EEN SPOORBRUG
WORDT 100 JAAR
1
ZUSTER GRACIA
in
ppovltal
Extra gezondheidsmaatregelen op
de Wadden-eilanden
Radio en Televisie
DUTIM N.V. - OEGSTGEEST
J
DE VRIJE ZEEUW
:NSE BOYS"
Iten Rundvet 1
arine voor
Eeckhout
t
is 49 cl
t I
n pinda's
'RIJS 98 cl
89 cl
1 I
enten
'EIJS 39 ct
ik 35 ci
irk 1
Zomervitaminen
de winter....
Voor het gehele gezin
100 capsules 3,85
KALK TEGEN
GEVOLGEN VAN
RADIO-ACTIVITEIT
Om deze brug viel een ministerie
HONDERD JAAR GELEDEN
EEN DIJKBREUKWERKTU1G
27 oktober 1361,
[Vrijdag
27 oktober 1961.
Pagina 9
•PARK
:e K.N.V.B
Aanvang half vier
deren 20 tent
onze keuze in huis-
:n. Zo hebben wij
bizonder handige
-plastic ontvangen,
stclhouders, flesscn-
fsluiters, handdoek-
een goedkope toi-
een pracht was-box
luchecel), ccn leuke
et, een solide frites-
eer van die handige
TEL. 1111 54-235
Cg*
K
1VLEES
FI JNE K1B a 2,50
1ERLAPPEN a 1,75
iRBONADE a 2,—
:T a ƒ1,40
30 ct. per 100 gram
2 - TELEF. 2431
feesten wij mee 1
450 gram
AS VORM
ARNERING
48
n 75
TIJS
Deze aanbiedingen
zijn geldig t/m
onderdag 2 nov.
provita
één capsule (met 12 vitaminen) geeft de
juiste hoeveelheid per dag
de kleine capsule wordt ook door kinderen
gemakkelijk ingenomen.
geschikt voor diabetici; (daarom door de
Ned.Ver. van Suikerzieken goedgekeurd).
bij uw apotheker of drogist
eveneens verkrijgbaar in
gezinsverpakking met
500 capsules.
De hotel- en pensionhouders
op de Wadden-eilanden zullen
met ingang van het volgende
seizoen geen personeel meer in
dienst nemen dat niet in het be
zit is van een recent doorlich-
tmgsbewijs van de dienst Bevol
kingsonderzoek van een der con
sultatiebureaus.
Dit besluit werd genomen tij
dens een sectievergadering van
de Horecabedrijven aan de voor
avond van de jaarlijkse Wadden
conferentie die dit jaar op Ter
schelling wordt gehouden. Men
is tot deze maatregel overge
gaan naar aanleiding van t.b.c.-
oxplosies die dit seizoen op Vlie
land en in Wolvega zijn gecon
stateerd.
In de acht sectievergaderingen
die aan deze Waddenconferen
tie vooraf gingen is ook het pro-
Van Oost-
naar West-Berlijn
I e afgelopen 16 uur zijn tien
lostberlijners en Oostduitsers
erin geslaagd naar het Westen
te vluchten. Onder hen is een
Oostduitse grenswacht, zo zei de
Westberlijnse politie.
L>e Oostduitse autoriteiten
hebben de evacuatie van de hui
zen langs de grens met de Ame
rikaanse sector van West.Berlijn
donderdag voortgezet. Woens
dagavond heeft een Oostherlijn-
se politieman zes traangasbom-
men naar een groep Westberlijn
se politie-agenten gegooid, die er
op hun beurt elf terugwierpen.
NAAR VERDWENEN STRAAL
JAGER WORDT NOG STEEDS
GEZOCHT.
Naar de piloot van de op
J maandag nabij Den Helder
neergestorte Thunderstreak F-84f
van de kon. luchtmacht wordt
nog steeds gezocht.
Aan dit opsporingswerk wordt
deelgenomen door Hawker Hun-
ter straaljagers, Harvard les-
vhegtuigen, Havilland Beaver
tbansporttoestellen, Alou-
ette helikopters en F-86-k straal
jagers van de vliegbasis Twente,
allen van de kon. luchtmacht.
Tkwr al deze toestellen wordt
nog steeds in het zeegebied na
if 5en Helder intens gepatrouil-
j"™' Tot dusverre heeft men
niet het opsporingswerk geen
resultaat geboekt. Er zijn bij het
opsporingswerk na dinsdagmid-
Hnoi8*?? toestellen van de ma
rineluchtvaartdienst meer
schakeld geweest.
bleem van auto's en bromfietsen
op de Wadden-eilanden bespro
ken. Met name de hoteliers op
Terschelling en Texel en de mid
denstand op Ameland achten het
een economisch belang dat bad
gasten hun auto's naar 't eiland
kunnen meenemen, daarentegen
verzetten Vlieland en Schiermon
nikoog zich tegen toelating van
auto's. Ook als de nieuwe veer
boot op Vlieland vaart, zullen
geen auto's worden meegeno
men, en de nieuwe veerdam op
Schiermonnikoog die begin vol
gend jaar gereed is, zal geen
verandering in het standpunt
van 't Schiermonnikoogse eiland
brengen.
Inmiddels heeft de sectie ge
meenten van de Wadden-confe
rentie besloten aan de A.N.W.B.
opdracht te geven een studie te
maken van het motorisch ver
keer op de Wadden-eilanden. Na
gegaan zal moeten worden of
een wetswijziging noodzakelijk is
om die maatregelen te nemen
die de veiligheid van het verkeer
en de rust van de toeristen ga
randeren.
De toeneming van het gemoto
riseerde verkeer op de Wadden
eilanden, zo werd geconstateerd,
is sinds 1959 onstuimig geweest.
Er bestaat evenwel tot nu toe
geen gevaar dat de grenzen van
rust, ruimte, natuurschoon en
vrijheid van bewegen in gevaar
komen. De samenwerkende ge
meentebesturen van de Wadden
eilanden hebben tevens besloten
maatregelen te treffen om de
kampeerders tijdig op de hoogte
te stellen wanneer de kampeer
terreinen op de eilanden vol
mochten zijn. Overleg zal wor
den gepleegd met de A.N.W.B.
om deze kampeerders door een
informatiedienst op de hoogte te
doen stellen van de eventuele
overbelasting van kampeerterrei
nen op de Wadden-eilanden.
Medegedeeld werd voorts dat
de luchtdienst op Ameland en
Texel zal worden uitgebreid. De
ervaringen van het afgelopen
jaar zijn van dien aard geweest
dat men op de lijn Schiphol
Texel en EeldeAmeland gro
tere vliegtuigen zal gaan inzet
ten, terwijl men voorts overweegt
om van Ameland uit met klei
nere vliegtuigen het luchtverkeer
met Vlieland en Schiermonnik
oog te onderhouden.
Kunstverzamelaar met
steekwonden gevonden
langs kant van de weg
De 50-jarige Britse kunstver
zamelaar Douglas Cooper is
woensdagochtend ernstig ge
wond met drie steekwonden in
de omgeving van Nimes in Zuid-
Frankrijk aan de kant van een
weg gevonden. Hij werd in een
ziekenhuis te Nimes geopereerd.
's Avond werd meegedeeld dat
hij bij kennis is gekomen en dat
er geen levensgevaar is.
Zijn verzamelnig van moderne
schilderijen en hedendaagse
beeldhouwwerken wordt be
schouwd als één van de belang
rijkste ter wereld.
De Noorse regeringsraad, die
zich bezig houdt met de bestrij
ding der gevolgen van radio
actieve straling, is woensdag bij
een geweest om zich te beraden
over maatregelen om de bevol
king tegen radio-actieve neerslag
te beschermen. Men wil onder
meer kalk aan het brood toevoe
gen ter bescherming tegen stron-
tium-90.
De gemeenteraad van Stock
holm zal het voorstel bestuderen
om de kinderen in de stad kalk-
tabletten te geven.
Het idee om kinderen dage
lijks kalk te geven teneinde te
voorkomen dat er teveel stron-
tium-90 in het beenderstelsel
komt, is afkomstig van de Ame
rikaan Linus Pauling, die de No
belprijs voor scheikunde heeft
gekregen.
Het heeft, nu honderd jaar gele
den, heel wat voeten in de aarde ge
had eer de spoorbrug bij Culemborg
kon worden gebouwd. Er is zelfs
een ministerie om gevallen. Het is
daarom wel grappig nu eens te re
leveren welke bezwaren er toenter
tijd tegen die spoorbrug over de
Lek bestonden.
De minister van binnenlandse
zaken benoemde in 1853 een com
missie van hoofdambtenaren van
de Rijkswaterstaat, ter beant
woording van de vraag „Of het
bouwen van bruggen over de
Maas, de Waal, de Neder-Rijn
en Lek zonder te groot bezwaar
kon worden toegestaan; zo ja,
welke punten daarvoor de ge
schiktste waren en welke maat
regelen van voorzorg moesten
worden geboden".
Bezwaar tegen ijsgang
Die commissie bleek in haar rap
port wel enig bezwaar te hebben te
gen bruggen over onze grote rivie
ren, met het oog op de ijsgang. Men
somde wel middelen op, die tot
vermindering van dit gevaar konden
leiden, maar ontraadde in ieder ge
val de aanleg van een brug over de
Lek beneden Amerongen en op de
Merwede bij Gorinchem. Algemeen
vreesde men, dat de in de rivier
te bouwen pijlers aanleiding zouden
geven tot ijsverstoppingen, waar
door gevaar zou ontstaan voor door
braak van de noorder Lekdijk.
In 1859 kwam er een wetsontwerp
om aan de heren Sloot-Reuchlin en
Bredius - van Sypestein een conces
sie te verlenen voor de aanleg van
acht grote spoorweglijnen, o.a. van
Arnhem over Nijmegen naar Venlo.
Overbrugging van de Lek werd hier
bij nog zorgvuldig vermeden. Toch
waren er kamerleden, die aandron
gen op de aanleg van een spoorbaan
van Amsterdam - Utrecht - 's Her
togenbosch, via de Betuwe dus en
de grote rivieren. Daarover kwamen
dan de poppen aan het dansen.
In het boek „Geschiedenis der
Nederlandsche Spoorwegen" door
Mr. J. H. Jonckers Nieboer, staat
daarover heel wat te lezen, waarvan
we het volgende vermelden
„De meest obscure afgevaardigden
deden een duit in het zakje voor
de eer van hun district, en wie
den spoorweg daar buiten zag
gaan, toornde in felle veront
waardiging op zo snood bedrijf
der regering. Men rukte en trok
in alle richtingen. De Friezen
stonden tegenover de Drenthe-
naren, de Amsterdammers, die
langs Kuilenburg een spoorweg
wilden hebben, tegenover de af
gevaardigden der Maasstad, de
plattelanders tegenover de ste
delijke hoogmogenden, de voor-
zichtigen vreesden een tweeden
zondvloed, indien de bruggen
zouden gebouwd worden, de
voortvarenden drongen op nog
meer rivierovergangen aan".
Kabinet viel
De bruggen werden door een aan
tal Betuwsche grondeigenaren in een
adres aan de kamer voor „dijk-
breukwerktuigen" uitgescholden.
Zelfs werd het voorstel gedaan om
een tunnel onder de Waal te bou
wen. De gemeenteraad van Gorin
chem vreesde, dat de gehele Tieler-
waard, de Vijfherenlanden, de Al-
blasserwaard en het land van Arkel
„zouden worden uitgewischt van
de kaart en een tweede St. Elisa-
bethsnacht het graf van duizenden
en tienduizenden zou delven".
Op aandringen van de Amsterdam
se afgevaardigden in de Tweede
Kamer werd toch de verbinding via
Culemborg in het wetsvoorstel opge
nomen. Het werd door de Kamer
met kleine meerderheid aanvaard,
maar door de Eerste Kamer met
20 - 17 sternen verworpen. Het mi
nisterie Rochussen trad er om af,
in februari 1860.
Nieuwe voorstellen
Twee maanden later bracht het in
middels opgetreden ministerie van
Heemstra van Hall een nieuw wets
ontwerp voor de aanleg van spoor
lijnen in de Kamer, ditmaal voor re
kening van de Staat. En voor de ver
binding met het zuiden werd aan
gegeven de lijnMaarsbergen -
Amerongen - Tiel - 's Hertogenbosch
- Boxtel. Tegen dit laatste kwam
weer verzet.
Wel vijf andere plannen werden
daarvoor ingediend. Van 's-Hertogen-
bosch over Grave en Nijmegen naar
Arnhem; over Gorinchem en Schoon
hoven naar Gouda; over Gorinchem
naar Utrecht; over Tiel en Wijk bij
Duurstede naar Utrecht en tenslotte
ook nog over Culemborg naar
Utrecht. En bij meerderheid van
stemmen werd laatstgenoemde lijn
aangenomen, het gehele ontwerp
toen met 49 tegen 23 en in de Eerste
We staan boven op één der
pijlers van de bijna hon
derd jaar oude spoorbrug
bij Culemborg. Een trein davert
over het staal van de boven
bouw. De chef van de afd. Brug
genbouw der Ned. Spoorwegen,
Ir. J. W. Hofman, wijst ons hier
hoe de overspanning rust op een
stalen stoel die in het midden
een wat draaiende beweging
toelaat, waardoor het uiteinde
der brug als de trein
er over gaat, iets mee-
veert en de spoorsta
ven gelijk komen te
liggen met die van de
landzijde of het vol
gende brugdeel. De
pijlers zijn hoofdzake
lijk van metselwerk in
gebakken steen, aan
de bovenzijde echter
omringd door een rand
van hardsteen. De druk
en de beweging, die
enige tientallen malen
per dag op de kop van
de pijler wordt uitgeoefend, blijft daarop natuurlijk niet zonder in
vloed. Na bijna honderd jaar noodzaakt dit tot vernieuwing, waar
mede men nu bezig is. Een uiterst moeizame arbeid, want de trei
nenloop moet doorgaan en de pijler moet de brug toch blijven
dragen. Er wordt dus gestut met zware balken. Daartussen moet
het oude metselwerk worden weggebikt en door nieuw vervangen.
Veel ruimte blijft er de arbeider niet over. Een tijdrovend werk
dus, waar men dan ook enkele jaren mee bezig zal blijven. Terwille
van de veiligheid moeten de treinen er nu wat langzamer rijden,
maar de te krappe zomerdienstregeling van dit jaar liet dat nau
welijks toe. Dus heeft men het herstelwerk toen maar stilgelegd,
opdat de brug geen extra vertraging zou geven. Thans is de moei
zame arbeid weer hervat.
Kamer met 34 tegen 6 stemmen. Het
bracht groot feest in Culemborg.
De brug
De bezwaren tegen een brug bij
Culemborg waren vooral ge
grond op de vrees, dat pijlers
de ijsgang zouden vasthouden,
tegen de dijken stuwen en deze
daardoor zouden doorbreken.
Men had niet zoveel vertrouwen
in de dijken, omdat die op een
slappe ondergrond rustten. Door
braak van de noorder Lekdijk zou
200.000 bunder land in Utrecht
en Holland doen overstromen.
Maar na de laatste doorbraak, in
1747, was er reeds veel verbe
terd aan het rivierbed en aan de
dijken.
Toch namen de ingenieurs het ze
kere voor het onzekere en ontwier
pen een brug, die geen pijler in het
gebruikelijke rivierbed zou hebben.
Dat vereiste een overspanning, die
tot dan toe nog nimmer was ge
bruikt, namelijk van 150 m. Er kwa
men op de uiterwaarden verder acht
pijlers, met een onderlinge afstand
van ongeveer 61 meter. De totale
lengte van de brug bedraagt onge
veer 670 meter. Zij werd direct inge
richt voor dubbelspoor, maar voor
lopig weTd slechts één spoor gelegd.
Geen staal
De voor die tijd lange overspan
ning vereiste natuurlijk ook een
grote sterkte van de bovenbouw.
Daarom mist de brug bij Culem
borg het meer open profiel van de
moderner bruggen. De hoofdliggers
van getrokken ijzer zijn door vele
verticalen en diagonalen aan elkaar
verbonden. Die diagonalen zijn van
z.g. weiijzer, een soort multiplex in
ijzer. Zoals men hieruit ziet, was
staal toen nog niet zo in de mode.
De totale kosten van de brug
hebben bedragen 2.839.000,
waarvan 1.814.000,— voor de
bovenbouw. De bouw, begon
nen in het begin van 1863,
heeft geduurd tot april 1868
en in mei van dat jaar werd
de brug in gebruik gesteld.
Zo zijn de Nederlandse Spoorwe
gen, in casu de afd. Bruggenbouw,
voortdurend bezig de bestaande
bruggen te controleren en even
tuele herstellingen te doen aan
brengen, zoals nu dan ook de onder
bouw van de Culemborgse brug on
derhanden wordt genomen.
Er liggen bovendien nog plannen
voor nieuwe bruggen. Volgend jaar
begint men aan een nieuwe brug
over de Dieze bij 's Hertogenbosch,
terwijl men intussen al bezig is met
die over de Maas bij Venlo. Verder
staat op het programma de bouw
van een basculebrug over het kanaal
bij Zuidbroek in Groningen, de ver
dubbeling van de brug over de
Maas bij Hedel en een nieuwe brug
over het Amsterdam-Rijnkanaal.
AAAAA/VSAAA/WWWWV
Zie foto boven
Ongeveer 100 jaar ligt hij
daar, dat wonder van tech
niek, uit de tijd toen er nog
geen staal gebruikt werd en
een brug een dijkbreukwerk
tuig heette en een kabinets
crisis veroorzaakte
Noorse tankboot in brand
Een Noorse tankboot van ruim
20.000 ton, de „Fernmouth", is
gisterochtend buiten de haven
van Genua in brand geraakt.
Het schip was niet geladen.
Naar gemeld wordt, zijn twee
bemanningsleden met brand
wonden in een ziekenhuis opge
nomen. Enkele zeelieden die
overboord gesprongen waren,
zijn door brandweerboten opge
pikt. Anderen zijn met sloepen
naar de wal gevaren.
De brand was men spoedig
meester.
ZATERDAG 28 OKTOBER
-k
door
MARGUERITE LEES
ïnge-
AAN VERWONDINGEN
OVERLEDEN.
In een ziekenhuis te Zeist is
woensdag overleden de stja ige
mevr. A. de Boer-Kattenburgh
was maandag j.l. betrokken
bij een verkeersongeval toen de
door haar bestuurde personen
auto tegen een boom botste. Zij
reed, onder toezicht van de 64-
jarige rij-instructeur H. v. d W
<Jie daS op de Herten-
aan te Den Dolder en moest
plotseling uitwijken voor een
jeugdige wielrijder, die de weg
wilde oversteken. Mevr De
Boer verloor toen de macht over
het stuur en botste tegen een
boom. Met een schedelbasisfrac
tuur en ernstige inwendige ver
wondingen is zij naar het zieken
nuis overgebracht, waar zij
oensdag aan de verwondingen
is overleden.
^-instructeur liep bij het
ongeval geen letsel op.
67)
Nadruk verboden.
David dwong zich te vragen:
,,Je hebt een heleboel gezegd
over wat het beste voor Richard
is. Maar wat zal het voor jou
betekenen?"
Zuster Gracia kneep haar
handen stijf ineen en staarde
erop neer.
„Doet dat er iets toe? Ik kan
een paar weken voor Richard
zorgen in de zaal. Maar daarna?
Al kijk ik nog zover in de toe
komst, ik zie geen mogelijkheid
hem een tehuis te geven. Overal
waar ik zou komen, zouden er
moeilijkheden zijn".
David bloosde- Ja, er zouden
moeilijkheden zijn. Zij zou be-
kletst worden. Kleinzielige men
sen zouden haar veroordelen
zoals hij bereid was geweest
haar te veroordelen. Maar hij
had het haar lang geleden ver
geven toen hij naast het
bedje van Richard zat. Zij had
gezondigd door haar warm en
vrijgevig hart en zij had de ge
volgen gedragen met een moed,
waar de stijve, onbarmhartige
mensen, de haar veroordeelden,
niet aan konden tippen.
Hij zei hees: „Gracia, ik wil,
dat je weet, dat ik, als ik vrij
was, er trots op zou zijn je de
bescherming van mijn naam
aan te bieden".
Gracia hief langzaam haar
hoofd en haar lichtbruine ogen
ontmoetten de zijne. Lang
zaam breidde een diepe blos
zich uit over haar hals,
wangen en voorhoofd. Nu
pas begreep zij, wat hij over
Richard dacht. Hij wist niets
van haar huwelijk af; hij ge
loofde, dat een minnaar haar in
de steek gelaten had, dat Ri
chard een kind zonder naam
wasIn enkele seconden had
zij vele emoties gehad: schaam
te, woede, verontwaardiging.
Toen bracht de gedachte, dat hij
haar zijn naam aangeboden zou
hebben, terwijl hij dit geloofde,
haar een gloed van verwonde
ring en tederheid.
Met een oneindig lieve en
dankbare blik zei zij„Dat is
iets heerlijks om aan te denken.
En ik zal er aan denken
altijd". Toen, weer blozend en
haar gezicht afwendend: „Maar
het is niet zoals je denkt".
Met enkele eenvoudige, afge
broken woorden vertelde zij
hem het verhaal van dat korte
en tragische huwelijk. Geen
zelfbeklag. Zij sprak niet over
de moed, die het gekost had het
kind hij pleegouders achter te
laten, zodat zij haar beroep kon
opnemen en hun levensonder
houd verdienen. Hij kon slechts
gissen naar de eenzame worste
ling en het verdriet, dat het be
tekend had.
Het was zijn beurt te blozen,
overweldigd door de weten
schap, hoe hij haar in gedach
ten tekort had gedaan.
„Kun je het mij vergeven?"
„Je vergeven? Je hebt zoiets
heerlijks gezegdEr volgde
een stroom van tranen. Zij
wendde zich haastig af om ze
te verhergen en zei zacht: „Mag
ik even nadenken over je voor
stel Richard op de zaal te
nemen?"
„Natuurlijk. We gaan in elk
geval niet overhaast te werk met
nieuwe opnamen. We hebben
het nog maar net achter de
rug".
Toen hij de zaal betrad om de
ronde te doen, bespraken zij de
behandeling van de twee of drie
babies, die nog zwaar ziek wa
ren, zwak en uitgedroogd door
het braken, terwijl zij voor het
ogenblik slechts water namen,
maar, zoals de dokter besloot,
in staat zeer verdunde melkvoe-
ding te verdragen.
„Geen fouten meer, hoop ik",
zei hij veelbetekenend. „Je staf-
zuster wist natuurlijk heel goed,
dat zij geen bezoeksters in de
melkkamer mocht laten helpen,
waar alles steriel wordt gehou
den en zelfs zonder de moe
der speciale instructies te geven,
omtrent de te nemen voorzor
gen".
„Het zal nooit meer gebeu
ren", verzekerde Gracia hem-
„De directrice heeft haar bijna
afgemaakt! „Asmat" heeft ook
een duit in het zakje gedaan.
Zij heeft al een botsing gehad
met deze zuster over haar ma
nier van optreden tegen het per
soneel toen ik met vakantie
was".
Zij noemde geen namen, maar
David was er zeker van, dat zus
ter Mawte de schuldige was.
„Zij zijn dus beiden als een
lawine op haar neergekomen",
was zijn commentaar. Hij had
medelijden met de meisjes, die
met haar moesten samenwer
ken, nu zij zo'n standje van de
directrice had gehad.
„Zij heeft het wonderlijk goed
genomen", zei Gracia vertrou
welijk. „Zij had tenslotte een
fout gemaakt en er zat niets an
ders op dan het toe te geven en
de gevolgen te dragen".
„Een fout, die levens had
kunnen kosten", zei David ern
stig.
Hij had een onprettig gevoel.
Olive Mawte maakte altijd moei
lijkheden en het was niets voor
haar zich gedwee te buigen
onder een verwijt. Hij dacht aan
die vervelende ontmoeting op
het grasveld, toen zij getracht
had hem haar gezelschap op te
dringen. „Laten we hopen, dat
deze epidemie haar verstandiger
heeft gemaakt!", dacht hij en
zette haar uit zijn gedachten.
(Wordt vervolgd.)
HILVERSUM I: 7-00 Nws;
7.10 Gym.; 7.20 Gr.; 8.00 Nws;
8.18 Gram.8.35 Praatje; 8.40
Gr.; 9.00 Gym. voor de vrouw;
9.10 Gram.; 9.35 Waterst.; 9.40
Amateur Harmonie-ork.; 10.00
Lezing; 10.05 Morgenwijding;
10.20 Lichte muz.; 10.50 Ten
toonstellingsagenda; 10.55 Nwe
gram.; 11.20 Sportuitz.; 11.45
Promenade-ork. en sol.; 12.15
Lezing; 12.30 Land- en tuinb.
meded.; 12.33 Hammondorgel
spel en zang; 13.00 Nws; 13.15
VARA-varia; 13.20 Gram.; 13.35
Lezing; 13.50 Lichte muz.; 14.10
Voor de jeugd; 14.45 Boekbespr.,
15.05 Gram.; 15.25 Hoorsp.; 17.00
Jazzmuz.; 17.30 Week journaal;
18.00 Nws en comm.; 18.20 Gr.;
18.30 Lichte muz.; 19.00 Artistie
ke staalkaart; 19.30 Lezing; 1945
Gitaarspel; 19.55 Lezing; 20.00
Nws; 20.05 Gevar. progr.21.15
Oude en nieuwe dansen; 21.50
Soc. comm.; 22.05 Cabaret; 22.30
Nws; 22.40 Hoorsp.; 23.10 Zi-
geunerork. en zang; 23.40 Gr.;
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM II: 7.00 Nws;
7.15 Gewijde muz.; 7.30 Voor de
jeugd; 7.45 Morgengebed en
overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gr.;
8.50 Voor de vrouw; 10.00 Voor
de kleuters; 1015 Gram.; 11.00
Voor de zieken; 11.45 Gram.;
12.00 Middagklok; 12.04 Gram.;
12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Gram.; 12.50 Act.; 13.00
Nws; 13.15 Nieuwe gram.; 13.25
Koorzang; 14.10 Franse les;
Ruime sortering
ROMANS
VAN DK SANDE
14 30 Voor de jeugd; 15.30 In
tern. volksliederen; 15.50 Gr.;
16.30 Koperork.; 17.00 Sportuit-
zending; 17.10 Gr.; 17.30 Boek
bespr. 17.40 Amateursprogr.
18.00 Kunstkron.; 18.30 Lichte
muz.; 18.50 U bent toch ook van
de partij?, lezing; 19.00 Nieuws;
19.10 Act.; 19.25 Gram.; 19.45
Lchtbaken, lezng; 19.55 Gram.;
20.50 En nu mijn geval, vragen-
beantw.; 21.00 Gevar. progr.;
22.00 Cabaretprogr.; 20.20?????;
22-25 Boekbespr.; 22.30 Nieuws;
22.40 Wij luiden de zondag in;
23.00 Religieuze muz. met com
mentaar; 23.55 Nieuws.
Televisieprogramma's.
NED. TV: 1500 Operaprogr.;
17.0017.30 Voor de kinderen;
19.30 Film; 20.00 Journ. en weer-
overz.; 20-20 Televizier; 20.25
Quiz; 20.55 Lichte muziek; 21.40
Amus. progr.; 22.25 Vrol. film.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Nieuws;
12.02 Gram.; 12.30 Weerbericht;
12.35 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15
Gram. voor de jeugd; 14 00 Aca
demie der Discofielen; 15.30 Tips
voor trips; 16.00 Theaterkron.
16.20 Vrolijke muz.; 17.00 Nws;
17-15 Dagklapper en lit. kalen
der; 17.20 Ad te Levani; 17.30
Orgelspel; 17.45 Engelse les;
18.00 Orgelrecital; 18.30 Voor de
soldaten; 19.00 Nws; 19.30 Gr.;
20.00 Cabaretprogr.; 21.00 Gevar.
progr.; 22-00 Nws; 22.15 Verzoek-
progr.; 23.00 Nws; 23.05 Amus.
ork.; 2330 Gram.; 2355 Nws.
VL. BELG TV: 15.30 Intern,
ontmoeting kunstschaatsen
(overn. NTS); 16.45 Film; 17.00
—18 00 Voor de jeugd; 19.00 Fol
kloristisch progr.; 19.30 Week-
journaal; 20.00 Nws, sportuitsl.
en weeroverz.; 20.25 Het manne
ke; 20.30 Feuill.21.00 Quiz;
22.00 Gevar. progr.; 23.10 Nws.