Pan American vliegtuig bijna
verongelukt
Velen boeken passage in Nw.-Guinea
Loon- en prijsbeleid
Geen vooruitgang bij de Nederlands-
Indonesische besprekingen
De regeling van de bewegingsvrijheid
voor Militairen
Nederlandse overlevenden
van vliegtuigramp
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
en
VRIJDAG 27 JULI 1962
18e Jaargang Nr 5660
MOGELIJKHEID TOT
RADIOTÉLEFONISCH
CONTACT MET
HOLLANDIA
VERRUIMD
HET KONGOLESE
VRAAGSTUK
Weero verzicht
AMERIKAANSE
KERNPROEF OP
GROTE HOOGTE
MISLUKT
RASSENSCHEIDING
Protestactie van
postbeambten bracht
posterijen winst
Frankering bij abonnement; Temeuze)
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande J
Redactie-adres: Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidsvval
Telefoon 01150 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 6,per kwartaal; per
maand 2,per week 48 ct. Losse nrs 9 ct.
DE VRIJE ZEEUW
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v'/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen
Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum per
advertentie ƒ2,40.
Rubriek: Kleine Advertenties (géén handels-
advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel meer
22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding; Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad. 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur.
Een Boeing 707 vliegtuig van
Pan American World Airways is
gistermiddag met 79 passagiers
aan boord veilig op Schiphol ge
land, nadat liet enkele minuten
tevoren boven Winterswijk bijna
was verongelukt.
Volgens de eerste berichten
bet de gezagvoerder zijn machi
ne plotseling steil naar beneden
duiken teneinde een ander toe
stel te ontwijken.
Het gevolg was dat vrijwel
alle passagiers builen of ver
wondingen opliepen. Zij werden
tegen het plafond geworpen. Ter
wijl gelijktijdig alles wat los zat
door de cabine vloog.
Op Schiphol werd een deel
van de passagiers per brancard
uit de machine gedragen en met
ambulancewagens naar het ge
neeskundig centrum op de
luchthaven gebracht.
In de wachtkamer van de
Icahal bekwamen de passagiers,
die lopend het vliegtuig konden
verlaten, van de eerste schrik.
De 26-jarige zakenman R. C.
Hellwig uit St. Louis Amerika,
die op zijp reeds kalende hoofd
een bloedende schram van ca.
zeven cm. had opgelopen, ver
telde dat ook het luchtver
versingssysteem onklaar was ge
raakt. „De chaos in het vlieg
tuig was verschrikkelijk", zei hij.
De passagiers waren allemaal
heel erg geschrokken, doch hij
meende dat men niet van paniek
mocht spreken. Volgens hem
was het toestel in enkele secon
den minstens duizend voet naar
beneden gedoken.
Het betrof hier Pan Ameri
cans lijnvlucht 75 van Dussel-
dorf via Schiphol naar New
York. Het toestel landde op
Schiphol een kwartier na sche-
matijd, om één uur gisterenmid
dag.
De stewardess was de eerste
die na de aankomst op Schiphol
op een brancard naar beneden
werd gedragen. Zij lag bewus
teloos op de vloer van het vlieg
tuig.
Ettelijke passagiers kwamen
doorweekt uit de machine. Zij
hadden een onvrijwillig bad op
gelopen. Gemeld werd dat de
watertank achterin de machine
lek was geslagen.
Schade werd voorts toegebracht
aan de stoelen en de bagagerek
ken. Het was gisterenmiddag
boven Nederland druilerig weer
met weinig zicht voor vliegtui
gen. De Boeing met de registra
tie N 726 PA vloog op een hoog
te van 4500 voet toen de gezag
voerder het andere toesel plot
seling ontwaarde.
Wel was de machine dus al
iets gedaald omdat Schiphol niet
zo heel ver meer weg was, doch
de feitelijke landing was nog
niet begonnen, zodat de passa
giers hun veiligheidsriemen nog
niet hadden omgord. Het gevolg
was dat alle passagiers onver
wacht uit hun stoelen onzacht
tegen het plafond werden ge
worpen.
Een aantal passagiers klaagde
op Schiphol over pijn in de rug.
Zij werden voor een nader
onderzoek naar hel Wilhehnina-
gasthuis gebracht.
In totaal werden 26 der passa
giers door do G. G. en G. D. van
Schiphol naar het Wilhelmina
Gasthuis te Amsterdam ge
bracht. 14 op een brancard en 12
zittend.
De directeur-generaal van de
Rijksluchtvaardienst heeft een
onderzoek ten behoeve van de
Raad van de Luchtvaart gelast,
zo heeft de afdeling voorlichting
van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat meegedeeld.
Het Amerikaanse vliegtuig
had toestemming van de ver
keersleiding op Schiphol om tij
dens een vlucht van Dusseldoi p
naar Amsterdam te dalen tot
4.000 voet bij Harderwijk, zo
deelt het ministerie verder mede.
De verkeersleiding had geen
meldingen van vliegtuigen, die
een conflict-situatie met dit
Amerikaanse vliegtuig zouden
kunnen veroorzaken.
Duidelijkheidshalve wordt er
op gewezen, dat vliegtuigen, die
met goed zicht vliegen, geen
melding van een vlucht aan de
verkeersleiding behoeven ce
doen.
Een licht militair, propeller
vliegtuig. onderweg van Ypen-
burg naar Twenthe bleek zich
echter bij Teuge ook op de vlieg
hoogte van het Amerikaanse
vliegtuig te bevinden, waardoor
dc bestuurder van dit laatste
De twee t Nederlandse passa
giers, die maandag de vliegramp
met de Bristol Britannia van de
Canadian Pacific Airlines op
Honoloeloe overleefden, blijken
nauwelijks verwondingen te heb
ben opgelopen. Mevrouw L. de
FouwVrijheid uit Napier in
Nieuw-Zeeland, die in Nederland
met verlof was geweest, kwam
ongedeerd uit het wrak, maar
liep daarna nog enkele onbete
kende brandwonden op. Johan H.
Kauffmann uit Amsterdam liep
evenmin letsel op. Hy heeft zijn
reis van Honoloeloe naar Nieuw-
Zeeland donderdag voortgezet.
ZWANEN ZWOMMEN OP DE
BRINK IN BLARICUM
De zware regenval heeft ook
in Blaricum vrij veel oyeriast
veroorzaakt. Op de brink in La
ren, stond op een gegeven ogen
blik zoveel water, dat de zwanen
de vijver uitzwommen en een
toertje over de brink gingen ma
ken.
medegedeeld door het K. N. M. I.,
geldig tot hedenavond
Koeler.
Half tot zwaar bewolkt met
plaatselijk enkele buien, mogelijk
met onweer. Koelere, matige tot
vrij krachtige wind in hoofdzaak
uit noordelijke richtingen.
VRIJDAG 27 JULI
De derde Nederlander aan
boord van het toestel was de pur
ser, de 36-jarige Harry Soukop,
die tegenwoordig in Vancouver
woont. Hij bevindt zich nog in
het ziekenhuis met een gebroken
arm en met verlammingsver
schijnselen aan beide benen.
Volgens inlichtingen van de
C. P.A. in Nederland keerde de
Bristol Britannia maandag kort
na het vertrek van Honoloeloe
(op weg naar Nieuw-Zeeland)
met ca. 40 passagiers aan boord
terug naar het vliegveld wegens
storing aan een der motoren,
waarvan de gezagvoerder de pro
peller in vaanstand plaatste. Na
dat hij, om liet landingsgewicht
te verminderen, een groot deel
van de brandstof boven zee had
geloosd, scheen hij aanvankelijk
een goede landing te zullen ma
ken. Plotseling echter zwaaide de
grote machine van de baan af en
botste verderop met grote vaart
tegen een bulldozer. Daarbij brak
de staart van de romp af. De in
zittenden van dit achterste deel
van het toestel hadden daaraan
hun leven te danken. In het voor
ste deel deed zich een ontploffing
voor, waarna het in brand vloog.
Er waren in totaal 13 over
levenden. Onder hen bevond zich
met purser Soukop de overige
cabine-bemanning. De beman
ning in de cockpit kwam om het
leven.
v.m.
n.m.
Breskens
10.32
10.59
Terneuzen
11.07
11.34
Hansweert
0.47
12.14
Walsoorden
0.57
12.24
ZATERDAG
28 JULI
v.m.
n.m.
Breskens
11.25
11.42
Terneuzen
12.17
Hansweert
0.40
12.57
Walsoorden
0.50
1.07
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Juli
27
4.52
20.39
1.25
17.16
23
4.54
20.38
2.05
18.19
vliegtuig een plotselinge uitwijk
manoeuvre moest maken. Hier
door geraakten passagiers uit de
stoelen en werden gewond. Het
vliegtuig landde zonder verdere
moeilijkheden op Schiphol", al
dus het ministerie.
Gezagvoerder van de Boeing
was de 53-jarige James Magenis
uit Manhasset, Long Island,
New York. Hij had van de ver
keerstoren op Schiphol toestem
ming gekregen van 5000 naar
4000 voet te dalen en was daar
ergens in de buurt van Winters
wijk mee bezig, toen hij plotse
ling recht voor zich de kleine
één-motorige Beaver op zich af
zag komen. Als in een reflex
trok hij de Boeing scherp om
hoog en moest daarna nog scher
per zijn koers weer horizontaal
maken teneinde het toestel in
zijn macht te houden. Op het
moment dat hij de neus weer
omlaag bracht werden de passa
giers omhoog gezwiept. Dat hij
naar beneden zou zijn gedoken,
sprak hij tegen. Hoogstens kre
gen de passagiers bij liet plotse
ling corrigeren van de koers die
gewaarwording.
,Het had weinig gescheeld of
we waren tegen elkaar gebotst,"
verklaarde hij. De Beaver schoot
nu onder de Boeing door. ..Ik
schat dat we hem met 90 meter
hebben gemist."
Bij het onderzoek in het Wil
helmina Gasthuis bleek, dat de
verwondingen van de meeste
pasagiers niet van ernstige aard
waren. Zij konden na verbonden
te zijn huns weegs gaan. Som
migen zetten hun reis terstond
per vliegtuig voort, anderen be
sloten nu toch maar per boot de
Oceaan over te steken.
Een achttal passagiers bleef
gisteravond nog in het ziekenhuis
achter. Van wie 4 ter observa
tie. De 4 anderen werden opge
nomen. Dat waren: Een der drie
stewardessen, t.w. mej. M. Gil-
Jett (hersenschudding), en drie
vrouwelijke passagiers: de Duit
se mej. Susan Muller uit Neu
renberg (buiktrauma) en twee
Amerikaanse dames, mevr. Mar
iene Padman en mevr. Prier
(beiden met wervelfractuur).
Met ingang van 1 augustus
zal de radiotclcfoonvcrbinaing
met Hollandia op Nederlands
Nieuw-Guinea van maandag tot
en met zaterdag van 9.00 uur
13.30 uur (Nederlandse tijd) voor
het publiek zijn opengesteld.
Tot dusver was dit slechts op
maandag, woensdag en vrijdag
het geval. Dit is meegedeeld
door de P. T. T.
HET KONINKLIJK
BEZOEK AAN DE WEST
De Prinsessen Irene en Margriet,
gefotografeerd tijdens hun be
zoek aan liet historische fort
„Oranje" op St. Eustatius.
In Hollandia zijn donderdag
morgen honderden boekingen
gedaan voor de reis per vlieg
tuig of per schip van vrouwen
en kinderen naar Nederland. In
enkele uren waren er 200 plaat
sen besproken voor de „Zuider
kruis" die donderdag, eerder
dan verwacht uit Manokwari
naar Holllandia terugkeerde om
meer repatriërenden op te
nemen.
Er zijn thans nog honderd
plaatsen op dit schip beschik
baar. Ook enkele particuliere
maatschappijen te Hollandia,
waaronder do Shell, boekten
passage voor vrouwen en kin
deren van werknemers. Bij het
K. L. M.-kantoor in Hollandia
heerste donderdagmorgen een
ongewone drukte. Het is nog
niet bekend hoeveel ambtenaren
reeds passage voor hun gezin
nen hebben aangevraagd. De
coördinatie van het vervoer op
gouvernementskosten per vlieg
tuig is geconcentreerd op Biak
en vandaar zijn nog geen ge
gevens ontvangen.
Het is ook nog niet bekend of
en wanneer er chartervliegtuigen
zullen worden ingeschakeld. Wel
noemde men donderdagmorgen
in gouvemementskringen de
neiging om na de aankondiging
over het „vervroegd vertrek"
vrouwen en kinderen naar Ne
derland te zenden „boven ver
wachting".
Van gewoonlijk welingelichte
zijde te Londen is vernomen dat
de Verenigde Staten, Groot-
Brittannië, Frankrijk en België
v/erken aan een ontwerp voor
een oplossing van het Kongole
se probleem. Deze landen hopen
binnen enkele dagen een voor
stel bij het secretariaat van de
Verenigde Naties in te dienen.
Het overleg wordt gepleegd te
Washington op ambassadeurs
niveau.
De vier landen zijn het erover
eens dat Kongo op het gebied
van het staatsrecht en Katanga
op het gebied van de financiën
concessies moeten doen.
KOELER.
Een storing, die via het Engel
se Kanaal naar het oostnoord
oosten trok, kwam donderdag
boven ons land aan. Juist vóór
het middaguur leefde de buien
activiteit er in op, het eerst in
het zuidwesten en zuiden. De vrij
hevige onweders breiden zich
daarna vrij snel over dc rest van
het land uit en werden nog vóór
vier uur in de middag op de
vliegvelden Eelde en Leeuwar
den gesignaleerd.
Hoewel de buien in het alge
meen hevig waren, verschilde de
intensiteit, zoals gebruikelijk bij
dergelijke toestanden, van plaats
tot plaats aanmerkelijk. Bijzon
der hevig was de neerslag in
I-ïeerde op de Veiuwe, waar in
een kwartier tijd 33 milimeter
is gevallen.
Enkele andere neerslagcijfers:
Vliegveld Rotterdam 44 mm
Ypenburg 37 mm; Schiphol 33
mm»; De Bilt 25 mm; Ramspol
23 mm; vliegveld Valkenburg 22
mm; IJmuiden 19 mm; Den Hel
der en vliegveld Soesterberg 16
mm; vliegvelden Leeuwarden en
Eindhoven 15 mm.
De storing, die de buien ver
oorzaakte, trekt nu langzaam
over Duitsland weg.
Er is echter nog een deel van
boven het Engelse Kanaal over
gebleven, dat eveneens een oos
telijke koers volgt. In verband
hiermee zijn ook heden buien
te verwachten. Het ziet er daar
bij naar uit dat geleidelijk in het
gehele land de wind noordelijk
tot noordoostelijk zal gaan wor
den, zodat koelere lucht wordt
aangevoerd.
Ook donderdag werden te
Hollandia goede zaken gedaan
in koffers. De voorraden in dc
winkels slinken snel. Enige tien
tallen automobilisten hebben
hun auto naar het enige expe
ditiebedrijf in Hollandia ge
bracht voor verzending naar
Nederland. Men vreest dat de
prijzen van auto's op de twee
dehands-markt snel verder zul
len dalen. Aangezien nog niets
is meegedeeld over oen vergoe
ding voor het eventueel verlies
van particuliere voertuigen ach
ten velen het verstandiger, hun
wagen voor ruim duizend gul
den naar Nederland te zenden,
dan af te wachten wat er verder
gaat gebeuren. De vervoerscapa
citeit is echter beperkt en de
verscheping zal wellicht pas in
de loop van de volgende maand
of mogelijk nog later geschieden.
Ook de verscheping van huis
raad stuit op moeilijkheden daar
er een nijpend tekort bestaat aan
pakkisten.
Behalve de meer dan gewone
drukte voor de passagekanto
ren van de K. P. M. en de K. L.
M. en bij de pnige bank te Hol
landia is uiterlijk alles volkomen
rustig. De ontwikkelingen van
de afgelopen dagen hebben
uiteraard een grote invloed op de
algemene stemming, doch van
paniek kan zeker niet worden
gesproken.
Volgens de correspondent van
het Franse persbureau AFP in
Hollandia zal ook de tweede
vice-voorzitter van de Nieuw-
Guinea-raad, de heer N. Jouwe,
zijn vrouw en kinderen naar Ne
derland sturen.
Mevrouw Jouwe is een Indo-
Europese.
Het jongste S.E.R.-advies over
dc loonvorming vertoont het
beeld van een duidelijke r<*actie
op drie jaar praktijkervaring
met het bestaande systeem van
gedifferentieerd loonbeleid. Daar
naast heeft de S.E.R. opnieuw
stilgestaan by de wens naar een
grotere vrijheid voor het bedrijfs
leven, en in samenhang hier
mede zien uitgesproken over de
vraag bij wie de verantwoorde
lijkheid vooi' de loonvorming
ligt. Dit schrijft mr. A. J. R.
Mauritz, algemeen secretaris van
het Centraal Sociaal Werkgevers
verbond in „Economisch Statisti
sche Berichten".
Evenals bij vorige gelegen
heden wordt erkend dat zowel
het bedrijfsleven als de overheid
voor de loonvorming verantwoor
delijkheid dragen. Die van het
bedrijfsleven wordt in het advies
als tlc nrimairp-verantAtmorriollik-
heid aangewezen. Die van de
overheid wordt ..haar eigen ver
antwoordelijkheid" genoemd. De
grote meerderheid van de S.E.R.
ziet bij de nieuwe rolverdeling
de centrale overheid als hoedster
van het algemeen belang op de
achtergrond treden, van waaruit
zij wel van haar mening kan
doen blijken, maar waarbij het
haar niet gemakkelijk wordt ge-
De Nederlandse ambassadeur
te Washington dr. ,1. H. van Roij-
cn heeft gisteren een bezoek ge
bracht aan de Amerikaanse mi
nister van Buitenlandse Zaken
Dean Rusk om met hem het ver
loop te bespreken van de gehei
me besprekingen tussen Indone
sië en Nederland over het ge
schil inzake Nieuw-Guinea. Vol-
Een „Thor" raket, die een
kernbom in de ruimte moest
brengen voor een ontploffing op
grote hoogte, is donderdag
ochtend op de lanceerbasis op
het eiland Johnston in de Stille
Oceaan vernietigd en verbrand,
onmiddellijk na het afschieten.
Een woordvoerder van de com
missie voor atoomenergie ver
klaarde dat zich geen kernont
ploffing had voorgedaan ondanks
de vernietiging van de raket.
De prewf zou oorspronkelijk
maandag zijn gehouden maar
werd tweemaal uitgesteld we
gens ongunstig weer.
Dit is de derde mislukking. Bij
de vorige pogingen om een kern
bom op grote hoogte te bren
gen werden de draagraketten in
de vlucht vernietigd nadat een
mechanisch defect was gecon
stateerd na de lancering.
Op 9 juli gelukte de derde
proef in de serie volkomen.
Een federale rechter te Rich
mond in Virginia heeft de auto
riteiten van Prins Edward Coun
ty gelast de openbare scholen te
heropenen die in 1959 waren ge
sloten om rassenintegratie te
voorkomen.
Het merendeel van de 1.700
negerkinderen van Prince Ed
ward County heeft sedert 1959
geen eigenlijk onderwijs gehad.
De 1.400 blanke kinderen hebben
particuliere scholen bezocht.
gens welingelichte bronnen zijn
bij deze besprekingen moeilijk
heden gerezen.
Nadat aanvankelijk bevredi
gende vooruitgang was geboekt,
zo wordt vernomen, is er ver
traging in de besprekingen ge
komen met betrekking tot het
einde van de periode, waarin het
plan-Bunker voorziet, voor de
bestuursoverdracht van Weste
lijk Nieuw-Guinea aan Indonesië.
Volgens dezelfde bronnen tracht
de Indonesische vertegenwoordi
ger Adam Malik goedkeuring
van de Nederlanders te verkrij
gen voor een verkorting van deze
periode. Deze bronnen zeiden
ook nog dat het onderhoud tus
sen dr. Van Roijen en Dean Rusk
een afspiegeling was van de aan
beide zijden gevoelde behoefte
om de besprekingen weer op
gang te krijgen.
Het bezoek van dr. Van Roijen
aan de heer Rusk volgde op een
onderhoud dat hij woensdag ge
had heeft met de Indonesische
minister van Buitenlandse Zaken
dr. Soebandrio.
Dr. Van Roijen liet zich slechts
in vage termen uit na zijn on
derhoud van een half uur met
minister Rusk. Hij zeide tegen
de verslaggevers dat hij „een in-
terssant gesprek had gehad met
de minister van Buitenlandse
Zaken". „Wij hebben het gehad
over besprekingen die gevoerd
zijn met de Indonesiërs," zei hij.
Op de vraag of men voor zeker
kon houden dat hij zijn bespre
kingen met de heer Malik 'zou
voortzetten, antwoordde dr. Van
Roijen: „Wij zullen zien". Vol
gens dezelfde bronnen zou er
later op de dag nog een onder
houd zijn tussen dr. Soebandrio
en dr. Van Roijen, in tegenwoor
digheid van de heer Bunker.
De vroegere verwachtingen dat
de huidige fase in de onderhan
delingen wellicht aan het einde
van de week geëindigd zou kun
nen worden, schijnen thans te
optimistisch te zijn geweest, zo
verluidde neg uit dezelfde bron.
maakt de teugels zelf weer in
handen te nemen.
Dc loonpolitieke maatstaven,
zoals die sinds 1959 hebben ge
golden, hadden automatisch dui
delijk consequenties voor het
prijsbeleid. De gewijzigde beoor
deling van de maatstaven, zoals
de S.E.R. die thans unaniem
heeft aanvaard, ontneemt de
grondslag aan de nauwe samen
hang tussen loonsverhogingen en
prijzen. Dc S.E.R. heeft dit inge
zien en geadviseerd tot een
zekere mate van ontkoppeling
van ioon- en prijspolitiek. Ge
zocht zal moeten worden naai'
andere criteria voor het prijsbe
leid. In liet advies worden dan
ook enkele nieuwe procedure
regels globaal aangeduid.
Sterke argumenten pleiten vol
gens mr. Mauritz voor de onver
korte handhaving van de func
ties van het college van riiksbr-
middelaars, ook bij een gewijzigd
loonbeleid in materiële zin. Juri
disch is het stellig uitvoerbaar
het college de positie te ver
schaffen, die met het gewijzigd'-
materiële loonbeleid in overeen
stemming is. De conclusie van de
schrijver is; „Mogen de gevolgen
van het S.E.R.-advies van 6 juii
zijn dat het materiële loonbeleid
wordt omgebogen in de door de
raad voorgestane zin. Daarmede
zou het algemeen belang zeker
gediend zijn. al zullen nog wel dc
nodige overgangsmoeilijkheden
moeten worden overwonnen. Het
algemeen belang lijkt mij be
paald niet gediend met de dooi
de raaösmeerderheid gewenste
wijziging van het institutionele
kader", aldus mr. Mauritz.
Een actie waarmee de post
beambten van 2 tot 4 juli pro
testeerder. tegen de afwijzing
van hogere salarissen is een
voordelige zaak voor de West-
Duitse posterijen geworden.
Doordat het personeel welis
waar vlot maar pijnlijk nauw
keurig volgens dienstvoorschrif
ten werkte kwam er meer geld
binnen dan normaal. Op een
postkantoor alleen al stegen do
inkomsten door strafport, die
anders hoogstens vijftien mark
per dag bedragen, tot honderd
mark. Doordat het drukwerk
zorgvuldig gecontroleerd was
vloeiden in een ander geval 7.300
mark meer in de kas van de
posterijen omdat in plaats van
het lagere tarief voor druk
werk dat voor brieven moest
worden betaald.
4
Het ligt voorlopig niet in de
bedoeling de regeling van de be
wegingsvrijheid van militairen
bij de landstrijdkrachten te wij
zigen.
Deze regeling is ingevoerd in
verband niet vervoerstechnische
moeilijkheden bij de Nederlandse
Spoorwegen en geldt niet voor
de koninklijke marine en de ko
ninklijke luchtmacht omdat zich
daar niet zoveel moeilijkheden
voordoen. Het extra-vervoer kan
voor deze beide onderdelen wor
den verwerkt. Een herziening
van de regeling bij die onderdelen
ligt dan ook niet in de bedoeling.
Dit heeft de minister van De
fensie, ir. S. H. Visser, mede na
mens zijn ambtgenoot van Ver
keer en Waterstaat meegedeeld
in antwoord op schriftelijke vra
gen van het Tweede Kamerlid
de heer W. Wierda (P.v.d.A.).
De vervoersmoeilijkheden wa
ren van zodanige aard, dat het
hangende een onderzoek naar
de mogelijkheden voor een be
tere regeling verantwoord en
noodzakelijk werd geacht tijde
lijk met een minder gunstige
regeling genoegen te nemen,
zulks mede in verband met het
feit, dat gebleken was. dat aan
de opleidingen onaanvaardbare
schade werd toegebracht.
De dienst moest des vrijdags in
vele gevallen reeds zeer vroeg
tijdig worden beëindigd om de
militairen in de gelegenheid te
stellen gebruik te maken van de
militaire treinen.
Bij het zoeken naar een uit
militair oogpunt aanvaardbare
en vervoerstechnisch uitvoerba
re oplossing, is gestreefd naar
een regeling, die voor het perso
neel ingedeeld bij de parate troe
pen zo gunstig mogelijk zou
zijn, aangezien:
het bij de parate troepen inge
deelde personeel om het andere
weekeinde is geconsigneerd en
het grootste deel van de dienst
tijd bij de parate troepen wordt
doorgebracht.
De regeling van de bewegings
vrijheid bij de landmacht houdt
in dat:
aan militair personeel inge
deeld bij de opleidingseenheden
(depots en scholen) afwisselend
tweemaal een kort weekeinde
van zaterdag 13.00 uur tot zon
dag 24.00 uu-r en tweemaal een
lang weekeinde van zaterdag 6.00
uur tot maandag 12.00 uur wordt
verleend.
Militairen ingedeeld bij de pa
rate staven en eenheden genie
ten bewegingsvrijheid tweemaal
per vier weken van vrijdag 13.00
uur tot maandag daaraanvolgend
12.00 uur.