Provinciaal nieuws Het kind in 't moderne verkeer ZWITSAL rdevisie LAT Eric de Noorman De laatste slag >ET SNEPPEN ijdag 2 juni 1961 Vrijdag 2 juni 1961 DE VRIJE Z EEUW Pagina 5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 x )t DOOR ESS0 GAS TERNEUZEN Yerkeersopvoediiig dient reeds bij de kleuter te beginnen VLISSINGEN. MOEDER WORDEN... DE „MARIEKERK" WEER VLOT VOETBAL DUIVENSPORT dc zondag in; 23.00 Muzüc-i 23.55 Nieuws. LVERSUM II: 7.00 Nieuws;' Jym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws; Gram.; 8.50 Voor U en Uw; praatje; 9.00 Gym. voor da w; 9.10 Gram.; 10.00 Samen praatje; 10.05 Morgenwijd 10.20 Cabaret; 10.50 Herha-* programma's; 12.30 Land* jinbouwmeded.; 12.33 Dans- 13.00 Nieuws; 13.15 Vara- 13.20 Voor de jeugd; 14.10 14.45 Van de wieg tot het praatje; 15.00 Jazzmuziek; Marinierskapel; 16.20 Jazz-) ek; 16.40 Boekenwijsheid; Jazzmuz.; 17.30 Act.; 18.0Q en comm.; 18.20 De voort van de Deltawerken caus.; Lichte muz.; 19.00 Artistie- itaalkaart; 19.30 Passepar- praatje; 19.40 Korter wer- anders leven, lezing; 19.53 week, praatje; 20.00 Nws; Gram.; 20.40 Lichte muz.J Tekst en uitleg, comm.; Lichte muz.; 22.00 Sport-] ts22.30 Nws; 22.40 Lichte 23.00 Gram.; 23.55 Nws. j USSEL (VI.): 12.00 Nieuws! Gram.; 12.30 Weerbericht;1 Gesproken aperitief; 12.45 13.00 ws; 13.15 Voor de gers; 14.00 Gram.; 15.00 •deonmuz.; 15.15 Gr.; 15.45 -deonmuz.; 16.00 Gr.; 16.10 voor trips; 16.20 Gram.; Nws; 17.15 Dagklapper en al.; 17.20 Liturgische gezan- 17.30 Koorzang; 17.45 En- les; 18.00 Orgelrecital; 18.30 dc soldaten; 19.00 Nieuws; Gram.; 19.40 Pianospel; Omroepkoor (in de pauze: 22.00 Nws; 22.15 Amus, 23.00 Nieuws; 23.05 Amus* 23.55 Nieuws. Televisieprogramma's. f D. TV: 14.15 Eurovisie: Da- up-wedstr. Nederland tegen land te Scheveningen; 15.15 'isie: Zwemwedstr.. Groot- inniëNederland te Car- 17.0017.30 Voor de kinde- 20.00 Journaal en weer-* icht; 20.20—22.40 Tosca, (Pauzes van 15 min. om 05 en 22.00 uur.) BELG. TV: 15.00 Europese ioenschappen kunstturnerX Leipzig; 16.30 Eurovisie: I iwedstr. Engeland—Neder- te Cardiff; 17.0018.00 V. igd; 19.00 Kath. uitz.; 19.30 eek in beeld; 20.00 Nieuws; Tosca, opera; 22.40 Feuill.; Nieuws. i I I i rnationale Cadet-orga- leverbaar uit vgorraad. ;rbaar uit voorraad, oed geschikt als „vis- agazijnen. VNDEL JZEN kamersnel en goed een last van stof of dens kille najaars> Esso Gas kachels formaten geleverd. ZEEUWSE AAKDBEIENAANVOER NEEMT TOE In Kapelle-Biezelinge en om geving op Zuid-Beveland neemt de aardbeienteelt een zeer be langrijke plaats in. Op de veiling in deze plaats wordt in een nor maal jaar ruim 1 miljoen kilo gram aardbeien aangevoerd. Vroeger ging het aangevoerde in hoofdzaak naar de fabriek, maar de laatste jaren is men meer en meer overgeschakeld op rassen die ook voor de consumptie ge schikt zijn. De aanvoer van deze •vollegronds aardbeien neemt thans flink toe. Deze week (woensdagi bedroeg de aanvoer op de veiling in Kapelle reeds 6000 kg, dat is 24.000 doosjes. De prijs voor de goede kwaliteit liep van 55 tot 69 cent per doosje van 250 gram. Hoewel hier van een tamelijk ruim aanbod kan gesproken wor den, blijft het totale aanbod ach ter bij de verwachting. Voor de komende tijd wordt echter ge rekend op een snelle toename van het aanbod. De afzet vindt plaats naar alle delen van het land en speciaal naar de grote steden in Noord en Zuid-Holland. Ook wordt er regelmatig gekocht voor uitvoer naar België. De aanvoer van aardbeien uit de onverwarmde kassen en van onder platglas be hoort thans in Zeeland vrijwel tot het verleden. MOSSELZAADCAMPAGNE Na de mosselzaadcampagne van de Zeeuwse mosselkwekers op het Friese Wad, die veertien dagen geleden is geëindigd en die tamelijk bevredigend was, is nu deze week ook het vissen van het mosselzaad op het Gro ninger Wad, voor het bezaaien van de percelen in Zeeland be ëindigd. Het zaad van het Gro ninger Wad was minder van kwaliteit dan het mosselzaad van het Friese Wad. Volgende week gaan de Zeeuw se mosselkwekers nogmaals naar de Waddenzee, voor het schoon- vissen van een strook dwars van het eiland Ameland, om de op mars van de mosselparasiet my- telicola intestenalis tegen te gaan. Eindexamen Middelbare Meisjesschool. Gisteren slaagden voor het eindexamen Middelbare School voor Meisjes aan het Petrus Hon- dius Lyceum alhier de volgende kandidaten: Ina Leenhouts, Biervliet (met lof); Elly Lourens, Axel; Willy Meijers, Temeuzen; Bert Pen- wings, Axel; Ankie de Regt, Ter- oeuzen en Greet Vrieling, Ter- neuzen. Cursus „Straatmaken" aan de Technische school. Met medewerking van de Stich ting Bevordering Wegenbouw en de Stichting Leerlingstelsel Zee land, is in 1958 aan de Techni sche school alhier een avondcur sus ingesteld voor het vak straat maken. Een 7-tal leerlingen kon hiervoor worden ingeschreven. De leerlingen waren voor bet praktische deel van de opleiding opgenomen in het leerlingstelsel van de Stichting Bevordering Wegenbouw en ontvingen het aanvullend en op het vak gericht theoretisch onderwijs aan de ge noemde cursus. Het aantal leerlingen is inmid dels gedaald tot 5, waarvan er thans 2 hun getuigschrift ver kregen voor de gevolgde school opleiding. Het praktijkexamen voor het leerlingenstelsel zal bin nenkort worden afgelegd. Ofschoon het aantal leerlingen voor een dergelijke opleiding altijd gering zal blijven, is het voor de leerling-straatmakers van groot belang dat zij in Zeeuws-Vlaanderen voor de scho ling in hun vak terecht kunnen. Er zaj getracht worden met een nieuwe en zo mogelijk wat grotere groep de opleiding voort te zetten en het is te hopen dat zowel van de zijde der werk gevers als van die der ouders en leerlingen hiervoor voldoende be langstelling bestaat. De namen van de geslaagde leerlingen zijn: H. A. Koekkoek te Axej en Chr. J. Ollebek te Ter- neuzen. .laarvergadering „Werk- mansbelang" De woningbouwvereniging .Werkmansbelang" hield in café ,,Du Commerce" haar jaarver gadering. De notulen werden; na het welkomstwoord van de voor zitter, voorgelezen en ongewij zigd vastgesteld. Aan de beurt van aftreden waren de heren P. J. Huijbrecht cn J. Meeusen. Beiden werden bij acclamatie herkozen-. Het jaarverslag over het boek jaar 1959/1960 werd ten behoeve der aanwezige leden in zijn ge heel voorgelezen. Hierdoor kreeg men een indruk van de verrichte werkzaamheden. De jaarrekening werd vastge steld op een bedrag dat eindigde op 11.793.134,41 en de verlies- en winstrekening op 881.935,14, terwijl de penningmeester dé charge werd verleend voor het door hem gevoerde beheer. Het bestuur kreeg machtiging om ook gedurende het komende jaar in het belang der vereniging alle werkzaamheden te verrich ten. De voorzitter deelde mede dat in het bouwplan 1961 door de vereniging 38 woningen mogen worden gebouwd. Hiervoor werd de rijksgoedkeuring inmiddels aangevraagd. Het onderwerp „closets met waterspoeling" lokte ook op deze vergadering een levendige dis cussie uit. De voorzitter gaf echter de ver zekering dat voor deze, zich reeds jaren voortslepende kwes tie, een definitieve oplossing in het zicht komt. Betreffende het onderhoud van de woningen wees de voorzitter er op dat voor het noteren van onderhoudsklachten de opzichter iedere vrijdag van 2 tot 4 uui* op het kantoor zitting houdt. De belangstellenden werden verzocht zich aan deze regeling te houden. Uitvoering Openbare Ulo school. Leerlingen van de openbare Ulo en ouders hebben gister avond de jaarlijkse uitvoering in het Concertgebouw bijgewoond, waar door een aantal der leerlin gen een programma van muziek, zang, declamatie en toneel werd verzorgd. Jos. van Doom, de voorzitster van de schoolvereniging, sprak jn haar welkomstwoord ook over de ondervonden moeilijkheden waar door deze uitvoering naar een latere datum moet worden ver schoven. Zij bracht dank aan ver schillende medewerkers en in het bijzonder aan het hoofd der openbare Uloschool de heer Van Vugt, die in alles zijn volle mede werking had verleend. De muzikale opening werd verzorgd door „The Gold Stars", de schoolband, die uitstekend op trad. Een declamatiewedstrijd tussen een aantal leerlingen bracht een overwinning voor Jan de Voge laar uit Biervliet met een gedicht van Annie M. G. Schmidt „De koning die wou gaan schaatsen rijden". Vóór de pauze werd nog een éénacter opgevoerd en verschil lende muzieknummers ten ge hore gebracht. Na de pauze werd Molière's „Dokter tegen wil en dank" op_ gevoerd, onder regie van de heer Lauret. Uit de grote aandacht, waar mede jong en oud in de zaal deze opvoering volgden, bleek de gelukkige keus, die de school club met dit stuk gedaan had. De uitstekende rolkennis en een keurig verzorgde toneelaankle ding en costumering droegen veel tot dit succes bij. Een half uurtje zeer enthou siaste samenzang vulde de pauze tussen de bedrijven. Het hoofd der school kon dan ook in zijn slotwoord zijn grote waardering uitspreken van het hartverwarmend optreden van de jeugd aan beide zijden van het voetlicht. Studieclub1 Schilders. In de bovenzaal van hotel „Des Pays-Bas" hield de Studieclub Schilders „Van d'Ee tot Honte nisse" een voorlichtingsavond voor haar leden en genodigden. De heer A. Franse, voorzitter der studieclub, sprak zijn vol doening er over uit dat zovelen aan de uitnodiging van het be stuur gevolg had gegeven. Ook tot de beide vertegenwoordigers van de Alpha muurverffabriek t'e Alphen aan de Rijn, sprak de voorzitter een welkomstwoord. Hierna werd in een inleiding, en na de pauze met behulp van een film een uiteenzetting gege ven over de toepassingsmogelijk. heden van deze Alphaprodukten. Daarbij bleek duidelijk, hetgeen de heer Franse had opgemerkt, dat het zeker voor een schilder nodig is, avonden als deze bij te wonen. Ook op het gebied der verffabricage worden bijna dage lijks nouveauté's gepresenteerd en een goed vakman dient zich daarin te verdiepen wil hij in de concurrentie mee kunnen doen. Voor de leden van de Studie club Schilders was dit een zeer instructieve avond. (Van onze verslaggever) Het aantal auto's nam met sprongen toe, doch we behoeven maar te den ken aan de l'/« miljoen nieuwe tel gen in het verkeer, de bromfietsen, om te beseffen hoeveel meer mo torvoertuigen er op de weg zijn. In de centra der grote steden zijn de verkeerssituaties er over 't algemeen niet beter op geworden. Smalle stra ten blijven smalle straten, onover zichtelijke hoeken blijven dit, ook al wordt er zoveel mogelijk aan ge laan. De aanpassing kan geen gelijke tred houden met de ontwikkeling van het verkeer. Stadhuis aanbesteed. Gisteren is op het kantoor van gemeentewerken in Vlissingen onderhands de bouw aanbesteed Bekijken wij de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de van het nieuwe stadhuis. laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren Zes aannemingsbedrijven wa- er in 1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim uitgenodigd etingemtrnschriivenr 10'000 met persoonlijke ongelukken, de laatste jaren waren het er Hoogste was het aannemingsbe- ornstreeks 130.000 met omstreeks 35.000 persoonlijke ongelukken, drijf Steging uit Vlissingen" met waarbij niet minder dan ongeveer 2000 mensen de dood vonden en ƒ3.725.000. De laagste inschrij- niet minder dan 37.000 personen gewond werden, waarvan velen ving kwam van het aannemers- voor hun leven invalide bleven. Het aantal kinderen, dat hierbij bedrijf N.W Dura uit Rotterdam betrokken was, bedroeg omstreeks 20% van de slachtoffers, een aangehouden 6 gUnnmg ls belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het hier kinderen be- Zeer binnenkort hoopt men 7reft, die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het verkeer en speels met de bouw te kunnen beginnen, van aard de dupe worden van de verkeersmoloch. Het laagste inschrijvingsbedrag ligt ongeveer drie ton boven de DE DOOD LOERT LANGS DE KANT raming. Vlissingen heeft sinds 1594 Volgens deskundigen, die wij hier- geen stadhuis meer gehad, noch over om inlichtingen verzochten, een representatief centrum, om- is het juist het opkomende geslacht, dat tijdens de brand in dat jaar dat in onze moderne tijd met zijn het stadhuis op de Grote Markt Intensieve verkeer grote risico's verloren is gegaan. Daarna heeft loopt. Het kind toch moet zijn speels- men in allerlei gebouwen huis- heid kunnen uitleven, het heeft daar- vesting gezocht. Het nieuwe stad- toe ruimte en terrein nodig en voor huis zal worden opgetrokken op al ln de grote steden vindt het dat het kruispunt Paul Krugerstraat- °P straat. Badhuisstraat. Het krijgt een in- Maar de straat is tevens een ge- houd van 35.600 kubieke meter, vaarlijke plaats waar de dood loert. Er komt een representatief en Opgaand in hun spel zien de kin een administratief gedeelte. Op deren niets meer. Zij wanen zich de scheiding tussen deze twee met hun vriendjes of vriendinnen delen komt een toren van 50 alleen en hebben dikwijls geen notie meter hoog. Hierin zal een caril- meer van het verschil tussen trot- lon worden aangebracht Met de toir en rüweS> laat staan van aan bouw zal ongeveer twee jaar ge- dachtig uitkijken bij het verlaten van moeid Zijn. De totale bouw- en het een en het betreden van de an- inrichtingskosten worden ge- der' Dit.heeft tot gevolg, dat op de- raamd op ruim vijf miljoen gul- "f"ler vee' minderingen het (len J J fa slachtoffer worden van het verkeer. De enorme veranderingen die in het ZAAMSLAG verkeer hebben plaatsgevonden na de laatste oorlog, dragen hiertoe veel Vergadering gemeenteraad bij, alsmede de veranderingen in het Op de agenda van de op maan- EPel van de kinderen. Alle factoren dag 12 juni a.s. te houden open- werken ongunstig. Daar is ten eer bare vergadering van de gemeen- Ete de geweldige toeneming van het teraad komen o.m. de volgende verkeer. Er zijn aanmerkelijk meer punten voor: motorvoertuigen dan voor de oorlog. Ingekomen stukken en mede delingen; Benoeming lid Algemeen Bur gerlijk Armbestuur; Voorstel tot vaststelling ver goedingen bijzonder lager onder wijs over 1960; Voorstel tot vaststelling salaris maatregelen gemeentepersoneel; Voorstel tot vaststelling Veror deningen tot regeling vergoeding verplaatsingskosten Voorstel tot wijziging van de gemeentebegrotingen 1960 en 1961; Rondvraag. Mededelingen Burgemeester en wethouders delen mede: 1. dat door de burgemeester in gevolge art. 15 van de Wet Be scherming Bevolking overleg met hen is gepleegd over de vaststel ling van een gemeenschappelijke regeling voor de op te richten nieuwe A-kring Zeeland C, om vattende geheel Zeeuws-Vlaan deren. Burgemeester en wethouders zijn akkoord gegaan met het ont werp voor de gemeenschappelijke regeling. De gemeenschappelijke regeling werd vastgesteld door de burgemeesters van de ge meenten in Zeeuws-Vlaanderen op 29 mei 1961; 2. dat op 25 april 1961, ingevol ge het raadsbesluit dd. 30 juni 1952 en op grond van het Wegen verkeersreglement, besloten is, met ingang van 1 mei 1961, het binnen de bebouwde kom ge legen gedeelte van de weg St. AnnapolderTerhole (nr. 26 van het Provinciaal wegenplan), voor zover niet onder beheer van de provincie Zeeland, aan te wijzen als voorrangsweg, als bedoeld in art. 4, lid 1, aanhef en onder a, Daar komen dan nog de veranderde spelgewoonten der kinderen bij. We behoeven maar te denken aan kin derfietsjes, autopsds(steps), rolschaat sen en wat al niet meer, c'ngen die we voor de oorlog aanmerkelijk minder zagen dan nu. De kinderen maken meer gebruik van de weg dan vroeger. Deze beide factoren werken ongevallen waarbij kinderen betrok ken zijn sterk in de hand. Spelen op de openbare weg weg brengt ongelukken mee. De overheid en de scholen De overheid heeft dit alles wel ge zien en begrepen, dat zij de jeugd nu eenmaal een plaats moet even, waar zij ongestoord kan spelen, verschillende grote steden is h ge meentebestuur daarom overgegaan tot het inrichten van speciale speel terreinen, ja, het heeft zelfs bepaal de wegen verboden verklaard voor het verkeer en daar kunnen de kin deren naar hartelust hun spelletjes bedrijven, rolschaatsen enzovoort. Aan dit alles kleeft echter nog een moeilijkheid. Het zijn voor een groot deel oudere kinderen die deze speel- gelegenheden opzoeken, want velen moeten hiertoe hun buurt verlaten en de ouders durven de kleintjes daar niet heen te sturen. Zo blijven toch nog veel kinderen in de straat spelen met alle risico's van dien. Veel kinderen werden het slachtof fer van het verkeer op de weg van en naar school, vooral wanneer zij daar drukke verkeerswegen moeten oversteken. Dat oversteken geschiedt dikwijls ongeorganiseerd en '-ier en daar schiet zo'n kind naar de over kant, soms met noodlottig gevolg. Om een en ander in betere banen te leiden, begon men reeds in de twintiger jaren met verkeerslessen op enkele scholen, maar dat was vrijwillig, het onderwijzend perso neel kon hiertoe niet verplicht wor den. Aanvankelijk was dit verkeersonder- wijs op de scholen een voorzichtig proberen, maar het wierp toch reeds resultaten af. Politie en het Ver bond voor Veilig Verkeer deden hun uiterste best Toen de ongevallen- cijfers van kinderen hoger stegen, won het inzicht veld, "dat er iets ge daan moest worden. Verkeersbrigades Het was Amsterdam, dat als eer ste het Amerikaanse idee navolgde om verkeerspatrouilles van school kinderen in te stellen. Een aantal leerlingen van de zesde klassen werd door de politie opgeleid, om school kinderen te helpen bij het georgani seerd oversteken van drukke ver keerswegen. Dat waren de eerste verkeersbrigadiertjes. Er waren diverse stemmen, die meenden dat aan kinderen n'-t zo'n verantwoordelijke taak mocht worden opgedragen, maar in de praktijk bleek het allemaal perfekt te gaan. Gesteund door politie en onderwij zend personeel kweten de briga- diertjes zich voortreffelijk van hun taak. Keurig geordend brachten zij hun tientallen schoolkameraadjes zonder moeilijkheden over de druk ke wegen en het ongevallencijfar daalde. Nu zijn deze verkeer-.briga- diertjes in vrijwel alle plaatsen van enig belang te vinden en men is er zeer tevreden over. Tegelijk hiermede werd 't verkeers- onderwijs op de scholen geïntensi veerd. Met ingang van 1 januari Verkeersbrigadiertjes, de be schermers van de schoolgaand* jeugd. 1959 werd het zelfs verplicht gesteld!1 dbor de overheid en wij mogen van al deze inspanningen redelijke resul taten verwachten. Een moeilijk punt blijft echter het kleine kind, dat de lagere school; nog niet bezoekt, de zogenaamde kleuter. Dit kind is aangewezen oj^ de wijze lessen van de ouders, vooa zover die zich van hun taak kwijtemj Daarom zijn er al plannen om ook' op de kleuterscholen het verkeerson— derwijs in te voeren, al zal dit oa een geheel andere manier moetenj gebeuren dan op de lagere scholen» Verkeer sop voeding Wanneer wij de gedragingen van Kef verkeer gadeslaan en de ongevallen-* cijfers bestuderen, komen wij tot de conclusie, dat de verkeersopi voeding eigenlijk al in de wieg moet beginnen. Zo gauw de kleuter zicbi op de openbare weg gaat begevan* moeten hem op de een of andere manier de grondbeginselen vrn* het verkeer worden bijgebracht, wil het kind zich tegen de dreigende geva ren kunnen beschermen. Ouders die hun kinderen zonder eni ge verkeersopvoeding op de open bare weg loslaten, plegen een mis daad ten opzichte van hun eigen kin- derèn en ten opzichte van anderel weggebruikers, want zij moeten niet| vergeten, dat het ook kan gebeuren» dat hun kind de dans ontspringt, maar dat anderen het slachtoffer; worden van de onopgevoede gedra gingen van het kind. Wanneer de jeugd van het begin af zijn gedragingen in het verkeer leert beheersen, zullen er ongetwijfeld minder ongelukken gebeuren, terwijl deze gang van zaken tot gevolg zal hebben, dat wanneer dit systeem wordt voortgezet en de kleintjes een maal groot en ouder zijn geworden» verkeersongelukken tot 'n minimum zullen zijn teruggebracht, zeker wan neer van overheidszijde steeds alles; zal worden gedaan om de verkeers veiligheid in alle opzichten te die nen. iiAPitpn iiiAnnpu van het Wegenverkeersregle- Dit Is de titel van het nieuwe boek van 3. dat besloten is tot invoering Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap. fn geboorte, babyverzorging en kleuter- mei^961 w en opvoeding. Dit waardevone fndfr overeenkomstig 'de rieht- paglna s In fraaie omslag) krijgt U ten jjjnen van de minister van Bin nenlandse Zaken van 4 januari en 4 maart 1961. Administratief personeel: Om de 14 dagen vrije zaterdag. Hier- geschenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE bij wordt rouiering toegepast, zodat de secretarie normaal voor het publiek geopend blijft. De totale arbeidstijd blijft gelijk. De arbeidsuren van de zaterdagmor gen worden gecompenseerd door op de overige dagen om half negen te beginnen inplaats van om 9.00 uur. Van één week in ok tober tot en met één week in februari begint de secretarie om 9.00 uur. Gemeentewerklieden: Om de 14 dagen bij toerbeurt vrije zater dag. De arbeidstijd wordt verkort tot 46% uur per week. Op de werkdagen wordt uur langer gewerkt, behalve van één week in oktober tot en met één week in februari. Gemeentebode, badmeester en conciërge: De arbeidstijd wordt verkort tot 46% uur per week. De vrije woensdagmiddag blijft gehandhaafd. Op vrijdag dienst tot 21.00 uur; op zaterdag tot 17.00 uur. Het badhuis is geopend op vrijdag van 13.00 tot 20.30 uur en op zaterdag van 912 uur en van 1316.30 uur. (Inmiddels zijn bij circ. van de minister van Binnenlandse Za ken dd. 24 mei 1961, nadere richtlijnen gegeven over de in voering vijfdaagse werkweek en arbeidstijdverkorting per 1 juli 1961/1 januari 1962. Burgemees ter en wethouders moeten zich hierover nog beraden.) Benoeming lid Algemeen Burger lijk Armbestuur. Voor 1961 is aan de beurt van aftreding de heer C. Verplanke. Gehoord het Algemeen Burger lijk Armbestuur leggen B. en W. voor de benoeming het volgende dubbeltal over: 1. C. Verplanke, C. 90; 2. H. J. Moeliker, C. 94. Voorstel vaststelling Verordenin gen tot regeling vergoeding ver plaatsingskosten. B. en W. stellen voor vast te stellen: a. een Verordening tot rege ling van de vergoeding van ver plaatsingskosten in de gemeente Zaamslag; b. een Verordening tot rege ling van de vergoeding van ver plaatsingskosten aan de onder wijzers der openbare en bijzon dere lagere scholen (art. 33 der Lager Onderwijswet 1920) in de gemeente Zaamslag. Ingevolge deze Verordeningen kennen B. en W., terzake van de door de betrokken ambtenaren/ onderwijzers te maken noodzake lijke kosten, voortvloeiende uit een verandering van standplaats, een vergoeding toe, waarvan het bedrag voor ieder geval afzon derlijk door hen wordt bepaald, met inachtneming van de rege len en maatstaven, zoals die met De „Mariekerk" is gisteren vlot getrokken door de Franse sleepboten „Jean Bart" en „Dili gent" die in Duinkerken gesta tioneerd zijn. Het schip is daarna op eigen kracht teruggekeerd naar Rotterdam, waar het gister morgen om kwart voor elf af meerde in de Rijnhaven. Er zal een onderzoek worden ingesteld naar eventuele bodemschade. De Nederlandse zeeslepers „Noordzee" en „Burgemeester van Dammen" van L. Smit en Co, die op de eerste noodseinen waren uitgevaren, hebben géén assistentie verleend. Zij gingen woensdagavond terug naar hun thuishavens, respectievelijk Hoek van Holland en Zeebrugge. De „Mariekerk" had een lading stukgoederen aan boord. De eer ste aanloophaven zou Marseille zijn geweest. betrekking tot de verplaatsing in het Verplaatsingskostenbesluit (Stbl. 1946, G. 371), sedert gewij zigd. Voorstel tot wijziging; van de gemeentebegrotingen 1960 en 1961. Rondvraag. 3. Het schip is juist naar de oever getrokken en met spanning kjjk't de Noorman toe, hoe zijn mannen trachten het overeind te sjorren, als er eensklaps vanuit de richting van het kamp opgewon den stemmen klinken en boven alles uit hoort hij het machtige geluid van Svein, Vrezende dat er een twist uitgebroken is onder zijn mannen, wat hij zich echter nau welijks voor kan stellen, haast hij zich erheen. Min ol meer opge lucht stelt hü vast, dat een drietal vreemdelingen de opwinding ver oorzaak hebben. „Nou moet je eens luisteren, Noorman", schreeuwt Svein hem verontwaardigd toe, „wat deze kerels bewerenZe zeggen zo gezegd. dat we dieven zijn, want we hebben hun bomen omgehakt. Hiin bomen, hahaha. die staan toch zeker maar zo'n beetje los, zogezegd op hun eigen houtje in het bos, waar ol niet?" Snel neemt Eric de drie mannen op. Ze dragen geen wapens en naar hun kledij te oordelen zijn het boeren, maar zijn vrij haven loos gekleed. De manier waarop de kerels hem aankijken, bevalt hem niet, maar hij groet hen niet temin vriendelijk. „Ik wist niet, dat dit, tefrein aan iemand toebehoorde", zegt hü dan kalm- „Wis en zeker doet het dat!", gromt de oudste van het drietal. „Het behoort aan ons". Eric gelooft er geen woord van, maar hun bedoelingen zijn hem des te duidelyker. „Dat spijt ons dan vreselijk", grijnst hij. „We zullen jullie de bomen betalen „Da's best", knikt de oudste, iets te vlug, terwijl hij een ge- wiektste blik wisselt met zijn mak ker?. „En dan ook meteen, maar voor ons wild, dat jullie gescho ten, nee, gestróópt hebben „Gestroopt?", buldert Svein, „nog zo een belediging en ik leg jullie gestroopt en wel naast je omgevallen boomstammetjes. Pak die kerels toch even stevig in hun ribben, Noorman De oudste boer grijnst ineens dom en bekykt aandachtig de boomtoppen, maar de snelle blik naar zijn metgezellen is Eric niet ontgaan SCHIPPER DOOR ONGEVAL OVERLEDEN De 44-jarige schipper H. van Bonnet, is gistermiddag aan boord van zijn schip, de „Jacoba" in Den Haag door een ongeval om het leven gekomen. Het schip lag aan de Binck- horstlaan om cement te laden. Door tot dusver niet opgehelder de oorzaak raakte de schipper beklemd tussen een afzuiginrich- ting en een deel van een rijdende kraan. Hij was op slag dood. XERXES KAMPIOEN EERSTE KLASSE C AMATEURS Voor de eerste klasse C ama teurs van de competitie van de K. N. V. B. werden donderdag twee wedstrijden gespeeld. De uitslagen wsiren: TSCLaakkwartier 3—0 ON AXerxes 12 Door dit laatste resultaat be haalde Xerxes het kampioen schap in deze afdeling. DE BEKERCOMPETITIE VAN DE K. N. V. B. Voor de kwartfinales van de competitie om de K. N, V. B.- beker werden donderdagavond de volgende wedstrijden gespeeld: AjaxHeracles 2I ElinkwijkLeeuwarden 12 HVCVW (na verlenging) 32 RBCNAC 0—4 PRIJSVLUCHT UIT BRETEUIL Zondag 28 mei Comb. Bosehkapelle-Hengst- dijk-Rapenburg. Oude duiven: Snelheid eerste duif 1295 m; laatste prijswinnende duif 1096 meter. 1. P. Peersman, Stoppeldijk; 2 en 5. J. Wentzler, Stoppeldijk; 3 en 6. L. Lauret Boschkapelle; 4 en 9. E. Boeijkens, Hengstdijk; 7. P. van Doorn, Boschkapelle; 8. en 10. F. van Deursen, Hengst dijk. Jaarlingen: Snelheid eerste duif 1294 m; laatste prijswin. duif 1060 m. 1 en 2. A, Jacobs, Stoppeldijk; 3. E. Boeijkens, Hengstdijk; 4. Jan de Klerk, Boschkapelle; 5. H. Wijnacker, Stoppeldijk; 6. J. de Rijk, Boschkapelle; 7. A. Man- nens, Stoppeldijk; 8. J. Wentzler, Stoppeldijk; 9. D. Dobbelaar, Boschkapelle; 10. P. van der Veen, Boschkapelle.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 5