^entucky'sHbesl! 4 H Provinciaal nieuws ZWARE SHAG Is lekker roken tot de laatste draad! Woensdag 7 februari 19e* Woensdag 7 februari 1962 ,'Pagina 5 lit Terneuzen laarrede van de heer Ir. R. H. van Krevelen, V.,; IK 3 plastic tabakszak srswsar-ss; £XlThe<Sïï'ne '""S <"»'k ™K>Sc"ntetïüss u,s'zv'nJi rxs w5™ fflSnSkv»;". TERNEUZEN MOEDER ZIET NA 5 JAAR HAAR DOCHTERTJE TERUG STAKINGEN IN ITALIË Soebandrio pessimistisch DE VRIJE ZEEUW mr. 6 februari 1962. Lebret; kantonrechter üen Belt. Mr. Adriaanse maakte hierbij bezwaar tegen het horen van een medeverdachte als getuige. De officier sprak zijn afkeu-. ring uit, over dergelijke nachte lijke expedities vanuit België met auto's. Stroperij met kunst licht vanuit een auto heeft niets met jagen of sport te maken en is een lugubere en afkeurens waardige manier van optreden. Hij eiste tegen verd. P. een maand hechtenis voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar, vijfhonderd gulden boete of 60 dagen hechtenis, verbeurdver klaring van de auto en voor het in bezit hebben van een vuur wapen zonder vergunning vijf en zeventig gulden of 15 dagen. Tegen en B. eiste hij ieder twee honderd gulden of 30 dagen. Mr. Adriaanse zeide dit geen stropersdrama te kunnen noe men en vond het niet duidelijk dat de koplampen gebruikt zijn. Dan zou immers de staaflamp niet nodig zijn geweest? P. is er in deze zaak reeds heel beroerd afgekomen. Hij is direct op transport gesteld naar Middel burg en heeft daar veertien da gen gevangenisstraf uitgezeten en dus al een gevoelige straf gehad. Bovendien heeft hij een blanco strafregister. Hij vroeg bij de uitspraak rekening te wil len houden met alle omstandig heden. De officier merkte nog op, dat vroeger uit armoede werd ge stroopt en thans uit rijkdom. Hij vond dit een merkwaardige con juncturele overslag en requireer- de aan een ernstige straf. De uitspraak luidde voor P. een maand hechtenis voorwaar delijk met een proeftijd van twee jaar, driehonderd gulden boete of 50 dagen en vijf en ze ventig gulden of 15 dagen. E. en B. hoorden ieder hon derd gulden boete subs. 20 dg tegen zich uitspreken. Als gemachtigde voor zijn broer D. F. van C. stond terecht G. v. C. te Axel, op beschuldiging een paard nodeloos op pijnlijk kwellende wijze werk te hebben laten verrichten. Het paard, dat voor een bietenwagen gespannen was, had een open bloederige wond aan het linkerachterbeen. Gemachtigde voerde aan, dat 't dier zichzelf geschopt had met zijn hoef, Nadien heeft het veer tien dagen op stal gestaan- Eis en uitspraak vijf en twin tig gulden boete, subs. 5 dagen. Wegens het niet in acht nemen van de regels, die gelden voor een voetgangersoversteekplaats, werd S. J. M. te Terneuzen ver- oordeeld tot een boete van 7,50. De Engelsman H. P- H. had geen acht geslagen op een ver keersteken, dat werd gegeven door een agent bij de Axelse brug. Zijn beroep op onwetend heid vond zowel bij de offieier als bij de kantonrechter gehoor. Hem werd een boete van 5 opgelegd, subs. 1 dag. Wegens het besturen van een tractor zonder deugdelijke ach terverlichting werd J. Th. v. d. V te Hulst veroordeeld tot twee maal 20. subs, tweemaal 4 dgn. Doordat hij een der lichten ver- vangen had door een zijlicht, was hier sprake van 2 overtredingen. Wegens het overtreden van de maximaal toegestane snelheid binnen de bebouwde kom werd J. P F. P. te Sas van Gent ver oordeeld tot ƒ60 boete, subs. 12 dagen. Voor eenzelfde feit werd R. F. v. R. te Koewacht veroordeeld tot tien dagen, subs, 50 boete. C L. te Hengstdijk werd door een' bromfietser aangereden waardoor schade aan kleding en haar rijwiel ontstond. Hiervoor werd de niet-verschenen ver dachte E. V. I. veroordeeld tot f 15, subs. 3 dagen, en betaling van de civiele vordering. P. M- K. te Terneuzen had zijn auto 's-avonds voor een uitrit in de Lange Kerkstraat laten staan. Hij weid deswege veroor deeld tot drie dagen, subs, fxo boete, subs. 3 dagen. A. Th. de C. te Vogelwaarde werd ervan beschuldigd een tractor te hebben bestuurd zon der deugdelijke stuurinrichting- Volgens verbalisant was er tach tig graden spelens in het stuur. Op de vraag van de kanton rechter of het euvel thans ver holpen was, antwoordde verd. zeer beslist, dat hi.i er mets aan gedaan had- Volgens hem kon ir onmogelijk een speling van tachtig graden geweest zijr, daar de politiemannen die hem aanhielden slechts twee halve slagen aan oen losgeraakt bou ie gegeven hadden waardoor dit n» weer vast zat. De kantonrechter merkte op, dat verdachte blij mocht zijn over deze hulp. Op zijn vraag of verdachte na de eis van de officier dertig gulden of zes dagen nog iets had te zeggen, merkte De C op dat hij dit een ..belachelijk zaak- j6ZÓ "mocht hij het echter van de kantonrechter niet noemen. De uitspraak luidde vijf en tv in tig gulden boete of o dagen. Voor het autorijden met on deugdelijk achterlicht hoorde K- j S. te Oostburg zich veroor delen tot twintig gulden boete subs, i dagen hechtenis- Voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaanderen Het jaar 1961 heeft een aantal mutaties in onze Kamer |ot;sta"d zien komen. De voorzitter, de heer ir c A- L' Horstmann, trad af in verband met ztjn ^rtrek naa,. Twente en ik haa ue door V als zijn opvolger te wor- d7ngde faTatures. die reeds eni- ^eIJcHn werden tot leden der Ka- mei gekozen 'ic heren Faas en \an Kampen. Gunstig jaar 1061 was in praktisch alle op zichten een gunstig jaar voor iSuwseh-Vlaanderen Een aanvang werd gemaakt met de uitvoering van de kanaal- werken- de industrialisatie, waar van mén hoopte dat deze zich parallel daarmee zou gaan ont wikkelen, kwam op gang. Diver se nieuwe bedrijven zijn gesticht of in aanbouw en het is ons be kend dat nog verschillende pro- jekten zullen volgen. Daarnaast en dat mogen we toch inzonderheid niet vergeten hebben verscheidene, reeds ja renlang in onze streek gevestigde industrieën zich belangrijk uitge breid en gemoderniseerd, zowel economisch als technisch en so ciaal. Men dient toch vooral niet te denken dat een oplossing voor de structurele werkloosheid in sommige van onze gemeenten al leen kan worden gevonden door vestiging van nieuwe bedrijven. Het zijn ook de reeds lang be staande bedrijven, die dus ook reeds jaren een bron van wel vaart voor velen in ons gebied vormen, die door hun levens kracht steeds meer mogelijkhe den voor meer inwoners ver schaffen. Dat deze bedrijven levens krachtig zijn mag wel blijken uit het feit, dat in 1961 drie bedrijven een 50-jarig bestaan en één het 75-jarig bestaan mocht herden ken. Een handelsbedrijf te Ter neuzen spant de kroon, want dit bedrijf vierde zelfs zijn 100-jarig bestaan. Woningtoewijzing te krap Dat tegen de achtergrond van deze industrialisatie de toewij zingspolitiek voor woningen, zo wel van de Rijksoverheid als van de Provinciale Overheid, gewij zigd dient te worden is duidelijk. Den Haag kan niet een industria lisatie op gang helpen en dan de toewijzing van woningen voor de daarin te betrekken gezinnen over het hoofd zien. Gedeputeer de Staten kunnen niet huizen blij ven toewijzen aan gemeenten, die in inwonertal afnemen en de groei van de industriegemeen ten daarmee afremmen. Ook so daal bezien zou dit onjuist zijn want de in sommige streken overbodige werkers, c.q. de lan- ge-afstand-pendelaars. dienen zich binnen Zeeuwsch-Vlaanderen metterwoon te kunnen vestigen in die plaatsen waar ze vast werk kunnen vinden. Bovendien is het mij uit gegevens van het Gewes telijk Arbeidsbureau te Terneu zen bekend, dat vele bouwvakar beiders uit Zeeuwsch-Vlaanderen pendelend elders werken, omdat er onvoldoende emplooi is in on ze streek. Er kan hier dus volop gebouwd worden als er voldoende i wordt toegewezen. Belangstelling voor Zeeuws- Vlaanderen. De werkzaamheden aan het spaarbekken voor de watervoor ziening in ons gebied hebben een dusdanige indruk gemaakt op de autoriteiten, dat tot een vergrote uitvoering hiervan opdracht kon worden gegeven. Ook dit speelt voor verdere industrialisatie een belangrijke rol. Wel hoop ik, dat mettertijd de bestuursvorm van dit openbare bedrijf zal worden aangepast aan de moderne ideeën van medezeggenschap van be langhebbenden. Dat ook de regering belangstel ling blijft tonen voor Zeeuwsch- Vlaanderen is duidelijk gebleken uit het feit dat jn 1961 zowel de minister van Maatschappelijk Werk als de minister van Econo mische Zaken een bezoek aan de ze streek brachten, waarbij de belanghebbenden ruimschoots de gelegenheid werd geboden hun Problemen naar voren te bren gen. Wij stellen deze contacten op hoge pi-ijg en hopen dan ook ui dit jaar verdere bezoeken mogen volgen. Jj1,11®' bijzonder zal ik gaarne 0Pk; van de minister van ion cn Waterstaat tegemoet dat vele lk er zeker van ben v.^ e, Zeeuwsch-Vlaamse krin- ren er zouden waarde- VcrUcersontwikkeling u ®k °P het punt van het ver- keer ben aangeland, stemt het eren datief to k™ cons*. u"' O- n aantal belan°riike verbindingswegen werd verbe terd en het is verheugend exploitatie van de haven te Ter neuzen valt te betreuren, alhoe wel ik weet dat hieraan hard wordt gewerkt. Ik ben evenwel van mening dat hier alleen een goede oplossing gevonden kan worden wanneer daarin de gehele kanaalzone, van Terneuzen tot de grens, betrok ken wordt. Hier spelen ons ech ter de grillige gemeentegrenzen parten. Het zal dus noodzakelijk zijn dit probleem in studie te nemen. Trouwens ook de gehele planning voor de industrialisatie van de kanaalzone, met alles wat daaraan vast zit, is niet goed op te zetten in de huidige situatie. Het staat voor mij vast, dat wij hier op één punt reeds de boot gemist hebben, want alleen Ter neuzen is aangewezen als ont wikkelingskern, terwijl het toch voor de hand gelegen zou heb ben het gehele gebied, dat betrok ken is bij de kanaalplannen, daarvoor aan te wijzen. Maar ik kan mij indenken dat de Rijks overheid dit met de huidige ge meentelijke structuur onmogelijk kon doen. Spoed is dus in deze materie dringend geboden. De vaste oeververbinding. Mijne Heren, de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft bij de behandeling van zijn begro ting voor 1962 in antwoord op vragen van enkele leden der Tweede Kamer gezegd, dat het probleem van een vaste oever verbinding over de Westerschel- de reeds onderwerp heeft uitge maakt van studies van Rijks waterstaat ter zake. De minister vervolgde: „Ik zal echter doen nagaan, in hoeverre het wense lijk zou kunnen zijn deze studies nog te verdiepen." Ik moet u bekennen dat ik dit antwoord uitermate vaag vind. Ik moge in dit verband wijzen op hetgeen ir. G. C. de Lange van de Provinciale Planologische Dienst voor Zuid-Holland enige weken geleden in een te Rotter dam gehouden lezing over deze verbinding verklaarde. Van harte hoop ik, dat de belangen van Rot- terdam, respectievelijk de Rand stad Holland, bij een doorgaande wegverbinding onder of boven de Westerschelde met Noord-Frank rijk en de te verwachten Kanaal tunnel naar Engeland, zoveel ge wicht in de schaal zullen leggen dat de studie met voortvarend heid zal worden vervolgd. Onze Kamer zal telkens weer de aandacht van de overheid moeten vestigen op de noodzaak van een vaste verbinding, waar bij zij zich. gelet 0p de uitspra ken van het hoogste bestuurscol lege in onze provincie, verzekerd kan weten van de steun en mede werking van dit college. schetste ontwikkeling nog lang niet ten einde is en dat het aan bod van vervoer over de Wester schelde op het veer Perkpolder Kruiningen nog zal toenemen. Essentieel is daarnaast dat in de moderne verkooptechniek een goede service, c.q. het op tijd leveren van produkten bij de klant, noodzakelijk is. Er zijn bovendien nieuwe methoden van transport in ontwikkeling, die alleen maar rendabel kunnen zijn indien minstens tweemaal per dag een rit kan worden ge maakt. Dat dit momenteel niet tot de mogelijkheden behoort zal u dui delijk zijn wanneer ik u zeg dat in de maand oktober 1961 op meergenoemd veer het aantal achtergebleven zware vracht auto's in totaal 2421 bedroeg en het aantal vrachtauto's met aan hangwagen in totaal 2090. Het aantal achtergebleven personen- en lichte vrachtauto's bedroeg in die maand 3583. Dit betekent, dat in totaal 8094 auto's óf te Perk polder óf te Kruiningen een half uur of langer hebben moeten wachten. En dat, ondanks het feit dat sedert 2 oktober 1961 op dit veer het m.s. „Prins Hendrik" als reserveboot gestationeerd is.' De toezegging van de minister om enkele dagen per week des morgens een vroege boot in te leggen met de uitvoering van deze vroege dienst is inmiddels begonnen en om enkele pon ten te verhogen, betekent geen enkele oplossing van Dat coördinatie en verdere samenwerking hier nog wijdere enKeie upuussui& dit pro- perspectieven openen staat voor bleem tegen de achtergrond van mij vast, doch ook hier spelen een dergelijk aantal auto's dat de gemeentelijke autonomieën moest achterblijven. Een 20-minuten-dienst nood zakelijk. Gezien het feit dat er op dit veer een derde pont aanwezig is, zie ik als enige oplossing, die het zie ik als enige oplossing, die he welvaart en van de gunstige lig bedrijfsleven soelaas kan bieaen, tell opzichte van onze zui oeun isicvcii cuviuuu het invoeren van een 20-minuten dienst op dit veer. Ik wil er met nadruk op wij zen, dat wij voor dit veer hele maal niet gebaat zijn met super ponten, die slechts eenmaal per uur varen, maar wel met, des noods kleinere ponten, die onze vrachtwagens iedere 20 minuten kunnen overzetten zonder tijd verlies. Zo alleen kunnen wij con verlies. Zo aneen Kunnen vlteit. uoch ae nnging van curreren met elders in het lana Zeeuwsch-Vlaanderen is gunstig, r*Aa nriHprnpminPen. ^;4r-rtrwqöv. Hnnn Hé» nn gevestigde ondernemingen Wij vragen beslist geen pon ten 'met luxe salons e-d., maar wij wensen voor onze vrachtwa gens handige schepen, waarop on ze chauffeurs iets warms kun nen gebruiken. Zij ook zullen er de voorkeur aan geven een uur eerder thuis te zijn boven wach- dat en het is plannen in een ver gevorderd sta dium van voorbereiding zijn om te komen tot uitbreiding en ver betering van do havens in Bres- kens en tot het aanleggen van een vergrote haven in Walsoor den. Wel moet het mij van het hart, dat ik de indruk heb. dat de ver dere ontwikkeling van het pro vinciale wegennet te traag ver loopt. Ik denk hierbij aan de ver bindingen tussen Axelse Sassing - Axel, Axel—Absdale met de bijbehorende rondweg aldaar en de zeer noodzakelijke weg Abs dale—Wcstdorpe (Zwartenhoek). De Provincie moet op tijd haar wegennet, aansluitend op dat van do Rijkswaterstaat, gereed heb ben. Dat nog steeds geen defeni- tievc vorm is gevonden voor de V, i- n-' - *3 .V-,--., it y:" t- - -.r\" •- - A-' V-. - -■ a? - V v.- m - mi -■ - - t - r- 1-' - v 'V":' Ut een vertragende rol, zoals bij de kanaalzone. De middenstandsbedrijven geven blijk hun tijd te verstaan en pas sen zich aan de moderne eisen van de consument aan. Zij kun nen daardoor profiteren van de ging ten opzichte van onze zui derburen. Een blik in de toekomst. Mijne Heren, nu een blik in de toekomst Ik ben van mening dat 1962, nationaal bezien, een afremming van de economische ontwikkeling te zien zal geven daar de kosten sterker stijgen dan de produkti- viteit. Doch de linging van in het bijzonder door de zich op bévredigende wijze ontwikkelen de Euromarkt. Het is verheu gend, speciaal ook voor ons ge bied, dat ook de landbouw, na de overeenkomst te Brussel, hier mee mee zal gaan. Het is van be lang dat men zich dag in dag uit ten volle realiseert dat hier ener ^eruci" tuuio - taw dan dC 0Vert0cht maken zïj'ds' grote" perspectieven liggen Men ontveinze zich niet, mijne heston" n?e heren, dat met de voortschrijding h d ^ze markten te kun dat het zeer teleursteUend is dat Paaldelijk voor Zeeuwsch-Vlaan- fen aanzien vlfdfouKl'van d-en moetheden op^emem veer Perkpolder-Kruinmgen^geen jn Nederland voor specialisten, begroting zijn uugmUM, ^ènhjk^lage? ^hft aan Dn onze feerd zh'n^vraaïme irfernst Europamarktpartners en mede af of dit alles niet fen afleidings- inenhe^Svendnaar zT woX ?r0tCTe Y^^^ldersjedul leven. Onze Kamer zal hiertegen ten stelligste stelling nemen. Het land van Saaftinge. De inpoldering van het Land van Saaftinge kon nog niet wor den toegezegd. De desbetreffen de proeven van het Waterloop kundig Laboratorium te Delft zouden door België nog niet vol doende zijn bevonden. Verder heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat hierover o.a. gezegd, dat het Land van Saaftinge als geheel niet in kwaliteit achteruit gaat, zoals men wel meent, en dat dit projekt, bezien vanuit het waterkeringsvraagstuk, waar het nauw mee verbonden is, wei nig urgent is. Deze mededelingen van de mi nister zijn nog weinig hoop gevend. Wij kunnen ons er ech ter slechts voorlopig bij neerleg gen. De veerdiensten Mijne Heren, ik Wil thans iets zeggen over de verbindingen via de veerdiensten en dan spe ciaal over het veer Perkpolder— Kruiningen. Ik heb het gevoel dat de overheid niet voldoende inziet dat hier problemen voor het bedrijfsleven liggen, die van het allergrootste belang zijn. Dit veer is het belangrijkste voor het vrachtverkeer van Zeeuwsch- Vlaanderen naar overig Neder land en omgekeerd. Vele industriële en handelsbe drijven hebben zich met veel moeite een afzet veroverd boven de Westerschelde, waarbij zij heb ben moeten concurreren met daar gevestigde ondernemingen. In do moderne ontwikkeling van de rechtstreekse aflevering van leverancier naar afnemer'is het wegvervoer de spil waar alles om draait. De toeneming van dit vervoer is dan ook veel groter dan de prognoses ooit hadden doen verwachten. Ik wil u een voorbeeld noemen. Nog zeer on langs startte één van de grote industrieën in de kanaalzone een transport per as van 350 ton per dag(!) naar het station Kruinin- gen-Yerseke. Dit betekent dat deze onderneming alleen al plot seling 23 vijftien tons auto's per dag meer heen en terug over laat zetten. Wel een bewijs dat de ge- Het wegvervoer Mijne Heren, het wegvervoer in onze streek heeft in het alge meen eveneens een niet ongun stig jaar achter de rug. Dit uit gebreide vervoersapparaat neb ben zowel de industrie als de han- del in onze streek hard nodig, zoals ik zoëven reeds heb aange duid. Een grote handicap voor j_4- "U/i-f- xrav. dend groter zijn dan bij ons. Het is duidelijk dat ons hoge percen tage direkte belastingen en de buitengewoon sterke progressivi teit hiervan, die schril afsteken bij de belastingnormen in de partnerlanden, hierin een belang rijke rol spelen. Ik voorzie daar om. dat, indien hieraan niet iets wordt veranderd, onze beste en dus meest onmisbare mensen in de toekomst zullen wegtrekken en het voor de uitbreiding en modernisering van onze industrie MINIATUUR WALCHEREN. Miniatuur Walcheren, dat vo rige jaren vooral door buitenlan ders zeer druk is bezocht, zal ook dit jaar de poorten voor het pu bliek openstellen en wel van 19 april tot en met 30 september. Het klank- en lichtspel „Schrijn van zwaard en kruis" zal van 6 juni tot en met 7 september op iedere woensdag-, donderdag- en vrijdagavond worden opgeveord in de Abdijgebouwen te Middel burg. Aanrijding. Gisterochtend te ongeveer kwart over acht had ter hoogte van „het Zwaantje" een aanrij ding plaats tussen de bromfietser C. H. G. uit Terneuzen, die in de richting van de buurtschap Drie wegen reed en de scholier A. P M. van de B. uit Koewacht. Toen de heer G. op het rijwiel pad een viertal leerlingen van de U. T. S. wilde voorbijrijden, week plotseling genoemde scholier naar links uit met het gevolg dat beiden kwamen te vallen. De bromfietsberijder werd bij zijn val zodanig aan het gezicht en benen verwond, dat dokter Bos, die de eerste hulp verleen de, het nodig oordeelde dat G. naar het Juliana-ziekenhuis ter verdere behandeling werd ver voerd. Begin van brand. Gistermiddag omstreeks half 5 ontstond een begin van brand in het op de Scheepswerf ter repa ratie liggend motorschip „Hon- te". Bij het verrichten van herstel werkzaamheden met een lasappa raat begon de bekleding in het voorschip te smeulen en ontstond er direct een zodanige rookont wikkeling, dat het personeel van de werf niet in staat was met eigen blusmiddelen het begin van de brand te bestrijden. De daarop gealarmeerde brancl weer, die aanvankelijk ook met de hevige rookontwikkeling te kampen had, mocht het spoedig gelukken de smeulende bekleding te doven. QU1CI. TLCll giuic .o ons gebied is echter dat het ver- en handel zo broodnodige kapi- voer naar het buitenland nog taal naar het buitenland zal uit- aan zoveel beperkingen onder- wijken. Het valt mij op dat men hevig is. wel onderhandelt over tariefmu- Tengevolge van onze géisoleer- ren, landbouwpolitiek, gelijkstel de ligging door de Westerschelde ling van lonen voor mannelijke kunnen wij hier veel minder een en vrouwelijke werknemers, kar fVUIlIltili wjlj beroep doen op aanvullend ver voer van elders dan in andere delen van ons land. Wij hebben daarom het Ministerie van Eco nomische Zaken gewezen op de noodzaak van een zo groot moge lijke liberalisatie voor de in tels e.d., maar dat men nog geen verstandig woord gesproken heeft over een algemene Euro pese fiskale en sociale politiek. Ik acht het noodzakelijk dat wij op dit gebied bijzonder waak zaam blijven en een belangrijke lijke liberansaue voor CIC. xxj. j £jaaill Zeeuwsch-Vlaanderen gevestigde mate van zelfkritiek moeten kun- beroepsgoederenvervoerders. nen opbrengen om de kansen Daarnaast is het wenselijk dat niet te missen, die zich ongetwij onze zuiderburen zullen zorgen feld zullen voordoen. water weggepompt en zal rond 200.000 ton grond worden gede poneerd. Op 30 meter van de stenen beer komt liet talud en de verhoging van de dijk die dan ongeveer 22 meter breed zal zijn. Dit werk kon eerst worden aangevangen nadat de nieuwe uitwatering van de Othenese kreek geheel klaar was en vol deed, hetgeen nu het geval is. Men rekent er op dat deze werk zaamheden hun beslag zullen hebben tegen het aanbreken van de vakanties der bouwvakken. Wanneer men daarnaast in ogenschouw neemt de verhoogde en verbrede dijk. met het daarop aangelegde wandelpad, de aanleg van het nieuwe zwembad in de Oesterputten en nog zoveel an dere nieuwe projecten, die de laatste jaren werden verwezen lijkt, dan zal ieder toch moeten toegeven dat het aloude Terneu zen sterk aan het veranderen is. Het overtollige water in de Oostelijke waterleiding wordt bij de „stenen beer" in de haven gepompt. voor goede wegaansluitingen vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen. Ten aanzien van de Nederland se Spoorwegen wil ik opmerken dat het duidelijk is, dat de nieu we positie van Terneuzen het vervoer op de Zeeuwsch-Vlaamse lijnen zal doen toenemen. Ik ver trouw dat de N. S. zich op deze ontwikkeling positief zullen in stellen. Bepaald kleinzielig vind ik het van de N. S. dat zij de dienstrege ling van de busdienst Sluiskil— Breda, die voor het reizigersver keer van en naar onze streek van zo grote betekenis is geble ken, nog steeds niet in het spoor boekje vermelden. De horeca- en middenstands- bedrijven. Mijne Heren, ik wil een enkel woord zeggen over de horecabe drijven in ons distrikt. In het al gemeen kan gezegd worden dat zij een open oog hebben voor de ontwikkelingen die zich voltrek ken en dat hetgeen reeds bereikt is een versterking van de econo mische positie van onze streek betekent. - - Houden we zo de Euromarkt in het oog, dan zie ik voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen een prach tige toekomst in het verschiet. Mijne Heren, voor ik u een overzicht ga geven van de eco nomische toestand van het be drijfsleven in ons gebied, wil ik u allen hartelijk danken voor al uw werk voor de Kamer in 1961. Ik vertrouw dat u ook dit jaar uw steun en medewerking weer zult willen geven opdat de Kamer haar taak zodanig zal kunnen uitvoeren als van haar verwacht mag worden. Ook het personeel der Kamer wil ik gaarne danken voor het vele en belangrijke werk dat in het afgelopen jaar werd verricht. Uit hetgeen verderop in dit ver slag volgt over de administratieve werkzaamheden, zal duidelijk blijken, dat tengevolge van het inwerkingtreden van een aantal nieuwe vestigingsbesluiten veel extra werk gedaan moest wor den. Van deze plaats wil ik nog een speciaal woord wijden aan onze secretaris, de heer Hendrikse, die in het afgelopen jaar 25 jaar aan Gedeeltelijke demping Ooste lijke Rijkswaterleiding. Stap voor stap, maar in feite zeer snel, verandert het aanzien van Terneuzen. Dat kan men zien bij de aanleg van de bouw putten voor de nieuwe sluizen, waarbij o.a. het wandelpark is verdwenen en dat kan men ook zien nabij de Oostelijke stenen beer waar een gedeelte van de Oostelijke Rijkswaterleidmg wordt gedempt. De werkzaam heden zijn inmiddels door de ge broeders Van Oord uit Werken dam aangepakt. Op een tiental meters afstand van de Oostelijke stenen beer is een puindam gelegd. Een tweede dam ligt ongeveer 500 meter ver der. Uit dit gedeelte wordt het onze Kamer verbonden was. Op zijn verzoek werd een en ander slechts intern herdacht, doch nu ik daartoe de gelegenheid heb, wil ik niet nalaten hem in het openbaar te prijzen voor de bij zondere en vele kwaliteiten die hij bezit en waarvan de Kamer reeds zovele jaren profiteert. Wij zijn hem zeer veel dank verschuldigd. Met voldoening mag ik con stateren dat de verschillende con tacten met vele instanties goed geweest zijn. Ik ben van overtui ging dat redelijk overleg met goede wil een oplossing laat vin den voor alle problemen, die zich kunnen voordoen. Ook onze verhouding tot de pers was het afgelopen jaar van prettige aard. Tenslotte wil ik gaarne alle on dernemers danken, die ons, soms door een uitvoerig overzicht, in staat gesteld hebben een inzicht te krijgen in de gang van zaken in hun bedrijf. Huilend van vreugde heeft een Hongaarse vluchtelinge na een scheiding van ruim 5 jaar dinsdagavond haar inmiddels 8 jaar geworden dochtertje Eva weer in de armen kunnen slui ten. Zij was mevr. E. Nyiri Szumain, die na de Hongaarse opstand in 1956 met haar echt genoot naar ons land vluchtte. „Er was geen gelegenheid meer voor ons om toen de kleine Eva mee te nemen", sprak ze in bijna accentloos Nederlands. ,Mijn man en ik hebben ge durende die 5 jaar natuurlijk geregeld naar Hongarije ge schreven. De laatste twee jaar kregen we van Eva brieven terug. Als we geen foto's van haar hadden gekregen, had ik niet eens geweten hoe mijn eigen kind er uit zag". Toen de K.L.M.-Electra uit Boedapest het platform van Schiphol kwam oprijden liet mevr. Nyiri haar tranen de vrije loop. Mevr. Goossens, ad- junct-directrice van de Neder landse Federatie .voor Vluchte lingenhulp, begeleidde haar naar het toestel. Even later stapte daar de kleine Eva uit, gekleed in een rood jasje, witte rubberlaarsjes en een blauwe lange broek. Na een innige om helzing begaven moeder en dochter zich naar huis in Am sterdam, waar vader, die vol gens mevr. Goossens wegens werkzaamheden verhinderd was op Schiphol aanwezig te zijn, bij de aankomst op hen zat te wachten. De moeder van mevr. Myiri heeft in Hongarije voor de klei ne Eva gezorgd. Met behulp van het Rode Kruis en de Neder- lannse Federatie voor Vluchte lingenhulp is het mogelijk ge worden dat na vijf jaar het ge zin Nyiri thans verenigd is, want Eva blijft voorgoed bij haar ouders. De 50.000 arbeiders van de scheepswerven in Italië zijn dinsdag opnieuw voor een et maal in staking gegaan om kracht bij te zetten aan hun looneisen. Het is de vierde waarschuwingsstaking sinds 19 januari. Behalve meer loon wil men een vijfdaagse werkweek, een nieuw premiestelsel en een gegarandeerd minimumloon van 44 uur per week. De bond van metaalarbeiders had voor dinsdag een staking van 24 uur uitgeroepen bij de fabrieken van Fiat en Lancia in Turijn. Hier gaat het om 60.000 man. Men wenst nieuwe loon schalen en een vijfdaagse werk week van 40 uur, zonder ver mindering van loon. De Indonesische minister van Buitenlandse Zaken, dr. Soeban drio, heeft te kennen gegeven dat Indonesië snel de hoop verliest op een vreedzame oplossing van de kwestie-West-Irian via diploma tieke kanalen. De minister, die terugkeerde na op Bali overleg met president Soekarno te hebben gepleegd, zei tegen journalisten dat er tot nu toe „geen concrete resultaten zijn voortgekomen uit de pogingen op het diplomatieke vlak om het ge schil op te lossen." Hij voegde er aan toe: „Wij hebben op het ogenblik geen hoop ten aanzien van zulke re sultaten." Dr. Soebandrio zei dat Neder land tot nu niet getoond had dat het oprecht een regeling van zijn geschil met Indonesië wenst. Voorts zei hij, dat president Soekamo de nieuwe luchtmacht- stafchef, Omar Dani, voor over leg naar Ball had geroepen. HI1 zei dat Omar Dani „een speciale opdracht van Soekarno zou krij gen in het kader van de strijd o n West-Irian.'' Hij wilde hierover niets naders meedelen..-*

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1962 | | pagina 3