Gemeenteraad Axel 2laterdag 24 december 196C DE VRIJE ZEEUW Pagina 7 (Vervolg van pag. 5.) het gemeentehuis komt, dat er geen beetje harmonisch samen werken is. Het werkt thans alle maal langs elkaar heen en dit is voor een gemeente altijd schade lijk. Daarom komt het ook, dat b.v. een gasbeifflftiwpomenteel 100 meer kost rW' voorheen. Als je beziet, dat voor net gasbedri.it wordt berekend voor de boek houding alleen al 19.629, waar bij komt, dat thans een voorstel hier aanwezig is om de heer Wie- les 2000 te oetalen voor gedane werkzaamheden plus vergoeding van zijn auto voor gereden km, dat wordt berekend tegen 70 km per week. Nu is de hqtj Wieles wel een manusje vaii öles en het is hem niet kw£!lijli//te'nemen, dat hij voor avofid-rafik voor het gas bedrijf g(J<0t)/rekent, plus auto vergoeding. Ülfepr js dit nu alles wel vera{ttw£®rfl Destijds:^®! -lie sollicitaties werden* Sekekon voor een gas- teehnieus,- die tevens nog admi nistratieve werkzaamheden zou moeten doen, was er uit een lange lijst geen één goede te vin den. En nu kan alles. Hoe komt dat? Want iemand die M.T.S.-er is en al wat prak tijk achter de rug heeft, moet toch wel als kundiger worden aangeduid. Het is dan ook het één of het ander. Of er is geen technicus nodig, óf op 't ogenblik wordt er veel te weinig aandacht besteed aan het gasbedrijf. Het is daar om ook een grote fout, dat de gascommissie in diverse dingen niet wordt gehoord. Het is ook zo geweest met de reorganisatie en met deze geval len is het wederom hetzelfde. Ook ligt er al lang een schrijven van de directie bij B. en W., dat de kolenprijs is verlaagd en on ze gasinkoop gebeurt overeen, komstig do kolenclausule; en naar ik meen. wordt in dit schrij ven de vraag gesteld, om de gas- prijs voor de verbruikers te ver lagen, ook daarover horen wij niets meer. Er moet toch rekening mee worden gehouden, dat elke ver bruiker een vastrecht betaalt van 9 per jaar, waar hij niets voor heeft, dus heeft hij er volgens ons recht op, wanneer de kolen- prijs verlaagt, dat ook de consu ment de gasprijs evenredig ver laagt. Als B. en W. hierop niet terugkomen nadat ze dit hebben bestudeerd, zullen wij zelf met een voorstel komen. Doch ik raad het college aan, deze situa tie eens ernstig te willen bekij ken en er zorg voor te dragen, dat er vlug een technicus komt, die eveneens verstand heeft van administratief werk. Want bij dit alles wordt er nog de gedach te gelanceerd, om ook nog over <W centrale boekhouding hëen etri bedrag in rekening te bren gen voor kassierswerkzaam heden en ook voor gebruikte kantoorruimte. Gaarne zouden wij als C.H.- fractie hebben, dat het college eens zijn licht op ging steken bij een naburige gemeente. Dit is een gemeente met veel meer aspecten dan Axel en ook daar gebeurt ontzettend veel, want als je er door of langs rijdt, dan kun je zien, dat daar zeer veel zaken zijn gebouwd in een tijd van enkele jaren en eveneens diverse industrieën. En ook nog honderden woningen, zelfs zoveel, dat binnen enkele jaren die gemeente aan Axel is aangebouwd. Dit is een gemeente met onge veer 17.000 inwoners en daar zijn in totaal 18 ambtenaren, waar van er zelfs 5 werken bij de so ciale dienst en er nog één van sociaal werkster is. Wanneer nu in zulk een gemeente maar even veel ambtenaren werken als bij ons op het gemeentehuis, dan moet er in Axel toch ergens een hiaat zijn. Dus het is wel nood zakelijk dat Ged. Staten daarop eens gaan letten. Bij dit alles komt nog, dat wij in Axel tegenwoordig wel 2 waarnemende gemeentesecreta rissen hebben, maar als er een gewoon ambtenaar een week met vacantie is, en je wilt toch over zekere zaken enige inlichtingen hebben, dan word je kortweg medegedeeld, dat er geen enkel ander is, die je inlichtingen op desbetreffende vraag kan geven; dus wordt medegedeeld, wacht dan tot volgende week, als de desbetreffende ambtenaar weer terug is. Dat is één voorbeeld, maai- daar zijn er nog meer, doch in 't belang van de betreffende ambtenaar en die commissie is het beter daar maar niet verder over uit te wijden. Wel zeg ik met nadruk, zorgt als college, dat deze dingen niet meer kun nen voorkomen. Niettegenstaan de is dit alles ook voor een groot deel te wijten aan het stugge onharmonische samenwerken op de gemeentesecretarie. Wij als C.H.-fraetie zouden wel gaarne worden ingelicht over de Kanaalzone. Volgens wij in de courant hebben gelezen, is de burgemeester van Westdorpe hiervan voorzitter en de burge meester van Sas van Gent secre taris. Nu behoren wij toch nog altijd tot de tweede grootste gemeente van Zeeuws-Vlaanderen, en hoe komt het, dat Axel niet in de top is vertegenwoordigd? Wij zijn daar wel van geschrok, ken en wij geloven terecht, en herhalen zulks, dat Axel wel goed mag toezien want anders zou het wel eens kunnen gebeu ren, dat wij inplaats van indus trie er bij te krijgen ook nog on ze industrie die wij hebben, zou den kwijt geraken. Onze mening is, dat het college veel meer de grote lijnen moet vasthouden en al de kleine prutsdingen in de gemeente eens meer moet ovèr- laten aan de ondergeschikten. Het is volgens ons terdege zaak, dat elk zijn relaties, die hij heeft, geregeld raadpleegt en er niet op ziet om daarvoor eens op stap te gaan. Enkele weken geleden is ons een beleidsnota toegezonden en wij begrijpen niet, waarom dit nog noodzakelijk werd geacht, niettegenstaande het voorwoord in de begroting. Daar worden allemaal dingen in genoemd, die eenvoudig bij de dagelijkse werkzaamheden der gemeente behoren en wij druk ken het zó uit, wanneer B. en W. deze dingen niet zouden doen, dan zouden ze in hun plicht te kort schieten. Maar het is hier mede ook wederom hetzelfde, één ambtenaar heeft daaraan weer heel wat tijd moeten be steden, die anders voor nuttiger dingen gebruikt had kunnen worden. Tenslotte hier maar een enkel woord over. Door één persoon voornamelijk zijn enkele jaren geleden zeer veel principiële be zwaren naar voren gebracht. Maar nu ervan zijn eigen mede helpers dingen gebeurd zijn, die vroeger bij hem niet zonder kri tiek zouden zijn aanvaard of helemaal niet aanvaard, dan is het wel een ietwat rare figuur, dat nu alles doodgezwegen wordt. Hieruit blijkt dus wel, dat de C.H.-fractie ook destijds nog niet eens zulk een slecht figuur heeft geslagen en wij door zijn handelwijze van nu, toch zeker door hem wel in 'l gelijk moeten worden gesteld. Want al heb je op een zeker moment wat te ver tellen, je moet toch zeker als overheidspersoon een ieder zijn volie rechten geven. Dit is ten minste démocratisch. Dus in 't vervolg is het beter, dat die per soon niet meer zo vlug gereed is met zijn kritiek. Voorzitter, daar zijn in de be groting nog diverse posten waar tegen wij bezwaar hebben, maar daarop komen wij terug bij het handelen van de begroting. Zo hopen wij en spreken de wens uit, als C.H.-fractie, dat er bij de raadsleden meer harmo nische samenwerking zal zijn, dan thans is bij 't personeel op de gemeente-secretarie, opdat er weer zoveel mogelijk getracht wordt, om Axel als centrum gemeente belangrijker te maken in 't belang van do ingezetenen, in 't belang vooral van de nering doenden en de middenstand en uiteindelijk in 't belang van ons allen. D. heer De Doelder: Mijnheer de Voorzitter. Gaarne wil ik na mens Gemeentebelangen het een en ander naar voren brengen. Op dit moment, nu wij halverwege de huidige zittingsperiode van de raad zijn, past het om eens terug te zien naar de twee voorbij ge- gane jaren. bepaald rustig en kalm zijn déze niet verlopen voor onze ge meente. Allereerst is daar de burgemeesteraffaire, die thans door de benoeming van een nieu we burgemeester een einde heeft gekregen. Ten tweede is daar de reorga nisatie. Direkt in de beginperiode van deze raad werden wij hier mede geconfronteerd. Eerlijkheid gebiedt ons hier te bekennen dat wij oorspronkelijk hierover niet zo enthousiast waren. Dit kan worden verklaard door onze on bekendheid met de gehele mate rie. Mede door het uitstekende werk van de Commissie ad hoc is het ook ons duidelijk geworden dat een reorganisatie moest komen. Dat hiermede al een be gin is gemaakt stemt tot voldoe ning. Veel werk is hiervoor ver zet en zal ook in de komende jaren nog moeten worden ver richt, Dat hierbij weerstanden moesten worden overwonnen is volkomen begrijpelijk, maar ik meen te kunnen vaststellen, dat nu de reorganisatie een feit is geworden, allen die hiermede te maken hebben, tevreden zijn dat deze zaak is doorgezet. De be groting van de Centrale Boek houding voor de bedrijven een stuk dat dit jaar in onze ge meente voor 't eerst tot stand is gekomen - is een duidelijk voor beeld van de verbetering, die tot stand is gekomen. In de beleids nota welke B. en W. bij de be groting voor 1961 hebben ge voegd, wordt het beleid voor de toekomst uitgestippeld. Enkele punten hieruit zou ik nog gaarne willen bespreken. Dat is in de eerste plaats de bouw van een noodslachtplaats. Dat deze nieuwe slachtplaats er moet komen is zonder meer dui delijk. Dit mede in verband met de voorzieningen die wij als cen trale gemeente moeten treffen. Ik wil u echter vragen erop toe te zien, dat deze noodslachtplaats - gezien het betrekkelijk geringe gebruik hiervan zo billijk mo gelijk zal worden opgezet. De keurlonen in ons district zijn reeds aan de hoge kant. Ge tracht dient te worden deze nog niet hoger te laten worden. Voorts is daar nog het Gas bedrijf. In de nota van B. en W. wordt reeds vermeld, dat ge streefd zal worden naar een om bouw van de bestaande bedrijfs vorm. Wij hopen, dat u hierin spoedig zult slagen, zodat een definitieve voorziening in de technische leiding tot stand kan komen. Mag ik in dit verband ook uw aandacht eens vragen voor het transport bij het Gas bedrijf. De tijd is nu wel aange broken, dat de handkar naar het stadsmuseum kan verhuizen en een bestelwagen wordt aange schaft. Een nuttiger besteding van de arbeidsuren zal hiervan het gevolg zijn. Uw standpunt inzake de wo ningbouw onderschrijven wij ten volle. Inderdaad zal door de vestiging van een nieuw bedrijf de woningnood weer nijpender worden. Hopelijk zal de toewij zing in 1961 hieraan tegemoet komen. Een versnelde uitvoering van het saneringsplan zal door ons tenzeerste worden toege juicht. Wij zijn er echter wel van overtuigd, dat dit ten nauwste samenhangt met het beschikbaar komen van nieuwe woningen. In de toestand van onze stra ten is in de afgelopen jaren slechts langzaam verbetering ge komen. Wellicht kan door ge brek aan eigen personeel waardoor een achterstand dreigt te ontstaan hulp van buiten af worden ingeschakeld. De sport en recreatie hebben volgens de beleidsnota de aan dacht van B. en W. Met de vijf daagse werkweek in het nabije verschiet zal met de aanleg van de sportvelden veel meer spoed moeten worden betracht. Wij hebben in onze gemeente een re creatiecommissie. Bekeken zal moeten worden of deze commis sie wel voldoende activiteiten ontplooit. De vrijetijdsbesteding zal binnenkort een nijpend pro bleem worden. Een ander punt dat ik nog wil aanstippen is de modernisering van het stadhuis. In 1960 is hier mede een begin gemaakt en ik wil hier als onze uitdrukkelijke wens naar voren brengen, dat hiermede in het volgende jaar energiek aan verder wordt ge werkt, zodat ook de ruimten, die door het publiek worden betre den spoedig aan de beurt komen. Ik denk hierbij aan hal en trap penhuis. Dat het college in de eerste wijziging voorstelt een bedrag uit te trekken voor de actie Opge ruimd staat netjes" juichen wij ten zeerste toe. Sommige straten zien er soms smeriger uit dan een varkensstal. Indien door mid del van deze actie het publiek en meer speciaal de jeugd wat net heid bijgebracht kan worden is hierin wellicht enige verbetering te brengen. Over de begroting in algemene zin nog het volgende. Het ge raamde tekort op de gewone dienst van 163.000,— is natuur lijk zorgwekkend. Er zal wel niet aan kunnen worden ontkomen op enkele punten drastisch te be zuinigen. Wij hopen echter dat het mogelijk zal zijn voor onze gemeente toch een behoorlijk verzorgingspeil te handhaven. Ik wil eindigen met ons ver trouwen uit te spreken in het gevoerde beleid en hoop dat dit in de komende jaren zo voort gezet mag worden tot heil van onze Axelse gemeenschap. De heer Maas: Mijnheer de Voorzitter, Mijne heren: Wij als fractie van de K. V. P. zijn na de bestudering van het ontwerp ge meentebegroting voor de dienst 1961, tot de conclusie gekomen om in eerste instantie niet mee te doen aan de algemene be schouwingen. Wel hebben wij de aandacht gevestigd op de bijgevoegde be leidsnota, met haar verschillen de onderwerpen. Niemand liever dan onze frac tie, mijnheer de Voorzitter, zou den willen zien, dat juist deze onderwerpen zo veel mogelijk ge realiseerd zouden kunnen wor den in 1961. Wij hopen dan ook dat het col lege er in moge slagen om samen met de raad, en met de hulp van God, de kracht en de middelen te vinden om 1961 tot een vruchtbare periode te maken voor de groei en de bloei, en in het belang van de Axelse bevol king. Zo ver, mijnheer de Voor zitter in eerste instantie. De heer D. .1. Oggel: Mijnheer de Voorzitter; Het is wel een zeer uitzonderlijke periode welke wordt afgesloten op het tijdstip dat we met de heden vast te stel len begroting gaan werken. Im mers, reeds langer dan een jaar leven wc in Axel in een interim toestand, daar het college van B. en W. een waarnemend bur gemeester en een waarnemend wethouder telt. Het voortduren van een derge lijke toestand werkt op den duur onbevredigend, daar we niet we ten waar we uiteindelijk aan toe zijn. In bepaalde gevallen kan een dergelijke toestand remmend werken, doch wij zijn blij te kun nen vaststellen dat de gang van zaken in dit geval hieronder al lerminst heeft geleden. Dit is zeer zeker te danken aan hét feit dat de waarnemend burgemees ter in 't bijzonder, en ook de an dere leden van B. en W., zich met hun volle persoon hebben ingezet, waarbij de overgrote meerderheid van de gemeente raad haar volle steun heeft ge geven voor het belang der ge meente Axel. Ondanks de veel heid der partijen die de raad telt en de principiële verschillen die er liggen, is het gebleken dat een vruchtbare samenwerking moge lijk is, onder respectering van eikaars inzichten. Als we zien wat in de2e periode is tot stand gebracht, zien we een ontwikke ling die uniek is in de geschie denis van Axel en die ook in an dere gemeenten tot de hoge uit zonderingen behoort. Al ligt deze ontwikkeling in hoofdzaak op in tern gebied (ik denk hier aan de besluiten inzake de reorganisatie en die ter bevordering der public relations en burgerzin) en treedt dit niet zozeer naar buiten, toch is deze van niet minder belang. Immers, we kunnen wel zeggen dat er gestreefd is om alles zo rationeel mogelijk te regelen, rekening houdend met een pret tig werkklimaat voor de ambte naren, hetgeen voor de gemeen te betekent een grotere produk- tiviteit en meer elasticiteit. Het is niet ondenkbaar dat Axel in de toekomst grotere taken op zich zal moeten nemen, alleen, of in samenwerking met andere gemeenten. In dit opzicht is Axel nu klaar voor die taak! Tevens komt een goede interne organi satie de funktie van Axel als centrumgemeente ten goede. Nu juist het benoemingsbesluit van de nieüwe burgemeester is bekend geworden, wiL spreker de hoop uitspreken, dat met kracht in deze lijn zal worden verder ge werkt. Moge de nieuwe funktio- naris de kracht hebben, steeds zelfstandig te oordelen, zonder zich een mening te laten opdrin gen, met het gevaar de zaken uit een bepaalde erige gezichtshoek te zien. Waar ik reeds meermalen heb gesteld dat Axel in de toekomst voor de recreatie in Zeeuws- Vlaanderen een grote plaats kan innemen, is het gelukkig dat in dezen ook besluiten zijn ge nomen, die in die lijn liggen. Zo doende kan er stootkracht uit gaan. doch we dienen in dezen steeds aktief te blijven en de kansen te grijpen. Waar we niet in de gelukkige omstandigheid verkeren, aangewezen te zijn als industriekern, dienen we wel degelijk de andere kansen die er zijn te grijpen. Dat is naast de recreatie vooral ook de verbe tering van het woonklimaat. Hierin is de laatste jaren veel bereikt. De ontsluiting van het recreatiegebied ten zuiden van Axel met het zwembad, de aan leg van Plan-Zuid en de Zuid singel, verbetering, doortrekking en verfraaiing van andere wegen en punten en vooral de op han den zijnde sanering van de Oude- wijk. We zijn B. en W. dankbaar dat zij de begroting vergezeld doen gaan van een beleidsnota. Hieruit blijkt dat het college een open oog heeft voor de bestaande behoeften, al is het zeer jammer dat veel noodzakelijke dingen moeten blijven liggen vanwege de ongunstige financiële toe stand. Echter missen we in de be leidsnota enkele belangrijke pun ten, n.l.1. de verdere uitbreiding van de recreatie (het plan- Grote Kreek); 2. de voortgang van de sanering van de Oude- wijk. We hadden gaarne gezien dat B. en W. hun visie hadden ge geven op de mogelijkheden die zij in dezen voor 1961 zien. Dc aanleg van sportterreinen zal een noodzaak zijn, daar het probleem van de vrijetijds-beste- ding door de vrije zaterdag steeds aktueler wordt. Wat de voorge nomen bouw van een nieuw gymnastieklokaal betreft, dient eerst te worden nagegaan of het bestaande gymnastieklokaal in de Nieuwstraat reeds voldoende bezet is. Wat de begroting zelf betreft, deze geeft een groot tekort te zien, hoewel toch enkel de meest noodzakelijke dingen zijn ge raamd. Het staat wel vast dat veel van onze wensen niet ver vuld of minstens uitgesteld zul len worden. We kunnen m.i. deze begroting zien als een beeld van de behoeften die Axel heeft en in dat opzicht wordt de oude lijn voortgezet. In de begroting zien we dan steeds de punten waar naar we moeten streven, al kun nen ze ook niet alle verwezenlijkt worden. Dit hangt af van de Rijksbijdrage, die bij het opstel len van de begroting nog niet bekend was. Het is te vrezen dat de ongunstige toestand voor Axel nog zal voortduren. Gaarne wil ik enkele opmerkin gen over de begroting naar voren brengen, n.l.: 1. de subsidie-poli tiek. Deze is voor ons als G. V. P.-leden niet steeds gemakkelijk. Er zijn zaken die we gaarne en van harte willen steunen, doch waar we met pijn moeten tegen stemmen, gezien deze principieel niet verantwoord zijn. We zijn ons bewust dat onze dienst aan de gemeente, als lid van de ge meenteraad, in de eerste jjlaats dienst aan God moet zijn. Daar om vraagt de trouw aan onze Belijdenis, van ons soms het offer ,,neen" te moeten zeggen. Verder moeten we bij het ver lenen van subsi die's steeds voor op stellen dat deze, voor de doel einden waarvoor ze worden ge vraagd, enkel aanvullend kun nen zijn. Het mag niet mogelijk zijn. dat een subsidie een integre rend deel van het inkomen uit maakt. 2. de nieuwbouw: On danks de toename van het stra- tental, neemt het inwonertal niet toe, zodat de rijksbijdrage op dit punt steeds ontoereikender wordt. Doordat er tegenwoordig ruimer wordt gebouwd, worden de kosten van onderhoud en ver lichting der straten onevenredig hoog. Als men de posten van on derhoud en verlichting samen telt, is dit een geweldig bedrag, dat'ieder jaar sterk stijgt. Mijns inziens wordt dit een blok aan het been. Hoe is de mening van B. en W. hierover? 3. de brand weer: Het bestaan van deze in stelling is noodzakelijk en dege nen die zich hiervoor willen ge ven, komt een woord van dank toe. Is het echter nodig dat de kosten die hiervoor worden uit getrokken elk jaar met plm. 2000,omhoog gaan, zoals de laatste jaren het geval is? 4. de verhoogde subsidie voor het zwembad betekent niet zozeer een verhoogde bijdrage van de gemeente, als wel het rechttrek ken van een scheve toestand. Daarom is het zeer ie verwonde ren dat één der frakties deze toestand wil bestendigen. 5. de afschrijvingstermijnen op de ka- pitaalswerken zijn verantwoord, zodat deze lasten over redelijke perioden worden uitgesmeerd. 6. bij de woningbouw moeten we trachten om ook wat woningen voor de grotere gezinnen te krij gen. Voor deze gezinnen is het dikwijls moeilijk om een ge schikte woning te vinden. Deze redelijke wens zal men van hogerhand toch niet kunnen blij ven negeren? Verder kunnen we veel wensen uiten, doch we weten tevoren dat deze niet te vervullen zijn. Som mige aanmerkingen op begro tingsposten zijn reeds in de af delingsvergaderingen gemaakt. Toch wil ik in enkele wensen naar voren brengen, als wensen voor de toekomst, die we in ge dachten moeten houden: 1. aan dacht voor de ontwikkeling van Zoutespui, welke plaats tot nu toe enkel op particuliere bouw is aangewezen. De grootte van dit gehucht wettigt ook de rea lisering van een deel van de woningtoewijzing die de gemeen te ontvangt, temeer daar er hier een goedgekeurd uitbreidings plan ligt. 2. pogingen om de weg van Kijkuit naar Zaamslag-Veer verbeterd te krijgen door de be trokken instanties ter ontsluiting van het oostelijk deel der ge meente. Als verbindingsweg kan deze een nuttige funktie vervul len, mits ze voldoende kapaciteit heeft en in goede toestand is. Al met al mogen we dankbaar zijn voor hetgeen in het afge lopen jaar werd bereikt. Ons ver trouwen in het college van B. en W. is niet misplaatst geweest en we hopen dat we in de toekomst de vruchten mogen plukken van hetgeen dit jaar werd tot stand gebracht. Waar we zien dat de gemeentelijke autonomie door onze landsregering niet wordt uitgebreid, doch we wel het stre ven zien van de overheid om via de gemeenten de burgerij te be voogden, doordat zij allerlei taken aan zich trekt en deze via de gemeenten wil uitvoeren, die nen wij te waken voor een zo groot mogelijke vrijheid voor onze inwoners. Al lijkt de toe komst somber, we weten dat God regeert en Zijn wil volbrengt, on danks degenen die Hem tegen staan. We kunnen dan ook in rustig vertrouwen verdergaan en willen, ook in het besturen der gemeente, onze plicht doen, in vertrouwen op Gods zegen. De heer Van Luijk: Mijnheer de Voorzitter: Aanvankelijk was het niet mijn voornemen om ook algemene Beschouwingen te hou den. Bij nader inzien ben ik tot de conclusie gekomen toch een en ander te moeten opmerken. Het is altijd goed om ook een blik terug ie werpen, al was het alleen maar voor zelfcritiek. Spreker zegt dankbaar te zijn voor de wijze waarop het college van B. en W. de vergaderingen van de Raad voorbereidt. Hij vraagt zich af wat de toekomst ons zal brengen? Hiervan ge tuigt eigenlijk al de primitieve begroting voor 1961. Deze wijst een tekort aan van 163.000. Dit is 40.000 meer dan in 1959. Zó kunnen wij niet doorgaan, mijn heer de Voorzitter. Dit is geen gezonde basis. Vast staat dat deze begroting zal worden geretourneerd met het verzoek nog wat bezuinigin gen aan te brengen. De financiële verhouding tus sen Rijk en gemeente is niet goed. Er is een commissie-Oud aan het werk geweest om een nieuwe verhouding voor te be reiden. Maar 't geboorteuur van de nieuwe wet is nog ver ver wijderd. Dit alles bemoeilijkt ons werk. De zaken, welke in de beleids nota worden genoemd, vragen voortdurend om een oplossing. Nu wordt wel gezegd, hetgeen wel meer in Axel gebeurt, dat dit een voortbouwen is op vroe ger gelegde fundamenten, maar bij bestudering van de vragen moeten wij toch wel concluderen, dat de vroegere fundamenten toch wel erg scheef getrokken zijn. De heer C. van Bendegem: Mijnheer de Voorzitter: Na het geen reeds is opgemerkt, ont breekt mij bijna de moed om de lijvige begrotingsstukken te be spreken. Deze begroting, aldus spreker, is een volkomen slag in de lucht. Na een raming van het hoog nodige komen wij nog tot een tekort van 163.000. Dit tekort zou nog veel groter zijn, als wij werkelijk zouden ramen wat wij nodig hebben. Daarom is ook de beleidsnota van B. en W. een even grote slag in de lucht. Po litiek moeten wij evenwel tot uitdrukking brengen wat nodig is. De gemeenten hebben door de financiële verhoudingswet een deel van hun zelfstandigheid prijs gegeven. Deze wet is gemaakt onder leiding van de knappe financier jhr. mr. De Geer en gebaseerd op het principe van „draagt el kanders lasten". Toen waren er gemeenten die met grote legers werklozen zaten, waar voorzie ningen voor getroffen moesten worden om deze te behoeden voor ondergang. De wet van 1929 gaf voor die gemeenten enige uitkomst, maar deze wet is niet aangepast aan de veranderende tijd. Ons ver zorgingspeil komt danig in 't ge drang. De reorganisatie bij de gemeente en bedrijven moeten wij toch anders bezien dan de heer P. J. van-Bendegem. Dat wij deze zaak critisch willen be zien is goed en dat men aan merkingen maakt is eveneens goed, maar laat ons nu toch eens ruiterlijk erkennen, dat de reorganisatie in Axel nodig was. Trouwens dit alles is op demo cratische wijze tot stand geko men en daarvoor moet men ook loyaal zijn. Deze loyaliteit kun nen wij verwachten van de amb tenaren en wij hopen dat B. en W. de overgangsfase spoedig kunnen afsluiten. Spreker vraagt aan B. en W. om nu eens met cijfers aan te tonen, dat een reorganisatie der gemeente niet méér kost dan wordt gesuggereerd. Bundeling van alle krachten is nodig om alles te vervolmaken. Spreker stipt de aanbeste ding aan van de werkplaats in Terneuzen voor het gasbedrijl. Bij deze aanbesteding van zulk een klein project heboen 17 aan nemers kans gezien om een serieuze begroting met 5000 te overschrijden. Naar mijn me ning, aldus spreker, is ait 17 x ƒ300 aan opzetjes. Deze aan nemers omlijsten nog eens vol komen een minder fraaie roi welke de bouwwereld heeft ge speeld bij de opbouw van ons vaderland. Daarom zal het nut tig zijn, dat er spoedig een na tionaal bouwbedrijf komt om de aannemers te tonen, dat er in iNederland goedkoper gebouwu kan worden. Spreker nodigt B. en W. uit om in dit verband de aannemers rigoureus uit te schakelen en naar andere middelen om te zien om binnen de serieuze be groting te bouwen. Men zal deze opmerking van mij in verkie zingsdagen weer wel uitleggen als dirigistisch, maar iemand die al deze feiten op zijn zakelijke mérites beoordeelt zal mij ge lijk geven. Komende tot de verdeling der woonruimte, merkt spreker op, dat de sociologische kant van het geval verwaarloosd wordt. De straten worden weer inge deeld naar stand en dit is fout. Zorg dat de mensen door elkaar gemengd worden, opdat de min deren zich optrekken aan de oeteren. Ook waarschuwt spreker tegen de indeling naar geloof, zoals nu al te vaak gebeurt. Ais men zo doorgaat is Axel binnen enkele jaren verdeeld in een Rooms ge deelte en een Protestants. Ten opzichte van straten en pleinen meent spreker zoverre een verbetering te bespeuren, dat de gelden voor de straten nu ook voor de straten worden uitgegeven. De toegangsweg tot Axel, de Nieuwendijk, is een voorbeeld hoe het niet moet. Regeren is vooruitzien. Dit was'ook de gedachte in 1936 toen jhr. De Ranitz in het uitbrei dingsplan aan de Nieuwendijk een openbebouwing projecteer de. Toen is de raad overstag ge gaan om de belangen van de grondeigenaars veilig te stellen. En nu zien wij de resultaten. Dat de sport en recreatie onze belangstelling moeten hebben ten opzichte van de vrijetijdsbeste ding spreekt voor ons vanzelf. Daarom vraagt spr. aandacht voor een agglomeraat als de schoolkring Spui. Hier is een goede sportvereniging van on schatbare waarde voor een goe de vrijetijdsbesteding. Hier moeten B. en W. trachten een gemeentelijk sportterrein te realiseren. Want laat ons nu niet terwille van wat populariteit pleiten voor subsidie die niet te realiseren is, maar naar een daadwerkelijke oplossing zoeken. Komende tot de burgemees tersbenoeming, zegt spreker dat hij en zijn partij bereid zijn om met de nieuwe burgemeester sa men te werken als dit mogelijk is, maar gezien het vele werk, dat in de achter ons liggende pe riode is verzet, was het hem lie ver geweest, dat in plaats van de dank van hogere colleges voor de reorganisatie-arbeid een burge meester was benoemd die de overgrote raadsmeerderheid had gewild. Terugkomend op de moeilijke tijd die achter ons ligt, zegt spre ker tot de heer Kesbeke: wij al len hebben samengewerkt om al les te overwinnen en ik hoop dat men U de verdiende dank niet zal onthouden. Na een korte pauze beant woordt de voorzitter de verschil lende sprekers. Tot de heer P. J. van Bende gem zegt hij, dat Axel sinds 1953 praktisch geen woningen zijn toegewezen. Ook de bevolking is sinds die datum niet meer ge groeid. De woningen die de laat ste tijd zijn gebouwd, waren er allemaal om oude te vervangen. Natuurlijk hebben wij bij som mige projecten voortgeboerd, die bij het oude of vorige college in behandeling waren. Op de insinuatie betreffende de ambtenaar, zegt de voorzitter, ga ik niet in. Zodra u een naam noemt zal ik er verder op in gaan. Voor wat betreft de reor ganisatie deze zal op 1 januari 1961 bij alle diensten kunnen doorgevoerd worden. Ook wordt door de voorzitter hierbij aandacht geschonken aan de opmerkingen van de heer C. van Bendegem. Dc ambtenaren zijn nu wel over hun schuchter heid heen en vinden veel din gen nu plezieriger. Veel is ook vernieuwd op de afdelingen zo wel door de aanschaffing van moderne machines als van meu bilair. Dat de reorganisatie duur der zou zijn dan voorheen, is on juist. De heer C. van Bendegem heeft om cijfers gevraagd om het tegendeel aan de heer P. J. van Bendegem te kunnen bewijzen. Welnu de uitgaven voor de amb tenaren waren voordien 125.000 en zullen nu 118.000 bedra gen. Hierbij is dan inbegrepen de 2000 die wij aan de heer Wie- les gaan betalen. Dat er in een naburige grotere gemeente relatief minder amb tenaren zijn is mogelijk, maar wij hebben een gasbedrijf en een woningbedrijf met 500 woningen. De vragen van algemene aard besprekende zegt spreker, dat wij voor een noodslachtplaats aan het eisenbesluit moeten voldoen. Betreffende de sport geeft hij toe dat wij te weinig terreinen hebben. Wij hopen er meer te kunnen verwezenlijken en zijn bezig met grondaankoop. Ook voor Spui hopen wij iets te kunnen doen. De Voorzitter dankt de spre kers voor de waardering die uit gesproken is voor het beleid van het college. In het bijzonder, dankt hij de heer C. van Bende gem voor zijn woorden betref fende dc samenwerking in de moeilijke periode en ook is hij dc raad dankbaar, dat hij een tijdelijk wethouder heeft be noemd. De heer Van der Lee is hij zeer dankbaar voor de wijze waarop deze tijdelijk open bare werken heeft behartigd. De heer P. J. van Bendegem zegt dat de reorganisatie niet nodig was geweest en zeker niet als een particulier bedrijf en het is bekend dat deze altijd veel goedkoper werken dan de over heidsbedrijven. De heer D. J. Oggel gaat nader in op het betoog van de heer P. J. van Bendegem en zegt dat ge maakte afspraken nagekomen moeten worden. Dit heeft de C. H. b.v. in de vorige zittings periode niet gedaan. De heer C. van Bendegem zegt dat overheidsbedrijven niet duur der zijn dan particuliere bedrij ven. Hier komt nog bij de die nende taak als openbaar nuts bedrijf. De Staatsmijnen in Limburg zijn een voorbeeld, dat overheids bedrijven niet duurder zijn dan dc particuliere. Waarom nu dit stringente vast houden aan de oude toestand vóór de reorganisatie. Waarom dit alles nodig was? Wel om de eenvoudige reden, dat b.v. een boer, die zijn bedrijf aanpast aan de tijd een trekker koopt inplaats van een paard. Hiermee is eigen lijk alles gezegd. Bij de artikelsgewijze behan deling bespreekt de heer P. J. van Bendegem de aan te leggen brandputten en vraagt de lieer W. de Feijter naar de elektrifica tie van enkele nog niet aangeslo. ten woningen. De Voorzitter zegt dat de brand putten nog in een stadium van overleg zijn en voor de elektrifi catie der nog niet aangesloten woningen tracht men een oplos sing te vinden. Bij de post toe te kennen sub sidies wenst de heer Van Luijk aantekening, dat hij tegen het verlenen van subsidie aan de bad en zweminrichting is en geacht wil worden te hebben tegen ge stemd. Overeenkomstig zijn inni ge geloofsovertuiging kan hij op geen enkele wijze steun verlenen aan een inrichting welke des zon dags geopend is. De heer Maas wijst op het ver schil in onderhoud van de Oos tenrijkse woningen en de wo ningwetwoningen. De Voorzitter antwoordt, dat de situatie en de mogelijkheden ook geheel anders zijn. De heer Oggel bespreekt de subsidie aan de Sportkring Spui. De Voorzitter antwoordt dat hij subsidie ten sterkste moet ontraden. Het plan van de heer C. van Bendegem is reëler en het college wil hier ook wel achter staan. Dit houdt in dat we moeten trachten op Spui een ge meentelijk sportterrein te krij gen. De begroting werd hierna over eenkomstig het voorstel van B. en W. goedgekeurd. Zonder bespreking of hoofde lijke stemming worden overeen komstig het voorstel van B. en W. goedgekeurd 19. Voorstel tot vaststelling van diverse besluiten op grond van de lager onderwijswet. 20. Idem tot vaststelling van een vergoeding voor de waarneming van de techni sche leiding van het gasbe drijf. 21. Rondvraag en sluiting. De heer Maas verzocht 'n over. zicht te ontvangen van de sa menstelling van het secretarie- personeel ten opzichte van hun geloofsbelijdenis. De heer Oggel zegt dat in de kelder van het stadhuis nog al tijd de leeuwtjes liggen van het oude stadhuis. Kunnen we die niet elders gebruiken voor ver fraaiing. De heer W. de Feijter zegt dat hem uit persberichten bekend is, dat uit het te graven kanaal TerneuzenGent grond zal wor den afgevoerd naar Axels grond gebied en dat deze grond zou worden gebruikt in de Axelse Kreek en op de grond nabij de Sassing. Spreker vraagt of zulks bij B. en W. bekend is, of ligt het in de bedoeling de Kreek gedeelte lijk te dichten? Hij hoopt dat dit niet de bedoeling is, daar deze kreek mogelijk als recreatie oord bestemd kan worden. Bij het natte najaar is hem gebleken dat er voor overtollig polder water ruimte moet zijn, zodat deze grote kreek ook hiervoor beschikbaar zal moeten blijven. De verlichting op de Sassing is nog steeds niet in orde en het is noodzakelijk dat ook daar meer lichtpunten worden aange bracht. Wat betreft de Oudeweg zegt spreker, dat volgens mededelin gen van B. en W. dit college zulks opnieuw zal bekijken. Spreker denkt dat dit dan weer lang zal duren voordat die weg eens fatsoenlijker wordt. Als het dan volgens B. en W. niet moge lijk is, de weg geheel te verbete ren, tracht dan toch dit gedeel telijk te doen. E>e heer K. Hamelink wijst op de separatie tussen de J. de Moorstraat en de Bankertstraat. De bewoners ondervinden hier van veel last Ten tweede informeert hij naar de verbetering van de Buthdijk en Graafjansdijk en ten derde naar het wandelpad naar de kleine kreek van de brug tot aan de Kanaalkade. Verder niets meer aan de orde sluit de voorzitter de vergade ring met dankgebed.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 7