Een STATION is een
RADIO EN TELEVISIE
Nieuwe vaargeul in Nauw van Bath
ET
GIGANTISCH BEDRIJF
Doorberekening in de huur
van verbeteringskosten
De drie knelpunten in de Schelde
-*"BABYDERM!RSÏ
Mgfdtf
Pagina 6
DE VRIJE ZEEUW!
Treinen rijden in en uit, reizigers draven af en aan, post
en bagage moeten verladen worden en alles moet op de
minuut kloppen.
DE KERNPROEVEN-
CONFERENTIE TE
GENEVE
HIMALAYA-TOP
BEKLOMMEN
BEZOEK AAN WATERBOUWKUNDIG
LABORATORIUM TE ANTWERPEN
WAAR BLIJFT MEN MET DE ZES MILJOEN
KUBIEKE METER BAGGERZAND
De piloot van de U-2
MOORDAANSLAG OP
AUTOHANDELAAR
IN UTRECHT
Voor hel lere
Baby-huidje
Zaterdag 28 mei l%o
AMSTERDAM (P P) - „Wat u hier ziet, moet u beschou
wen als een voorbeeld. In deze vorm functioneren alle stations in
ons land, de een groot, de ander klein, maar het principe is overal
eender". Dit vertelt ons de heer De Leur, hoofdstationschef van
het Centraal Station te Amsterdam. Zijn taak is werkelijk geen
sinecure en is te vergelijken met die van een bedrijfsleider in
een enorme fabriek.
Natuurlijk heeft deze man zijn assistenten en het is met een
van deze, de heer Van Hoven, onderchef van het C.S., dat wij
eens een kykje gaan nemen achter de schermen waar de reiziger
altijd voor staat en slechts kan vermoeden dat daarachter gebeurt.
Het begint al wanneer we de grote
hal binnenkomen en ons voor infor
matie wenden tot de loketten van
de afdeling inlichtingen, waar een
aantal dames beschikbaar is om de
reizigers alle gewenste informaties
te verstrekken. Het is er druk en de
meisjes hebben handevol werk. Hot
duizelt ons, zoveel wordt er ge
vraagd over verbindingen, prijzen
en aansluitingen.
De meisjes hier zijn speciaal voor
dit doel opgeleid. Minimaal moeten
zij beschikken over een h.b.s.-oplei
ding en de vreemde talen enigszins
machtig zijn.
Aan die talen wordt trouwens ook
in de opleidingstijd veel aandacht
besteed. De informatrices moeten
toch in staat zijn een buitenlander
naar behoren te helpen en ook zo'n
buitenlander kan lastige vragen
stellen.
De dames beschikken voorts natuur
lijk over allerlei hulpmiddelen zoals
diverse dienstregelingen, niet alleen
van de N.S., maar ook van buson
dernemingen door het gehele land
en van verbindingen in het buiten
land. Wanneer de reiziger even ge
duld heeft, stippelen zij in minder
dan geen tijd zijn reis even uit en
weet hij precies waar hij aan toe is.
Achter de loketten
Dan gaan we kaart>es kopen. Deze
keer niet vóór, maar achter het lo
ket. We maken daar kennis met de
moeilijkheden die de kaartverkoop
met zich meebrengt.
Er zijn in ons kleine landje met zijn
dichte spoorwegennet en zijn vele
stations natuurlijk duizenden reis
mogelijkheden. Naar hoeveel stations
in ons land kunnen we alleen al van
Amsterdam uit reizen
Al deze kaartjes kunnen dus worden
gevraagd en daarmee moet rekening
worden gehouden, want de reiziger
zou zich niet kunnen voorstellen, dat
hij hoorde: .,Nee meneer, daar kan
ik u niet aan helpen Het is dus
begrijpelijk dat de dames en heren
die aan de plaatskaartenloketten
dienst doen, heel wat aan hun hoofd
hebben. Zij moeten snel en zonder
vergissingen het juiste kartonnetje
afleveren, waarbij voor elke bestem
ming er nog verschillende mogelijk
heden zijn, zoals eerste en tweede
klas, enkele reis, retour en kinder
kaartje. Toch willen de reizigers,
die dikwijls op het laatste nippertje
binnenkomen en in de rij moeten
staan op tijd hun trein halen. Geluk
kig zijn er al veel moderne vernuf
tige machines in gebruik, die het de
lokettisten mogelijk maken de rei
zigers snel te helpen.
Waar staat raiiii trein
Door de conttroie komen we op het
perron. Waar komt de trein te staan,
waar moeten we instappen
De borden met inlichtingen en aan
wijzingen vormen voor de N.S. een
groot probleem. Ze moeten alle in
lichtingen bevatten en toch overzich
telijk en duidelijk zijn. Toch \s men
erin geslaagd de reiziger wegwijs te
maken en tenslotte lopen er altijd
verschillende N.S.-employé's, asn
De dames van de afdeling inlich
tingen hebben liet steeds druk,
want altijd zijn er reizigers die
iets te vragen hebben.
wie men nog om inlichtingen kan
verzoeken.
Het blijkt, dat wij nog wat tijd heb
ben en we besluiten een kopje kof
fie in de restauratie te gebruiken.
De heer Ouwenaar, eigenaar van de
restauratie ontvangt ons hartelijk en
maakt van deze gelegenheid ge
bruik ons zijn onderneming te la
ten zien. We mogen hier rustig van
een bedrijf spreken, want de restau
ratie is een bedrijf in de gigantische
fabriek die het Centraal Station zelf
is.
Buiten de geweldige restauratie
ruimten, waar men niet minder dan
400 gasten tegelijk kan bedienen,
liggen schitterende keukens, voor
zien van de modernste apparatuur,
dan meer binnen en geen wagon gaat
er uit. Aangezien de treinenloop el
ke dag vrijwel gelijk is, kan men
hier spreken van een zekere routine.
De klok is in zo'n seinhuis eigenlijk
het centrale punt. Over enkele mi
nuten loopt de trein uit Rotterdam
binnen. Die moet langs het derde
perron westzijde. De seinen en wis
sels worden in de juiste stand gezet,
zodat die trein zonder moeilijkheden
kan binnenkomen. Maar tegelijker
tijd vertrekt van het vijfde perron 'n
trein naar Alkmaar en die moet op
tijd weg kunnen. Ook hiervoor wor
den alle seinen en wissels in de juis
te stand getrokken. Zo bedient men
hier het treinverkeer. Niets wordt
aan het toeval overgelaten en alles
is ingesteld op veiligheid.
Wordt er een sein of een wissel ver
zet, dan wordt die verzekerd, door
middel van een soort sper. Die kan
dus niet meer worden verzet zonder
dat eerst de sper opgeheven is. Bo
vendien zijn er nog diverse andere
veiligheidsmaatregelen genomen, zo
dat men redelijkerwijs mag verwach
ten dat alles zonder ongelukken kan
verlopen.
*N/SAAAAAAA^AAAA/V
Boven in het seinhuis waakt men
over de veiligheid van de reizi-
zigers. Lange rijen knoppen ma
ken het bedienen van seinen en
wissels mogelijk.
De conferentie van de Sowjet-
Unie, Amerika en Engeland over
de afschaffing van kernproeven
is vrijdag na een reces van veer
tien dagen te Genève hervat. De
bijeenkomst, die anderhalf uur
geduurd heeft, was zakelijk. Over
de mislukte topconferentie en de
spionage is niet gesproken.
De Russische afgevaardigde,
Tsarapkin, vroeg van Amerika
de garantie dat zijn toekomstige
kernontploffingen voor vreed
zame en niet voor militaire doel
einden zouden worden onder
nomen. Hij zei dat de Sowjet-
Unie niet van plan is onder
grondse proeven met kernladin
gen te nemen.
Een expeditie onder leiding
van de Zwitser Max Eiselin is er
op 13 mei in geslaagd de Dhau-
iagiri, een 8.167 meter hoge berg
top in de Himalaya, te beklim
men.
Het was de hoogste van de nog
niet beklommen bergen. Er is
zeven maal eerder gepoogd de
top te bereiken. De Dhaulagiri of
Witte Berg ligt ruim 300 km van
de Mount Everest verwijderd.
ZONDAG 29 MEI
HILVERSUM I.: 8.00 Nws.;
8.15 Gam.; 8.30 Plechtige Hoog
mis; 9.30 Nws. en waterst.; 9.45
Gram.; 10.00 Gewijde muz.; 10.15
Inl. op de kerkdienst; 10.30 Re
monstrantse kerkd.; 11.30 Vra-
genbeantw.; 11.45 De Kerk in
de spiegel van de pers, lezing;
12.00 Gram.; 12.15 Actuele ge-
loofsproblemen, praatje; 12.30
Lichte muz.; 12.55 Act.; 13.00
Nws.; 13.05 De hand aan de
ploeg, praatje; 13.10 De Wad-
ders, hoorsp.; 13.30 Lichte muz.
en meisjeskoor; 14.00 Kamer-
muz. met comm.; 14.30 Gram.;
15.00 Letterkundige persoonlijk
heden, die ik gekend heb. le
zing; 15.10 Koorzang; 15.40
Gram.; 16.00 Sport; 16.30 De
proleet van de nabijheid Gods,
lezing; 17.00 Vrij-Evangelische
kerkd.; 18.30 Gram.; 18.35 Vo
caal ens. en sol.; 19.00 Nws uit
de kerken; 19.05 Samenzang;
19.30 De gelijkenissen van Je
zus, lezing; 19.45 Nws.; 20.00
Hongerende wereld, reportage;
20.15 Cabaret; 20.45 U bent toch
ook van de partij?, praatje;
20.55 Gram.; 21.00 Uitwisse-
lingsconc. met België; 22.00
Gram.; 22.25 Boekbespr.; 22.30
Nws.; 22.40 Avondgebed; 22.55
Meesterwerken van de religieu
ze muziek; 23.5524.00 Nws.
diverse koks en wat dies meer zij,
maar ook eeen complete banketbak
kerij, waar tevens eigen brood ge
bakken wordt. We mogen rustig zeg
gen, dat deze restauratie" geheel voor
zichzelf kan zorgen.
Dit wordt wel heel duidelijk gede
monstreerd, wanneer wij een bezoek
brengen aan de magazijnen, waar
vele winkels jaloers op zouden zijn.
Kelders vol met rekken en kisten
met dranken, blikgroenten, fruit,
rookartikelen en wat al niet meer.
Alles loopt via een centraal punt,
waar de uitgifte van deze voorraad-
goederen plaats vindt en er een keu
rige administratie van wordt bijge
houden. In de keukens wordt het
materiaal verwerkt en de obers
brengen dat weer naar de reizigers
die hier iets willen gebruiken. Het is
niet alleen in Amsterdam, dat de res
tauratie een groot bedrijf in het sta
tion is, ook in andere plaatsen plaat
sen treffen we dit zo aan.
Hoog in de kap
In een van de seinposten hoog boven
de perrons, vinden we wel een van
de belangrijkste punten van het ge
hele station, want hier draagt men
de verantwoordelijkheid met betrek
king tot de veiligheid der reizigers.
De gehele treinenloop heeft men
hier in handen en wanneer de om
standigheden dit noodzakelijk zou
den maken, kan men het station ge
heel blokkeren, geen trein komt er
Veiligheid voor alles.
Uiteraard staat men in het seinhuis
regelmatig in contact met de eerste
blokposten op de spoorbanen vanaf
het station en er kan geen trein bin
nenkomen voordat alles in het sta
tion keurig geregeld is.
Van het hoge seinhuis uit zien we
onze trein het station binnenkomen
en plaats kiezen langs het perron.
De reizigers stromen er uit. Anderen
staan klaar om de rijtuigen binnen
te gaan. Bij de postwagen staan de
karretjes van de P.T.T. en laden
post in en uit. Ook wat stukgoed
wordt snel verladen. Alles steekt op
de minuut, want de trein moet ook
weer precies op tijd vertrekken. In
het seinhuis zet men de seinen op
veilig. De trein kan zijn reis vervol
gen. Snel nemen wij afscheid van
onze gastheer en de heer Van Hoven
en spoeden ons naar de trein.
Rustig zittend in ons compartiment
zien we hoe de lamp aan het einde
van het perron op wit springt en we
weten nu, dat onze baan veilig is.
De perronchef heft zijn „spiegelei"
en onze trein zet zich in beweging.
Onze trein, een van die vele treinen
die het station in- en uitglijden, dag
in dag uit. Een trein vol passagiers
met diverse bestemmingen, passa
giers die veilig moeten worden ver
voerd. Een leger van beambten
waakt hierover.
(Nadruk verboden)
(Van onze Antwerpse correspondent),
De Sinjorcn kregen de Schelde van God en al de rest van de
Schelde, aldus een oud spreekwoord. Het ligt dus voor de hand, dat
ze er zuinig op zijn, temeer omdat het kanaal TerneuzenAntwer
pen nog heel verre toekomstmuziek is.
Met voortdurend baggeren heeft men totnutoe kunnen voor
komen, dat zoals rond 1923 schepen vast liepen. De evolutie was
toen uitermate slecht. Maar ondanks de kleine zes miljoen kubieke
meter baggerzand, die nu jaarlijks worden opgezogen en op andere
plaatsen worden uitgestort bestaan er drie feitelijke knelpunten:
het Nauw van Bath, de Drempel van Hansweert en de Wielingen
tegenover Vlissingen.
Het Nauw van Bath is de voor
naamste moeilijkheid; om in deze
hoek de vaargeul op diepte en
breedte te houden wordt er jaar
lijks 2.524.000 cms gebaggerd;
bij Hansweert 359.000 cm'!; bij
Walsoorden 280.000 em3; bij Val-
kenisse 576.000 cm3 en bij Zand
vliet 808.000 cms. Grotendeels
wordt dit baggerzand in de
stroom terug gestort om ter zij
ner tijd opnieuw te worden mee
gevoerd en misschien opnieuw te
worden afgezet in de knelpunten.
Waar kunnen we het zand terug
in de rivier storten zonder straks
opnieuw er door te worden ge
hinderd? Om deze en andere
vragen te kunnen beantwoorden
heeft men in de nieuwe hall van
het waterbouwkundig laborato
rium aan de Berchemlei te Ant-
werpen-Borgerhout een Schelde-
maquette gebouwd van ongeveer
zeventig meter lengte. In dit mo
del zal worden uitgeprobeerd of
en waar er stortplaatsen in de
Schelde zijn, waar het bagger
zand langere tijd kan blijven lig
gen. Het baggeren kost onze zui
derburen nu jaarlijks een kleine
180 miljoen Belgische francs.
Ir. J. L. Theuns van het ge
noemde laboratorium vertelde
ons hierover, dat het Nauw van
Bath de grootste moeilijkheid
blijft vormen. De vaargeul is te
smal en de bocht te scherp. Er is
een voortdurende evolutie van de
geulen en de platen, die ver
schuivingen veroorzaakt van
zuid naar noord en van oost naar
noord-west, wat tot gevolg kan
hebben, dat er na 10 jaar een ge
vaarlijke drempel kan ontstaan.
Deze evolutie wordt gecorrigeerd
door het baggeren, waarbij thans
gebruik wordt gemaakt van een
moderne sleepzuiger. Het mond
stuk van de zuigerpijp sleept over
de bodem en neemt zodoende een
dun laagje mee over de hele
lengte. De bewuste maquette
dient' niet voor het bestuderen
van de gevolgen van het Delta
plan. Daartoe bezit men een an
der model. Maar uitsluitend om
te onderzoeken of er bij Bath een
nieuwe vaargeul kan worden ge
maakt. Het sleutelprobleem is
hierbij hoe een nieuwe vaargeul
kan worden aangelegd zonder
dat de scheepvaart in de bestaan
de wordt gestremd.
De maquette werd gebouwd na
talloze peilingen en metingen. Bij
Bath werd zelfs met drijvers ge
werkt om de juiste stroombanen
te kunnen vastleggen. Het direc
te onderzoek is nog niet begon
nen; men is pas in 't eerste sta
dium; onderzoeken of het model
op dezelfde wijze reageert als de
Schelde. Pas daarna komt punt
twee aan de orde; onderzoek
naar de stortplaatsen voor het
baggerzand. Een afzonderlijk
hoofdstuk vormt vervolgens de
normalisatie bij Bath.
Dit laatste thema is ook voor
Nederland van belang; de be
staande vaargeul vreet de Neder
landse oever enigszins af. Bij de
nieuwe vaargeul zal zulks niet
mogelijk zijn omdat de oevers er
van tijdens de bouw worden vast
gelegd met zinkwerken.
Voor een leek is hel Schelde-
model in het laboratorium in eer
ste instantie onoverzichtelijk,
temeer omdat het maar het stuk
Ossenisse-doel weergeeft. Maai
bij nader inzien en na enige uit
leg wordt het duidelijker. Men
ziet, indien men op 't punt staat
waar Bath ligt, hoe de vaargeul
hier betrekkelijk diep is, maar
sterk afknikt en hoe de stroom
er doorslaat tegen het land. Op
de betonnen bodem van het mo
del liggen steentjes, om de ruw
heid te veroorzaken. Eén centi
meter op het model betekent 1
meter diepte maar één meter
modelbreedte is 333 Schelde-
meters. Duidelijke witte lijnen
geven de bestaande vaargeul
aan.
MOEILIJKHEDEN BIJ
HANSWEERT
EN WALSOORDEN
Ook de Drempel van Hans
weert en de vaargeul voor Wal
soorden dient volgens ir. Theuns
onderhanden te worden ge
nomen. Rond 1955 heeft men
zwaar gebaggerd voor Walsoor
den en er ontstond een behoor
lijke vaargeul, maar de bekende
Plaat van Valkenisse schuift
naar het zuid-westen. De be
staande vaargeul wordt hierdoor
steeds dichter naar de linker
oever gedrongen en gaat ook
daar de Nederlandse bodem af
vreten. De schepen moeten ook
hier een gevaarlijke knik maken.
Men zoekt hier een oplossing in
de geest van Bath waarbij met
behulp van zinkwerken de nieu
we grenzen van de vaargeul
worden vastgelegd. Deze kwestie
komt evenals de Wielingen pas
later aan de orde. Voorlopig zal
het volgens onze woordvoerder
nog tot ongeveer einde 1690
duren voor men op het water
bouwkundig laboratorium gereed
is met de studie over Bath. Er
wordt nog opgemerkt dat het
modelonderzoek alleen kwalita
tief is.
De bekende Drempel van Zand
vliet (op Belgisch gebied) en de
nog zuidelijker gelegen obsta
kels zijn straks van minder be
tekenis omdat door de bouw van
de vierde zeesluis bij Zandvliet
en de nieuwe verbinding tussen
deze zeesluis en de petroleum
haven deze hindernissen worden
vermeden.
M. v. d. B.
Robert Merriman, een func
tionaris van het Witte Huis,
heeft verklaard, dat de identi
teit en de opdracht van het op
1 mei in de Sowjet-Unie neer
geschoten Amerikaanse vlieg
tuig niet onmiddellijk zijn ont
huld om de piloot een gelegen
heid te geven tot ontsnapping.
Merrman, een medewerker
van president Eisenhower, heeft
dinsdag voor een Republikeinse
vrouwenvereniging gezegd, dat
de Amerikaanse vlieger Francis
Powers volgens zijn opdracht
pogingen had moeten doen om
te ontsnappen als zijn toestel I
tot landen gedwongen zou wor
den.
Het Amerikaanse ministerie
van Buitenlandse Zaken heeft
aanvankelijk gezegd, dat de
Amerikaanse U-2 een weer-
vliegtuig was, dat per ongeluk
over de grens geraakt zou kun
nen zijn.
De minister van Volkshuisves
ting en Bouwnijverheid, de heer
Van Aartsen, heeft geantwoord
op schriftelijke vragen, die het
lid der Tweede Kamer, de heer
Bacten (KVP) heeft gesteld in
verband met de doorberekening
in de huurprijs van door eigena-
renverhuurders gemaakte kosten
voor verbetering van gebouwd
onroerend goed. In zijn antwoord
zegt de bewindsman, dat niet ge
zegd kan worden, dat verhuur
ders, die tussen 1957 en 1960
hebben verbeterd, in een nadeli
ger positie verkeren dan zij, die
het voordien hebben gedaan of
daarna zullen doen.
De minister baseert deze con
clusie op de volgende overwegin
gen; Hij zegt, dat ingeval aan
een gebouwd onroerend goed ver
beteringen zijn aangebracht, de
kosten van die verbeteringen in
hun geheel aan de huurder in
rekening konden worden ge
bracht. Het besluit bijzondere
huurprijzen 1954 bepaalde name
lijk, dat de huur gedurende 13
jaar mocht worden verhoogd met
tien procent per jaar van die
kosten.
Met ingang van 1 augustus
1957 konden, althans met betrek
king tot vooroorlogse woningen,
de verbeteringskosten niet meer
geheel op de huurder worden
verhaald. Het verhaalbare ge
deelte werd relatief aan het be
drag, dat in totaal op het groot
boek voor woningverbetering
moest worden gestort. In geval
van verbetering immers kon dé-
blokkering worden verkregen
van reeds op het grootboek ge
storte gelden, alsmede eventueel
ontheffing van de verplichting
tot storting in nog komende
jaren. Het verhaalbare gedeelte
werd in verband hiermede be
paald op het verschil van de ver
beteringskosten en drie/vijfde
deel van hetgeen totaal op het
grootboek moest worden gestort.
Sedert 1 april j.l. is de rege
ring op andere leest geschoeid:
in geval van verbetering kan de
huurprijs thans alleen nog wor
den verhoogd, indien de huur
prijs van het verbeterde pand
lager zou zijn dan die van een
vergelijkbaar gebouwd onroe
rend goed.
De minister zegt van mening te
zijn, dat bij een algemeen huur
niveau van ongeveer 220 procent
van dat van 1940 aan een rege
ling, waarbij de huurverhoging
De Utrechtse recherche heeft
donderdagmiddag de 47-jarige
Utrechter T. gearresteerd, we
gens poging tot moord.
De man ging donderdagmid
dag omstreeks kwart over vijf
naar de Marconistraat te Utrecht
met het doel een eind te maken
aan het leven van de 45-jarige
autohandelaar H. J. van L„ die
reeds enige tijd met de gewezen
vrouw van T. samenleefde.
Van L. zag de man aankomen
en zag ook dat hij een ploerten
doder en een mes bij zich droeg.
Hij wist dat de man met moord
plannen rondliep en riep de hulp
in van zijn 47-jarige broer M.
van L. Deze probeerde T. van
zijn kwade bedoelingen af te
brengen. T. was evenwel niet te
houden en ging de broer te lijf.
Hierop rende H. J. van L. met
een traproe naar buiten en sloeg
daarmee T. op zijn hoofd. Hij
raakte het oog van T., waardoor
deze buiten gevecht werd gesteld.
T. liep ernstige verwondingen op
en zal zijn oog moeten missen.
Hij werd aanvankelijk naar het
politiebureau overgebracht maar
toen men daar zag dat de ver
wondingen ernstig waren werd
de man naar het ziekenhuis ver
voerd.
Hij zal wegens poging tot
moord worden vervolgd.
afhankelijk is van de verbete
ringskosten, geen behoefte meer
bestaat.
Minister Van Aartsen zegt ver
der in zijn antwoord, dat het hem
voorkomt, dat de regeling, zoals
die tussen 1957 en 1960 heeft ge
golden, achteraf bezien, als een
niet onredelijke overgangsrege
ling naar het huidige regime
kan worden aangemerkt. In ver
band met dit alles zegt hij geen
aanleiding te zien voor het be
vorderen van maatregelen die de
vragensteller had gepleit. Deze
maatregelen hielden in, dat de
kosten van verbeteringen, die
tussen 1 augustus 1957 en 1 april
1960 aan gebouwd onroerend
goed werden aangebracht, aan
de huurders in de huur zouden
kunnen worden doorberekend, op
overeenkomstige wijze als zulks
kon en kan geschieden voor ver
beteringen. aangebracht vóór 1
augustus 1957 ol na 1 april 1960.
(Adv.)
ZWARE STRAFFEN VOOR
INFILTRANT EN
MEDEPLICHTIGEN IN
NED. NIEUW-GUINEA
De landrechter van Manokwari
heeft een gevangenisstraf van
jaar opgelegd aan de Indone
siër Inbrahim Lapandanga, die in
februari van dit jaar nabij de
districtshoofdplaats Kokas land
de en daar met behulp van enkele
Indonesische en inheemse inge-
tenen een bende vormde. Deze
bende stelde zich ten doel, Kokas
en later ook Fak-Fak plat te
branden, te roven enz. De in
Kokas geboren Lapandanga wist
zonder veel moeite enkele jonge
avonturiers om zich heen te ver
zamelen en was gul met het uit
delen van allerlei titels.
Dank zij het doortastende op
treden van de politie werd deze
bende echter onschadelijk ge
maakt voordat zij haar duistere
plannen tot uitvoering kon bren
gen. Zij was er toen reeds in ge
slaagd, bij wijze van oefening,
een huis in brand te steken.
Terecht stonden behalve La
pandanga, zijn „officieren" Mo
hammed Daewokas, Terawi Ru-
matiga en Kasim Roemagesan,
zijn adviseur Moh. Tamher, zijn
secretaris (n.b. een schrijver van
het districtskantoor te Kokas)
Zacheus Hemathang en zijn or
donnans Oemar Foeat.
De magistraat, mr. F. A. C. G.
Janssen sprak van een feit, dat
hij hoogst ernstig opnam en
meende, dat het met grote voort
varendheid verrichte vooronder
zoek en het terzake opgemaakte
proces-verbaal voor zichzelf
spraken. Het ten laste gelegde
(overtreding van artikel 169 (1)
van het wetboek van strafrecht,
het deelnemen aan een vereni
ging die tot oogmerk heeft het
plegen van misdrijven) werd
door de verdachten zonder meer
erkend.
De landrechter, mr. C. A. Bran
denburg, veroordeelde de leider
tot 3% jaar gevangenisstraf, de
drie „officieren" elk tot drie jaar,
de ordonnans en de adviseur elk
tot twee jaar en acht maanden
en de sekretaris tot twee jaar,
alles zonder aftrek van de tijd,
in preventieve hechtenis doorge.
bracht.
In dezelfde zitting werden
voorts drie personen uit Kaima-
na, een Kei-ees en twee inheem
sen, veroordeeld tot anderhalf
jaar met aftrek, zij hadden onge
veer anderhalf jaar geleden een
mislukte poging ondernomen om
van Kaimana uit naar Indonesië
over te steken. Op het uitwijken
zelf staat geen straf, doch zij
hadden zich voor het uitvoeren
van hun plan wederrechtelijk een
prauw met buitenboordmotor
toegeëigend.
HILVERSUM II.: 8.00 Nws
en postduivenber.; 8.18 Voor het
platteland, lezing; 8.30 Gevar.
progr.; 9.45 Geestelijk leven]
toespr.; 10.00 Altviool en piano;
110.25 Boeken nws.; 10.35
Gram.; 10.55 Cabaret; 11.30
Koorzang; 12.00 Lichte muz;
12.30 Sportspiegel; 12.35 Orgel
spel; 13.00 Nws. en SOS-ber.;
13.07 De toestand in de wereld,
lezing; 13.17 Meded. of gram.;
13.20 Gram.; 14.00 Boekbespr.;
14.20 Weense muz. In de pauze:
Toneelbeschouwing; 16.15 Gr.;
16.30 Sportrevue; 17.00 Gram.;
17.15 75 jaar Belgische socialis
tische partij, rep.; 17.30 Vooj- de
jeugd; 17.50 Nws., sportuitsl. en
sportjourn.; 18.30 Ned. Herv.
kerkd.; 19.00 Voor de jeugd;
19.30 De open deur, lezingen;
20.00 Nws.; 20.05 Gevar. progr.;
21.05 Gram.; 21.15 Andorra,
klankb.; 21.30 Lichte muz.;
22.00 Journ.; 22.15 Gram.; 22.30
Nws. en SOS-ber.; 22.45 Gram.;
23.15 New York calling; 23.20
Gram.; 23.55—24.00 Nws.
BRUSSEL (VI.): 12.30 Weer-
ber.; 12.35 Amus. muz.; 13.00
Nws. en weerber.; 13.15 Voor
de sold.; 14.00 Gram.; 15.30
Pianospel; 17.00 Sport en nws.;
17.05 Gram.; 17.45 Sportuitsl.;
18.00 Pianorecital; 19.00 Nws.;
19.30 Gram.; 20.00 Gram.; 21.00
Hand in hand met Nederland;
22.00 Nws.; 22.15 Gram.; 22.45
Gram.; 23.00 Nws.; 23.05 Ge
var. muz.; 23.45 Gram.; 24.00
Sluiting.
Televisieprogramma's
NED. TV: 17.30—18.20 Euro
visie; 20.00 Gevar. progr.; 21.30
Ontmoeting van artiesten; 21.55
Epiloog; 22.00 Sportact.
VLAAMS BELG. TV: 14.15
Rep. Nationale optocht; 14.45
Reisroutes; 15.15 De week in
beeld; 15.45 Int. iandbouwkron.;
16.15 Film; 16.30 Rep. nationale
optocht; 17.00 Voor de kleuters;
17.2818.15 Eurovisie; 19.00
Feuill.; 19.30 Nws.; 20.00 Ge
var. progr.; 21.30 Balletfilm;
21.50 Strijkkwartet; 22.10 Nws.
en journ.
MAANDAG 30 MEI
HILVERSUM I.: 7.00 Nws.;
7.10 Gram.; 7.30 Een woord
voor de dag; 7.40 Gewijde
muz.; 8.00 Nws.; 8.15 Radio
krant; 8.35 Gram.; 9.00 Voor de
zieken; 9.30 Gram.; 9.35 Water
st.; 9.40 Voor de vrouw; 10.15
Theologische etherleergang;
11.00 Gram.; 11.30 Quizprogr.;
12.00 Joods volksliederen; 12.25
Voor boer en tuinder; 12.30
Land- en tuinb. meded.; 12.33
Milit. ork.; 12.45 Bezoek H. M.
Koningin aan België; 13.00 Nws
13.15 Lichte muz.; 13.45 Gram.;
14.05 Schoolradio; 14.30 Gevar.
progr.; 15.45 Gram.; 16.00 Bij
beloverdenking; 16.30 Klave
cimbel-recital; 16.40 Vocaal-ens.;
17.00 Voor de klotrt'ers: 17.15
Voor de jeugd; 17.30 Gram.;
17.40 Beursber.; 17.45 Rege-
ringsuitz.; 18.00 Groot koor en
harmonie-ork.; 19,00 Nws. en
weerber.; 19.10 Harp-recital;
19.30 Radiokrant; 19.50 Vocaal-
ens.; 20.10 Gram.; 20.20 Ik
wou... ik wil. hoorsp.; 21.30 Be
zoek H. M. Koningin aan België;
21.55 Gram.; 22.00 Pari, comm.;
22.15 Gram.; 22.30 Nws. en
SOSJber.; 22.40 Gram.; 22.45
Avondoverdenking; 23.00 Muzik.
lezing; 23.30 Gam.; 23.55—24.00
Nws.
HILVERSUM II.: 7.00 Nws.;
7.10 Gym.; 7.23 Gam.; 8.00 Nws.;
8.18 Gram.; 9.00 Gym. voor de
vrouw; 9.10 Gram.; 10.00 Mor
genwijding; 10.20 Gram.; 10.55
Bezoek H. M. de Koningin aan
België; 11.30 Claveeimbelreci-
tal; 11.50 Op reis door de we
reld, praatje; 12.00 Lichte muz.;
12.30 Land- en tuinb. meded.;
12.33 Voor het platteland, le
zing; 12.38 Gram.; 13.00 Nws.;
13.15 Voor de middenstand;
13.20 Orgelspel; 13.45 Wikken
en wegen, praatje; 14.00 Piano
recital; 14.20 Het geheim van
Luca, hoorsp.; 15.50 Voor de
oudere luisteraars; 16.50 Oude
liedjes; 17.05 Lichte muz.; 17.20
Hammondorgelspel; 17.35 Be
zoek H. M. de Koningin aan
België; 17.50 Militair comm.;
18.00 Nws. en comm.; 18.20
Lichte muz.; 18.45 Olympia's
Tour Nederland; 18.50 Open
baar kunstbezit; 19.00 Pari.
overzicht; 19.15 Regeringsuitz.;
19.30 Lichte muz.; 20.00 Lichte
muz.; 20.00 Nws.; 20.05 Zigeu-
nerork.; 20.35 De grote stap, ge
sprek; 21.00 Convertgebouw
ork.; 22.30 Nws.; 22.40 Israël,
lezing; 22.55 Gram.; 23.15
Gram.; 23.35 Gram.; 23.55—
24.00 Nws.
BRUSSEL (VI,): 12.00 Gram.;
12.30 Weerber.; 12.35 Voor de
landb.; 12.42 Gram.; 12.52
Koersen; 13.00 Nws. en weer
ber.; 13.15 Gram.; 14.00 School
radio; 15.45 Gram.; 16.00 Koer- I
sen; 16.06 Voor de zieken; 17.00
Nws. en weerber.; 17.10 Gram.;
17.20 Lichte muz.; 18.00 Protest,
uitz.; 18.20 Voor de sold.; 18.50
Sportkron.; 19.00 Nws.; 19.40
Koorzang; 20.00 Ork. conc.;
21.15 Kunstkaleidoskoop; 21.30
Amus. muz.; 22.00 Nws.; 22.15
Clavecimbelrecital; 22.55 Nws.;
23.00 Voor de zeelieden.
Televisieprogramma's
NED. TV: 10.55—11.30 Rep.
bezoek H. M. de Koningin aan
België; 15.3516.35 Idem.
VLAAMS BELG. TV: 11.00 en
's middags: rep. bezoek H. M.
Koningin Juliana; 19.00 Voor de
jeugd; 19.30 Nws.; 20.00 Film-
rep. bezoek H. M. Koningin Ju
liana; 20.10 Film; 20.30 Speel
film; 22.00 Quizprogr.; 22.30
Filmrep. Deltaplan; 23.10 Nws.
en journ.