Tien jaar industrialisatie in Nederland
Gazala (Fr.) wint de 6e étappe
BEURSO VERZICHT
Zaterdag 30 juni 1962
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 7
VAKOPLEIDING EN VOORLICHTING
Scholenbouw
in versneld tempo
Ten onrechte
ondergewaardeerd
De juiste keuze
DE RONDE VAN FRANKRIJK
Geldermans neemt de gele trui
over van ploeggenoot Altig
ZWEMMEN
MOTORSPORT
WESTELIJKE
DIPLOMATIEKE
KRINGEN IN DJAKARTA
OPTIMISTISCH
SCHEVENINGSE PIER
VOOR KNOKKE- HET
ZOUTE
Suikerprijs voor de
oogst 1962 vastgesteld.
(UI)
Een van de belangrijkste taken der overheid, wij wezen er reeds
op, is de bevordering van de vakopleiding, niet alleen door het
bouwen van scholen voor lager en middelbaar nijverheidsonderwijs,
maar vooral ook door het geven van voldoende voorlichting, opdat
een ieder zich paat realiseren, waarom vakopleiding zo dringend
noodzakelijk Ls.
De taak welke de overheid zich
in dit verband op de schouders
Ziet gelegd, is lang niet eenvou-
lig, want er moet nog altijd strijd
worden geleverd tegen een oude,
een heel oude traditie. Hoewel
er een kentering ten goede merk
baar is, wordt op de scholen nog
vrij algemeen onderwezen dat
ons land groot is geworden door
Zijn handel en zijn scheepvaart.
Nederlandse koopvaarders, wij
fcveten het allen, zwalkten eeuwen
geleden reeds over de wereld
zeeën. Het waren Nederlanders
die hun naam gaven aan verre
eilanden, bijv. Tasmanië, zo ge
noemd naar de Groninger zee
vaarder Abel Tasman.
Nederlandse kolonisten gaven
hun nederzettingen in den
vreemde namen van steden' waar
ze het levenslicht hadden aan
schouwd. New York heette vroe
ger Nieuw Amsterdam. Brooklyn
Is genoemd naar het dorp Breu-
kelen aan de Vecht. De stad
Utrecht mag zich beroemen op
sen naamgenoot in Zuid-Afrika;
Delft in Janan heet precies een
der als de stad van de slaolie in
ons Zuid-Holland.
Nieuw-Holland (thans Austra-
iël en Nieuw-Zeeland herinneren
ons blijvend aan de grote dagen
van de Oostindische Compagnie
32.000 leerlingen; 12 cursussen
voor uitgebreid technisch on
derwijs met 250 leerlingen en
11 middelbaar technische scho
len met 2730 leerlingen.
In 1946 waren er 132 am
bachtsscholen met bijna 42.000
leerlingen; 6 scholen en 19
cursussen U. T( S. met 635
leerlingen en 14 St. T. S.'en met
4750 leerlingen.
In 1955 was het aantal am
bachtsscholen gestegen tot 211
met 62.000 leerlingen; Er wa
ren 19 uitgebreid technische
scholen met 2800 leerlingen en
21 M. T. S.'en met 9100 leerlin
gen.
Men vergelijke hiermee de
cijfers van 1959. Ambachts
scholen 265 met ruim 93.000
leerlingen; U. T. S. 39 met
7350 leerlingen en M. T. S. (nu
H. T. S. geheten) 23 met 9550
leerlingen.
Ook de belangstelling voor de
ingenieursstudie nam ziender
ogen toe. Nadat Delft lange ja
ren het monopolie had gehad
(eerst de polytechnische school,
later T. H.), kreeg Eindhoven in
1958 eveneens een Technische
Hogeschool. Toen men daar met
de bouw gereed was, kwam men
tot de conclusie dat de ruimte
wegens de grote toeloop van stu
denten reeds te klein was.
De plannen voor de stichting
van een derde T. H. in het oosten
des lands bet inden zich in een
vergevorderd stadium.
De Japannezen legden eenmaal
de grondslag van hun medische Ruimere voorlichting
studies met behulp van Neder
landse leerboeken. f
Het ziin slechts enkele voor
beelden uit vele, die men de jeugd
van vandaag reeds op de lagere
school, maar in elk geval op de
scholen voor U. L. O. en op de
H. B. S. onderwijst.
Heel anders komt de zaak te
liggen, zodra men vragen gaat
stellen over de geschiedenis van
de Nederlandse industrie.
Wij worden hier als vaderlan
ders geconfronteerd met een si
tuatie die alle aandacht verdient.
Het is immers de jeugd die tot
het inzicht moet komen, dat de
industrie op weg is een der
liechtste pijlers onzer nationale
plvaaji te&ordèfr -Ss
De schooltPued van thans zal
men met de kracht der overtui
ging moeten leren vooral niet
schuw te staan tegenover de
keuze van een industrieel beroep.
Eerstens en voornamelijk in het
belang onzer jeugdige landge
noten zelf, die men niet zelden
voor een verkeerd gerichte en tot-
mislukking gedoemde studie zal
kunnen behoeden, maar daar
naast ook in het belang van de
zich uitbreidende industrie, die
he+ arsenaal van haar arbeids
krachten, speciaal vaklui, uit die
opgroeiende jeugd zal moeten
puiten.
He omschakeling van een door
de eeuwen heen gevormde tra
ditie is dus een voornaam punt
in de succesvolle voortzetting dei-
industrialisatie.
Overheid en bedrijfsleven' be
seffen dit maar. al te goed. Zij
weten dat het heuler taak is de
jeugd voor te lichten en op ie
leiden, al is hierbij gebleken dat
de overheid ten aanzien van deze
materie vaak meer begrip heeft
getoond dan de industrie zelf.
De stimulans, door de overheid
gegeven, komt het duidelijkst tot
uiting in het groeiend aantal
scholen, hetwelk ten behoeve van
het lager, het uitgebreid lager en
het middelbaar technisch onder
wijs is gebouwd.
Met de voorlichting van de
jeugd over de industrie moet op
de lagere school reeds een begin
worden gemaakt. Teneinde de
toekomstige onderwijskrachten
voldoende scholing te geven, zou
het ongetwijfeld de moeite lonen
op de kweekscholen het vak in
dustriële geschiedenis in te voe
ren. Het contact tussen scholen
en bedrijven, hetwelk na de twee
de wereldoorlog schoorvoetend
is gelegd door middel van rei
zende tentoonstellingen, door
voordrachten op school en door
excursies, zou er alleen maar wèl
bij varen. Over het algemeen
heeft de jeugd nog te weinig
idee, wat de industrie in ons da
gelijks leven betekent.
Een ander punt dezer voor
lichting betreft het bijbrengen
van de bekendheid met de indus
triële beroepen. Het kennen kan
ontzag kweken; het kan het zelf
willen stimuleren.
Heeft men er wel eens over
nagedacht, waarom zoveel kinde
ren in hun prille kind-zijn politie
agent willen worden of brand
weerman of chauffeur, stuur
man of wat dan ook?
Het is, zoals wij het zien, een
psychologische kwestie. Het kind
kijkt tegen deze mensen op; het
vindt ze geweldig.
Dit psychologische snaartje
zullen we bij het kind moeten
beroeren, als we zijn aandacht
gaan richten op de industriële be
roepen, want ook die kunnen
fascinerend zijn.
Met het oog hierop werd in
Amsterdam het Instituut voor
Nijverheid en Techniek gesticht.
Daar heeft men tentoonstellings
zalen voor verschillende bedrijfs
takken ingericht, waar de-mens-
in-het-bedrijf in het middelpunt
wordt gesteld en waar door mid
del van maquettes en beelden een
overzicht wordt gegeven van de
verhoging der welvaart in de
laatste honderd jaar. De samen
hang tussen technisch onderwijs
en het werk in de industrie valt
u op bij iedere stap die u er doet.
De belangstelling voor Neder
land als industriëel land is on
tegenzeggelijk toegenomen, he
laas echter niet in voldoende
mate.
Erger is dat de vakman in ons
land in tegenstelling tot vele an
dere geïndustrialiseerde landen
nog altijd wordt ondergewaar
deerd, hetgeen de animo om een
industriëel beroep te kiezen of
ervoor te gaan studeren onge
twijfeld remt.
Men zal het er over eens zijn
dat verdere industrialisatie op
een mislukking zal uitlopen,
zodra de industrie niet in staat
wordt gesteld haar technische
kennis te ontplooien, omdat een
reserve aan bekwame technici
ontbreekt. Daarom zal men het
hele volk en in de eerste plaats
de belanghebbenden de overtui
ging moeten bijbrengen, dat het
juist de arbeid der geschoolde
vaklui is, die de welvaart van ons
land in sterke mate omhoog
helpt.
Als uw zoon de lagere school
met goed gevolg heeft afgelopen,
kan hij verschillende richtingen
uit. Hij kan naar het U. L. O.; hij
kan naar de H. B. S. en in gro
tere plaatsen ook naar het Gym
nasium.
Vóór alles is het echter nodig
die schoolrichting te kiezen, wel
ke de beste kansen voor de toe
komst van uw jongen waarborgt.
Er zijn al veel kinderen ge
strand die naar een verkeerde
school waren gestuurd. Een test
kan in vele gevallen uitkomst
geven. De arbeidsbureaus zullen
dienaangaande gaarne inlich-
tingen verstrekken.
Voor jongens met een techni
sche knobbel biedt een techni
sche opleiding velerlei mogelijk
heden.
Theoretische en praktische
vakbekwaamheid eist studie en
vooral ook aanleg.
Via de ambachtsschool (l.t.s.)
kan men op de U. T. S. en de
H. T. S. een grondige en veelzij
dige opleiding krijgen. Dit alles
vergt doorzettingsvermogen.
De basis van de techniek (in
onze huidige maatschappij on
misbaar) wordt gelegd op de
ambachtsschool met haar onder
scheiden vakrichtingen: elektro
techniek; metaalbewerken; hout-
bewerken; autotechniek, enz.
Verder zijn er in ons land tex
tielscholen, schoenmakersscho-
len, kleermakersscholen, allemaal
mogelijkheden die voor elke
flinke Nederlandse jongen open
staan.
Wie hierover meer wil weten,
kan aan het departement van
Onderwijs de brochure aanvra
gen, getiteld: „Technisch onder
wijs, ook voor uw zoon." Een
briefkaart aan de pers- en pu-
bliciteitsdienst van genoemd mi
nisterie, Nieuwe Uitleg 1 te
s-Gravenhage en men ontvangt
de brochure gratis toegezonden.
(Wordt vervolgd.)
In 1938 telde
ambachtsscholen
ons land 110
met bijna
ONENIGHEID onder ALGE
RIJNSE NATIONALISTEN
Van Algerijnse zijde in Tunis
is bevestigd dat Ahmed Ben
Bella, vice-premier van de voor
lopige Algerijnse regering in
ballingschap, woensdagavond
per vliegtuig uit Tunis naar Tri
polis in Libië is vertrokken. Ook
werden van die zijde berichten
bevestigd volgens welke er in de
boezem van de voorlopige re
gering onenigheid was ontstaan.
Ben Bella zou verschil van
mening hebben met een groep
onder leiding van premier Ben
Chedda.
Reeds eerder was door een
woordvoerder van de voorlopige
regering te verstaan gegeven dat
een ontslagaanvrage van Mo
hammed Chider, minister van
Staat cn vriend van Ben Bella,
niet was ingewilligd.
Het vertrek v an Ben Bella
naar Libië heeft onder de Euro
peanen in Algerië ongerustheid
doen ontstaan over de komende
politieke ontwikkeling aldaar na
het verkrijgen van de onafhan
kelijkheid. Men vreest dat Bén
Bella de richting van een mili
taire dictatuur zou kunnen kie
zen.
AB GELDERMANS
mooie p statie
Een lange vlucht van een
groep van zestien renners in de
zesde étappe heeft belangrijke
wijzigingen ten gevolge gehad
in het algemeen klassement. De
belangrijkste en de meest ver
heugende voor Nederland was
de verovering van de gele trui
door Ab Geldermans op zijn
ploeggenoot Rudi Altig.
Reeds dadelijk na de start te
Dinard was er onrust in de ge
lederen. maar voorlopig bleef
elke ontsnappingspoging onbe
loond. Tot na 23 km een groep
van tien man zich van de hoofd
macht afscheidde. De groep
nam een geringe voorsprong,
welke echter later zou uit
groeien tot bijna tien minuten,
toen de konlopers te Moncon-
tour (na 62 km) de steun kregen
van Geldermans, Hoevenaers,
Van den Berghen, Wolfshohl,
Zilverberg en Bihouee, die na
50 km te hebben afgelegd zich
eveneens van de hoofdgroep
hadden losgemaakt. Op de Roe
Trevezel, welke meetelde voor
het bergklassement, had het
peloton met gele truidrager Al
tig, Anquetil, Van Looy en an
dere favorieten een achterstand
van 9 min. en 50 sec. op de kop
groep. Op dat moment, met nog
56 km voor de wielen, kwam er
eindelijk een reactie van het
peloton. Te laat. echter om de
vluchtelingen, die een geduchte
k.o. in hun gedachten hadden,
nog te achterhalen. Weliswaar
slonk de voorsprong nog rond
de vier minuten, maar bij de
aankomst te Brest was die nog
zó belangrijk; 5 min. en 14 sec.,
dat zij aanzienlijke winst in het
algemeen klassement boekten.
Geldermans was met zijn gele
trui de gelukkigste man van
allen.
De uitslag van de 6de étappe,
km), luidt;
1. Cazala (Fr.)
5.41.21
2. Van den Berghen (B.) 5.41.21
met bon.
5.40.51
3. Doom B.)
5.41.21
4. Wolfshohl (Did)
z.t.
5. Geldermans (N.)
z.t.
6. Ignolin (Fr.)
z.t.
7. Miele (It.)
z.t.
8. Schroede's (B.)
z.t.
9. Bihouee (Fr.)
z.t.
10. Hoevenaers (B.)
z.t.
11. Zilverberg (N.)
z.t.
12. Azzini (It.)
z.t.
13. Baens (B.)
z.t.
14. Lebaube (Fr.)
z.t.
15. Busto (Fr.)
z.t.
16. Sorgeloos (B.)
5.41.26
17. Graczyk (Fr.)
5.46.35
18. Altig (Did)
z.t.
19. Carlesi (It.)
z.t.
20. Daems (B.
z.t.
25. Maliepaard (N.)
z.t.
30. Enthoven (N.)
z.t.
34. Van Looy (B.)
z.t.
37. Darrigade (Fr.)
z.t.
60. Stolker (N.)
z.t.
62. Anquetil (Fr.)
z.t.
73. Piet van Est (N.)
z.t.
ALGEMEEN KLASSEMENT
1. Geldermans (N.) 32.15.56
2. Hoevenaers (B.) op 23"
3. Altig (Did) 3'14"
4. Darrigade (Fr.) 3'49"
5. Daems (B.) 4'35"
6. Van Looy (B.) 4'43"
Planckaert (B.) 4'43"
8. Simpson (Gr. Br.) 5'08"
9. Anquetil (Fr.) 514"
Stolker (N.) 514"
11. Junkerir.ann (Did) 517"
12. Ronchini (It.) 5'25"
Suarez (Sp.) 5'25"
14. Piet van Est (N.) 5'35"
15. Baldini (It.) 5'44"
16. Carlesi (It.) 5'48"
17. Otano (Sp.) 6'02"
18. Gilb. Desmet <B.) 616"
19. Anglade (Fr.) 6'29"
20. Stablinski (Fr.) 7'02"
37. Zilverberg (N.) 10'57"
41. Maliepaard (N.) 13'30"
77. Enthoven (N.) 32.50.45
„GROENE TRUI"
1. Altig (Did) 66 pnt.
2. Darrigade (Fr.) 60 pnt.
3. Van Looy (B.) 46 pnt.
4. v. d. Berghen (B.) 45 pnt.
5. Daems (B.) 42 pnt.
6. Graczyk (Fr.) 40 pnt.
7. Vannitsen B.33 pnt.
8. Groussard (Fr.) 32 pnt.
9. Wolfshohl (Did) 30 pnt.
10. Melckenbeeck (B.) 29 pnt.
OPGAVEN
In deze étappe hebben de Belg
Frans Schoubben. de Fransman
Novales en de Italiaan Zorzi de
strijd gestaakt.
TIJDSLIMIET
Een vijftal renners: de Belg
Frans Melckenbeeck, de Frans
man Elena en de Italianen Ciol-
Cazala binnen en overschreed
daarmee de tijdslimiet.
Met dit groepje kwamen tege
lijk nog 46 renners binnen, on
der wie 20 Italianen, o.a. Zanca-
naro, Benedetti en Sabbadin.
STRIJDLUST
De premie voor de strijdius-
tigste renner kwam aan de
Fransman Miele.
SUIKERPRIJS
Er werd in deze étappe geen
premie voor de „grootste pech
vogel" toegekend.
WATERPOLO
BRUINVIS I—S.Z.V. I 3—0
In de 4e klasse heren van de
waterpolocompetitie speelden
donderdagavond de beide kop
lopers tegen elkaar in Sas van
Gent. Beide ploegen moesten
eerst even de zenuwen de baas
worden en in deze periode wer
den dan ook aan beide zijden
enkele goede kansen gemist.
SZV was iets meer in de aan
val, maar verder dan een corner
kwamen ze niet. Het eerste doel
punt viel aan de andere kant,
waar H. Sampon een door de
SZV-achterhoede gemiste bal
achter Gabriels werkte. Met deze
stand brak de rust aan.
Bij het uitzwemmen wist de
Bruinvis de bal de halen en de
hieruit goed opgezette aanval
we ra door H. Sampon goed afge
rond (2—0). SZV gaf het nog
niet op, maar verder dan enkele
slecht gerichte en te zachte scho
ten kwamen ze niet. Bruinvis
bleef echter gevaarlijk en H.
Sampon loste enkele kogels, die
net naast en tegen de paai gin
gen. Hierna miste Wagenaar
(SZV) een opgelegde kans, ge
volgd door Caljouw. De Bruinvis-
ploeg toonde nu over meer adem
te beschikken en Bockstael wist
met een prachtig schot de stand
op 30 te brengen. Een omzet
ting in de SZV-ploeg leverde
geen ander resultaat op dan en
kele corners, daar keeper Reme-
rij op zijn post was en zo eindig
de deze belangrijke wedstrijd in
een 30 overwinning van de
thuisclub, die dus ongeslagen
aa nde kop staat in deze klasse.
DODELIJK ONGELUK
TIJDENS TRAINING T.T.
Tijdens de donderdag op het
circuit van Drenthe gehouden
training voor de grote prijs van
Nederland der K.N.M.V. (Dutch
T.T.) die voor vandaag op het
porgramma staat, heeft zich in
de 250 cc-klasse een dodelijk on
geluk voorgedaan. In de knie
bocht vlak bij de hoofdtribune,
verloor de 24-jarige Amsterdam
mer Johan Schuld, die met zijn
li, Adorni en De Maria, kwam N.S.U. op dat moment een snel-
met bon. 5.40.21 32 minuten na de étappewinnaar heid van circa 130 km per uur
Prinses
Beatrix
opent H
clubgebouw
in
Wageningen
Donderdagochtend heeft Z. K. H.
Prinses Beatrix in Wageningen
de officiële opening verricht van
het clubgebouw van de Interna
tionale club.
Foto: Toen de Prinses aankwam
op het bordes van de aula van
de Landbouwhogeschool, boden
de 6-jarige Amina Raouf uit
Egypte (voraan), de 4-jarige Ma
ria Kylin uit Zweden (kleinste)
en de 6-jarige Turid Wold uit
Noorwegen, bloemen aan.
Volgens Westelijke diploma
tieke kringen in Djakarta zouden
binnenkort informele contacten
tussen Indonesië en Nederland
over de kwestie-Nieuw-Guinea
kunnen worden verwacht. Deze
kringen lieten zich op dit punt
optimistisch uit ofschoon het
antwoord van president Soekar-
no op de boodschap van secreta
ris-generaal Oe Thant van don
derdag nog niet bekend was. Oe
Thant heeft in zijn jongste bood
schap aan president Soekarno
verklaard, dat de Nederlandse
regering nogmaals had bevestigd
dat zij de opeenvolging van ont
wikkelingen zoals neergelegd in
de voorstellen van Bunker, aan
vaardt op voorwaarde dat zij vol
doende condities en garanties
voor de rechten en belangen van
de Papoea's zal verkrijgen. Oe
Thant verzocht Soekarno nog
maals om bespoediging van de
aanwijzing van een gemachtigde
voor de besprekingen met Ne
derland.
De Indonesische minister van
Defensie, generaal Nasoetion,
heeft vrijdag in een boodschap
tot ambtenaren in Centraal-Java
gezegd, dat zich rond de voor
naamste steden in „West-Irian"
al vrijwilligers bevinden terwijl
de marine en de luchtmacht langs
de kust patrouilleren. Hij ver
klaarde voorts dat Indonesië
voorbereidingen treft „om het
bestuur over West-Irian onmid
dellijk over te nemen als de pre
sident zegt dat het ogenblik
hiervoor gekomen is".
De gemeenteraad van de Bel
gische badplaats Knokke- Het
Zoute heeft besloten een pier
naar het model van de Scheve-
ningse te laten bouwen. Na lange
besprekingen tussen de gemeen
te en een Nederlandse firma is
er een plan gemaakt vopr een
pier van 450 meter, die 7,5 mil
joen gulden zal kosten en die
evenals de Scheveningse pier
drie „eilanden" in zee zal vor
men, een voor zonnebaders, een
voor hengelaars en een voor
amusement en spelen, zo meldt
de Brusselse „Le Soir". Het pro
ject moet nog door het Belgische
ministerie dat toezicht houdt op
de bouw van wegen en bruggen,
worden goedgekeurd.
had, de macht over het stuur,
waarna de motor enkele malen
over de kop sloeg. Schuld werd
onmiddellijk naar een zieken
huis in Assen vervoerd, waar
men slechts kon constateren,
dat hii tijdens het vervoer was
overleden.
Het was de eerste maa! dal de
Amsterdammer in internationale
races uitkwam.
INTERNATIONALS
WILLIG
Het Damrak heeft gisteren
afscheid van deze beursweek ge
nomen met een „willige" stem
ming voor de internationale
waarden. Deze stemming ging
wederom uit van de Fhilipsaan-
delen waarvoor bij de opening
weer grote vraag van het pu
bliek aanwezig was. De ope
ningskoers stelde zich voor dit
fonds op 640, circa 21 punten
boven het slot van donderdag.
Naast Philips moeten direct
Unilevers en Hoogovens worden
genoemd. Beide hoofdfondsen
vertoonden begin-beurs koers
winsten van 4 gulden en 25 pun
ten op respectievelijk 134,70 en
590. Kon. Olie deed het wat
voorzichtiger met een stijging
van twee gulden tot 128,40, ter
wijl AKU 7 punten hoger in de
markt lag op 348'/s. In Philips
ging, evenals dit van voorgaande
dagen het geval is geweest, weer
het meest om.
In Wall Street heeft zich don
derdag een koopwoede voltrok
ken. Golven van kooporders
overspoelden de markt en leid
den tot forse koerswinsten. Hier
door steeg het Dow Jones-ge-
middelde voor de industrie-aan
delen er met liefst 20 punten.
Ook de Nederlandse hoofdfond
sen lagen in New York zeer vast
in de markt. De Westduitse
beurzen gaven gisteren, na zeer
lange tijd, forse koerswinsten te
zien.
Amsterdam had dus gister
middag wel de wind in de zei
len. Winstnemingen, in verband
met het naderende weekeinde,
knabbelden gedurende de ver
dere beursduur een weinig van
de behaalde koerswinsten af.
Vergeleken met de slotkoers van
vorige week steeg Philips deze
beursweek ca 75 punten. AKU
verbeterden 20 en Hoogovens
circa 40 punten. Unilevers en
Kon. Olies biina 4 gulden hoger.
Philips wordt van maandag af
niet meer in procenten maar in
guldens genoteerd en verhan
deld in stukken van nominaal
25. De koers van gisteren op
640 komt dan uit op ƒ160. De
orders van de arbitrage hielden
elkaar in de Philipshoek goed in
evenwicht.
Ook de scheepvaartmarkt
mocht zich gisteren in behoor
lijke koerswinsten verheugen.
Zo was Van Ommeren op 250' i,
circa 8 punten hoger. De overige
koerswinsten bedroegen 2 tot 4
punten. Er was in deze hoek
meer belangstelling dan de laat
ste tijd het geval is geweest. De.
leidende cultures waren goed
prijshoudend. Staatsfondsen
vast terwijl de overige beleg-
gingsmarkt iets beter was.
Handelsvereniging „Reiss"
werd in de lokale afdelingen wat
hoger geadviseerd op de divi
dendverhoging van 5 tot 6 pro
cent. Aandelen „Erdal" kregen
een 10 punten lagere advieskoers
op 500 op de sterk verlaagde
winst van het afgelopen boek
jaar. Aandelen Kromhout wer
den een weinig lager geadvi
seerd op mededelingen in de gis-!
teren zeer druk bezochte ver
gadering. Aandelen K. L. M.
wederom lager ingevolge Wall
Street.
Beursindices
27/6 28/6 29/6
422.5 436.2 447.5
303.4 305.8 315.2
135.5 139.2 141.4'
225.5 227.7 229.3
132.2 134.7
Int. conc.
Industrie
Scheepvaart
Banken
Handel, etc.
Algemeen
133.2
317.6 324.9 333.1
De minister van Landbouw en
Visserij heeft voor de oogst 1962
de af-fabrieksprijs voor suiker
vastgesteld'op ƒ62,20 per 100 kg
witsuiker (exclusief accijns en
omzetbelasting). De garantie
wordt evenals vorig jaar ge
geven over ten hoogste 465.000
ton van de uit de bietenoogst
1962 vervaardigde witsuiker, dan
wel, indien de in het binnenland
verbruikte hoeveelheid suiker in
het tijdvak van 1 oktober 1962
30 september 1963 meer zou be
dragen dan 465.000 ton, over ten
hoogste de verbruikte hoeveel
heid.
De vastst.lling van deze prijs
betekent een verhoging van 1
per 100 kg suiker ten opzichte
van het vorige jaar. Dientenge
volge zal te zijner tijd, in prin
cipe als de gegarandeerde hoe
veelheid oude oogst geruimd is,
de consumentenprijs voor suiker
met 1 cent per kg omhoog gaan.
Drr.r. prijs bedraagt thans ƒ0,97
per kg.
Nabeurskoersen
AKU: 348—353 (351)!
Kon. Olie: 128.50—129.70
(128.20)
Philips: 629—642 gl '634Vb)
Unilever: 133.20—136.50 gl
(134.10)
Hoogovens: 588591 (586Vb)
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier, vandaag gel
dend in Amsterdam, zijn onge
wijzigd gebleven.
COÖP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van vri jdag: 29 juni.
GROENTEN.
Per 100 stuks: Sla 3,50f 4,10
Per stuk: Bloemkool A 4041
et, All 34—40 ct, B 30 ct, Bil
26—36 ct, CII 15—16 ct, afw. 11
26 ct; Groene komkommers B
10—14 Ct. CXI 5—10 ct; Witte
komkommers A 1618 ct, B 11
71 ct.
Per bos: Selderij 1726 ct,
Peen II 24—42 ct; Kroten 15-
24 ct; Uien 3—13 ct; Radijs 14 ct;
Peterselie 9 ct.
Per kg: Stoksnijbonen 1,51:
Tuinbonen 17—22 ct; Spitskool
5 ct; Peulen 92—112 ct; Savoye-
kool 717 ct; Rabarber II 20 ct:
Tomaten All ƒ1,21— ƒ1,25; CII
1,05—1,10, CC 86 ct; DoJttwr*
53—56 ct.
AARDAPPELEN.
Per kg: Bauma I 5659 ct, II
3941 ct, kriel 30—31 ct; Eerste
lingen 1 50—62 ct, II 36—46 ct,
kriel 2632 ct; Bintjes I 54 et;
II 40 et, kriel 32 ct.
FRUIT.
Per kg: Kersen BII ƒ1,18—
ƒ1,50.
Per doos. Aardbeien: Regina
extra 4556 ct, I 37—53 ct, II.
2340 ct, afw. 1625 ct; Talis
man extra 49—62 ct, I 42—57 ct,
II 30—40 ct; Sengana I 39—48 ct.
H 24—36 ct, afw. 18—29 ct; Vola
I 54 ct, II 3240 ct; Cambridge
extra 5558 ct, I 54 ct, II 34-
43 ct; Red Cauntlet extra 5760
ct, I 43—54 ct, II 28—38 ct; Jus-
pa II 32 ct, afw. 18 ct; Gorella
extra 51—62 ct, I 41—57 ct II 32
42 ct; D. Svern II 28 ct; Paul
Waulbion I 46—49 ct, H 24—37
ct