EMIGRATIE Nieuwe ontwikkeling in de Algerijnse kwestie? Motoren, scooters, brommers kruipen meer naar elkaar toe! Woensdag 1 maart 1961 DE VRIJE ZEEUW Nieuw probleem voor België Belgen uit Kongo met Nederlands schip naar Australië ZEKER 10.000 FAMILIES ZULLEN UIT KONGO TERUGKEREN 10.000 families zullen uit Kongo terugkomen Nieuw probleem voor België: Emigratie Voor het eerst sinds verbouwing naar zee 17-jarige jongen gaat landbouwbedrijf overnemen rnmammmmmm ARBEIDSTIJD VERKORTING IN DE DETAILHANDEL SKELTER VOOR JONGENS HOTELSCH1P HOOGOVENS NAAR 1JMUIDF.N GESLEEPT DE ANTI-INDISGHE BETOGINGEN IN PAKISTAN AAN ROKEN VERSLAAFDE KONIJNEN EISEN OPPOSITIE IN PORTUGAL Raad voor de Scheepvaart behandelde ramp op de Wielingen Bourguiba optimistisch na besprekingen met De Gaulle Wttérs 1INIA ANTI-JOODSE PROPAGANDA IN DE SOWJET-UNIE Elke medaille heeft een keerzijde Elk gezin gemotoriseerd Rijbewijs noodzakelijk Man over boord van Nederlands schip op de Noordzee PERZISCHE TEGENSPRAAK ALFRED RAPP „EICHMANN NUMMER TWEE" GEARRESTEERD DE LOONRESPREKINGEN IN DE LAND- EN TUINBOUW trij wi Pagina 5 Onder de bijna 7^0 emigranten die met het s.s. „Waterman" gis. termiddag uit Rotterdam ver. trokken naar Australië en Nw.- tfeeland bevindt zich het eerste contingent Belgen uit de Kongo. Zij werden uitgeleide gedaan door de directeur bij het ministerie van Afrikaanse zaken in België, Gaston Derkinderen. Omdat dit land tot nog toe geen emigratiebeleid gekend heeft, is een beroep gedaan op de Nederlandse Emigratiedienst in Den Haag, en niet te vergeefs: een aantal Nederlanders is een maand in België geweest om voorlichting te geven. De heer Derkinderen vertelde, dat op het ogenblik voor 4000 uit de Kongo teruggekeerde families gezorgd moet worden. Zij hebben al hun bezittingen achter moeten laten en komen straatarm in het moederland aan. Een kwart van deze mensen is te oud om weer in een ander land opnieuw to be. ginnen, zei de heer Derkinderen. Zij zullen in België moeten blij ven. Oiuler de anderen zijn er velen die weer naar een tropisch land willen. Zij kunnen dan een keus maken. Of er velen naar Australië zullen gaan zal van het succes van dit eerste contingent dat nog maar uit negen men sen bestaat afhangen. Op het ogenblik staan er nog 2 a 300 op de nominatie om ooit te gaan. De heer Derkinderen ver wachtte, dat er zeker 10.000 families uit de Kongo terug zullen komen. De toestand wordt er steeds slechter. Circa negentig procent zal men kun nen herclasseren, vijftig pro cent zal uitwijken naar een ander land. Over enkele maan den zullen er ook naar Brazilië en andere Zuid-Amerikaanse landen gaan. België heeft dus te maken ge kregen met een voor dit land heel nieuw probleem. Niet alleen wat de kolonisten betreft, ook de Belgen die uit liet, moederland weg willen, zullen niet meer naai de Kongo kunnen en andere mo gelijkheden moeten zoeken. Ten aanzien van deze kwestie heeft men zich geheel georiën teerd op Nederland. De Neder landse Emigratiedienst in Aus tralië zal de Beigen bij aankomst ook opvangen. Hun hestemming is nog onbekend. België heeft reeds een nieuwe kredietmaatschappij opgericht - zoals voorheen voor Kongo om in den vreemde te helpen wan neer zij een eigen bedrijf willen oprichten. De reis van deze emi granten wordt betaald door de Internationale Vluchtelingenorga nisatie. De „Waterman" kiest voor het eerst sinds de verbouwing zee. Zoals bekend, vaart het schip nu met de „Groote Beer" en de „Zuiderkruis" onder de vlag van de nieuwe rederij N.V. Scheep vaart Mij Trans-Oceaan, waarin de staat en de vorige eigenaars van de regeringsschepen deel nemen. Van de passagiers ep de „Wa terman" gaan 663 naar Australië en 33 naar Nieuw-Zeeland. Er zijn 246 kinderen beneden twaalf jaar aan boord. De terugreis gaal via het Panamakanaal en New Vork- Als hoprdgeestelijken maken de reis mee: pater H- M. Kropman uit Andf 1st (die in Nieuw-Zee- land blijft i en ds c. Goeman, Ge reformeerd predikant in Haar lem (die ook de terugreis mee zal maken). Een verhaal op zichzelf vormt een I7-jarige Amsterdamse jongeman die een kans heeft gekregen in Nieuw-Zeeland een landbouwbedrijf over te hemen- Een dag of tien geleden had hij vliegtuigpassage geboekt. De consul-generaal van Nieuw-Zee- land in Den Haag, de heer T. A, N- Johnson, moest de jongeman eehter de teleurstellende mede deling doen, dat hij geen visum kon krijgen, omdat hij te jgng was om alleen het land in te komen. Het kon wei in gezins verband. Zijn moeder is weduwe, en kon orn de andere kinderen niet met hem mee. Ze heeft toen alles op alles gezet om haar zoon deze kans niet te onthouden- Als oplossing is gevonden, dat ze hem weg brengt, twee maanden in Nieuw-Zeeiand blijft, en dan terugkeert. Voor de reiskosten is een afbetalingsregeling getrof fen. In de detailhandelsraad van do Nederlandse Rooms-KathoJieke Middenstandsbond, bij welke raad een 25-tal vakbonden zijn aangesloten, is onlangs in open bespreking gebracht een nota over dc arbeidstijdverkorting in de detailhandel. Deze nota was voorbereid door de heren Th. M. Hazekamp en mr. H. D. M. Lam- booij van de N.R.-K.M. De detailhandelsraad was una niem van gevoelen dat een zater dagmiddagsluiting voor de de tailhandel onaanvaardbaar is. De vertegenwoordiging van de krui deniers in de raad was in haar standpunt nog niet zo positief, omdat er een sterke stroming is die sluiting op zaterdagmiddag voorstaat, doch grote bezwaren heeft tegen een rouleringssys- teem. Gezien de onoverzichtelijkheid van de materie op dit moment is de detailhandelsraad van de N.R.-K.M. van oordeel dat het gewenst zou zijn aan het econo misch instituut voor de midden stand opdracht te geven o.a. cij fermateriaal bijeen te brengen over de verscheidene aspecten die met de uitvoering van de ver korting van de werkweek samen hangen. Het onderzoek dat het E.I.M. op korte termijn zou moe ien verrichten zou de trend van de koopgewoonten moeten aan geven, mede onder invloed van de toeneming van het des zater dags vrij zijn en van experimen ten in de detailhandel. Vermoe delijk zal de commissie van over leg van de middenstandsbonden of het hoofdbedrijfschap detail handel het verzoek aan het E.I.M. doen uitgaan. De detailhandelsraad is verder van mening dat het winkejwerk- tijdenbesluit en de winkelslui tingswet ontkoppeld moeten wor den, omdat naar zijn inzicht slui- tingstijfjen van de winkel en ver korting van de werkweek twee zaken zijn die los van eJkander moeten worden gezien. Voorts is de raad van mening dat de on dernemers vrij moeten zijn in het nemen van maatregelen die geheel op het terrein van het on- dernemersbeleid liggen Bp de internationale speelgOdl- tentoonstelling in Neurenberg is o.m. deze kinder-skelter te zien. Het voertuigje wordt aangedre ven door pedalen en kan een snelheid van 20 km per uur be reiken. Hei heeft epn versnelling vooruit en oen achteruit. De prijs is ongeveer honderd gulden. Het passagiersschip „Arosa Sun", dat de Hoogovens in fdmuiden vorig jaar heeft aangekocht om als hotelsehip diepst te gaan doen, is bij de N. S. M. in Am sterdam voor dit doei omge bouwd. Maandagochtend werd het hotelsehip weer naai' iJmui- den gesleept. Bi.i de botsingen die maandag in Karatsji hc-hben plaats gehad iussen de politie en demonstran ten, zijn volgens een officiële mededeling 61 politiemannen ge wond, Vijf mensen moesten in een ziekenhuis worden opgeno men. Er werden 160 arrestaties verricht- Volgens rjiet-officiële kringen zou het aantal gewonden echter 300 bedragen. Volgens de politie hadden de demonstranten driemaal tever geefs getracht brand te stichten, terwijl zij autobussen aanvielen en de inzittenden met stenen verwondden. De betoging was georganiseerd door studenten, die wilden pro testeren tegen recente botsingen in India tussen Hindoes en Mo hammedanen. In verband met de ongeregeld heden vah maandag zijn alle scholen en instellingen van ho ger ondeiwiis in Karatsji voor een week gesloten. In het Zweedse staatsinstituut voor de volksgezondheid wor den proeven genomen met, konijnen om vast te steljen welke stoffen in verontreinig de lucht een schadelijke wer king op de ademhalingsorga nen uitoefenen. De konijnen krijgen tabaksrook en' ammo niakgassen in te ademen. Hierbij is vastgesteld, dal, de trilhaartjes in de luchtwegen van de konijnen, die tabaks rook inademen, na het nemen van een paar trekjes van een sigaret geheel ophouden met trillen. Normaal trillen deze haartjes ongeveer duizend maal per minuut. Zondermeer wil men echter hieruit niet de gevolgtrekking maken, dat de uitwerking van tabaksrook en bedorven lucht op de men selijke ademhalingsorganen hiermee overeenstemt. Een groep van 160 leden van de Portugese oppositie heeft kortgeleden een adres tot presi dent Tomaz gericht, waarin amnestie voor alle politieke ge vangenen wordt gevraagd, als mede afschaffing van de pers- censuur- De ondertekenaren van dit adres, onder wie zich hooglera ren bevinden, alsmede studen ten, advocaten, jpurnaiisten. in dustriëlen, zakenlieden en ar beiders, hebben voorts de instel ling van „een gemeenschappelijk front" aangekondigd, samenge steld uit alle groeperingen der oppositie, om actief deel te ne men aan de parlementsverkie zingen, die in november a.s. in Portugal zullen worden gehou den. Boven aan de lijst van onder tekenaren staat de naam van de advocaat Arlinde Vicente, ex-, kandidaat voor het president schap, die bij de laatste pres;-, dentsvei'klezingen zijn kandida- tuur introk ten behoeve van ge= neraal Delgado. „Het is jammer, dat bij de navigatie van het Zweedse tank schip ;.Matarengi" op de Wie lingen geen veiliger methoden gebruikt zijn. De stuurman van het tankschip en de Nederland se zeeloods hebben volgens mij te voorbarig gehandeld en het is dan ook uitsluitend aan fou ten van de „Matarengi" te wij ten dat dit schip over de Urker kotter „Tjeerd Jacoba" heen voer." Dit zei gistermiddag de hoofdinspecteur voor de scheep vaart, de heer J. Metz, hij de behandeling voor de Raad voor de Scheepvaart van de ramp, die op 9 december j.l. op de Wie lingen plaats had. Terwijl de vier gebroeders Hoekstra uit JJrk daar met hun scheepjes op haringvangst waren, dook de grote Zwoedge ertstanker plot seling vogr een van hun twee scheepjes op. Met volle kracht voer de Zweed over de „Tjeerd Jacoba", welk schip spoedig on der de tanker geraakte en zonk. Twee broers Hoekstra verloren daarbij het leven. Uitvoerig hoorde de raad gis terochtend de getuigende broers Hoekstra, die het er le vend yap af hadden gebracht, de zeejoods, die op de „Mata rengi" de commando's had ge geven. alsmede een schipper van een ander vissersvaartuig, dat in de nabijheid van de Urker kotters had gevaren. De Joods had de stuurman van de „Matarengi" opdracht gegeven om tussen een aantal Vissersvartuigen door te varen. Zelf was de loods de laatste vier jaar niet meer op de Wielingen geweest en was niet erg bekend met de situatie ter plaatse. Niet temin was de ruimte tussen de Vissersvaartuigen voldoende ge weest en uit het onderzoek kwam vast te staan, dat er geen ramp gebeurd zou zijn als er aan boord van de „Matarengi" geen navigatiefouten waren gemaakt. De hoofdinspecteur kon de raad echter geen voorstel doen over een eventuele bestraffing, aangezien de Raad voor de Scheepvaart geen bevoegdheid bezit om een der betrokkenen te straffen. De raad zal binnenkort schriftelijk zijn oordeel over het gebeurde bekend maken. President Habib Bourguiba van Tunesië heeft dinsdag tegenover journalisten verklaard, „zeer op timistisch" te zijn na zijn bespre kingen van maandag met presi dent De Gaulle van Frankrijk. Bourguiba die de journalisten te woord stond in de Tunesische ambassade te Parijs, voor zijn vertrek naar Rabat, waar hij de Febr. >nw.iioiPiucis Volgens door Joodse organisa ties in Parijs ontvangen berich ten, heeft de S owj e t- rege r i n g kortgeleden de anti-Joodse pro paganda opgevoerd en de beper kende bepalingen voor de Joden in de Sowjet-Unie verscherpt. Een over het algemeen goed ingelichte Joodse zegsman ver klaarde dat de stemming in Rus land tegenover de Joden in het algemeen altijd al vijandig is ge weest, doch dat deze de laatste maanden is verergerd. De reden hiervoor is niet duidelijk, zij schijnt echter geen verband te houden met enigerlei gebeurte nis in het buitenland. In Kief, waar 200.000 Joden wonen, werd de hoofdsynagoge enkele maanden geleden geslor ten. Enkele kleinere synagogen zijn echter nog open In de stad werden Joodse begraafplaatsen geschonden, terwijl even buiten de stad een grote begraafplaats, waar Joodse slachtoffers van de nazi's begraven liggen, als voet balveld wordt gebruikt. In Stalino, met een Joodse ge meenschap van 40.000 mensen, Is de enige synagoge al enige maan den gesloten. Besloten gebedsbij eenkomsten, welke door meer dan 10 mensen werden bijge- gewoond, werden door de over heid met geweld onderbroken, terwijl gebedenboeken in beslag werden genome©. In tal van andere steden is de situatie vrijwel hetzelfde, hoewel zij niet zo uitgesproken slecht is in Moskou, Leningrad en enige andere grote centra, waar bui tenlanders wonen. De R. A. I. voor tweewielers demonstreert wel bijzonder dui delijk hoe motoren, scooters en bromfietsen steeds meer naar elkaar toegroeien. Toen na de oorlog het rijwiel met hulpmotor zijn intrede deed, werd er door veien aan vankelijk weinig van verwacht, want ook in de dertiger jaren was dit type voertuig al eens gelanceerd doch zonder succes. De oorzaak van het falen van de „hakkeplofd.w.z. meer hak kelend dan ploffend) eertijds moet gezocht worden in het feit, dat de tijd er toen nog niet rijp voor was. Dit gold zowel op technisch als op psychologisch terrein. De na-oorlogse lance ring werd echter een succes. Het begon aanvankelijk langzaam, maar nadat de kinderziekten overwonnen waren ging het met de brommer snel bergopwaarts. Enkele cijfers illustreren dit duidelijk. Wanneer we zien dat er in 1955 zo'n 500.000 brom mers onze wegen bevolkten en dat dit er in 1958 al 850.000 wa ren met momenteel een cijfer van 1.100.000 stuks dan zegt dit wel iets- Wanneer de ontwikke ling zo door gaat en dat laat zich wel aanzien dan zullen we er omstreeks 1970 zo'n 2 mil joen op de weg zien. We mogen rustig zeggen, dat langzaam maar zeker de Neder lander zich motoriseert, want wanneer we hierbij teilen het geschatte aantal personen auto's, motoren en scooters om streeks 1970, dan zjen we dat ongeveer 1 up de vier Nederlan ders zich dan met behulp van motoraandrijving zal voortbe wegen. Het gemiddelde Neder landse gezin bestaat uit om streeks vier personen, te weten vader, moeder en twee kinderen, hetgeen er ruwweg op neer komt dat gemiddeld elk gezin een gemotoriseerd vervoermid del zal hebben- Uit de gehele tendens in dit soort vervoermiddelen kunnen we trouwens opmaken, dat ge streefd wordt naar popularisa- tie. We zagen dit reeds bij de auto's waar men streeft naar kleine, voordelige wagens en we Zien het ook nu op de R. A. I. waar de motoren lichter en van kleinere inhoud zijn en steeds meer op de zware brommer gaan lijken, terwijl er ook enigszins gewerkt wordt naar voordelen van de scooter. De scooter op zijn beurt werd lich ter en de bromfiets zwaarder, met grootser allure, en dit alles zoveel mogelijk in een prijsklas se die ligt binnen het bereik van de massa van het publiek. Toch blijft elk van deze ver- voermiddeien zijn voor- en na delen houden. De motor en scooter, hoe licht en bromfiëls- achtig ook uitgevoerd, blijven resp. een motor of scooter, met ais gevolg de wegenbelasting en het noodzakelijke rijbewijs. De brommer daarentegen, hoe dicht de motor en scooter ook bena derend, blijft gebonden aan het gebruik van rijwielpaden en zijn door de wet gestelde maxi mum snelheid. Ook in de prijs ligt nog wel enig verschil, het- voor het grootste deel voor re kening van de belasting komt. De R. A. I. demonstreert ook iets anders en wel, dat er mo menteel „voor elck wat wils" is te vjnden. Hij of zij, die zich niet op een super-brommer wil wagen, kan prachtige rijwielen met hulpmotor krijgen, die niet meer zijn dan een zware fiets. Het assortiment is vrijwel nog nooit zo groot geweest. Toch blijft het feit dat de bromfietsberijder geen rijbe wijs behoeft te bezitten, een ge vaar, want enquêtes wezen uit, dat een groot deel van deze weggebruikers slechts een ge ringe, of in het geheel geen ken nis heeft van de verkeersregels met alle gevaren van dien. Hier aan moet op de een of andere wijze iets gedaan worden! Dan zou ook de brommer, die nu nog door velen als het gevaar lijkste vervoermiddel op onze wegen wordt gezien, een vol waardige plaats kunnen inne men tussen zijn andere gemoto riseerde familieleden. 'begrafenis van koning Mqbam- med de Vijfde van Marokko zal bijwonen, zei verder de indruk te hebben, dat maandag een grote stap voorwaarts is gezet. „Bin nen enkele dagen, ik wil niet eens zeggen enkele weken, zal er zich een nieuwe ontwikkeling yoor doen in de Algerijnse kwes tie", aldps Bourguiba. Verwacht wordt, dat Bourgui ba in Rabat met de nieuwe vorst, koning Hassan de Tweede, en de leider van de Algerijnse rebellen, Ferhat Abbas, zal spreken over zijn gesprekken met generaal De Gaulle in Rambouillet. In 'n gemeenschappelijk Frans- Tunesisch communiqué is mee gedeeld, dat generaal De Gaulle en Bourguiba het er over eens Zijn, dat er mogelijkheden zijn Voor en hoop is op een positieve en snelle ontwikkelnig van het Algerijnse vraagstuk. Bourguiba sprak de hoop uit, dat alle partijen, in het bijzonder de Algerijnse zich de betekenis bewust zijn van „de grootse on derneming, die generaal De Gaujle tqt een succesvol einde wii voeren" en dat aan Algerijn se zijde, zoals aan Tunesische zij de het geval is geweest, „het no dige begrip en de medewerking zal zijn om dit succes te berei ken, waarvan de stabiliteit van Afrika en het welzijn van Noord- Afrika afhangt". In een vraaggesprek met radio- Tunis heeft Bourguiba gezegd, de indruk te hebben, dat De Gaulle eerlijk streeft naar de tot standkoming van een vrij en on afhankelijk Algerië, dat vrij over eenkomsten met Frankrijk zal kunnen aangaan om een vrucht bare en zelfs noodzakelijke sa menwerking tussen Algerië en Frankrijk, vqoral in de over gangsperiode, tot stand te bren gen. Dinsdagmorgen omstreeks half acht heeft het Nederlandse schip „Algenib", dat zich op ongeveer 50 mijl van Hoek van Holland op de Noordzee bevond, gemeld dat er een man overhoord is geval len. Een S-2-F „Tracker" van de marineluchtvaartdienst te Val kenburg is opgestegen om assis tentie te verlenen. Na langdurige en vergeefse po gingen nm het slachtoffer te vin den beeft het m.s. „Algenib" de reis voortgezet. De Grumman „Tracker", een onderzeebootbe- strijdingsvliegtnig dat aan de op sporing heeft deelgenomen, is in middels op de marinebasis Val kenburg teruggekeerd. De vermiste is de 19-jarige ma troos G. W. Natrop uit Gouda. Het ongeval moet dinsdagmor gen omsreeks kwart over zeven hebben plaats gehad- De „Algenib", eigendom van de Rotterdamse rederij Van Nie- velt-Goudriaan. was op weg van Londen naar IJmuiden. De woordvoerder van het kei zerlijke paleis in Teheran heeft dinsdag de juistheid ontkertd van de verklaringen, welke het Amerikaanse weekblad „U. S. News and World Report" aan de sjah heeft toegeschreven. Met name verklaarde de woord voerder. dat de vorst geen kri tiek had willen leveren op het bewind van president Kennedy. De correspondent van het tijd schrift had „op een ongelukkige wijze de woorden van de sjah verdraaid, verkeerd uitgelegd en niet goed begrepen." De vorst had geschertst, toen hij verklaarde dat, als Perzië zon worden aangevallen de Amerikanen wellicht zouden zeggen: „Waarom zullen wij ons bloed vergieten voor de zaak van Perzië?" Volgens de woordvoerder heeft de Perzische regering alle hoop en vertrouwen in de rege- ring-Kennedy. Overigens had de sjah Kennedy niet bij name ge noemd. Jn Essen is ex-S.S.-Obersturm-' bannfiihrer Alfred Rapp gearres-; teerd. Hij wordt ervan beschul-' digd verantwoordelijk te zijn voor de moord op duizenden zi geuners en Joodse vrouwen en kinderen tijdens de Duitse bezet ting van Polen. Een deel van de slachtoffers zou Rapp eigenhandig hebben neergeschoten. Rapp, die thans 51 jaar is, is één van de naaste medewerkers van de kopstukken van de S.S. Himmler en Heydrieh geweest. Na de oorlog is men zijn spoor kwijtgeraakt. Aangenomen werd dat hij jn de laatste oorlogsdagen was omgekomen. De politie heeft nu bekendge maakt dat Rapp sinds JB53 on der de naam Alfred Ruppert in een hotel te Essen heeft gewoond, en daar als hoofdredacteur op' NOTARIS NA ONGEVAL OVERLEDEN De 70-jarige heer J. G. van Rijn uit Rhenen is gisteravond op de rijksweg tussen Eist en Amerongen met zün auto in voi le vaart tegen een boom gereden. Ernstig gewond werd hij over gebracht naar het Julianazieken- ïjuis in Rbenen, doch bij aan komst bleek hij reeds te zijn overleden. De heer Van Rhijn was val) 1932 af notaris in Rbenen. Ij) oktober vorig jaar Heeft hij we gens bet bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd «ijfl ambt neergelegd. De besprekingen in de hoofd afdeling Sociale Zaken van het Landbouwschap over de loon vorming in de tuinbouw hebben geleid tot een grote mate van overeenstemming, die in het al gemeen tendeert naar een loons verhoging van vijf procent voor het op 1 mei a.s. beginnende nieuwe contractjaar. De hoofdafdeling heeft nu haar loonadviezen naar de pro vincies gestuurd, waar zij door de organisaties van werkgevers en werknemers worden bespro ken. In enkele provincies heeft men als resultaat van die be sprekingen, al concept-C. A. O.'s opgesteld en naar het Land bouwschap gezonden. Na toet sing door het Landbouwschap zullen zij aan rijksbemiddelaars ter goedkeuring worden voorge legd. De hoofdafdeling Sociale Za ken van het Landbouwschap is nog bezig met de besprekingen ©ver de aan de provinciale or ganisaties te sturen loonadvie zen voor de landbouw. Rapp wordt „een tweede Eich-' mann" genoemd jn verband met' de door hem gepleegde misdrij ven. KERK AFGEBRAND Gisternacht is de Nederlands Hervormde Kerk in St. Johan- nesga (Fr.) door brand geheel verwoest. Arbeiders, die gister morgen omstreeks half zes opj weg waren naar hun werk, ont-i dekten de brand. Zij waar-j schuwden de brandweer in Jou-' re Johannesga heeft geen brandweer die snel met blus sen begon. De brand was ech ter al zó groot, dat de brand weer voor een hopeloze opgaaf stond. De brandweer beperkte zich tot het nathouden van de belendende gebouwen. De kerk viel niet meer te redden. De ge hele kerk en het er achter lig-1 gentje verenigingsgebouw gin-] gen verloren. Alleen de zijmu ren staan nog. De brandweer van Joure ver moedt dat kortsluiting de oor zaak van de brand is. De pre dikant van deze gemeente is juist vertrokken naar Middel burg. Een nieuwe predikant is wel beroepen, doch hij woont er nog niet. De schade is nog niet bekend. Het afgebrande kerkgebouw dateerde van 1869. Het werd in 1873 na een brand gerestau reerd. In de toren van de kerk, die omstreeks kwart voor zes met luid geraas instortte, was juist een nieuwe elektrische lui klok aangebracht, die volgende week in gebruik zou worden ge nomen. Met de kerk ging de ge hele inventaris verloren. Alleen uit het verenigingslokaal kon nog enig meubilair worden ge red. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 7