MEER NACHTRUST
Hoe maak Ik een patroon
PASSEND voor mijn figuur?
Onze arme schoenen toch!
enu
\)wc, dl
Een modieus hoedje
een eeuw geleden WAS er 's avonds
niks" te doen
j Niet later opstaan
U kunt niet alles
weten
Gordijnen
Naeije-V erstraten
van de week
Wij vrouwen aan het
stuur
Zaterdag 7 oktober 1961
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 9
STERKER, GEZONDER EN OPGEWEKTER DOOR
PRIJS DE DAG NIET VOOR U IN BED LIGT
De meeste mensen leven tegenwoordig door een per-
ment tekort aan slaap tegen de grens van hun kunnen.
In deze vermoeide en uitgeputte lichamen treden geeste
lijke stoornissen en lichamelijke afwijkingen maar al te
gemakkelijk op.
p Nu wordt er wel eens gezegd dat nog niemand precies
eet wat slaap eigenlijk is, maar dat neemt niet weg
hat heel veel mensen zich frisser, sterker, gezonder en
opgewekter voelen, wanneer zij een langere nachtrust
[genoten dan zij thans doen.
De tijd dat er 's avonds nog
Ljiaav weirig en zeer gebrekkig
kunstlicht was, is nog niet zo erg
Tuig geleden. Met de verwar-
jingsmogelijkheden was het toen
k niet io bijster goed gesteld
gelegenheid tot ontspanning
-stond er bijna niet.
Vroeger was er 's avonds ge-
Itvoon „niks" te doen, thuis niet
en buiten c.e deur niet. Wat bleef
een mens toen anders over dan
om met de kippen op stok te
[gaan en in zijn slapen en waken
'het ritme van de natuur te vol-
'gen?
Techniek en welvaart zijn
I sedertdien in niet onbelangrijke
mate vooruit gegaan. Wij zijn
thans 's avonds op pad naar de
bioscoop, naar een vergadering,
(naar een demonstratie. Wij zit
ten thuis in een gezellig goed
verwarmde en uitstekend ver
lichte huiskamer tot laat in de
avond te lezen of te studeren.
Wjj leven intensief mee met
hetgeen er door de radio-omroe-
1 pen wordt uitgezonden en met
datgene wat er door de televisie
zenders zoal wordt uitgestraald.
Zodoende begint voor velen de
dag tegenwoordig pas goed op
een uur, waarin men destijds
aanstalten maakte om naar bed
te gaan!
Als u een aquarium wilt leeg-
hevelen, behoeft u niet aan
het uiteinde van de slang te
zuigen, indien u dit einde
even aan de kraan bevestigt
en eerst wat water naar de
bak doet toestromen. Dan het
uiteinde weer lostrekken en
het water stroomt volledig
uit de bak.
t—
9 U raakt de sleutel van de
schuur niet meer kwijt, indien
u deze met die van de keu
kendeur aan één ring doet.
Als er 's avonds gesloten
wordt, weet u ook zeker, dat
de schuur dicht is.
Eel\ i""- hondje geeft u net
voldoende vrijheid in de tuin
en houdt u toch binnen de
heg als u een lange of dub-
bele lijn met een oogje be
vestigt aan de waslijn.
Schrijf geregeld op, wat uw
luisgenoten als kleine ver
langens en onvervulde wen-
dan behoeft u met
Sint Nicolaas met te prakki-
zeren en kunt u ieder ver
rassen met iets dat hij of zii
graag heeft willen hebben.
Als u de banden van uw band
opnemer te lang vindt, om er
een bepaalde stem of geliefd
muziekstukje op te vinden,
koop dan enkele lege spoelen
en knip korte bandjes met de
graag beluisterde delen.
De schoorsteen moet jaarlijks
worden geveegd, ook' bij ge
bruik van een gashaard, daar
de vochtige damp juist veel
oud roet losweekt en daardoor
de afvoer verstopt raakt.
9 t vv bontmantel komt weer
tevoorschijn. U kunt hem
schoonmaken met zemelen.
Goed inwrijven, daarna uit
kloppen en dan zonodig uit
kammen.
f inu«jU'
Lederen meubelen kunt u
weer een beter uiterlijk geven,
door het leer op te wrijven
met geklopt eiwit.
(Nadruk verboden.)
Men kan dan ook gerust zeg
gen dat onze kuituur ertoe leidt,
dat de mensen steeds minder en
minder gaan slapen, want het
uur waarop het dagelijks werk
begint, heeft in de loop van de
tijd geen verandering ondergaan.
Zo rijst vanzelf de vraag of dit
alles niet nadelig is voor onze
gezondheid.
Individuele verschillen
Nu zouden we eigenlijk eerst
dienen te weten 'hoeveel slaap
een mens dan eigenlijk nodig
heeft. Er wordt wel eens gezegd,
dat iedereen per etmaal acht uur
dient te slapen, maar degeen die
dit eens moet hebben bedacht,
hebben wij nooit kunnen opspo
ren. Zo simpel is deze kwestie
beslist niet.
De individuele verschillen op
dit punt zijn zeer groot. Er zijn
kort- en diepslapers, er zijn ook
uitgesproken langslapers. Ieder
een heeft een voor hem bepaalde
hoeveelheid slaap nodig en ieder
een weet voor zichzelf heel goed
hoeveel dat is. Veel mensen we
ten bovendien best, dat zij deze
portie slaap meestal niet krijgen!
Wanneer men ertoe zou kun
nen besluiten, geregeld meer
nachtrust te genieten, zouden er
minder prikkelbare en slecht ge
humeurde mensen zijn. Het is
onze vaste overtuiging, dat er
bij wat meer slaap ook minder
ziekte zou zijn, zowel op licha
melijk als op geestelijk gebied.
De mensen van vandaag zijn
merendeel niet goed uitgerust.
dr. H. W. SCALONGNE.
(Nadruk verboden.)
(Adv.)
Terlenka val
2,35 per meter
Afdeling Baby-artikelen
Alleen:
Vloaswijkstraat 5
Tel. 2404 - 2428
en hoek Noordstraat
v/h pand Borghstijn
TERNEUZEN
De mode-ontwerpers doen hup uiterste best om voor de vrouw leuke en
interessante kleding te ontwerpen. Zij maken daarbij gebruik van alle hun
ten dienste staande middelen. Hun scheppingen beperken zich echter niet
alleen tot japonnen en mantels, doch bewegen zich ook op het terrein van
alle accessoires, waaronder ook de hoedjes vallen. We hebben in de loop
der tijden de meest grillige creaties kunnen aapschouwen. Hoeden met grote
en kleine Tanden, met diverse bollen, kleine kapjes die nauwelijks nog de
naam hoed verdienen, kortom van alles.
Onze illustratie toont nu eens een hoedje dat echt nieuw is. Het werd
geïnspireerd op de hoofdtooi van enkele Afrikaanse volken, die namelijk
een kap op het hoofd dragen bedekt met struisvogeldons.
Hier is het struisvogeldons vervangen door artistiek ingeplante kunststof
vezel. We zagen de hoedjes in diverse kleuren, waarbij deze steeds naar
een lichter tint verlopen. Zo bijvoorbeeld een hoedje in groen, waarbij de
.inplant op het kapje donkergroen is, terwijl het verloopt naar lichtgroen.
Natuurlijk zijn dergelijke hoedjes niet overal bij te dragen, maar bij be
paalde kleding doen ze het goed, trouwens dat geldt vrijwel voor elke
hoed. Het is een modieus hoofddeksel enweer eens iets anders.
(Nadruk verboden)
Martins
Langzamerhand zien we al
weer echte wintergroenten aan
de markt komen! Witlof en
spruitjes, ze behoren zo bij uit
stek bij winterse maaltijden,
maar zullen nu natuurlijk nog
prijzig zijn. In gekookte vorm
zal het witlof op het ogenblik
voor de meeste gezinnen dan
ook nog niet in aanmerking
komen maar rauw, dus tot een
slaatje verwerkt, waarvoor we
met 150 gr. lof per persoon kun
nen volstaan, kan het witlof nu
toch al eens op tafel worden ge
bracht.
Het lof wordt voor zo'n slaatje
in fijne ringetjes gesneden en.
aangemaakt met de gebruike
lijke slasaus of nog liever yo
ghurt of mayonaise, desgewenst
onder toevoeging van een fijn
gehakt uitje. Wilt U iets heel
bijzonders geven maak dan
eens een oranjesla, waarvan U
het recept onder het weekmenu
vindt
ZONDAG: Oranjesla, lamscote-
letten, aardappelen, andij
vie; chocoladevla met drui
ven of stukjes peer.
MAANDAGKruidenomelet,
witlofsla, gebakken aardap
pelen; wentelteefjes.
DINSDAGRunderlapjes, pos
telein, aardappelenfruit-
sla.
WOENSDAGHaché, rode kool,-
aardappelpurée; vanillevla
met gebakken appelschijven.
DONDERDAG: Geb. bloemkool
met kaasragoüt en rijst;
karnemelkpudding. (Witte
bonen in de week zetten.)
VRIJDAGGebakken bokking
(of speklappen), tomaten
saus, witte bonen, aardappe
len; rijst met krenten.
ZATERDAG: Witte bonensoep,
stamppot bieten met gebak
ken uien en spekblokjes.
ORANJESLA
250 gr. belegen kaas, 2 appe
len, 2 sinaasappelen en even
tueel 2 struikjes witlof worden
fijn gesneden en vermengd met
citroensap en -rasp naar smaak,
met 3 eetlepels honing en zoveel
yoghurt tot een samenhangende
massa is verkregen.
KARNEMELKPUDDING
15 blaadjes geweekte en goed
uitgeknepen gelatine (waarvan
2 rode) worden met 200 gr. sui
ker in dl heet water opgelost.
Door liter karnemelk wordt
het sap van 2 citroenen en de
rasp van 1 citroen geroerd, de
opgeloste gelatine wordt erbij
gedaan en zodra de massa dril-
lig gaat worden wordt ze in een
met water omgespoelde pud
dingvorm overgebracht. Na het
keren kan de pudding met wat
slagroom worden gegarneerd.
Er wordt een vanillesaus bij
gegeven.
RUSLAND TOONT
ZIJN MODE AAN
HET WESTEN.
Verscheidene landen,
waaronder Neder
land, hebben reeds
hun modecollecties
in de Sowjet-Unie
getoond.
Rusland heeft nu
zeven mannequins
naar de Russische
industrietentoonstel-
ling in Londen afge
vaardigd, ten einde
het Westen de pro-
dukten van zijn con-
fectie-ateliers te la
ten zien.
Foto: De Russische
mannequins in Lon
den, v.I.n.r. Natasia
Borodina, Nina Va-
gena, Regina Kocyes-
nakova, Valentina
Yasliina, Elena Izor-
cina, Mela Roma-
novskoya en Alexan
dra Povitskaya.
ER zijn veel dames die hun
eigen japonnetjes maken, maar
tobben met bepaalde pro
blemen. Eén daarvan is wel,
dat het patroon dat zij koch
ten, niet helemaal passend is
op hun figuur. Dan wordt er
getobd en geknoeid, gezwoegd
en geploeterd en het resultaat
is soms niet bevredigend, zeker
niet na alle moeite die er voor
gedaan is.
Het is nu eenmaal niet an
ders dan dat de patronenfabri-
kanten genoodzaakt zijn be
paalde standaardmaten aan te
nemen, waarop zij hun patro
nen fabriceren. Er zijn dus be
paalde maten voor een patroon
maat 38. Vele dames, die b.v.
voor de bovenwijdte een pa
troon maat 38 nodig hebben,
kopen een patroon van die
maat. Maar dan begint het ge
tob. Ze hebben het patroon
keurig overgebracht op de stof
en dan blijkt dat het hier te
wijd en daar te krap is. En dat
is begrijpelijk, want hoeveel
dames van bijv. maat 38 zullen
precies die maten hebben? Het
zijn er maar weinig. De mees-
- ten wij-ken -hier -of daar wat
af. Er zijn dames die korter
zijn, die langer zijn, dames met
bredere schouders, met brede
heupen, met smalle heupen,
kortom ga zo maar door.
MAAK EEN
STANDAARDPATROON
DE oplossing voor dit pro
bleem is betrekkelijk eenvou
dig, wanneer we er althans
even de moeite voor willen
nemen. We maken een stan
daardpatroon van ons eigen
figuurHeel simpel en heel
eenvoudig, waardoor we in
staat zijn het gekochte patroon
te controleren op zijn pasvorm
ten opzichte van ons figuur.
En hiertoe nemen we de vol
gende maten, waarmee ons
figuur volkomen in kaart
wordt gebracht.
We beginnen met de boven
wijdte. Die nemen we over het
dikste gedeelte van de buste
en iets hoger in de rug. Voorts
de rugbreedte en wel twee ma
ten, ten eerste van armsgat tot
armsgat en ten tweede van
oksel tot oksel aan de zijnaad.
Dan volgt de bovenlengte van
de schoudernaad tot natuur
lijke taille zowel voor als ach
ter, waarbij we bovendien de
maten links en rechts nemen.
Dan krijgen we de borstbreed-
te van armsgat tot armsgat. De
lengte onder de arm van oksel
Eigenaardig genoeg zijn er
veel mensen, die maar zeer
weinig aandacht besteden aan
onderdelen van hun kleding
die toch voor ieder zichtbaar
zijn. Hierbij doelen we op
onze schoenen, want zij wor
den letterlijk en figuurlijk
met voeten getreden!
De meesten van ons zien
niet in, dat onze schoenen
een zeer belangrijk deel va»
onze garderobe vormen en
dat deze onze volle aandacht
volkomen verdienen. Het zijn
toch uiteindelijk ónze schoe
nen waar we ons de gehele dag
op voortbewegen, die ons
dragen en ons van dienst zijn.
Mensen met moeilijke voeten
of zij, die wel eens een paar
schoenen hebben gehad, dat
niet prettig zat, hebben toen
ondervonden van welk een
enorm belang de schoenen
zijn. Bovendien is schoeisel
tegenwoordig beslist niet
goedkoop en ook hierdoor
verdient het extra aandacht,
opdat het zo lang mogelijk zal
meegaan. Verwaarlozing van
onze schoenen voelen we na
korte of lange tijd in onze
portemonnee!
Moord op uw schoenen!
Het is bijvoorbeeld zeer ver
standig wanneer we twee paar
schoenen tegen elkaar in dra
gen, dat wil zeggen, de ene
dag het ene en de andere dag
het andere paar. Op die ma
nier kriigt ieder paar om de
dag rust. Wanneer u dit sy
steem volgt, zult u bemerken,
dat het lijkt of de schoenen
niet te verslijten zijn. Zij blij
ven heel lang goed.
In de herfst kan het heel
goed voorkomen, dat de ge
zinsleden met drijfnatte schoe
nen thuiskomen. Zet hun
schoenen dan niet bij de
kachel om te drogen, want dit
is schoenenmoord. Stop ze
stijf vol met kranten en zet ze
op een verwarmde, maar niet
te warme plaats. Draag de
schoenen niet eerder, voordat
ze volkomen droog zijn.
Het regelmatig poetsen is
ook van groot belang. Het
houdt het leer soepel en voor
komt uitdrogen en barsten.
Suède
Suède schoenen vragen
extra aandacht. Zij worden
niet gepoetst, maar regel
matig onderhouden met een
rubber of metalen borsteltje.
Zijn suède schoenen modde
rig gewerden, denkt u er dan
om ze niet te behandelen voor
dat de modder gedroogd is.
Doet u dit niet, dan loopt u de
kans uw schoenen voorgoed
te bederven.
Suède schoenen kunnen na
verloop van tijd glad glanzend
worden en dan is het fraaie
eraf. Velen besluiten dan dat
de schoenen op zijn en wen
sen direct nieuwe aan te schaf
fen. Toch behoeft dit niet al
tijd. Alvorens de schoenen
met pensioen te sturen, doet
u er goed aan een laatste po
ging tot hun behoud te be
proeven. Giet wat petroleum
op een bord en doop hierin een
nagelborsteltje. Met dit natte
borsteltje gaat u nu de schoe
nen bewerken.
Borstel de petroleum heel
goed in het leer, masseer het
er mee. U zult zien, dat de
gladde opperlaag verdwijnt en
de schoen weer het oude
uiterlijk krijgt. Het loont in
ieder geval de moeite te pro
beren op die manier de schoe
nen weer goed te krijgen,
want schoenen kosten veel
geld!
ELLY MARTINS.
(Nadruk verboden.)
tot natuurlijke taille, zowel
rechts als links.
De taille wordt genomen op
natuurlijke hoogte rondom en
weer verdeeld in zoveel centi
meter voor en zoveel centi
meter achter. De hals wijdte
om het dikste deel van de hals.
Dan de heupwijdte over het
dikste deel van de heupen,
waarbij tevens wordt geno
teerd hoeveel centimeter deze
maat onder de taille ligt. Deze
heup wijdte verdelen we ook
weer in voor en achter ge>
rekend van zijnaad to zijnaad.
De schcmderlengte wordt ge
meten van hals tot eind van
de schouder. Dan de armsga
ten, zowel rechts als links, om
eventuele verschillen ook te
kunnen constateren.
DENK OM DE SPELING
DE mouwlengte meten we
met gebogen arm en verdelen
die weer onder in van schou
der tot elleboog en van elle
boog tot pols en aan de bin
nenkant meten we van oksel
tot pols. Voorts de mouwwijd-
te op dikste gedeelte boven
arm, de onderarm en de pols.
En tenslotte de totale lengte
van middenachter hals tot de
grond en van middenachter
taille tot de grónd. Al naar ge
lang de mode meten we de
roklengte en wel hoeveel centi
meter die voor ons van de
grond is. Bij de maten voor
bovenwijdte, rugbreedte, rug
lengte, heupwijdte, mouwleng
te (elleboog tot pols) en mouw
wijdte bovenarm, moeten we
enige centimeters bijtellen, dit
om ruimte te laten voor be
wegingsvrijheid.
We zetten al deze benodigde
maten keurig onder elkaar op
een lijstje. Zetten we die ma
ten uit op patroonpapier of op
een goedkope stevige stof, dan
is het niet moeilijk om al die
punten onderling met soepele
lijnen te verbinden en dan
ons patroon uit te knippen.
Wanneer we een patroon
kopen, dan kunnen we thuis
onze patroondelen er mee ver
gelijken en zien we spoedig
waar de moeilijkheid zit. Het
is dan mogelijk de gekochte
patroondelen zó te wijzigen,
dat ze voor ons passend zijn.
Op die manier voorkomen we
narigheid en werken we stuk
ken vlotter.
Houdt u ook rekening met
de naden? Er is echt niet zo
veel voor nodig, een beetje
fantasie en aan de andere kant
logisch denken, dan worden
de problemen vanzelf opge
lost.
SONJA.
(Nadruk verboden.)
HEB als vrouw achter het
stuur niet het ongeluk, dat
je motor niet dadelijk wil
aanslaan wanneer je hem bij
een overweg of open brug
hebt afgezet. Een luid getoe
ter zal je op de hoogte bren
gen van het onhoffelijke on
geduld van de autoberijders
achter je. Je weet precies
wat er gedacht en misschien
wel gescholden zal worden:
„Wat doet zo'n wijf achter
het stuur!" Net of een man
zo iets niet kan overkomen
en velen ook dagelijks over
komt
HIJ EN ZIJ
Heus, ik begrijp nog steeds
niet, waarom de mannen ons
onze plaats aan het stuur zo
heftig misgunnen. Waarom
hebben ze voor ons steeds
een sneer en krijgen ze een
twijfelachtige, om niet te zeg
gen dubbelzinnige blik in hun
ogen, als ze horen dat je
chauffeert, of maken ze zich
er in het gunstigste geval met
een medelijdend schouder
ophalen vanaf?
En laat, er eens iets gebeu
ren, waarbij toevallig een
vrouw achter het stuur be
trokken is. Dan komt er aan
het gescheld, gehoon en de
grofheden geen eind. Dan zit
ten ze weer eens echt lekker
op hun stokpaardje en schim
pen naar hartelust.
KORTZICHTIG vergeten
ze daarbij de mannen die dag
aan dag brokken maken. Of
hebben ze de statistieken
nooit gezien? Die liegen er
echt niet om. De cijfertjes
wijzen uit, dat naar verhou
ding (dus op een zélfde aan
tal chauffeurs en chauffeuses)
de vrouwen veel minder ver
keersongelukken veroorzaken
dan de mannen.
Daar spelen verschillende
factoren een rol bij. Ten eer
ste zal een vrouw zelden on
der invloed van sterke drank
verkeren, ten tweede is zij
voorzichtiger en beheerster
van aard en heeft minder be
hoefte enige „branie" te
demonstreren. Maar kom
daar bij een man niet mee
aan. Hij gelooft de statistie
ken niet die door zijn eigen
sexegenoten worden opge
maakt. Volgens vele mannen
hoort een vrouw nu eenmaal
niet achter het stuur en
daarmee basta. Ze is er niet
voor geschapen
Maar in de oorlogsjaren
waren de vrouwen wel ge
schikt en geschapen om als
chauffeuses dienst te doen op
ambulances en vrachtwagens.
Toen maakte geen enkele
weldenkende man er bezwaar
tegen; integendeel ze waren
er wat blij mee dat diezelfde
vrouwen het er zo goed af
brachten. Om dan nog maar
te zwijgen van de vrouwen
die regelmatig vliegtuigen
over de oceaan van de V. S.
naar Engeland brachten.
Maar dat was een abnor
male tijd, waarin de mannen
wel wat anders aan hun
hoofd hadden. Zij konden
hun branie wel elders uit
blazen
MAAR als alles weer ge
woon wordt, dan moet de
vrouw gauw een stapje terug.
Want ze is vrouw en mag
vooral niet denken, dat ze
hetzelfde zou kunnen pres
teren als een man. Wat zou
er overblijven van het man
lijk prestige, als hij het over
wicht van het „sterke ge
slacht" zonder meer zou
prijsgeven? Er is toch al zo
veel veranderd sinds het
stenen tijdperk. Langzaam
heeft de man terrein moeten
prijsgeven sinds kracht niet
meer de doorslaggevende fac
tor in leven en maatschappij
is.
En och, we kunnen het wel
begrijpen, dat het niet mee
valt langzaam van je voet
stuk af te dalen. En daarom
vergeef je ze als vrouw dan
maar meer. Alle hoon en spot
is niets meer of minder dan
spijt over het verlies van ter
rein. De aangetaste superiori
teit moet zich ergens rehabi
literen.
Gelukkg zijn niet Mie man
nen eender. Zij die ons als
vrouw achter het stuur be
spotten, zijn veelal mannen,
die op een ander terrein in
de maatschappij of thuis...
in de vrouw hun meerdere
hebben moeten erkennen!
A. VAN HELVOIRT.
(Nadruk verboden.)