Een vluchtheuvel op zee 1 UITSLAG MERRIEPREMIEKEURING 1961 De ronde van Frankrijk ichmann Het hospitaal-kerkschip „De Hoop is Koninklijke Vereniging „Het Nederlandse Trekpaard" Afdeling Zeeland 15-JARIG MEISJE IN AMERIKA ONTVOERD Negentien mannen trotseren de ele menten om zeelieden in nood te helpen Belg Van Aerde won de twaalfde étappe De tourkopstukken hadden in de twaalfde étappe van Antibes naar Aix-en-Provence een vrije dag genomen. Al wie in de alge mene rangschikking een achter stand had van een half uur of meer had, mocht naar hartelust avonturieren. En dat werd ge daan ook. De Franse regionaal Bihouee ontsnapte al na twee kilometer, tien kilometer verder kreeg hij gezelschap van Abate, ULBRICHT SPRAK OVER DE NOODZAAK VAN HET TE SLUITEN VREDESVERDRAG MOTORSPORT WATERPOLO JEKER ERGEHAALD dynamietontploffing de welke nota bene evenals k verdwijnen moest wegens alligheid, ineenzijgen. Toen islag op de 35 ineter hoge werd beraamd waren de gen in de buurt tijdelijk ontruimd. DE VRIJE ZEEUW Cat. no. Naam merrie en stamboekno. Eigenaar en woonplaats Prijs Cat. no. Naam merrie en stamboekno. Eigenaar en woonplaats Prijs OOSTBURG 2-jarige merries, geboren 1959. Kleine maat. 510-jarige merries, geboren 19561951. Kleine maat. 11 Successe van Hersa 215691 18 19 17 12 Gonda van 't Hoekje Carla van Dorpzicht 215120 215703 Gebr. A. en J. Haverbeke, IJzendijke A. Dellaert, IJzendijke Alb. van WaesGoossens, IJzendijke 13 Tosca van de Blindeweg 2-jarige merries, geboren 1959. Grote maat. P. E. do Backere, St. Kruis Iz. Verplanke, Waterlandkerkje, post Oostburg F. D. Haak, Biervliet Ella 215665 Liza van Slapershaven 215652 215700 20 21 3-jarige merries, geboren 1958. Kleine maat. Cora K. 59698 1 Joz- Schijve, Zuidzande 2 3-jarige merries, geboren 1958. Grote maat. Oda van Sluis K. 59700 I A. Wemaer, Sluis 1 4-jarige merries, geboren 1957. Kleine maat. Aardenhof K. 58555 I A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat 1 22 Jenny van 23 24 4-jarige merries, geboren 1957. Grote maat. Astrid van Bea K 58599 I O. A. Biondeel, Aardenburg Elly van Jentjeshof K 58598 I P. E. de Backere, St. Kruis la lb 30 26 27 25 32 31 35 34 36 Costause K. 54483 Prinses van Nieuwenhof K. 57416 Jenny van Dorpzicht K. 57540 Selma K. 57402 R. J. en A. E. de Milliano, Oostburg la A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat lb A. van WaesGoossens, IJzendijke 2 Joz. Schijve, Zuidzande 3 510-jarige merries, geboren 19561951. Grote maat. A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat Stallen De Dobbelaere, IJzendijke A. Wemaer, Sluis Stallen De Dobbelaere, IJzendijke Stallen De Dobbelaere, IJzendijke Coquette van de Melo K. 56292 Wilma K. 57410 Frida van Sluis K. 53837 Una K. 55041 Sadie K. 52540 Merries ouder dan 10 jaar. 38 Bertha van de Melo K. 49990 P. E. de Backere, St, Kruis 37A Quitta K. 49956 I Stallen de Dobbelaere, IJzendijke 39A Mia van Nieuwenhof K. 41009 A. J. E. Temmerman, Hoofdplaat la lb lc ld 2 1 2a 2b Sommièi Onderstaande merrie van de categorie 510 jaar ontving in 1958 de herinne ringsmedaille, daar zij twee achtereenvolgende jaren no. 1 in de categorie 510- jarige merries heeft gestaan. Thans wordt aan deze merrie nog een geldprijs van 10,toegekend. 4A Bea van Gerda K. 58599 O. A. Biondeel, Aardenburg (De letter A achter het catalogusnummer geeft aan dat de betreffende merrie het gebruikswaardecertificaat A behaalde.) De permanente heeft woensdag van het West- Duitse antwoord op het Sowjet- Russische memorandum van 1 februari over de kwesties Bef' lijn en Duitsland kennis geno men. Verwacht wordt dat r161 antwoord van Bonn in de komen de dagen, waarschijnlijk m het weekeinde, in Moskou zal vvoi - den overhandigd. De antwoor- antwoord aan moskou NAVO-raad den van de drie Westelijke grote mogendheden op de Weense me moranda van Chroesjtsjef zullen kort daarop volgen. Deze ant woorden zullen naar de inhoud gelijk zijn maar in de bewoor ding enigszins van elkaar afwij ken, aldus heeft een woordvoer der van het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken meege deeld. In ambtelijke Franse kringen toonde men zich verbaasd over berichten uit Londen volgens welke de Westelijke machten het eens geworden zouden zijn over nieuwe voorstellen ter oplossing van het Berlijnse probleem. Vol gens bedoelde berichten zou het Westen Moskou willen bewegen tot handhaving van de status qou in Berlijn tegen erkenning van Oost-Duitsland en zijn gren zen. De politic in Amerika zoekt reeds twee dagen naar de 15- jarige Denise Sullivan om te voorkomen dat zij door een ge wapende bandiet wordt ver moord of in de woestijn van Utah van dorst zal omkomen. Het 15-jarige schoolmeisje is dinsdag met haar moeder en een begeleider bij een autotocht door een woestijn door een ban diet overvallen. Haar moeder werd doodgeschoten en de bege leider werd ernstig gewond. De bandiet vluchtte hierna met het meisje de woestijn in. De politie hoopt beide bij een waterbron te vinden r IEMAND GEDOOD eraa] Grawitz, hoofd van dische dienst van de S.S.,' volgens Morgen gezegd dat persoonlijk bevel heeft ge- de Joden uit te roeien. enkele honderden men- aren direct bij de" y.erdel- :elf betrokken, aMufc M.-oui'-- ïimmler had GrawiTV. yerMi Hitier een manier aan de te doen om de Joden pijn- n snel te doden. Gas werd schiktste middel bevonden. CDE KAMER .OTERIJBELASTING. Tweede Kamer heeft don- gmiddag de behandeling iet wetsontwerp Loterijbe- g voortgezet. Thans zijn de len aan de orde.- heer Geertsema (V.V.D.) een amendement toe, be- geen Loterijbelasting te van de binnen het rijk tde of gevestigde gerech- tot de prijzen van buitan- kansspelen. Hij herinnert dat de staatssecretaris idag heeft gezegd, dat hij egen dit amendement niet zal verzetten. ïeer Pesehar (Arb.) vraagt ider ..andere buitenlandse pelen" ook een aantal an- kansspelen zijn begrepen oulette en paardenrennen, heer Bakker (C.P.N.vindt paling in het wetsontwerp aardig en nuttig; hij zal het amendement stem- itssecretaris Van den Berge het amendement niet te m overnemen. Paarden- sator en prijsvragen vallen ider de kansspelen, is bereid een wijziging aan engen, waardoor alleen ló- en prijsvragen onder da ingen vallen, heer Geertsema V.V.D. zijn amendement in. heer Lucas (K.V.P.) deelt dat een aantal leden zijner e hun sem niet aan artikel geven. artikel wordt aangeno- bij zitten en opstaan. Enige der K.V.P. blijken tegen- n. heer Pesehar (Arb.) heeft tmendement ingediend, he le van de belasting vrij te n de prijs, welke niet meer f 1000 bedraagt. Staatssecretaris meent, dat volgen weinig elegant zul- ijn. Wanneer men prijzen 100 vrij stelt gaat het om bedragen, gaat men tot l, dan worden het belang- bedragen. heer Pesehar Al'b.) hand- zijn amendement. Staatssecretaris dient een van wijziging in, beogende ■n minder dan 500 bedra- het ontwerp sprak aan- elijk van ƒ100) vrij te stel- amendement-Peschar wordt enomen bij zitten en op- Vóór: K.V.P., P. v. d. A. S.P. t wetsontwerp wordt aange- n bij zitten en opstaan. leden der K.V.P.fractie n tegen aanvaarding te zijn. (van onze verslaggever) IJMUIDEN (P P) - De zon schijnt over het grauwe water van de haven, waar we weer die typische mengeling opsnuiven van vis lucht, teer en zout. Aan de kop van de haven ligt glanzend wit het hospitaal-kerkschip „De Hoop" zich te koesteren in het zonnetje, terwijl aan boord grote bedrijvigheid heerst, want. vanmiddag zal dit unieke schip in Nederland weer het ruime sop-kiezen, en vjer weken de Noordzee bevaren om daar waar mogelijk in nood ver kerende zeelieden bij te staan. Voordat wij ons aan boord kunnen begeven, moeten we even wachten, want de loopplank is bezet. „De Hoop" wordt volgeladen met proviand, drinkwater, gasolie, medicijnen en technische gereedschappen en onderdelen, een lading die van groot belang is om het schip zijn functie te kunnen laten uitvoeren. De radio zwijgt niet "Wanneer we eindelijk voet aan boord kunnen zetten, komt kapitein W. R. Rog ons al tegemoet. Hij is het pro totype van de echte rondborstige Nederlandse zeevaarder, man die in mei 1922 als twaalfjarige jon gen voor het eerst het zeegat uit voer, zijn liefde aan de zee gaf en volgend jaar een zeemanscarrière van niet minder dan veertig jaar hoopt te gedenken. Kapitein Rog is een stoere vierkan te vijftiger, open en hartelijk, maar die zich terdege bewust is van zijn verantwoordelijkheid. Hij heeft maar heel even tijd om ons te begroeten. We praten later wel," en weg is hij weer, want zijn aanwezigheid is beslist noodzakelijk zo kort voor de afvaart. Er moet nog een nieuwe rubberboot aan boord genomen wor den en de kapitein geeft aanwijzin gen, want het is nog een heel ge vaarte en mag beslist niet beschadi gen. Samen met de eerste stuurman, de heer A. Visser, die al drie en een half jaar op ,,I>e Hoop" vaart en voordien jarenlang op de visserij, lopen we het hele schip eens door om alvast wat thuis te raken. Prachtige uitrusting Eerst nemen we eens 'n kijkje op de brug in de stuurhut en dadelijk zien ve, dat dit vaartuig beschikt over de modernste installatie die men zich wensen kan. We zien de decca-apparatuur, waar door het mogelijk is zond»: de oude metingen plaatsbepalingen te verrich ten, dus bestek op te merken. Er is een complete radarinstallatie, echo_ dieptepeiling, girokompas en wat al niet meer. Ook doet het schip dienst weerstation van het K. M. N. I., waarvoor diverse instrumenten aan boord zijn, zodat een aantal malen per dag via de radio de weerkundige Met de rubberboot wordt een zieke opgehaald. observaties naar De Bilt kunnen wor den doorgegeven. „De Hoop" vervult hiermede de taak van zwervend weerstation. Een trapje afkomen we in de radio hut, waar de heer Roodzant de scep ter zwaait. De radioman is nog jong, maar hij heeft al een keurige staat van dienst als radiotelegrafist op de Willem Barentsz en op het kuststation ,,Scheveningen-Radio". Nu vaart hij op „De Hoop" en met veel plezier. De radiohut is een waar heiligdom, voorzien van moderne apparatuur voor zenden en ontvangen. Dan is er nog radio-monteur Van der Kolk, die in staat is met behulp van de nodige reserve-apparatuur eventueel repa raties te verrichten aan radio-instal_ laties, dec ca-, radar- en echoappara. tuur. Ziekenhuis en kerk Bij deze technische assistentie blijft het niet want dokter Wilgenhurg, arts uit Brummen, die deze reis meemaakt en reeds ervaringen op deed als scheepsarts op de „Zuider kruis", is de man die op medisch gebied zeevarenden van dienst zal zijft. Hem staat een keurig ingerich te behandelkamer ter beschikking op dit schip, een kamer met instru menten, die zeker niet voor die van welke arts ook behoeft onder te doen. Daarnaast is een ziekenzaal met ne gen bedden en verplegend perso neel. Alles bij elkaar een klein va rend ziekenhuis. Wij genieten van de keurige inrichting en de properheid aan boord, die we niet alleen in de medische afdeling vinden, maar ook in de privé.verblijven van de be manning. Keurige bedden, vaste was tafels kasten, het ziet er allemaal model uit. Wanneer wij in de kerkzaal komen, staan we werkelijk perplex. De preekstoel en de banken zijn zo fraai en prima verzorgd, dat je denkt in een echte kerk te zijn, al is uiter aard de ruimte hier wel aanmerke lijk kleiner. Dat is trouwens geen bezwaar, want h-<t aantal kerk gangers op zee en de beschikbare ruimte is voldoende om de beman ning en eventuele bezoekende vissers gelegenheid te geven een kerkdienst bij te wonen. Aan de slag Wanneer de tros is losgesmeten en we rustig tussen de pieren de haven van IJmuiden verlaten met als koers 56 graden noorderbreedte, richting Schotland, is er meer tijd om te praten. Kapitein Rog vertelt ons over de taak die „De Hoop" wacht wanneer „De Hoop" in volle zee, op weg naar een zieke. Wanneer de zee rustig is, bestaat de mogelijkheid voor vissers 011 voor een kerkdienst naar ..De Hoop" te komen om aan boord van ons schip deze dienst mee te maken. Is het weer echter niet geschikt, dan moeten ze aan de radio luisteren. Het bereik van onze zender is vrij groot en regelmatig krijgen we be richten, dat onze uitzendingen tot vlak onder de Nederlandse kust kun nen worden opgevangen. Naar het ziekenhuis De zieke, die wij van de trawler aan boord namen, is erger geworden en de scheepsarts acht het noodzake lijk, dat deze man in eyn ziekenhuis wordt opgenomen. De dichtstbijzijnde haven is in dit geval Blyth en zo snel mogelij': sto men we daarheen. Onze radiotelegra fist neemt inmiddels kontakt op met Blyth en wanneer we de have bin nenlopen, staat er een ambulance auto gereed, die de zieke saxoen met de scheepsarts en de dominee naar het ziekenhuis brengt. Na een paar uur komen de arts en de dominee weer aan boord en kun nen we vertrekken. Nauwelijks bui- t schip zich eenmaal bij de vissers vloot heeft gevoegd. Dan zal de ra dio-telegrafist dag en nacht kontakt met de schepen onderhouden en kun nen de schippers zich met „De Hoop" in verbinding stellen, wanneer zij assistentie nodig hebben. We stomen deze nacht met een snel heid van 10 mijl per uur naar de visgronden. De volgende morgen is het weer goed en de radio-telegrafist noteert de vangsten van deze nacht. Uit de ze opgave is op te maken waar de meeste vis zich die nacht bevonden heeft. Om kwart voor negen meldt zich een trawler, die een zieke man aan boord heeft. De scheepsarts vindt het nodig deze man te zien en dus wordt de posi tie van de trawler opgevraagd. Het blijkt, dat dit schip zich 180 mijl van ons verwijderd bevindt. We zullen koers zetten in zijn richting en de schipper van de trawler belooft ons tegemoet te varen. Patiënt aan boord Aan het einde van de middag wordt in de kerkzaal van „De Hoop" een korte dienst gehouden, die ook over de radio wordt uitgezonden. Na deze diienst geeft een aantal schippers be richt door van goede ontvangst. 's Avonds om negen uur is de traw ler in zicht. Even later wordt een sloep over boord gezet en de patiënt van dit schip wordt per brancard naar „De Hoop" gebracht waar hij in 't scheepehospitaal wordt opgeno men. Daarna stomen wij op naar de ha- ringdrijfnetvloot, omdat we van die zijde ook enkele aanroepen hebben gekregen voor medische en techni sche hulp. Onze technici verlenen hulp aan de apparatuur, terwijl wij verder koer sen naar andere schepen waar medi sche hulp nodig is. Verschillende ge vallen kunnen na behandeling weer naar hun eigen schip terugkeren. La ter halen wij onze technische men sen weer op. Ook wordt 'n schip van drinkwater voorzien, niet minder dan drie ton wonden op zee overge- J*?5£fc ten de haven deelt onze radio de vissers mede, dat we weer zee ko zen en dadelijk stromen er weer verzoeken binnen om technische en medische assisen tie. Daar gaat „De Hoop" weer. klaar voor aktie. De schepen wachten en rekenen op on ze hulp. Wanneer het samenloopt, is het soms zo druk, dat we niet weten waar we het eerst moeten beginnen. Maar ge lukkig zijn er ook wel tijden dat ra- dio-kontakt alleen voldoende is, dat er via deze moderne communica tie adviezen kunnen worden gege ven, zowel technisch als medisch. Wanneer het om kleine dingen gaat, doch dan redden de vissers zichzelf wel. Maar regelmatig is hulp van de specialisten van „De Hoop" nood zakelijk en dan wordt er weer po sitie gevraagd en stomen we met de grootste snelheid naar het doel, waar een zieke wacht, of de tech nische apparatuur het begeven heeft. Voor elke nationaliteit We ontmoeten ook regelmatir vissers schepen van andere nationaliteiten, zoals Duitsers, Russen en Polen en wanneer dat nodig is worden ook zij geholpen, want de vereniging die „De Hoop" uitrust, heet niet voor niets „Nederlandse Vereniging ten Behoeve van Zeelieden van elke Na tionaliteit". Ook de Duitsers hebben schepen als „De Hoop" en de onder linge verstandhouding is prima. Zo is „De Hoop' als het ware een vluchtheuvel op zee voor vissers die in nood verkeren. De bemanning is zich ten volle van haar taak be wust. Verantwoordelijkheid verplicht en dat is ook geen wonder. Stuk voor stuk komen ze van zee, velen uit de visserij, zij komen van IJmui den, Scheveningen, Vlaardingen e«n Katwijk. Zij kennen de noden allen uit eigen ervaring en zullen alles in het werk stellen om hun collega's te helpen waar *413 kunnen. Zo vaart „De Hoop" op de Noord zee steeds in de nabijheid van onze vissers die bouwen en vertrouwen op „De Hoop"! GROTENLIETEN DE „KLEINEN TOUREN Accordi, Cazala, Claes, Thomin, Stablinski en Le Dissez. Cazala viel aldra terug door een lekke band, maar de anderen gingen door en het peloton geloofde het wel. Ook toen Milesi, Picot, Van Aerde en Bergaud op hun beurt de hoofdmacht vaarwel zeiden. Na 96 km bereikte dit viertal de koplopers, die toen al een voor sprong van bijna 9 minuten had den op het peloton. RUSTIG Het Oostduitse staats hoofd Walter Ulbricht, dia tevens leider is van de (communistische) socia listische eenheidspartij, heeft donderdag in een toe spraak in de Oostduitse „Volkskammer" gespro ken over de „noodzaak van het, in 1961, sluiten van een Duits vredesverdrag en het vinden van een op lossing voor het West- berlijnse vraagstuk". Ulbricht, die geen niéuwe gezichtspunten naar voren bracht, zei; „Er zullen on derhandelingen komen. Alles zal vreedzaam ver lopen, Wij zullen onze toe vlucht niet nemen tot ge weld. Er zal geen vertra ging zijn bij de verwezen lijking van ons streven". Ulbricht zei ook: „Vele Oostduitse burgers heb ben er genoeg van dat al onze vredesvoorstellen door de Westduitse auto riteiten worden verwor pen". Ulbricht sprak over het Oostduitse vredesplan, dat voorziet in instelling van een Duitse vredescommis- sie, waarin leden van de Bondsdag en de „Volks kammer" en Oost- en Westduitse ministers zit ting zouden moeten nemen. „indien er geen vredes verdrag met de twee Duit se staten kan worden ge sloten, zal het sluiten van een vredesverdrag met de Duitse democratische re publiek alleen onvermijde lijk zijn. De internationale positie van Oost-Duits land zou door het sluiten van een dergelijk verdrag versterkt worden. Het zou dan om toelating tot de V. N. kunnen verzoeken", aldus Ulbricht. Hij voegde hieraan toe: „De inhoud van een afzon derlijk vredesverdrag met Oost-Duitsland zou zodanig zijn, dat het in de toekomst op geheel Duitsland zou kunnen worden toegepast". Ulbricht zei dat bij „een oplossing van het West- berlijnse vraagstuk" de neutraliteit van de stad zou worden gewaarborgd en dat ook haar verbindin gen met andere delen van de wereld verzekerd zou den zijn. Hij beweerde dat de Westberlijnse burgemees ter Willy Brandt „een po litiek van dreigen met de waterstofbom voert, die ertoe kan leiden dat alle Berlijners door een derge lijke bom het leven verlie zen". In zijn aanvallen op Westduitse leiders gebruik te Ulbricht uitdrukkingen als „ultra-fascisten". De Oostduitse commu nistische leider zei verder: „Mijn regering steunt de voorstellen, die de Sowjet- russisehe premier Chroesjt sjef heeft neergelegd in het memorandum, dat hij bij het overleg te Wenen aan president Kennedy heeft overhandigd. Wij zijn vast besloten dit pad te blijven volgen, ook al zou het mo gelijk tijdelijk tot opoffe ringen leiden". Op dat moment organiseerden de Franse nationalen onder lei ding van gele truidrager Anque- til een tegen-aanval, die tot ge volg had dat het peloton in twee stukken uiteenviel. In de eerste groep bevonden zich Anquetil en al degenen die er aanspraak op maken de Fransman de eind overwinning te betwisten en in de tweede groep, die snel ver achter raakte de mindere goden, onder wie alle overgebleven Nederlan ders. Het verschil tussen de groep Anquetil en de elf kop lopers bleef in het verdere ver loop van de étappe om en nabij de zeven minuten. Het peloton dat achtereenvolgens de Italiaan Brugnani, en de Franse regio nalen Le Menn, Cloarec, Huiart en Bouvet in de bezemwagen zag stappen verloor met iedere pe- daaltrap meer tijd. Het eindigde tenslotte op meer dan 24 minuten na de winnaar, drie minuten vóór het sluiten van de tijdcontrole De eindsprint van de kopgroep werd tenslotte gewonnen door de Belg Van Aerde, die halver- Nïmes-.^^Beau ca ire Jarascon "Caivisson VNaussane itrjes wege de koers een buiteling had gemaakt, maar na een achter volging weer aansluiting had kunnen krijgen bij de koplopers. 1. Van Aerde (B.) 5.43.0S met bon. 5.42.03 2. Stablinski (Fr.) 5.43.03 met bon. 5.42.3-Si 5.43.08 z.t. z.t. z.t. z.t. z.t. z.t. 3. Claes (B.) 4. Picot (W.Z.W.) 5. Accordi (It.) 6. Thomin (W.Z.W.) 7. Bergaud (Centr. Z.) 8. Bihouee (W.Z.W.) 9. Abate (Centr. Z.) 10. Le Dissez (Parijs N.O.) z.t. 11. Milesi (It.) z.t. 12. Carlesi (It.) 5.49.50'! 13. Viot (Parijs N.O.) z.t. 14. Aerenhouts (B.) z.t. 15. Pauwels (B.) z.t. 16. Massignan (It.) z.t. 17. Martio (Centr. Z.) z.t. 18. Fischerkeller (Did.) z.t. 19. Junkermann (Did.) z.t. 20. Planekaert (B. i z.t. 24. Hoevenaers (B.) z.t. 25. Anquetil (Fr.) z.t. 29. Gaul (Zw.-Lux.) z.t. 36. Van der Steen 6.0-1.57 37. Darrigade (Fr.) 6.07.40 44. Damen z.t. 45. Kersten z.t. 48. Westdorp z.t. 61. Piet van Est z.t. Algemeen klassement 1. Anquetil (Fr.) 71.24.01 2. Manzaneque (Sp.) op 5.37 3. Gaul (Zw.-Lux.) op 4. Carlesi (It.) op 5. Perez-Franees (Sp.) op 6. Junkermann (Did.) op 6.33 7.13 8.19 9.16 9.36 7. Massignan (It.) op 8. Dotto (Centr. Z.) op 10.26 9. Van Aerde (B.) op 13.10 10. Adriaenssens (B.) op 16.34 DE RONDE VAN DE TOEKOMST Verlies voor Zilverberg in vijfde etappe De Italiaan De Rosso heeft de vijfde étappe van de Ronde van de Toekomst gewonnen. De Spanjaard Gabica bleef leider in de algemene rangschikking. De uitslag van de vijfde rit, Antibes-Juan les Pinsaix en Provence, was: 1. De Rosso (It.) 5.46.47 met bon. 5.45.47 2. Christiaans (B.) 5.49.37 met bon. 5.49.07 5.49.37 z.t. z.t. z.t. 5.50.09 5.51.14 z.t. z.t. 5.51.21 5.52.08 5.52.14 5.55.46 5.57.57 5.59.50 6.02.53 3. Cerbini (It.) 4. Storai (It.) 5. Gawliczek (Polen) 6. Desmeth (B.) 7. Cauvet (Fr.) 8. Santini (It.) 9. Gabica (Sp.) 10. Vemdemmiati (It.) 17. Janssen (N.) 24. Knoops (N.) 27. Hugens 34. Snijder (N.) 49. Zilverberg (N.) 57. Groeneweg (N.) 59. Verstraete (N.) Algemeen klassement 1. Gabica (Sp.) 22.34.23 2. De Rosso (It.) op 2.22 3. Cruz (Sp.) op 7.32 4. v. d'Huynslager (B.) op 8.17 5. Cauvet (Fr.) op 11.38 6. Zilverberg (N.) op 12.12 7. Cardoso (Port.) op 12.52 8. Ramsbottom (G.-B.) op 13.19 9. Hentges (Lux.) op 14.36 10. Hinds (Gr.-Br.) op 14.42 Jn de vijfde étappe van de Ronde van de Toekomst zijn het vooral de Italianen geweest die de strijd hebben beheerst. In het bijzonder De Rosso, die in het algemene klassement met een achterstand van 7 min. 29 sec. op de geletrui-drager, de Spanjaard Gabica, als vijfde stond geklasseerd, was zeer ac tief. In de laatste kilometers vóór Aix-en-Provence ontsnapte hij en ging als eerste over de eind- streep. Hij was er bijna in ge- slaagd om de Spanjaard zijn ge le trui te ontnemen. Een groep waarin o.a. vijf Italianen, vijf Spanjaarden en vijf Belgen za ten, had na 122,5 km namelijk een voorsprong van 9 minuten op het peloton met Gabica en De Rosso, die ook deel van de vluchtelingen uitmaakte, had toen feitelijk de leiderstrui om de schouders. Op de tweede berg in deze étappe, de Montagne du Cengle (3e categorie), slaagde de Spanjaard er echter op magi strale wijze in een groot stuk van zijn achterstand af te ha len, Gabica bleef dus leider in het algemene klassement; De Rosso rukte op naar de tweede plaats, daarbij de Nederlander Zilverberg verdringend. Zilver berg, die na een prachtige solo- rit woensdagavond nog die twee de plaats bezette, had zich ken nelijk geforceerd en ondanks vele moedige hulppogingen van zijn ploeggenoten, slaagde hii er niet in de Italiaanse aanval af te slaan. De man uit Godrle zakte naar de zesde plaats, na dat hij als 53e in Aix-en-Proven- ce over de eindstreep was ge gaan. Van de overige Nederlan ders was Jan Janssen de beste. Hij eindigde als 16e met een achterstand van 4 min. 54 sec. op De Rosso, die de 199 km van Antibes naar Aix-en-Provence in 5 uur 46 min. 47 sec. had afge legd. Lambert van der Ven, stapte na 20 km hij had last van zijn maag en heeft boven dien waarschijnlijk een lichte angina opgelopen reeds in de bezemwagen. Van de zeven res terende Nederlanders is Janssen met 22.52.15 als 19e de best ge plaatste in het algemene klasse ment. Oriëntatie-rit en motoren. voor auto's „M. A.C. A" (Motor- en Auto- Axel) organiseerde een oriënta- tierit voor auto's en motoren over een afstand van 75 km. Hier aan namen 75 personen deel. Ge start werd te Zaamslag en de finish was te Sas van Gent, waar in hotel „Centraal" door de voorzitter, de heer A. E. Wolfert, de prijzen werden uitgereikt De uitslag luidde: Motoren: 1. J. de Putter, Zaam slag, 97 staafp.; 2. R. Kaijser, Zaamslag, 103 strafp.3. P. Buijze, Terneuzen, 191 strafp.; 4. A. Liebers, Terneuzen, 289 strafp.; 5. B. A. Dieleman, Axel, 395 strafp. Auto's: 1. A. de Kaijser, Zaam slag, 106 strafp.; 2. G. den Ha mer. Terneuzen, 133 strafp.; 3. C. Knijff, Zaamslag, 252 strafp.; 4. D. de Jonge, Zaamslag, 2SS strafp.; 5. P. de Feijter, Stop peldijk, 290 strafp.; 6. J. de Koeijer, Schoondijke, 353 strafp. DE SCHELDE—LUCTOK II 3-0 Gisteravond speelde de wa- terpoloploeg van „De Schelde" een wedstrijd in competitiever band tegen „Luctor II'' (Middel burg). Reeds bij de aanvang bracht „De Schelde" de stand op 10 en wist spoedig daarop nog twee doelpunten te scoren. Daar bleef het verder dan ook bij, zodat deze wedstrijd eindig de met een 30 overwinning voor de thuisploeg. O Door tot nu toe onbekende oorzaak zijn woensdagochtend omstreeks zes uur nabij Lisse twee wagons van een werkt rein ontspoord. Er deden zich geen Dersoonliike ongevallen voor.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 3