DOF Zn 43e Automobieltentoonstelling van de R. A. I. KUNT U AL SLIPPEN? Achtergronden in het nieuwe R.A. I.-gebouw De Veiligheidsgordel kan Uw leven redden! DE VRIJE ZEEUW mohUisten VAN DE SAN DE 2 TO'I EN MET 12 FEBRUARI: Wintergevaren oensdag 1 februari 19ól .Woensdag 1 februari 196f, Pagina 7 piiiüiiiiiiiniiiuiiiM SPATLAPPEN en s n voor LOERBEDEKKING - TERNEUZEN j 19 - TEL. 01155—485 tiderne doosjes cn tinten TERNEUZEN Wenst TT een gelukkige autobezitter te zijn? Dan hebt U daar voor nodig... een opgewekte reisgenoot, een wegdek... en de geheel NIEUWE ANGLIA Vraagt U vandaag nog nadere inlichtingen bij de dealer voor Zeeuws-Vlaanderen BRESKENS MERCURIUSSTRAAT 1 TELEFOON 01172—72» TERNEUZEN AXELSESTRAAT 165 TELEFOON 01150—293 5 OPENINGSTENTOONSTELLING IN NIEUWE RAI-GEBOUW VAN INTERNATIONAAL KARAKTER OFFICIËLE OPENING DOOR Z.K.H. PRINS BERNHARD j)r 13e RAI-tentoonstelling van personen auto's die van 2 t/m 12 februari a.s. als „peningslcntoonstelling in het nieuwe RAI- gebouw aan het Europaplein in Amsterdam gehouden zai worden, en die op 2 februari, des morgens om half elf door Prins Bernhard officieel wordt geopend, zal een uitgesproken internal ionaal karakter dragen. Volgens een opgave hebben 70 verschillende fabrikanten van personen- en combinatieauto's ingeschreven. Zij zijn afkomstig uit Engeland (21), West-Duitsland (16), de Verenigde Sta ten (15), Italië (7), Frankrijk (5), en Zweden (2). O.-Duitsland, Tsjechoslowakije en Neder land zullen op de tentoonstelling ieder met één merk vertegenwoordigd zijn. Een belangrijk onderdeel van de RAI-ten- toonstelling vormt de inzending kampeer wagens: 23 exposanten tonen 34 merken in ruim 80 verschillende typen. De RAI-tentoönstelling, de grootste tot nu toe gehouden, zal worden gecompleteerd met ruim 150 stands met auto-onderdelen, toebe horen en garage-uitrustingen. Het nieuwe RAI- gebouw De voorzitter van de RAI, de heer A. J. ten Hoeve, heeft maandag op een pers conferentie in Amsterdam enkele cijfers gegeven over dit nieuwe tentoonstellings gebouw. In het oude RAI-gebouw aan de Ferdinand Bolstraat werden jaarlijks tien tot twaalf exposities gehouden met een totaal aantal bezoe kers van meer dan een mil joen. Het was veel te klein geworden. Met hot oogmerk grotere ruimte te verkrijgen is in 1955 de N.V. RAI-ge- bouw gesticht. Deze zal het heheer voeren over de nieu we schepping van de archi tecten Bodon cn Stcrken- burg. In totaal is in het nieuwe gebouw 32.500 vierkante m aan expositieruimte beschik baar. Maar het is mogelijk die ruimte te verdelen in zalen van 1000 vierkante m, tot 20.000 vierkante meter. Voor het nieuwe gebouw is 10.500 kubieke m gestort be ton gebruikt, circa 1300 be- tonpalen, 20.000 vierkante m glas. 3400 ton bewapenings- staal, 1000 ton staalconstruc tie. De dakoppervlakte be draagt 35.700 vierkante m. Het gehele RAI-complex op het Europa-plein, waarbij inbegrepen het in aanbouw zijnde congresgebouw van de gemeente Amsterdam, be slaat een oppervlakte van 311 hectare. De totale bouwkosten zul len 2514 miljoen gulden be dragen, waarvan 10 miljoen voor het congresgebouw. De heer Ten Hoeve deelde mede, dat het nieuwe RAI- gebouw nu reeds tot en met mei 1962 geheel volgeboekt is mét tentoonstellingen en congressen. Speciale aandacht is be steed aan de verwarming, de verlichting en de zonwering. Bovendien zijn in de vloer van het nieuwe gebouw zo veel mogelijk aansluitingen voor gas en licht aangebracht, dat het mogelijk is elke stand hiervan te bedienen. Voor de aan- en afvoer van goederen heeft men in de achterzijde van het gebouw grote schuifwanden aange bracht, waardoor het moge lijk is projecten met een ma ximale hoogte van acht m in de tentoonstellingshal te brengen. De vloer is van een bijzon der zware constructie. Het is rriogelijk alles wat zich over de weg kan bewegen op deze vloer op te stellen. Zij ver draagt een belasting van 5 ton. In het gehouw zijn on dergebracht een zeer modern restaurant met een zelfbc- dieningsafdeling en espres sobars. Dit restaurant be hoort mcl een capaciteit van 3200 personen tot de groot ste van Europa. Voor de verlichting van het gehele gebouw zijn 7000 T.L.-buizen gebruikt met oen totale lengte van 5 kilo meter. "t'lltllllllllllllllllillllllllllilllllllllliillllllftlffltlKIIKtllllllHlilllilillllllllilillliHllllllllltilIlf ERE-CORDON VAN WEGENWACHT voor PRINS BERNHARD Uit elke provincie één „ridder van de weg" Elf ANWB-wegenwaehten uit elke provincie één en de Wegenwachtinspecteur J. van Rees uit Amsterdam, zullen morgenochtend, egn uur voor dat Prins Bernhard 't nieuwe RAI-gebouw aan het Europa plein te Amsterdam officieel in gebruik zal stellen, in de vlaggemasten voor het impo sante gebouw de vlaggen van de verschillende provincies en de Nederlandse driekleur hij sen. Zfj benadrukken met deze officiële handeling de nationale betekenis, welke het tot stand komen van dit nieuwe tentoon stellingspaleis voor het ver keer heeft. Met hun motor- en zijspancom- binaties zullen de „ridders van de weg" daarna in het RAI- gebouw een ere-cordon vor men, waarlangs de Prins en de vele genodigden na de opening de tentoonstellingshallen zul len betreden. De elf wegen wachten, die de ANWB voor deze taak heeft aangewezen zijn de heren: H. Hofkamp uit Groningen; J. Dijkstra, Hee renveen: B. Witte, Meppel; F. J. Leungen, Almelo: J. E. Lub bers, Eefde; J. Milligen, Breu- kelen; J. Brand, Amsterdam; Th. P. F. Mens. Voorhout; H. Erven, Zaltbommel; K. P. Montofort, Maasniel en F. M. Wielemaker, Oost-Souburg. De Wegenwaehtmotoren zullen bij deze gelegenheid van provin cie-aanduidingen voorzien zijn. CONTROLE OP AUTOPAPIEREN De politie lip.eft op een aantal toegangswegen naar Rome de papieren gecontroleerd van 3.300 auto's waarvan er 58 ge stolen bleken te zijn. Vakkundig een slip opvangen is de kroon op de rijcapaciteiten Er is geen automobilist die regelmatig op de weg is, of hij heeft wel eens kennis gemaakt niet „de slip". Het nare is, dat een slip altijd onverwacht komt. Of de weg en de weersomstandigheden zijn er niet naar, dat men op een slip voorbereid is, of het is wel het geval, maar dan komt zo'n slip toch nog altijd plotseling. Het ver velende van zoiets is, dat er in veel gevallen mensenlevens op liet spel staan, hetzij van de inzittenden van de auto of van medeweg gebruikers. Merkwaardig is, dat iemand wel leert autorijden, een rijexamen aflegt en dan gebreveteerd de wegen berijdt, dooli wan neer hij plotseling voor een slip komt te staan, hopeloos brokken maakt, althans wanneer 't geluk niet 'n duchtig woordje meespreekt. Wil hij de weg veilig berijden, dan dient de automobilist een cursus gevolgd te hebben, waar bij hem geleerd werd hoe een slip te voorkomen. Want leren slippen betekent eigenlijk: leren een slip te voorkomen. De oplei ding is er namelijk op ingesteld da automobilist te leren, hoe hij moet reageren wanneer zijn wa gen de eerste neiging vertoont in een slip te geraken, waardoor hij dan in staat is deze op te van gen en zijn weg ongestoord te vervolgen. Verkeerde intuitie Het typische is, dat vrijwel iedere leek instinctief verkeerd reageert, wanneer zijn wagen in een slip raakt. De juiste hande lingen die, als het ware automa tisch moeten worden uitgevoerd druisen in tegen 's mensen in stinctieve reactie en daarom is het noodzakelijk deze kunst te leren. Nederland beschikt gelukkig over enkele van deze zogenaam de „slipscholen", waar men in niet minder dan één dag de kunst kan leren. Velen zullen bij het horen van „slechts één dag", de schouders ophalen en menen, dat in zo korte tijd iets dergelijks niet geleerd kan worden. De praktijk wijst echter uit, dat dit wel gaal En bij deze slipscholen krijgt men zelfs later nog eens de kans om op een dag te tonen, dat men de kunst nog niet ver leerd is. Uiteraard ligt er aan zo'n cursus een weloverwogen leerplan (en grondslag. Men kent een viertal oefeningen die de cursist in vrijwel elke situatie kunnen redden. VOORZICHTIG -vIS DOORZICHTIG J Vis u 's ochtends,.in uw (koude) auto stapt, de (Uomle) motor met moeite op Kans brengt en dan zonder meer wegrijdt, heeft 1 u waarschijnlijk een be- 1 iangrijk ding vergeten. I Hoe slaat het met uw rui len? Hebt u er aan gedacht dat beslagen of bevroren rillten u in liet verkeer noodlottig kunnen wor den? Waneer u straks aan een politieman moet uit leggen hoe liet kwam dat u niet kon zien wat er ach- ter u gebeurde, kunt u zich niet "ii beslagen ruiten beroepen Als het buiten koud is, beslaat een ruit nu een maal gemakkelijk. Met een goed werkende autokachel met voorruitverwarming (defroster) zult u daar minder snel last van heb ben. Het verdient voorts aanbeveling uw ruiten te behandelen met een anti- eondenspveparaat en daar bij de zij- en achterruiten niet te vergeten. Tenzij de air-conditic- ning van uw wagen hon derd proeent is, zult u een raampje open moeten hou den, vooral als er zich meerdere personen in de auto bevinden. Dat is ove rigens ook wel raadzaam in verband met het even tueel binnendringen van benzinedampen. Bevroren ruiten krijgt u weer schoon door 'n spons en lauw water. Wel dient u de ruiten dan goed droog le zemen, omdat een natte ruit onmiddellijk weer be vriest. Overigens zijn er nok chemische preparaten in de handel om het euvel \an bevroren ruiten te ver helpen. U knijpt even in de flacon en de vloeistof maakt de ruit in een oog wenk weer doorzichtig. Da bevriezingsaanslag kan op deze manier gemakkelijk verwijderd worden. U weet allang dat de kleinste foutjes in het ver keer dikwijls de grootste engel ukken tengevolge hebben. Zo zou het kunnen ziin dat u (door uw besla- en ruiten) een voetgan- :ei niet kunt zien, die pro- hoert een drukke weg over te steken. Of 'n achterop- kernei- die bezig is u op 'n autoweg in te halen. Of... maai dat behoeven we gen u niet te zeggen, want ii zorgt er vnor dat uw rui ten voor 100 'r doorzich tig zijn. Want bedenk: Doorzichtig is voorzichtig. I Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. In aansluiting op hetgeen reeds naar voren werd gebracht op speciaal auto-technisch gebied, heb ik gemeend u eens iets anders te moeten bieden omtrent deze expositie. Niet zo zeer betreffende „wat er staat", dan wel „waarom het er staat". Iets over de achtergronden achter het tentoongestelde, dit dan in verband met de algemene ontwikkeling van de inter nationale automobielindustrie, de verschijnselen, die de aan dacht vragen, niet slechts in het kader van de in staat van wording zijnde Euromarkt, maar verder ziende, ook in die van de wereldmarkt. Bij die ontwikkelingen kunnen 4 grootmachten een belang rijke rol Spelen, de auto-industriëen van Amerika en West- Europa, maar ook die van Rusland en Japan. Over de beide laatste kunnen we ditmaal nog) kort zijn. Een volgende per sonenauto-expositie van de R. A. I. zal waarschijnlijk in zo verre reeds een ander beeld te zien geven, dat zeker niet uit gesloten mag worden geacht, dat dan Japanse inzendingen in het. R. A. I.-gebouw aanwezig zullen zijn. Zoals u vermoe delijk al weten zult, is het in de motortweewieler-branche al zo ver en zullen diverse Japanse motorrijwiel-merken op de hierna volgende tweewielerexpositie van de R. A. I., die eind februari wordt gehouden, vertegenwoordigd zijn. Ze zullen gevaarlijke concurrenten blijken van het Europese produkt °P dat gebied, omdat de industrie uit het land van dc Rij zende Zon, in tegenstelling tot voorheen, thans komt met aanbiedingen, welke niet alleen concurrerend, maar ook goed en aantrekkelijk zijn. Met de Japanse auto-industrie gaat het dezelfde kant uit: Reeds doken hier en daar Japanse auto merken op de grote autosqlqns op en het is in zekere zin wel jammer dat Japan ditmaal in het nieuwe R. A. I.-gebouw nog niet present zal zijn. Wat de Unie der Sowjet republieken betreft, er zijn reeds eerder Russische auto's op een R. A. I.-tentoonstelling geëx poseerd. Destijds konden ze de toets van vergelijking met de Amerikaanse en Europese concurrentie nog niet doorstaan en verdwenen ze praktisch weer van de markt, hetgeen echter zeker niet betekent, dat er geen terugkomst zal zijn van wel licht zeer gevaarlijke concurrenten, niet alleen qua prijs, dankzij formidabele dumping mogelijkheden, doch ook qua auto-technische conceptie. Wat Rusland heden ten dage pres teert op het gebied van vliegtuigbouw, kernenergie, ruimte vaart etc. is dermate interessant en imposant, dat absoluut verwacht moet worden, dat de auto uit de Sowjet.gebieden als machtig wapen voor een vreedzame marktpenetratie in een niet verre toekomst ook in ons oude Europa een machtig woord zal kómen meespreken. Ditmaal zijn nog geen Rus sische inzendingen aanwezig', maar proposities uit Oost- Duitsland en Tsjechoslowakije zijn wel tentoongesteld en blijken te behoren tot de attractieve aanbiedingen in de mees te gevraagde prijsklasse. iiiiilillilllllllll machtsconcentraties Wanneer Rusland en Japan in de toekomst naar voren zul len komen, dan zal dit daar van kan men zeker zijn ge schieden in de vorm van in drukwekkende grootmachten, auto-industriële reuzen, zoals de West-Europese en Ameri kaanse auto-industriëen die kennen. De omstandigheden en vooruitzichten voor de kleinere iaDrieken worden oneunstic beïnvloed door de strijd het bestaan der grootste autoprodu centen van Europa en de Ver enigde Staten. In Engeland met zijn bijzondere situatie en men taliteit van kopersgroepen is er voor enkele kleinere 'zeer goed gereputeerde of heel dure automerken nog plaats, al wordt die kans ook geleidelijk kleiner Ditzelfde geldt trouwens nok voor de Zweedse auto-industrie. Want al vormt Volvo een vari de grootste industriële concerns die Zweden kent en is ook SAAB als gecombineerde vlieg tuig- en autoproducent indruk wekkend, de produktie van deze Zweedse ondernemingen kan nog niet worden vergeleken met de fantastische aantallen van de dagproduktie van de reuzen van Europa's auto-industrie, laat staan met die der concerns uit de Verenigde Staten. Dat dergelijke merken de strijd vol houden en zelfs een stevige po sitie innemen, pleit dus weer voor de kwaliteit van hun pro- dukten. Maar de giganten lei den de dans met momenteel in bijzondere mate als achtergrond de mogelijkheden van afzet op de markt in Europa, het Europa van de Zes en de Zeven en in nog groter verband de concurrentiestrijd tussen de Amerikaanse en Europese auto- industrieën op de wereldmarkt. HET VERSCHIJNSEL VAN DE COMPACT CAR Het Europese autoprodukt, waarover men tot voor enkele jaren in The States slechts sprak met een schouderophalen, heeft in de paar laatste jaren door een ware invasie in de Verenigde Staten zoveel succes geboekt, dat op een gegeven moment de Europese „imports" gezamenlijk 12 pCt van de U. S. A. „home market" in handen hadden met. Volkswa gen en Renault Dauphine als koploper en runner-up, zodat de Amerikanen wel tot tegen maatregelen moesten overgaan, hetgeen leidde tot de contra- zet van de zogenaamde „com pact cars". Gevolg van het verschijnsel was 'mede in verband met een iets teruglopende conjunc tuur in Amerika dat een stij gende vraag ontstond naar meer economische en minder ruimte in het bewegende en stilstaande verkeer opeisende auto's, dan de volumineuze, veel ruimte en veel brandstof vragende „Yan kee slagschepen van de weg". De compact car als wapen van de Amerikaanse tegenaanval werd een succes, hetoffensief der Europese imports werd tot staan gebracht, de Europeanen werden in niet onaanzienlijke mate teruggedrongen en de eerste succesvolle „compacts" werden spoedig aangevuld met andere, splinternieuwe creaties, zodat de Verenigde Staten er momenteel een tiental aan de markt brengen. Een geheel nieuwe generatie van Ameri kaanse automobielen, waarvan de meesten in het R. A. I.-ge bouw te zien zijn, een hoogst interessante groep nieuwelin gen, die vooral ook daarom zo zeer uw aandacht verdient, om dat de Amerikaanse auto-tech nici in menig opzicht het roer geheel hebben moeten omgooien en zijn gaan gebruikmaken van constructiemethoden, die tot voor kort. in The States al thans niet werden toegepast, hoewel dat in Europa reeds lang het geval was. Zo heeft deze felle strijd Europa-Amerika, ge leid tot een stimulans voor de Yankee autoconcerns om de starre clichélijn van vele jaren te doorbreken. U zult tot de conclusie ko men, dat deze nieuwe Ameri kaanse auto's zeker geen kleine auto's zijn in de Europese zin van het woord, alleen maar meer compact gebouwd dan de gewone grotere Amerikaanse Standaard modellen. En zeker ook voor Europa althans geen goedkope pro posities. Ze beschikken over motoren in de buurt van de 2,5 liter, waarvan het vermogen al weer de tendentie van stijging vertoont, van 80 tot in de buurt van 150 pk; ze zijn naar Euro pese begrippen ook geen econo mische wagens en ze vallen in Europa in een prijsklasse, wel ke hoog genoeg is om de afzet- kansen daar niet zó groot te maken, vooral ook omdat ze in die marktsector geduchte, waar devolle, Europese aanbiedingen als concurrentie tegenover zich hebben. Direct vormen ze dus in Europa zelf geen ernstige bedreiging voor de Europese autoproducenten, al vertoont de Amerikaanse auto-export daar wel weer een wat stijgende lijn, maar indirect is de lancering der „compacts" voor de Euro pese auto-industrie op onpret tige wijze voelbaar geworden, omdat hun succes op de eigen Amerikaanse markt oorzaak is geworden van een aanmerke lijke terugloop van Europese auto's naar de Verenigde Sta ten met als gevolg over produk- tie-verschijnselen in Frankrijk, Italië, Engeland en ten dele ook in Duitsland. De prijsverlagingen in de laat ste maanden van 1960 door gro te Europese producenten gean nonceerd, dienen dan ook veelal te worden gezien in het kader van een streven om deze terug slag in de export naar de Ver enigde Staten op te vangen. DE DUURDERE AUTOs De grote Amerikaanse auto mobiel blijft wat Europa aangaat een bescheiden rol spelen en dat niet alleen van wege haar prijs. Op de stands van het Europalein zult u haar in allerlei uitvoeringen kunnen vinden en u zult zich met vele anderen afvragen, hoe lang in een verkeerswereld, waarin het ruimteprobleem steeds nij pender wordt de U. S. A. auto-industrie nog kan voort gaan met het bouwen van der gelijke volumineuze auto's, waarvan de afmetingen met dit ruimteprobleem als achter grond steeds bezwaarlijker wordt in de huidige verkeers dichtheid, in beweging maar vooral ook bij stilstand. DES AUTOPUDELS KERN En nu dan schakelen wij over naar de kern van de Europese autoproduktie de goedkope re, economische, bedrijfszekere, voldoend snelle en comfortabe le kleinere auto's, waarvan er jaarlijks honderdduizenden worden aangeschaft en in som mige gevallen bij enkele mer ken enige duizenden exempla ren per dag van de produktie- lijnen afkomen. De transport middelen voor alle dag, voor beroep en bedrijf, ook voor ont spanning na inspanning, met. als ruggegraat van de Europese automarkt' de zogenaamde „bread and butter cars". Ten opzichte van deze grote groep speelt ook weer een bepaalde achtergrond een rol. De econo mische situatie is momenteel in de meeste landen van Europa buiten het IJzeren Gordijn zo danig, dat met hogere lonen en stijgende inkomsten de vrouw of de man uit de massa wat meer geld kan besteden, de eisen voor haar of zijn vervoer middel wat hoger kan stellen, in het hijzonder in de Wohl- fahrtstaat. West-Duitsland. Maar ook wel in Nederland, Primair is, dat u van de Tem afblijft. Dat is iets ontzettend moeilijks. Want het komt regel matig voor, dat een cursist bij hoog en bij laag na een mislukte oefening beweert niet geremd te hebben, terwijl zijn voet nog op het rempedaal rust. Het is de macht der gewoonte, waarbij wij niet meer behoeven te denken. Wat dan wel De te plegen handelingen bij een komende slip moeten er pre cies zo ingepompt worden. De leerling mag niet remmen, maar moet ontkoppelen, dus juist trap pen op liet andere pedaal en dan wordt het een kwestie van tegen sturen! Op die manier kan iedere chauffeur de grootste moeilijk heid overwinnen. Want wie remt, blokkeert zijn wielen op een gladde ive.g en de auto wordt een volkomen onbestuurbaar moordwerktuig. Wanneer ont koppeld ivordt, blijft de wagen bestuurliaar. Gaat hij door de gladheid naar links zwenken, dan kan men dit door het stuur naar rechts te draaien corrigeren. Iedere automobilist die een voorstander is van „Veilig Ver keer", die liet leven van zichzelf en anderen wil sparen, dient een dergeljjke cursus te volgen, tot grotere veiligheid op de weg! (Nadruk verboden). Dc A.N.W.B. heeft zich tot alle ministers gewend met het verzoek vciliglieidsgor- dels te laten aanbrengen in alle onder de ministeries res - sorterende autoparken, ook het militaire. Onderzoekingen hebben uit gewezen, dat 't aantal slacht offers van auto-ongevallen drastisch vermindert bij het gebruik van deze gordels. Dc bond acht het van het allergrootste belang, dat de overheid voorgaat bij het nemen van maatregelen, die de verkeersveiligheid bevor deren. Niet alleen zullen de inzittenden van ovcrlieids- voertuigen beter beschermd zjjn, doch bovendien zal er van een dergelijke maatregel een stimulerende werking uitgaan voor dc overige weg gebruikers, voor zover deze nog niet doordrongen zijn van het nut van veiligheids- gordels. In oktober heeft dc A.N.W.B. dc rijkspolitie reeds gevraagd om veilighcidsgordcls te gaan gebruiken. Dit korps heeft de bond thans medegedeeld, dat besloten is om in alle auto's van het korps de gordels aan te brengen. Allereerst zal men beginnen met de nieuw aan te schaffen surveillance wagens. Op advies van de A.N.W.B. zal de rijkspolitie een z.g. diagonaal-borstgor- del monteren op de plaats van dc bestuurder. Op dc plaats naast de bestuurder wordt een z.g. driepuntsgor del bevestigd. 50°/» MEER VEILIGHEID Experts geven te kennen, dat in Nederland tenminste 50 "'o van alle doden en ge wonden het er heel wat beter hadden kunnen afbrengen als zij gordels hadden gedra gen. En dat betekent, dat- er dit jaar 188 automobilisten op de Nederlandse wegen in leven hadden kunnen blij ven en dat niet minder dan 3495 autorijders die lichame lijk letsel opliepen, dit had den kunnen vermijden. Geeft dit niet te denken? De woorden van de direc teur van de A.N.W.B. spre ken boekdelen: „Laten wc vooral niet kiften over wolk type veiligheidsgordel beter is. Eén ding staat vast: elke veiligheidsgordel is beter dan géén!" De bond geeft zelf 't voorbeeld door te bepalen dat alle Wegenwachtauto's met gordels zullen worden uitge rust. Een Nederlandse verzeke ringsmaatschappij is er zelfs al toe overgegaan dc premie van haar ongevallen-inzit- tenden-verzekering met niet minder dan 33 °/o te verlagen voor die auto's waarin? gor dels zijn gemonteerd. Vele grote bedrijven overwegen trouwens om dergelijke gor dels in hun bedrijfsauto's,te laten aanbrengen. Voor;maar enkele tientjes kanjeenjleven gespaard worden of veel leed worden voorkomen! VOOR EN TEGEN VAN DE GORDEL Er zijn mensen diezo'n gordel larie vinden. Aanstel lerij, goed voor autoragers ralleyrijders, maar niet voor alledag. Zij vergeten daarbij dat de meeste ongelukken juist allcdagrijders overko men. Mensen die voor hun boterham op de weg zitten, lopen elke dag risico's die niet mogen worden onder schat. „Maar als je met je wagen het water inschiet, dan ver drink je als 'n rat met zo'n gordel!" Dat is een argument dat ook aangevoerd wordt. Maar daarom moeten de rie- men met een enkele hand greep kunnen worden losge gespt. En hoeveel ongelukken komen voor door te water raken? Dat is slechts een klein percentage van het to taal. En wanneer van die overgrote meerderheid zoveel levens kunnen worden ge red, is de veiligheidsgordel toch altijd te preferen. Men weet als automobilist nooit waar het noodlot wacht. Het kan om de hoek zijn als men even met de wagen sigaret ten gaat halen. Bij kennissen in een wagen maakten wij aanvankelijk grapjes over het feit dat dc bestuurder en zijn echtgeno te voorin veiligheidsgordels om gespten. Na enige kilo meters gereden te hebben haalden wij een wagen in, die op zijn beurt plotseling eveneens een voor hem rij dende wagen ging inhalen, waardoor wij naar dc schei- dingsstrook werden gedrukt. Dc snelheid was behoorlijk en wij raakten in een slip. De wagen zwaaide om en om cn plotseling vloog het rech terportier open. De dame voorin hing in haar gordel cn toen wij tenslotte tot stil stand kwamen, kon het por tier gesloten worden. Er was niets gebeurd! Dank zij dc riemen, want anders was deze dame beslist uit dc wa gen geslingerd met alle ge volgen van dien. Op slag waren wij overtuigd van het nut van dc veilighcidsgordel. (Nadruk verboden.) 'I S' waar de auto's van de klasse tussen de 5 en 6 mille momen teel het meest gevraagd wor den, de klasse van de Volkswa gen, Renault Dauphine en an dere Duitse, Franse, Tsjechi sche en Engelse produkten, die we persoonlijk wel ,.de tulband klasse" noemen, omdat zeer ve len graag hier hun tanden in zetten en er Van mee-eten. Die groep van aanbiedingen tussen de 5 en 6 duizend gulden is zeer belangrijk. Een belangrijk ver schijnsel hierbij dat de mees te wagens in deze zo veèl ge vraagde categorie. Xniet alle) motoren hebben met een cylin- derinhoud van tussen 700 en 1000 cc, als gevolg van een ten dentie naar meer vermogen, meer snelheid, maar vooral meer optrek-capaciteit in het verkeer. DE WEG OMHOOG Terwijl, vooral in West- Duitsland, enige jaren geleden de cplinderinhoud van 600 cc nog troef was, is men in de meeste gevallen „de weg om hoog" gegaan. Sprekende voor beelden van de laatste tijd zijn DKW Junior en Fiat 600 D. Slechts weinigen hielden ten slotte nog aan de 600 cc inhoud vast. Tot hen behoort onze Ne derlandse D. A. F. al circuleer den reeds geruchten, dat men ook te Eindhoven de algemene tendentie zal gaan vólgen. Op deze R. A. I.-tentoonstelling zal daarvan zo goed als zeker nog niets te bemerken zijn. Voor hen, die beneden 5.000,— willen blijven, brengt de Europese auto-industrie ook nog heel wat interessants en goeds. We denken daarbij bij voorbeeld aar» creaties als de Fiat 5(H) in normale en Giardi- niera uitvoering als stationcar. We denken aan de „Prinz" van de N. S. U„ de Citroen 2 CV, de Vespa 400, de Isetta en voor al aan onze reeds genoemde D. A. F., ten aanzien van welke laatste dan toch heus wel met een tikje nationale trots er op mag worden geattendeerd, dat deze D. A. F.-aanbieding als enige kleine, behoorlijk com fortabele auto, uitgerust met een continue variabele trans missie, een unicum is in de we reld der internatonale auto techniek. Het is deze Nederland se schepping, die een reële po ging is „de auto voor iedereen" te brengen, iedere vrouw en iedere man, op een wijze die in de praktijk volkomen verant woord is gebleken. Maar de ruggegraat van de omzet van automobielen op onze Nederlandse markt vormt toeli de prijsklasse van 5.00(1 tol 6.000 en in aansluiting daarop de cate gorie van 1.000 tot fi 5.000.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1961 | | pagina 7