JCK SCHIJN EN WEZEN ard! Setter Set nieuwe modetinten BLIEK De verwoesting van Jeruzalem Onze kerstkruiswoordpuzzel Kerkdiensten oorwerpen iernenzeo euzen» Zondagdiensten geeft de kleurenmode aan Gemeente Terneuzen ecember 1960 Zaterdag 24 december 1960 DE VRIJE ZEEUW Pagiaa 3 EIT IRNEUZEN litieifo.en eco- ■vijritè van de hit tegen de 6 maanden ge it aftrek geëist, f heeft de von- ichtbank beves- IZfcN gendergevonden inlichtingen te daarachter verij gis wit jfinet groen), laKlikstraat 25; od 'rnet wit, J. teenbergenl. 53; eRP Ohr. van i; zilveren ket- e. M. de Jonge, boodschappen- mstr. 22; Kees- tsse, Schutters- ;inderportemon- Burg. Geillstr. met inhoud, E. Axelsestr. 139; Van der Stra- 5; blauwe step, it, Noordstr. 96; -ls Anjerstr. 6; /erdoorn, Tulp- ;p, Van Boven, wit met rood- ntjc, J. Klaas- 46; groene kin- Maagdenberg, muntbiljet, J. 20; oranje step G. Karreman, groene step op Eijk, De Doel- andje, Herman 48; gele sjaal, lemastr. 7; por- Noordstr. (stof- Dlétui met rits, Zandstr. 161 te rstboom (ongev. M. de Leijser, linderportemon- inhoud, Hame- au van politic Wanten en gla- )de knipporte- aats-sleutel en TENVEILING ,AANDEREN UZEN 3 december Glassla U ƒ.11 nkoól Ï4—20 ct; 5 ct. •ij 10—17 ct. e 1718 ct; Ro- Savoye kool 10 en 10—13 ct; t; Prei 10—17 4—15 ct; Sprui- n 5—11 ct; Wit. A IX 46—52 ct, 3059 ct, afw. tjes 7—13. nGolden Deli ng ct, III fijn Jonathan II m. ct, m. 65 22 ct, :t, III fijn 8 ct; m. 65-75 20 ct, >f 14—18 ct, III 18 ct; Zoete ap- Poren: Comtcs- 65 30 ct, m. 55 I grof 1318 ct, ;t 13 ct. GROTINGEN grotingen voor 961 algemene igrotingen van jf, het grond- nst voor maat- zijn geduren- m veertien da- ;legd op de ge- fan genoemde tegen betaling rijgbaar. acember 1960. n Wethouders PSTRA, voorz. DEES, secr. (Adv.) ileen- Raif- half in de ■aat 6 door dr. P. H. R I T T E R gij elke Kerstviering wordt de ernstige mens getroffen door de tegenstelling tussen de schone schijnen, waarmee de mensen het Kerstfeest vieren en de rampzalige werkelijkheid, waarin de christenheid ligt gedompeld. Er worden kaarsen gebrand, er wor den kerstbomen opgetooid, er klinken heldere zangstemmen, die ons verblijden met de gewijde stille muziek. Is deze lichtende, weldadige hoogtijviering, zo vragen wij ons wel af, niet voor velen een vlucht uit de werkelijkheid? Ontstaat het genoegen aan de kerstbeleving voor ettelijken niet uit een behoefte zich af te wenden van het kwaad, dat de huidige wereld teistert en van de bestendige angst, waarin zij bevangen ligt? In de Kerstnummers van cou ranten en periodieken zal men geen berichten aantreffen over de ontwikkeling van het atoom wapen, dat dreigt de gehele mensheid te vernietigen. Het lijkt er op, dat tijdens de Kerst dagen de afgrond waaraan w;j leven met een witte wade wordt toegedekt. En dan koesteren wij ons in de verbeelding, dat de ont stellende gebeurtenissen, die wij zien plaats vinden, geen wezen lijke kracht hebben tegenover de liefdesboodschap, die Kerstmis ons geeft. Dat schenkt dan een zekere rust, maar een denkbeel dige en misleidende rust. Het is beter, dat wij ons toe vertrouwen aan de stilte en wij ding van de kerstsfeer, dan dat wij ons storten in het kerstjolijt met zijn gebraden ganzen en zijn alcoholgebruik. Brandende kaar sen en geurig groen passen beter in de kerststemming dan luid ruchtige kerstmalen. MAAR wie zijn Kerstfeest rus- tig viert, in het vergeten van zijn sombere gedachten, hij heeft toch van hef wezen van Kerst mis nog niet het minste begre pen. Het bestaan van het kwaad is de oorzaak, waaraan de mens heid te gronde gaat. Alleen wie gelooft in het bestaan van het volstrekte goed, dat ons m Christus gegeven is. vermag in vrede te leven. Het geloof in de Verlosser alleen geeft de rots vaste zekerheid, dat het goede het kwade zal overwinnen. Zo hebben wij in onze kerstviering iets anders te doen dan wat zie- lerust na te jaren, door wat stil ler en vriendelijker te leven dan wij doorgaans plegen, dan een schijn van gewijdheid te ver tonen ten behoeve van onze in nerlijke gestemdheid. Kerstmis herinnert ons aan de werkelijkheid ener hogere orde. Kerstmis stelt het heilsfeit. het doorbreken van het kwaad door het ingrijpen van een goddelijk bestel. Kerstmis geeft ons een boodschap, een belofte. En wie in God, die de volmaakt Goede is, gelooft, hij vindt de oplossing van het probleem, dat in de tegenstelling tussen een mens heid, die door het kwaad wordt beploegd en de positieve heilsbe lofte is gegeven. De mensheid wil kwaad, maar het antwoord van Kerstmis is: God is liefde. CR is één verschijnsel dat be- hoort in kerstbeschouwingen te worden overwogen. Dat is het verschijnsel van het gevoel van onmacht bij de mensen. Wat kunnen wij persoonlijk doen om de werking van het kwaad te verminderen? Wanneer wij het voornemen kweken om beter te leven dan wij deden, kunnen wij daardoor bereiken dat een derde wereldoorlog uitblijft, dat de mensheid niet in nog groter ellende gestort wordt dan zij ooit beleefde? Het antwoord luidt: alle lief desdaden, die wij persoonlijk ver richten, zijn als kleine zijrivie ren, die uitmonden in de grote rivier van het goede leven. Om- OOST ZEEUWS-VLAANDEREN ZATERDAG 24 DECEMBER. NED. HERV. KERK Hoek: 8 uur Kerstwijding. Terneuzen: Kerk Noordstraat: 11 uur n.m. Kerstnachtdienst, Vic. G. P. Post en Ds. P. A. v. d. Vlugt.. (Medew. trompet.) Zaamslag: 20 uur Kerstwijdings- dienst in samenwerking met de Geref. Kerk. m.m.v. Kerk koor en muziekkorps. ZONDAG 25 DECEMBER. (Eerste Kerstdag.) Axel: 10 uur Ds. P. J. Pennings i met medewerking Kerkkoor) 2.30 uur Vic S. den Blaauwen. Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. W. J. van Meeuwen. Hontenisse: 9.30 uur Eerw. heer C. H. Heijboer, van Zaamslag; 16 uur Kerstfeest van de Zon dagschool. Hulst: 10 uur Ds. R. G. J. Tim- mers. Philippine: 2 uur Ds. E. E. Stern; iNa afloop: Zondagsschool kerstfeest.) Sas van Gent: 10 uur Ds. E. E. Stern (m.m.v. 2 koren). Sluiskil: 9.30 uur en 11 uur Ds. J- G. N. Cupédo. Terneuzen: (Noordstraat) 10 uur Ds. J. Scholten: 3 uur Vic. G. P. Post; 8 u. Kerstzangdienst, Ds. P. A. v. d. Vlugt en Ds. W. C. van Hattem (Medew. „Lau- damus". Gebouw „De Schakel": 9.30 uur Ds. P. A. v. d. Vlugt. „Bethel": Geen Jeugdkerk. Driewegen: 7 uur Ds. J. Schol ten. Zaamslag: 9.30 uur Ds. Ph. M. Becht: 2.30 uur Eerw. heer C. H. Heijboer. GEREFORMEERDE KERK Axel: 10 en 3 uur Ds. A. van Leeuwen. Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. A. J. Verbeek. Terneuzen10 uur en 3 uur Ds. W. C. van Hattem. Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Ds. M. den Boer. GEREF. KERK (Vrijgemaakt). Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. C. Bijl. Terneuzen: 10 uur en 3 uur Ds. H. Smit. CHK. GEREF. KERK. Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Eerw. heer .1. van Leeuwen, van 's-Gravenhage. GEREF. GEMEENTE Hoek: 9.30 uur en 2 uur leen dienst. Terneuzen: (Vlooswfjkstraat)9.30 uur, 2 uur en 6 uur leesdienst. GEREF. GEMEENTE (Syn.) Terneuzen: (Frans Halslaan): 10 uur en 3 uur leesdienst. OUD-GEREF. GEMEENTE. Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6 uur Ds. A. de Reuver. ROOMS-KATHOLIEKE KERK Axel: 10 uur, 2.30 uur en 7 uur: H. H. Missen. Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur: H. H. Missen. Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur en 10 uur: H. H. Missen. Philippine: 7.30 uur en 10 uur: H. H. Missen. Sluiskil: 6.45 uur, 8.30 uur, 10.15 uur: H. H. Missen. Sas van Gent: 7 uur. 8.30 uur en 10.15 uur: H. H. Missen. Terneuzen: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur: H. H. Missen. MAANDAG 26 DECEMBER. (Tweede Kerstdag.) NED. HERV. KERK. Hoek: 5 uur Kerstfeestviering Zondagsschool. Hulst: 16 uur Kerstfeest voor de jeugd. Sluiskil: 2.30 uur Zondagsschool- Kerstfeest, leeftijd 48 jaar; 5 uur Zondagsschool-Kerstfeest ieeftyd 912 jaar. Zaamslag: 5 uur Kerstfeest Zon dagsschool. GEREF. GEMEENTE (Syn.) (Frans Halslaan.) Terneuzen2.30 uur Ds. W. Hagé, van Middelburg. NED. PROTESTANTENBOND. Terneuzen: Gebouw „De Schakel", (Kerkhoflaan)10.30 uur Ds. R. de Zeeuw, van Utrecht. WEST ZEEUWS-VLAANDEREN. ZATERDAG 24 DECEMBER. NED. HERV. KERK. Breskens: 8 uur n.m. Ds. L. Spaans. (Open Deur-dienst.) Groede: 10 uur n.m. Interker kelijke Kerstnachtdienst. Hooldtlaat: 9.30 uur n.m. Kerst nachtdienst, Eerw. heer H. J. Begeer. Oostburg: 11 uur n.m. Ds. W. S. Hugo van Dalen. (Lit. Kerst nachtdienst). Retranchement: 20 uur Kerst- nachtdienst. IJzendijke: 2324 uur Ds. C. van Evert. (Kerstnachtdienst). ZONDAG 25 DECEMBER. NED. HERV. KERK. Aardenburg: 10.30 uur Ds. L. S. Blom; 3.30 uur Kerstfeest. Biervliet: 10 uur Ds. W. S. Even- Huis. Breskens: 10 uur Ds. L. Spaans. Cadzand: 10 uur Ds. A. C. W. ten Cate. (Medew. Kerkkoor.) Groede: 10 uur Ds. M. de Jong. Hoofdplaat: 10 uur Eerw. heer H J. Begeer. Nieuwvliet: 10 uur Ds. J. Brezet. 5 uur Zondagsschoolkerstfeest. Oostburg: 10 uur Ds. W. S. Hugo van Dalen. Retranchement: 10 uur Ds. S. Tijmstra. Schoondvjke: 10 uur Ds. P. A. L. Brinkman. (Bed. H. Doop.) 5 uur Zondagsschool-Kerstfeest. Sluis: 9.30 uur Ds. C. Balk. St Anna ter Muiden: 11 uur Ds. C. Balk. St. Kruis: 9 uur Ds. L. S. Blom. 6 uur Kerstfeest. Waterlandkerkje: 10 uur Ds. W. B Bergsma. IJzendijke: 10 uur Ds. C. v. Evert. 5 ur Kerstfeest van dc zondags school. Zuidzande: 10 uur Ds. J. Eijgen- daal; 4.30 uur Kerstfeestviering Zondagsschool. MAANDAG 26 DECEMBER. (Tweede Kerstdag.) NED. HERV. KERK. Aardenburg (Doopsgezinde Kerk): 4 uur Kerstspel. Biervliet: 4 uur Kerstfeestviering Zondagsscholen. Breskens: 5 uur Kerstfeest Zon dagsschool. Hoofdplaat: 4.-30 uur Kerstfeest Zondagsschool. Groede: 5 uur Kerstfeest Zondags school. Oostburg: 3.30 uur Zondagsschool kerstfeest. Retranchement: 18 uur Zondags schoolkerstfeest. Schoondijke: 10 uur Kerstzang- dienst. Waterlandkerkje: 4.30 uur Kerst feest Zondagsschool. IJzendijke: 10 uur Ds. C. v. Evert. WOENSDAG 28 DECEMBER. Oostburg: 7 uur Lit, Avondgebed. (Kerkcentrum.) dat dit een essentiële werkelijk heid is, stelt het christendom het gebod der liefde. Wanneer het ons oproept tot een leven van goede gezindheid, dan wii dit zeggen, dat bet in de eindelijke overwinning van het goede op aarde gelooft. Er is dus een geheim verband tussen de goede daad van de enkele mens en de opheffing der menselijke ellende. Maar achte loosheid ten aanzien van het goede is evenzeer zonde als het bedrijven van de kwade daad. Het is de menselijke plicht om volijverig te zijn. Gij, mens, u is hoop en ver trouwen gegeven in de kerstge beurtenis. Wie de heilsbelofte, die in de kerstboodschap is ge geven, overdenkt, hij viert het Kerstfeest naar Zijn bedoeling. (Nadruk verboden.) Van zaterdagmiddag 12 uur tot maandagochtend 8 uur wordt de praktijk der artsen waarge nomen door dokter J. J. J. v. d. Griek, Scheldekade 27, tel. 2020. Van maandagmorgen 8 uur tot dinsdagmorgen 8 uur wordt de praktijk waargenomen door dok ter Tli. Bos, Markt 25, tel. 2303. Apotheek geopend: 1ste Kerst dag: Klaassen. Noordstraat 54, telef. 2090 2e Kerstdag geopend: Hamann, Noordstraat 69, telef. 2060. Zondagdienst Kruisverenigin gen: Groene Kruis en Wit-Gele Kruis: (zondag 25 dec.: zr. E. A. H. de Vries. Scheldekade 62. tel. 3262; (maandag 26 dec.): zr. N. Dieleman, Axelsestraat 35, te). 3360. Van zaterdagavond 8 uur tot maandagnacht 12 uur wordt de praktijk der dierenartsen voor Axel. Sas van Gent en Zaamslag waargenomen door dierenarts D- de Putter, Stationstraat 10 te Axel, telef. 01155—488. (Adv.) Kies uw Setier Set nylons in de nieuwe notenkleuren bii* NOORD STRAAT 15 TERNEUZEN HORIZONTAAL 1. voor 4. laten schieten 7. kaarsenhouder 10. ongeordende troep 11. toch 13. visnet 14. indien 16. plaats o. d. Veluwe 17. dierenthuis 20. plant 22. spoeden 23. eetvoorschrift 25. onvruchtbaar 26. opdracht 28. kerkgezangen 30. onderofficier (afk.) 31. afval 33. numero (afk.) 35. boom 36. oude munt 39. zedige 42. pers. voornaamwoord 43. vogel 44. voorzetsel 45. voorzetsel 47. afzichtelijk wezen 49. zonder maat 51. werkplaats 55. Uitroep 56. dik 57. meisjesnaam 59. drank 61. eenzaam 63. groente 66. rivier in Frankrijk 68. laatste nieuws (afk.) 69. onmeetbaar getal 70. Noorse jongensnaam 72. berg in Griekenland 74. deel van Afrika 52. meisjesnaam 77. uitroep 53. tempel 78. boom. 54. Duits pers. voornaamw. 81. Engelse meisjesnaam 58. nummer (afk.) 82. Oosterse jongensnaam 60. bij huis behorende grond 61. jongensnaam VERTICAAL 62. meisjesnaam 63. tandeloos zoogdier 1. aardnootje 64. schrede 2. billijk 65. herkauwer 3. vreemde munt 67. onder andere (afk,)j 4. voorzetsel 71. in het jaar 5. bijbelse naam 73. voegwoord 6. plaats in België 75. jongensnaam 7. Christelijk feest 76. bijbelse naam 8. eenh. v. stroomsterkte (afk.) 79. tijdperk 9. al 80. uitroep 10. kogelvormig 12. vlug 13. soort sluiting 15. te zijner plaatse (Lat. afk.) 18. plaats in Utrecht 19. inhoudsmaat 20. uitroep 21. kindergroet 24. dierengeluid 25. steekwapen 27. Oosterse titel 29. opera 30. vrouwelijk zoogdier 32. strijdperk 34. schade, verlies 37. bloem 38. boom 40. plaats i. h. Heilige Land 41. opstootje 43. soort onderwijs (afk.) 45. indertijd 46. Europeaan 48. stofmaat 50. stookplaats Onder de goede oplosseïs van deze Kerstkruiswoordpuzzle ver loten wij 3 romans. De inzendin gen moeten uiterlijk woensdag avond 28 december a.s. in ons bezit zijn. Op de enveloppe in de rechterbovenhoek vermelden „Kerstkruiswoordpuzzel" en adresseren aan Red. De Vrije Zeeuw - Terneuzen. SPREEKUUR BURGEMEESTER De burgemeester van Terneu zen is verhinderd op 27 december en 3 januari a.s. spreekuur te houden. Voor spoedzaken gelieve men een telefonische afspraak te ma ken (tel. 2245). NOG HEDEN TEN DAGE EEN GEVLOEKTE STAD Titus kwam hout tekort voor de kruisen MIET ver van Bethlehem, waar Jezus werd geboren, ligt Jeruzalem, de oude hoofdstad van Palestina. Jeruzalem, dat evenals Beth lehem nog altijd tot onze verbeelding spreekt. Maar wat een ver schil. Bij de gedachte aan Bethlehem is het ons alsof wij in de verte de kerstklokken horen luiden. Het kost ons weinig moeite om de sterrennacht mee te beleven waarin de herders op het veld plotseling de hemelse gestalte zagen verschijnen, die hun de geboor te van de Zaligmaker aankondigde en het is ons alsof de melodie der hemelse koren ons nog in de oren klinkt. Maar de gedachte aan Jeruzalem verwekt bij ons een totaal andere stemming. Jeruzalem heeft Christus even beslist verworpen als Bethlehem hem aannam. Voor ons besef zit er iets wrangs in de gedachte aan Jeruzalem. relden, staan hier tegenover elkaar. De hartstochten laaien ogenblikkelijk en fel op. Temidden van die gistende wereld leefde Christus en het is geen wonder, dat men van hem niet '„terug'1 had. Zijn prediking, die het regelrecht op iedere mens had begrepen, viel bij het on stuimig levende volk niet in de smaak. Men had Hem graag ge accepteerd als volksmenner, ais leider van een opstand. Zoals men Jezus ogenblikkelijk eerde, toen hij op Palmpasen als een vorst de stad scheen binnen te rijden. De opstand, de strijd, de haat, de vijandschap, dat was het waarmee men het volk wel ach ter zich kon krijgen. Maar de wereld te winnen door liefde, WANNEER wij heden het Heili ge Land bezoeken, vinden we nog iets terug van de sfeer van Jezus' dagen in Bethlehem, althans in het landschap. Komen wij te Jeruzalem, dan zijn de stoffelijke herinneringen aan het verblijf van Christus in die stad volkomen weggevaagd. Wat men in de Heilige Grafkerk en andere plaatsen nog probeert vast te houden aan stenen herinnerin gen van Christus, berust op zijn best op vermoedens. Evenwel, zo de letterlijke sfeer hier ontbreekt, het geeste lijk klimaat van Jeruzalem is in alle opzichten nog aanwezig. Hst is een stad met een vulkanische natuur. Nationaliteiten, ja we- zoals' Christus wilde, dat beviel de mensen niet. ZIJN PROFETIE Herhaaldelijk heeft Jezus getracht Jeruzalem ervan te overtuigen, dat er geen vrede kon bestaan zonder deze liefde. Maar men heeft naar Hem niet willen luisteren. De Bijbel, die helemaal niet van sentimentele verhalen houdt, vertelt ons, dat Jezus tenslotte wenend naar Jeruzalem keek en dat hij de on dergang van deze stad voorspel de. Die ondergang is gekomen. Wat het mensdom in Jeruzalem gezaaid had, dat moest het ook maaien. Een beestachtig lot is de stad ten deel gevallen in het jaar 70 na Christus. Er waren toen bijna veertig jaren verlopen sinds men Chris tus buiten de stad had laten brengen om hem daar te doen sterven aan het kruis. Velen van degenen, die hem toen aan het kruishout zagen hangen, hebben bij de verwoesting der stad dooi de Romeinen eenzelfde lot onder gaan. Men denke zich in: vijf maan den lang belegerde Titus de stad. Elke dag liet hij minstens vijf honderd gevangenen en over lopers van de Joden aan het kruis slaan, zodat rond Jeruza lem de stad had een omtrek van ruim zes kilometer over al waar men kijken kon da lijken Zover het oog reikte zagen de inwoners van het belegerde Jeruzalem de kruisen verrijzen met het afschrik wekkend toekomst beeld van hun eigen lot verwoesting en plundering va» de stad en zelfs het doodvonnis, dat Titus liet uitspreken over iedere soldaat, die betrapt werd op moord of plundering, kon ze niet weerhouden. Aldus ging ook de tempel in lichter laaie. Gans Jeruzalem werd met de grond gelijk gemaakt. De profitie van Christus, dat geen steen op de andere zou worden gelaten, kwam ten volle uit. tot een der mooiste steden van DE VLOEK BLEEF PN de vloek, die Christus liet horen op de stad, die zich in alle eeuwen van hem heeft af gekeerd, geldt nog. Geen enkele stad ter wereld waar het „vrede op aarde" zo weinig in praktijk gebracht is. Ook nadat Jeruzalem van lieverlede een eeuw later geheel was herbouwd, vloeide talloze malen bloed in de straten. Wij denken aan de opstand onder Bar Kochba in de tweede eeuw, aan de verovering in 1099 door Godfried van Bouillon, aan de conflicten onder het wisse lend bestuur in de volgende eeuwen, maar ook aan het hand- troffen restte de soldaten nog gemeen tussen Arabieren en bomen rond de stad kappen maar tenslotte kwam hij hout te kort om nieuwe kruisen te laten ma ken DE ONDERGANG DE geschiedschrijver Flavius Josephus, die zelf tot de ge vangenen van de Romeinen heeft behoord, stelde een uitvoerige kroniek samen van de belege ring en val der stad. Men kan zich van een daar heersende ellende geen beeld vormen. Na een uithongering van vijf maan den was er niets menselijks meer overgebleven in de gedragingen der burgers. Men slachtte zelfs kinderen om zich met hun vlees te voeden. Wie het ongeluk had om er welgedaan uit te zien, liep gevaar gevangen genomen enwreed gemarteld te worden, omdat men vermoedde, dat zo'n gezond uitziend mens wel over geheime voorraden zou beschik ken. Nadat de legioenen van Titus eindelijk de dodenstad hadden ingenomen want er werden meer lijken dan levenden aange- één taakde volkomen verwoes ting van de stad. Nu was Jeruzalem onder d° regering van Herodus en zijn op volgers verfraaid en geworden de toenmaals bekende wereld. De tempel, dezelfde die Jezus nog had betreden, was een bouw werk van de eerste orde gewor den. Titus had deze tempel graag willen behouden. Maar hij ver mocht zijn soldaten niet' meer in toom te houden. Vijf maanden lang hadden zijn der Joden hingen. Titus liet alle mannen hun zinnen gezet op Joden in 1933 en de jaren daarna en aan de latere onlusten in de periode sedert 1946. Het is een gedeelde stad vol dreiging. Het vredige Bethlehem en acht kilometer verder het woelige Jeruzalem. Twee plaat sen, die het begin en het eind van Jezus' leven markeren en die leren, dat alleen maar geluk en vrede is bij hen, die van goede wil zijn. H. DE JONG. (Nadruk verboden.),

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 3