RD' END LOUSE V olkshuisvesting en bouwnijverheid in 1963 Personeelsgebrek bij de P.T.T. Tekort aan geld en tijd Aan S.E.R. advies gevraagd over begrenzing loonkostenstijging De Berlijnse muur erue:. luxe. naar: en Gestreefd wordt naar 90.000 woningen PRINSJESDAG Wachtlijst voor 100.000 telefoonaansluitingen Financiële neerslag van een degelijk volk WAAR GAAT HET GELD HEEM l Woensdag 19 september '62 DE VRIJE ZEEUW Pagina 5 f 17,95 SLIPOVERS LiEFOON 2532 nonstratie j iel JT 6, TELEF. 2485 al: - Telef. 2360 UZEN LEF00N 2575 ÜTTW NEDERLAND BOUWT ZIJN MILJOENSTE WONING De regering- verwacht, dat in 1963 ongeveer 90.000 woningen in aanbouw kunnen worden geno men. Subsidies worden verleend voor 40.000 woningwetwoningen en voor 25.000 premiewoningen. Voor 25.000 ongesubsidieerde woningen zal rijksgoedkeuring worden afgegeven. De verhoogde bijdrage voor woningwetwoningen. die ge bouwd worden volgens aangew e zen efficiënte plannen (z.g. keu zeplannen) zal voor 10.000 wo ningen worden toegekend. Van de 25.000 premiewoningen zullen er 5000 worden gebouwd door woningbouwverenigingen niei een gemeentelijke garantie. De financiële bijstand ten be hoeve van de krotopruiming zal onverminderd worden gegeven. Het vraagstuk van de krotoprui ming heeft vele jaren gestag neerd door de grote woningnood die ons land kende. Het wordt dan ook steeds dringender. Bovendien is het vraagstuk sterk in de belangstelling gekomen door de behoefte aan sanering en reconstructie van de kommen van steden en dorpen. De minis ter zal er bij de colleges van Ge deputeerde Staten op aandringen er vooral voor te zorgen, dat de woningen, die bij de verdeling van het contingent woningwet woningen voor 1963 aan de pro vincies op titel van krotvervan ging worden toegewezen, ook zoveel mogelijk voor dit doel zul len worden aangewend. RUIMTELIJKE ORDENING De ontwikkeling van ons land blijft zich kenmerken door een snelle bevolkingsgroei. Het afge lopen jaar (1961) heeft zelfs een sterkere toeneming te zien gege- vet lai de ongeveer 140.000, laatste tijd jaarlijks aangroeide, n.l. rond 164.000. In 1961 is het emigratiesaldo omgeslagen in een vestigingsoverschot uit het buitenland, veroorzaakt door het teruglopen van de overzeese emi gratie, het toelaten van meer spijtoptanten en het aantrekken van buitenlandse arbeiders. Deze laatste factor is een aanwijzing, dat de bevolkingsontwikkeling in Nederland een probleem is van ruimer orde. De spreidingspolitiek van de regering blijkt vruchten af te werpen. .Zowel in het zuiden als in het oosten ontwikkelt de opne ming van de bevolking zich gun stig. In het gx-ootste probleemge bied - het noorden lopen de vertreksaldi duidelijk terug, evenals de structurele werkloos heid. De vi-aagstukken in het wes ten blijven zich concentreren om de Randstad Holland, mede In het licht van de toenemende mo- torisatie en de daarmede gepaard gaande drang tot een grotere spi-eiding van het wonen. Over de ontwikkeling van de Randstad heeft de minister in de afgelopen maanden contact met de provin ciale besturen geopend. Een dei- eerste onderwerpen, die hierbij voor uitwerking aan de rijks- en provinciale planologische diens ten zijn opgedragen, betreft de i-ecreatieve elementen in het ka der van de Randstad als geheel. Deze opdi'acht houdt mede ver- band met een der uitkomsten van de reci-eaticstudie bij de rijksdienst voor het nationale plan. BOUWPROGRAMMA 1963. In het bouwprogramma voor 1963 wordt uitgegaan van een totale produktie in de bouwnij verheid van 3950 miljoen. In de gebouwensector zal ƒ3100 mil- De Prinsessen Magriet, Bea trix en Irene tijdens de rij toer naar de Ridderzaal. waai-mede onze bevolking in de joen kunnen worden verwerkt. *in de P.T.T.-begroting woi'dt een overzicht gegeven van de omvang van de belangrijkste categorieën van het verkeer in het begrotingsjaar, gezien tegen de achtergrond van de ontwikke ling in cle afgelopen vijf jaren. Sij de ramingen voor 1963 werd er van uitgegaan dat de natio nale economie een evenwichtige groei zal vertonen, hetgeen ge- paai-d zal gaan met een verdere toeneming van het gebruik van de P. T. T.-diensten- De gx-oei van het binnenlandse briefpostver- keer wordt op 3.5 pet. geschat. Dit betekont dat circa 70 miljoen binnenlandse poststukken méér moeten worden verwerkt. Het pakketpostverkeer blijft een stij gende lijn vertonen. Het aantal kassiershandelingen zal verder toenemen, hetgeen wordt veroor zaakt door het steeds grotere ge bruik, dat door het publiek van de diensten van postcheque- en girodienst wordt gemaakt. De vraag naar telefoonaanslui tingen blijft toenemen. Hoewel de aanvragen van particuliere zijde de ovex-hancl hebben, is het aandeel van de aanvragen met een zakelijk karakter aanzienlijk en beloopt circa 35 pet. van het totaal. Zoals zich in vorige jaren reeds liet aanzien, kan het tot stand brengen van telefoonaansluitin gen geen gelijke tred houden met DE BELASTINGDRUK rapfil DETUIALE BELASTINGOPBRENGST IN '/«VAN HET NAT. INK0 .N (markrpr) Voor weg- en watex-bouwkundige werken is 850 miljoen opgeno men. Naar verwachting zal in 1963 de px-oduktie 10,7 hoger zijn dan in 1961. De arbeidersbezetting op de bouwvvex-ken zal met 5,5 toe nemen. Het produktieverlies door de werktijdverkorting zal 2,6 be- di-agen. Het produktieprijspeil zal met 5 stijgen. WONINGEN ƒ1640 MIL JOEN. Voor de x-aming van het bouw volume weid uitgegaan van Verkiezingen in Grenada Bij de verkiezingen op Grena da (Britse Antillen) gehouden verkiezingen heeft de Grenada National Pai-ty (G. N. P.i de Grenada United Labour Party G. U. L. P.verslagen. De G. U. L. P, was aan de regering totdat zij in juni j.l. werd afgezet. De G. N. P. heeft ingiet nieuwe parlement zes zetels en de G. U. L. P. vier. zodat de G. N. P. 4 labourzetels verkreeg. Voorzitter van de Laboui-party is Eric Gait-y, die door de Engel se regering van zijn functie werd ontheven nadat uit het rap port van een commissie van on derzoek onregelmatigheden in zijn finiancieel beheer waren ge bleken. Voox-zitter van de Nationale Party is Herbert Blaize, wiens verkiezingsleuze was, dat Grena da zich moet aansluiten bij het nieuwe gemenebestland Trinidad en Tobago. (van onze economische medewerker) Uit cle begrotingen, die minister Zijlstra liet licht heeft doen zien, is ons duide lijk geworden dat de financiering van een land iets anders is dan die van een onder neming of een particuliere huishouding. Het inkomsten- en uitgavenbeeld moet zó worden geleid dat er een stimulans of een remmende werking van uitgaat op het economische leven. De achter ons liggende jaren hebben ons geplaatst temidden van een storm achtige conjuncturele ontwikkeling. De regering heeft zich tot taak gesteld de gevol gen daarvan financieel zo op te vangen dat het grootst mogelijke nuttige effect van de voorspoed voor het land werd verkregen. Dat is een verdienste, die mede te danken is aan het begrotingsbeleid van minister Zijlstra. Het is goed dit te stellen vóórdat zijn naam onder de begroting door een andere wordt vervangen. Als twee- 40.000 woningwetwoningen;25.000 c]e (]oc] pad deze minister zich voorgesteld zijn land in een periode van voortgaande piemiewoningen en o. _onge pe]as^ngverjagjng Rjnnen te leiden. Hierin is hij niet geslaagd. Deze begroting, die wederom een tekort aanwijst, is er het bewijs van. De minister had zich voorgesteld de lastenverhoging procentueel achter ie doen blijven bij de groei van het nationa le inkomen. Hij heeft daartoe een bijdrage geleverd, maar niettemin blijft de fiscale subsidieerde woningen. Het to taal van 90.000 is hetzelfde als in 1962. Met de produktie uit de overloop en de nieuw te beginnen woningen te zamen zal naar schatting een produktiebeclrag van 1640 miljoen gemoeid zijn. 30 28 27 26 25 24 23 22 21 H 19o5 1960 1963 de vraag. Een verder oplopen van de wachtlijst, welke ultimo 1962 op 78.000 en ultimo 1963 op ruim 100-000 wordt geschat, is dan ook onvermijdelijk. De aan tallen lokale en interlokale ge sprekken zullen na de geringere stijging in 1961, die vooral moet worden toegeschreven aan de werktijdverkorting in het be drijfsleven, voor de komende jaren weer een stijging te zien geven, waarbij voor het interlo- kale verkeer rekening wordt ge houden met een stimulans als gevolg van de invoering per 1 juli 1961 en de uitbreiding eer 1 januari 1962 van dc uren waarin het A.Z.Z.-taricf geldt. VERANDERING VAN RECHTSPOSITIE. De P. T.T.-begroting laat een winstcijfer zien van ruim 80 mil joen. De telefonie geeft een winst aan van 82,4 miljoen; de telegi'afie van 2,4 miljoen. Ver der ziet men slechts nadelige sal di, n.l. posterijen 23,4 miljoen; draadomroep 8,9 miljoen; post- chèque- en girodienst 3,7 mil joen. Hoewel de bedrijfswinst niet ongunstig kan worden genoemd, mag niet over het hoofd woi-den gezien, dat deze winst geflatteerd is. Het normale dienstbetoon kan niet steeds worden geleverd, om dat de bedrijfsiTiiddelen tot de grens van hun capaciteit moeten .worden benut door een tekort in de personeelsbezetting. Het voor delig exploitatiesaldo is vrijwel uitsluitend te danken aan de bij de telefonie verkregen uitkom sten. Op zichzelf zou dit aanlei ding kunnen zijn tot het treffen van maatregelen ten aanzien van de telefoontarieven. Anderzijds wordt erop gewezen, dat de resultaten bij de posterijen zoda nig zijn. dat zulks tot de grootste vooi'ziehtigheid noopt met be trekking tot het tarievenbeleid. Ten aanzien van het perso neelsgebrek merkt de minister op: „Handhaving van het dienst betoon wordt steeds moeilijker. De personeelssituatie blijft, voor- al in het westen, zorgelijk. Het blijkt ondanks de vele wervings acties niet mogelijk de perso neelsbezetting in overeenstem ming te brengen met de eisen, welke de steeds toenemende om vang van het verkeer en de uit breiding van de bevolkingscentra stellen. De vraag, of het bedrijf in zijn huidige rechtspositie, in het bij zonder op het gebied van de financiering en van het perso- neelsbeleid, voldoende mogelijk heden heeft om zijn taak in over eenstemming met zijn maat schappelijke functie te kunnen vervullen, en zo neen of er uit dien hoofde redenen zijn oxn wij ziging van de rechtspositie te be vorderen, is in studie gegeven aan een commissie onder voor zitterschap van prof. dr. C. Goed hart. BOERDERIJEN ƒ45 MIL JOEN EN OVERIGE AGRA RISCHE GEBOUWEN ƒ30 MILJOEN. Het goedkeuringsvolume voor boerderijen zal evenals in 1962 achterblijven bij de te verwachten aanvragen. Het produktiebedrag voor andere agrarische gebou wen is weliswaar met 5 miljoen verhoogd, maar ook in deze sec tor zal een aanzienlijke afrem ming moeten plaats vinden. GEZONDHEIDSZORG EN HYGIËNE 125 MILJOEN- De verhoging van het bouw programma met 10 miljoen bleek noodzakelijk wegens de vrij grote overloop per 1 januari 1963; het toenemende aantal aan vragen zowel voor verpleegsters tehuizen als voor verpleeghuizen voor langdurig zieken, dat in 1963 wordt verwacht en wegens de noodzaak tot de bouw van meer zwembaden. De ixx l»et bouwprogramma 1963 opgenomen prodiiktiebedragen voro kerken, scholen, overige bij zondere gebouwen en overheids gebouwen ztjn nagenoeg gelijk aan die van voor 1962. druk ongeveer een kwart van het nationale inkomen vragen. VERLAGING BELASTINGDRUK De thans aangeboden miljoe- nennota wil een verdere verla ging van de belastingdruk voor- bereiden. Zij wijgt.pen aanzienlijk tekort aan van 939 miljoen, dat door het plaatsen van leningen kan worden opgevangen. Behal ve dit tekort klaagt de minister over een tekort aan tijd om zijn financiële politiek tot een aan toonbaar succes te maken. Zulk een beleid moet over een lange re periode worden voortgezet. Naast andere argumenten ligt hier een zwaarwegende stelling om de zittingsperiode van een minister te verlengen. Er zijn meer ministers die daar behoefte aan gevoelen in een tijdperk waarin de plannen van een om vang moeten zijn dat zij niet in één of enkele jaren kunnen wor den verwezenlijkt. Als een der oorzaken voox' het falen van zijn fiscaal verlich tingsplan noemt de minister de noodzaak om door de loop dei- conjunctuur geheven belasting gelden aan te wenden voor struc turele doeleinden en de infra structuur. Hij bedoelt daarmee het treffen van basis-voorzienin gen, waardoor welvaart in een verdere toekomst wordt gewaar borgd. Deze basisvoorzieningen en bepaalde uitgaven voor onder wijs zouden behalve uit belas tinggelden evengoed uit leningen kunnen worden gefinancierd. Dit zal kunnen wanneer de hoge be sparingen, die ons volk maakt niet voor directe expansie-finan ciering nodig zijn in de particu liere sector, zodat zij aan de overheid kunnen worden ge leend. In de komende jaren is verde re lastenverlichting mogelijk en nodig, zo worden wij bemoedi gend toegesproken. De minister vindt met name het tarief voor inkomsten- en loonbelasting zeer zwaar, maar vindt de budgettaire offers om hierin thans verande ring te brengen te groot. De regering geeft hier een staaltje weg van degelijke finan ciële politiek. Het zou in haar bereik hebben gelegen om met het oog op de komende verkie zingen thans een vuurwerk van belastingverlaging weg te geven. Wel rijst de vraag of de oud professor zieh in zijn financiële beleid niet al te zeer door theo retisch-sluitende systemen heeft De regering heeft, blijkens een gisteren voor publikatie vrijge geven brief van de minister van Sociale Zaken-en Volksgezond heid aan de Sociaal Economische Raad, onlangs aan de S. E. R. verzocht met spoed een advies uit te brengen over de begren zing van de stijging der loon kosten gedurende 1963. De re gering stelt het op prijs dit ad vies vóór 1 november te ont vangen. Minister Veldkamp herinnert er in zijn brief aan dat de re gering op 13 juli j.l. het overleg met het bestuur der Stichting van den Arbeid heeft heropend over de loonontwikkeling in 1962 en 1963. Dit heropenen van het overleg moet worden beschouwd als een voortzetting van de be sprekingen die het vorige jaar over dit onderwerp in kasteel Oud-Wassenaar zijn gehouden. In de besprekingen in kasteel Oud-Wassenaar, waarbij een be paalde matiging in de verhoging van de loonkosten werd over eengekomen. werd een voortzet ting van het gesprek in de loop van 1962 in het vooruitzicht ge steld. Minister Veldkamp deelt voorts mede dat van regeringszijde tij dens de bespreking op 13 juli j.l. enige suggesties zijn gedaan over de loonontwikkeling in 1963 om in dat jaar tot een beperking van de loonkostenstijging te komen. Het is gewenst, aldus de mi nister in de brief aan de S. E. R., dat bij de besprekingen hierover de meest recente gegevens over de huidige economische situatie en over de verwachtingen voor 1963 ter beschikking staan. In dit opzicht acht de minister van bijzonder belang de z.g. macro- economische ramingen voor 1962 en 1963 die het Centraal Plan bureau kortgeleden heeft ge maakt. Minister Veldkamp deelt verder o.m. mede dat deze ra mingen overigens in hoofdzaak overeenkomen met de gegevens die de regering in juli j.l. aan het bestuur der Stichting' van den Arbeid heeft verstrekt. In de loop van het gesprek met de Stichting van den Arbeid is gebleken, aldus dr. Veldkamp, dat het van verscheidene zijden op prijs werd gesteld indien de regering aan de S- E. R. advies zou vragen. In deze omstandig heden komt het de regering ge wenst voor dat, alvorens het ge sprek met het bestuur van de Stichting van den Arbeid wordt hervat, de S. E. R. in het licht van de economische verwachtin gen advies uitbrengt over de be grenzing van de stijging der loonkosten gedurende 1963. laten leiden. Het kenmerkende van die systemen is nu eenmaal dat zij door de gang van zaken in de praktijk steeds weer wor den omgekegeld. Hopelijk in dit geval niet. In ieder geval worden de staatsfinanciën hecht gefun deerd aan een volgend ministe rie gepresenteerd. DE C1JFERDANS De voornaamste posten, die aan de gestegen uitgaven debet zijn, betreffen de defensie en het onderwijs. Wij zijn ervan over tuigd dat onze vrijheid duur ge kocht moet worden. We bestedon er nu ruim 19 rr van onze begro ting aan. Zal er nu ook nog eens een jaar komen waarin de uit gaven voor defensie een dalende lijn vertonen? De wegvallende verdediging van Nieuw-Guinea biedt wellicht kansen. Als ons volk nu maar eens het gevoel kreeg dat wij militair waarlijk een bijdrage voor de vrijheid kunnen leveren. Maar op dit punt zijn er allerlei vraagtekens. Het onderwijs eist het grootste portie van de begroting op. Voor de toekomst van ons volk is het noodzakelijk dat wij op de moei lijkste vragen van technische, economische en andere weten schap een antwoord kunnen ge ven. Toch moet de vraag opko men of wij niet op bepaalde pun ten te ver gaan. De vele vragen die rond de betekenis van de mammoet-wet t kwamen opda gen, versterken ons in die me ning. Alleen al voor het kleuteron derwijs is 120 miljoen nodig. Het wetenschappelijk onderwijs zal 73 miljoen meer vragen. Het wetenschappelijk onderzoek vergt een surplus van 10 mil joen. Het nijverheidsonderwijs heeft een uitgaven-verhoging van 50 miljoen. Het ziet er naar uit dat wij op de duur in kennis ieder volk zullen siaan. Maai laten wij niet vergeten, dat he niet alleen zit in het doen var meer uitgaven. Het is te betreu ren maar op dit punt ontbreek' elke maatstaf voor controle. SUBSIDIEDALING De regering is doende alli mogelijke prijssubsidies weg u werken. De huurverhoging vat 1962 heeft haar geholpen, maa. ook de komst van de E. E. G. O) landbouwgebied. Het budget var het landbouwegalisatiefond' geeft een daling in de periodt van 1958 tot de nu ingediende begroting van 574 miljoen tot 215 miljoen. De huursubsidies dalen met ongeveer 40 miljoen. Dit is nuttig en wenselijk om tot reële economische verhoudingen te komen, ook in E. E. G.-ver band. Zien wij echter, dat derge lijke uitgaven-dalingen meer dan gecompenseerd worden door een vermeerdering van defensie mot 139 miljoen en een toeneming van onderwi.is-kosten met ƒ324 miljoen, dan zou men bijna ver zuchten of er nooit een eind komt aan de stijgende uitgaven! Of Nieuw-Guinea in 1963 nog 100 miljoen zal vergen is een open vraag. In ieder geval is er op gerekend. Minder veilig ach ten wij daarentegen een budget stijging voor aanleg en onder houd van landwegen van 170 tot 185 miljoen. Een dergelijke ver hoging staat toch in geen enkele verhouding met de sterk geste gen verkeers-onveiligheid en cle noodzaak tot een versnelde mo dernisering van ons wegennet. MEER GELD VOOR WONINGWETBOUW De voorschotten voor woning- wetbouw zullen een stijging on dergaan van 630 tot 750 miljoen. Dit is het enige spectaculaire cijfer in de sector van de volks huisvesting, die ons een pro gramma laat zien zoals wij in de laatste jaren gewoon zijn. De oplossing van de woningnood is niet de sterkste zijde van dit ministerie geweest, maar, vorige kabinetten hebben er eveneens hun tanden op stuk gebeten. Met nog geen jaar regeren meer voor de boeg mag men geen nieuwe concepties op dit terrein ver wachten. Het reeds door minister Zijlstra genoemde gebrek aan tijd een programma af te maken moet ook hier dan maar als veront schuldiging dienen. De landsbegroting voor 1963 wordt gekenmerkt door een po ging om een regeringsperiode correct af te sluiten. Zij brengt weinig spectaculair goed nieuws maar ook geen schokkende aan kondigingen in ongunstige zin. Het is de financieel-economische neerslag van een degelijk volk, dat monetair en financieel orde op zaken wil stellen en rustig wenst voort te bouwen aan een voorspoedige toekomst. Moge die ons overeenkomstig de verwach tingen in 1963 worden gegeven! drs. A. G. HILBRINK. (Nadruk verboden.) Dinsdagmorgen vroeg werd de hulp van het Westberlijnse Rode Kruis ingeroepen om hulp te verlenen aan een man, die_ onder een viaduct in de Franse'sector verward was geraakt in een prikkeldraadversperring op Oost- berlijns gebied. Volgens de po litie verkeerde de man, een Westberlijner. onder invloed van alcohol. Maandagavond hebben Oost- duitse grenswachten een in de Bernauersiras.se op wacht staan de Westberlijnse politieman met straatstenen bekogeld. Deze laat ste wierp op zijn beurt twee .traangasgranaten over de muur. In deze straat waren kort tevoren drie Oostberlijnse jon gens van resp. 13, 14 en 15 jaar, erin geslaagd naar West-Berlijn te ontkomen. Zij hadden via de daken van omliggende gebou wen in de kelder van een sinds vorig jaar door de Oostberlijnse autoriteiten dichtgemetselde wo ning weten te ontkomen. In de kelder bleven zij net zolang op een aan het Westberlijnse stads deel grenzende muur kloppen, totdat zij werden gehoord. West- berlijners maakten een gat in de muur en hielpen de vluchtelin gen er uit. Dinsdagmorgen vroeg zijn de Oostduitse grenswachten begon nen mei het optrekken van nieu we prikkeldraadversperringen bij de Potsdammer Piatz, waar de Britse. Amerikaanse en Sowjet- secioren samenkomen. i I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 5