VLIEGENDE mensheid
MENSENSMOKKEL,
elke minuut waakt een toren
NAJAARS6EURS GEBRUIKSGOEDEREN vredenburg gebouwen ARTIKELEN VOOR HUISHOUDELIJK EN PERSOONLIJK GEBRUIK
dl
Pagina 4
DE V R ij E ZEEUW
Vrijdag 16 september 1960.
15 16 I I 17 f 'J II fWrsss
iverk van ongrijpbare organisaties
4 MILJOEN IN 20 JAAR
De drie cirkels
OVER DE
1WW GENERAL DE ESPANA.
ENWM6TERDAM
D
CénsuJ
da 19 JX
da
Valse-passencentrale
Oost- en West-Duitsland
DE TOELATING VAN
„SPIJTOPTANTEN"
15 0 0
ingewikkelde
berekeningen
per dag
POGING OM
RUIMTECABINE TE
BERGEN MISLUKT
CHINESE VERKLARING
OVER KONGO
De vliegtuigbotsing boven
de Atlantische Oceaan
HET LOONBELEID
NIEUWE RUSSISCHE
RUIMTERAKET
OP KOMST
TotgangsprIJs
f2.50
Catalogus
f2.50
POND VRIJDAG ZATERDAG W
iPTEMPER J RtJ SEPTEMBERSEPTEMBERJ Tn.s'Zuo"
In het grensgebied tussen Frankrijk en Spanje, in de omgeving nisatie der drie ringen en een
s an Perpignan is het rustig De wind speelt met de bladeren van het
kreupelhout, dat traag ritselt in de wind; in de verte blaft een hof
hond. Dicht aan de grens, op Spaans gebied, fluit een onzichtbare
vogel, driemaal roept hij. Het blijft stil; alleen het ruisen van de
wind en het ritselen van de bladeren van het kreupelhout is hoor
baar Plotseling komt van de andere zijde, van de Franse kant het
antwoord op de vogelroep en vandaar antwoord een haastige vogel,
vijfmaal en doordringend. Het blijft rustig en de avond begint te
vallen. In het hakhout op Spaans gebied, hoort men geritsel. Slui
pend naderen drie nog jonge mannen de laatste hindernis, een af
zetting van prikkeldraa en pas wanneer ze deze versperring heb
ben ..genomen'1 hebben zij Spanje achter zich en zijn ze vrij. De
prikkeldraadversperring, het laatste obstakel op hun weg, blijkt
reeds door geheime helpers te zijn doorgeknipt. Verder weg. langs
dit deel van de Spaans-Franse grens, vallen schoten. Honden blaf
fen. Even blijft het stil bij het prikkeldraad, doch dan naderen de
sluipende gestalten; zij zijn in Frankrijk. Zwijgend drukken de
vluchtelingen hun Franse helpers de hand; zwijgend volgen zij hen
over de grenspaden, dieper Frankrijk in,
Een statistiek van de Interpol,
in samenwerking met de UNO
opgesteld, deelt In ambtelijke taal
mede, dat in de afgelopen twintig
jaren ongeveer 4 miljoen men
sen in Europa hun naam en hun
gezicht hebben verloren. Zij leven
onder een valse naam, op valse
papieren en in de meeste geval
len om politieke redenen.
Thans blijkt, zo verneemt P. A.
van Interpol, dat er geheime or
ganisaties bestaan, die zich bezig
houden met het smokkelen van
mensen. Het blijkt in de praktijk
mogelijk te zijn om onder een
valse naam en met valse en of
vervalste papieren te leven,
zonder dat de autoriteiten dit
weten of bemerken.
De mensen die in het donker
\an de nacht, landsgrenzen ille
gaal overschrijden of overschre
den hebben, werden of worden
in de meeste gevallen geholpen
door geheime organisaties, die,
naar het zich laat aanzien, in de
gehele wereld haar vertrouwens
mannen hebben. Niet elke ille
gale grensoverschrijder heeft
echter succes, niet ieder bereikt
zijn doel. De speurhonden en de
kogels van de grenswacht zijn
snel. in vele gevallen sneller dan
de vluchtelingen.
Een taxichauffeur in Madrid
vond enige tijd geleden in zijn
auto een tas met papieren, in
houdende verscheidene Portuge
se passen, enkele brieven en een
groot aantal bankbiljetten. De
man, geschrokken bij wat hij
vond, leverde het een en ander
in bij het hoofdbureau van poli
tie en een onderzoek volgde.
Men ontdekte op de brieven op
verschillende plaatsen drie ge
drukte kringetjes.
Met behulp en in nauwe sa
menwerking met de Portugese
en Franse recherche kon door
een louter toeval een zekere
Francesco Ramo, een kleine za
kenman in Madrid woonachtig,
worden gearresteerd. Ramo ont
kende iets te maken te hebben
met mensensmokkel, terwijl hij
ook verklaarde niet te weten
wat de drie kringen, die op de
bescheiden voorkwamen, hadden
te betekenen.
Deze Francesco Ramo was
echter maar een kleine schakel
in het grote net. Aan het licht
kwam immers, dat deze kleine
zakenman, ondanks zijn hals
starrig ontkennen, lid bleek te
zi.in van een grote organisatie,
welke zich bezig houdt met het
smokkelen van mensen van het
ene werelddeel naar het andere.
Agentschappen van deze gehei
me instelling bestaan in; Parijs.
Londen, München, Wenen, Zü-
rich, Lissabon, Madrid. Barcelo
na en Rabat. Aan lien, die op
de een of andere manier ver-
dwijnen willen of moeten, wor
den dank zij deze organisatie
passen in gereedheid gebracht
en of vervalst. Zodoende is het
mogelijk geworden op oen ande
re naam, met een andere na
tionaliteit, van het ene naar het
andere werelddeel te reizen,
zonder dat daarin één officiële
instantie wordt gekend.
Ook China, ook Rusland
Verbindingen bestaan ook met
met Zuid-Afrika en met de ver
schillende Zuid-Amerikaanse sta
ten. Ook in Hongkong bestaan
er vertakkingen, die geleid wor
den door een rijke Chinese da
me, genaamd Lin gy Angchi.
Middels deze vertakking is het
mogelijk om de gebieden gelegen
in Zuid-Oost-Azië te betreden en
of te verlaten. Steeds weer, op
elke pas, op ieder geboortebe
wijs en in ieder trouwboekje,
afgegeven door de organisatie,
zijn echter de geheime tekens,
de drie kringen, te vinden.
Zelfs in Rusland en in de an
dere achter het IJzeren Gordijn
gelegen gebieden, werkt deze
organisatie. De drie kringen
staan daar hekend onder de
naam van „de Troika". In deze
gebieden duikt steeds weer de
naam op van 'n zekere Sarkosi,
die afkomstig blijkt te zijn uit
Hongariie. Tot on heden nog niet
te controleren geruchten zeg
gen. dat door „de Troika" men
sen die in de kampen van Si
berië worden gevangen gehou
den door de Russische machtheb
bers daaruit op een geheim
zinnige wijze verdwijnen, om
dan onder een andere naam en
nationaliteit met valse en of ver
valste papieren in West-Europa
of in Amerika weer op te dui
ken.
vluchteling aan een vals en/of
vervalst paspoort helpt. Het kan
zijn, dat een ambtenaar zulks
doet uit medelijden voor de ver
volgde, of dat hij tot het doen
van een dergelijke handeling is
omgekocht. Aan het licht is ech
ter gekomen dat, o.a. te Parijs,
in een huis op de Place Pigalli
en op een adres gelegen in de
omgeving van de oude haven
van Marseille, passen en andere
papieren worden nagemaakt en/
of vervalst.
Een zéér bekende valse-pas
sqncentrale is gevestigd te Leip
zig. Deze instelling dateert mv
uit Hitiers tijd, toen geheim'
Duitse agenten op valse papie
ren in actie waren in de landen
die in oorlog waren met nazi
Duitsland. De tweede wereld
oorlog is voorbij, doch de valse
passencentralen bestaan nog er
die papieren die aldaar worder
nagemaakt en vervalst, zijn
staaltjes van waar vakmanschaj
op dat gebied.
Zelfs 15 jaar na de tweede we
reldoorlog verdwijnen mensen
spoorloos, om op te duiken in
andere werelddelen, op een an
dere naam, met een andere na
tionaliteit. Het zijn er vele dui
zenden, geholpen door geheime
organisaties, waarvan men het
bestaan nauwelijks kent. Op stil
le plekken aan de landsgrenzen
bij nacht en ontij, roept een v
gel, tweemaal, driemaal t
De verkeersleiders in de koepel van de verkeerstoren te Schiphol.
4 ,-/■
■ido vSftdb p*r*
eb ss_
JsMro d.'cho pUzO» j
firrora
tea, si no a* utiiixadö, f®®
d» su «xpedsclóa.
(van onze verslaggever)
oCHIPHOL (P. P.) - Een Electra cirkelt boven Schiphol. De landings-
lichten spelen over de baan. De gezagvoerder heeft zelf de stuur-
knuppel in handen genomen. Zijn gezicht staat strak. Het vliegtuig
moet wachten. Beneden ons wenkt het licht van Schiphol. Dan
komt het sein van de verkeerstoren „All claer". „All clear" zegt
ook de piloot. Zijn ogen tasten langs de instrumenten. Het toestel
daalt. De landingsbaan stormt op ons af. De motoren jagen het toe
stel voort. Dan een schok, even maar, direkt daarop geven de mo
toren tegenkracht. Het toestel mindert vaart. Met een sierlijke boog
rijdt het naar hef platform. De trap wordt aangehaakt. Eén voor
één komen de passagiers naar buiten. We zijn weer thuis.
SüiÉWW
f v M i 1
f kt 1 4. 1
im
DE ONZICHTBARE LOODS
Vliegen blijft altijd nog een
enigszins wonderlijke bezigheid. Een
voorwerp van aanzienlijke zwaarte
vliegt ongehinderd in de lucht. Hoe
gewoon het ook geworden is, het
blijft een enorme prestatie van het
menselijk vernuft dat dit mogelijk is
geworden.
Het een snelheid van 200 mijl
per uur stormden we door de lucht.
Voortdurend klonken de signalen
van de verkeersleiding op Schiphol
door de luidspreker in de cockpit.
Telkens werden de gegevens van de
vlucht gecorrigeerd en doorgegeven.
We vliegen op het ogenblik in
de lucht weg amber 6", zei de gezag
voerder, en vervolgde ter verdui
delijking „Nederland kent vijf
luchtwegen waardoor het verkeer
plaatsvindt. Ieder toestel wordt op
een bepaalde hoogte door deze we
gen gedirigeerd. Om botsingen te
voorkomen met andere vliegtuigen
moet het zich voortdurend melden.
Dreigt er gevaar, dan wordt het
door de verkeersleiding hoger of la
ger gedirigeerd".
Op dat moment klonk weer de
stem van de verkeersleider door de
radio. De gezagvoerder luisterde
even en veranderde toen van hoog-
tp. „We moeten uitwijken voor het
vliegtuig uit Parijs". We keken naar
buiten, maar nergens is iet-s te zien.
„U hoeft niet te zwaaien" lachte de
piloot. „We zullen het heus niet
zien".
DE ONZICHTBARE DRAAD
Hoe is het mogelijk, dat. de ver
keersleiders van de vliegvelden bij
dit drukke luchtverkeer elk toestel
als het ware aan een ragfijne draad
vasthouden Als we na de perfecte
landing de verkeerstoren beklim
men, wordt een tipje van deze
sluier opgelicht.
Het vliegtuig geeft voortdurend
zijn positie op, en aan de hand
hiervan worden snel berekeningen
gemaakt. Het kan voorkomen dat
een tegenligger zich in de zelfde
baan bevindt', zodat een botsing
dreigt. De algemene verkeersleiding
die over de verschillende vluchtge-
gevens beschikt, grijpt dan in door
het naderende en het vertrekkende
vliegtuig op verschillende hoogten
te laten vliegen. Zonder de minste
stoornis voor de reizigers passeren
de toestellen dan elkaar.
Dezer dagen is daarvoor een
automatische rekenmachine, die aan
de hand van de positie der vaste ba
kens en vliegvelden en de klim- en
daalsnelheid van de verschillende
vliegtuigtypen, windrichting en
windsnelheid voor bepaalde ver-
trek- of overvliegtijden, hoogte en
Ook in dit valse paspoort staan de drie kringetjes.
In iedere stad van betekenis
in deze wereld worden documen
ten vervalst en overal bestaat
de mogelijkheid, dat op een of
ander bureau een ambtenaar zit,
die lid is van de geheime orga-
wacht op antwoord, dat komt
van de andere zijde. En weer
springen mensen, jonge on
oudere, op en rennen het onbe
kende land tegemoet. Onbekend
land, onbekende toekomst...
(Nadruk verhoden.)
De Oostduitse staatsveilig
heidsdienst heeft vier vooraan
staande personeelsleden van
een filmfabriek in hechtenis ge
nomen op beschuldiging van fo
tiviteit die schadelijk is voor de
Oostduitse communistische par
tij. en van onrechtmatige ver
rijking. Eén van hen is de direc
teur voor arbeidszaken, Holt-
kamp.
Leden van dp Oosiduitse poli
tie hebben donderdagochtend
aan de zönegrens in Berlijn een
man en een vrouw gearresteerd
die met een taxi van West-Ber
lijn naar Oost-Berli.jn gingen.
Volgens de chauffeur van de
auto was de man een Zweed en
de vrouw vermoedelijk een
Oostberlijnse. De redenen van
de arrestatie zijn niet bekend.
De Westberlijnse politie heeft
donderdag een vroegere agent
van de Russische eeheime
dienst, een 59 jarige Duitse in
genieur. in hechtenis genomen
toen hij naar West-Berlijn
vluchtte. De man heeft bekend
in 1956 voor zijn opdrachtge
vers zeven reizen naar West-
Duitsland te hpu-en gemaakt.
Hij verzamelde in Westduitse
havens inlichtingen over al
daar gemeerde Amerikaanse
oorlogsschepen, radarinstalla
ties, scheepswerven, sluizen en
dergelijke inrichtingen.
Het Westduitse hooggerechts
hof te Karlsruhe heeft donder
dag een 44-jarige man, Kosch,
tot. acht jaar gevangenisstraf
veroordeeld wegens landverraad
en schending van geheimen. Hij
werd ook schuldig bevonden aan
diefstal en omkoperij. Hij heeft
als ambtenaar -van het West
duitse ministerie van Defensie
in een tijdsverloop van verschei
dene jaren talrijke staatsgehei
men verraden, onder andere
over vliegtuigleveranties. Hij
speelde deze geheimen in han
den van personeel van de Pool
se ambassade te Bern.
Het. comité „Nationale actie
steun spijtoptanten Indonesië"
(Nassi) deelt, mede, dat het,
zich naar aanleiding van het
verbreken der diplomatieke be
trekkingen met Nederland door
Indonesië, en de steeds benarder
wordende positie van de spijt
optanten in Indonesië, ander
maal tot, de Nederlandse rege
ring heeft gewend.
In een brief wijst het comité
er op, dat, slechts uit in de pers
verschenen berichten een rege
ringsstandpunt, t.a.v. de toela
ting van deze mensen in Neder
land kan worden afgeleid, n.l.
een vermoedelijk versnelde pro
cedure van de toelating van vi
sumaanvragers, met behoud
evenwel van de huidige grond
slagen voor die toelating.
Het comité stelt, hierin
zegt het geen vertrouwen en
verzoekt, niet van geval tot ge
val te laten onderzoeken of een
visumaanvrager in nood ver
keert. Er moet, aldus het comi
té, van worden uitgegaan dat
degenen, die een visum hebhen
aangevraagd, ook werkelijk aan
het criterium „nood" voldoen.
Het comité verzoekt maatrege
len te treffen, opdat een onbe
lemmerde spoedige overkomst
van hen, die voor toelating in
aanmerking komen, worde ge
waarborgd.
R
P
koers onmiddellijk de aankomsttij
den en hoogten boven iedere der ba
kens afdrukt.
DE HANDEN VRIJ
In opperste verbazing staren wij
naar de computer, die in ongeloof
lijk snel tempo destroken uitbraakt,
waar vroeger het menselijk brein en
de snelste mannenhand voortdurend
mee bezet waren. Als ze al tijd kre
gen om een berekening uit t'e voe
ren, want bij de noodzakelijke af
wijkingen van een berekend vlieg-
plan kunnen zoveel mogelijkheden
optreden, dat geen mens in staat was
tijdig de uitkomst op te leveren.
Een 1500 berekeningen zoeven
per dag door dit elektronisch" brei^
De verkeersleiders hebben hand»5
en hersens vrijgekregen voor het ob.
serveren, combineren en deduceren
vap het verkeersbord, waarop h*v
gehele verkeer in alle secties van
luchtwegen van minuut tot minuut
wordt bijgehouden.
HET KAN NOG SNELLER
„Een tweede fase van SATCO ij
thans in ontwikkeling en zal over
ongeveer 2 jaar te Schiphol worden
geïntroduceerd. Deze fase omvat he;
automatiseren van de „flight pto.
gress boards", zodat wij hier de ze
snel berekende vluchtgegevens auto.
matisch gepresenteerd krijgen". Ah
dus vertelt ons de verkeersleider.
..Bovendien is deze apparatuur
in staat de bizonderheden van de1
verschillende vluchten met elkaar
te vergelijken en te signaleren waari
en wanneer zich in het verkeer con«
flictsituaties zouden kunnen ont*
wikkelen indien door de verkeers-
leider geen corrigerende instructiei
zouden worden gegeven.
Een derde stap. die langere tijd
in beslag zal nemen, is de ontwikke
ling van een rekenmachine die snel
uitrekent welke weg men het vlieg
tuig dient te .lat'en volgen om een
door de machine ontdekt botsings
gevaar te voorkomen".
„Dus de radar is daar niet eens
meer nodig veronderstellen wij,
„O jawel Veel positiemeldingen
zijn gebaseerd op radar-observatie?
en als toekomstige ontwikkeling
staat zelfs het direct invoeren van
radargegevens in de- computer vooi
ogen, waarmede zou worden bereik!
dat het beeld niet alleen bij het pas
seren van bakens wordt ververst,
doch bijv. elke 10 seconden aan de
hand van de ontvangen radarecho's".
De algemene verkeersleiding
van de Rijksluchtvaartdienst heeft
een wereldprimeur ter beschikking
gekregen.
(Nadruk verboden)
Het elektronisch brein, dat de ingewikkeldste berekeningen maakt
ter bepaling van de aankomst- en overvliegtijden van de vela
vliegtuigen die ons land aandoen of passeren.
De Amerikaanse luchtmacht
is er niet in geslaagd de ruim
tecabine van de aardsatelliet
„Ontdekker XV" te bergen. De
cabine werd volgens plan na de
zeventiende omwenteling om de
aarde ongeveer boven het
noordpoolgebied afgestoten,
maar de vliegtuigen die in het
doelgebied ten noorden van Ha-
wai patrouilleerden slaagden er
niet in haar op te vangen.
De aardsatelliet werd dins
dagavond gelanceerd. Vliegtui
gen, voorzien van grote sleep
netten, patrouilleerden in het
gebied van 100 bij 300 km waar
de cabine, die een groot aantal
instrumenten voor wetenschap
pelijke waarnemingen bevatte,
zou neerkomen.
Vorige maand werd de cabine
van de satelliet „Ontdekker
XIV" in de lucht opgevangen.
Het is niet bekend of thans nog
een poging zal worden gedaan
om de cabine van „Ontdekker
XV" uit zee op te vissen.
De kans dat de cabine alsnog
zal worden gevonden is vr«Vel
nihil, aldus heeft een woord
voerder van de basis Vanden-
berg meegedeeld. Sinds het uit
werpen door de satelliet zijn
geen radiosignalen van de cabi
ne meer opgevangen.
Het ministerie van Defensie
in Washington heeft meege
deeld dat de cabine waarschijn
lijk niet in het aangegeven
Het Chinese ministerie van
Buitenlandse Zaken hoeft, don
derdag een verklaring uitge
geven waarin „de agressie en in
terventie in Kongo van de impe-
rialistischejanden met aan het
hoofd de Verenigde Staten, on
der de vlag van de Verenigde
Naties", in scherpe bewoordin
gen wordt veroordeeld.
Het was de eerste Chinese
regeringsverklaring over de ont
wikkelingen in Kongo.
De regering van communis
tisch China „steunl krachtig'1 de
regering van Kongo. Zij doet een
beroep op „de volkeren van de
gehele wereld, en in het bijzon
der op de regeringen en volke
ren van Afrika en Azië, spoedig
praktische maatregelen te ne
men om bet volk en de regering
vdn Kongo in de rechtvaardige
strijd voor nationale onafhanke
lijkheid en de vorming van een
eenheidsstaat te steunen".
Op de plaats waar woensdag
een Amerikaanse bommenwerper
met drie inzittenden tengevolge
van een botsing met een andere
bommenwerper in zee is gestort
zijn lichtsignalen waargenomen.
Met vliegtuigen wordt naar over
levenden gezocht.
Onder leiding van de minister
van Sociale Zaken en Volksge
zondheid heeft gistermiddag
een delegatie uit de minister
raad met de voorzitters van de
centrale werkgevers-werk
nemersorganisaties in het be
drijfsleven een bespreking ge
had over de concrete situatie op
het gebied van lonen en prijzen
De bespreking zal over enkele
dagen worden voortgezet. Al
dus deelt het ministerie van So-
cie'" Zaken en Volksgezondheid
mede.
De sterrenwacht van Bochum
heeft, naar de directeur don
derdag heeft meegedeeld, gecon
stateerd dat op de frequenties
die de Russen gebruiken voor het
radiocontact met kunstmanen en
dergelijke meer activiteit is dan
gewoonlijk.
Tot dusver is een dergelijke
toeneming altijd voorafgegaan
aan het lanceren van een Rus
sische ruimteraket,
d Een proef met een Ameri
kaanse Polaris-raket, dinsdag
avond voor de kust van Cape
Canaveral door een duikboot
afgevuurd, is mislukt. De raket
was met behulp van samenge
perste lucht tot boven het wa
teroppervlak geschoten, maar
de raketmotoren ontbrandden
niet en het projectiel viel in
zee.