(/fttë cU
feest
NDAERT
&nu
Tieners geven de toon aan!
>or het
EMANSE
Optiek
KOSTER-DEIJ 1
WIST U
PLANT U MEE IN WATERKULTUUR?
OOSTERS HUWELIJK
■DIENDE
Voorjaar bij Emilo Schubert
Pagina 9
AT 15
I AALZAAK I
ZONEN'S
kracht
JONG
n vandaag
S
Zomerjapon
DE OMSCHAKELING OP WATERKULTUUR
van de week
DE VRIJE ZEEUW
OM DE DUIZEND WEKEN
ALTHANS IN DE MODE
N
Telefoon 2215
;N
indiensttreding:
m:
en Agentuur Mg.
5EN.
D
drijf.
m Kloosstraat 31
S
r en zijn Rocketi I
Fouryo's
Presley
ante ant Teicher S
Allisons
Stationsstraat 34
AXEL S
Thea en Wim hebben al heel wat bereikt
Er was eens 'n tijd, waar
in de jeugdigen geen enkele
Unt bed hadden op welk ge
\bied dan ook en die tijd ligt
Inog niet zo ver achter ons.
Maar langzaam heel lang
haam is dat veranderd. We
leren in „de eeuw van het
kind", of eigenlijk zou ik
liever zeggen „de eeuw van
de jeugd".
Wij „tieners" krijgen hoe
laimer hoe meer invloed en
deze invloed manifesteert
zich het duidelijkst in de
mode. En dat is ook begrij
pelijk. Wij zijn jong, kle
den ons modern en de oude
ren benijden ons onze
jeugd. Er is nu eenmaal
ee i sterke tendens naar het
jonge, sportieve en moder
ate en uiteraard zijn wij het
die daarin de toon aan
geven.
H"ren van dertig en dik
wijls ook die van veertig en
vijgtig jaar vragen zich af,
of ze er langzamerhand niet
al te ouderwets gaan uit
zien. En voor zover ze daar
zelf geen oog voor hebben
is er altijd wel iemand in
hun omgeving die desnoods
ongevraagd advies geeft.
HET BEGINT MET
EEN KLEURIG
WEEKENBHEMD
VOOR JONGE
OGEN
wat ze kunnen en durven doen
zonder al te veel op te vallen.
Hij laat door zijn kleermaker
z'n goeie overjas een flink stuk
inkorten. Deze zelfde meneer De
Bruin zei in een schoenwinkel
tegen de bedienende juffrouw:
„en laat u me nu eens wat pun
tiger modellen zien!"
Thea de Bruin (16) vindt dat
pa z'n broekspijpen wel eens wat
mag laten versmallen en dat hij
het vest van z'n drieledige
kostuum maar beter in de kast
kan laten hangen. Wim de Bruin
(14) probeert z'n vader een
„kombinatie" aan te praten: een
lichtgewicht multicolor jasje en
een nauwe terlenka pantalon
zonder omslagen, liefst met een
splitje.
De werkster (61) denkt twee
ochtenden per week dat mijnheer
zo'n kleurige weekender erg leuk
zou staan. En dan bovenste
knoop open en shawltje erin!
zijn het de dames die omkijken
als er een tiener voorbijgaat en
men raadt gemakkelijk hun ge
dachten.
Mevrouw De Bruin heeft geen
scheiding meer in het haar: op
last van Wim heeft ze haar kap
sel heel jeugdig laten moder
niseren.
Werk aan winkel
TIPS
datkamerdennetjes bij een
te hoge temperatuur in huis
hun naalden verliezen? In dat
geval sterven de takken af.
Geef ze dus een lichte en
koele plaats.
datu uien kunt uitpersen op
een citroenpers?
datu zacht geworden radijs
weer smakelijk kunt maken
door alleen het loof in het
water te leggen? De knollen
zelf moeten dus buiten het
water blijven.
datprimeurs niet zo voed
zaam zijn als de reeds ver
krijgbare andere groenten en
vruchten? Voor minder geld
kunt u dus beter voedzamer
voedsel kopen.
Die zelfde mevrouw De Bruin
had zo'n keurig wollen badpak.
Dat heeft ze op aandringen van
Thea weggegeven aan een lief-
dadige instelling. Dat was eenda*;u eierdooiers korte tijd
heel besluit omdat 't destijds zo'n kunt bewaren door ze in koud
duur ding geweest was, terwijl water te leggen,
er nog niet het kleinste mot-
gaatje in zat. datkeukenkruiden met in de
In ieder geval hoopt mevrouw zon, maar alleen in de scha-
De Bruin nog deze zomer in duw gedroogd mogen worden
Scheveningen te verschijnen in
een geribbeld badkostuum met
Tieners geven de toon aan. De
(veelgesmade nozem maakt lang-
Izaam schcol. Dat wil heus niet
I zeggen dat bijvoorbeeld meneer
■De Bruin (44) er nu op dit ogen-
Ibl'k al psychologisch aan toe is
■nn een zwart leren vest en een
e broek te dragen. Velen van
I die heren durven dat nog niet,
I ma-i er zié", er die het wat graag
I zei den willen. En daarom beper-
Iken ze zich tot nog toe tot dat,
,Charleston'-jurk
Bij de dames is het niet veel
anders. De tijd is voorbij dat het
jonge meisje de vrouwen van
dertig en veertig jaar imiteert
om toch vooral ook maar mee te
tellen.
Teenagers hebben hun eigen
mode; sterker nog: zij gaan op
dit gebied de toon aangeven.
Dames van middelbare leeftijd
gaan zich afvragen hoe zij zich
aim moeten passen. De mode
ontwerpers gaan zich steeds meer
richten tot de clientele van de
schoolbanken, er komen meer
modeshows voor jonge dames.
De bordjes zijn verhangen. Ho®
lang is het geleden, dat de bak
vis met afgunstige blikken goed.
geklede dames nakeek in de hoop
er ooit zo nog eens uit te zien?
De bakens worden verzet. Thans
een zonnebril voor de ogen en 'n
opzienbarende strooien hoed.
Vanzelfsprekend is Thea's moe
der nog niet toe aan een slobber
trui en deinst ze ook terug voor
de „gay twenties" met verlaagde
taille....
Het is duidelijk, we geven de
toon aan in de mode van een
zeer grote groep volwassenen en
dat is leuk, want tenslotte speel
je ook als jongere liever de eer
ste dan de derde klarinet.
Vernieuwing
op ander terrein....
Nu is het duidelijk, dat we ten
slotte niet in alles de toon kun
nen aangeven, want er blijven
terreinen, waarop men onze in
vloed niet zou dulden. Maar in
het kader van de neiging tot mo
derniseren is er nog een terrein
waarop wij ons zouden kunnen
laten gelden.
Als jonge moderne mensen
hebben wij de neiging idealen te
koesteren. We willen vernieu
wing, we willen radicaal met :.l
dat oude verjaarde en verrotte,
dat zijn tijd al dik overleefd heeft,
breken. Er moeten nieuwe lijnen
komen en ongetwijfeld zullen
velen van ons zich ergeren aan
de oneerlijkheid, achterbaksheid
datu blank houten keuken
gereedschap niet met soda
water moogt wassen? Doet u
het wel dan wordt het hout
grauw.
datu de muizen uit de tuin
kunt houden door er uien in
te planten?
(Nadruk verboden.)
De Italiaanse mode-ontwerper
Emilio Schuberth is met zijn
mannequins naar Wiesbaden ge
vlogen om daar zijn nieuwe
voorjaars. en zomercollectie te
tonen. In het Ivurpark van Wies-
baden zien we Einilio met drie
mannequins, die v.I.n.r. presen
teren: „Game", een middagen-
senible van witte katoen struc
tuur, afgezet met blauwe zijden
banen; „Rhapsody", een ruwzij-
en schijnheiligheid die we overal
om ons heen in de wereld zien
We vinden ze op allerlei gebied,
vanaf meneer De Bruin, die toch
eigenlijk zo graag ook eens een
nozem zou willen zijn, maar niet
kan en niet durft, tot de vele be.
driegelijkheden in de politiek, de
schijnheiligheid van vele zoge
naamde christenen en de oneer
lijkheid in vele facetten van de
maatschappij.
Laten wij trachten ook daarin
de toon aan te geven, door de
eerlijkheid en de openhartigheid
tot mode te verheffen. Daar zou
den we de samenleving en onszelf
een grote dienst mee kunnen be
wijzen. Als wy jongeren durven,
dan volgt de rest vanzelf, want
wie heeft er niet genoeg van al
die achterbaksheid en schijn
heiligheid?
TONY SPIJKERMAN.
(Nadruk verboden.)
Het kweken van kamerplanten in de huiskamer op potten met
water inplaats van aarde, is een hobby, die door duizenden plan
tenliefhebsters in Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Duitsland met
enthousiasme wordt beoefend. Ook in Nederland begint deze
nieuwe methode van kamerplantenverzorging populair te worden.
En geen wonder, want de waterkuituur biedt vele voordelen
boven het houden van kamerplanten in een gewone bloempot.
Er zijn nu mooie, goed gevormde glazen verkrijgbaar, die bui
tengewoon geschikt zijn om het water- of hydrokultuur mee te
gaan doen. In de eerste plaats kunnen we daarin de groei der
wortels volgen, ten tweede wordt er door de permanente verdam
ping veel meer een vochtige atmosfeer geschapen dan bij planten
in aarde. En ten derde krijgen de wortels door deze methode veel
meer lucht. Tenslotte behoeven we slechts eens in de 3 a 4 weken
de voedseloplossing te verversen, waardoor het geregeld water
geven en bemesten geheel komt te vervallen, hetgeen een aan
merkelijke tijdsbesparing geeft. Ook in de vakantie kan zo'n „zich
zelf verzorgende plant" rustig op haar plaats blijven staan en
heeft niets te lijden zoals de andere planten, die noodgedwongen
uit logeren gaan of op een andere omslachtige manier in hun
onderhoud moeten voorzien.
hi Londen toonde Marcus zijn
zomermocd. Re mannequin Peta
I.iude liet een zomerjapon
7" n' gemaakt van bruin-wit-ge
sti»ept« katoen. Het ontwerp
kreeg da naam Alabama.
Wanneer wij beginnen met de
plantanovakultuur toe te pas
sen, nemen wij bij voorkeur be
trekkelijk jonge planten die ia
hun volle groei zijn en de over
gang van de aarde naar water
kuituur daardoor goed kunnen
verdragen.
Eerst wordt de aarde uit de
wortels gespoeld met lauw wa
ter. Het plantje wordt in het
inzetbakje gezet, dat van gaten
voorzien is en als een koffie
filter in de opening van de gla
zen pot hangt. Het wordt met
grove kiezel gevuld, waardoor
tevens de plant wordt vastge
zet. Door het gebruik van fijne
kiezel zou de luchttoevoer te
gering zijn. Daarom wordt voor
de meeste planten dan ook
grove kiezel aangeraden. Alleen
voor varens en andere planten
met zéér fijne wortels geeft
men aan mos de voorkeur. Geen.
veenmos, maar bosmos, omdat
het eerste door zijn grote vocht-
houdendheid te weinig lucht
doorlaat.
De beste tijd om een plant te
laten omschakelen op waterkui
tuur is het voorjaar, hoewel in
de zomer en vroeg in het najaar
ook nog hpel goed succes moge
lijk is. Het is zeer aanbevelens
waardig om over pas in de
plantanovapot geplaatste plan
ten een plastic zakje te doen.
Kan dat niet, Iet er dan vooral
HIJ en ZIJ
op, dat ze niet op de tocht
komen te staan of in direct
zonlicht.
SIMPELE EN GOEDKOPE
VOEDINGSMETHODE
Er zijn komplete voedings-
tabietten in de handel voor
planten die op deze wijze wor
den opgekweekt, hydrovita-ta-
bletten genaamd (hydro wa
ter. vita leven). Deze bevat
ten alle stoffen, die voor het
leven van een plant belangrijk
zijn als mineralen, vitaminen en
hormonen.
Het is normaal om per Va
liter water 1 hydrovita-voe-
dingstablet te geven, maar bij
een plant die er nog niet aan
gewend is, kunnen we de eerste
keer volstaan met 1 tablet per
liter water. Om het gemakke
lijker te laten oplossen kan het
tabletje eerst een paar minuten
in water geweekt worden en
dan tussen de vingers fijnge
wreven, of een dag tevoren in
een kopje worden opgelost. Na
3 of 4 weken, als de oplossing
ververst wordt, krijgt de plant
de normale hoeveelheid, terwijl
voor grootbladige planten die
sterk groeien, 5 tabletten per
liter water wenselijk is. Daarbij
steeds lauw water geven.
De glazen pot moet slechts
tot de helft met water gevuld
worden. Zorg in elk geval voor
minstens 5 cm ruimte tussen
inzetbakje en water, teneinde
voldoende lucht te laten toe
treden. Het is voldoende als de
wortels voor een vierde deel in
het water hangen. Is er tussen
tijds veel gebruikt, dan kan
met gewoon lauw water aange
vuld worden tot de helft van de
pot. In de zomer kan men des
gewenst om de 14 dagen voe
den, in de winter 1 x per maand.
Het verbruikte water werpt men
weg.
Het spreekt welhaast vanzelf,
dat het donkergroene, doorzich
tige glas van de plantanovapot-
ten bij het verversen van het
water met een doekje met wat
schuimend (en niet krassend)
schuurmiddel schoongewreven
moeten worden. Het glas blijft
dan helder en we kunnen het
fijne wortelstelsel in volle ont
wikkeling zien.
BELICHTING EN
WARMTE
Wat de belichting en de be
hoefte aan warmte betreft, stel
len de in een voedingsoplossing
gekweekte planten dezelfde
eisen als de gewione potplanten.
Ook bij hen houdt de groei op
bij een te lage temperatuur, ter
wijl ze op een te donkere plaats
zowel het water, het voedsel en
de wartme niet ten volle benut
ten.
Hoewel meestal badplanten
voor deze methode gebruikt
worden, is het een misverstand
dat bloeiende planten zich niet
vöor de waterkuituur lenen.
Voorbeelden van bloeiende an-
thurium, hoya, abutilon en di
verse struikbegonia's bewijzen
het tegendeel!
MEER PLANTEN IN
BEN POT
Wat velen niet bekend zal zijn
is, dat verschillende planten
gecombineerd kunnen worden
in één pot, waardoor zo'n glas,
dat toch al meer dan een ge
wone bloempot een sieraad is,
aan decoratieve waarde wint.
Het gaat dan vooral om af
stekende bladkleuren en vor
men en een samenspel van
kruipende rankende planten,
met hoogopgroeiende exempla
ren.
Mevr. A. C. MULLER—
IDZERDA.
Veelal een pure familieaangelegenheids
waarin het paar niet gekend wordt
Over het Oosten en de daar heersende huwelijksnormen doen
dikwijls de merkwaardigste verhalen de ronde. Toch zijn, zeker
in onze moderne tijd, de verschillen niet zo groot als menigeen
denkt. De Oosterse vrouw had niets in te brengen in het huwelijk
en zelfs niet in de keuze van een partner. Zo was het vroeger,
maar hierin is onder Westerse invloed veel veranderd.
De moderne, geëmancipeerde Oosterse vrouwen laten tegen
woordig niet meer zo gemakkelijk over zich beslissen. En wat de
„veelwijverij" betreft ook dit verschijnsel neemt snel af. De massa
van de Oosterse mannen kan dit zich trouwens niet permitteren,
doch daarnaast dulden de meeste vrouwen het niet meer, terwijl
het grootste deel van de mannen meent met één vrouw in huis
al genoeg te stellen te hebben
De mohammedanen
Het Mohammedaanse huwe
lijk is geregeld in de Mohamme
daanse Plichtenleer. Er bestaan
vier verschillende scholen van,
die zich slechts in details on
derscheiden. Het huwelijk wordt
geheel beschouwd als een ver
bintenis, die uit vrije wil door
man en vrouw wordt gesloten.
Bij het sluiten van de overeen
komst moet de vrouw vertegen
woordigd zijn door een huwe
lijksvoogd. De wet geeft aan,
dat dit in bepaalde opvolging
een van de naaste mannelijke
bloedverwanten moet zijn
meestal is dit dus de vader van
de bruid.
In een samenkomst met de
bruidegom of een vertegenwoor
diger van deze wordt de monde
linge overeenkomst gesloten, die
bestaat uit aanbieding enerzijds
en aanvaarding anderzijds. Er
moeten twee manlijke getuigen
bij zijn, doch indien noodzake
lijk kan één man door twee
vrouwen woTden vervangen.
Verder is een onmisbare voor
waarde, dat de bruidegom een
huwelijksgift geeft, waarvan het
bedrag gewoonlijk bij de over
eenkomst van de tevoren is
vastgesteld. Heel vaak wordt
slechts een deel van de huwe
lijksgift terstond betaald; het
niet betaalde deel wordt slechts
opvorderbaar in geval ds man
de vrouw zou verstoten.
Wat zegt de Koran
Volgens de Koran (IV, vs. 4)
mag de man met vier vrouwen
tegelijk gehuwd zijn, doch al
leen indien hij allen gelijk be
handelt. Er zijn ook bepaalde
regelen over gelijkheid in rang
en stand, waaraan de man ten
opzichte van de vrouw moet be
antwoorden.
Na het huwelijk behouden
man en vrouw ieder hun eigen
vermogen en de vrouw is vrij
vermogensrechtelijke handelin
gen te verrichten. Op financieel
terrein heeft zij dus geen toe
stemming van haar man nodig.
Het huwelijk tussen een man en
een slavin is ook mogelijk. Als
de slavin zich niet aan de regels
houdt, geldt voor haar slechts
de helft van de straf die de Ko
ran stelt op de overtredingen
begaan door een vrije vrouw die
door het huwelijk gebonden is
(hfdst. IV vs. 26).
De man mag zijn vrouw ver
stoten, maar moet haar dan de
volle huwelijksgift teruggeven
en is bovendien verplicht voor
haar onderhoud te zorgen ge
durende de periode waarin zij
niet mag hertrouwen en die ge
woonlijk drie maanden duurt.
De vrouw daarentegen kan
slechts onder bepaalde omstan
digheden en met gerechtelijke
bijstand huwelijksontbinding
verkrijgen.
een tussenpersoon door de we
derzijdse ouders werd geregeld.
Het huwelijk was in beginsel
monogaam. De man huwde dus
slechts één vrouw. Het nemen
van bij-vrouwen was echter
door de zede toegestaan, vooral
in het geval een huwelijk kin
derloos bleef. Kinderen van bij
vrouwen erkenden, behalve hun
natuurlijke moeder, ook de
hoofdvrouw als moeder. Het
hebben van zoons en het dienen
van de schoonouders waren
voor de getrouwde vrouw de
voornaamste plichten. Door
haar huwelijk trad zij geheel in
de „clan" van haar man. Het
met hem samen neerknielen
voor de „zielebordjes" der voor
ouders was daarvan in de hu
welijksceremonie het symbool.
Zij werd in een rode draagstoel
overgebracht naar het huis van
de bruidegom. In bepaalde om
standigheden was echtscheiding
mogelijk.
De vrouw kreeg wel een bruid
schat mee, maar erfde niet van
haai ouders.
In de moderne Chinese wet
geving is het Westers beginsel
aanvaard van vrijheid van keu
ze der betrokken jongelui bij
het huwelijk.
Japanners
Het huwelijk in Japan is meer
een familie- dan een persoon
lijke aangelegenheid, daar het
door de betrokken families, met
gebruikmaking van een tussen
persoon, geregeld wordt. Gods-
den zomeravondjaponen „Har-
rneny", een namiddag- of cock
tailjapon van trevira met bij
behorende mantel.
dienst speelt geen rol en de wet
blijft zowel voor als na het hu
welijk neutraal. Dit kan daar
door met toestemming der par
tijen zonder meer ontbonden
worden.
De tussenpersoon, veelal een
goede bekende van de familie,
regelt na de zakelijke besprekin
gen met de ouders een eerste
ontmoeting van de jongelui,
waarbij het jonge paar elkaar
kan leren kennen. Strikte eti-
kette eist, dat de bijeenkomst
ten huize van de bemiddelaar
plaats vindt. De invloed van de
Westerse beschaving zorgde er
voor, dat het tegenwoordig ge
permitteerd is samen een dagje
uit te gaan.
De eindbeslissing voor het
huwelijk blijft bij de ouders en
speciaal het meisje heeft niets
in te brengen.
De sansankudö
Op de uitgezochte „geluksdag"
wordt de bruid in het wit ge
kleed, het afsterven van haar
familie symboliserend. Tegen de
avond wordt zij door de bemid
delaar naar het huis van d®
bruidegom gebracht. Het hoog
tepunt van de feestmaaltijd is
de „sansanküdö", het 3 keer
door bruid en bruidegom aan de
lippen brengen van 3 sake
schaaltjes van verschillende
grootte. Daarna verwisselt de
bruid haar witte kleding voor
een haar door de bruidegom ge
schonken gekleurde kimono.
Tenslotte wordt het jonge paar
door de vertrouwensman naar
de huwelijkskamer geleid.
Vooral na de tweede wereld
oorlog is er op dit gebied in Ja
pan wel het een en ander ver
anderd. Veel jongelui prefereren
de Westerse huwelijksstijl, van
vrije keuze en ook in de cere
monieën is veel veranderd en
vereenvoudigd.
Zo zien we, dat er in wezen
niet zo bijzonder veel verschil
is in het huwelijk. Door de hele
wereld wint het monogame hu
welijk veld, langzamerhand ver
dwijnt de „veelwijverij", althans
neemt zeer sterk af, dikwijls
door maatschappelijke en so
ciale factoren, maar toch ook
doordat nieuwe inzichten veld
winnen bij de jongelui. Daar
naast zien we meer vrijheid in
de keuze van de partner. In
landen waar het huwelijk niet
wettig werd beschermd, ging de
wet zich er mee bemoeien, of
er is een stroming ontstaan, die
het huwelijk wettelijk be
schermd wenst te zien.
(Nadruk verboden.)
Chinezen
In de oude Chinese maat
schappij was het huwelijk een
familiezaak, die met behulp van
Lentetijd is schoonmaaktijd!
Dat geldt niet alleen voor onze
huizen maar ook voor onszelf.
Na die lange wintermaanden
vraagt ons lichaam beslist om
een schoonmaakbeurtje. Iedere
dag een glas karnemelk of
yoghurt zal door zijn darmzui-
verende en stimulerende wer
king beslist wonderen doen.
Daarnaast af en toe wat rauw
kost, fruit, sterekers op het
brood; dat zijn de beste mid
delen tegen voorjaarsmoeheid!
ZONDAG: Toast met sterre-
kers en radijs; biefstuk,
bloemkool, aardappelen; ge
vulde grapefruit.
MAANDAG: Bloemkoolsoep;
kaasomelet, lofsla, gebakken
aardappelen.
DINSDAG: Gehakt, spinazie,
aardappelen; yoghurtvla.
WOENSDAG: Stamppot rauwe
andijvie met spek; schuim-
omelet.
DONDERDAG: Rijst, gebakken
lever, appelmoes; caramel-
vla.
VRIJDAG: Rijstcroquetten met
kaas, garnalen of vleessla,
rauw gebakken aardappe
len; vruchtengruwel.
ZATERDAGSpaghetti rapide;
fruit.
VR UCH TEN GR UW EL
250 gr. appels en sinaasap
pelen, 1 liter melk, 1 eier
dooier, geraspte schil van
1 citroen of sinaasappel, 25
gr. suiker.
De vruchten snipperen, met
de suiker bestrooien en ten
minste één uur op een koele
plek wegzetten. Het citroensap
en de opgeklopte eierdooier door
de melk roeren en de melk vlak
vóór het opdienen over de
vruchten gieten. Men kan ook
een halve dl room toevoegen.