Uit de Provincie Eric de Noorman - De huid van de beer V. V. D.-Kamerleden bezochten Zeeuws-Vlaanderen Voor Terneuzens haven heeft de kanaalverbreding belangrijke aspecten Zorgen der Zeeuws-Vlaamse landbouwers bij a.s. kanaalverbreding oX DE VRIJE ZEEUÜJ Pagina 3 BÜRGERL1JKE SI» LOOP DER BEVOLKING VOFTBAL SVoensSag 25 joe! i960 De afdelingsbesturen van Oost en West Zeeuws-Vlaanderen van tie V. V. D. hebben gisteren een delegatie van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen en hen doen kennis maken met de huidige problemen waarvoor Zeeuws-Vlaanderen zich ge plaatst ziet. De delegatie bestond uit de heer mr. dr. R. H. baron de Vos van Steenwijk, lid der Eerste Kamerfractie, en mevr. mr. J. M. Stoffelsvan Haaften, mevr. ir. A. Kuiper—Struyk en de heren R. Zegering Hadders, F. den Hartog, J. G. H. Cornelissen, J. C. Corver en mr. W. J. Geertsema. Het eerste bezoek gold Bres- kens waar het gezelschap door burgemeester J. A. Eekhout en het bestuur van de afdeling West Zeeuws-Vlaanderen van de V. V. D. op het gemeentehuis werd ont vangen. Het was de heer Cambier, die de derde haven en de visserijpro blemen aansneed. De heer Cam bier achtte een derde haven zeer hard nodig. Niet alleen is de hui dige accomodatie te klein, waar door geen opslagruimten meer kunnen worden geplaatst en de goederen rechtstreeks met coas ters moeten worden verzonden maar ook de Belgische jachten, die in groten getale naar Bres- kens komen, hebben geen plaats meer om aan te leggen. Wanneer de plannen van E. E. G. en Bene lux worden uitgewerkt, zal Zeeuws-Vlaanderen in het cen trum van Europa komen te lig gen, aldus spreker. Ook voor de kustvisserij is een goede derde haven nodig. In ver band hiermede merkte de heer Cambier op, dat de vissers, die over goede schepen beschikken, vrij behoorlijke verdiensten heb ben. De vissers met oude sche pen zien zich voor grote moeilijk heden geplaatst omdat zij de dure reparatiekosten moeilijk kunnen betalen. De heer Cam bier gaf als oplossing een sloop- premie voor deze mensen. De ge meente kan dan gemakkelijker financieel helpen bij het aan schaffen van een nieuw schip. Ten slotte wees hij er nog op, dat er in Nederland 17 organen zijn die zich met de visserij be moeien. maar van zeer vele daar van heeft men in jaren niets ge hoord. Burgemeester J. A. Eekhout wees op het nadeel, die de mid denstand heeft van de wegver- legging naar de nieuwe veer haven. Na 1945 is de bestaande weg in orde gemaakt en de mid denstanders, wier zaken waren verwoest door oorlogsgeweld hebben zich daarop georiënteerd. Nauwelijks was dit gebeurd of er kwam een nieuwe weg waar door deze mensen geen of in ieder geval veel minder bezoe kers in hun zaken zagen. De burgemeester pleitte voor een compensatie hiervoor. Een tweede punt was 't strand. De duinen zijn verhoogd en bou levard, fietspaden en wandel paden moeten worden aangelegd, terwijl er ook ruimte voor het bouwen van hotels in orde moet worden gemaakt. Een desbetreffend verzoek is aan Z. Excellentie minister Van Rooy van Sociale Zaken en Volksgezondheid gezonden. De burgemeester verzocht de Kamer leden er bij de minister op aan te dringen dat spoedig een gun stige beslissing zou worden ge nomen. In de korte rit naar de duinen gaf de heer Becu een uiteenzet-' ting over de taak van de polders. Recreatie Gedurende de reis naar Ter- neuzen per Z. V. T. M.-bus wees de heer G. W. Oskamp, provin ciaal direkteur der V. V. V. op de unieke mogelijkheden, die de Braakman aan recreatie biedt. Spreker bracht daarbij ook de Zeeuws-Vlaamse badplaatsen ter sprake, die eveneens voor grote moeilijkheden staan. Zij hebben over het algemeen een zeer klein inwonertal, aldus de heer Os kamp, en het is voor deze ge meenten absoluut onmogelijk veel geld uit te geven aan het geschikt maken van terreinen, het voorzien van water en elek triciteit ten behoeve van de vakantiegangers. Hij bepleitte een bijzondere steun uit het reserve-gemeentefonds, waar door deze gemeentebesturen aan redelijk gestelde eisen zouden kunnen voldoen. De heer Oskamp legde grote nadruk op de belangrijke inkom sten, die het toerisme voor deze plaatsen in de eerste plaats en voor Zeeuws-Vlaanderen in het algemeen medebrengen en der halve van groot belang zijn voor geheel Zeeuws-Vlaanderen. In Terneuzen werd in hotel „Rotterdam" door de heer ir. Denie de burgemeester mr. H. Rijpstra en wethouder M. de Vos van harte welkom geheten. Mr. Rijpstra op zijn beurt be groette zeer hartelijk de heren baron De Vos van Steenwijk en Zegering Hadders, beiden Drent se vertegenwoordigers. Vooral de aanwezigheid van eerstge noemde verheugde de burge meester, omdat hij van dit lid van de Eerste Kamer wist, dat deze voor de „onbekende" gebie den van Drente zeer veel heeft gedaan. Burgemeester mr. Rijpstra be sloot met de woorden van Thor- becke „Wacht op onze daden", daarmee de hoop uitdrukkend dat dit bezoek voor Zeeuws- Vlaanderen vruchtbaar zou zijn. De Kamer van Koophandel ontving de gasten in Terneuzen en bood hun een „lopende" lunch aan waarna de besprekingen een aanvang namen. Oeververbinding en industrie De heer Horstmann, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken in Zeeuws-Vlaan deren, bepleitte zeer sterk een vaste oeververbinding, die voor de ontwikkeling van Zeeuws- Vlaanderen van het grootste be lang is. Hij drukte zijn respect uit voor de Rijkswaterstaat, die zeker voor goede bootverbindin gen heeft gezorgd, waardoor wachttijden worden voorkomen. Met de in gebruikname van de „Irene" is een belangrijke stap voorwaarts gezet. Maar de veerboten kruisen de scheep vaart en door een vaste oever verbinding kan er een bijzonder goede verbinding tussen Rotter dam en België tot stand komen, aldus spreker. Hij gaf tenslotte aan welke plannen er reeds zijn bekend geworden sedert dit pro bleem een rol is gaan spelen. De heer Horstmann wees daar bij op een verbinding door de kop van Walsoorden en de in poldering van het Land van Saeftinge. Sprekende over de industriali satie, zei ir. Horstmann, dat op het Belgische gedeelte van het kanaal Gent—Terneuzen gemid deld per jaar één nieuwe indus trie is bijgekomen. Op het Ne derlands gedeelte niet één. Hij meende ook te hebben gehoord dat de industrievestiging door Montecatini op de Axelse vlakte niet zou doorgaan. Hij wees op de vele arbeids krachten, die momenteel be schikbaar zijn in verband met de vrij grote werkloosheid in Zeeuws-Vlaanderen. Dit behelst 17 van de arbeiders. Spreker was van mening dat de hoge water- en elektriciteitstarieven mede een rol spelen in het uit blijven van nieuwe industrieves tigingen. Hij had kritiek op de wijze waarop door de regering de woningen worden toegewe zen. Een industrie, die kans had gezien 250 mensen méér in dienst te nemen, kreeg toch evenveel woningen als in de voorafgaande jaren Er ontsponnen zich na de di verse uiteenzettingen discussies waarbij de gasten zich van de Zeeuws-Vlaamse problematiek grondig op de hoogte konden stellen. Tijdens de reis van Terneuzen naar het Land van Saeftinge gaf ir. Horstmann een opsomming van de belangrijkste bedrijven in de kanaalzone. Met zeer veel belangstelling hebben de gasten kennjs geno men van de mogelijkheden die het Land van Saeftinge bij in poldering biedt en die door de heer H. A. A. baron Collot d'Es- cury naar voren werden ge bracht. In ons volgend nummer ko men wij hierop nader terug, evenals op de gisteravond in ho tel Meert te sluiskil gehouden bijeenkomst, die zeer druk be zocht was en waarin de diverse problemen verband houdend met de a.s. verbreding van het ka naal Terneuzen—Gent uitvoerig werden besproken. Voor de leden der Eerste en Tweede Kamer, gasten van de afdeling Zeeuws-Vlaanderen der V. V. D.. heeft de heer W. Koster, lid van het hoofdbestuur der Z. .L M., een uiteenzetting gegeven over de agrarische problemen. Algemene situatie Zeeuws-Vlaanderen heeft bijna 60.000 ha cultuurgrond: Oost Zeeuws-Vlaanderen 30.000 ha, West Zeeuws-Vlaanderen met de Braakman iets minder dan 30.000 ha. In de Braakman zijn 29 landbouwbedrijven in pacht uitgegeven met ongeveer 900 ha cultuurgrond; 110 ha is uitgegeven als los land ter sa nering van het omliggend ge bied, 240 ha zijn wegen en wa ter en 150 ha is boscomplex. Landbouwdeskundigen zien dat de kwaliteit van de grond niet beter is, hoogstwaarschijnlijk gevolg van te late bedijking. De cultuurgronden zijn overwe gend in pacht uitgegeven daar 27 cio het eigendom is van bui tenlanders terwijl daarnaast kroon- en staatsdomein over aanzienlijke grondcomplexen beschikken. Moeilijkheden De heer Koster noemde drie moeilijkheden voor de landbouw in Zeeuws-Vlaanderen. In de eer ste plaats door het relatief afne mend areaal van onze cultuur grond ten gevolge van industriële expansie, door recreatieve aan spraken, door wegenaanleg en door stedelijke uitbreiding. In deze tijd komt het probleem van het produktic-apparaat van onze landbouw aan te passen aan de hoge eisen die een steeds voort schrijdende techniek ons stelt; ontsluiting, waterbeheersing, en verkaveling der gronden. Voorts speelt hiertussen door de toe komstige constructie van het pol der- en waterschapsbestel. Tenslotte de specifieke proble men die de geïsoleerde ligging van Zeeuws-Vlaanderen met zich meebrengt met het oog op het vervoer en de afzet van de land- bouwprodukten. Medewerking Over het algemeen staat de landbouw niet vijandig tegen over de aktiviteiten van derden die de algemene welvaart beogen, ook niet wanneer dit gaat ten koste van de eigen bedrijfstak. Maar de landbouw wenst ver tegenwoordigd te zijn in die col leges en besiuren, wier taak het is aan voornoemde ontwikkeling estalte te geven. Spr. maakte met erkentelijkheid gewag van de door het provinciaal bestuur doorgevoerde reorganisatie van de P. P. D. en zijn commissies waardoor de stem van de land bouw aanmerkelijk beter dan voorheen tot gelding kon komen inzake de ruimtelijke ordening, de streek- en wegenplannen in de provinciale sfeer. Een kwestie die nog niet is op gelost is dat dc georganiseerde landbouw nog niet voldoende is betrokken in het vooroverleg be treffende de gemeentelijke uit breidingsplannen. Wanneer dit in voldoende mate het geval zou zijn, zouden vele moeizame proceciures kunnen worden voorkomen. Tengevolge van dit niet erkend worden bij de uitbreidingsplan nen meende de heer Koster een scherp verweer te moeten laten horen tegen het ïndusü-ieplan van Terneuzen omdat naar de mening van de georganiseerde landbouw dit uitbreidingsplan ir reëel is en een claim legt op een onverantwoordelijk grote opper vlakte agrarische cultuurgrond. Ruim 300 ha waardevolle grond gaat voor de landbouw verloren en wanneer het plan tot berging van de uitkomende baggergrond zoals dat in eerste instantie was ontworpen, zou doorgaan, kwam hier nog ongeveer 300 ha grond- verlies bij. Onteigening De procedure die rijkswater Tijdens het bezoek van de V. V. D.-leden der Eerste en Tweede Kamer aan Zeeuws-Vlaanderen werd hen te Terneuzen in hotel „Rotterdam" gewezen op de belangrijke kwesties die de kanaal verbreding voor Terneuzens haven heeft. Wellicht is dit dè kans om Terneuzen als havenstad weer in vroegere glorie te herstellen en zo mogelijk nog te vergroten. Het was ir. J. F. Denie, die bij ontstentenis van de heer De Meijer de gasten hierover inlichtte. Spreker belichtte de economische punten door er op te wijzen dat Nederland door de verhoging van 15 op 20 van de totale kos ten op Nederlands grondgebied een concessie heeft gedaan van ruim 12.000.000,—. Wij menen te mogen verwachten dat België dit gebaar zal weten te waarderen en dat daar tegenover een soort gelijke gulheid op het gebied van economische prestaties mag wor den verwacht. In twee economische paragrafen die nog niet helemaal zijn uit gewerkt zitten nog voetangels en klemmen en deze paragrafen zul len bepalen of Terneuzen en de Nederlandse kanaalzone van het nieuwe kanaal zullen profiteren of niet. Het zijn de kwestie van de havengelden te Terneuzen, Sluiskil en Sas van Gent en de integrale teruggave van de zeehaven- en spoorwegtarieven. staat bij dé onteigening heeft ge volgd is, dat men de Centrale Commissie ter vaststelling van de onteigeningsvergoedingen heeft ingeschakeld om de bedra gen te taxeren die door rijkswa terstaat aan belanghebbenden die nen te worden aangeboden in het minnelijk overleg tot aankoop. Deze aanbiedingen worden in één eindbedrag, wiet gespeci- iieerd aan belanghebbenden aan geboden. Overleg hierover is uit gesloten Ook is aan enkele gedupeerden compenserende grond aange boden in de Braakmanpolder, on der voorwaarde dat zij alle grond die zij bezaten tegen agrarische waarde zouden overdragen, dus ook die grond die niet voor kanaalverbreding nodig is. Voor zover dit eigenaar-gebruikers be treft kwam dit aanbod er dus op neer zich te laten degraderen tot staatspaehters. Het Landbouw schap Zeeland heeft bij Rijks waterstaat voor een andere re geling gepleit maar tot nu toe zonoer resultaat. Na hierover een verdere uit eenzetting te hebben gegeven en te hebben medegedeeld dat een verzoek om audiëntie bij de mi nister van Waterstaat was uitge lopen op een ontvangst door dc directeur-generaal l.i. donderdag, moest de heer Koster tot zijn spijt constateren dat er een ge voel van onbehagen bij de Zeeuwsvlaamse landbouwers v alt waar te nemen, een onbehagen die wrevel nabij komt omdat: de taxatie der vergoedingen aanmerkelijk Ie laag ligt; de. gevolgde procedure onjuist wordt geacht van (minnelijk overleg is geen sprake)men weinig vertrouwen heeft, ge zien vroegere ervaringen uit vroegere onteigeningen, dat men bij een beroep in de ont eigeningswet aan zijn trek zal komen en omdat men van me ning is dat door de regering in haar onderhandelingen met België de Zeeuwsvlaamse be langen onvoldoende heeft voor gestaan. Men doelt hier op de mogelijkheid van bedijking van het Land van Saeftinge waar door 2000 ha nieuwe cultuur grond zou kunnen worden ge wonnen. Havengelden Wat als premisse jaren voorop heeft gestaan is nu sluitstuk ge worden. In 1925 zei minister jftr. Beelaerts van Blokland reeds tot de Belgische gezant: „Zeg aan Uw minister dat als hij met mij over het kanaal Terneuzen Gent wil komen praten, hij eerst aan Terneuzen teruggeve wat haar wederrechtelijk ontnomen is". Tot 1940 is men dit blijven herhalen, maar nu blijkt dit standpunt verlaten te zijn. Hope lijk worden de Belgische part ners gedwongen royaal na te komen wat zij ongetwijfeld wel in grote lijnen beloofd hebben, maar waarbij zij zich op enkele belangrijke onderdelen nog niet definitief hebben uitgesproken. Men is het voor wat betreft de havengelden eens geworden over de algemene formulering. Dat wil zeggen een stelsel van haven gelden, passend in het schema van de zeehavengelden in overig Nederland en zoveel mogelijk het Belgisch tarief benaderend en dit zonder enige discriminatie ten opzichte van oorsprong en be stemming van schip en lading. Spoorwegtarieven De spoorwegtarieven vormen sedert vele jaren een pijnlijke plek in het economische leven van Terneuzen. Hieraan is een lange en gecompliceerde geschie denis verbonden, die door ir. Denie in het kort werd weerge geven. Hij schetste de gang van zaken bij de spoorwegmaat schappij MechelenTerneuzen en de situatie zoals deze vroeger was. Sedert haar oprichting in 1869 heeft Mechelen—Terneuzen alles in het werk gesteld om haar trafiek op de haven van Terneuzen met alle mogelijke middelen uit te breiden. De tot 1914 vigerende gelijkstelling met de Belgische havens wat spoor wegtarieven betreft gaf haar daartoe een ruime gelegenheid. Toen de spoorwegmij. Mechelen- Terneuzen in 1947 ging liqui deren, was het voor onze rege ring moeiiijk de exploitatie van resp. 25 en 15 km spoorlijn op haar grondgebied in Zeeuws- Vlaanderen aan de Belgische Staatsspoorwegen te geven. Zij besloot deze op te dragen aan de Nederlandse Spoorwegen, maar dc condities die daarbij werden bedongen waren verre van gelukkig. In het op handen zijnde trac- taat over het kanaal GentTer neuzen is deze onbevredigende situatie gewijzigd en is er een vrachtverdeling bedongen, welke aan de N. S. in Zeeuws-Vlaande ren een bestaan verzekert. De Belgen beweren wel dat hen dit 6 miljoen francs per jaar kost, maar deze correctie heeft niets te maken met de histori sche speciale haven- en spoor wegtarieven. Een tweede punt waarin van Belgische zijde voldoening is ver kregen, is dat na 1961, dus na alloop van de oorspronkelijke concessie van de maatschappij MechelenTerneuzen, het sinds 5. Als Erwin het gesprek met zön moeder beëindigd heeft, haast hij zich naar buiten, waar hij Thorfinn bezig ziet een paard te zadelen „Zo haastig, Snelvoet?" mom pelt hvj. „Gaat ge op weg naar je... eh... helpers?" Thorfinn kjjkt hem .scherp aan, maar vertrekt geen spier van zjjn gezicht als hvj antwoordt: „Ik zou mvjn taak verwaarlozen, als ik dat deed." „Je taak?" klinkt Erwins stem onschuldig, „ach, ik begrijp 't Je moet toezicht houden op de koninklijke jachtgronden... Tja, het is wel vervelend, maar daar zul je zeer binnenkort wel niet de gelegenheid meer voor hebben." „Ge bedoelt, Prins Erwin?" zegt Thorfinn, uiterlijk onbewogen. „Ik bedoel, dat je mij moet ver gezellen, wanneer ik zee kies om te onderzoeken, wat er waar is van de berichten, die jouw... eh... helpers verstrekken over mijn vader, de koning", is Erwins bitse antwoord. Even staren de beide mannen elkaar roerloos aan en een on heilspellend lachje krult Erwins mondhoeken, wanneer hij ziet, dat Thorfinn even van zijn stuk is gebracht „Die... eh... helpers van je", zegt hij zoetsappig, „ik heb me al vaak afgevraagd, hoe je contact met ze houdt...?" „Per postduif", komt 't ant woord... en ditmaal is 't Erwin die even zijn zelfverzekerdheid dreigt te verliezen. „Och" mompelt hij dan, „tja, dat kan natuurlijk maar het geld, hoe krijgen ze dat? Oók per postduif?" Er flikkert iets in Thorfinns oog, als hü bedachtzaam ant woordt „Met dat geld beloon ik varens gasten, die dan in iedere haven voor mij naar koning Eric infor meren Erwin knikt peinzend... „Ge weet 't in ieder geval, Thorfinn," zegt hij dan kort. „Zorg dat je over een week terug bent, als mijn boot gereed is.. en met een hoofdknik draait hij zich om. Met een vreemde blik staart Thorfinn de Noorse prins na. ,,'t Staat te bezien, jonge wind buil, of ik er wel zal zjjn, over 'n week" mompelt hij dan, „want deze zeereis zal niet in goede aar de vallen..." 1869 bestaande regime van de Zeeuwsvlaamse spoorwegstations zal blijven verzekerd. Dit houdt dus in dat alle Zeeuwsvlaamss stations beschouwd worden als stations van het Belgische spoor wegnet. Dit betekent dat voor een zending b.v. van Brussel naar Terneuzen slechts één af standstarief moet worden be rekend en niet twee afzonderlijke n.l. van Brussel tot aan de grens en vande Nederlandse grens tot Terneuzen. De streek is over dit succes verheugd, maar het heeft nog niets te maken met speciale spoorwegtarieven. In verband hiermede gaf de heer Denie een uiteenzetting over de z.g. zeehaven-uitzonde ringstarieven, welke voor Bel gische zeehavens gelden. België heeft in principe ook toegestemd dat bij dé tot standkoming van het verdrag deze tarieven ook weer op Terneuzen van toepas sing zullen zijn. Een gevaar noemde de heer Denie het dat de Belgische spoor wegen z.g. uitzonderingstarieven toepast voor grote spoorwegge bruikers en dat de Belgische re gering t.z.t. zou kunnen beweren dat dit geen speciale haven- tarieven zijn maar uitzonderings tarieven voor een speciaal ver voer waardoor dc haventarieven grotendeels zouden worden uit gehold. Wij menen dat, als België eer lijk en royaal zijn belofte wil in lossen, Terneuzen zijn speciale spoorwegtarieven zal terugkrij gen. De heer Denie vroeg zich af of ook de fabrieken en produ centen aan de overige Zeeuws vlaamse spoorwegstations niet in aanmerking moeten komen voor dezelfde soort speciale ta rieven, indien daartoe voor de fabrieken aanleiding bestaat. Mogelijkheden Spr. trok een vergelijking; tus sen Gent waar het „Sifferdok" gereed ligt om de schepen van 50.000 ton dvvt. ligplaats te bie den en Terneuzen waar nog geen enkele mogelijkheid is. Nederland draagt in het gehele werk ruim 50.000.000,bij en deze bedragen dienen om de Ne derlandse belangen te behar tigen. Maar dan is het ook nood zakelijk dat nog een flink be drag wordt uitgetrokken voor werken voor de haven van Ter neuzen. In Sluiskil heeft zich een der fabrieken reeds op de nieu we situatie voorbereid. Terneu zen zal daarbij niet mogen ach. ierblijven. De toekomstige ontwikkeling van Terneuzen is de dagelijkse zorg van het gemeentebestuur en de Vereniging Havenbelangen die uit een samenwerking van particuliere belanghebbenden en het gemeentebestuur tot stand is gekomen. Ook het provinciaal bestuur van Zeeland ziet de toekomst mogelijkheden in cn heeft in principe financiële medewerking aan de uitbreidingsplannen toe gezegd. De plannen gaan in de richting van een havenschap, mogelijk in dé vorm zoals in Delfzijl tot stand is gekomen. De heer Denie zei te vertrou wen dat alle betrokken instanties zowel het rijk als de provincie en de gemeente Terneuzen elkan der zullen weten te vinden om tezamen met de N. S. die ook be langhebbende is en de particu liere ondernemers ter plaatse voor Terneuzen oen toekomst voor te bereiden die na 35 jaar van strijd, een tweede bloeitijd perk voor haven en stad zal kun nen inluiden. DELTAWERK AANBESTEED Gisteren is in Den Haag aan besteed het maken van een bouwput, bestemd voor de Vol- keraksluizen, met toegangsgeul, dijken, werkterrein en opritge- deelten met bijkomende werken in de gemeente Willemstad. Er waren elf inschrijvingen. De laagste kwam van de Combinatie Amsterdamse Ballastmaatschap- pij N.V. te Amsterdam, Entrepri- ses Ackermans et Van Haaren N.V. te Antwerpen, N.V. Bagger- maatschappij „Holland" te Har- dinxveld en de Société Générale oe Dragage N.V. te Brussel met een bedrag van 2.570.000. Hoogste Inschrijver was Van Hattem cn Blankevoort N.V. in Beverwijk met 3.590.000. TERNEUZEN Mutatie belastingdienst. Bij besluit van de Staatssecre taris van Financiën is de heer M. C. van den Hoek, adjunct commies van 's Rijks bclastin- VOGELWAARDE Gehuwd. 19 mei: Johannes M. de Foorter, 29 j. cn Maria E. Kox, 22 j.; 25 mei: Hendrikus P. Braspenning, 35 j. (won, te Prin senbeek) en Augusta Heijens, 39 j. VOGELWAARDE Gevestigd: B. L. D. Slock van Wcslüo.'pü. Vert.c..ii >n: J. M. de Poorter en eciug. naar Axel. oAl 1 oXXLL De labou c de IJa i G ui.-krü hecit dinsuag een» dubbc.c ovs- winning behaald voor zi.,n ofli- ciële politiek dat de soc.a LLen eenzijdige kernontwapening iv.oc- ten verwerpen en trouw moeten blijven aan de NAVO. Na de rede die Gaitskell maan dag hield, heeft de 800.000 leden tellende vakbond van arbeiders van gemeentelijke diensten dins dag op zijn jaarvergadeung in Great Yarmouth een resolutie verworpen, waarin gevraagd werd om eenzijdige kernontwa pening. Ook kreeg de labourleidcr op een bijeenkomst van labour-par- lementsleden steun voor zijn politiek. Ganskell leed enige tijd ge leden een ernstige nederlaag toen de twee grootste vakbonden resoluties aanvaardden inzake eenzijdige kernontwapening. Men meent dat zijn huidige overwinning mede beïnvloed is door het mislukken van de top conferentie. gen, werkzaam ter inspectie der registratie en successie alhier, met ingang van 1 juni a.s. ver plaatst naar Dordrecht. Engels stoomschip aan de grond. Gistermiddag om 2 uur is het 20.000 ton metende Engelse stoomschip „Alexandre T. Wood", geladen met graan, met bestem ming Antwerpen, bij hoog water nabij Borssele met volle vaart op de Suikerplaat omhoog ge varen. Hedennacht omstreeks 2 uur is het schip met behulp van niet minder dan 12 sleep boten vlot getrokken. AXEL Rectificatie. In ons vorig nummer meldden wij, dat de heer A. van Ham, onderwijzer aan de Chr. Natio nale school alhier, per 1 sep tember is benoemd tot hoofd van de Chr. school te Hoek; dit moet zijn lol hoofd van de Chr. school te Sluiskil. RETRANCHEMENT. Diamanten huwelijk. Het echtpaar Abr. de Bert en J. de Bertvan der Plas, wonen- dé te Terhofstede, gemeente Re- tranchemcnt, vierde maandag zijn 60-jarig huwelijksfeest. Bei de bejaarden genieten nog een goede gezondheid. Opbrengst koliekten. De in een gezamenlijke kerk dienst gehouden kollekte voor 't Wcreldvluchtelingenjaar heeft alhier 135,89 opgebracht. De alhier gehouden kollekte voor dc kinderbescherming i Sa- kor) heelt j 20,42 opgebracht. PK07; VAN r VUW HIT Aï' GEWEZEN. Dc Proiesa.on-.injs.sie van de K. N.Y.B. heelt gisteravond in o.re.ut net protest, dat zondag j.l. cour Blauw Wit werd inge diend na afioop van de wedstrijd tegen D. O. S., afgewezen. Lcor deze uitspraak moet mor gen Blauw Wit in hei Stadion - i'eijenoord een wedstrijd spelen tegen Eiiiikwijk. Dc verliezer degradeert naar de eerste divisie. DIRECTEUR VAN NOORSE MUNT AANGEHOUDEN Thor Hjulstad, de 47-jarige directeur van de koninklijke munt in Noorwegen, is gear resteerd. Hij wordt ervan ver dacht 180 kg zilver ter waarde van meer dan 25.000 gulden ten eigen bate te hebben verkocht. Hjulstad, die sedert 1959 direc- teu is. ontkent.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 5