EEN SPOORBRUG WORDT 100 JAAR 1 ZUSTER GRACIA in ppovltal Extra gezondheidsmaatregelen op de Wadden-eilanden Radio en Televisie DUTIM N.V. - OEGSTGEEST J DE VRIJE ZEEUW :NSE BOYS" Iten Rundvet 1 arine voor Eeckhout t is 49 cl t I n pinda's 'RIJS 98 cl 89 cl 1 I enten 'EIJS 39 ct ik 35 ci irk 1 Zomervitaminen de winter.... Voor het gehele gezin 100 capsules 3,85 KALK TEGEN GEVOLGEN VAN RADIO-ACTIVITEIT Om deze brug viel een ministerie HONDERD JAAR GELEDEN EEN DIJKBREUKWERKTU1G 27 oktober 1361, [Vrijdag 27 oktober 1961. Pagina 9 •PARK :e K.N.V.B Aanvang half vier deren 20 tent onze keuze in huis- :n. Zo hebben wij bizonder handige -plastic ontvangen, stclhouders, flesscn- fsluiters, handdoek- een goedkope toi- een pracht was-box luchecel), ccn leuke et, een solide frites- eer van die handige TEL. 1111 54-235 Cg* K 1VLEES FI JNE K1B a 2,50 1ERLAPPEN a 1,75 iRBONADE a 2,— :T a ƒ1,40 30 ct. per 100 gram 2 - TELEF. 2431 feesten wij mee 1 450 gram AS VORM ARNERING 48 n 75 TIJS Deze aanbiedingen zijn geldig t/m onderdag 2 nov. provita één capsule (met 12 vitaminen) geeft de juiste hoeveelheid per dag de kleine capsule wordt ook door kinderen gemakkelijk ingenomen. geschikt voor diabetici; (daarom door de Ned.Ver. van Suikerzieken goedgekeurd). bij uw apotheker of drogist eveneens verkrijgbaar in gezinsverpakking met 500 capsules. De hotel- en pensionhouders op de Wadden-eilanden zullen met ingang van het volgende seizoen geen personeel meer in dienst nemen dat niet in het be zit is van een recent doorlich- tmgsbewijs van de dienst Bevol kingsonderzoek van een der con sultatiebureaus. Dit besluit werd genomen tij dens een sectievergadering van de Horecabedrijven aan de voor avond van de jaarlijkse Wadden conferentie die dit jaar op Ter schelling wordt gehouden. Men is tot deze maatregel overge gaan naar aanleiding van t.b.c.- oxplosies die dit seizoen op Vlie land en in Wolvega zijn gecon stateerd. In de acht sectievergaderingen die aan deze Waddenconferen tie vooraf gingen is ook het pro- Van Oost- naar West-Berlijn I e afgelopen 16 uur zijn tien lostberlijners en Oostduitsers erin geslaagd naar het Westen te vluchten. Onder hen is een Oostduitse grenswacht, zo zei de Westberlijnse politie. L>e Oostduitse autoriteiten hebben de evacuatie van de hui zen langs de grens met de Ame rikaanse sector van West.Berlijn donderdag voortgezet. Woens dagavond heeft een Oostherlijn- se politieman zes traangasbom- men naar een groep Westberlijn se politie-agenten gegooid, die er op hun beurt elf terugwierpen. NAAR VERDWENEN STRAAL JAGER WORDT NOG STEEDS GEZOCHT. Naar de piloot van de op J maandag nabij Den Helder neergestorte Thunderstreak F-84f van de kon. luchtmacht wordt nog steeds gezocht. Aan dit opsporingswerk wordt deelgenomen door Hawker Hun- ter straaljagers, Harvard les- vhegtuigen, Havilland Beaver tbansporttoestellen, Alou- ette helikopters en F-86-k straal jagers van de vliegbasis Twente, allen van de kon. luchtmacht. Tkwr al deze toestellen wordt nog steeds in het zeegebied na if 5en Helder intens gepatrouil- j"™' Tot dusverre heeft men niet het opsporingswerk geen resultaat geboekt. Er zijn bij het opsporingswerk na dinsdagmid- Hnoi8*?? toestellen van de ma rineluchtvaartdienst meer schakeld geweest. bleem van auto's en bromfietsen op de Wadden-eilanden bespro ken. Met name de hoteliers op Terschelling en Texel en de mid denstand op Ameland achten het een economisch belang dat bad gasten hun auto's naar 't eiland kunnen meenemen, daarentegen verzetten Vlieland en Schiermon nikoog zich tegen toelating van auto's. Ook als de nieuwe veer boot op Vlieland vaart, zullen geen auto's worden meegeno men, en de nieuwe veerdam op Schiermonnikoog die begin vol gend jaar gereed is, zal geen verandering in het standpunt van 't Schiermonnikoogse eiland brengen. Inmiddels heeft de sectie ge meenten van de Wadden-confe rentie besloten aan de A.N.W.B. opdracht te geven een studie te maken van het motorisch ver keer op de Wadden-eilanden. Na gegaan zal moeten worden of een wetswijziging noodzakelijk is om die maatregelen te nemen die de veiligheid van het verkeer en de rust van de toeristen ga randeren. De toeneming van het gemoto riseerde verkeer op de Wadden eilanden, zo werd geconstateerd, is sinds 1959 onstuimig geweest. Er bestaat evenwel tot nu toe geen gevaar dat de grenzen van rust, ruimte, natuurschoon en vrijheid van bewegen in gevaar komen. De samenwerkende ge meentebesturen van de Wadden eilanden hebben tevens besloten maatregelen te treffen om de kampeerders tijdig op de hoogte te stellen wanneer de kampeer terreinen op de eilanden vol mochten zijn. Overleg zal wor den gepleegd met de A.N.W.B. om deze kampeerders door een informatiedienst op de hoogte te doen stellen van de eventuele overbelasting van kampeerterrei nen op de Wadden-eilanden. Medegedeeld werd voorts dat de luchtdienst op Ameland en Texel zal worden uitgebreid. De ervaringen van het afgelopen jaar zijn van dien aard geweest dat men op de lijn Schiphol Texel en EeldeAmeland gro tere vliegtuigen zal gaan inzet ten, terwijl men voorts overweegt om van Ameland uit met klei nere vliegtuigen het luchtverkeer met Vlieland en Schiermonnik oog te onderhouden. Kunstverzamelaar met steekwonden gevonden langs kant van de weg De 50-jarige Britse kunstver zamelaar Douglas Cooper is woensdagochtend ernstig ge wond met drie steekwonden in de omgeving van Nimes in Zuid- Frankrijk aan de kant van een weg gevonden. Hij werd in een ziekenhuis te Nimes geopereerd. 's Avond werd meegedeeld dat hij bij kennis is gekomen en dat er geen levensgevaar is. Zijn verzamelnig van moderne schilderijen en hedendaagse beeldhouwwerken wordt be schouwd als één van de belang rijkste ter wereld. De Noorse regeringsraad, die zich bezig houdt met de bestrij ding der gevolgen van radio actieve straling, is woensdag bij een geweest om zich te beraden over maatregelen om de bevol king tegen radio-actieve neerslag te beschermen. Men wil onder meer kalk aan het brood toevoe gen ter bescherming tegen stron- tium-90. De gemeenteraad van Stock holm zal het voorstel bestuderen om de kinderen in de stad kalk- tabletten te geven. Het idee om kinderen dage lijks kalk te geven teneinde te voorkomen dat er teveel stron- tium-90 in het beenderstelsel komt, is afkomstig van de Ame rikaan Linus Pauling, die de No belprijs voor scheikunde heeft gekregen. Het heeft, nu honderd jaar gele den, heel wat voeten in de aarde ge had eer de spoorbrug bij Culemborg kon worden gebouwd. Er is zelfs een ministerie om gevallen. Het is daarom wel grappig nu eens te re leveren welke bezwaren er toenter tijd tegen die spoorbrug over de Lek bestonden. De minister van binnenlandse zaken benoemde in 1853 een com missie van hoofdambtenaren van de Rijkswaterstaat, ter beant woording van de vraag „Of het bouwen van bruggen over de Maas, de Waal, de Neder-Rijn en Lek zonder te groot bezwaar kon worden toegestaan; zo ja, welke punten daarvoor de ge schiktste waren en welke maat regelen van voorzorg moesten worden geboden". Bezwaar tegen ijsgang Die commissie bleek in haar rap port wel enig bezwaar te hebben te gen bruggen over onze grote rivie ren, met het oog op de ijsgang. Men somde wel middelen op, die tot vermindering van dit gevaar konden leiden, maar ontraadde in ieder ge val de aanleg van een brug over de Lek beneden Amerongen en op de Merwede bij Gorinchem. Algemeen vreesde men, dat de in de rivier te bouwen pijlers aanleiding zouden geven tot ijsverstoppingen, waar door gevaar zou ontstaan voor door braak van de noorder Lekdijk. In 1859 kwam er een wetsontwerp om aan de heren Sloot-Reuchlin en Bredius - van Sypestein een conces sie te verlenen voor de aanleg van acht grote spoorweglijnen, o.a. van Arnhem over Nijmegen naar Venlo. Overbrugging van de Lek werd hier bij nog zorgvuldig vermeden. Toch waren er kamerleden, die aandron gen op de aanleg van een spoorbaan van Amsterdam - Utrecht - 's Her togenbosch, via de Betuwe dus en de grote rivieren. Daarover kwamen dan de poppen aan het dansen. In het boek „Geschiedenis der Nederlandsche Spoorwegen" door Mr. J. H. Jonckers Nieboer, staat daarover heel wat te lezen, waarvan we het volgende vermelden „De meest obscure afgevaardigden deden een duit in het zakje voor de eer van hun district, en wie den spoorweg daar buiten zag gaan, toornde in felle veront waardiging op zo snood bedrijf der regering. Men rukte en trok in alle richtingen. De Friezen stonden tegenover de Drenthe- naren, de Amsterdammers, die langs Kuilenburg een spoorweg wilden hebben, tegenover de af gevaardigden der Maasstad, de plattelanders tegenover de ste delijke hoogmogenden, de voor- zichtigen vreesden een tweeden zondvloed, indien de bruggen zouden gebouwd worden, de voortvarenden drongen op nog meer rivierovergangen aan". Kabinet viel De bruggen werden door een aan tal Betuwsche grondeigenaren in een adres aan de kamer voor „dijk- breukwerktuigen" uitgescholden. Zelfs werd het voorstel gedaan om een tunnel onder de Waal te bou wen. De gemeenteraad van Gorin chem vreesde, dat de gehele Tieler- waard, de Vijfherenlanden, de Al- blasserwaard en het land van Arkel „zouden worden uitgewischt van de kaart en een tweede St. Elisa- bethsnacht het graf van duizenden en tienduizenden zou delven". Op aandringen van de Amsterdam se afgevaardigden in de Tweede Kamer werd toch de verbinding via Culemborg in het wetsvoorstel opge nomen. Het werd door de Kamer met kleine meerderheid aanvaard, maar door de Eerste Kamer met 20 - 17 sternen verworpen. Het mi nisterie Rochussen trad er om af, in februari 1860. Nieuwe voorstellen Twee maanden later bracht het in middels opgetreden ministerie van Heemstra van Hall een nieuw wets ontwerp voor de aanleg van spoor lijnen in de Kamer, ditmaal voor re kening van de Staat. En voor de ver binding met het zuiden werd aan gegeven de lijnMaarsbergen - Amerongen - Tiel - 's Hertogenbosch - Boxtel. Tegen dit laatste kwam weer verzet. Wel vijf andere plannen werden daarvoor ingediend. Van 's-Hertogen- bosch over Grave en Nijmegen naar Arnhem; over Gorinchem en Schoon hoven naar Gouda; over Gorinchem naar Utrecht; over Tiel en Wijk bij Duurstede naar Utrecht en tenslotte ook nog over Culemborg naar Utrecht. En bij meerderheid van stemmen werd laatstgenoemde lijn aangenomen, het gehele ontwerp toen met 49 tegen 23 en in de Eerste We staan boven op één der pijlers van de bijna hon derd jaar oude spoorbrug bij Culemborg. Een trein davert over het staal van de boven bouw. De chef van de afd. Brug genbouw der Ned. Spoorwegen, Ir. J. W. Hofman, wijst ons hier hoe de overspanning rust op een stalen stoel die in het midden een wat draaiende beweging toelaat, waardoor het uiteinde der brug als de trein er over gaat, iets mee- veert en de spoorsta ven gelijk komen te liggen met die van de landzijde of het vol gende brugdeel. De pijlers zijn hoofdzake lijk van metselwerk in gebakken steen, aan de bovenzijde echter omringd door een rand van hardsteen. De druk en de beweging, die enige tientallen malen per dag op de kop van de pijler wordt uitgeoefend, blijft daarop natuurlijk niet zonder in vloed. Na bijna honderd jaar noodzaakt dit tot vernieuwing, waar mede men nu bezig is. Een uiterst moeizame arbeid, want de trei nenloop moet doorgaan en de pijler moet de brug toch blijven dragen. Er wordt dus gestut met zware balken. Daartussen moet het oude metselwerk worden weggebikt en door nieuw vervangen. Veel ruimte blijft er de arbeider niet over. Een tijdrovend werk dus, waar men dan ook enkele jaren mee bezig zal blijven. Terwille van de veiligheid moeten de treinen er nu wat langzamer rijden, maar de te krappe zomerdienstregeling van dit jaar liet dat nau welijks toe. Dus heeft men het herstelwerk toen maar stilgelegd, opdat de brug geen extra vertraging zou geven. Thans is de moei zame arbeid weer hervat. Kamer met 34 tegen 6 stemmen. Het bracht groot feest in Culemborg. De brug De bezwaren tegen een brug bij Culemborg waren vooral ge grond op de vrees, dat pijlers de ijsgang zouden vasthouden, tegen de dijken stuwen en deze daardoor zouden doorbreken. Men had niet zoveel vertrouwen in de dijken, omdat die op een slappe ondergrond rustten. Door braak van de noorder Lekdijk zou 200.000 bunder land in Utrecht en Holland doen overstromen. Maar na de laatste doorbraak, in 1747, was er reeds veel verbe terd aan het rivierbed en aan de dijken. Toch namen de ingenieurs het ze kere voor het onzekere en ontwier pen een brug, die geen pijler in het gebruikelijke rivierbed zou hebben. Dat vereiste een overspanning, die tot dan toe nog nimmer was ge bruikt, namelijk van 150 m. Er kwa men op de uiterwaarden verder acht pijlers, met een onderlinge afstand van ongeveer 61 meter. De totale lengte van de brug bedraagt onge veer 670 meter. Zij werd direct inge richt voor dubbelspoor, maar voor lopig weTd slechts één spoor gelegd. Geen staal De voor die tijd lange overspan ning vereiste natuurlijk ook een grote sterkte van de bovenbouw. Daarom mist de brug bij Culem borg het meer open profiel van de moderner bruggen. De hoofdliggers van getrokken ijzer zijn door vele verticalen en diagonalen aan elkaar verbonden. Die diagonalen zijn van z.g. weiijzer, een soort multiplex in ijzer. Zoals men hieruit ziet, was staal toen nog niet zo in de mode. De totale kosten van de brug hebben bedragen 2.839.000, waarvan 1.814.000,— voor de bovenbouw. De bouw, begon nen in het begin van 1863, heeft geduurd tot april 1868 en in mei van dat jaar werd de brug in gebruik gesteld. Zo zijn de Nederlandse Spoorwe gen, in casu de afd. Bruggenbouw, voortdurend bezig de bestaande bruggen te controleren en even tuele herstellingen te doen aan brengen, zoals nu dan ook de onder bouw van de Culemborgse brug on derhanden wordt genomen. Er liggen bovendien nog plannen voor nieuwe bruggen. Volgend jaar begint men aan een nieuwe brug over de Dieze bij 's Hertogenbosch, terwijl men intussen al bezig is met die over de Maas bij Venlo. Verder staat op het programma de bouw van een basculebrug over het kanaal bij Zuidbroek in Groningen, de ver dubbeling van de brug over de Maas bij Hedel en een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. AAAAA/VSAAA/WWWWV Zie foto boven Ongeveer 100 jaar ligt hij daar, dat wonder van tech niek, uit de tijd toen er nog geen staal gebruikt werd en een brug een dijkbreukwerk tuig heette en een kabinets crisis veroorzaakte Noorse tankboot in brand Een Noorse tankboot van ruim 20.000 ton, de „Fernmouth", is gisterochtend buiten de haven van Genua in brand geraakt. Het schip was niet geladen. Naar gemeld wordt, zijn twee bemanningsleden met brand wonden in een ziekenhuis opge nomen. Enkele zeelieden die overboord gesprongen waren, zijn door brandweerboten opge pikt. Anderen zijn met sloepen naar de wal gevaren. De brand was men spoedig meester. ZATERDAG 28 OKTOBER -k door MARGUERITE LEES ïnge- AAN VERWONDINGEN OVERLEDEN. In een ziekenhuis te Zeist is woensdag overleden de stja ige mevr. A. de Boer-Kattenburgh was maandag j.l. betrokken bij een verkeersongeval toen de door haar bestuurde personen auto tegen een boom botste. Zij reed, onder toezicht van de 64- jarige rij-instructeur H. v. d W <Jie daS op de Herten- aan te Den Dolder en moest plotseling uitwijken voor een jeugdige wielrijder, die de weg wilde oversteken. Mevr De Boer verloor toen de macht over het stuur en botste tegen een boom. Met een schedelbasisfrac tuur en ernstige inwendige ver wondingen is zij naar het zieken nuis overgebracht, waar zij oensdag aan de verwondingen is overleden. ^-instructeur liep bij het ongeval geen letsel op. 67) Nadruk verboden. David dwong zich te vragen: ,,Je hebt een heleboel gezegd over wat het beste voor Richard is. Maar wat zal het voor jou betekenen?" Zuster Gracia kneep haar handen stijf ineen en staarde erop neer. „Doet dat er iets toe? Ik kan een paar weken voor Richard zorgen in de zaal. Maar daarna? Al kijk ik nog zover in de toe komst, ik zie geen mogelijkheid hem een tehuis te geven. Overal waar ik zou komen, zouden er moeilijkheden zijn". David bloosde- Ja, er zouden moeilijkheden zijn. Zij zou be- kletst worden. Kleinzielige men sen zouden haar veroordelen zoals hij bereid was geweest haar te veroordelen. Maar hij had het haar lang geleden ver geven toen hij naast het bedje van Richard zat. Zij had gezondigd door haar warm en vrijgevig hart en zij had de ge volgen gedragen met een moed, waar de stijve, onbarmhartige mensen, de haar veroordeelden, niet aan konden tippen. Hij zei hees: „Gracia, ik wil, dat je weet, dat ik, als ik vrij was, er trots op zou zijn je de bescherming van mijn naam aan te bieden". Gracia hief langzaam haar hoofd en haar lichtbruine ogen ontmoetten de zijne. Lang zaam breidde een diepe blos zich uit over haar hals, wangen en voorhoofd. Nu pas begreep zij, wat hij over Richard dacht. Hij wist niets van haar huwelijk af; hij ge loofde, dat een minnaar haar in de steek gelaten had, dat Ri chard een kind zonder naam wasIn enkele seconden had zij vele emoties gehad: schaam te, woede, verontwaardiging. Toen bracht de gedachte, dat hij haar zijn naam aangeboden zou hebben, terwijl hij dit geloofde, haar een gloed van verwonde ring en tederheid. Met een oneindig lieve en dankbare blik zei zij„Dat is iets heerlijks om aan te denken. En ik zal er aan denken altijd". Toen, weer blozend en haar gezicht afwendend: „Maar het is niet zoals je denkt". Met enkele eenvoudige, afge broken woorden vertelde zij hem het verhaal van dat korte en tragische huwelijk. Geen zelfbeklag. Zij sprak niet over de moed, die het gekost had het kind hij pleegouders achter te laten, zodat zij haar beroep kon opnemen en hun levensonder houd verdienen. Hij kon slechts gissen naar de eenzame worste ling en het verdriet, dat het be tekend had. Het was zijn beurt te blozen, overweldigd door de weten schap, hoe hij haar in gedach ten tekort had gedaan. „Kun je het mij vergeven?" „Je vergeven? Je hebt zoiets heerlijks gezegdEr volgde een stroom van tranen. Zij wendde zich haastig af om ze te verhergen en zei zacht: „Mag ik even nadenken over je voor stel Richard op de zaal te nemen?" „Natuurlijk. We gaan in elk geval niet overhaast te werk met nieuwe opnamen. We hebben het nog maar net achter de rug". Toen hij de zaal betrad om de ronde te doen, bespraken zij de behandeling van de twee of drie babies, die nog zwaar ziek wa ren, zwak en uitgedroogd door het braken, terwijl zij voor het ogenblik slechts water namen, maar, zoals de dokter besloot, in staat zeer verdunde melkvoe- ding te verdragen. „Geen fouten meer, hoop ik", zei hij veelbetekenend. „Je staf- zuster wist natuurlijk heel goed, dat zij geen bezoeksters in de melkkamer mocht laten helpen, waar alles steriel wordt gehou den en zelfs zonder de moe der speciale instructies te geven, omtrent de te nemen voorzor gen". „Het zal nooit meer gebeu ren", verzekerde Gracia hem- „De directrice heeft haar bijna afgemaakt! „Asmat" heeft ook een duit in het zakje gedaan. Zij heeft al een botsing gehad met deze zuster over haar ma nier van optreden tegen het per soneel toen ik met vakantie was". Zij noemde geen namen, maar David was er zeker van, dat zus ter Mawte de schuldige was. „Zij zijn dus beiden als een lawine op haar neergekomen", was zijn commentaar. Hij had medelijden met de meisjes, die met haar moesten samenwer ken, nu zij zo'n standje van de directrice had gehad. „Zij heeft het wonderlijk goed genomen", zei Gracia vertrou welijk. „Zij had tenslotte een fout gemaakt en er zat niets an ders op dan het toe te geven en de gevolgen te dragen". „Een fout, die levens had kunnen kosten", zei David ern stig. Hij had een onprettig gevoel. Olive Mawte maakte altijd moei lijkheden en het was niets voor haar zich gedwee te buigen onder een verwijt. Hij dacht aan die vervelende ontmoeting op het grasveld, toen zij getracht had hem haar gezelschap op te dringen. „Laten we hopen, dat deze epidemie haar verstandiger heeft gemaakt!", dacht hij en zette haar uit zijn gedachten. (Wordt vervolgd.) HILVERSUM I: 7-00 Nws; 7.10 Gym.; 7.20 Gr.; 8.00 Nws; 8.18 Gram.8.35 Praatje; 8.40 Gr.; 9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10 Gram.; 9.35 Waterst.; 9.40 Amateur Harmonie-ork.; 10.00 Lezing; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Lichte muz.; 10.50 Ten toonstellingsagenda; 10.55 Nwe gram.; 11.20 Sportuitz.; 11.45 Promenade-ork. en sol.; 12.15 Lezing; 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Hammondorgel spel en zang; 13.00 Nws; 13.15 VARA-varia; 13.20 Gram.; 13.35 Lezing; 13.50 Lichte muz.; 14.10 Voor de jeugd; 14.45 Boekbespr., 15.05 Gram.; 15.25 Hoorsp.; 17.00 Jazzmuz.; 17.30 Week journaal; 18.00 Nws en comm.; 18.20 Gr.; 18.30 Lichte muz.; 19.00 Artistie ke staalkaart; 19.30 Lezing; 1945 Gitaarspel; 19.55 Lezing; 20.00 Nws; 20.05 Gevar. progr.21.15 Oude en nieuwe dansen; 21.50 Soc. comm.; 22.05 Cabaret; 22.30 Nws; 22.40 Hoorsp.; 23.10 Zi- geunerork. en zang; 23.40 Gr.; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II: 7.00 Nws; 7.15 Gewijde muz.; 7.30 Voor de jeugd; 7.45 Morgengebed en overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gr.; 8.50 Voor de vrouw; 10.00 Voor de kleuters; 1015 Gram.; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gram.; 12.00 Middagklok; 12.04 Gram.; 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram.; 12.50 Act.; 13.00 Nws; 13.15 Nieuwe gram.; 13.25 Koorzang; 14.10 Franse les; Ruime sortering ROMANS VAN DK SANDE 14 30 Voor de jeugd; 15.30 In tern. volksliederen; 15.50 Gr.; 16.30 Koperork.; 17.00 Sportuit- zending; 17.10 Gr.; 17.30 Boek bespr. 17.40 Amateursprogr. 18.00 Kunstkron.; 18.30 Lichte muz.; 18.50 U bent toch ook van de partij?, lezing; 19.00 Nieuws; 19.10 Act.; 19.25 Gram.; 19.45 Lchtbaken, lezng; 19.55 Gram.; 20.50 En nu mijn geval, vragen- beantw.; 21.00 Gevar. progr.; 22.00 Cabaretprogr.; 20.20?????; 22-25 Boekbespr.; 22.30 Nieuws; 22.40 Wij luiden de zondag in; 23.00 Religieuze muz. met com mentaar; 23.55 Nieuws. Televisieprogramma's. NED. TV: 1500 Operaprogr.; 17.0017.30 Voor de kinderen; 19.30 Film; 20.00 Journ. en weer- overz.; 20-20 Televizier; 20.25 Quiz; 20.55 Lichte muziek; 21.40 Amus. progr.; 22.25 Vrol. film. BRUSSEL (VI.): 12.00 Nieuws; 12.02 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.35 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram. voor de jeugd; 14 00 Aca demie der Discofielen; 15.30 Tips voor trips; 16.00 Theaterkron. 16.20 Vrolijke muz.; 17.00 Nws; 17-15 Dagklapper en lit. kalen der; 17.20 Ad te Levani; 17.30 Orgelspel; 17.45 Engelse les; 18.00 Orgelrecital; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nws; 19.30 Gr.; 20.00 Cabaretprogr.; 21.00 Gevar. progr.; 22-00 Nws; 22.15 Verzoek- progr.; 23.00 Nws; 23.05 Amus. ork.; 2330 Gram.; 2355 Nws. VL. BELG TV: 15.30 Intern, ontmoeting kunstschaatsen (overn. NTS); 16.45 Film; 17.00 —18 00 Voor de jeugd; 19.00 Fol kloristisch progr.; 19.30 Week- journaal; 20.00 Nws, sportuitsl. en weeroverz.; 20.25 Het manne ke; 20.30 Feuill.21.00 Quiz; 22.00 Gevar. progr.; 23.10 Nws.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 9