P. SANDE Binnenlands nieuws llcHeetH alleen nog 'drop slaolie SCHENKBLIKKEN! HOOP» Amsterdam-Batavia-Sydney Eric de Noorman - De ring van Honoria ISCHE )PEDIE DELEN Dertig jaar geleden: In handige W5t 'n epTüeTrtmgTDèfljtf van de vette, gladde, breekbare slaoliefles is voorgoed voor* bij. Nü is er het practischet propere schenkblilc, waarmee u geen druppel kunt morsen!*** ensdag 17 mei 196E Woensdag 17 mei 1961 Pagina 5 )or opgeleid willen oede sociale voor- kerkweek. sweg 4 150-2744 GEUZEN een nieuwe ie aan >'j RAMING MELKPRODUCTIE ZEEPOST KONGO BONDSREPUBLIEK wat nffg belangrijker 19 da DAUWDROP slaolie is zó fijn, zó lekker... pittiger dan .gewone" maar zuiver en zacht als dauw. Een kwa liteit die nog nooit bestaan heelt Proef maart STAKINGEN IN DENEMARKEN GEËINDIGD DE RUSSISCHE RUIMTEVAART ARRESTATIES IN STANLEYSTAD DE VRIJE ZEFUW 'e huur aangeb.: 5-pers. aravan, nog vrij met Pink- teren tot 22 juli. Standpl :adsand-bad. Te bevr. bij: JOSTEROM, Kotkastr. 5, iostburg. ns" in 18 delen en ..Algemene Winkler Supplement gaat delen verschijnen. lOofdredactie van Amsterdam, en sens, Brussel ns redactie, rpet 100 deskundigen -ebied. n formaat 26 x 17 ca. 4000 blz. artikelen en tref- rafgegaan door een npendium met een enswaardigheden, die eer regelmatig nodig ;m in hoge mate zul- n. In het alfabetische 'root aantal belang- erige artikelen over werpen. e is gedrukt op fraai ichinaal kunstdruk- or de platen en foto's lesbetreffende onder- worden geplaatst en heid tussen tekst en .P. zal, naar verhou- mvang, de rijkst ge- ncyclopedie worden Nederlandse taalge- lenen bevatten: enige dui- al voor deze encycl ic foto's en tekenin- kaarten en kaartjes, ïs kleuren, te zamen \TLAS vormend: ca. platen in kleuren; -page zwartwit-pla- ale, zeer instructieve unieke, getekende ling 35,— per deel, van deel I 38, op dit nieuwe stan- raagt nadere inlich- TERNEUZEN Let op de rinkels met raambiljet' Dprtig jaar geleden steeg, on der commando van kapitein vlieger M. P. Pattist van het toenmalige Indische leger, de Fokker PK-AFC. „Abel Tas man", van Batavia op voor de eerste vlucht naar Australië. In het in 1938, ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de „Koninklijke Nederlandsch- [ndische Luchtvaart Maatschap pij" uitgegeven gedenkboek wordt gemeld: „Hoewel, strikt genomen, geen zuivere K. N. I. L. M.-vlucht, dient hier een zeer uitzonderlijke prestatie te wor den vermeld, welke mogelijk werd, dank zij K. N. I. L. M.- materiaal en een tweetal K. N. I. L. M.-menschen. De kapitein-vlieger van het Indische leger, de heer Pattist, had een schema uitgewerkt voor eene luchtreis naar Australië. Hij had hiervoor niet alleen de beschikking noodig over een goed vliegtuig, doch ook over èen bekwaam vliegtuigbestuur der en een boordwerktuigkundi ge. De K. N. I. L. M. inziende van hoe groote beteekenis een vlagvertoon op deze wijze in Australië voor haar zou kunnen zijn in verband met de nog steeds loopende onderhandelingen met de Australische regeering be sloot een harer F VII tegen een zeer sterk gereduceerd tarief aan den heer Pattist af te staan, terwijl zij tevens haar vlieger Moll en den werktuigkundige Elleman in de gelegenheid stel de, de vlucht mede te maken. In ruim honderd vlieguren, ver deeld over vijftien dagen, werd de reis Batavia-Sydney-vice ver sa volbracht." In een voetnoot wordt er aan toegevoegd in dit gedenkboek: „Op het oogenblik vliegen de Lockheeds der K. N. I. L. M. in ruim vier dagen in nog geen vijftig uren denzelfden afstand, een typisch voorbeeld van de snelle ontwikkeling der burger luchtvaart en de wijze, waarop de K. N. I. L. M. daarin mede- gaat." In het jaarverslag over 1931 der K. L. M. voor Nederland en Koloniën N.V., zoals de maat schappij toen nog heette, staat: „In 1931 werd eenmaal een doorverbinding met Australië tot stand gebracht: het vlieg tuig, dat op 30 april uit Amster dam vertrok en 9 mei te Batavia ken, Maria Zamora, Willy Al- berti en Tonny Hartweger. aankwam, sloot aan op het 12 mei vandaar vertrekkend toestel van de K. N. I. L. M., gecharterd door kapitein Pattist; terwijl de heeren Moll en Elleman hem op dezen tocht vergezelden, resp. als tweede bestuurder en werk tuigkundige. Na een voorspoe dige reis werd op 19 mei te Mel bourne geland. Ook op de terug reis gaf de K. L. M. aansluiting. Het is niet onmogelijk, dat in de toekomst de K. L. M. en de K. N. I. L. M. in onderlinge sa menwerking een luchtlijn op Australië zullen inrichten, waar door dan de vlucht van kapitein Pattist een historische beteeke nis krijgt." De vlucht werd gemaakt onder auspiciën der Nederlandsch- Indische Vereeniging voor Luchtvaart, die zich ook met het beheer der geldmiddelen belastte. De bemanning ontving de gouden verenigingsmedaille voor deze vlucht. De heer S. Elleman had in 1927 al, als boordwerktuigkundige van de „Postduif", met de vliegers G. A. Koppen en G. M. H. Frijns de gouden medaille ontvangen van de Kon. Ned. Vereniging voor Luchtvaart voor de eerste postvlucht NederlandIndië v.v. Vlieger J. J. Moll onderscheidde zich later, o.m. als tweede be stuurder van de „Uiver", nog maals. De „Abel Tasman" nam in Batavia 127 kg post en drie kg vracht over die gezagvoerder Luirinus Tepas met de „Specht" uit Nederland had aangebracht. Tepas, die op 25 juli 1940 met de „Ibis" de openingsvlucht op de K. L. M.-lijn LondenLissa bon maakte en op 1 juni 1943 met de „Ibis" op een vlucht van Lissabon naar Londen werd neergeschoten door een Duits vliegtuig. Een der passagiers was de Britse filmster Leslie Howard. De vlucht van Pattist en de zijnen had niet direct het ge hoopte resultaat, eerst op 3 juli 1938 kon gezagvoerder G. van Messel de openingsvlucht van de dienst BataviaSydney ma ken. Het vliegtuig vertrok op zondag en was vrijdagmiddag op Tjililitan terug. Thans leggen de straalvlieg tuigen de afstand van ruim 12.000 mijl tussen Amsterdam en Sydney af in 35 uur, waar van 27 uur werkelijke vliegtijd. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn ver zorgd, staan achter de naam van het schip vermeld. Argentinië: m.s. „Libertad" 16-5 s.s. „Uruguay Star" 18-5 Australië: s.s. „Orsova" 16-5 m.s. Munsterland" 17-5 Brazilië: s.s. „Uruguay Star" 18-5 Erits Oost-Afrika: s.s. „Ferdinand de Lesseps" 18-5 Canada: „s.s. „Maasdam" 17-5 s.s. „Rijndam" 18-5 Chili: m.s. „Wien" 18-5 Indonesië: „s.s. Neleus" 16-5 Ned. Antillen: s.s. „Baarn" 16-5 m.s. Mataram" 17-5 Nieuw-Zeeland: m.s. „Mataram" 17-5 Suriname: m.s. „Oranjestad" 17-5 Unie van Zuid-Afrika en en ent) en Zuid-West-Afrika: m.s. „Annenkerk" 16-5 m.s. „Windsor Castle" 18-5 Inlichtingen betreffende de verzendingsdata van postpaket- ten geven de postkantoren. Het Produktschap voor Zuivel raamt de totale Nederlandse melkproduktie in het eind van april begonnen melkjaar 1961 1962 op 6.970.000 ton, dat is 170.000 ton of 2,5 procent meer dan in 1960/1961. Er wordt op gerekend dat er weer even veel melk tot boerenkaas verwerkt zal worden als vorig jaar, n.l. 90.000 ton, terwijl de hoeveel heid melk, die voor eigen con sumptie op de boerderij achter blijft, evenals in vorige jaren iets zal verminderen, ditmaal van 710.000 tot 700.000 ton, dus met 10.000 ton. De totale melk- aflevering aan zuivelfabrieken zal daardoor stijgen met 180.000 ton of 3 procent, van 6.000.000 tot 6.180.000 ton. Onder vrij nor male omstandigheden kan de werkelijk afgeleverde hoeveel heid tot 3 procent boven of be neden de raming komen te lig gen, onder bijzondere gunstige of ongunstige omstandigheden zelfs 6 procent. In mei zullen er 1.670.000 stuks melkvee zijn. Het gemid deld aantal melk- en kalfkoeien in 1961/1962 wordt geraamd op 1.645.000, dat is 25.000 of 1,5 pro cent meer dan in het vorige melkjaar; de gemiddelde melk produktie per koe op 4.240 kg, dat is 40 kg of één procent meer. Het gemiddelde vetgehalte van de melk wordt geraamd op 3,82 procent, dat is 0,02 procent meer dan vorig jaar. Bij de desbetref fende ramingen is uitgegaan van het verloop van de gemid delde melkproduktie per koe en het gemiddelde vetgehalte in de melkjaren 1949/1950 tot en met 196Q/1961. In het afgelopen melkjaar kwamen de gemiddel de melkproduktie per koe, de totale aflevering en het vetge halte overeen met de in het voorjaar van 1960 gemaakte schattingen. In genoemd melkjaar hebben de overvloedige regens eerst gunstige, daarna ongunstige ge volgen gehad: een voor de melkproduktie overwegend gun stige weidetijd werd gevolgd door een minder gunstige stal tijd. Eén der oorzaken van dat laatste was de matige ruwvoe- derkwaliteit. In de weidetijd 1960 lag de melkproduktie per koe bijna 3 procent hoger dan in 1959, in de staltijd 1960/1961 bleef ze 5'/2 procent achter bij 1959/1960, De totale melkafleve- ring lag het afgelopen winter halfjaar 3 procent lager dan in 1959/1960. De koeien zijn na de staltijd niet in optimale conditie het nieuwe melkjaar ingegaan; an derzijds zijn zij dank zij het zachte voorjaarsweer vroeg in een goede weide gekomen. Het Produktschap verwacht een ge- leidelijk herstel van het produk- tie- en afleveringsniveau, zodat er eind mei geen nawerking van betekenis meer aanwezig zal zijn van de minder gunstige staltijd, EEN „DIERENVRIEND" VOEDERDE „Een ware dierenvriend voe dert niet" zeggen borden die op talloze punten in diergaarde Blij- dorp zijn geplaatst. Maar toen dezer dagen de gehele kudde Indische antilopen opeens ern stig ziek bleek te zijn, moest men toch constateren, dat de oorzaak hiervan voedselvergiftiging was. Waarschijnlijk door het voeren van suikerwerk. Er is een slacht offer gevallen, of liever twee: een antilopewijfje met haar nog ongeboren kalfje. Voedselvergif tiging was de doodsoorzaak. Het heeft meer dan een week ge duurd voor de andere dieren van de kudde genezen waren. Een „dierenvriend" voederde VRACHTAUTO GEGREPEN DOOR TREIN In de nacht van maandag op dinsdag om kwart voor twee is een vrachtwagen op de niet be veiligde overweg bij Stroe ge grepen door een uit Apeldoorn komende goederentrein. De loco- moteif van de trein greep de vrachtwagen juist achter de ca bine. De wagen werd ongeveer der tig meter meegesleurd en kwam aan de andere zijde der spoor baan terecht. Eén va nde drie inzittenden, de 60-jarige heer E. van den Brink werd ernstig ge wond. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis „De Lichtenberg" van de auto de heer P. Meyers en de andere inzittende, de heer Vos werden niet noemenswaar dig gewond. Doordat de vrachtwagen aan de andere zijde van de spoor baan terecht is gekomen, werd het treinverkeer op de spoorlijn ApeldoornAmersfoort niet ge- stremt. NA ONGEVAL OVERLEDEN De 14-jarige H. J. van 't Slot uit Vassen (gemeente Epe), die zondag bij een verkeersongeval ernstig werd gewond is maandag in het Julianaziekenhuis te Apel doorn aan zijn verwondingen bezweken. De jongen zat bij va der achter op de bromfiets, toen Apeldoornse weg overstak. Zij werden aangereden door een pas serende auto en beiden ernstig gewond. De vader, de 43-jarige arbeider A. J. van 't Slot, over leed enkele uren na het ongeluk. OVERLEDEN ALS GEVOLG VAN VERKEERSONGEVAL De 23-jarige J. J. Jansen uit Millingen, die op 5 mei bij een verkeersongeluk ernstig werd verwond is zondag in het St. Canisiusziekenhuis in Nijmegen overleden. Op 5 mei is hij op een motor op een kruispunt door een automobilist aangereden. Hij had geen voorrang verleend. De heer Jansen liep zó ernstige ver wondingen op, dat hij onmiddel lijk in het ziekenhuis moest worden opgenomen, waar hij zondag is overleden. BROMFIETSER VERONGELUKT, ZOONTJE IN LEVENSGEVAAR Op de Zwolseweg in Apel doorn is zondagmiddag de 43- jarige heer A. J. van 't Slot uit Apeldoorn om het leven ge komen, toen hij met zijn brom fiets plotseling de rijweg over stak en werd aangereden door een personenauto. De heer Van 't Slot maakte met zijn 14-jarig zoontje een plezierritje. De jon gen werd bij de aanrijding zwaar gewond. Voor zijn leven wordt gevreesd. Hij is overge bracht naar het Julianazieken huis te Apeldoorn. TWEE JONGENS DOOR ONTPLOFFENDE GRANAAT GEWOND Tijdens het demonteren van een granaat, die zij zondagmid dag in de bossen rondom de gemeente Gilze-Rijen hadden gevonden, zijn twéé jongens, de 10-jarige Johan van de Werf en de 14-jarige Adrie Voermans, respectievelijk licht en ernstig gewond. Zodra de jongens de granaat gevonden hadden, zijn zij er mede naar het schuurtje van werd geprobeerd de granaat te demonteren, met als resultaat dat het projectiel ontplofte. Adrie Voermans verloor enkele vingers. Hij liep ook darmver wondingen op. Zijn vriendje Jo han van de Werf werd lichter aan armen en benen gewond. Beide jongens zijn met spoed naar het St. Ignatius-ziekenhuis te Breda overgebracht. Maan dagochtend vroeg was de toe stand van Voermans nog levens gevaarlijk. MAN NEERGESTOKEN Een al lang bestaande vete tussen de hoofdbewoner van een pand aan de J. M. Kemper straat in Amsterdam en zijn 22- jarige onderhuurder A. H. de V. is zondagmiddag tot een uit barsting gekomen. Er ontstond opnieuw ruzie tussen de twee mannen. De onderhuurder greep een broodmes en stak daarmee de 42-jarige hoofdbewoner W. P. aan de linkerkant in de rug. Het slachtoffer moest in het Wilhelminagasthuis worden op genomen. Zijn toestand is niet zorgwekkend maar toch wel zó ernstig, dat hij nog niet kon worden gehoord. De dader is gearresteerd. SCOOTERBERIJDSTER DOOR BUS GEGREPEN De 37-jarige mejuffrouw M. C. J. Dorbeek uit Den Haag is zondagavond door een bus van de Haagse Tramweg-Maatschap pij gegrepen en op slag gedood. Het ongeluk gebeurde, toen mejuffrouw Dorbeek, die een scooter bereed, slipte en onder de juist passerende stadsbus terecht kwam. De bus werd door de 34-jarige G. uit Den Haag bestuurd. deze te Wenum bij Apeldoorn de Adrie Voermans gegaan. Daar worden. Het voormalige Belgische Kon go zal voortaan bondsrepubliek Kongo heten. Hierover zijn na langdurige bespreking de afge vaardigden op de conferentie van Coquilhatstad het eeps ge- iliije iüien hoeveel tr nog in sit en hoe tmèHstbilesrit, Na een staking van een maand door 40.000 havenarbeiders, zeer lieden en transportarbeiders is het werk in de Deense havens maandag hervat, dank zij een ingrijpen door regering en par lement. De situatie in de havens was maandag vrijwel weer normaal. Na een marathon-zitting, die de gehele nacht van zondag op maandag heeft geduurd, nam het parlement een wetsvoorstel aan, waarin de tijdens de sta king door de regeringsbemidde laar gedane loonvoorstellen tot wet werden verklaard. Deze voorstellen waren door de vak bonden aanvaard, doch door de werkgevers in de transport bedrijven verworpen. Door deze staking, die op 10 april begon en tot algehele ont wrichting van industrie en land bouw heeft geleid, zijn naar schatting 2.400.000 werkdagen verloren gegaan. BROEI IN LIBERIAANS SCHIP Bij het lossen van vismeel uit het Liberiaanse s.s. „Portalon", dat zaterdag in de Merwehaven in Rotterdam is aangekomen, constateerde men gistermorgen broei in één van de ruimen. De brandweer zette het betreffende ruim onder water. 58. Een hoornsignaal brengt alle hunnenkrljgers die door de heuvels zwerven bijeen en kort deelt de aanvoerder hun het aanvalsplan mee. De kerels grijnzen... Deze taktiek is hen bekend en ze ver heugen zich al bij voorbaat op de overwinning, „Ik wacht hier twee dagen", zegt Aetius tot Galat, de Hunnenaan- voerder. „Dan hebt ge tijd genoeg voor uw omtrekkende beweging. Zodra gij mij op de landtong ziet verschijnen, valt ge gaan". De Hun knikt en ze scheiden vol vertrouwen op de goede afloop. De Romeinen maken een kamp nabij de toegang tot de landtong, welke gevormd wordt, door de samenloop dPr twee rivieren en Aetius laat zijn soldaten- goed de omgeving verkennen, want als ziet 't er niet naar uit, dat ze hier in een val kunnen lopen, toch vertrouwt hü het niet helemaal. Nergens is even wel onraad te verkennen. De steile klippen aan de andere oever van de grote rivier kunnen ze verwaar lozen, want van hieruit kan de tegenstander nooit een snelle actie ondernemen. Zo begeeft de troep Romeinen zich vol strijdlust op weg. Aetius' ogen spieden langs de hoge rots wand aan de overzijde van de ri vier, maar de kleine troep krijgers, die hen vandaar gadeslaan, ziet hij niet. „Mooi zo", grijnst de Noorman, „ze lopen regelrecht in de val". Het Westduitse tijdschrift Soldat und Technik" meldt, dat ondanks een voortreffelijke ca mouflage Westelijke radarsta tions de juiste ligging van enke le Russische lanceerbases voor aardsatellieten hebben kunnen vaststellen. Hierbij worden ge noemd de basis „Kapustin-Jar", ongeveer zeventig kilometer ten zuidoosten van Stalingrad gele gen en „Dschulus", aan de noor delijke oever van het Aral-meer. Volgens Westelijke zegslieden is vorig jaar september op de basis „Dschulus" driemaal een poging om een mens in de ruim te te brengen, mislukt. Bij een van deze pogingen is de plaats vervangende chef van de gene rale staf, generaal Paflowski met een aantal andere hoofdofficie ren en deskundigen om het leven gekomen als gevolg van het voortijdig ontploffen van een raket, aldus „Soldat und Tech nik". Naar gemeld wordt, zijn op last van Antoine Gizenga in Stanlcystad drie ministers ge arresteerd. Een woordvoerder van de Loemoembistische leider- noemde hen als André Mandi, Gizenga's minister van Buiten landse Zaken, Charles Badjoko, de minister van Landbouw van Oost provincie, en Etienne Gue- stan, de provinciale minister vqn Gezondheid. Mandi heeft de Afrikqans- Aziatische conferentie te Casa blanca in het begin van dit jaar bijgewoond en een reis dooï Europa gemaakt,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 7