SUNIL
DE GROENE HEL
ijziging sociale wetten
43ste RAl-tentoonstelling
HELMEN GEVRAAGD!
SUNIL WAST STRALEND WIT
Radio en Televisie
■ge
WOENSDAG 25 JANUARI 1*1
17e Jaargaag Nr 31W
RAKETBASES
IN .WEST-DUITSLAND
wordt de grootste autoshow
van ons land
TWEEMAAL ZOVEEL BROMFIETSERS
HET SLACHTOFFER ALS FIETSERS
NEDERLAND
OP „ITALIA '61"
TAL VAN NIEUWE
PRODUKTEN VOOR
NEDERLAND
„I960 was een goed jaar
voor automobielindustrie"
BELGEN IN KONGO
AANGERADEN ZICH
GEREED TE HOUDEN
VOOR EVACUATIE
GEEN NIET-RIJKLARE
VOERTUIGEN OP
OPENBARE STRAAT
KONGOLESE
OUD-MINISTER
GESTORVEN?
Stralend wit wordt uw wasgoed met Sunil.
Bleken en blauwen mag u overslaan. U wast
minder, u spoelt minder, u wringt minder. Uw
wasgoed slijt dus minder! U - en honderd
duizenden andere huisvrouwen merken di
rect dat het hemelsblauwe Sunil tegelijk het
modernste en het degelijkste wasmiddel is.
De mooiste witte poes verliest het van uw
stralend witte was!
VULPENNEN
Het
extra voordelige
drielingpak
bespaart u
elke keer geld
uu
90 zelf het slachtoffer
GEEN NOTA OVER INDONESIË
Helm noodzakelijk
■^fcSSEjsf^
^r's
twoorden.
irt tot de
3dres.
tbus 276,
dog posten
3en waarde
(of andere
Eerste Kamer der- Staten-
eneraal heeft een paar belang-
wetsont werpen aangeno-
waardoor er ingaande 1
1961 een vrij belangrijke
vijziging komt in het*-bestaande
verhaalsrecht, en met terugwer-
ewie kracht per 1 oktober 1960
i de uitkering van de kinderbij-
DE NIEUWE KINDER
BIJSLAG.
Hoewel de Eerste Kamer niet
0et algemene stemmen kon in-
■femmen met het wetsontwerp
erbijslagverhoging, heeft dit
Iontwerp toch nog een ruime
erderheid verworven. In het
komt de nieuw e regeling,
jraan terugwerkende kracht
- verleend tot 1 oktober 1960,
eer op een verhoging van 3 cent
voor het eerste kind, zodat de
dei-bijslag? wordt verhoogd
_i 72 tot 75 cent; voor het twee-
en derde kind eveneens drie
_nt per kind. waarmee het be-
rag wordt gebracht van 79 cent
82 cent; voor het \ierde en
,fde kind 5 pent per kind, zodat
uitkering op 111 cent in plaats
106 cent komt te staan; van
cht cent voor het zesde en vol
I kinderen, waardoor de bij-
Slag derhalve komt op 125 cent
kind in plaats van 117 cent.
Ómdat deze verhoging nu in-
gaat per 1 oktober 1960, geldt zij
nog voor het vierde kwartaal
1960. De verrekening over dit
pitste kwartaal van 1960 en het
rste kwartaal van 1961 kan
ehter pis plaatvinden met de
uitbetaling van de kinderbijslag
over het tweede kwartaal, ous na
1 april a.s.
SOCIALE
PREMIE.
VKKZEAI'.KIN'GS
VI IN DEK VERHAAL.
De ten behoeve van minder
draagkraehtigen door de gemeen
telijke diensten van sociale zaken
uitgegeven bedragen werden tot
dusverre verhaald op die familie
leden die hiervoor -gezien hun
financiële draagkracht in aan
merking konden worden ge
bracht. Tot veel onaangenaam
heden heeft dit reeds aanleiding
gegeven, ja zelfs tot onderlinge
ruzietjes. Gevolg was derhalve
dat velen er niet toe durfden
over te gaan steun te vragen.
De onderhoudsplicht van groot
ouders en kleinkinderen zal ge
heel worden opgeheven, terwijl
die plicht ten aanzien van ouders
en kinderen aan een inkomens-
en vermogensgrens zal worden
gebonden. Voor ongefruwden zal
die grens komen te liggen op
12.000,—T en de vermogensgrens
op 5Q.0GÖ.
Voor gehuwden zullen deze
grenzen naar verhouding worden
bepaald.
Dat deze nieuwe regeling voor
tienduizenden landgenoten een
pak van het hart-is, .behoeft geen
betoog.
i Nadruk verboden, i
In West-Duitsland zullen 276
bases voor het lanceren van
,,Nike"-raketten tegen vijande
lijke vliegtuigen worden ge
bouwd, aldus is van de zijde van
de staf van de „Luftwaffe" in
Bonn vernomen.
Drie met „Nike" bewapende
bataljons, waarvan de specialis
ten in de Ver. Staten zijn opge
leid, hebben reeds voorlopige
legerplaatsen. Te zijner tijd zul
len nog drie bataljons worden ge
vormd en in de Ver. Staten wor
den opgeleid.
De laneeerinstallaties zijn ge
schikt voor zowel liet afvuren
van Nike-„Ajax"-raketten, met
conventionele lading, als Nike-
„Hercuies"-raketten, met atoom-
springkop.
Bovendien zullen omstreeks
1963 zes bataljons met „Hawk"-
rakette.ii voor gebruik tegen laag
vliegende vijandelijke toestellen
zijn gevormd.
Voor de vervaardiging van
deze raketten, die door West-
Duitsland, Nederland, België,
Frankrijk en Italië gemeenschap
pelijk in Amerikaanse licentie
worden gebouwd, heeft de bonds
dag een bedrag van 724 miljoen
mark gevoteerd.
Nog maken wij van deze ge-
flegenneid gebruik werknemers
I vallende onder de bedrijfsvereni-
I ging voor -het Bank en Verzeke-
I rtfigswezen, Groothandel en Vrije
■beroepen er op attent te maken,
I dat gerekend van 1 januari 1961
I af de toegestane premie-inhod-
I ding op hun loon als volgt is
vastgesteld:
i-l Voor de ziekengeldverzekering
mag worden ingehouden 1 c/r.
V-oor de zieken fo misverzeké
Iriiig 2,1 Voor de wachtgeld-
i verzekering 0,1 - en. tenslotte
voor de werkloosheidsverzeke-
iring 0,3 "/n, totaal dus 3,8
K Wellicht ten overvloede wijzen
wij er op, dat werknemers van
65 jaar en ouder geen premie
voor de wachtgeld- en werkloos
heidsverzekering verschuldigd
zijn. zodat van deze werknemers
slechts een premie van 3,45
van het loon mag worden inge
houden. Van het loon van 65-jari
gen en ouderen mag geen premie
voor de A.O.VV. A.W.W. worden
I afgetrokken.
Italië gaat dit jaar het eeuw
feest van zijn staatkundige één
wording vieren met een grote
tentoonstelling in Turijn, de
„Italia '61", waarop Nederland
in E. E. G.-verband vertegen-
woordigd zal zijn met een inzen
ding onder het motto „Bronnen
van energie".
De „Italia '61", die van 1 mei
tot 31 oktober zal duren, wordt
de grootste Europese tentoon-
stelling van dit jaar. Het hoofd-
I thema is „De mens in zijn werk".
Er komen inzendingen uit vele
landen, w.o. de Verenigde Staten
De voorzitter van dé RAI, de
heer A. J. ten Hoeve, -heelt zijn
optimisme uitgesproken ten aan
zien van de automobielindustrie.
Hij zei dat niet alleen 1960 een
uitzonderlijk goed jaar is ge
weest voor wat Nederland
althans betreft, maar dat hij dit
ook verwacht voor het jaar 1961.
Internationaal gezien is 1960 in
enkele landen misschien niet zo
goed geweest voor de auto
mobielindustrie, maar dat neemt
niet weg dat men toch van een
topjaar kan spreken. Als er
ergens een kleine teruggang in
de industrie is geweest dan was
die niet zo ernstig als gesugge
reerd wordt".
I De heer Ten Hoeve zei ervan
overtuigd te zijn dat de omzet in
de automobielindustrie over de
gehele wereld hetzelfde peil zal
bereiken als in 1960. Ten aanzien
van Nederland was de heer Ten
Hoeve bijzonder tevreden. In
1960 werden in ons land ruim
100.000 kentekenbewijzen uitge
geven tegen 76.500 in 1959. In
januari heeft de stijging een nog
grotere vooruitgang genomen.
Ten opzichte van dezelfde maand
in 1960 bedroeg de omzet nu 300
procent.
De RAI-voorzitter zei dit op
een persconferentie, die gister
morgen in Amsterdam werd ge-
technische ontwikkeling in de
i industrie) en de Sowjet-Unie
veiligheid, hygiëne en arbeids-
voorwaarden)
In het kader.van het jubileum-
jaar wordt in Turijn voorts van
27 april tot 7 mei een grote
bloemententoonstelling gehou
den, waaraan ook Nederlandse
kwekers zullen deelnemen. Ook
staan er verscheidene internatio
nale congressen op het program
ma, w.o. een wereldcongres van
medici waarvoor 8.000 artsen en
specialisten zijn ingeschreven.
Een woordvoerder der Belgi
sche regering heeft dinsdagmor
gen medegedeeld, dat de rege
ring alle Belgische onderdanen
in de Oostprovincie en de provin
cie Kivoe in Kongo heeft aange
raden zich te verzamelen in de
grote wooncentra en zich daar
gereed te houden voor evacuatie,
aulks met het oog op de „veront
rustende berichten" uit de be
srokken gebieden.
Particuliere werkgevers heb
ben hun personeel aldaar in
structies in dezelfde geest gege
ven aldus de woordvoerder
Het is in Den Haag een be
kend verschijnsel geworden, dat
niet-rijklars voertuigen geruime
tijd op de o-nenbare weg staan
geparkeerd of daar worden ach
tergelaten, terwijl voorts regel
matig klachten binnenkomen
over overlast aan omwonenden
veroorzaakt, door de straathan
del in tweedehands voertuigen
alsmede door het repareren van
voertuigen op de openbare
straat door reparatiebedrijven,
die met ruimtegebrek te kam
pen hebben. Ook komt het meer
en meer voor, dat voertuigen
voor kortere of langere tijd op
eenzelfde plaats blijven gepar
keerd met het kennelijk doel
door middel daarvan reclame te
maken.
Daar de bestaande bepalingen
van de algemene politieverorde
ning niet voldoende waren om
aan deze gedragingen paai en
perk te stellen, heeft de ge
meenteraad op voorstel van B
en W. besloten, om in de alge
mene politieverordening een
nieuw artikel op te nemen dat
die gedragingen verbiedt Dit
besluit is genomen nie<t alleen
ter voorkoming van hinder van
omwonenden, maar vooral ook
in het belang van de vrijheid en
de veiligheid van het verkeer
Van de verbodsbepalingen
kan door B. en W. ontheffing
worden verleend aan bedrijven
die zodanig zijn gelegen of in
gericht, dat geen belemmering
van het verkeer noch hinder
voor omwonenden te duchten
is.
houden ter gelegenheid van de
komende 43ste RAI-tentoonstel-
ling van 2 tot en met 12 februari
a.s. in het nieuwe RAI-gebouw,
die door Prins Bernhard officieel
zal worden geopend. Deze eerste
automobieltentoonstelling in het
nieuwe RAI-gebouw is de groot
ste die ooit in ons land is gehou
den.
Op de automobieltentoonstel
ling zullen tal van. nieuwe pro-
dukten voor Nederland te zien
zijn o.m. de Innocenti 950, de
Lea-Franeis, de Lancia Flavia
met voorwielaandrijving, de B.M.
W. 700 coupe, de nieuwe Engelse
Standard Vanguard Six, de Daim
ler S.P. 250 Roadstar, de meeste
nieuwe Amerikaanse „Compacts"
en de modellen-1961 van de gro
tere Amerikaanse uitvoeringen.
Ook zal zoals reeds gemeld
op deze tentoonstelling voor hc-t
eerst in Europa de experimentele
„luchtkussen"-auto (de Leva-car
van Ford) worden gedemon
streerd.
Volgens de Belgische radio
heeft Radio-Elisabethstad mee
gedeeld dat één der medegevan
genen van Patrice Loemoemba
gestorven is. Het is Maurice
Mpolo, oud-minister voor de
jeugdbeweging en sport in de
eerste Kongolese regering.
Fa. P. J. VAN DE SANDE
y
We mogen rustig zeggen, dat
de bromfiets ons land heeft ver
overd. Meer dan een miljoen van
deze kleine knorrepotten davert
er over onze wegen.
Het is begrijpelijk, dat dit ver
voermiddel zo'n succes heeft in
Nederland. Wiji zijn reeds de
fietsende natie van Europa en nu
de fiets gemotoriseerd is, hebben
vele wielrijders de kans om van
het trappen af te komen met
beide handen aangegrepen en
zich een brommer aangeschaft.
Het kan in ons vlakke landje
soms behoorlijk waaien en het is
echt geen onverdeeld genoegen
om tegen een straffe wind in te
moeten trappen. De cijfers Wij
zen 'duidelijk het succes; van de
bromfiets aan."
Een en ander houdt echter ook
bijzonder grote gevaren in, want
het verkeer op onze reeds toch
zo overbelaste wegen is er niet
veiliger op geworden met het
verschijnen van de bromfiets. Dit
vervoermiddel is een tweeslach
tig wezen, dat wettelijk gerekend
wordt tot de rijwielen en zich
aan de voorschriften voor deze
vervoermiddelen moet houden,
terwijl het in wezen meer over
helt naar de kant van het motor
rijwiel.
Het gevaar schuilt ten eerste
in de snelheid van de brommer,
die eigenlijk te hoog is voor een
zo licht gebouwd vervoermiddel
en ten tweede in het feit dat een
ieder, ongeacht zijn bekwaam
heden en zijn kennis van de ver
keersregels, gerechtigd is er ge
bruik van te maken.
Wanneer er sprake is van een
ongeluk met een brommer met
dodelijke afloop, dan is in ruim
negentig procent van de gevallen
de bromfietsenberijder zelf of
zijn duopassagier het slacht
offer, dat het ongeval met de
dood moet bekopen. Dit is een
uitzonderlijk hoog percentage.
De bromfietser is dus bijzonder
kwetsbaar op zijn vervoermiddel.
We zien dat dit percentage bij
een ongeluk tussen een brommer
en een motorfiets op 80 ligt,
met 20 slechte kansen voor
de motorrijder. Bij een ongeluk
tussen een brommer en een per
sonenauto ligt de slechte kans
voor 100 %- - bij de brommer,
evenals bij een ongeluk tussen
brommer en vrachtauto. Bij een
SdM it 2k I'BA
De regering acht het niet ge
wenst in dit stadium een nota
bij de Kamer in te dienen,
waarin uitvoerig wordt uiteen
gezet wat de regering bekend is
omtrent door Indonesië getrof
fen voorbereidingen voor een
daadwerkelijke agressie jegens
Nieuw-Guinea. Dit heeft de
minister van Buitenlandse Za
ken, de heer Luns, geantwoord
op een schriftelijke vraag van
het Tweede Kamer-lid de heer
Weiter.
In de gepubliceerde en aan de
Kamer toegezonden brief van
de Nederlandse permanente
vertegenwoordiger in New York
aan de secretaris-generaal van
dt: V. N. van 4 januari, is de
aandacht van de leden geves
tigd op de dreigende taal van
Indonesië. De Indonesische po
litiek wordt met grote waak
zaamheid gevolgd. Ter zake be
staat eveneens veelvuldig diplo
matiek contact.
ongeluk tussen brommer en rij
wiel is het 50 voor elk en tij
een ongeluk tussen brommer en
voetganger, heeft hij een slecfcte
kans van 40
Het schijnt echter, dat de
brommer er de voorkeur aar.
geeft om ongelukken te krijgen
met auto's, want het grootste
deel van de ongelukken uit de
statistieken Is juist met dleae
rampzalige partners, waai «ie
kans het leven erbij in te schie
ten zo groot is. Daarentegen: is
het aantal ongelukken brommer
fiets het kleinst, eigenlijk aan
een kant merkwaardig, omdat de
brommers juist tussen de fiet
sers worden gedwongen en ze
dus de meeste kans hebben saei
deze, een ongeluk te krijgen
Maar juist omdat de fietsers de
hrommer tussen zich weten, zjjn
zij er ook beter op bedacht en
ontwijken zij die haastige brom
vlieg liefst zo snel mogelijk.
Ongetwijfeld zit de bijzondere
kwetsbaarheid van de bromfiets-
berijder in het feit, dat hij op een
vrij licht vervoermiddel een
grote snelheid haalt, althans een
snelheid die in wezen te groot is
voor een dergelijke machine. Het
gevolg is, dat zo'n vervoermid
del snel de neiging heeft bij een
botsing over de kop te gaan of
althans zó te reageren, dat rijn
berijder een grote kans loopt
ernstige hoofdwonden op te
lopen. De statistieken wijzen uit,
dat bij bromfietsongelukken veel
hoofdwonden het gevolg zijn. EN
hoofdwonden zijn zeer gevaarlijk,
zij leiden dikwijls naar een fata
le afloop.
Na de laatste oorlog rijn óe
motorrijders in ons land er wijse
lijk toe over gegaan helmen to
gaan dragen, hetgeen velen bij
een ongeluk het leven spaarde,
want vroeger waren hoofdwon
den ook bij de motorrijders de
fatale doodsoorzaken. Het zou
daarom heus niet zo dwaas rijn.
wanneer ook de bromfietsers tot
het dragen van dergelijke hel
men overgingen. Het zou hun
veiligheid aanmerkelijk bevorde
ren.
Het zou op de weg liggen van
de verzekeringsmaatschappijen,
in de polis voor deze categorie
het gebruik van de helm voor ie
schrijven. Alleen dan kjest de
bromfietser eieren voor zijri gekt.
(Nadruk verboden.)
DONDERDAG 26 JANUARI.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 7.50 Dag
opening; 8.00 Nws; 8.15 Gram.;
9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10
De groenteman; 9.15 Gram.; 9.35
Waterst 9.40 Morgenwijding;
10.00 Gram.; 10.50 Voor dc kleu
ters; 11.00 Huishoudelijke zaken,
praatje; 11.15 Gram.; 11.45 De
Centraal Afrikaanse Republiek,
lezing; 12.00 Lichte muz.; 12.30
Land- en tuinbouwmeded 12.33
Lichte muz 13.00 Nieuws; 13.15
Meded. en gram.; 13.25 Beursbe
richten; 13.30 Lichte muz.; 14.00
Zangrelital; 14.30 Voor de vrouw;
15.05 'n Odyssee met z'n twee,
hoorspel; 15.45 Lichte muz.; 16.15
Gram.; 16.45 Voordr.; 17.00 Voor
de jeugd: 17.30 Jazzmuz.; 18.00
Nws; 18.15 Voor de jeugd; 18.30
Dansmuz.: 18.45 Sportpraatje;
41)
Ar
k
k
(Nadruk verboden.)
door
HENRI
VAN WERMESKERKEN
Wij hebben dagen en dagen
gevaren. Taipeke wees de weg
en wij zijn nu gekampeerd op
de oever van de rivier waar de
pampa open gaat. Een eindelo
ze vlakte van geel gras en zand
met hier en daar slechts een
boom. De pampa golft vaag en
verliest zich op enkele kilome
ters al in een blauwe trillende
gloed. Dit is het hart van de
Braziliaanse wildernis.
Wij zoeken een goede plek om
de kano te verbergen.
Dit moet met verstand ge
schieden, want er konden an
dere stammen langs komen. Het
behoeft slechts voor korte tijd,
want daarna zal het oerwoud
alles verborgen hebben onder
zijn tropische groei. Maar ik
heb iets geleerd. Ik omhul de
motor met in petroleum ga-
drenkte lappen en plak alles
dan met klei toe. Misschien zal
ik de boot op de terugweg podig
hebben.
Op onze ruggen pakken wij
wat we mee kunnen en moeten
nemen. De wapenen allereerst
en alles wat we aan mondkost
kunnen dragen. Die zal iedere
dag lichter worden. Taipeke
vult twee zakken met water uit
een kleine beek
afwatering van een stilstaand
meertje is. Veel gevaar dat
de boot ontdekt wordt, zal
er niet zijn. Het krioelt hier
van krokodillen, die thans wei
nig bewegen en in zomerslaap
schijnen. Ze kwamen uit de
moerassen van de pampa hier
heen gekropen. Ze schijnen sla
perig, want soms, als ze dicht
op elkaar liggen, moeten we er
overheen lopen. En ze voelen
niet eens onze stap, bewegen al
eer. traag.
Er hangen veel anaconda's en
andere slangen. Ze doen ons
niets. Alleen moeten wij oppas
sen dat we hen niet aanraken.
We zullen de eerste dagen maar
zeer vroeg en tegen de avond
lopen, en gedurende de heetste
uren rusten. Naarmate de
mondvoorraad slinkt, kunnen
we sneller lopen.
Nu missen we Solimacos, die
ergens in de magen der Parin-
tintins verdween. Hij was be
doeld als drager. Ook Pancho
krijgt een grote zak water op
de rug.
Water zal hier alles zijn.
De voorbereidingen duren
twee dagen. Geen detail mag
I worden verwaarloosd. Met wee
moed staar ik naar de kano,
1 waarin het makkelijk reizen
was, ook al plaagden de insec
ten
Taipeke is het zuinigst met
het zout. We moeten zout heb
ben eerder dan suiker. Zout is
hier ver in het land als goud, en
kracht. Geeft smaak aan alle
dieren die wij schieten zullen.
Als we ze schieten kunnen. Een
ogenblik heb ik lust om de ge-
die weer de hele expeditie op te geven. Wat
jaag ik na. Moet ik er mijn jon
ge leven aan wagen?
Maar tegelijk roept het mys
terie. Hetzelfde dat mijn oom
eenmaal riep. Dat mijn vader
nagejaagd heeft in zijn droom
beelden
Het is de vreemdste stem die
mij roept, als wenkte daar ach
ter die verblauwende horizon
iets wat ik niet weet, en toch
ken, en wat van invloed op mijn
leven zijn moet.
Taipeke heeft zijn Winchester
genomen, en ik de mijne. De
ieger-revolvers hangen geladen
aan onze heupen. Als we hier
één paard hadden om de pak
ken te dragen, dan zou de reis
niets zijn. Nu is die zwaar en
moeilijk
Nu zijn we een dag marche
ren weg van de rivier. We de
den er twee over, maar niets
dwingt ens tot haast.
Al doen we er een maand
over. Taipeke geeft met iets ze
kers, dat meer instinct dan ver
stand lijkt, de weg aan, of lie
ver de richting.
Nu is er niets meer rondom
ons dan horizon, blauwe hori
zon boven geelverdroogd schelf
gras.
Een hete gloeiende lucht trilt
boven ons.
Wij hebben vanmorgen drie
uur gelopen, langzaam en steeds
met de voeten in het van gis
teren nog hete gras. De hemel
is zo hel, dat die het oog ver
blindt.
Wij kamperen bij een boom
die al jaren geleden moet zijn
gestorven maar die een baken
schijnt midden in die woestenij.
Ik had eerst gemeend, de tent
niet mee te dragen, maar Taipe
ke heeft die zelf als last op de
schouder genomen. Nu begrijp
ik waarom. Wij moeten vooral
overdag kamperen en de zon
zou moordend zijn.
Soms ben ik vergeten dat Tai
peke een Indiaan is. Daar in de
wildernis word je broeders.
Zelfs de eeuwige zwijgende So
limacos zou me hier een broe
der geworden zijn.
Wij hebben vanmorgen heer
lijk kunnen drinken. De zakken
waren bijna leeg, toen we aan
een stuk moeras kwamen.
Ik zou er nooit water ontdekt
hebben, maar Taipeke is aan
het graven gegaan op een schui
ne helling, en toen we er een
kwartier later weer kwamen
was er een gat vol water. Wel
geel van kleur, maar heerlijk
koel en goed van smaak.
Waar we hoofdzakelijk van-
lijden zijn de schapenluizen.
(Wordt vervolgd.)
18.55 Gesproken brief; 19.00 Voor
de kleuters; 19.05 Gevar. progr.;
20.00 Nws; 20.05 Kamerorkest;
20.55 Mevr. Graham van Wild-
well-Kall, hoorspel: 22.30 Nws:
22.45 Journaal; 23.00 Sportact.:
23.10 Discotaria: 23.55 Nieuwe
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws:
7.15 Gram.; 7.30 Voor de kinde
ren; 7.40 Gram.; 7.45 Morgenge
bed en overweging; 8.00 Nieuws;
8.18 Gram.; 8.50 Voor de huisvr.:
9.40 Schoolradio; 10.00 Gram.:
10.15 Morgendienst; 10.45 Gram.;
11.00 Voer de zieken; 11.45 Gew.
muziek; 12.00 Middagklok; 12.04
Gram.; 12.25 Voor de boeren:
12.35 Land- en tuinbouwmeded.:
12.38 Gram.; 12.50 Act.; 13.00
Nieuws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20
Pianospel; 13.40 Gram.; 14.00
Volksmuz.; 14.25 Gram.; 14.30
Kerkdienst;; 15.30 en 15.45 Gr.;
16.00 Bijbeloverdenking'; 16.20
Radiophilharm. sext; 1650 Gr.;
17.00 Voor de jeugd; 17.30 Gr.;
17.40 Beurber.; 17.45 Lichte mu
ziek; 18.15 Sportrubr.; 18.30 Vo
caal ens.; 18.50 Sociaal perspec
tief, praatje; 19.00 Nws; 19.10 Op
de man af, praatje; 19.15 Gram.;
19.30 Radiokrant; 19.50 Pol. cau
serie; 20.00 Gevar. progr.; 21.30
Gram.; 21.50 Periodieken parade;
22.00 Orgelconc.; 22.30 Nws; 22.40
Avondoverdenking; 22.55 Boek-
bespr.; 23.00 Gram.; 23.25 Volks
muz. met comm.; 23.55 Nieuws
Televisieprogramma's.
NED. TV: 20.00 Journaal; 20.20
Gesprek aan de schrijftafel; 20.45
Schipper naast God, TV-spel:
pl.m. 22.10 tot pl.m. 23.00 Euro
visie: Europese kampioenschap
pen kunstrijden te Berlijn.
BRUSSEL: 12.00 Nieuws; 12.03
Amus. ork.; 12.30 Weerber.; 12.35
Gram.; 12.50 Koersen; 13.00 Nws:
13.15 Kamermuz.; 14.00 School
radio; 16.00 Koersen; 16.06 Fran
se les; 16.21 Gram.; 17.00 Nieuws;
17.15 Voor de kinderen; 18.10
Voor de soldaten; 18.50 Sport
kroniek; 19.00 Nws; 19 40 Gram.;
19.50 Lezing; 20.00 Voor de vr.:
21.00 Gram.; 21.15 Omroepork.:
22.00 Nws; 22.15 Radio-Universi
teit; 22.55 Nieuws.
VL. BELG. TV: 19.00 Voor dc
jeugd; 19.30 Filmrep. over jeugd
herbergen; 19.45 Filmrep. over
tijgers; 20.00 Nws; 20.30 Aange
name kennismaking met 'n ver
zamelaar van strijkijzers; 20.55
Film; 21.15 Europese kampioen
schappen kunstschaatsen: Vrije
figuren paren; 23.00 Nieuws.
ENBEDRIJF
6'OPO