Verwarring rondom Sint Meester Koekebakker moest zèif de koekplank kunnen snijden Sinterklaasweek jeeót eler traditie Woensdag 23 novemfcer '60 SINT NICOLAASNUMMER - DE VRIJE ZEEUW Pagina 9 door dr. P. H. RITTER TIPS VAÏV ST. NICOLAAS SYMBOLIEK EN HISTORIE IN HET HANDWERK Heilige en beschermheer Van Sinterklaas tot Santa Claus Pere Noël Eén van de lichtpunten van onze tijd, die het leven kapot slaat tegen de vlakte der vulgari sering is, dat de legende nog niet geheel is ge storven. Ziet hier de blijde achtergrond van Sinterklaas. In een periode, die de afstand van ver van ejkaar gelegen werelddelen tot enkele etmalen terugbrengt, huppelt het paardje van Sinterklaas nog braaf op en neer en hoewel meer dan één luchtvaartmaatschappij aan de goede Heilige een veilige overtocht kan bieden in een luttel aantal uren, staan wij nog altijd aan de kade, om de stoomboot uit Spanje te zien aankomen. De geschenken, waarmee de bisschop onze kinderen opgetogen maakt, worden niet uit vliegtuigen „gedropt" (o akelig anglicisme, ik denk er altijd bij aan snoepgoed), neen zij glij den behoedzaam door de schoorsteen in het schoentje, dat in de nacht der verwachting met sluit om kleine voeten, maar door een be schikking van het jonge hart aan het brave paard is afgestaan. Niet de neonlampen schijnen op Sinterklaas avond door de bomen, maar de oude maan, rnet haar betoverend licht. Sint Nicolaas betekent kindervreugde en kin dervreugde betekent mensengeluk. Het woord „geluk" is een machtig woord in een tijd van koude oorlog, je durft het niet aanraken. Maar Sinterklaas legt het als een stralende waarde op onze tafel. Zorgen en angsten worden weg- gezongen door het koor van heldere kinder stemmen en op die ene avond van het jaar leven wij in een verkwikkende onbekommerd heid. Is het, temidden van de vele duisternissen waarin wij vertoeven, geen zegen, dat enige hardnekkige legenden zich handhaven, die zijn geworteld in de spontane, menselijke natuur? Niet altijd nemen wij deel aan de jachting van het leven, niet altijd verliezen wij ons in de alzijdige versombering. Er zijn een paar ogenblik ken in de jaargang, waarop- wij tot rust komen, waarop wij ons verdiepen in het sprookje, dat vele geslachten lang door de ouderen aan de jongeren is overgedragen en dat de glans van een ver ver leden in zich heeft, het sprookje, dat dan niet meer een droom is, maar een door leefde werkelijkheid. Sinterklaas is de blijmoe-' digste van alle overleverin gen. De „goedheilige" man is de exponent van het gelukki ge gezinsleven en daarmede de vertegenwoordiger van een waarde, waaraan Neder land nog altijd gehecht is. Hij beweegt ons tot meer dan genieten van zijn levensver haal en van zijn avonturen. Hij roept ons op, om actief bezig te zijn, om deel te nemen aan zijn feest, dat ieder jaar weer een nieuwe schakering heeft en nieuwe verrassingen bereidt. Het is geen rozige sproke, waarin hij is geplaatst. Het strenge, bestraffende element is in hem aanwezig, maar ook de jolijt, wij zouden haast zeggen het onbekookte. Want het is tegenwoordig een gevaarlijk werk, op een paard over de daken te rij den, met al die televisie-an tennes Sinterklaasavond is de avond van het gereinigd ge voelsleven. Een Sinterklaas feest kan nooit uitlopen in een sentimentele stemming, omdat de daden van de Sint en van de mensen die hem omringen, altijd met humor zijn doorsprenkeld. En dan is er dat prachtige aan Sin terklaas, dat op zijn avond de mensen elkaar de waar heid mogen zeggen. Wij zul len de kinderen met de gard niet al te lastig vallen, maar wij hopen, dat zij tussen vol wassenen hevig zal worden gezwaaid. Sinterklaas is een veelzijdi ge man. Hij is de straffer en de strooier, hij is de ruiter- te-paard en hij is de zacht zinnige grootvader, die in de leunstoel aan de kinderen zijn verhalen vertelt. Hij doorbreekt de moderne levensstijl met de herinne ring aan de „goede oude tijd". Wij weten wel, dat die oude tijd niet altijd zo goed geweest is, als hij ons op de pakjesavond tegemoet komt, maar wij beleven dan toch een illusie, die heilzaam is voor de gezondheid van onze ziel, die een afleiding nodig heeft van de actuele beslom meringen. En daarom lezers, laten wij voortgaan met voor de handhaving van Sinter klaasavond propaganda te maken. De courant, uw levens gezellin. zal altijd weer deel nemen aan het vrolijke feest. Er is geen enkele volksge woonte die zo verkwikkend en bekoorlijk is als de be stendiging van de traditie van de vijfde december. Warm water en tgele) zeep zijn nog altijd de beste mid delen om roet e.d. van gezicht en handen te verwijderen. 0 De post heeft het al druk ge noeg met het verzenden van de aangeboden Sint Nicolaas- pakketten. Stuur daarom ook eens wat per brief. U bent wel gebonden aan afmetingen, maar deze zijn nog vrij be hoorlijk. Een brief mag ten hoogste 2 kilogram wegen, de grootste afmeting mag 60 cm bedragen, terwijl de lengte, breedte en hoogte samen niet meer mogen bedragen dan 90 cm. En verzend vroeg 0 Een boterletter moet als volgt verzonden worden: een pas sende doos, bekleed met vet vrij papier, een stuk karton zo groot als de bodem van de doos, eveneens bedekken met vetvrij papier, de ietter met een gekleurd lintje vast binden, de overschietende ruimte opvullen met papier. 0 Om zoekraken van het pakket te voorkomen, legt u binnen in de doos nog een extra pa piertje met het volledige adres van bestemming. Ge bruik geen visitekaartje als label, doch een stevig stukje karton en bevestig dit met een behoorlijk touwije aan de doos. Plakt u het adres op de doos, dan niet alleen maar de hoeken bestrijken met lijm, maar het gehele etiketje. 0 Vraag inlichtingen op het postkantooi. welk papier een bint-Nicolaaspakket naar het buitenland moet vergezellen. Vraag ook, of hetgeen u ver zenden wilt, wel mag worden uitgevoerd. Voor liet buiten land zijn altijd nodig: een bui. tenlandse adreskaart en een aantal 'soms 1, vaak echter méér) douaneverklaringen. 0 Eventuele vloeistoffen moet men verzenden in een goed gesloten fles, in een stevige kist. De fles in papier wikke len en de ïuimte opvullen met ruim houtwol. Op het pakket dient u een aantekening te stellen van „Breekbaar" en „Deze kant boven". WABE KUNSTWERKEN UIT DE OUDE DOOS Wanneer wij tegenwoordig inkopen doen voor het Sint-Nicolaas- feest, dan worden veel de speculaas, of taaipoppen gekocht om de speculaas of het taai-taai. De vorm van het produkt doet slechts weinig ter zake. Zoveel is er van de symboliek van het geven van deze poppen afgedaan, dat we Mientje rustig een speculaasvrijster geven en Karei een manlijke taaifiguur. „Het gaat toch maar om de lekkernij", meent men. Dit verschijnsel is een onderdeel van de totale vervlakking die wij kunnen constateren ten aanzien van veel symboliek. De diepere betekenis van vele oude gebruiken ontgaat de moderne mens en daarmee gaat ook de romantiek verloren. Het is triest, maar ten slotte een feit, waaraan weinig valt te veranderen, het is een neven verschijnsel van de ontwikkeling der moderne tijd. In vroeger jaren leefde de symboliek volop in ons volks leven en daarvan werd door de ambachtsman dankbaar gebruik gemaakt om zijn kunstzinnige capaciteiten uit te leven. Het is trouwens een feit, dat in vervlo gen eeuwen er meer kunstzin, orginaliteit en persoonlijk crea tief vermogen van de ambachts man werd gevraagd dan tegen woordig. Dat zien we duidelijk geïllu streerd in het beroep van koeke bakker. In onze tijd is daar bij zonder veel fabriekswerk bij en slechts nog incidenteel hand werk. Doch vfoeger was het alles handwerk wat de klok sloeg. In de drukke tijd voor het Sint-Nicolaasfeest werkte de koekebakker bijna dag en nacht om er voor te zorgen dat hij een behoorlijke voorraad had voor zijn klanten. Vooral waar het ging om het vervaardigen van de speculaas-'en taaipoppen kon hij zich danig uitleven in zijn kunst zinnige neigingen. Er waren namelijk kockebak- kersgilden, die het eigenhandig snijden van een fraaie koekplank Koning Willem I als exameneis stelden voor het behalen van de meestertitel. Uit die oude tijd bekende koekplan- ken bewijzen ons duidelijk, tot welk een opmerkelijke artistieke prestaties de leden van het koe- kebakkersgilde in staat waren. Er zijn bijzonder fraaie exempla ren onder, waarbij het opvalt welk een buitengewone aandacht er aan het detail werd geschon ken. VALK, VOS EN VRIJER We zien bijvoorbeeld geschied kundige uitbeelding, zoals Jacoba van Beieren met een valk op de hand. Een dergelijke pop werd in weerwil van het feit, dat zij een vrouw voorstelde toch aan een meisje gegeven en wel in ver band met de symbolische beteke nis die aan de valk werd ver leend, want de valk maakte voor haar jacht pp eei# minnaar. Was de pop van manlijke vorm. dan stelde deze kleine plaaggift haar toekomstige vrijer voor. Ook werden wel dierfiguren gegeven, zoals bijvoorbeeld éen vos, die in dit geval het symbool was van de wijsheid, de' sliprheid. Ook schroomde men vroeger niet om Tiistcfrische voorstellin gen in speculaas te „vereeuwi gen" wanneer men vervuld van het een of ander, daaraan artis tiek uitdrukking wenste te ge ven. Zo zien we bijvoorbeeld een oude koekplank, die Koning Willem I uitbeeldt en we zien er een met een luchtballon er in gesneden. Zeer kunstzinnige uit beeldingen, doch die zijn geïnspi reerd op de belangrijke gebeur tenissen in die tijd. AL VOOR CHRISTUS Overigens dateren dit soort koeken alsmede hun koekpian- ken niet van enkele eeuwen ge leden. Reeds vóór onze jaartel ling kenden de Friezen reeds deze vormen. Alleen werd er geen speculaas of taai in gedaan maar gewoon deeg en zo ontston den fraaie gevormde broden, veelal in de vorm van dieren, die bedoeld waren als offerbroden en die de werkelijke dierenoffers moesten vervangen. Men sneed hiertoe de afbeelding van derge lijke dieren bijvoorbeeld een schaap, een os, enzovoort in het hout en z0 ontstond een soort gietvorm, waarin het deeg ge drukt kon worden. Na het bak ken bleef de vorm gehandhaafd. Uiteraard zijn vrijwel alle hou ten vormen in de loop der jaren verloren gegaan, maar- enkele bleven behouden en van vele an deren weten uit oude geschrif ten hoe zij er uit zagen. Reeds in de veertiende eeuw was het in veel kloosters gewoonte elkaar honingkoeken te geven. Ook deze koeken werden door middel van kunstig bewerkte koekplanken in fraaie vormen gebakken. En na de honingkoe ken. kwamen speculaas en taai taai. DE LOPENDE BAND De oude betekenis van offer- koele verdween langzaam maar zeker en de dierfiguren verande ren veelal in menselijke afbeel dingen. De pop werd een symbo lisch schertsartikel, waarvan men vroeger een dankbaar ge bruik maakte tijdens het Sint- Nicolaasfeest om elkaar er tus sen te nemen. Met de ontwikkeling van de moderne tijd veranderde het handwerk in fabriekswerk, de symboliek ging grotendeels ver loren en nu koopt men zonder op de vorm te letten een zakje van tien volkomen gelijke, niets zeggende taaipoppen om op die manier tien personen een taai lekkernij te geven, ongeacht of het jongens, meisjes, of oudere mensen zijn. Het is jammer, al leeft het aloude Sinterklaasfeest nog vol op onder ons volk, er is toen wel iets van de fijne trekjes verloren gegaan. De bakker snijdt zijn eigen koekplank niet meer cn de klant eet zonder te kijken. De tijd van plezierige verwachtingen, welke nu eenmaal steeds aan het St. Nicolaasfeest voorafgaat, leent zich uiteraard bijzon der tot een soort schatgraven in de rijke voorraad anecdotes, legenden en,ware verhalen" welke jons van de heilige be waard zijn gebleven. En als er bij dit alles iets opvalt, dan is dat wel het feit hoezeer realiteit en legendevorming op vaak merk waardige wijze met elkaar zijn verweven. Bezien we voorts het huzarenstukje dat men op den duur zelfs aan de hand van de Nicolaasfiguur zich een geheel nieuw personage Père Noël, ofwel Santa Claus) heeft gecreëerd, dan wordt het ons enerzijds duide lijk dat de heilige Nicolaas immer fel in ae belangstelling van de mensen heeft gestaan, terwijl hef anderzijds opvalt, dat deze zelf de mensen er niet bepaald toe hebben bijgedragen, dat* het beeld van hun vereerde heilige ons vandaag „zonder franje" gemakke lijk is voor te stellen. Zo wordt het dus een spoorzoeken naar de feiten, door cle mensen van vandaag gedurig omringd met een waar rookgordijn van legenden en onwaarschijnlijkheden, opgedist door de mensen van gisteren. Hoe het zij, om met Louise de Vilmorin te spreken„In den beginne was er een Nico laasNicolaas, de beminnelijke Griekse bisschop, waarvan verhaald wordt dat hij in de vierde eeuw drie kinderen uit den dode opwekte en drie arme meisjes aan een bruid schat hielp. Gezien het feit dat voornoemde drie kinderen door een boosaardig herbergier, eerst vermoord, daarnj, in stukken gesneden en vervolgens als consumptievlees werden in gezouten, mag het geen opzien baren dal hun opwekking door monseigneur Nicolaas als iets buitengemeen mirakuieus werd gezien. Naast, deze bekende legende treft ons echter tevens als een veel teerder, doch niet minder ontroerend en opmerkelijk ver haal, de overlevering welke ons bewaard bleef van zijn geboorte. Op deze dag namelijk zou de kleine pasgeborene allen reeds een duidelijk teken gegeven hebben van zijn ongewone ga ven. Bij het eerste bad dat de zuigeling kreeg, zou hij zich na melijk ineens, rechtop staande in het water hebben opgericht, terwijl o.e geschiedenis ons ver der meedeelt dat het kind leeds toen een getuigenis aflegde van zijn vroomheid „par droit de naissance", acor op de maanda gen en vrijdagen te weigeren de moedermelk tot zich te nemen, omdat dit de dagen van onthou ding waren Zuiver historisch bezien staat eigenlijk niets omtrent zijn le ven volkomen vast, zodat de deur wijd open stond voor de legendevorming. Aangenomen kan echter worden dat het leven van de heilige een samenvatting is van bijzonder welke ons be kend zijn van de authentieke bisschop van Myra en een naamgenoot van hem welke eveneens in de vierde eeuw in Klein-Azië leefde. Jacoba van Beieren met een valk op de hand. (Nadruk verboden.) De heiligverklaring maakte hem niet alleen tot Sint, doch ook tot vermaard volksheilige, die tevens schutspatroon werd van de zeelieden. Werd een in woeste storm in nood verkerend schip immers niet, nadat de zeelui Sint Nicolaas ter hulp riepen, behouden omdat de hei lige de storm had doen beda ren? Een tweede mirakel! Daar mee was er echter nog geen eind gekomen aan het aantal patronaatsschappen, want de scholieren, de graanhandelaren, de bootwerkers, de vissers, de wijnhandelaren, de kuipers, tot zelfs de binnenschippers op de Seine maakten hem tot hun hoge beschermheer. Ons Nederlanders komt de ietwat twijfelachtige eer toe om het eerste steentje ertoe bijge dragen te hebben dat de be gripsverwarring Sint Nicolaas Santa Claus in de wereld kwam met alle gevolgen van dien. Toen onze voorouders name lijk voor het eerst voet aan wal zetten in het toen nog ongerep te Amerika, hadden zij de Nico laasfiguur feitelijk zo'n beetje voor zich opgeëist en „gean nexeerd". Ergens sprak deze katholieke heilige de protestan te Nederlanders van die dagen, qua karakter bijzonder aan. Sint Nicolaas was overigens niet voor niets beschermheilige van Amsterdam Bij dit „annexeren" kon het eigenlijk niet anders of ergens zou ook getornd worden aan uiterlijk eninnerlijk van de patroon. De goede bisschop zag zichzelf ineens uitgedost met 'n verplichte baard (voordoen zien we hem vaak zonder afgebeeld, daarenboven noopt zijn leeftijd hij werd 80 jaar hem niet tot 't dragen van een dergelijk lange baard als heden) terwijl 'evens de rode mantel zijn in- rede deed. Voeg hierbij het in e nieuwe wereld ingestelde erplichte gezonde bolle wangen gezicht (een opvallend contrast met het vaak ascetisch voorko men op oude afbeeldingen), het van Klaas afgeleide (Santa) plaus en de eerste stap in de richting der verwarring is er. Omdat zijn feest op 6 decem ber valt en zijn gulheid (de bruidschat voor de drie meis jes reeds spreekwoordelijk was, werd hij bovendien weldra verward met de goede geest die de Kerstcadeautjes uitdeelde. Onder dit aspect keerde de „her ziene" visie van de goedheilig man terug in Europa, dat op dat moment in hem moeilijk meer kon zien dan een soort ou-bolli- Een luchtballon uit de tijd toen de mens zijn eerste pogingen ondernam het luchtruim te ver overen. Dik 'beslagen winkelruiten, Drukke boodschapdoende ma's, Overwerkte winkeljuffers 't Is de week van Sinterklaas. Overvulde étalages, J Lichten, lichtjes, talloos veel, Platgedrukte kinderneuzen, Arme-kinders-luchtkasteel. 'n Elektrieke trein (u weet wel) Is de hartewens van Jan: (Jan's moe vraagt voor Jan een broekje. Want hij heeft er haast geen an.) Borstplaat gaat weer hoogtij vieren, j Speculaas flirt met banket, Duizend Jacob Catse pennen Worden in bedrijf gezet. 't Ongeruimdste rijmwoord rijmt toch, 't Is de waanzin, die het wint. Wellicht komt er zelfs een dichter, Die op „Weesp" een rijmwoord vindt. Deze week wordt ieder anders, Zelfs een saaie Piet doet dwaas; Alle kind'ren worden snoesjes, Want straks is het Sinterklaas. Week van ouderwetse vreugde, Week, waarin de mensheid leert, Dat het héè-lijk is te géven (O) is 't leuker: omgekeerd? CLINGE DOORENBOS. Nadruk verboden.) ge grijsaard vol min of meer ge waardeerde grapjes en trekje. Hoezeer de nieuwe Sint de oude in diskrediet had gebracht, blijkt wel uit het gedrag van 't Britse parlement, dat. in de 17c'e eeuw een wet uitvaardigde die van de heilige rechtstreeks een ongewenst persoon binnen En- gelands grenzen maakt. Hi°r werd de heilige, hoe wonderlijk het. ook klinkt, dus feitelijk een „verblijfsvergunning" gewei gerd... De cadeautjestraditie op haar beurt heeft, om het verhaal nog ingewikkelder te maken, óók nog een andere uitleg gevonden en wel via een overlevering als zouden de middeleeuwse rond trekkende zangers, de „jong leurs", die van deur tot deur gingen om er in vrolijke refrei nen Christus' geboorte te bezin gen, als zodanig de eersten ge weest zijn om, via het geschenk van hun lied, de „Noël"-gedach- te te verpersoonlijken. Aangeno men wordt ook dat op de jaar dag' van dit groot evenement de burgers en kasteelheren ge schenken uitdeelden en dat het deze goede gevers zijn die in de loop der tijden de gedaante van Père Noël zouden hebben aange nomen. Het is in Vlaanderen dat we deze Père Noël terugvin den met dezelfde hoedanighe den en met de zelfde „uitrus ting" als de legendarische Sint Nicolaas van Myraterwijl in het oosten van Frankrijk Père Noël wordt beschouwd als zijn rechtstreekse plaatsvervanger. Bij deze all-round verwarring kunnen we dan ook meevoelen met een Frans journaliste die onlangs verzuchtte dat met na me in Frankrijk, Sint Nicolaas op 't ogenblik eigenlijk de grote banneling is van de december maand, immers, zegt hij, ener zijds belet de tot Père Noël uit gegroeide Nicolaas het Kerst kindje om, zoals vanouds, op 25 december de cadeautjes uit te delen en anderzijds is Sint Nico laas als schutspatroon in Frank rijk praktisch in het vergeet boek geraakt.Met deze uit spraak in gedachte, zal het geen bevreemding wekken dat er nog onlangs in de Franse pers een voorstel werd gedaan om Sint Nicolaas reeds in de eerste da gen van december „in te voe ren" en hem min of meer de taak op te leggen, de mensen langzaam voor te bereiden op 't komende Kerstfeest, hen dus te leiden naar de kribbe, waar het kindje Jezus de geschenken zou uitreiken.... Met andere woor den Sint Nicolaas niet meer zien als een soort avant-pre- mière van het Kerstfeest, met als gevolg twee keer schoen- zetten in één maand, maar meer als inleider van het groot ge beuren op 25 december. Pas dan kunnen we weer to neeltjes verwachten als b.v, vroeger in Lotharingen waar het. Kindje in de Kerstnacht de kinderen onder de tien jaar kwam bezoeken en dit met het getinkel van klokjes aankondig de. De kinderen knielden dan neer om te bidden, terwijl de moeder zich verwijderde met de boodschap dat ze niet uit het raam mochten kijken omdat anders het kindeke Jezus hen met een vurige hand zou slaan. Na een ogenblik verscheen dan op de drempel de aangekondig de gast in de gedaante van een klein meisje, in het wit gekleed, met voor ieder die braaf geweest was een sparreboompje van on geveer 20 cm hoog versierd met suikerwerk en noten. Kenmerkend voor de verwar de „taakverdeling" van de diver se hoofdfiguren in de december maand is wel de viering in het gebied van Dróme, waar de katholieke kinderen op het kin deke Jezus zaten te wachten en de protestante gelijktijdig op Père Noël. Onnodig te zeggen dat het hier niet lang kon duren of ook de laatste kenmerken van de oorspronkelijke Sint Ni colaas in de Père-Noëlfiguur waren verdwenen Het historisch verloop be ziende kunnen we, hoewel onze voorouders aan de wieg van Père Noël-Santa Claus hebben gestaan, eigenlijk niet al te veel sympathie opbrengen voor deze vercommercialiseerde Sint-fu- guur, maar wel kunnen 'we met vreugde constateren dat althans in ons land ae populariteit van de enig-echte Sint (Nicolaas) nog ongebroken is, al kunnen we dan diep in ons hart wel iets voelen voor dat Franse idee.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 5