Tien jaar industrialisatie in Nederland Gazala (Fr.) wint de 6e étappe BEURSO VERZICHT Zaterdag 30 juni 1962 DE VRIJE ZEEUW Pagina 7 VAKOPLEIDING EN VOORLICHTING Scholenbouw in versneld tempo Ten onrechte ondergewaardeerd De juiste keuze DE RONDE VAN FRANKRIJK Geldermans neemt de gele trui over van ploeggenoot Altig ZWEMMEN MOTORSPORT WESTELIJKE DIPLOMATIEKE KRINGEN IN DJAKARTA OPTIMISTISCH SCHEVENINGSE PIER VOOR KNOKKE- HET ZOUTE Suikerprijs voor de oogst 1962 vastgesteld. (UI) Een van de belangrijkste taken der overheid, wij wezen er reeds op, is de bevordering van de vakopleiding, niet alleen door het bouwen van scholen voor lager en middelbaar nijverheidsonderwijs, maar vooral ook door het geven van voldoende voorlichting, opdat een ieder zich paat realiseren, waarom vakopleiding zo dringend noodzakelijk Ls. De taak welke de overheid zich in dit verband op de schouders Ziet gelegd, is lang niet eenvou- lig, want er moet nog altijd strijd worden geleverd tegen een oude, een heel oude traditie. Hoewel er een kentering ten goede merk baar is, wordt op de scholen nog vrij algemeen onderwezen dat ons land groot is geworden door Zijn handel en zijn scheepvaart. Nederlandse koopvaarders, wij fcveten het allen, zwalkten eeuwen geleden reeds over de wereld zeeën. Het waren Nederlanders die hun naam gaven aan verre eilanden, bijv. Tasmanië, zo ge noemd naar de Groninger zee vaarder Abel Tasman. Nederlandse kolonisten gaven hun nederzettingen in den vreemde namen van steden' waar ze het levenslicht hadden aan schouwd. New York heette vroe ger Nieuw Amsterdam. Brooklyn Is genoemd naar het dorp Breu- kelen aan de Vecht. De stad Utrecht mag zich beroemen op sen naamgenoot in Zuid-Afrika; Delft in Janan heet precies een der als de stad van de slaolie in ons Zuid-Holland. Nieuw-Holland (thans Austra- iël en Nieuw-Zeeland herinneren ons blijvend aan de grote dagen van de Oostindische Compagnie 32.000 leerlingen; 12 cursussen voor uitgebreid technisch on derwijs met 250 leerlingen en 11 middelbaar technische scho len met 2730 leerlingen. In 1946 waren er 132 am bachtsscholen met bijna 42.000 leerlingen; 6 scholen en 19 cursussen U. T( S. met 635 leerlingen en 14 St. T. S.'en met 4750 leerlingen. In 1955 was het aantal am bachtsscholen gestegen tot 211 met 62.000 leerlingen; Er wa ren 19 uitgebreid technische scholen met 2800 leerlingen en 21 M. T. S.'en met 9100 leerlin gen. Men vergelijke hiermee de cijfers van 1959. Ambachts scholen 265 met ruim 93.000 leerlingen; U. T. S. 39 met 7350 leerlingen en M. T. S. (nu H. T. S. geheten) 23 met 9550 leerlingen. Ook de belangstelling voor de ingenieursstudie nam ziender ogen toe. Nadat Delft lange ja ren het monopolie had gehad (eerst de polytechnische school, later T. H.), kreeg Eindhoven in 1958 eveneens een Technische Hogeschool. Toen men daar met de bouw gereed was, kwam men tot de conclusie dat de ruimte wegens de grote toeloop van stu denten reeds te klein was. De plannen voor de stichting van een derde T. H. in het oosten des lands bet inden zich in een vergevorderd stadium. De Japannezen legden eenmaal de grondslag van hun medische Ruimere voorlichting studies met behulp van Neder landse leerboeken. f Het ziin slechts enkele voor beelden uit vele, die men de jeugd van vandaag reeds op de lagere school, maar in elk geval op de scholen voor U. L. O. en op de H. B. S. onderwijst. Heel anders komt de zaak te liggen, zodra men vragen gaat stellen over de geschiedenis van de Nederlandse industrie. Wij worden hier als vaderlan ders geconfronteerd met een si tuatie die alle aandacht verdient. Het is immers de jeugd die tot het inzicht moet komen, dat de industrie op weg is een der liechtste pijlers onzer nationale plvaaji te&ordèfr -Ss De schooltPued van thans zal men met de kracht der overtui ging moeten leren vooral niet schuw te staan tegenover de keuze van een industrieel beroep. Eerstens en voornamelijk in het belang onzer jeugdige landge noten zelf, die men niet zelden voor een verkeerd gerichte en tot- mislukking gedoemde studie zal kunnen behoeden, maar daar naast ook in het belang van de zich uitbreidende industrie, die he+ arsenaal van haar arbeids krachten, speciaal vaklui, uit die opgroeiende jeugd zal moeten puiten. He omschakeling van een door de eeuwen heen gevormde tra ditie is dus een voornaam punt in de succesvolle voortzetting dei- industrialisatie. Overheid en bedrijfsleven' be seffen dit maar. al te goed. Zij weten dat het heuler taak is de jeugd voor te lichten en op ie leiden, al is hierbij gebleken dat de overheid ten aanzien van deze materie vaak meer begrip heeft getoond dan de industrie zelf. De stimulans, door de overheid gegeven, komt het duidelijkst tot uiting in het groeiend aantal scholen, hetwelk ten behoeve van het lager, het uitgebreid lager en het middelbaar technisch onder wijs is gebouwd. Met de voorlichting van de jeugd over de industrie moet op de lagere school reeds een begin worden gemaakt. Teneinde de toekomstige onderwijskrachten voldoende scholing te geven, zou het ongetwijfeld de moeite lonen op de kweekscholen het vak in dustriële geschiedenis in te voe ren. Het contact tussen scholen en bedrijven, hetwelk na de twee de wereldoorlog schoorvoetend is gelegd door middel van rei zende tentoonstellingen, door voordrachten op school en door excursies, zou er alleen maar wèl bij varen. Over het algemeen heeft de jeugd nog te weinig idee, wat de industrie in ons da gelijks leven betekent. Een ander punt dezer voor lichting betreft het bijbrengen van de bekendheid met de indus triële beroepen. Het kennen kan ontzag kweken; het kan het zelf willen stimuleren. Heeft men er wel eens over nagedacht, waarom zoveel kinde ren in hun prille kind-zijn politie agent willen worden of brand weerman of chauffeur, stuur man of wat dan ook? Het is, zoals wij het zien, een psychologische kwestie. Het kind kijkt tegen deze mensen op; het vindt ze geweldig. Dit psychologische snaartje zullen we bij het kind moeten beroeren, als we zijn aandacht gaan richten op de industriële be roepen, want ook die kunnen fascinerend zijn. Met het oog hierop werd in Amsterdam het Instituut voor Nijverheid en Techniek gesticht. Daar heeft men tentoonstellings zalen voor verschillende bedrijfs takken ingericht, waar de-mens- in-het-bedrijf in het middelpunt wordt gesteld en waar door mid del van maquettes en beelden een overzicht wordt gegeven van de verhoging der welvaart in de laatste honderd jaar. De samen hang tussen technisch onderwijs en het werk in de industrie valt u op bij iedere stap die u er doet. De belangstelling voor Neder land als industriëel land is on tegenzeggelijk toegenomen, he laas echter niet in voldoende mate. Erger is dat de vakman in ons land in tegenstelling tot vele an dere geïndustrialiseerde landen nog altijd wordt ondergewaar deerd, hetgeen de animo om een industriëel beroep te kiezen of ervoor te gaan studeren onge twijfeld remt. Men zal het er over eens zijn dat verdere industrialisatie op een mislukking zal uitlopen, zodra de industrie niet in staat wordt gesteld haar technische kennis te ontplooien, omdat een reserve aan bekwame technici ontbreekt. Daarom zal men het hele volk en in de eerste plaats de belanghebbenden de overtui ging moeten bijbrengen, dat het juist de arbeid der geschoolde vaklui is, die de welvaart van ons land in sterke mate omhoog helpt. Als uw zoon de lagere school met goed gevolg heeft afgelopen, kan hij verschillende richtingen uit. Hij kan naar het U. L. O.; hij kan naar de H. B. S. en in gro tere plaatsen ook naar het Gym nasium. Vóór alles is het echter nodig die schoolrichting te kiezen, wel ke de beste kansen voor de toe komst van uw jongen waarborgt. Er zijn al veel kinderen ge strand die naar een verkeerde school waren gestuurd. Een test kan in vele gevallen uitkomst geven. De arbeidsbureaus zullen dienaangaande gaarne inlich- tingen verstrekken. Voor jongens met een techni sche knobbel biedt een techni sche opleiding velerlei mogelijk heden. Theoretische en praktische vakbekwaamheid eist studie en vooral ook aanleg. Via de ambachtsschool (l.t.s.) kan men op de U. T. S. en de H. T. S. een grondige en veelzij dige opleiding krijgen. Dit alles vergt doorzettingsvermogen. De basis van de techniek (in onze huidige maatschappij on misbaar) wordt gelegd op de ambachtsschool met haar onder scheiden vakrichtingen: elektro techniek; metaalbewerken; hout- bewerken; autotechniek, enz. Verder zijn er in ons land tex tielscholen, schoenmakersscho- len, kleermakersscholen, allemaal mogelijkheden die voor elke flinke Nederlandse jongen open staan. Wie hierover meer wil weten, kan aan het departement van Onderwijs de brochure aanvra gen, getiteld: „Technisch onder wijs, ook voor uw zoon." Een briefkaart aan de pers- en pu- bliciteitsdienst van genoemd mi nisterie, Nieuwe Uitleg 1 te s-Gravenhage en men ontvangt de brochure gratis toegezonden. (Wordt vervolgd.) In 1938 telde ambachtsscholen ons land 110 met bijna ONENIGHEID onder ALGE RIJNSE NATIONALISTEN Van Algerijnse zijde in Tunis is bevestigd dat Ahmed Ben Bella, vice-premier van de voor lopige Algerijnse regering in ballingschap, woensdagavond per vliegtuig uit Tunis naar Tri polis in Libië is vertrokken. Ook werden van die zijde berichten bevestigd volgens welke er in de boezem van de voorlopige re gering onenigheid was ontstaan. Ben Bella zou verschil van mening hebben met een groep onder leiding van premier Ben Chedda. Reeds eerder was door een woordvoerder van de voorlopige regering te verstaan gegeven dat een ontslagaanvrage van Mo hammed Chider, minister van Staat cn vriend van Ben Bella, niet was ingewilligd. Het vertrek v an Ben Bella naar Libië heeft onder de Euro peanen in Algerië ongerustheid doen ontstaan over de komende politieke ontwikkeling aldaar na het verkrijgen van de onafhan kelijkheid. Men vreest dat Bén Bella de richting van een mili taire dictatuur zou kunnen kie zen. AB GELDERMANS mooie p statie Een lange vlucht van een groep van zestien renners in de zesde étappe heeft belangrijke wijzigingen ten gevolge gehad in het algemeen klassement. De belangrijkste en de meest ver heugende voor Nederland was de verovering van de gele trui door Ab Geldermans op zijn ploeggenoot Rudi Altig. Reeds dadelijk na de start te Dinard was er onrust in de ge lederen. maar voorlopig bleef elke ontsnappingspoging onbe loond. Tot na 23 km een groep van tien man zich van de hoofd macht afscheidde. De groep nam een geringe voorsprong, welke echter later zou uit groeien tot bijna tien minuten, toen de konlopers te Moncon- tour (na 62 km) de steun kregen van Geldermans, Hoevenaers, Van den Berghen, Wolfshohl, Zilverberg en Bihouee, die na 50 km te hebben afgelegd zich eveneens van de hoofdgroep hadden losgemaakt. Op de Roe Trevezel, welke meetelde voor het bergklassement, had het peloton met gele truidrager Al tig, Anquetil, Van Looy en an dere favorieten een achterstand van 9 min. en 50 sec. op de kop groep. Op dat moment, met nog 56 km voor de wielen, kwam er eindelijk een reactie van het peloton. Te laat. echter om de vluchtelingen, die een geduchte k.o. in hun gedachten hadden, nog te achterhalen. Weliswaar slonk de voorsprong nog rond de vier minuten, maar bij de aankomst te Brest was die nog zó belangrijk; 5 min. en 14 sec., dat zij aanzienlijke winst in het algemeen klassement boekten. Geldermans was met zijn gele trui de gelukkigste man van allen. De uitslag van de 6de étappe, km), luidt; 1. Cazala (Fr.) 5.41.21 2. Van den Berghen (B.) 5.41.21 met bon. 5.40.51 3. Doom B.) 5.41.21 4. Wolfshohl (Did) z.t. 5. Geldermans (N.) z.t. 6. Ignolin (Fr.) z.t. 7. Miele (It.) z.t. 8. Schroede's (B.) z.t. 9. Bihouee (Fr.) z.t. 10. Hoevenaers (B.) z.t. 11. Zilverberg (N.) z.t. 12. Azzini (It.) z.t. 13. Baens (B.) z.t. 14. Lebaube (Fr.) z.t. 15. Busto (Fr.) z.t. 16. Sorgeloos (B.) 5.41.26 17. Graczyk (Fr.) 5.46.35 18. Altig (Did) z.t. 19. Carlesi (It.) z.t. 20. Daems (B. z.t. 25. Maliepaard (N.) z.t. 30. Enthoven (N.) z.t. 34. Van Looy (B.) z.t. 37. Darrigade (Fr.) z.t. 60. Stolker (N.) z.t. 62. Anquetil (Fr.) z.t. 73. Piet van Est (N.) z.t. ALGEMEEN KLASSEMENT 1. Geldermans (N.) 32.15.56 2. Hoevenaers (B.) op 23" 3. Altig (Did) 3'14" 4. Darrigade (Fr.) 3'49" 5. Daems (B.) 4'35" 6. Van Looy (B.) 4'43" Planckaert (B.) 4'43" 8. Simpson (Gr. Br.) 5'08" 9. Anquetil (Fr.) 514" Stolker (N.) 514" 11. Junkerir.ann (Did) 517" 12. Ronchini (It.) 5'25" Suarez (Sp.) 5'25" 14. Piet van Est (N.) 5'35" 15. Baldini (It.) 5'44" 16. Carlesi (It.) 5'48" 17. Otano (Sp.) 6'02" 18. Gilb. Desmet <B.) 616" 19. Anglade (Fr.) 6'29" 20. Stablinski (Fr.) 7'02" 37. Zilverberg (N.) 10'57" 41. Maliepaard (N.) 13'30" 77. Enthoven (N.) 32.50.45 „GROENE TRUI" 1. Altig (Did) 66 pnt. 2. Darrigade (Fr.) 60 pnt. 3. Van Looy (B.) 46 pnt. 4. v. d. Berghen (B.) 45 pnt. 5. Daems (B.) 42 pnt. 6. Graczyk (Fr.) 40 pnt. 7. Vannitsen B.33 pnt. 8. Groussard (Fr.) 32 pnt. 9. Wolfshohl (Did) 30 pnt. 10. Melckenbeeck (B.) 29 pnt. OPGAVEN In deze étappe hebben de Belg Frans Schoubben. de Fransman Novales en de Italiaan Zorzi de strijd gestaakt. TIJDSLIMIET Een vijftal renners: de Belg Frans Melckenbeeck, de Frans man Elena en de Italianen Ciol- Cazala binnen en overschreed daarmee de tijdslimiet. Met dit groepje kwamen tege lijk nog 46 renners binnen, on der wie 20 Italianen, o.a. Zanca- naro, Benedetti en Sabbadin. STRIJDLUST De premie voor de strijdius- tigste renner kwam aan de Fransman Miele. SUIKERPRIJS Er werd in deze étappe geen premie voor de „grootste pech vogel" toegekend. WATERPOLO BRUINVIS I—S.Z.V. I 3—0 In de 4e klasse heren van de waterpolocompetitie speelden donderdagavond de beide kop lopers tegen elkaar in Sas van Gent. Beide ploegen moesten eerst even de zenuwen de baas worden en in deze periode wer den dan ook aan beide zijden enkele goede kansen gemist. SZV was iets meer in de aan val, maar verder dan een corner kwamen ze niet. Het eerste doel punt viel aan de andere kant, waar H. Sampon een door de SZV-achterhoede gemiste bal achter Gabriels werkte. Met deze stand brak de rust aan. Bij het uitzwemmen wist de Bruinvis de bal de halen en de hieruit goed opgezette aanval we ra door H. Sampon goed afge rond (2—0). SZV gaf het nog niet op, maar verder dan enkele slecht gerichte en te zachte scho ten kwamen ze niet. Bruinvis bleef echter gevaarlijk en H. Sampon loste enkele kogels, die net naast en tegen de paai gin gen. Hierna miste Wagenaar (SZV) een opgelegde kans, ge volgd door Caljouw. De Bruinvis- ploeg toonde nu over meer adem te beschikken en Bockstael wist met een prachtig schot de stand op 30 te brengen. Een omzet ting in de SZV-ploeg leverde geen ander resultaat op dan en kele corners, daar keeper Reme- rij op zijn post was en zo eindig de deze belangrijke wedstrijd in een 30 overwinning van de thuisclub, die dus ongeslagen aa nde kop staat in deze klasse. DODELIJK ONGELUK TIJDENS TRAINING T.T. Tijdens de donderdag op het circuit van Drenthe gehouden training voor de grote prijs van Nederland der K.N.M.V. (Dutch T.T.) die voor vandaag op het porgramma staat, heeft zich in de 250 cc-klasse een dodelijk on geluk voorgedaan. In de knie bocht vlak bij de hoofdtribune, verloor de 24-jarige Amsterdam mer Johan Schuld, die met zijn li, Adorni en De Maria, kwam N.S.U. op dat moment een snel- met bon. 5.40.21 32 minuten na de étappewinnaar heid van circa 130 km per uur Prinses Beatrix opent H clubgebouw in Wageningen Donderdagochtend heeft Z. K. H. Prinses Beatrix in Wageningen de officiële opening verricht van het clubgebouw van de Interna tionale club. Foto: Toen de Prinses aankwam op het bordes van de aula van de Landbouwhogeschool, boden de 6-jarige Amina Raouf uit Egypte (voraan), de 4-jarige Ma ria Kylin uit Zweden (kleinste) en de 6-jarige Turid Wold uit Noorwegen, bloemen aan. Volgens Westelijke diploma tieke kringen in Djakarta zouden binnenkort informele contacten tussen Indonesië en Nederland over de kwestie-Nieuw-Guinea kunnen worden verwacht. Deze kringen lieten zich op dit punt optimistisch uit ofschoon het antwoord van president Soekar- no op de boodschap van secreta ris-generaal Oe Thant van don derdag nog niet bekend was. Oe Thant heeft in zijn jongste bood schap aan president Soekarno verklaard, dat de Nederlandse regering nogmaals had bevestigd dat zij de opeenvolging van ont wikkelingen zoals neergelegd in de voorstellen van Bunker, aan vaardt op voorwaarde dat zij vol doende condities en garanties voor de rechten en belangen van de Papoea's zal verkrijgen. Oe Thant verzocht Soekarno nog maals om bespoediging van de aanwijzing van een gemachtigde voor de besprekingen met Ne derland. De Indonesische minister van Defensie, generaal Nasoetion, heeft vrijdag in een boodschap tot ambtenaren in Centraal-Java gezegd, dat zich rond de voor naamste steden in „West-Irian" al vrijwilligers bevinden terwijl de marine en de luchtmacht langs de kust patrouilleren. Hij ver klaarde voorts dat Indonesië voorbereidingen treft „om het bestuur over West-Irian onmid dellijk over te nemen als de pre sident zegt dat het ogenblik hiervoor gekomen is". De gemeenteraad van de Bel gische badplaats Knokke- Het Zoute heeft besloten een pier naar het model van de Scheve- ningse te laten bouwen. Na lange besprekingen tussen de gemeen te en een Nederlandse firma is er een plan gemaakt vopr een pier van 450 meter, die 7,5 mil joen gulden zal kosten en die evenals de Scheveningse pier drie „eilanden" in zee zal vor men, een voor zonnebaders, een voor hengelaars en een voor amusement en spelen, zo meldt de Brusselse „Le Soir". Het pro ject moet nog door het Belgische ministerie dat toezicht houdt op de bouw van wegen en bruggen, worden goedgekeurd. had, de macht over het stuur, waarna de motor enkele malen over de kop sloeg. Schuld werd onmiddellijk naar een zieken huis in Assen vervoerd, waar men slechts kon constateren, dat hii tijdens het vervoer was overleden. Het was de eerste maa! dal de Amsterdammer in internationale races uitkwam. INTERNATIONALS WILLIG Het Damrak heeft gisteren afscheid van deze beursweek ge nomen met een „willige" stem ming voor de internationale waarden. Deze stemming ging wederom uit van de Fhilipsaan- delen waarvoor bij de opening weer grote vraag van het pu bliek aanwezig was. De ope ningskoers stelde zich voor dit fonds op 640, circa 21 punten boven het slot van donderdag. Naast Philips moeten direct Unilevers en Hoogovens worden genoemd. Beide hoofdfondsen vertoonden begin-beurs koers winsten van 4 gulden en 25 pun ten op respectievelijk 134,70 en 590. Kon. Olie deed het wat voorzichtiger met een stijging van twee gulden tot 128,40, ter wijl AKU 7 punten hoger in de markt lag op 348'/s. In Philips ging, evenals dit van voorgaande dagen het geval is geweest, weer het meest om. In Wall Street heeft zich don derdag een koopwoede voltrok ken. Golven van kooporders overspoelden de markt en leid den tot forse koerswinsten. Hier door steeg het Dow Jones-ge- middelde voor de industrie-aan delen er met liefst 20 punten. Ook de Nederlandse hoofdfond sen lagen in New York zeer vast in de markt. De Westduitse beurzen gaven gisteren, na zeer lange tijd, forse koerswinsten te zien. Amsterdam had dus gister middag wel de wind in de zei len. Winstnemingen, in verband met het naderende weekeinde, knabbelden gedurende de ver dere beursduur een weinig van de behaalde koerswinsten af. Vergeleken met de slotkoers van vorige week steeg Philips deze beursweek ca 75 punten. AKU verbeterden 20 en Hoogovens circa 40 punten. Unilevers en Kon. Olies biina 4 gulden hoger. Philips wordt van maandag af niet meer in procenten maar in guldens genoteerd en verhan deld in stukken van nominaal 25. De koers van gisteren op 640 komt dan uit op ƒ160. De orders van de arbitrage hielden elkaar in de Philipshoek goed in evenwicht. Ook de scheepvaartmarkt mocht zich gisteren in behoor lijke koerswinsten verheugen. Zo was Van Ommeren op 250' i, circa 8 punten hoger. De overige koerswinsten bedroegen 2 tot 4 punten. Er was in deze hoek meer belangstelling dan de laat ste tijd het geval is geweest. De. leidende cultures waren goed prijshoudend. Staatsfondsen vast terwijl de overige beleg- gingsmarkt iets beter was. Handelsvereniging „Reiss" werd in de lokale afdelingen wat hoger geadviseerd op de divi dendverhoging van 5 tot 6 pro cent. Aandelen „Erdal" kregen een 10 punten lagere advieskoers op 500 op de sterk verlaagde winst van het afgelopen boek jaar. Aandelen Kromhout wer den een weinig lager geadvi seerd op mededelingen in de gis-! teren zeer druk bezochte ver gadering. Aandelen K. L. M. wederom lager ingevolge Wall Street. Beursindices 27/6 28/6 29/6 422.5 436.2 447.5 303.4 305.8 315.2 135.5 139.2 141.4' 225.5 227.7 229.3 132.2 134.7 Int. conc. Industrie Scheepvaart Banken Handel, etc. Algemeen 133.2 317.6 324.9 333.1 De minister van Landbouw en Visserij heeft voor de oogst 1962 de af-fabrieksprijs voor suiker vastgesteld'op ƒ62,20 per 100 kg witsuiker (exclusief accijns en omzetbelasting). De garantie wordt evenals vorig jaar ge geven over ten hoogste 465.000 ton van de uit de bietenoogst 1962 vervaardigde witsuiker, dan wel, indien de in het binnenland verbruikte hoeveelheid suiker in het tijdvak van 1 oktober 1962 30 september 1963 meer zou be dragen dan 465.000 ton, over ten hoogste de verbruikte hoeveel heid. De vastst.lling van deze prijs betekent een verhoging van 1 per 100 kg suiker ten opzichte van het vorige jaar. Dientenge volge zal te zijner tijd, in prin cipe als de gegarandeerde hoe veelheid oude oogst geruimd is, de consumentenprijs voor suiker met 1 cent per kg omhoog gaan. Drr.r. prijs bedraagt thans ƒ0,97 per kg. Nabeurskoersen AKU: 348—353 (351)! Kon. Olie: 128.50—129.70 (128.20) Philips: 629—642 gl '634Vb) Unilever: 133.20—136.50 gl (134.10) Hoogovens: 588591 (586Vb) Advieskoersen buitenlands bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpapier, vandaag gel dend in Amsterdam, zijn onge wijzigd gebleven. COÖP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van vri jdag: 29 juni. GROENTEN. Per 100 stuks: Sla 3,50f 4,10 Per stuk: Bloemkool A 4041 et, All 34—40 ct, B 30 ct, Bil 26—36 ct, CII 15—16 ct, afw. 11 26 ct; Groene komkommers B 10—14 Ct. CXI 5—10 ct; Witte komkommers A 1618 ct, B 11 71 ct. Per bos: Selderij 1726 ct, Peen II 24—42 ct; Kroten 15- 24 ct; Uien 3—13 ct; Radijs 14 ct; Peterselie 9 ct. Per kg: Stoksnijbonen 1,51: Tuinbonen 17—22 ct; Spitskool 5 ct; Peulen 92—112 ct; Savoye- kool 717 ct; Rabarber II 20 ct: Tomaten All ƒ1,21— ƒ1,25; CII 1,05—1,10, CC 86 ct; DoJttwr* 53—56 ct. AARDAPPELEN. Per kg: Bauma I 5659 ct, II 3941 ct, kriel 30—31 ct; Eerste lingen 1 50—62 ct, II 36—46 ct, kriel 2632 ct; Bintjes I 54 et; II 40 et, kriel 32 ct. FRUIT. Per kg: Kersen BII ƒ1,18— ƒ1,50. Per doos. Aardbeien: Regina extra 4556 ct, I 37—53 ct, II. 2340 ct, afw. 1625 ct; Talis man extra 49—62 ct, I 42—57 ct, II 30—40 ct; Sengana I 39—48 ct. H 24—36 ct, afw. 18—29 ct; Vola I 54 ct, II 3240 ct; Cambridge extra 5558 ct, I 54 ct, II 34- 43 ct; Red Cauntlet extra 5760 ct, I 43—54 ct, II 28—38 ct; Jus- pa II 32 ct, afw. 18 ct; Gorella extra 51—62 ct, I 41—57 ct II 32 42 ct; D. Svern II 28 ct; Paul Waulbion I 46—49 ct, H 24—37 ct

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 7