GOED WSP UCK Dow Chemical vestigt fabriek in Nederland DURE BENEN RES Minister De Quay haalt de lente op «Keukenhof» binnen Terneuzen gekozen als vestigingsplaats Openbaar onderzoek naar de spoorwegramp in Harmeien i YANDENBRUELE Gemeentebestuur verheugd over vestiging i 1 i Vrijdag 30 maafr I96s 1 vrijdag 30 maart 1962 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 op het ekhlad Brief RIET, rdam, vragen geen goedkope kousen. DE BETERE KOUS! Noordstraat 45 Brouwerijstraat 4. Terneuzen - Tclef. 2346 O centrifuge! elfdenkende" deksel Isknop en roestvrije iel. BAAT 84—86 «fEUZEN IMl-t '6% „Het Amerikaanse wereldconcern „Dow Chemical International", Midland, Michigan, heeft besloten een nieuwe fabriek in Nederland te vestigen. De onder neming heeft daartoe het oog laten vallen op ongeveer 86 ha industriegrond in Terneuzen in Zeeland Dit is bekend gemaakt door de president van Dow Chemical International, de heer C. B. Branch. „Verwacht wordt dat nog dit jaar met de bouw kan worden be gonnen en dat in 1964 met de vervaardiging van de eerste produk- len kan worden gestart. De aanvangsproduktie zal plastics, chemische produkten voor industrieel gebruik en halffabrikaten omvatten", aldus de heer Branch. DE ONTWIKKELING VAN DOW CHEMICAL Hoewel namen als Shell, Stan dard Oil en Gulf de Nederlander meer bekend in de oren klinken is Dow Chemical voor insiders geen onbekend begrip, want de Dow groep staat op het gebied van de chemische produktie als vijfde op de wereldranglijst ge noteerd. Het basis-bedrijf is gevestigd in Midland, Michigan, U. S. A. Het werd gesticht door Herbert H. Dow, die in 1892 de Midland Chemical Company oprichtte, welke in de jaren rondom de eeuwwisseling overging in de Dow Chemical Company. Hoewel Dow reeds in 1905 op de Europese markt verscheen, duurde het tot na de tweede wereldoorlog eer de export naar landen buiten Amerika van wer kelijk belangrijke omvang begon te worden. Dit leidde ertoe, dat men in 1951 besloot om het be drijf te splitsen in Dow Chemical Inter-American Limited voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt en Dow Chemical Inter national Limited voor de rest van de wereld. Dow International vestigingen hebben thans plaats gevonden in Zürich, Rotterdam, Stockholm, Montevideo, Sao Paulo, Mexico City, Buenos Aires, Puerto Rico, Tokio. Hong Kong en Sydney, terwijl in diverse andere landen wordt samengewerkt met gelijk geaarde bedrijven. Het produktie-schema van de fabrieken omvat meer dan 800 soorten van chemische artikelen. In de meeste letterlijke zin des woords heeft ministerpresi dent prof. dr. J. E. de Quay gis termiddag de lente op „Keuken hof" binnen gehaald. Met een zwierige zwaai tilde hij een kleine, in narcisgeel ge stoken lentefee uit een zacht- blauw, met tulpentoeven ver sierd tulen paasei van een po dium en leidde haar voor een bloemenhulde naar zijn echtge note. Mevrouw De Quay en de vele andere genodigden voor dit lentefeest genoten bijzonder van dit optreden van de zesja rige brunette Marian Vink, kleindochter van vice-voorzitter De Vroomen, die al ras gevolgd werd door een stoet in blauw ge stoken Jacobameisjes met bloe men voor de echtgenotes van vele andere hoge gasten, onder wie mevrouw Kortenhorst, echt genote van de president van de Tweede Kamer, mevrouw Jonk man, echtgenote van de voorzit ter van de Eerste Kamer en mevrouw Klaasesz, echtgenote van de Commissaris van de Ko ningin in Zuid-Holland. De voorzitter van „Keuken hof" en burgemeeser van Lisse, mr. Th. de Graaf, bood de mi nister-president vervolgens het gouden ereteken van de „Keu kenhof" aan. Mevrouw De Quay kwam er lachend aan te pas om deze dasspeld op de goede plaats te krijgen. In deze plezierige sfeer hield prof. De Quay een openings rede, vol kwinkslagen op regen, wind en het late voorjaar. Hij was er beducht voor geweest, dat hij door politieke omstan digheden verstek had moeten laten gaan. Eerst gistermiddag op „Keukenhof" maakte hij uit de aanwezigheid van de beide Kamervoorzitters op, dat het openen van deze nationale ten toonstelling een politieke, zij het zeer blijde plicht is. De minister-president hield een loflied op bloemen als de begeleiders van vele menselijke emoties. Bloemen horen bij Ne derland en Nederland strooit ze de wereld over, zo zeide hij., De „Keukenhof" is een nationaal bezit, een nationale tuin gewor den. Iedere Nederlander is er trots op. Hij neemt vrienden en kennissen uit binnen- en buiten land mee omdat hij bij wijze van spreken in „Keukenhof" een stukje van zijn eigen tuin ziet. Alhoewel de meeste bloe men nog dicht waren, was het prof. De Quay een vreugd het openingssignaal te mogen ge ven. Na de openingssamenkomst, die in het nieuwe theehuis werd gehouden, werd een wandeling door de kassen gemaakt, waar reeds vele bloemen bloeien. Ook langs de paden van het park bloeien reeds wat vroege botani sche tulpen, hyacinten en dui zenden crocussen. RUSSISCHE ONTHEEMDEN IN ONS LAND Dinsdagavond arriveerde op Schiphol een groepje ontheemde Bussen uit Hong Kong, dat zijn levensavond in ons land zal door brengen. De vluchtelingen zullen worden ondergebracht in tehuizen van de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen in Den Haag. Nog wat onwennig wacht de be jaarde mevrouw Anna V. Griaze- va in het stationsgebouw van Schiphol op verder vervoer naar haar nieuwe tehuis. „Na een onderzoek naar de beste plaats van vestiging dat drie jaar in beslag nam kozen wij Terneuzen, omdat daar de voor ons meest ideale produktie- voorwaarden aanwezig zijn. Fac toren die onze beslissing vooral hebben beïnvloed, waren het gunstige industriële klimaat in Terneuzen, de mogelijkheden voor het aantrekken van goede arbeidskrachten, het vervoer over zee, per spoor en door de binnenlandse waterwegen en de Voorlopig werk voor 200 mensen Bij informatie vernemen wij nader, dat de fabriek in Terneu zen geen geheel geïntegreerd bedrijf zal zijn. Het ligt wel in het voornemen op de lange duur te komen tot volledige integra tie. De fabriek zal beginnen' met een personeel van ongeveer 200 man. Wanneer de mogelijkheden daartoe aanwezig zijn, volgt uit- Eersle contact Het gemeentebestuur van Ter neuzen, dat wij in verband met deze belangrijke industrievesti ging benaderden, deelde ons me de. dat 't op 15 maart jl. precies een jaar was geleden, dat de eerste contacten werden gelegd met Dow Chemical International. Voorkeur Nieuw-Neuzenpolder Reeds tijdens deze bespreking bleek de voorkeur uit te gaan naar een terrein, gelegen in de Nieuw-Neuzenpolder. Dit terrein grenst n.l. direct aan de Wester- Schelde, juist op de plaats waar 125.ooo N tL v... gunstige ligging ten opzichte van de Euromarkt. Al deze factoren stellen ons in staat onze afne mers op de juiste wijze van dienst te kunnen zijn." „Deze nieuwe vestiging in Ne derland. die de jongste is van verschillende vestigingen van Dow Chemical in Europa, vormt een onderdeel van onze plannen die een volledige deelname aan de Euromarkt beogen, niet alleen met een verkooporganisatie, maar tevens met laboratoria die alle technische diensten kunnen verlenen en met goed geoutil leerde fabrieken. Het ligt in onze bedoeling die produkten te ver vaardigen, waaraan behoefte bestaat bij de voortschrijdende industriële groei van Europa," zo besloot do heer Branch zijn be kendmaking. breiding' en de gemeente Ter neuzen heeft daarom het gehele terrein van 86 hectare voor deze onderneming gereserveerd. Het personeel met Inbegrip van de staf zal nagenoeg uitslui tend uit Nederlanders bestaan, er zullen hoogstens een of twee Amerikanen in het Terneuzen- se bedrijf komen te werken. De te gebruiken grondstoffen zullen zowel in Amerika als in Neder land en andere landen van de Euromarkt worden betrokken. Do onderneming, die de enige Dowfabriek van deze aard in de Euromarkt zal zijn, zal voor de gehele Euromarkt werken. De bouw van de fabriek zal zo mogelijk geheel aan Nederland se ondernemingen worden opge dragen. het vaarwater in diepte varieert van 21 tot 34 meter. De plannen van Dow Chemi cal namen al spoedig meer vaste vorm aan. zodanig, dat de ge meenteraad van Terneuzen op 27 oktober 1961 besloot de Nieuw Neuzenpolder te bestemmen tot industrieterrein. Hoewel hiermede een grote oppervlakte goede landbouw grond zou worden opgeofferd, ging ook de Gewestelijke Raad Zeeland van het Landbouwschap akkoord met deze industriële bestemming, waarbij men er van uitging, dat de georganiseerde landbouw op constructieve wijze wilde medewerken aan de ont wikkeling van Terneuzen. Iadustrialisatieplan Inmiddels is men van gemeen tewege reeds enige tijd doende met de voorbereiding van een industrialisatieplan voor het on derhavige gebied. Dit impliceert de aankoop van de daarin lig gende gronden, de aanleg van een nieuwe toegangsweg als af takking van de provinciale weg TerneuzenHoek en de aanleg van een spoorlijn, welke ten westen van liet kanaal Terneu zenGent is geprojecteerd. Gunstige vestigingsfactoren Uiteraard is het gemeentebe stuur ingenomen met het besluit van Dow Chemical. Hiermede is opnieuw geaccentueerd, dat Ter neuzen zeer gunstig is gelegen voor industrievestiging, niet alleen van kleine en middelgrote, doch ook van meer omvangrijke bedrijven. Na de vestiging- van de Meter- fabriek Dordrecht en de N. V. Philips' Gloeilampenfabrieken' is dit het derde bedrijf van naam, dat in een tijdsbestek van nog geen anderhalf jaar de schijn werper op Terneuzen heeft doen richten. s ELKE DAG3 maanden langheeft iedereen die een nieuwe fiets hoopt, de hans die fiets cadeau te hrijgen. Vraag er meer oyer aan uw fietsen handelaar. Indonesische communistische leider: Levensomstandigheden moeten verbeterd De voorzitter van de Indonesi sche communistische partij, Aidit, heelt op een bijeenkomst in Dja karta verklaard, dat het naar zijn mening pas tot onderhandelingen met de Nederlanders moet ko men nadat Indonesische troepen in Nieuw-Guinea zouden zijn ge land. Hii zei voorts, dat de levens omstandigheden in Indonesië spoedig moeten verbeteren. Tij dens de revolutie tegen de Neder landers stierf niemand van de honger, zo zei hij, maar nu kun nen de mensen maar heel moei lijk aan rijst komen. In de raadzaal van het stad- hüis in Amsterdam is gisteroch tend onder voorzitterschap van de procureur-generaal bij het gerechtshof in Amsterdam, mr. H. R. de Zaaijer, het openbaar onderzoek gehouden naar aan leiding van de spoorwegramp bij Harmeien op 8 januari j.I. Mr. De Zaaijer zei bij de ope ning van de zitting, dat de ramp bij Harmelen waarbij 93 perso nen om het leven kwamen, de zwaarste treinramp is geweest, die Nederland ooit trof. Staande herdachten de raad en de aan wezigen de slachtoffers. Mr. De Zaaijer legde er de nadruk op, dat ook de raad zeer onder de indruk is gekomen van de hulp, die van alle zijden kort na de ramp werd verleend. Voor de N. S., die steeds uit zijn op ver hoging van de veiligheid, is, al dus mr. De Zaaijer, de 8ste ja nuari een zwarte dag geweest, die nimmer uit ae herinnering wordt weggevaagd. De spoorwegongevallenraad zal 45 getuigen horen, onder wie vier treinreizigers en dertien ge- tuige-deskundigen. Onder deze ïaatsten bevindt zich ook de di recteur van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Koster. De machinist Van der Leer, die met zijn trein Leeuwarden Rotterdam waarschijnlijk door het rode licht bij Harmelen is gereden en frontaal botste op de trein RotterdamAmster dam, was niet oververmoeid. Dat bleek gisterochtend op de zitting, toen werd verklaard, dat hij de middag voor de ramp reeds om vier uur 's middags uit dienst was gekomen en de avond lezende had doorge bracht. Ook de medische rap porten over de machinist luid den gunstig. Op een vraag van de voorzitter van de spoorweg ongevallenraad aan de districts inspecteur van de N. S. uit Utrecht, ir. A. M. Tordoir, of machinist Van der Leer wel eens eerder fouten had gemaakt, antwoordde deze: „Alle machi nisten maken wel eens een fout. Machinist Van der Leer stak niet ongunstig bij zijn collega's af." De voorzitter van het zoge noemde gemeenschappelijk on derzoek van de Nederlandsche Spoorwegen, mr. D. H. C. Itt- man, gaf als conclusie van dit onderzoek: het niet behoorlijk reageren van machinist Van der Leer op het gele voorsein. De spoorwegongevallenraad hoorde gisterochtend enige ma chinisten. wagenmeesters en rangeerders, die 's ochtends vroeg over het baanvak hadden gereden of vóór de ramp dienst hadden gedaan op een van de ongelukstreinen. Hieruit bleek, dat het zicht van de spoorbaan niet al te best was, maar dat de seinen goed zichtbaar waren. Het waren eenvoudige spoor wegmannen, die vaak met be wogen stem hun verklaringen aflegden, daarbij ontsteld kij kend naar een enorme lucht foto, waarop de spoorwegramp stond afgebeeld. Deze foto, die nog eens extra met schijnwerpers werd aange licht, diende ter illustratie van de vele technische betogen, die werden gehouden over de wijze, waarop de treinen op elkaar zijn gebotst. Hoofdconducteur J. Boon uit Leeuwarden is de laatste ge weest, die nog met machinist Van der Leer heeft gesproken. Uit de verklaringen van de hoofdconducteur en de beide conducteurs van de trein Leeu warden—Rotterdam, is gister morgen gebleken, dat zij 'niet hebben vernomen, dat machi nist Van der Leer heeft geremd. Ook een ploegbaas van de N. S., die, zoals hij zei, het blauwe ge vaarte plotseling uit de mist zag opduiken, kon niet concreet zijn over het al of niet remmen van de trein. De heer W. F. de Wit, een ma chinist van de N. S., die in de blauwe trein als reiziger zat, verklaarde evenwel, dat hij wel degelijk het remmen had ge voeld. Drie seconden daarna be gon het schokken, waarop hij de mensen toeriep: „Benen om hoog". Daarna volgde de enorme klap. De raad besteedde bijzonder veel aandacht aan de situatie, waarin de beide machinisten werden gevonden. Het is duide lijk, dat machinist Victoor, die de trein Rotterdam—Amster dam bestuurde, volkomen ver rast is. Hij werd nog in zijn stoel aangetroffen. Machinist Van der Leer moet het gevaar hebben zien aanko men. Hij heeft getracht de vluchtgang te bereiken. Aan het slot van de ochtend zitting van de spoorwegongeval lenraad verklaarde het hoofd van de medische dienst van de spoorwegen, dat beide machinis ten nog kort voor het ongeval waren gekeiïrd en geen afwijkin gen hadden. De spoorwegongevallenraad heeft gistermiddag kennis geno men van de rapporten, die inge nieurs van de Nederlandse Spoorwegen hebben opgemaakt over de gevonden instrumenten van de ramptrein. De grafiek van de snelheidsmeter van de trein Leeuwarden—Rotterdam wijst uit, dat de trein tot kort voor de botsing met een snel heid van 125 km/uur heeft ge reden. Slechts het laatste stuk je is de snelheidsmeter tot 107 km gezakt. Bij do reconstructie van het ongeval is komen vast te staan dat bij een snelheid van 125 km/uur de remweg 680 meter bedraagt. Bij een snelheid van 125 km, die op 107 wordt ge bracht, is de remweg 320 meter. Een gevonden hoofdcontröler,' waarmee de trekkracht kan worden opgevoerd en vermin derd stond in de nulstand. Hier uit concludeert men, dat de ma? chinist plotseling het gevaar zag, zijn hoofdcontróler in de nulstand heeft gedraaid en ge tracht heeft zijn cabine te ver? laten. "3 De deskundigen van de spoor-' wegen veronderstellen dat de machinist het gele voorsein ge mist heeft. Daarna heeft hiji zich dit gerealiseerd, maar toen' was het reeds te laat om de trein tot stilstand te brengen. De voorzitter van de spoor-, wegongevallenraad, mr. H. R! de Zaaijer, heeft aan het slot. van de zitting uiting gegeven^ aan de dankbaarheid van de: raad jegens de directie van de; Nederlandse Spoorwegen, die naj de ramp alles gedaan heeft wat! mogelijk was om het toegen brachte leed van velen te ver-1 zachten. Mr. De Zaaijer, die de directeur van de Nederlandse' Spoorwegen, ir. J. Koster als laatste hoode, zei voorts dal de' raad verontrust is over de me dedelingen van do spoorwegen! waaruit blijkt, dat het vorige^ jaar achttien machinisten door een onveilig sein zijn gereden! Hij noemde voorts een aantal suggesties, dat de spoorwegon-' gevallenraad bereikt heeft over het opvoeren van de veiligheid.'1 In dit verband sprak mr. De Zaaijer over vrije kruisingen,1 het plaatsen van stopseinen op grotere afstand van de wissels,' automatische treinbeheersing en dergelijke. Ir. Koster bracht namens de spoorwegen dank aan allen, die medegewerkt hebben aan de hulpverlening van de slachtof fers en bij het spoedig herstel len van de spoorbaan in Harme len. Over het rijden door onvei lig sein zei ir. Koster, dat waar gewerkt wordt, ook fouten wor-[ den gemaakt. De achttien geval len van een onveilig sein nege-j ren, hadden tot gevolg dat twee machinisten het leven verloren: Voorts werd uitsluitend mate riële schade veroorzaakt. Niettemin treden de spoorwe gen streng op tegen machinis ten, die stoptonende seinen ne? geren. Veelal wordt aangevoerd aldus ir. Koster, dat men het sein groen of in het geheel niet gezien heeft, terwijl het ook voorkomt, dat men wordt afge leid. De spoorwegongevallenraad zal haar onderzoek afsluiten? nadat zij nog een nader rapport' zal bestudeerd hebben over de' remkraan van de Jocomtief van! de ramptrein. Daarna zal de| raad advies uitbrengen aan de minister van Verkeer en Water-' staat. 1 [f3 i i jr-M 5

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 5