VLIEGENDE mensheid MENSENSMOKKEL, elke minuut waakt een toren NAJAARS6EURS GEBRUIKSGOEDEREN vredenburg gebouwen ARTIKELEN VOOR HUISHOUDELIJK EN PERSOONLIJK GEBRUIK dl Pagina 4 DE V R ij E ZEEUW Vrijdag 16 september 1960. 15 16 I I 17 f 'J II fWrsss iverk van ongrijpbare organisaties 4 MILJOEN IN 20 JAAR De drie cirkels OVER DE 1WW GENERAL DE ESPANA. ENWM6TERDAM D CénsuJ da 19 JX da Valse-passencentrale Oost- en West-Duitsland DE TOELATING VAN „SPIJTOPTANTEN" 15 0 0 ingewikkelde berekeningen per dag POGING OM RUIMTECABINE TE BERGEN MISLUKT CHINESE VERKLARING OVER KONGO De vliegtuigbotsing boven de Atlantische Oceaan HET LOONBELEID NIEUWE RUSSISCHE RUIMTERAKET OP KOMST TotgangsprIJs f2.50 Catalogus f2.50 POND VRIJDAG ZATERDAG W iPTEMPER J RtJ SEPTEMBERSEPTEMBERJ Tn.s'Zuo" In het grensgebied tussen Frankrijk en Spanje, in de omgeving nisatie der drie ringen en een s an Perpignan is het rustig De wind speelt met de bladeren van het kreupelhout, dat traag ritselt in de wind; in de verte blaft een hof hond. Dicht aan de grens, op Spaans gebied, fluit een onzichtbare vogel, driemaal roept hij. Het blijft stil; alleen het ruisen van de wind en het ritselen van de bladeren van het kreupelhout is hoor baar Plotseling komt van de andere zijde, van de Franse kant het antwoord op de vogelroep en vandaar antwoord een haastige vogel, vijfmaal en doordringend. Het blijft rustig en de avond begint te vallen. In het hakhout op Spaans gebied, hoort men geritsel. Slui pend naderen drie nog jonge mannen de laatste hindernis, een af zetting van prikkeldraa en pas wanneer ze deze versperring heb ben ..genomen'1 hebben zij Spanje achter zich en zijn ze vrij. De prikkeldraadversperring, het laatste obstakel op hun weg, blijkt reeds door geheime helpers te zijn doorgeknipt. Verder weg. langs dit deel van de Spaans-Franse grens, vallen schoten. Honden blaf fen. Even blijft het stil bij het prikkeldraad, doch dan naderen de sluipende gestalten; zij zijn in Frankrijk. Zwijgend drukken de vluchtelingen hun Franse helpers de hand; zwijgend volgen zij hen over de grenspaden, dieper Frankrijk in, Een statistiek van de Interpol, in samenwerking met de UNO opgesteld, deelt In ambtelijke taal mede, dat in de afgelopen twintig jaren ongeveer 4 miljoen men sen in Europa hun naam en hun gezicht hebben verloren. Zij leven onder een valse naam, op valse papieren en in de meeste geval len om politieke redenen. Thans blijkt, zo verneemt P. A. van Interpol, dat er geheime or ganisaties bestaan, die zich bezig houden met het smokkelen van mensen. Het blijkt in de praktijk mogelijk te zijn om onder een valse naam en met valse en of vervalste papieren te leven, zonder dat de autoriteiten dit weten of bemerken. De mensen die in het donker \an de nacht, landsgrenzen ille gaal overschrijden of overschre den hebben, werden of worden in de meeste gevallen geholpen door geheime organisaties, die, naar het zich laat aanzien, in de gehele wereld haar vertrouwens mannen hebben. Niet elke ille gale grensoverschrijder heeft echter succes, niet ieder bereikt zijn doel. De speurhonden en de kogels van de grenswacht zijn snel. in vele gevallen sneller dan de vluchtelingen. Een taxichauffeur in Madrid vond enige tijd geleden in zijn auto een tas met papieren, in houdende verscheidene Portuge se passen, enkele brieven en een groot aantal bankbiljetten. De man, geschrokken bij wat hij vond, leverde het een en ander in bij het hoofdbureau van poli tie en een onderzoek volgde. Men ontdekte op de brieven op verschillende plaatsen drie ge drukte kringetjes. Met behulp en in nauwe sa menwerking met de Portugese en Franse recherche kon door een louter toeval een zekere Francesco Ramo, een kleine za kenman in Madrid woonachtig, worden gearresteerd. Ramo ont kende iets te maken te hebben met mensensmokkel, terwijl hij ook verklaarde niet te weten wat de drie kringen, die op de bescheiden voorkwamen, hadden te betekenen. Deze Francesco Ramo was echter maar een kleine schakel in het grote net. Aan het licht kwam immers, dat deze kleine zakenman, ondanks zijn hals starrig ontkennen, lid bleek te zi.in van een grote organisatie, welke zich bezig houdt met het smokkelen van mensen van het ene werelddeel naar het andere. Agentschappen van deze gehei me instelling bestaan in; Parijs. Londen, München, Wenen, Zü- rich, Lissabon, Madrid. Barcelo na en Rabat. Aan lien, die op de een of andere manier ver- dwijnen willen of moeten, wor den dank zij deze organisatie passen in gereedheid gebracht en of vervalst. Zodoende is het mogelijk geworden op oen ande re naam, met een andere na tionaliteit, van het ene naar het andere werelddeel te reizen, zonder dat daarin één officiële instantie wordt gekend. Ook China, ook Rusland Verbindingen bestaan ook met met Zuid-Afrika en met de ver schillende Zuid-Amerikaanse sta ten. Ook in Hongkong bestaan er vertakkingen, die geleid wor den door een rijke Chinese da me, genaamd Lin gy Angchi. Middels deze vertakking is het mogelijk om de gebieden gelegen in Zuid-Oost-Azië te betreden en of te verlaten. Steeds weer, op elke pas, op ieder geboortebe wijs en in ieder trouwboekje, afgegeven door de organisatie, zijn echter de geheime tekens, de drie kringen, te vinden. Zelfs in Rusland en in de an dere achter het IJzeren Gordijn gelegen gebieden, werkt deze organisatie. De drie kringen staan daar hekend onder de naam van „de Troika". In deze gebieden duikt steeds weer de naam op van 'n zekere Sarkosi, die afkomstig blijkt te zijn uit Hongariie. Tot on heden nog niet te controleren geruchten zeg gen. dat door „de Troika" men sen die in de kampen van Si berië worden gevangen gehou den door de Russische machtheb bers daaruit op een geheim zinnige wijze verdwijnen, om dan onder een andere naam en nationaliteit met valse en of ver valste papieren in West-Europa of in Amerika weer op te dui ken. vluchteling aan een vals en/of vervalst paspoort helpt. Het kan zijn, dat een ambtenaar zulks doet uit medelijden voor de ver volgde, of dat hij tot het doen van een dergelijke handeling is omgekocht. Aan het licht is ech ter gekomen dat, o.a. te Parijs, in een huis op de Place Pigalli en op een adres gelegen in de omgeving van de oude haven van Marseille, passen en andere papieren worden nagemaakt en/ of vervalst. Een zéér bekende valse-pas sqncentrale is gevestigd te Leip zig. Deze instelling dateert mv uit Hitiers tijd, toen geheim' Duitse agenten op valse papie ren in actie waren in de landen die in oorlog waren met nazi Duitsland. De tweede wereld oorlog is voorbij, doch de valse passencentralen bestaan nog er die papieren die aldaar worder nagemaakt en vervalst, zijn staaltjes van waar vakmanschaj op dat gebied. Zelfs 15 jaar na de tweede we reldoorlog verdwijnen mensen spoorloos, om op te duiken in andere werelddelen, op een an dere naam, met een andere na tionaliteit. Het zijn er vele dui zenden, geholpen door geheime organisaties, waarvan men het bestaan nauwelijks kent. Op stil le plekken aan de landsgrenzen bij nacht en ontij, roept een v gel, tweemaal, driemaal t De verkeersleiders in de koepel van de verkeerstoren te Schiphol. 4 ,-/■ ■ido vSftdb p*r* eb ss_ JsMro d.'cho pUzO» j firrora tea, si no a* utiiixadö, f®® d» su «xpedsclóa. (van onze verslaggever) oCHIPHOL (P. P.) - Een Electra cirkelt boven Schiphol. De landings- lichten spelen over de baan. De gezagvoerder heeft zelf de stuur- knuppel in handen genomen. Zijn gezicht staat strak. Het vliegtuig moet wachten. Beneden ons wenkt het licht van Schiphol. Dan komt het sein van de verkeerstoren „All claer". „All clear" zegt ook de piloot. Zijn ogen tasten langs de instrumenten. Het toestel daalt. De landingsbaan stormt op ons af. De motoren jagen het toe stel voort. Dan een schok, even maar, direkt daarop geven de mo toren tegenkracht. Het toestel mindert vaart. Met een sierlijke boog rijdt het naar hef platform. De trap wordt aangehaakt. Eén voor één komen de passagiers naar buiten. We zijn weer thuis. SüiÉWW f v M i 1 f kt 1 4. 1 im DE ONZICHTBARE LOODS Vliegen blijft altijd nog een enigszins wonderlijke bezigheid. Een voorwerp van aanzienlijke zwaarte vliegt ongehinderd in de lucht. Hoe gewoon het ook geworden is, het blijft een enorme prestatie van het menselijk vernuft dat dit mogelijk is geworden. Het een snelheid van 200 mijl per uur stormden we door de lucht. Voortdurend klonken de signalen van de verkeersleiding op Schiphol door de luidspreker in de cockpit. Telkens werden de gegevens van de vlucht gecorrigeerd en doorgegeven. We vliegen op het ogenblik in de lucht weg amber 6", zei de gezag voerder, en vervolgde ter verdui delijking „Nederland kent vijf luchtwegen waardoor het verkeer plaatsvindt. Ieder toestel wordt op een bepaalde hoogte door deze we gen gedirigeerd. Om botsingen te voorkomen met andere vliegtuigen moet het zich voortdurend melden. Dreigt er gevaar, dan wordt het door de verkeersleiding hoger of la ger gedirigeerd". Op dat moment klonk weer de stem van de verkeersleider door de radio. De gezagvoerder luisterde even en veranderde toen van hoog- tp. „We moeten uitwijken voor het vliegtuig uit Parijs". We keken naar buiten, maar nergens is iet-s te zien. „U hoeft niet te zwaaien" lachte de piloot. „We zullen het heus niet zien". DE ONZICHTBARE DRAAD Hoe is het mogelijk, dat. de ver keersleiders van de vliegvelden bij dit drukke luchtverkeer elk toestel als het ware aan een ragfijne draad vasthouden Als we na de perfecte landing de verkeerstoren beklim men, wordt een tipje van deze sluier opgelicht. Het vliegtuig geeft voortdurend zijn positie op, en aan de hand hiervan worden snel berekeningen gemaakt. Het kan voorkomen dat een tegenligger zich in de zelfde baan bevindt', zodat een botsing dreigt. De algemene verkeersleiding die over de verschillende vluchtge- gevens beschikt, grijpt dan in door het naderende en het vertrekkende vliegtuig op verschillende hoogten te laten vliegen. Zonder de minste stoornis voor de reizigers passeren de toestellen dan elkaar. Dezer dagen is daarvoor een automatische rekenmachine, die aan de hand van de positie der vaste ba kens en vliegvelden en de klim- en daalsnelheid van de verschillende vliegtuigtypen, windrichting en windsnelheid voor bepaalde ver- trek- of overvliegtijden, hoogte en Ook in dit valse paspoort staan de drie kringetjes. In iedere stad van betekenis in deze wereld worden documen ten vervalst en overal bestaat de mogelijkheid, dat op een of ander bureau een ambtenaar zit, die lid is van de geheime orga- wacht op antwoord, dat komt van de andere zijde. En weer springen mensen, jonge on oudere, op en rennen het onbe kende land tegemoet. Onbekend land, onbekende toekomst... (Nadruk verhoden.) De Oostduitse staatsveilig heidsdienst heeft vier vooraan staande personeelsleden van een filmfabriek in hechtenis ge nomen op beschuldiging van fo tiviteit die schadelijk is voor de Oostduitse communistische par tij. en van onrechtmatige ver rijking. Eén van hen is de direc teur voor arbeidszaken, Holt- kamp. Leden van dp Oosiduitse poli tie hebben donderdagochtend aan de zönegrens in Berlijn een man en een vrouw gearresteerd die met een taxi van West-Ber lijn naar Oost-Berli.jn gingen. Volgens de chauffeur van de auto was de man een Zweed en de vrouw vermoedelijk een Oostberlijnse. De redenen van de arrestatie zijn niet bekend. De Westberlijnse politie heeft donderdag een vroegere agent van de Russische eeheime dienst, een 59 jarige Duitse in genieur. in hechtenis genomen toen hij naar West-Berlijn vluchtte. De man heeft bekend in 1956 voor zijn opdrachtge vers zeven reizen naar West- Duitsland te hpu-en gemaakt. Hij verzamelde in Westduitse havens inlichtingen over al daar gemeerde Amerikaanse oorlogsschepen, radarinstalla ties, scheepswerven, sluizen en dergelijke inrichtingen. Het Westduitse hooggerechts hof te Karlsruhe heeft donder dag een 44-jarige man, Kosch, tot. acht jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens landverraad en schending van geheimen. Hij werd ook schuldig bevonden aan diefstal en omkoperij. Hij heeft als ambtenaar -van het West duitse ministerie van Defensie in een tijdsverloop van verschei dene jaren talrijke staatsgehei men verraden, onder andere over vliegtuigleveranties. Hij speelde deze geheimen in han den van personeel van de Pool se ambassade te Bern. Het. comité „Nationale actie steun spijtoptanten Indonesië" (Nassi) deelt, mede, dat het, zich naar aanleiding van het verbreken der diplomatieke be trekkingen met Nederland door Indonesië, en de steeds benarder wordende positie van de spijt optanten in Indonesië, ander maal tot, de Nederlandse rege ring heeft gewend. In een brief wijst het comité er op, dat, slechts uit in de pers verschenen berichten een rege ringsstandpunt, t.a.v. de toela ting van deze mensen in Neder land kan worden afgeleid, n.l. een vermoedelijk versnelde pro cedure van de toelating van vi sumaanvragers, met behoud evenwel van de huidige grond slagen voor die toelating. Het comité stelt, hierin zegt het geen vertrouwen en verzoekt, niet van geval tot ge val te laten onderzoeken of een visumaanvrager in nood ver keert. Er moet, aldus het comi té, van worden uitgegaan dat degenen, die een visum hebhen aangevraagd, ook werkelijk aan het criterium „nood" voldoen. Het comité verzoekt maatrege len te treffen, opdat een onbe lemmerde spoedige overkomst van hen, die voor toelating in aanmerking komen, worde ge waarborgd. R P koers onmiddellijk de aankomsttij den en hoogten boven iedere der ba kens afdrukt. DE HANDEN VRIJ In opperste verbazing staren wij naar de computer, die in ongeloof lijk snel tempo destroken uitbraakt, waar vroeger het menselijk brein en de snelste mannenhand voortdurend mee bezet waren. Als ze al tijd kre gen om een berekening uit t'e voe ren, want bij de noodzakelijke af wijkingen van een berekend vlieg- plan kunnen zoveel mogelijkheden optreden, dat geen mens in staat was tijdig de uitkomst op te leveren. Een 1500 berekeningen zoeven per dag door dit elektronisch" brei^ De verkeersleiders hebben hand»5 en hersens vrijgekregen voor het ob. serveren, combineren en deduceren vap het verkeersbord, waarop h*v gehele verkeer in alle secties van luchtwegen van minuut tot minuut wordt bijgehouden. HET KAN NOG SNELLER „Een tweede fase van SATCO ij thans in ontwikkeling en zal over ongeveer 2 jaar te Schiphol worden geïntroduceerd. Deze fase omvat he; automatiseren van de „flight pto. gress boards", zodat wij hier de ze snel berekende vluchtgegevens auto. matisch gepresenteerd krijgen". Ah dus vertelt ons de verkeersleider. ..Bovendien is deze apparatuur in staat de bizonderheden van de1 verschillende vluchten met elkaar te vergelijken en te signaleren waari en wanneer zich in het verkeer con« flictsituaties zouden kunnen ont* wikkelen indien door de verkeers- leider geen corrigerende instructiei zouden worden gegeven. Een derde stap. die langere tijd in beslag zal nemen, is de ontwikke ling van een rekenmachine die snel uitrekent welke weg men het vlieg tuig dient te .lat'en volgen om een door de machine ontdekt botsings gevaar te voorkomen". „Dus de radar is daar niet eens meer nodig veronderstellen wij, „O jawel Veel positiemeldingen zijn gebaseerd op radar-observatie? en als toekomstige ontwikkeling staat zelfs het direct invoeren van radargegevens in de- computer vooi ogen, waarmede zou worden bereik! dat het beeld niet alleen bij het pas seren van bakens wordt ververst, doch bijv. elke 10 seconden aan de hand van de ontvangen radarecho's". De algemene verkeersleiding van de Rijksluchtvaartdienst heeft een wereldprimeur ter beschikking gekregen. (Nadruk verboden) Het elektronisch brein, dat de ingewikkeldste berekeningen maakt ter bepaling van de aankomst- en overvliegtijden van de vela vliegtuigen die ons land aandoen of passeren. De Amerikaanse luchtmacht is er niet in geslaagd de ruim tecabine van de aardsatelliet „Ontdekker XV" te bergen. De cabine werd volgens plan na de zeventiende omwenteling om de aarde ongeveer boven het noordpoolgebied afgestoten, maar de vliegtuigen die in het doelgebied ten noorden van Ha- wai patrouilleerden slaagden er niet in haar op te vangen. De aardsatelliet werd dins dagavond gelanceerd. Vliegtui gen, voorzien van grote sleep netten, patrouilleerden in het gebied van 100 bij 300 km waar de cabine, die een groot aantal instrumenten voor wetenschap pelijke waarnemingen bevatte, zou neerkomen. Vorige maand werd de cabine van de satelliet „Ontdekker XIV" in de lucht opgevangen. Het is niet bekend of thans nog een poging zal worden gedaan om de cabine van „Ontdekker XV" uit zee op te vissen. De kans dat de cabine alsnog zal worden gevonden is vr«Vel nihil, aldus heeft een woord voerder van de basis Vanden- berg meegedeeld. Sinds het uit werpen door de satelliet zijn geen radiosignalen van de cabi ne meer opgevangen. Het ministerie van Defensie in Washington heeft meege deeld dat de cabine waarschijn lijk niet in het aangegeven Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken hoeft, don derdag een verklaring uitge geven waarin „de agressie en in terventie in Kongo van de impe- rialistischejanden met aan het hoofd de Verenigde Staten, on der de vlag van de Verenigde Naties", in scherpe bewoordin gen wordt veroordeeld. Het was de eerste Chinese regeringsverklaring over de ont wikkelingen in Kongo. De regering van communis tisch China „steunl krachtig'1 de regering van Kongo. Zij doet een beroep op „de volkeren van de gehele wereld, en in het bijzon der op de regeringen en volke ren van Afrika en Azië, spoedig praktische maatregelen te ne men om bet volk en de regering vdn Kongo in de rechtvaardige strijd voor nationale onafhanke lijkheid en de vorming van een eenheidsstaat te steunen". Op de plaats waar woensdag een Amerikaanse bommenwerper met drie inzittenden tengevolge van een botsing met een andere bommenwerper in zee is gestort zijn lichtsignalen waargenomen. Met vliegtuigen wordt naar over levenden gezocht. Onder leiding van de minister van Sociale Zaken en Volksge zondheid heeft gistermiddag een delegatie uit de minister raad met de voorzitters van de centrale werkgevers-werk nemersorganisaties in het be drijfsleven een bespreking ge had over de concrete situatie op het gebied van lonen en prijzen De bespreking zal over enkele dagen worden voortgezet. Al dus deelt het ministerie van So- cie'" Zaken en Volksgezondheid mede. De sterrenwacht van Bochum heeft, naar de directeur don derdag heeft meegedeeld, gecon stateerd dat op de frequenties die de Russen gebruiken voor het radiocontact met kunstmanen en dergelijke meer activiteit is dan gewoonlijk. Tot dusver is een dergelijke toeneming altijd voorafgegaan aan het lanceren van een Rus sische ruimteraket, d Een proef met een Ameri kaanse Polaris-raket, dinsdag avond voor de kust van Cape Canaveral door een duikboot afgevuurd, is mislukt. De raket was met behulp van samenge perste lucht tot boven het wa teroppervlak geschoten, maar de raketmotoren ontbrandden niet en het projectiel viel in zee.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 6