GOED
WSP
UCK
Dow Chemical vestigt fabriek in
Nederland
DURE BENEN
RES
Minister De Quay haalt de lente
op «Keukenhof» binnen
Terneuzen gekozen als
vestigingsplaats
Openbaar onderzoek
naar de spoorwegramp
in Harmeien
i
YANDENBRUELE
Gemeentebestuur verheugd
over vestiging
i
1
i
Vrijdag 30 maafr I96s 1 vrijdag 30 maart 1962
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
op het
ekhlad
Brief
RIET,
rdam,
vragen geen
goedkope kousen.
DE BETERE KOUS!
Noordstraat 45
Brouwerijstraat 4.
Terneuzen - Tclef. 2346
O centrifuge!
elfdenkende" deksel
Isknop en roestvrije
iel.
BAAT 84—86
«fEUZEN
IMl-t '6%
„Het Amerikaanse wereldconcern „Dow Chemical
International", Midland, Michigan, heeft besloten een
nieuwe fabriek in Nederland te vestigen. De onder
neming heeft daartoe het oog laten vallen op ongeveer
86 ha industriegrond in Terneuzen in Zeeland Dit is
bekend gemaakt door de president van Dow Chemical
International, de heer C. B. Branch.
„Verwacht wordt dat nog dit jaar met de bouw kan worden be
gonnen en dat in 1964 met de vervaardiging van de eerste produk-
len kan worden gestart. De aanvangsproduktie zal plastics,
chemische produkten voor industrieel gebruik en halffabrikaten
omvatten", aldus de heer Branch.
DE ONTWIKKELING
VAN DOW CHEMICAL
Hoewel namen als Shell, Stan
dard Oil en Gulf de Nederlander
meer bekend in de oren klinken
is Dow Chemical voor insiders
geen onbekend begrip, want de
Dow groep staat op het gebied
van de chemische produktie als
vijfde op de wereldranglijst ge
noteerd.
Het basis-bedrijf is gevestigd
in Midland, Michigan, U. S. A.
Het werd gesticht door Herbert
H. Dow, die in 1892 de Midland
Chemical Company oprichtte,
welke in de jaren rondom de
eeuwwisseling overging in de
Dow Chemical Company.
Hoewel Dow reeds in 1905 op
de Europese markt verscheen,
duurde het tot na de tweede
wereldoorlog eer de export naar
landen buiten Amerika van wer
kelijk belangrijke omvang begon
te worden. Dit leidde ertoe, dat
men in 1951 besloot om het be
drijf te splitsen in Dow Chemical
Inter-American Limited voor de
Noord- en Zuid-Amerikaanse
markt en Dow Chemical Inter
national Limited voor de rest
van de wereld.
Dow International vestigingen
hebben thans plaats gevonden
in Zürich, Rotterdam, Stockholm,
Montevideo, Sao Paulo, Mexico
City, Buenos Aires, Puerto Rico,
Tokio. Hong Kong en Sydney,
terwijl in diverse andere landen
wordt samengewerkt met gelijk
geaarde bedrijven.
Het produktie-schema van de
fabrieken omvat meer dan 800
soorten van chemische artikelen.
In de meeste letterlijke zin
des woords heeft ministerpresi
dent prof. dr. J. E. de Quay gis
termiddag de lente op „Keuken
hof" binnen gehaald.
Met een zwierige zwaai tilde
hij een kleine, in narcisgeel ge
stoken lentefee uit een zacht-
blauw, met tulpentoeven ver
sierd tulen paasei van een po
dium en leidde haar voor een
bloemenhulde naar zijn echtge
note.
Mevrouw De Quay en de vele
andere genodigden voor dit
lentefeest genoten bijzonder
van dit optreden van de zesja
rige brunette Marian Vink,
kleindochter van vice-voorzitter
De Vroomen, die al ras gevolgd
werd door een stoet in blauw ge
stoken Jacobameisjes met bloe
men voor de echtgenotes van
vele andere hoge gasten, onder
wie mevrouw Kortenhorst, echt
genote van de president van de
Tweede Kamer, mevrouw Jonk
man, echtgenote van de voorzit
ter van de Eerste Kamer en
mevrouw Klaasesz, echtgenote
van de Commissaris van de Ko
ningin in Zuid-Holland.
De voorzitter van „Keuken
hof" en burgemeeser van Lisse,
mr. Th. de Graaf, bood de mi
nister-president vervolgens het
gouden ereteken van de „Keu
kenhof" aan. Mevrouw De Quay
kwam er lachend aan te pas om
deze dasspeld op de goede plaats
te krijgen.
In deze plezierige sfeer hield
prof. De Quay een openings
rede, vol kwinkslagen op regen,
wind en het late voorjaar. Hij
was er beducht voor geweest,
dat hij door politieke omstan
digheden verstek had moeten
laten gaan. Eerst gistermiddag
op „Keukenhof" maakte hij uit
de aanwezigheid van de beide
Kamervoorzitters op, dat het
openen van deze nationale ten
toonstelling een politieke, zij
het zeer blijde plicht is.
De minister-president hield
een loflied op bloemen als de
begeleiders van vele menselijke
emoties. Bloemen horen bij Ne
derland en Nederland strooit ze
de wereld over, zo zeide hij., De
„Keukenhof" is een nationaal
bezit, een nationale tuin gewor
den. Iedere Nederlander is er
trots op. Hij neemt vrienden en
kennissen uit binnen- en buiten
land mee omdat hij bij wijze
van spreken in „Keukenhof"
een stukje van zijn eigen tuin
ziet. Alhoewel de meeste bloe
men nog dicht waren, was het
prof. De Quay een vreugd het
openingssignaal te mogen ge
ven.
Na de openingssamenkomst,
die in het nieuwe theehuis werd
gehouden, werd een wandeling
door de kassen gemaakt, waar
reeds vele bloemen bloeien. Ook
langs de paden van het park
bloeien reeds wat vroege botani
sche tulpen, hyacinten en dui
zenden crocussen.
RUSSISCHE
ONTHEEMDEN
IN ONS LAND
Dinsdagavond arriveerde op
Schiphol een groepje ontheemde
Bussen uit Hong Kong, dat zijn
levensavond in ons land zal door
brengen.
De vluchtelingen zullen worden
ondergebracht in tehuizen van de
Stichting Oecumenische Hulp
aan Kerken en Vluchtelingen in
Den Haag.
Nog wat onwennig wacht de be
jaarde mevrouw Anna V. Griaze-
va in het stationsgebouw van
Schiphol op verder vervoer naar
haar nieuwe tehuis.
„Na een onderzoek naar de
beste plaats van vestiging dat
drie jaar in beslag nam kozen
wij Terneuzen, omdat daar de
voor ons meest ideale produktie-
voorwaarden aanwezig zijn. Fac
toren die onze beslissing vooral
hebben beïnvloed, waren het
gunstige industriële klimaat in
Terneuzen, de mogelijkheden
voor het aantrekken van goede
arbeidskrachten, het vervoer
over zee, per spoor en door de
binnenlandse waterwegen en de
Voorlopig werk voor
200 mensen
Bij informatie vernemen wij
nader, dat de fabriek in Terneu
zen geen geheel geïntegreerd
bedrijf zal zijn. Het ligt wel in
het voornemen op de lange duur
te komen tot volledige integra
tie. De fabriek zal beginnen' met
een personeel van ongeveer 200
man. Wanneer de mogelijkheden
daartoe aanwezig zijn, volgt uit-
Eersle contact
Het gemeentebestuur van Ter
neuzen, dat wij in verband met
deze belangrijke industrievesti
ging benaderden, deelde ons me
de. dat 't op 15 maart jl. precies
een jaar was geleden, dat de
eerste contacten werden gelegd
met Dow Chemical International.
Voorkeur
Nieuw-Neuzenpolder
Reeds tijdens deze bespreking
bleek de voorkeur uit te gaan
naar een terrein, gelegen in de
Nieuw-Neuzenpolder. Dit terrein
grenst n.l. direct aan de Wester-
Schelde, juist op de plaats waar
125.ooo
N tL v...
gunstige ligging ten opzichte van
de Euromarkt. Al deze factoren
stellen ons in staat onze afne
mers op de juiste wijze van
dienst te kunnen zijn."
„Deze nieuwe vestiging in Ne
derland. die de jongste is van
verschillende vestigingen van
Dow Chemical in Europa, vormt
een onderdeel van onze plannen
die een volledige deelname aan
de Euromarkt beogen, niet alleen
met een verkooporganisatie,
maar tevens met laboratoria die
alle technische diensten kunnen
verlenen en met goed geoutil
leerde fabrieken. Het ligt in onze
bedoeling die produkten te ver
vaardigen, waaraan behoefte
bestaat bij de voortschrijdende
industriële groei van Europa," zo
besloot do heer Branch zijn be
kendmaking.
breiding' en de gemeente Ter
neuzen heeft daarom het gehele
terrein van 86 hectare voor deze
onderneming gereserveerd.
Het personeel met Inbegrip
van de staf zal nagenoeg uitslui
tend uit Nederlanders bestaan,
er zullen hoogstens een of twee
Amerikanen in het Terneuzen-
se bedrijf komen te werken. De
te gebruiken grondstoffen zullen
zowel in Amerika als in Neder
land en andere landen van de
Euromarkt worden betrokken.
Do onderneming, die de enige
Dowfabriek van deze aard in de
Euromarkt zal zijn, zal voor de
gehele Euromarkt werken.
De bouw van de fabriek zal zo
mogelijk geheel aan Nederland
se ondernemingen worden opge
dragen.
het vaarwater in diepte varieert
van 21 tot 34 meter.
De plannen van Dow Chemi
cal namen al spoedig meer vaste
vorm aan. zodanig, dat de ge
meenteraad van Terneuzen op
27 oktober 1961 besloot de Nieuw
Neuzenpolder te bestemmen tot
industrieterrein.
Hoewel hiermede een grote
oppervlakte goede landbouw
grond zou worden opgeofferd,
ging ook de Gewestelijke Raad
Zeeland van het Landbouwschap
akkoord met deze industriële
bestemming, waarbij men er van
uitging, dat de georganiseerde
landbouw op constructieve wijze
wilde medewerken aan de ont
wikkeling van Terneuzen.
Iadustrialisatieplan
Inmiddels is men van gemeen
tewege reeds enige tijd doende
met de voorbereiding van een
industrialisatieplan voor het on
derhavige gebied. Dit impliceert
de aankoop van de daarin lig
gende gronden, de aanleg van
een nieuwe toegangsweg als af
takking van de provinciale weg
TerneuzenHoek en de aanleg
van een spoorlijn, welke ten
westen van liet kanaal Terneu
zenGent is geprojecteerd.
Gunstige
vestigingsfactoren
Uiteraard is het gemeentebe
stuur ingenomen met het besluit
van Dow Chemical. Hiermede is
opnieuw geaccentueerd, dat Ter
neuzen zeer gunstig is gelegen
voor industrievestiging, niet
alleen van kleine en middelgrote,
doch ook van meer omvangrijke
bedrijven.
Na de vestiging- van de Meter-
fabriek Dordrecht en de N. V.
Philips' Gloeilampenfabrieken' is
dit het derde bedrijf van naam,
dat in een tijdsbestek van nog
geen anderhalf jaar de schijn
werper op Terneuzen heeft doen
richten.
s
ELKE DAG3 maanden langheeft
iedereen die een nieuwe fiets hoopt,
de hans die fiets cadeau te hrijgen.
Vraag er meer oyer aan uw fietsen
handelaar.
Indonesische
communistische leider:
Levensomstandigheden
moeten verbeterd
De voorzitter van de Indonesi
sche communistische partij, Aidit,
heelt op een bijeenkomst in Dja
karta verklaard, dat het naar zijn
mening pas tot onderhandelingen
met de Nederlanders moet ko
men nadat Indonesische troepen
in Nieuw-Guinea zouden zijn ge
land. Hii zei voorts, dat de levens
omstandigheden in Indonesië
spoedig moeten verbeteren. Tij
dens de revolutie tegen de Neder
landers stierf niemand van de
honger, zo zei hij, maar nu kun
nen de mensen maar heel moei
lijk aan rijst komen.
In de raadzaal van het stad-
hüis in Amsterdam is gisteroch
tend onder voorzitterschap van
de procureur-generaal bij het
gerechtshof in Amsterdam, mr.
H. R. de Zaaijer, het openbaar
onderzoek gehouden naar aan
leiding van de spoorwegramp
bij Harmeien op 8 januari j.I.
Mr. De Zaaijer zei bij de ope
ning van de zitting, dat de ramp
bij Harmelen waarbij 93 perso
nen om het leven kwamen, de
zwaarste treinramp is geweest,
die Nederland ooit trof. Staande
herdachten de raad en de aan
wezigen de slachtoffers. Mr. De
Zaaijer legde er de nadruk op,
dat ook de raad zeer onder de
indruk is gekomen van de hulp,
die van alle zijden kort na de
ramp werd verleend. Voor de
N. S., die steeds uit zijn op ver
hoging van de veiligheid, is, al
dus mr. De Zaaijer, de 8ste ja
nuari een zwarte dag geweest,
die nimmer uit ae herinnering
wordt weggevaagd.
De spoorwegongevallenraad
zal 45 getuigen horen, onder wie
vier treinreizigers en dertien ge-
tuige-deskundigen. Onder deze
ïaatsten bevindt zich ook de di
recteur van de Nederlandse
Spoorwegen, ir. J. Koster.
De machinist Van der Leer,
die met zijn trein Leeuwarden
Rotterdam waarschijnlijk door
het rode licht bij Harmelen is
gereden en frontaal botste op
de trein RotterdamAmster
dam, was niet oververmoeid.
Dat bleek gisterochtend op de
zitting, toen werd verklaard, dat
hij de middag voor de ramp
reeds om vier uur 's middags uit
dienst was gekomen en de
avond lezende had doorge
bracht. Ook de medische rap
porten over de machinist luid
den gunstig. Op een vraag van
de voorzitter van de spoorweg
ongevallenraad aan de districts
inspecteur van de N. S. uit
Utrecht, ir. A. M. Tordoir, of
machinist Van der Leer wel
eens eerder fouten had gemaakt,
antwoordde deze: „Alle machi
nisten maken wel eens een fout.
Machinist Van der Leer stak
niet ongunstig bij zijn collega's
af."
De voorzitter van het zoge
noemde gemeenschappelijk on
derzoek van de Nederlandsche
Spoorwegen, mr. D. H. C. Itt-
man, gaf als conclusie van dit
onderzoek: het niet behoorlijk
reageren van machinist Van der
Leer op het gele voorsein.
De spoorwegongevallenraad
hoorde gisterochtend enige ma
chinisten. wagenmeesters en
rangeerders, die 's ochtends
vroeg over het baanvak hadden
gereden of vóór de ramp dienst
hadden gedaan op een van de
ongelukstreinen. Hieruit bleek,
dat het zicht van de spoorbaan
niet al te best was, maar dat de
seinen goed zichtbaar waren.
Het waren eenvoudige spoor
wegmannen, die vaak met be
wogen stem hun verklaringen
aflegden, daarbij ontsteld kij
kend naar een enorme lucht
foto, waarop de spoorwegramp
stond afgebeeld.
Deze foto, die nog eens extra
met schijnwerpers werd aange
licht, diende ter illustratie van
de vele technische betogen, die
werden gehouden over de wijze,
waarop de treinen op elkaar zijn
gebotst.
Hoofdconducteur J. Boon uit
Leeuwarden is de laatste ge
weest, die nog met machinist
Van der Leer heeft gesproken.
Uit de verklaringen van de
hoofdconducteur en de beide
conducteurs van de trein Leeu
warden—Rotterdam, is gister
morgen gebleken, dat zij 'niet
hebben vernomen, dat machi
nist Van der Leer heeft geremd.
Ook een ploegbaas van de N. S.,
die, zoals hij zei, het blauwe ge
vaarte plotseling uit de mist zag
opduiken, kon niet concreet zijn
over het al of niet remmen van
de trein.
De heer W. F. de Wit, een ma
chinist van de N. S., die in de
blauwe trein als reiziger zat,
verklaarde evenwel, dat hij wel
degelijk het remmen had ge
voeld. Drie seconden daarna be
gon het schokken, waarop hij
de mensen toeriep: „Benen om
hoog". Daarna volgde de enorme
klap.
De raad besteedde bijzonder
veel aandacht aan de situatie,
waarin de beide machinisten
werden gevonden. Het is duide
lijk, dat machinist Victoor, die
de trein Rotterdam—Amster
dam bestuurde, volkomen ver
rast is. Hij werd nog in zijn
stoel aangetroffen.
Machinist Van der Leer moet
het gevaar hebben zien aanko
men. Hij heeft getracht de
vluchtgang te bereiken.
Aan het slot van de ochtend
zitting van de spoorwegongeval
lenraad verklaarde het hoofd
van de medische dienst van de
spoorwegen, dat beide machinis
ten nog kort voor het ongeval
waren gekeiïrd en geen afwijkin
gen hadden.
De spoorwegongevallenraad
heeft gistermiddag kennis geno
men van de rapporten, die inge
nieurs van de Nederlandse
Spoorwegen hebben opgemaakt
over de gevonden instrumenten
van de ramptrein. De grafiek
van de snelheidsmeter van de
trein Leeuwarden—Rotterdam
wijst uit, dat de trein tot kort
voor de botsing met een snel
heid van 125 km/uur heeft ge
reden. Slechts het laatste stuk
je is de snelheidsmeter tot 107
km gezakt.
Bij do reconstructie van het
ongeval is komen vast te staan
dat bij een snelheid van 125
km/uur de remweg 680 meter
bedraagt. Bij een snelheid van
125 km, die op 107 wordt ge
bracht, is de remweg 320 meter.
Een gevonden hoofdcontröler,'
waarmee de trekkracht kan
worden opgevoerd en vermin
derd stond in de nulstand. Hier
uit concludeert men, dat de ma?
chinist plotseling het gevaar
zag, zijn hoofdcontróler in de
nulstand heeft gedraaid en ge
tracht heeft zijn cabine te ver?
laten. "3
De deskundigen van de spoor-'
wegen veronderstellen dat de
machinist het gele voorsein ge
mist heeft. Daarna heeft hiji
zich dit gerealiseerd, maar toen'
was het reeds te laat om de trein
tot stilstand te brengen.
De voorzitter van de spoor-,
wegongevallenraad, mr. H. R!
de Zaaijer, heeft aan het slot.
van de zitting uiting gegeven^
aan de dankbaarheid van de:
raad jegens de directie van de;
Nederlandse Spoorwegen, die naj
de ramp alles gedaan heeft wat!
mogelijk was om het toegen
brachte leed van velen te ver-1
zachten. Mr. De Zaaijer, die de
directeur van de Nederlandse'
Spoorwegen, ir. J. Koster als
laatste hoode, zei voorts dal de'
raad verontrust is over de me
dedelingen van do spoorwegen!
waaruit blijkt, dat het vorige^
jaar achttien machinisten door
een onveilig sein zijn gereden!
Hij noemde voorts een aantal
suggesties, dat de spoorwegon-'
gevallenraad bereikt heeft over
het opvoeren van de veiligheid.'1
In dit verband sprak mr. De
Zaaijer over vrije kruisingen,1
het plaatsen van stopseinen op
grotere afstand van de wissels,'
automatische treinbeheersing en
dergelijke.
Ir. Koster bracht namens de
spoorwegen dank aan allen, die
medegewerkt hebben aan de
hulpverlening van de slachtof
fers en bij het spoedig herstel
len van de spoorbaan in Harme
len. Over het rijden door onvei
lig sein zei ir. Koster, dat waar
gewerkt wordt, ook fouten wor-[
den gemaakt. De achttien geval
len van een onveilig sein nege-j
ren, hadden tot gevolg dat twee
machinisten het leven verloren:
Voorts werd uitsluitend mate
riële schade veroorzaakt.
Niettemin treden de spoorwe
gen streng op tegen machinis
ten, die stoptonende seinen ne?
geren. Veelal wordt aangevoerd
aldus ir. Koster, dat men het
sein groen of in het geheel niet
gezien heeft, terwijl het ook
voorkomt, dat men wordt afge
leid.
De spoorwegongevallenraad
zal haar onderzoek afsluiten?
nadat zij nog een nader rapport'
zal bestudeerd hebben over de'
remkraan van de Jocomtief van!
de ramptrein. Daarna zal de|
raad advies uitbrengen aan de
minister van Verkeer en Water-'
staat.
1
[f3
i
i
jr-M
5