Een STATION is een RADIO EN TELEVISIE Nieuwe vaargeul in Nauw van Bath ET GIGANTISCH BEDRIJF Doorberekening in de huur van verbeteringskosten De drie knelpunten in de Schelde -*"BABYDERM!RSÏ Mgfdtf Pagina 6 DE VRIJE ZEEUW! Treinen rijden in en uit, reizigers draven af en aan, post en bagage moeten verladen worden en alles moet op de minuut kloppen. DE KERNPROEVEN- CONFERENTIE TE GENEVE HIMALAYA-TOP BEKLOMMEN BEZOEK AAN WATERBOUWKUNDIG LABORATORIUM TE ANTWERPEN WAAR BLIJFT MEN MET DE ZES MILJOEN KUBIEKE METER BAGGERZAND De piloot van de U-2 MOORDAANSLAG OP AUTOHANDELAAR IN UTRECHT Voor hel lere Baby-huidje Zaterdag 28 mei l%o AMSTERDAM (P P) - „Wat u hier ziet, moet u beschou wen als een voorbeeld. In deze vorm functioneren alle stations in ons land, de een groot, de ander klein, maar het principe is overal eender". Dit vertelt ons de heer De Leur, hoofdstationschef van het Centraal Station te Amsterdam. Zijn taak is werkelijk geen sinecure en is te vergelijken met die van een bedrijfsleider in een enorme fabriek. Natuurlijk heeft deze man zijn assistenten en het is met een van deze, de heer Van Hoven, onderchef van het C.S., dat wij eens een kykje gaan nemen achter de schermen waar de reiziger altijd voor staat en slechts kan vermoeden dat daarachter gebeurt. Het begint al wanneer we de grote hal binnenkomen en ons voor infor matie wenden tot de loketten van de afdeling inlichtingen, waar een aantal dames beschikbaar is om de reizigers alle gewenste informaties te verstrekken. Het is er druk en de meisjes hebben handevol werk. Hot duizelt ons, zoveel wordt er ge vraagd over verbindingen, prijzen en aansluitingen. De meisjes hier zijn speciaal voor dit doel opgeleid. Minimaal moeten zij beschikken over een h.b.s.-oplei ding en de vreemde talen enigszins machtig zijn. Aan die talen wordt trouwens ook in de opleidingstijd veel aandacht besteed. De informatrices moeten toch in staat zijn een buitenlander naar behoren te helpen en ook zo'n buitenlander kan lastige vragen stellen. De dames beschikken voorts natuur lijk over allerlei hulpmiddelen zoals diverse dienstregelingen, niet alleen van de N.S., maar ook van buson dernemingen door het gehele land en van verbindingen in het buiten land. Wanneer de reiziger even ge duld heeft, stippelen zij in minder dan geen tijd zijn reis even uit en weet hij precies waar hij aan toe is. Achter de loketten Dan gaan we kaart>es kopen. Deze keer niet vóór, maar achter het lo ket. We maken daar kennis met de moeilijkheden die de kaartverkoop met zich meebrengt. Er zijn in ons kleine landje met zijn dichte spoorwegennet en zijn vele stations natuurlijk duizenden reis mogelijkheden. Naar hoeveel stations in ons land kunnen we alleen al van Amsterdam uit reizen Al deze kaartjes kunnen dus worden gevraagd en daarmee moet rekening worden gehouden, want de reiziger zou zich niet kunnen voorstellen, dat hij hoorde: .,Nee meneer, daar kan ik u niet aan helpen Het is dus begrijpelijk dat de dames en heren die aan de plaatskaartenloketten dienst doen, heel wat aan hun hoofd hebben. Zij moeten snel en zonder vergissingen het juiste kartonnetje afleveren, waarbij voor elke bestem ming er nog verschillende mogelijk heden zijn, zoals eerste en tweede klas, enkele reis, retour en kinder kaartje. Toch willen de reizigers, die dikwijls op het laatste nippertje binnenkomen en in de rij moeten staan op tijd hun trein halen. Geluk kig zijn er al veel moderne vernuf tige machines in gebruik, die het de lokettisten mogelijk maken de rei zigers snel te helpen. Waar staat raiiii trein Door de conttroie komen we op het perron. Waar komt de trein te staan, waar moeten we instappen De borden met inlichtingen en aan wijzingen vormen voor de N.S. een groot probleem. Ze moeten alle in lichtingen bevatten en toch overzich telijk en duidelijk zijn. Toch \s men erin geslaagd de reiziger wegwijs te maken en tenslotte lopen er altijd verschillende N.S.-employé's, asn De dames van de afdeling inlich tingen hebben liet steeds druk, want altijd zijn er reizigers die iets te vragen hebben. wie men nog om inlichtingen kan verzoeken. Het blijkt, dat wij nog wat tijd heb ben en we besluiten een kopje kof fie in de restauratie te gebruiken. De heer Ouwenaar, eigenaar van de restauratie ontvangt ons hartelijk en maakt van deze gelegenheid ge bruik ons zijn onderneming te la ten zien. We mogen hier rustig van een bedrijf spreken, want de restau ratie is een bedrijf in de gigantische fabriek die het Centraal Station zelf is. Buiten de geweldige restauratie ruimten, waar men niet minder dan 400 gasten tegelijk kan bedienen, liggen schitterende keukens, voor zien van de modernste apparatuur, dan meer binnen en geen wagon gaat er uit. Aangezien de treinenloop el ke dag vrijwel gelijk is, kan men hier spreken van een zekere routine. De klok is in zo'n seinhuis eigenlijk het centrale punt. Over enkele mi nuten loopt de trein uit Rotterdam binnen. Die moet langs het derde perron westzijde. De seinen en wis sels worden in de juiste stand gezet, zodat die trein zonder moeilijkheden kan binnenkomen. Maar tegelijker tijd vertrekt van het vijfde perron 'n trein naar Alkmaar en die moet op tijd weg kunnen. Ook hiervoor wor den alle seinen en wissels in de juis te stand getrokken. Zo bedient men hier het treinverkeer. Niets wordt aan het toeval overgelaten en alles is ingesteld op veiligheid. Wordt er een sein of een wissel ver zet, dan wordt die verzekerd, door middel van een soort sper. Die kan dus niet meer worden verzet zonder dat eerst de sper opgeheven is. Bo vendien zijn er nog diverse andere veiligheidsmaatregelen genomen, zo dat men redelijkerwijs mag verwach ten dat alles zonder ongelukken kan verlopen. *N/SAAAAAAA^AAAA/V Boven in het seinhuis waakt men over de veiligheid van de reizi- zigers. Lange rijen knoppen ma ken het bedienen van seinen en wissels mogelijk. De conferentie van de Sowjet- Unie, Amerika en Engeland over de afschaffing van kernproeven is vrijdag na een reces van veer tien dagen te Genève hervat. De bijeenkomst, die anderhalf uur geduurd heeft, was zakelijk. Over de mislukte topconferentie en de spionage is niet gesproken. De Russische afgevaardigde, Tsarapkin, vroeg van Amerika de garantie dat zijn toekomstige kernontploffingen voor vreed zame en niet voor militaire doel einden zouden worden onder nomen. Hij zei dat de Sowjet- Unie niet van plan is onder grondse proeven met kernladin gen te nemen. Een expeditie onder leiding van de Zwitser Max Eiselin is er op 13 mei in geslaagd de Dhau- iagiri, een 8.167 meter hoge berg top in de Himalaya, te beklim men. Het was de hoogste van de nog niet beklommen bergen. Er is zeven maal eerder gepoogd de top te bereiken. De Dhaulagiri of Witte Berg ligt ruim 300 km van de Mount Everest verwijderd. ZONDAG 29 MEI HILVERSUM I.: 8.00 Nws.; 8.15 Gam.; 8.30 Plechtige Hoog mis; 9.30 Nws. en waterst.; 9.45 Gram.; 10.00 Gewijde muz.; 10.15 Inl. op de kerkdienst; 10.30 Re monstrantse kerkd.; 11.30 Vra- genbeantw.; 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers, lezing; 12.00 Gram.; 12.15 Actuele ge- loofsproblemen, praatje; 12.30 Lichte muz.; 12.55 Act.; 13.00 Nws.; 13.05 De hand aan de ploeg, praatje; 13.10 De Wad- ders, hoorsp.; 13.30 Lichte muz. en meisjeskoor; 14.00 Kamer- muz. met comm.; 14.30 Gram.; 15.00 Letterkundige persoonlijk heden, die ik gekend heb. le zing; 15.10 Koorzang; 15.40 Gram.; 16.00 Sport; 16.30 De proleet van de nabijheid Gods, lezing; 17.00 Vrij-Evangelische kerkd.; 18.30 Gram.; 18.35 Vo caal ens. en sol.; 19.00 Nws uit de kerken; 19.05 Samenzang; 19.30 De gelijkenissen van Je zus, lezing; 19.45 Nws.; 20.00 Hongerende wereld, reportage; 20.15 Cabaret; 20.45 U bent toch ook van de partij?, praatje; 20.55 Gram.; 21.00 Uitwisse- lingsconc. met België; 22.00 Gram.; 22.25 Boekbespr.; 22.30 Nws.; 22.40 Avondgebed; 22.55 Meesterwerken van de religieu ze muziek; 23.5524.00 Nws. diverse koks en wat dies meer zij, maar ook eeen complete banketbak kerij, waar tevens eigen brood ge bakken wordt. We mogen rustig zeg gen, dat deze restauratie" geheel voor zichzelf kan zorgen. Dit wordt wel heel duidelijk gede monstreerd, wanneer wij een bezoek brengen aan de magazijnen, waar vele winkels jaloers op zouden zijn. Kelders vol met rekken en kisten met dranken, blikgroenten, fruit, rookartikelen en wat al niet meer. Alles loopt via een centraal punt, waar de uitgifte van deze voorraad- goederen plaats vindt en er een keu rige administratie van wordt bijge houden. In de keukens wordt het materiaal verwerkt en de obers brengen dat weer naar de reizigers die hier iets willen gebruiken. Het is niet alleen in Amsterdam, dat de res tauratie een groot bedrijf in het sta tion is, ook in andere plaatsen plaat sen treffen we dit zo aan. Hoog in de kap In een van de seinposten hoog boven de perrons, vinden we wel een van de belangrijkste punten van het ge hele station, want hier draagt men de verantwoordelijkheid met betrek king tot de veiligheid der reizigers. De gehele treinenloop heeft men hier in handen en wanneer de om standigheden dit noodzakelijk zou den maken, kan men het station ge heel blokkeren, geen trein komt er Veiligheid voor alles. Uiteraard staat men in het seinhuis regelmatig in contact met de eerste blokposten op de spoorbanen vanaf het station en er kan geen trein bin nenkomen voordat alles in het sta tion keurig geregeld is. Van het hoge seinhuis uit zien we onze trein het station binnenkomen en plaats kiezen langs het perron. De reizigers stromen er uit. Anderen staan klaar om de rijtuigen binnen te gaan. Bij de postwagen staan de karretjes van de P.T.T. en laden post in en uit. Ook wat stukgoed wordt snel verladen. Alles steekt op de minuut, want de trein moet ook weer precies op tijd vertrekken. In het seinhuis zet men de seinen op veilig. De trein kan zijn reis vervol gen. Snel nemen wij afscheid van onze gastheer en de heer Van Hoven en spoeden ons naar de trein. Rustig zittend in ons compartiment zien we hoe de lamp aan het einde van het perron op wit springt en we weten nu, dat onze baan veilig is. De perronchef heft zijn „spiegelei" en onze trein zet zich in beweging. Onze trein, een van die vele treinen die het station in- en uitglijden, dag in dag uit. Een trein vol passagiers met diverse bestemmingen, passa giers die veilig moeten worden ver voerd. Een leger van beambten waakt hierover. (Nadruk verboden) (Van onze Antwerpse correspondent), De Sinjorcn kregen de Schelde van God en al de rest van de Schelde, aldus een oud spreekwoord. Het ligt dus voor de hand, dat ze er zuinig op zijn, temeer omdat het kanaal TerneuzenAntwer pen nog heel verre toekomstmuziek is. Met voortdurend baggeren heeft men totnutoe kunnen voor komen, dat zoals rond 1923 schepen vast liepen. De evolutie was toen uitermate slecht. Maar ondanks de kleine zes miljoen kubieke meter baggerzand, die nu jaarlijks worden opgezogen en op andere plaatsen worden uitgestort bestaan er drie feitelijke knelpunten: het Nauw van Bath, de Drempel van Hansweert en de Wielingen tegenover Vlissingen. Het Nauw van Bath is de voor naamste moeilijkheid; om in deze hoek de vaargeul op diepte en breedte te houden wordt er jaar lijks 2.524.000 cms gebaggerd; bij Hansweert 359.000 cm'!; bij Walsoorden 280.000 em3; bij Val- kenisse 576.000 cm3 en bij Zand vliet 808.000 cms. Grotendeels wordt dit baggerzand in de stroom terug gestort om ter zij ner tijd opnieuw te worden mee gevoerd en misschien opnieuw te worden afgezet in de knelpunten. Waar kunnen we het zand terug in de rivier storten zonder straks opnieuw er door te worden ge hinderd? Om deze en andere vragen te kunnen beantwoorden heeft men in de nieuwe hall van het waterbouwkundig laborato rium aan de Berchemlei te Ant- werpen-Borgerhout een Schelde- maquette gebouwd van ongeveer zeventig meter lengte. In dit mo del zal worden uitgeprobeerd of en waar er stortplaatsen in de Schelde zijn, waar het bagger zand langere tijd kan blijven lig gen. Het baggeren kost onze zui derburen nu jaarlijks een kleine 180 miljoen Belgische francs. Ir. J. L. Theuns van het ge noemde laboratorium vertelde ons hierover, dat het Nauw van Bath de grootste moeilijkheid blijft vormen. De vaargeul is te smal en de bocht te scherp. Er is een voortdurende evolutie van de geulen en de platen, die ver schuivingen veroorzaakt van zuid naar noord en van oost naar noord-west, wat tot gevolg kan hebben, dat er na 10 jaar een ge vaarlijke drempel kan ontstaan. Deze evolutie wordt gecorrigeerd door het baggeren, waarbij thans gebruik wordt gemaakt van een moderne sleepzuiger. Het mond stuk van de zuigerpijp sleept over de bodem en neemt zodoende een dun laagje mee over de hele lengte. De bewuste maquette dient' niet voor het bestuderen van de gevolgen van het Delta plan. Daartoe bezit men een an der model. Maar uitsluitend om te onderzoeken of er bij Bath een nieuwe vaargeul kan worden ge maakt. Het sleutelprobleem is hierbij hoe een nieuwe vaargeul kan worden aangelegd zonder dat de scheepvaart in de bestaan de wordt gestremd. De maquette werd gebouwd na talloze peilingen en metingen. Bij Bath werd zelfs met drijvers ge werkt om de juiste stroombanen te kunnen vastleggen. Het direc te onderzoek is nog niet begon nen; men is pas in 't eerste sta dium; onderzoeken of het model op dezelfde wijze reageert als de Schelde. Pas daarna komt punt twee aan de orde; onderzoek naar de stortplaatsen voor het baggerzand. Een afzonderlijk hoofdstuk vormt vervolgens de normalisatie bij Bath. Dit laatste thema is ook voor Nederland van belang; de be staande vaargeul vreet de Neder landse oever enigszins af. Bij de nieuwe vaargeul zal zulks niet mogelijk zijn omdat de oevers er van tijdens de bouw worden vast gelegd met zinkwerken. Voor een leek is hel Schelde- model in het laboratorium in eer ste instantie onoverzichtelijk, temeer omdat het maar het stuk Ossenisse-doel weergeeft. Maai bij nader inzien en na enige uit leg wordt het duidelijker. Men ziet, indien men op 't punt staat waar Bath ligt, hoe de vaargeul hier betrekkelijk diep is, maar sterk afknikt en hoe de stroom er doorslaat tegen het land. Op de betonnen bodem van het mo del liggen steentjes, om de ruw heid te veroorzaken. Eén centi meter op het model betekent 1 meter diepte maar één meter modelbreedte is 333 Schelde- meters. Duidelijke witte lijnen geven de bestaande vaargeul aan. MOEILIJKHEDEN BIJ HANSWEERT EN WALSOORDEN Ook de Drempel van Hans weert en de vaargeul voor Wal soorden dient volgens ir. Theuns onderhanden te worden ge nomen. Rond 1955 heeft men zwaar gebaggerd voor Walsoor den en er ontstond een behoor lijke vaargeul, maar de bekende Plaat van Valkenisse schuift naar het zuid-westen. De be staande vaargeul wordt hierdoor steeds dichter naar de linker oever gedrongen en gaat ook daar de Nederlandse bodem af vreten. De schepen moeten ook hier een gevaarlijke knik maken. Men zoekt hier een oplossing in de geest van Bath waarbij met behulp van zinkwerken de nieu we grenzen van de vaargeul worden vastgelegd. Deze kwestie komt evenals de Wielingen pas later aan de orde. Voorlopig zal het volgens onze woordvoerder nog tot ongeveer einde 1690 duren voor men op het water bouwkundig laboratorium gereed is met de studie over Bath. Er wordt nog opgemerkt dat het modelonderzoek alleen kwalita tief is. De bekende Drempel van Zand vliet (op Belgisch gebied) en de nog zuidelijker gelegen obsta kels zijn straks van minder be tekenis omdat door de bouw van de vierde zeesluis bij Zandvliet en de nieuwe verbinding tussen deze zeesluis en de petroleum haven deze hindernissen worden vermeden. M. v. d. B. Robert Merriman, een func tionaris van het Witte Huis, heeft verklaard, dat de identi teit en de opdracht van het op 1 mei in de Sowjet-Unie neer geschoten Amerikaanse vlieg tuig niet onmiddellijk zijn ont huld om de piloot een gelegen heid te geven tot ontsnapping. Merrman, een medewerker van president Eisenhower, heeft dinsdag voor een Republikeinse vrouwenvereniging gezegd, dat de Amerikaanse vlieger Francis Powers volgens zijn opdracht pogingen had moeten doen om te ontsnappen als zijn toestel I tot landen gedwongen zou wor den. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft aanvankelijk gezegd, dat de Amerikaanse U-2 een weer- vliegtuig was, dat per ongeluk over de grens geraakt zou kun nen zijn. De minister van Volkshuisves ting en Bouwnijverheid, de heer Van Aartsen, heeft geantwoord op schriftelijke vragen, die het lid der Tweede Kamer, de heer Bacten (KVP) heeft gesteld in verband met de doorberekening in de huurprijs van door eigena- renverhuurders gemaakte kosten voor verbetering van gebouwd onroerend goed. In zijn antwoord zegt de bewindsman, dat niet ge zegd kan worden, dat verhuur ders, die tussen 1957 en 1960 hebben verbeterd, in een nadeli ger positie verkeren dan zij, die het voordien hebben gedaan of daarna zullen doen. De minister baseert deze con clusie op de volgende overwegin gen; Hij zegt, dat ingeval aan een gebouwd onroerend goed ver beteringen zijn aangebracht, de kosten van die verbeteringen in hun geheel aan de huurder in rekening konden worden ge bracht. Het besluit bijzondere huurprijzen 1954 bepaalde name lijk, dat de huur gedurende 13 jaar mocht worden verhoogd met tien procent per jaar van die kosten. Met ingang van 1 augustus 1957 konden, althans met betrek king tot vooroorlogse woningen, de verbeteringskosten niet meer geheel op de huurder worden verhaald. Het verhaalbare ge deelte werd relatief aan het be drag, dat in totaal op het groot boek voor woningverbetering moest worden gestort. In geval van verbetering immers kon dé- blokkering worden verkregen van reeds op het grootboek ge storte gelden, alsmede eventueel ontheffing van de verplichting tot storting in nog komende jaren. Het verhaalbare gedeelte werd in verband hiermede be paald op het verschil van de ver beteringskosten en drie/vijfde deel van hetgeen totaal op het grootboek moest worden gestort. Sedert 1 april j.l. is de rege ring op andere leest geschoeid: in geval van verbetering kan de huurprijs thans alleen nog wor den verhoogd, indien de huur prijs van het verbeterde pand lager zou zijn dan die van een vergelijkbaar gebouwd onroe rend goed. De minister zegt van mening te zijn, dat bij een algemeen huur niveau van ongeveer 220 procent van dat van 1940 aan een rege ling, waarbij de huurverhoging De Utrechtse recherche heeft donderdagmiddag de 47-jarige Utrechter T. gearresteerd, we gens poging tot moord. De man ging donderdagmid dag omstreeks kwart over vijf naar de Marconistraat te Utrecht met het doel een eind te maken aan het leven van de 45-jarige autohandelaar H. J. van L„ die reeds enige tijd met de gewezen vrouw van T. samenleefde. Van L. zag de man aankomen en zag ook dat hij een ploerten doder en een mes bij zich droeg. Hij wist dat de man met moord plannen rondliep en riep de hulp in van zijn 47-jarige broer M. van L. Deze probeerde T. van zijn kwade bedoelingen af te brengen. T. was evenwel niet te houden en ging de broer te lijf. Hierop rende H. J. van L. met een traproe naar buiten en sloeg daarmee T. op zijn hoofd. Hij raakte het oog van T., waardoor deze buiten gevecht werd gesteld. T. liep ernstige verwondingen op en zal zijn oog moeten missen. Hij werd aanvankelijk naar het politiebureau overgebracht maar toen men daar zag dat de ver wondingen ernstig waren werd de man naar het ziekenhuis ver voerd. Hij zal wegens poging tot moord worden vervolgd. afhankelijk is van de verbete ringskosten, geen behoefte meer bestaat. Minister Van Aartsen zegt ver der in zijn antwoord, dat het hem voorkomt, dat de regeling, zoals die tussen 1957 en 1960 heeft ge golden, achteraf bezien, als een niet onredelijke overgangsrege ling naar het huidige regime kan worden aangemerkt. In ver band met dit alles zegt hij geen aanleiding te zien voor het be vorderen van maatregelen die de vragensteller had gepleit. Deze maatregelen hielden in, dat de kosten van verbeteringen, die tussen 1 augustus 1957 en 1 april 1960 aan gebouwd onroerend goed werden aangebracht, aan de huurders in de huur zouden kunnen worden doorberekend, op overeenkomstige wijze als zulks kon en kan geschieden voor ver beteringen. aangebracht vóór 1 augustus 1957 ol na 1 april 1960. (Adv.) ZWARE STRAFFEN VOOR INFILTRANT EN MEDEPLICHTIGEN IN NED. NIEUW-GUINEA De landrechter van Manokwari heeft een gevangenisstraf van jaar opgelegd aan de Indone siër Inbrahim Lapandanga, die in februari van dit jaar nabij de districtshoofdplaats Kokas land de en daar met behulp van enkele Indonesische en inheemse inge- tenen een bende vormde. Deze bende stelde zich ten doel, Kokas en later ook Fak-Fak plat te branden, te roven enz. De in Kokas geboren Lapandanga wist zonder veel moeite enkele jonge avonturiers om zich heen te ver zamelen en was gul met het uit delen van allerlei titels. Dank zij het doortastende op treden van de politie werd deze bende echter onschadelijk ge maakt voordat zij haar duistere plannen tot uitvoering kon bren gen. Zij was er toen reeds in ge slaagd, bij wijze van oefening, een huis in brand te steken. Terecht stonden behalve La pandanga, zijn „officieren" Mo hammed Daewokas, Terawi Ru- matiga en Kasim Roemagesan, zijn adviseur Moh. Tamher, zijn secretaris (n.b. een schrijver van het districtskantoor te Kokas) Zacheus Hemathang en zijn or donnans Oemar Foeat. De magistraat, mr. F. A. C. G. Janssen sprak van een feit, dat hij hoogst ernstig opnam en meende, dat het met grote voort varendheid verrichte vooronder zoek en het terzake opgemaakte proces-verbaal voor zichzelf spraken. Het ten laste gelegde (overtreding van artikel 169 (1) van het wetboek van strafrecht, het deelnemen aan een vereni ging die tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven) werd door de verdachten zonder meer erkend. De landrechter, mr. C. A. Bran denburg, veroordeelde de leider tot 3% jaar gevangenisstraf, de drie „officieren" elk tot drie jaar, de ordonnans en de adviseur elk tot twee jaar en acht maanden en de sekretaris tot twee jaar, alles zonder aftrek van de tijd, in preventieve hechtenis doorge. bracht. In dezelfde zitting werden voorts drie personen uit Kaima- na, een Kei-ees en twee inheem sen, veroordeeld tot anderhalf jaar met aftrek, zij hadden onge veer anderhalf jaar geleden een mislukte poging ondernomen om van Kaimana uit naar Indonesië over te steken. Op het uitwijken zelf staat geen straf, doch zij hadden zich voor het uitvoeren van hun plan wederrechtelijk een prauw met buitenboordmotor toegeëigend. HILVERSUM II.: 8.00 Nws en postduivenber.; 8.18 Voor het platteland, lezing; 8.30 Gevar. progr.; 9.45 Geestelijk leven] toespr.; 10.00 Altviool en piano; 110.25 Boeken nws.; 10.35 Gram.; 10.55 Cabaret; 11.30 Koorzang; 12.00 Lichte muz; 12.30 Sportspiegel; 12.35 Orgel spel; 13.00 Nws. en SOS-ber.; 13.07 De toestand in de wereld, lezing; 13.17 Meded. of gram.; 13.20 Gram.; 14.00 Boekbespr.; 14.20 Weense muz. In de pauze: Toneelbeschouwing; 16.15 Gr.; 16.30 Sportrevue; 17.00 Gram.; 17.15 75 jaar Belgische socialis tische partij, rep.; 17.30 Vooj- de jeugd; 17.50 Nws., sportuitsl. en sportjourn.; 18.30 Ned. Herv. kerkd.; 19.00 Voor de jeugd; 19.30 De open deur, lezingen; 20.00 Nws.; 20.05 Gevar. progr.; 21.05 Gram.; 21.15 Andorra, klankb.; 21.30 Lichte muz.; 22.00 Journ.; 22.15 Gram.; 22.30 Nws. en SOS-ber.; 22.45 Gram.; 23.15 New York calling; 23.20 Gram.; 23.55—24.00 Nws. BRUSSEL (VI.): 12.30 Weer- ber.; 12.35 Amus. muz.; 13.00 Nws. en weerber.; 13.15 Voor de sold.; 14.00 Gram.; 15.30 Pianospel; 17.00 Sport en nws.; 17.05 Gram.; 17.45 Sportuitsl.; 18.00 Pianorecital; 19.00 Nws.; 19.30 Gram.; 20.00 Gram.; 21.00 Hand in hand met Nederland; 22.00 Nws.; 22.15 Gram.; 22.45 Gram.; 23.00 Nws.; 23.05 Ge var. muz.; 23.45 Gram.; 24.00 Sluiting. Televisieprogramma's NED. TV: 17.30—18.20 Euro visie; 20.00 Gevar. progr.; 21.30 Ontmoeting van artiesten; 21.55 Epiloog; 22.00 Sportact. VLAAMS BELG. TV: 14.15 Rep. Nationale optocht; 14.45 Reisroutes; 15.15 De week in beeld; 15.45 Int. iandbouwkron.; 16.15 Film; 16.30 Rep. nationale optocht; 17.00 Voor de kleuters; 17.2818.15 Eurovisie; 19.00 Feuill.; 19.30 Nws.; 20.00 Ge var. progr.; 21.30 Balletfilm; 21.50 Strijkkwartet; 22.10 Nws. en journ. MAANDAG 30 MEI HILVERSUM I.: 7.00 Nws.; 7.10 Gram.; 7.30 Een woord voor de dag; 7.40 Gewijde muz.; 8.00 Nws.; 8.15 Radio krant; 8.35 Gram.; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Gram.; 9.35 Water st.; 9.40 Voor de vrouw; 10.15 Theologische etherleergang; 11.00 Gram.; 11.30 Quizprogr.; 12.00 Joods volksliederen; 12.25 Voor boer en tuinder; 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Milit. ork.; 12.45 Bezoek H. M. Koningin aan België; 13.00 Nws 13.15 Lichte muz.; 13.45 Gram.; 14.05 Schoolradio; 14.30 Gevar. progr.; 15.45 Gram.; 16.00 Bij beloverdenking; 16.30 Klave cimbel-recital; 16.40 Vocaal-ens.; 17.00 Voor de klotrt'ers: 17.15 Voor de jeugd; 17.30 Gram.; 17.40 Beursber.; 17.45 Rege- ringsuitz.; 18.00 Groot koor en harmonie-ork.; 19,00 Nws. en weerber.; 19.10 Harp-recital; 19.30 Radiokrant; 19.50 Vocaal- ens.; 20.10 Gram.; 20.20 Ik wou... ik wil. hoorsp.; 21.30 Be zoek H. M. Koningin aan België; 21.55 Gram.; 22.00 Pari, comm.; 22.15 Gram.; 22.30 Nws. en SOSJber.; 22.40 Gram.; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Muzik. lezing; 23.30 Gam.; 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II.: 7.00 Nws.; 7.10 Gym.; 7.23 Gam.; 8.00 Nws.; 8.18 Gram.; 9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10 Gram.; 10.00 Mor genwijding; 10.20 Gram.; 10.55 Bezoek H. M. de Koningin aan België; 11.30 Claveeimbelreci- tal; 11.50 Op reis door de we reld, praatje; 12.00 Lichte muz.; 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Voor het platteland, le zing; 12.38 Gram.; 13.00 Nws.; 13.15 Voor de middenstand; 13.20 Orgelspel; 13.45 Wikken en wegen, praatje; 14.00 Piano recital; 14.20 Het geheim van Luca, hoorsp.; 15.50 Voor de oudere luisteraars; 16.50 Oude liedjes; 17.05 Lichte muz.; 17.20 Hammondorgelspel; 17.35 Be zoek H. M. de Koningin aan België; 17.50 Militair comm.; 18.00 Nws. en comm.; 18.20 Lichte muz.; 18.45 Olympia's Tour Nederland; 18.50 Open baar kunstbezit; 19.00 Pari. overzicht; 19.15 Regeringsuitz.; 19.30 Lichte muz.; 20.00 Lichte muz.; 20.00 Nws.; 20.05 Zigeu- nerork.; 20.35 De grote stap, ge sprek; 21.00 Convertgebouw ork.; 22.30 Nws.; 22.40 Israël, lezing; 22.55 Gram.; 23.15 Gram.; 23.35 Gram.; 23.55— 24.00 Nws. BRUSSEL (VI,): 12.00 Gram.; 12.30 Weerber.; 12.35 Voor de landb.; 12.42 Gram.; 12.52 Koersen; 13.00 Nws. en weer ber.; 13.15 Gram.; 14.00 School radio; 15.45 Gram.; 16.00 Koer- I sen; 16.06 Voor de zieken; 17.00 Nws. en weerber.; 17.10 Gram.; 17.20 Lichte muz.; 18.00 Protest, uitz.; 18.20 Voor de sold.; 18.50 Sportkron.; 19.00 Nws.; 19.40 Koorzang; 20.00 Ork. conc.; 21.15 Kunstkaleidoskoop; 21.30 Amus. muz.; 22.00 Nws.; 22.15 Clavecimbelrecital; 22.55 Nws.; 23.00 Voor de zeelieden. Televisieprogramma's NED. TV: 10.55—11.30 Rep. bezoek H. M. de Koningin aan België; 15.3516.35 Idem. VLAAMS BELG. TV: 11.00 en 's middags: rep. bezoek H. M. Koningin Juliana; 19.00 Voor de jeugd; 19.30 Nws.; 20.00 Film- rep. bezoek H. M. Koningin Ju liana; 20.10 Film; 20.30 Speel film; 22.00 Quizprogr.; 22.30 Filmrep. Deltaplan; 23.10 Nws. en journ.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 10