DOF Zn
43e Automobieltentoonstelling
van de R. A. I.
KUNT U AL SLIPPEN?
Achtergronden in het nieuwe R.A. I.-gebouw
De Veiligheidsgordel
kan Uw leven redden!
DE VRIJE ZEEUW
mohUisten
VAN DE SAN DE
2 TO'I EN MET 12 FEBRUARI:
Wintergevaren
oensdag 1 februari 19ól
.Woensdag 1 februari 196f,
Pagina 7
piiiüiiiiiiiniiiuiiiM
SPATLAPPEN en
s
n
voor
LOERBEDEKKING
- TERNEUZEN j
19 - TEL. 01155—485
tiderne doosjes
cn tinten
TERNEUZEN
Wenst TT een gelukkige
autobezitter te zijn? Dan
hebt U daar voor nodig...
een opgewekte reisgenoot,
een wegdek... en de geheel
NIEUWE ANGLIA
Vraagt U vandaag nog
nadere inlichtingen bij de
dealer voor
Zeeuws-Vlaanderen
BRESKENS
MERCURIUSSTRAAT 1
TELEFOON 01172—72»
TERNEUZEN
AXELSESTRAAT 165
TELEFOON 01150—293 5
OPENINGSTENTOONSTELLING
IN NIEUWE RAI-GEBOUW VAN
INTERNATIONAAL KARAKTER
OFFICIËLE OPENING DOOR
Z.K.H. PRINS BERNHARD
j)r 13e RAI-tentoonstelling van personen
auto's die van 2 t/m 12 februari a.s. als
„peningslcntoonstelling in het nieuwe RAI-
gebouw aan het Europaplein in Amsterdam
gehouden zai worden, en die op 2 februari,
des morgens om half elf door Prins Bernhard
officieel wordt geopend, zal een uitgesproken
internal ionaal karakter dragen.
Volgens een opgave hebben 70 verschillende
fabrikanten van personen- en combinatieauto's
ingeschreven. Zij zijn afkomstig uit Engeland
(21), West-Duitsland (16), de Verenigde Sta
ten (15), Italië (7), Frankrijk (5), en Zweden
(2). O.-Duitsland, Tsjechoslowakije en Neder
land zullen op de tentoonstelling ieder met één
merk vertegenwoordigd zijn.
Een belangrijk onderdeel van de RAI-ten-
toonstelling vormt de inzending kampeer
wagens: 23 exposanten tonen 34 merken in
ruim 80 verschillende typen.
De RAI-tentoönstelling, de grootste tot nu
toe gehouden, zal worden gecompleteerd met
ruim 150 stands met auto-onderdelen, toebe
horen en garage-uitrustingen.
Het nieuwe RAI-
gebouw
De voorzitter van de RAI,
de heer A. J. ten Hoeve,
heeft maandag op een pers
conferentie in Amsterdam
enkele cijfers gegeven over
dit nieuwe tentoonstellings
gebouw.
In het oude RAI-gebouw
aan de Ferdinand Bolstraat
werden jaarlijks tien tot
twaalf exposities gehouden
met een totaal aantal bezoe
kers van meer dan een mil
joen. Het was veel te klein
geworden. Met hot oogmerk
grotere ruimte te verkrijgen
is in 1955 de N.V. RAI-ge-
bouw gesticht. Deze zal het
heheer voeren over de nieu
we schepping van de archi
tecten Bodon cn Stcrken-
burg.
In totaal is in het nieuwe
gebouw 32.500 vierkante m
aan expositieruimte beschik
baar. Maar het is mogelijk
die ruimte te verdelen in
zalen van 1000 vierkante m,
tot 20.000 vierkante meter.
Voor het nieuwe gebouw is
10.500 kubieke m gestort be
ton gebruikt, circa 1300 be-
tonpalen, 20.000 vierkante m
glas. 3400 ton bewapenings-
staal, 1000 ton staalconstruc
tie. De dakoppervlakte be
draagt 35.700 vierkante m.
Het gehele RAI-complex
op het Europa-plein, waarbij
inbegrepen het in aanbouw
zijnde congresgebouw van de
gemeente Amsterdam, be
slaat een oppervlakte van
311 hectare.
De totale bouwkosten zul
len 2514 miljoen gulden be
dragen, waarvan 10 miljoen
voor het congresgebouw.
De heer Ten Hoeve deelde
mede, dat het nieuwe RAI-
gebouw nu reeds tot en met
mei 1962 geheel volgeboekt
is mét tentoonstellingen en
congressen.
Speciale aandacht is be
steed aan de verwarming, de
verlichting en de zonwering.
Bovendien zijn in de vloer
van het nieuwe gebouw zo
veel mogelijk aansluitingen
voor gas en licht aangebracht,
dat het mogelijk is elke
stand hiervan te bedienen.
Voor de aan- en afvoer van
goederen heeft men in de
achterzijde van het gebouw
grote schuifwanden aange
bracht, waardoor het moge
lijk is projecten met een ma
ximale hoogte van acht m
in de tentoonstellingshal te
brengen.
De vloer is van een bijzon
der zware constructie. Het is
rriogelijk alles wat zich over
de weg kan bewegen op deze
vloer op te stellen. Zij ver
draagt een belasting van 5
ton. In het gehouw zijn on
dergebracht een zeer modern
restaurant met een zelfbc-
dieningsafdeling en espres
sobars. Dit restaurant be
hoort mcl een capaciteit van
3200 personen tot de groot
ste van Europa.
Voor de verlichting van
het gehele gebouw zijn 7000
T.L.-buizen gebruikt met
oen totale lengte van 5 kilo
meter.
"t'lltllllllllllllllllillllllllllilllllllllliillllllftlffltlKIIKtllllllHlilllilillllllllilillliHllllllllltilIlf
ERE-CORDON
VAN WEGENWACHT
voor PRINS BERNHARD
Uit elke provincie
één „ridder van de weg"
Elf ANWB-wegenwaehten uit
elke provincie één en de
Wegenwachtinspecteur J. van
Rees uit Amsterdam, zullen
morgenochtend, egn uur voor
dat Prins Bernhard 't nieuwe
RAI-gebouw aan het Europa
plein te Amsterdam officieel
in gebruik zal stellen, in de
vlaggemasten voor het impo
sante gebouw de vlaggen van
de verschillende provincies en
de Nederlandse driekleur hij
sen. Zfj benadrukken met deze
officiële handeling de nationale
betekenis, welke het tot stand
komen van dit nieuwe tentoon
stellingspaleis voor het ver
keer heeft.
Met hun motor- en zijspancom-
binaties zullen de „ridders van
de weg" daarna in het RAI-
gebouw een ere-cordon vor
men, waarlangs de Prins en de
vele genodigden na de opening
de tentoonstellingshallen zul
len betreden. De elf wegen
wachten, die de ANWB voor
deze taak heeft aangewezen
zijn de heren: H. Hofkamp uit
Groningen; J. Dijkstra, Hee
renveen: B. Witte, Meppel; F.
J. Leungen, Almelo: J. E. Lub
bers, Eefde; J. Milligen, Breu-
kelen; J. Brand, Amsterdam;
Th. P. F. Mens. Voorhout; H.
Erven, Zaltbommel; K. P.
Montofort, Maasniel en F. M.
Wielemaker, Oost-Souburg. De
Wegenwaehtmotoren zullen bij
deze gelegenheid van provin
cie-aanduidingen voorzien zijn.
CONTROLE OP
AUTOPAPIEREN
De politie lip.eft op een aantal
toegangswegen naar Rome de
papieren gecontroleerd van
3.300 auto's waarvan er 58 ge
stolen bleken te zijn.
Vakkundig een slip opvangen is de kroon
op de rijcapaciteiten
Er is geen automobilist die regelmatig op de weg is, of hij heeft
wel eens kennis gemaakt niet „de slip". Het nare is, dat een slip
altijd onverwacht komt. Of de weg en de weersomstandigheden zijn
er niet naar, dat men op een slip voorbereid is, of het is wel het
geval, maar dan komt zo'n slip toch nog altijd plotseling. Het ver
velende van zoiets is, dat er in veel gevallen mensenlevens op liet
spel staan, hetzij van de inzittenden van de auto of van medeweg
gebruikers. Merkwaardig is, dat iemand wel leert autorijden, een
rijexamen aflegt en dan gebreveteerd de wegen berijdt, dooli wan
neer hij plotseling voor een slip komt te staan, hopeloos brokken
maakt, althans wanneer 't geluk niet 'n duchtig woordje meespreekt.
Wil hij de weg veilig berijden,
dan dient de automobilist een
cursus gevolgd te hebben, waar
bij hem geleerd werd hoe een
slip te voorkomen. Want leren
slippen betekent eigenlijk: leren
een slip te voorkomen. De oplei
ding is er namelijk op ingesteld
da automobilist te leren, hoe hij
moet reageren wanneer zijn wa
gen de eerste neiging vertoont in
een slip te geraken, waardoor hij
dan in staat is deze op te van
gen en zijn weg ongestoord te
vervolgen.
Verkeerde intuitie
Het typische is, dat vrijwel
iedere leek instinctief verkeerd
reageert, wanneer zijn wagen in
een slip raakt. De juiste hande
lingen die, als het ware automa
tisch moeten worden uitgevoerd
druisen in tegen 's mensen in
stinctieve reactie en daarom is
het noodzakelijk deze kunst te
leren.
Nederland beschikt gelukkig
over enkele van deze zogenaam
de „slipscholen", waar men in
niet minder dan één dag de kunst
kan leren. Velen zullen bij het
horen van „slechts één dag", de
schouders ophalen en menen, dat
in zo korte tijd iets dergelijks
niet geleerd kan worden. De
praktijk wijst echter uit, dat dit
wel gaal En bij deze slipscholen
krijgt men zelfs later nog eens
de kans om op een dag te tonen,
dat men de kunst nog niet ver
leerd is. Uiteraard ligt er aan
zo'n cursus een weloverwogen
leerplan (en grondslag. Men kent
een viertal oefeningen die de
cursist in vrijwel elke situatie
kunnen redden.
VOORZICHTIG
-vIS
DOORZICHTIG J
Vis u 's ochtends,.in uw
(koude) auto stapt, de
(Uomle) motor met moeite
op Kans brengt en dan
zonder meer wegrijdt, heeft 1
u waarschijnlijk een be- 1
iangrijk ding vergeten. I
Hoe slaat het met uw rui
len? Hebt u er aan gedacht
dat beslagen of bevroren
rillten u in liet verkeer
noodlottig kunnen wor
den? Waneer u straks aan
een politieman moet uit
leggen hoe liet kwam dat
u niet kon zien wat er ach-
ter u gebeurde, kunt u zich
niet "ii beslagen ruiten
beroepen
Als het buiten koud is,
beslaat een ruit nu een
maal gemakkelijk. Met een
goed werkende autokachel
met voorruitverwarming
(defroster) zult u daar
minder snel last van heb
ben. Het verdient voorts
aanbeveling uw ruiten te
behandelen met een anti-
eondenspveparaat en daar
bij de zij- en achterruiten
niet te vergeten.
Tenzij de air-conditic-
ning van uw wagen hon
derd proeent is, zult u een
raampje open moeten hou
den, vooral als er zich
meerdere personen in de
auto bevinden. Dat is ove
rigens ook wel raadzaam
in verband met het even
tueel binnendringen van
benzinedampen.
Bevroren ruiten krijgt u
weer schoon door 'n spons
en lauw water. Wel dient
u de ruiten dan goed droog
le zemen, omdat een natte
ruit onmiddellijk weer be
vriest. Overigens zijn er
nok chemische preparaten
in de handel om het euvel
\an bevroren ruiten te ver
helpen. U knijpt even in de
flacon en de vloeistof
maakt de ruit in een oog
wenk weer doorzichtig. Da
bevriezingsaanslag kan op
deze manier gemakkelijk
verwijderd worden.
U weet allang dat de
kleinste foutjes in het ver
keer dikwijls de grootste
engel ukken tengevolge
hebben. Zo zou het kunnen
ziin dat u (door uw besla-
en ruiten) een voetgan-
:ei niet kunt zien, die pro-
hoert een drukke weg over
te steken. Of 'n achterop-
kernei- die bezig is u op 'n
autoweg in te halen. Of...
maai dat behoeven we
gen u niet te zeggen, want
ii zorgt er vnor dat uw rui
ten voor 100 'r doorzich
tig zijn. Want bedenk:
Doorzichtig is voorzichtig. I
Publikatie
van het Verbond voor
Veilig Verkeer.
In aansluiting op hetgeen reeds naar voren werd gebracht
op speciaal auto-technisch gebied, heb ik gemeend u eens
iets anders te moeten bieden omtrent deze expositie. Niet zo
zeer betreffende „wat er staat", dan wel „waarom het er
staat".
Iets over de achtergronden achter het tentoongestelde, dit
dan in verband met de algemene ontwikkeling van de inter
nationale automobielindustrie, de verschijnselen, die de aan
dacht vragen, niet slechts in het kader van de in staat van
wording zijnde Euromarkt, maar verder ziende, ook in die
van de wereldmarkt.
Bij die ontwikkelingen kunnen 4 grootmachten een belang
rijke rol Spelen, de auto-industriëen van Amerika en West-
Europa, maar ook die van Rusland en Japan. Over de beide
laatste kunnen we ditmaal nog) kort zijn. Een volgende per
sonenauto-expositie van de R. A. I. zal waarschijnlijk in zo
verre reeds een ander beeld te zien geven, dat zeker niet uit
gesloten mag worden geacht, dat dan Japanse inzendingen
in het. R. A. I.-gebouw aanwezig zullen zijn. Zoals u vermoe
delijk al weten zult, is het in de motortweewieler-branche al
zo ver en zullen diverse Japanse motorrijwiel-merken op de
hierna volgende tweewielerexpositie van de R. A. I., die eind
februari wordt gehouden, vertegenwoordigd zijn. Ze zullen
gevaarlijke concurrenten blijken van het Europese produkt
°P dat gebied, omdat de industrie uit het land van dc Rij
zende Zon, in tegenstelling tot voorheen, thans komt met
aanbiedingen, welke niet alleen concurrerend, maar ook goed
en aantrekkelijk zijn. Met de Japanse auto-industrie gaat het
dezelfde kant uit: Reeds doken hier en daar Japanse auto
merken op de grote autosqlqns op en het is in zekere zin
wel jammer dat Japan ditmaal in het nieuwe R. A. I.-gebouw
nog niet present zal zijn.
Wat de Unie der Sowjet republieken betreft, er zijn reeds
eerder Russische auto's op een R. A. I.-tentoonstelling geëx
poseerd. Destijds konden ze de toets van vergelijking met de
Amerikaanse en Europese concurrentie nog niet doorstaan en
verdwenen ze praktisch weer van de markt, hetgeen echter
zeker niet betekent, dat er geen terugkomst zal zijn van wel
licht zeer gevaarlijke concurrenten, niet alleen qua prijs,
dankzij formidabele dumping mogelijkheden, doch ook qua
auto-technische conceptie. Wat Rusland heden ten dage pres
teert op het gebied van vliegtuigbouw, kernenergie, ruimte
vaart etc. is dermate interessant en imposant, dat absoluut
verwacht moet worden, dat de auto uit de Sowjet.gebieden
als machtig wapen voor een vreedzame marktpenetratie in
een niet verre toekomst ook in ons oude Europa een machtig
woord zal kómen meespreken. Ditmaal zijn nog geen Rus
sische inzendingen aanwezig', maar proposities uit Oost-
Duitsland en Tsjechoslowakije zijn wel tentoongesteld en
blijken te behoren tot de attractieve aanbiedingen in de mees
te gevraagde prijsklasse.
iiiiilillilllllllll
machtsconcentraties
Wanneer Rusland en Japan
in de toekomst naar voren zul
len komen, dan zal dit daar
van kan men zeker zijn ge
schieden in de vorm van in
drukwekkende grootmachten,
auto-industriële reuzen, zoals
de West-Europese en Ameri
kaanse auto-industriëen die
kennen. De omstandigheden en
vooruitzichten voor de kleinere
iaDrieken worden oneunstic
beïnvloed door de strijd het
bestaan der grootste autoprodu
centen van Europa en de Ver
enigde Staten. In Engeland met
zijn bijzondere situatie en men
taliteit van kopersgroepen is
er voor enkele kleinere 'zeer
goed gereputeerde of heel dure
automerken nog plaats, al wordt
die kans ook geleidelijk kleiner
Ditzelfde geldt trouwens nok
voor de Zweedse auto-industrie.
Want al vormt Volvo een vari
de grootste industriële concerns
die Zweden kent en is ook
SAAB als gecombineerde vlieg
tuig- en autoproducent indruk
wekkend, de produktie van deze
Zweedse ondernemingen kan
nog niet worden vergeleken met
de fantastische aantallen van de
dagproduktie van de reuzen
van Europa's auto-industrie,
laat staan met die der concerns
uit de Verenigde Staten. Dat
dergelijke merken de strijd vol
houden en zelfs een stevige po
sitie innemen, pleit dus weer
voor de kwaliteit van hun pro-
dukten. Maar de giganten lei
den de dans met momenteel in
bijzondere mate als achtergrond
de mogelijkheden van afzet op
de markt in Europa, het Europa
van de Zes en de Zeven en
in nog groter verband de
concurrentiestrijd tussen de
Amerikaanse en Europese auto-
industrieën op de wereldmarkt.
HET VERSCHIJNSEL VAN
DE COMPACT CAR
Het Europese autoprodukt,
waarover men tot voor enkele
jaren in The States slechts
sprak met een schouderophalen,
heeft in de paar laatste jaren
door een ware invasie in de
Verenigde Staten zoveel succes
geboekt, dat op een gegeven
moment de Europese „imports"
gezamenlijk 12 pCt van de
U. S. A. „home market" in
handen hadden met. Volkswa
gen en Renault Dauphine als
koploper en runner-up, zodat
de Amerikanen wel tot tegen
maatregelen moesten overgaan,
hetgeen leidde tot de contra-
zet van de zogenaamde „com
pact cars".
Gevolg van het verschijnsel
was 'mede in verband met
een iets teruglopende conjunc
tuur in Amerika dat een stij
gende vraag ontstond naar meer
economische en minder ruimte
in het bewegende en stilstaande
verkeer opeisende auto's, dan
de volumineuze, veel ruimte en
veel brandstof vragende „Yan
kee slagschepen van de weg".
De compact car als wapen van
de Amerikaanse tegenaanval
werd een succes, hetoffensief
der Europese imports werd tot
staan gebracht, de Europeanen
werden in niet onaanzienlijke
mate teruggedrongen en de
eerste succesvolle „compacts"
werden spoedig aangevuld met
andere, splinternieuwe creaties,
zodat de Verenigde Staten er
momenteel een tiental aan de
markt brengen. Een geheel
nieuwe generatie van Ameri
kaanse automobielen, waarvan
de meesten in het R. A. I.-ge
bouw te zien zijn, een hoogst
interessante groep nieuwelin
gen, die vooral ook daarom zo
zeer uw aandacht verdient, om
dat de Amerikaanse auto-tech
nici in menig opzicht het roer
geheel hebben moeten omgooien
en zijn gaan gebruikmaken van
constructiemethoden, die tot
voor kort. in The States al
thans niet werden toegepast,
hoewel dat in Europa reeds lang
het geval was. Zo heeft deze
felle strijd Europa-Amerika, ge
leid tot een stimulans voor de
Yankee autoconcerns om de
starre clichélijn van vele jaren
te doorbreken.
U zult tot de conclusie ko
men, dat deze nieuwe Ameri
kaanse auto's zeker geen kleine
auto's zijn in de Europese zin
van het woord, alleen maar
meer compact gebouwd dan de
gewone grotere Amerikaanse
Standaard modellen.
En zeker ook voor Europa
althans geen goedkope pro
posities. Ze beschikken over
motoren in de buurt van de 2,5
liter, waarvan het vermogen al
weer de tendentie van stijging
vertoont, van 80 tot in de buurt
van 150 pk; ze zijn naar Euro
pese begrippen ook geen econo
mische wagens en ze vallen in
Europa in een prijsklasse, wel
ke hoog genoeg is om de afzet-
kansen daar niet zó groot te
maken, vooral ook omdat ze in
die marktsector geduchte, waar
devolle, Europese aanbiedingen
als concurrentie tegenover zich
hebben.
Direct vormen ze dus in
Europa zelf geen ernstige
bedreiging voor de Europese
autoproducenten, al vertoont de
Amerikaanse auto-export daar
wel weer een wat stijgende lijn,
maar indirect is de lancering
der „compacts" voor de Euro
pese auto-industrie op onpret
tige wijze voelbaar geworden,
omdat hun succes op de eigen
Amerikaanse markt oorzaak is
geworden van een aanmerke
lijke terugloop van Europese
auto's naar de Verenigde Sta
ten met als gevolg over produk-
tie-verschijnselen in Frankrijk,
Italië, Engeland en ten dele ook
in Duitsland.
De prijsverlagingen in de laat
ste maanden van 1960 door gro
te Europese producenten gean
nonceerd, dienen dan ook veelal
te worden gezien in het kader
van een streven om deze terug
slag in de export naar de Ver
enigde Staten op te vangen.
DE DUURDERE AUTOs
De grote Amerikaanse auto
mobiel blijft wat Europa
aangaat een bescheiden rol
spelen en dat niet alleen van
wege haar prijs. Op de stands
van het Europalein zult u haar
in allerlei uitvoeringen kunnen
vinden en u zult zich met vele
anderen afvragen, hoe lang
in een verkeerswereld, waarin
het ruimteprobleem steeds nij
pender wordt de U. S. A.
auto-industrie nog kan voort
gaan met het bouwen van der
gelijke volumineuze auto's,
waarvan de afmetingen met
dit ruimteprobleem als achter
grond steeds bezwaarlijker
wordt in de huidige verkeers
dichtheid, in beweging maar
vooral ook bij stilstand.
DES AUTOPUDELS KERN
En nu dan schakelen wij over
naar de kern van de Europese
autoproduktie de goedkope
re, economische, bedrijfszekere,
voldoend snelle en comfortabe
le kleinere auto's, waarvan er
jaarlijks honderdduizenden
worden aangeschaft en in som
mige gevallen bij enkele mer
ken enige duizenden exempla
ren per dag van de produktie-
lijnen afkomen. De transport
middelen voor alle dag, voor
beroep en bedrijf, ook voor ont
spanning na inspanning, met.
als ruggegraat van de Europese
automarkt' de zogenaamde
„bread and butter cars". Ten
opzichte van deze grote groep
speelt ook weer een bepaalde
achtergrond een rol. De econo
mische situatie is momenteel in
de meeste landen van Europa
buiten het IJzeren Gordijn zo
danig, dat met hogere lonen en
stijgende inkomsten de vrouw
of de man uit de massa wat
meer geld kan besteden, de
eisen voor haar of zijn vervoer
middel wat hoger kan stellen,
in het hijzonder in de Wohl-
fahrtstaat. West-Duitsland.
Maar ook wel in Nederland,
Primair is, dat u van de Tem
afblijft. Dat is iets ontzettend
moeilijks. Want het komt regel
matig voor, dat een cursist bij
hoog en bij laag na een mislukte
oefening beweert niet geremd te
hebben, terwijl zijn voet nog op
het rempedaal rust. Het is de
macht der gewoonte, waarbij wij
niet meer behoeven te denken.
Wat dan wel
De te plegen handelingen bij
een komende slip moeten er pre
cies zo ingepompt worden. De
leerling mag niet remmen, maar
moet ontkoppelen, dus juist trap
pen op liet andere pedaal en dan
wordt het een kwestie van tegen
sturen! Op die manier kan iedere
chauffeur de grootste moeilijk
heid overwinnen. Want wie remt,
blokkeert zijn wielen op een
gladde ive.g en de auto wordt
een volkomen onbestuurbaar
moordwerktuig. Wanneer ont
koppeld ivordt, blijft de wagen
bestuurliaar. Gaat hij door de
gladheid naar links zwenken, dan
kan men dit door het stuur naar
rechts te draaien corrigeren.
Iedere automobilist die een
voorstander is van „Veilig Ver
keer", die liet leven van zichzelf
en anderen wil sparen, dient een
dergeljjke cursus te volgen, tot
grotere veiligheid op de weg!
(Nadruk verboden).
Dc A.N.W.B. heeft zich tot
alle ministers gewend met
het verzoek vciliglieidsgor-
dels te laten aanbrengen in
alle onder de ministeries res -
sorterende autoparken, ook
het militaire.
Onderzoekingen hebben uit
gewezen, dat 't aantal slacht
offers van auto-ongevallen
drastisch vermindert bij het
gebruik van deze gordels.
Dc bond acht het van het
allergrootste belang, dat de
overheid voorgaat bij het
nemen van maatregelen, die
de verkeersveiligheid bevor
deren. Niet alleen zullen de
inzittenden van ovcrlieids-
voertuigen beter beschermd
zjjn, doch bovendien zal er
van een dergelijke maatregel
een stimulerende werking
uitgaan voor dc overige weg
gebruikers, voor zover deze
nog niet doordrongen zijn
van het nut van veiligheids-
gordels.
In oktober heeft dc A.N.W.B.
dc rijkspolitie reeds gevraagd
om veilighcidsgordcls te gaan
gebruiken. Dit korps heeft de
bond thans medegedeeld, dat
besloten is om in alle auto's
van het korps de gordels aan
te brengen. Allereerst zal
men beginnen met de nieuw
aan te schaffen surveillance
wagens. Op advies van de
A.N.W.B. zal de rijkspolitie
een z.g. diagonaal-borstgor-
del monteren op de plaats
van dc bestuurder. Op dc
plaats naast de bestuurder
wordt een z.g. driepuntsgor
del bevestigd.
50°/» MEER VEILIGHEID
Experts geven te kennen,
dat in Nederland tenminste
50 "'o van alle doden en ge
wonden het er heel wat beter
hadden kunnen afbrengen
als zij gordels hadden gedra
gen. En dat betekent, dat- er
dit jaar 188 automobilisten
op de Nederlandse wegen in
leven hadden kunnen blij
ven en dat niet minder dan
3495 autorijders die lichame
lijk letsel opliepen, dit had
den kunnen vermijden. Geeft
dit niet te denken?
De woorden van de direc
teur van de A.N.W.B. spre
ken boekdelen: „Laten wc
vooral niet kiften over wolk
type veiligheidsgordel beter
is. Eén ding staat vast: elke
veiligheidsgordel is beter dan
géén!" De bond geeft zelf 't
voorbeeld door te bepalen dat
alle Wegenwachtauto's met
gordels zullen worden uitge
rust.
Een Nederlandse verzeke
ringsmaatschappij is er zelfs
al toe overgegaan dc premie
van haar ongevallen-inzit-
tenden-verzekering met niet
minder dan 33 °/o te verlagen
voor die auto's waarin? gor
dels zijn gemonteerd. Vele
grote bedrijven overwegen
trouwens om dergelijke gor
dels in hun bedrijfsauto's,te
laten aanbrengen. Voor;maar
enkele tientjes kanjeenjleven
gespaard worden of veel leed
worden voorkomen!
VOOR EN TEGEN VAN
DE GORDEL
Er zijn mensen diezo'n
gordel larie vinden. Aanstel
lerij, goed voor autoragers
ralleyrijders, maar niet voor
alledag. Zij vergeten daarbij
dat de meeste ongelukken
juist allcdagrijders overko
men. Mensen die voor hun
boterham op de weg zitten,
lopen elke dag risico's die
niet mogen worden onder
schat.
„Maar als je met je wagen
het water inschiet, dan ver
drink je als 'n rat met zo'n
gordel!" Dat is een argument
dat ook aangevoerd wordt.
Maar daarom moeten de rie-
men met een enkele hand
greep kunnen worden losge
gespt. En hoeveel ongelukken
komen voor door te water
raken? Dat is slechts een
klein percentage van het to
taal. En wanneer van die
overgrote meerderheid zoveel
levens kunnen worden ge
red, is de veiligheidsgordel
toch altijd te preferen. Men
weet als automobilist nooit
waar het noodlot wacht. Het
kan om de hoek zijn als men
even met de wagen sigaret
ten gaat halen.
Bij kennissen in een wagen
maakten wij aanvankelijk
grapjes over het feit dat dc
bestuurder en zijn echtgeno
te voorin veiligheidsgordels
om gespten. Na enige kilo
meters gereden te hebben
haalden wij een wagen in,
die op zijn beurt plotseling
eveneens een voor hem rij
dende wagen ging inhalen,
waardoor wij naar dc schei-
dingsstrook werden gedrukt.
Dc snelheid was behoorlijk
en wij raakten in een slip.
De wagen zwaaide om en om
cn plotseling vloog het rech
terportier open. De dame
voorin hing in haar gordel
cn toen wij tenslotte tot stil
stand kwamen, kon het por
tier gesloten worden. Er was
niets gebeurd! Dank zij dc
riemen, want anders was
deze dame beslist uit dc wa
gen geslingerd met alle ge
volgen van dien. Op slag
waren wij overtuigd van het
nut van dc veilighcidsgordel.
(Nadruk verboden.)
'I
S'
waar de auto's van de klasse
tussen de 5 en 6 mille momen
teel het meest gevraagd wor
den, de klasse van de Volkswa
gen, Renault Dauphine en an
dere Duitse, Franse, Tsjechi
sche en Engelse produkten, die
we persoonlijk wel ,.de tulband
klasse" noemen, omdat zeer ve
len graag hier hun tanden in
zetten en er Van mee-eten. Die
groep van aanbiedingen tussen
de 5 en 6 duizend gulden is zeer
belangrijk. Een belangrijk ver
schijnsel hierbij dat de mees
te wagens in deze zo veèl ge
vraagde categorie. Xniet alle)
motoren hebben met een cylin-
derinhoud van tussen 700 en
1000 cc, als gevolg van een ten
dentie naar meer vermogen,
meer snelheid, maar vooral
meer optrek-capaciteit in het
verkeer.
DE WEG OMHOOG
Terwijl, vooral in West-
Duitsland, enige jaren geleden
de cplinderinhoud van 600 cc
nog troef was, is men in de
meeste gevallen „de weg om
hoog" gegaan. Sprekende voor
beelden van de laatste tijd zijn
DKW Junior en Fiat 600 D.
Slechts weinigen hielden ten
slotte nog aan de 600 cc inhoud
vast. Tot hen behoort onze Ne
derlandse D. A. F. al circuleer
den reeds geruchten, dat men
ook te Eindhoven de algemene
tendentie zal gaan vólgen. Op
deze R. A. I.-tentoonstelling zal
daarvan zo goed als zeker
nog niets te bemerken zijn.
Voor hen, die beneden
5.000,— willen blijven, brengt
de Europese auto-industrie ook
nog heel wat interessants en
goeds. We denken daarbij bij
voorbeeld aar» creaties als de
Fiat 5(H) in normale en Giardi-
niera uitvoering als stationcar.
We denken aan de „Prinz" van
de N. S. U„ de Citroen 2 CV,
de Vespa 400, de Isetta en voor
al aan onze reeds genoemde
D. A. F., ten aanzien van welke
laatste dan toch heus wel met
een tikje nationale trots er op
mag worden geattendeerd, dat
deze D. A. F.-aanbieding als
enige kleine, behoorlijk com
fortabele auto, uitgerust met
een continue variabele trans
missie, een unicum is in de we
reld der internatonale auto
techniek. Het is deze Nederland
se schepping, die een reële po
ging is „de auto voor iedereen"
te brengen, iedere vrouw en
iedere man, op een wijze die in
de praktijk volkomen verant
woord is gebleken.
Maar de ruggegraat van de
omzet van automobielen op onze
Nederlandse markt vormt toeli de
prijsklasse van 5.00(1 tol 6.000
en in aansluiting daarop de cate
gorie van 1.000 tot fi 5.000.