Textiel
de strij
4
DE V K 11 E ZEEU W
óensdag 26 septênïb'rr'lfcj
4e vacature: uitgebracht worden 16 stemmen,
waarvan 13 op de heer F. J. M. van der Stam en
.3 blanco.
De heer Van der Stam ie benoemd.
5. Idem tot het verlenen van eervol ontslag met
ingang san 1 september 1963 aan mevr. W.
A. den DeckerZijlstra als tijdelijk lerares
aan het Petrus Honilius Lyceum.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
6. Idem tot aankoop van het perceel Dekker
straat 19 alhier.
Zonder besproking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
7. Idem tot intrekking van het heslujt van 29
februari 1962 tot onteigening Van1 gronden
gelegen in de Nieuw -Neuzenpolder.
De Voorzitter: Ik kan U tot mijn vreugde nog
mededelen, dat hedenmorgen de akte tot grond-
verkoop aan de Dow verleden is.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
8. Idem tot verkoop van percelen bouwgrond,
gelegen ten noorden van de Koedijk, aan:
a. J. F. Rouw, alhier:
b. N.V. Handel Mij Terneuzen;
c. H. M. L. Geeleii, alhier.
De heer Bleyenherg: Ik heb een formele vraag.
Er staat in het besluit„te verkopen -aan J. F.
Rouw, voornoemd, of zijn lasthebbers, enz." Moet
dit niet zijn „lastgevers"?
De Voorzitter: Neen, het is goed zoSjïs het in
het besluit staat.
Zonder hoofdelijke stemming wordÜcSiform de
voorstellen besloten.
9. Idem tot verkoop van percelen bouwgrond,
respectievelijk gelegen aan de Guido Gezelle-
straat en Vincent van Goghstraal, aan:
a. J. F. Rouw, alhier;
b. H, de Jonge, Hoek.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform de voorstellen besloten.
IV. Idem tot het onderhands aanbesteden van
de uitbreiding van de Meterfahrick alhier.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
II. Idem inzake het plan voor de aanleg van
sportvelden en uitbreiden van de algemene
begraafplaats te Sluiskil.
De heer Bleijenberg: Ik ben blij, dat dit voor.
stel hier vanavond voor ons ligt. Ik zou gaarne
van Burgemeester en Wethouders vernemen, wel
ke tijd gemoeid is met het bestek en de uitvuering
van het plan zelf.
De heer De Vos: Ik geloof, dal het bijzonder
'moeilijk is om dat te zeggen en ik wil niet het
optimisme wekken, dat deze zaak in de komende
maanden in orde komt. Het maken van plannen
•hoeft niet zo lang te duren, maar de uitvoering
is van verschillende factoren afhankelijk. Vooral
als het werk in D. A. C. W.-verband. tegenwoordig
noemt men dat A. W.-verband, moet worden uit
gevoerd, is men gebonden aan de goedkeuring van
hogerhand. Ik kan U echter wel toezeggen, dat
wij niets zullen nalaten zo spoedig mogelijk met
de uitvoering te beginnen. Het duurt meestal enige
tijd vóór het subsidie verleend wordt.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
13. Idem inzake het verlenen van voorschotten
ten behoeve ran «Ie Woningbouwvereniging
„Werkmanshelang" alhier voor verbetering
van een zestal complexen woningwetwonin
gen.
t De heer Huijbrecht: Meneer de Voorzitter, dit
besluit is dermate belangrijk, dat het niet zo maar
als een hamerstuk dient te worden behandeld. Het
is niet zo gemakkelijk om woningwetwoningen-ver.
beteringen geregeld te krijgen met de diverse in
stanties in Den Haag. Het Java, zoals deze buurt
door de bevolking genoemd wordt, werd echt een
buurt waar mensen met een minder dikke beurs
woonden.
Dit plan houdt in. dat deze woningen, hoewel
niet helemaal modern, toch up-to-date zullen wor-
.den. Ik meen, dat er nieuwe deuren ingezet wor
den, nieuwe waterclosets, douchecellen, enz. Ik
,.vind, dat het bestuur van de Woningbouwvereni
ging „Werkmansbelang" een woord van lof toe
komt, want het is een enorm karwei om een en
ander aanvaardbaar te maken. Een woord van
waardering is hier zeker op zijn plaats.
De Voorzitter: Daar willen wij ons, als college
van Burgemeester en Wethouders, gaarne bij aan
sluiten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
De heer Huijbrecht: Ik wil maar overgaan tot
het stellen van vragen. Ik heb gelezen, dat de
Zuidelijke Kanaalhaven verlengd zal worden en
hoofdzakelijk zal gaan dienen als industriehaven.
Ik vraag mij af of deze haven zonder meer ook
geschikt is om te gebruiken als handelshaven. Ook
al omdat er niet meer omliggend terrein beschik
baar zal zijn.. Verder wordt deze haven 95 meter
breed. Wanneer langs beide kanten schepen lig
gen kan men er met een behoorlijk Rijnschip
bijna niet meer uit. Zou het daarom niet mogelijk
zijn aan het meest oostelijke eind een zwaatkom
te maken?
De heer Van Langevelde: De navolgende vragen
zullen misschien beter in de besloten vergadering
beantwoord kunnen worden, waarmede ik akkoord
Sa.
Ten eerste: is het definitief dat het Rijk deze
havens overdoet aan de gemeente en ten tweede;
is het mogelijk dat de gronden van Keracem in
eigendom van de gemeente komen door koop of
onteigening?
De heer Bleijenberg: Ik heb deze plannen eens
bestudeerd en ik heb niet precies een inzicht kun
nen krijgen hoe de aansluiting wordt op de locale
wegen, die op de kaart zijn aangegeven. Ik zou
daar graag een nadere toelichting op hebben.
De heer De Feijter: Welke industriën denkt
men aan te kunnen trekken en voor welke over
slagbedrijven zou aan deze havens plaats zijn. Ik
bedoel welke soort bedrijven dus.
De heer Hol: Op bladzijde 18, in de laatste
alinea, zegt de rapporteur: „De 75 meter breedte
van de huidige haven kan juist voldoende worden
geacht enz." Op cle tekening staat echter 95 meter.
De voorzitter: Het Hjkt mij gewenst, dat de
twee vragen van de heer Van Langevelde in de
besloten zitting beantwoord worden.
Mag ik dan de heer Snijders vragen eerst een
algemene toelichting te geven, hetgeen ook wel
interessant is voor de mensen op de tribune, en
daarna in te gaan op de gestelde vragen.
De heer Snijders: De opgave was dus om voor
het haven, en industriegebied van Terneuzen langs
het kanaal een ontwikkelingsplan op te stellen
teneinde deze grond op zo effecient mogelijke wijze
tc gebruiken.
Zoals in het rapport vermeld staat is dit natuur
lijk vrij eenvoudig te doen, als men beschikt over
terrein waar nog niets is. Ik moest hier echter
rekening houden met een aantal bestaande havens
en met bepaalde industrieën, die er al zijn. Voorts
bestaan er al weg- en spooraansluitingen. Het
meest ideale plan dat zou kunnen worden ontwor
pen, moet dus aangepast worden aan de moge
lijkheden die de bestaande toestand biedt. Ik heb
mij moeten beperken tot de oostelijke kanaal
oever. die het meest voor de hand ligt.
Aan de westelijke kanaaloever liggen in feite,
uit industrie, en handelsoogpunt gezien, dezelfde
mogelijkheden. Het gaat er natuurlijk in de eer
ste plaats om. wat wij hier kunnen verwachten en
wat die verwachting bepaalt. Dit gehele gebied
wordt zeer sterk beïnvloed door de kanaalwerken.
Hoe belangrijk die voor de havens zijn blijkt wel
uit de Belgische deelneming daarin ten behoeve
van de haven van Gent. Het is dus dringend nood
zakelijk om de havens van Terneuzen te ontwik
kelen, juist door de ligging van Terneuzen aan
het begin van dit kanaal. Het kanaal wordt ge
schikt voor schepen van 50.000 ton. Men gaat zich
dan afvragen, waar kunnen wij schepen van 50.000
ton ontvangen, wat voor bedrijven zijn daarvoor
nodig? De gestelde vraag van de heer De Feitter,
wat voor soort bedrijven die schepen nodig heb
ben, kan ik moeilijk beantwoorden. Vroeger waren
'dit alleen maar oliemaatschappijen. De onlwikke-
Voorlopig kan worden aangesloten op de be
staande spoorlijn en naar mate het plan wordt ge
realiseerd kan de omgelegde spoorlijn worden in
geschakeld.
De heer De Feijter vroeg; welke industrieën en
welke overslagbedrijven kunnen wij daar verwach.
ten? Dit is een moeilijk Ie beantwoorden vraag.
Aan de Zuidelijke Kanaalhaven hebben wij ge
dacht aan kleinindustrie, dat zijn bedrijven waarin
twintig tot honderd man personeel werkzaam is.
Deze hebben goedgelegen vaarwater nodig. De
terreinen zijn daar vrij schaars. Als soort bedrij-
De heer Van Langevelde: In deze raad is al heel
veel gesproken over de haven en deze is al dik
wijls aan de orde geweest. Zo ver als w(j nu zijn,
zijn wij echter nog nooit geweest. "Wij hopen dat
het plan spoedig gerealiseerd kan worden. Ik
weet dat het voor Terneuzen zeer belangrijk zal
zyn, ook voor de werkgelegenheid. Ik hoop dat
spoedig zal kunnen worden begonnen. Ik ben zeer
dankbaar dat het plan er ligt.
De heer De Feijter: Onze fractie kan ook in
18. De Voorzitter: Mevrouw, Mijne Heren, Leden
van de Raad.
Alvorens de laatste vergadering van de gemeen,
teraad in de huidige samenstelling met de gebrui
kelijke hamerslag te sluiten, zij het mij vergund
met een enkel woord van uw college afscheid la
nemen.
Het lijkt mij niet nodig en voor U niet interes
sant dat ik in oit afscheidswoord een gedctailleexa
overzicht geef van de verschillende besluiten uil
stemmen met het voorstel. Wy danken ook voor de afgelopen periode Slechts enkele der belang-
fnrti* en SpdsM waaruil blokt dat deze
de uitvoerige toelichting en voor die van Ir. Snij
ven noem ik b.v. metaalindustrie, ten chemische \yjj krijgen binnenkort een nieuwe-zeesluis
industrie, een plastic industrie, kortom industneen, en jjeze plannen passen geheel in de werken die
die aan vaarwater moeten liggen.
De overslagbedrijven is een moeilijk punt.
Voor kolen en erts e.d. is er een overcapaciteit
in Nederland. U hebt thans langs dit kanaal nog
een aantal belangrijke fabrieken liggen. Als de
ontwikkeling met deze schepen doorgaat, moet U
zorgen, dat ze zo kort mogelijk bij een haven
komen te liggen. Dat stelt zijn eisen aan de los-
apparatuur. Dat betekent dat deze losapparatuur
zeer kostbaar wordt. Wanneer deze niet meer kan
worden benut dan kan ze rendabel worden ge
maakt door een bepaald bedrijf. In Europa zijn er
daarom al verschillende grote fabrieken die alles
door aparte bedrijven laten doen. Bundeling van
dergelijke bedrijven is noodzakelijk.
De heer Huijbrecht: Het blijkt dus wel dat de
Zuiderkanaalhaven hoofdzakelijk bestemd zal wor.
den voor industriële doeleinden. Terneuzen heeft
zich echter nog altijd geschaard in de rij van han
delshavens. Ik wil U wel zeggen dat ik het jam
mer vind dat dit deel van de scheepvaart hier ver
waarloosd zou worden. De mogelijkheden zijn er,
Terneuzen ligt daarvoor uniek. Ik verwacht hier
niet direct repliek op, maar ik zou graag weten
hoe men hierover denkt.
De heer Snijders: Ik kan alleen maai zeggen
dat ik het eens ben met uw mening, dat Terneu
zen qua ligging unieke mogelijkheden heeft. Maar
ik zeg ook niet dat U niet moet kijken naar uit
breiding van de handelshaven. In de Zuiderhaven
zult U wel coasters en andere schepen kunnen
ontvangen, maar deze kunt U in de Zevenaarhaven
niets aanbieden. Ik heb uitdrukkelijk niet gesteld
dat Terneuzen op dat gebied geen mogelijkheden
heeft. Eerst als de gemeente beheerder is van de
havens, kunnen die mogelijkheden bekeken wor
den.
De heer Huijbrecht: Ik zie hier alleen van
komen dat het handelsdeel achterblijft.
De heer Snijders: Niet als U de mogelijkheid
openlaat. U kunt zelf het beste beoordelen wat U
moet doen. Er zijn verschillende dingen mogelijk.
De Zevenaarhaven biedt ook mogelijkheden. Dit
moet U voorzichtig opbouwen.
De heer De Meijer: Ik heb een idee dat de heer
Huijbrecht ook de noordzijde van de Zevenaar
haven op het oog heeft. Ook de terreinen die in
bruine kleur zijn aangegeven zijn bestemd voor de
industrie. De in oranjekleur aangegeven terreinen
zijn echter niet per se voor de industrie bestemd.
Als ik het persoonlijk zo bekijk, geloof ik dat de
smal uitlopende spie ook met de verlenging, bui
ten de reeds bestaande opslagterreinen, toch alles
zins plaats is voor handelsbedrijven. Ik weet niet
of de heer Snijders het ook zo ziet.
De heer Snijders: Ik moet alleen de hoofdlijnen
aangeven. De handel kan zich daar zeker gaan
ontwikkelen.
De heer De Meijer: U hebt de zuidzijde van de
Zevenaarhaven wit gelaten, omdat daar al bedrij
ven zijn, doch U zou dit met evenveel recht aan
de noordzijde kunnen doen, want ook daar zijn al
enige bedrijven gevestigd.
ling van de laatste jaren is zodanig, dat allerhan-
j de soorten bedrijven zoals voor kolen, erts, zwa-j De heer Snijders: Dat ben ik wel met U eens.
vel, graan, kortom alles wat in grote hoeveelheden De heer Huijbrecht: Het gaat mij om de planolo-
Aangezien de heer Ir. N. Snijders, directeur van
de Havens- en Handelsinrichtingen te Amsterdam,
inmiddels gearriveerd is, komt deze ter vergade.
ring, vergezeld van de heren W. Blok en C. Roe-
■lands.
3. Idem inzake „Ontwikkelingsplan Haven- en
Industrieterreinen Gemeente Terneuzen".
De Voorzitter verzoekt de heer Blok om de
heer Snijders aan de raadsleden voor te stellen.
De Voorzitter: Ik mag dan Ir. Snijders wel har
telijk welkom heten. Wij waarderen zijn komst
naar Terneuzen zeer. De vraagstukken, waarvoor
wü in onze gemeente geplaatst worden, zijn wel
van andere allure dan U, heer Snijders, in Am
sterdam meemaakt. Wij hebben U gevraagd bier
te komen, om bij de mogelijke vragen, die gesteld
worden, te assisteren. Wjj hebben steeds op een
bijzonder prettige wijze met U samengewerkt. Ik
stel U voor, dat wij in eerste instantie in de open
bare zitting vragen stellen. Daarna kunnen meer
moeilijke problemen aan de orde worden gesteld
in een besloten zitting, in verband met de breed
heid van die problemen.
De heer Fijn van Draat: Meneer de Voorzitter,
de voor onze gemeente zo belangrijk te nemen
beslissingen volgen elkaar op met de regelmaat
van een klok.
Mocht de Raad in haar laatste vergadering,
haar fiat geven aan het voorstel van uw college
tot aankoop van een zeer groot terrein voor de
vestiging van een fabriek van een wereldconcern,
thans weer wordt ons oordeel gevraagd voor de
uitbreiding van onze havens.
Wanneer wij terugblikken in het verleden,
meneer de Voorzitter, ik kijk dan terug ongeveer
vijftig jaren, dan zien wij onze haven in grootte
en belangrijkheid geklasseerd als ongeveer de
derde van ons land. Door allerlei omstandigheden
zijn wij wel wat gezakt op die lijst. De redenen
hiervan laat ik buiten beschouwing. Zij zijn ons
allen bekend. Het verheugt onze fractie, dat w%e
door een forse aanpak van uw college, nu waar.
schijnlijk op een keerpunt staan van de geschie
denis van onze haven. Ik wil van deze gelegen
heid gebruik maken, uw adviseur, Ir. Snijders,
hartelijk te danken voor de overzichtelijke wijze,
waarop hij in zijn rapport, de plannen heeft voor
gelegd. Het verheugt ons, dat hij met groot opti
misme de mogelijkheden van de haven van Ter
neuzen heeft uiteengezet. Dat de realisatie van
de plannen niet op korte tijd zal zijn te verwezen
lijken, spreekt vanzelf. Maar de toelichting van uw
college, geven ons de zekerheid, dat voorshands
mei een gedeeltelijke uitvoering van dit plan reke
ning kan worden gehouden.
Moeilijkheden van allerlei aard zullen door ons
opgelost dienen te worden. Onze fractie zal gaar
ne hieraan medewerken, opdat de belangrijkheid
van ons havengebied zoals vroeger in een stijgen-
■de lijn zal gaan.
U zult begrepen hebben, meneer de Voorzitter,
dat er onzerzijds geen bedenkingen zijn tegen dit
punt van de agenda.
De Voorzitter: Ik dank U zeer voor de waar
derende woorden,
vervoerd moet worden, beginnen gebruik te ma
ken van grote schepen. Door de mogelijkheden die
deze schepen hebben geschapen en door de moge
lijkheden die de Europese Economische Gemeen
schap heeft geopend voor een centraal afzetge
bied. gaat men er meer en meer toe over om van
uit. één plaats te distribueren. De vervoerders van
massa-goedei en moeten gaan zoeken naar cen
trale opslagplaatsen. Het is niet mogelijk om de
Noordelijke Kanaalhaven voor grote schépen te
gebruiken, omdat deze haven daarvoor te smal en
te ondiep is. De bestaande Zevenaarhaven met
een breedte van 125 meter is te beperkt voor
grote schepen. De kademuren van de Zevenaar
haven zijn op 8.75 meter gebouwd. Men kan deze
hoogstens tot 9.50 meter verdiepen, hetgeen tech
nisch mogelijk is, doch het treffen van voorzienin
gen aan bestaande kademuren is bijzonder kost
baar. Voor de grote schepen moet een haven ech
ter 12.50 meter diep zijn. Het Is mogelijk om in
deze haven een geul met die diepte maken. Als het
slechts om één schip ging zou het maken van een
geul inderdaad wel gaan, doch dit is veel te be
perkt.
De enige mogelijkheid is dus een haven tussen
gische opzet. Het is óf handelshaven óf industrie-
haven. Men kan het niet voor beide bestemmen.
Bij de realisering zou ik liever zien dat het zo
werd ingedeeld, dal de noordelijke kant van de
Zevenaarhaven bestemd is voor handelsdoelein
den en de zuidelijke kant voor industrie.
De Voorzitter: Dit zal afhangen van de bestem
ming die de stedebouwkundige eraan geeft.
De heer Bleijenberg: Zou het niet juister zijn de
bestemming om te draaien, de zuidelijke kant
voor handels- en de noordelijke kant voor indu
striële doeleinden?
De heer Snijders: De noordelijke kant is minder
diep. U heeft hier een goede mogelijkheid voor de
handel. De handel heeft ook minder terrein nodig.
De heer Huijbrecht: Als men nu bijvoorbeeld
kolenvervoer heeft van de Zevenaarhaven naar
Sluiskil.
De heer Snijders: Dan is de noordzijde beter.
De heer Hol: Als de Zevenaarhaven handels
haven moet worden dan moet er een geul worden
gegraven. Is dat dan niet bezwaarlijk? Ik ben
daar op het eerste gezicht een beetje huiverig van.
de Noordelijke en de Zevenaarhaven. Daarvan is Aan de zuiderkant zijn drie hoofden. Zou daar
bij dit plan uitgegaan. Daaromheen zijn mogelijk
heden gegroepeerd die een dergelijk havengebied
schept.
In een groot havenbekken dient in korte tijd
veel ontscheept te worden. Daarom moeten de op
slagterreinen ook zo groot mogelijk zijn en zoveel
mogelijk worden benut. De eisen die de scheep
vaart stelt bepalen de breedte. Ik meen dat daar
voor een goede oplossing is gevonden. Het is de
bedoeling van het plan om haven- en opslagbedrij-
ven van stukgoederen langs dit havenbassin te
groeperen.
Het is duidelijk, dat de Noorder Kanaalliaven
hiervoor niet in aanmerking komt. Ten aanzien
van de Zuider Kanaalhaven is door de heer Huij
brecht gevraagd of, als deze tot industriehaven
wordt bestemd, deze haven dan ook nog geschikt
is voor handelsdoeleinden. U heeft gelijk, meneer
Huijbrecht, dat door deze breedte van vijfennegen
tig meter, het niet mogelijk is te draaien indien
aan beide kanten schepen aan de kade liggen. Aan
dit probleem is uiteraard wel gedacht. Tegen het
achteruitvaren hoeft U echter niet te zwaar aan
te kijken. Dal is zeer goed mogelijk en het komt
ook wel voor. Als de bedrijvigheid daar toeneemt
kan men inderdaad beter een zwaaikom laten
maken. Dit is een plan dat verder ontwikkeld zal
moeten worden als deze haven gegraven wordt en
als zich hier bedrijven gaan vestigen. Een handels
haven geeft in het algemeen een veel grotere be
drijvigheid dan een industriehaven. Langs deze
haven liggen thans reeds bepaalde bedrijven. Een
verdere uitbreiding van de handelshavenactivitei-
ten is wellicht nog mogelijk. Toch zou ik uw Raad
willen adviseren als dat een zekere omvang aan
neemt dit te combineren met het grote haven
bekken. U kunt aan dit plan vasthouden. De Zeve
naarhaven, die door zijn afmetingen aan de mond
niet bijster geschikt is voor zeer druk handelsver
keer, zal wel geschikt zijn om door verlenging een
industriële bestemming te krijgen. Dergelijke in
dustrieën ontvangen ook niet elke week een 50.000
tons schip. Er bestaan industrieën van behoorlijke
omvang die b.v. vier keer per jaar een groot schip
ontvangen. Gedacht is met name aan overslag
bedrijven. Uitgaande van de hoofdspoorlijn kun
nen al deze haventerreinen van spooraansluitingen
worden voorzien en zjjn bestaande terreinen aan
deze lijn aangesloten. Het wegenstelsel is op de
kaart alleen in hoofdlijnen aangegeven. De gele
wegen moeten worden aangesloten. In meer uit
gewerkte plannen dienen deze aansluitingen pre
cies te worden geprojecteerd. Een aantal aftak
kingen zijn aangegeven. Bij de verkavelingen kunt
U deze aftakkingen iels anders groeperen.
De locale wegaansluitingen, waarnaar de heer
Bleijenberg gevraagd heeft, zijn alleen geprojec
teerd. Die zullen moeten aangepast worden b(j de
niet iets anders te maken zijn?
De heer Snijders: Deze geul is nodig voor grote
schepen van 50.000 ton. Ik geloof dat het scheep
vaart technisch mogelijk is dit te realiseren.
De heer Vrieling: De raming van de werkge
legenheid is die op ervaringen gebaseerd, en zo ja.
welke?
De heer Snijders: Deze zijn gebaseerd op ge
gevens, die men ook bij het Nationale Plan ge
bruikt.
De Voorzitter: Mag ik U voorstellen eventuele
andere vragen in een besloten zitting aan de orde
te stellen?
Overgegaan wordt tot een besloten zitting.
De Voorzitter heropent de openbare vergade.
ring.
De heer Bleijenberg: Mijnheer de Voorzitter,
het thans voor ons liggende plan is naar het ge
voelen van onze fractie een plan van Europees
formaat. Immers het dient primair te worden ge
zien in het kader van de gunstige ligging van onze
gemeente ten opzichte van vooral België en
Noord Frankrijk, dus niet alleen in streek of na
tionaal verband maar vooral in Europees verband.
Daarom een plan van Europees formaat. Het is
voortgekomen uil dc noodzaak de mogelijkheden
die de nieuwe sluizen en de kanaalverbreding in
houden doelmatig uit te bouwen en het is gericht
op de reële verwachtingen van de verdere ontwik
keling van de Kanaalzone.
Het getuigt van durf en visie en bevat naast
voorzieningen op korte termijn ook al enkele voor
zieningen op wat langere termijn.
Het is ruim opgezet en past uitstekend in het
complex van maatregelen welke door onze ge
meente worden genomen, voor een ontwikkeling
welke onder de leiding van uw college van Burge
meester en Wethouders naar omvang en dyna
misch steeds geweldiger wordt.
Wij vertrouwen dat de realisatie van het aange.
boden plan niet zal worden geremd door financie-
rings- of dergelijke moeilijkheden, doch direct
daarnaast zij onze overtuiging vermeld dat ook
deze eventuele moeilijkheden door uw college
langs de daartoe geëigende wegen overwonnen
zullen worden.
Niet alleen, maar toch ook, omdat dit plan
voortvloeit uit het zeer positief gerichte beleid
van uw college geven wij er gaarne onze steun
aan. Rest nog een woord van dank aan onze advi
seur de heer Snijders voor zijn van brede visie ge
tuigend ontwikkelingsplan.
De Voorzitter: Ik dank U zeer voor uw waarde
rende woorden.
De heer Huijbrecht: Wij zijn het natuurlijk met
de vorige spreker eens en wij zijn verheugd dat wij
ontwikkeling van dit terrein en dit moet langza-jnaast de industriële activiteiten een plan van een
merhand gaan. Een deel van de bestaande rijks- :<lergeljjk formaat te beoordelen krijgen op het ge-
weg is benut. Om U een voorbeeld te geven hoe [bied van de havens. Terneuzen is van oudsher een
U langzamerhand toch kunt aansluiten op dit plan havenplaats geweest. Met de realisering van dit
noem ik de spoorlijn. Er is een spoorlijn die de plan hopen wjj dat liet niet lange tijd op zich zal
uit.breidingsmogeiykheld van de havens afsluit, laten wachten dat Terneuzen zich weer schaart nisch bezien."Öe inspecteur" hTefr*hiei aiTvakma'n
Deze spoorlijn is nu anders geprojecteerd 'in de rij van havenplaatsen die er zijn mogen, 'zijn mening gegeven. Dat is uiteraard zijn vrijheid.
thans worden uitgevoerd. De plannen zjjn op
papier gereed en wij hopen dat ze te zijner tijd
worden uitgevoerd.
De Voorzitter: Ik dank de heer Snijders voor
zijn helder rapport en voor de daarop nog gege
ven toelichting.
De heer Snijders verlaat met de heer Blok en
de heer Roelands dc vex-gadering.
13. Idem tot wijziging van de beheersverordening
van het gemeentelijk woningbedrijf.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
14. Idem inzake het aangaan van een vaste geld.
lening en van kasgeldleningen.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
15. Voorlopige vaststelling van de gemeente
rekening dienstjaar 1960.
Zonder bespi-eking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
16. Voorstel van Burgemeester en Wethouders
tot wijziging van de begroting dienstjaar
1963.
Zonder bespreking of hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
17. Rondvraag:
De heer Hamelink: Op 15 september a.s. wordt
weer het fruitcorso te Goes gehouden.. Zoals U weet
bestaat hier altijd grote belangstelling voor. Mijn
vraag is of het mogelijk is dat een extra boot of
een grotere boot ingelegd wordtvorig jaar bleek
dat de belangstelling zo groot was dat vele men
sen uren moesten wachten en er zelfs verschillen
de teleurgesteld moesten worden.
De Voorzitter: Wij zullen gaarne een poging in
die lichting doen.
De heer Hamelink: Meneer de Voorzitter, op de
weg langs de Cokesfabriek hebben de voorbijgan
gers, met name de fietsex-s, veel last van het
scherpe cokesstof. Zou het mogelijk zijn om dit te
vermijden en te dien einde eens overleg wordt
gepleegd met de directie. Ik herinner mij dat er
al eens eerder in een raadsvergadering over ge
sproken is. Het wordt echter met de dag erger
en de voorbijgangers hebben er veel hinder van.
De Voorzitter: Wij zullen dit bekijken.
De heer Hol: Wij hebben in deze vergadering
erg veel gesproken over haven, en kanaalwerken.
Zou het niet mogelijk zijn eens een excursie te
houden met de raadsleden?
De Voorzitter: De heer De Vlieger van de
Rijkswaterstaat heeft ons ook al eens iaten weten
dat hij dit graag zou verzorgen. Zou de raad er
wel voor voelen om dit op een middag te doen?
De heer Weterings: Ik kan dit voorstel onder
steunen. Ik zou het zelfs uit willen breiden. Er
zjjn meer grotere plannen in uitvoering waar men
af en toe maar eens komt. Ik zou willen voor
stellen om deze ook in deze excursie op te nemen
De Voorzitter: Men voelt dus wel voor een ex
cursie op een middag? Dan zullen wjj het zo orga
niseren. Ik zou daarvoor dan ook de raadsleden
die deze ontwikkeling hebben meegemaakt en als-
dan geen zitting meer hebben in de raad, willen
uitnodigen.
De heer Weterings: De heer Hamelink had het
juist over de bootdiensl. Ik heb een vraag over <le
lyn HoedekenskerkeTerneuzen in het algemeen
Heel de zomer zijn de boten van deze dienst over
vol en diverse wagens moeten blijven wachten of
terugkeren, hetgeen niet bevoi'dei'lijk is voor het
bezoek aan Terneuzen. Dit geldt in het bijzonder
voor toeristen in het zomerseizoen. Ik moet con-
statexen dat het gebruikmaken van deze boot on
doenlijk gaat worden. Zou het mogelijk zijn hier
eens contact over op te nemen met het provin
ciaal bestuur, zodat er een grotere boot gaat
varen, die meer personenwagens en kleine vracht'
wagens kan vervoeren?
Verder wil ik wijzen op de hopeloze verkeers
situatie in Perkpolder. Daar wordt de hele dag
met drie boten af en aan gevaren en men let niet
meer op de tijd. Men kan het echter toch niet af.
Provinciale Staten hebben gezegd: Wij zullen
alles doen om het verkeer te bevoi'deren, maar als
dit alleen plaats vindt voor het veer Vlissingen
Breskens vind ik het toch wel zeer beperkt. Ik
zou daarom willen dat ook voor het veer Kruinin-
genPerkpolder maatregelen worden genomen
zodat de vervoerscapaciteit groter wordt. Er zijn
plannen, maar men hoort er niet van. Men heeft
er geen idee van wat daar moet wachten en wat
dat allemaal kost.
De Voorzitter: Wij zullen dit ter kennis bren
gen van het provinciaal bestuur. Ik ben er echter
van overtuigd dat men alles beproeft wat maar
mogelijk is en zeer veel aandacht schenkt aan de
veerdienst bij Perkpolder.
De heer De Vos: Men is volop bezig met de
plannen voor uitbreiding van het veer Perkpolder
Kruiyingen. Het provinciaal bestuur doet al het
mogelijke om dit zo spoedig mogelijk te realise
ren. Ik bedoel maar dat hier inderdaad wel aan
dacht aan wordt besteed. Maar wy kunnen wel
eens informeren hoe het nu met deze plannen
staat. Dan horen wij officieel eens wanneer men
denkt dat de nieuwe boot klaar zal zijn. De bouw
van een grote boot eist uiteraard ëen vry lange
bouwtijd en daarnaast is een verandering van de
aanlegsteiger en uitbreiding van de havens nodig.
De heer Weterings: Men is nog niet bezig. Het
is nu wel zó dat men op het ogenblik drie boten
heeft ingelegd, die men dooilopend laat varen
maar dit eist nog uren wachten.
ijkste facta en decises, waaruit blykl dat deze
periode van grote betekenis is geweest en cigtn
kenmerken draagt mogen hier vermeld worden.
In de eeiste plaats enkele feiten van persoon-'
llJke aard. Op 31 maart 1960 zag mijn ambtsvoor.
ganger, Mr. Tellegen, zich wegens het bereiken
van de pensioengerechtigde leeftijd genoodzaakt
ais voorzitter van uw college heen te gaan. Op
grootse wijze werd door U en de bevolking al-
scheid van hem genomen.
De samenstelling van de raad onderging een
tweetal wijzigingen doordat Dr. Camps op 22
december 1960 als lid van de gemeenteraad moest
bedanken wegens vertrek naar het buitenland,
terwijl de heer Henry in verband met de eervolle
benoeming tot burgemeester der gemeenten
Numansdorp en Klaaswaal ons per 10 mei 1962
verliet.
De ontwikkeling van de gemeente maakte het
noodzakelijk, dat in de afgelopen jaren zeer be
langrijke planologische voorzieningen moesten
worden getroffen. Verwezen zij in dit verband
naar de besluiten betreffende hel vaststellen van
de uitbx'eidingsplannen Zuid, Serlippenspolder,
Zuid-West, Oostelijke Kanaaloever, Nieuw Neu-
zenpolder en het nieuwe plan voor Sluiskil. Dit
tot onze gemeente behorende belangrijke dorp zal
in de komende jaren aanzienlijke veranderingen
ondergaan, voornamelijk tengevolge van de werk
zaamheden met betrekking tot het nieuwe kanaal
van Terneuzen naar Gent, waarover tussen de Ne
derlandse en Belgische regering in 1960 overeen
stemming werd bereikt.
De verwachting bestaat, dat na het gereed
komen der nieuwe sluizen en na het voltooien
der thans aan de gang zijnde kanaalwerken een
periode van verdere ontwikkeling voor de ge
meente zal intreden, waartoe het voorspel zich
reeds thans aftekent.
Door de aanwijzing van Terneuzen als indu
striekern kwam de zo lang verbeide industrialisa
tie op gang. Zeer belangrijke besluiten in verband
met de vestiging van een bedrijf van de Meter-
fabriek te Dordrecht, van de N. V. Philips te Eind
hoven en van de Dow Chemical International te
Midland bevestigde, dat uw college niets onbe
proefd wil laten om de ontwikkeling der gemeente
in deze richting te stimuleren. Dat hierbij grote
steun van Rijks- en Provinciale overheid werd
ondervonden stemt tot diepe erkentelijkheid.
Het is verheugend te mogen opmerken, dat bij
de toename der industrialisatie ook de woning
bouw grotere omvang krijgt, hetgeen moge blijken
uit het feit dat dit jaar aan onze gemeente 176
woningwetwoningen werden toegewezen, een
aantal dat nog nimmer werd bereikt. Helaas werd
de particuliere bouwactiviteit door maatregelen
van de Rijksoverheid enigszins afgeremd, waar.
door in deze sector stagnatie ontstond.
Op het terrein van het onderwijs zij vermeld dat
een drietal nieuwe kleuterscholen werd geopend,
terwijl de nieuwe openbare school in Terneuzen
gereed kwam. Door uw raad werd medewerking
vei'leend voor de bouw van een nieuw Kruis-
gebouw en werd de bouw van een nieuw bejaai-
dentehuis in principe mogelijk gemaakt.
Dank zij de verdere medewerking van de Rijks
overheid konden prachtige sportvelden ingebruik
genomen worden, terwijl een begin werd gemaakt
met de bouw van het zwembad in de Oesterput
ten, waartoe uw college op 10 maart 1961 besloot.
De toename der werkzaamheden maakte het
noodzakelijk het uiterste van het ambtenaren
korps der gemeente te vragen. Een woord van
waardering jegens alle medewerkers in de divers?
sectoren van het gemeentelijke apparaat is hier
volkomen op zijn plaats. Uw raad besloot het ad
ministratieve gedeelte van ons apparaat aanzien
lijk uit te breiden. Helaas zij te dezer stede ver
meld, dat de gemeentesecretaris, de heer Dees,
zich genoodzaakt zag zijn werk neer te leggen.
Ook wil ik nog releveren dat in de afgelopen zit
tingsperiode de korpschef der gemeentepolitie, de
heer Reinders, ons door de dood ontviel. Zijn op
volger kon het door hem begonnen werk voort
zetten en smaakte het genoegen, dat uw raad
medewerking verleende het materieel der politie
te moderniseren en uit te breiden.
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen
op 31 mei j.l. heeft ons geleerd, dat een tweetal
leden van de huidige raad niet in de nieuwe raad
zullen terugkeren. Tot hen, de heren Jansen en
Vrieling, zij opgemerkt dat ik het jammer vind
hun bekende gezichten in de raadszaal te zullen
missen. U kende beiden het devies, dat het beter
is te zwijgen dan niets te zeggen. Wanneer U ech
ter het woord vroeg konden wü ervan verzekerd
zijn, dat een constructieve bijdrage werd verleend.
De heer Jansen maakte deel uit van uw college
sedert 1953 en de heer Vrieling vanaf 1958. Ik
dank U beiden voor de prettige samenwerking.
Belangrijker dan de hierboven gesignaleerde
gewichtige besluiten is het feit, dat de vergaderin
gen van uw college immer gekenmerkt werden
door een geest van goede onderlinge verstand
houding en van het verlangen gezamenlijk de be
langen der gemeente Terneuzen naar beste ver
mogen te dienen.
Voor alle medewerking en voor de prettige
samenwerking zeg ik U op dit moment hartelijk
dank. In het bijzonder wil ik dit zeggen tegen de
beide wethouders, met wie ik veel contact mocht
hebben. De vergaderingen van het college van
Burgemeester en Wethouders droegen altijd een
geanimeerd en prettig karakter. Ze konden wel
eens veel tijd vragen doch ik geloof, dat dit bij de
snelle ontwikkeling onzer gemeente voor de hand
ligt.
Ik moge deze afscheidswoorden besluiten met
de wens, dat de veie door U verrichte arbeid tot
heil moge zijn van de gemeente Terneuzen, welke
aan onze zorgen is toevertrouwd en welke gij
allen met inzet uwer beste krachten in de afge
lopen periode hebt willen dienen.
De heer Jansen: Meneer de Voorzitter, alt
oudste van de scheidende raadsleden is mij ver
zocht U ook namens de heer Vrieling hartelijk
dank te zeggen voor uw vriendelijke woorden.
De heer De Vos: Er wordt inderdaad nog nietDat WÜ juist thans, in een periode van welhaast
onstuimige groei van onze gemeente, afscheid
moeten nemen van de raad, vervult ons beiden
met enige weemoed. Wij zijn ons er tenvolle van
bewust dat de tijd dat het raadslidmaatschap min
of meer als een erebaantje werd beschouwd, ach
ter ons ligt. Onze steeds ingewikkelder wordende
maatschappij eist van hen, die geroepen zijn zit
ting te nemen in het hoogste gemeentelijke be
stuurscollege, o.m. zorgvuldige voorbereiding en
studie. Persoonlijk heb ik echter gemeend, geheel
vrijwillig, mijn plaats als raadslid te moeten af
staan ten behoeve van een jongere candidaat uit
Sluiskil. Zelf werd ik destijds immers als zodanig
door mijn partij kandidaat gesteld, doch woon nu
al sinds geruime tijd niet meer te Sluiskil.
Meneer de Voorzitter, heren Wethouders, mevr.
en heren raadsleden, gaarne willen wij U dank
betuigen voor de sympathieke wijze waarop wij
hebben mogen samenwerken. Met genoegen zullen
wij steeds terugdenken aan de periode waarin wij
met U allen zitting mochien hebben in deze raad.
Ook onze dank aan de ambtenaren van de ver
schillende gemeentediensten voor de loyale mede
werking steeds van hen ondervonden.
Meneer de Voorzitter, moge de nieuwe raad.
onder uw bekwame leiding, in goede harmonie
vruchtbaar samenwerken tot heil van onze ge
meente en daarbij tot richtsnoer voor ogen hou
den het woord van een onzer dichters: „Indien 'l
gemeen U roept, besorgt het als uw eijgen."
Het ga U allen, ook in uw persoonlijk leven,
wel.
De Voorzitter sluit de vergadering.
gegraven maar of er niet aan de voorbereidingen
gewerkt wordt kunnen wij niet beoordelen. Ik heb
de indruk, dat zulks we] degelijk het geval is.
De Voorzitter: Er wordt heel hard aan gewerkt
en ik weet, dat het Provinciaal Bestuur alles doet
om verbeteringen aan te brengen.
De heer Hol: Ik heb mij wel eens afgevraagd,
de vaart van Terneuzen naar Hoedekenskerke is
vrij lang. moet dat zo blijven bestaan? Dit in ver
band met de nieuwe wegen in plan Rotterdam
Goes. Kan er niet gevaren worden van Terneu
zen naar Ellewoutsdijk?
De heer De Vos: Men zou dat wel direct ge
daan hebben als dat mogelijk was geweest. F.r
liggen echter zandbanken in de Schelde, welke
men toch wel moet omzeilen.
De heer Hol: Door de zandbanken kan een geul
gebaggerd worden.
De heer De Vos: Welke dan wellicht in twee
weken weer volgespoeld is
De heer De Feijter: In de P. Z. C. las ik een
artikel dat Terneuzen het grootste aantal ver
keersongelukken heeft in Zeeland. Er sftat verder
in dat de inspecteur van politie gezegd heeft dat
de rijwielpaden langs de Axelaestraat zouden moe
ten verdwijnen. Heeft dit de instemming van
Burgemeester en Wethouders?
De Voorzitter: Dit is natuurlijk verkeersteek
Woensdag 26 se
DE VERGA
DER V. N.-AS
De Zuldafrikaa
van Buitenlandse
Louw. heeft mat
voortgezette algem
ling der internat ic
In de Algemene Vc
V. N. herhaald d
heidspolitiek van
een binnenlandse a
is en dat vele land
op Zuid-Afi'ika het
ter zijn in de bet;
bijdragen aan de
niet van Zuid-Afiil
worden. Bovendien
nister, komen deg
tiek hebben dikwi
die de meest flag
dicriminatie bedri,
Hij zei dat de V
cale verandering di
gaan. Besluiten va
ne Vergadering koi
gemeen door „kc
stand en men m
maten: een voor
een voor de zw
Louw.
MacNan
International
de ernstigste
Koreaanse
De Amerikaanse
Defensie, MacNan
september op een
gadering van de c
militaire zaken var
afgevaardigden ge
huidige intei-natioi
oordelen naar de
hoeften en de mog
re operaties, de
sinds de Koreaans<
MacNamara was
missie ontboden ni
van het verzoek
.Kennedy om rast
het onder de wa]
van 150.000 reserv
nodig mocht zijn
MacNamara hee
ber verder verklaar
nisterie een plan bi
versterking van
en modernisering
pening van de gror
ten.
JONGE DU
OVER DE
GEZE
Drie jonge Duits
dag over de grens
de Duitse politie
omdat één van hen
je Oosterdorp in de
burg een bromfiets
Maandagmiddag
geman. 17 jaar oud
uit Dortmund, op
van een lid van
mu7.iekkorps weg,
kox-ps aan het repe
leden van dit mu;
zetten een achtervc
lukte één van hc
kléin rijden
Hij vertelde dat
van zijn vrienden
met vakantie was.
len zijn in de polde
land aangehouden.
„Wij zoeken geer
indien nodig zullen
schuwen. Als een
cern dezelfde polit
voerd wordt mc
mixers e.d. ook op
toepassen, zal het
de textielhandel in
en zeker dat van
combinatie Nederlt
bijzonder afdoende
ben ten aanzien
terie afspraken gen
industrie en zijn ps
de president-eomrr
deze inkoopcombinE
C. de Jong. maanda
van de eerste pa
nieuwe gebouw var
nisatie in het gebic
gi'acht te Amsterda
Bij de inkoopcon
570 detaillisten in
confectie- en
aangesloten, die jaai
zamenlijke omzet
joen gulden hebben
De heer De Jong
„Onze zaken zulle
concentreren op
massaprodukt. Dit
aan de supermarket
ook niet overgaan
kostprijs verkopen
vi'eemde artikelen,
lijke acties de gezont
nieuwe verhoudinge
•lang is van fabrika
en consumenten".
Hij vervolgde
denstand in Nederla
land haar positie
•van het grootwinkel
heeft kunnen handht
te danken aan het
deze landen de
bundeling van
beter is ingezien dar
in de Verenigde St
JFx-ankrijk en Italië,
krachtige midden:
en sterke inkooporg
detaillisten. Onze
.heeft wijde interna
takkingen, die het
sloten bedrijven mo
wat het aanbod betr
kelc concuiTentie
Het nieuwe getx
Inkoopcombinatie z
zes miljoen gulden
.en verrijst in het
trum in Amsterdam
in het begin van 1
jaar ook de eerste p
den geslagen voor
centrum, dat het ho