n
DC-8 bij Lissabon neergestort
61 personen kwamen om
het leven
Het uitstel van belastingverlaging
Advies van de S.E.R. over
verlaging leeftijdsgrens A.W.W.
Weero verzicht
feesten
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
WEERBERICHT
ilonopole
TWEEDE KAMER
i
Geniet er-van paraoiso 25ct.
R ADIO de BUCK
Spanning
in Zuid-Afrika
Radio de Koek
SJAH VAN PERZIE
TERUGGEKEERD
enz. verzorgen wij
nvoudige tot nitge-
■ntueel met muziek,
likking.
aan huis, eventueel
nj ons terecht-
55
Tel. 2482
en.
de
276,
g ponen?
volgende
ebon voor
36 ct.
33 ct.
28 ct.
25 ct.
255 ct.
32 ct.
R
«103W
Rtaricerivg bij abonnement: Temeuzen
Diïecteur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres: Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: ƒ6,— per kwartaal; per
maand ƒ2,—; per week 48 ct. Losse nrs 9 ct.
DE VRIJE ZEEUW
WOENSDAG 31 MEI 1961
17e Jaargang Nr 5304
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande te Temeuzen
Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per
advertentie ƒ2,25.
Rubriek Kleine Advertenties (géén handels
advertenties) 5 regels 1,Iedere regel meer
20 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad. 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur.
Na enkele uren onzeker
heid en groeiende ongerust
heid zijn gistermiddag aan
het strand ten zuiden van
Lissabon wrakstukken ge
vonden van de nieuwste
DC-8 machine, de PH-DCL
,.Fridtjof Nansen', die
maandagnacht op weg van
Lissabon naar Caracas is
verongelukt. Het toestel
stortte enkele minuten na
dat het van Lissabon was
opgestegen, neer. Bij de
wrakstukken werden tevens
verongelukte passagiers
aangetroffen.
De ..Fridtjof Narisen" was een
van de twee DC-8 machines, die
door de KLM waren uitgeleend
aan de Venezolaanse luchtvaart
maatschappij Viasa. Het toestel
was pas 2 weken in gebruik.
Aangenomen moet worden, dat
dit ongeluk aan alle inzittenden
het leven heeft gekost: 47 passa
giers, onder wie een tiental kin
aeren en baby's, en 14 beman
ningsleden.
Onder de passagiers bevonden
zich voor zover bekend geen
Nederlanders.
De bemanning bestond uit 12
KLM.ers en 2 Venezolanen. Ge
zagvoerder was de 42-jarige
Nieuw Zeelander R. D. Berge-
mann, die reeds sinds 1946 als
v.ieger bij de KLM in dienst was.
De machine was dinsdagmid
dag uit Caracas in Rome aange
komen. Weliswaar heeft de Viasa
wegens moeilijkheden met de
Italiaanse regering nog geen ge
regelde lijndienst op Rome kun
nen openen, maar volgens de
KLM betrof het hier een charter
vlucht.
Dinsdagavond om 20.12 uur
vertrok het van het vliegveld
Fiumicino bij Rome voor de
terugreis via Madrid, Lissabon,
Santa Maria naar Caracas in
Venezuela. Vandaar was er een
verbinding met een andere ma.
chine naar Curacao. Onder de
verongelukte passagiers bevindt
zich dan ook het Spaanse echt
paar Eizaquirre, dat omstreeks
half twaalf in Madrid instapte
met eindbestemming Curagao.
In Lissabon, waar het toestel
na middernacht arriveerde, stap
ten 14 passagiers uit. waarna er
7 anderen aan boord gingen, alle
maal met bestemming Caracas.
Het vliegtuig steeg om 1.15 uur
normaal van Lissabon op. Het
was regenachtig weer en liet
zicht was als gevolg van laag
hangende bewolking beperkt.
Vier minuten later werd het
radio-contact verbroken. Volgens
een mededeling van het Franse
persbureau AFP zou dit abrupt
geschied zijn.
Pas uren later bleek, dat het
toestel toen meteen is neerge
stort. Bijna 12 uur lang heerste
er grote ongerustheid, maar er
was nog een kleine kans, dat
alleen de radio defect, was. De
machine had voldoende brandstof
aan boord om tot half zeven in
de ochtend in de lucht te blijven.
Het kwam echter niet in Santa
Maria op de Azoren aan, waar
het tegen twee uur in de nacht
werd verwacht en naarmate de
tijd verstreek groeide de zeker
heid. dat het verongelukt was.
Eerst gistermiddag kwam de
volstrekte zekerheid. Op het
strand, 10 kilometer ten zuiden
van Lissabon, trof men wrak
stukken en verongelukte inzit
tenden aan. Volgens de Portuge
se kustwacht was dat bij Costa
da Caparica.
Volgens de voorlopige passa
gierslijsten van de KLM bevon
den zich onder de passagiers 26
Venezolanen, 10 Spanjaarden, 5
Portugezen, één Itailiaan, één
Chileen, één Franse dame en de
heer Alfons Santini, wiens natio
naliteit onbekend is. Dit zijn dus
45 passagiers, maar volgens in
lichtingen van de Viasa zouden
er 47 aan boord zijn geweest, on
der wie 8 kinderen en 2 baby's.
Het verongelukte toestel was
de nieuwste DC-8 machine, die
de KLM van de Douglas fabrie
ken uit Amerika had' ontvangen.
Zij werd begin dezer maand af
geleverd en was de tiende van de
13 straalmachines, die de KLM
dij Douglas heeft besteld. Het
toestel was uitgerust met de
nieuwe zgn. Turbo-Fan motoren,
evenals de 8e en de 9e DC-8, die
de KLM uit Amerika heeft ont
vangen.
Twee van de nieuwste DC-8
machines had de KLM aan de
Viasa uitgeleend totdat deze zelf
over vliegtuigen van dit type
zou beschikken. Naar bekend
werken de KLM en de Venezo
laanse luchtvaartmaatschappij
nauw samen. Het kabine-perso-
neel van de Viasa krijgt een op
leiding van de KLM in Neder
land.
Onder de bemanningsleden van
het verongelukte toestel bevon
den zich behalve 12 KLM-ers dan
ook twee Venezolanen. de purser
Pablo Garrido en de stewardess,
mej. M. I. Crespo Caldera. Beiden
hadden in maart op Schiphol een
opleidingskursus van 14 dagen
gevolgd.
Voor de president-directeur der
KLM, de heer I. A. Aler, betekent
deze vliegtuigramp een tragische
afsluiting van zijn carrière bij de
KLM. Vandaag is het de laatste
dag dat hij in functie is, want op
1 juni gaat hij met pensioen. Zijn
opvolger, drs. E. H. van der Beu.
gel, bevond zich gisteren nog in
de Verenigde Staten, waar hij
donderdag j.l. was aangekomen
in verband met een jaarvergade
ring van ae bestuursraad der
I.A.T.A., de organisatie van bur
gerluchtvaartmaatschappijen.
Drs. Van der Beugel zou op 5
juni nog een redevoering in
Vancouver houden voor het Ca
nadese verbond van werkgevers.
Hij besloot ijlings naar Neder
land terug tc keren, toen hij van
het ongeluk hoorde. Hij wordt
hedenochtend uit New York op
Schiphol terug verwacht.
Op Schiphol verwekte het be
richt grote versnagenheid. Toen
's middags alle hoop kon worden
opgegeven, werden bij de hoofd
ingang de grote vlaggen halfstok
gehangen, terwijl alle kleine en
fleurige vlaggetje:, vap de bui
tenlandse luchtvaartmaatschap
pijen op de ballustrade voor de
restaurants wefdeij ingehaakt.
De verongelukte bemanning
was in Lissabon pas aan boord
van het toestel gegaari om de
collega's, die met de machine uit
Rome waren gekomen, af te los
sen.
Kort na drie uur gistel middag
meldde Reuter uit Lissabon, dat
er volgens de Portuese marine
autoriteiten geen overlevenden
van de ramp zijn.
Eveneens volgens Reuter is de
plaats waar de wrakstukken zijn
gesignaleerd, nl. op de kuststrook
die genaamd is Da Caparica
moeilijk bereikbaar. Het is in de
buurt van het plaatsje Fonte da
Telha.
Het ongeluk met de „Fridtjof
Nansen", die de registratieletters
PH-DCL droeg, maaki een einde
aan een peiiode van bijna 3 jaar,
waarin de KLM geen tegensla
gen van dit kaliber heeft onder
vonden. Het laatste ongeluk met
een KLM-vliegtuig geschiedde op
14 augustus 1958, tben de super-
Constellation PH-LKM ..Hugo de
Groot" bij Ierland in de Atlanti-
shce Oceaan stortte. Daarbij ver
loren 91 passagiers en de uit 8
leden bestaande bemanning het
leven.
In totaal zijn er nu drie onge
lukken met DC-8 machines ge
beurd. Op 16 december van het
vorig jaar botste een DC-8 van
de United Airlines met 77 passa
giers boven New York tegen een
super.Constellation van Trans
World Airlines en stortte in sen
der v/ijken van de stad neer. Er
waren van geen der beide toestel
len overlevenden.
De tweede DC-8 die veronge
lukte was van de Mexicaanse
luchtvaartmaatschappij Aerona-
ves de Mexico. Dit toestel maakte
op 19 januari j.l. van het New
Yorkse vliegveld Idlewild een
mislukte start en vloog in brand,
toen het vlak buiten het vliegveld
de grond raakte. Daarbij kwam
bijna de voltallige cockpit-be
manning om, doch de passagiers
kondende machine nog bijtijds
verlaten.
Nog vóór de wrakstukken wa
ren gesignaleerd had de direc
teur-generaal van de rijkslucht
vaartdienst, ir. W. F. Backer, die
tevens vooronderzoeker is bij
vliegtuigongevallen, opdracht ge
geven dat een commissie van on
derzoek terstond naar Portugal
zou reizen. Kort vóór het mid
daguur vertrokken dan ook drie
leden van de rijksluchtvaart
dienst en twee van de dienst
luchtvaart der rijkspolitie op
Schiphol. Bovendien reisden ze
ven vertegenwoordigers van de
KLM mee onder leiding van de
heer G. C. Wansbeek, hoofd bu
reau veiligheid der KLM.
Gisteravond zijn nog een vijftal
experts in opdracht van de rijks
luchtvaartdienst naar Lissabon
vertrokken en wel om 21.30 uur.
Dat waren dr. J. Zeldenrust,
patholoog.anatoom van het ge
rechtelijk laboratorium in Den
Haag, diens assistent, dr. B,
Makking, het hoofd vliegmedi-
sche dienst van de stichting na
tionaal luchtvaartgeneeskundig
centrum te Soesterberg, dr. J.
Kielstra, de KLM-gezagvoerder
J. Koedam, die namens de ver
eniging van verkeersvliegers
gaat en eveneens aan de com
missie van onderzoek wordt toe
gevoegd, en de KLM-fotograaf
H. W. Bernhard.
AFP meldde gisteravond dat
men in het Portugese dorp Ca
parica op het strand, ongeveer
20 km ten zuiden van Lissabon,
verminkte stoffelijke overschot
ten, een kinderlijkje, schoenen
en wrakstukken van het vliegtuig
heeft gevonden. De DC-8 zou
volgens het Franse persbureau
in de lucht ontploft zijn, toen het
zich op een hoogte van ongeveer
2 km boven Caparica bevond. De
inwoners van dit dorpje ver
klaarden een geluid gehoord te
hebben, dat een explosie deed
vermoeden, maar het weer was
er zeer slecht en de lucht was
zwaar bewolkt, men dacht dat er
een onweer losbarstte.
Twee vaartuigen van de Por
tugese marine begeven zich voor
een onderzoek naar de plaats
waar men vermoedt dat de res-
,ten van het vliegtuig zich bevin.
den. De zee is zeer woelig en de
sterke golven bewegen zich in de
richting van het strand van
Caparica.
De directie van de KLM heeft
gisteravond om kwart over zeven
bekend gemaakt dat op grond
van de berichten die men uit
Lissabon heeft ontvangen
thans definitief aangenomen
moet worden dat alle 61 inzitten
den van de verongelukte DC-8
„Fridtjof Nansen" zijn omgeko
men.
Surinaamse en Antilliaanse
delegatieleden R. T. C.
door Koningin ontvangen
H. M. de Koningin heeft op
het paleis Soestdijk een aantal
leden van de delegaties uit Suri
name en de Ned. Antillen, die
deelnemen aan de rondetafel
conferentie, ontvangen. Het be
zoek van de delegatie leden was
verdeeld over enkele dagen.
De Tweede Kamer heeft gis
termiddag een aanvang gemaakt
met de beraadslaging over de op
16 mei 1.1. door de minister en
de staatssecretaris van Financiën
ingediende nota inzake de invoe
ring van de tariefsverlaging van
de inkomstenbelasting en loon
belasting, alsmede van de ven
nootschapsbelasting.
Zoals bekend zijn bij de wet
van 28 december 1980 de tarieven
der inkomsten- en der loonbelas
ting verlaagd. De nieuwe tarie
ven zouden echter eerst toepas
sing vinden met ingang van een
nader bij de wet te bepalen tijd
stip. In genoemde wet is ook een
beëindiging van de bestaande ver
hoging van de vennootschapsbe
lasting van 4043 tot 44
47 91 vastgelegd. De invoering
van deze maatregel zou eveneens
tij afzonderlijke wet geschieden.
In de troonrede is.het voornemen
uitgesproken de tariefsverlaging
te doen ingaan op 1 juli 1961,
tenzij een verdere verscherping
van de conjunctuur uitstel nood
zakelijk zou maken. In hun nota
zeggen de bewindslieden het con
junctureel niet verantwoord te
achten door het thans in werking
d-Ug<mO SIGAREN
Voor service en kwaliteit
Noordstraat 84-86
Temeuzen - Teief. 2573
De Sociaal-Economische Raad
heeft desgevraagd aan de staats
secretaris van Sociale Zaken en
Volksgezondheid geadviseerd de
in de Algemene Weduwen- en
Wezenwet opgenomen leeftijds
grens te laten vervallen voor de
weduwe uit wier huwelijk een of
meer kinderen zijn geboren. De
weduwe zal, naar het oordeel van
de S.E.R., steeds recht dienen te
krijgen op weduwenpensioen. on
geacht haar eigen leeftijd of die
van haar kinderen, indien op het
tijdstip waarop zij weduwe wordt
een of meer harer kinderen in
leven zijn. De S.E.R. meent dat
hiervan slechts dient te worden
afgeweken als de kinderen op
het ogenblik van de aanvang van
de weduwenstaat van de moeder,
gehuwd zijn of indien de weduwe
niet met de ouderlijke macht is
belast. Voor deze vrouwen dient
naar de raad dezelfde regeling
te gelden als voor weduwen uit
wier huwelijk geen kinderen zijn
geboren.
De Sociaal-Economische Raad
heeft dit advies in zijn besloten
vergadering van vrijdag 26 mei
jj. vastgesteld. Het advies is
vandaag vrijgegeven voor publi-
katie.
De raad adviseert voorts de
minium leeftijdsgrens voor we
duwen zonder kinderen te ver
lagen van vijftig jaar tot veertig
jaar. Als weduwen zonder kinde
ren gelden naar het inzicht van
de raad ook weduwen wier kin
deren reeds zijn getrouwd als de
moeder weduwe wordt.
De Sociaal-Economische Raad
heeft geschat dat de verwezen
lijking van zijn voorstellen zal
leiden tot een kostenstijging van
ongeveer vier-en.dertig miljoen
gulden per jaar, ofwel met circa
vijftien a twintig procent. De
premie zal derhalve dienen te
stijgen met 0,2 a 0,25 procent van
het premieplichtig inkomen.
De sociaal-Economische Raad
meent dat een dergelijke stijging
van de premie voor de ongehuw-
den aanvaardbaar is, maar hij
voegt er aan toe dat hij gaarne
in de gelegenheid zou worden ge
steld te onderzoeken of er, in het
licht van de totale lasten die de
ongehuwden en in het bijzonder
de ongehuwde vrouwen krach
tens de sociale verzekeringen zijn
opgelegd, aanleiding zou kunnen
worden gevonden op enigerlei
wijze een compensatie te zoeken.
De Algemene Weduwen- en
Wezenwet geef:, zoals bekend is,
aanspraak op weduwenpensioen
tot het vijf-en-zestigste jaar aan
vrouwen die weduwe worden als
zij vijftig jaar of ouder zijn. Is
de vrouw jonger dan vijftig jaar
als zij weduwe wordt, en voert
zij een huishouden met één of
meer kinderen beneden de acht
tien jaar, dan krijgt zij, zolang
de gezamenlijke huishouding
duurt, in ieder geval weduwen-
pensioen totdat het jongste, of
het enige kind, achttien jaar is
geworden. Is de weduwe op dat
tijdstip vijftig jaar of ouder, dan
behoudt zij haar aanspraak op
weduwenpensioen totdat zij de
leeftijd van vijf-en-zestig jaar
heeft bereikt.
Zij behoudt tevens aanspraak
op weduwenpensioen als zij 45
jaar of ouder is op het ogenblik
dat het jongste, of enige kind,
achttien jaar wordt en zij gedu
rende de vijt jaren die onmiddel
lijk daaraan vooraf zijn gegaan
fli het genot van weduwenpen.
sioen is geweest. Voor vrouwen
die invalide zijn als zij weduwe
worden, geldt dezelfde regeling
als voor weduwen die een of
meer kinderen beneden de acht
tien jaar te verzorgen hebben.
Tijdens dc behandeling van de
Algemene Weduwe- en Wezen
wet in het parlement is vrij alge.
meen betwijfeld of de leeftijds
grens van vijftig jaar uit sociaal
oogpunt juist was gekozen. Zij
werd slechts aanvaard, nadat de
toenmalige regering had toege
zegd dat zij, vóór het zomerreces
van 1961 van de Tweede Kamer,
een discussie o.m. over dit punt
van de wet mogelijk zou maken.
Met het oog hierop heeft de
staatssecretaris van Sociale Za
ken en Volksgezondheid de S.E.R.
verzocht hem advies uit te bren
gen over de leeftijdsgrens in de
genoemde wet.
Bij het vormen van zijn oordeel
is de S.E.R. in hoofdzaak uitge
gaan van de gevolgen die de hui
dige regeling heeft voor wedu
wen uit wier huwelijk kinderen
geboren zijn en die daardoor ge
durende een lange periode uit
sluitend, of in overwegende mate,
belast zijn met de zorg voor de
opvoeding van de kinderen.
De raad is tot de slotsom ge
komen dat de huidige regeling
(welke ervan uitgaat dat een
weduwe die vijftig jaar is, resp.
vijf.en-veertig jaar ot jonger, als
het jongste kind achttien jaar of
ouder is, onvoldoende oog heeft
gehad voor de moeilijkheden die
weduwen in die omstandigheden
ondervinden als zij genoopt wor
den een werkkring te aanvaar
den. De raad overwoog daarbij
dat deze weduwen zich vele jaren
aan haar gezinstaak zullen moe
ten wijden, hetgeen haar plaat
sing in het bedrijfsleven zal be
moeilijken. De raad meent dat de
noodzakelijke omscholing moei
lijk tot stand zal kunnen komen;
van werkelijke scholing zal in
vele gevallen geen sprake zijn.
Vandaag 31 mei zal in Z.-Afrika
de republiek worden uitgeroe
pen. In de 11 eg er wy ken van
Johannesburg hebben vele ar»
beiders gehoor gegeven aan de
oproep tot een staking van drie
dagen uit protest tegen het uit
roepen van de republiek en de
apartheid. De patrouille-activi
teit van leger en politie is toe
genomen.
Foto: Politiepatrouille bij het
station in Johannesburg. Op het
viaduct kijken negers argwanend
achterom.
Het Britse ministerie van Ar
beid heeft bekend gemaakt, da'
het aantal werkelozen in Engelanc'
thans 299.272 bedraagt, het laagste
cijfer sinds 1956.
Noordstraat 102 - Telefoon 3181
Terneuzen
PLAATSELIJK REGEN.
Wij bevonden ons het afgelo
pen etmaal in het overgangsge
bied tussen een depressie die
over Polen en Noord-Duitsland
naar Zuid-Denemarken is getrok
ken en een andere depressie vóór
de kust van Portugal.
Er waren bijgevolg flinke op
klaringen, die er toe bijdroegen
dat het kwik in het binnenland
kon oplopen tot 16 graden.
Samenhangend met het nader-
WOENSDAG 31 MEI
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
2.22
2.57
3.37
3.47
n.m.
2.51
3.26
4.06
4.16
ZON MAAN
op
onder
op
ondei
Mei
31
4.27
20.48
22.03
5.54
Juni
1
4.26
20.49
23.01
6.50
2
4.25
20.50
23.50
7.56
bijkomen van de depressie boven
Duitsland, verplaatste ook net
bijbehorende regengebied zich
naar het westen. Dinsdagavond
trok het reeds over het noorden
en oosten van het land.
Het laat zich daarom aanzien
dat er vandaag in het midden en
noorden van ons land veel bewol
king zal zijn, met tijdelijk regen,
maar ook dat er voornamelijk
ten zuiden van de grote rivie
ren nog flinke zonnige perioden
verwacht kunnen worden. Waar
het bewolkt is zullen de middag-
temperaturen enkele graden la
ger zijn dan dinsdag.
medegedeeld door het K. N. M. I.,
te De Bilt, geldig van woensdag
ochtend tot woensdagavond.
Plaatselijk regen.
Voornamelijk ten noorden van
de grote rivieren bewolkt met
tijdelijk regen en ten zuiden er
van zonnige perioden en overwe
gend droog weer. Matige, maar
aan de kust krachtige wind uit
noord tot noordwest. Dezelfde
middagtemperaturen of iets lage
re dan gisteren.
stellen van de belastingverlaging
bij te dragen tot verdere opvoe
ring van de grote spanningen,
die in de Nederlandse economie
aan de dag treden.
De heer Burger tarb.) merkte
op, dat in de regeringsverkla
ring, waarmede het kabinet op
trad, de „suggestieve verklaring"
is gebruikt, üat de belastingen in
ons land hoger zijn dan in het
buitenland. Hij betoogde, dat in
die verklaring onjuiste suggestie
en bluf voorkwamen. Er is drie
voudig gesuggereerd, dat er be
lastingverlaging zou komen.
De heer Burger betoogde, dat
onder Drees belastingverlaging
kwam en onder De Quay niet.
Het kabinet had het Neder
landse volk niet in de waan.
mogen brengen, dat belasting
verlaging op til was. Hij herin
nerde er aan, dat minister Zijl
stra via het T. V.-scherm heeft
medegedeeld, dat er belastingver
laging zou komen. Men kreeg
echter geen gelegenheid op de
zelfde wijze vragen te stellen.
Het kabinet heeft de in uitzicht
gestelde belastingverlaging niet
gebracht, maar integendeel be
lastingverhoging.
De heer Burger betoogde, dat
de minister in zijn nota weer be
lastingverlaging belooft, maar
zonder grondslag.
Dit „vogels-in-de-lueht-beleid"
achtte spr. onoorbaar.
Spr. gaf te kennen, dat de
C. H. verantwoordelijk is voor
het voortbestaan van dit kabinet.
De regeringspartijen blijven zich
z.i. misdragen jegens het volk
door het doen voortbestaan van
het kabinet. Hij verweet het ka
binet gebrek aan beleid.
Vervolgens betoogde spr., dat
minister Zijlstra verzuimd heeft
datgene te doen wat noodzake
lijk is de beloofde belastingver
laging te verwezenlijken. De mi
nister heeft nagelaten te verhin
deren, dat zijn toezeggingen lege
woorden zouden blijven.
De heer Burger betoogde, dat
de oppositie duidelijk heeft ge
waarschuwd. De minister van
Financiën heeft een beleid ge
voerd, dat niet harmonieert met
de vervulling van de belofte van
belastingverlaging.
Hij achtte het een belachelijke
situatie, dat de investeringsfacili-
leiten nog steeds van kracht zijn.
Het gaat hier om een bedrag, dat
de in uitzicht gestelde inkom
sten- en loonbelastingvcrlaging
ien minste evenaart.
De heer Van Leeuwen (V. V.
D. merkte op, dat ieder kabinet
te maken heeft met wat zijn
voorganger heeft nagelaten.
Het rekening houden met con
juncturele motieven bij de belas-
tingpolitiek heeft niet zoveel
voordeel gebracht. Als men con-
junctuurpolitiek wil voeren moet
men dat vlug doen.
Niet de P. v. d. A. heeft aan
gedrongen op vermindering van
de investeringsaftrek, doch de
P. v. d. A. kwam er een jaar
later mee.
Het niet invoeren van de be
lastingverlaging per 1 juli achtte
spr. een logisch besluit. Het is
consequent en niet onjuist.
De heer Van Leeuwen is van
oordeel, dat men aan het con
juncturele element minder waar
de moet toekennen dan wel ge
schiedt. Hij vroeg de aandacht
voor de nadelen van hoge belas
tingen. Hij zei er van overtuigd
te zijn, dat we met het „conjunc
tureel gemorrel" niet op de goe
de weg zijn. Gezond financieel
evenwicht moet z.i. prevaleren
loven conjuncturele experimen
ten. Als de tarieven omhoog
moeten, dan zal men het z.i.
moeten zoeken in de sfeer der
verteringsbelastingen. De pro
gressie in de inkomstenbelasting
zal moeten worden afgezwakt.
De heer Van der Mei (C. H.V
merkte op, dat de nota is ge
komen als een donderslag bij hel
dere hemel. Naar ziin oordeel had
de regering een duidelijker in
zicht moeten geven in de zwaar
te van haar argumenten. Hij
meende dat het verdedigbaar is
thans niet tot belastingverlaging
over te gaan. De vraag rijst wan
neer de verlaging dan wél moge
lijk zal zijn. Men kan er z.i. wel
van uitgaan, dat zij niet vóór 1
januari 1962 tot stand zal kun
nen komen.
Men moet er van uitgaan, dat
de conjuncturele ontwikkeling
belastingverlaging moet kunnen
toelaten. Daarvoor achtte spr.
het juist, dat de regering geen
datum noemt.
(Zie verder pag. 2.)
De Sjah van Perzië en keize
rin Farah zijn dinsdag per vlieg
tuig in Teheran teruggekeerd
van een bezoek van twee weken
aan Europa. Zij werden op het
vliegveld begroet door premier
Amini, leden van diens kabinet,
militaire leiders en buitenlands?
diplomaten.