MEER NACHTRUST Hoe maak Ik een patroon PASSEND voor mijn figuur? Onze arme schoenen toch! enu \)wc, dl Een modieus hoedje een eeuw geleden WAS er 's avonds niks" te doen j Niet later opstaan U kunt niet alles weten Gordijnen Naeije-V erstraten van de week Wij vrouwen aan het stuur Zaterdag 7 oktober 1961 DE VRIJE ZEEUW Pagina 9 STERKER, GEZONDER EN OPGEWEKTER DOOR PRIJS DE DAG NIET VOOR U IN BED LIGT De meeste mensen leven tegenwoordig door een per- ment tekort aan slaap tegen de grens van hun kunnen. In deze vermoeide en uitgeputte lichamen treden geeste lijke stoornissen en lichamelijke afwijkingen maar al te gemakkelijk op. p Nu wordt er wel eens gezegd dat nog niemand precies eet wat slaap eigenlijk is, maar dat neemt niet weg hat heel veel mensen zich frisser, sterker, gezonder en opgewekter voelen, wanneer zij een langere nachtrust [genoten dan zij thans doen. De tijd dat er 's avonds nog Ljiaav weirig en zeer gebrekkig kunstlicht was, is nog niet zo erg Tuig geleden. Met de verwar- jingsmogelijkheden was het toen k niet io bijster goed gesteld gelegenheid tot ontspanning -stond er bijna niet. Vroeger was er 's avonds ge- Itvoon „niks" te doen, thuis niet en buiten c.e deur niet. Wat bleef een mens toen anders over dan om met de kippen op stok te [gaan en in zijn slapen en waken 'het ritme van de natuur te vol- 'gen? Techniek en welvaart zijn I sedertdien in niet onbelangrijke mate vooruit gegaan. Wij zijn thans 's avonds op pad naar de bioscoop, naar een vergadering, (naar een demonstratie. Wij zit ten thuis in een gezellig goed verwarmde en uitstekend ver lichte huiskamer tot laat in de avond te lezen of te studeren. Wjj leven intensief mee met hetgeen er door de radio-omroe- 1 pen wordt uitgezonden en met datgene wat er door de televisie zenders zoal wordt uitgestraald. Zodoende begint voor velen de dag tegenwoordig pas goed op een uur, waarin men destijds aanstalten maakte om naar bed te gaan! Als u een aquarium wilt leeg- hevelen, behoeft u niet aan het uiteinde van de slang te zuigen, indien u dit einde even aan de kraan bevestigt en eerst wat water naar de bak doet toestromen. Dan het uiteinde weer lostrekken en het water stroomt volledig uit de bak. t— 9 U raakt de sleutel van de schuur niet meer kwijt, indien u deze met die van de keu kendeur aan één ring doet. Als er 's avonds gesloten wordt, weet u ook zeker, dat de schuur dicht is. Eel\ i""- hondje geeft u net voldoende vrijheid in de tuin en houdt u toch binnen de heg als u een lange of dub- bele lijn met een oogje be vestigt aan de waslijn. Schrijf geregeld op, wat uw luisgenoten als kleine ver langens en onvervulde wen- dan behoeft u met Sint Nicolaas met te prakki- zeren en kunt u ieder ver rassen met iets dat hij of zii graag heeft willen hebben. Als u de banden van uw band opnemer te lang vindt, om er een bepaalde stem of geliefd muziekstukje op te vinden, koop dan enkele lege spoelen en knip korte bandjes met de graag beluisterde delen. De schoorsteen moet jaarlijks worden geveegd, ook' bij ge bruik van een gashaard, daar de vochtige damp juist veel oud roet losweekt en daardoor de afvoer verstopt raakt. 9 t vv bontmantel komt weer tevoorschijn. U kunt hem schoonmaken met zemelen. Goed inwrijven, daarna uit kloppen en dan zonodig uit kammen. f inu«jU' Lederen meubelen kunt u weer een beter uiterlijk geven, door het leer op te wrijven met geklopt eiwit. (Nadruk verboden.) Men kan dan ook gerust zeg gen dat onze kuituur ertoe leidt, dat de mensen steeds minder en minder gaan slapen, want het uur waarop het dagelijks werk begint, heeft in de loop van de tijd geen verandering ondergaan. Zo rijst vanzelf de vraag of dit alles niet nadelig is voor onze gezondheid. Individuele verschillen Nu zouden we eigenlijk eerst dienen te weten 'hoeveel slaap een mens dan eigenlijk nodig heeft. Er wordt wel eens gezegd, dat iedereen per etmaal acht uur dient te slapen, maar degeen die dit eens moet hebben bedacht, hebben wij nooit kunnen opspo ren. Zo simpel is deze kwestie beslist niet. De individuele verschillen op dit punt zijn zeer groot. Er zijn kort- en diepslapers, er zijn ook uitgesproken langslapers. Ieder een heeft een voor hem bepaalde hoeveelheid slaap nodig en ieder een weet voor zichzelf heel goed hoeveel dat is. Veel mensen we ten bovendien best, dat zij deze portie slaap meestal niet krijgen! Wanneer men ertoe zou kun nen besluiten, geregeld meer nachtrust te genieten, zouden er minder prikkelbare en slecht ge humeurde mensen zijn. Het is onze vaste overtuiging, dat er bij wat meer slaap ook minder ziekte zou zijn, zowel op licha melijk als op geestelijk gebied. De mensen van vandaag zijn merendeel niet goed uitgerust. dr. H. W. SCALONGNE. (Nadruk verboden.) (Adv.) Terlenka val 2,35 per meter Afdeling Baby-artikelen Alleen: Vloaswijkstraat 5 Tel. 2404 - 2428 en hoek Noordstraat v/h pand Borghstijn TERNEUZEN De mode-ontwerpers doen hup uiterste best om voor de vrouw leuke en interessante kleding te ontwerpen. Zij maken daarbij gebruik van alle hun ten dienste staande middelen. Hun scheppingen beperken zich echter niet alleen tot japonnen en mantels, doch bewegen zich ook op het terrein van alle accessoires, waaronder ook de hoedjes vallen. We hebben in de loop der tijden de meest grillige creaties kunnen aapschouwen. Hoeden met grote en kleine Tanden, met diverse bollen, kleine kapjes die nauwelijks nog de naam hoed verdienen, kortom van alles. Onze illustratie toont nu eens een hoedje dat echt nieuw is. Het werd geïnspireerd op de hoofdtooi van enkele Afrikaanse volken, die namelijk een kap op het hoofd dragen bedekt met struisvogeldons. Hier is het struisvogeldons vervangen door artistiek ingeplante kunststof vezel. We zagen de hoedjes in diverse kleuren, waarbij deze steeds naar een lichter tint verlopen. Zo bijvoorbeeld een hoedje in groen, waarbij de .inplant op het kapje donkergroen is, terwijl het verloopt naar lichtgroen. Natuurlijk zijn dergelijke hoedjes niet overal bij te dragen, maar bij be paalde kleding doen ze het goed, trouwens dat geldt vrijwel voor elke hoed. Het is een modieus hoofddeksel enweer eens iets anders. (Nadruk verboden) Martins Langzamerhand zien we al weer echte wintergroenten aan de markt komen! Witlof en spruitjes, ze behoren zo bij uit stek bij winterse maaltijden, maar zullen nu natuurlijk nog prijzig zijn. In gekookte vorm zal het witlof op het ogenblik voor de meeste gezinnen dan ook nog niet in aanmerking komen maar rauw, dus tot een slaatje verwerkt, waarvoor we met 150 gr. lof per persoon kun nen volstaan, kan het witlof nu toch al eens op tafel worden ge bracht. Het lof wordt voor zo'n slaatje in fijne ringetjes gesneden en. aangemaakt met de gebruike lijke slasaus of nog liever yo ghurt of mayonaise, desgewenst onder toevoeging van een fijn gehakt uitje. Wilt U iets heel bijzonders geven maak dan eens een oranjesla, waarvan U het recept onder het weekmenu vindt ZONDAG: Oranjesla, lamscote- letten, aardappelen, andij vie; chocoladevla met drui ven of stukjes peer. MAANDAGKruidenomelet, witlofsla, gebakken aardap pelen; wentelteefjes. DINSDAGRunderlapjes, pos telein, aardappelenfruit- sla. WOENSDAGHaché, rode kool,- aardappelpurée; vanillevla met gebakken appelschijven. DONDERDAG: Geb. bloemkool met kaasragoüt en rijst; karnemelkpudding. (Witte bonen in de week zetten.) VRIJDAGGebakken bokking (of speklappen), tomaten saus, witte bonen, aardappe len; rijst met krenten. ZATERDAG: Witte bonensoep, stamppot bieten met gebak ken uien en spekblokjes. ORANJESLA 250 gr. belegen kaas, 2 appe len, 2 sinaasappelen en even tueel 2 struikjes witlof worden fijn gesneden en vermengd met citroensap en -rasp naar smaak, met 3 eetlepels honing en zoveel yoghurt tot een samenhangende massa is verkregen. KARNEMELKPUDDING 15 blaadjes geweekte en goed uitgeknepen gelatine (waarvan 2 rode) worden met 200 gr. sui ker in dl heet water opgelost. Door liter karnemelk wordt het sap van 2 citroenen en de rasp van 1 citroen geroerd, de opgeloste gelatine wordt erbij gedaan en zodra de massa dril- lig gaat worden wordt ze in een met water omgespoelde pud dingvorm overgebracht. Na het keren kan de pudding met wat slagroom worden gegarneerd. Er wordt een vanillesaus bij gegeven. RUSLAND TOONT ZIJN MODE AAN HET WESTEN. Verscheidene landen, waaronder Neder land, hebben reeds hun modecollecties in de Sowjet-Unie getoond. Rusland heeft nu zeven mannequins naar de Russische industrietentoonstel- ling in Londen afge vaardigd, ten einde het Westen de pro- dukten van zijn con- fectie-ateliers te la ten zien. Foto: De Russische mannequins in Lon den, v.I.n.r. Natasia Borodina, Nina Va- gena, Regina Kocyes- nakova, Valentina Yasliina, Elena Izor- cina, Mela Roma- novskoya en Alexan dra Povitskaya. ER zijn veel dames die hun eigen japonnetjes maken, maar tobben met bepaalde pro blemen. Eén daarvan is wel, dat het patroon dat zij koch ten, niet helemaal passend is op hun figuur. Dan wordt er getobd en geknoeid, gezwoegd en geploeterd en het resultaat is soms niet bevredigend, zeker niet na alle moeite die er voor gedaan is. Het is nu eenmaal niet an ders dan dat de patronenfabri- kanten genoodzaakt zijn be paalde standaardmaten aan te nemen, waarop zij hun patro nen fabriceren. Er zijn dus be paalde maten voor een patroon maat 38. Vele dames, die b.v. voor de bovenwijdte een pa troon maat 38 nodig hebben, kopen een patroon van die maat. Maar dan begint het ge tob. Ze hebben het patroon keurig overgebracht op de stof en dan blijkt dat het hier te wijd en daar te krap is. En dat is begrijpelijk, want hoeveel dames van bijv. maat 38 zullen precies die maten hebben? Het zijn er maar weinig. De mees- - ten wij-ken -hier -of daar wat af. Er zijn dames die korter zijn, die langer zijn, dames met bredere schouders, met brede heupen, met smalle heupen, kortom ga zo maar door. MAAK EEN STANDAARDPATROON DE oplossing voor dit pro bleem is betrekkelijk eenvou dig, wanneer we er althans even de moeite voor willen nemen. We maken een stan daardpatroon van ons eigen figuurHeel simpel en heel eenvoudig, waardoor we in staat zijn het gekochte patroon te controleren op zijn pasvorm ten opzichte van ons figuur. En hiertoe nemen we de vol gende maten, waarmee ons figuur volkomen in kaart wordt gebracht. We beginnen met de boven wijdte. Die nemen we over het dikste gedeelte van de buste en iets hoger in de rug. Voorts de rugbreedte en wel twee ma ten, ten eerste van armsgat tot armsgat en ten tweede van oksel tot oksel aan de zijnaad. Dan volgt de bovenlengte van de schoudernaad tot natuur lijke taille zowel voor als ach ter, waarbij we bovendien de maten links en rechts nemen. Dan krijgen we de borstbreed- te van armsgat tot armsgat. De lengte onder de arm van oksel Eigenaardig genoeg zijn er veel mensen, die maar zeer weinig aandacht besteden aan onderdelen van hun kleding die toch voor ieder zichtbaar zijn. Hierbij doelen we op onze schoenen, want zij wor den letterlijk en figuurlijk met voeten getreden! De meesten van ons zien niet in, dat onze schoenen een zeer belangrijk deel va» onze garderobe vormen en dat deze onze volle aandacht volkomen verdienen. Het zijn toch uiteindelijk ónze schoe nen waar we ons de gehele dag op voortbewegen, die ons dragen en ons van dienst zijn. Mensen met moeilijke voeten of zij, die wel eens een paar schoenen hebben gehad, dat niet prettig zat, hebben toen ondervonden van welk een enorm belang de schoenen zijn. Bovendien is schoeisel tegenwoordig beslist niet goedkoop en ook hierdoor verdient het extra aandacht, opdat het zo lang mogelijk zal meegaan. Verwaarlozing van onze schoenen voelen we na korte of lange tijd in onze portemonnee! Moord op uw schoenen! Het is bijvoorbeeld zeer ver standig wanneer we twee paar schoenen tegen elkaar in dra gen, dat wil zeggen, de ene dag het ene en de andere dag het andere paar. Op die ma nier kriigt ieder paar om de dag rust. Wanneer u dit sy steem volgt, zult u bemerken, dat het lijkt of de schoenen niet te verslijten zijn. Zij blij ven heel lang goed. In de herfst kan het heel goed voorkomen, dat de ge zinsleden met drijfnatte schoe nen thuiskomen. Zet hun schoenen dan niet bij de kachel om te drogen, want dit is schoenenmoord. Stop ze stijf vol met kranten en zet ze op een verwarmde, maar niet te warme plaats. Draag de schoenen niet eerder, voordat ze volkomen droog zijn. Het regelmatig poetsen is ook van groot belang. Het houdt het leer soepel en voor komt uitdrogen en barsten. Suède Suède schoenen vragen extra aandacht. Zij worden niet gepoetst, maar regel matig onderhouden met een rubber of metalen borsteltje. Zijn suède schoenen modde rig gewerden, denkt u er dan om ze niet te behandelen voor dat de modder gedroogd is. Doet u dit niet, dan loopt u de kans uw schoenen voorgoed te bederven. Suède schoenen kunnen na verloop van tijd glad glanzend worden en dan is het fraaie eraf. Velen besluiten dan dat de schoenen op zijn en wen sen direct nieuwe aan te schaf fen. Toch behoeft dit niet al tijd. Alvorens de schoenen met pensioen te sturen, doet u er goed aan een laatste po ging tot hun behoud te be proeven. Giet wat petroleum op een bord en doop hierin een nagelborsteltje. Met dit natte borsteltje gaat u nu de schoe nen bewerken. Borstel de petroleum heel goed in het leer, masseer het er mee. U zult zien, dat de gladde opperlaag verdwijnt en de schoen weer het oude uiterlijk krijgt. Het loont in ieder geval de moeite te pro beren op die manier de schoe nen weer goed te krijgen, want schoenen kosten veel geld! ELLY MARTINS. (Nadruk verboden.) tot natuurlijke taille, zowel rechts als links. De taille wordt genomen op natuurlijke hoogte rondom en weer verdeeld in zoveel centi meter voor en zoveel centi meter achter. De hals wijdte om het dikste deel van de hals. Dan de heupwijdte over het dikste deel van de heupen, waarbij tevens wordt geno teerd hoeveel centimeter deze maat onder de taille ligt. Deze heup wijdte verdelen we ook weer in voor en achter ge> rekend van zijnaad to zijnaad. De schcmderlengte wordt ge meten van hals tot eind van de schouder. Dan de armsga ten, zowel rechts als links, om eventuele verschillen ook te kunnen constateren. DENK OM DE SPELING DE mouwlengte meten we met gebogen arm en verdelen die weer onder in van schou der tot elleboog en van elle boog tot pols en aan de bin nenkant meten we van oksel tot pols. Voorts de mouwwijd- te op dikste gedeelte boven arm, de onderarm en de pols. En tenslotte de totale lengte van middenachter hals tot de grond en van middenachter taille tot de grónd. Al naar ge lang de mode meten we de roklengte en wel hoeveel centi meter die voor ons van de grond is. Bij de maten voor bovenwijdte, rugbreedte, rug lengte, heupwijdte, mouwleng te (elleboog tot pols) en mouw wijdte bovenarm, moeten we enige centimeters bijtellen, dit om ruimte te laten voor be wegingsvrijheid. We zetten al deze benodigde maten keurig onder elkaar op een lijstje. Zetten we die ma ten uit op patroonpapier of op een goedkope stevige stof, dan is het niet moeilijk om al die punten onderling met soepele lijnen te verbinden en dan ons patroon uit te knippen. Wanneer we een patroon kopen, dan kunnen we thuis onze patroondelen er mee ver gelijken en zien we spoedig waar de moeilijkheid zit. Het is dan mogelijk de gekochte patroondelen zó te wijzigen, dat ze voor ons passend zijn. Op die manier voorkomen we narigheid en werken we stuk ken vlotter. Houdt u ook rekening met de naden? Er is echt niet zo veel voor nodig, een beetje fantasie en aan de andere kant logisch denken, dan worden de problemen vanzelf opge lost. SONJA. (Nadruk verboden.) HEB als vrouw achter het stuur niet het ongeluk, dat je motor niet dadelijk wil aanslaan wanneer je hem bij een overweg of open brug hebt afgezet. Een luid getoe ter zal je op de hoogte bren gen van het onhoffelijke on geduld van de autoberijders achter je. Je weet precies wat er gedacht en misschien wel gescholden zal worden: „Wat doet zo'n wijf achter het stuur!" Net of een man zo iets niet kan overkomen en velen ook dagelijks over komt HIJ EN ZIJ Heus, ik begrijp nog steeds niet, waarom de mannen ons onze plaats aan het stuur zo heftig misgunnen. Waarom hebben ze voor ons steeds een sneer en krijgen ze een twijfelachtige, om niet te zeg gen dubbelzinnige blik in hun ogen, als ze horen dat je chauffeert, of maken ze zich er in het gunstigste geval met een medelijdend schouder ophalen vanaf? En laat, er eens iets gebeu ren, waarbij toevallig een vrouw achter het stuur be trokken is. Dan komt er aan het gescheld, gehoon en de grofheden geen eind. Dan zit ten ze weer eens echt lekker op hun stokpaardje en schim pen naar hartelust. KORTZICHTIG vergeten ze daarbij de mannen die dag aan dag brokken maken. Of hebben ze de statistieken nooit gezien? Die liegen er echt niet om. De cijfertjes wijzen uit, dat naar verhou ding (dus op een zélfde aan tal chauffeurs en chauffeuses) de vrouwen veel minder ver keersongelukken veroorzaken dan de mannen. Daar spelen verschillende factoren een rol bij. Ten eer ste zal een vrouw zelden on der invloed van sterke drank verkeren, ten tweede is zij voorzichtiger en beheerster van aard en heeft minder be hoefte enige „branie" te demonstreren. Maar kom daar bij een man niet mee aan. Hij gelooft de statistie ken niet die door zijn eigen sexegenoten worden opge maakt. Volgens vele mannen hoort een vrouw nu eenmaal niet achter het stuur en daarmee basta. Ze is er niet voor geschapen Maar in de oorlogsjaren waren de vrouwen wel ge schikt en geschapen om als chauffeuses dienst te doen op ambulances en vrachtwagens. Toen maakte geen enkele weldenkende man er bezwaar tegen; integendeel ze waren er wat blij mee dat diezelfde vrouwen het er zo goed af brachten. Om dan nog maar te zwijgen van de vrouwen die regelmatig vliegtuigen over de oceaan van de V. S. naar Engeland brachten. Maar dat was een abnor male tijd, waarin de mannen wel wat anders aan hun hoofd hadden. Zij konden hun branie wel elders uit blazen MAAR als alles weer ge woon wordt, dan moet de vrouw gauw een stapje terug. Want ze is vrouw en mag vooral niet denken, dat ze hetzelfde zou kunnen pres teren als een man. Wat zou er overblijven van het man lijk prestige, als hij het over wicht van het „sterke ge slacht" zonder meer zou prijsgeven? Er is toch al zo veel veranderd sinds het stenen tijdperk. Langzaam heeft de man terrein moeten prijsgeven sinds kracht niet meer de doorslaggevende fac tor in leven en maatschappij is. En och, we kunnen het wel begrijpen, dat het niet mee valt langzaam van je voet stuk af te dalen. En daarom vergeef je ze als vrouw dan maar meer. Alle hoon en spot is niets meer of minder dan spijt over het verlies van ter rein. De aangetaste superiori teit moet zich ergens rehabi literen. Gelukkg zijn niet Mie man nen eender. Zij die ons als vrouw achter het stuur be spotten, zijn veelal mannen, die op een ander terrein in de maatschappij of thuis... in de vrouw hun meerdere hebben moeten erkennen! A. VAN HELVOIRT. (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 9