend te mogen opmerken, dat bij de toename der industrialisatie ook de woning bouw grotere omvang krijgt, hetgeen moge blijken uit het feit dat dit jaar aan onze gemeente 176 woningwetwoningen werden toegewezen, een aantal dat nog nimmer werd bereikt. Helaas werd de particuliere bouwactiviteit door maatregelen van de Rijksoverheid enigszins afgeremd, waar. door in deze sector stagnatie ontstond. Op het terrein van het onderwijs zij vermeld dat een drietal nieuwe kleuterscholen werd geopend, terwijl de nieuwe openbare school in Terneuzen gereed kwam. Door uw raad werd medewerking vei'leend voor de bouw van een nieuw Kruis- gebouw en werd de bouw van een nieuw bejaai- dentehuis in principe mogelijk gemaakt. Dank zij de verdere medewerking van de Rijks overheid konden prachtige sportvelden ingebruik genomen worden, terwijl een begin werd gemaakt met de bouw van het zwembad in de Oesterput ten, waartoe uw college op 10 maart 1961 besloot. De toename der werkzaamheden maakte het noodzakelijk het uiterste van het ambtenaren korps der gemeente te vragen. Een woord van waardering jegens alle medewerkers in de divers? sectoren van het gemeentelijke apparaat is hier volkomen op zijn plaats. Uw raad besloot het ad ministratieve gedeelte van ons apparaat aanzien lijk uit te breiden. Helaas zij te dezer stede ver meld, dat de gemeentesecretaris, de heer Dees, zich genoodzaakt zag zijn werk neer te leggen. Ook wil ik nog releveren dat in de afgelopen zit tingsperiode de korpschef der gemeentepolitie, de heer Reinders, ons door de dood ontviel. Zijn op volger kon het door hem begonnen werk voort zetten en smaakte het genoegen, dat uw raad medewerking verleende het materieel der politie te moderniseren en uit te breiden. De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen op 31 mei j.l. heeft ons geleerd, dat een tweetal leden van de huidige raad niet in de nieuwe raad zullen terugkeren. Tot hen, de heren Jansen en Vrieling, zij opgemerkt dat ik het jammer vind hun bekende gezichten in de raadszaal te zullen missen. U kende beiden het devies, dat het beter is te zwijgen dan niets te zeggen. Wanneer U ech ter het woord vroeg konden wü ervan verzekerd zijn, dat een constructieve bijdrage werd verleend. De heer Jansen maakte deel uit van uw college sedert 1953 en de heer Vrieling vanaf 1958. Ik dank U beiden voor de prettige samenwerking. Belangrijker dan de hierboven gesignaleerde gewichtige besluiten is het feit, dat de vergaderin gen van uw college immer gekenmerkt werden door een geest van goede onderlinge verstand houding en van het verlangen gezamenlijk de be langen der gemeente Terneuzen naar beste ver mogen te dienen. Voor alle medewerking en voor de prettige samenwerking zeg ik U op dit moment hartelijk dank. In het bijzonder wil ik dit zeggen tegen de beide wethouders, met wie ik veel contact mocht hebben. De vergaderingen van het college van Burgemeester en Wethouders droegen altijd een geanimeerd en prettig karakter. Ze konden wel eens veel tijd vragen doch ik geloof, dat dit bij de snelle ontwikkeling onzer gemeente voor de hand ligt. Ik moge deze afscheidswoorden besluiten met de wens, dat de veie door U verrichte arbeid tot heil moge zijn van de gemeente Terneuzen, welke aan onze zorgen is toevertrouwd en welke gij allen met inzet uwer beste krachten in de afge lopen periode hebt willen dienen. De heer Jansen: Meneer de Voorzitter, alt oudste van de scheidende raadsleden is mij ver zocht U ook namens de heer Vrieling hartelijk dank te zeggen voor uw vriendelijke woorden. De heer De Vos: Er wordt inderdaad nog nietDat WÜ juist thans, in een periode van welhaast onstuimige groei van onze gemeente, afscheid moeten nemen van de raad, vervult ons beiden met enige weemoed. Wij zijn ons er tenvolle van bewust dat de tijd dat het raadslidmaatschap min of meer als een erebaantje werd beschouwd, ach ter ons ligt. Onze steeds ingewikkelder wordende maatschappij eist van hen, die geroepen zijn zit ting te nemen in het hoogste gemeentelijke be stuurscollege, o.m. zorgvuldige voorbereiding en studie. Persoonlijk heb ik echter gemeend, geheel vrijwillig, mijn plaats als raadslid te moeten af staan ten behoeve van een jongere candidaat uit Sluiskil. Zelf werd ik destijds immers als zodanig door mijn partij kandidaat gesteld, doch woon nu al sinds geruime tijd niet meer te Sluiskil. Meneer de Voorzitter, heren Wethouders, mevr. en heren raadsleden, gaarne willen wij U dank betuigen voor de sympathieke wijze waarop wij hebben mogen samenwerken. Met genoegen zullen wij steeds terugdenken aan de periode waarin wij met U allen zitting mochien hebben in deze raad. Ook onze dank aan de ambtenaren van de ver schillende gemeentediensten voor de loyale mede werking steeds van hen ondervonden. Meneer de Voorzitter, moge de nieuwe raad. onder uw bekwame leiding, in goede harmonie vruchtbaar samenwerken tot heil van onze ge meente en daarbij tot richtsnoer voor ogen hou den het woord van een onzer dichters: „Indien 'l gemeen U roept, besorgt het als uw eijgen." Het ga U allen, ook in uw persoonlijk leven, wel. De Voorzitter sluit de vergadering. gegraven maar of er niet aan de voorbereidingen gewerkt wordt kunnen wij niet beoordelen. Ik heb de indruk, dat zulks we] degelijk het geval is. De Voorzitter: Er wordt heel hard aan gewerkt en ik weet, dat het Provinciaal Bestuur alles doet om verbeteringen aan te brengen. De heer Hol: Ik heb mij wel eens afgevraagd, de vaart van Terneuzen naar Hoedekenskerke is vrij lang. moet dat zo blijven bestaan? Dit in ver band met de nieuwe wegen in plan Rotterdam Goes. Kan er niet gevaren worden van Terneu zen naar Ellewoutsdijk? De heer De Vos: Men zou dat wel direct ge daan hebben als dat mogelijk was geweest. F.r liggen echter zandbanken in de Schelde, welke men toch wel moet omzeilen. De heer Hol: Door de zandbanken kan een geul gebaggerd worden. De heer De Vos: Welke dan wellicht in twee weken weer volgespoeld is De heer De Feijter: In de P. Z. C. las ik een artikel dat Terneuzen het grootste aantal ver keersongelukken heeft in Zeeland. Er sftat verder in dat de inspecteur van politie gezegd heeft dat de rijwielpaden langs de Axelaestraat zouden moe ten verdwijnen. Heeft dit de instemming van Burgemeester en Wethouders? De Voorzitter: Dit is natuurlijk verkeersteek Woensdag 26 se DE VERGA DER V. N.-AS De Zuldafrikaa van Buitenlandse Louw. heeft mat voortgezette algem ling der internat ic In de Algemene Vc V. N. herhaald d heidspolitiek van een binnenlandse a is en dat vele land op Zuid-Afi'ika het ter zijn in de bet; bijdragen aan de niet van Zuid-Afiil worden. Bovendien nister, komen deg tiek hebben dikwi die de meest flag dicriminatie bedri, Hij zei dat de V cale verandering di gaan. Besluiten va ne Vergadering koi gemeen door „kc stand en men m maten: een voor een voor de zw Louw. MacNan International de ernstigste Koreaanse De Amerikaanse Defensie, MacNan september op een gadering van de c militaire zaken var afgevaardigden ge huidige intei-natioi oordelen naar de hoeften en de mog re operaties, de sinds de Koreaans< MacNamara was missie ontboden ni van het verzoek .Kennedy om rast het onder de wa] van 150.000 reserv nodig mocht zijn MacNamara hee ber verder verklaar nisterie een plan bi versterking van en modernisering pening van de gror ten. JONGE DU OVER DE GEZE Drie jonge Duits dag over de grens de Duitse politie omdat één van hen je Oosterdorp in de burg een bromfiets Maandagmiddag geman. 17 jaar oud uit Dortmund, op van een lid van mu7.iekkorps weg, kox-ps aan het repe leden van dit mu; zetten een achtervc lukte één van hc kléin rijden Hij vertelde dat van zijn vrienden met vakantie was. len zijn in de polde land aangehouden. „Wij zoeken geer indien nodig zullen schuwen. Als een cern dezelfde polit voerd wordt mc mixers e.d. ook op toepassen, zal het de textielhandel in en zeker dat van combinatie Nederlt bijzonder afdoende ben ten aanzien terie afspraken gen industrie en zijn ps de president-eomrr deze inkoopcombinE C. de Jong. maanda van de eerste pa nieuwe gebouw var nisatie in het gebic gi'acht te Amsterda Bij de inkoopcon 570 detaillisten in confectie- en aangesloten, die jaai zamenlijke omzet joen gulden hebben De heer De Jong „Onze zaken zulle concentreren op massaprodukt. Dit aan de supermarket ook niet overgaan kostprijs verkopen vi'eemde artikelen, lijke acties de gezont nieuwe verhoudinge •lang is van fabrika en consumenten". Hij vervolgde denstand in Nederla land haar positie •van het grootwinkel heeft kunnen handht te danken aan het deze landen de bundeling van beter is ingezien dar in de Verenigde St JFx-ankrijk en Italië, krachtige midden: en sterke inkooporg detaillisten. Onze .heeft wijde interna takkingen, die het sloten bedrijven mo wat het aanbod betr kelc concuiTentie Het nieuwe getx Inkoopcombinatie z zes miljoen gulden .en verrijst in het trum in Amsterdam in het begin van 1 jaar ook de eerste p den geslagen voor centrum, dat het ho

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 6