Provinciaal nieuws
Het kind in 't moderne verkeer
ZWITSAL
rdevisie
LAT
Eric de Noorman
De laatste slag
>ET
SNEPPEN
ijdag 2 juni 1961
Vrijdag 2 juni 1961
DE VRIJE Z EEUW
Pagina 5
4
4
4
4
4
4
4
4
4
x
)t
DOOR ESS0 GAS
TERNEUZEN
Yerkeersopvoediiig dient reeds
bij de kleuter te beginnen
VLISSINGEN.
MOEDER WORDEN...
DE „MARIEKERK"
WEER VLOT
VOETBAL
DUIVENSPORT
dc zondag in; 23.00 Muzüc-i
23.55 Nieuws.
LVERSUM II: 7.00 Nieuws;'
Jym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws;
Gram.; 8.50 Voor U en Uw;
praatje; 9.00 Gym. voor da
w; 9.10 Gram.; 10.00 Samen
praatje; 10.05 Morgenwijd
10.20 Cabaret; 10.50 Herha-*
programma's; 12.30 Land*
jinbouwmeded.; 12.33 Dans-
13.00 Nieuws; 13.15 Vara-
13.20 Voor de jeugd; 14.10
14.45 Van de wieg tot het
praatje; 15.00 Jazzmuziek;
Marinierskapel; 16.20 Jazz-)
ek; 16.40 Boekenwijsheid;
Jazzmuz.; 17.30 Act.; 18.0Q
en comm.; 18.20 De voort
van de Deltawerken caus.;
Lichte muz.; 19.00 Artistie-
itaalkaart; 19.30 Passepar-
praatje; 19.40 Korter wer-
anders leven, lezing; 19.53
week, praatje; 20.00 Nws;
Gram.; 20.40 Lichte muz.J
Tekst en uitleg, comm.;
Lichte muz.; 22.00 Sport-]
ts22.30 Nws; 22.40 Lichte
23.00 Gram.; 23.55 Nws. j
USSEL (VI.): 12.00 Nieuws!
Gram.; 12.30 Weerbericht;1
Gesproken aperitief; 12.45
13.00 ws; 13.15 Voor de
gers; 14.00 Gram.; 15.00
•deonmuz.; 15.15 Gr.; 15.45
-deonmuz.; 16.00 Gr.; 16.10
voor trips; 16.20 Gram.;
Nws; 17.15 Dagklapper en
al.; 17.20 Liturgische gezan-
17.30 Koorzang; 17.45 En-
les; 18.00 Orgelrecital; 18.30
dc soldaten; 19.00 Nieuws;
Gram.; 19.40 Pianospel;
Omroepkoor (in de pauze:
22.00 Nws; 22.15 Amus,
23.00 Nieuws; 23.05 Amus*
23.55 Nieuws.
Televisieprogramma's.
f
D. TV: 14.15 Eurovisie: Da-
up-wedstr. Nederland tegen
land te Scheveningen; 15.15
'isie: Zwemwedstr.. Groot-
inniëNederland te Car-
17.0017.30 Voor de kinde-
20.00 Journaal en weer-*
icht; 20.20—22.40 Tosca,
(Pauzes van 15 min. om
05 en 22.00 uur.)
BELG. TV: 15.00 Europese
ioenschappen kunstturnerX
Leipzig; 16.30 Eurovisie: I
iwedstr. Engeland—Neder-
te Cardiff; 17.0018.00 V.
igd; 19.00 Kath. uitz.; 19.30
eek in beeld; 20.00 Nieuws;
Tosca, opera; 22.40 Feuill.;
Nieuws.
i
I
I
i
rnationale Cadet-orga-
leverbaar uit vgorraad.
;rbaar uit voorraad,
oed geschikt als „vis-
agazijnen.
VNDEL
JZEN
kamersnel en goed
een last van stof of
dens kille najaars>
Esso Gas kachels
formaten geleverd.
ZEEUWSE
AAKDBEIENAANVOER
NEEMT TOE
In Kapelle-Biezelinge en om
geving op Zuid-Beveland neemt
de aardbeienteelt een zeer be
langrijke plaats in. Op de veiling
in deze plaats wordt in een nor
maal jaar ruim 1 miljoen kilo
gram aardbeien aangevoerd.
Vroeger ging het aangevoerde in
hoofdzaak naar de fabriek, maar
de laatste jaren is men meer en
meer overgeschakeld op rassen
die ook voor de consumptie ge
schikt zijn. De aanvoer van deze
•vollegronds aardbeien neemt
thans flink toe. Deze week
(woensdagi bedroeg de aanvoer
op de veiling in Kapelle reeds
6000 kg, dat is 24.000 doosjes.
De prijs voor de goede kwaliteit
liep van 55 tot 69 cent per doosje
van 250 gram.
Hoewel hier van een tamelijk
ruim aanbod kan gesproken wor
den, blijft het totale aanbod ach
ter bij de verwachting. Voor de
komende tijd wordt echter ge
rekend op een snelle toename
van het aanbod.
De afzet vindt plaats naar alle
delen van het land en speciaal
naar de grote steden in Noord
en Zuid-Holland. Ook wordt er
regelmatig gekocht voor uitvoer
naar België. De aanvoer van
aardbeien uit de onverwarmde
kassen en van onder platglas be
hoort thans in Zeeland vrijwel
tot het verleden.
MOSSELZAADCAMPAGNE
Na de mosselzaadcampagne
van de Zeeuwse mosselkwekers
op het Friese Wad, die veertien
dagen geleden is geëindigd en
die tamelijk bevredigend was, is
nu deze week ook het vissen
van het mosselzaad op het Gro
ninger Wad, voor het bezaaien
van de percelen in Zeeland be
ëindigd. Het zaad van het Gro
ninger Wad was minder van
kwaliteit dan het mosselzaad van
het Friese Wad.
Volgende week gaan de Zeeuw
se mosselkwekers nogmaals naar
de Waddenzee, voor het schoon-
vissen van een strook dwars van
het eiland Ameland, om de op
mars van de mosselparasiet my-
telicola intestenalis tegen te
gaan.
Eindexamen Middelbare
Meisjesschool.
Gisteren slaagden voor het
eindexamen Middelbare School
voor Meisjes aan het Petrus Hon-
dius Lyceum alhier de volgende
kandidaten:
Ina Leenhouts, Biervliet (met
lof); Elly Lourens, Axel; Willy
Meijers, Temeuzen; Bert Pen-
wings, Axel; Ankie de Regt, Ter-
oeuzen en Greet Vrieling, Ter-
neuzen.
Cursus „Straatmaken" aan de
Technische school.
Met medewerking van de Stich
ting Bevordering Wegenbouw en
de Stichting Leerlingstelsel Zee
land, is in 1958 aan de Techni
sche school alhier een avondcur
sus ingesteld voor het vak straat
maken. Een 7-tal leerlingen kon
hiervoor worden ingeschreven.
De leerlingen waren voor bet
praktische deel van de opleiding
opgenomen in het leerlingstelsel
van de Stichting Bevordering
Wegenbouw en ontvingen het
aanvullend en op het vak gericht
theoretisch onderwijs aan de ge
noemde cursus.
Het aantal leerlingen is inmid
dels gedaald tot 5, waarvan er
thans 2 hun getuigschrift ver
kregen voor de gevolgde school
opleiding. Het praktijkexamen
voor het leerlingenstelsel zal bin
nenkort worden afgelegd.
Ofschoon het aantal leerlingen
voor een dergelijke opleiding
altijd gering zal blijven, is het
voor de leerling-straatmakers
van groot belang dat zij in
Zeeuws-Vlaanderen voor de scho
ling in hun vak terecht kunnen.
Er zaj getracht worden met
een nieuwe en zo mogelijk wat
grotere groep de opleiding voort
te zetten en het is te hopen dat
zowel van de zijde der werk
gevers als van die der ouders en
leerlingen hiervoor voldoende be
langstelling bestaat.
De namen van de geslaagde
leerlingen zijn: H. A. Koekkoek
te Axej en Chr. J. Ollebek te Ter-
neuzen.
.laarvergadering „Werk-
mansbelang"
De woningbouwvereniging
.Werkmansbelang" hield in café
,,Du Commerce" haar jaarver
gadering. De notulen werden; na
het welkomstwoord van de voor
zitter, voorgelezen en ongewij
zigd vastgesteld.
Aan de beurt van aftreden
waren de heren P. J. Huijbrecht
cn J. Meeusen. Beiden werden
bij acclamatie herkozen-.
Het jaarverslag over het boek
jaar 1959/1960 werd ten behoeve
der aanwezige leden in zijn ge
heel voorgelezen. Hierdoor kreeg
men een indruk van de verrichte
werkzaamheden.
De jaarrekening werd vastge
steld op een bedrag dat eindigde
op 11.793.134,41 en de verlies-
en winstrekening op 881.935,14,
terwijl de penningmeester dé
charge werd verleend voor het
door hem gevoerde beheer.
Het bestuur kreeg machtiging
om ook gedurende het komende
jaar in het belang der vereniging
alle werkzaamheden te verrich
ten.
De voorzitter deelde mede dat
in het bouwplan 1961 door de
vereniging 38 woningen mogen
worden gebouwd. Hiervoor werd
de rijksgoedkeuring inmiddels
aangevraagd.
Het onderwerp „closets met
waterspoeling" lokte ook op deze
vergadering een levendige dis
cussie uit.
De voorzitter gaf echter de ver
zekering dat voor deze, zich
reeds jaren voortslepende kwes
tie, een definitieve oplossing in
het zicht komt.
Betreffende het onderhoud van
de woningen wees de voorzitter
er op dat voor het noteren van
onderhoudsklachten de opzichter
iedere vrijdag van 2 tot 4 uui* op
het kantoor zitting houdt.
De belangstellenden werden
verzocht zich aan deze regeling
te houden.
Uitvoering Openbare Ulo
school.
Leerlingen van de openbare
Ulo en ouders hebben gister
avond de jaarlijkse uitvoering in
het Concertgebouw bijgewoond,
waar door een aantal der leerlin
gen een programma van muziek,
zang, declamatie en toneel werd
verzorgd.
Jos. van Doom, de voorzitster
van de schoolvereniging, sprak jn
haar welkomstwoord ook over de
ondervonden moeilijkheden waar
door deze uitvoering naar een
latere datum moet worden ver
schoven. Zij bracht dank aan ver
schillende medewerkers en in
het bijzonder aan het hoofd der
openbare Uloschool de heer Van
Vugt, die in alles zijn volle mede
werking had verleend.
De muzikale opening werd
verzorgd door „The Gold Stars",
de schoolband, die uitstekend op
trad.
Een declamatiewedstrijd tussen
een aantal leerlingen bracht een
overwinning voor Jan de Voge
laar uit Biervliet met een gedicht
van Annie M. G. Schmidt „De
koning die wou gaan schaatsen
rijden".
Vóór de pauze werd nog een
éénacter opgevoerd en verschil
lende muzieknummers ten ge
hore gebracht.
Na de pauze werd Molière's
„Dokter tegen wil en dank" op_
gevoerd, onder regie van de heer
Lauret.
Uit de grote aandacht, waar
mede jong en oud in de zaal
deze opvoering volgden, bleek de
gelukkige keus, die de school
club met dit stuk gedaan had. De
uitstekende rolkennis en een
keurig verzorgde toneelaankle
ding en costumering droegen
veel tot dit succes bij.
Een half uurtje zeer enthou
siaste samenzang vulde de pauze
tussen de bedrijven.
Het hoofd der school kon dan
ook in zijn slotwoord zijn grote
waardering uitspreken van het
hartverwarmend optreden van de
jeugd aan beide zijden van het
voetlicht.
Studieclub1 Schilders.
In de bovenzaal van hotel „Des
Pays-Bas" hield de Studieclub
Schilders „Van d'Ee tot Honte
nisse" een voorlichtingsavond
voor haar leden en genodigden.
De heer A. Franse, voorzitter
der studieclub, sprak zijn vol
doening er over uit dat zovelen
aan de uitnodiging van het be
stuur gevolg had gegeven. Ook
tot de beide vertegenwoordigers
van de Alpha muurverffabriek t'e
Alphen aan de Rijn, sprak de
voorzitter een welkomstwoord.
Hierna werd in een inleiding,
en na de pauze met behulp van
een film een uiteenzetting gege
ven over de toepassingsmogelijk.
heden van deze Alphaprodukten.
Daarbij bleek duidelijk, hetgeen
de heer Franse had opgemerkt,
dat het zeker voor een schilder
nodig is, avonden als deze bij te
wonen. Ook op het gebied der
verffabricage worden bijna dage
lijks nouveauté's gepresenteerd
en een goed vakman dient zich
daarin te verdiepen wil hij in de
concurrentie mee kunnen doen.
Voor de leden van de Studie
club Schilders was dit een zeer
instructieve avond.
(Van onze verslaggever)
Het aantal auto's nam met sprongen
toe, doch we behoeven maar te den
ken aan de l'/« miljoen nieuwe tel
gen in het verkeer, de bromfietsen,
om te beseffen hoeveel meer mo
torvoertuigen er op de weg zijn. In
de centra der grote steden zijn de
verkeerssituaties er over 't algemeen
niet beter op geworden. Smalle stra
ten blijven smalle straten, onover
zichtelijke hoeken blijven dit, ook al
wordt er zoveel mogelijk aan ge laan.
De aanpassing kan geen gelijke tred
houden met de ontwikkeling van het
verkeer.
Stadhuis aanbesteed.
Gisteren is op het kantoor van
gemeentewerken in Vlissingen
onderhands de bouw aanbesteed Bekijken wij de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de
van het nieuwe stadhuis. laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren
Zes aannemingsbedrijven wa- er in 1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim
uitgenodigd etingemtrnschriivenr 10'000 met persoonlijke ongelukken, de laatste jaren waren het er
Hoogste was het aannemingsbe- ornstreeks 130.000 met omstreeks 35.000 persoonlijke ongelukken,
drijf Steging uit Vlissingen" met waarbij niet minder dan ongeveer 2000 mensen de dood vonden en
ƒ3.725.000. De laagste inschrij- niet minder dan 37.000 personen gewond werden, waarvan velen
ving kwam van het aannemers- voor hun leven invalide bleven. Het aantal kinderen, dat hierbij
bedrijf N.W Dura uit Rotterdam betrokken was, bedroeg omstreeks 20% van de slachtoffers, een
aangehouden 6 gUnnmg ls belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het hier kinderen be-
Zeer binnenkort hoopt men 7reft, die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het verkeer en speels
met de bouw te kunnen beginnen, van aard de dupe worden van de verkeersmoloch.
Het laagste inschrijvingsbedrag
ligt ongeveer drie ton boven de DE DOOD LOERT LANGS DE KANT
raming.
Vlissingen heeft sinds 1594 Volgens deskundigen, die wij hier-
geen stadhuis meer gehad, noch over om inlichtingen verzochten,
een representatief centrum, om- is het juist het opkomende geslacht,
dat tijdens de brand in dat jaar dat in onze moderne tijd met zijn
het stadhuis op de Grote Markt Intensieve verkeer grote risico's
verloren is gegaan. Daarna heeft loopt. Het kind toch moet zijn speels-
men in allerlei gebouwen huis- heid kunnen uitleven, het heeft daar-
vesting gezocht. Het nieuwe stad- toe ruimte en terrein nodig en voor
huis zal worden opgetrokken op al ln de grote steden vindt het dat
het kruispunt Paul Krugerstraat- °P straat.
Badhuisstraat. Het krijgt een in- Maar de straat is tevens een ge-
houd van 35.600 kubieke meter, vaarlijke plaats waar de dood loert.
Er komt een representatief en Opgaand in hun spel zien de kin
een administratief gedeelte. Op deren niets meer. Zij wanen zich
de scheiding tussen deze twee met hun vriendjes of vriendinnen
delen komt een toren van 50 alleen en hebben dikwijls geen notie
meter hoog. Hierin zal een caril- meer van het verschil tussen trot-
lon worden aangebracht Met de toir en rüweS> laat staan van aan
bouw zal ongeveer twee jaar ge- dachtig uitkijken bij het verlaten van
moeid Zijn. De totale bouw- en het een en het betreden van de an-
inrichtingskosten worden ge- der' Dit.heeft tot gevolg, dat op de-
raamd op ruim vijf miljoen gul- "f"ler vee' minderingen het
(len J J fa slachtoffer worden van het verkeer.
De enorme veranderingen die in het
ZAAMSLAG verkeer hebben plaatsgevonden na de
laatste oorlog, dragen hiertoe veel
Vergadering gemeenteraad bij, alsmede de veranderingen in het
Op de agenda van de op maan- EPel van de kinderen. Alle factoren
dag 12 juni a.s. te houden open- werken ongunstig. Daar is ten eer
bare vergadering van de gemeen- Ete de geweldige toeneming van het
teraad komen o.m. de volgende verkeer. Er zijn aanmerkelijk meer
punten voor: motorvoertuigen dan voor de oorlog.
Ingekomen stukken en mede
delingen;
Benoeming lid Algemeen Bur
gerlijk Armbestuur;
Voorstel tot vaststelling ver
goedingen bijzonder lager onder
wijs over 1960;
Voorstel tot vaststelling salaris
maatregelen gemeentepersoneel;
Voorstel tot vaststelling Veror
deningen tot regeling vergoeding
verplaatsingskosten
Voorstel tot wijziging van de
gemeentebegrotingen 1960 en
1961;
Rondvraag.
Mededelingen
Burgemeester en wethouders
delen mede:
1. dat door de burgemeester in
gevolge art. 15 van de Wet Be
scherming Bevolking overleg met
hen is gepleegd over de vaststel
ling van een gemeenschappelijke
regeling voor de op te richten
nieuwe A-kring Zeeland C, om
vattende geheel Zeeuws-Vlaan
deren.
Burgemeester en wethouders
zijn akkoord gegaan met het ont
werp voor de gemeenschappelijke
regeling. De gemeenschappelijke
regeling werd vastgesteld door
de burgemeesters van de ge
meenten in Zeeuws-Vlaanderen
op 29 mei 1961;
2. dat op 25 april 1961, ingevol
ge het raadsbesluit dd. 30 juni
1952 en op grond van het Wegen
verkeersreglement, besloten is,
met ingang van 1 mei 1961, het
binnen de bebouwde kom ge
legen gedeelte van de weg St.
AnnapolderTerhole (nr. 26 van
het Provinciaal wegenplan), voor
zover niet onder beheer van de
provincie Zeeland, aan te wijzen
als voorrangsweg, als bedoeld in
art. 4, lid 1, aanhef en onder a,
Daar komen dan nog de veranderde
spelgewoonten der kinderen bij. We
behoeven maar te denken aan kin
derfietsjes, autopsds(steps), rolschaat
sen en wat al niet meer, c'ngen
die we voor de oorlog aanmerkelijk
minder zagen dan nu. De kinderen
maken meer gebruik van de weg dan
vroeger. Deze beide factoren werken
ongevallen waarbij kinderen betrok
ken zijn sterk in de hand.
Spelen op de openbare weg
weg brengt ongelukken mee.
De overheid
en de scholen
De overheid heeft dit alles wel ge
zien en begrepen, dat zij de jeugd
nu eenmaal een plaats moet even,
waar zij ongestoord kan spelen,
verschillende grote steden is h ge
meentebestuur daarom overgegaan
tot het inrichten van speciale speel
terreinen, ja, het heeft zelfs bepaal
de wegen verboden verklaard voor
het verkeer en daar kunnen de kin
deren naar hartelust hun spelletjes
bedrijven, rolschaatsen enzovoort.
Aan dit alles kleeft echter nog een
moeilijkheid. Het zijn voor een groot
deel oudere kinderen die deze speel-
gelegenheden opzoeken, want velen
moeten hiertoe hun buurt verlaten
en de ouders durven de kleintjes
daar niet heen te sturen.
Zo blijven toch nog veel kinderen
in de straat spelen met alle risico's
van dien.
Veel kinderen werden het slachtof
fer van het verkeer op de weg van
en naar school, vooral wanneer zij
daar drukke verkeerswegen moeten
oversteken. Dat oversteken geschiedt
dikwijls ongeorganiseerd en '-ier en
daar schiet zo'n kind naar de over
kant, soms met noodlottig gevolg.
Om een en ander in betere banen
te leiden, begon men reeds in de
twintiger jaren met verkeerslessen
op enkele scholen, maar dat was
vrijwillig, het onderwijzend perso
neel kon hiertoe niet verplicht wor
den.
Aanvankelijk was dit verkeersonder-
wijs op de scholen een voorzichtig
proberen, maar het wierp toch reeds
resultaten af. Politie en het Ver
bond voor Veilig Verkeer deden hun
uiterste best Toen de ongevallen-
cijfers van kinderen hoger stegen,
won het inzicht veld, "dat er iets ge
daan moest worden.
Verkeersbrigades
Het was Amsterdam, dat als eer
ste het Amerikaanse idee navolgde
om verkeerspatrouilles van school
kinderen in te stellen. Een aantal
leerlingen van de zesde klassen werd
door de politie opgeleid, om school
kinderen te helpen bij het georgani
seerd oversteken van drukke ver
keerswegen. Dat waren de eerste
verkeersbrigadiertjes.
Er waren diverse stemmen, die
meenden dat aan kinderen n'-t zo'n
verantwoordelijke taak mocht worden
opgedragen, maar in de praktijk
bleek het allemaal perfekt te gaan.
Gesteund door politie en onderwij
zend personeel kweten de briga-
diertjes zich voortreffelijk van hun
taak. Keurig geordend brachten zij
hun tientallen schoolkameraadjes
zonder moeilijkheden over de druk
ke wegen en het ongevallencijfar
daalde. Nu zijn deze verkeer-.briga-
diertjes in vrijwel alle plaatsen van
enig belang te vinden en men is er
zeer tevreden over.
Tegelijk hiermede werd 't verkeers-
onderwijs op de scholen geïntensi
veerd. Met ingang van 1 januari
Verkeersbrigadiertjes, de be
schermers van de schoolgaand*
jeugd.
1959 werd het zelfs verplicht gesteld!1
dbor de overheid en wij mogen van
al deze inspanningen redelijke resul
taten verwachten.
Een moeilijk punt blijft echter het
kleine kind, dat de lagere school;
nog niet bezoekt, de zogenaamde
kleuter. Dit kind is aangewezen oj^
de wijze lessen van de ouders, vooa
zover die zich van hun taak kwijtemj
Daarom zijn er al plannen om ook'
op de kleuterscholen het verkeerson—
derwijs in te voeren, al zal dit oa
een geheel andere manier moetenj
gebeuren dan op de lagere scholen»
Verkeer sop voeding
Wanneer wij de gedragingen van Kef
verkeer gadeslaan en de ongevallen-*
cijfers bestuderen, komen wij tot
de conclusie, dat de verkeersopi
voeding eigenlijk al in de wieg moet
beginnen. Zo gauw de kleuter zicbi
op de openbare weg gaat begevan*
moeten hem op de een of andere
manier de grondbeginselen vrn* het
verkeer worden bijgebracht, wil het
kind zich tegen de dreigende geva
ren kunnen beschermen.
Ouders die hun kinderen zonder eni
ge verkeersopvoeding op de open
bare weg loslaten, plegen een mis
daad ten opzichte van hun eigen kin-
derèn en ten opzichte van anderel
weggebruikers, want zij moeten niet|
vergeten, dat het ook kan gebeuren»
dat hun kind de dans ontspringt,
maar dat anderen het slachtoffer;
worden van de onopgevoede gedra
gingen van het kind.
Wanneer de jeugd van het begin af
zijn gedragingen in het verkeer leert
beheersen, zullen er ongetwijfeld
minder ongelukken gebeuren, terwijl
deze gang van zaken tot gevolg zal
hebben, dat wanneer dit systeem
wordt voortgezet en de kleintjes een
maal groot en ouder zijn geworden»
verkeersongelukken tot 'n minimum
zullen zijn teruggebracht, zeker wan
neer van overheidszijde steeds alles;
zal worden gedaan om de verkeers
veiligheid in alle opzichten te die
nen.
iiAPitpn iiiAnnpu van het Wegenverkeersregle-
Dit Is de titel van het nieuwe boek van 3. dat besloten is tot invoering
Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap. fn
geboorte, babyverzorging en kleuter- mei^961 w en
opvoeding. Dit waardevone fndfr overeenkomstig 'de rieht-
paglna s In fraaie omslag) krijgt U ten jjjnen van de minister van Bin
nenlandse Zaken van 4 januari
en 4 maart 1961.
Administratief personeel: Om
de 14 dagen vrije zaterdag. Hier-
geschenke bij aanschaffing van een
BABYSET DE LUXE
bij wordt rouiering toegepast,
zodat de secretarie normaal voor
het publiek geopend blijft. De
totale arbeidstijd blijft gelijk. De
arbeidsuren van de zaterdagmor
gen worden gecompenseerd door
op de overige dagen om half
negen te beginnen inplaats van
om 9.00 uur. Van één week in ok
tober tot en met één week in
februari begint de secretarie om
9.00 uur.
Gemeentewerklieden: Om de
14 dagen bij toerbeurt vrije zater
dag. De arbeidstijd wordt verkort
tot 46% uur per week. Op de
werkdagen wordt uur langer
gewerkt, behalve van één week
in oktober tot en met één week
in februari.
Gemeentebode, badmeester en
conciërge: De arbeidstijd wordt
verkort tot 46% uur per week.
De vrije woensdagmiddag blijft
gehandhaafd. Op vrijdag dienst
tot 21.00 uur; op zaterdag tot
17.00 uur. Het badhuis is geopend
op vrijdag van 13.00 tot 20.30 uur
en op zaterdag van 912 uur en
van 1316.30 uur.
(Inmiddels zijn bij circ. van de
minister van Binnenlandse Za
ken dd. 24 mei 1961, nadere
richtlijnen gegeven over de in
voering vijfdaagse werkweek en
arbeidstijdverkorting per 1 juli
1961/1 januari 1962. Burgemees
ter en wethouders moeten zich
hierover nog beraden.)
Benoeming lid Algemeen Burger
lijk Armbestuur.
Voor 1961 is aan de beurt van
aftreding de heer C. Verplanke.
Gehoord het Algemeen Burger
lijk Armbestuur leggen B. en W.
voor de benoeming het volgende
dubbeltal over: 1. C. Verplanke,
C. 90; 2. H. J. Moeliker, C. 94.
Voorstel vaststelling Verordenin
gen tot regeling vergoeding ver
plaatsingskosten.
B. en W. stellen voor vast te
stellen:
a. een Verordening tot rege
ling van de vergoeding van ver
plaatsingskosten in de gemeente
Zaamslag;
b. een Verordening tot rege
ling van de vergoeding van ver
plaatsingskosten aan de onder
wijzers der openbare en bijzon
dere lagere scholen (art. 33 der
Lager Onderwijswet 1920) in de
gemeente Zaamslag.
Ingevolge deze Verordeningen
kennen B. en W., terzake van de
door de betrokken ambtenaren/
onderwijzers te maken noodzake
lijke kosten, voortvloeiende uit
een verandering van standplaats,
een vergoeding toe, waarvan het
bedrag voor ieder geval afzon
derlijk door hen wordt bepaald,
met inachtneming van de rege
len en maatstaven, zoals die met
De „Mariekerk" is gisteren
vlot getrokken door de Franse
sleepboten „Jean Bart" en „Dili
gent" die in Duinkerken gesta
tioneerd zijn. Het schip is daarna
op eigen kracht teruggekeerd
naar Rotterdam, waar het gister
morgen om kwart voor elf af
meerde in de Rijnhaven. Er zal
een onderzoek worden ingesteld
naar eventuele bodemschade.
De Nederlandse zeeslepers
„Noordzee" en „Burgemeester
van Dammen" van L. Smit en
Co, die op de eerste noodseinen
waren uitgevaren, hebben géén
assistentie verleend. Zij gingen
woensdagavond terug naar hun
thuishavens, respectievelijk Hoek
van Holland en Zeebrugge.
De „Mariekerk" had een lading
stukgoederen aan boord. De eer
ste aanloophaven zou Marseille
zijn geweest.
betrekking tot de verplaatsing in
het Verplaatsingskostenbesluit
(Stbl. 1946, G. 371), sedert gewij
zigd.
Voorstel tot wijziging; van de
gemeentebegrotingen 1960 en
1961.
Rondvraag.
3. Het schip is juist naar de
oever getrokken en met spanning
kjjk't de Noorman toe, hoe zijn
mannen trachten het overeind te
sjorren, als er eensklaps vanuit de
richting van het kamp opgewon
den stemmen klinken en boven
alles uit hoort hij het machtige
geluid van Svein, Vrezende dat er
een twist uitgebroken is onder zijn
mannen, wat hij zich echter nau
welijks voor kan stellen, haast hij
zich erheen. Min ol meer opge
lucht stelt hü vast, dat een drietal
vreemdelingen de opwinding ver
oorzaak hebben.
„Nou moet je eens luisteren,
Noorman", schreeuwt Svein hem
verontwaardigd toe, „wat deze
kerels bewerenZe zeggen zo
gezegd. dat we dieven zijn, want
we hebben hun bomen omgehakt.
Hiin bomen, hahaha. die staan
toch zeker maar zo'n beetje los,
zogezegd op hun eigen houtje in
het bos, waar ol niet?"
Snel neemt Eric de drie mannen
op. Ze dragen geen wapens en
naar hun kledij te oordelen zijn
het boeren, maar zijn vrij haven
loos gekleed. De manier waarop
de kerels hem aankijken, bevalt
hem niet, maar hij groet hen niet
temin vriendelijk.
„Ik wist niet, dat dit, tefrein
aan iemand toebehoorde", zegt hü
dan kalm-
„Wis en zeker doet het dat!",
gromt de oudste van het drietal.
„Het behoort aan ons".
Eric gelooft er geen woord van,
maar hun bedoelingen zijn hem
des te duidelyker.
„Dat spijt ons dan vreselijk",
grijnst hij. „We zullen jullie de
bomen betalen
„Da's best", knikt de oudste,
iets te vlug, terwijl hij een ge-
wiektste blik wisselt met zijn mak
ker?. „En dan ook meteen, maar
voor ons wild, dat jullie gescho
ten, nee, gestróópt hebben
„Gestroopt?", buldert Svein,
„nog zo een belediging en ik leg
jullie gestroopt en wel naast je
omgevallen boomstammetjes. Pak
die kerels toch even stevig in hun
ribben, Noorman
De oudste boer grijnst ineens
dom en bekykt aandachtig de
boomtoppen, maar de snelle blik
naar zijn metgezellen is Eric niet
ontgaan
SCHIPPER DOOR ONGEVAL
OVERLEDEN
De 44-jarige schipper H. van
Bonnet, is gistermiddag aan
boord van zijn schip, de „Jacoba"
in Den Haag door een ongeval
om het leven gekomen.
Het schip lag aan de Binck-
horstlaan om cement te laden.
Door tot dusver niet opgehelder
de oorzaak raakte de schipper
beklemd tussen een afzuiginrich-
ting en een deel van een rijdende
kraan. Hij was op slag dood.
XERXES KAMPIOEN
EERSTE KLASSE C
AMATEURS
Voor de eerste klasse C ama
teurs van de competitie van de
K. N. V. B. werden donderdag
twee wedstrijden gespeeld. De
uitslagen wsiren:
TSCLaakkwartier 3—0
ON AXerxes 12
Door dit laatste resultaat be
haalde Xerxes het kampioen
schap in deze afdeling.
DE BEKERCOMPETITIE
VAN DE K. N. V. B.
Voor de kwartfinales van de
competitie om de K. N, V. B.-
beker werden donderdagavond de
volgende wedstrijden gespeeld:
AjaxHeracles 2I
ElinkwijkLeeuwarden 12
HVCVW (na verlenging) 32
RBCNAC 0—4
PRIJSVLUCHT UIT BRETEUIL
Zondag 28 mei
Comb. Bosehkapelle-Hengst-
dijk-Rapenburg.
Oude duiven:
Snelheid eerste duif 1295 m;
laatste prijswinnende duif 1096
meter.
1. P. Peersman, Stoppeldijk; 2
en 5. J. Wentzler, Stoppeldijk; 3
en 6. L. Lauret Boschkapelle; 4
en 9. E. Boeijkens, Hengstdijk;
7. P. van Doorn, Boschkapelle; 8.
en 10. F. van Deursen, Hengst
dijk.
Jaarlingen:
Snelheid eerste duif 1294 m;
laatste prijswin. duif 1060 m.
1 en 2. A, Jacobs, Stoppeldijk;
3. E. Boeijkens, Hengstdijk; 4.
Jan de Klerk, Boschkapelle; 5.
H. Wijnacker, Stoppeldijk; 6. J.
de Rijk, Boschkapelle; 7. A. Man-
nens, Stoppeldijk; 8. J. Wentzler,
Stoppeldijk; 9. D. Dobbelaar,
Boschkapelle; 10. P. van der
Veen, Boschkapelle.