Een
nieuwe
wordt
dienstregeling
geboren
Radio en Televisie
Eric de Noorman
De laatste slag
:rdag 3 augustus" 1961
Donderdag 3 augustus 1961
Pagina 7
HET VERKEER
TUSSEN OOST- EN
WEST-DUITSLAND
Gezochte zeeman gesignaleerd
BEURSO VERZICHT
VERGETEN SPOORWEG
ENGELAND
EN DE E.E.G.
DE KOERS
ONTWIKKELING VAN
HET POND STERLING
Slachtoffer van auto
ongeluk in Duitsland
overleden
gezien het stadium waar-
voorstel verkeert niet
e gevraagde garantie zal
n. Maar, zegt hij, derge.
oot opgezette evenemen-
e mooi ze overigens ook
>or de gemeente, zijn in
volgen, voor een noodlij.
;emeente als Axel, des te
ls het eens een keer mis
in dit geval weinig voor
m mis te gaan, omdat er
«1 geen ruimte in zit.
:er is des te angstiger ge-
omdat bij een ander eve-
nl. het concours-hippique
nksterdag, dat, voor wat
betreft, geslaagd is, ja
dat de speaker door de
■ker deed schallen dat er
zoek was als nog nooit
-toond, n.l. 12.000 betalen-
ekers!
ris ik nu van achter de
;n moet vernemen, dat er
en W. nog al wat diplo-
ereist was om de mensen
concours er van te over-
dat er geen aanspraak op
meentelijke garantie ge
in worden, dan wil ik toch
toekomst wel waarschu-
i ons niet te ver te wa-
let dergelijke en andere
venementen.
noeten niet verder sprin-
in onze financiële stok
als wij een sloot over
en onze beschikbare laar-
inen slechts nuttig zijn als
ecies op de rietstoelen
i, dan is de kans om nat
ien toch wel erg groot,
gens heb ik respect voor
lernemingsdurf van het
entrum,
teer De Feijter zegt de
n van de heer C. van Ben-
volledig te kunnen onder
in.
leer P. J. van Bendegem
op, dat wanneer er ver-
kheidsfcelasting geheven
dergelijke evenementen
sn voordeel voor de ge-
zijn.
oorzitter wijst er op, dat
nog volkomen vrij is om
raagde garantie te verle-
of neen. Het college is
ening, dat het ons geen
1 kosten. Ook wij hebben
voor de durf van het
•entrum en dit heeft in het
getoond dat het iets kan
eren. Wij mogen blij
t zo iets hier kan gebeu-
le heer C. van Bendegem
iat wij bij het concours-
ie bijna het bokje waren,
dit toch tegenspreken,
geen sprake van geweest,
de heer P. J. van Bende-
itwoordt spreker, dat aan
elijkheidsbelasting 900
icht kan worden."
eer Oggel zegt in 't be-
bezwaar tegen dit hoge
ebedrag te hebben,, maar
idt het toch wel verant-
dat deze uiting van parti-
nitiatief door de gemeen-
3t gesteund. Wij kunnen
zeker van zijn, dat voor
instuiting, die zo'n taptoe
veel belangstelling zal
(ij vraagt zich af of wij
ergelijke dingen geen re
nds kunnen vormen uit de
:elijkheidsbelasting.
Voorzitter zegt met dit
idee zeker accoord te kun-
an.
jer C. van Bendegem zegt,
bij vroegere begrotings-
n wel eens heeft voorge-
m de opbrengst van de
lelijkheidsbelasting te
in een cultuurfonds. Uit
en fonds zouden wij cul-
tingen in de gemeente
subsidiëren. Of hier
ook een taptoe onder te
is, al is deze ontegen-
ik mooi, is een andere
voorstel van B. en W. om
vraagde garantie te ver
wordt zonder hoofdelijke
ing aangenomen.
ivraag.
ïeer P. 1. van Bendegein
t in 1965 het contract met
trale Dienst van Bouw- en
(toezicht afloopt. Willen
r van af, dan moeten wij
lig opzeggen. Hij vraagt
V. dit in de gaten te hou-
olgens wijst hij op de
toestand van straten en
Voorzitter zegt voor wat
ste betreft tijdig met voor-
te zullen komen,
eer De Feijter vraagt aan-
voor het verkeer in de
itraat. Het zou toch goed
het parkeerverbod aan
ie werd uitgevoerd.
'oorzitter antwoordt dat
de gewacht moet worden
aflevering van de desbe
de verkeersborden,
eer C. van Bendegem zegt
bewoners aan de Noord-
an de Kanaalkade tussen
nssenstraat en De Ruytei
bij enige regenval hun erf
iet droge voeten kunnen
DE VRIJE ZEEUW
Miljoenste bezoeker
op Schiphol
Een week eerder dan in 1960
heeft Schiphol woensdagochtend
zijn miljoenste bezoeker van het
■iaar begroet. Het was de verbou
wereerde, 28-jarige Wageningse
eiectromonteur H. J. van de
Weerd, neef van de bekende Wa-
I «eningse voetballers van die
paani. Te oordelen naar zijn ge
laatsuitdrukking meende hij aan-
vankelijk, dat men hem wilde
beetnemen, toen een vertegen
woordiger van de luchthaven
hem bij de ingang temidden van
I de stroom bezoekers ging toe-
«dreken.
De heer Van de Weerd bracht
met vrouw en twee zoontjes voor
hel' eerst* van zijn leven een be
zoek aan Schiphol. Het was een
regenachtige ochtend, maar de
tocht was de zoontjes beloofd en
bii nader inzien hadden vader en
moeder Van de Weerd er geen
spijt van. De heer A. A. Dulle,
hoofd bureau voorlichting van de
luchthaven, bood hun een gratis
retourvlucht Amsterdam—Parijs
aan en later bedolven vertegen-
I woordigers van alle op Schiphol
I gevestigde luchtvaartmaatschap-
pijen de miljoenste bezoeker en
zijn gezin onder cadeaus, zoals
de bekende blauwe reistassen,
dure aanstekers, een langspeel
plaat, vliegtuigmodellen en een
reiskoffertje.
Alleen over die vlucht naar
Parijs toonden ze zich niet opge
togen. „We hebben nog nooit ge
vlogen en ik vind vliegen grieze
lig". zei mevr. Van de Weerd.
Haar man voegde eraan toe: „Ik
I ga tenminste heel wat liever per
auto".
Waiter Ulbricht, het Oostduit-
I se staatshoofd, heeft in een on
derhoud met „De Gazet van Ant
werpen" gezegd, dat hij voorlo
pig niet van plan is de grens te
sluiten, zodat er geen Oostduit
sers meer naar het Westen kun
nen uitwijken. Als enige voor-
waarde stelt hij, dat men in liet
Westen „vreedzame gevoelens
toont.
De 28-jarige zeeman J. J. L. vechtpartij in Hoek van Holland.
uit Rotterdam, die wordt gezocht
in verband met doodslag op een
Duitse politiecommissaris, zou
dinsdagavond in de bosjes in
Hoek van Holland gesignaleerd
zijn.
Een politieagent zag vlak bij
het bureau een man verdacht
rondscharrelen. Hij ging er op
af en meende de gezochte zee
man te herkennen. Toen hij
dichterbij kwam, ging de ander
er vandoor. Zelfs een waarschu
wingsschot hield hem niet tegen.
De politieagent waarschuwde een
collega en toen zij samen op zoek
gingen, zagen ze de zeeman plot
seling op dezelfde plaats weer
opduiken. Weer werd er gescho
ten en weer ging de man er van
door. Hierop werd een uitge
breid politie-onderzoek inge
steld. In verband met gevonden
bloedsporen wordt vermoed, dat
de vluchteling gewond moet zijn
Eveneens dinsdagavond heb
ben drie meisjes in Maasdijk een
man gesproken, die gewond was
aan een hand. Hij had hen ver
teld dat hij dit opgelopen bij een
Brit in Katanga
gearresteerd
Uit de omgeving van de Ka-
tangese regering wordt verno
men, dat in Elisabethstad de En
gelsman Richard Browne is ge
arresteerd op beschuldiging van
spionage. Hij zou de Verenigde
Naties hebben meegedeeld, dat
Loemoemba door een Belg is
vermoord.
Kapitein Browne stond aan
het hoofd van een eenheid Euro.
pese soldaten die in het noorden
van Katanga heeft gestreden.
De Verenigde Naties hebben
hem driepnaal uit Katanga ge
zet. Steeds keelde hij terug.
De aanhouding moet eind vo
rige week zijn verricht.
De regering van Katanga
heeft steeds verklaard, dat Loe
moemba na zijn vlucht uit ge
vangenschap door dorpelingen
is gedood.
PHILIPS „WILLIG" IN VASTE MARKT
Na de kwakkelende houding
die de internationale waarden
dinsdag hebben te zien gegeven,
heeft het Damrak gistermiddag
vaste tot willige koersen bij de
opening geregistreerd. De stoot
tot deze tendentie werd gegeven
door WallstYCet, waar dinsdag
Het Dow .ïppvs-gemiddelde vóbp
de industrie-aandelen zonder
enige moeite op een nieuw all-
time record werd gebracht. Dit
gemiddelde steeg tot 713.94. De
kooplust op de Newyorkse beurs
wordt toegeschreven aan de
goede verwachtingen in de ko
mende maanden voor het Ame
rikaanse bedrijfsleven, terwijl de
i vrees voor inflatie aldaar tenge
volge van o.a. de grote defensie
uitgaven, kopers in de markt
brengt. Men had in Wallstreet
niet alleen belangstelling voor
de eigen fondsen. Ook de Neder,
landse internationale ontmoet
ten er goede vraag. Vooral Phi
lips profiteerde hiervan. Dii
fonds iag er zelfs „willig" in de
markt. Zeer begrijpelijk sloot
Amsterdam zich gedurende het
telefonisch avondverkeer van
dinsdag bij de vaste stemming
in New York aan. Aandelen Phi.
lips bereikten toen een hoogst
koers van 998, Unilever 758,
Hoogovens 960, AKU 405 en
Kon. Olie 119.80. Gistermorgen
deed men er nog een schepje bo
ven op bij een regelmatige af
faire met ais hoogste koers voor
Philips 1004, AKU 412, Unile
ver 761, Hoogovens 962 en Kon.
Olie f 120. Al spoedig bleek bij
de eerste notering 0p de offi-
ciële beurs, dat men 's morgens
wat te hoog had gegrepen. Ahe
openingskoersen bleven onder
het hoogste niveau van de mor
genuren. Dit verhinderde echter
niet dat er forse koerswinsten
werden geboekt. Philips „willig"
met een koersverbetering, ten
opzichte van de vorige slotkoers,
met ruim 30 punten op 99s'.
AKU's liepen op van 406 tot 408
en stegen op deze koers circa 7
punten. Unilevers 757 na 753 en
een vorige slotkoers van 745.
Certificaten Hoogovens circa 10
punten hoger op 960. Kon. Olie
ruim een gulden beter op
118.70. Doordat het buitenland
merendeels verstek liet gaan,
bleef de handel over de gehele
linie zeer beperkt. In de ope
ningskoersen kwam weinig ver
andering meer. De stemming in
Amsterdam werd mede gestimu
leerd door de hogere koersen
die de Westduitse beurzen en
ook Londen gisteren te zien ga-
Ven.
Ook in de overige afdelingen
i Weef het zeer rustig. In de cul
tuursector gebeurde vriiwel niets
van betekenis. Aandelen Am
sterdam Rubber lagen een pun-
le hoger op 110 in de markt,
'j et de scheepvaartwaarden wil
de het gisteren wederom niet al
e best vlotten. De koersen stel-
i Pn zich beneden het vorige
S i niveau. De verliezen bleven
'ter beperkt. Staatsfondsen
rekkelijker met weinig za-
In de lokale afdelingen wer
den de aandelen van de groot
banken hoger geadviseerd. Aan-
n Ned. Grondbriefhank wer
den wederom op 300 procent
erhandeld. Kon. Zout werd op
UoO (1130) geadviseerd. Voor
"e inschrijving a pari op de 5
procent obligaties 1961 ten las
te van de Reders Scheepskreaiet
Vereniging te Kristiansands S.
in Noorwegen, groot 12,5 mil
joen, bestond ter beurze een
enorme belangstelling.
De meisjes werd een foto van de
gezochte zeeman getoond, maar
zij herkenden hem er niet in. De
man die zij gesproken hadden,
zag volgens hen ook veel ouder,
ongeveer 46 jaar.
Beursindices
31/7 1/8 2/8
Int. Conc. 554.98 552.58 562.99
Industrie 371.91 372.81 375.91
Scheepvaart 182.61 179.06 179.73
Banken 235.43 233.38 235.09
Handel enz. 162.91 161.82 164.01
Algemeen 404.72 403.22 409.33
Nabeurskoersen
AKU:
401—402 slot (409)
Kon. Olie:
11S.50—119.30 118.50 (119.50)
Philips:
981—998 981 (999)
Unilever-
745—753 745 758)
Hoogovens:
951 953 laten (95914)
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier, heden gel
dend, luiden:
Engelse pond 10.0110.11,
Amerikaanse dollar 3.573.61,
Canadese dollar 3.443.49,
Franse frank (100) 72.6573.15,
Belgische frank (100) 7.187.23,
Duitse Mark (100) 89.85—90.35,
Zweedse kroon (100) 69.30
70.30, Zwitserse frank (100)
83.2083.70. Italiaanse lire
(10.000) 57.5059.50. Deense
kroon (100) 51.8052.80, Noor
se kroon (1001 49.9050.90. Oos
tenrijkse Schilling (100) 13.95—
14.05, Portugese escudo (100)
12.5012.65, Spaanse peseta
(100) grote coupures 6.006.15.
's Werelds eerste ruimtevaar
der, majoor Gagarin, is dinsdag
in Sao Paulo (Brazilië) aangeko
men. Hij werd door de bevolking
hartelijk ontvangen.
Sinds 1954 is een spoorlijn van
127 km lengte, ondanks zijn be
lang voor een streek aan de be
nedenloop van de Wolga, volko
men „vergeten" en door onkruid
overwoekerd, aldus het Sowjet-
regeringsorgaan „Izwestia".
De spoorlijn tussen Poegats-
jefsk en Zwezda werd tijdens de
tweede wereldoorlog' aangelegd
en in de jaren 1952/'54 ten koste
van een bedrag vna 7,2 miljoen
roebel (circa 24 miljoen gulden)
geheel vernieuwd en gemoderni
seerd. Als gevolg van een wijzi
ging van de begroting moesten
de werkzaamheden o.a. de
aanleg van een brug over de
Irguiz, een zijrivier van de Wol-
ga echter voortijdig worden
gestaakt
De lijn was niet te gebruiken
en werd langzamerhand „ver
geten". Hij komt thans niet meer
voor op de kaarten van het
spoorwegnet in het gebied van
de Wolga.
Zestien conservatieve Lager
huisleden, behorend tot de rech
tervleugel van de partij, eisen
van de regering een belofte dat
zij niet zal instemmen met het
prijsgeven van nationale soeve
reiniteit als gevolg van toetre
ding tot de E.E.G.
Zij hebben dinsdag een amen
dement ingediend op de motie
waarin de regering het Lager
huis verzoekt het besluit, onder
handelingen met de E.E.G. te be
ginnen, goed te keuren. De rege
ring dient volgens dit amende
ment „elke regeling met de zes
te verwerpen die het afstand
doen van soevereiniteit impli
ceert, of die een stilzwijgende
verplichting inhoudt Engeland
bij een bepaalde politiek te be
trekken". Dit is namelijk „on
veren'gbaar met de traditionele
rol van Engeland in het Gemene
best en de wereld".
Op de Londense wisselmarkt
is het pond sterling voor het
eerst sedert half april j.l. weer
op de pariteit van de Amerikaan
se dollar gekomen; de koers M i
het pond sterling steeg tot 2,80
dollar.
Na de bekendmaking van de
versoberingsmaatregelen van de
Britse regering is de koers van
het pond gestadig gestegen; in
vergelijking met het dieptepunt
van de economische cirisis in
1957 met 1% cents.
De financiële redacteur van
Reuter schrijft dat de Bank van
Engeland gisteren een groot be
drag aan dollars heeft gekocht
tot steun van de Britse reserves.
Volgens valutahandelaren was de
Bank van Engeland de enige
leverancier van ponden sterling
tegen de aankopen dollars. Zij
voegden hieraan toe dat de wis
selkoers van het pond sterling
ver boven de pariteit met de dol
lar zou zijn gestegen, indien de
Bank van Engeland niet zou zijn
overgegaan tot verkopen van
ponden tegen aankopen van dol
lars. In andere woorden; de
koers van het pond gaf een ver
betering te zien en deze verbete
ring zou nog sneller gegaan zijn
indien de Bank van Engeland de
stijging niet had beteugeld door
dollars uit de markt te nemen
in ruil voor ponden sterling.
Voor de Bank van Engeland is
het de gebruikelijke gang van
zaken van deze techniek gebruik
te maken, wanneer zich een
krachtige koersontwikkeling
voordoet. Bij een dergelijke
werkwijze profiteert de koers
evenals de reservepositie. Aldus
Reuters financiële redacteur.
De Westeuropese valuta's
moesten terrein prijsgeven aan
het pond. De Deutsche Mark
daalde met pfennig tot 11.16
DM per pond, de Zwitserse frank
met 214 centimes tot 12.101s
frank per pond en de Franse
frank met centime tot 13.27's
frank per pond sterling.
Hei meest geraadpleegde boek van Nederland, dat deze
keer de reiziger en de N.S. moeilijkheden bezorgde.
(van onze verslaggever)
Utrecht (P P) - Wij houden een klein boekje in onze hand, een
boekje, dat tussen vele andere uitgaven en standaardwerken op
valt door zijn eenvoud van uitvoering. Wij bladeren het door; kleine
cijfertjes en getallen, letters, streepjes en op het eerste gezicht
vreemde tekens schermen voor onze ogen. Het is. het spoor
boekje van de Nederlandse spoorwegen, de nieuwe dienstregeling,
waarover heel Nederland als het ware op zijn kop gestaan heeft.
De zomerdienstregeling, die reizigers, zowel als de N.S. nachtmerrie
op nachtmerrie heeft bezorgd, omdat deze dienstregeling niet uit
voerbaar bleek door verschillende omstandigheden, iets, dat de
Nederlandse spoorwegen in al die jaren van haar bestaan nog nooit
is gebeurd. Zeker, na de moeilijke en verwarrende beginmaanden
rijden de treinen nu vrijwel op tijd, maar niet nadat men de dienst
regeling drastisch heeft vereenvoudigd, alsmede andere maatrege
len heeft genomen, waardoor uitvoering mogelijk werd. In weer
wil van die moeilijkheden van kortgeleden is dit veelbesproken
boekje de hulp en toeverlaat van meer dan een half miljoen men
sen, die gebruik maken van de diensten van de N.S. Een half
miljoen. Een dergelijke oplage is voor uitgever en auteur om van
te watertanden. De uitgever en de auteur zijn bij dit boekje in een
persoon verenigd de Nederlandse Spoorwegen.
vak, de horizontale lijnen vormen.
Uiteraard zijn er baanvakken, die
zeer druk bereden worden, zodat men
aan één grafiek niet voldoend" heeft.
Voor deze baanvakken heeft men er
In de keuken
Wij bevinden ons in gezelschap van
de chef Voorlichting in een van de
enorme hoofdgebouwen van de N.S.,
aan de Catharijnesingel te Utrecht.
In één van de honderden kamers
vinden we de g-afieken, waarop de
loop van de treinen op ieder baan
vak door het gehele land wordt uit-
gepast en uitgezet. Voor de leek lij
ken deze uitbeeldingen ingewikkelder,
nog verwarrender dan 't spoorboek
je zelf, dat door het vele gebruik
reeds even „eigen" is geworden als
de inhoud van de portemonnee van
de gebruiker. Voor ons ontwikkelt
zich een wirwar van lijnen, tekens en
streepjes en er is een duidelijke uit
eenzetting voor nodig voordat wij
enigszins van de gedachte doordron
gen raken, dat de grafieken eigenlijk
„het hart van het spoorboekje" zijn.
Naar hun» aardrijkskundige ligging
worden de stations op deze grafieken
onder elkaar uitgezet. Boven de te
keningen staan de uren (van o tot 24
uur) aangegeven, die de verticale
lijnen van het blad, waarop de gra
fieken staan, vorme-n, terwijl de sta
tions, liggende in een bepaald baan-
twee gemaakt, waarvan de eerste
loopt van 0 tot 12 uur en de tweede
van 12 tot 24 uur.
Het is begrijpelijk, dat niet alleen de
loop der personentreinen, die men
in het spoorboekje vindt, hier op wor
den aangegeven, maar ook alle goe
derentreinen en de zogenaamde ex
tradiensten bij bizondere gelegenhe
den. Direct kan men zien, welke lijn
een sneltrein of een stoptrein voor
stelt. De lijn van de sneltrein loopt
kaarsrecht, de streep van de stop
trein wordt op elke stopplaats on
derbroken en loopt (jus trapsgewijs
van het begin naar het eindpunt.
Wirwar en medeleven
„Het lijkt zo'n gemakkelijk werkje",
aldus onze gastheer, „maar er zijn
zoveel factoren, die een belangrijke
rol spelen bij het samenstellen van
een spoorboekje, dat het niet alleen
enorm ingewikkeld is, maar dat bo
vendien precisiewerk hier een eerste
vereiste is, daar niets aan het toeval
mag worden overgelaten. En als de
reizigers dan eens mopperen, dat
hun trein over tijd is, dan behoeft
dat niet de schuld van de spoorwe
gen te zijn, maar dan kunnen er
factoren in het spel zijn, die bij het
samenstellen van een spoorboekje
niet waren te verwachten. Bovendien
kost ieder oponthoud, zelf ook de
twee minuten stilte op de avond voor
de bevrijding, ons handen vol geld.
Zo nauw steekt dat.
Daarnaast staat de leek. die zich
geen voorstelling kan maken van de
moeilijkheden, waarmede wij te kam
pen hebben. Het is dus geen won
der, dat zowel particulieren als ver
enigingen direct na 't bekend worden
van de nieuwe dienstregeling brieven
schrijven met het verzoek of dit en
dat niet zus en zo had gekund en
of die verandering alsnog kan wor
den aangebracht. De spoorwegen be
steden aan elk verzoek tot wijziging,
dat in hun bezit komt, de grootst
mogelijke aandacht en als de wijzi
ging inderdaad een verbetering in
houdt, dan zal men ook niet aarze
len een wijzigingsblad uit te geven,
al kunnen we dit niet voor elk wis
sewasje doen.
Men pleegt vooraf overleg met de
scheepvaart, daar er tal van beweeg
bare bruggen in de spoorlijnen lig
gen. De Spoorwegraad, waarin ver
tegenwoordigers van verschillende
organisaties cn verenigingen zitting
hebben, worden geraadpleegd, maar
daarnaast staat de schat van gege
vens van de spoorwegen zelf, die
zij hebben verkregen door nauwkeu
rige tellingen op de verschillende
baanvlakken, gedetailleerd naar da
tum, traject en station. Men stelt
zich voor ogen een zoveel mogelijk
„starre dienstregeling" te ontwerpen,
waarbij wordt gestreefd naar vaste
vertrektijden en aankomst op de gro
te stations zowel voor het zomer- als
het winterseizoen, daar dit ook van
belang is voor de P. T, T. voor wat
betreft de post, en 't in- en uitladen
van fietsen en bagage. De bedoeling
is, dat iedere nieuwe dienstregeling
een verbetering is."
Historische fout
Bij elke nieuwe dienstregeling wordt
gestreefd naar meer efficiëntie, naar
een groter dienstbetoon aan de reizi
gers, naar een nuttiger en economi
scher gebruik van mankracht en ma
teriaal. Maar er zijn ergens grenzen,
grenzen waar theorie en praktijk
Mcppd
elkaar niet meer dekken. En tiet
schijnt dat die grens met de zomer
dienstregeling werd bereikt.
Velen rekenen dit de Nederlandse
Spoorwegen aan, als de grootste fout
die ooit in de geschiedenis van dit
nationale bedrijf werd gemaakt en
misschien zal het ongeveer zo in de
annalen opgetekend worden, het is
mogelijk, maar wanneer men heeft
gezien, welk een gigantism en in
gewikkeld bedrijf het uitzette- en
„plannen" van zo'n dienstregeling is,
dan is men toch geneigd de hoed af
te nemen voor de mensen die zoiets
uitzetten, want duizend en één moei
lijkheden moeten bij de samenstel
ling van deze reisgids worden over
wonnen en toch is het maar één
maal voorgekomen, dat er een echte
fout, die overigens historisch werd,
in voorkwam. De tijden van het tra
ject waaraan Venray ligt, waren door
onbekende oorzaak in het boekje een
regeltje gezakt en zo stond daar op
het station waar de trein niet stopte,
een groot aantal mensen op „hun"
trein te wachten, terwijl daar. waar
de trein wei halt hield, niemand te
bekennen viel! Daartih zijn geen ern
stige fouten meer gemaakt. Dit is niet
alleen de verdienste van de samen
stellers van het spoorboekje, maar
ook van de drukkers: drukkerij
Boekhoven te Utrecht, een van Ne
derlands grootste drukkerijen.
Sigarenzakje en
koninklijke brief
Uit de archieven van de Nederland
se Spoorwegen duikelen we het eer
ste spoorboekje op. Nou ja. spoor
boekje.. Het was 'n eenzijdig bedrukt
velletje dat slechts de dienstregeling
van de eerste spoorlijn in Nederland
van 21 september 1839 van Amster
dam naar Haarlem aangaf.
Reeds spoedig kwam er uitbreiding.
Op 15 april 1851 verscheen er een
dienstregeling in tabelvorm, eohter
geheel gedrukt op de achterkant van
een sigarenzakje, waarmee de firma
van Kempen Valk niet alleen haar
sigaren maar ook de spoorwegen
aan de man trachtte te brengen.
Daarna versoheen het eerste „5 cents
Nederlandse spoorboekje" op 1 ok
tober. 1895.
Eigenlijk behoeft het geen bewon
dering te wekken, dat er nooit fou
ten in het spoorboekje voorkomen.
Drukkerij van Boekhoven heeft reed*
vrij snel de opdracht gekregen om 't
spoorboekje te drukken, want nog
bezit men in de archieven een brief
.-an 1879 van koning Willem als dank
voor de exemplaren, die Z. M. bij het
verschijnen daarvan waren toegezon
den. Pas geleidelijk aan, met d»
ontwikkeling van ons land en de
groei van de spoorwegen, heeft het
boekje zijn huidige vorm gekregen.
Een vorm die over het algemeen de
gebruikers wel voldoet. Want wie
even 't systeem van de tabellen kent.
,-indt vlot de treinen die hij zoekt.
Het spoorboekje is een van de meest
verkochte boeken, maar iedereen
ontbreekt de animo om het als een
boeiende Docket uit te lezen.
Een deel van de grafiek van de
treinenloop Meppel - Leeuwar
den v.v. in de avonduren van T
tot 12 uur. De vette zwarte lijnen
dulden de meltreinen aan; stip
pen op deze lijnen geven aan,
dat zij niet rijden op zon- en
feestdagen. Daarnaast duiden de
genummerde lijnen (op de grafiek
zelf met blauwe lijnen aangege
ven) de goederentreinen aan.
Duidelijk kan men ook de minu-
tencijfers waarnemen van aan
komst en vertrek bij de verschil
lende tussenstations.
De 60-jarige heer H. Eshuis
uit Amsterdam is dinsdag in het
ziekenhuis in Siegburg bij Bonn
overleden aan de verwondingen,
die hij zondag opliep bij een ver
keersongeval in Uckerath.
De drie andere Nederlanders,
die bij dit ongeluk betrokken
waren, verkeren nog steeds in
ernstig levensgevaar.
Het zijn de 46-jarige echtge
note van de heer Eshuis en het
echtpaar D. Imming, eveneens
uit Amsterdam.
Zij zijn zondag op een valjan-
tietocht met een auto van het
wegdek geraakt en tegen een
boom gereden.
VRIJDAG 4 AUGUSTUS.
HILVERSUM I: 7.00 Nws; 7.15
Gram.; 7.45 Morgengebed; 8.00
Nieuws; 8.18 Gram.: 8.50 Voor
de vrouw; 9.35 'Waterstanden;
9.40 Voor de jeugd: 10.05 Gram.;
11.00 Voor de zieken; 11.40 Gram.
11.50 Als de ziele luistert; 12.00
Middagklok; 12.04 Gram.; 12.30
Land- en tuinbouwmed.; 12.33
Gram.; 1300 Nieuws; 13.15 Zon
newijzer; 13.20 Gram.; 13.45
Vrouwenvraagbaak; 14.00 Gram.
14.30 Gram. 15.00 Voor de jeugd;
15.30 Voor de zieken; 16.30 Gram.
17.00 Boekbespr.; 17.15 Gram.;
17.40 Beursber.; 17.45 Gram.;
18.50 Emigratiepraatje; 1900
Nieuws; 19.10 Act.; 19.25 Gram.;
19.30 Pol. lezing; 19.40 Gram.;
20.30 Het'Brabants orkest; 21.00
Gevar. muziek; 21.40 Jong, oud,
eeuwig, godsd. gedachtenwisse-
ling; 21.55 Kamermuziek; 22.25
Boekbespreking; 22.30 Nieuws;
22.40 Gram.; 23.10 De wereld
verwacht de kerk; 23.20 Gram.;
23.55 Nieuws.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws;
8.18 Gram.; 8.40 Voor de .i"-gd;
9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10
Gram.; 10.00 Boekbespr.; 10.05
Morgenwijding; 10.20 Promenade
orkest; 11.00 Voor de kleuters;
11.15 Kamermuziek; 11.35 Gram.
12.00 Lichte muz.; 12.20 Voor de
landbouwers; 12.30 Land- en
h
tuinbouwmed.; 12.33 Sport en
prognose; 12.50 Gram.; 13.00
Nws; 13.15 Gram.; 13.25 Beurs
berichten; 13.30 Lichte muziek;
14.00 Kamermuz.; 14.25 Voordr.;
14.45 Jeugdkoor; 15.05 Gevar.
progr.; 16.00 Gram.; 16.30 Voor
de zieken; 17.00 Vragenbeantw.;
17.25 Orgelspel; 17.50 Act.; 18.00
Nieuws; 18.15 Vlaamse notities;
18.20 Lichte muz.; 18.50 De punt
jes op de i, praatje; 19.00 Voor
de kinderen; 19.10 Jazzmuz. 19.30
Het platteland nu, gesprek; 19.45
Op bezoek bij anderen, gesprek;
20.00 Nieuws; 20.05 Boekbespr.;
20.10 Literaire .lezing; 20.20 Voor
dracht; 20.35 Onderwijs als basis,
lezing; 20.50 Een ongeluk zit in
een klein hoekje, klankbeeld;
21.00 Gram.; 21.55 Les Milandes,
klankbeeld; 22.15 Buitenl. week
overzicht; 22.30 Nieuws; 22.40
Paspoort perikelen, gespr.; 22.50
Dagsluiting; 23.00 Soc. nieuws in
Esperanto; 23.10 Muziek-revue;
23.55 Nieuws.
BRUSSEL (VL.): 12.00 Nieuws;
12.02 Gram.; 12.30 Weerbericht;
12.35 Gram.; 12.50 Beursberich
ten; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.;
14.00 Orkest; 15.00 Operettemuz.;
15.15 Promenadeconcert; 16.00
Koersen; 16.06 Gram. 17.00 Nws;
17.15 Lichte muz.; 17.45 Orkest;
18.00 Amus. muz.; 18.10 Boekbe
spreking; 18.20 Voor de soldaten;
18.50 Gram.; 19.00 Nieuws; 19.40
Lichte muz.; 20.00 Orkest; 21.30
Gram.; 22.00 Nws; 22.15 Gram.;
22.55 Nieuws.
56. „Als Erwin aan boord van dat
schip was geweest, had die vieze
oude Hun het wel verteld. Noor
man", gromt Svein Langtand.
„Dat geloof ik juist niet", klinkt
Gondalfs stem. „Hij hoopte ons uit
te lokkenen uit het feit, dat
hij mij daarbj) gadesloeg, blijkt, dat
hij denkt, dat ik Eric de Noorman
benDaardoor merkte hU niet,
hoe ge schrok, heer Eric."
De Noorman lacht grimmig.
„Het kan geen kwaad, als hij U
voor mij aanziet", geeft tij ten ant
woord, „want Allan zal dan wel
aantonen, dat hij zich vergisl
maar dan is de ware vogel gevlo
gen."
Gondalf staart even peinzend
vuor zich uil.
„Alleen verbaast Toetah's wan
trouwen mij... Welke reden kan
hij hebben om te denken, dat één
van ons de Norenvorst is.In ieder
geval is het zaak, dat ge hier zo
snel mogelijk vandaan gaat...
Maar wat
Er klinken snelle voetstappen
buiten en Garad, Padmonds lijf
wacht, komt opgewonden het ver
trek binnen.
„Er is een grote krijgsbende in
aantocht," meldt hij. „Ik wilde
hen tegemoet gaan. om te zien,
wie het zijn, koning Padmond, of...
Allan de Heruli, maarzijn
stem hapert even. „Ik mocht van
die verdoemde Hunnenbende be
neden de poort niet uit..."
Geschrokken staren de mannen
elkaar aan, dan beent Eric zwij
gend naar de kleine vensternis,
vanwaar hij een gezicht heeft op
de hoofdpoort en zijn gezicht is
bleek, als hij zegt: „Het is Pad-
mond met zijn legertje met Allan
de Heruli."
Televisieprogramma's.
NED. TV: 20.00 Weekjournaal
en weeroverzicht; 20.10 TV-spel;
21.15 De wijde wereld, buitenl.
notities; 21.35 Film over de mis
sie in Azië; 22.00 Epiloog.
VL. BELG. TV: 19.30 Film;
19.45 Filmrep.; 20.00 Nieuws;
20.30 Gevar. progr.; 21.10 film-
nieuws en nieuwe flims; 21.40
Film; 22.05 TV-rallye; 22.35 Nws.