(/fttë cU feest NDAERT &nu Tieners geven de toon aan! >or het EMANSE Optiek KOSTER-DEIJ 1 WIST U PLANT U MEE IN WATERKULTUUR? OOSTERS HUWELIJK ■DIENDE Voorjaar bij Emilo Schubert Pagina 9 AT 15 I AALZAAK I ZONEN'S kracht JONG n vandaag S Zomerjapon DE OMSCHAKELING OP WATERKULTUUR van de week DE VRIJE ZEEUW OM DE DUIZEND WEKEN ALTHANS IN DE MODE N Telefoon 2215 ;N indiensttreding: m: en Agentuur Mg. 5EN. D drijf. m Kloosstraat 31 S r en zijn Rocketi I Fouryo's Presley ante ant Teicher S Allisons Stationsstraat 34 AXEL S Thea en Wim hebben al heel wat bereikt Er was eens 'n tijd, waar in de jeugdigen geen enkele Unt bed hadden op welk ge \bied dan ook en die tijd ligt Inog niet zo ver achter ons. Maar langzaam heel lang haam is dat veranderd. We leren in „de eeuw van het kind", of eigenlijk zou ik liever zeggen „de eeuw van de jeugd". Wij „tieners" krijgen hoe laimer hoe meer invloed en deze invloed manifesteert zich het duidelijkst in de mode. En dat is ook begrij pelijk. Wij zijn jong, kle den ons modern en de oude ren benijden ons onze jeugd. Er is nu eenmaal ee i sterke tendens naar het jonge, sportieve en moder ate en uiteraard zijn wij het die daarin de toon aan geven. H"ren van dertig en dik wijls ook die van veertig en vijgtig jaar vragen zich af, of ze er langzamerhand niet al te ouderwets gaan uit zien. En voor zover ze daar zelf geen oog voor hebben is er altijd wel iemand in hun omgeving die desnoods ongevraagd advies geeft. HET BEGINT MET EEN KLEURIG WEEKENBHEMD VOOR JONGE OGEN wat ze kunnen en durven doen zonder al te veel op te vallen. Hij laat door zijn kleermaker z'n goeie overjas een flink stuk inkorten. Deze zelfde meneer De Bruin zei in een schoenwinkel tegen de bedienende juffrouw: „en laat u me nu eens wat pun tiger modellen zien!" Thea de Bruin (16) vindt dat pa z'n broekspijpen wel eens wat mag laten versmallen en dat hij het vest van z'n drieledige kostuum maar beter in de kast kan laten hangen. Wim de Bruin (14) probeert z'n vader een „kombinatie" aan te praten: een lichtgewicht multicolor jasje en een nauwe terlenka pantalon zonder omslagen, liefst met een splitje. De werkster (61) denkt twee ochtenden per week dat mijnheer zo'n kleurige weekender erg leuk zou staan. En dan bovenste knoop open en shawltje erin! zijn het de dames die omkijken als er een tiener voorbijgaat en men raadt gemakkelijk hun ge dachten. Mevrouw De Bruin heeft geen scheiding meer in het haar: op last van Wim heeft ze haar kap sel heel jeugdig laten moder niseren. Werk aan winkel TIPS datkamerdennetjes bij een te hoge temperatuur in huis hun naalden verliezen? In dat geval sterven de takken af. Geef ze dus een lichte en koele plaats. datu uien kunt uitpersen op een citroenpers? datu zacht geworden radijs weer smakelijk kunt maken door alleen het loof in het water te leggen? De knollen zelf moeten dus buiten het water blijven. datprimeurs niet zo voed zaam zijn als de reeds ver krijgbare andere groenten en vruchten? Voor minder geld kunt u dus beter voedzamer voedsel kopen. Die zelfde mevrouw De Bruin had zo'n keurig wollen badpak. Dat heeft ze op aandringen van Thea weggegeven aan een lief- dadige instelling. Dat was eenda*;u eierdooiers korte tijd heel besluit omdat 't destijds zo'n kunt bewaren door ze in koud duur ding geweest was, terwijl water te leggen, er nog niet het kleinste mot- gaatje in zat. datkeukenkruiden met in de In ieder geval hoopt mevrouw zon, maar alleen in de scha- De Bruin nog deze zomer in duw gedroogd mogen worden Scheveningen te verschijnen in een geribbeld badkostuum met Tieners geven de toon aan. De (veelgesmade nozem maakt lang- Izaam schcol. Dat wil heus niet I zeggen dat bijvoorbeeld meneer ■De Bruin (44) er nu op dit ogen- Ibl'k al psychologisch aan toe is ■nn een zwart leren vest en een e broek te dragen. Velen van I die heren durven dat nog niet, I ma-i er zié", er die het wat graag I zei den willen. En daarom beper- Iken ze zich tot nog toe tot dat, ,Charleston'-jurk Bij de dames is het niet veel anders. De tijd is voorbij dat het jonge meisje de vrouwen van dertig en veertig jaar imiteert om toch vooral ook maar mee te tellen. Teenagers hebben hun eigen mode; sterker nog: zij gaan op dit gebied de toon aangeven. Dames van middelbare leeftijd gaan zich afvragen hoe zij zich aim moeten passen. De mode ontwerpers gaan zich steeds meer richten tot de clientele van de schoolbanken, er komen meer modeshows voor jonge dames. De bordjes zijn verhangen. Ho® lang is het geleden, dat de bak vis met afgunstige blikken goed. geklede dames nakeek in de hoop er ooit zo nog eens uit te zien? De bakens worden verzet. Thans een zonnebril voor de ogen en 'n opzienbarende strooien hoed. Vanzelfsprekend is Thea's moe der nog niet toe aan een slobber trui en deinst ze ook terug voor de „gay twenties" met verlaagde taille.... Het is duidelijk, we geven de toon aan in de mode van een zeer grote groep volwassenen en dat is leuk, want tenslotte speel je ook als jongere liever de eer ste dan de derde klarinet. Vernieuwing op ander terrein.... Nu is het duidelijk, dat we ten slotte niet in alles de toon kun nen aangeven, want er blijven terreinen, waarop men onze in vloed niet zou dulden. Maar in het kader van de neiging tot mo derniseren is er nog een terrein waarop wij ons zouden kunnen laten gelden. Als jonge moderne mensen hebben wij de neiging idealen te koesteren. We willen vernieu wing, we willen radicaal met :.l dat oude verjaarde en verrotte, dat zijn tijd al dik overleefd heeft, breken. Er moeten nieuwe lijnen komen en ongetwijfeld zullen velen van ons zich ergeren aan de oneerlijkheid, achterbaksheid datu blank houten keuken gereedschap niet met soda water moogt wassen? Doet u het wel dan wordt het hout grauw. datu de muizen uit de tuin kunt houden door er uien in te planten? (Nadruk verboden.) De Italiaanse mode-ontwerper Emilio Schuberth is met zijn mannequins naar Wiesbaden ge vlogen om daar zijn nieuwe voorjaars. en zomercollectie te tonen. In het Ivurpark van Wies- baden zien we Einilio met drie mannequins, die v.I.n.r. presen teren: „Game", een middagen- senible van witte katoen struc tuur, afgezet met blauwe zijden banen; „Rhapsody", een ruwzij- en schijnheiligheid die we overal om ons heen in de wereld zien We vinden ze op allerlei gebied, vanaf meneer De Bruin, die toch eigenlijk zo graag ook eens een nozem zou willen zijn, maar niet kan en niet durft, tot de vele be. driegelijkheden in de politiek, de schijnheiligheid van vele zoge naamde christenen en de oneer lijkheid in vele facetten van de maatschappij. Laten wij trachten ook daarin de toon aan te geven, door de eerlijkheid en de openhartigheid tot mode te verheffen. Daar zou den we de samenleving en onszelf een grote dienst mee kunnen be wijzen. Als wy jongeren durven, dan volgt de rest vanzelf, want wie heeft er niet genoeg van al die achterbaksheid en schijn heiligheid? TONY SPIJKERMAN. (Nadruk verboden.) Het kweken van kamerplanten in de huiskamer op potten met water inplaats van aarde, is een hobby, die door duizenden plan tenliefhebsters in Zwitserland, Italië, Oostenrijk en Duitsland met enthousiasme wordt beoefend. Ook in Nederland begint deze nieuwe methode van kamerplantenverzorging populair te worden. En geen wonder, want de waterkuituur biedt vele voordelen boven het houden van kamerplanten in een gewone bloempot. Er zijn nu mooie, goed gevormde glazen verkrijgbaar, die bui tengewoon geschikt zijn om het water- of hydrokultuur mee te gaan doen. In de eerste plaats kunnen we daarin de groei der wortels volgen, ten tweede wordt er door de permanente verdam ping veel meer een vochtige atmosfeer geschapen dan bij planten in aarde. En ten derde krijgen de wortels door deze methode veel meer lucht. Tenslotte behoeven we slechts eens in de 3 a 4 weken de voedseloplossing te verversen, waardoor het geregeld water geven en bemesten geheel komt te vervallen, hetgeen een aan merkelijke tijdsbesparing geeft. Ook in de vakantie kan zo'n „zich zelf verzorgende plant" rustig op haar plaats blijven staan en heeft niets te lijden zoals de andere planten, die noodgedwongen uit logeren gaan of op een andere omslachtige manier in hun onderhoud moeten voorzien. hi Londen toonde Marcus zijn zomermocd. Re mannequin Peta I.iude liet een zomerjapon 7" n' gemaakt van bruin-wit-ge sti»ept« katoen. Het ontwerp kreeg da naam Alabama. Wanneer wij beginnen met de plantanovakultuur toe te pas sen, nemen wij bij voorkeur be trekkelijk jonge planten die ia hun volle groei zijn en de over gang van de aarde naar water kuituur daardoor goed kunnen verdragen. Eerst wordt de aarde uit de wortels gespoeld met lauw wa ter. Het plantje wordt in het inzetbakje gezet, dat van gaten voorzien is en als een koffie filter in de opening van de gla zen pot hangt. Het wordt met grove kiezel gevuld, waardoor tevens de plant wordt vastge zet. Door het gebruik van fijne kiezel zou de luchttoevoer te gering zijn. Daarom wordt voor de meeste planten dan ook grove kiezel aangeraden. Alleen voor varens en andere planten met zéér fijne wortels geeft men aan mos de voorkeur. Geen. veenmos, maar bosmos, omdat het eerste door zijn grote vocht- houdendheid te weinig lucht doorlaat. De beste tijd om een plant te laten omschakelen op waterkui tuur is het voorjaar, hoewel in de zomer en vroeg in het najaar ook nog hpel goed succes moge lijk is. Het is zeer aanbevelens waardig om over pas in de plantanovapot geplaatste plan ten een plastic zakje te doen. Kan dat niet, Iet er dan vooral HIJ en ZIJ op, dat ze niet op de tocht komen te staan of in direct zonlicht. SIMPELE EN GOEDKOPE VOEDINGSMETHODE Er zijn komplete voedings- tabietten in de handel voor planten die op deze wijze wor den opgekweekt, hydrovita-ta- bletten genaamd (hydro wa ter. vita leven). Deze bevat ten alle stoffen, die voor het leven van een plant belangrijk zijn als mineralen, vitaminen en hormonen. Het is normaal om per Va liter water 1 hydrovita-voe- dingstablet te geven, maar bij een plant die er nog niet aan gewend is, kunnen we de eerste keer volstaan met 1 tablet per liter water. Om het gemakke lijker te laten oplossen kan het tabletje eerst een paar minuten in water geweekt worden en dan tussen de vingers fijnge wreven, of een dag tevoren in een kopje worden opgelost. Na 3 of 4 weken, als de oplossing ververst wordt, krijgt de plant de normale hoeveelheid, terwijl voor grootbladige planten die sterk groeien, 5 tabletten per liter water wenselijk is. Daarbij steeds lauw water geven. De glazen pot moet slechts tot de helft met water gevuld worden. Zorg in elk geval voor minstens 5 cm ruimte tussen inzetbakje en water, teneinde voldoende lucht te laten toe treden. Het is voldoende als de wortels voor een vierde deel in het water hangen. Is er tussen tijds veel gebruikt, dan kan met gewoon lauw water aange vuld worden tot de helft van de pot. In de zomer kan men des gewenst om de 14 dagen voe den, in de winter 1 x per maand. Het verbruikte water werpt men weg. Het spreekt welhaast vanzelf, dat het donkergroene, doorzich tige glas van de plantanovapot- ten bij het verversen van het water met een doekje met wat schuimend (en niet krassend) schuurmiddel schoongewreven moeten worden. Het glas blijft dan helder en we kunnen het fijne wortelstelsel in volle ont wikkeling zien. BELICHTING EN WARMTE Wat de belichting en de be hoefte aan warmte betreft, stel len de in een voedingsoplossing gekweekte planten dezelfde eisen als de gewione potplanten. Ook bij hen houdt de groei op bij een te lage temperatuur, ter wijl ze op een te donkere plaats zowel het water, het voedsel en de wartme niet ten volle benut ten. Hoewel meestal badplanten voor deze methode gebruikt worden, is het een misverstand dat bloeiende planten zich niet vöor de waterkuituur lenen. Voorbeelden van bloeiende an- thurium, hoya, abutilon en di verse struikbegonia's bewijzen het tegendeel! MEER PLANTEN IN BEN POT Wat velen niet bekend zal zijn is, dat verschillende planten gecombineerd kunnen worden in één pot, waardoor zo'n glas, dat toch al meer dan een ge wone bloempot een sieraad is, aan decoratieve waarde wint. Het gaat dan vooral om af stekende bladkleuren en vor men en een samenspel van kruipende rankende planten, met hoogopgroeiende exempla ren. Mevr. A. C. MULLER— IDZERDA. Veelal een pure familieaangelegenheids waarin het paar niet gekend wordt Over het Oosten en de daar heersende huwelijksnormen doen dikwijls de merkwaardigste verhalen de ronde. Toch zijn, zeker in onze moderne tijd, de verschillen niet zo groot als menigeen denkt. De Oosterse vrouw had niets in te brengen in het huwelijk en zelfs niet in de keuze van een partner. Zo was het vroeger, maar hierin is onder Westerse invloed veel veranderd. De moderne, geëmancipeerde Oosterse vrouwen laten tegen woordig niet meer zo gemakkelijk over zich beslissen. En wat de „veelwijverij" betreft ook dit verschijnsel neemt snel af. De massa van de Oosterse mannen kan dit zich trouwens niet permitteren, doch daarnaast dulden de meeste vrouwen het niet meer, terwijl het grootste deel van de mannen meent met één vrouw in huis al genoeg te stellen te hebben De mohammedanen Het Mohammedaanse huwe lijk is geregeld in de Mohamme daanse Plichtenleer. Er bestaan vier verschillende scholen van, die zich slechts in details on derscheiden. Het huwelijk wordt geheel beschouwd als een ver bintenis, die uit vrije wil door man en vrouw wordt gesloten. Bij het sluiten van de overeen komst moet de vrouw vertegen woordigd zijn door een huwe lijksvoogd. De wet geeft aan, dat dit in bepaalde opvolging een van de naaste mannelijke bloedverwanten moet zijn meestal is dit dus de vader van de bruid. In een samenkomst met de bruidegom of een vertegenwoor diger van deze wordt de monde linge overeenkomst gesloten, die bestaat uit aanbieding enerzijds en aanvaarding anderzijds. Er moeten twee manlijke getuigen bij zijn, doch indien noodzake lijk kan één man door twee vrouwen woTden vervangen. Verder is een onmisbare voor waarde, dat de bruidegom een huwelijksgift geeft, waarvan het bedrag gewoonlijk bij de over eenkomst van de tevoren is vastgesteld. Heel vaak wordt slechts een deel van de huwe lijksgift terstond betaald; het niet betaalde deel wordt slechts opvorderbaar in geval ds man de vrouw zou verstoten. Wat zegt de Koran Volgens de Koran (IV, vs. 4) mag de man met vier vrouwen tegelijk gehuwd zijn, doch al leen indien hij allen gelijk be handelt. Er zijn ook bepaalde regelen over gelijkheid in rang en stand, waaraan de man ten opzichte van de vrouw moet be antwoorden. Na het huwelijk behouden man en vrouw ieder hun eigen vermogen en de vrouw is vrij vermogensrechtelijke handelin gen te verrichten. Op financieel terrein heeft zij dus geen toe stemming van haar man nodig. Het huwelijk tussen een man en een slavin is ook mogelijk. Als de slavin zich niet aan de regels houdt, geldt voor haar slechts de helft van de straf die de Ko ran stelt op de overtredingen begaan door een vrije vrouw die door het huwelijk gebonden is (hfdst. IV vs. 26). De man mag zijn vrouw ver stoten, maar moet haar dan de volle huwelijksgift teruggeven en is bovendien verplicht voor haar onderhoud te zorgen ge durende de periode waarin zij niet mag hertrouwen en die ge woonlijk drie maanden duurt. De vrouw daarentegen kan slechts onder bepaalde omstan digheden en met gerechtelijke bijstand huwelijksontbinding verkrijgen. een tussenpersoon door de we derzijdse ouders werd geregeld. Het huwelijk was in beginsel monogaam. De man huwde dus slechts één vrouw. Het nemen van bij-vrouwen was echter door de zede toegestaan, vooral in het geval een huwelijk kin derloos bleef. Kinderen van bij vrouwen erkenden, behalve hun natuurlijke moeder, ook de hoofdvrouw als moeder. Het hebben van zoons en het dienen van de schoonouders waren voor de getrouwde vrouw de voornaamste plichten. Door haar huwelijk trad zij geheel in de „clan" van haar man. Het met hem samen neerknielen voor de „zielebordjes" der voor ouders was daarvan in de hu welijksceremonie het symbool. Zij werd in een rode draagstoel overgebracht naar het huis van de bruidegom. In bepaalde om standigheden was echtscheiding mogelijk. De vrouw kreeg wel een bruid schat mee, maar erfde niet van haai ouders. In de moderne Chinese wet geving is het Westers beginsel aanvaard van vrijheid van keu ze der betrokken jongelui bij het huwelijk. Japanners Het huwelijk in Japan is meer een familie- dan een persoon lijke aangelegenheid, daar het door de betrokken families, met gebruikmaking van een tussen persoon, geregeld wordt. Gods- den zomeravondjaponen „Har- rneny", een namiddag- of cock tailjapon van trevira met bij behorende mantel. dienst speelt geen rol en de wet blijft zowel voor als na het hu welijk neutraal. Dit kan daar door met toestemming der par tijen zonder meer ontbonden worden. De tussenpersoon, veelal een goede bekende van de familie, regelt na de zakelijke besprekin gen met de ouders een eerste ontmoeting van de jongelui, waarbij het jonge paar elkaar kan leren kennen. Strikte eti- kette eist, dat de bijeenkomst ten huize van de bemiddelaar plaats vindt. De invloed van de Westerse beschaving zorgde er voor, dat het tegenwoordig ge permitteerd is samen een dagje uit te gaan. De eindbeslissing voor het huwelijk blijft bij de ouders en speciaal het meisje heeft niets in te brengen. De sansankudö Op de uitgezochte „geluksdag" wordt de bruid in het wit ge kleed, het afsterven van haar familie symboliserend. Tegen de avond wordt zij door de bemid delaar naar het huis van d® bruidegom gebracht. Het hoog tepunt van de feestmaaltijd is de „sansanküdö", het 3 keer door bruid en bruidegom aan de lippen brengen van 3 sake schaaltjes van verschillende grootte. Daarna verwisselt de bruid haar witte kleding voor een haar door de bruidegom ge schonken gekleurde kimono. Tenslotte wordt het jonge paar door de vertrouwensman naar de huwelijkskamer geleid. Vooral na de tweede wereld oorlog is er op dit gebied in Ja pan wel het een en ander ver anderd. Veel jongelui prefereren de Westerse huwelijksstijl, van vrije keuze en ook in de cere monieën is veel veranderd en vereenvoudigd. Zo zien we, dat er in wezen niet zo bijzonder veel verschil is in het huwelijk. Door de hele wereld wint het monogame hu welijk veld, langzamerhand ver dwijnt de „veelwijverij", althans neemt zeer sterk af, dikwijls door maatschappelijke en so ciale factoren, maar toch ook doordat nieuwe inzichten veld winnen bij de jongelui. Daar naast zien we meer vrijheid in de keuze van de partner. In landen waar het huwelijk niet wettig werd beschermd, ging de wet zich er mee bemoeien, of er is een stroming ontstaan, die het huwelijk wettelijk be schermd wenst te zien. (Nadruk verboden.) Chinezen In de oude Chinese maat schappij was het huwelijk een familiezaak, die met behulp van Lentetijd is schoonmaaktijd! Dat geldt niet alleen voor onze huizen maar ook voor onszelf. Na die lange wintermaanden vraagt ons lichaam beslist om een schoonmaakbeurtje. Iedere dag een glas karnemelk of yoghurt zal door zijn darmzui- verende en stimulerende wer king beslist wonderen doen. Daarnaast af en toe wat rauw kost, fruit, sterekers op het brood; dat zijn de beste mid delen tegen voorjaarsmoeheid! ZONDAG: Toast met sterre- kers en radijs; biefstuk, bloemkool, aardappelen; ge vulde grapefruit. MAANDAG: Bloemkoolsoep; kaasomelet, lofsla, gebakken aardappelen. DINSDAG: Gehakt, spinazie, aardappelen; yoghurtvla. WOENSDAG: Stamppot rauwe andijvie met spek; schuim- omelet. DONDERDAG: Rijst, gebakken lever, appelmoes; caramel- vla. VRIJDAG: Rijstcroquetten met kaas, garnalen of vleessla, rauw gebakken aardappe len; vruchtengruwel. ZATERDAGSpaghetti rapide; fruit. VR UCH TEN GR UW EL 250 gr. appels en sinaasap pelen, 1 liter melk, 1 eier dooier, geraspte schil van 1 citroen of sinaasappel, 25 gr. suiker. De vruchten snipperen, met de suiker bestrooien en ten minste één uur op een koele plek wegzetten. Het citroensap en de opgeklopte eierdooier door de melk roeren en de melk vlak vóór het opdienen over de vruchten gieten. Men kan ook een halve dl room toevoegen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 9