EIGEN HAARD DELFTS BLAUW Het garantiebeleid voor de landbouw Zakdoeken Eric de Noorman - De vlammende gesel Een idee voor de dames voor Sint Nicolaas! Waar het geboren wordt Bouwaktiviteit in de eerste negen maanden van 1960 Midwinterblazen Radio en Televisie "Vrijdag 25 november I960. DE V R I.T F. "EEUW Pagina 5 Hot kernprobleem van het ga rantiebeleid bestaat uit het zoe ken van een verantwoorde syn these tussen een bescherming van de landbouw tegen de on evenwichtigheid van de agrari sche markt en het bevorderen van een op de afzetmogelijk heden afgestemde omvang en i ichting der agrarische produk- tic. Aan deze centrale toesteiling bevordering van een zo effec tief mogelijk aandeel van de landbouw in het nationale pro- dukt en bevordering van een tcdelijk bestaan in de landbouw beoogt het complex garantie- ïcgelingen voor 1960/61 te be antwoorden. Het samenhangende complex van garantieregelingen dient in zijn geheel en dus niet op on derdelen getoetst te worden aan de vraag of het complex de verantwoorde synthese, die de minister van Landbouw en Vis serij bedoelt, bevat. Op deze basis heeft minister Marijnen in de memorie van Antwoord op 't voorlopig verslag der Tweede Kamer omtrent de nota inzake de praktische uitwerking van het garantieceleid, het bestaan de complex regelingen nader toegelicht en verdedigd. Het is de minister niet moge lijk in het raam van de synthese van het garantiebeleid exact de waardering van de onderschei dene beleidsfactoren in geldsbe dragen uit te drukken. Hij kan dan ook geen opgave verstrek ken van de opbouw van de ga rantieprijzen en de daarin opge nomen produktiviteitsruimte. Een dergelijke mathematische benadering van het garantiebe leid acht de bewindsman bepaald ongewenst, zo min als het vraag stuk uitsluitend kostprijsteeh- nisch dient te worden benaderd. Wel zet de minister uiteen, op welke wijze rekening is gehou den met het z.g. faseverschil tus sen het produktiviteitspeil in de kostprijsberekeningen en het in de kostprijsberekeningen ver werkte loonpeil. De op de kost- Een leuk doosje reeds vanaf1,50 per doos Losse ZAKDOEKJES vanaf 45 ct. Enorme keuze van de bekende merken: Obelish. Swan, Pyramide, Stoffels enz. enz. ARSENAALSTRAAT 5 TERNEUZEN Uit gcgèvens van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt, dat in de eerste negen maanden van 1960 aan woningen en 'an dere gebouwen (zonder normaal onderhoud en werken van min der dan ƒ2000) voor een bedrag van 2023 min werd geprodu ceerd, een stijging van rond 5 procent t.g.v. de overeenkomsti ge periode van 1959. In de sec- lor woningen bedroeg de pro- duktie ('J022 min (daling 3 pet). vm een' aantal andere sectoren zijn-de iproduktiebedragen: be drijfsgebouwen voor dc nijver heid 292 min (stijging 12 pro cent), bedrijfsgebouwen voor handel en verkeer 177 min (stijging 24 proeent), gebouwen voor gezondheidszorg en hygiëne ƒ77 min (stijging 26 pet. en scholen 167 min (daling 5 pet). Uit de gegevens per kwartaal blijkt, dat de produktie in het 3e kwartaal van 1960 ongeveer 2 pet boven betzelfde kwartaal van 1959 lag (woningbouw 7 pet lager). Het volume van dc begonnen werken in de categorie gebou wen bedroeg 2135 min, hetgeen ƒ120 min (6 pet) meer is dan in de eerste negen maanden van 1959. De grootste stijging deed zich voor in de sector nijverheid (74 min of 29 pet) en in de sec tor handel en verkeer 62 min of 42 pet). De woningbouw daar entegen vertoonde een lichte da ling (2 pet). In de eerste negen maanden van 1960 werden in opdracht van particulieren 35.890 woningen in uitvoering genomen. Dit is 57 pet van het totaal aantal begon nen woningen. In dc overeen komstige periode van 1959 was dit aantal 34.742 of 53 pet van het totaal. Bij de voltooide wo ningen beliep het percentage particuliere bouw in 1960 en 1959 (eveneens over de eerste drie kwartalen) resp. 49 pet en 41 pet. Het aantal woningen zonder rijkssteun waarvoor een gemeen telijke bouwvergunning is ver- VERZENDING VAN ZEEPOST Met dc volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn be zorgd, staan achter de naam van het sclvip vermeld. Argentinië: m.s. ..Montferland'' 27-11 s.s. „Libertad" 1-12 Australië: s.s. „Oriana" 28-11 m.s. ..Riederstein" I-12 Brazilië: m.s. ..Montferland" 27-11 Erits Oost-Afrika: s.s. „Euphratc" 28-11 Canada: s.s. „Arkadia" 27-11 s.s. „Queen Mary" 29-11 s.s. „Korendijk" 30-11 Chili: m.s. ..Worms" 1-12 Indonesië: s.s. „Elpenor" 30-11 Ned. Antillen: m.s. Sokrates" 30-11 Nieuw-Zeeland: s.s. „Southern Cross" 30-11 Suriname: s.s. „Jersbek" 1-12 Unie van Zuid-Afrika en Zuid-YVest-Afrika: m.s. ..Carnarvon Castle" 27-11 s.s. Rempang" 29-11 s.s. „Grijsbok" 3-12 leend bedroeg in dc eerste negen maanden van 1960 11.224 tegen 1998 woningen in dezelfde perio de van 1959. Aan weg- en waterbouwkun dige kapitaalswerken werd in de periode januari-september 1960 voor een bedrag van ƒ494 min geproduceerd, hetgeen ruim 15 pet meer is dan in hetzelfde tijd vak van 1959. Het ingang van a.s. zondag, dc eerste Adventsdag, kan men vooral in het, Oosten van Neder land weer luisteren naar de ge luiden van de Midwinterhoorn. Kik jaar wordt met Kerstmis een concours voor Midwinterhoorn blazers gehouden. Het concours zal dit jaar in Saasveld plaats vinden. Foto: lie 11-jarige Jozef Ivolin- sehot uit Saasveld heeft met, bla zen a| verscheidene keren een eerste prijs behaald. prijzen gebaseerde garantieprij zen, die primair van betekenis zijn voor de akkerbouwbedrijvcn zijn n.l. alle op een hoger niveau vastgesteld dan bij toepassing van de tot dusver gevolgde methode het geval zou zijn ge weest. Daarbij is tevens reke ning gehouden met de wens om via een wijziging van de prijs verhoudingen de tarwe- en de suikerbietenteelt iets af te rem men ten gunste van de teelt van voedergranen. Bij de bepaling van de toeslag, die verstrekt zal worden op de fabrieksaardappelen het sluit stuk van het complex garantie regelingen voor het veenkolo niale 'bedrijf zijn de prijzen van rogge, haver en fabrieks aardappelen, waarop de toeslag zal worden gebaseerd, iets hoger gesteld dan de kostprijzen, resp. nl. 28,28,65 en 6,95 per 100 kg. Behalve het faseverschil heeft in dit verband ook het streven naar een evenwichtige opzet van het voor de Veenkolo niën bestemde beleid een rol ge speeld. Voor de garantieregelingen, die primair van betekenis zijn voor de weidebedrijven en de ge mengde zandbedrijven dc ga rantieprijs voor melk cn de toe slag voedergranen lichte gron den is met het faseverschil rekening gehouden in de hoogte van de toeslag. Daarbij is over wogen, dat de garantieprijs voor de weidebedrijven reeds een zekere ruimte inhoudt, terwijl langs deze weg een wijziging in de prijsverhouding melkvoe dergranen kon worden gebracht, die een remmende invloed kan uitoefenen op een eventuele overschakeling van de akker bouw op de melkveehouderij. De afwijking van de suiker- bietenprijs (ƒ51,50) van de vraagprijs van het Landbouw schap (ƒ53,— houdt verband met het feit dat in de overigens niet gemotiveerde vraagprijs een verhoging van de winstmarge is opgesloten, die de minister met het oog op beoogde wijzigingen in de onderlinge prijsverhoudin gen niet kan aanvaarden. Tegenover de afwijking van dc garantieprijs voor melk op de gemiddelde kostprijs (ƒ28,30) van dc vraagprijs (ƒ28,65) plaatst dc minister de verhoging van de toeslag lichte gronden van 150 tot 200, welke 50 verschil per hectare graantoe- slag theoretisch neerkomt op 0,40 per 100 kg in de zandge bieden voortgebrachte melk en in totaal 11.5 miljoen betekent. Het handhaven van het gega randeerde produktiekwantum melk op 5 miljard kg dient ge zien te worden in het licht van de tweeledige doelstelling van het landbouwbeleid en de dooi de minister bedoelde synthese tussen het bevorderen van ccn redelijk bestaan in de landbouw en de op de afzetmogelijkheden afgestemde omvang en richting der agrarische produktie, die bo vendien moet passen in het raam van het algemene financiële be leid. Deze beperking tot 5 mil jard kg moet inderdaad gezien worden als een onder dc gegeven omstandigheden geboden afwij king van een garantie op basis van de gemiddelde landelijke kostprijs. Aan de draaibank. Het mes is op de juiste hoogte gesteld en schraapt de overtollige, nu nog zachte klei van de schijf, die met de voeten in beweging wordt gebracht. Het bord is na een maal bakken get eed voor beschil dering cn zal na het glazuurbad. dat over de beschildering heen komt. opnieuw gebakken worden, waarna weer 'n stuk blauw delfts aardewerk gereed is. Op de voor grond de gipsvormen waarmee vazen van eenzelfde model wor den gemaakt Reeds drie eeuwen lang handhaaft zich 'n fraai handwerk (Van onze verslaggever) Delft (P P) - In het schildersatelier van „De Porceleyne Fles", Delfts oudste aardewerkfabriek, heerst een doodse stilte. Met recht zou men kunnen zeggen, dat het vallen van een speld een luidruchtig lawaai betekent, een lawaai, dat de schilders zou kunnen afleiden van hun artistieke arbeid, waarop zij zich volkomen concentreren. Een aantal jongelui werkt hier uiterst nauwgezet aan hun werkstuk ken en zelfs door ons binnenkomen laten zij zich niet afleiden. Nauwkeurig kijkend naar het model of de foto, of hun fantasie de vrije loop latend, brengen zij op de borden en vazen de zwart uit vloeiende penseelstreken aan, die straks gedurende het bakken tot het decor zullen worden van wat voor buitenstaanders het „Delfts blauw" is. Voor de buitenstaanders, want in de fabriek van de „Porceleyne Fles" wordt nooit over „Delfts blauw" gesproken, maar geldt alleen de uitdrukking „blauw Delfts", dit in tegenstelling tot het wit Delfts aardewerk en andere Delftse kleuren. Terwijl wij onze ogen de kost ge ven, vertelt onze leidsman ons het een cn ander over „De Porceleyne Fles" cn naarmate wij daar meer over horen, groeit onze belangstelling cn blijven wij soms verbaasd staan kij ken naar al de pracht en praal om ons heen. ,,De Porceleyne Fles" heeft ccn zeer rijke historie, want in 1953 vierde zij haar driehonderdjarig bestaan. Zij werd ten tijde van de grote kera mische bloei in Delft gesticht door David van de Pyet in 1653. Delft telde in deze dagcn ongeveer 30 pottcbakkerijsn, maar en dit is zeker de grootste verdienste van de diverse eigenaars „De Porceleyne Fles" is de enige fabriek die zich tot heden heeft kunnen handhaven, on danks de grote en dikwijls zeer zware moeilijkheden in de loop van deze drie eeuwen en de concurren tie, o.a. van het Engelse aardewerk en het Franse en Duitse porcelein, die de Delftse aardewerk industrie zoveel schade toebracht. Door zich aan te passen aan de moderne tech niek heeft men zich echter een vas te afzet verworven en neemt men thans een monopolie-positie in. Chinese inspiratie Het was het prachtige Chinese por celein, dat de Delftse pottebakkers in de 17de eeuw inspireerde tot een verfijning van de techniek, die ook met aardewerk goede resultaten gaf. Joost Thooft, een jong Delfts ingenieur, blies de traditie van de Delftse Plateelbakkers nieuw leven in. Onder zijn leiding hervatte „De Porceleyne Fles" op 'n nieuwe basis de vervaardiging van het met de hand geschilderde blauw .delfts aar dewerk, waarbij de oude Cornelis Tulk de leermeester van een nieuw corps jonge schilders werd. Als artistiek adviseur werd de me dewerking verkregen van A. Ie Com- te, die aan de poly-technische school (do huidige Technische Hogeschool) decoratieve kunst doceerde. Spoedig associeerde Thooft zich met A. La- bouchere, die door ziekte van Thooft reeds enkele jaren de leiding alleen op zich moest nemen en de fa briek tot grote bloei wist te bren gen. In de prachtige showroom bezichti gen wij de produkten, die door ,,De Porceleyne Fles" worden ver vaardigd, want het is niet alleen het „blauw delfts" dat de fabriek verlaat. Ook herinneringstegels wand en vloertegels, alsmede bouwkera- miek en vuurvaste stenen voor de ovenbouw. Afzonderlijk van dit alles staat het „oude" aardewerk. Oud Delft* en Willem XII Een antieke kast trekt onze aan dacht en wanneer wij daarin kij ken, vertelt onzG gastheer ons hoe Koning Willem III in 1887 deze col lectie oud delfts aan „De Porceley ne Fles" schonk, als blijk van zijn waardering en belangstelling voor de herleving van het oude handwerk. Deze collectie bleek voor de schil ders ook een gloedvolle bron van in spiratie en menig kunstenaar want. dat zijn zij ongetwijfeld heeft in spiratie gevonden in een van de ge schonken stukken en schitterende resultaten bereikt. In de andere toonzaal vinden wij collecties wit delfts, het Pijnacker- aardewerk terwijl ook de invloed van „moderne" kunst in produkten van jonge medewerkers merkbaar is. Grillige schilderingen op borden en vazen in parelmoerachtige tint geven de produkten 'n prachtige weerschijn en zijn éen lust voor het oog. Het Picasso-achtige doet de leek niet vreemd aan, want ook dit aardewerk heeft een eigen, bijzondere attrac tie. In dc bakkerij Met een laatste blik op de prachti ge kruiswegstatie, de ingelegde vloer en de magnifieke reliëfwerken, be treden wij de bakkerij cn merken nu direct de verandering van sfeer. Hier geen doodse stilte, hier geen pracht en praal, maar de noeste ar beid van de arbeiders, die in gips vormen de grijze, brei-achtige mas sa gieten of op de draaischijven met klonten witachtige, uit Engeland afkomstige klei dc vormen maken, waarop straks de schilders de decors aanbrengen. Behalve over vakkennis moeten de draaiers zeer zeker over 'n kunstzin nige aanleg beschikken, want onder hun handen groeit de klei uit tot een pul, schaal of vaas, die straks wie weet waar op tafel zal tronen als een bewijs van gestage arbeid. Na«hct gieten of draaien worden de verkregen vormen gebakken, waar na ze door de.schilders met de hand worden beschilderd. Hiervoor wordt een speciale verf gebruikt, die op het aardewerk een zwarte kleur achterlaat, maar, nadat het voorwerp in het glazuurbad is gedoopt en ten. tweede male in ovens van een straatlengte lang is gebakken, blauw wordt. Na afkoeling is 't blauw delfts aardewerk dan gereed. Opleiding cn praktijk. Nog verhit van het staan bij de ovens waarin dag cn nacht de wagens met aardewerk dat in vuurvaste dozen (z.g. cassettes) is verpakt, worden binnengereden, vernemen wij iets over de vorming van de jonge schil ders. Een 5-jarige opleiding op de teken academie waarborgt, dat de fabriek de beschikking krijgt over uitsteken de krachten, terwijl daarnaast een langdurige opleiding op de schilder.* ateliers de jongelui hiertoe be hoort ook een aantal meisjes tot volwaardige krachten voor 't bedrijf maakt. Gemiddeld genomen kan men zeggen dat zij na 5-10 jaren bet vak tot in de puntjes verstaan en prachtige werkstukken afleveren. Pronkstukken, die door de glanzende, fluweelachtig glazuur van elke imita tie zijn te onderscheiden, ook voor de leek. Maar die leek zal, wanneer hij met de diverse produkten van deze bloeiende industrie geconfronteerd wordt, niet gemakkelijk een keuze kunnen maken uit al het prachtige aardewerk, dat „De Porceleyne Fles" de enige fabriek, die 't echte blauw delfts aardewerk vervaardigt, biedt. Een oude meester in het vak legt de laatste hand aan 'n delftsblau we pul, die later, wie weet waar, als pronkstuk een kamer zal sie ren. Op de voorgrond, aan de wand en op de schoorsteen staan reeds fraaie exemplaren van zijn noeste arbeid. ZATERDAG 26 NOVEMBER HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.15 Gewijde muz.; 7.30 Voor de jeugd; 7.40 Gram.; 7.45 Morgen gebed en overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gram.; 8.50 Voor de vrouw; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Klassieke en moderne meester werken uit de Franse muz.-lite- ratuur; 10.45 Gram.; 11.00 Voor de zieken; 11.45 Gr.; 12.00 Mid dagklok; 12.03 Metropole orkest (om 12.3012.33 Land- en tuin- bouwmeded.); 12.50 Act.; 13.00 Nws; 13.15 Zonnewijzer; 13.20 Lichte muz.; 13.50 Voor de jougd; 14.00 Amateursmuz.; 14.20 Kunst- kron.; 14.50 Franse les; 15.10 Gr.; 15.30 Voor de jeugd; 16.00 Gregoriaanse zang; 16.30 Instr. octet; 16.50 Lichamelijke opvoe ding en sport, lezing; 17.00 Voor de jeugd; 18.00 Gitaarspel; 18.15 Journalistiek weekoverz.; 18.25 Lichte muz.; 18.45 En nu mijn geval, vragenbeantw.; 19.00 Nws; 19.10 Act.; 19.25 Memojandum; 19.30 Licht progr.; 19.50 Licht baken, lezing; 20.00 Kamerork.; 21.00 U bent toch ook van de partij?, lezing: 21.10 Gevar. pro gramma; 22.25 Boekbespr.; 22.30 Nws; 22.40 Wij luiden de zondag in; 22.45 Samenspraak der her ders, lezing; 23.05 Meesterwer ken v. d. religieuze muz., muzik. lezing; 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws; 8.18 Gram.; 8.50 Voor U en Uw gezin, lezing; 9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10 Gram.; 10.00 Samen 28. Als een losspringende veer komt dc Noorman in actie cn hij handelt zó snel, dat Prit het nau welijks volgen kan... In één be weging glijdt hij van zijn paard, rukt een paar pijlen uit de koker en stormt langs 'n smal brokkelig paadje, recht op de verborgen boogschutters toe. Met al de kracht, die hij uit zijn longen kan persen, slaakt hij een door dringende alarmkreet en gelijk tijdig flitsen de eerste pijlen dc laffe overvallersttegemoet. Terwijl de echo's van zijn stem langs de wanden van het ravijn kaatsen en dc ruiters beneden hevig verschrikt hun paarden tot staan brengen, ziel de Noorman met voldoening één der sluip schutters krampachtig wankelen, maar de tweede grijpt hem bij de schouder. Razend van woede zendt de Noorman het tweetal zijn pijlen tegemoet, zo snel hij kan.maar hoewel hij zeker weet tenminste één geraakt to hebben, kan hij hun vlucht niet beletten. Weinige tellen later is dc Noorman ter plaatse.... een flauwe indruk in het gras is zijn enige houvast en grimmig zet hij na... tot hij een paar honderd meter verder diepe hoefindrukken ontdekt cn dan weet hij, dat verdere achtervol ging geen zin heeft.... Grimmig keert hij naar de plaats terug waar de kerels ge legen hebben, in de hoop daar misschien nog aanwijzingen te vinden.... als hij eensklaps een gerucht hoort... dan een snelle beweging in dc struiken om hom heen... cn de Noorman ziet zich ingesloten door drie nomaden- krijgers, wier bogen met dode lijke zekerheid op hem gericht zijn. thuis, lezing; 10.05 Morgenwij ding; 10.20 Gevar. progr.; 12.00 Lichte muziek; 12.30 Land- en tuinbouwmeded.; 12.33 Nieuws; gram, met comm.; 13.00 Nieuws; 13.15 Sportuitz.; 13.40 Lichte muz.; 14.00 Voor de jeugd; 14.35 Gevar. progr.; 16.45 Vragenbe antw.;' 17.00 Jazzmuziek; 17.30 Weckjourn.; 18.00 Nws en com mentaar; 18.20 Jazzmuz.; 18.35 Zigeunermuz.; 19.00 Kunstact.; 19.30 Actie Toltèn; 19.55 Deze week, lezing; 20.00 Nws: 20.05 Gevar. progr.; 21.15 Soc. comm.; 21.30 Lichte muz.; 22.00 Scara- mouche, hoorspel (dl. 7); 22.30 Nieuws; 22.40 Licht progr.; 23.05 Oude popul. gram.; 23.25 Gram.; 23.55 Nieuws. Televisieprogramma's. NED. TV: 17.00—17.30 Voorde kinderen; 20.00 Journ. en weer- overzicht; 20.20 Actueel progr.; 20.30 De dans door de eeuwen heen, licht progr.; 21.00 Amus. muz.; 21.2022.20 In de hoofd rol: Te gast bij Mies Bouwman. BRUSSEL (VI.): 12.00 Nieuws; 12.03 Amus. muz.; 12.30 Weer bericht; 12.35 Gesproken aperi tief; 12.45 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Muzik. kaleidoscoop; 14.30 Gevar. progr.: 16.30 Zang en piano; 16.30 Kamermuz.; 17.00 Nieuws; 17.10 Dagklapper en lit. kal.; 17.20 Liturgische gezangen; 17.30 Gram.; 17.45 Engelse les; 18.00 Orgelrecital; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nws; 19.40 Popul. muz.; 20.00 Cabaret; 21.00 Zigeu nermuz.; 21.15 Amus. ork.; 22.00 Nws; 22.15 Verzockprogr.; 23.00 Nieuws; 23.05 Gevar. muz.; 23.55 Nieuws. VL.BELG. TV: 17.00—18.00 V. d. kinderen; 19.00 Tussen water en wind, filmprogr.: 19.30 De week in beeld; 20.00 Nws; 20.30 Quizprogr.; 21.00 TV-Icuill.; 21.30 Zangreeital; 22.00 Dc ontdekking van de oceaan, rep.; 22.30 Nws.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 7