RAN G de versnapering van de eerste RAN G Provinciaal nieuws KATANGA-KONGO RJS aWee^ st Wrak op Wester schelde wordt geborgen Kantongerecht Terneuzen Het verbond Rode Pimpernel Tagina 2 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 8 augustus 19621 PROCES TEGEN DUITSE JODENVERVOLGERS TERNEUZEN HULST VLISSINGEN van dc ONGELUK MET ELECTRA De vertegenwoordiger der Ver. Naties te Leopoldstad heeft dinsdag aldaar meegedeeld dat zij geen vergunningen meer zal verstrekken voor vliegtuigreizen naar Katanga. Verklaard wordt dat dit be sluit is genomen naar aanleiding van de mededeling der centrale Kongolese regering, dat slechts door haar goedgekeurde vluch ten naar Katanga mogen worden gemaakt. De Ver. Naties zullen wel „als tijdelijke maatregel" zorgen voor het vervoer van levensmiddelen en andere eerste levensbehoef ten naar gebieden in Katanga, waar men deze dringend nodig heeft. De centrale Kongolese rege ring heeft dinsdag meegedeeld maatregelen te zullen nemen tegen alle handelsbedrijven, die de Katangaanse regering steu nen en tevens in andere delen van Kongo werkzaam zijn. „Het zal dergelijke bedrijven niet wor den toegestaan aan de ene kant het staatsondermijnendo streven der Zuidkatangaanse leiders te steunen en aan de andere kant voordeel te halen uit de zaken, die zij in andere Kongolese ge bieden doen", aldus de medede ling der centrale Kongolese re gering, die de leiding der te Leo poldstad gevestigde hoofdkanto ren van deze ondernemingen van haar besluit in kennis heeft gesteld. In de mededeling wordt ver der gezegd dat de betrokken handelsondernemingen ..moeten kiezen of zij in Zuid-Katanga, dan wel in de rest van Kongo willen werken". Er zal een commissie worden ingesteld die tot taak krijgt „na te gaan welke wettelijke maat regelen genomen dienen te wor den, om naleving van de rege ringsopdracht door de onderne mingen te verzekeren". Premier Adoela heeft later in een andere bekendmaking mede gedeeld dat de centrale Kongo lese regering alle televerbindin- gen tussen Katanga en de bui tenwereld heeft doen opschor ten. „Deze maatregel, die in overeenstemming is met artikel 32 van de internationale over eenkomst betreffende televerbin- dingen, heeft ook betrekking op de radio-Katanga, dat niet meer het recht bezit uitzendingen naar het buitenland te verzor gen. Ook de radio-amateurs in Katanga moeten, met ingang van gisteren, hun uitzendingen sta ken", aldus de bekendmaking der centrale Kongolese regering. Reuters correspondent in Eli- sabethstad meldde dinsdag dat de telefonische-, telegrafische- en telexverbindingen van Elisa- bethstad, via Brussel, met Euro pa en andere werelddelen op de normale wijze functioneerden evenals de telefoonverbindingen met Rhodesië. dit ondanks de be schikking der centrale Kongole se regering, dat deze verbindin gen in het vervolg via Brussel moeten lopen. Waarnemers in Elisabethstad zijn van mening dat het de auto riteiten te Leopoldstad niet mee zal vallen haar order te doen uitvoeren, tenzij de Europese landen en Rhodesië weigeren te reageren on telefonische oproe pen uit Elisabethstad. Een andere mogelijkheid, om de verbindingen van Elisabeth stad met de buitenwereld te ver breken, zou bestaan uit het doen bezetten van het hoofdpostkan toor en van de radio-, ontvangst en zendstations te Elisabethstad door troepen der Verenigde Na ties. Een dergelijke maatregel heeft in september 1961 evenwel geleid tot het uitbreken van ge vechten tussen Katangaanse marechaussee en militairen en troepen der Verenigde Naties. In Bonn is maandag officieel een aanklacht ingediend tegen dertien voormalige S. S.'ers en leden van de veiligheidspolitie wegens medeplichtigheid aan de moord op 170.000 Joden uit Polen, Oostenrijk en Duitsland in het concentratiekamp Kulm- hof bij Posen. Slechts drie Jo den zijn hier aan de gaskamers ontsnapt. Twee van hen, nu woonachtig in Israël, zullen als getuige optreden. Zij hebben ook tijdens het proces-Eich- mann getuigenverklaringen af gelegd. SCHEEPVAARTBEWEGING KANAAL TERNEUZEN—GENT gedurende de maand juli. ZEEVAART. Aantal B.R.T. Geschut opvaart 245 270.789 Geschut afvaart 236 258.842 Gelost of geladen te Aantal B.R.T. Terneuzen 47 23.671 Terneuzen (Rede) 7 65.366 Sluiskil 9 18.148 Sas van Gent 3 795 BINNENVAART. Opvaart Het ziet er naar uit dat het wrak va nhet Turkse schip „Aydin" in de Westerschelde nu geruimd kan worden. Vier en een half jaar lang heeft rijkswaterstaat onderhan delingen moeten voeren om te komen tot het ruimen van het wrak van dit vrachtschip, dat op 21 februari 1958, tien dagen na dat het in aanvaring was ge weest met het Franse passa giersschip „Charles Tellier" in de zgn. Bocht van Bath zonk. Het schip, een „Libertyship" van 1945, was eigendom van een Turkse staatsrederij en de lading was eigendom van vele eigenaren wat het onderhandelen niet ver gemakkelijkte. Bovendien stelde rijkswaterstaat aan de bergers, die belangstelling voor het werk HET (SLECHTE) WEER IN EUROPA De Europese kust langs de Noord zee en het Kanaal is dinsdagavond door een waar noodweer getrof fen. Ten zuiden van Boulogne in Frankrijk, zijn twee vissersvaar tuigen vergaan. De bemanning van één der scheepjes wist zich te redden doch de vier opvaren den van de andere vissersboot zijn verdronken. Te Boulogne, Calais en Duin kerken deden zich rukwinden voor met een snelheid van meer dan 100 km per uur, evenals bo ven het ten westen van Bretagne gelegen Ouessant. De stormvlagen gingen gepaard met een bijzonder hevige regen val. Zo viel er in het gebied van Brest gedurende een paar uren méér regen dan gedurende de gehele maand augustus 1961. In Engeland was het slecht herfstweer. In Londen bedroeg de temperatuur 12 graden Celsi us, dit is de laagste dagtempera tuur, die aldaar werd waargeno men sinds het begin van de op tekening dezer temperaturen in 1940. De opvarenden van verscheide ne pleizerjachten moesten door reddingboten in veiligheid wor den gebracht. Ook langs de kust van Neder land en België was het weer ruw. Het scheepvaartverkeer op Ant werpen werd dinsdagochtend ge deeltelijk gestoord. In Zeebrugge werden opslagplaatsen van ben zine ernstig beschadigd. En ook boven midden-Europa was het bar slecht weer. In Duitsland en Oostenrijk heeft het vrijwel onafgebroken gere gend, hetgeen met hevige storm vlagen gepaard ging. De tempe ratuur is in west-Europa zó sterk gedaald, dat baders en zwemmers op de Noordzeestranden bevon den dat het zeewater warmer was dan de lucht. toonden, bepaalde eisen. De be langrijkste was wel een bank- storting van enige miljoenen omdat men niet het risico ven- ste te lopen dat wel de lading die nog steeds enkele miljoenen waard is zou bergen, doch niet het wrak. „Sinds enkele maanden is het bergingsbedrijf W. A. van der Tak N. V. uit Rotterdam eige naar van schip en lading gewor den". aldus de hoofdingenieur van het arrondissement Viissin- gen van de rijkswaterstaat, ir. H. Wieringa. „Van der Tak wil ook het schip bergen, kan aan de verplichte bankstorting voldoen, zodat onze pogingen om de „Av- din" die alleen bij slecht zicht gevaar oplevert voor de scheep vaart te doen ruimen, einde lijk succes dragen. De contrac ten zijn zojuist getekend en voor het ruimen van de „Aydin" tot een diepte van 14 meter min N.A.P. krijgt Van der Tak de tijd tot uiterlijk 1 januari 1966". Over de „Aydin" cn de lading waarvan totdusver niemand het fijne wist waren veel ge ruchten in omloop. Deze werden in de hand gewerkt doordat ka pitein Ziya Tansen destijds slechts met uiterste moeite te bewegen was zijn gezonken schip te verlaten. „De „Aydin" had een general cargo", aldus ir. Wieringa, „totaal 8500 ton goede ren die in Rotterdam en Ant werpen zijn geladen. Hoewel direct na de stranding door ons twee ton zilver werd geborgen en 14 ton lood. vertegenwoor digt de rest nog steeds een waar de van enige miljoenen. De la- dinglijst geeft, behalve het zil ver, aan: 2800 ton olie in drums, totaal 200 ton lood, 49 ton allu- minium, stalen pijpen en platen, spoorrails, betonijzer en machi neonderdelen. En niet minder dan 11 ton bier". Het zilver heeft rijkswaterstaat veilig doen opbergen en het staat ter beschikking van de eigenaar, die het destijds met <!e „Aydin" verscheepte, mits de door rijkswaterstaat gemaakte kosten worden betaald. Of Van der Tak nog een po ging zal ondernemen de „Aydin" in zijn geheel te bergen is niet bekend. „Het schip ligt op een harde onderlaag en in die vier en een half jaar is het nauwe lijks verder gezonken", aldus ir. Wieringa. „De opbouw steekt nog steeds boven water uit. Wel heeft duikersonderzoek ons uit gewezen, dat het schip is ge plooid, wat er op kan wijzen, dat het is gebroken". Bij de aanvaring in februari 1958 werd de „Aydin" zwaar be schadigd aan het voorschip aan bakboordzijde. De ruimen 1, 2 en 3 werden opengereten en lie pen onmiddellijk vol water, waardoor het voorschip zonk. Het achterschip bleef echter nog drijven en met uiterste kracht inspanning werd het schip bui ten do vaargeul aan de grond gezet. Daarna liepen ook de an dere ruimen langzaam vol water en zonk het schip. In de tussen liggende tien dagen werd de la ding zilver, wat lood en de dek lading spoorrails gelost. Aantal Ton Motorschepen 1657 653.849 Sleepschepen 166 228.880 Sleepboten enz. 345 12.030 Afvaart Aantal Ton Motorschepen 1591 628.570 Sleepschepen 153 213.872 Sleepboten enz. 354 13.336 Gelost of geladen tc Aantal Ton Terneuzen 177 72.104 Terneuzen Rede55 74.111 Sluiskil 324 186.987 Axel-Sassing 12 2.749 Sas van Gent 107 28.270 Waarschuwing De korpschef der gemeentepo litie alhier vestigt in verband met de veelvuldig voorkomende dief stallen van rijwielen en bromfiet sen de aandacht op artikel 86 van de algemene politieverordening van de gemeente Terneuzen. Daarin wordt bepaald dat het verboden is om op of aan de weg een rijwiel of rijwiel met hulpmo tor onbeheerd te plaatsen, te heb ben of te laten staan. Tussen 7 uur en 24 uur is dit niet van toe passing indien het rijwiel of het rijwiel met hulpmotor niet voor onmiddellijk gebruik gereed is. Door de politie zal een strenge controle op de handhaving van deze bepalingen worden uitge oefend. De in strijd hiermede aan getroffen voertuigen zullen wor den overgebracht naar 't bureau van politie alhier en alleen na opgemaakt proces-verbaal aan de betrokkenen worden afgegeven. Verkeersperikelen Gistermorgen te ongeveer kwart over tien had een aanrij ding plaats op de Havenweg, na bij de opslagplaats van de firma Cracau, tussen twee auto's, die beide in de richting Terneuzen reden. De bestuurder van de voorste auto, de heer F. P. J. J. P. uit Ixelles (B.l, moest plotseling sterk afremmen voor een langs de weg staand bermpaaltje en week daarbij naar links uit, waardoor de daarop volgende auto, bestuurd door de heer J. L. M. uit Sas van Gent, eveneens naar links moest uitwijken, doch niet kon voorkomen dat er een botsing ontstond en beide auto's materiële schade opliepen. Des namiddags te ongeveer 5 uur reed de heer J. J- met een auto achteruit uit de garage van de firma IJsebaert—Temmerman de Burgemeester Geillstraat op. Op dat moment kwam vanuit de Arsenaalstraat om de hoek van de Burg. Geillstraat gereden een Belgische auto, bestuurd door de heer J. L. S. uit Gent, die zijn rechterweghelft versperd zag door de achteruitrijdende auto. Bij het uitwijken naar links kwam de rechtervoorzijde van zijn auto nog in aanraking met de achterzijde van die auto. Agenda gemeenteraad. De raad der gemeente Hulst komt vrijdag a.s. in de raadszaal van het stadhuis alhier bijeen ter behandeling van o.m. de vol gende punten: Voorstel tot aankoop van grond aan de Steensedijk. Voorstel tot het aanvragen van een verhoging van het be drag per inwoner als onderdeel van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Voorstel tot vaststelling van de 13e, 14e, 15e en 16e wijziging der gemeentebegroting 1962. Engels schip niet brandende lading. Op de rede van Vlissingen is gistermorgen het 5.975 bruto re- gisterton metende Engelse schip ..Ivanghoe Beacon" aangeko men met een brandende lading vismeel. De brand beperkte zich tot ruim drie. Het schip kreeg geen toestemming de haven van Vlissingen binnen te lopen. Omstreeks kwart vóór tien is het teruggekeerd naar Antwer pen. waar het ook vandaan kwam. Daar zal de lading wor den gelost. Ook hierbij liepen beide auto"s materiële schade op. Beter (en halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Een verrassende en onaange name wending in de zaak tegen de Zaamslagse hotelhouder M. P. F. dreigde voor de 30-jarige A. K. te Vogelwaarde, die gis termorgen als getuige a déchar ge moest verschijnen. Wegens het herroepen van een tegenover de politie afge legde verklaring bracht de offi cier van Justitie, mr. T. Lebret, hem de ernstige gevolgen van deze houding onder het oog als zijndeonmiddellijke arrestatie inzake het plegen van meineed. K„ die aanvankelijk op zeer zelfverzekerde wijze de recht bank tegemoet trad, was kenne lijk van zijn bravour genezen toen hij voor de tweede maal voor het hekje trad en bedrem meld toegaf, dat zijn aanvanke lijk afgelegde verklaring de juiste was. F. was geverbaliseerd omdat in de nacht van 9 op 10 maart van dit jaar tussen 23.00 uur 's avonds en 5 uur 's morgens zich twee personen in zijn éta blissement zouden hebben be vonden, hetgeen op die uren verboden is. Deze zaak diende een vorige maal. waarbij F. zich verweerde met erop te wijzen, dat de beide personen, A. K. uit Vogelwaarde en C. M. van G. uit Koewacht, bij hem zouden blijven overnachten en hij deze eerst van eten frites met een gebraden haantje had voor zien. De verbalisant, de wachtmees ter-commandant der Rijkspo litie te Terhole, L. P„ releveerde zich aan zijn verbaal, waarin een eensluidende verklaring van K. en Van G. stond opgetekend, dat het helemaal niet in hun bedoeling had gelegen in het hotel van F. te blijven over nachten. Hun namen kwamen wel in het nachtregister voor. doch dit was niet getekend door de bur gemeester. K., die uiteraard niet bij de verklaring van de wachtmees ter aanwezig was en die vervol gens als getuige werd gehoord, verklaarde nu fris van de lever wèl naar F. te zijn gegaan met de bedoeling er eerst een hapje te eten en er daarna te over nachten. Omdat zijn „frites- met-haantje-mede-eetgenoot- confrater", zoals de officier Van G. in de loop' van het verhoor noemde, besloot als chauffeur toch maar weg te rijden, zodat er, volgens K„ niets meer van het overnachten was gekomen. De kantonrechter, mr. H. v. d. Belt, vroeg in gemoede aan K. of dit nu wel allemaal waar was en wees hem er vervolgens op, dat hij onder ede stond. Mr. Lebret wilde graag een antwoord op de vraag of alles wat in het proces stond juist was. Op de vraag of K. nadien F. nog had gesproken, antwoordde eerstgenoemde ontkennend. „U begeeft zich op zeer glad ijs, er is hier een parketwacht in de zaal aanwezig, die ik u, wegens het plegen van meineed, op dracht kan geven u in arrest te doen stellen", zo voegde de offi cier K. toe. Getuige Van G. beweerde eerst ook de bedoeling te heb ben gehad de nacht door te brengen in het hotel en ook hem werd door de kantonrech ter op het tegenstrijdige in zijn verklaring gewezen en de moge lijke gevolgen van dien, waarop deze getuige onmiddellijk zijn houding wijzigde en toegaf dat zijn eerste verklaring de waar heid bevatte: ook gaf hij toe F. nog naderhand te hebben ge sproken. „Heeft F. gezegd: Als je maar volhoudt, kan je niets gebeu ren?", vroeg mr Lebret hem. Het antwoord bleef v. G. hier op schuldig. Toen K. voor de tweede maal voor de balie verscheen zeide de kantonrechter hem, dat de officier de mogelijkheid van meineed voor hem wilde voor komen. Op de hem hierna gestelde vragen releveerde ook K. zich toen volkomen aan het proces verbaal. Op de vraag van de officier of hem door F. nog een avondje gratis eten was beloofd, ant woordde hij ontkennend. „U moest dus zo maar gratis mein eed afleggen!", reageerde mr. Lebret toen sarcastisch. F. zeide na de eis 150, boete of dertig dagen hechte nis dat de beide heren ge tuigen hadden staan liegen; hij zal de boete niet betalen, doch eerst „zijn voeten nog wel eens wassen in Middelburg". Na deze woorden wilde F. zich uit de rechtzaal verwijderen, maar er werd gesommeerd nog even te wachten op de uitspraak van het vonnis, dat luidde100 boete of 20 dagen hechtenis. Vervolgens moest v. G. nog een boete van 10,incasseren voor het zich na sluitingstijd bevinden in een café. K. had hiervoor schikking aangevraagd. Een vaderlijke waarschuwing Klein van postuur, doch vast besloten de heren van het ge recht van zijn zienswijze te overtuigen, trad naar voren de 77-jarige F. J. de W. te Sluis kil, die te dien einde een schrif telijk verweer op tafel depo neerde. Althans, zo betitelde mr. v. d. Belt het hem door gedaag de ter inzage aangeboden schrif tuur, waarop deze echter rea geerde met een ferm„Geen verweer, edelachtbare, doch rechtvaardigheid De W. was ten laste gelegd het berijden van een bromfiets waarop een deugdelijke hand rem ontbrak. Verdachte ont kende deze tenlastelegging en zei, dat de verbalisant de hand rem niet goed ingedrukt had, waardoor het leek alsof deze niet of onvoldoende functio neerde. De officier was het hiermede niet eens. doch wilde wel reke ning houden met de status van gedaagde en eiste ƒ7,50 boete. De kantonrechter maakte er 5,van met een vaderlijke waarschuwing. De buitenlucht <lee<l het heni 1 Voor het zich bevinden op de openbare weg in kennelijke staat van dronkenschap moest terechtstaan A. J. R. te Ter neuzen. Erg jammer voor hem door BARONESSE ORCZY 14 V Nadruk verboden. Chauvelin luisterde met enig geduld naar al die uitweidingen. Het kind kon hem niets schelen, maar de Rode Pimpernel had het uit de klauwen van de Leridans willen bevrijden; hij had alles op het spei gezet en verloren om dat besluit uit te voeren 1 Dit op zich zelf was al voldoende reden voor Chauvelin om belang te stellen in het uitvoeren van Marat's wraak, wat dan ook de oorspronkelijke oorzaak hiervan mocht geweest zijn. In ieder geval was hij nu vol daan omdat hij het kind veilig wist en de Leridans ongevoelig waren voor omkoperijen of be drog die hen naar de guillotine zouden kunnen brengen. Al wat ZÜ beweerden was dat zij bang waren. „Bang, waarvoor?" vroeg Chauvelin scherp. Dat het wicht opgelicht zou worden... gestolen! O! hij zou niet weggelokt kunnen worden... daarvoor waren zij te zeer op hun hoede! Maar klaarblijkelijk wa ren er geheimzinnige machten aan het werk... „Geheimzinnige machten!'' Chauvelin lachte luidkeels bij die veronderstelling. De „geheim zinnige macht" lag in elkaar ge l doken in een donkere cel van dej Abdij. Welke andere machten konden aan het werk zijn met be trekking tot het wicht? Wel. do Leridans hadden een waarschuwing gekregen! Wat voor een waarschuwing „Een brief", zei de man nors. „Maar daar m'n vrouw noch ik kan lezen..." ..Waarom sprak je daar niet eerder van?" onderbrak Chauve lin bars. „Laat mij die brief zien De vrouw haalde een vuil ver kreukt stuk papier van onder haar voorschot vandaan. Natuur lijk dat zij de inhoud niet kon lezen, want deze was in het En gels geschreven in de vorm van een weinig dichterlijk rijm, het geen Chauvelin een wüde uit drukking ontlokte „Wanneer kwam dit?" vroeg hij. „En hoe?" „Deze morgen, burger", mom pelde de vrouw ten antwoord. „Ik vond het vóór de deur. met een steen prop om te voorkomen dat de wind het weg zou doen waaien. Wat staat erin. burger?" ging zij voort, terwijl haar stem van angst beefde, want de bur ger gevolmachtigde zag eruit alsof hij een of andere dreigen de bovennatuurlijke verschijning had gezien. Hij gaf gedurende enige ogen blikken geen antwoord cn de bei de verachtelijke schurken had den geen begrip van de boven menselijke poging tot zelfbeheer sing. die achter het bleke, ver starde masker van de gevreesde man verborgen was. „Het betekent vermoedelijk niets, waar jullie bang voor be hoeven te zijn", zeide Chauvelin eindelijk kalm. „Maar ik zal zelf naar de commissaris van de sec tie gaan en hem zeggen een stuk of twaalf mannen van de Süreté te zenden om jullie huis te bewa ken en in jullie bereik te zijn als jullie hulp nodig mochten heb ben. Aldus zullen jullie je hele maal veilig voelen, hoop ik." „O ja, helemaal veilig, burger" antwoordde de vrouw met een zucht van nameloze verlichting. Daarna pas keerde Chauvelin zich om en ging heen, IX. Maar dat gekreukte vuile vod je papier dat hem door die vrouw Leridan gegeven was. rustte nog steeds in zijn toegeknepen hand. toen hii vlug stadwaarts snelde. Het scheen zijn handpalmen te verschroeien. Even tevoren had h;i de inhoud gelezen, waarvan hij maar al te goed de betekenis kende. Dat onbeschaamde Engel se kreupelrijm. de onderteke ning: een vijfbladige bloem in rood getekend! Hoe goed kende hij dat „Wij zoeken hem hier, wij zoe ken hem daar De meest vernederende ogen blikken uit Chauvelins loopbaan waren samengeweven met dat onnozele regeltje, en nu was het hier om hem te bespotten, of schoon hij wist dat zijn bitterste vijand vastgeklonken en hulpe loos lag, gevangen in een strik waaruit geen ontsnappen moge lijk was; zelfs ondanks dat hij wist, dat de spottende stem wel ke deze woorden op die heuge lijke dag, verleden jaar Septem ber. had uitgesproken, spoedig voor eeuwig het zwijgen opge legd zou worden. Er was geen twijfel aan of een uit die troep Engelse spionnen had deze waarschuwing voor de deur van de Leridans gelegd. Geen twijfel mogelijk of zij had den dit gedaan om zand te strooien in de ogen van de offi cier van Justitie om zo een ver warring bij hem te veroorzaken omtrent de identiteit van de ge vangene in de Abdij, alles ten voordelen van hun chef. De gedachte dat zulk een on zekerheid kon bestaan, dat Fou- quierTinville aan het twijfelen zou kunnen gebracht worden om trent de ware persoonlijkheid van Paul Molé, bracht het koude zweet op Chauvelins voorhoofd. Hij holde langs de eindeloze che- min de Pantin, hield alleen stil bij de barrière du Combat om de commissaris van de sectie op de hoogte te stellen omtrent het zen den van een wacht naar het huis der Leridans. Daarna, toen hij verzekerd was dat dit strikt en vlug zou volbracht worden, dreef een onoverwinnelijk gevoel van rusteloosheid er hem toe om door te hollen naar de woning van de officier van Justitie in de Rue Blanche alleen om hem te zien. om hem te spreken en zekerheid te hebben. O Hij moest zekerheid hebben dat geen twijfel, geen lafhartig heid van de zijde van enig amb tenaar de verwezenlijking van zijn meest geliefkoosde droom in de weg zou staan. Papieren of geen papieren, getuigen of geen getuigen, de gevangen Paul Molé was de Rode Pimpernel hier van was Chauvelin even zeker als van zijn eigen bestaan. Iedere zenuw had dat bevestigd toen hij van aangezicht tot aangezicht stond in de Rue des Cordeliers in de nauwe kamer oog in oog met zijn gezworen vijand. (Wordt vervolgd.) was, dat hij nog geen jaar ge leden voor een dergelijk feit schikking had gekregen en de officier deze thans als een mon delinge tenlastelegging bij het verbaal voegde. „Hoe komt u daarbij, dat u zich zo bedrinkt?", vroeg de kantonrechter hem. Gedaagde antwoordde hierop wegens de vakantie een glas of vijf bier te hebben gedronken. Toen hij het café, waarin deze vakantiebesteding plaatsvond, verliet, was hij niet dronken, maar werd dit eerst toen hij buiten kwam. Dit vond mr. v. d. Belt vreemd, aangezien steeds beweerd wordt dat de buitenlucht iemand meestal goed doet. Gedaagde zeide verder nog, op de bewuste dag in gezelschap van zijn vrouw te zijn geweest. „Uw vrouw was toch niet dronken, hoop ik?", vroeg mr. v. d. Belt verschrikt. „Eén is ai erg genoeg!" De officier vond dat op deze manier R. een hoop accijnzen betaalt en de alcohol voor hem bijzonder duur wordt, 60— of 12 dagen luidde vervolgens de eis en uitspraak. Verkeersovertredingen aan de lopende band R. D. te Hulst had bij het links afslaan als autobestuurder geen voorrang verleend aan het van rechts komend verkeer, waardoor een botsing ontstond met een scooter. De berijder hiervan kwam bij deze botsing lelijk te vallen; erger was. dat zijn op de duo zittend zoontje hierbij een schedelbreuk en blijvende littekens opgelopen had. D. werd deswege veroordeeld tot een boete van 50 of 10 da gen hechtenis. Voor eenzelfde feit hadden zich te verantwoorden: J. L. S. te Goes en P. J. W. te Vogel waarde. Zij moesten hiervoor boete betalen van resp. ƒ20,— en 40,—. Wegens het overschrijden van de toegestane maximum-snel heid binnen de bebouwde kom stond terecht G. M. E. v. d. B. te Sluiskil, die volgens de ten lastelegging op de Kanaalkade te Axel 80 km per uur gereden had. Gedaagde ontkende dit en meende dat de snelheid veel lager was. De in de zaal aan wezige verbalisant getuigde, dat hij de auto die v. d. B. bestuur de, met zijn motor met zijspan achtervolgd had, waarbij hem opviel, dat de dame die naast v. d. B. zat, steeds omkeek op een manier of zij wilde consta teren of verbalisant de wagen wel in kon halen. Toen dit ge beurd was vroeg de politieman aan v. d. B. waar hij de moed vandaan haalde om met vrouw en kinderen in de auto met een dergelijke snelheid te rijden. De officier vond het een ern stige overtreding en eiste 100 boete of 20 dagen hechtenis. De kantonrechter vonniste 75,of 15 dagen. Te hard gereden had ook mej. C. A. de B. te Hontenisse; zij werd hiervoor veroordeeld tot 50,of 10 dagen. Ook berijders van bromfiet sen geven nogal eens te veel gas. P. F. A. M. R. A. te Koe wacht had met zijn brommer maar even de 50 km gehaald. Dat was natuurlijk veel te hoog, waarvoor de officier een geld boete eiste van 50, De kantonrechter vond geen aanleiding van deze eis af te wijken en vonniste dus con form. De 77-jarige D. van H. te Graauw had met zijn bromfiets het verkeer uit de richting van de Paardemarkt te Hulst ge hinderd. Een botsing was hier door niet ontstaan, wel was Van H. gevallen tegen een auto, het gevolg was aanzienlijke mate riële schade, die door v. H. zelf was vergoed, aangezien hij op dat tijdstip niet verzekerd was. „Ik wist niet dat ik kwaad deed", zei v. H.. waarop de kan tonrechter repliceerde dat hij er ook in 't geheel niet kwaad uitzag, maar toch wel kwaad kon doen. Eis 30 boete, die gedaagde een zucht van schrik deed sla ken; de uitspraak bepaalde tie kantonrechter op ƒ20, Alle zeventig inzittenden van. een Amerikaanse Lockheed „Electra" zijn er zo goed als on gedeerd afgekomen toen het toe stel kort na de landing op een vliegveld bij Knoxville, in de staat Tenessee, van de landings baan geraakte en daarbij een vleugel verloor. De twee motoren in deze vleugel vlogen in brand. Een passagier liep een gebroken voet op en haar dochter een knie- wond. Volgens de gezagvoerder had een krachtige windstoot het vliegtuig naar de zijkant van de landingsbaan geduwd, waarbij het rechter landingswiel afknap te. De brandweer van het vlieg veld doofde het vuur binnen en kele minuten. De „Electra" was eigendom van American Airlines.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 2