Een vluchtheuvel op zee
1
UITSLAG MERRIEPREMIEKEURING 1961
De ronde van Frankrijk
ichmann
Het hospitaal-kerkschip „De Hoop is
Koninklijke Vereniging „Het Nederlandse Trekpaard" Afdeling Zeeland
15-JARIG MEISJE IN AMERIKA ONTVOERD
Negentien mannen trotseren de ele
menten om zeelieden in nood te helpen
Belg Van Aerde won de
twaalfde étappe
De tourkopstukken hadden in
de twaalfde étappe van Antibes
naar Aix-en-Provence een vrije
dag genomen. Al wie in de alge
mene rangschikking een achter
stand had van een half uur of
meer had, mocht naar hartelust
avonturieren. En dat werd ge
daan ook. De Franse regionaal
Bihouee ontsnapte al na twee
kilometer, tien kilometer verder
kreeg hij gezelschap van Abate,
ULBRICHT SPRAK
OVER DE
NOODZAAK VAN
HET TE SLUITEN
VREDESVERDRAG
MOTORSPORT
WATERPOLO
JEKER
ERGEHAALD
dynamietontploffing de
welke nota bene evenals
k verdwijnen moest wegens
alligheid, ineenzijgen. Toen
islag op de 35 ineter hoge
werd beraamd waren de
gen in de buurt tijdelijk
ontruimd.
DE VRIJE ZEEUW
Cat.
no.
Naam merrie en stamboekno.
Eigenaar en woonplaats
Prijs
Cat.
no.
Naam merrie en stamboekno.
Eigenaar en woonplaats
Prijs
OOSTBURG
2-jarige merries, geboren 1959. Kleine maat.
510-jarige merries, geboren 19561951. Kleine maat.
11 Successe van Hersa 215691
18
19
17
12
Gonda van 't Hoekje
Carla van Dorpzicht
215120
215703
Gebr. A. en J. Haverbeke,
IJzendijke
A. Dellaert, IJzendijke
Alb. van WaesGoossens,
IJzendijke
13 Tosca van de Blindeweg
2-jarige merries, geboren 1959. Grote maat.
P. E. do Backere, St. Kruis
Iz. Verplanke, Waterlandkerkje,
post Oostburg
F. D. Haak, Biervliet
Ella 215665
Liza van Slapershaven 215652
215700
20
21
3-jarige merries, geboren 1958. Kleine maat.
Cora K. 59698 1 Joz- Schijve, Zuidzande 2
3-jarige merries, geboren 1958. Grote maat.
Oda van Sluis K. 59700 I A. Wemaer, Sluis 1
4-jarige merries, geboren 1957. Kleine maat.
Aardenhof K. 58555 I A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat 1
22 Jenny van
23
24
4-jarige merries, geboren 1957. Grote maat.
Astrid van Bea K 58599 I O. A. Biondeel, Aardenburg
Elly van Jentjeshof K 58598 I P. E. de Backere, St. Kruis
la
lb
30
26
27
25
32
31
35
34
36
Costause K. 54483
Prinses van Nieuwenhof
K. 57416
Jenny van Dorpzicht K. 57540
Selma K. 57402
R. J. en A. E. de Milliano, Oostburg la
A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat lb
A. van WaesGoossens, IJzendijke 2
Joz. Schijve, Zuidzande 3
510-jarige merries, geboren 19561951. Grote maat.
A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat
Stallen De Dobbelaere, IJzendijke
A. Wemaer, Sluis
Stallen De Dobbelaere, IJzendijke
Stallen De Dobbelaere, IJzendijke
Coquette van de Melo K. 56292
Wilma K. 57410
Frida van Sluis K. 53837
Una K. 55041
Sadie K. 52540
Merries ouder dan 10 jaar.
38 Bertha van de Melo K. 49990 P. E. de Backere, St, Kruis
37A Quitta K. 49956 I Stallen de Dobbelaere, IJzendijke
39A Mia van Nieuwenhof K. 41009 A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat
la
lb
lc
ld
2
1
2a
2b
Sommièi
Onderstaande merrie van de categorie 510 jaar ontving in 1958 de herinne
ringsmedaille, daar zij twee achtereenvolgende jaren no. 1 in de categorie 510-
jarige merries heeft gestaan. Thans wordt aan deze merrie nog een geldprijs van
10,toegekend.
4A Bea van Gerda K. 58599 O. A. Biondeel, Aardenburg
(De letter A achter het catalogusnummer geeft aan dat de betreffende merrie
het gebruikswaardecertificaat A behaalde.)
De permanente
heeft woensdag van het West-
Duitse antwoord op het Sowjet-
Russische memorandum van 1
februari over de kwesties Bef'
lijn en Duitsland kennis geno
men. Verwacht wordt dat r161
antwoord van Bonn in de komen
de dagen, waarschijnlijk m het
weekeinde, in Moskou zal vvoi -
den overhandigd. De antwoor-
antwoord aan moskou
NAVO-raad den van de drie Westelijke grote
mogendheden op de Weense me
moranda van Chroesjtsjef zullen
kort daarop volgen. Deze ant
woorden zullen naar de inhoud
gelijk zijn maar in de bewoor
ding enigszins van elkaar afwij
ken, aldus heeft een woordvoer
der van het Franse ministerie
van Buitenlandse Zaken meege
deeld.
In ambtelijke Franse kringen
toonde men zich verbaasd over
berichten uit Londen volgens
welke de Westelijke machten het
eens geworden zouden zijn over
nieuwe voorstellen ter oplossing
van het Berlijnse probleem. Vol
gens bedoelde berichten zou het
Westen Moskou willen bewegen
tot handhaving van de status
qou in Berlijn tegen erkenning
van Oost-Duitsland en zijn gren
zen.
De politic in Amerika zoekt
reeds twee dagen naar de 15-
jarige Denise Sullivan om te
voorkomen dat zij door een ge
wapende bandiet wordt ver
moord of in de woestijn van
Utah van dorst zal omkomen.
Het 15-jarige schoolmeisje is
dinsdag met haar moeder en een
begeleider bij een autotocht
door een woestijn door een ban
diet overvallen. Haar moeder
werd doodgeschoten en de bege
leider werd ernstig gewond. De
bandiet vluchtte hierna met het
meisje de woestijn in.
De politie hoopt beide bij een
waterbron te vinden
r IEMAND GEDOOD
eraa] Grawitz, hoofd van
dische dienst van de S.S.,'
volgens Morgen gezegd dat
persoonlijk bevel heeft ge-
de Joden uit te roeien.
enkele honderden men-
aren direct bij de" y.erdel-
:elf betrokken, aMufc M.-oui'--
ïimmler had GrawiTV. yerMi
Hitier een manier aan de
te doen om de Joden pijn-
n snel te doden. Gas werd
schiktste middel bevonden.
CDE KAMER
.OTERIJBELASTING.
Tweede Kamer heeft don-
gmiddag de behandeling
iet wetsontwerp Loterijbe-
g voortgezet. Thans zijn de
len aan de orde.-
heer Geertsema (V.V.D.)
een amendement toe, be-
geen Loterijbelasting te
van de binnen het rijk
tde of gevestigde gerech-
tot de prijzen van buitan-
kansspelen. Hij herinnert
dat de staatssecretaris
idag heeft gezegd, dat hij
egen dit amendement niet
zal verzetten.
ïeer Pesehar (Arb.) vraagt
ider ..andere buitenlandse
pelen" ook een aantal an-
kansspelen zijn begrepen
oulette en paardenrennen,
heer Bakker (C.P.N.vindt
paling in het wetsontwerp
aardig en nuttig; hij zal
het amendement stem-
itssecretaris Van den Berge
het amendement niet te
m overnemen. Paarden-
sator en prijsvragen vallen
ider de kansspelen,
is bereid een wijziging aan
engen, waardoor alleen ló-
en prijsvragen onder da
ingen vallen,
heer Geertsema V.V.D.
zijn amendement in.
heer Lucas (K.V.P.) deelt
dat een aantal leden zijner
e hun sem niet aan artikel
geven.
artikel wordt aangeno-
bij zitten en opstaan. Enige
der K.V.P. blijken tegen-
n.
heer Pesehar (Arb.) heeft
tmendement ingediend, he
le van de belasting vrij te
n de prijs, welke niet meer
f 1000 bedraagt.
Staatssecretaris meent, dat
volgen weinig elegant zul-
ijn. Wanneer men prijzen
100 vrij stelt gaat het om
bedragen, gaat men tot
l, dan worden het belang-
bedragen.
heer Pesehar Al'b.) hand-
zijn amendement.
Staatssecretaris dient een
van wijziging in, beogende
■n minder dan 500 bedra-
het ontwerp sprak aan-
elijk van ƒ100) vrij te stel-
amendement-Peschar wordt
enomen bij zitten en op-
Vóór: K.V.P., P. v. d. A.
S.P.
t wetsontwerp wordt aange-
n bij zitten en opstaan.
leden der K.V.P.fractie
n tegen aanvaarding te zijn.
(van onze verslaggever)
IJMUIDEN (P P) - De zon schijnt over het grauwe water van de
haven, waar we weer die typische mengeling opsnuiven van vis
lucht, teer en zout. Aan de kop van de haven ligt glanzend wit het
hospitaal-kerkschip „De Hoop" zich te koesteren in het zonnetje,
terwijl aan boord grote bedrijvigheid heerst, want. vanmiddag zal
dit unieke schip in Nederland weer het ruime sop-kiezen, en vjer
weken de Noordzee bevaren om daar waar mogelijk in nood ver
kerende zeelieden bij te staan. Voordat wij ons aan boord kunnen
begeven, moeten we even wachten, want de loopplank is bezet.
„De Hoop" wordt volgeladen met proviand, drinkwater, gasolie,
medicijnen en technische gereedschappen en onderdelen, een lading
die van groot belang is om het schip zijn functie te kunnen laten
uitvoeren.
De radio zwijgt niet
"Wanneer we eindelijk voet aan boord
kunnen zetten, komt kapitein W. R.
Rog ons al tegemoet. Hij is het pro
totype van de echte rondborstige
Nederlandse zeevaarder, man
die in mei 1922 als twaalfjarige jon
gen voor het eerst het zeegat uit
voer, zijn liefde aan de zee gaf en
volgend jaar een zeemanscarrière
van niet minder dan veertig jaar
hoopt te gedenken.
Kapitein Rog is een stoere vierkan
te vijftiger, open en hartelijk, maar
die zich terdege bewust is van zijn
verantwoordelijkheid. Hij heeft maar
heel even tijd om ons te begroeten.
We praten later wel," en weg is
hij weer, want zijn aanwezigheid is
beslist noodzakelijk zo kort voor de
afvaart. Er moet nog een nieuwe
rubberboot aan boord genomen wor
den en de kapitein geeft aanwijzin
gen, want het is nog een heel ge
vaarte en mag beslist niet beschadi
gen.
Samen met de eerste stuurman, de
heer A. Visser, die al drie en een
half jaar op ,,I>e Hoop" vaart en
voordien jarenlang op de visserij,
lopen we het hele schip eens door
om alvast wat thuis te raken.
Prachtige uitrusting
Eerst nemen we eens 'n kijkje op de
brug in de stuurhut en dadelijk zien
ve, dat dit vaartuig beschikt over
de modernste installatie die men
zich wensen kan.
We zien de decca-apparatuur, waar
door het mogelijk is zond»: de oude
metingen plaatsbepalingen te verrich
ten, dus bestek op te merken. Er is
een complete radarinstallatie, echo_
dieptepeiling, girokompas en wat al
niet meer. Ook doet het schip dienst
weerstation van het K. M. N. I.,
waarvoor diverse instrumenten aan
boord zijn, zodat een aantal malen
per dag via de radio de weerkundige
Met de rubberboot wordt een
zieke opgehaald.
observaties naar De Bilt kunnen wor
den doorgegeven. „De Hoop" vervult
hiermede de taak van zwervend
weerstation.
Een trapje afkomen we in de radio
hut, waar de heer Roodzant de scep
ter zwaait.
De radioman is nog jong, maar hij
heeft al een keurige staat van dienst
als radiotelegrafist op de Willem
Barentsz en op het kuststation
,,Scheveningen-Radio".
Nu vaart hij op „De Hoop" en met
veel plezier.
De radiohut is een waar heiligdom,
voorzien van moderne apparatuur
voor zenden en ontvangen. Dan is er
nog radio-monteur Van der Kolk, die
in staat is met behulp van de nodige
reserve-apparatuur eventueel repa
raties te verrichten aan radio-instal_
laties, dec ca-, radar- en echoappara.
tuur.
Ziekenhuis en kerk
Bij deze technische assistentie blijft
het niet want dokter Wilgenhurg,
arts uit Brummen, die deze reis
meemaakt en reeds ervaringen op
deed als scheepsarts op de „Zuider
kruis", is de man die op medisch
gebied zeevarenden van dienst zal
zijft. Hem staat een keurig ingerich
te behandelkamer ter beschikking
op dit schip, een kamer met instru
menten, die zeker niet voor die van
welke arts ook behoeft onder te doen.
Daarnaast is een ziekenzaal met ne
gen bedden en verplegend perso
neel. Alles bij elkaar een klein va
rend ziekenhuis. Wij genieten van de
keurige inrichting en de properheid
aan boord, die we niet alleen in de
medische afdeling vinden, maar ook
in de privé.verblijven van de be
manning. Keurige bedden, vaste was
tafels kasten, het ziet er allemaal
model uit.
Wanneer wij in de kerkzaal komen,
staan we werkelijk perplex. De
preekstoel en de banken zijn zo fraai
en prima verzorgd, dat je denkt in
een echte kerk te zijn, al is uiter
aard de ruimte hier wel aanmerke
lijk kleiner. Dat is trouwens geen
bezwaar, want h-<t aantal kerk
gangers op zee en de beschikbare
ruimte is voldoende om de beman
ning en eventuele bezoekende vissers
gelegenheid te geven een kerkdienst
bij te wonen.
Aan de slag
Wanneer de tros is losgesmeten en
we rustig tussen de pieren de haven
van IJmuiden verlaten met als
koers 56 graden noorderbreedte,
richting Schotland, is er meer tijd
om te praten.
Kapitein Rog vertelt ons over de
taak die „De Hoop" wacht wanneer
„De Hoop" in volle zee, op weg
naar een zieke.
Wanneer de zee rustig is, bestaat
de mogelijkheid voor vissers 011 voor
een kerkdienst naar ..De Hoop" te
komen om aan boord van ons schip
deze dienst mee te maken. Is
het weer echter niet geschikt, dan
moeten ze aan de radio luisteren.
Het bereik van onze zender is vrij
groot en regelmatig krijgen we be
richten, dat onze uitzendingen tot
vlak onder de Nederlandse kust kun
nen worden opgevangen.
Naar het ziekenhuis
De zieke, die wij van de trawler
aan boord namen, is erger geworden
en de scheepsarts acht het noodzake
lijk, dat deze man in eyn ziekenhuis
wordt opgenomen.
De dichtstbijzijnde haven is in dit
geval Blyth en zo snel mogelij': sto
men we daarheen. Onze radiotelegra
fist neemt inmiddels kontakt op met
Blyth en wanneer we de have bin
nenlopen, staat er een ambulance
auto gereed, die de zieke saxoen
met de scheepsarts en de dominee
naar het ziekenhuis brengt.
Na een paar uur komen de arts en
de dominee weer aan boord en kun
nen we vertrekken. Nauwelijks bui-
t schip zich eenmaal bij de vissers
vloot heeft gevoegd. Dan zal de ra
dio-telegrafist dag en nacht kontakt
met de schepen onderhouden en kun
nen de schippers zich met „De Hoop"
in verbinding stellen, wanneer zij
assistentie nodig hebben.
We stomen deze nacht met een snel
heid van 10 mijl per uur naar de
visgronden.
De volgende morgen is het weer
goed en de radio-telegrafist noteert
de vangsten van deze nacht. Uit de
ze opgave is op te maken waar de
meeste vis zich die nacht bevonden
heeft.
Om kwart voor negen meldt zich
een trawler, die een zieke man aan
boord heeft.
De scheepsarts vindt het nodig deze
man te zien en dus wordt de posi
tie van de trawler opgevraagd. Het
blijkt, dat dit schip zich 180 mijl van
ons verwijderd bevindt. We zullen
koers zetten in zijn richting en de
schipper van de trawler belooft ons
tegemoet te varen.
Patiënt aan boord
Aan het einde van de middag wordt
in de kerkzaal van „De Hoop" een
korte dienst gehouden, die ook over
de radio wordt uitgezonden. Na deze
diienst geeft een aantal schippers be
richt door van goede ontvangst.
's Avonds om negen uur is de traw
ler in zicht. Even later wordt een
sloep over boord gezet en de patiënt
van dit schip wordt per brancard
naar „De Hoop" gebracht waar hij
in 't scheepehospitaal wordt opgeno
men.
Daarna stomen wij op naar de ha-
ringdrijfnetvloot, omdat we van die
zijde ook enkele aanroepen hebben
gekregen voor medische en techni
sche hulp.
Onze technici verlenen hulp aan de
apparatuur, terwijl wij verder koer
sen naar andere schepen waar medi
sche hulp nodig is. Verschillende ge
vallen kunnen na behandeling weer
naar hun eigen schip terugkeren. La
ter halen wij onze technische men
sen weer op. Ook wordt 'n schip van
drinkwater voorzien, niet minder
dan drie ton wonden op zee overge-
J*?5£fc
ten de haven deelt onze radio de
vissers mede, dat we weer zee ko
zen en dadelijk stromen er weer
verzoeken binnen om technische en
medische assisen tie. Daar gaat „De
Hoop" weer. klaar voor aktie. De
schepen wachten en rekenen op on
ze hulp.
Wanneer het samenloopt, is het soms
zo druk, dat we niet weten waar we
het eerst moeten beginnen. Maar ge
lukkig zijn er ook wel tijden dat ra-
dio-kontakt alleen voldoende is,
dat er via deze moderne communica
tie adviezen kunnen worden gege
ven, zowel technisch als medisch.
Wanneer het om kleine dingen gaat,
doch dan redden de vissers zichzelf
wel. Maar regelmatig is hulp van
de specialisten van „De Hoop" nood
zakelijk en dan wordt er weer po
sitie gevraagd en stomen we met
de grootste snelheid naar het doel,
waar een zieke wacht, of de tech
nische apparatuur het begeven
heeft.
Voor elke nationaliteit
We ontmoeten ook regelmatir vissers
schepen van andere nationaliteiten,
zoals Duitsers, Russen en Polen en
wanneer dat nodig is worden ook
zij geholpen, want de vereniging die
„De Hoop" uitrust, heet niet voor
niets „Nederlandse Vereniging ten
Behoeve van Zeelieden van elke Na
tionaliteit". Ook de Duitsers hebben
schepen als „De Hoop" en de onder
linge verstandhouding is prima.
Zo is „De Hoop' als het ware een
vluchtheuvel op zee voor vissers die
in nood verkeren. De bemanning is
zich ten volle van haar taak be
wust. Verantwoordelijkheid verplicht
en dat is ook geen wonder. Stuk
voor stuk komen ze van zee, velen
uit de visserij, zij komen van IJmui
den, Scheveningen, Vlaardingen e«n
Katwijk. Zij kennen de noden allen
uit eigen ervaring en zullen alles in
het werk stellen om hun collega's
te helpen waar *413 kunnen.
Zo vaart „De Hoop" op de Noord
zee steeds in de nabijheid van onze
vissers die bouwen en vertrouwen
op „De Hoop"!
GROTENLIETEN DE „KLEINEN
TOUREN
Accordi, Cazala, Claes, Thomin,
Stablinski en Le Dissez. Cazala
viel aldra terug door een lekke
band, maar de anderen gingen
door en het peloton geloofde het
wel. Ook toen Milesi, Picot, Van
Aerde en Bergaud op hun beurt
de hoofdmacht vaarwel zeiden.
Na 96 km bereikte dit viertal de
koplopers, die toen al een voor
sprong van bijna 9 minuten had
den op het peloton.
RUSTIG
Het Oostduitse staats
hoofd Walter Ulbricht, dia
tevens leider is van de
(communistische) socia
listische eenheidspartij,
heeft donderdag in een toe
spraak in de Oostduitse
„Volkskammer" gespro
ken over de „noodzaak van
het, in 1961, sluiten van
een Duits vredesverdrag
en het vinden van een op
lossing voor het West-
berlijnse vraagstuk".
Ulbricht, die geen niéuwe
gezichtspunten naar voren
bracht, zei; „Er zullen on
derhandelingen komen.
Alles zal vreedzaam ver
lopen, Wij zullen onze toe
vlucht niet nemen tot ge
weld. Er zal geen vertra
ging zijn bij de verwezen
lijking van ons streven".
Ulbricht zei ook: „Vele
Oostduitse burgers heb
ben er genoeg van dat al
onze vredesvoorstellen
door de Westduitse auto
riteiten worden verwor
pen".
Ulbricht sprak over het
Oostduitse vredesplan, dat
voorziet in instelling van
een Duitse vredescommis-
sie, waarin leden van de
Bondsdag en de „Volks
kammer" en Oost- en
Westduitse ministers zit
ting zouden moeten nemen.
„indien er geen vredes
verdrag met de twee Duit
se staten kan worden ge
sloten, zal het sluiten van
een vredesverdrag met de
Duitse democratische re
publiek alleen onvermijde
lijk zijn. De internationale
positie van Oost-Duits
land zou door het sluiten
van een dergelijk verdrag
versterkt worden. Het zou
dan om toelating tot de
V. N. kunnen verzoeken",
aldus Ulbricht.
Hij voegde hieraan toe:
„De inhoud van een afzon
derlijk vredesverdrag met
Oost-Duitsland zou zodanig
zijn, dat het in de toekomst
op geheel Duitsland zou
kunnen worden toegepast".
Ulbricht zei dat bij „een
oplossing van het West-
berlijnse vraagstuk" de
neutraliteit van de stad
zou worden gewaarborgd
en dat ook haar verbindin
gen met andere delen van
de wereld verzekerd zou
den zijn.
Hij beweerde dat de
Westberlijnse burgemees
ter Willy Brandt „een po
litiek van dreigen met de
waterstofbom voert, die
ertoe kan leiden dat alle
Berlijners door een derge
lijke bom het leven verlie
zen".
In zijn aanvallen op
Westduitse leiders gebruik
te Ulbricht uitdrukkingen
als „ultra-fascisten".
De Oostduitse commu
nistische leider zei verder:
„Mijn regering steunt de
voorstellen, die de Sowjet-
russisehe premier Chroesjt
sjef heeft neergelegd in het
memorandum, dat hij bij
het overleg te Wenen aan
president Kennedy heeft
overhandigd. Wij zijn vast
besloten dit pad te blijven
volgen, ook al zou het mo
gelijk tijdelijk tot opoffe
ringen leiden".
Op dat moment organiseerden
de Franse nationalen onder lei
ding van gele truidrager Anque-
til een tegen-aanval, die tot ge
volg had dat het peloton in twee
stukken uiteenviel. In de eerste
groep bevonden zich Anquetil en
al degenen die er aanspraak op
maken de Fransman de eind
overwinning te betwisten en in de
tweede groep, die snel ver achter
raakte de mindere goden, onder
wie alle overgebleven Nederlan
ders. Het verschil tussen de
groep Anquetil en de elf kop
lopers bleef in het verdere ver
loop van de étappe om en nabij
de zeven minuten. Het peloton
dat achtereenvolgens de Italiaan
Brugnani, en de Franse regio
nalen Le Menn, Cloarec, Huiart
en Bouvet in de bezemwagen zag
stappen verloor met iedere pe-
daaltrap meer tijd.
Het eindigde tenslotte op meer
dan 24 minuten na de winnaar,
drie minuten vóór het sluiten
van de tijdcontrole
De eindsprint van de kopgroep
werd tenslotte gewonnen door
de Belg Van Aerde, die halver-
Nïmes-.^^Beau ca ire
Jarascon
"Caivisson VNaussane
itrjes
wege de koers een buiteling had
gemaakt, maar na een achter
volging weer aansluiting had
kunnen krijgen bij de koplopers.
1. Van Aerde (B.) 5.43.0S
met bon. 5.42.03
2. Stablinski (Fr.) 5.43.03
met bon. 5.42.3-Si
5.43.08
z.t.
z.t.
z.t.
z.t.
z.t.
z.t.
3. Claes (B.)
4. Picot (W.Z.W.)
5. Accordi (It.)
6. Thomin (W.Z.W.)
7. Bergaud (Centr. Z.)
8. Bihouee (W.Z.W.)
9. Abate (Centr. Z.)
10. Le Dissez (Parijs N.O.) z.t.
11. Milesi (It.) z.t.
12. Carlesi (It.) 5.49.50'!
13. Viot (Parijs N.O.) z.t.
14. Aerenhouts (B.) z.t.
15. Pauwels (B.) z.t.
16. Massignan (It.) z.t.
17. Martio (Centr. Z.) z.t.
18. Fischerkeller (Did.) z.t.
19. Junkermann (Did.) z.t.
20. Planekaert (B. i z.t.
24. Hoevenaers (B.) z.t.
25. Anquetil (Fr.) z.t.
29. Gaul (Zw.-Lux.) z.t.
36. Van der Steen 6.0-1.57
37. Darrigade (Fr.) 6.07.40
44. Damen z.t.
45. Kersten z.t.
48. Westdorp z.t.
61. Piet van Est z.t.
Algemeen klassement
1. Anquetil (Fr.) 71.24.01
2. Manzaneque (Sp.) op 5.37
3. Gaul (Zw.-Lux.) op
4. Carlesi (It.) op
5. Perez-Franees (Sp.) op
6. Junkermann (Did.) op
6.33
7.13
8.19
9.16
9.36
7. Massignan (It.) op
8. Dotto (Centr. Z.) op 10.26
9. Van Aerde (B.) op 13.10
10. Adriaenssens (B.) op 16.34
DE RONDE VAN DE TOEKOMST
Verlies voor Zilverberg in vijfde etappe
De Italiaan De Rosso heeft de
vijfde étappe van de Ronde van
de Toekomst gewonnen. De
Spanjaard Gabica bleef leider in
de algemene rangschikking.
De uitslag van de vijfde rit,
Antibes-Juan les Pinsaix en
Provence, was:
1. De Rosso (It.) 5.46.47
met bon. 5.45.47
2. Christiaans (B.) 5.49.37
met bon. 5.49.07
5.49.37
z.t.
z.t.
z.t.
5.50.09
5.51.14
z.t.
z.t.
5.51.21
5.52.08
5.52.14
5.55.46
5.57.57
5.59.50
6.02.53
3. Cerbini (It.)
4. Storai (It.)
5. Gawliczek (Polen)
6. Desmeth (B.)
7. Cauvet (Fr.)
8. Santini (It.)
9. Gabica (Sp.)
10. Vemdemmiati (It.)
17. Janssen (N.)
24. Knoops (N.)
27. Hugens
34. Snijder (N.)
49. Zilverberg (N.)
57. Groeneweg (N.)
59. Verstraete (N.)
Algemeen klassement
1. Gabica (Sp.) 22.34.23
2. De Rosso (It.) op 2.22
3. Cruz (Sp.) op 7.32
4. v. d'Huynslager (B.) op 8.17
5. Cauvet (Fr.) op 11.38
6. Zilverberg (N.) op 12.12
7. Cardoso (Port.) op 12.52
8. Ramsbottom (G.-B.) op 13.19
9. Hentges (Lux.) op 14.36
10. Hinds (Gr.-Br.) op 14.42
Jn de vijfde étappe van de
Ronde van de Toekomst zijn het
vooral de Italianen geweest die
de strijd hebben beheerst. In
het bijzonder De Rosso, die in
het algemene klassement met
een achterstand van 7 min. 29
sec. op de geletrui-drager, de
Spanjaard Gabica, als vijfde
stond geklasseerd, was zeer ac
tief.
In de laatste kilometers vóór
Aix-en-Provence ontsnapte hij
en ging als eerste over de eind-
streep. Hij was er bijna in ge-
slaagd om de Spanjaard zijn ge
le trui te ontnemen. Een groep
waarin o.a. vijf Italianen, vijf
Spanjaarden en vijf Belgen za
ten, had na 122,5 km namelijk
een voorsprong van 9 minuten
op het peloton met Gabica en
De Rosso, die ook deel van de
vluchtelingen uitmaakte, had
toen feitelijk de leiderstrui om
de schouders. Op de tweede berg
in deze étappe, de Montagne du
Cengle (3e categorie), slaagde
de Spanjaard er echter op magi
strale wijze in een groot stuk
van zijn achterstand af te ha
len, Gabica bleef dus leider in
het algemene klassement; De
Rosso rukte op naar de tweede
plaats, daarbij de Nederlander
Zilverberg verdringend. Zilver
berg, die na een prachtige solo-
rit woensdagavond nog die twee
de plaats bezette, had zich ken
nelijk geforceerd en ondanks
vele moedige hulppogingen van
zijn ploeggenoten, slaagde hii er
niet in de Italiaanse aanval af
te slaan. De man uit Godrle
zakte naar de zesde plaats, na
dat hij als 53e in Aix-en-Proven-
ce over de eindstreep was ge
gaan. Van de overige Nederlan
ders was Jan Janssen de beste.
Hij eindigde als 16e met een
achterstand van 4 min. 54 sec.
op De Rosso, die de 199 km van
Antibes naar Aix-en-Provence in
5 uur 46 min. 47 sec. had afge
legd. Lambert van der Ven,
stapte na 20 km hij had last
van zijn maag en heeft boven
dien waarschijnlijk een lichte
angina opgelopen reeds in de
bezemwagen. Van de zeven res
terende Nederlanders is Janssen
met 22.52.15 als 19e de best ge
plaatste in het algemene klasse
ment.
Oriëntatie-rit
en motoren.
voor auto's
„M. A.C. A" (Motor- en Auto-
Axel) organiseerde een oriënta-
tierit voor auto's en motoren
over een afstand van 75 km. Hier
aan namen 75 personen deel. Ge
start werd te Zaamslag en de
finish was te Sas van Gent,
waar in hotel „Centraal" door de
voorzitter, de heer A. E. Wolfert,
de prijzen werden uitgereikt
De uitslag luidde:
Motoren: 1. J. de Putter, Zaam
slag, 97 staafp.; 2. R. Kaijser,
Zaamslag, 103 strafp.3. P.
Buijze, Terneuzen, 191 strafp.;
4. A. Liebers, Terneuzen, 289
strafp.; 5. B. A. Dieleman, Axel,
395 strafp.
Auto's: 1. A. de Kaijser, Zaam
slag, 106 strafp.; 2. G. den Ha
mer. Terneuzen, 133 strafp.; 3.
C. Knijff, Zaamslag, 252 strafp.;
4. D. de Jonge, Zaamslag, 2SS
strafp.; 5. P. de Feijter, Stop
peldijk, 290 strafp.; 6. J. de
Koeijer, Schoondijke, 353 strafp.
DE SCHELDE—LUCTOK II 3-0
Gisteravond speelde de wa-
terpoloploeg van „De Schelde"
een wedstrijd in competitiever
band tegen „Luctor II'' (Middel
burg). Reeds bij de aanvang
bracht „De Schelde" de stand
op 10 en wist spoedig daarop
nog twee doelpunten te scoren.
Daar bleef het verder dan ook
bij, zodat deze wedstrijd eindig
de met een 30 overwinning
voor de thuisploeg.
O Door tot nu toe onbekende
oorzaak zijn woensdagochtend
omstreeks zes uur nabij Lisse
twee wagons van een werkt rein
ontspoord. Er deden zich geen
Dersoonliike ongevallen voor.