JCK
SCHIJN EN WEZEN
ard!
Setter Set
nieuwe
modetinten
BLIEK
De verwoesting van Jeruzalem
Onze kerstkruiswoordpuzzel
Kerkdiensten
oorwerpen
iernenzeo
euzen»
Zondagdiensten
geeft de kleurenmode aan
Gemeente Terneuzen
ecember 1960
Zaterdag 24 december 1960
DE VRIJE ZEEUW
Pagiaa 3
EIT
IRNEUZEN
litieifo.en eco-
■vijritè van de
hit tegen de
6 maanden ge
it aftrek geëist,
f heeft de von-
ichtbank beves-
IZfcN
gendergevonden
inlichtingen te
daarachter verij
gis
wit jfinet groen),
laKlikstraat 25;
od 'rnet wit, J.
teenbergenl. 53;
eRP Ohr. van
i; zilveren ket-
e. M. de Jonge,
boodschappen-
mstr. 22; Kees-
tsse, Schutters-
;inderportemon-
Burg. Geillstr.
met inhoud, E.
Axelsestr. 139;
Van der Stra-
5; blauwe step,
it, Noordstr. 96;
-ls Anjerstr. 6;
/erdoorn, Tulp-
;p, Van Boven,
wit met rood-
ntjc, J. Klaas-
46; groene kin-
Maagdenberg,
muntbiljet, J.
20; oranje step
G. Karreman,
groene step op
Eijk, De Doel-
andje, Herman
48; gele sjaal,
lemastr. 7; por-
Noordstr. (stof-
Dlétui met rits,
Zandstr. 161 te
rstboom (ongev.
M. de Leijser,
linderportemon-
inhoud, Hame-
au van politic
Wanten en gla-
)de knipporte-
aats-sleutel en
TENVEILING
,AANDEREN
UZEN
3 december
Glassla U ƒ.11
nkoól Ï4—20 ct;
5 ct.
•ij 10—17 ct.
e 1718 ct; Ro-
Savoye kool 10
en 10—13 ct;
t; Prei 10—17
4—15 ct; Sprui-
n 5—11 ct; Wit.
A IX 46—52 ct,
3059 ct, afw.
tjes 7—13.
nGolden Deli
ng ct, III fijn
Jonathan II m.
ct, m. 65 22 ct,
:t, III fijn 8 ct;
m. 65-75 20 ct,
>f 14—18 ct, III
18 ct; Zoete ap-
Poren: Comtcs-
65 30 ct, m. 55
I grof 1318 ct,
;t 13 ct.
GROTINGEN
grotingen voor
961 algemene
igrotingen van
jf, het grond-
nst voor maat-
zijn geduren-
m veertien da-
;legd op de ge-
fan genoemde
tegen betaling
rijgbaar.
acember 1960.
n Wethouders
PSTRA, voorz.
DEES, secr.
(Adv.)
ileen-
Raif-
half
in de
■aat 6
door dr. P. H. R I T T E R
gij elke Kerstviering wordt de ernstige mens getroffen door de
tegenstelling tussen de schone schijnen, waarmee de mensen
het Kerstfeest vieren en de rampzalige werkelijkheid, waarin de
christenheid ligt gedompeld. Er worden kaarsen gebrand, er wor
den kerstbomen opgetooid, er klinken heldere zangstemmen, die
ons verblijden met de gewijde stille muziek.
Is deze lichtende, weldadige hoogtijviering, zo vragen wij ons
wel af, niet voor velen een vlucht uit de werkelijkheid? Ontstaat
het genoegen aan de kerstbeleving voor ettelijken niet uit een
behoefte zich af te wenden van het kwaad, dat de huidige wereld
teistert en van de bestendige angst, waarin zij bevangen ligt?
In de Kerstnummers van cou
ranten en periodieken zal men
geen berichten aantreffen over
de ontwikkeling van het atoom
wapen, dat dreigt de gehele
mensheid te vernietigen. Het
lijkt er op, dat tijdens de Kerst
dagen de afgrond waaraan w;j
leven met een witte wade wordt
toegedekt. En dan koesteren wij
ons in de verbeelding, dat de ont
stellende gebeurtenissen, die wij
zien plaats vinden, geen wezen
lijke kracht hebben tegenover de
liefdesboodschap, die Kerstmis
ons geeft. Dat schenkt dan een
zekere rust, maar een denkbeel
dige en misleidende rust.
Het is beter, dat wij ons toe
vertrouwen aan de stilte en wij
ding van de kerstsfeer, dan dat
wij ons storten in het kerstjolijt
met zijn gebraden ganzen en zijn
alcoholgebruik. Brandende kaar
sen en geurig groen passen beter
in de kerststemming dan luid
ruchtige kerstmalen.
MAAR wie zijn Kerstfeest rus-
tig viert, in het vergeten van
zijn sombere gedachten, hij heeft
toch van hef wezen van Kerst
mis nog niet het minste begre
pen.
Het bestaan van het kwaad is
de oorzaak, waaraan de mens
heid te gronde gaat. Alleen wie
gelooft in het bestaan van het
volstrekte goed, dat ons m
Christus gegeven is. vermag in
vrede te leven. Het geloof in de
Verlosser alleen geeft de rots
vaste zekerheid, dat het goede
het kwade zal overwinnen. Zo
hebben wij in onze kerstviering
iets anders te doen dan wat zie-
lerust na te jaren, door wat stil
ler en vriendelijker te leven dan
wij doorgaans plegen, dan een
schijn van gewijdheid te ver
tonen ten behoeve van onze in
nerlijke gestemdheid.
Kerstmis herinnert ons aan de
werkelijkheid ener hogere orde.
Kerstmis stelt het heilsfeit. het
doorbreken van het kwaad door
het ingrijpen van een goddelijk
bestel. Kerstmis geeft ons een
boodschap, een belofte. En wie
in God, die de volmaakt Goede
is, gelooft, hij vindt de oplossing
van het probleem, dat in de
tegenstelling tussen een mens
heid, die door het kwaad wordt
beploegd en de positieve heilsbe
lofte is gegeven.
De mensheid wil kwaad, maar
het antwoord van Kerstmis is:
God is liefde.
CR is één verschijnsel dat be-
hoort in kerstbeschouwingen
te worden overwogen. Dat is het
verschijnsel van het gevoel van
onmacht bij de mensen. Wat
kunnen wij persoonlijk doen om
de werking van het kwaad te
verminderen? Wanneer wij het
voornemen kweken om beter te
leven dan wij deden, kunnen wij
daardoor bereiken dat een derde
wereldoorlog uitblijft, dat de
mensheid niet in nog groter
ellende gestort wordt dan zij
ooit beleefde?
Het antwoord luidt: alle lief
desdaden, die wij persoonlijk ver
richten, zijn als kleine zijrivie
ren, die uitmonden in de grote
rivier van het goede leven. Om-
OOST ZEEUWS-VLAANDEREN
ZATERDAG 24 DECEMBER.
NED. HERV. KERK
Hoek: 8 uur Kerstwijding.
Terneuzen: Kerk Noordstraat:
11 uur n.m. Kerstnachtdienst,
Vic. G. P. Post en Ds. P. A.
v. d. Vlugt.. (Medew. trompet.)
Zaamslag: 20 uur Kerstwijdings-
dienst in samenwerking met
de Geref. Kerk. m.m.v. Kerk
koor en muziekkorps.
ZONDAG 25 DECEMBER.
(Eerste Kerstdag.)
Axel: 10 uur Ds. P. J. Pennings
i met medewerking Kerkkoor)
2.30 uur Vic S. den Blaauwen.
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. W.
J. van Meeuwen.
Hontenisse: 9.30 uur Eerw. heer
C. H. Heijboer, van Zaamslag;
16 uur Kerstfeest van de Zon
dagschool.
Hulst: 10 uur Ds. R. G. J. Tim-
mers.
Philippine: 2 uur Ds. E. E. Stern;
iNa afloop: Zondagsschool
kerstfeest.)
Sas van Gent: 10 uur Ds. E. E.
Stern (m.m.v. 2 koren).
Sluiskil: 9.30 uur en 11 uur Ds. J-
G. N. Cupédo.
Terneuzen: (Noordstraat) 10 uur
Ds. J. Scholten: 3 uur Vic. G.
P. Post; 8 u. Kerstzangdienst,
Ds. P. A. v. d. Vlugt en Ds. W.
C. van Hattem (Medew. „Lau-
damus".
Gebouw „De Schakel": 9.30 uur
Ds. P. A. v. d. Vlugt.
„Bethel": Geen Jeugdkerk.
Driewegen: 7 uur Ds. J. Schol
ten.
Zaamslag: 9.30 uur Ds. Ph. M.
Becht: 2.30 uur Eerw. heer C.
H. Heijboer.
GEREFORMEERDE KERK
Axel: 10 en 3 uur Ds. A. van
Leeuwen.
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. A.
J. Verbeek.
Terneuzen10 uur en 3 uur Ds.
W. C. van Hattem.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur
Ds. M. den Boer.
GEREF. KERK (Vrijgemaakt).
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. C.
Bijl.
Terneuzen: 10 uur en 3 uur Ds.
H. Smit.
CHK. GEREF. KERK.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur
Eerw. heer .1. van Leeuwen,
van 's-Gravenhage.
GEREF. GEMEENTE
Hoek: 9.30 uur en 2 uur leen
dienst.
Terneuzen: (Vlooswfjkstraat)9.30
uur, 2 uur en 6 uur leesdienst.
GEREF. GEMEENTE (Syn.)
Terneuzen: (Frans Halslaan): 10
uur en 3 uur leesdienst.
OUD-GEREF. GEMEENTE.
Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6
uur Ds. A. de Reuver.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
Axel: 10 uur, 2.30 uur en 7 uur:
H. H. Missen.
Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur:
H. H. Missen.
Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur en
10 uur: H. H. Missen.
Philippine: 7.30 uur en 10 uur:
H. H. Missen.
Sluiskil: 6.45 uur, 8.30 uur, 10.15
uur: H. H. Missen.
Sas van Gent: 7 uur. 8.30 uur en
10.15 uur: H. H. Missen.
Terneuzen: 7 uur, 8.30 uur en
10 uur: H. H. Missen.
MAANDAG 26 DECEMBER.
(Tweede Kerstdag.)
NED. HERV. KERK.
Hoek: 5 uur Kerstfeestviering
Zondagsschool.
Hulst: 16 uur Kerstfeest voor de
jeugd.
Sluiskil: 2.30 uur Zondagsschool-
Kerstfeest, leeftijd 48 jaar;
5 uur Zondagsschool-Kerstfeest
ieeftyd 912 jaar.
Zaamslag: 5 uur Kerstfeest Zon
dagsschool.
GEREF. GEMEENTE (Syn.)
(Frans Halslaan.)
Terneuzen2.30 uur Ds. W. Hagé,
van Middelburg.
NED. PROTESTANTENBOND.
Terneuzen: Gebouw „De Schakel",
(Kerkhoflaan)10.30 uur Ds. R.
de Zeeuw, van Utrecht.
WEST ZEEUWS-VLAANDEREN.
ZATERDAG 24 DECEMBER.
NED. HERV. KERK.
Breskens: 8 uur n.m. Ds. L.
Spaans. (Open Deur-dienst.)
Groede: 10 uur n.m. Interker
kelijke Kerstnachtdienst.
Hooldtlaat: 9.30 uur n.m. Kerst
nachtdienst, Eerw. heer H. J.
Begeer.
Oostburg: 11 uur n.m. Ds. W. S.
Hugo van Dalen. (Lit. Kerst
nachtdienst).
Retranchement: 20 uur Kerst-
nachtdienst.
IJzendijke: 2324 uur Ds. C.
van Evert. (Kerstnachtdienst).
ZONDAG 25 DECEMBER.
NED. HERV. KERK.
Aardenburg: 10.30 uur Ds. L. S.
Blom; 3.30 uur Kerstfeest.
Biervliet: 10 uur Ds. W. S. Even-
Huis.
Breskens: 10 uur Ds. L. Spaans.
Cadzand: 10 uur Ds. A. C. W. ten
Cate. (Medew. Kerkkoor.)
Groede: 10 uur Ds. M. de Jong.
Hoofdplaat: 10 uur Eerw. heer
H J. Begeer.
Nieuwvliet: 10 uur Ds. J. Brezet.
5 uur Zondagsschoolkerstfeest.
Oostburg: 10 uur Ds. W. S. Hugo
van Dalen.
Retranchement: 10 uur Ds. S.
Tijmstra.
Schoondvjke: 10 uur Ds. P. A. L.
Brinkman. (Bed. H. Doop.)
5 uur Zondagsschool-Kerstfeest.
Sluis: 9.30 uur Ds. C. Balk.
St Anna ter Muiden: 11 uur Ds.
C. Balk.
St. Kruis: 9 uur Ds. L. S. Blom.
6 uur Kerstfeest.
Waterlandkerkje: 10 uur Ds. W.
B Bergsma.
IJzendijke: 10 uur Ds. C. v. Evert.
5 ur Kerstfeest van dc zondags
school.
Zuidzande: 10 uur Ds. J. Eijgen-
daal; 4.30 uur Kerstfeestviering
Zondagsschool.
MAANDAG 26 DECEMBER.
(Tweede Kerstdag.)
NED. HERV. KERK.
Aardenburg (Doopsgezinde Kerk):
4 uur Kerstspel.
Biervliet: 4 uur Kerstfeestviering
Zondagsscholen.
Breskens: 5 uur Kerstfeest Zon
dagsschool.
Hoofdplaat: 4.-30 uur Kerstfeest
Zondagsschool.
Groede: 5 uur Kerstfeest Zondags
school.
Oostburg: 3.30 uur Zondagsschool
kerstfeest.
Retranchement: 18 uur Zondags
schoolkerstfeest.
Schoondijke: 10 uur Kerstzang-
dienst.
Waterlandkerkje: 4.30 uur Kerst
feest Zondagsschool.
IJzendijke: 10 uur Ds. C. v. Evert.
WOENSDAG 28 DECEMBER.
Oostburg: 7 uur Lit, Avondgebed.
(Kerkcentrum.)
dat dit een essentiële werkelijk
heid is, stelt het christendom het
gebod der liefde. Wanneer het
ons oproept tot een leven van
goede gezindheid, dan wii dit
zeggen, dat bet in de eindelijke
overwinning van het goede op
aarde gelooft.
Er is dus een geheim verband
tussen de goede daad van de
enkele mens en de opheffing der
menselijke ellende. Maar achte
loosheid ten aanzien van het
goede is evenzeer zonde als het
bedrijven van de kwade daad.
Het is de menselijke plicht om
volijverig te zijn.
Gij, mens, u is hoop en ver
trouwen gegeven in de kerstge
beurtenis. Wie de heilsbelofte,
die in de kerstboodschap is ge
geven, overdenkt, hij viert het
Kerstfeest naar Zijn bedoeling.
(Nadruk verboden.)
Van zaterdagmiddag 12 uur
tot maandagochtend 8 uur wordt
de praktijk der artsen waarge
nomen door dokter J. J. J. v. d.
Griek, Scheldekade 27, tel. 2020.
Van maandagmorgen 8 uur tot
dinsdagmorgen 8 uur wordt de
praktijk waargenomen door dok
ter Tli. Bos, Markt 25, tel. 2303.
Apotheek geopend: 1ste Kerst
dag: Klaassen. Noordstraat 54,
telef. 2090 2e Kerstdag geopend:
Hamann, Noordstraat 69, telef.
2060.
Zondagdienst Kruisverenigin
gen: Groene Kruis en Wit-Gele
Kruis: (zondag 25 dec.: zr. E.
A. H. de Vries. Scheldekade 62.
tel. 3262; (maandag 26 dec.): zr.
N. Dieleman, Axelsestraat 35,
te). 3360.
Van zaterdagavond 8 uur tot
maandagnacht 12 uur wordt de
praktijk der dierenartsen voor
Axel. Sas van Gent en Zaamslag
waargenomen door dierenarts D-
de Putter, Stationstraat 10 te
Axel, telef. 01155—488.
(Adv.)
Kies uw Setier Set nylons in de nieuwe
notenkleuren bii*
NOORD STRAAT 15
TERNEUZEN
HORIZONTAAL
1. voor
4. laten schieten
7. kaarsenhouder
10. ongeordende troep
11. toch
13. visnet
14. indien
16. plaats o. d. Veluwe
17. dierenthuis
20. plant
22. spoeden
23. eetvoorschrift
25. onvruchtbaar
26. opdracht
28. kerkgezangen
30. onderofficier (afk.)
31. afval
33. numero (afk.)
35. boom
36. oude munt
39. zedige
42. pers. voornaamwoord
43. vogel
44. voorzetsel
45. voorzetsel
47. afzichtelijk wezen
49. zonder maat
51. werkplaats
55. Uitroep
56. dik
57. meisjesnaam
59. drank
61. eenzaam
63. groente
66. rivier in Frankrijk
68. laatste nieuws (afk.)
69. onmeetbaar getal
70. Noorse jongensnaam
72. berg in Griekenland
74.
deel van Afrika
52.
meisjesnaam
77.
uitroep
53.
tempel
78.
boom.
54.
Duits pers. voornaamw.
81.
Engelse meisjesnaam
58.
nummer (afk.)
82.
Oosterse jongensnaam
60.
bij huis behorende grond
61.
jongensnaam
VERTICAAL
62.
meisjesnaam
63.
tandeloos zoogdier
1.
aardnootje
64.
schrede
2.
billijk
65.
herkauwer
3.
vreemde munt
67.
onder andere (afk,)j
4.
voorzetsel
71.
in het jaar
5.
bijbelse naam
73.
voegwoord
6.
plaats in België
75.
jongensnaam
7.
Christelijk feest
76.
bijbelse naam
8.
eenh. v. stroomsterkte (afk.)
79.
tijdperk
9.
al
80.
uitroep
10. kogelvormig
12. vlug
13. soort sluiting
15. te zijner plaatse (Lat. afk.)
18. plaats in Utrecht
19. inhoudsmaat
20. uitroep
21. kindergroet
24. dierengeluid
25. steekwapen
27. Oosterse titel
29. opera
30. vrouwelijk zoogdier
32. strijdperk
34. schade, verlies
37. bloem
38. boom
40. plaats i. h. Heilige Land
41. opstootje
43. soort onderwijs (afk.)
45. indertijd
46. Europeaan
48. stofmaat
50. stookplaats
Onder de goede oplosseïs van
deze Kerstkruiswoordpuzzle ver
loten wij 3 romans. De inzendin
gen moeten uiterlijk woensdag
avond 28 december a.s. in ons
bezit zijn. Op de enveloppe in de
rechterbovenhoek vermelden
„Kerstkruiswoordpuzzel" en
adresseren aan Red. De Vrije
Zeeuw - Terneuzen.
SPREEKUUR BURGEMEESTER
De burgemeester van Terneu
zen is verhinderd op 27 december
en 3 januari a.s. spreekuur te
houden.
Voor spoedzaken gelieve men
een telefonische afspraak te ma
ken (tel. 2245).
NOG HEDEN TEN DAGE EEN GEVLOEKTE STAD
Titus kwam hout tekort voor de kruisen
MIET ver van Bethlehem, waar Jezus werd geboren, ligt Jeruzalem,
de oude hoofdstad van Palestina. Jeruzalem, dat evenals Beth
lehem nog altijd tot onze verbeelding spreekt. Maar wat een ver
schil. Bij de gedachte aan Bethlehem is het ons alsof wij in de
verte de kerstklokken horen luiden. Het kost ons weinig moeite
om de sterrennacht mee te beleven waarin de herders op het veld
plotseling de hemelse gestalte zagen verschijnen, die hun de geboor
te van de Zaligmaker aankondigde en het is ons alsof de melodie
der hemelse koren ons nog in de oren klinkt.
Maar de gedachte aan Jeruzalem verwekt bij ons een totaal
andere stemming. Jeruzalem heeft Christus even beslist verworpen
als Bethlehem hem aannam. Voor ons besef zit er iets wrangs in
de gedachte aan Jeruzalem.
relden, staan hier tegenover
elkaar. De hartstochten laaien
ogenblikkelijk en fel op.
Temidden van die gistende
wereld leefde Christus en het is
geen wonder, dat men van hem
niet '„terug'1 had. Zijn prediking,
die het regelrecht op iedere mens
had begrepen, viel bij het on
stuimig levende volk niet in de
smaak. Men had Hem graag ge
accepteerd als volksmenner, ais
leider van een opstand. Zoals
men Jezus ogenblikkelijk eerde,
toen hij op Palmpasen als een
vorst de stad scheen binnen te
rijden. De opstand, de strijd, de
haat, de vijandschap, dat was het
waarmee men het volk wel ach
ter zich kon krijgen. Maar de
wereld te winnen door liefde,
WANNEER wij heden het Heili
ge Land bezoeken, vinden
we nog iets terug van de sfeer
van Jezus' dagen in Bethlehem,
althans in het landschap. Komen
wij te Jeruzalem, dan zijn de
stoffelijke herinneringen aan het
verblijf van Christus in die stad
volkomen weggevaagd. Wat men
in de Heilige Grafkerk en andere
plaatsen nog probeert vast te
houden aan stenen herinnerin
gen van Christus, berust op zijn
best op vermoedens.
Evenwel, zo de letterlijke
sfeer hier ontbreekt, het geeste
lijk klimaat van Jeruzalem is in
alle opzichten nog aanwezig. Hst
is een stad met een vulkanische
natuur. Nationaliteiten, ja we-
zoals' Christus wilde, dat beviel
de mensen niet.
ZIJN PROFETIE
Herhaaldelijk heeft Jezus
getracht Jeruzalem ervan te
overtuigen, dat er geen vrede
kon bestaan zonder deze liefde.
Maar men heeft naar Hem niet
willen luisteren. De Bijbel, die
helemaal niet van sentimentele
verhalen houdt, vertelt ons, dat
Jezus tenslotte wenend naar
Jeruzalem keek en dat hij de on
dergang van deze stad voorspel
de.
Die ondergang is gekomen.
Wat het mensdom in Jeruzalem
gezaaid had, dat moest het ook
maaien. Een beestachtig lot is de
stad ten deel gevallen in het jaar
70 na Christus.
Er waren toen bijna veertig
jaren verlopen sinds men Chris
tus buiten de stad had laten
brengen om hem daar te doen
sterven aan het kruis. Velen van
degenen, die hem toen aan het
kruishout zagen hangen, hebben
bij de verwoesting der stad dooi
de Romeinen eenzelfde lot onder
gaan.
Men denke zich in: vijf maan
den lang belegerde Titus de stad.
Elke dag liet hij minstens vijf
honderd gevangenen en over
lopers van de Joden aan het
kruis slaan, zodat rond Jeruza
lem de stad had een omtrek
van ruim zes kilometer over
al waar men kijken kon da lijken
Zover het
oog reikte
zagen de
inwoners
van het
belegerde
Jeruzalem
de kruisen
verrijzen
met het
afschrik
wekkend
toekomst
beeld van
hun eigen
lot
verwoesting en plundering va»
de stad en zelfs het doodvonnis,
dat Titus liet uitspreken over
iedere soldaat, die betrapt werd
op moord of plundering, kon ze
niet weerhouden. Aldus ging ook
de tempel in lichter laaie. Gans
Jeruzalem werd met de grond
gelijk gemaakt. De profitie van
Christus, dat geen steen op de
andere zou worden gelaten,
kwam ten volle uit.
tot een der mooiste steden van
DE VLOEK BLEEF
PN de vloek, die Christus liet
horen op de stad, die zich in
alle eeuwen van hem heeft af
gekeerd, geldt nog. Geen enkele
stad ter wereld waar het „vrede
op aarde" zo weinig in praktijk
gebracht is. Ook nadat Jeruzalem
van lieverlede een eeuw later
geheel was herbouwd, vloeide
talloze malen bloed in de straten.
Wij denken aan de opstand
onder Bar Kochba in de tweede
eeuw, aan de verovering in 1099
door Godfried van Bouillon, aan
de conflicten onder het wisse
lend bestuur in de volgende
eeuwen, maar ook aan het hand-
troffen restte de soldaten nog gemeen tussen Arabieren en
bomen rond de stad kappen maar
tenslotte kwam hij hout te kort
om nieuwe kruisen te laten ma
ken
DE ONDERGANG
DE geschiedschrijver Flavius
Josephus, die zelf tot de ge
vangenen van de Romeinen heeft
behoord, stelde een uitvoerige
kroniek samen van de belege
ring en val der stad. Men kan
zich van een daar heersende
ellende geen beeld vormen. Na
een uithongering van vijf maan
den was er niets menselijks meer
overgebleven in de gedragingen
der burgers. Men slachtte zelfs
kinderen om zich met hun vlees
te voeden. Wie het ongeluk had
om er welgedaan uit te zien,
liep gevaar gevangen genomen
enwreed gemarteld te worden,
omdat men vermoedde, dat zo'n
gezond uitziend mens wel over
geheime voorraden zou beschik
ken.
Nadat de legioenen van Titus
eindelijk de dodenstad hadden
ingenomen want er werden
meer lijken dan levenden aange-
één taakde volkomen verwoes
ting van de stad.
Nu was Jeruzalem onder d°
regering van Herodus en zijn op
volgers verfraaid en geworden
de toenmaals bekende wereld.
De tempel, dezelfde die Jezus
nog had betreden, was een bouw
werk van de eerste orde gewor
den. Titus had deze tempel graag
willen behouden. Maar hij ver
mocht zijn soldaten niet' meer in
toom te houden.
Vijf maanden lang hadden zijn
der Joden hingen. Titus liet alle mannen hun zinnen gezet op
Joden in 1933 en de jaren daarna
en aan de latere onlusten in de
periode sedert 1946. Het is een
gedeelde stad vol dreiging.
Het vredige Bethlehem en
acht kilometer verder het
woelige Jeruzalem. Twee plaat
sen, die het begin en het eind
van Jezus' leven markeren en
die leren, dat alleen maar geluk
en vrede is bij hen, die van goede
wil zijn.
H. DE JONG.
(Nadruk verboden.),