van huis tot hart: wonen Twintigduizend jaar Wandversiering Tieners willen ook wonen Stoelen moeten groot en gemakkelijk zijn Woning inrichting bij een koffie... ties Van de Sande Woensdag 14 maart 1962 Pagina 9 Iets over behang Tiendaagse voor de woninginrichting 15-24 maart 1962 Ook voor boeken op het gebied van zijn wij ruim gesorteerd Boekhandel Is mantels gens en ktieI iKwaliteiten es ies r 13-15 J* Sand* Woensdag 14 maart 1962. DE VR1TE ZEEUW door S. STOKVIS Tussen de wandtekeningen in de grotten van Dordogne en het streepjesbehang in de moderne woonflat liggen ongeveer 20.000 mar. Het lijkt een hele tijd, maar op de eeuwigheid is het niet meer clan een ademzucht. Er is in al die eeuwen heus niet zoveel ver anderd ook al verbeelden wij ons dat wel eens. In de middeleeuwen woonden onze voorouders in kastelen, vestingen, waar het zonlicht amper doordrong. Wie wel eens een bezoek aan Slot Loevenstein of het Muiderslot heeft gebracht, zal, bij het aanschouwen van die hoge kille vertrekken, met him stenen wanden wel eens gedacht hebben: „Wat moeten die edelvrouwen van 600 jaar geleden toch een dof en kleurloos bestaan hebben' gehad!" Dat is tot op zekere hoogte ook wel juist. Zware ontilbare meubelen en het gemis aan liet meest eenvoudige comfort, om over de hygiënische toestanden van toen niaar liever te zwijgen, kunnen moeilijk gezelligheid ge kweekt hebben. Wanneer de kruisvaarders dan ook uit het Heilige I Land wederkeerden brachten zij de glanzende Oosterse wandkleden mee, die ze in de Levant en Klein Azië buit gemaakt hadden. Want die ongelovige oosterlingen leefden in die jaren op een veel hogere levensstandaard en wisten wel degelijk klem- en fleur aan hun leven te geven. Maar is het niet merkwaardig, dat in moderne bun galows door architecten soms weer een bakstenen wand wordt aangebracht, die niet met papier behangen wordt, maar waar de kleur van de handgebakken steen een integrerend onderdeel vormt van het interieur. U ziet, niets is in wezen modern, maar alle oude styien en kleurprincipes keren weer eens terug. Dit artikel gaat over behang, deze papieren wandbekleding die bij inrichting van de woning zo'n enorm belangrijke rol speelt. Wij moderne mensen, die de intimiteit schuwen, willen licht in ons huis hebben. Onze ouders met hun kaarsen en gaslicht hielden meer van beslotenheid. Een wand vol rozen, in hori zontale er. verticale rijen. Ik probeerde ze te tellen, maar meestal viel ik voor de einduit komst in slaap. Als ik thans de vele nieuwe behangdessms be kijk en de frisse, heldere kleu ren, dan denk ik nog wel eens aan de rozen in moeder's alkoof. Welk een verschil in kleurstel ling en ook in dessin! Wij moderne mensen, die de intimiteit schuwen, willen licht in onr, huis hebben. Onze ouders met hun kaarsen en gaslicht hielden meer van beslotenheid. Het papieren behang, zoals wij het thans gebruiken, is van oude re datum dan wij meestal den ken. Eigenlijk gaat het terug tot het begin van onze jaartelling, toen de Chinezen reeds papieren panelen beschilderden met o.a. bloem- en vogelmotieven, ja zelfs hele natuurtafeleren uitbeeld den. De Chinezen, de fijnproevers van het tere coloriet, hebben later, omstreeks de zestiende eeuw, als voorbeeld gediend voor de Engelse en Franse behangsel ontwerpers. De vader van ons moderne be llang is de Fransman Jan Bap- tiste Fapillon. Hij maakte ge bruik van de uitvinding van de boekdrukkunst en de fabricage van lompenpapier, en sneed zijn motieven in liouten blokken. Zo ontstond het handdruk-behang, een techniek, die ook in de tex tiel toegepast wordt. Dat prach tige oude handwerk wordt door sommige fabrieken nog in ere gehouden. Ook vandaag nog kunt u een met de hand gedrukt behang bestellen. De kleuren en het dessin kunt u in overleg met de fabriek bepalen. Het behang kon echter pas po pulair worden, toen de papier fabrikanten in staat waren, het papier te leveren in rollen van iedere gewenste lengte. U moet zich voorstellen, dat behang wordt vervaardigd door het pa pier te leiden langs een aantal walsen, die de verschillende kleu ren en ook het relief aanbren gen. Het zijn houten walsen, waarin door middel van koperen strips de figuren worden gesla gen. Bij het moderne behang, mas saproduct, dat in duizenden me ters achter elkaar de machine wordt uitgeworpen, speelt de vormgever een belangrijke rol. Hij is de schepper van het motief Deze vormgever heeft echter niet vrij spel. In de fabriek is namelijk d( colorist een zeer machtig man. Hij bepaalt, in overleg met direc tie en verkoopafdeling, de kleu ren en kleurcombinaties. Het kan gebeuren, dat na verdere bewer king door de colorist als het ware een geheel nieuwe creatie ont staat, waarin het oorspronke lijke dessin vagelijk te herken nen is. De keuze in 3 rivaliteit, soort, kleur en dessin van het behang is zeer groot. Grote behangsel fabrikanten maken per jaar tus sen de 900 en 1200 verschillende behangen. In Nederland zijn er enkele van die grote behangsel fabrikanten, die grote stalenboe- ken uitgeven. Er wordt in ons land ook bui tenlands behang geïmporteerd. Het Duitse behang kent nog .steeds abstracte motieven in ge waagde tinten, het Engelse be hang is conventioneler en stijver en het behang uit Scandinavië kenmerkt zich, evenals de meu belen, door de koele, maar ver fijnde vormgeving. Meesters op iiet gebied van het behang, of liever de wandbekleding, zijn de Japanners. Zij brengen op het ogenblik een origineel grasweef sel op de markt, dat een bijzon der effect geeft en in verschil lende tinten wordt geleverd. Zeer fraai, maar kostbaar Is een uit fijne houtsoorten samengestelde en aan elkaar geweven strip, die de indruk van een heel kostbaar houten lambrizering maakt. Laten deze exquise soorten de koper met beperkter middelen echter niet afschrikken. Er zijn ook hele leuke voordelige soor ten, van het eenvoudige gladde behangselpapiertje in de slaap kamer, tot soorten, waar een metaalglans op aangebracht is. Er is reliefbehang, erg in de door EP SIMONS, Binnenhuisarchitect W. B. A. Zo in het algemeen hebben oudere lieden de opvatting, dat mensen en mensjes tussen de tien en twintig alleen maar ver zot zijn op snelbrommers, draagbare radio's, twisten, dolle avondjes en portiekliefde. Natuurlijk is dit verschrikkelijk over dreven, want ieder kent in zijn omgeving talloze gezellige, rondborstige knapen en lieve, hartelijke meisjes die de aan stormende levensproblemen op minder luidruchtige wijze tege moet treden. Maar ja, een snelbrommer doet nu eenmaal meer stof opwaaien dan een bewogen neergeschreven gedichtje. Dit neemt natuurlijk niet weg, dat een flink deel van de opgroeien de jeugd het leven maar een belabberde boel vindt en probeert te genieten wat er te genieten valt. Psychologen, pedagogen, sociologen en nog een heleboel andere „ogen" kunnen heel diepzinnige verklaringen geven voor de uithuizigheid en wilde levensdrang van onze jeugd. Als we daarover iets lewen, schiet ons altijd wg^< de uit spraak van een bekende Franse schrijver te binnen, dat hij pas begon te leven toen hij een eigen kamertje kreeg. Hoevelen zullen er zijn onzer jeugcj die geen eigen kamertje hebben, of die wel een kamer hebben waar ze alleen mogen slapen, maar waarin geen eigen sfeer aan wezig is. De laatste groep is groter dan men gewoonlijk denkt, om de eenvoudige reden, dat veel ouders me nen, dat de woonkamer de meest aangewezen plaats is voor opgroeiende kinderen om te wonen. We zullen de laatsten zijn die de waarde van een goed en hecht gezins leven zullen betwisten. Dit neemt echter niet weg, dat elk kind de een meer dan de ander weieens behoefte heeft om alleen te zijn. Alleen met zich zelf in een eigen sfeer. Een sfeer waarin elk detail een geschiedenis heeft en vertrouwen wekt. Een sfeer waarin een tiener kan levenen wonen. In deze zin kunnen we rustig bewe ren, dat tieners óók willen wonen, net als volwassenen. Ouderen zullen hierop ver schillend reageren al naar gelang hun geaardheid. De een zal dit allemaal onzin vinden, de ander ziet er kwaad in en een derde vindt dat het leven toch al duur genoeg is en dat een kleed in de woonkamer minstens zo belangrijk is. Laten wc hopen, dat er heel veel ouders zijn die het wèl met ons eens zijn en voor deze groep gaan we nu een paar tips geven. Maar vooraf nog dit: U doet natuurlijk niets op eigen houtje. Het gaat om de kamer waarin uw zoon of dochter moet leven en wonen en daarom moet U samen met hem of haar een plannetje maken. Laat die grotere kinderen zelf maar eens iets bedenken om een prettige sfeer te maken. Ze zijn vaak orgine- mode. Door de plastische ver werking wordt dit soort wand bekleding ook wel plastiek be hang genoemd, niet te verwar ren met plastic. Behang moet zich aanpassen aan het interieur. In de directie kamer zal men een representa tieve goudlederimitatie prefe reren, maar moeder zoekt voor haar teenager naar 'n voyant be hangetje, met b. B.-motieven, terwijl voor de kleuter een sprookjesmotief wordt uitge zocht. TOEPASSING Wanneer U een behang gaat uitzoeken kies ilan met zorg het dessin en de kleur uit. Laat u, zo mogelijk, door een vak man voorlichten. Gelukkig be gint de mode, om het interieur zo bont en bizar mogelijk aan te kleden, te luwen. Er zijn nog steeds te veel goed- willenden, die, wat kleurcombina ties betreft, wel de klok hebben horen luiden, maar odie kle pel. De mode, om de ene wand rood, de andere blauw en des noods de derde geel te maken, is al weer voorbij. Desalniettemin speelt de kleur in uw interieur een belangrijke rol, maar u dient met verstand te werk te gaan. Houdt bij de keuze van uw be hang rekening met de ligging en de indeling van de kamer. Een vertrek waar maar weinig licht kan binnenkomen, vraagt warme, helle tinten, een kamer met lage wanden kan door middel van een verticaal streepje hoger ge maakt worden. De behanger vakman weet er méér van. Wij zitten nog midden in de doe-het-zelf periode. Daar valt veel goeds over te zeggen, voor al, nu de mannen twee dagen in de week bij moeder thuis zijn. Maar overdrijf het niet. De leek mag nóg zo handvaardig zijn, hij mag toch niet uit liet ook ver liezen, dat behangen een vak op zichzelf is, waar vooral de rou tine, dus de ervaring een grote rol speelt. U moet dit natuurlijk zelf beoordelen, maar verlies niet uit liet oog, dat het zonde is, een kostbaar behang onoordeelkundig op uw wanden te plakken. Waar mede wij de moeders en vaders, die liet halletje, liet zolder kamertje en logeerkamer zo keurig beplakt hebben, niet te kort willen: doen! DOR1EN - MY FAIR LADY - MIJKSENAAR THUIS DOOR HENK HERMANS „Nou, u bent ook precies op tijd. Ik ben net twee mmuten binnen. Na de repetitie ben ik nog lekker een half uurtje in het Amsterdamse Bos gaan wan delen. Heerlijk... Oh... het water voor de koffie kookt... ogenblikje..." Dorien Mijksenaar (24) .holt naar het keukentje, haalt de stomende fluitketel en zet vlot koffie. In tussen babbelt zij levendig door. „Ik woon hier pas twee maanden en de boel is nog lang niet zoals ik het hebben wil. Maar wat wil je... als ik iets koop, wil ik iets goeds hebben en dat kost een paar centen. Nu ik wat meer verdien, komen er meer mogelijk heden. Ik heb een juweel van een stoel besteld. Groot en gemakkelijk, met brede armleggers, waar een boek op kan liggen." Dorien rolt zich op in een grote pitrieten stoel, die de vorm van een kolossale hondemand heeft. Met kleine teugjes geniet zij van de koffie, die inderdaad verrukkelijk is. „Ik heb te weinig ruimte voor mijn boeken," wijst de nieuwe hoofdrolspeelster uit „Mij Fair Lady", „voor mijn part mogen alle wanden met boekenkas ten gevuld zijn... Boeken... ik koop mij er arm aan." ™ar kamer heeft juist de sfeer, die bij Dorien Mijksenaar past; een tikje nonchalance, dat prettig aandoet. Veel planten en bloemen. Bij het raam de piano, waarop de nieuwste nummers van een musical die momenteel op Broadway loopt. Dwars op de muur een schrijfbureau, waarop krantenknipsels en, natuurlijk, een grote foto van papa, mr. Piet Mijk senaar, perschef van Amsterdam. Op het bankbed zwerven de Paris Match. Ici Paris, het ochtendblad en een Franse roman. „Dit is echt de belangrijkste hoek van mijn kamer," zwaait haar wijsvinger rond, de boekenkast, de lage tafel en deze hondemand. „Kijk, zó zou ik nooit willen wonen." Uit een stapel tijdschriften trekt zig feilloos Ben prachiguitgegeven Duits blad over woninginrichting. „Dit bijvoorbeeld, het lijkt wel een étalage. Of dit anders, net een modelkamer. Nee, ik doe ook niet mee met de rage van antiek. Je ziet genoeg leuke dingen in de winkels. Die ga ik stuk voor stuk kopen. Dat hoeft echt niet allemaal ineens... tr°uwens, dat kan ik niet eens." Zij lacht veel en echt. Dorien is bewegelijk, zoals zij zelf weet. „Als ik mezelf met afrem, zou ik 's avonds doodmoe op de Bühne komen. Ik wandel rustig dat kwartiertje van de Stadhouderskade hier, naar Carre, Ja, na afloop van de voorstelling ook. Ongeveer half twaalf zijn wij klaar. Dan afschminken en verkledèn. Als ik thuiskom, ben ik klaar wakker Dat is een heerlijk moment. Met een boek duik ik dan mijn oed in en lees nog tot een uur of drie." Dorien Mijksenaar weet .precies wat zij wil. Vooral graag zichzelf blijven. Niet de hele dag een rol spelen. Zij draagt een eenvoudig donkergroen truitje boven een lichtgrijze rok. Juist onï.cl'i' z'j wetnig make-up gebruikt, komen haar merkwaardig ichtblauwe ogen goed uit. „Ik houd wel van kleuren. Mijn huis baas heeft beloofd, dat er opnieuw behangen zal worden. Mor gen ga ik eens neuzen want ik mag zelf een papiertje uitzoeken." Ier dan de ouders omdat ze gewoon zijn te breken met sleur en gewoonte. Op zo'n kamer moet natuurlijk een bed aanwezig zijn. Neem geen opklap-kantel-, wentel of wat voor soort kleppende of klappende bedden er ook mogen zijn, maar neem ge woon een divanbed met daar op een schuimrubber- of schuimplasticmatras. Leg over de dekens een goed was- bare lap gordijnstof en het bed kan tevens als rust- en zitbank worden gebruikt. Voor het bed een laag tafel tje en een paar leuke rotan fauteuils. Boven de bank kunnen een paar hangende glaskelken zorgen voor een gezellige verlichting. De wand achter de bank kan met plasticleer of met plas ic op papierbasis worden be plakt waardoor vuil worden en beschadigingen wordt voorkomen. Op de bank komen een paar kleurige kapokkussens, die niet alleen het zitten wat comfortabeler maken, maar die tevens zor gen voor een aardig effect. Zo'n kamertje moet na tuurlijk ook een werkboekje hebben. Dit kan een leuke schrijfklep, maar ook een stevige keukentafel zijn. Dit' is afnankelijk van het doel., Gaat Let om een jongen die een verwoed knutselaar is, dan is een mooi wandrekje met schrijfklep alleen maar lastig en zal een keukentafel meer voldoening geven. Be treft het een meisje, dat graag brieven schrijft, ge-] dichten maakt en waarvoor, het huiswerk heel belangrijk is, dan is een klein bureautje of een schrijfklep ideaal. Het] voordeel van een wandrek is, dat eenvoudig kan worden' begonnen met een paar! muurstrips, een schrijfblad en een paar boekenplanken en dat deze begincombinatie later kan worden uitgebreid. Vooral de metalen wandrek- jes zijn voor dit doel bijzon der geschikt omdat de onder-' delen daarvan zo goedkoop zijn, dat kinderen door spa ren zo nu en dan iets kunnen taijkopen. En jongens en meisjes die in de vakanties gewoon zijn om te werken kunnen met behulp van deze rekken in korte tijd een in drukwekkende wandcombi- natie maken. Op deze wijze geven we onze kinderen niet alleen een kamertje waarin ze echt kun nen wonen, maar bovendien krijgen ze daardoor belang stelling voor woninginrich ting. Dit laatste is toch wel belangrijk want als we er, van uitgaan, dat het normaal' is dat jongens en meisjes' gaan trouwen, dan komen ze dus een keer voor de opgave te staan zelf een huis in te richten. Belangstelling kweekt kennis en dit laatste, hebben ze zeker nodig als 't' zover is want het gaat dan! om grote bedragen. Als vloer-j bedekking komen in aanmer-1 king: een vast tapijtje van* fijn geweven cocos, linoleum en goedkope twistedmatting.' Het kiezen van kleuren is 'n gevoelskwestie en daarom laten we dit geheel aan onze.' tieners over ook al schrikken1 we misschien van de uitbun-i dige combinatie die ze op het' oog hebben. Trouwens, we] moeten eigenlijk alles aan,' hen overlaten en alleen een oogje houden op de finan ciële kant van de zaak. Want wat voor last hebt U er eigenlijk van of het gordijn tje op de kamer van uw zoon of dochter nu rood, groen of geel is en of er stippen, stre pen of wilde abstracte motie ven op zijn gedrukt? Natuur-] lijk vraagt U als mens met veel levenservaring wat het verbeteren of inrichten "van zo'n kamertje wel zal gaan kosten. Dit ligt voor elk ge-! val anders, maar meestal kost het aanzienlijk minder] dan wat wij ouderen per jaar] aan allerlei genotmiddelen in welke zin dan ook ple gen uit te geven. Het is trouwens ook moge-] lijk elk jaar wat te doen en! begint U dan eens met een' nieuw gordijntje. Dat geeft direct een andere sfeer. En vergeet U niet, dat zoon of dochter zo nu en dan jarig is. Moet u dat gezichtje van uw docher eens zien als U voorstelt haar twee leuke rotanstoeltjes voor haar kamertje te geven zodat ze daar eens met een paar vrien dinnen kan gaan zitten. Pro-.' beer het eens en U zult zien,' dat tieners ook willen wonen,' net als U. Als ik as op het grijze tapijt mors, lacht Dorien mijn excuses weg. „Gelukkig, nou kan ik dit leuke vegertje tenminste gebrui ken." Het leuke vegertje is een handig ding, dat er uitziet als een stofzuiger zonder motor. „Ik ben reuze blij met deze kamer," veegt zij intussen verwoed, „hij moet vooral gezellig zijn. Wat er staat, moet helemaal naar mijn zin zijn. Geen geschipper, omdat ik niet genoeg geld heb. Dan wacht ik liever nog even..." Doriens programma beslaat uit lessen. Zanglessen, spraak lessen, balletlessen. Elke avond optreden. Maar thuis vindt zij een eigen eilandje van rust. Als ik de trap afga, rollen pianoklanken alweer achter mij aan. Dorien „zingt zich even los". Want over twee uur wordt cr weer een nieuwe Eliza als My Fair Lady over het voetlicht ge bracht. En vanavond laat, zal deze Eliza rustig naar huis wan delen. Naar de deur, waarop in bescheiden letters staat: Dorien Mijksenaar. koffie, I een speciale manier grote vraag, 'krijgbaar Rood Merk De kwaliteitskoffie bij uitstek. Pak van 250 s 1.48

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 5