P.
SANDE
Binnenlands nieuws
llcHeetH
alleen nog
'drop slaolie
SCHENKBLIKKEN!
HOOP»
Amsterdam-Batavia-Sydney
Eric de Noorman - De ring van Honoria
ISCHE
)PEDIE
DELEN
Dertig jaar geleden:
In handige
W5t 'n epTüeTrtmgTDèfljtf van
de vette, gladde, breekbare
slaoliefles is voorgoed voor*
bij. Nü is er het practischet
propere schenkblilc, waarmee
u geen druppel kunt morsen!***
ensdag 17 mei 196E
Woensdag 17 mei 1961
Pagina 5
)or opgeleid willen
oede sociale voor-
kerkweek.
sweg 4
150-2744
GEUZEN
een nieuwe
ie aan
>'j
RAMING
MELKPRODUCTIE
ZEEPOST
KONGO
BONDSREPUBLIEK
wat nffg belangrijker 19 da
DAUWDROP slaolie is zó fijn, zó
lekker... pittiger dan .gewone" maar
zuiver en zacht als dauw. Een kwa
liteit die nog nooit bestaan heelt
Proef maart
STAKINGEN
IN DENEMARKEN
GEËINDIGD
DE RUSSISCHE
RUIMTEVAART
ARRESTATIES
IN STANLEYSTAD
DE VRIJE ZEFUW
'e huur aangeb.: 5-pers.
aravan, nog vrij met Pink-
teren tot 22 juli. Standpl
:adsand-bad. Te bevr. bij:
JOSTEROM, Kotkastr. 5,
iostburg.
ns" in 18 delen en
..Algemene Winkler
Supplement gaat
delen verschijnen.
lOofdredactie van
Amsterdam, en
sens, Brussel
ns redactie, rpet
100 deskundigen
-ebied.
n formaat 26 x 17
ca. 4000 blz.
artikelen en tref-
rafgegaan door een
npendium met een
enswaardigheden, die
eer regelmatig nodig
;m in hoge mate zul-
n. In het alfabetische
'root aantal belang-
erige artikelen over
werpen.
e is gedrukt op fraai
ichinaal kunstdruk-
or de platen en foto's
lesbetreffende onder-
worden geplaatst en
heid tussen tekst en
.P. zal, naar verhou-
mvang, de rijkst ge-
ncyclopedie worden
Nederlandse taalge-
lenen
bevatten: enige dui-
al voor deze encycl
ic foto's en tekenin-
kaarten en kaartjes,
ïs kleuren, te zamen
\TLAS vormend: ca.
platen in kleuren;
-page zwartwit-pla-
ale, zeer instructieve
unieke, getekende
ling 35,— per deel,
van deel I 38,
op dit nieuwe stan-
raagt nadere inlich-
TERNEUZEN
Let op de
rinkels met
raambiljet'
Dprtig jaar geleden steeg, on
der commando van kapitein
vlieger M. P. Pattist van het
toenmalige Indische leger, de
Fokker PK-AFC. „Abel Tas
man", van Batavia op voor de
eerste vlucht naar Australië.
In het in 1938, ter gelegenheid
van het tienjarige bestaan van
de „Koninklijke Nederlandsch-
[ndische Luchtvaart Maatschap
pij" uitgegeven gedenkboek
wordt gemeld: „Hoewel, strikt
genomen, geen zuivere K. N. I.
L. M.-vlucht, dient hier een zeer
uitzonderlijke prestatie te wor
den vermeld, welke mogelijk
werd, dank zij K. N. I. L. M.-
materiaal en een tweetal K. N.
I. L. M.-menschen.
De kapitein-vlieger van het
Indische leger, de heer Pattist,
had een schema uitgewerkt voor
eene luchtreis naar Australië.
Hij had hiervoor niet alleen de
beschikking noodig over een
goed vliegtuig, doch ook over
èen bekwaam vliegtuigbestuur
der en een boordwerktuigkundi
ge. De K. N. I. L. M. inziende
van hoe groote beteekenis een
vlagvertoon op deze wijze in
Australië voor haar zou kunnen
zijn in verband met de nog steeds
loopende onderhandelingen met
de Australische regeering be
sloot een harer F VII tegen een
zeer sterk gereduceerd tarief
aan den heer Pattist af te staan,
terwijl zij tevens haar vlieger
Moll en den werktuigkundige
Elleman in de gelegenheid stel
de, de vlucht mede te maken. In
ruim honderd vlieguren, ver
deeld over vijftien dagen, werd
de reis Batavia-Sydney-vice ver
sa volbracht."
In een voetnoot wordt er aan
toegevoegd in dit gedenkboek:
„Op het oogenblik vliegen de
Lockheeds der K. N. I. L. M. in
ruim vier dagen in nog geen
vijftig uren denzelfden afstand,
een typisch voorbeeld van de
snelle ontwikkeling der burger
luchtvaart en de wijze, waarop
de K. N. I. L. M. daarin mede-
gaat."
In het jaarverslag over 1931
der K. L. M. voor Nederland en
Koloniën N.V., zoals de maat
schappij toen nog heette, staat:
„In 1931 werd eenmaal een
doorverbinding met Australië
tot stand gebracht: het vlieg
tuig, dat op 30 april uit Amster
dam vertrok en 9 mei te Batavia
ken, Maria Zamora, Willy Al-
berti en Tonny Hartweger.
aankwam, sloot aan op het 12
mei vandaar vertrekkend toestel
van de K. N. I. L. M., gecharterd
door kapitein Pattist; terwijl de
heeren Moll en Elleman hem
op dezen tocht vergezelden, resp.
als tweede bestuurder en werk
tuigkundige. Na een voorspoe
dige reis werd op 19 mei te Mel
bourne geland. Ook op de terug
reis gaf de K. L. M. aansluiting.
Het is niet onmogelijk, dat in
de toekomst de K. L. M. en de
K. N. I. L. M. in onderlinge sa
menwerking een luchtlijn op
Australië zullen inrichten, waar
door dan de vlucht van kapitein
Pattist een historische beteeke
nis krijgt."
De vlucht werd gemaakt onder
auspiciën der Nederlandsch-
Indische Vereeniging voor
Luchtvaart, die zich ook met
het beheer der geldmiddelen
belastte. De bemanning ontving
de gouden verenigingsmedaille
voor deze vlucht. De heer S.
Elleman had in 1927 al, als
boordwerktuigkundige van de
„Postduif", met de vliegers G.
A. Koppen en G. M. H. Frijns
de gouden medaille ontvangen
van de Kon. Ned. Vereniging
voor Luchtvaart voor de eerste
postvlucht NederlandIndië v.v.
Vlieger J. J. Moll onderscheidde
zich later, o.m. als tweede be
stuurder van de „Uiver", nog
maals.
De „Abel Tasman" nam in
Batavia 127 kg post en drie kg
vracht over die gezagvoerder
Luirinus Tepas met de „Specht"
uit Nederland had aangebracht.
Tepas, die op 25 juli 1940 met
de „Ibis" de openingsvlucht op
de K. L. M.-lijn LondenLissa
bon maakte en op 1 juni 1943
met de „Ibis" op een vlucht van
Lissabon naar Londen werd
neergeschoten door een Duits
vliegtuig. Een der passagiers
was de Britse filmster Leslie
Howard.
De vlucht van Pattist en de
zijnen had niet direct het ge
hoopte resultaat, eerst op 3 juli
1938 kon gezagvoerder G. van
Messel de openingsvlucht van
de dienst BataviaSydney ma
ken. Het vliegtuig vertrok op
zondag en was vrijdagmiddag op
Tjililitan terug.
Thans leggen de straalvlieg
tuigen de afstand van ruim
12.000 mijl tussen Amsterdam
en Sydney af in 35 uur, waar
van 27 uur werkelijke vliegtijd.
Met de volgende schepen kan
zeepost worden verzonden. De
data, waarop de correspondentie
uiterlijk ter post moet zijn ver
zorgd, staan achter de naam van
het schip vermeld.
Argentinië:
m.s. „Libertad" 16-5
s.s. „Uruguay Star" 18-5
Australië:
s.s. „Orsova" 16-5
m.s. Munsterland" 17-5
Brazilië:
s.s. „Uruguay Star" 18-5
Erits Oost-Afrika:
s.s. „Ferdinand de Lesseps"
18-5
Canada:
„s.s. „Maasdam"
17-5
s.s. „Rijndam"
18-5
Chili:
m.s. „Wien"
18-5
Indonesië:
„s.s. Neleus"
16-5
Ned. Antillen:
s.s. „Baarn"
16-5
m.s. Mataram"
17-5
Nieuw-Zeeland:
m.s. „Mataram"
17-5
Suriname:
m.s. „Oranjestad"
17-5
Unie van Zuid-Afrika en en ent)
en Zuid-West-Afrika:
m.s. „Annenkerk" 16-5
m.s. „Windsor Castle" 18-5
Inlichtingen betreffende de
verzendingsdata van postpaket-
ten geven de postkantoren.
Het Produktschap voor Zuivel
raamt de totale Nederlandse
melkproduktie in het eind van
april begonnen melkjaar 1961
1962 op 6.970.000 ton, dat is
170.000 ton of 2,5 procent meer
dan in 1960/1961. Er wordt op
gerekend dat er weer even veel
melk tot boerenkaas verwerkt
zal worden als vorig jaar, n.l.
90.000 ton, terwijl de hoeveel
heid melk, die voor eigen con
sumptie op de boerderij achter
blijft, evenals in vorige jaren
iets zal verminderen, ditmaal
van 710.000 tot 700.000 ton, dus
met 10.000 ton. De totale melk-
aflevering aan zuivelfabrieken
zal daardoor stijgen met 180.000
ton of 3 procent, van 6.000.000
tot 6.180.000 ton. Onder vrij nor
male omstandigheden kan de
werkelijk afgeleverde hoeveel
heid tot 3 procent boven of be
neden de raming komen te lig
gen, onder bijzondere gunstige
of ongunstige omstandigheden
zelfs 6 procent.
In mei zullen er 1.670.000
stuks melkvee zijn. Het gemid
deld aantal melk- en kalfkoeien
in 1961/1962 wordt geraamd op
1.645.000, dat is 25.000 of 1,5 pro
cent meer dan in het vorige
melkjaar; de gemiddelde melk
produktie per koe op 4.240 kg,
dat is 40 kg of één procent meer.
Het gemiddelde vetgehalte van
de melk wordt geraamd op 3,82
procent, dat is 0,02 procent meer
dan vorig jaar. Bij de desbetref
fende ramingen is uitgegaan
van het verloop van de gemid
delde melkproduktie per koe en
het gemiddelde vetgehalte in de
melkjaren 1949/1950 tot en met
196Q/1961. In het afgelopen
melkjaar kwamen de gemiddel
de melkproduktie per koe, de
totale aflevering en het vetge
halte overeen met de in het
voorjaar van 1960 gemaakte
schattingen.
In genoemd melkjaar hebben
de overvloedige regens eerst
gunstige, daarna ongunstige ge
volgen gehad: een voor de
melkproduktie overwegend gun
stige weidetijd werd gevolgd
door een minder gunstige stal
tijd. Eén der oorzaken van dat
laatste was de matige ruwvoe-
derkwaliteit. In de weidetijd
1960 lag de melkproduktie per
koe bijna 3 procent hoger dan
in 1959, in de staltijd 1960/1961
bleef ze 5'/2 procent achter bij
1959/1960, De totale melkafleve-
ring lag het afgelopen winter
halfjaar 3 procent lager dan in
1959/1960.
De koeien zijn na de staltijd
niet in optimale conditie het
nieuwe melkjaar ingegaan; an
derzijds zijn zij dank zij het
zachte voorjaarsweer vroeg in
een goede weide gekomen. Het
Produktschap verwacht een ge-
leidelijk herstel van het produk-
tie- en afleveringsniveau, zodat
er eind mei geen nawerking van
betekenis meer aanwezig zal
zijn van de minder gunstige
staltijd,
EEN „DIERENVRIEND"
VOEDERDE
„Een ware dierenvriend voe
dert niet" zeggen borden die op
talloze punten in diergaarde Blij-
dorp zijn geplaatst. Maar toen
dezer dagen de gehele kudde
Indische antilopen opeens ern
stig ziek bleek te zijn, moest men
toch constateren, dat de oorzaak
hiervan voedselvergiftiging was.
Waarschijnlijk door het voeren
van suikerwerk. Er is een slacht
offer gevallen, of liever twee:
een antilopewijfje met haar nog
ongeboren kalfje. Voedselvergif
tiging was de doodsoorzaak. Het
heeft meer dan een week ge
duurd voor de andere dieren van
de kudde genezen waren. Een
„dierenvriend" voederde
VRACHTAUTO GEGREPEN
DOOR TREIN
In de nacht van maandag op
dinsdag om kwart voor twee is
een vrachtwagen op de niet be
veiligde overweg bij Stroe ge
grepen door een uit Apeldoorn
komende goederentrein. De loco-
moteif van de trein greep de
vrachtwagen juist achter de ca
bine.
De wagen werd ongeveer der
tig meter meegesleurd en kwam
aan de andere zijde der spoor
baan terecht. Eén va nde drie
inzittenden, de 60-jarige heer E.
van den Brink werd ernstig ge
wond. Hij is overgebracht naar
het ziekenhuis „De Lichtenberg"
van de auto de heer P. Meyers
en de andere inzittende, de heer
Vos werden niet noemenswaar
dig gewond.
Doordat de vrachtwagen aan
de andere zijde van de spoor
baan terecht is gekomen, werd
het treinverkeer op de spoorlijn
ApeldoornAmersfoort niet ge-
stremt.
NA ONGEVAL OVERLEDEN
De 14-jarige H. J. van 't Slot
uit Vassen (gemeente Epe), die
zondag bij een verkeersongeval
ernstig werd gewond is maandag
in het Julianaziekenhuis te Apel
doorn aan zijn verwondingen
bezweken. De jongen zat bij va
der achter op de bromfiets, toen
Apeldoornse weg overstak. Zij
werden aangereden door een pas
serende auto en beiden ernstig
gewond. De vader, de 43-jarige
arbeider A. J. van 't Slot, over
leed enkele uren na het ongeluk.
OVERLEDEN ALS GEVOLG
VAN VERKEERSONGEVAL
De 23-jarige J. J. Jansen uit
Millingen, die op 5 mei bij een
verkeersongeluk ernstig werd
verwond is zondag in het St.
Canisiusziekenhuis in Nijmegen
overleden.
Op 5 mei is hij op een motor
op een kruispunt door een
automobilist aangereden. Hij
had geen voorrang verleend. De
heer Jansen liep zó ernstige ver
wondingen op, dat hij onmiddel
lijk in het ziekenhuis moest
worden opgenomen, waar hij
zondag is overleden.
BROMFIETSER
VERONGELUKT, ZOONTJE IN
LEVENSGEVAAR
Op de Zwolseweg in Apel
doorn is zondagmiddag de 43-
jarige heer A. J. van 't Slot uit
Apeldoorn om het leven ge
komen, toen hij met zijn brom
fiets plotseling de rijweg over
stak en werd aangereden door
een personenauto. De heer Van
't Slot maakte met zijn 14-jarig
zoontje een plezierritje. De jon
gen werd bij de aanrijding
zwaar gewond. Voor zijn leven
wordt gevreesd. Hij is overge
bracht naar het Julianazieken
huis te Apeldoorn.
TWEE JONGENS DOOR
ONTPLOFFENDE GRANAAT
GEWOND
Tijdens het demonteren van
een granaat, die zij zondagmid
dag in de bossen rondom de
gemeente Gilze-Rijen hadden
gevonden, zijn twéé jongens, de
10-jarige Johan van de Werf en
de 14-jarige Adrie Voermans,
respectievelijk licht en ernstig
gewond.
Zodra de jongens de granaat
gevonden hadden, zijn zij er
mede naar het schuurtje van
werd geprobeerd de granaat te
demonteren, met als resultaat
dat het projectiel ontplofte.
Adrie Voermans verloor enkele
vingers. Hij liep ook darmver
wondingen op. Zijn vriendje Jo
han van de Werf werd lichter
aan armen en benen gewond.
Beide jongens zijn met spoed
naar het St. Ignatius-ziekenhuis
te Breda overgebracht. Maan
dagochtend vroeg was de toe
stand van Voermans nog levens
gevaarlijk.
MAN NEERGESTOKEN
Een al lang bestaande vete
tussen de hoofdbewoner van
een pand aan de J. M. Kemper
straat in Amsterdam en zijn 22-
jarige onderhuurder A. H. de
V. is zondagmiddag tot een uit
barsting gekomen. Er ontstond
opnieuw ruzie tussen de twee
mannen. De onderhuurder greep
een broodmes en stak daarmee
de 42-jarige hoofdbewoner W.
P. aan de linkerkant in de rug.
Het slachtoffer moest in het
Wilhelminagasthuis worden op
genomen. Zijn toestand is niet
zorgwekkend maar toch wel zó
ernstig, dat hij nog niet kon
worden gehoord.
De dader is gearresteerd.
SCOOTERBERIJDSTER
DOOR BUS GEGREPEN
De 37-jarige mejuffrouw M.
C. J. Dorbeek uit Den Haag is
zondagavond door een bus van
de Haagse Tramweg-Maatschap
pij gegrepen en op slag gedood.
Het ongeluk gebeurde, toen
mejuffrouw Dorbeek, die een
scooter bereed, slipte en onder
de juist passerende stadsbus
terecht kwam. De bus werd
door de 34-jarige G. uit Den
Haag bestuurd.
deze te Wenum bij Apeldoorn de Adrie Voermans gegaan. Daar worden.
Het voormalige Belgische Kon
go zal voortaan bondsrepubliek
Kongo heten. Hierover zijn na
langdurige bespreking de afge
vaardigden op de conferentie
van Coquilhatstad het eeps ge-
iliije iüien hoeveel
tr nog in sit en hoe
tmèHstbilesrit,
Na een staking van een maand
door 40.000 havenarbeiders, zeer
lieden en transportarbeiders is
het werk in de Deense havens
maandag hervat, dank zij een
ingrijpen door regering en par
lement.
De situatie in de havens was
maandag vrijwel weer normaal.
Na een marathon-zitting, die
de gehele nacht van zondag op
maandag heeft geduurd, nam
het parlement een wetsvoorstel
aan, waarin de tijdens de sta
king door de regeringsbemidde
laar gedane loonvoorstellen tot
wet werden verklaard. Deze
voorstellen waren door de vak
bonden aanvaard, doch door de
werkgevers in de transport
bedrijven verworpen.
Door deze staking, die op 10
april begon en tot algehele ont
wrichting van industrie en land
bouw heeft geleid, zijn naar
schatting 2.400.000 werkdagen
verloren gegaan.
BROEI IN LIBERIAANS SCHIP
Bij het lossen van vismeel uit
het Liberiaanse s.s. „Portalon",
dat zaterdag in de Merwehaven
in Rotterdam is aangekomen,
constateerde men gistermorgen
broei in één van de ruimen. De
brandweer zette het betreffende
ruim onder water.
58. Een hoornsignaal brengt alle
hunnenkrljgers die door de heuvels
zwerven bijeen en kort deelt de
aanvoerder hun het aanvalsplan
mee. De kerels grijnzen... Deze
taktiek is hen bekend en ze ver
heugen zich al bij voorbaat op de
overwinning,
„Ik wacht hier twee dagen", zegt
Aetius tot Galat, de Hunnenaan-
voerder. „Dan hebt ge tijd genoeg
voor uw omtrekkende beweging.
Zodra gij mij op de landtong ziet
verschijnen, valt ge gaan".
De Hun knikt en ze scheiden vol
vertrouwen op de goede afloop. De
Romeinen maken een kamp nabij
de toegang tot de landtong, welke
gevormd wordt, door de samenloop
dPr twee rivieren en Aetius laat
zijn soldaten- goed de omgeving
verkennen, want als ziet 't er niet
naar uit, dat ze hier in een val
kunnen lopen, toch vertrouwt hü
het niet helemaal. Nergens is even
wel onraad te verkennen. De steile
klippen aan de andere oever van
de grote rivier kunnen ze verwaar
lozen, want van hieruit kan de
tegenstander nooit een snelle actie
ondernemen.
Zo begeeft de troep Romeinen
zich vol strijdlust op weg. Aetius'
ogen spieden langs de hoge rots
wand aan de overzijde van de ri
vier, maar de kleine troep krijgers,
die hen vandaar gadeslaan, ziet hij
niet.
„Mooi zo", grijnst de Noorman,
„ze lopen regelrecht in de val".
Het Westduitse tijdschrift
Soldat und Technik" meldt, dat
ondanks een voortreffelijke ca
mouflage Westelijke radarsta
tions de juiste ligging van enke
le Russische lanceerbases voor
aardsatellieten hebben kunnen
vaststellen. Hierbij worden ge
noemd de basis „Kapustin-Jar",
ongeveer zeventig kilometer ten
zuidoosten van Stalingrad gele
gen en „Dschulus", aan de noor
delijke oever van het Aral-meer.
Volgens Westelijke zegslieden
is vorig jaar september op de
basis „Dschulus" driemaal een
poging om een mens in de ruim
te te brengen, mislukt. Bij een
van deze pogingen is de plaats
vervangende chef van de gene
rale staf, generaal Paflowski met
een aantal andere hoofdofficie
ren en deskundigen om het leven
gekomen als gevolg van het
voortijdig ontploffen van een
raket, aldus „Soldat und Tech
nik".
Naar gemeld wordt, zijn op
last van Antoine Gizenga in
Stanlcystad drie ministers ge
arresteerd. Een woordvoerder
van de Loemoembistische leider-
noemde hen als André Mandi,
Gizenga's minister van Buiten
landse Zaken, Charles Badjoko,
de minister van Landbouw van
Oost provincie, en Etienne Gue-
stan, de provinciale minister vqn
Gezondheid.
Mandi heeft de Afrikqans-
Aziatische conferentie te Casa
blanca in het begin van dit jaar
bijgewoond en een reis dooï
Europa gemaakt,