Een nieuwe wordt dienstregeling geboren Radio en Televisie Eric de Noorman De laatste slag :rdag 3 augustus" 1961 Donderdag 3 augustus 1961 Pagina 7 HET VERKEER TUSSEN OOST- EN WEST-DUITSLAND Gezochte zeeman gesignaleerd BEURSO VERZICHT VERGETEN SPOORWEG ENGELAND EN DE E.E.G. DE KOERS ONTWIKKELING VAN HET POND STERLING Slachtoffer van auto ongeluk in Duitsland overleden gezien het stadium waar- voorstel verkeert niet e gevraagde garantie zal n. Maar, zegt hij, derge. oot opgezette evenemen- e mooi ze overigens ook >or de gemeente, zijn in volgen, voor een noodlij. ;emeente als Axel, des te ls het eens een keer mis in dit geval weinig voor m mis te gaan, omdat er «1 geen ruimte in zit. :er is des te angstiger ge- omdat bij een ander eve- nl. het concours-hippique nksterdag, dat, voor wat betreft, geslaagd is, ja dat de speaker door de ■ker deed schallen dat er zoek was als nog nooit -toond, n.l. 12.000 betalen- ekers! ris ik nu van achter de ;n moet vernemen, dat er en W. nog al wat diplo- ereist was om de mensen concours er van te over- dat er geen aanspraak op meentelijke garantie ge in worden, dan wil ik toch toekomst wel waarschu- i ons niet te ver te wa- let dergelijke en andere venementen. noeten niet verder sprin- in onze financiële stok als wij een sloot over en onze beschikbare laar- inen slechts nuttig zijn als ecies op de rietstoelen i, dan is de kans om nat ien toch wel erg groot, gens heb ik respect voor lernemingsdurf van het entrum, teer De Feijter zegt de n van de heer C. van Ben- volledig te kunnen onder in. leer P. J. van Bendegem op, dat wanneer er ver- kheidsfcelasting geheven dergelijke evenementen sn voordeel voor de ge- zijn. oorzitter wijst er op, dat nog volkomen vrij is om raagde garantie te verle- of neen. Het college is ening, dat het ons geen 1 kosten. Ook wij hebben voor de durf van het •entrum en dit heeft in het getoond dat het iets kan eren. Wij mogen blij t zo iets hier kan gebeu- le heer C. van Bendegem iat wij bij het concours- ie bijna het bokje waren, dit toch tegenspreken, geen sprake van geweest, de heer P. J. van Bende- itwoordt spreker, dat aan elijkheidsbelasting 900 icht kan worden." eer Oggel zegt in 't be- bezwaar tegen dit hoge ebedrag te hebben,, maar idt het toch wel verant- dat deze uiting van parti- nitiatief door de gemeen- 3t gesteund. Wij kunnen zeker van zijn, dat voor instuiting, die zo'n taptoe veel belangstelling zal (ij vraagt zich af of wij ergelijke dingen geen re nds kunnen vormen uit de :elijkheidsbelasting. Voorzitter zegt met dit idee zeker accoord te kun- an. jer C. van Bendegem zegt, bij vroegere begrotings- n wel eens heeft voorge- m de opbrengst van de lelijkheidsbelasting te in een cultuurfonds. Uit en fonds zouden wij cul- tingen in de gemeente subsidiëren. Of hier ook een taptoe onder te is, al is deze ontegen- ik mooi, is een andere voorstel van B. en W. om vraagde garantie te ver wordt zonder hoofdelijke ing aangenomen. ivraag. ïeer P. 1. van Bendegein t in 1965 het contract met trale Dienst van Bouw- en (toezicht afloopt. Willen r van af, dan moeten wij lig opzeggen. Hij vraagt V. dit in de gaten te hou- olgens wijst hij op de toestand van straten en Voorzitter zegt voor wat ste betreft tijdig met voor- te zullen komen, eer De Feijter vraagt aan- voor het verkeer in de itraat. Het zou toch goed het parkeerverbod aan ie werd uitgevoerd. 'oorzitter antwoordt dat de gewacht moet worden aflevering van de desbe de verkeersborden, eer C. van Bendegem zegt bewoners aan de Noord- an de Kanaalkade tussen nssenstraat en De Ruytei bij enige regenval hun erf iet droge voeten kunnen DE VRIJE ZEEUW Miljoenste bezoeker op Schiphol Een week eerder dan in 1960 heeft Schiphol woensdagochtend zijn miljoenste bezoeker van het ■iaar begroet. Het was de verbou wereerde, 28-jarige Wageningse eiectromonteur H. J. van de Weerd, neef van de bekende Wa- I «eningse voetballers van die paani. Te oordelen naar zijn ge laatsuitdrukking meende hij aan- vankelijk, dat men hem wilde beetnemen, toen een vertegen woordiger van de luchthaven hem bij de ingang temidden van I de stroom bezoekers ging toe- «dreken. De heer Van de Weerd bracht met vrouw en twee zoontjes voor hel' eerst* van zijn leven een be zoek aan Schiphol. Het was een regenachtige ochtend, maar de tocht was de zoontjes beloofd en bii nader inzien hadden vader en moeder Van de Weerd er geen spijt van. De heer A. A. Dulle, hoofd bureau voorlichting van de luchthaven, bood hun een gratis retourvlucht Amsterdam—Parijs aan en later bedolven vertegen- I woordigers van alle op Schiphol I gevestigde luchtvaartmaatschap- pijen de miljoenste bezoeker en zijn gezin onder cadeaus, zoals de bekende blauwe reistassen, dure aanstekers, een langspeel plaat, vliegtuigmodellen en een reiskoffertje. Alleen over die vlucht naar Parijs toonden ze zich niet opge togen. „We hebben nog nooit ge vlogen en ik vind vliegen grieze lig". zei mevr. Van de Weerd. Haar man voegde eraan toe: „Ik I ga tenminste heel wat liever per auto". Waiter Ulbricht, het Oostduit- I se staatshoofd, heeft in een on derhoud met „De Gazet van Ant werpen" gezegd, dat hij voorlo pig niet van plan is de grens te sluiten, zodat er geen Oostduit sers meer naar het Westen kun nen uitwijken. Als enige voor- waarde stelt hij, dat men in liet Westen „vreedzame gevoelens toont. De 28-jarige zeeman J. J. L. vechtpartij in Hoek van Holland. uit Rotterdam, die wordt gezocht in verband met doodslag op een Duitse politiecommissaris, zou dinsdagavond in de bosjes in Hoek van Holland gesignaleerd zijn. Een politieagent zag vlak bij het bureau een man verdacht rondscharrelen. Hij ging er op af en meende de gezochte zee man te herkennen. Toen hij dichterbij kwam, ging de ander er vandoor. Zelfs een waarschu wingsschot hield hem niet tegen. De politieagent waarschuwde een collega en toen zij samen op zoek gingen, zagen ze de zeeman plot seling op dezelfde plaats weer opduiken. Weer werd er gescho ten en weer ging de man er van door. Hierop werd een uitge breid politie-onderzoek inge steld. In verband met gevonden bloedsporen wordt vermoed, dat de vluchteling gewond moet zijn Eveneens dinsdagavond heb ben drie meisjes in Maasdijk een man gesproken, die gewond was aan een hand. Hij had hen ver teld dat hij dit opgelopen bij een Brit in Katanga gearresteerd Uit de omgeving van de Ka- tangese regering wordt verno men, dat in Elisabethstad de En gelsman Richard Browne is ge arresteerd op beschuldiging van spionage. Hij zou de Verenigde Naties hebben meegedeeld, dat Loemoemba door een Belg is vermoord. Kapitein Browne stond aan het hoofd van een eenheid Euro. pese soldaten die in het noorden van Katanga heeft gestreden. De Verenigde Naties hebben hem driepnaal uit Katanga ge zet. Steeds keelde hij terug. De aanhouding moet eind vo rige week zijn verricht. De regering van Katanga heeft steeds verklaard, dat Loe moemba na zijn vlucht uit ge vangenschap door dorpelingen is gedood. PHILIPS „WILLIG" IN VASTE MARKT Na de kwakkelende houding die de internationale waarden dinsdag hebben te zien gegeven, heeft het Damrak gistermiddag vaste tot willige koersen bij de opening geregistreerd. De stoot tot deze tendentie werd gegeven door WallstYCet, waar dinsdag Het Dow .ïppvs-gemiddelde vóbp de industrie-aandelen zonder enige moeite op een nieuw all- time record werd gebracht. Dit gemiddelde steeg tot 713.94. De kooplust op de Newyorkse beurs wordt toegeschreven aan de goede verwachtingen in de ko mende maanden voor het Ame rikaanse bedrijfsleven, terwijl de i vrees voor inflatie aldaar tenge volge van o.a. de grote defensie uitgaven, kopers in de markt brengt. Men had in Wallstreet niet alleen belangstelling voor de eigen fondsen. Ook de Neder, landse internationale ontmoet ten er goede vraag. Vooral Phi lips profiteerde hiervan. Dii fonds iag er zelfs „willig" in de markt. Zeer begrijpelijk sloot Amsterdam zich gedurende het telefonisch avondverkeer van dinsdag bij de vaste stemming in New York aan. Aandelen Phi. lips bereikten toen een hoogst koers van 998, Unilever 758, Hoogovens 960, AKU 405 en Kon. Olie 119.80. Gistermorgen deed men er nog een schepje bo ven op bij een regelmatige af faire met ais hoogste koers voor Philips 1004, AKU 412, Unile ver 761, Hoogovens 962 en Kon. Olie f 120. Al spoedig bleek bij de eerste notering 0p de offi- ciële beurs, dat men 's morgens wat te hoog had gegrepen. Ahe openingskoersen bleven onder het hoogste niveau van de mor genuren. Dit verhinderde echter niet dat er forse koerswinsten werden geboekt. Philips „willig" met een koersverbetering, ten opzichte van de vorige slotkoers, met ruim 30 punten op 99s'. AKU's liepen op van 406 tot 408 en stegen op deze koers circa 7 punten. Unilevers 757 na 753 en een vorige slotkoers van 745. Certificaten Hoogovens circa 10 punten hoger op 960. Kon. Olie ruim een gulden beter op 118.70. Doordat het buitenland merendeels verstek liet gaan, bleef de handel over de gehele linie zeer beperkt. In de ope ningskoersen kwam weinig ver andering meer. De stemming in Amsterdam werd mede gestimu leerd door de hogere koersen die de Westduitse beurzen en ook Londen gisteren te zien ga- Ven. Ook in de overige afdelingen i Weef het zeer rustig. In de cul tuursector gebeurde vriiwel niets van betekenis. Aandelen Am sterdam Rubber lagen een pun- le hoger op 110 in de markt, 'j et de scheepvaartwaarden wil de het gisteren wederom niet al e best vlotten. De koersen stel- i Pn zich beneden het vorige S i niveau. De verliezen bleven 'ter beperkt. Staatsfondsen rekkelijker met weinig za- In de lokale afdelingen wer den de aandelen van de groot banken hoger geadviseerd. Aan- n Ned. Grondbriefhank wer den wederom op 300 procent erhandeld. Kon. Zout werd op UoO (1130) geadviseerd. Voor "e inschrijving a pari op de 5 procent obligaties 1961 ten las te van de Reders Scheepskreaiet Vereniging te Kristiansands S. in Noorwegen, groot 12,5 mil joen, bestond ter beurze een enorme belangstelling. De meisjes werd een foto van de gezochte zeeman getoond, maar zij herkenden hem er niet in. De man die zij gesproken hadden, zag volgens hen ook veel ouder, ongeveer 46 jaar. Beursindices 31/7 1/8 2/8 Int. Conc. 554.98 552.58 562.99 Industrie 371.91 372.81 375.91 Scheepvaart 182.61 179.06 179.73 Banken 235.43 233.38 235.09 Handel enz. 162.91 161.82 164.01 Algemeen 404.72 403.22 409.33 Nabeurskoersen AKU: 401—402 slot (409) Kon. Olie: 11S.50—119.30 118.50 (119.50) Philips: 981—998 981 (999) Unilever- 745—753 745 758) Hoogovens: 951 953 laten (95914) Advieskoersen buitenlands bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpapier, heden gel dend, luiden: Engelse pond 10.0110.11, Amerikaanse dollar 3.573.61, Canadese dollar 3.443.49, Franse frank (100) 72.6573.15, Belgische frank (100) 7.187.23, Duitse Mark (100) 89.85—90.35, Zweedse kroon (100) 69.30 70.30, Zwitserse frank (100) 83.2083.70. Italiaanse lire (10.000) 57.5059.50. Deense kroon (100) 51.8052.80, Noor se kroon (1001 49.9050.90. Oos tenrijkse Schilling (100) 13.95— 14.05, Portugese escudo (100) 12.5012.65, Spaanse peseta (100) grote coupures 6.006.15. 's Werelds eerste ruimtevaar der, majoor Gagarin, is dinsdag in Sao Paulo (Brazilië) aangeko men. Hij werd door de bevolking hartelijk ontvangen. Sinds 1954 is een spoorlijn van 127 km lengte, ondanks zijn be lang voor een streek aan de be nedenloop van de Wolga, volko men „vergeten" en door onkruid overwoekerd, aldus het Sowjet- regeringsorgaan „Izwestia". De spoorlijn tussen Poegats- jefsk en Zwezda werd tijdens de tweede wereldoorlog' aangelegd en in de jaren 1952/'54 ten koste van een bedrag vna 7,2 miljoen roebel (circa 24 miljoen gulden) geheel vernieuwd en gemoderni seerd. Als gevolg van een wijzi ging van de begroting moesten de werkzaamheden o.a. de aanleg van een brug over de Irguiz, een zijrivier van de Wol- ga echter voortijdig worden gestaakt De lijn was niet te gebruiken en werd langzamerhand „ver geten". Hij komt thans niet meer voor op de kaarten van het spoorwegnet in het gebied van de Wolga. Zestien conservatieve Lager huisleden, behorend tot de rech tervleugel van de partij, eisen van de regering een belofte dat zij niet zal instemmen met het prijsgeven van nationale soeve reiniteit als gevolg van toetre ding tot de E.E.G. Zij hebben dinsdag een amen dement ingediend op de motie waarin de regering het Lager huis verzoekt het besluit, onder handelingen met de E.E.G. te be ginnen, goed te keuren. De rege ring dient volgens dit amende ment „elke regeling met de zes te verwerpen die het afstand doen van soevereiniteit impli ceert, of die een stilzwijgende verplichting inhoudt Engeland bij een bepaalde politiek te be trekken". Dit is namelijk „on veren'gbaar met de traditionele rol van Engeland in het Gemene best en de wereld". Op de Londense wisselmarkt is het pond sterling voor het eerst sedert half april j.l. weer op de pariteit van de Amerikaan se dollar gekomen; de koers M i het pond sterling steeg tot 2,80 dollar. Na de bekendmaking van de versoberingsmaatregelen van de Britse regering is de koers van het pond gestadig gestegen; in vergelijking met het dieptepunt van de economische cirisis in 1957 met 1% cents. De financiële redacteur van Reuter schrijft dat de Bank van Engeland gisteren een groot be drag aan dollars heeft gekocht tot steun van de Britse reserves. Volgens valutahandelaren was de Bank van Engeland de enige leverancier van ponden sterling tegen de aankopen dollars. Zij voegden hieraan toe dat de wis selkoers van het pond sterling ver boven de pariteit met de dol lar zou zijn gestegen, indien de Bank van Engeland niet zou zijn overgegaan tot verkopen van ponden tegen aankopen van dol lars. In andere woorden; de koers van het pond gaf een ver betering te zien en deze verbete ring zou nog sneller gegaan zijn indien de Bank van Engeland de stijging niet had beteugeld door dollars uit de markt te nemen in ruil voor ponden sterling. Voor de Bank van Engeland is het de gebruikelijke gang van zaken van deze techniek gebruik te maken, wanneer zich een krachtige koersontwikkeling voordoet. Bij een dergelijke werkwijze profiteert de koers evenals de reservepositie. Aldus Reuters financiële redacteur. De Westeuropese valuta's moesten terrein prijsgeven aan het pond. De Deutsche Mark daalde met pfennig tot 11.16 DM per pond, de Zwitserse frank met 214 centimes tot 12.101s frank per pond en de Franse frank met centime tot 13.27's frank per pond sterling. Hei meest geraadpleegde boek van Nederland, dat deze keer de reiziger en de N.S. moeilijkheden bezorgde. (van onze verslaggever) Utrecht (P P) - Wij houden een klein boekje in onze hand, een boekje, dat tussen vele andere uitgaven en standaardwerken op valt door zijn eenvoud van uitvoering. Wij bladeren het door; kleine cijfertjes en getallen, letters, streepjes en op het eerste gezicht vreemde tekens schermen voor onze ogen. Het is. het spoor boekje van de Nederlandse spoorwegen, de nieuwe dienstregeling, waarover heel Nederland als het ware op zijn kop gestaan heeft. De zomerdienstregeling, die reizigers, zowel als de N.S. nachtmerrie op nachtmerrie heeft bezorgd, omdat deze dienstregeling niet uit voerbaar bleek door verschillende omstandigheden, iets, dat de Nederlandse spoorwegen in al die jaren van haar bestaan nog nooit is gebeurd. Zeker, na de moeilijke en verwarrende beginmaanden rijden de treinen nu vrijwel op tijd, maar niet nadat men de dienst regeling drastisch heeft vereenvoudigd, alsmede andere maatrege len heeft genomen, waardoor uitvoering mogelijk werd. In weer wil van die moeilijkheden van kortgeleden is dit veelbesproken boekje de hulp en toeverlaat van meer dan een half miljoen men sen, die gebruik maken van de diensten van de N.S. Een half miljoen. Een dergelijke oplage is voor uitgever en auteur om van te watertanden. De uitgever en de auteur zijn bij dit boekje in een persoon verenigd de Nederlandse Spoorwegen. vak, de horizontale lijnen vormen. Uiteraard zijn er baanvakken, die zeer druk bereden worden, zodat men aan één grafiek niet voldoend" heeft. Voor deze baanvakken heeft men er In de keuken Wij bevinden ons in gezelschap van de chef Voorlichting in een van de enorme hoofdgebouwen van de N.S., aan de Catharijnesingel te Utrecht. In één van de honderden kamers vinden we de g-afieken, waarop de loop van de treinen op ieder baan vak door het gehele land wordt uit- gepast en uitgezet. Voor de leek lij ken deze uitbeeldingen ingewikkelder, nog verwarrender dan 't spoorboek je zelf, dat door het vele gebruik reeds even „eigen" is geworden als de inhoud van de portemonnee van de gebruiker. Voor ons ontwikkelt zich een wirwar van lijnen, tekens en streepjes en er is een duidelijke uit eenzetting voor nodig voordat wij enigszins van de gedachte doordron gen raken, dat de grafieken eigenlijk „het hart van het spoorboekje" zijn. Naar hun» aardrijkskundige ligging worden de stations op deze grafieken onder elkaar uitgezet. Boven de te keningen staan de uren (van o tot 24 uur) aangegeven, die de verticale lijnen van het blad, waarop de gra fieken staan, vorme-n, terwijl de sta tions, liggende in een bepaald baan- twee gemaakt, waarvan de eerste loopt van 0 tot 12 uur en de tweede van 12 tot 24 uur. Het is begrijpelijk, dat niet alleen de loop der personentreinen, die men in het spoorboekje vindt, hier op wor den aangegeven, maar ook alle goe derentreinen en de zogenaamde ex tradiensten bij bizondere gelegenhe den. Direct kan men zien, welke lijn een sneltrein of een stoptrein voor stelt. De lijn van de sneltrein loopt kaarsrecht, de streep van de stop trein wordt op elke stopplaats on derbroken en loopt (jus trapsgewijs van het begin naar het eindpunt. Wirwar en medeleven „Het lijkt zo'n gemakkelijk werkje", aldus onze gastheer, „maar er zijn zoveel factoren, die een belangrijke rol spelen bij het samenstellen van een spoorboekje, dat het niet alleen enorm ingewikkeld is, maar dat bo vendien precisiewerk hier een eerste vereiste is, daar niets aan het toeval mag worden overgelaten. En als de reizigers dan eens mopperen, dat hun trein over tijd is, dan behoeft dat niet de schuld van de spoorwe gen te zijn, maar dan kunnen er factoren in het spel zijn, die bij het samenstellen van een spoorboekje niet waren te verwachten. Bovendien kost ieder oponthoud, zelf ook de twee minuten stilte op de avond voor de bevrijding, ons handen vol geld. Zo nauw steekt dat. Daarnaast staat de leek. die zich geen voorstelling kan maken van de moeilijkheden, waarmede wij te kam pen hebben. Het is dus geen won der, dat zowel particulieren als ver enigingen direct na 't bekend worden van de nieuwe dienstregeling brieven schrijven met het verzoek of dit en dat niet zus en zo had gekund en of die verandering alsnog kan wor den aangebracht. De spoorwegen be steden aan elk verzoek tot wijziging, dat in hun bezit komt, de grootst mogelijke aandacht en als de wijzi ging inderdaad een verbetering in houdt, dan zal men ook niet aarze len een wijzigingsblad uit te geven, al kunnen we dit niet voor elk wis sewasje doen. Men pleegt vooraf overleg met de scheepvaart, daar er tal van beweeg bare bruggen in de spoorlijnen lig gen. De Spoorwegraad, waarin ver tegenwoordigers van verschillende organisaties cn verenigingen zitting hebben, worden geraadpleegd, maar daarnaast staat de schat van gege vens van de spoorwegen zelf, die zij hebben verkregen door nauwkeu rige tellingen op de verschillende baanvlakken, gedetailleerd naar da tum, traject en station. Men stelt zich voor ogen een zoveel mogelijk „starre dienstregeling" te ontwerpen, waarbij wordt gestreefd naar vaste vertrektijden en aankomst op de gro te stations zowel voor het zomer- als het winterseizoen, daar dit ook van belang is voor de P. T, T. voor wat betreft de post, en 't in- en uitladen van fietsen en bagage. De bedoeling is, dat iedere nieuwe dienstregeling een verbetering is." Historische fout Bij elke nieuwe dienstregeling wordt gestreefd naar meer efficiëntie, naar een groter dienstbetoon aan de reizi gers, naar een nuttiger en economi scher gebruik van mankracht en ma teriaal. Maar er zijn ergens grenzen, grenzen waar theorie en praktijk Mcppd elkaar niet meer dekken. En tiet schijnt dat die grens met de zomer dienstregeling werd bereikt. Velen rekenen dit de Nederlandse Spoorwegen aan, als de grootste fout die ooit in de geschiedenis van dit nationale bedrijf werd gemaakt en misschien zal het ongeveer zo in de annalen opgetekend worden, het is mogelijk, maar wanneer men heeft gezien, welk een gigantism en in gewikkeld bedrijf het uitzette- en „plannen" van zo'n dienstregeling is, dan is men toch geneigd de hoed af te nemen voor de mensen die zoiets uitzetten, want duizend en één moei lijkheden moeten bij de samenstel ling van deze reisgids worden over wonnen en toch is het maar één maal voorgekomen, dat er een echte fout, die overigens historisch werd, in voorkwam. De tijden van het tra ject waaraan Venray ligt, waren door onbekende oorzaak in het boekje een regeltje gezakt en zo stond daar op het station waar de trein niet stopte, een groot aantal mensen op „hun" trein te wachten, terwijl daar. waar de trein wei halt hield, niemand te bekennen viel! Daartih zijn geen ern stige fouten meer gemaakt. Dit is niet alleen de verdienste van de samen stellers van het spoorboekje, maar ook van de drukkers: drukkerij Boekhoven te Utrecht, een van Ne derlands grootste drukkerijen. Sigarenzakje en koninklijke brief Uit de archieven van de Nederland se Spoorwegen duikelen we het eer ste spoorboekje op. Nou ja. spoor boekje.. Het was 'n eenzijdig bedrukt velletje dat slechts de dienstregeling van de eerste spoorlijn in Nederland van 21 september 1839 van Amster dam naar Haarlem aangaf. Reeds spoedig kwam er uitbreiding. Op 15 april 1851 verscheen er een dienstregeling in tabelvorm, eohter geheel gedrukt op de achterkant van een sigarenzakje, waarmee de firma van Kempen Valk niet alleen haar sigaren maar ook de spoorwegen aan de man trachtte te brengen. Daarna versoheen het eerste „5 cents Nederlandse spoorboekje" op 1 ok tober. 1895. Eigenlijk behoeft het geen bewon dering te wekken, dat er nooit fou ten in het spoorboekje voorkomen. Drukkerij van Boekhoven heeft reed* vrij snel de opdracht gekregen om 't spoorboekje te drukken, want nog bezit men in de archieven een brief .-an 1879 van koning Willem als dank voor de exemplaren, die Z. M. bij het verschijnen daarvan waren toegezon den. Pas geleidelijk aan, met d» ontwikkeling van ons land en de groei van de spoorwegen, heeft het boekje zijn huidige vorm gekregen. Een vorm die over het algemeen de gebruikers wel voldoet. Want wie even 't systeem van de tabellen kent. ,-indt vlot de treinen die hij zoekt. Het spoorboekje is een van de meest verkochte boeken, maar iedereen ontbreekt de animo om het als een boeiende Docket uit te lezen. Een deel van de grafiek van de treinenloop Meppel - Leeuwar den v.v. in de avonduren van T tot 12 uur. De vette zwarte lijnen dulden de meltreinen aan; stip pen op deze lijnen geven aan, dat zij niet rijden op zon- en feestdagen. Daarnaast duiden de genummerde lijnen (op de grafiek zelf met blauwe lijnen aangege ven) de goederentreinen aan. Duidelijk kan men ook de minu- tencijfers waarnemen van aan komst en vertrek bij de verschil lende tussenstations. De 60-jarige heer H. Eshuis uit Amsterdam is dinsdag in het ziekenhuis in Siegburg bij Bonn overleden aan de verwondingen, die hij zondag opliep bij een ver keersongeval in Uckerath. De drie andere Nederlanders, die bij dit ongeluk betrokken waren, verkeren nog steeds in ernstig levensgevaar. Het zijn de 46-jarige echtge note van de heer Eshuis en het echtpaar D. Imming, eveneens uit Amsterdam. Zij zijn zondag op een valjan- tietocht met een auto van het wegdek geraakt en tegen een boom gereden. VRIJDAG 4 AUGUSTUS. HILVERSUM I: 7.00 Nws; 7.15 Gram.; 7.45 Morgengebed; 8.00 Nieuws; 8.18 Gram.: 8.50 Voor de vrouw; 9.35 'Waterstanden; 9.40 Voor de jeugd: 10.05 Gram.; 11.00 Voor de zieken; 11.40 Gram. 11.50 Als de ziele luistert; 12.00 Middagklok; 12.04 Gram.; 12.30 Land- en tuinbouwmed.; 12.33 Gram.; 1300 Nieuws; 13.15 Zon newijzer; 13.20 Gram.; 13.45 Vrouwenvraagbaak; 14.00 Gram. 14.30 Gram. 15.00 Voor de jeugd; 15.30 Voor de zieken; 16.30 Gram. 17.00 Boekbespr.; 17.15 Gram.; 17.40 Beursber.; 17.45 Gram.; 18.50 Emigratiepraatje; 1900 Nieuws; 19.10 Act.; 19.25 Gram.; 19.30 Pol. lezing; 19.40 Gram.; 20.30 Het'Brabants orkest; 21.00 Gevar. muziek; 21.40 Jong, oud, eeuwig, godsd. gedachtenwisse- ling; 21.55 Kamermuziek; 22.25 Boekbespreking; 22.30 Nieuws; 22.40 Gram.; 23.10 De wereld verwacht de kerk; 23.20 Gram.; 23.55 Nieuws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws; 8.18 Gram.; 8.40 Voor de .i"-gd; 9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10 Gram.; 10.00 Boekbespr.; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Promenade orkest; 11.00 Voor de kleuters; 11.15 Kamermuziek; 11.35 Gram. 12.00 Lichte muz.; 12.20 Voor de landbouwers; 12.30 Land- en h tuinbouwmed.; 12.33 Sport en prognose; 12.50 Gram.; 13.00 Nws; 13.15 Gram.; 13.25 Beurs berichten; 13.30 Lichte muziek; 14.00 Kamermuz.; 14.25 Voordr.; 14.45 Jeugdkoor; 15.05 Gevar. progr.; 16.00 Gram.; 16.30 Voor de zieken; 17.00 Vragenbeantw.; 17.25 Orgelspel; 17.50 Act.; 18.00 Nieuws; 18.15 Vlaamse notities; 18.20 Lichte muz.; 18.50 De punt jes op de i, praatje; 19.00 Voor de kinderen; 19.10 Jazzmuz. 19.30 Het platteland nu, gesprek; 19.45 Op bezoek bij anderen, gesprek; 20.00 Nieuws; 20.05 Boekbespr.; 20.10 Literaire .lezing; 20.20 Voor dracht; 20.35 Onderwijs als basis, lezing; 20.50 Een ongeluk zit in een klein hoekje, klankbeeld; 21.00 Gram.; 21.55 Les Milandes, klankbeeld; 22.15 Buitenl. week overzicht; 22.30 Nieuws; 22.40 Paspoort perikelen, gespr.; 22.50 Dagsluiting; 23.00 Soc. nieuws in Esperanto; 23.10 Muziek-revue; 23.55 Nieuws. BRUSSEL (VL.): 12.00 Nieuws; 12.02 Gram.; 12.30 Weerbericht; 12.35 Gram.; 12.50 Beursberich ten; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.; 14.00 Orkest; 15.00 Operettemuz.; 15.15 Promenadeconcert; 16.00 Koersen; 16.06 Gram. 17.00 Nws; 17.15 Lichte muz.; 17.45 Orkest; 18.00 Amus. muz.; 18.10 Boekbe spreking; 18.20 Voor de soldaten; 18.50 Gram.; 19.00 Nieuws; 19.40 Lichte muz.; 20.00 Orkest; 21.30 Gram.; 22.00 Nws; 22.15 Gram.; 22.55 Nieuws. 56. „Als Erwin aan boord van dat schip was geweest, had die vieze oude Hun het wel verteld. Noor man", gromt Svein Langtand. „Dat geloof ik juist niet", klinkt Gondalfs stem. „Hij hoopte ons uit te lokkenen uit het feit, dat hij mij daarbj) gadesloeg, blijkt, dat hij denkt, dat ik Eric de Noorman benDaardoor merkte hU niet, hoe ge schrok, heer Eric." De Noorman lacht grimmig. „Het kan geen kwaad, als hij U voor mij aanziet", geeft tij ten ant woord, „want Allan zal dan wel aantonen, dat hij zich vergisl maar dan is de ware vogel gevlo gen." Gondalf staart even peinzend vuor zich uil. „Alleen verbaast Toetah's wan trouwen mij... Welke reden kan hij hebben om te denken, dat één van ons de Norenvorst is.In ieder geval is het zaak, dat ge hier zo snel mogelijk vandaan gaat... Maar wat Er klinken snelle voetstappen buiten en Garad, Padmonds lijf wacht, komt opgewonden het ver trek binnen. „Er is een grote krijgsbende in aantocht," meldt hij. „Ik wilde hen tegemoet gaan. om te zien, wie het zijn, koning Padmond, of... Allan de Heruli, maarzijn stem hapert even. „Ik mocht van die verdoemde Hunnenbende be neden de poort niet uit..." Geschrokken staren de mannen elkaar aan, dan beent Eric zwij gend naar de kleine vensternis, vanwaar hij een gezicht heeft op de hoofdpoort en zijn gezicht is bleek, als hij zegt: „Het is Pad- mond met zijn legertje met Allan de Heruli." Televisieprogramma's. NED. TV: 20.00 Weekjournaal en weeroverzicht; 20.10 TV-spel; 21.15 De wijde wereld, buitenl. notities; 21.35 Film over de mis sie in Azië; 22.00 Epiloog. VL. BELG. TV: 19.30 Film; 19.45 Filmrep.; 20.00 Nieuws; 20.30 Gevar. progr.; 21.10 film- nieuws en nieuwe flims; 21.40 Film; 22.05 TV-rallye; 22.35 Nws.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 3