Paasdagen brachten recorddrukte Verhoor van Salan Geen vorderingen zegt Soebandrio Aanvaring in het Kanaal BUISMAN Weerover zicht HOOGWATER ZON- es MAANSTANDEN WEERBERICHT DINSDAG 24 APRIL 1962 18c Jaargang Nr 5582 DE INFILTRATIES OP NIEUW-GUINEA Zes Nederlanders gewond bij verkeersongeval in Frankrijk DE PAASVIERING IN DE WERELD „Kamperdijk" met 23 schipbreukelingen in Rotterdam AMERIKAANSE MAANRAKET VOOR KOFFIE WAAR MUZIEK IN ZIT Overstromingen in Iran t ftinSerlhp bil abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 55—57 Administratie-adres: Smidswal Telefoon 2073 Gironummer 3S150 Abonnementsprijs: 6,per kwartaal; per maand 2,—; per week 4S et. Losse nrs 9 et. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen Advertentieprijs per mm 16 et; minimum per advertentie 2,40. RubriekKleine Advertenties géén handels advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel meer ?,2 ct- Kleine advertenties bij vooruitbetaling, vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad, 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur. De Paasdagen van dit jaar heb ben alle records op toeristisch ge bied gebroken. Het is minstens dubbel zo druk geweest als een jaar geleden en ook veel drukker dan in het recordjaar 1960. Toeristen van meer dan 20 na tionaliteiten bezochten ons land. Verreweg de meesten kwamen uit Duitsland. Maar ook uit I-rankrijk is het bezoek bijzonder groot geweest. Het bezoek uit Denemarken kwam op de derde plaats. Het was ongeveer even groot als dat van in Duitsland ge legerde Canadese en Amerikaan se militairen. Het bezoek van Belgen viel tegen. Uit voorzichtige schattingen blijkt, dat van donderdag af bij na een kwart miljoen buiten landse personenauto's en auto bussen onze grenzen zijn gepas seerd. inclusief de voertuigen van dagbezoekers en grensko- pers. Uit dit cijfers wordt door de ANVV afgeleid, dat ongeveer 750.000 vreemdelingen in hotels en pensions, bij particulieren of in kampen, hebben gelogeerd te gen 375.000 met Pasen 1961. Hier bij komen dan nog ettelijke dui zenden, die per trein, boot of vliegtuig aankwamen. Dat de logies-informatie-dien- sten van de ANVV-VW's, thans werkzaam met 20 kantoren, „slechts" 32.000 buitenlanders in vier dagen onderdak behoefden te brengen tegen 40.000 in 1960 en 14.000 in 1961, wordt toege schreven aan het aanzienlijke aantal boekingen vooruit en aan de gestaag gegroeide logies-acco- modatie in hotels en pensions. De logcerdrukte heeft zich niet tot het gortvolle westen be paald. De provincies Urecht, Gel derland (Veluwe, Arnhem, Ach terhoek), Groningen en de land streek Twente hebben in ruime mate van het vrcemdelingcnbe- zoek geprofiteerd. Ook Friesland, Drente en Zeeland kregen hun deel. Over het algemeen hebben zich 'ui do enorme verkeersstromen weinig ongelukken van ernstige aard voorgedaan. De verkeers- autoriteitèn prijzen de honderd duizenden automobilisten om hun rust. en zelfbeheersing. Bij het verkeersplein Ouderijn, waar maandagmiddag en -avond het verkeer in alle richtingen uiterst intensief was, stonden kraanwa gens, een ziekenwagen en ander hulpmaterieel opgesteld. Zij ston den 's avonds om 9 uur gelukkig nog werkloos. Om acht uur deed zich in een kilometers lange file tussen Bunnik en Ouderijn een kettingbotsing voor, zonder ern stige gevolge evenwel. Tussen Winschoten en Nieuweschans, waar Tweede Paasdag 14.000 auto's in oostelijke richting pas seerden. ontstond een geval van lichte blikschade. Het verkeer ging bijzonder vlot, want de Duitse douane controleerde niet. De grenspost Zevenaar—Elten was ook Tweede Paasdag de druk ste van alle doorlaatposten, ge volgd door Vaals, waar veel te rugkerende Duitsers, Belgen en Nederlanders in 1100 wagens per uur in beide richtingen passeer den. Venlo kwam met het aantal passanten op de derde plaats. De spoorwegen meldden inten sief in- en uitgaand vervoer op de internationale lijnen alsook op het binnenlandse net. Op Tweede Paasdag was alle beschikbare materieel in versterkte treinen en 140 extra treinen in gebruik. De zwaarst bezette lijn was Am sterdamHaarlemLeidenDen HaagRotterdam. Beziet men de vier dagen, dus Goede Vrijdag, zaterdag en de beide Paasdagen in cijfers, dan komt Keukenhof met 150.000 be zoekers als eerste uit de bus. De bezoekers kwamen met vele ex tra treinen, extra lijn-autobus- sen, 1350 toerwagens en 25.000 personenauto's. Het verkeer in de bollenstreek liep perfect. De Scheveningse pier kreeg in vier dagen 78.000 bezoekers, waarmee de 200.000 dit jaar al gepasseerd zijn. Madurodam kreeg 56.000 bezoekers. In de drukte werd de komst van de 7 miljoenste na de opening verge ten. Schiphol sloeg met 35.000 be zoekers het Rotterdamse Blijdorp met een neuslengte, dat er 34.500 kreeg. De dierenparken waren trouwens zeer in trek, want liet park in Rhenen verkocht 22.300 kaartjes en dat in Wassenaar 22.000 tegen Artis in Amsterdam 13.000. De Rotterdamse Euromast heeft 18.500 bezoekers gehad, de Hoge Veluwe 15.000, het Kroller- Müllermuseum 5000 en het Open luchtmuseum in Arnhem 10.000. De 50 Amsterdamse rondvaart boten lieten 120.000 passagiers van het oude stedesehoon genie ten. De Rotterdamse Spidoboten droegen 24.500 gasten door de ha vens. De nationale bloementen toonstelling „Hofstadbloem" in Houtrust-Den Haag kreeg 30.000 bezoekers, onder wie zeer vele vreemdelingen. Het bezoek aan de „Efteling" bij Kaatsheuvel be droeg voor beide Paasdagen sa men 25.000 personen. Op Schiphol werden 1500 plaat sen voor rondvluchten geboekt. De luchthaven Rotterdam boekte een record met 1500 passagiers. Langs de grote wegen kwam weer zeer veel ..bermtoerisme'' voor, maar gelukkig wisten ook honderdduizenden rustiger plek jes in Nederlands natuurschoon te vinden. In het Amsterdamse bos verpoosden op Tweede Paas dag zeker 30.000 hoofdstedelin gen. Uit Scliouwen-Duiveland wordt aanzienlijk bezoek van landgeno ten en buitenlanders gemeld. De „afvoer" op Tweede Paasdag bij Zijpe is met twee ponten en acht vaarten per uur gunstig verlo pen. De wachttijd bedroeg hoog stens een uur. Op voorgaande dagen zijn echter wachttijden tot vier uur voorgekomen. Volgens kringen van de Fran se rechterlijke macht heeft ex- generaal Salan, de leider van de organisatie van het geheime leger, die vrijdagmiddag in Al giers werd aangehouden, bij zijn eerste verhoor verklaard, dat de O.A.S. „rondom mij ineenstort te". Salan beweerde, dat de mees ten van zijn medewerkers van de C.A.S. „heethoofden'' en „krank zinnigen" waren. „Mijif kolonels hadden alleen maar belangstel ling in moorden. Ik ben niet de schurk die u dénkt", aldus zou Salan hebben verklaard. Ook zou hij hebben gezegd van plan te zijn geweest de O.A.S. in het Franse moederland te reorgani seren en in nieuwe banen te lei den. Men verwacht, dat Salan bin nen drie weken door de hoge krijgsraad zal worden berecht. Het is bijna zeker, dat cx-gene- raal Jouhaud, over wie reeds de doodstraf is uitgesproken, als ge tuige zal optreden. Ook voor Sa lan acht men de doodstraf onver mijdelijk. Heden zal c.e Hoge Raad advies uitbrengen aan president De Gaulle over het al dan niet vol trekken van het doodvonnis over Jouhaud. De beslissing berust echter bij de Franse president. Franse pers over arrestatie van Salan De Franse bladen hebben de arrestatie van Salan onder vette koppen gemeld. De conservatieve „Figaro" schreef dat Salan verantwoorde- De Indonesische minister van Buitenlandse Zaken, dr Soeban drio, zei maandag dat er geen werkelijke vorderingen schenen te zijn gemaakt in de richting van een hervatting van het over leg tussen Nederland en Indone sië over de kwestie Nieuw-Gui- nea. Hij zei dit tegen verslaggevers na een onderhoud van een uur met de Amerikaanse ambassa deur Howard Jones, die een be langrijke rol heeft gespeeld bij de Amerikaanse pogingen om beide landen weer met elkaar aan tafel te krijgen. Zijn woor den waren: „Er zijn geen aanwij zingen voor beslissende vorderin gen in de richting van een her vatting der besprekingen". Soebandrio zei tegen verslag gevers nog dat zijn onderhoud met Howard Jones hoofdzakelijk betrekking had gehad op de ont wikkelingen op het diplomatieke front, speciaal in Washington, waar de Ver. Staten een promi nente rol spelen bij de pogingen om het overleg te doen hervat ten. Overigens weigerde hij zich uit te laten over de aard van zijn onderhoud met Jones. Dr Soebandrio beschuldigde Nederland ervan dat het zijn standpunt koppig handhaaft en herinnerde eraan dat Indonesië het Bunkerplan in beginsel als basis voor een hervatting van de onderhandelingen aanvaard had, maar dat de Nederlanders dit nog niet hebben gedaan. Ook zei hij dat het geregeld zenden van Nederlandse versterkingen naar Nieuw-Guinca de zaak nog ver der gecompliceerd had. Soebandrio weigerde commen taar te geven toen hem een vraag gesteld werd naar de aard van president Soekarno's aan staande verklaring aan de natie over liet Nieuw-Guineagesehil. Soekarno zal naar verwacht wordt deze verklaring afleggen tijdens een massa-bijeenkomst in Medan op donderdag a.s. De Amerikaanse ambassadeur Howard Jones zei later dat hij nog altijd optimistisch was wat betreft de mogelijkheden om een vreedzame oplossing voor het Nieuw-Guinea-probleem te vin den. toonaangevend voor moderne coiffures. de betere toiletartikelen, par fumerie, cosmetica, blijvende verwijdering van overtollige haargroei. Van officiële marinezijde' te Hollandia is bekend gemaakt dat in totaal 119 Indonesische mili tairen op de eilanden Gag en Waigeo en pp de zuidkust van Nieuw-Guinea gevangen zijn ge nomen. In verschillende vuurge vechten werden 20 infiltranten gedood. Van hot resterende zeer gerin ge aantal Indonesiërs zijn er ver scheidene verdronken bij pogin gen om per vlot te vluchten voor de tegen hen optredende eenhe den. terwijl de overgeblevenen volledig verspreid en gedemora liseerd zijn. De gevangenen zijn in verze kerde bewaring gesteld. lijk is voor de moord op officie ren en ambtenaren, gepleegd door de opstandige organisatie die hij leidde. Hij is ook verant woordelijk voor de spanning tus sen de Mohammedaanse en de Europese gemeenschap in Algiers en Oran, want de O.A.S. heeft na het bestand veel bloed doen vloeien. Nu, aldus het blad, is de tijd voor hem aangebroken om zich te verantwoorden tegen over de justitie en dit land. dat hij door zijn ambitie en haat tot aan de rand van de burgeroorlog heeft gebracht. De communistische „Humanité" meent dat Salan gearresteerd is op het ogenblik dat de regering het werkelijk wilde. „Het is moeilijk te geloven dat hij niet eerder gearresteerd had kunnen worden als er direct vanaf het begin ernstige pogingen-hiertoe in het werk waren gesteld". De partijloze „Combat" zegt dat de arrestatie van Salan de voorlopige Algerijnse regering gerust zal stellen, maar dat de vrees blijft bestaan dat deze ar restatie slechts een beperkte uit werking zal hebben op de Euro peanen in Algerije. Vechtpartij en brand in de Santé Zaterdagmorgen vroeg was de brandweer nog steeds bezig met het blussen van een brand, door politieke gevangenen aangesticht in de Santégevangenis te Parijs aankomst van ex-generaal Raoul Salan, de leider van de O.A.S., die in Algiers is gearres teerd. Vóór de brand uitbrak waren de gevangenen al in opstand ge komen. Bij dcvechtpartij in de gevangenis werden 15 politieke gevangenen en vijf politieman nen gewond. Rond 250 gendarmes en mannen van de oproerpolitie slaagden erin het verzet te bre ken met behulp van traangas. Zondagmorgen zijn zes Neder landers en vijf 'buitenlanders ge wond bij een verkeersongeval op de grote weg naar Perpignan in Frankrijk. Tussen Sète en Agde kwam een Volkswagenbusje waarin zich acht Nederlanders bevonden, bij een inhaalpoging in botsing met een tegenligger. De bestuurder, de 27-jarige M. Veldkamp uit Egmond aan Zee, werd uit de wagen geslingerd. Hij liep ernstige verwondingen op aan zijn hoofd. Ook een twee maanden oude baby werd uit de wagen geslingerd en gewond. De overige inzittenden, waarvan er vier eveneens gewond werden, waren de echtgenote van de heer Veldkamp en twee kinderen van resp. zes maanden en anderhalf jaar. het echtpaar CouveePere boom en de heer mr D. Over- bosch uit Alkmaar. In de andere wagen waren drie kinderen en twee volwassenen gewond. Alle slachtoffers zijn naar een hospitaal in Sète ver voerd. De toestand van de heer Veldkamp wordt zorgwekkend genoemd. Het gezelschap was vrijdag uit Nederland vertrokken, om hun vakantie door te brengen in Spanje, waar de ouders van de heer Veldkamp een bungalow be zitten in Mont Menidorm. Een zoon van het echtpaar Veldkamp, Johannes, bevond zich reeds daar. In Jeruzalem zijn zondag dui zenden bedevaartgangers uit de gehele wereld samengekomen op het plein voor het Heilige Graf in Jeruzalem, om aldaar de Paasprocessie gade te slaan. Kinderen staken vuurwerk af en mannen schoten met vuurwa pens in de lucht. Vele kinderen droegen kaarsen en waren in het bezit van gekleurde eieren. Zaterdagavond j.l. waren ter gelegenheid van het Paasweek einde meer dan honderdduizend bezoekers in Berlijn aangeko men. In vele delen van Oost-Duits- land werd met het Paasweekein de gewerkt. Er werd nu, na het koude en natte weer van de af gelopen weken, gezaaid. In Warschau drong kardinaal Wyszynski, de Katholieke pri maat van Polen, er in een korte Paasboodschap bij de Poolse jeugd op aan de R.K. kerk ge trouw te blijven. Met betrekking tot de verhouding tussen kerk en staat zei hij slechts: „Laat ons bidden voor het ontstaan van een op liefde en vrede be rustende orde". In de Chinese volksrepubliek woonden duizenden Chinese Christenen Paasdiensten in de voornaamste Chinese steden bij. In winkels werden Paaseieren van chocolade verkocht. Ruim duizend Protestanten woonden een dienst bij in de Kerk der Gemeenschap, dp grootste'Pro testantse kerk in Peking. MILITAIREN INGESCHAKELD BIJ AFVOER VAN ZIEKE VARKENS. Het toegenomen aantal gevallen van de besmettelijke dierlijke mond- en klauwzeer die zich met name in het zuiden en oos ten des lands heeft verbreid, heeft een stagnatie veroorzaakt in de noodzakelijke afvoer van zieke dieren op de landbouwbedrijven in de besmette gebieden. De stag natie is mede een gevolg van het feit, dat de regionale slachthui zen slechts 'n deel van de slacht- capaciteit en dan nog onder bijzondere voorzorgen voor het slachten van door mond- en klauwzeer aangetaste varkens beschikbaar hebben. Van slacht huizen elders kan geen gebruik worden gemaakt, daar de aange taste dieren ter beperking van het gevaar van uitbreiding en ter bescherming van de export ten, in de besmette gebieden moe ten blijven. Ook bij de sedert kort recht streeks ingeschakelde destructie bedrijven in de besmette gebie den treedt een achterstand op in de verwerking der cadavers. De directeur van de veeartsenij kundige dienst, tevens veterinair hoofdinspecteur van de Volksge zondheid, heeft dan ook naar het ministerie van Landbouw en Visserij mededeelt een tijdelij ke organisatie in het leven geroe pen om de achterstand op te rui men. en daarmede de snelle af voer van zieke varkens op de be drijven te verzekeren. De dieren worden thans ver voerd naar het destructiebedrijf te Son (N.-Br.). daar pijnloos ge dood en met effectieve medewer king van militairen, onder de nodige voorzorgen en ontsmet tingsmaatregelen diep in de grond begraven op een afgelegen ter rein van Staatsbosbeheer in het grensgebied van Noord-Brabant en Noord-Limburg. Reumatiek Griep Migraine Menstruatiepijn Verkouden Hoofdpijn Spit (Adv.) TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT Zondag heeft zich, nabij de kust van Dungeness, in Zuid- Oost-Engeland, bij dichte mist een aanvaring voorgedaan tus sen liet 4.722 ton metende Deen schip „Dragoer Maersk" en de 10.649 ton grote Italiaanse tankboot „Marligure". De aanvaring werd door de 5.290 ton grote „Kamperdijk" van de Nederlands-Amerikaanse Stoomvaartmaatschappij in Am sterdam, op het radarscherm waargenomen, waarna dit schip koers zette naar de plaats dei- aanvaring. De „Kampercljk" heeft 23 op varenden van de „Dragoer Maersk" aan boord genomen en vervolgens naar Rotterdam vertrokken. Achttien opvarenden zijn aan boord van het Deense schip ge bleven, dat sleepboothulp nodig had. Deze werd verleend dooi de Nederlandse sleepboot „Fries land". De „Marligure" had geen hulp nodig. Dit schip zette koers naar Dungeness. De thuishaven van de „Dra goer Maersk" is Kopenhagen, terwijl de rederij van de „Marli gure" in Genua is gevestigd. „Nog vóór het gebeurde zei ik al tegen mijn eerste stuurman Terpstra: dat gaat daar niet goecl. De twee stipjes op het ra darscherm kwamen steeds dich ter bij elkaar en vloeiden tenslot te ineen. Vijf minuten later al bracht de marconist het S.O.S.-telegram: .Dragoer Maersk" in aanvaring met onbekend schip. Zinkt snel ten zuiden van Dungcncrs." De vrachtvaarder „Kamper dijk" van de H.A.L. lag op ruim acht mijl van de plaats van ue ramp, toen kapitein C. J. van der Eist uit Öistérwi.ik 'in de na middag van Eerste Paasdag op zijn radar het scheepsdrama van de Deense bananenboot „Dragoer Maersk" zag aankomen en vol trekken. Het was zeven minuten over vijf, in het Engelse Kanaal hing a' urenlang een dichte mist. die de schepen noodzaakte heel langzaam te varen en die de ge zagvoerders voortdurend bij de radarschermen hield. Maar ondanks alle moderne navigatiemiddelen botste de 10.649 brt metende Italiaanse tanker „Marligure" uit Genua op slechts enkele kilometers van dc Engelse Zuid Oost-kust tegen de veel kleinere „Dragoer Maersk", die met een lading bananen op weg was van San Domingo naar Rotterdam, waar de bemanning nog juist op tijd zou arriveren om althans nog één Paasdag op de wal door te brengen. De „Marlig'.re" ramde het Deense schip aan bakboordzijde, vlak achter ruim III. De gehele voorsteven drong door de huid platen en de Deen begon dan ook onmiddelliik te zinken, toen de Italiaanse tanker zicli terug trok. Do gehele bemanning 41 personen, onder wie de twee ste wardessen Inger Nielsen en Else Petersen ging direct van boord. Op dat moment was de „Kam perdijk", ondanks de mist, al op volle kracht op weg naar beide schepen. De uitkijk kon geen hand voor ogen zien, maar kapi tein Van der Eist vertrouwde op zijn radar en die bracht hem pre cies tussen de drijvende Deen en de Italiaan in. De tanker was voor anker gegaan. De „Kamperdijk" trof de „Dra goer Maersk" in drijvende toe stand aan 't schip zonk merk waardigerwijze niet dieuer weg met een zware slagzij van 30 a 40 graden. Achttien man. onder wie de kapitein, waren al weer aan boord terug gekeerd. De rest onder commando van de derde stuurman Peter Villadsen, was in de sloep gebleven. Met uitzon dering van twee Spaanse motor drijvers waren dat allen Denen. Kapitein Van der Eist liet zijn motorsloep vieren en droeg eer ste stuurman G. J. Terpstra op de schipbreukelingen op te pik ken. Deze had langzij de in het water hellende railing, eerst nog een gesprek met de Deense ka pitein voor hij de sloep met de 23 mannen en vrouwen vond. Het avontuur had daarmee nog geen blij einde. Want de mist was zó dik, dat de heer Terpstra de „Kamperdijk" niet meer terug kon vinden en kapitein Van der Els vreesde op een moment al dat hij zijn sloep met redders en geredden verspeeld had. Daarom liet hij na enige tijd de stoomfluit voortdurend het morsenteken „R" uitblazen en dat werd ba ken, waarop stuurman Terpstra zijn koers kon bepalen. Toen hij op <ie „Kamperdijk" terug keer- Maersk" al een klein stukje van de plaats van het ongeval weg gesleept. De 21 mannen en de beide ste wardessen kwamen door de har gelijke ontvangst aan boord van de Nederlandse vrachtvaarder hun trieste avontuur snel te bo ven. Geen van hen had iets van waarde kunnen redden. Zij droe gen nog de kleren, die zij op het moment van de ramn aanhad den., Een enkeling had nog snel een zeekijker meegegrist ver der niets, zelfs geen papieren. De aanvaring heeft gelukkig geen slachtoffers tot gevolg ge had, al heeft dat weinig ge scheeld. De 16-jarige hutjongen Kai Bendix lag namelijk in zijn hut- de jongen had last van een blindedarmontsteking toen de „Marligure" zijn steven in het schip drukte, niet meer dan een halve meter van zijn bed. Kai vond de kracht om uit zijn hut te komen en werd aan boord van de reddingsloep gebracht. Op de „Kamperdijk" stopte men hem direct in de ziekenboeg, maar vijftien uur later liep hij al weer vrolijk lachend in Rot terdam rond. De „Kamperdijk" kwam Maan dagmorgen om vijf over acht bij de Rotterdamse Wilhelminakade aan. De schipbreukelingen war den kort daarna per bus naar het Scandinavisch Zeemanshuis gebracht. De sterke waterdichte schotten hebben de „Dragoer Maersk" waarschijnlijk voor een totale on dergang behoed. Ruim III en de machinekamer liepen al snel vol water, maar de schotten hielden het en daardoor bleef het schip driivende. De Deen kreeg sDoedig assis tentie van de zeesleper „Fries land" van het Bureau Wijsmul ler in I.Tmuiden, die op weg was van Ierland naar Dover en op het moment van de ramp niet mebW'öan een half uur varen verwijderd lag. De aangeboden hulü werd direct geaccepteerd. Om kwart vóór negen zondag avond begon heel behoedzaam do sleeptorbt in de richting Rotter dam. De „Friesland" had toen een snelheid van niet minder dan drie mijl per uur. De „Titan" en de „Stentor" van Bureau Wijsmuller waren inmiddels ook al met extra pomD- materiaal naar de Deen vertrok ken. De „Titan" maakte maan dagmorgen om zes uur vast. De slagzij van de Deen was toen al verminderd tot 20 graden en de snolheid was iets opgevoerd. Maar maandagmorgen om kwart vóór negen trad opnieuw een kritieke situatie in, want de Deense gezagvoerder meldde dat ook ruim IV wf.er begon te ma ken. De Deen dreigde daardoor met het achterschip weg te zak ken. De „Titan" verbrak onmid dellijk de verbinding en zette pompmaterïaai en een paar ma chinisten over. Om tien minuten over twaalf leverde ook de „Sten tor" een bergingsploeg zeven man er pompen af. In ruim IV stond toen bijna drie meter wa ter. Als alles goed gaat kan Je „Dragoer Maersk" hedenochtend vroeg in de haven van Rotterdam zijn. De Verenigde Staten hebben maandagavond met een Atlas- Agenaraket een Rangercapsule gelanceerd, die, als alles goed gaat, televisieopnamen zal ma ken van het maanoppervlak en een capsule met instrumenten op de maan zal deponeren. Dc reis is 353.315 km lang. Volgens deskundigen was alles vlot verlopen. Indien zich geen onverwachte moeilijkheden voor doen zal de Ranger-IV donder dagochtend de maan bereiken. Veel moderne vrouwen verstaan de oude kunst van koffiezetten. Gelukkig. Want koffie is muziek voor de gezellig heid. En hoe komt er muziek in de koffie? BUISMAN. Een sehepje-opeen zetsel doet wonderen voor dc. smaak. koffiebus be"»'8" HOE U UW KOFFIE OOK ZET.,. MEt BUISMAN SMAAKT ZE BETER (OOK POEDERKOFFIE In Iran hebben zich het alge lopen weekeinde grote overstro mingen voorgedaan, als gevolg van aanhoudende stortregens. In Teheran zijn zeven mensen omgekomen, terwijl duizenden woonhuizen zijn verwoest of be schadigd. Talloze mensen zijn dakloos geworden. Ook zijn minstens 10.000 scha pen en ander vee door de over stromingen verdronken. Ook uit de provincies worden overstro mingen gemeld. ZONNIGE PERIODEN De zaterdag vóór Pasen liep in de warme continentale lucht die ovep een groot deel van Europa was uitgestroomd ook in ons land het kwik tot hoge waarden op. Vrijwel overal steeg de tem peratuur toen tot 20 a 22 graden, behoudens vlak aan zee waar het omstreeks 18 graden werd. Een hogedrukgebied dat zich van de Golf van Biscaye naar de Noordzee uitbreidde, deed de wind bij ons naar westelijke richtingen draaien, waardoor le Paasdag koudere lucht van de oceaan binnenstroomde. Dit bin nendringen ging gepaard met en kele nachtelijke onweders die plaatselijk flinke regen brachten. Overdag werd de buiigheid door het hogedrukgebied onderdrukt, maar bleef het kwik aan de kust bij 11 graden steken en werd het alleen in het oosten en zuiden DINSDAG 24 APRIL v.m. n.m. Breskens 4.17 4.46 Terneuzen 4.52 5.21 Hansweert 5.32 6.01 Walsoorden 5.42 6.11 ZON MAAN April 24 25 TOGAL HELPT de had het schip de „Dragoer 26 OP onder op onder i 5.26 19.51 S.17 5.24 19.53 0^33 9.05 5.22 19.55 1.28 10.53 nog 17 tot 19 graden, terwijl het warme weer met 22 graden in West-Duitsland en 25 tot 28 gra den in Oost-Duitsland en Polen voortduurde. Daar het hogedrukgebied naar zuid-Scandinavië wegtrok, stak er 2e Paasdag bij ons een nogal straffe noordoostelijke wind op, waarmee in de noordelijke pro vincies koude lucht via de Oost zee en Noordzee werd aange voerd. Het werd daar 11 tot 13 gra den, in het zuiden en oosten 16 tot 19 graden. Boven noord- Frankrijk en zuid-West-Duits- land ontwikkelde zich een zwak ke onweersstoring, die langzaam in noordelijke richting trekt. Te gelijkertijd breidt een volgend ho gedrukgebied zijn invloed van de Azoren via de Goll' van Biscaye naar onze omgeving uit. Er wordt daarom vandaag verwacht dat er naast zonnige perioden ook wat bewolking zal zijn met mogelijk een enkele verspreid voorkomende bui. De wind zal op de nadering van de storing tijde lijk iets afnemen. medegedeeld door liet K.N.M.I. te De Bilt. geldig tot hedenavond. Noordoostelijke wind Zonnige perioden, maar in de zuidelijke provincies mogelijk 'n enkele verspreid voorkomende regen- of onweersbui. Matige noordoostelijke wind. Maximum temperaturen van 11 graden aan zee tot 19 graden in het zuidoos ten van het land.4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 1