^entucky'sHbesl! 4 H
Provinciaal nieuws
ZWARE SHAG
Is lekker roken
tot de
laatste draad!
Woensdag 7 februari 19e* Woensdag 7 februari 1962
,'Pagina 5
lit Terneuzen
laarrede van de heer Ir. R. H. van Krevelen,
V.,;
IK 3
plastic tabakszak
srswsar-ss;
£XlThe<Sïï'ne '""S
<"»'k ™K>Sc"ntetïüss
u,s'zv'nJi rxs w5™ fflSnSkv»;".
TERNEUZEN
MOEDER ZIET NA
5 JAAR HAAR DOCHTERTJE TERUG
STAKINGEN IN ITALIË
Soebandrio pessimistisch
DE VRIJE ZEEUW
mr.
6 februari 1962.
Lebret; kantonrechter
üen Belt.
Mr. Adriaanse maakte hierbij
bezwaar tegen het horen van een
medeverdachte als getuige.
De officier sprak zijn afkeu-.
ring uit, over dergelijke nachte
lijke expedities vanuit België
met auto's. Stroperij met kunst
licht vanuit een auto heeft niets
met jagen of sport te maken en
is een lugubere en afkeurens
waardige manier van optreden.
Hij eiste tegen verd. P. een
maand hechtenis voorwaardelijk
met een proeftijd van twee jaar,
vijfhonderd gulden boete of 60
dagen hechtenis, verbeurdver
klaring van de auto en voor het
in bezit hebben van een vuur
wapen zonder vergunning vijf en
zeventig gulden of 15 dagen.
Tegen en B. eiste hij ieder
twee honderd gulden of 30 dagen.
Mr. Adriaanse zeide dit geen
stropersdrama te kunnen noe
men en vond het niet duidelijk
dat de koplampen gebruikt zijn.
Dan zou immers de staaflamp
niet nodig zijn geweest? P. is er
in deze zaak reeds heel beroerd
afgekomen. Hij is direct op
transport gesteld naar Middel
burg en heeft daar veertien da
gen gevangenisstraf uitgezeten
en dus al een gevoelige straf
gehad. Bovendien heeft hij een
blanco strafregister. Hij vroeg
bij de uitspraak rekening te wil
len houden met alle omstandig
heden.
De officier merkte nog op, dat
vroeger uit armoede werd ge
stroopt en thans uit rijkdom. Hij
vond dit een merkwaardige con
juncturele overslag en requireer-
de aan een ernstige straf.
De uitspraak luidde voor P.
een maand hechtenis voorwaar
delijk met een proeftijd van
twee jaar, driehonderd gulden
boete of 50 dagen en vijf en ze
ventig gulden of 15 dagen.
E. en B. hoorden ieder hon
derd gulden boete subs. 20 dg
tegen zich uitspreken.
Als gemachtigde voor zijn
broer D. F. van C. stond terecht
G. v. C. te Axel, op beschuldiging
een paard nodeloos op pijnlijk
kwellende wijze werk te hebben
laten verrichten. Het paard, dat
voor een bietenwagen gespannen
was, had een open bloederige
wond aan het linkerachterbeen.
Gemachtigde voerde aan, dat 't
dier zichzelf geschopt had met
zijn hoef, Nadien heeft het veer
tien dagen op stal gestaan-
Eis en uitspraak vijf en twin
tig gulden boete, subs. 5 dagen.
Wegens het niet in acht nemen
van de regels, die gelden voor
een voetgangersoversteekplaats,
werd S. J. M. te Terneuzen ver-
oordeeld tot een boete van 7,50.
De Engelsman H. P- H. had
geen acht geslagen op een ver
keersteken, dat werd gegeven
door een agent bij de Axelse
brug. Zijn beroep op onwetend
heid vond zowel bij de offieier
als bij de kantonrechter gehoor.
Hem werd een boete van 5
opgelegd, subs. 1 dag.
Wegens het besturen van een
tractor zonder deugdelijke ach
terverlichting werd J. Th. v. d.
V te Hulst veroordeeld tot twee
maal 20. subs, tweemaal 4 dgn.
Doordat hij een der lichten ver-
vangen had door een zijlicht, was
hier sprake van 2 overtredingen.
Wegens het overtreden van de
maximaal toegestane snelheid
binnen de bebouwde kom werd
J. P F. P. te Sas van Gent ver
oordeeld tot ƒ60 boete, subs. 12
dagen.
Voor eenzelfde feit werd R. F.
v. R. te Koewacht veroordeeld
tot tien dagen, subs, 50 boete.
C L. te Hengstdijk werd door
een' bromfietser aangereden
waardoor schade aan kleding en
haar rijwiel ontstond. Hiervoor
werd de niet-verschenen ver
dachte E. V. I. veroordeeld tot
f 15, subs. 3 dagen, en betaling
van de civiele vordering.
P. M- K. te Terneuzen had zijn
auto 's-avonds voor een uitrit in
de Lange Kerkstraat laten
staan. Hij weid deswege veroor
deeld tot drie dagen, subs, fxo
boete, subs. 3 dagen.
A. Th. de C. te Vogelwaarde
werd ervan beschuldigd een
tractor te hebben bestuurd zon
der deugdelijke stuurinrichting-
Volgens verbalisant was er tach
tig graden spelens in het stuur.
Op de vraag van de kanton
rechter of het euvel thans ver
holpen was, antwoordde verd.
zeer beslist, dat hi.i er mets aan
gedaan had- Volgens hem kon
ir onmogelijk een speling van
tachtig graden geweest zijr,
daar de politiemannen die hem
aanhielden slechts twee halve
slagen aan oen losgeraakt bou ie
gegeven hadden waardoor dit n»
weer vast zat.
De kantonrechter merkte op,
dat verdachte blij mocht zijn
over deze hulp.
Op zijn vraag of verdachte na
de eis van de officier dertig
gulden of zes dagen nog iets
had te zeggen, merkte De C op
dat hij dit een ..belachelijk zaak-
j6ZÓ "mocht hij het echter van
de kantonrechter niet noemen.
De uitspraak luidde vijf en tv in
tig gulden boete of o dagen.
Voor het autorijden met on
deugdelijk achterlicht hoorde K-
j S. te Oostburg zich veroor
delen tot twintig gulden boete
subs, i dagen hechtenis-
Voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuws-Vlaanderen
Het jaar 1961 heeft een aantal
mutaties in onze Kamer |ot;sta"d
zien komen. De voorzitter, de
heer ir c A- L' Horstmann, trad
af in verband met ztjn ^rtrek
naa,. Twente en ik haa ue
door V als zijn opvolger te wor-
d7ngde faTatures. die reeds eni-
^eIJcHn werden tot leden der Ka-
mei gekozen 'ic heren Faas en
\an Kampen. Gunstig jaar
1061 was in praktisch alle op
zichten een gunstig jaar voor
iSuwseh-Vlaanderen
Een aanvang werd gemaakt
met de uitvoering van de kanaal-
werken- de industrialisatie, waar
van mén hoopte dat deze zich
parallel daarmee zou gaan ont
wikkelen, kwam op gang. Diver
se nieuwe bedrijven zijn gesticht
of in aanbouw en het is ons be
kend dat nog verschillende pro-
jekten zullen volgen.
Daarnaast en dat mogen we
toch inzonderheid niet vergeten
hebben verscheidene, reeds ja
renlang in onze streek gevestigde
industrieën zich belangrijk uitge
breid en gemoderniseerd, zowel
economisch als technisch en so
ciaal. Men dient toch vooral niet
te denken dat een oplossing voor
de structurele werkloosheid in
sommige van onze gemeenten al
leen kan worden gevonden door
vestiging van nieuwe bedrijven.
Het zijn ook de reeds lang be
staande bedrijven, die dus ook
reeds jaren een bron van wel
vaart voor velen in ons gebied
vormen, die door hun levens
kracht steeds meer mogelijkhe
den voor meer inwoners ver
schaffen.
Dat deze bedrijven levens
krachtig zijn mag wel blijken uit
het feit, dat in 1961 drie bedrijven
een 50-jarig bestaan en één het
75-jarig bestaan mocht herden
ken. Een handelsbedrijf te Ter
neuzen spant de kroon, want dit
bedrijf vierde zelfs zijn 100-jarig
bestaan.
Woningtoewijzing te krap
Dat tegen de achtergrond van
deze industrialisatie de toewij
zingspolitiek voor woningen, zo
wel van de Rijksoverheid als van
de Provinciale Overheid, gewij
zigd dient te worden is duidelijk.
Den Haag kan niet een industria
lisatie op gang helpen en dan de
toewijzing van woningen voor de
daarin te betrekken gezinnen
over het hoofd zien. Gedeputeer
de Staten kunnen niet huizen blij
ven toewijzen aan gemeenten, die
in inwonertal afnemen en de
groei van de industriegemeen
ten daarmee afremmen. Ook so
daal bezien zou dit onjuist zijn
want de in sommige streken
overbodige werkers, c.q. de lan-
ge-afstand-pendelaars. dienen
zich binnen Zeeuwsch-Vlaanderen
metterwoon te kunnen vestigen
in die plaatsen waar ze vast werk
kunnen vinden. Bovendien is het
mij uit gegevens van het Gewes
telijk Arbeidsbureau te Terneu
zen bekend, dat vele bouwvakar
beiders uit Zeeuwsch-Vlaanderen
pendelend elders werken, omdat
er onvoldoende emplooi is in on
ze streek. Er kan hier dus volop
gebouwd worden als er voldoende i
wordt toegewezen.
Belangstelling voor Zeeuws-
Vlaanderen.
De werkzaamheden aan het
spaarbekken voor de watervoor
ziening in ons gebied hebben een
dusdanige indruk gemaakt op de
autoriteiten, dat tot een vergrote
uitvoering hiervan opdracht kon
worden gegeven. Ook dit speelt
voor verdere industrialisatie een
belangrijke rol. Wel hoop ik, dat
mettertijd de bestuursvorm van
dit openbare bedrijf zal worden
aangepast aan de moderne ideeën
van medezeggenschap van be
langhebbenden.
Dat ook de regering belangstel
ling blijft tonen voor Zeeuwsch-
Vlaanderen is duidelijk gebleken
uit het feit dat jn 1961 zowel de
minister van Maatschappelijk
Werk als de minister van Econo
mische Zaken een bezoek aan de
ze streek brachten, waarbij de
belanghebbenden ruimschoots de
gelegenheid werd geboden hun
Problemen naar voren te bren
gen. Wij stellen deze contacten
op hoge pi-ijg en hopen dan ook
ui dit jaar verdere bezoeken
mogen volgen.
Jj1,11®' bijzonder zal ik gaarne
0Pk; van de minister van
ion cn Waterstaat tegemoet
dat vele lk er zeker van ben
v.^ e, Zeeuwsch-Vlaamse krin-
ren er zouden waarde-
VcrUcersontwikkeling
u ®k °P het punt van het ver-
keer ben aangeland, stemt het
eren datief to k™ cons*.
u"' O- n aantal belan°riike
verbindingswegen werd verbe
terd en het is verheugend
exploitatie van de haven te Ter
neuzen valt te betreuren, alhoe
wel ik weet dat hieraan hard
wordt gewerkt.
Ik ben evenwel van mening dat
hier alleen een goede oplossing
gevonden kan worden wanneer
daarin de gehele kanaalzone, van
Terneuzen tot de grens, betrok
ken wordt. Hier spelen ons ech
ter de grillige gemeentegrenzen
parten. Het zal dus noodzakelijk
zijn dit probleem in studie te
nemen. Trouwens ook de gehele
planning voor de industrialisatie
van de kanaalzone, met alles wat
daaraan vast zit, is niet goed op
te zetten in de huidige situatie.
Het staat voor mij vast, dat wij
hier op één punt reeds de boot
gemist hebben, want alleen Ter
neuzen is aangewezen als ont
wikkelingskern, terwijl het toch
voor de hand gelegen zou heb
ben het gehele gebied, dat betrok
ken is bij de kanaalplannen,
daarvoor aan te wijzen. Maar ik
kan mij indenken dat de Rijks
overheid dit met de huidige ge
meentelijke structuur onmogelijk
kon doen. Spoed is dus in deze
materie dringend geboden.
De vaste oeververbinding.
Mijne Heren, de Minister van
Verkeer en Waterstaat heeft bij
de behandeling van zijn begro
ting voor 1962 in antwoord op
vragen van enkele leden der
Tweede Kamer gezegd, dat het
probleem van een vaste oever
verbinding over de Westerschel-
de reeds onderwerp heeft uitge
maakt van studies van Rijks
waterstaat ter zake. De minister
vervolgde: „Ik zal echter doen
nagaan, in hoeverre het wense
lijk zou kunnen zijn deze studies
nog te verdiepen."
Ik moet u bekennen dat ik dit
antwoord uitermate vaag vind.
Ik moge in dit verband wijzen op
hetgeen ir. G. C. de Lange van
de Provinciale Planologische
Dienst voor Zuid-Holland enige
weken geleden in een te Rotter
dam gehouden lezing over deze
verbinding verklaarde. Van harte
hoop ik, dat de belangen van Rot-
terdam, respectievelijk de Rand
stad Holland, bij een doorgaande
wegverbinding onder of boven de
Westerschelde met Noord-Frank
rijk en de te verwachten Kanaal
tunnel naar Engeland, zoveel ge
wicht in de schaal zullen leggen
dat de studie met voortvarend
heid zal worden vervolgd.
Onze Kamer zal telkens weer
de aandacht van de overheid
moeten vestigen op de noodzaak
van een vaste verbinding, waar
bij zij zich. gelet 0p de uitspra
ken van het hoogste bestuurscol
lege in onze provincie, verzekerd
kan weten van de steun en mede
werking van dit college.
schetste ontwikkeling nog lang
niet ten einde is en dat het aan
bod van vervoer over de Wester
schelde op het veer Perkpolder
Kruiningen nog zal toenemen.
Essentieel is daarnaast dat in de
moderne verkooptechniek een
goede service, c.q. het op tijd
leveren van produkten bij de
klant, noodzakelijk is. Er zijn
bovendien nieuwe methoden van
transport in ontwikkeling, die
alleen maar rendabel kunnen
zijn indien minstens tweemaal
per dag een rit kan worden ge
maakt.
Dat dit momenteel niet tot de
mogelijkheden behoort zal u dui
delijk zijn wanneer ik u zeg dat
in de maand oktober 1961 op
meergenoemd veer het aantal
achtergebleven zware vracht
auto's in totaal 2421 bedroeg en
het aantal vrachtauto's met aan
hangwagen in totaal 2090. Het
aantal achtergebleven personen-
en lichte vrachtauto's bedroeg in
die maand 3583. Dit betekent, dat
in totaal 8094 auto's óf te Perk
polder óf te Kruiningen een half
uur of langer hebben moeten
wachten. En dat, ondanks het
feit dat sedert 2 oktober 1961 op
dit veer het m.s. „Prins Hendrik"
als reserveboot gestationeerd is.'
De toezegging van de minister
om enkele dagen per week des
morgens een vroege boot in te
leggen met de uitvoering van
deze vroege dienst is inmiddels
begonnen en om enkele pon
ten te verhogen, betekent geen
enkele oplossing van
Dat coördinatie en verdere
samenwerking hier nog wijdere
enKeie upuussui& dit pro- perspectieven openen staat voor
bleem tegen de achtergrond van mij vast, doch ook hier spelen
een dergelijk aantal auto's dat de gemeentelijke autonomieën
moest achterblijven.
Een 20-minuten-dienst nood
zakelijk.
Gezien het feit dat er op dit
veer een derde pont aanwezig is,
zie ik als enige oplossing, die het
zie ik als enige oplossing, die he welvaart en van de gunstige lig
bedrijfsleven soelaas kan bieaen, tell opzichte van onze zui
oeun isicvcii cuviuuu
het invoeren van een 20-minuten
dienst op dit veer.
Ik wil er met nadruk op wij
zen, dat wij voor dit veer hele
maal niet gebaat zijn met super
ponten, die slechts eenmaal per
uur varen, maar wel met, des
noods kleinere ponten, die onze
vrachtwagens iedere 20 minuten
kunnen overzetten zonder tijd
verlies. Zo alleen kunnen wij con
verlies. Zo aneen Kunnen vlteit. uoch ae nnging van
curreren met elders in het lana Zeeuwsch-Vlaanderen is gunstig,
r*Aa nriHprnpminPen. ^;4r-rtrwqöv. Hnnn Hé» nn
gevestigde ondernemingen
Wij vragen beslist geen pon
ten 'met luxe salons e-d., maar
wij wensen voor onze vrachtwa
gens handige schepen, waarop on
ze chauffeurs iets warms kun
nen gebruiken. Zij ook zullen er
de voorkeur aan geven een uur
eerder thuis te zijn boven wach-
dat
en het is
plannen in een ver gevorderd sta
dium van voorbereiding zijn om
te komen tot uitbreiding en ver
betering van do havens in Bres-
kens en tot het aanleggen van
een vergrote haven in Walsoor
den.
Wel moet het mij van het hart,
dat ik de indruk heb. dat de ver
dere ontwikkeling van het pro
vinciale wegennet te traag ver
loopt. Ik denk hierbij aan de ver
bindingen tussen Axelse Sassing
- Axel, Axel—Absdale met de
bijbehorende rondweg aldaar en
de zeer noodzakelijke weg Abs
dale—Wcstdorpe (Zwartenhoek).
De Provincie moet op tijd haar
wegennet, aansluitend op dat van
do Rijkswaterstaat, gereed heb
ben.
Dat nog steeds geen defeni-
tievc vorm is gevonden voor de
V,
i- n-' -
*3 .V-,--., it
y:"
t- - -.r\" •-
- A-' V-.
- -■ a? - V v.-
m
- mi -■
- - t - r-
1-' - v
'V":'
Ut
een vertragende rol, zoals bij de
kanaalzone.
De middenstandsbedrijven geven
blijk hun tijd te verstaan en pas
sen zich aan de moderne eisen
van de consument aan. Zij kun
nen daardoor profiteren van de
ging ten opzichte van onze zui
derburen.
Een blik in de toekomst.
Mijne Heren, nu een blik in de
toekomst
Ik ben van mening dat 1962,
nationaal bezien, een afremming
van de economische ontwikkeling
te zien zal geven daar de kosten
sterker stijgen dan de produkti-
viteit. Doch de linging van
in het bijzonder door de zich op
bévredigende wijze ontwikkelen
de Euromarkt. Het is verheu
gend, speciaal ook voor ons ge
bied, dat ook de landbouw, na de
overeenkomst te Brussel, hier
mee mee zal gaan. Het is van be
lang dat men zich dag in dag uit
ten volle realiseert dat hier ener
^eruci" tuuio -
taw dan dC 0Vert0cht maken zïj'ds' grote" perspectieven liggen
Men ontveinze zich niet, mijne heston" n?e
heren, dat met de voortschrijding h d ^ze markten te kun
dat het zeer teleursteUend is dat Paaldelijk voor Zeeuwsch-Vlaan-
fen aanzien vlfdfouKl'van d-en moetheden op^emem
veer Perkpolder-Kruinmgen^geen jn Nederland
voor specialisten,
begroting zijn uugmUM, ^ènhjk^lage? ^hft aan Dn onze
feerd zh'n^vraaïme irfernst Europamarktpartners en mede
af of dit alles niet fen afleidings- inenhe^Svendnaar
zT woX ?r0tCTe Y^^^ldersjedul
leven. Onze Kamer zal hiertegen
ten stelligste stelling nemen.
Het land van Saaftinge.
De inpoldering van het Land
van Saaftinge kon nog niet wor
den toegezegd. De desbetreffen
de proeven van het Waterloop
kundig Laboratorium te Delft
zouden door België nog niet vol
doende zijn bevonden. Verder
heeft de Minister van Verkeer en
Waterstaat hierover o.a. gezegd,
dat het Land van Saaftinge als
geheel niet in kwaliteit achteruit
gaat, zoals men wel meent, en
dat dit projekt, bezien vanuit
het waterkeringsvraagstuk, waar
het nauw mee verbonden is, wei
nig urgent is.
Deze mededelingen van de mi
nister zijn nog weinig hoop
gevend. Wij kunnen ons er ech
ter slechts voorlopig bij neerleg
gen.
De veerdiensten
Mijne Heren, ik Wil thans iets
zeggen over de verbindingen
via de veerdiensten en dan spe
ciaal over het veer Perkpolder—
Kruiningen. Ik heb het gevoel
dat de overheid niet voldoende
inziet dat hier problemen voor
het bedrijfsleven liggen, die van
het allergrootste belang zijn. Dit
veer is het belangrijkste voor het
vrachtverkeer van Zeeuwsch-
Vlaanderen naar overig Neder
land en omgekeerd.
Vele industriële en handelsbe
drijven hebben zich met veel
moeite een afzet veroverd boven
de Westerschelde, waarbij zij heb
ben moeten concurreren met
daar gevestigde ondernemingen.
In do moderne ontwikkeling van
de rechtstreekse aflevering van
leverancier naar afnemer'is het
wegvervoer de spil waar alles
om draait. De toeneming van dit
vervoer is dan ook veel groter
dan de prognoses ooit hadden
doen verwachten. Ik wil u een
voorbeeld noemen. Nog zeer on
langs startte één van de grote
industrieën in de kanaalzone een
transport per as van 350 ton per
dag(!) naar het station Kruinin-
gen-Yerseke. Dit betekent dat
deze onderneming alleen al plot
seling 23 vijftien tons auto's per
dag meer heen en terug over laat
zetten. Wel een bewijs dat de ge-
Het wegvervoer
Mijne Heren, het wegvervoer
in onze streek heeft in het alge
meen eveneens een niet ongun
stig jaar achter de rug. Dit uit
gebreide vervoersapparaat neb
ben zowel de industrie als de han-
del in onze streek hard nodig,
zoals ik zoëven reeds heb aange
duid. Een grote handicap voor
j_4- "U/i-f- xrav.
dend groter zijn dan bij ons. Het
is duidelijk dat ons hoge percen
tage direkte belastingen en de
buitengewoon sterke progressivi
teit hiervan, die schril afsteken
bij de belastingnormen in de
partnerlanden, hierin een belang
rijke rol spelen. Ik voorzie daar
om. dat, indien hieraan niet iets
wordt veranderd, onze beste en
dus meest onmisbare mensen in
de toekomst zullen wegtrekken
en het voor de uitbreiding en
modernisering van onze industrie
MINIATUUR WALCHEREN.
Miniatuur Walcheren, dat vo
rige jaren vooral door buitenlan
ders zeer druk is bezocht, zal ook
dit jaar de poorten voor het pu
bliek openstellen en wel van 19
april tot en met 30 september.
Het klank- en lichtspel „Schrijn
van zwaard en kruis" zal van 6
juni tot en met 7 september op
iedere woensdag-, donderdag- en
vrijdagavond worden opgeveord
in de Abdijgebouwen te Middel
burg.
Aanrijding.
Gisterochtend te ongeveer
kwart over acht had ter hoogte
van „het Zwaantje" een aanrij
ding plaats tussen de bromfietser
C. H. G. uit Terneuzen, die in de
richting van de buurtschap Drie
wegen reed en de scholier A. P
M. van de B. uit Koewacht.
Toen de heer G. op het rijwiel
pad een viertal leerlingen van de
U. T. S. wilde voorbijrijden, week
plotseling genoemde scholier
naar links uit met het gevolg dat
beiden kwamen te vallen.
De bromfietsberijder werd bij
zijn val zodanig aan het gezicht
en benen verwond, dat dokter
Bos, die de eerste hulp verleen
de, het nodig oordeelde dat G.
naar het Juliana-ziekenhuis ter
verdere behandeling werd ver
voerd.
Begin van brand.
Gistermiddag omstreeks half 5
ontstond een begin van brand in
het op de Scheepswerf ter repa
ratie liggend motorschip „Hon-
te".
Bij het verrichten van herstel
werkzaamheden met een lasappa
raat begon de bekleding in het
voorschip te smeulen en ontstond
er direct een zodanige rookont
wikkeling, dat het personeel van
de werf niet in staat was met
eigen blusmiddelen het begin van
de brand te bestrijden.
De daarop gealarmeerde brancl
weer, die aanvankelijk ook met
de hevige rookontwikkeling te
kampen had, mocht het spoedig
gelukken de smeulende bekleding
te doven.
QU1CI. TLCll giuic .o
ons gebied is echter dat het ver- en handel zo broodnodige kapi-
voer naar het buitenland nog taal naar het buitenland zal uit-
aan zoveel beperkingen onder- wijken. Het valt mij op dat men
hevig is. wel onderhandelt over tariefmu-
Tengevolge van onze géisoleer- ren, landbouwpolitiek, gelijkstel
de ligging door de Westerschelde ling van lonen voor mannelijke
kunnen wij hier veel minder een en vrouwelijke werknemers, kar
fVUIlIltili wjlj
beroep doen op aanvullend ver
voer van elders dan in andere
delen van ons land. Wij hebben
daarom het Ministerie van Eco
nomische Zaken gewezen op de
noodzaak van een zo groot moge
lijke liberalisatie voor de in
tels e.d., maar dat men nog geen
verstandig woord gesproken
heeft over een algemene Euro
pese fiskale en sociale politiek.
Ik acht het noodzakelijk dat
wij op dit gebied bijzonder waak
zaam blijven en een belangrijke
lijke liberansaue voor CIC. xxj. j £jaaill
Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigde mate van zelfkritiek moeten kun-
beroepsgoederenvervoerders. nen opbrengen om de kansen
Daarnaast is het wenselijk dat niet te missen, die zich ongetwij
onze zuiderburen zullen zorgen feld zullen voordoen.
water weggepompt en zal rond
200.000 ton grond worden gede
poneerd. Op 30 meter van de
stenen beer komt liet talud en de
verhoging van de dijk die dan
ongeveer 22 meter breed zal zijn.
Dit werk kon eerst worden
aangevangen nadat de nieuwe
uitwatering van de Othenese
kreek geheel klaar was en vol
deed, hetgeen nu het geval is.
Men rekent er op dat deze werk
zaamheden hun beslag zullen
hebben tegen het aanbreken van
de vakanties der bouwvakken.
Wanneer men daarnaast in
ogenschouw neemt de verhoogde
en verbrede dijk. met het daarop
aangelegde wandelpad, de aanleg
van het nieuwe zwembad in de
Oesterputten en nog zoveel an
dere nieuwe projecten, die de
laatste jaren werden verwezen
lijkt, dan zal ieder toch moeten
toegeven dat het aloude Terneu
zen sterk aan het veranderen is.
Het overtollige water in de Oostelijke waterleiding wordt bij
de „stenen beer" in de haven gepompt.
voor goede wegaansluitingen
vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ten aanzien van de Nederland
se Spoorwegen wil ik opmerken
dat het duidelijk is, dat de nieu
we positie van Terneuzen het
vervoer op de Zeeuwsch-Vlaamse
lijnen zal doen toenemen. Ik ver
trouw dat de N. S. zich op deze
ontwikkeling positief zullen in
stellen.
Bepaald kleinzielig vind ik het
van de N. S. dat zij de dienstrege
ling van de busdienst Sluiskil—
Breda, die voor het reizigersver
keer van en naar onze streek
van zo grote betekenis is geble
ken, nog steeds niet in het spoor
boekje vermelden.
De horeca- en middenstands-
bedrijven.
Mijne Heren, ik wil een enkel
woord zeggen over de horecabe
drijven in ons distrikt. In het al
gemeen kan gezegd worden dat
zij een open oog hebben voor de
ontwikkelingen die zich voltrek
ken en dat hetgeen reeds bereikt
is een versterking van de econo
mische positie van onze streek
betekent. - -
Houden we zo de Euromarkt
in het oog, dan zie ik voor geheel
Zeeuwsch-Vlaanderen een prach
tige toekomst in het verschiet.
Mijne Heren, voor ik u een
overzicht ga geven van de eco
nomische toestand van het be
drijfsleven in ons gebied, wil ik
u allen hartelijk danken voor al
uw werk voor de Kamer in 1961.
Ik vertrouw dat u ook dit jaar
uw steun en medewerking weer
zult willen geven opdat de
Kamer haar taak zodanig zal
kunnen uitvoeren als van haar
verwacht mag worden.
Ook het personeel der Kamer
wil ik gaarne danken voor het
vele en belangrijke werk dat in
het afgelopen jaar werd verricht.
Uit hetgeen verderop in dit ver
slag volgt over de administratieve
werkzaamheden, zal duidelijk
blijken, dat tengevolge van het
inwerkingtreden van een aantal
nieuwe vestigingsbesluiten veel
extra werk gedaan moest wor
den.
Van deze plaats wil ik nog een
speciaal woord wijden aan onze
secretaris, de heer Hendrikse, die
in het afgelopen jaar 25 jaar aan
Gedeeltelijke demping Ooste
lijke Rijkswaterleiding.
Stap voor stap, maar in feite
zeer snel, verandert het aanzien
van Terneuzen. Dat kan men
zien bij de aanleg van de bouw
putten voor de nieuwe sluizen,
waarbij o.a. het wandelpark is
verdwenen en dat kan men ook
zien nabij de Oostelijke stenen
beer waar een gedeelte van
de Oostelijke Rijkswaterleidmg
wordt gedempt. De werkzaam
heden zijn inmiddels door de ge
broeders Van Oord uit Werken
dam aangepakt.
Op een tiental meters afstand
van de Oostelijke stenen beer is
een puindam gelegd. Een tweede
dam ligt ongeveer 500 meter ver
der. Uit dit gedeelte wordt het
onze Kamer verbonden was. Op
zijn verzoek werd een en ander
slechts intern herdacht, doch nu
ik daartoe de gelegenheid heb,
wil ik niet nalaten hem in het
openbaar te prijzen voor de bij
zondere en vele kwaliteiten die
hij bezit en waarvan de Kamer
reeds zovele jaren profiteert.
Wij zijn hem zeer veel dank
verschuldigd.
Met voldoening mag ik con
stateren dat de verschillende con
tacten met vele instanties goed
geweest zijn. Ik ben van overtui
ging dat redelijk overleg met
goede wil een oplossing laat vin
den voor alle problemen, die zich
kunnen voordoen.
Ook onze verhouding tot de
pers was het afgelopen jaar van
prettige aard.
Tenslotte wil ik gaarne alle on
dernemers danken, die ons, soms
door een uitvoerig overzicht, in
staat gesteld hebben een inzicht
te krijgen in de gang van zaken
in hun bedrijf.
Huilend van vreugde heeft
een Hongaarse vluchtelinge na
een scheiding van ruim 5 jaar
dinsdagavond haar inmiddels 8
jaar geworden dochtertje Eva
weer in de armen kunnen slui
ten. Zij was mevr. E. Nyiri
Szumain, die na de Hongaarse
opstand in 1956 met haar echt
genoot naar ons land vluchtte.
„Er was geen gelegenheid meer
voor ons om toen de kleine Eva
mee te nemen", sprak ze in
bijna accentloos Nederlands.
,Mijn man en ik hebben ge
durende die 5 jaar natuurlijk
geregeld naar Hongarije ge
schreven. De laatste twee jaar
kregen we van Eva brieven
terug. Als we geen foto's van
haar hadden gekregen, had ik
niet eens geweten hoe mijn
eigen kind er uit zag".
Toen de K.L.M.-Electra uit
Boedapest het platform van
Schiphol kwam oprijden liet
mevr. Nyiri haar tranen de
vrije loop. Mevr. Goossens, ad-
junct-directrice van de Neder
landse Federatie .voor Vluchte
lingenhulp, begeleidde haar
naar het toestel. Even later
stapte daar de kleine Eva uit,
gekleed in een rood jasje, witte
rubberlaarsjes en een blauwe
lange broek. Na een innige om
helzing begaven moeder en
dochter zich naar huis in Am
sterdam, waar vader, die vol
gens mevr. Goossens wegens
werkzaamheden verhinderd was
op Schiphol aanwezig te zijn,
bij de aankomst op hen zat te
wachten.
De moeder van mevr. Myiri
heeft in Hongarije voor de klei
ne Eva gezorgd. Met behulp van
het Rode Kruis en de Neder-
lannse Federatie voor Vluchte
lingenhulp is het mogelijk ge
worden dat na vijf jaar het ge
zin Nyiri thans verenigd is,
want Eva blijft voorgoed bij
haar ouders.
De 50.000 arbeiders van de
scheepswerven in Italië zijn
dinsdag opnieuw voor een et
maal in staking gegaan om
kracht bij te zetten aan hun
looneisen. Het is de vierde
waarschuwingsstaking sinds 19
januari. Behalve meer loon wil
men een vijfdaagse werkweek,
een nieuw premiestelsel en een
gegarandeerd minimumloon van
44 uur per week.
De bond van metaalarbeiders
had voor dinsdag een staking
van 24 uur uitgeroepen bij de
fabrieken van Fiat en Lancia in
Turijn. Hier gaat het om 60.000
man. Men wenst nieuwe loon
schalen en een vijfdaagse werk
week van 40 uur, zonder ver
mindering van loon.
De Indonesische minister van
Buitenlandse Zaken, dr. Soeban
drio, heeft te kennen gegeven dat
Indonesië snel de hoop verliest op
een vreedzame oplossing van de
kwestie-West-Irian via diploma
tieke kanalen.
De minister, die terugkeerde
na op Bali overleg met president
Soekarno te hebben gepleegd, zei
tegen journalisten dat er tot nu
toe „geen concrete resultaten zijn
voortgekomen uit de pogingen op
het diplomatieke vlak om het ge
schil op te lossen."
Hij voegde er aan toe: „Wij
hebben op het ogenblik geen
hoop ten aanzien van zulke re
sultaten."
Dr. Soebandrio zei dat Neder
land tot nu niet getoond had dat
het oprecht een regeling van zijn
geschil met Indonesië wenst.
Voorts zei hij, dat president
Soekamo de nieuwe luchtmacht-
stafchef, Omar Dani, voor over
leg naar Ball had geroepen. HI1
zei dat Omar Dani „een speciale
opdracht van Soekarno zou krij
gen in het kader van de strijd o n
West-Irian.'' Hij wilde hierover
niets naders meedelen..-*